✿◕ ‿ ◕✿ اخبار متفرقه نت و وب سایت ✿◕ ‿ ◕✿

✿◕ ‿ ◕✿ اخبار متفرقه نت و وب سایت ✿◕ ‿ ◕✿

  • بله

    رای: 0 0.0%
  • خیر

    رای: 6 100.0%
  • با ایمیلتان تماس می گیریم

    رای: 0 0.0%
  • با AEEW.blogfa

    رای: 0 0.0%

  • مجموع رای دهندگان
    6

*Ertebat*

عضو جدید
همکاری سامسونگ با برندهای معتبر مد و طراحی

همکاری سامسونگ با برندهای معتبر مد و طراحی



همکاری سامسونگ با برندهای معتبر مد و طراحی باعث شده تا طراح ایتالیایی‌ "الکساندرو مندینی" لوازم جانبی انحصاری برای ساعت Gear S2 طراحی کند.

به گزارش خبرنگار موبنا،طراحی منحصربه‌فرد، یکی از ویژگی‌های اصلی محصولات مختلف سامسونگ است و این شرکت توجه به طراحی را مدت‌هاست که جزو اصلی‌ترین سیاست‌های کاری خود قرار داده است. به طوری که تعداد طراحان داخلی این‌ شرکت از سال ۲۰۰۰ میلادی تا به حال، دو برابر شده است.
"یونگی لی" معاون اجرایی بازاریابی جهانی‌ بخش فناوری اطلاعات سامسونگ الکترونیکس در این باره می‌گوید: «سامسونگ دارای یک پیشینیه طولانی در شراکت با طراحان مهم و برجسته است و به خوبی می‌داند چگونه فناوری، دنیای مد را تقویت می‌کند و چگونه مد، به دنیای فناوری الهام می‌بخشد.»
شرکت سامسونگ الکترونیکس از اوایل دهه ۱۹۹۰، با شرکت IDEO وارد همکاری شد که نتیجه این همکاری، تاثیرگذاری در صنعت و همچنین کسب‌ جوایز متعددی بود که به طور مشترک توسط این دو شرکت به ارمغان آمد. سامسونگ و IDEO با هم روی بیش از ۵۰ پروژه کار کرده‌اند .
تولیدات این همکاری، طیف وسیعی از محصولات را در بر‌می‌گیرد؛ از دستگاه‌های چند‌رسانه‌ای گرفته تا نمایشگرهای قابل شارژ، تلویزیون، لپ تاپ، گوشی موبایل، دستگاه‌های جانبی موبایل. همچنین دو محصول سیمپل مدیا (Simple Media) در سال ۱۹۹۸ و توتال مدیا (Total Media) در سال ۱۹۹۵ از مجموعه سیستم‌های سرگرمی خانه هستند که جوایز طراحی را از طرف مجله اید (ID) و بیزینس ویک(Business Week) دریافت کردند. همچنین نمایشگر تخت SyncMaster 400TFT جایزه طراحی در کره، آلمان، و آمریکا را از آن خود کرد و در سال ۲۰۰۷، نمایشگری که توسط مایک نوتل بنیان‌گذار IDEO، طراحی شده بود، جایزه طلایی‌ ID را به‌دست آورد.
سامسونگ، در طراحی آخرین نسل از سری محصولات تلفن‌ هوشمند Galaxy S6 و Galaxy S6 edge از این نیز فراتر رفته و با شرکت‌های بزرگ و مطرح صنعت مد و طراحی در جهان، برای تولید لوازم جانبی اختصاصی این دو گوشی، همکاری کرده است. یونگ لی درباره این همکاری می‌گوید: «سامسونگ همیشه تلاش دارد که با شرکت‌های برتر دنیای مد همکاری‌های نوآورانه و معنی‌دار داشته باشد تا از این طریق بازتاب خواسته‌های متغیر مشتریان باشد و به آن‌ها پاسخ دهد.»
این مجموعه لوازم جانبی، طراحان و برندهایی را معرفی‌ کرده که نمایانگر هدف سامسونگ برای ادغام فناوری و مد هستند و از این طریق مشتریان راه‌های متنوعی خواهند داشت که علاقه خود را بیان کنند و دستگاه‌هایشان را برای خود شخصی‌ سازند. از جمله این برندها برند محصولات اسکی و اسنوبورد «برتون» (Burton) است که با طراحی کاورهای بسیار درخشان برای این گوشی‌ها، بر اساس دو طرح اصلی و محبوب برتون، به پیشگامی خود ادامه می‌دهد. «سواروسکی» (Swarovski) دیگر برندی است که با داشتن پیشینیه طولانی مدت همکاری با سامسونگ، مجموعه‌ای از کاورهای مزین به کریستال را تولید می‌کند که نور را به شکل زیبایی‌ انعکاس می‌دهند. همچنین حاصل همکاری سامسونگ و مون بلان(Mont Blonc) در تلفیق فناوری سامسونگ و هنر مون ‌بلان، مجموعه بی‌نظیری از قاب‌های چرمی و محافظ است. از دیگر شرکت‌هایی که با سامسونگ برای تهیه لوازم‌جانبی S6 و S6 edge همکاری می‌کنند، ربکا مینکف (Rebecca Minkoff)، یک شرکت پیشتاز در تولید کیف‌های لوکس، وسایل جانبی و کفش و لباس است که با طرح‌های گلدار روی کاورهای محافظ و کیف‌های چرمی، به شکل بی‌نقصی ظاهر این دو گوشی را زیباتر می‌کند.
همچنین همکاری با رومِرو بریتو (Romero Britto) هنرمند جهانی‌، اولین مورد همکاری سامسونگ با یک هنرمند است. بریتو با زبان تصویری مخصوص به خود، رنگ‌های درخشان و تصویرهای منحصر به فرد، طراحی خاصی برای کاورهای شفاف S6 و S6 edge به ارمغان آورده است.
اما این تمام داستان نیست! اخیراً سامسونگ همکاری خود را با طراح ایتالیایی‌ "الکساندرو مندینی" (Alexandro Mendini) جهت تولید لوازم جانبی انحصاری برای محصول جدید Gear S2 اعلام کرده است. این محصول یک ساعت هوشمند چند کاره با طراحی دایره شکل و قابلیت‌های پیشرفته اتصال و تجربه کاربری (UX) قابل تنظیم است. همکاری بین سامسونگ و "الکساندرو مندینی" مجموعه‌ای از انتخاب‌ها را برای محصول Gear S2 به ارمغان می‌‌آورد تا از این طریق مشتریان بتوانند ساعت هوشمند خود را به سلیقه خود سفارش دهند و از این طریق لذت بیشتری در استفاده از آن‌ تجربه کنند.
"الکساندرو مندینی" که به دلیل تلفیق فرهنگ‌های گوناگون، جابجایی‌ مرزهای طراحی و رها شدن از تصورات و کارکردهای سنتی‌ شناخته شده است، می‌گوید: «به اعتقاد من، ساعت یکی‌ از دقیق‌ترین و با‌‌‌ارز‌ش‌ترین کالاهایی است که بشر تاکنون خلق کرده و سامسونگ این دستگاه را به شکلی‌ که با فناوری سازگار باشد مجدداً به شکل موفقیت‌آمیزی تولید کرده است. همکاری با بزرگترین شرکت سازنده موبایل در دنیا برای ساخت ساعتی‌ که طراحی یک ساعت قدیمی‌ را با دنیای دیجیتال تلفیق کند برای من سرگرم‌کننده و استثنایی بود، و این محصول قطعاً آینده صنعت موبایل است..
 

*Ertebat*

عضو جدید
تلگرام در آستانه فیلتر!

تلگرام در آستانه فیلتر!



شبکه های اجتماعی امروزه به عنوان عامل تحولات و تغییرات در عصر حاضر محسوب می شوند؛ شبکه هایی که بخش جدایی ناپذیری از زندگی مردم در بیشتر جوامع شده است.

به طوری که افراد در همه سنین بخش زیادی از وقت خود را در اینترنت و فضای مجازی سپری می کنند. هم اکنون شبکه های مجازی با تاثیرپذیری از عواملی همچون شتاب روزافزون گسترش این فضاها، دسترسی آسان همگان به آنها، جهانی شدن، همه جایی بودن، چندرسانه ای بودن و… به سرعت دامنه نفوذ خود را می گسترانند و به دنبال
آن نیز کاربران خود را روز به روز افزایش می دهند. شبکه های اجتماعی افزون بر مزیت ها و سودهایی برای انسان و زندگی او، آسیب ها و زیان هایی نیز دارد که بیشتر این زیان ها به نوع استفاده و در واقع افراط و تفریط در به کارگیری آنها بر می گردد؛ به گونه ای که استفاده درست و مناسب از یک وسیله، شیوه یا فن به تسهیل امور زندگی انسان منجر شده و بهره گیری نادرست از آنها ممکن است پیامدهای ناخواسته و ناخوشایندی برای او به بار آورد.اما با وجود افزایش کاربران شبکه های اجتماعی و با توجه به اینکه واعظی ،وزیرارتباطات تاکید دارند که هیچ‌یک از شبکه‌های اجتماعی نباید به دلیل مسائل اقتصادی و تسهیلاتی که برای کاربران فراهم می‌کند فیلتر شوند؛ مگر اینکه این شبکه‌ها مضرات دیگر یا بحث مشکلات اخلاقی را به دنبال داشته باشند و با
وجود اینکه دولت موافق مسدود کردن شبکه های اجتماعی نیست اما خبرها حاکی ازآن است که قرار است تلگرام که امروزه یکی از پرکاربردترین شبکه های اجتماعی است فیلتر شود. ابراهیم رئیسی ، دادستان کل کشور در خصوص اینکه گفته
می شود قرار است موضوع فیلترینگ تلگرام در کمیته تعیین مصادیق
مجرمانه مورد بررسی قرار گیرد، می گوید:« در نخستین جلسه این شوراکه تشکیل خواهد شد موضوع مربوط به فضای مجازی و تهدیداتی که از این ناحیه وجود دارد حتما مورد بررسی قرار
می گیرد.» فیلترینگ شبکه های اجتماعی به عقیده بسیاری تاثیرات منفی‌ای را بر جای خواهد گذاشت چرا که کار منطقی نیست و فیلترکردن این شبکه ها یعنی اینکه دولت یا دولتمردانمان فقط می‌خواهند که عامرانه برخورد کنند. صادق جوادی حصار، فعال رسانه‌ای در این خصوص به آفتاب یزد می‌گوید: فیلتر شبکه‌های اجتماعی تاثیرات منفی‌ای را خواهد داشت چون بعد از مدت کوتاهی از فیلتر شدن، از فیلترشکن برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود. اما از نظر روانی برای استفاده‌کنندگان از این شبکه‌های اجتماعی، این ذهنیت پیش می آید که دارند تخلف انجام می‌دهند و با اینکار حرمت یا قباحت کار خلاف در ذهن جوانان می‌شکند و آن وقت است که به عبور از موانع عادت می‌کنند. وی اظهار داشت: نباید موانع غیرواقعی سر راه نسل جوان ایجاد کنیم که آنان مجبوربه عبور از موانع شوند، بنابراین باید با این قضیه منطقی برخورد کنیم و راه‌های استفاده سالم از این بسترهای اجتماعی را فراهم کنیم.
این فعال سیاسی اذعان داشت: یک نمونه دم‌دستی از این نوع تعاملات، کمپین برای نخریدن ماشین‌های صفر ایرانی بود ،اعتراضی اجتماعی که سال‌ها بود در متن جامعه وجود داشت و مردم
همه به هم می‌گفتند که ماشین‌های ایرانی کیفیت ندارد اما متاسفانه امکان بروز سالم و منطقی این قضیه وجود نداشت که این اعتراض را نشان دهند اما شبکه‌های اجتماعی بستری را فراهم کرد که مردم بتوانند به صورت مسالمت آمیز و بدون تنش‌های اجتماعی رفتاری را نشان دهند که به زعم عده‌ای
هم به گوش تصمیم‌گیرندگان رسید هم مخالفت مدنی خودشان را نشان دادند و هم اینکه بعد از مدتی بالاخره به یک
تعامل سازنده دولت و ملت منجر خواهد شد.جوادی حصار
در ادامه بیان داشت: بسترهای اجتماعی و فرهنگی یا ابزارهای تعامل فرهنگی و سیاسی بین دستگاه‌های حاکمی و مردم مانند تلگرام، واتس آپ، وایبر و همه آن چیزی که در جامعه ما است به نظرم نباید فیلتر شوند چرا که کار منطقی نیست اگر بخواهیم این شبکه‌ها را فیلتر کنیم یعنی اینکه دولت یا دولتمردانمان نمی‌خواهند سالم با جامعه ارتباط دوسویه داشته باشند و فقط می‌خواهند که عامرانه برخورد کنند. این فعال سیاسی در پایان گفت: هیچ چیزی در جامعه ما نیست که بگوییم مطلقا زیان دارد یا سود، هر رفتاری که در این جامعه اتفاق می‌افتد یا هر امکان اجتماعی‌ای می‌تواند مورد سوءاستفاده قرار بگیرد یا می‌تواند به صورت بهینه مورد استفاده قرار بگیرد اما برآیند تعاملات و استفاده از شبکه‌های اجتماعی به کمک گسترش دانش و عمق یابی تفکر منجر می‌شود و هر ابزاری که منجر به تعمیق بینش و دانش افراد در یک جامعه کمک کند حتما ابزار مفیدی خواهد بود.
 

*Ertebat*

عضو جدید
SHAREit برنامه‌ای برای انتقال بی‌دردسر فایل‌ها

SHAREit برنامه‌ای برای انتقال بی‌دردسر فایل‌ها



ارسال فایل‌ها از طریق اینترنت، اغلب طول می‌کشد و امکان دارد که انتقال آنها از طریق بلوتوث نیز به‌دلیل حجم بالای فایل و یا عدم‌ ناسازگاری دو دستگاه، میسر نباشد. برای مثال، چگونه باید فایل‌های خود را از یک گوشی اندرویدی‌ به لپ‌تاپ بدون استفاده از کابل USB انتقال دهیم؟ این‌جاست که برنامه رایگان SHAREit وارد می‌شود.

این برنامه توسط یکی از غول‌های فناوری در چین با نام لنوو طراحی شده است و استفاده از آن، این امکان را برای شما فراهم خواهد کرد تا فایل‌های خود را بین هر دستگاه ویندوزی، اندرویدی، مک OS و iOS از طریق وای‌فای دایرکت به‌اشتراک بگذارید؛ فرقی هم ندارد که سازنده آن‌ها لنوو باشد یا نه!

با این حال سازنده آن مدعی است که SHAREit می‌تواند فایل‌های شما را صرف‌نظر از حجمی که دارند، به سرعت برای چند دستگاه دیگر ارسال نماید. برای همین، امروز در آی‌تی‌رسان با آموزش استفاده از این برنامه برای گوشی‌ هوشمند و تبلت‌های اندرویدی در خدمت‌تان هستیم؛ با ما همراه باشید.
ویژگی‌های SHREit:

بدون نیاز به اینترنت: فایل‌های خود را با دیگر دوستان‌تان بدون استفاده از یک شبکه وای‌فای و یا اینترنت دیتا سیم‌کارت خود، همیشه و همه‌جا به اشتراک بگذارید.
به‌اشتراک‌گذاری چند جانبه: به کمک این برنامه، فایل‌های خود را به‌صورت کراس پلت‎فرم بین گوشی‌های موبایل، تبلت و PC انتقال دهید.
توانایی فرستادن هرگونه فایلی: عکس، فیلم، مخاطبین، برنامه‌ها وهرآنچه که در گوشی هوشمند خود دارید، به کمک این برنامه قابل انتقال است.
قابلیت CLONEit : می‌توانید به را‌حتی، مخاطبین، تاریخچه تماس‌ها، پیام‌های متنی و یا تصویری و برنامه‌های گوشی قبلی خود را به مدل جدیدی که خریداری نموده‌ادید، منتقل کنید.

آموزش استفاده از SHAREit (برای سیستم‌عامل اندروید)

پس از اجرا کردن برنامه ، صفحه «موافقت کاربر» ظاهر می‌شود؛ برروی گزینه I Agree ضربه زده و در نهایت، عبارت Start را انتخاب کنید.

