خبر هایی از صنعت نفت ایران و جهان

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
آمادگی غول نفتی فرانسوی برای بازگشت به ایران

آمادگی غول نفتی فرانسوی برای بازگشت به ایران

[h=3] تهران - ایرنا - مدیرعامل توتال از بازگشت این شرکت به صنعت نفت ایران به محض لغو تحریم های بین المللی علیه این کشور خبر داد.
[/h]


به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، پاتریک پویان مدیرعامل شرکت فرانسوی توتال اعلام کرد که شرکت توتال به دنبال امکان بازگشت به ایران به محض لغو تحریم های بین المللی علیه ایران است.

وی افزود: ما در سالهای ٢٠٠٥ و ٢٠٠٦ میلادی باید پروژه های خود را در ایران به دلیل تحریم ها متوقف می کردیم.

مدیرعامل توتال اعلام کرد: باید ببینیم چه اتفاقی می افتد و آیا توافقنامه ای میان ایران و جامعه بین المللی امضا می شود یا خیر.

وی گفت: اگر توافقنامه ای امضا شود، توتال البته که به دنبال مشارکت در پروژه های ایران خواهد بود، اما هنوز زود است و اگر دیپلماسی کارگر و موثر باشد، البته که توتال به دنبال حضور در ایران خواهد بود زیرا ایران یکی از دارندگان بزرگترین ذخایر گازی جهان است.

توتال همچنین بر تعهد خود به همکاری با روسیه در بخش انرژی تاکید کرد.

شرکت فرانسوی توتال و شرکت نواتک روسیه در ماه مه آینده یک میدان میعانات گازی را در منطقه سیبری غربی روسیه به بهره برداری خواهند رساند که این نشانه ای از تعهد توتال به همکاری با روسیه پس از مرگ مدیرعامل سابق آن در سال گذشته و در یک سانحه هواپیمایی است.

کریستوف دومارژری مدیرعامل سابق توتال پارسال در یک سانحه هواپیمایی در مسکو کشته شد.

لئوندیر میخلسون مدیرعامل شرکت نواتک گفت: میدان دارای میعانات گازی ترموکارستووی باید در اوج تولید، سالانه ٢ میلیارد مترمکعب گاز و ٧٠٠ هزار تن میعانات گازی تولید کند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
پایانه های نفتی ایران همگام با پیشرفت مذاکرات هسته ای برای احیای سوآپ آماده می شوند

پایانه های نفتی ایران همگام با پیشرفت مذاکرات هسته ای برای احیای سوآپ آماده می شوند

[h=3] تهران - ایرنا - همزمان با پیشرفت مذاکرات هسته ای و احتمال لغو تحریم ها، پایانه های نفتی ایران نیز خود را برای احیای سوآپ و نقش آفرینی ایران در ترانزیت انرژی منطقه آماده می کنند.
[/h]


به گزارش ایرنا، از طریق ترانزیت و سوآپ، همسایگان شمالی ایران، بخشی از فرآورده های نفتی خود را از طریق کشورمان به بازارهای هدف ارسال می کنند که این اقدام، موقعیت بی نظیر ایران به عنوان شاهراهی امن برای انتقال انرژی را تقویت می کند.

بهره گیری ایران از این موقعیت استراتژیک، نقش مهمی را در همگرایی سیاسی و اقتصادی همسایگان با کشورمان ایفا خواهد کرد.

با توجه به مزایایی که ترانزیت و سوآپ فرآورده های نفتی به دنبال دارد، وزارت نفت اقداماتی را برای احیای آن در دستور کار قرار داده و براساس آن، زیرساخت های لازم را نیز توسعه داده است.

حمیدرضا شاهدوست رییس پایانه نفتی شمال کشور با تشریح آخرین اقدامات برای آمادگی کشور برای احیای سوآپ اظهار داشته است: تمام این تلاش ها در راستای تاکید مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران برای کسب آمادگی های لازم در چارچوب سیاست ها و ماموریت های مهم وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران انجام شده است.

وی با اعلام پایان تعمیرات اساسی مخزن شماره 102 پایانه نفتی شمال، افزود: نقش حاکمیتی شرکت پایانه های نفتی ایران ایجاب می کند که در همسویی با تلاش های دیپلماتیک کشور برای رفع تحریم های یکجانبه، اولویت های مهم صنعت نفت بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

شاهدوست با اشاره به اهمیت موضوع سوآپ و جایگاه پایانه نفتی شمال در انجام این پروژه ملی و حیاتی کشور، ادامه داد: با تاکید مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران از دو سال پیش تاکنون، نوسازی و بهسازی زیرساخت های این پایانه نفتی مهم کشور در دستور کار و انجام قرار گرفته است.

رییس پایانه نفتی شمال همچنین با اشاره به تعمیرات اساسی مخازن ذخیره سازی، گفت: با اتمام عملیات تعمیرات اساسی مخزن 102، محوطه سازی فضای اطراف مخزن نیز انجام شد و این سبب افزایش ایمنی و بهداشت محیط اطراف مخزن می شود.

رییس پایانه نفتی شمال تصریح کرد: برای خرید سیلینگ مورد نیاز مخزن 102 پایانه شمال با مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت پایانه های نفتی ایران هماهنگی های لازم انجام و جنس و ابعاد سیلینگ مخزن 102 مشخص و شرایط تست اقلام آن تایید شده است.

قرار گرفتن تولیدکنندگان بزرگ نفت و گاز در منطقه و وجود بازار گسترده مصرف انرژی، شرایط مناسبی را ایجاد کرده تا ایران به محور ترانزیت و سوآپ نفت و فرآورده های نفتی در منطقه تبدیل شود.

بزرگترین ذخایر گازی و نفتی جهان در داخل ایران و یا کشورهای همسایه جای گرفته اند که برای انتقال آنها به مبادی مصرف، ایران می تواند سهمی مهم ایفا کند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
روند کند توسعه لایه نفتی پارس جنوبی/ بارگیری سکوی فرآورشی در بندرعباس

روند کند توسعه لایه نفتی پارس جنوبی/ بارگیری سکوی فرآورشی در بندرعباس

[h=3] تهران - ایرنا - روندی توسعه لایه نفتی پارس جنوبی با آهنگی کند پیش می رود به طوری که سکوی فرآورشی این میدان به تازگی بارگیری شده و کشتی مخصوص برداشت نفت از آن نیز قرار است تا 2 سال آینده کار خود را آغاز کند.
[/h]


به گزارش ایرنا، در حالی که قطر از دهه 1990 میلادی تولید نفت را از لایه نفتی پارس جنوبی را آغاز کرده است، سکوی فرآورشی لایه نفتی پارس جنوبی در روز گذشته (سه شنبه) در بندرعباس برای نصب در پارس جنوبی بارگیری شد.

قطر در حال حاضر روزانه بیش از 600 هزار بشکه نفت از لایه نفتی پارس جنوبی برداشت می کند و تخمین زده می شود که تاکنون بیش از یک میلیارد بشکه از آن استخراج کرده باشد.

البته برداشت گاز از لایه نفتی پارس جنوبی احتیاج به شناور ویژه FPSO دارد که قرارداد مربوط به خرید آن نیز به تازگی به امضا رسیده و قرار است با استقرار این کشتی مخصوص، تا دو سال آینده تولید نفت از این میدان آغاز شود.

ظرفیت تولیدی این سکو 35 هزار بشکه نفت خام در روز است که با احتساب آب همراه نفت، توان فرآورش 44000 بشکه نفت خام ورودی را دارد.

پیش بینی می شود پس از انجام عملیات مهار بندی که کمتر از یک هفته به طول می انجامد این سازه روانه آب های خلیج فارس به منظور نصب در محل لایه های نفتی پارس جنوبی شود.

ساخت این سکو 890 تنی که ظرفیت فرآورش 35 هزار بشکه نفت خام در روز را دارد یکی از بخش های مهم طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی محسوب می شود.

تمام مراحل عملیات طراحی و ساخت این سکو فرآورشی توسط نیروهای متخصص داخلی انجام شده است.

عملیات انتقال سکو لایه نفتی پارس جنوبی از خشکی به دریا توسط شناور صدف 3000 با ظرفیت جابه جایی 3000 تن انجام شد.

این سکوی فرآورشی ظرفیت تولید بیش از 7 حلقه چاه را که در لایه های نفتی پارس جنوبی حفاری شده است را دارد.

سکوی یادشده در ابعاد تقریبی به طول و عرض 30 متر و ارتفاع 20 متر است که تاسیسات فرآورشی آن در 3 طبقه ساخته شده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایران روزانه 14 تریلیون فوت مکعب گاز از پارس جنوبی استحصال می کند

ایران روزانه 14 تریلیون فوت مکعب گاز از پارس جنوبی استحصال می کند

[h=3] بوشهر - ایرنا - مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس اقتصادی انرژی پارس با بیان اینکه هم اکنون هشت درصد گاز دنیا در میدان مشترک پارس جنوبی تامین می شود، گفت: روزانه 14 تریلیون فوت مکعب گاز فقط توسط فرزندان جهادگر ایران اسلامی از این منطقه استحصال می شود.
[/h]


به گزارش ایرنا، مهدی یوسفی روز چهارشنبه درهمایش خلیج فارس، عسلویه و امنیت اظهارکرد: عمده انرژی دنیا از منطقه خلیج فارس تامین می شود و از این پهنه آبی روزانه میلیون ها بشکه نفت و گاز تولید می شود که این انرژی سبب شده است تا امنیت خلیج فارس بر امنیت دنیا تاثیرگذار باشد.

وی اضافه کرد: وسعت میدان مشترک گازی پارس جنوبی 9 هزار و 700 کیلومتر است که از این میزان سه هزار و 700 کیلومتر آن از حیث سطع الارضی در اختیار ایران و شش هزارکیلومتر آن دراختیار قطر است.

یوسفی بیان کرد: عزم وزارت نفت ایران توسعه سهم ایران دراین میدان است، طوری که تا پایان سال 96 با بهره برداری از همه 29 فاز پالایشگاهی پارس جنوبی روزانه 800 میلیون مترمکعب گاز از بخش ایرانی این میدان تولید خواهد شد.

