خبر هایی از صنعت نفت ایران و جهان

arsenal1400

عضو جدید
کاربر ممتاز
احتمال کشف ذخایر جدید نفت و گاز در 27 ساختار اکتشافی
معاون وزیر نفت با اشاره به کشف 14 میدان جدید نفت و گاز با 14 میلیارد بشکه ذخیره نفت از توسعه فعالیتهای اکتشافی در 27 ساختار جدید اکتشافی خبر داد. محسن خجسته مهر در گفتگو با مهر در تشریح مهمترین برنامه های اکتشاف نفت و گاز ایران در برنامه پنجم توسعه با بیان اینکه در دو سال گذشته 14 میدان جدید نفت و گاز در ایران کشف شده است، گفت: با کشف این میادین جدید در مجموع میزان حجم ذخایر نفت خام کشور 14 میلیارد بشکه و ذخایر گاز طبیعی 1.5 تریلیون متر مکعب افزایش یافته است.
معاون برنامه ریزی وزیر نفت با تاکید بر اینکه در برنامه چهارم توسعه کل حجم ذخایر هیدروکربوری ایران 138 میلیارد بشکه بوده است، تصریح کرد: با انجام اکتشافات جدید و مطالعه و به روزرسانی ذخایر در میادین موجود حجم ذخایر نفت ایران به بیش از 151 میلیارد بشکه افزایش یافته است همچنین حجم ذخایر گاز طبیعی ایران از 29 به بالغ بر 33 تریلیون متر مکعب رسیده است.
وی از انجام عملیات حفاری به عنوان مهمترین حلقه توسعه صنایع بالادستی نفت و گاز و کشف ذخایر جدید هیدروکربوری یاد کرد و افزود: بر این اساس در برنامه پنجم توسعه استفاده از تکنولوژی های جدید حفاری همچون حفاری چند شاخه، حفاری افقی و حفاری هوشمند در دریا در دستور کار قرار گرفته است.
دبیر کارگروه نمایندگان ویژه رئیس جمهور در امور نفت با اعلام اینکه هم اکنون از 27 هزار حلقه چاه موجود در جهان هشت هزار حلقه چاه به صورت افقی حفاری شده اند، اظهار داشت: انجام حفاری افقی منجر به افزایش تولید نفت و گاز در میادین و صرفه اقتصادی بالای توسعه و تولید خواهد شد. این مقام مسئول از حفاری 2 هزار و 400 حلقه چاه جدید نفت و گاز در برنامه پنجم توسعه خبر داد و افزود: برای حفاری این تعداد چاه باید 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید انجام شود.
خجسته مهر همچنین با اشاره به تعیین اولویت بندی برای انجام فعالیتهای اکتشافی در سطح کشور، بیان کرد: هم اکنون فعالیتهای اکتشافی بر روی مناطق مرزی و برخی از موقعیت های مشترک متمرکز شده است. معاون وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون 27 ساختار اکتشافی در خشکی در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته است، تبیین کرد: در این ساختارهای اکتشافی باید 40 چاه جدید اکتشافی حفاری شود.
وی همچنین از انجام لرزه نگاری چهاربعدی در میادین دریایی و خشکی خبر داد و خاطر نشان کرد: بر اساس قراردادهای جدید ریسک فعالیتهای اکتشافی بر عهده پیمانکاران خواهد بود. به گزارش مهر، از یکسال گذشته تاکنون 6 میدان جدید نفت و گاز شامل میدان گازی هالگان (استان فارس)، میدان نفتی سومار (کرمانشاه)، میدان گازی طوس (خراسان رضوی)، میدان گازی فروز (خلیج فارس)، میدان گازی سفید (هرمزگان) و میدان گازی خیام (شرق عسلویه) کشف و جزئیات آن توسط وزارت نفت اعلام شده است.
 