حال، انگشت خود را به بالا بکشید تا مجددا گزینه Start نمایان شود؛ برروی آن ضربه زنید.

در صفحه بعد، باید برای دستگاه خود یک نام را به‌دلخواه انتخاب نمایید؛ هم‌چنین می‌توانید تصویر پروفایل خود را نیز به یکی از 8 تصویر موجود یا تصاویر گالری دستگاه خود، تغییر دهید. پس از انتخاب نام و عکس برای پروفایل خود در SHAREit، گزینه Save را لمس کنید. درصورتی‌که مایل به انجام این مرحله نیستید، آن را Cancel نمایید.

هم‌اکنون به صفحه اصلی این برنامه منتقل خواهید شد. برای استفاده از ویژگی اصلی برنامه که همان ارسال برنامه‌ها از طریق وای‌فای دایرکت است، برروی عبارت Send ضربه بزنید. هم‌چنین در صورتی‌که می‌خواهید فایلی را از دوستان خود دریافت کنید، گزینه Receive را انتخاب نمایید. اگر برنامه SHAREit برروی دستگاه‌های اندرویدی اطراف شما نصب نشده است ولی می‌خواهید با استفاده از آن، فایل‌های خود را با دیگر دوستان‌تان به اشتراک بگذارید، برروی گزینه +Invite friends ضربه بزنید. سپس این برنامه را به یکی از سه طریق ممکن برای دوستان خود، ارسال نمایید. البته این روش تنها برای انتقال برنامه SHAREit به دستگاه‌های اندرویدی دیگر امکان پذیر است و برای سیستم‌عامل‌های غیراندرویدی، باید برنامه SHAREit را متناسب با پلت‌فرم‌شان، دریافت نموده و سپس عملیات انتقال فایل‌ را انجام دهید.

ادامه مراحل برای ارسال فایل:
پس از لمس عبارت Send، به صفحه‌ای هدایت خواهید شد که در آن، فایل‌های دستگاه شما متناسب با نوعی که دارند، دسته بندی شده است. هم‌چنین اگر می‌خواهید که یک فایل با فرمت غیرآشنا را با SHAREit انتفال دهید، باید با سوایپ‌کردن به سمت چپ، به سربرگ File برسید. سپس با استفاده از فایل منیجر موجود در SHAREit، فایل مدنظر خود را انتخاب نمایید. اکنون برروی فایل‌هایی که قصد ارسال آن‌ها را دارید، ضربه زده و سپس گزینه Next را بفشارید. ( توجه: برای انقال پوشه به‌وسیله SHAREit، با استفاده از گزینه All در کنار پوشه مدنظرتان، می‌توانید آن را برای دیگر دستگاه‌های اطراف خود بفرستید.)

اکنون SHAREit شروع به شناسایی دستگاه‌هایی می‌کند که برروی آن‌ها، SHAREit نصب شده است. پس از ظاهر شدن دستگاه دلخواه خود، برروی آیکون پروفایل آن ضربه بزنید تا انتقال فایل‌ها شروع شود. لازم به‌ذکر است که برای انتقال فایل‌ها در SHAREit، باید دستگاه دیگر را که قصد انتقال فایل‌های خود به آن دارید، برروی وضعیت Receive در نرم‌افزار SHAREit قرار گرفته باشد.

پس از ارسال فایل‌های مدنظرتان، برای خروج، برروی گزینه Finish ضربه بزنید.

ادامه مراحل برای دریافت فایل:

دستگاهی که قصد دریافت فایل از آن را دارید، باید مطابق مراحل بالا به وضعیت جستجو برای ارسال فایل‌های مدنظر شما به دستگاه‌تان وارد شده باشد؛ حال برای دریافت فایل‌ها، گزینه Receive را لمس نمایید.

*توجه: فایل‌های دریافتی در پوشه SHAREit در مسیر اصلی حافظه داخلی دستگاه اندرویدی شما ذخیره می‌شود. می‌توانید محل ذخیره آن‌ها را از بخش تنظیمات با سوایپ به راست در صفحه اصلی، تغییر دهید.
آموزش استفاده از قابلیت CLONEit:

پیش‌تر، شما را با این قابلیت آشنا کردیم؛ حال برای استفاده از آن، مراحل زیر را دنبال نمایید:

پیش‌نیاز: باید SHAREit برروی گوشی جدید و قدیمی شما نصب شده باشد.

برروی عبارت CLONEit در پایین صفحه اصلی این برنامه ضربه بزنید. هم‌اکنون اگر قصد دارید تا فایل‌های‌تان را از گوشی قبلی خود به گوشی جدیدتان وارد نمایید، برروی گزینه Receiver در گوشی جدید خود و هم‌چنین برروی گزینه Sender در گوشی قدیمی خود ضربه بزنید. سپس با انتخاب پروفایل گوشی‌ جدید خود در تلفن همراه قدیمی‌‌تان، مراحل انتقال اطلاعات از گوشی قدیمی به گوشی جدید شما آغاز خواهد شد.


 

*Ertebat*

عضو جدید
گوشی سامسونگ با نمایشگری که خم می‌شود به زودی همه را متعجب خواهد کرد!

گوشی سامسونگ با نمایشگری که خم می‌شود به زودی همه را متعجب خواهد کرد!


سامسونگ چند سالی است که در حال کار بر روی اسمارت فون‌های تاشو است. البته نه تاشو به رسم قدیم، اسمارت فون‌هایی که صفحه نمایش منعطف دارند و آن‌ها نیز خم می‌شوند! به نظر می‌رسد که به همین زودی‌ها، می‌توانیم یکی از جدیدترین شاهکارهای این کمپانی را شاهد باشیم.

به گزارش یکی از منابع معتبر، این اسمارت فون تاشو در ژانویه سال آینده در دو مدل، یکی با اسنپدراگون 620 و دیگری با پردازنده فوق قدرتمند اسنپدراگون 820 به بازارهای جهانی عرضه خواهد شد.

هر دو گوشی از 3 گیگابایت رم بهره برده و البته همانند تولیدات جدید این کمپانی نه باتری قابل تعویض دارند و نه از اسلات کارت حافظه در آن‌ها خبری خواهد بود. منبع خبری که این موضوع را فاش کرده است، به شدت خواسته است که هیچ نامی از او برده نشود!

اما در ماه ژانویه، زنگ‌های معرفی جدیدترین پرچم‌دار کمپانی سامسونگ یعنی Galaxy S7 نیز به صدا در خواهد آمد. اسمارت فونی که در ماه فوریه معرفی خواهد شد؛ اما ممکن است که سامسونگ در نظر داشته باشد تا پیش از معرفی پرچم‌داران جدیدش، کانسپت اسمارت فون‌های تاشوی خود را به واقعیت تبدیل کند.

اگر محصول متفاوت سامسونگ عرضه شود، این کمپانی می‌تواند آن را به عنوان نمونه‌ای همراه با S7 روانه بازار کند (چیزی شبیه به S6 و S6 Edge) اما این فقط یک حدس است و ممکن است سامسونگ این محصول خاص را به طور جداگانه به بازار عرضه کند.

اولین نمونه تصاویری که از این محصول سامسونگ منتشر شده است به سال 2014 باز می‌گردد. باید دید ژانویه آینده، می‌تواند این زمان انتظار را برای هواداران به پایان رساند؟

 

*Ertebat*

عضو جدید
شبکه ارتباطی کشور چه اندازه در برابر زلزله مقاوم است؟

شبکه ارتباطی کشور چه اندازه در برابر زلزله مقاوم است؟



درمیان بحث پردامنه ای که بر سر ایمنی شهر و شهروندان در برابر زلزله و بلایای طبیعی در گرفته است آیا به این سؤال فکر کرده اید که در صورت بروز چنین بحرانی شبکه ارتباطی کشور چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.

نیم نگاه

ایران با داشتن ۱۲۰ گسل فعال از جمله کشورهای حادثه خیز در زلزله است. از نظر جغرافیایی یک درصد از کل پهنه کشور در معرض خطر بسیار بالا، ۸ درصد در پهنه خطر بالا،
۷ درصد در پهنه خطر نسبتاً بالا و ۳۱ درصد در پهنه خطر متوسط قرار دارد
داوود زارعیان مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات: مخابرات تنها تجهیزات خود را مقاوم نساخته، بلکه «شبکه ویژه بحران» را نیز در شرکت مخابرات طراحی کرده است که بویژه در حوزه تلفن همراه این امکان وجود دارد با سیم کارت محدود که در مرحله اول برای عوامل امداد و نجات در نظر گرفته شده است، بتواند امکان ارتباط سریع را
فراهم کند
آرش کریم بیگی، مدیر روابط عمومی اپراتور دوم: «نه تنها دکل‌ها و آنتن‌های اپراتور دوم بلکه تمام اجزا و شبکه مانند سوئیچ، دیتا سنتر، بی‌تی اس‌ها ( BTS)، از ابتدای طراحی و راه‌اندازی این اپراتور برای مدیریت بحران و شبکه اضطرار پیش‌بینی شده است از این‌رو شبکه دارای وای پد، اچ ال آر و دیتا سنتر است و شبکه‌های پشتیبان ایرانسل در تمام سطح کشور گسترده است.>
سردار غلامرضا جلالی: اکثر دکل‌های مخابراتی کشور حتی در برابر زلزله ۴ تا ۵ ریشتری نیز مقاوم نیستند و درصورت وقوع این‌گونه حوادث شبکه‌های ارتباطی قطع می‌شود

آن هم در روزگاری که ارتباطات ( اعم از تلفن و اینترنت و ... ) شاهرگ زندگی مردم به حساب می آید. این پرسش مهم را با کارشناسان و مسئولان ذیربط به بحث گذاشته ایم.
داوود زارعیان، مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات
می گو ید: «شبکه ویژه بحران شرکت مخابرات در برابر بیش از ۸ ریشتر زلزله مقاوم است بویژه اینکه در حوزه تلفن همراه وجود دارد که با سیمکارت محدود که تنها در مرحله اول برای عوامل امداد و نجات در نظر گرفته شده است، می‌توان امکان ارتباط سریع را در منطقه زلزله زده فراهم کرد.»
یک نیاز حیاتی
ایران با داشتن ۱۲۰ گسل فعال از جمله کشورهای حادثه خیز در زلزله است. از نظر جغرافیایی یک درصد از کل پهنه کشور در معرض خطر بسیار بالا، ۸ درصد در پهنه خطر بالا، ۷ درصد در پهنه خطر نسبتاً بالا و ۳۱ درصد در پهنه خطر متوسط قرار دارد. در چند دهه گذشته تلفات ناشی از زلزله در ایران نه تنها کاهش نداشته بلکه در هر دهه به موازات رشد شهرنشینی بر تعداد تلفات منجر به فوت افزوده شده است. در زلزله ۲/۷ ریشتری بوئین زهرا که ۱۰ شهریور سال ۴۱ اتفاق افتاد، ۱۰ هزار نفر، در زلزله ۴/۷ ریشتری طبس که در ۲۵ شهریور ۵۷ به وقوع پیوست، ۱۸ هزار نفر، در زلزله ۴/۷ ریشتری رودبار که ۳۱ خردادماه ۶۹ به وقوع پیوست، ۲۰ هزار نفر و در زلزله ۶/۶ ریشتری بم که در ۵ دی ماه سال ۸۲ اتفاق افتاد، ۲۴ هزار نفر جان خود را از دست دادند.
بعد از وقوع هر زلزله اولین نیاز مردم بحران زده، ارتباط است. ارتباط برای آگاهی دهی و امداد رسانی. بنابراین نخستین مسأله‌ای که بسیار مهم جلوه می‌کند، بحث برقرار بودن ارتباط بعد از وقوع زلزله است و باید شبکه‌های ارتباطی به گونه‌ای طراحی و ساخته شود که تحمل زلزله‌های بسیار بالا را داشته باشد و از تخریب در امان ماند. حال سؤال این است که با وجود قرار گرفتن ایران روی ۱۲۰ گسل فعال، شبکه‌های ارتباطی مخابراتی ایران اکنون در چه وضعیتی به سر می‌برد و آیا پیش‌بینی‌های لازم در این خصوص شده است؟ و اینکه تجهیزات مخابراتی در برابر چند ریشتر زلزله مقاوم هستند؟
اصفهان شهر پشتیبان تهران
« با توجه به برنامه‌ریزی مدیریت بحران در کشور، سیستم‌های مخابراتی باید با مقاومت بالا ساخته شود. از این‌رو این شرکت نیز ساخت سیستم‌های مخابراتی را با مقاومت بالا در دستور کار دارد و به نحوی ساخته می‌شود که با بلایای معمولی و طبیعی آسیب نبیند.»
زارعیان با بیان مطلب فوق به «ایران» می‌گوید: شرکت مخابرات و بخش ارتباطات از اعضای اصلی کمیته‌های مدیریت بحران کشور هستند، بنابراین از سال‌ها قبل برنامه‌ریزی مناسبی در این زمینه صورت گرفته است.
وی در ادامه به زلزله ۶/۶ ریشتری بم که در ۵ دی ماه سال ۸۲ اتفاق افتاد و ۲۴ هزار نفر کشته شدند، اشاره کرده و در ادامه می‌افزاید: «در این زلزله که بزرگترین زلزله قرن اخیر نام گرفت، سایت اصلی شرکت مخابرات تخریب نشد. البته باید گفت در درون سایت خرابی‌هایی به وجود آمد ولی با اعزام نیرو خیلی سریع بازسازی شد. بنابراین در کل، ساختار شبکه به گونه‌ای است که پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است.»
این مقام مخابرات می‌گوید: «شرکت مخابرات تنها تجهیزات خود را مقاوم نساخته، بلکه «شبکه ویژه بحران» را نیز در شرکت مخابرات طراحی کرده است که بویژه در حوزه تلفن همراه این امکان وجود دارد با سیم کارت محدود که در مرحله اول برای عوامل امداد و نجات در نظر گرفته شده است، بتواند امکان ارتباط سریع را فراهم کند.»
زارعیان با بیان اینکه شبکه ویژه بحران دارای ساختارها، سوئیچ‌ها و آنتن‌های جداگانه‌ای است، می‌افزاید: «این شبکه ویژه تحمل بیش از ۸ ریشتر زلزله را دارد.»
وی با بیان اینکه هر شهر باید دارای شهری پشتیبان برای مواقع بحرانی مانند زلزله داشته باشد می‌افزاید: «اصفهان شهر پشتیبان تهران است که به صورت خودکار سوئیچ می‌شود. از سوی دیگر واحدهای سیار مخابرات نیز در مواقع ضروری وارد عمل می‌شوند تا بتوانند ارتباطات را برقرار کنند.»
اپراتور دوم آماده در شرایط زلزله
مدیران سایر بخش های ارتباطی کشور نیز پاسخی مشابه شرکت مخابرات به سؤال می دهند. آنها نیز مدعی هستند که شبکه ارتباطی کشور مقاوم است. «شبکه ارتباطی اپراتور دوم (ایرانسل) تنها شبکه‌ای است که در هنگام طراحی ساخت آن، تمام موارد شرایط اضطرار و استانداردهای لازم در نظر گرفته و پیاده‌سازی شده است.»
آرش کریم بیگی، مدیر روابط عمومی اپراتور دوم با بیان مطلب فوق به «ایران» می‌گوید: «تاکنون از زمانی که اپراتور دوم در کشور فعال شده، زلزله‌هایی مانند «ورزقان» در استان آذربایجان شرقی (۴ ریشتر) و «سراوان» در استان سیستان و بلوچستان (۵/۷ ریشتر) بوقوع پیوسته است که شبکه ایرانسل دچار هیچگونه مشکل و اختلالی نشده است.»
کریم بیگی می‌افزاید: «اگر اختلالی نیز در بحث ارتباطی شبکه اپراتور دوم به وجود آمده باشد، تنها به دلیل حجم بالای ترافیک تماس‌ها و مکالمات بعد از زمان وقوع زلزله بوده است چرا که شبکه مخابرات توان پردازش میزان محدودی از تماس‌ها (۲۰ درصد) را به صورت همزمان دارد، از این‌رو اختلالات به وجود آمده طبیعی بوده است.»
این مدیر اپراتور دوم در ادامه با اشاره به نحوه مواجهه کارشناسان این حوزه با بلایای طبیعی می گوید: «کارشناسان فنی ما (ایرانسل) بلافاصله بعد از وقوع زلزله به محل اعزام می‌شوند و از پایداری و پرتوان بودن سرویس‌ها اطمینان حاصل می‌کنند. به عنوان نمونه اپراتور دوم در زلزله‌های ورزقان، کرمان یا سراوان سیستان و بلوچستان حتی مکالمه رایگان را برای مردم منطقه زلزله زده فراهم و در موارد بسیار شدید و بحرانی نیز سیم کارت و گوشی رایگان بین مردم منطقه زلزله زده توزیع کرد.»
کریم بیگی، مهمترین چالش به وجود آمده برای شبکه‌های ارتباطی مخابرات و اپراتورهای تلفن همراه در زمان وقوع زلزله را بحث قطع برق منطقه می‌داند و می‌افزاید: «سایت‌های اپراتور دوم (ایرانسل) مجهز به باتری هستند و تا چند ساعت بعد از قطع برق می‌توانند ارتباطات را برقرار کنند ولی به علت کافی نبودن شارژ باتری‌ها و احتمال متصل نشدن برق، این اپراتور ژنراتورهایی را نیز به عنوان پشتیبان فراهم کرده است تا تأمین شدن و اتصال دوباره برق از سوی شرکت نیرو، بتواند برق سایت‌های خود را تأمین کند و برقراری ارتباطات را ادامه دهد. این اپراتور در مواردی هم به سایت‌های سایر اپراتور‌ها برق اضطراری به صورت امانتی تحویل داده است تا مشکل مردم منطقه از نظر برقراری ارتباطات تلفن همراه رفع شود.»
وی درباره مقاوم بودن تجهیزات اپراتور دوم می‌گوید: «نه تنها دکل‌ها و آنتن‌های اپراتور دوم بلکه تمام اجزا و شبکه مانند سوئیچ، دیتا سنتر، بی‌تی اس‌ها ( BTS)، از ابتدای طراحی و راه‌اندازی این اپراتور برای مدیریت بحران و شبکه اضطرار پیش‌بینی شده است از این‌رو شبکه دارای وای پد، اچ ال آر و دیتا سنتر است و شبکه‌های پشتیبان ایرانسل در تمام سطح کشور گسترده است.»
در حالی که مخابرات و اپراتور دوم آمادگی خود را برای وقوع زلزله اعلام می‌کنند از سوی دیگر اظهار نظر رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور خواندنی است. اظهار نظری که سال گذشته در نخستین همایش شبکه‌های مخابراتی در شرایط اضطراری و بحران از سوی این مقام مسئول عنوان شده بود در این همایش سردار غلامرضا جلالی اعلام کرده بود: «اکثر دکل‌های مخابراتی کشور حتی در برابر زلزله ۴ تا ۵ ریشتری نیز مقاوم نیستند و درصورت وقوع این‌گونه حوادث شبکه‌های ارتباطی قطع می‌شود.»
برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص و همچنین در خصوص اینکه از منظر سازمان پدافند غیرعامل تغییرات مثبتی برای ایمنی دکل‌ها و تجهیزات مخابراتی رخ داده است، با روابط عمومی محترم این سازمان مکاتبه‌ای انجام دادیم که متأسفانه بعد از یک هفته پیگیری، هیچ اطلاعاتی در اختیار این روزنامه قرار نگرفت.
علاوه بر سازمان پدافند غیر عامل اپراتور اول و سوم کشور نیز در خصوص ایمنی تجهیزات خود در مقابل بروز بلایای طبیعی همچون زلزله حاضر به ارائه اطلاعات نشدند و سازمان پدافند غیرعامل و مدیریت بحران را مسئول پاسخگویی دانستند.
 