وی ادامه داد: علاوه براین وزارت نفت و مجموعه پارس جنوبی به سمت توسعه صنایع پایین دستی روی آورده و هم اکنون 30 واحد پتروشیمی در این منطقه در دست ساخت است که از این شمار 12 واحد تولید کننده هستند.

یوسفی گفت: برنامه وزارت نفت از خام فروشی فاصله گرفت و خام سوزی است، زیرا تحقق این مهم عامل موثر در پیشرفت کشور است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس افزود: با فرض قیمت هر بشکه نفت 50 دلار، درآمد حال از صنعت گاز در عسلویه و کنگان استان بوشهر با بهره برداری کامل از فازها و طرح های پالایشگاهی و پتروشیمی این منطقه 120 میلیارد دلار درسال است.

دبیر این همایش نیز گفت: هدف این همایش بررسی تخصصی مقوله امنیت در حوزه زیر ساختی منطقه مهم خلیج فارس است.

ابراهیم عباسی افزود: این همایش در کمیته های پدافند غیرعامل، امنیت شهری، انسانی و اجتماعی، حقوقی و انرژی و امنیت منطقه ای به مدت دو روز صبح و عصر با حضور استادان دانشگاه های کشور برگزار می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت استان بوشهر و بویژه منطقه ویژه پارس اظهارکرد: استان بوشهر باید به عنوان نقطه فرهنگی و آکادمیک کشور مورد توجه جدی قرار گیرد.

ابراهیمی افزود: پس از فراخوان این همایش که آبان سال گذشته اعلام شد 150 چکیده مقاله دریافت و 80 چکیده در قالب کتابچه ای منتشر شده است.

امام جمعه عسلویه در این همایش گفت: قدرت های استکباری همواره به دنبال تسلط بر خلیج فارس به عنوان نگین درخشنده دنیا بوده اند.

حجت الاسلام سید علی هاشمی نژاد افزود: ذخایر عظیم نفت و گاز و موقعیت استراتژیک خلیج فارس دو عامل مهم تکاپوی استکبار برای تسلط بر این منطقه است.

وی اظهارکرد: در اهمیت خلیج فارس همین بس که یکی از تئوریسین های امریکایی می گوید در دنیا جایی به مهمی خلیج فارس وجود ندارد.

هاشمی نژاد اضافه کرد: امروز امنیت در خلیج فارس مدیون دلاور مردی های مرزبان جمهوری اسلامی ایران است و برخلاف برخی، آمریکا نه تنها عامل امنیت نیست بلکه خود بانی و باعث نا امنی درمنطقه است.

فرماندار عسلویه نیز درهمایش خلیج فارس، عسلویه و امنیت

گفت: این شهرستان با 65 کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس، وجود خلیج زیبای نایبند به عنوان تنها پارک ملی دریایی ثبت شده در کشور، صنایع عظیم نفت وگاز و پتروشیمی و هم مرزی با میدان مشترک پارس جنوبی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

حسن اسماعیلی افزود: بزرگترین منطقه ویژه نفت وگاز و پتروشیمی در جهان در شهرستان عسلویه واقع است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مزیت های این شهرستان عسلویه وجود 100 هزار نفر جمعیت است که 55 هزار نفر آن شاغلان صنایع مستقر در این منطقه و 45 هزار نفر بومی هستند که با وجود مذاهب شیعه و سنی اما در کمال وحدت و برادری دینی زندگی مسالمت آمیزی دارند.

همایش خلیج فارس، عسلویه و امنیت با حضور نخبگان علمی و دانشگاهی سراسر کشور به مدت دو روز در سالن همایش های منطقه ویژه پارس در عسلویه ادامه دارد
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
کشف منابع تازه نفت و گاز از میادین نفتی در چین

کشف منابع تازه نفت و گاز از میادین نفتی در چین

پکن - ایرنا - وزارت خاک و منابع چین روز جمعه اعلام کرد: این کشور در سال گذشته میلادی (2014) موفق به کشف منابع جدید و وسیعی از نفت و گاز در نقاط مختلف نفت خیز کشور شده است.





بنا بر این گزارش، دولت چین در سال 2014 در حدود 1.06 میلیارد تن نفت خام از میادین مختلف نفتی کشف کرده که این میزان بیشتر از حجم منابع کشف شده در سال 2013 است.

چین در این سال حدود 1.1 میلیارد تن نفت خام کشف کرده بود.

براساس گزارش های منتشر شده، این برای هشتمین سال متوالی است که دولت چین توانسته بیش از یک میلیارد تن نفت خام از میادین مختلف نفتی کشف کند.

همچنین میزان منابع جدید گاز طبیعی کشف شده در سال 2014، 1.1 تریلیون متر مکعب بوده است.

وزارت خاک و منابع چین در عین حال اعلام کرد از مجموع میزان نفت و گاز کشف شده، تنها 187 میلیون تن نفت خام و 474.9 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی، قابل برداشت با تکنولوژی ها موجود است.

همچنین میزان گاز شیل کشف شده، 106.75 میلیارد متر مکعب بوده که از این میزان 26.69 میلیارد آن قابل برداشت است.

گاز شیل (Shale gas) نوعی گاز طبیعی است که در ساختارهای زمین شناسی شیل به صورت درگیر یافت می شود.

نفت یا گاز شیل به فرآورده ای گفته می شود که از لایه های رسوبی شن یا سنگ به دست می آید. این تکنولوژی از مدتها پیش شناخته شده بود ولی در سالهای اخیر٬ تولید آن مقرون به صرفه شد و زیان آن برای محیط زیست کمتر به شمار آمد.

شین هوا خبرگزاری رسمی چین در گزارشی اعلام کرد: این برای اولین بار است که دولت چین میزان منابع اثبات شده گاز شیل را به صورت علنی اعلام می کند.

همچنین میزان تولید متان از زغال سنگ که نوعی گاز محسوب می شود، 60.2 میلیارد متر مکعب بوده که این میزان 155.3 درصد نسبت به سال قبلش رشد داشته است.

دولت چین یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی در دنیا محسوب می شود که به شدت به واردات منابع طبیعی از جمله نفت و گاز نیازمند است.

این کشور بیشترین نفت مورد نیاز خود را از خاورمیانه از جمله ایران و عربستان وارد می کند.

چین از سال 1993 میلادی یک واردکننده صرف نفت بوده و بیش از 55 درصد از نفت مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر خریداری می کند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
اشتیاق شرکت های نفتی غربی برای سرمایه گذاری در ایران

اشتیاق شرکت های نفتی غربی برای سرمایه گذاری در ایران

تهران - ایرنا - نشریه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت، با وجودی که تحریم های بین المللی علیه ایران هنوز پابرجا هستند، اما شرکت های نفتی غربی هفته گذشته در کنفرانسی که در وین برگزار شد اشتیاق خود برای سرمایه گذاری در ایران را نشان دادند.5 نفت و انرژی منطقه جنوب دریای خزر، شرکت های نفتی شهرهای مختلف از هوستون و لندن تا وین حضور پیدا کردند.



به گفته حاضران، شرکت های شورون آمریکا و امک فوستر ویلر انگلستان نیز از جمله شرکت هایی بودند که در این کنفرانس شرکت کردند.

حضور مقامات نفتی غرب در کنفرانسی که تمرکز آن بر سرمایه گذاری در ایران بود، به شکل گیری یک چشم انداز جدید در ایران اشاره دارد. تحریم ها علیه ایران احتمالا در سال جاری لغو خواهند شد.

ایران و کشورهای غربی به رهبری آمریکا در ماه آوریل (فروردین) بر سر چارچوب سیاسی لغو تحریم ها علیه برنامه هسته ای ایران موافقت کردند. ضرب الاجل نهایی برای دستیابی به توافق نهایی با ایران، 30 ژوئن (9 تیر) است.

شرکت های غربی تماس های خود با مقامات ایرانی را محرمانه نگه می دارند، زیرا این تماس ها غیرقانونی است، لیکن انجام آنها بسیار مهم است.

پیتر هارل از مقامات ارشد سابق تیم تحریم کننده ایران در وزارت امور خارجه آمریکا که اکنون در شرکت مشاوره ای چشم انداز استراتژی های جهان فعالیت دارد، گفت: کاملا روشن است که شرکت های نفتی برای سرمایه گذاری در ایران مشتاق هستند.

سخنگوی شرکت نفتی امک فوستر ویلر گفت: ما در ایران عملیاتی نداریم، ممکن است پس از لغو تحریم ها علیه ایران، به فرصت هایی که در این کشور وجود دارد علاقه مند شویم، هرچند ما همواره از قوانین و مقررات موجود تبعیت می کنیم.

به گفته این منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، از آنجا که چشم انداز توافق روشن است، مقامات آمریکا از جمله وزیر خزانه داری این کشور، یکسری تماس های محرمانه انجام می دهند. تا به حال، برخی از زوایای پنهان این مذاکرات در هفته های اخیر آشکار شده است.

یکی از مسوولان یک شرکت نفتی غربی در کنفرانس وین گفت: قبلا، وقتی با مقامهای ایرانی در تهران ملاقات می کردم، ناچار بودم خود و شرکتم را معرفی نکنم اما سرانجام شرایطی فراهم شد که توانستم بگویم نماینده کدام شرکت هستم.

این کنفرانس برای ایران این فرصت را فراهم آورد تا منابع عظیم خود را تبلیغ کند. ایران چهارمین ذخیره بزرگ نفتی جهان و دومین ذخیره بزرگ گاز جهان را در اختیار دارد. استخراج ذخایر نفتی ایران در مقایسه با آمریکا که از فناوری شکست هیدرولیکی برای استخراج منابع نفتی خود استفاده می کند، بسیار ارزانتر است.

ایران به فناوری و سرمایه گذاری غرب و همچنین خریداران غربی نیاز دارد. از زمانی که شرکت های نفتی غرب در سال 2010 ایران را ترک کردند، تولید نفت ایران 27 درصد کاهش پیدا کرده است.