*Ertebat*

عضو جدید
«یه همراه پرسرعت» در «ایران تلکام۲۰۱۵»

«یه همراه پرسرعت» در «ایران تلکام۲۰۱۵»



همراه اول با یک سالن اختصاصی و حضور در فضای باز، در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع مخابرات و اطلاع رسانی شرکت می کند.

اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران اعلام کرد: اپراتور اول تلفن همراه کشور با اختصاص فضایی بیش از دو هزار و پانصد مترمربع به غرفه های خود، بزرگترین حضور نمایشگاهی را در «ایران تلکام ۲۰۱۵» خواهد داشت.
بر اساس این گزارش، همراه اول در «ایران تلکام۲۰۱۵» با شعار «یه همراه پر سرعت» در سالن اختصاصی ۷ و فضاهای باز، با رویکرد ارائه خدمات نسل های ۳ و ۴ تلفن همراه، آخرین دستاوردها، محصولات و خدمات نوین خود را عرضه می کند.
در شانزدهمین نمایشگاه ایران تلکام، همراه اول با خدمات و سرویس های جدیدی نظیر «بسته خوش آمد اینترنت»، «طرح رویاهای دست یافتنی (ویژه استان ها)»، «بسته مکالمه خانواده» و «معرفی سیم کارت کودک (درسا)»، در خدمت بازدیدکنندگان خواهد بود.
«اختصاص فضایی برای تجربه خدمات، سرویس ها و بخصوص نرم افزارهای کاربردی نسل ۳ و ۴ تلفن همراه»، «معرفی بسته های جدید نوترینو و پاسخگویی به سؤوالات مشترکین»، «ارائه نقشه پوشش شبکه نوترینو در سراسر کشور»، «آموزش و فعال سازی اینترنت همراه»، «معرفی بسته جدید نیترو»، «باشگاه فیروزه ای»، «سرویس حساب کاربری و اپلیکیشن "همراه من"»، «سامانه شارژ# ۱* »، از دیگر خدمات همراه اول در نمایشگاه امسال است.
شرکت ارتباطات سیار ایران در بخش خدمات ارزش افزوده، با تمرکز بر روی خدمات نوین، محتوای غنی و اپلیکیشن های کاربردی، با خدمات و پلتفورم های هوشمند بیش از ۱۰۰ محصول باند پهن را که با همکاری بیش از ۴۰ شرکت متخصص و برتر این حوزه آماده ارائه است، رونمایی و معرفی خواهد کرد.
اپراتور اول با ارائه خدمات خاص به سازمان و شرکت ها با خدماتی نظیر«سیم کارت سازمانی»، «بسته های سازمانی»، «راهکارهای ماشین به ماشین» و... در نمایشگاه امسال حضور دارد.
برپایی فروشگاه جهت دسترسی آسان و سریع مشترکین همراه اول به انواع محصولات و خدمات نظیر «ارائه و معرفی طرح تقسیط سیم کارت دائمی»، «طرح تقسیط گوشی های تلفن همراه و مودم های MBB به مشترکین دائمی»، «معرفی فروشگاه الکترونیکی همراه اول»، «معرفی سایت حراج» و «فروش تلفنی» از دیگر برنامه های اپراتور اول در نمایشگاه ایران تلکام است.
معرفی دستاوردهای ارتباطات دیجیتال، و صفحات این اپراتور در شبکه های اجتماعی، معرفی سرویس های نوآورانه، مسؤولیت اجتماعی(CSR)، رعایت الزامات ایمنی در برابر تشعشع، جذب و استخدام، تعالی سازمان، بازی، سرگرمی و مسابقه از دیگر برنامه های همراه اول در نمایشگاه عنوان شده است.
همچنین قرار است مرحله نهایی استارت تاپ تلنت همراه اول در روزهای نمایشگاه تلکام برگزار شود که طی آن به سه تیم اول جوائز نفیسی اهدا می شود.
همراه اول همچون سال های گذشته، امسال نیز برای رفاه حال خبرنگاران، در سالن اختصاصی خود(سالن۷)، «اتاق خبر» در نظر گرفته است. همچنین مدیران این اپراتور در روزهای برگزاری نمایشگاه با مصاحبه های اختصاصی و حضور در نشست های خبری، پاسخگوی رسانه ها خواهند بود.
علاقمندان می توانند از روز آغاز نمایشگاه، صفحه ویژه این رویداد بزرگ مخابراتی را در پرتال همراه اول به نشانی www.mci.ir مشاهده کنند.
گفتنی است شانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع مخابرات و اطلاع رسانی، ۴ تا ۷ مهرماه با حضور ۲۱۲ شرکت داخلی و ۸۰ شرکت خارجی از ۱۸ کشور، در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.
 

*Ertebat*

عضو جدید
تحولی دیگر از جیرینگ در حوزه پرداخت الکترونیکی

تحولی دیگر از جیرینگ در حوزه پرداخت الکترونیکی

تحولی دیگر از جیرینگ در حوزه پرداخت الکترونیکی

شرکت پرداخت اول کیش (جیرینگ)، در نمایشگاه امسال با مشارکت تعدادی از شرکت‌های ارایه دهنده خدمات پرداخت و فروشگاه‌های اینترنتی و با ترکیب قابلیت‌های بسترهای اینترنت و تلفن همراه، نسبت به ایجاد درگاه امن پرداخت با نام جیرینگاه، اقدام کرده است.

به گزارش خبرنگار موبنا، از آنجا که کاربران تلفن‌همراه، اندک اندک به یکی از مهم‌ترین مشتریان خرید الکترونیکی خدمات و کالا از طریق فروشگاه‌های مجازی تبدیل شده‌اند، خواسته‌ها و نیازهای آنها برای تمامی صاحبان کسب و کار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ از همین رو، جیرینگ با توجه به ارزیابی این روند رو به رشد، تمرکز خود را در شانزدهمین نمایشگاه ایران تلکام بر روی پرداخت از طریق تلفن‌همراه در دو غرفه بیرونی جنب سالن‌های ۲۵ A و ۲۵ Bو همچنین ارایه خدمات ارزش افزوده مالی در غرفه واقع در سالن اختصاصی همراه اول گذاشته است.
شرکت پرداخت اول کیش (جیرینگ)، در نمایشگاه امسال با مشارکت تعدادی از شرکت‌های ارایه دهنده خدمات پرداخت و فروشگاه‌های اینترنتی و با ترکیب قابلیت‌های بسترهای اینترنت و تلفن همراه، نسبت به ایجاد درگاه امن پرداخت با نام جیرینگاه، اقدام کرده است.
شرکای تجاری جیرینگ در سرویس جیرینگاه شامل فروشگاه مجازی شهروند، زنبیل، مدیسه، شیکسون، گلدان، تیوال، شهر کتاب آنلاین، ایران سرور، گوشی شاپ، رند، شادیاب، شبکه مترجمین ایران و رایا ۲۴ هستند که مراسم رونمایی از این همکاری ها نیز در طی چهار روز نمایشگاه با حضور مدیران ارشد طرف های همکاری برگزار خواهد شد.
جیرینگ سایر سرویس‌های خود، اعم از کیف پول همراه، همبانک، جیرینگ کارت، رمز یک‌بار مصر (OTP)، ارایه سرشماره پیامک اختصاصی با برچسب نام (Mask)، پرداخت قبوض خدماتی (#۷۰۷*) و خرید شارژ فوق‌العاده سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول (#۷۷۷*) را نیز در معرض دید بازدیدکنندگان از شانزدهمین نمایشگاه ایران تلکام قرار خواهد داد.
شانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع مخابرات و اطلاع رسانی«ایران تلکام ۲۰۱۵» از ۴ تا ۷ مهرماه هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران، آماده بازدید علاقمندان خواهد بود.
 

*Ertebat*

عضو جدید
آغاز به کار نمایشگاه تلکام

آغاز به کار نمایشگاه تلکام

شانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع مخابرات و اطلاع رسانی ایران تله کام 2015 با حضور مقامات وزارت ارتباطات، وزارت صنعت معدن و تجارت، دبیر شورای عالی فضای مجازی، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین روسای اتحادیه ها و انجمن های مرتبط در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران گشایش یافت.

 

*Ertebat*

عضو جدید
مکالمه ۱۱ میلیون دقیقه ای ایرانیان با مکه

مکالمه ۱۱ میلیون دقیقه ای ایرانیان با مکه



شرکت ارتباطات زیرساخت از برقراری ۱۱ میلیون و ۱۴۲هزار دقیقه مکالمه بین ایران و عربستان از مسیر دو صفر بین‌الملل از ابتدای ایام حج تاکنون خبر داد.

به گزارش خبرنگار موبنا، بر اساس اعلام شرکت ارتباطات زیرساخت، حجم ترافیک صادره به عربستان شش میلیون و ۴۲۹هزار دقیقه و حجم ترافیک وارده از مسیر مستقیم عربستان پنج میلیون و ۳۳ هزار دقیقه بوده است.
شرکت زیرساخت با اشاره به حوادث ناگوار اخیر در حج امسال تاکید کرد: ترافیک تلفنی بین دو کشور به طور بی‌سابقه‌ای در زمان این حادثه بالا رفته؛ به طوری که حجم ترافیک خروجی دو صفر به مقصد کشور عربستان در روزهای دوم و سوم مهرماه با افزایش چهار برابری به ترتیب به ۷۲۷هزار و ۴۶۵ دقیقه و ۶۵۴هزار و ۸۸۱ دقیقه رسید.
همچنین با توجه به پیش‌بینی‌های لازم و تشکیل کمیته‌های ویژه در شرکت ارتباطات زیرساخت و همکاری اپراتورهای موبایل، کیفیت ارتباطات پایدار بوده و تمامی درخواست‌ها به مقصد عربستان با موفقیت برقرار شده است.
شرکت ارتباطات زیرساخت از افزایش ظرفیت سیستم‌های ترانزیتی با اپراتورهای عربستان در ایام حج امسال خبر داد و اعلام کرد: علاوه بر مسیرهای مستقیم، شمار اپراتورهای ترانزیتی نیز به ۱۰ شرکت افزایش یافته است.
بر اساس ترافیک‌سنجی انجام شده، متوسط زمان مکالمات در حدود دو دقیقه اعلام شد.
بر اساس این گزارش، بیشترین ترافیک حجاج ایرانی از طریق شبکه همراه اول برقرار شده که حدود ۵۸ درصد کل ترافیک را تشکیل می‌دهد و پس از آن شبکه ایرانسل ۲۱ درصد، شبکه تلفن ثابت ۱۸ درصد و شبکه رایتل و تالیا سه درصد ترافیک حجاج را به خود اختصاص داده‌اند.
 

*Ertebat*

عضو جدید
علت کند شدن اینترنت جهانی مشخص شد

علت کند شدن اینترنت جهانی مشخص شد


لحظاتی پس از تأیید خبر پیدا شدن آب در سیاره مریخ، شبکه جهانی اینترنت به دلیل تماشای «لایو استریم» توسط کاربران به شدت کند شد.

محققان ناسا در برنامه تلویزیونی که به‌صورت زنده از اینترنت پخش شد، باعث شدند تا بسیاری از کاربران ضمن توئیت کردن خبر شگفتی‌ساز ثابت شدن آب در مریخ، به سمت اینترنت و اخبار مربوطه حمله ور شوند و به همین خاطر شبکه اینترنت در سراسر جهان به ناگهان کند شد.
 

*Ertebat*

عضو جدید
رقابت اپراتورهای ایرانی در تلکام ۲۰۱۵

رقابت اپراتورهای ایرانی در تلکام ۲۰۱۵



شانزدهمین نمایشگاه صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی (ایران تلکام 2015) در حالی کار خود را از 4 مهرماه آغاز کرد که در روزهای نخستین، سالن‌های اپراتورهای تلفن همراه مملو از بازدیدکننده بخصوص جوانان شده است.