لولا بورگت سخنگوی این کنفرانس گفت: تمرکز این نشست دقیقا بر ایران نیست و در اینجا در مورد دیگر کشورهای حوزه دریای خزر مانند آذربایجان نیز بحث هایی مطرح شده است.

در این کنفرانس رسانه های خبری اجازه حضور نداشتند.

خانم بورگت گفت: این نشست شرکت ها با یکدیگر است و به کارشناسان اجازه می دهد از شبکه ایجاد شده اطلاعات دریافت کنند.

مسوولان شرکت های نفتی غرب در گفت و گوهای خارج از کنفرانس، اظهار داشتند، هنوز مطمئن نیستند سرمایه گذاری در ایران چقدر جذاب است. شرایطی که قبلا جمهوری اسلامی به شرکت های غربی پیشنهاد می کرد، آنقدر دشوار بود که آنها نمی توانستند از عهده هزینه های سرمایه گذاری در این کشور برآیند. با این وجود قراردادهای جدید در حال شکل گیری است.

اما در نشست وین که در هتل پلس هنسن کمپینسکی این شهر برگزار شد، فرصت گفت و گو میان مقامات ایرانی با مسوولان شرکت های نفتی غربی فراهم گردید.

در لابی هتل مذکور، یک گروه از شرکت های نفتی غربی و یک مقام مسوول ایرانی زیر یک لوستر بزرگ سرگرم گفت و گو هستند. نماینده یک شرکت غربی سرگرم توضیح پاور پوینتی است که برای معرفی فناوری شرکتش در استخراج نفت سنگین تهیه کرده است.

وی گفت: این فناوری مناسب استخراج نفت در میدان های نفتی واقع در خشکی ایران است که این کشور قصد دارد در ماه سپتامبر (شهریور)سرمایه گذاری در آنها را به شرکت های خارجی پیشنهاد دهد.

مسوول ایرانی در پاسخ گفت: کشورش بیشتر خواهان فناوری هایی برای نفت سبک است. نماینده شرکت غربی گفت؛ شرکتش می تواند این فناوری را نیز ارایه کند.

این نماینده در مصاحبه با وال استریت ژورنال، گفت: به هیچ وجه مایل نیست هویت خود و شرکتش فاش شود تا در ادامه کار شرکت اختلالی ایجاد نشود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
بار یارانه ها پروژه های نفتی را متوقف کرده است

بار یارانه ها پروژه های نفتی را متوقف کرده است

تهران - ایرنا - معاون وزیر نفت گفت: صنعت نفت هم اکنون ماهانه سه هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان یارانه پرداخت می کند که پرداخت این حجم از یارانه سبب شده همه پروژه های این صنعت روی زمین بماند.



به گزارش ایرنا، منصور معظمی اظهار داشت: طبق برنامه پنجم توسعه قرار بود حجم سرمایه گذاری سالانه در صنعت نفت ٥٠ میلیارد دلار باشد اما این رقم در طول چهار سال کمی بیشتر از این رقم بوده است.

وی گفت: پرداخت حجم عظیم یارانه ها امان صنعت نفت را بریده است لذا باید راهکاری اتخاذ شود، همانطور که بارها عنوان شده صنعت نفت هم اکنون ماهانه سه هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان یارانه پرداخت می کند که پرداخت این حجم از یارانه سبب شده همه پروژه های این صنعت روی زمین بماند.

وی به حجم سرمایه گذاری انجام شده درشرکت ملی نفت ایران در طول برنامه پنجم اشاره و تصریح کرد: در طول این برنامه ٥٥,٤ میلیارد دلار در شرکت ملی نفت ایران سرمایه گذاری شده که 38.9 میلیارد دلار از منابع داخلی و 16.5 میلیارد دلار از منابع خارجی تامین شده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت همچنین درباره حجم سرمایه گذاری انجام شده در شرکت ملی پالایش و پخش و فرآورده های نفتی ، شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی، گفت: حجم سرمایه گذاری انجام شده در این بخشها به ترتیب ٣,٥ میلیارد دلار از منابع داخلی، 6.8 از منابع داخلی و 3.05 از منابع داخلی و خارجی تامین شده است.

وی با بیان اینکه نفت به عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور، هنوز روشن نشده است به عملکرد اقتصادی کشور در سالهای ٨٢ تا ٨٤ اشاره کرد و گفت: براساس آمارها، بالاترین رشد اقتصادی، بیشترین سرمایه گذاری خارجی انجام شده و بیشترین تولید ناخالص داخلی در طول این سالها رقم خورد.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدرو کربوری وزارت نفت، ابراز امیدواری کرد که در برنامه ششم توسعه به اعدادی و ارقامی که زیبنده کشور و اقتصاد باشد، دست پیدا کنیم.

وی به دیدگاه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای تقدیم برنامه ششم توسعه به مجلس اشاره کرد و گفت: براساس برنامه ریزی این مدیریت بهتر است برنامه ششم توسعه اواخر تیرماه یا مرداد ماه تقدیم مجلس شود، بدین ترتیب دوستان باید تلاش کنند برنامه ششم در وقت تعیین شده به مجلس ارائه شود.

معظمی در این جلسه به برنامه تدوین شده صنعت نفت برای برنامه ششم توسعه پرداخت و گفت: تلاش شده برنامه ششم توسعه در صنعت نفت واقع بینانه تدوین شود.

معاون وزیر نفت در عین حال تاکید کرد: اگر کشور از نفت انتظاراتی دارد باید یکسری ازمشکلات این صنعت از جمله یارانه ها را حل کند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایران، گاز و فرآورده های نفتی ترکمنستان را ترانزیت می کند

ایران، گاز و فرآورده های نفتی ترکمنستان را ترانزیت می کند

[h=3] تهران - ایرنا - سفیر ایران در ترکمنستان گفت: ایران آماده است تا سواپ فرآورده های نفتی را با ترکمنستان از سر بگیرد و گاز تولیدی این کشور را نیز ترانزیت کند.
[/h]
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری ترند، محمد موسی هاشمی گلپایگانی سفیر ایران در ترکمنستان با تاکید بر آمادگی ایران برای همکاری با همسایگان شمالی خود در حوزه انرژی، گفت که ایران آماده شروع سواپ فرآورده های نفتی با ترکمنستان است و قصد دارد گاز این کشور را نیز ترانزیت کند.

وی گفت: ایران آماده است تا بار دیگر، سواپ فرآورده های نفتی را با ترکمنستان آغاز کند.

ایران تا سال ٢٠٠٩ به تبادل فرآورده های نفتی خود با همسایگان شمالی از پایانه نکا می پرداخت اما این روند سواپ، در شش سال گذشته متوقف بوده است.

به گفته سفیر ایران در ترکمنستان با بیان آنکه درآمدهای ایران در مدت زمان ١٠ سال انجام سواپ نفتی به ٨٠٠ میلیون دلار رسیده بود، افزود: همکاری میان ایران و ترکمنستان در حوزه انرژی، دارای ریشه های تاریخی است و روز به روز بیشتر توسعه می یابد.

وی تصریح کرد: در پی فروپاشی اتحاد شوروی، ترکمنستان نخستین خط لوله گاز خود را به سمت ایران ساخت و بعد از آن نیز، ٢ خط لوله دیگر به مرز ایران ساخته شد.

سفیر ایران در ترکمنستان همچنین یادآور شد: ایران سالانه ١٢ تا ١٤ میلیارد مترمکعب گاز از ترکمنستان خریداری می کند و دو کشور علاقه دارند تا این حجم را به ٤٠ میلیارد مترمکعب افزایش دهند.

گلپایگانی همچنین با تاکید بر آمادگی ایران برای انتقال گاز ترکمنستان گفت که جمهوری اسلامی از لحاظ فنی و با استفاده از شبکه گازی خود این قابلیت را دارد تا گاز دریافتی از ترکمنستان را به هر مسیری منتقل کند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] انی به دنبال بازگشت به ایران است

[/h]

» سرویس: اقتصادي - انرژي

کد خبر: 94013112937
دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸



شرکت نفتی انی ایتالیا اعلام کرد که مایل به بازگشت به ایران پس از لغو تحریم‌ها است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شرکت نفتی انی که یکی از بزرگترین گروه‌های انرژی در اروپا به حساب می‌آید همچنین اعلام کرد که تغییرات احتمالی در قراردادهای نفتی ایران که سهم شرکتهای تولید کننده از پروژه‌ها را تضمین می‌کند، می‌تواند بازگشت این شرکت به ایران را تسریع کند.
کلودیو دسکالزی مدیرعامل انی به روزنامه فاینشنال تایمز گفت: در این صورت راه بازگشت ما به ایران سریع خواهد بود.
گزارش‌ها حاکی از این است که مدیرعامل شرکت نفتی انی در دیدار با بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در حاشیه نشست اوپک در سال گذشته میلادی این شرکت به بازگشت به پروژه‌های نفتی در ایران را اعلام کرده است.
همچنین مواضع مشابهی تا کنون از سوی چندین شرکت بزرگ نفتی جهان از جمله پتال، لوک اویل، شل و شرکتهای نفتی بزرگ چین درباره بازگشت به پروژه‌های نفتی در ایران ابراز شده است.
وزیر نفت ایران پیش از دیدار با مدیرعامل انی به خبرنگاران گفته بود که خواهان بازگشت 7 شرکت نفتی بین‌المللی به صنعت نفت ایران است.
وی از شرکتهای بریتیش پترولیوم، استات اویل،اکسون موبیل و کونوکو فیلیپس در کنار انی، توتال و شل نام برده بود.