به گزارش خبرنگار موبنا، در این دوره از نمایشگاه که در فضایی بیش از ۳۰ هزار مترمربع در قسمت شمالی محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی برپا است، ۲۱۲ شرکت و واحد تولیدی داخلی و ۸۰ شرکت خارجی یا نمایندگی‌های آنان از ۱۸ کشور جهان شامل ایتالیا، آلمان، سوئیس، مالزی، فرانسه و غیره حضور دارند.
رقابت پررنگ در میدان اپراتورها
اپراتورها در نمایشگاه پاییزه تهران حرف اول را می زنند. اپراتورهای تلفن همراه همچون همراه اول، ایرانسل، رایتل و غیره نه تنها فضای بزرگی را در این نمایشگاه برای خود اختصاص داده‌اند بلکه آنقدر رقابت تبلیغات شان زیاد است که دست اغلب بازدیدکنندگان محصولات تبلیغی اپراتورها به چشم می خورد، محصولاتی به رنگ زرد، آبی فیروزه‌ای و سرخابی که به همراه هدایای کوچک دیده می‌شود. هر اپراتوری به هر نحوی سعی دارد تا بازدیدکنندگان را به سالن و غرفه‌های خود بکشاند.
سالن‌های اپراتورها حال و هوای خاصی به نمایشگاه بخشیده است. جنب و جوش زیادی در سالن‌های ۷، ۸، ۹ و ۲۷ و فضای اطراف سالن‌ها دیده می‌شود. بیرون سالن صف طولانی برای خرید سیم کارت دیده می‌شود. نمادهای عروسکی اپراتور همراه سوم با لبخندی که بر صورت دارد جلوه خاصی به محوطه نمایشگاه داده است و بازدیدکنندگان اغلب در حال عکس گرفتن‌های سلفی با آنها هستند. از سوی دیگر در این سالن‌ها همه روزه مسابقه برگزار می‌شود و به قید قرعه به بازدیدکنندگان جوایزی چون تبلت اهدا می‌شود. در میان مشوق ها و جوایز رنگارنگ خودروهایی که با برند مشهور و گرانقیمت در غرفه‌های اپراتورها خودنمایی می‌کنند هم دیدنی است. قرار است در پایان نمایشگاه برنده خوش شانس مسابقه‌ای که اپراتورها ترتیب داده‌اند، مشخص شود. حال باید منتظر ماند و دید این برنده خوش شانس چه کسی خواهد بود.
به هر حال توپ رقابت در میدان اپراتورها است آنها محصولات جدیدی را نیز به معرض نمایش گذاشته اند. همراه اول با شعار «یه همراه پرسرعت» در سالن ۷ حضور فعال دارد. شرکت ارتباطات سیار با خدمات و سرویس‌های جدیدی مانند بسته خوش آمد اینترنت، طرح رؤیاهای دست یافتنی برای استان‌ها، بسته مکالمه خانواده، ارائه خدمات نسل‌های ۳ و ۴ تلفن همراه، سیم کارت کودک (درسا)، بسته اینترنتی نوترینو و.... را به نمایش گذاشته است. البته در بخش خدمات ارزش افزوده، خدمات و پلت فرم‌های هوشمند را معرفی می‌کند. اپراتور دوم -ایرانسل- که در سالن ۲۷ حضور دارد با شعار «تجربه زندگی دیجیتال» و «زندگی روی موج نوآوری» محصولات خود را به نمایش گذاشته است. خدمات اینترنت اشیا با سامانه دستگاه به دستگاه (M2M)، اینترنت بی‌سیم ثابت ( TDD-LTE)، تلویزیون تعاملی (IPTV) نرم افزاری مبتنی بر اینترنت نسل ۳ و ۴ «گیشه» (خرید بلیت)، نرم افزار کاربردی خرید «پیشنهاد»، نرم افزار یادگیری «دانا»، نرم افزار «کتابخوان» و... از دیگر خدمات این اپراتور است که در نمایشگاه ارائه داده است.
اپراتور سوم -رایتل- نیز با سیاست اعمال تخفیف‌هایی به میدان رقابت آمده است، تخفیف برای خرید سیم کارت اعتباری و هدایای بسته آغازین سیم کارت اعتباری شامل ۵۰۰ مگا بایت اینترنت، ۱۰ هزار دقیقه تماس صوتی، ۱۰ هزار پیامک درون شبکه‌ای و خدمات مخصوص کودکان را در این نمایشگاه به معرض نمایش گذاشته است.
یکه تازی مخابرات
از سالن اپراتورها که بگذریم شرکت مخابرات فضای زیادی را به خود و شرکت‌های همکارش اختصاص داده است. این شرکت در اولین حرکت تبلیغی مرکز تماس خاورمیانه را رونمایی و راه‌اندازی کرد تا به صورت شبانه روزی خدمات مورد نیاز فروش و پس از فروش مخابرات ایران و شرکت‌های تابعه را دریافت کند.
همچنین شرکت مخابرات سرویس VPN/MPLS را به متقاضیان ارائه می‌دهد که می‌توانند با خرید این سرویس نسبت به برقراری ارتباط بین دو یا چند نقطه مورد درخواست مشتری از طریق شبکه موجود یا شبکه مجازی (VLAN) اقدام کنند. مخابراتی ها همچنین نسبت به واگذاری اینترنت پرسرعت به مشتریان خانگی و تجاری تبلیغ می کنند یعنی هزینه اینترنت استفاده شده روی قبض تلفن می‌آید. این شرکت همچنین برای بدهکاران ویژه خود تخفیف هایی در نظر گرفته است. از کارهای شرکت مخابرات برقراری آوای انتظار برای تلفن‌های ثابت است که مشترکین می‌توانند به جای شنیدن بوق تلفن، از پیام‌های صوتی یا آهنگ‌های مجاز برای افراد تماس گیرنده استفاده کنند. شرکت مخابرات همکاری را نیز با یک شرکت تصویری (آی سیما) در حوزه تلویزیون تعاملی (آی پی مدیا) آغاز کرده است و بزودی خدمات فیلم، سریال، موسیقی، بازی و... به متقاضیان خود ارائه می‌دهد.
بازار داغ اپلیکیشن‌ها
جدا از غرفه‌های اپراتورهای تلفن همراه و مخابرات بازار تولید کنندگان اپلیکیشن‌های تلفن همراه نیز در این دوره از نمایشگاه داغ تا آنجا که مسئولان غرفه‌ها به هر طریقی برای نصب و تبلیغ اپلیکیشن‌های خود روی تلفن‌های همراه هوشمند تلاش می‌کنند و در کنار آن بازار تبلیغ برای پیامک‌های ارزش افزوده مهیا است. پیامک هایی مانند «اپسان» که در زمینه‌ کمک‌های اولیه، آشپزی، طب سنتی و... اطلاعات به مشترکین خود ارسال می‌کند البته مشترکین باید هزینه‌ای هم بابت عضویت روزانه پرداخت کنند.
از فضای اپلیکیشن‌ها که عبور کنیم حضور شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ارتباطی و انتقال داده در سالن‌های ۸ و ۹ نیز جالب توجه است. هر شرکتی با کارهای جنبی خود در تلاش است بازدیدکنندگان بیشتری را به غرفه‌های خود بکشاند. این شرکت‌ها نیز به قرعه کشی روزانه حتی دو بار روی آورده‌اند و به برندگان خود ساعت هوشمند اپل هدیه می‌دهند و البته تخفیف‌ها و فروش ویژه‌ای را برای خرید اینترنت مانند DSLBOX در نظر گرفته‌اند.
میهمانان خارجی تلکام
در این دوره از نمایشگاه حضور کشورهای خارجی و نمایندگان آنها نسبت به دوره قبل رشد ۳۰ درصدی داشته است و به نوعی باید گفت با توافق صورت گرفته و زمزمه‌های برداشتن تحریم‌ها، استقبال شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه خوب بوده است اما با این حال سالن اختصاص یافته به شرکت‌های خارجی به نوعی خلوت است و بیشتر افراد متخصص و کارشناسان از این غرفه‌ها بازدید می‌کنند. از سوی دیگر چون در این غرفه‌ها اثری از مترجم دیده نمی‌شود تنها کسانی می‌توانند از جزئیات محصولات ارائه شده اطلاع کسب کنند که به زبان انگلیسی تسلط کامل داشته باشند. از دیگر نکات غرفه بین‌المللی این نمایشگاه حضور چشمگیر چشم بادامی‌هاست.
در نمایندگی‌های شرکت‌های خارجی در ایران دیگر مشکل ارتباط گرفتن وجود ندارد و مسئول غرفه درباره محصولات عرضه شده توضیحات لازم را ارائه می‌کند. یکی از سالن‌ها که مربوط به شرکت «یونکتا» ایتالیا است تجهیزات رادیویی پرظرفیت و پوشش شبکه‌های وای فای را به نمایش گذاشته است که به گفته مسئول غرفه دارای فناوری نوین است و در شبکه‌های مخابراتی و اینترنتی که امکان نصب و راه‌اندازی فیبرنوری وجود ندارد کاربرد دارد و بسیار ارزانتر از فیبر نوری است. شرکت دیگری به نام اتصال صنعت میانه نمایندگی شرکت چینی به نام «دیتا آفلودینگ» را در ایران دارد و اینترنت موبایل را عرضه کرده است. شرکت دیگر جدیدترین ویدئو کنفرانس که تولید شرکت امریکایی را به نمایش گذاشته است و مزیت آن ارتباط به لحظه با ۹ نفر در ۹ نقطه جهان است.
عرضه محصولات صد در صد بومی
در سایر غرفه‌ها هم شرکت‌های داخلی تولیدات خود را به نمایش گذاشته‌اند که حتی برخی صد درصد بومی است. شرکت هایی که تجهیزات سخت افزاری مانند دکل‌های مخابراتی، دکل‌های نصب دوربین‌های حفاظتی، سازه‌های فولادی گالوانیزه گرم، تجهیزات برای ذخیره انرژی دستگاه‌های مخابراتی (در مناطق خاص و دور از دسترس و صعب العبور که به برق سراسری دسترسی ندارند)، انواع سوئیچ‌های ماژولار تجهیزات مخابراتی و شبکه تجاری و صنعتی و... را به نمایش گذاشته‌اند. گفتنی است این دوره از نمایشگاه تلکام در حالی فردا به کار خود پایان خواهد داد که در حاشیه آن کارگاه‌های ویژه و تخصصی برای علاقه‌مندان برگزار می‌شود.
 

*Ertebat*

عضو جدید
یک میلیارد دستگاه اندرویدی در معرض هک شدن

یک میلیارد دستگاه اندرویدی در معرض هک شدن

یک میلیارد دستگاه اندرویدی در معرض هک شدن

بیش از یک میلیارد دستگاه اندرویدی در جهان در معرض خطر هک شدن قرار دارند و کارشناسان امنیتی اعلام کردند این حمله سایبری از طریق گوش دادن به یک فایل صوتی یا تماشای یک تصویر ویدیویی صورت می‌گیرد.

به گزارش موبنا، حفره نرم‌افزاری جدید که در سیستم عامل موبایلی گوگل کشف شده است به هکرها امکان می‌دهد تا کدهای مخرب خود را به راحتی در دستگا‌ه‌های اندرویدی منتشر کنند و از راه دور تمام اطلاعات مورد نیاز خود را سرقت کنند.

کارشناسان امنیتی اعلام کردند که هکرها برای آنکه بتوانند از حفره امنیتی مذکور به صورت کارآمد استفاده کنند و اهداف خود را به آسانی محقق سازند، فایل‌های صوتی و تصویری MP3 و MP4 را مورد استفاده قرار داده‌اند.

آسیب‌پذیری جدید اندروید با نام Stagefright 2.0 شناخته می‌شود که شرکت امنیت موبایلی Zimperium آن را شناسایی کرده است. این شرکت می‌گوید تمام دستگاه‌های اندرویدی که از سال ۲۰۰۸ تاکنون ساخته شده‌اند، در مقابل این حمله آسیب‌پذیرند.

روش‌های مختلفی وجود دارد که بر اساس آن کاربران اندرویدی مورد هدف قرار می‌گیرند. نخست آنکه یک هکر کاربر را متقاعد می‌کند تا روی لینک مربوط به سایت آلوده کلیک کند و موسیقی یا ویدیو آلوده شده را در اختیار بگیرد. در این شرایط هکرها می‌توانند کنترل کامل دستگاه او را در اختیار بگیرند.

این روش که معمول‌ترین راه برای سوءاستفاده از حفره جدید محسوب می‌شود، تاکنون قربانیان زیادی داشته است.
 

*Ertebat*

عضو جدید
تاکسی‌های بدون راننده از سال آینده وارد ژاپن می‌شوند

تاکسی‌های بدون راننده از سال آینده وارد ژاپن می‌شوند

تاکسی‌های بدون راننده از سال آینده وارد ژاپن می‌شوند

اتومبیل‌های بدون سرنشین در دست تکمیل هستند و مدت زیادی باقیمانده است تا به صورت عمومی وارد بازار جهانی شوند. ولی ژاپن تصمیم دارد پیش از دیگر کشورها از این فناوری جدید استفاده کند.

به گزارش موبنا، شرکت ژاپنی Robot Taxi اعلام کرد از سال ۲۰۱۶ میلادی تاکسی‌های بدون راننده را در خیابان‌های این کشور مورد آزمایش قرار می‌دهد.

گزارش منتشر شده در روزنامه وال استریت ژورنال نشان داد این شرکت نخستین مدل از تاکسی‌های بدون راننده خود را آزمایش کرده است و هم‌اکنون ۵۰ نفر در شهر کاناگاوا در خارج از توکیو آزمایش‌های خود را روی آن انجام داده‌اند.

این خودروها هم‌اکنون برخی محدودیت‌ها دارند و فقط می‌توانند از منازل تا فروشگاه‌های خاص مسافران را جابجا کنند. البته در تمامی آنها یک راننده حضور دارد تا در صورت لزوم کنترل خودرو را در دست بگیرد.

اگر آزمایش‌ها با موفقیت به انجام برسد، شرکت Robot Taxi تصمیم دارد سال ۲۰۲۰ میلادی این تاکسی‌های بدون سرنشین را به صورت عمومی در تمام خیابان‌های ژاپن مورد استفاده قرار دهد. این شرکت می‌‌گوید خودروهایش را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده است که می‌توانند بهتر از راننده‌های انسانی فضای پیرامون را زیرنظر بگیرند.

لازم به ذکر است ژاپن پیرترین کشور جهان محسوب می‌شود و به عبارت دیگر برحسب مساحت خود بیشترین تعداد افراد کهنسال را جا داده است. بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده ۳۳ درصد جمعیت ژاپن تولد ۶۰ سالگی خود را هم جشن گرفته‌اند و به همین خاطر تاکسی‌های بدون راننده برای آنها کاربرد فراوان دارد.
 

*Ertebat*

عضو جدید
تراشه جدید IBM یک‌بیستم کوچکترین باکتری روی زمین

تراشه جدید IBM یک‌بیستم کوچکترین باکتری روی زمین



قانون مور (Moore's Law) اعلام می‌دارد که تعداد ترانزیستورها روی یک تراشه واحد هر دو سال یکبار دو برابر می‌شوند. ولی کارشناسان می‌گویند که این قانون در حال تغییر است و از آنجایی که سیستم‌های سخت‌افزاری با محدودیت مواجه می‌شوند، به زودی باید قانون مور را کنار گذاشت.

به گزارش موبنا، شرکت IBM اعلام کرد که با کنار گذاشتن ترانزیستورهای سیلیکونی و جایگزین کردن تراشه‌های مجهز به نانوتیوب‌های کربنی می‌توان قانون مور را برای همیشه کنار گذاشت.

این مواد نیمه‌هادی از ورقه حاوی یک اتم واحد ساخته می‌شوند تا در نهایت بتوان تیوب‌های کربنی را از آن تولید کرد. نانوتیوب‌های کربنی که طی این فرآیند ساخته می‌شوند، می‌توانند مزایای فراوانی نسبت به سیلیکون داشته باشند.

شرکت IBM بر اساس آخرین بررسی‌های خود توضیح داد که فرآیند مذکور می‌تواند دنیای دستگاه‌های موبایلی را به طور کامل متحول کند و باعث شود سیستم‌های رایانه‌ای با طول عمر بالای باتری، قابلیت‌های پیشرفته و با امکان تحلیل حجم وسیع کلان داده‌ها در زمان کوتاه عرضه شوند.

تولید تراشه‌های کوچک مبتنی بر سیلیکون یا نانوتیوب‌های کربن تاکنون به این صورت دنبال می‌شده که افزایش مقاومت الکتریکی را به دنبال داشته است. این فرآیند باعث کاهش کارآمدی دستگاه دیجیتالی میشد.

ولی محققان IBM توضیح دادند که با روش جدید خود می‌توانند از فرآیندی «شبیه به جوش میکروسکوپی» بهره ببرند. این فرآیند به آنها کمک می‌کند تا بتوانند اندازه ترانزیستور را تا ۱۰ نانومتر کاهش دهند.