چشم‌انداز بازگشت شرکت انی به ایران در نشستی که هفته گذشته در وین برگزار شد مورد بحث قرار گرفت.
گفته می‌شود حاضرین در این نشست شامل مقامات اجرایی شرکتهای شورون، آمک فاسترویلر و چند شرکت دیگر بوده‌اند.
شرکت انی قبل از ترک ایران به دلیل تحریم‌ها در یک سری پروژه‌های نفتی از جمله توسعه فازهای چهار و پنج پارس جنوبی ومیادین نفتی درود و بلال مشارکت داشت.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] ونزوئلا با نفت ترکیبی به جنگ شیل می‌رود

[/h]

» سرویس: اقتصادي - انرژي

کد خبر: 94013112858
دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱



ونزوئلا به منظور ایجاد تنوع نفتی و رقابت با نفت آمریکا و کانادا، گفت‌وگوهایی را درباره یک طرح جدید برای ترکیب نفت سنگین خود با نفت سبک دیگر اعضای اوپک ارائه کرده است.
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، اولوجیو دل‌پینو رییس شرکت نفت دولتی ونزوئلا گفت: این پیشنهاد شامل تامین پالایشگاههای ساخته شده برای نفت‌ خام درجه متوسط به جای پالایشگاههای نفت سبک است که در نتیجه توسعه نفت شیل آمریکا تولید آن افزایش یافته است.
دل‌پینو افزود: وی این ایده را اوایل این ماه در جریان نشست سران کشور‌های آمریکایی در پاناما و در دیدار هفته گذشته با نمایندگان سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت(اوپک) در کاراکاس ارائه کرده است.
وی به پاسخ اعضای اوپک و اینکه گام بعدی این طرح چه خواهد بود، اشاره نکرد.
این گفتگوها بیانگر این است که ریاست جدید شرکت نفت ونزوئلا به دنبال راههای خلاق برای حفظ سهم بازار این شرکت در آمریکا در دوران تشدید رقابت و همچنین از بین بردن رکود شدید در قیمت‌های جهانی نفت است که رکود اقتصادی در ونزوئلا را تشدید کرده است.
در صورتی که روی این طرح توافق شود، می‌تواند به افزایش قیمت نفت سنگین ونزوئلا که به دلیل افزایش سریع صادرات نفت کانادا به پالایشگاه‌های آمریکا، تحت فشار قرار گرفته کمک کند و همچنین مزیت مشابهی را برای اعضای اوپک که نفت سبک آنها به دلیل ظهور نفت شیل به حاشیه رانده شده خواهد داشت.
دل‌پینو در جمع خبرنگاران گفت: ما در حال پیشنهاد ترکیب نفت خود با نفت دیگر اعضای اوپک برای عرضه مشترک به بازار هستیم.

وی الجزایر و آنگولا را به دلیل داشتن نفت سبک‌ به عنوان شرکای احتمالی برای انجام این طرح معرفی کرد.
آمارها نشان می دهد، صادرات نفت ترکیبی آنها به آمریکا از حدود روزانه یک میلیون بشکه در سال 2010 به کمتر از 150 هزار بشکه در روز در ماه ژانویه رسیده است.
دل‌پینو گفت: این طرح برای تمام شرکا دارای مزیت است.
این گفتگوها همچنین شامل چشم‌انداز جدید حضور ونزوئلا در اوپک است. ونزوئلا پس از ناتوانی در متقاعد‌کردن اوپک به کاهش تولید در نوامبر گذشته، تلاش خود را برای متقاعد‌کردن تولید‌کنندگان این سازمان به افزایش قیمت‌ها کاهش داده است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] کاهش حفاری‌ها و مناقشه یمن قیمت نفت را افزایش داد
[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 0001029275
دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲



بهای نفت در بازار‌های جهانی در معاملات امروز(دوشنبه) افزایش یافت.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از رویترز، در پی کاهش تعداد سکوهای حفاری نفت آمریکا و نگرانی درباره کاهش عرضه در اواخر امسال، بهای نفت در معاملات امروز در ادامه افزایش هفته گذشته بالاتر رفت.
آمار شرکت خدمات نفتی بیکر‌هیوز روز جمعه نشان داد تعداد سکوهای حفاری نفت در آمریکا برای نوزدهمین هفته متوالی کاهش یافته و به کمترین تعداد از سال 2010 تاکنون رسیده است.
اگرچه روند این کاهش کند شده و نشان‌ دهنده پایان احتمالی کاهش حفاری‌هاست، اما شرکت شلومبرگر بزرگ‌ترین شرکت خدمات میادین نفتی در جهان اعلام کرد: احیای نهایی فعالیت‌های حفاری نفتی آمریکا احتمالا هرگز به سرعت دیوانه‌وار سال گذشته نخواهد رسید.
قیمت نفت در بازار همچنین پس از اقدام بانک مرکزی چین مبنی بر مقابله با رشد کند اقتصادی از طریق کاهش نقدینگی ذخیره بانک‌ها قدری افزایش یافت.
نفت برنت در معاملات دوشنبه با 72 سنت افزایش 64 دلار و 17 سنت در هر بشکه معامله شد.
نفت برنت روز جمعه کمی کاهش قیمت داشت، اما در مجموع در معاملات هفته گذشته 9.6 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد که بیشترین افزایش هفتگی طی پنج سال گذشته بود.
نفت سبک آمریکا برای تحویل در ماه می با 75 سنت افزایش 56 دلار و 49 سنت در هر بشکه معامله شد. نفت آمریکا نیز روز جمعه قدری کاهش یافت، اما در مجموع برای پنجمین هفته متوالی افزایش قیمت را تجربه کرد.
ریک اسپونر تحلیلگر نفتی در سیدنی استرالیا گفت: وقتی که شاهد کاهش تولید واقعی در آمریکا هستیم تردید دارم که قیمت‌های نفت بیش از این کاهش پیدا کند.

وی افزود: اما برای بازار سخت است که قیمت نفت آمریکا به بالا‌تر از 65 و نفت برنت به مرز 70 دلار برسد، زیرا حتی با کاهش تولید آمریکا بازار جهانی همچنان اشباع است.
نفت برنت روز پنجشنبه به بالاترین قیمت خود در سال جاری رسید که ناشی از تشدید مناقشه در یمن و نگرانی‌ها درباره‌ عرضه نفت صادر‌کنندگان بزرگ منطقه نظیر عربستان بود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش یک میلیون و 200 هزار بشکه ای صادرات نفت خام ایران تا پایان سال 2016

افزایش یک میلیون و 200 هزار بشکه ای صادرات نفت خام ایران تا پایان سال 2016

[h=3] تهران - ایرنا - رئیس موسسه فکتز گلوبال انرژی گفت: ایران در صورت لغو تحریم ها می تواند تا پایان سال ٢٠١٥ میلادی، ٥٠٠ هزار بشکه در روز و در سال 2016 نیز ٧٠٠ هزار بشکه در روز به صادرات نفت خود اضافه کند.
[/h]


به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری گلف نیوز، انتظار می رود با لغو تحریم ها علیه ایران، صادرات نفت این کشور تا پایان تابستان ٢٠٠ هزار بشکه در روز افزایش یابد و تا پایان سال جاری میلادی نیز ٣٠٠ هزار بشکه دیگر به آن اضافه شود.

به گفته فریدون فشارکی رئیس موسسه «فکتز گلوبال انرژی»، ایران قادر است تا ژوئن ٢٠١٦ نیز علاوه بر ٥٠٠ هزار بشکه قبلی، ٧٠٠ هزار بشکه در روز به صادرات نفت خود اضافه کند.

فشارکی که در جریان بیست و سومین همایش نفت و گاز خاورمیانه در ابوظبی سخن می گفت، افزود: انتظار می رود صادرات میعانات گازی ایران نیز ٢٠٠ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

وی با اشاره به تاثیرات لغو تحریم های نفتی علیه ایران بر خاورمیانه، گفت: ایران قادر است در خصوص ایجاد خطوط لوله گاز به امارات، عمان و کویت و همچنین صادرات گاز طبیعی مایع به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، فعالیت کند.

این کارشناس مسائل انرژی در خصوص پیش بینی خود از قیمت نفت، تصریح کرد: دو سناریو قابل تصور است که در سناریوی اول قیمت نفت در ١٠ سال آینده بین ٥٠ تا ٨٠ دلار برای هر بشکه خواهد بود و در سناریوی دوم این میزان بین ٤٠ تا ٦٠ دلار است.

فشارکی گفت: ثبات در بازار نفت یک امر غیرطبیعی است که اگر اتفاق بیفتد به این معناست که کسی در حال مدیریت بازار است. تا پایان ماه ژوئن، حتی ممکن است قیمت نفت به ١٥ دلار در هر بشکه کاهش یابد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
بهره برداری از فاز 13 پارس جنوبی در سال آینده/ ثبت پیشرفت 74 درصدی

بهره برداری از فاز 13 پارس جنوبی در سال آینده/ ثبت پیشرفت 74 درصدی

تهران - ایرنا - مجری فاز ١٣ پارس جنوبی گفت: هم اکنون بخش دریایی فاز 13 با اولویت بیشتری در حال ساخت است و براساس برنامه ریزی انجام شده، بخشی از این فاز تا سال آینده به بهره برداری می رسد.



به گزارش ایرنا، پیام معتمد با اشاره به پیشرفت فیزیکی ٧٣,٦٤ درصدی فاز 13، اظهار داشت: عملیات نصب آخرین جکت فاز ١٣ پارس جنوبی تا هفته آینده ادامه دارد.

مجری فاز ١٣ پارس جنوبی افزود: عملیات نصب در این جکت به پایان رسیده اما به دلیل بدی آب و هوا عملیات شمع کوبی در این جکت به صورت نیمه کاره از پارسال تاکنون باقی مانده است.

وی افزود: این سازه دریایی به وزن ١٩٩٥ تن و ارتفاع بیش از ٧٢ متر توسط متخصصان داخلی شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا) در جزیره صدرا مستقر در استان بوشهر ساخته شده است.

مجری فاز ١٣ پارس جنوبی با بیان اینکه براساس برنامه ریزی صورت گرفته بخشی از این فاز تا سال آینده به بهره برداری می رسد، گفت: هم اکنون بخش دریایی این فاز با اولویت بیشتری در حال ساخت است.

براساس برنامه در طرح توسعه فاز ١٣ حفاری ٣٨ حلقه چاه تولیدی درنظر گرفته شده است، به گونه ای که اکنون پیشرفت بخش حفاری آن به بیش از ٥٠ درصد رسیده است؛ این طرح گازی شامل دو بخش خشکی و فراساحل توسط کنسرسیومی متشکل از شرکتهای پتروپایدار ایرانیان، صدرا و مپنا به صورت قرارداد EPC در حال اجراست.

در اولین روز سال 94 نیز یک فروند کشتی تجاری بحرینی به پایه سکوی فاز 13 پارس جنوبی برخورد کرد که با اتخاذ اقدامانی ایمنی، مشکلی در این فاز ایجاد نشد.

هم اکنون شرکت پترو پایدار ایرانیان، مپنا و صدرا مهمترین پیمانکاران طرح توسعه این فاز مشترک گازی هستند.

هدف از طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی تولید روزانه 50میلیون مترمکعب گاز طبیعی شیرین شده، 80 هزار بشکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد، سالانه 1.1میلیون تن گاز مایع و یک میلیون تن گاز اتان به منظور تأمین خوراک صنایع پتروشیمی است.

میدان گازی پارس جنوبی با مساحت 3700 کیلومتر مربع در 150کیلومتری جنوب غربی بندر عسلویه در آب های خلیج فارس و بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر قرار دارد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تعیین اولویت جدید در راه اندازی بخش دوم پالایشگاه فازهای 17 و 18

تعیین اولویت جدید در راه اندازی بخش دوم پالایشگاه فازهای 17 و 18

[h=3] بوشهر- ایرنا - مجری طرح توسعه فازهای 17و18 پارس جنوبی گفت: با توجه به آماده بودن سکوهای دریایی فاز17A و 18A برای انتقال گاز به بخش خشکی پارس جنوبی، تمرکز بر راه اندازی بخش دوم این پالایشگاه در اولویت نخست قرار دارد.
[/h]


به گزارش روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس در روز پنجشنبه به نقل از حسن بویری درجریان بازدید مدیرعامل این شرکت از روند عملیاتی این پروژه با اشاره به انجام مراحل تکمیلی بهره برداری از سکوهای فاز 18 افزود: انتقال گاز تولیدی این حوزه مخزنی از طریق خط لوله منوط به اجرای بخش های باقیمانده پالایشگاه این فاز انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: دراین ارتباط شرکت های مدیریت طرح های صنعتی ایران IPMI و پیمانکاری عمومی ایران IGC ماموریت دارند تا در زمان بندی تعیین شده وزارت نفت، تعهدات خود را مطابق سرعت و کیفیت مورد نظر کارفرما به انجام رسانند.

بویری ادامه اد: تاکنون دو ردیف شیرین سازی گاز پالایشگاه فازهای 17 و 18 توسط شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) راه اندازی شده و اکنون اجرای شرح کار سازمان گسترس و نوسازی صنایع ایران ( ایدرو) در حوزه های تامین کالا و نصب تجهیزاتبرای راه اندازی نهایی طرح و ایجاد یکپارچگی درتاسیسات دریافت و فراورش گاز مورد تمرکز قرار گرفته است.

وی بیان کرد: با توجه به اولویت وزارت نفت مبنی بر راه اندازی این پروژه گازی در سال جاری، چندی پیش سکوهای تولیدی فاز 14 که در ردیف دوم اولویت های عملیاتی توسعه این میدان گازی قرار دارد برای تکمیل ظرفیت نهایی طرح توسعه فازهای 17 و 18 در اختیار این پروژه قرار گرفت تا این طرح بتواند تا پایان سال جاری با بهره گیری از توان چهار سکوی اصلی و اقماری، تولید 50 میلیون متر مکعبی گاز این حوزه را عملی کند.

مجری طرح توسعه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی اظهارکرد: هم اکنون با انجام بخشی از مراحل تکمیلی دربخش های خشکی و دریایی، ظرفیت تولید و شیرین سازی گاز این فاز افزایش یافته به گونه ای که روزانه 18 میلیون مترمکعب گاز ارسالی از فازهای 6، 7 و 8 میدان در این پالایشگاه شیرین سازی شده و به شبکه سراسری گاز کشور منتقل می شود.

بویری گفت: به نظر می رسد تا چند ماه آینده مطابق روند برنامه ریزی شده جاری، با اجرای نهایی بخش های باقیمانده در حوزه پالایشگاهی و نیز راه اندازی دو سکوی باقیمانده این فاز، دستیابی به تولید مورد انتظار این پروژه برای تزریق به شبکه سراسری و مصارف صادراتی محقق شود
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش واردات نفت چین از ایران

افزایش واردات نفت چین از ایران

[h=3]کونیوز:واردات نفت چین از ایران در ماه گذشته میلادی (مارس) به شکل کم سابقه ای با 15 درصد افزایش از مرز 630 هزار بشکه در روز گذشت.
[/h]
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،اداره کل گمرک چین در گزارشی اعلام کرد که این کشور ماه مارس (اسفند - فروردین) امسال از ایران روزانه 638 هزار و 600 بشکه نفت وارد کرده است که به نسبت یک سال قبل از آن 15 درصد رشد نشان می دهد.
با این حساب چین در ماه مارس دو میلیون و 710 هزار تن نفت از ایران وارد کرده است.

این در شرایطی است که بیشترین رکورد چین در واردات نفت در سال 2014 میلادی بود که به 555 هزار بشکه واردات از ایران رسید.
پیشتر اعلام شده بود که شرکت های نفتی دو کشور برای صادرات بیشتر نفت خام به چین به توافق رسیده اند و شرکت دولتی «جوهای جنرونگ» چین امسال خرید خود از ایران را افزایش خواهد داد.

پیش بینی می شود که واردات نفت چین از ایران در سال جاری میلادی حتی به 660 هزار بشکه در روز هم برسد.
شرکت های نفتی چین در حال تجدید نظر در قراردادهای خرید از ایران برای افزایش واردات و سرمایه گذاری در بازار نفت و گاز ایران هستند.
داده ها حاکی است که واردات ماه مارس (اسفند - فروردین) از ایران 20 درصد از فوریه (بهمن - اسفند) بیشتر بوده و بالاترین رقم واردات نفت چین از ایران از ماه می (اردیبهشت - خرداد) سال گذشته است.

چین در ماه گذشته میلادی (مارس) روزانه 952 هزار بشکه نفت از عربستان و نزدیک به 690 هزار بشکه نفت از روسیه وارد کرد که اولین و دومین صادر کننده نفت به این کشور هستند. روسیه سال گذشته پس از عربستان و آنگولا به سومین صادر کننده بزرگ نفت به چین تبدیل شده است.
با این حال چین همچنان بزرگترین خریدار نفت خام ایران محسوب می شود.



 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
رشد فزاینده تقاضا برای فرآورده های نفتی درخاورمیانه

رشد فزاینده تقاضا برای فرآورده های نفتی درخاورمیانه

رشد تقاضا برای انواع فرآورده های نفتی در منطقه خاورمیانه، به حدود ٣ میلیون بشکه در روز تا سال ٢٠٤٠ می رسد.
به گزارش خبرنگار شانا، رشد تقاضا برای انواع فرآورده های نفتی در منطقه خاورمیانه، از سال ٢٠١٣ تا سال ٢٠٤٠، سریعتر از رشد تقاضا برای آنها در سطح جهان خواهد بود.

این منطقه، در این دوره زمانی با روزانه حدود ٣ میلیون بشکه افزایش تقاضا، برای فرآورده های نفتی روبرو خواهد شد که این به دلیل حجم ناوگان حمل و نقل جاده ای (کامیونها و اتوبوسها) و فعالیتهای ساخت و ساز در این مدت است. میزان قابل توجهی از افزایش تقاضا در این دوره زمانی ، مربوط به سوخت دیزل و گازوئیل خواهد بود.به گزارش امور اوپک و روابط با مجامع انرژی،علاوه بر این، براساس محدودیتهای زیست محیطی، شرکتهای کشتیرانی فعال در این منطقهنیز مجبور به جایگزینی سوخت دیزل به جای نفت کوره در سوخت کشتی ها خواهند بود.

سطح تقاضا برای نفت کوره از سال ٢٠١٣ تا سال ٢٠٤٠ نه تنها تغییری نخواهد داشت بلکه ممکن است به دلیل برخی موارد محدود کننده که عمدتا زیست محیطی است با کاهش جزیی روبرو شود.پیش بینی شده است که در سالهای آتی با توجه به انجام پروژه های پالایشگاهی و پتروشیمیایی متفاوت که مجبور به استفاده از نفتا است، تقاضا برای این فرآورده سبک نفتی از سال ٢٠١٣ تا ٢٠٤٠، بالاترین رشد در میان انواع فرآورده های نفتی را داشته باشد.

افزایش تعداد خودروها در منطقه خاورمیانه که عمدتا بنزین سوز خواهند بود، تقاضا برای بنزین را افزایش خواهد داد، ولی بکارگیری تکنولوژیهای پیشرفته مصرف سوخت تا حدودی مانع از افزایش چشمگیر تقاضا خواهد شد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
نصب و راه اندازی آخرین جکت پروژه های گازی پارس جنوبی

نصب و راه اندازی آخرین جکت پروژه های گازی پارس جنوبی

  • آخرین پایه سکوی طرحهای گازی پارس جنوبی مربوط به بخش C فاز ١٣ این میدان مشترک با حضور پیمانکاران ایرانی در مدار نصب قرار گرفت .


  • به گزارش شانا، سازه بزرگ دریایی فاز ١٣ موسوم به SPD١٣ پس از اجرای مراحل ساخت و بارگیری، اکنون از سوی کشتی شناور ایرانی در موقعیت مخزنی خود واقع در آبهای خلیج فارس نصب و راه‌اندازی می شود.

    هم‌اکنون تیمهای عملیاتی مربوط به نصب این سازه متشکل از کارشناسان بخشهای کارفرما و پیمانکار آماده هستند تا مراحل نصب آن را که در حقیقت چهارمین پایه سکوی فاز ١٣ و آخرین جکت فازهای پارس جنوبی محسوب می‌شود، را اجرا کنند.