برای مقایسه دقیق‌تر می‌توان گفت، اندازه کوچکترین باکتری کشف شده در کره زمین ۲۰۰ نانومتر است و در مقابل IBM می‌تواند نانوتیوب‌های کربنی خود را با اندازه ۱۰ نانومتر تولید کند.
 

*Ertebat*

عضو جدید
اپراتورهای مجازی صاحب‌نام شریک تجاری فناپ

اپراتورهای مجازی صاحب‌نام شریک تجاری فناپ

شرکت فناپ در حال نهایی‌سازی طرح‌های تجاری‌‌ خود براساس مقتضیات بازار و شرایط اپراتورهای میزبان است.

به گزارش خبرنگار موبنا، بعد از اعلام فراخوان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای متقاضیان دریافت پروانه MVNO، فناپ نیز مانند سایر شرکت‌ها، مدارک خود را به رگولاتوری ارسال کرد.
تا نیمه مردادماه امسال، دست‌کم ۵۱ شرکت برای دریافت مجوز فعالیت اپراتور مجازی اقدام کردند و از آنجا که تعداد این شرکت‌ها بیش از انتظار رگولاتوری بود، فرآیند ارزیابی و بررسی مدارک طولانی شد.
مطابق اعلام سازمان تنظیم مقررات، تا پایان مهرماه نتایج اولیه برای متقاضیان حائز شرایط دریافت موافقت اصولی اعلام می‌شود.
بدین‌ترتیب کسانی که از مرحله اول ارزیابی عبور کنند،‌ وارد فاز دوم بررسی‌ می‌شوند.
در قسمت دوم، متقاضیان باید خوداظهاری و ادعاهای خود را نزد رگولاتوری به اثبات برسانند.
بنابراین آن گروه از متقاضیانی که حضور اپراتور خارجی در ترکیب سهامداران خود را اعلام کرده بودند، باید متن قرارداد یا توافق‌نامه امضا شده را به سازمان تنظیم مقررات ارائه دهند تا موافقت اصولی بگیرند.
"کیوان جامه‌بزرگ" قائم‌مقام واحد تلکام فناپ با بیان اینکه این شرکت نیز در ارسال اولیه مدارک به سازمان تنظیم مقررات، از حضور یک سهامدار خارجی در ترکیب سهامداران متقاضی دریافت پروانه اپراتور مجازی تلفن همراه خبر داده بود،‌ گفت: یکی از اپراتورهای مجازی صاحب‌نام و مطرح اروپایی که دارای تجربه ارزشمند جهانی در این صنعت است، شریک تجاری فناپ در این پروژه خواهد بود که در موعد مقرر، قرارداد فی‌مابین تحویل سازمان تنظیم مقررات خواهد شد.
وی افزود:اگرچه شرکت فناپ بدون حضور سهامدار خارجی و استفاده از امتیاز این بند، در جدول ارزیابی امتیازات هم حائز شرایط دریافت موافقت اصولی اپراتور مجازی نوع اول است.
او با بیان اینکه پیش از دریافت موافقت اصولی از سازمان تنظیم مقررات، نمی‌توان کاری را به صورت جدی در بازار شروع کرد، افزود: زمانی مذاکرات ما با سه اپراتور میزبان کشور، شکل رسمی به خود می‌گیرد که موافقت اصولی را از رگولاتوری گرفته باشیم؛ اگرچه به موازات بررسی مدارک ارسالی در سازمان تنظیم مقررات، مذاکرات‌مان را با اپراتورها شروع کرده‌ایم.
فناپ در صورت دریافت این موافقت اصولی و مشروط به انعقاد قرارداد با یکی از اپراتورهای میزبان،‌ می‌تواند صاحب پروانه اپراتور مجازی شود.
مطابق اعلام سازمان تنظیم مقررات، متقاضیان MVNO پس از دریافت موافقت اصولی، ۶ ماه فرصت دارند تا قراردادشان را با اپراتور میزبان نهایی کنند و پروانه فعالیت‌ بگیرند.
جامه‌بزرگ با اشاره به لزوم فعالیت MVNOها در ایران گفت: اپراتورهای مجازی وقتی فلسفه وجودی پیدا می‌کنند که بازار تقریبا به حالت اشباع برسد، اپراتورهای موبایل دارای ظرفیت مازاد باشند، و بخش‌هایی در بازار وجود داشته باشد که اپراتورها نتوانسته‌اند به خوبی به آنها بپردازند و سرویس‌های مناسب و مورد نیاز آن بخش را ارائه کنند. در چنین فضایی، اپراتورهای مجازی وارد کار می‌شوند.
او ادامه داد: سازمان تنظیم مقررات نیز به دلیل عدم توجیه اقتصادی اضافه شدن اپراتور جدید به بازار از یک سو و به‌منظور افزایش رقابت و انتفاع مشتری نهایی از سوی دیگر، تصمیم به صدور پروانه اپراتور مجازی برای متقاضیان حائز شرایط گرفته است.
قائم‌مقام واحد تلکام فناپ افزود: اپراتورهای مجازی قاعدتا باید بخش‌هایی از بازار را هدف قرار دهند که اپراتورهای موبایل در آن بخش‌ها حضور نداشته و یا موفق عمل نکرده‌اند. به عنوان مثال، اپراتورها سال‌هاست که به مباحث B2B پرداخته‌اند اما این حوزه هنوز جای کار زیادی دارد. همچنین خدمات بانکی و پرداخت همراه نیز به دلیل الزامات خاص بانک مرکزی، عملا مجال عرضه توسط اپراتورهای فعلی نخواهند یافت.
او در ادامه گفت: با توجه به قابلیت‌های متفاوت اپراتورهای میزبان، برای هر اپراتور باید یک استراتژی و برنامه تجاری خاصی ارائه داد.
به گفته وی پس از نهایی شدن توافق با شریک خارجی، فناپ هم‌اکنون مشغول بازنگری طرح‌های تجاری‌ و بازاریابی است و بنا دارد طبق برنامه‌های مذکور و متقاضیان بازار، استراتژی مذاکره با اپراتورهای میزبان و ورود به بازار را تدوین کند.
جامه‌بزرگ با تاکید بر نقش فرهنگ‌سازی در بازار تلکام و تبیین نقشی که اپراتورهای مجازی در بازار ایران می‌توانند داشته باشند، افزود: اپراتورهای میزبان نباید به چشم تهدید به اپراتورهای مجازی بنگرند. حضور اپراتورهای مجازی با برنامه تجاری درست و مشخص، می‌تواند منجر به توسعه بازار و درنهایت منفعت اپراتور میزبان، اپراتور مجازی و مشتری شود.
او معتقد است، متقاضیان راه‌اندازی اپراتور مجازی با ارائه یک طرح تجاری خوب، می‌توانند با اپراتورهای میزبان وارد مذاکره شوند و انتفاع دوجانبه و برد-برد این معامله را به آنها ثابت کنند.
 

*Ertebat*

عضو جدید
گوگل با فناوری سه‌بعدی دانش‌آموزان را به گردش علمی می‌برد

گوگل با فناوری سه‌بعدی دانش‌آموزان را به گردش علمی می‌برد

«جنی چوی» معلم کلاس ششم در یکی از مدارس شهر شیکاگو در آمریکا که قصد داشت داستان «رومئو و ژولیت» را برای دانش‌آموزان خود تعریف کند، آنها را به صورت سه‌بعدی به شهر ورونا ایتالیا برد و از نزدیک آثار شکسپیر را در معرض دید دانش‌آموزان قرار داد.

به گزارش موبنا، خانم چوی در طول این آزمایش از دانش‌آموزان خواست جلوی ساختمان بزرگی با قدمت چندین قرن بروند و در نقشه‌های توریستی شهر «خانه ژولیت» را بیابند. او همچنین دانش‌آموزان رده ششم ابتدایی را تشویق کرد تا به صورت سه‌بعدی و مجازی آرامگاه رومئو را پیدا کنند و شخصیت واقعی او را بشناسند.

دانش‌آموزان برای آنکه با این اتفاقات آشنا شوند، کلاس درس خود را رها نکردند و در عوض عینک حقیقت مجازی گوگل را مورد استفاده قرار دادند تا یک سفر سه‌بعدی به شهر ورونا داشته باشند.

شرکت گوگل این روزها در تلاش است تا سیستم شبیه‌‌ساز گردش علمی خود موسوم به Expeditions را به صورت رایگان به مدارس ارایه دهد. این اقدام بخشی از طرح بزرگ گوگل برای توسعه فناوری‌های آموزشی محسوب می‌شود.

کیت‌های حقیقت مجازی گوگل مخصوص کلاس‌های درس به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توان مباحث مختلف را با آنها سازگار کرد تا دانش‌آموزان کلیه فرآیند یادگیری را از این طریق دنبال کنند.

شرکت گوگل ابزار کاربردی Apps for Education مبتنی بر فضای پردازش ابری را هم ارایه کرده است که به واسطه آن خدمات پست الکترونیک، تقویم الکترونیک، سیستم به اشتراک گذاری اسناد و ... در مدارس ارایه می‌شود.

تلفن سانترال هایبرید پاناسونیک
 

*Ertebat*

عضو جدید
فساد دولتی در یک شرکت چند ملیتی

فساد دولتی در یک شرکت چند ملیتی

فساد دولتی در یک شرکت چند ملیتی

مدیرعامل اپراتور چند ملیتی ام تی ان – ایرانسل که طی یک دهه فعالیت این اپراتور همواره از اجرای قانون مصوب نمایندگان مجلس شورای اسلامی طفره رفته است، سرانجام مجبور شد واقعیتهایی را درباره فساد دولتی در این اپراتور چند ملیتی بازگو کند.

قلمبردزفولی که از ابتدای فعالیت این اپراتور با وجود نمایندگی از یک سهامدار ۱۵ درصدی توانسته یک دهه به عنوان مدیرعامل این شرکت چندملیتی بماند، درباره دلایل عدم اجرای قانون مجلس برای واگذاری ۲۱ درصد از سهام این شرکت چند ملیتی در بورس گفت: دولت سهامدار اصلی این اپراتور است و در شرایط فعلی ورود به بورس به زیان این شرکت و دولت است.
وی حاضر نشد بگوید که چه کسانی یا چه ارگانهایی از درآمد خالص چند هزارمیلیارد تومانی بدست آمده از عدم واگذاری ۲۱ درصد از سهام ام تی ان – ایرانسل طی یک دهه گذشته نفع برده اند، اما بطور تلویحی اعلام کرد که " جناب وزیر هم ظاهرا موافق عدم توجه به قانون مصوب سال ۱۳۸۳ مجلس و عدم عرضه سهام این اپراتور چند ملیتی دربورس است."
مدیرعامل این شرکت متخلف و قانونگریز چند ملیتی تهدید کرده که اظهارات وزیر ارتباطات در حمایت از قانونگریزی این اپراتور ثبت و ضبط شده است.(ایسنا ۱۳ مهر ۹۴)
نکته قابل تامل و تاسف درباره اظهارات قلمبردزفولی این است که چه کسانی یا نهادهایی واقعا در دولت قبلی و دولت فعلی از این درآمد غیرقانونی و نامشروع سود کسب می کنند که تا این حد مدیرعامل این شرکت با اعتماد به نفس دربرابر قانون، گردنکشی می کند و جالب است که نمایندگان مجلس هم هر کدام به نوعی از اظهار نظر صریح درباره این بی حرمتی به قانون مصوب مجلس " طی این سالها " طفره رفته اند.
حال که مجلس و دولت از تخلفات مدیرعامل این شرکت چند ملیتی با سکوتشان حمایت می کنند، باید به افکار عمومی پاسخگو باشند که اگر بپذیریم که امسال شرایط بورس مناسب برای واگذاری نیست، واقعا چرا طی یک دهه گذشته اراده و تمایلی به عرضه سهام این شرکت و شفاف شدن فعالیتش وجود نداشته و آیا در یک دهه گذشته هم همیشه شرایط بورس همواره نامطلوب بوده و یا این شیوه، تاکتیک جدید این شرکت است تا ۲۴ ماه پایانی قراردادش را هم اینگونه، قانون را دور بزند؟



 

*Ertebat*

عضو جدید
فیس‌بوک با ماهواره‌های یوتل‌سَت به آفریقایی‌ها اینترنت رایگان می‌دهد

فیس‌بوک با ماهواره‌های یوتل‌سَت به آفریقایی‌ها اینترنت رایگان می‌دهد

«مارک زاکربرگ» مدیرعامل فیس‌بوک بسیار مصمم است که بتواند به همه مردم جهان اینترنت رایگان بدهد و در این راستا گام‌های بلندی برداشته است.

به گزارش موبنا، مدیرعامل فیس‌بوک روز گذشته طرح جدیدی را معرفی کرد که به موجب آن خدمات اینترنتی از خارج جو زمین ارسال می‌شوند و بخش اعظم منطقه جنوب صحرای آفریقا را تحت پوشش قرار می‌دهند.

فیس‌بوک برای آنکه بتواند این خدمات را به خوبی ارایه دهد، با شرکت فرانسوی Eutelsat از بزرگترین ارایه‌دهندگان خدمات ماهواره‌ای در جهان قرارداد منعقد کرده است.

زاکربرگ در این خصوص توضیح داد که شرکت Eutelsat یک ماهواره ویژه به مدار زمین ارسال می‌کند تا امکان ارتباط میلیون‌ها نفر روی کره زمین فراهم شود.

زاکربرگ با انتشار مطلبی روی صفحه شخصی خود در فیس‌بوک توضیح داد که این اتفاق تا سال ۲۰۱۶ میلادی محقق می‌شود. زیرا همواره برای برقراری ارتباط میان افرادی که در مناطق دوردست کره زمین سکونت دارند مشکلات فراوان وجود داشته است و او می‌خواهد به کمک فناوری‌های جدید این مشکلات را از میان بردارد.

ماهواره ویژه فیس‌بوک Amos-6 نام دارد که در سال ۲۰۱۶ به فضا پرتاب می‌شود و در مدار زمین قرار می‌گیرد. بر این اساس می‌توان گفت ماهواره مذکور با سرعت زمین حرکت می‌کند تا امکان ارتباطات دایمی مناطق مورد نظر خود را فراهم سازد.
 

*Ertebat*

عضو جدید
فروکش کردن تب تبلت در بازار ایران

فروکش کردن تب تبلت در بازار ایران



به گفته یکی از واردکنندگان تبلت، میزان تقاضا برای این کالای ارتباطی و دیجیتالی به طور چشمگیری کاهش یافته است.

"فرید ملکی " مدیرعامل شرکت پارس نوین مدیا واردکننده تبلت های اسمارت تاچ، لنوو و ایسوس در گفت و گو با خبرنگار موبنا با اشاره به رکود بازار تبلت طی ماه های اخیر گفت: متاسفانه اشباع بازار دیجیتال از انواع تبلت باعث شده تا به مرور زمان میزان تقاضا برای انواع تبلت در کشور کاهش یابد.
وی افزود: از سوی دیگر تولید و عرضه انواع گوشی های موبایل با صفحه نمایش بزرگ باعث شد تا مشتریان رغبت چندانی به خرید این کالای ارتباطی نشان ندهند.
این فعال بازار بر این باور است که هم اکنون میزان حضور مراجعه کنندگان برای تبلت نیز در این بازار کاهش یافته به طوری که در حال حاضر کمتر کسی را می توان دید که برای خرید این کالا به بازار مراجعه کنند.
مدیرعامل شرکت پارس نوین مدیا خاطرنشان کرد: سردی بازار تبلت از ابتدای سال شروع و طی ماه گذشته به اوج خود رسیده که در پی این موضوع فعالان بازار برای فروش بهتر مجبور به تعدیل قیمت کالاهای خود شدند اما متاسفانه این امر نیز به بهبود وضعیت خریدوفروش این کالا کمکی نکرد..
در همین حال سینا تقی زاده یکی از کارشناسان فعال این حوزه در این باره گفت: از دو ماه گذشته تا کنون قیمت‌ها در بازار روندی کاملا نزولی داشته اما این امر نیز منجر به رونق این بازار نشد.
وی با اشاره به اینکه وضعیت بازار از لحاظ تقاضا و سطح معامله در حد بسیار وخیمی است، افزود: هم اکنون میزان تقاضا در حد بسیار چشمگیری کاهش یافته است و چنین موضوعی باعث شده تا بازار به حالت نیمه‌تعطیل در آید.
تقی زاده افزود: با توجه به موضوع کاهش حجم تقاضا فعالان بازار برای جلوگیری از انبار شدن کالاها در فروشگاه و همچنین تامین هزینه‌های خود اقدام به کاهش قیمت‌ها در بازار کردند.
این اظهارات در حالی بیان می شود از بی رونقی بازار تبلت ماه های می گذرد و کارشناسان و فعالان این حوزه امیدی به رونق مجدد این بازار ندارند.
 