    به گزارش روابط عمومی شرکت نفت وگاز پارس، عملیات نصب این سازه ١٤ روز طول می‌کشد، به گونه‌ای که دو هفته پس از اجرای عملیات، مراحل مربوط به استقرار دکل حفاری برای حفر ١١ حلقه چاه طراحی شده در این بخش از مخزن انجام خواهد شد.
    این سازه دریایی به وزن ١٩٩٥ تن و ارتفاع بیش از ٧٢ متر توسط متخصصان شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا) در جزیره صدرا واقع در استان بوشهر ساخته شده است که شامل تمامی مراحل پیچیده طراحی و مهندسی این تجهیز دریایی نیز هست.

    تاکنون سه جکت طرح توسعه فاز ١٣ در موقعیتهای A ،B و D نصب شده است و عملیات حفاری با اختصاص سه دکل پیشرفته در سه موقعیت مطابق با برنامه ادامه دارد.
    طرح توسعه فاز ١٣ براساس حفاری ٣٨ حلقه چاه تولیدی طراحی شده است، به گونه‌ای که اکنون پیشرفت بخش حفاری آن به بیش از ٥٠ درصد رسیده است؛ این طرح گازی شامل دو بخش خشکی و فراساحل از سوی کنسرسیومی متشکل از شرکتهای پترو پایدار ایرانیان، صدرا و مپنا به صورت قرارداد EPC در حال اجراست.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
بررسی وضع پروژه نوسازی اسکله آذرپاد و تعمیرات اساسی مخازن

بررسی وضع پروژه نوسازی اسکله آذرپاد و تعمیرات اساسی مخازن

رئیس پایانه های نفتی ایران روز گذشته از وضع پروژه نوسازی اسکله آذرپاد و تعمیرات اساسی مخازن ذخیره سازی بازدید کرد.



به گزارش شانا، در این بازدید که با حضور سید پیروز موسوی، مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران و مدیران و روسای این شرکت در پایانه نفتی خارک انجام شد.

مسئولان مربوطه جزئیاتی از روند اجرای کار ارائه کردند.

همچنین روز گذشته با حضور مدیرعامل شرکت پایانه ها مانور اطفای حریق در مخزن شماره ٤٣ و با هدف تقویت مدیریت بحران در این پایانه انجام شد.

گفتنی است مخزن شماره ٣٤ یکی از مخازن جدید یک میلیون بشکه ای در جزیره خارک است.

مدیرعامل و مدیران شرکت پایانه ها همچنین در جلسه ای مشترک ماموریتهای این سازمان در سال ٩٣ و ٩٤ را بررسی و مرور کردند.

موضوع بررسی انجام ماموریتها و تحقق اهداف صنعت نفت در حوزه صادرات نفت خام کشور جزو مهمترین مسائل مطرح در این جلسه بود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید لایه نفتی پارس جنوبی از نیمه دوم ٩٥ آغاز می‌شود

تولید لایه نفتی پارس جنوبی از نیمه دوم ٩٥ آغاز می‌شود

از نیمه دوم سال ٩٥ با تکمیل تاسیاست فرایندی و فرآورشی لایه نفتی پارس جنوبی، بهره‌برداری از چاههای این بخش از میدان پارس جنوبی آغاز می‌شود.



علیرضا ضیغمی، مجری طرح مستقل لایه‌های نفتی پارس جنوبی در گفتگو با خبرنگار شانا، با اشاره به این‌که اجرای فاز نخست پروژه لایه نفتی پارس جنوبی در حال انجام است، گفت: پیش بینی می‌شود با تکمیل این فاز، در گام نخست ٢٠ تا ٣٥ هزار بشکه نفت از لایه نفتی پارس جنوبی برداشت شود.وی با اشاره به انجام عملیات لرزه‌نگاری، زمین شناسی و مهندسی نفت، تصریح کرد:‌ با توجه به بارگیری روسازه (سکوی) فرآورشی و انتقال آن به خلیج فارس می‌توانیم دکل حفاری را نیز برای انجام امور تکمیلی چاههایی که پیش تر حفاری شده است، منتقل کنیم. به گفته ضیغمی، تاکنون هفت حلقه چاه در لایه نفتی پارس جنوبی حفاری شده است که با انتقال دکل حفاری به محل استقرار چاهها، می‌توان در آینده برآورد دقیقی از میزان نفتی که ازلایه‌های نفتی برداشت خواهد شد، بدست آورد.

مجری طرح مستقل لایه‌های نفتی پارس جنوبی ادامه داد: با توجه به روند موجود، پیش بینی می‌کنیم که از اواخر سال ٩٥ با تکمیل تاسیسات فرآیندی و فرآورشی و بهره‌برداری از چاههای لایه نفتی پارس جنوبی آغاز شده است و برداشت نفت از آن صورت بگیرد.



به گزارش شانا، طرح‌ توسعه‌ و بهره‌برداری‌ از لایه‌های‌ نفتی‌ میدان‌ گازی‌ پارس‌ جنوبی‌ که‌ مشترک‌ با کشور همسایه است، بهره‌برداری‌ از نفت‌ این‌ میدان‌ در دو فاز‌ صورت‌ می‌گیرد که در حال حاضر توسعه فاز یک در دست اقدام است.

در مرحله‌ نخست این‌ طرح‌، پیش‌بینی‌ می‌شود روزانه ٣٥ هزار بشکه نفت تولید شود که پس‌ از اجرای‌ این مرحله‌ و بررسی‌ رفتار میدان‌، در صورت‌ اقتصادی‌ بودن‌، مرحله‌ دوم‌ توسعه‌ میدان‌ نیز اجرا می‌شود.براساس برآوردهای اولیه نفت درجای لایه نفتی پارس جنوبی حدود هفت میلیارد بشکه تخمین زده شده است.
 

elahe-pr

عضو جدید
سلام
ببخشید شما با این نرم افزار کار کردید؟
من دارم اطلاعات آزمایشگاهی یک نمونه نفت رو به این نرم افزار میدم ولی متاسفانه خیلی خطا بهم میده. با این نرم افزار آشنایی کامل ندارم فکر میکنم جایی اطلاعات رو اشتباه میدم.
میتونید کمکم کنید؟
ممنون
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
بهره برداری از فاز 19 پارس جنوبی تا پایان سال 1394

بهره برداری از فاز 19 پارس جنوبی تا پایان سال 1394

[h=3] تهران – ایرنا - مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: تلاش می شود پالایشگاه فاز ١٩ میدان مشترک گازی پارس جنوبی تا پایان سال جاری به طور کامل راه اندازی شود.
[/h]


به گزارش ایرنا، علی اکبر شعبانپور از برنامه شرکت نفت و گاز پارس برای راه اندازی کامل پالایشگاه فاز ١٩ پارس جنوبی در سال ٩٤ خبر داد و افزود: براساس برنامه ریزی صورت گرفته و با تامین به موقع منابع مالی ٢ ردیف از این پالایشگاه با گاز دریا و ٢ ردیف دیگر با گاز ترش و خشک فازهای ٦ تا ٨ پارس جنوبی راه اندازی می شود.

وی اظهار داشت: براساس آخرین گزارشهای منتشره، پیشرفت طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی هم اکنون بیش از ٨٥ درصد اعلام شده است.

طرح توسعه فاز ١٩ به منظور تولید روزانه ٥٦,٦ میلیون مترمکعب گاز ترش از مخزن پارس جنوبی طراحی شده و در دست اجراست.

طرح توسعه فازهای ١٧ و ١٨ میدان گازی پارس جنوبی به منظور تولید روزانه ٥٠ میلیون مترمکعب گاز طبیعی ، ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی و ٤٠٠ تن گوگرد و تولید سالانه یک میلیون تن اتان و ١,٠٥ میلیون تن گاز مایع (پروپان و بوتان ) 'LPG' اجرا می شود.

اجرای پروژه فاز ١٩ به شرکت پتروپارس و شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران واگذار شده است؛ عملیات احداث این فاز از ٢٥ خردادماه ١٣٨٩ آغاز شده است، حجم قرارداد برای اجرای این مگا پروژه گازی حدود ٥ میلیارد دلار برآورد می شود.

فاز ١٩ ایرانی ترین فاز پارس جنوبی است که صفر تا صد آن بوسیله پیمانکاران ایرانی اجرا شده است. حفاری بخش دریایی این فاز هم اینک به پایان رسیده، پیشرفت بخش پالایشگاهی نیز از مرز ٨٥ درصد گذشته است به همین دلیل تلاش می شود تا پایان امسال پالایشگاه این فاز وارد مدار تولید شود.

پروژه فاز ١٩ از جمله فازهای میدان گازی پارس جنوبی به شمار می رود که درناحیه غربی این مخزن قرار گرفته است؛ تاسیسات خشکی این فاز در منطقه تنبک (حدود ٢١٠ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر) با مساحتی در حدود ٢١٨,٥ هکتار میان پالایشگاه های فازهای ١١ و ١٢ پارس جنوبی و در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع شده است.

هم اکنون نیم درصد گاز مصرفی کشور معادل روزانه بیش از ٣٠٠ میلیون مترمکعب گاز از میدان گازی پارس جنوبی تولید می شود، براساس پیش بینی های انجام شده، تلاش می شود امسال ١٠٠ میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید پارس جنوبی افزوده شود، ضمن آنکه حداکثر سال ٩٦ توسعه فازهای پارس جنوبی به پایان می رسد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت خط لوله ترکیش استریم تا سال ٢٠٢٠ به پایان می‌رسد

ساخت خط لوله ترکیش استریم تا سال ٢٠٢٠ به پایان می‌رسد



معاون رئیس گازپروم از پایان عملیات ساخت خط لوله گاز ترکیش استریم تا سال ٢٠٢٠ میلادی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، «الکساندر مدودوف»، معاون مدیرعامل گازپروم چهارشنبه (٩ اردیبهشت ماه ٩٤) اعلام کرد که ساخت آخرین بخش از خط لوله گاز ترکیش استریم در سال ٢٠٢٠ میلادی به پایان می‌رسد.