*Ertebat*

عضو جدید
برنامه های کاربردی مفید برای کاربران موبایلی

برنامه های کاربردی مفید برای کاربران موبایلی

استقبال از انواع برنامه های کاربردی باعث شده تا میزان تقاضای انواع گوشی های هوشمند در کشور نیز افزایش یابد چرا که انواع نرم افزارها هستند که کار با یک دستگاه دیجیتالی را جذاب تر می کند.

به گزارش موبنا، همزمان با پیشرفت تکنولوژی و فناوری روز به روز شاهد تولید و عرضه انواع نرم افزارها در کشور هستیم، اما در میان جست و جو برای نرم افزاری که مورد استفاده همیشگی قرار بگیرد بسیار سخت است.
تبلت گمشده خود را بیابید
شاید یکی از نرم افزارهای که مورد استفاده کاربران کالاهای دیجیتالی قرار گیرد برنامه android device manader باشد که با نصب و استفاده از آن می توان تبلت خود را ردیابی کرد.
در واقع این برنامه مناسب جهت فراموشی و یا گم کردن کالای دیجیتالی از جمله تبلت شماست.
android device manader به کاربر این امکان را می دهد که تبلت گم شده خود را پیدا کند و یا تمامی اطلاعات خود را از دور و غیرحضوری پاک کنید.
جست وجوی وایفای‌های رایگان
اگر از آن دسته از کاربرانی هستید که علاقه بالایی به آنلاین بودن و یا استفاده از اینترنت هستید می توانید با نصب برنامه Free Wi-Fi finder در هر مکانی که باشید به جست وجوی وای فای رایگان بپردازد.
گفتنی است که این برنامه برای آندروید و آی او اس ارایه شده است.
ارتباط همیشگی با دوستان و خانواده
اگر از آن دسته از افرادی هستید که علاقه شدیدی به ارتباط با دوستان؛ خانواده و غیره دارید با نصب برنامه های شبکه های اجتماعی می توانید به صورت مستمر و مداوم همیشه با آنها در ارتباط باشید.
اپلیکیشن Facebook ، تلگرام، وایبر از جمله برنامه های است که به صورت شبانه روز می توانید با آن چت کنید، پست بگذارید و با تمامی اطرافیان خود در ارتباط باشید.
عکس های خودرا ویرایش کنید
برنامه Fotor برای آن دسته از کاربرانی کاربرد دارد که به صورت مداوم با عکس سروکار دارند.
این برنامه برای ادیت کردن ساده‌ی عکس‌ها برای سیستم عامل های ANDROID و IOSمورد استفاده قرار می گیرد.
فیلترهای زیبا، بهینه‌سازی حاشیه و لبه‌ها و خلق کردن کلاژها از جمله ویژگی‌های این برنامه محسوب می شود که در واقع یک عکس زیبا را برای فرد خلق می کند.
کاربران با استفاده تنها با لمس کردن یک دکمه آن را به اشتراک بگذارید.
بررسی وضعیت آب و هوا
اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که همیشه در سفر هستید، اپلیکیشن Weather channel دانلود برای Android و IOS) دقیقا همان چیزی است که می‌خواهید.
یکی از بهترین اپلیکیشن‌ها در زمینه‌ی آب و هواشناسی است . شما می‌توانید دمای هوای فعلی، پیش‌بینی وضعیت هوا به صورت ساعتی، و وضعیت هوا در ده روز آینده را ببینید.
مدیریت اسناد
یکی از ابزارهای استاندارد برای افزایش بهره وری در منزل یا محل کار، اپلیکیشن Microsoft office (برای Android و IOS) است. مهم نیست که در کجا هستید؛ فقط کافی است اسناد، پاور پوینت، یا اکسل را باز کنید، آنها را ویرایش کنید و از کار کردن با آن لذت ببرید.
پس‌انداز کردن
ممکن است شما هزینه‌ی زیادی برای خرید گجت خود پرداخت کرده باشید. پس چرا از همین گجت برای ذخیره کردن پول هایتان استفاده نکنید. برنامه RetailMeNot برای Android و IOS) به شما کمک می‌کند تا کدهای تبلیغاتی و کوپن‌های خرید بیش از ۵۰۰۰۰ مارکت درسراسرجهان (چه آنلاین ،چه غیر آنلاین) را پیدا کنید.
ریزبین باشید
حتی اگر شما کارآگاه هم نباشید، باز هم اپلیکیشن magnifying glass برای Android و IOS) همیشه یک ابزار مفید و ضروری برای شما خواهد بود.
شاید شما هیچ وقت ندانید که چه موقع نیاز است که اسناد ریز چاپ شده، دستورعمل‌های ریز کتاب‌های آشپزی، یا نوشته‌های میکروسکوپی درون کامپیوتر را بخوانید. با این برنامه، شما دیگر به ذره بین واقعی نیازی نخواهید داشت، فقط کافی است اپلیکیشن آن را دانلود کنید و آماده شگفت‌زده شدن شوید.
ارتباط همیشگی با دوستان و خانواده
اگر می‌خواهید با دوستانتان در فیسبوک همیشه در ارتباط باشید، می‌توانید اپلیکیشن رسمی Facebook (برای Android و IOS ) را دانلود کنید و آن را بر روی تبلت خود نصب کنید.
این برنامه به شما اجازه می‌دهد تا فیدهای خبری مورد علاقه‌تان را دنبال کنید،like و comment بگذارید، پست‌های جدیدی را منتشر کنید، عکس‌ و ویدیو‌ آپلود کنید. در واقع شما می‌توانید هر آنچه را که از فیسبوک انتظار دارید با این اپلیکیشن انجام دهید.
برنامه‌های تفریحی
گوشی هوشمند یا تبلت شما فقط یک ابزار کمکی نیست. همیشه زمانی را به تفریح اختصاص دهید. خوشبختانه برای دستگاه‌های هوشمند به اندازه کافی برنامه‌های تفریحی و سرگرم کننده وجود دارد که شما می‌توانید بازی مورد علاقه‌تان را از بین آنها پیدا کنید.
اگر تجربه‌ی کارکردن با این برنامه‌ها را دارید و یا اینکه اپلیکیشن‌های دیگری می‌شناسید که فکر می‌کنید مفید هستند، می‌توانید آنها را با دیگر کاربران زومیت به اشتراک بگذارید.
 

*Ertebat*

عضو جدید
ماجرای مبهم پیامک‌های ۹۰

ماجرای مبهم پیامک‌های ۹۰



میزان درآمد دست‌اندرکاران از پیامک‌هایی که برای برنامه نود ارسال می‌شود، چقدر است؟ این سوالی است که بعد از گذشت ١٦‌سال از پخش این برنامه هنوز هم پاسخ صریح و شفاف درباره آن ارائه نشده است.

به گزارش موبنا، «شهروند» با این مقدمه نوشت: بار دیگر در شبی که مردم به یاد ‌هادی نوروزی عدد ٢۴ را به سامانه پیامکی برنامه نود ارسال کردند، این شائبه‌ها پیش آمد که آیا واقعا میزان پیامک‌هایی که برای برنامه نود ارسال می‌شود، در درآمد این برنامه تاثیری دارد؟ عادل فردوسی‌پور در خلال برنامه سعی کرد به مخاطبانش بگوید که هیچ درآمد اضافه‌ای در کار نیست ولی در این‌باره شائبه‌های زیادی وجود دارد.

بیش از ٣‌ میلیون پیامک برای نوروزی

در برنامه نود دوشنبه‌شب هفته جاری، مسابقه پیامکی برنامه نود با تمام برنامه‌های قبلی که روی آنتن رفته بود، متفاوت بود. این‌بار مزدک میرزایی که به شنیدن صدایش در برنامه‌های هر هفته روی مسابقه پیامکی عادت کرده‌ایم، از مردم خواست تا به احترام درگذشت‌ هادی نوروزی عدد ٢۴ را که شماره پیراهن کاپیتان پرسپولیس بود، به سامانه پیامکی این برنامه ارسال کنند. در نهایت بیش از ٣ ‌میلیون پیامک ارسال شد که آمار نسبتا قابل توجهی محسوب می‌شود.

بالاترین آمار مسابقه پیامکی

در آذر ١٣٩٢، فردوسی‌پور به مناسبت پخش مراسم قرعه‌کشی جام‌جهانی برنامه ویژه داشت. در این برنامه که با حضور مهدی مهدوی‌کیا و جواد نکونام قرعه‌های بیرون‌آمده در جام‌جهانی مورد بررسی قرار گرفت، بیش از ۶ ‌میلیون و ۴٠٠‌ هزار پیامک از سوی مخاطبان دریافت شد تا رکوردی جالب توجه برای برنامه نود و عادل فردوسی‌پور به ثبت برسد. البته در روال عادی برنامه نود بیشترین میزان ارسال پیامک مربوط به درگذشت ناصر حجازی نزدیک ۵‌ میلیون بود در حالی‌که از ٣ ساعت پخش به مدت یک ساعت و نیم پیامک برنامه نود قطع شد.

اصرار فردوسی‌پور به پول‌نگرفتن از اپراتورها

وقتی خبر رسید که قرار است نود مسابقه پیامکی خود را به نام ‌هادی نوروزی برگزار کند، شائبه‌هایی مطرح شد که دست‌اندرکاران این برنامه می‌خواهند از این ضایعه بهره‌برداری کنند. بر همین اساس مجری برنامه نود نیز دوشنبه‌شب در واکنش به این مسائل چندین‌بار اعلام کرد حتی یک ریال هم از ارسال پیامک‌های مردم نصیب نود نشده و مستقیما این مبلغ مثل تمام پیامک‌های دیگر به حساب اپراتورهای تلفن‌همراه واریز می‌شود. اظهارات فردوسی‌پور این پرسش را پدید آورده که آیا پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی فرصتی این‌چنینی را در اختیار چند اپراتور تلفن‌همراه قرار می‌دهند تا آنها بتوانند مبلغی حدود ١٠٠‌ میلیون برای هر برنامه به جیب بزنند و سهمی هم به تلویزیون ندهند؟

شائبه‌های پیامکی

در حالی‌که ذکایی، دبیر سیاست‌گذاری ورزش صداوسیما از درآمدهای برنامه نود در بخش پیامکی خود ابراز بی‌اطلاعی می‌کند، صحبت‌های کیهانی، مسئول ارتباط با رسانه‌های اپراتور همراه اول کمی شائبه‌برانگیز است. او در نخستین تماس در پاسخ به این سوال که آیا تفاهمنامه‌ای میان اپراتور همراه اول و برنامه نود بابت مسابقه پیامکی امضا شده است، می‌گوید: «قطعا تفاهمنامه‌ای وجود دارد اما من از جزئیات آن خبر ندارم. باید از بخش فنی سوال کنم و به شما بگویم.» در تماس دوم که ساعتی بعد برای اطلاع از موضوع انجام شد اما موضع نماینده همراه اول به شکل عجیبی تغییر کرد: «هیچ تفاهمنامه‌ای میان همراه اول و برنامه نود امضا نشده و به همین خاطر پیامک‌هایی که به برنامه نود ارسال می‌شود، مثل سایر پیامک‌هایی هستند که شاید هرکس روزانه به اطرافیانش ارسال کند.»

درآمد نود چقدر است؟

بد نیست بدانید درآمد نود از پیامک‌هایی که مردم ارسال می‌کنند، فرمول جالبی دارد. طبق شنیده‌ها از منابع آگاه سهم برنامه نود از هر پیامکی که برایش ارسال می‌شود، ٢٠ تومان است. البته این مبلغ از سوی اسپانسری پرداخت می‌شود که نامش در پیامک پاسخ برنامه نود به مخاطبانش درج شده است و براساس قرعه به چند نفر از همراهان برنامه جوایزی اهدا می‌کند. طبق قرارداد اسپانسرها با دست‌اندرکاران این برنامه، شرکت حامی تا سقف ٢‌ میلیون پیامک، برای هر پیامک ٢٠ تومان به نودی‌ها پرداخت می‌کند. اگر میزان پیامک‌ها بالاتر از ٢‌ میلیون باشد، ‌به ازای هر پیام‌ کوتاه ١٠ تومان به حساب نود واریز می‌شود. مثلا در برنامه دوشنبه‌شب اگر میزان پیامک‌ها را ٣ ‌میلیون در نظر بگیریم، ۵٠‌ میلیون تومان سهم برنامه نود بوده است. براساس این فرمول اگر میانگین ارسال پیامک در هر برنامه نود را ٢ ‌میلیون در نظر بگیریم، ۴٠ میلیون‌تومان برای هر برنامه، ١۶٠‌ میلیون برای هر ماه و یک‌میلیارد و ۶٠٠ ‌میلیون برای ١٠ ماه روی آنتن‌رفتن نصیب برنامه نود می‌شود.

واکنش یک اسپانسر

بانک سپه یکی از اسپانسرهای پر و پا قرص برنامه نود در چند‌ سال اخیر بوده است. به همین دلیل به سراغ سیدعلی جلالی، مدیر روابط‌عمومی بانک سپه رفتیم. او درباره نحوه قرارداد این بانک با برنامه نود بر سر پیامک‌هایی که از سوی مردم ارسال می‌شود، می‌گوید: «قرارداد ما با برنامه نود محرمانه است و نمی‌توانیم جزئیات آن ‌را افشا کنیم. اگر هم شائبه‌ای در این‌باره به وجود آمده، مسئولش ما نیستیم. البته مطمئن باشید نحوه همکاری ما به شکلی نیست که سود خیلی زیادی عاید تیم برنامه نود شود.»

عادل شفاف‌سازی کند

فلش‌بکی به چند ‌سال قبل و صحبت‌های محمد رویانیان، مدیرعامل وقت پرسپولیس که اعلام کرده بود فردوسی‌پور درآمد میلیاردی از برنامه نود دارد، نشان می‌دهد که این موضوع بارها مطرح شده اما هیچ‌وقت موشکافی نشده است. شاید مجری برنامه نود همان‌طور که به خاطر نپرداختن به انتقادها از کی‌روش مورد هجمه برخی از اهالی فوتبال قرار گرفته، علاقه‌ای هم ندارد درباره درآمد از برنامه‌ای که کاملا در دل مردم جا باز کرده، توضیحاتی را ارائه کند. حال اینکه واقعا برای انتخاب سوال پیامکی، فردوسی‌پور به میزان استقبال مردم از آن و میزان درآمد خود نیز فکر می‌کند یا خیر، سوالی است که فقط خودش می‌تواند پاسخ بدهد اما با یک تامل کوتاه می‌توان به این نکته رسید که یک برنامه تلویزیونی که هر هفته میلیون‌ها تومان پول به حساب اپراتورهای تلفن‌همراه واریز می‌کند، ‌بعید است هیچ عایدی از اپراتورهایی مثل همراه اول، ایرانسل، رایتل و ... نداشته باشد؛ آن‌ هم برنامه‌ای به نام نود که از یکی از پربیننده‌ترین شبکه‌های سیما پخش می‌شود؛ همان سیمایی که گاهی برای پرداخت حقوق برخی کارکنانش هم احساس نیاز می‌کند و از هر راهی استفاده می‌کند تا میزان هزینه‌های خود را کاهش و درآمدهای خود را افزایش دهد.

شیوه‌های درآمدزایی به‌صورت غیرمستقیم از اسپانسر، شیوه بسیار هوشمندانه‌ای است و هیچ ایرادی به آن وارد نیست اما اینکه مجری برنامه نود به دریافت حقوق ماهیانه از صداوسیما و عدم درآمدزایی از اپراتورها اصرار دارد، غیرقابل باور به نظر می‌رسد.

سانترال تلفن
 

*Ertebat*

عضو جدید
بررسی فنی و حقوقی بازگرداندن مخابرات به دولت در کمیسیون صنایع

بررسی فنی و حقوقی بازگرداندن مخابرات به دولت در کمیسیون صنایع

رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: طرح بازگرداندن مخابرات به دولت، در صورت مطرح شدن در مجلس، باید ابتدا در کمیسیون صنایع مورد بررسی فنی و حقوقی قرار گیرد.

به گزارش موبنا از مهر، رضا رحمانی در مورد طرح بازگرداندن مخابرات به دولت که به امضای ۱۰۰ نماینده مجلس رسیده است، اظهار داشت: این موضوع تاکنون در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح نشده است و از این موضوع اطلاعی ندارم اما عدم اطلاع اینجانب به معنای نبود این طرح نیست.

وی با بیان اینکه مطابق روال کار مجلس در صورت جمع آوری امضا پای یک طرح، کلیات آن باید در صحن مجلس رای‌گیری شده و به تصویب برسد، ادامه داد: پس از این مرحله، این موضوع در قالب بررسی در کمیسیون تخصصی، باید به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع داده شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن افزود: به دلیل نارضایتی از عملکرد شرکت مخابرات ایران، هراز چندگاهی از سوی نمایندگان این مسائل مطرح می‌شود اما تاکنون طرحی مبنی بر باز پس‌گیری مخابرات خصوصی‌سازی شده نداشته‌ایم.

رحمانی با اشاره به مشکل کارگزاران مخابرات روستایی در سال گذشته که فضایی اینچنینی را رقم زده بود، ادامه داد: در آن زمان با پیگیری‌های مداوم، این مشکل حل شد، امسال نیز بسیاری از نمایندگان از عملکرد شرکت مخابرات رضایت کافی ندارند.

وی با بیان اینکه مخابرات از نظر قانونی به بخش خصوصی واگذار شده و بازپس‌گیری آن کار راحتی نیست گفت: این موضوع بار حقوقی دارد و باید از نظر فنی، مالی و حقوقی و نیز تبعات آن در بورس مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: مخابرات باید در عملکرد خود تجدیدنظر کند تا اینطور احساس نشود که خصوصی‌سازی صورت گرفته و واگذاری این شرکت، اشتباه بوده است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در بسیاری از واگذاری‌های انجام شده در راستای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی‌سازی، به اهداف مدنظر نرسیدیم افزود: طبق سیاست‌های ابلاغی این قانون، هدف این بود که بخش خصوصی موتور پرقدرتی برای اتصال به اقتصاد ملی باشد اما این شرکت‌ها به نحوی خصوصی شدند که تحقق این اهداف را در پی نداشت.

رحمانی با بیان اینکه علاوه بر مجلس، دولت نیز از عملکرد شرکت مخابرات ناراضی است گفت: طی برگزاری چندین جلسه میان مخابرات و وزارت ارتباطات، فعلا میان این دو نهاد، آتش‌بس حاکم است.

اما در هر صورت مخابرات باید برای رضایت دولت و مجلس، در عملکرد خود تجدیدنظر کند.

اواخر هفته گذشته نماینده مردم تربت‌جام در مجلس شورای اسلامی در حاشیه سفر وزیر ارتباطات به این شهرستان، از امضای ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس برای بازگرداندن مخابرات به دولت خبر داد و اعلام کرد: زمانی این طرح به دلیل مشکلات حوزه مخابرات و ارتباطات در دستور کار مجلس بود اما به درخواست رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) متوقف شد تا به مسائل رسیدگی شود؛ اما با وجود حل نشدن این مشکلات، این طرح را مجددا پیگیری می‌کنم تا به سرانجام برسد.
 

*Ertebat*

عضو جدید
دل شرکت EMC را می‌خرد

دل شرکت EMC را می‌خرد



شرکت دل از بزرگترین تولیدکنندگان رایانه‌های شخصی در جهان تصمیم دارد شرکت EMC را خریداری کند تا از این طریق بتواند در عرصه خدمات سازمانی گام‌های بلندتری بردارد.

به گزارش موبنا، خبرگزاری رویترز در تازه‌ترین گزارش خود به نقل از منابع آگاه توضیح داد که دل هم‌اکنون با بانک‌های عامل وارد مذاکره شده است تا بتواند پشتوانه مالی این واگذاری را تامین کند و این طور که توافق شده، قرار است تمام هزینه مربوط به این اقدام به صورت نقدی پرداخت شود.

اگر واگذاری مذکور انجام شود، این بزرگترین خرید در تاریخ جهان خواهد بود. پیش از این شرکت Avago Technologies مرکز Broadcom Group را به قیمت ۳۷ میلیارد دلار خریداری کرده بود که گفته می‌شود قرارداد میان دو شرکت دل و EMC با ارزش بالاتری صورت می‌گیرد.

هنوز به طور رسمی اعلام نشده است که دل چه میزان پول برای خرید EMC پرداخت می‌کند، ولی باید گفت ارزش سرمایه‌های شرکت EMC در بازار جهانی حدود ۵۰ میلیارد دلار محاسبه می‌شود.

به گفته رویترز، در شرایط کنونی هیچ یک از دو شرکت مذکور حاضر به توضیح نشدند و این خبر را تایید یا تکذیب نکردند.

شرکت دل طی سال‌های گذشته سعی کرده است تمرکز اصلی فعالیت‌های خود را از رایانه‌های شخصی بردارد و فعالیت‌های گسترده‌تری در عرصه خدمات سازمانی انجام دهد. از آنجایی که فروش رایانه‌های شخصی در چند سال اخیر کاهش یافته است، دل ورود به دیگر بازارها را برای خود ترجیح می‌دهد.

خدمات سانترال پاناسونیک
 

*Ertebat*

عضو جدید
ماهانه ۳۵ هزار مدرک شناسایی گمشده به صندوق‌های پستی انداخته می‌شود

ماهانه ۳۵ هزار مدرک شناسایی گمشده به صندوق‌های پستی انداخته می‌شود

ماهانه ۳۵ هزار مدرک شناسایی گمشده به صندوق‌های پستی انداخته می‌شود
▼▼▼▼▼▼▼▼▼▼▼▼▼▼▼▼▼▼▼▼▼▼▼▼
مدیر عامل شرکت پست با اعلام آخرین آمار از سرویس پست یافته، گفت: به طور متوسط در هر ماه 30 تا 35 هزار مدارک گم‌شده به صندوق‌های پستی انداخته می‌شود.

حسین مهری مدیر عامل شرکت پست در گفت و گو با خبرنگار موبنا با بیان مطلب فوق اظهار داشت: در شهریور ماه سال جاری، تعداد ۳۲ هزار و ۷۱۸ مدرک در سرویس پست یافته شرکت پست وجود داشته که از این تعداد ۸۳ هزار مدرک کارت ملی بوده است.
وی افزود: در سرویس پست یافته شرکت پست که مربوط به مدارک مفقوده‌ای است که توسط مردم به صندوق‌های پستی انداخته می‌شود، درصد زیادی از مدارک پیدا شده را کارت ملی و کارت شناسایی تشکیل می‌دهد.
مهری با اعلام آخرین آمار از سرویس پست یافته، گفت: به طور متوسط در هر ماه ۳۰ تا ۳۵ هزار مدارک گم‌شده به صندوق‌های انداخته می‌شود. به طوری که در شهریور ماه ۹۴، تعداد ۳۲ هزار و ۷۱۸ مدرک در سرویس پست یافته وجود داشته که از این تعداد ۸۳ هزار مدرک کارت ملی بوده است.
وی گفت: تاکنون این مدارک در شرکت پست نگهداری می‌شود و از طریق سایت شرکت پست، صاحب مدرک می‌توانست از وجود یا عدم وجود مدرک گم کرده خود در پست اطلاع پیدا کند.
مهری با اشاره به اینکه سرویس پست توسط یک بخش خصوصی همکار شرکت پست اداره می‌شد، افزود: به دلیل صرفه اقتصادی درصد بالایی از مدارک به دست صاحبان رسانده می‌شد و رسوب مدارک در شرکت پست بسیار کم است.
مدیر عامل شرکت پست تصریح کرد: اخیرا با تفاهم میان شرکت پست و سازمان ثبت احوال مقرر شده که مدارک پیدا شده به جای نگهداری در شرکت پست به سازمان ثبت احوال تحویل شود.
وی‌ تأکید کرد: روال سرویس همچنان مانند قبل است و تنها محل نگهداری مدارک تفاوت کرده است. همچنان که مانند گذشته مردم می‌توانند مدارک گم شده را روی سایت شرکت پست جست‌وجو کنند.

 

*Ertebat*

عضو جدید
۴۸۰۰ سایت دولتی ایران هدف حمله هکرها

۴۸۰۰ سایت دولتی ایران هدف حمله هکرها



سرپرست مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای، گفت: در ۲ سال گذشته بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ سایت دستگاه‌های اجرایی که مورد هدف هکرها قرار گرفته بود، شناسایی شد.

به گزارش موبنا از مرکز ماهر، مسعود بیگلریان با اشاره به اقدامات مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای - ماهر- در راستای فرهنگ‌سازی امنیت فناوری اطلاعات در کشور گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی تخصصی متولیان فناوری اطلاعات و ارتباطات -فاوا - دستگاه‌های اجرایی کشور، برگزاری کارگاه آموزشی سراسری کدنویسی امن با همکار دانشگاه‌ها و آگاهی‌رسانی و ارتقاء سطح اطلاعات در راستای صیانت از خانواده و کودکان در فضای مجازی با همکاری آموزش و پرورش، از جمله برنامه‌های تعریف شده در این خصوص است.

وی تاکید کرد: راه‌اندازی و تشکیل گروه‌های واکنش رخداد و ارزیابی امنیتی سامانه‌های حساس و نیز ارائه راهکارهای امن‌سازی به دستگاه‌های اجرایی از جمله اقداماتی است که در حوزه مشاوره به دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف، به اجرا درآمده است.

بیگلریان ادامه داد: در همین راستا و طی دو سال گذشته، ۲۱۰ مورد امداد به دستگاه‌های اجرایی و اعزام ۳۵ تیم کارشناسی به دستگاه‌ها برای برطرف کردن مشکلات موجود و همچنین شناسایی و مقابله با بیش از یک هزار و ۲۰۰ حمله فیشینگ صورت گرفته است.

سرپرست مرکز ماهر اظهار داشت: از سوی دیگر به بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ سایت مورد هدف قرار گرفته از سوی هکرها، اطلاع رسانی شده و مشاوره لازم برای مقابله با این آسیب‌ها انجام شده است.

در این راستا معاونت امنیت و فضای تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات، با هدف اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در خصوص ارتقاء و استقرار امنیت در شبکه‌های استانی و پرتال‌های دولت الکترونیکی استان‌ها، کارگاه‌های آموزشی تخصصی ارتقاء دانش امنیت فاوا را برای مدیران فناوری اطلاعات دستگاه‌های اجرایی کشور در استان‌ها آغاز کرد.

در این راستا در مرحله نخست آموزش بیش از ۶ هزار مدیر فناوری اطلاعات در دستگاه‌های اجرایی در حوزه‌های تخصصی، در دستور کار قرار گرفته که این کارگاه آموزشی در استان کرمان برگزار شد.
 

*Ertebat*

عضو جدید
افزایش ۵برابری ظرفیت اینترنت کشور تا دو سال دیگر

افزایش ۵برابری ظرفیت اینترنت کشور تا دو سال دیگر



معاون شرکت ارتباطات زیرساخت از افزایش ۵ برابری ظرفیت پهنای باند اینترنت داخل کشور (آی پی داخلی ) تا سال ۹۶ خبر داد.

به گزارش موبنا از مهر، محمدعلی آریانیان با اشاره به برنامه‌های شرکت ارتباطات زیرساخت برای افزایش ظرفیت اینترنت داخل کشور، گفت: طبق ماده ۴۶ برنامه پنجم توسعه باید به جایگاه دوم منطقه در حوزه زیرساخت‌های ارتباطی برسیم که در این زمینه برنامه‌ریزی برای افزایش حجم آی پی داخلی انجام شده است.

وی با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم سرانه پهنای باند ترکیه ۱۵۰ کیلوبیت بر ثانیه و سرانه کشورمان ۳ تا ۴ کیلوبیت بر ثانیه بود، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها حجم اینترنت داخلی در سال ۹۳ به ۴ ترابیت رسید و قرار است در سال ۹۴ به ۸ ترابیت و در سال ۹۶ به ۴۰ ترابیت در ثانیه برسد تا بتوانیم سرانه پهنای باند اینترنت کشور را به ترکیه و عربستان برسانیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌ها تا سال ۹۹ این ظرفیت به ۸۰ ترابیت خواهد رسید، اضافه کرد: سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است و شرکت زیرساخت از محل درآمد حاصل از مجوهای صدور پروانه به اپراتورهای ارتباطی ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام داده است.

وی با بیان اینکه به حدود ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای دو سال آینده نیاز داریم، گفت: تاکنون یک هزار میلیارد تومان از این مبلغ هزینه شده و مابقی در دستور کار قرار دارد.

آریانیان با اشاره به شاخص‌های مدنظر در برنامه ششم توسعه برای ارتقای زیرساخت‌های ارتباطی کشور، خاطرنشان کرد: در این برنامه ۴ شاخص اصلی در پهنای باند اینترنت داخلی، ترانزیت ارتباطات و توسعه شبکه انتقال و افزایش ظرفیت اینترنت بین‌الملل مدنظر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه باید تا جایی که ممکن است ظرفیت اینترنت داخلی را افزایش دهیم، گفت: با هدف ارتقای سخت‌افزاری، ایجاد دیتاسنتر و شبکه توزیع محتوای داخلی، رشد ۵ برابری آی پی داخلی نسبت به خارجی را تا سال ۹۶ برنامه‌ریزی کرده‌ایم که این امر کیفیت شبکه را ارتقا داده و اطلاعات را در نزدیکترین مرکز در اختیار مشترکان قرار می‌دهد.
 

*Ertebat*

عضو جدید
ملاقات‌های تجاری شرکت‌های ایرانی با مایکروسافت و اپل در جیتکس

ملاقات‌های تجاری شرکت‌های ایرانی با مایکروسافت و اپل در جیتکس



در نمایشگاه جیتکس 2015 همایشی به منظور معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت ICT ایران و برقراری ملاقات‌های تجاری با شرکت‌هایی از جمله اپل، مایکروسافت و اوراکل در محل مرکز تجارت جهانی دوبی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار موبنا، رئیس مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران با اشاره به آغاز به کار نمایشگاه جیتکس ۲۰۱۵ در روز ۲۶ مهر ،گفت: در حاشیه این نمایشگاه و در روز ۲۰ اکتبر (مصادف با ۲۸ مهر) در دوبی، همایشی به منظور معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت ICT ایران و برقراری ملاقات‌های تجاری با شرکت‌هایی از جمله اپل، مایکروسافت و اوراکل در محل مرکز تجارت جهانی دوبی برگزار می شود.