خط لوله ترکیش استریم قرار است گاز روسیه را از مسیر ترکیه به اروپا صادر کند.
مدودوف گفت: عملیات ساخت هر دو بخش زمینی و دریایی این خط لوله مطابق برنامه زمان‌بندی در حال اجراست و یک توافقنامه بین دولتی میان روسیه و ترکیه و همچنین طرحی برای انجام فعالیت‌های مطالعاتی در بخش ترکی این خط لوله، آماده شده است.

وی افزود: شرایط ساخت خیلی ساده و تا سال ٢٠٢٠، حجم‌های در نظر گرفته شده برای خط لوله ترکیش استریم قابل انتقال خواهد بود.
حجم‌های گاز مورد نظر برای انتقال از طریق خط لوله ترکیش استریم، شامل ١٤ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی برای ترکیه و ٥٠ میلیارد متر مکعب برای اروپا خواهد بود.

روسیه، خط لوله گاز ترکیش استریم را به عنوان جایگزینی برای طرح خط لوله ساوث استریم مطرح کرد که دسامبر سال گذشته میلادی به دلیل مانع‌تراشی‌های اتحادیه اروپا، متوقف شد.
شرکت گازپروم روسیه و شرکت خط لوله «بوتاس پترولیوم» ترکیه، ابتدای دسامبر ٢٠١٤ میلادی یادداشت تفاهمی را برای ساخت خط لوله ترکیش استریم از دریای سیاه به سمت ترکیه امضا کردند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
نفت بالاترین رشد ماهانه قیمت خود در ٦ سال گذشته را ثبت کرد

نفت بالاترین رشد ماهانه قیمت خود در ٦ سال گذشته را ثبت کرد



قیمت نفت در نتیجه تحولات سیاسی عربستان و احتمال کاهش مازاد بازار، بالاترین رشد ماهانه خود از مه ٢٠٠٩ تاکنون را رقم زد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رشد کمتر از انتظار ذخایر نفتی آمریکا، همزمان با تحولات سیاسی عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت دنیا موجب شد تا قیمت نفت در پایان معاملات چهارشنبه (٩ اردیبهشت ماه ٩٤) به بالاترین رشد ماهانه خود از مه ٢٠٠٩ تاکنون دست یابد.

بر اساس این گزارش، انتشار داده‌های دولت آمریکا نشان داد که رشد هفته گذشته ذخایر نفتی این کشور بسیار کمتر از حد مورد انتظار بوده است و همین مسئله امیدها برای کاهش مازاد نفت در بازار را افزایش داد و موجب شد تا قیمت نفت رشدی بیش از ٢ درصدی، را تجربه کند.

در نتیجه این افزایش قیمت، قیمت نفت خام آمریکا و نفت خام برنت در پایان ماه آوریل به ترتیب ٢٣ و ٢٠ درصد بیشتر از ابتدای این ماه بود که این میزان بالاترین رشد ماهانه قیمت نفت از مه ٢٠٠٩ تاکنون است.

تحولات سیاسی عربستان سعودی و تغییر رئیس شرکت ملی نفت این کشور، آرامکو، نیز به رشد قیمت نفت کمک کرد و در نتیجه، قیمت آتی هر بشکه نفت خام آمریکا با ١ دلار و ٥٢ سنت افزایش به ٥٨ دلار و ٥٨ سنت رسید.
قیمت آتی نفت خام برنت نیز با ١ دلار و ٢٠ سنت افزایش به ٦٥ دلار و ٨٤ سنت در هر بشکه رسید.

به اعتقاد کارشناسان، بخشی از این رشد قیمت ناشی از انتظارها برای افزایش تقاضای نفت به دلیل رسیدن به فصل سفرهای تابستانی در آمریکا بوده است.در همین حال، دولت آمریکا اگرچه هفته گذشته از رشد ذخایر نفتی خود برای شانزدهمین هفته متوالی خبر داد، اما رشد ١,٩ میلیون بشکه‌ای این ذخایر بسیار کمتر از پیش‌بینی ٤.٢ میلیون بشکه‌ای گروه صنعتی «موسسه نفت آمریکا» بود و همین مسئله نیز امیدها برای کاهش مازاد نفت در بازار را افزایش داد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
برزیل اکتشاف‌ بلوک‌های نفتی و گازی خود را به مزایده می‌گذارد

برزیل اکتشاف‌ بلوک‌های نفتی و گازی خود را به مزایده می‌گذارد



برزیل مجوزهای اکتشاف‌های نفتی و گازی خود را به مزایده می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روزنامه «والور اکونومیکو» برزیل چهارشنبه (٩ اردیبهشت ماه ٩٤) اعلام کرد که دولت این کشور قصد دارد تا با برگزاری سیزدهمین دور مزایده‌های خود برای اعطای مجوزهای اکتشاف نفت و گاز، ٨٥٠ میلیون دلار درآمد کسب کند.

بر اساس این گزارش، شرایط این مزایده هفته آینده در کنفرانس بین‌المللی هاتسون آمریکا، از سوی «ادواردو برگا»، وزیر انرژی و معدن برزیل اعلا می‌شود.
برگا همچنین در گفتگو با روزنامه والور اکونومیکو تاکید کرد که دولت برزیل در نظر دارد تا این مزایده را اکتبر سال جاری میلادی و بر پایه قیمت ٦٥ دلاری هر بشکه نفت خام برگزار کند.

به نوشته این روزنامه، بین ٢٧٠ تا ٢٩٠ بلوک نفتی و گازی در این مزایده عرضه می‌شوند.
گزارش رویترز حاکیست، درآمدهای حاصل از فروش حقوق اکتشافی جدید به دولت برزیل کمک می‌کند تا به اهداف تعیین شده در بودجه سال ٢٠١٥ خود دست یابد و در نتیجه آن قادر به بازیابی اعتبار خود در بازارهای مالی شود.

این مزایده همچنین به صنعت نفت برزیل که به دلیل فساد مالی گسترده تحت فشار است، کمک می‌کند تا بار دیگر روند رشد خود را آغاز کند.
شایان ذکر است که هیچ یک از بلوک‌های نفتی که در مزایده ما اکتبر عرضه می‌شوند در مناطق نفتی اصلی برزیل قرار ندارند و گفته می‌شود، اعطای مجوزهای جدید اکتشاف نفت و گاز در این مناطق تا سال ٢٠١٧ به تعویق افتاده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت نفت سبک ایران در آستانه ٦٠ دلار قرار گرفت

قیمت نفت سبک ایران در آستانه ٦٠ دلار قرار گرفت


قیمت نفت سبک در هفته منتهی به ٢٤ آوریل (جمعه، ٤ اردیبهشت ماه) با افزایش بیش از چهار دلاری در آستانه ٦٠ دلار قرار گرفت.


به گزارش خبرنگار شانا، قیمت نفت سبک ایران در هفته منتهی به ٢٤ آوریل با چهار دلار و ١٨ سنت افزایش بیشترین افزایش قیمت نفت را در میان انواع شاخصهای نفت خام تجربه کرد؛ قیمت نفت سبک ایران به ٥٩ دلار و ٦٩ سنت برای هر بشکه رسید.
همچنین قیمت نفت سنگین ایران با چهار دلار و ٦ سنت افزایش به ٥٧ دلار و ٢٩ سنت برای هر بشکه رسید، میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای امسال تا کنون ٤٩ دلار و ٦٨ سنت برای هر بشکه بوده است.
به گزارش امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، قیمت سبد نفتی اوپک نیز در هفته منتهی به ٢٤ آوریل سه دلار و ٧٠ سنت افزایش یافت و به ٥٩ دلار و ٣٠ سنت برای هر بشکه رسید.
قیمت نفت دبلیو تی آی و برنت نیز در هفته مورد اشاره با سه دلار و ٧٦ و ٣ دلار و ١١ سنت به ترتیب به ٥٥ دلار و ٨٦ سنت و ٦١ دلار و ٦٨ سنت برای هر بشکه رسید.
همچنین قیمت نفت خام دوبی و عمان نیز به ترتیب با سه دلار و ٧٤ سنت و سه دلار و ٦٥ سنت افزایش به ٦٠ دلار و ٥٣ سنت و ٦٠ دلار و ٥٩ سنت برای هر بشکه رسید.

در این هفته بورس بازان در بازار بورس نایمکس، خالص وضع خرید خود را در قراردادهای آینده و اختیاری به میزان ٤٩,٠٠٤ هزار قرارداد افزایش دادند و آن را به سطح ٢١٢.٣٧١ هزار قرارداد رساندند و به این ترتیب به تقویت قیمتها کمک کردند

 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
صدور بیش از ١,٢ میلیارد دلار کالا از گمرک منطقه ویژه پارس

صدور بیش از ١,٢ میلیارد دلار کالا از گمرک منطقه ویژه پارس



مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از صادرات بیش از ١,٢ میلیارد دلار کالا از گمرک منطقه ویژه پارس در فردوین ماه امسال به خارج از کشور خبر داد.


مهدی یوسفی در گفتگو با خبرنگار شانا با اعلام این خبر اظهار کرد: فرودین ماه امسال یک میلیون و ٨٩٩ هزار و ٧٩٣ تن کالا شامل هوی اند، پلی اتیلن سبک و سنگین، دی اتیلن گلایکول، مونو و تری اتیلن گلایکول، کود اوره، بوتان، پروپان، میعانات گازی، پارازایلین، سیمان و متانول به خارج از کشور صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از حیث وزن ٣٥ درصد افزایش نشان می دهد.

یوسفی تصریح کرد: در دوره مورد بررسی ٨٦٠ هزار و ١٨٣ تن میعانات گازی به ارزش ٤٩٥ میلیون و ٨٥٢ هزار و ٤٩١ دلار به خارج از کشور صادر شدهاست که از حیث وزن نسبت به مدت مشابه پارسال ٢ درصد رشد نشان می دهد.