محمدرضا طلایی رئیس مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران از برگزاری همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت ICT ایران در نمایشگاه جیتکس امارات خبر داد و اظهار داشت: براساس تفاهم‌نامه همکاری بین مجمع تشکل‌های ICT و نمایشگاه جیتکس در نمایشگاه الکامپ سال گذشته، ملاقات‌های تجاری و برقراری ارتباط با مدیران ICT و مدیران جیتکس برنامه‌ریزی شد.
وی با بیان اینکه هیأت‌هایی از کشورهای مصر و نیجریه برای ملاقات تجاری با شرکت‌های ایرانی اعلام آمادگی کرده‌اند، یادآور شد: در این ملاقات‌ها ،مسئولان ایرانی از جمله روح‌الله استیری مدیرکل توسعه کسب و کار بین‌المللی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، مرتضی موسویان رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد، معاون تشکل‌های اتاق ایران و مدیران ۴ تشکل ICT وابسته به اتاق بازرگانی ایران حضور دارند.
رئیس مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران یادآور شد: پس از چند سال وقفه، امسال پاویون ایران در نمایشگاه جیتکس با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری برگزار شده است و درپی آن ۱۱ شرکت از طریق پاویون و ۳ شرکت به‌صورت مستقل از پاویون در نمایشگاه جیتکس حضور دارند که این اعلام حضور در شرایط پساتحریم بسیار مفید خواهد بود.
وی با تأکید برضرورت حمایت سازمان توسعه تجارت از اینگونه اقدامات ،گفت: این سازمان اخیراً ۱۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از بخش خصوصی برای ارائه مشوق‌های صادراتی در نظر گرفته و با توجه به اینکه در سال‌های گذشته صنعت ICT از امکانات حمایتی و مشوق‌های توسعه صادرات محروم بوده است، انتظار داریم در دوره جدید حمایت‌ از بخش ICT متوقف نشود.
طلایی اظهار امیدواری کرد: با تداوم این مسیر حمایتی، در نمایشگاه‌های آتی GSM بارسلونا و سبیت آلمان نیز شاهد حضور شرکت‌های ایرانی باشیم که در نهایت هدف افزایش رقم صادرات محقق شود.
گفتنی است، سی و پنجمین نمایشگاه جیتکس دوبی در سال ۲۰۱۵ به عنوان دروازه ورود به کسب و کارهای مرتبط با فناوری اطلاعات در خاورمیانه، آفریقا و آسیای جنوبی (MEASA)، متخصصین حوزه ICT را در ۶ محور کلیدی این صنعت در منطقه هدف قرار خواهد داد که انتظار می رود در طی ۱۰ سال آینده نقش بسزا و ویژه ای در سرمایه گذاری و هدایت خدمات و فناوریهای IoT داشته باشند.
نمایشگاه جیتکس ۲۰۱۵ با مشارکت ۹ دانشگاه از ۱۰ دانشگاه برتر در خاورمیانه، ۲۰ بانک از بزرگترین بانکهای کشورهای عربی و ۵ شرکت برتر در حوزه نفت و گاز برگزار خواهد شد و بدین ترتیب این رویداد بزرگ برای متخصصین فناوری اطلاعات که در حوزه های نفت و گاز، آموزش، سلامت و بهداشت و بانکداری خُرد و ساخت و ساز فعالیت می کنند با فراهم نمودن اجتماعات مبتکرانه و متمرکز بر این صنایع (GTX Communities) جذابیت ویژه ای خواهد داشت.
در این رابطه خانم تریکسی لوه میرمند (TRIXIE LOHMIRMAND)، قائم مقام ارشد مدیریت در مرکز تجاری دوبی (DWTC) اظهار داشت: "در حالی که عصر "اینترنت اشیاء" با قدرت در خاورمیانه پیشروی می کند، محورهای صنایع با سرعت یکسان در حوزه فناوری اطلاعات وارد نمی شوند." وی افزود: " اجتماعات GTX با برخورداری از امکان پژوهش، ابزارها و شبکه ها، در نمایشگاه جیتکس ۲۰۱۵ بخش ویژه ای را برای افراد،شرکتها و ارگانها فراهم می آورد که در آن بر اساس ۶ محور درآمدزا و با در اختیار گرفتن آخرین دستاوردهای نوآورانه و فناوریهای روز قادر خواهند بود کسب و کار خود را به صورت کامل دیجیتالی نموده و در عصر "اینترنت اشیا" با موفقیت گام بردارند."
به موازات تم اصلی جیتکس که "اینترنت، آینده همه چیز"است، اجتماعات مبتکرانه GTX دربرگیرنده کنفرانسهایی با محورهای تکنولوژی، میزگردهای ویژه مقامات ارشد اجرایی شرکتها و ارگانها و سری جلسات نوآوری و هوشمند و همچنین سری گزارشات "راهبری اندیشه" و نظرسنجی و مصاحبه با رهبران پیشگام در عرصه فناوری در وب سایت نمایشگاه ارائه خواهد گردید.
امسال قرار است داده های بزرگ و تکنولوژی ابری خاورمیانه بازار اینترنت اشیا را از حد معمول جهانی فراتر برده و به ۲ میلیارد دلار برسانند.
هفته تکنولوژی جیتکس با داده های بزرگ و پردازش ابری،بر نظام کسب و کارهای عمودی تمرکز می کند.
یک مشاور اقتصاد جهانی، اعلام کرد: دولتها، ارتباطات راه دور (telecom) و شرکتهای نو، خاورمیانه را تبدیل به یکی از سریعترین پذیرندگان اینترنت اشیا در جهان می کند و در جیتکس ۲۰۱۵ این بخش کلیدی را به نمایش می گذرد.
دلویت(Deloitte) پیش بینی کرد که بازده اقتصادی سخت افزار در بخش اینترنت اشیاء در خاورمیانه با رشدی بیش از حد جهانی به ۱٫۹۵ میلیارد دلار در سال برسد. خاورمیانه و آفریقا آماده هستند که به بزرگترین رشد جهانی در ترافیک داده های ابری دست پیدا کنند و قرار است ترافیک داده های ابری در خاورمیانه و آفریقا از۳۰ اگزابایت در سال ۲۰۱۳ با رشد ۸ برابری به ۲۶۰ اگزابایت در سال ۲۰۱۸ برسد.
در جیتکس ۲۰۱۵ سازمان ها می توانند به بهترین راه حل ها برای مدیریت، دریافت، و آنالیز داده ها برای شناخت بیشتر از مشتریان و شرکتها از طریق اینترنت اشیاء دست پیدا کنند.
مراکز اطلاعاتی و راه حل های ابری به دولت ها و شرکت های مخابراتی کمک می کند تا با اتوماسیون کردن سیستم ها، ارائه خدمات در بخش های صنعت، بهداشت، آموزش، گردشگری و خدمات رفاهی به شهروندان را بهبود بخشند.
در میان مشارکت کنندگان بزرگ نمایشگاه جیتکس امسال، میراس (Meraas)، یکی از شرکت های هلدینگ بزرگ دبی وجود دارد. این شرکت در نمایشگاه جیتکس، سرمایه گذاری مشترک اخیر خود با علی کلاد (Alicloud) و علی بابا (Alibaba) و شرکت جدیدی که برای سرویس دهی ابری به مردم و سازمان های خصوصی در منطقه قرار است تاسیس شود، حضور می یابد.
 

*Ertebat*

عضو جدید
چند درصد سیم‌کارت‌ها اعتباری است؟

چند درصد سیم‌کارت‌ها اعتباری است؟

مروری بر آخرین آمارهای رسمی گویای آن است که از مجموع سیم‌کارت‌های واگذار شده در کشور ۸۶.۳۹ درصد اعتباری است.

به گزارش موبنا از ایسنا، طبق آخرین آمارهای ارائه شده از سوی وزارت ارتباطات تا پایان خرداد‌ماه سال جاری در کشور بالغ بر ۱۳۵ میلیون سیم‌کارت از سوی سه اپراتور اصلی کشور یعنی همراه اول، ایرانسل و رایتل واگذار شده است.

اما طی سال‌های اخیر تقریبا رویه معمول به این شکل بوده که همواره حدود نیمی از سیم‌کارت‌های واگذار شده حالت غیرفعال داشته و مورد استفاده قرار نمی‌گرفته‌اند.

برهمین اساس از میان ۱۳۵ میلیون خط واگذار شده در نهایت تنها ۷۰ میلیون و ۸۱۲ هزار شماره فعال در کشور وجود دارد.

نکته‌ دیگر آنکه در مجموع در میان سیم‌کارت‌های فعال و سیم‌کارت‌های واگذار شده بخش عمده‌ای از سیم‌کارت‌ها اعتباری هستند به گونه‌ای که طبق آمار می‌توان گفت از میان ۱۳۵ میلیون سیم‌کارت واگذار شده ۸۶.۳۹ درصد آنها اعتباری هستند.

در میان سیم‌کارت‌های فعال کشور نیز بالغ بر ۵۶ میلیون سیم‌کارت اعتباری وجود دارد و در مجموع می‌توان گفت از میان سیم‌کارت‌های فعال کشور ۷۹.۱۰ درصد از آنها اعتباری هستند.

در ادامه‌ این گزارش وضعیت‌ سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری اپراتور‌ها به تفکیک مورد بررسی قرار گرفته است.

بیشترین سیم‌کارت‌ دائمی متعلق به اپراتور اول
همان‌طور که انتظار می‌رود بیشترین میزان سیم‌کارت‌های دائمی را می‌توان به شبکه اپراتور اول یعنی همراه اول مربوط دانست.

براین اساس تا پایان خرداد‌ماه سال جاری از میان ۶۳ میلیون خط واگذار شده اپراتور اول حدود ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار سیم‌کارت اعتباری و حدود ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار شماره دائمی بوده است. بدین ترتیب از میان سیم‌کارت‌های واگذار شده اپراتور اول ۷۲.۰۷ درصد از شماره‌ها اعتباری هستند.

البته در میان خطوط فعال همراه اول این رقم کمی کاهش پیدا کرده و سهم سیم‌کارت‌های اعتباری از مجموع سیم‌کارت‌های فعال همراه اول به ۶۴.۷۵ درصد می‌رسد.

در مجموع از شماره‌های همراه اول بالغ بر ۴۱ میلیون سیم‌کارت حالت فعال دارند که در میان آنها بالغ بر ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار سیم‌کارت اعتباری است.

سهم یک درصدی اپراتور دوم از سیم‌کارت‌های دائمی
اما اپراتور دوم که از ابتدای کار ارائه سیم‌کارت‌های اعتباری را مورد توجه داشت، بیش از ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک دارد که از این میان ۶۶ میلیون و ۸۱۷ هزار نفر سیم‌کارت‌های اعتباری این اپراتور را در اختیار دارند و براین اساس می‌توان گفت ۹۸.۹۳ درصد از مشترکان ایرانسل، خطوط اعتباری دارند.

از میان حدود ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار شماره فعال این اپراتور نیز ۲۸ میلیون و ۱۵۲ هزار شماره اعتباری است که براین اساس می‌توان نتیجه گرفت که در بازار سیم‌کارت‌های فعال ایرانسل هم ۹۸.۹۳ درصد از بازار در اختیار دارندگان سیم‌کارت‌های اعتباری قرار دارد.

۹۷ درصد بازار رایتل در دست اعتباری‌ها
اپراتور سوم که چند سالی از فعالیت آن می‌گذرد، هم طی این مدت بیش از پنج میلیون سیم‌کارت واگذار کرده که از این میان تنها حدود ۱۳۴ هزار سیم‌کارت دائمی بوده است.

البته رایتل به غیر از سیم‌کارت‌های اعتباری، سیم‌کارت‌هایی را هم با نام دیتا وارد بازار کرده است که بدون در نظر گرفتن سیم‌کارت‌های دائمی، ۹۷.۳۵ درصد از بازار سیم‌کارت‌های واگذار شده این اپراتور به سیم‌کارت‌های اعتباری مربوط می‌شود.

از میان مشترکان فعال رایتل که به حدود یک میلیون و ۳۴۳ هزار نفر می‌رسند، تنها ۳۵ هزار سیم‌کارت دائمی هستند و حدود ۹۷.۳۵ درصد سیم‌کارت‌های فعال اپراتور سوم را هم شماره‌های اعتباری و دیتا تشکیل می‌دهند.
 

*Ertebat*

عضو جدید
سامانه خرید شارژ و پرداخت قبوض همراه اول بازگشایی شد

سامانه خرید شارژ و پرداخت قبوض همراه اول بازگشایی شد

سامانه‌ موبایلی خرید شارژ و پرداخت قبوض همراه اول به حالت اول بازگشت و مسدودیت ان برداشته شد.

به گزارش موبنا از تسنیم، هفته گذشته درگاه موبایلی خرید شارژ، خرید بسته‌های‌های نوترینو و پرداخت قبوض اپراتور اول ارتباطی کشور بنا به مصوبه بانک مرکزی و اعلام شرکت شبکه پرداخت کارتی (شاپرک) مسدود شد.

بنابراین امکان دریافت کلیه خدمات این درگاه موقتا قطع شد و زمانیکه مشترکان همراه اول به این سامانه متصل می‌شدند با پیام "برای خرید شارژ یا پرداخت قبض به سایت همراه اول یا مرکز تماس ۹۹۹۰ مراجعه فرمایید" مواجه می‌گشتند.

اما اکنون بار دیگر این امکان فراهم شده و خدمات #۱* به حالت اول بازگشته است. روش پرداخت نیز به این صورت است که پس از درخواست خرید شارژ از جانب مشترک، مشترک به درگاه بانک اتصال یافته و می‌تواند با ارسال شماره کارت شتاب و رمز دوم، پرداخت خود را انجام دهد.

در پی توصیه بانک مرکزی برای اعمال محدودیت‌هایی در مورد خدمات پرداخت روی موبایل بر حسب راهکار شرکت‌های PSP، شاپرک اعلام کرد که از نیمه مهرماه دریافت موجودی حساب از طریق موبایل با کدهای USSD شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت مسدود می‌شود.

اکنون برخی PSPها در هنگام تقاضای موجودی این‌گونه به کاربر پیام می‌دهند: "به‌دستور بانک مرکزی سرویس موجودی ارائه نمی‌گردد".

ابلاغیه شاپرک شامل سه بند به‌ شرح زیر می‌شد:

۱ ــ از تاریخ ۱۵ مهر سال جاری هرگونه تراکنش خرید از درگاه موبایل ممنوع خواهد بود.

۲ ــ سقف تراکنش‌های پرداخت قبض و خرید شارژ در بستر USSD از تاریخ فوق روزانه ۲۰۰هزار تومان است.

۳ ــ تراکنش مانده‌گیری از طریق کلیه درگاه‌هایی که نیاز به استفاده از کارت ندارند، خصوصاً تراکنش‌های موبایلی به‌طور کامل ممنوع است.

ظاهراً بانک مرکزی با چنین مصوبه‌ای به‌دنبال سامان‌دهی بخش پرداخت در کشور بوده و می‌خواهد کلیه پرداخت‌ها را منظم و از طریق درگاه‌های بانکی انجام دهد.


 

*Ertebat*

عضو جدید
جایگزینی تجهیزات ایرانی در زیرساخت ارتباطی

جایگزینی تجهیزات ایرانی در زیرساخت ارتباطی

معاون شرکت ارتباطات زیرساخت از اجرای پروژه‌های «تجمیع» و «توانا» با تکیه بر دانش بومی و بومی‌سازی تکنولوژی در شبکه زیرساخت ارتباطی کشور خبر داد.

به گزارش موبنا از مهر، مهدی کریمی نیسیانی با اشاره به برنامه‌های این شرکت برای استفاده از تجهیزات شرکت‌های دانش‌بنیان در شبکه زیرساخت ارتباطی کشور، گفت: برای مثال در قالب پروژه «توانا» با انتخاب پیمانکاران ایرانی و شرکت‌های دانش‌بنیان ساخت تجهیزات مخابرات نوری (DWDM ) اجرایی شد که هم‌اکنون عملیات تحقیق و توسعه و تولید این تجهیزات در حال اجرا است.
وی اجرای این پروژه را در راستای استفاده از دانش بومی و بومی‌سازی فناوری‌های ارتباطی عنوان کرد و اظهار داشت: در همین حال پروژه «تجمیع» در لایه دیتا به عنوان پروژه‌ای برای تامین نیازهای تجهیزاتی کشور در شرایط تحریم اجرایی شده است.

معاون طرح و توسعه شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: در این پروژه از ساعت ۱۲ تا ۳ هر شب، نسبت به نصب تجهیزات اقدام شد و لایه IP کشور با اجرای این پروژه برای تامین نیازمندی‌های کشور آماده بهره‌برداری شد.

کریمی تاکید کرد: هم‌اکنون پروژه تجمیع، فاز تکمیلی خود را سپری می‌کند.

معاون شرکت ارتباطات زیرساخت، همچنین تعریف دو پروژه «تدبیر و امید» را برای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه و آمادگی برای تحقق اهداف برنامه ششم عنوان کرد.

وی گفت: هدف از اجرای این پروژه‌ها آماده شدن کشور برای ظرفیت ۴ ترابیت در ثانیه در بخش اینترنت و ۲۰ ترابیت در حوزه اینترنت داخل است که طراحی آن از سال گذشته انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده بخشی از آن اجرایی شود.

تلفن سانترال پاناسونیک
 
بالا