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با بیان این که فرودین ماه امسال یک میلیون و ٣٩ هزار و ٦١٠ تن کالای غیرنفتی به ارزش ٧٣٠ میلیون و ٦١٠ هزار و ١٣٠ دلار به خارج از کشور صادر شده است، گفت: این میزان صادرات کالای غیرنفتی نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزن ٨٦ درصد و از حیث ارزش ٥٠ درصد رشد نشان می دهد.
یوسفی با بیان این که ماه گذشته یک میلیون و ٨٩٩ هزار و ٧٩٣ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ٢٢٦ میلیون و ٤٦٢ هزار و ٦٢١ دلار از گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به خارج از کشور صادر شده است که این مقدار نسبت به مدت مشابه پارسال ٣٥ درصد رشد را نشان می دهد، افزود: مقصد کالاهای صادراتی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ٢٩ کشور مختلف است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
٢١ درصد تولید نفت ایران از دریاست

٢١ درصد تولید نفت ایران از دریاست

دیرکل پژوهش و فناوری وزارت نفت با بیان این که بهره برداری از منابع مشترک نفت و گاز باید بیش از گذشته افزایش یابد، گفت: بیش از ٢١ درصد از تولید نفت ایران مربوط به بخش فراساحل است.


به گزارش خبرنگار شانا، محمد ابراهیم شفیعی، مدیرکل پژوهش و فناوری وزارت نفت، امروز (دوشنبه ١٤ اردیبهشت ماه) در ششمین همایش بین‌المللی صنایع فراساحل که با محور نفت و گاز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گفت: ایران در صنعت نفت دارای سه حوزه بزرگ دریایی است که خلیج فارس، دریای خزر و دریای عمان در این سه حوزه قرار گرفته‌اند.
وی افزود: در حوزه خلیج فارس بیش از ١٠٠ میلیارد بشکه ذخایر نفتی وجود دارد که هم‌اکنون نزدیک به ٨ میلیارد بشکه از این ذخایر برداشت شده است.
شفیعی به ذخایر نفت ایران در حوزه دریای خزر اشاره و تصریح کرد: عمده ذخایر ما در این حوزه در عمیق‌ترین نقاط دریا قرار گرفته که حفاری بیش از ١٠٠٠ متر عمق دریا کار دشواری بوده که نیازمند فناوریهای پیشرفته است.

مدیرکل پژوهش و فناوری وزارت نفت ادامه داد: در دریای عمان نیز ذخایر نفت و گاز و هیدراتهای نفتی بسیاری وجود دارد که البته در این حوزه هنوز استخراجی نداشته‌ایم.
وی با بیان این که بیش از ٢١ درصد از تولید نفت ایران در بخش دریاست، عنوان کرد: برای توسعه حوزه‌های مشترک نفت و گاز در خلیج فارس با بسیاری از دانشگاههای کشور قرارداد همکاری امضا شده است، بنابراین با هماهنگی و همکاری دانشگاههای کشور می‌توانیم تولید و استخراج نفت را از میدانهای مشترک افزایش دهیم.
شفیعی افزود: هم اکنون برخی کشورها در میدانهای مشترک نفت و گاز بیش از دو برابر ایران برداشت داشته‌اند، از این رو با تولید صنایع دانش بنیان دریایی بومی ما نیز می‌توانیم تحولی عظیم در این حوزه ایجاد کنیم.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تعمیر و بازسازی ٥ دستگاه گرداننده فوقانی در ملی حفاری

تعمیر و بازسازی ٥ دستگاه گرداننده فوقانی در ملی حفاری

مدیر نگهداری و تعمیرات (نت) شرکت ملی حفاری ایران از تعمیر و بازسازی پنج دستگاه گرداننده فوقانی (تاپ درایو )، در ٦ ماهه دوم سال ٩٣خبرداد.


به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب، عبداله ویسی آرا در این باره گفت: در راستای افزایش راندمان کار و شتاب بخشیدن به عملیات حفاری، راه اندازی این تجهیزات که از لحاظ فناوری و دانش فنی بسیار پیچیده است با استفاده از توانمندیهای درون سازمانی در دستور قرار گرفت.
وی با اشاره به خودکفایی شرکت ملی حفاری در تعمیرات اساسی این تجهیزات افزود: سامانه های گرداننده فوقانی پس از تعمیرات اساسی و رفع اشکالات فنی بر روی دکلهای حفاری نصب و راه اندازی شدند.
ویسی آرا با بیان این که قطعات مورد نیاز تعمیرات این تجهیزات از منابع داخلی و خارجی تامین و مورد استفاده قرار گرفت، افزود: این امر علاوه بر افزایش توان عملیاتی و درآمد زایی شرکت، کاهش هزینه بیش از ٥٠ درصدی را به دنبال داشته است .

مدیر نگهداری و تعمیرات (نت) شرکت ملی حفاری ایران گفت: این شرکت هم اکنون ٢٨ دستگاه تاپ درایو در اختیار دارد و برنامه ریزی شده است با استفاده از توان داخلی و همکاری پیمانکاران توانمند، تعداد این تجهیز ات تا پایان نیمه نخست امسال به ٤٠ دستگاه افزایش یابد.

به گزارش شانا، گرداننده فوقانی از تجهیزات اساسی در صنعت حفاری است که در افزایش شتاب عملیات حفاری نقش بسیار مهمی دارد و از گیر لوله ها در هنگام حفر چاهها جلوگیری می کند، این تجهیز همچنین سبب افزایش ضریب ایمنی بالا درحین عملیات حفاری چاه می شود .
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
١٠ حلقه چاه نفت در محدوده فرودگاه اهواز حفر می شود

١٠ حلقه چاه نفت در محدوده فرودگاه اهواز حفر می شود

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت از حفر ١٠حلقه چاه نفتی در محدوده فرودگاه اهواز پس از هماهنگیهای میان بخشی خبر داد.


به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب، بیژن عالیپور روز دوشنبه (١٤ اردیبهشت ماه) در حاشیه نشست شورای ایمنی راههای استان خوزستان در اهواز در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این محدوده در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون است و مذاکره برای فعالیتهای نفتی در آن در حال انجام است.

وی اظهار کرد: فرودگاه جدید اهواز در مسیر جاده برومی احداث می شود و محل کنونی فرودگاه محل فعالیتهای نفتی به منظور حفاری چاه های جدید می شود.
طبق توافق وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی در اسفندماه سال ١٣٩١، فرودگاه بین المللی اهواز به دلیل قرار گرفتن بر روی یک لایه نفتی به نقطه دیگر از شهر منتقل می شود.

میدان نفتی اهواز سوپر مخزن جهان به شمار می رود که مخزن آسماری آن با گذشت حدود ٥٠ سال از آغاز توسعه، هنوز ظرفیت بالایی برای تولید نفت خام دارد.
مالکیت فرودگاه ٢٩٠ هکتاری اهواز که در سال ١٣٣٩ احداث شده است به شرکت ملی نفت ایران تعلق دارد که در سال ١٣٤٢ به سازمان هواپیمایی کشوری واگذار شد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تعمیر اساسی بیش از ٤ هزار شیر ایمنی در شرکت توربین جنوب

تعمیر اساسی بیش از ٤ هزار شیر ایمنی در شرکت توربین جنوب



مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب گفت: با هدف تامین نیاز واحدهای عملیاتی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ٤ هزار و ٢٨٥ شیر ایمنی در کارگاه مرکزی این شرکت در اهواز، تعمیر و بازسازی شد.


به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب، عبدالامیر حویزاوی افزود: این شیرها در جریان تعمیرات اساسی واحدهای فرآورشی نفت و گاز و یا حسب انقضای اعتبار نامه بهره ‌وری در یک سال گذشته تعمیر، ترمیم، تنظیم و پس از آزمایش و اطمینان از صحت عملکرد، به منظور حفظ ایمنی تجهیزات، در اختیار واحدها و تاسیسات فرآورش و تولید نفت و گاز شرکتهای بهره بردار پنجگانه قرار گرفته است.


وی اظهار کرد: در این مدت ٤٨٥ دستگاه انواع شیرآلات فرآیندی از انواع توپی و دروازه‌ای که در کارخانه های تقویت فشار و تزریق گاز و واحدهای گاز و گاز مایع اهمیت فراوانی دارند نیز در کارگاه مرکزی اهواز تعمیر و تحویل واحدهای عملیاتی شد.

حویزاوی گفت: کارگاه مرکزی اهواز یکی از کارگاههای مهم و پشتیبانی عملیات تعمیرات اساسی شرکت توربین جنوب است که دارای بخشهای تراشکاری عمومی و تراشکاری لوله‌ های حفاری، تعمیر موتورهای دیزلی، سازندگی و جوشکاری، برق و سیم پیچی و تعمیرات شیرهای ایمنی و فرایندی است.

مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب افزود: این کارگاه علاوه بر پشتیبانی گروههای تعمیرات اساسی این شرکت، به سازمانهای متقاضی از جمله شرکتهای بهره برداری نفت و گاز کارون، مارون، آغاجاری، گچساران و مسجدسلیمان، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت پایانه های صادرات مواد نفتی ایران و دیگر شرکتهای زیر پوشش وزارت نفت و همچنین شرکت های دولتی و خصوصی خدمات فنی و تخصصی ارائه می دهد.

وی با بیان این که این شرکت همچنین یک کارگاه مجهز و بزرگ تعمیرات توربینها و کمپرسورهای گازی در آغاجاری دارد، توضیح داد: در این کارگاه پارسال علاوه بر تعمیر اساسی توربینها و کمپرسورهای گازی، ٤٧ بسته شیرهای کنترل سوخت و ١٤ عدد شیرهای تخلیه هوای انواع توربینها مربوط به واحدهای عملیاتی در مناطق نفتخیز جنوب تعمیر و بازسازی شد.


شرکت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب یکی از شرکتهای زیر مجموعه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است که وظیفه تعمیر اساسی ماشین‌آلات فرآیندی با قدرت بالای چهار هزار اسب بخار، توربینها و کمپروسورهای گازی، پمپهای انتقال نفت، الکتروموتورها و تجهیزات فرآورشی تاسیسات در گستره مناطق نفتخیز را بر عهده دارد.


 

Similar threads

بالا