arsenal1400

عضو جدید
کاربر ممتاز
قرارداد لرزه‌نگاري دو بعدي کپه داغ 2 امضا شد

قرارداد لرزه‌نگاري دو بعدي کپه داغ 2 امضا شد

قرارداد لرزه‌نگاري دو بعدي کپه داغ 2 امضا شد
قرارداد لرزه‌نگاری دو بعدی منطقه کپه‌داغ 2 در استان خراسان رضوی به ارزش 9 میلیون دلار میان مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت و شرکت عملیات اکتشاف نفت امضا شد. به گزارش شبکه اطلاع رسانی وزارت نفت؛ مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: با توجه به نیاز شمال شرق کشور به گاز، همچنین کشف میدان گازی توس (در شمال شرق مشهد)، مدیریت اکتشاف به منظور یافتن میدان های دیگر گازی در این منطقه، اقدام های اکتشافی از جمله مطالعات زمین شناسی و برداشت اطلاعات لرزه نگاری را در دستور کار قرار داد. وی افزود: اجرای عملیات لرزه نگاری کپه داغ 2 در دشت سرخس و ساختارهای زمین شناسی نزدیک به مناطق مرزی به مناقصه گذاشته شد و از میان چند شرکت حاضر در مناقصه، شرکت عملیات اکتشاف برنده شد. مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ارزش این قرارداد را 9 میلیون دلار اعلام و تصریح کرد: این عملیات، برداشت 650 کیلومتر لرزه نگاری دو بعدی را شامل می شود. محدث با بیان اینکه مدت زمان اجرای این قرارداد 11 ماه است، گفت: علاوه بر قرارداد لرزه نگاری کپه داغ 2، قرارداد دیگری نیز همزمان با شرکت عملیات اکتشاف درباره برداشت اطلاعات سرعت سنجی درون چاهی امضا شد که ارزش آن حدود هفتصد هزار دلار و مدت اجرای آن دو سال است. قرارداد لرزه‌نگاری دوبعدی منطقه کپه‌داغ 2 در استان خراسان رضوی هفته گذشته در باشگاه شماره 3 وزارت نفت به امضای سید محمود محدث مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و حسن محمدی مقدم مدر عامل شرکت عملیات اکتشاف نفت رسید.
پس از 28 سال از کشف میدان گنبدلی در شمال شرق مشهد، اوایل سال گذشته میدان توس با حجم گاز درجای دو هزار و 190 میلیارد فوت مکعب و با ضریب برداشت 70 تا 75 درصد کشف شد. میدان گازی توس در فاصله 100 کیلومتری شمال شرقی شهرستان مشهد و 60 کیلومتری جنوب غرب سرخس واقع است. اهداف اکتشافی جدید دیگری نیز در منطقه مشخص شده است که پس از تکمیل مطالعات و تعبیر و تفسیر اطلاعات حفاری اکتشافی آن اغاز خواهد شد. توسعه فعالیت‌های اکتشافی در مناطق شمالی و شمال شرق کشور و تامین انرژی برای توسعه صنعتی و تامین بخشی از گاز مصرفی خانگی از اهمیت زیادی برخوردار است.
 

tupegroup

عضو جدید
خبر هایی از صنعت نفت ایران و جهان

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) 4 وزیر پیشنهادی دولت را برای اخذ رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. امیدوار رضایی عضو هیئت رئیسه مجلس نامه احمدی‌نژاد ‌که متن آن به شرح ذیل است را به صحن علنی قرائت کرد:

جناب آقای دکتر لاریجانی
رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم؛
با استعانت از ذات اقدس الهی و با احترام به پیشگاه ملت بزرگ ایران و نمایندگان محترم مردم، در اجرای اصول 87 و 133 قانون اساسی، وزرای پیشنهادی را به ترتیب ذیل برای اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌نماید و به پیوست برنامه‌های کاری ایشان تقدیم می‌شود:
1- جناب آقای عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
2- جناب آقای مهدی غضنفری وزارت صنعت، معادن و تجارت
3- جناب آقای رستم قاسمی وزارت نفت
4- جناب آقای محمد عباسی وزارت ورزش و جوانان

* سوابق کاری مهندس قاسمی

به گزارش شانا، سوابق خدمتی مهندس رستم قاسمی به این شرح است:
فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران
سوابق اجرایی و تخصصی:
فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص): (مجری پروژه های ملی و بزرگ کشور در بخشهای مختلف، شامل: نفت، گاز، پتروشیمی، راه و راه آهن، بندرسازی، فولاد و ...)
اهم پروژه های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص):
مجری پروژه های مهم پارس جنوبی در فازهای مختلف
خط انتقال گاز (خط هفتم گاز) از عسلویه به ایرانشهر (خط لوله صلح)
مدیر پروژه فازهای 15ـ16 پارس جنوبی
خط انتقال گاز از اهواز به ایلام (خط 6)
مجری الفین پنجم عسلویه ( به ظرفیت 500 هزار تن)
اتیلن مرکزی در استان فارس (در حال اجرا)
خط انتقال فرآورده های نفتی از آبادان به ری و چذابه به ری
انجام پروژه های بالادستی نفت، مهندسی و حفاری، شامل: لرزه نگاری چنگوله، سوسنگرد، خشت و ...
مجری پروژه های انبارهای نفت در نکا، خارک و بسیاری از شهرهای کشور
مجری پروژه های مهم از جمله راه، سد، راه آهن و ...
نوسازی سکوها و تاسیسات نفتی در جزایر سیری، خارک و ...
مجری بندر بزرگ پتروشیمی، بندر نفتی عسلویه و بندر نفتی در ماهشهر، خارک و ...
و دهها پروژه بزرگ دیگر
عضو هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)
عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و تهران
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مهندسی نیروی نفت سپانیر: مجری پروژه های متعدد در حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی.
رئیس هیئت مدیره شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)
رئیس هیئت مدیره شرکت کشتی سازی خلیج فارس (ایزوایکو): مجری ساخت کشتی های تجاری و نفتکش.
فرمانده قرارگاه سازندگی نوح (ع): مجری پروژه های بزرگ دریایی.
فرمانده مهندسی قرارگاه دریایی عملیاتی خاتم الانبیاء (ص)
فرمانده مهندسی نیروی دریایی سپاه
دبیر شورای عالی صنایع دریایی کشور
طراح ایده واگذاری طراحی و مهندسی پروژه های فازهای پارس جنوبی به شرکت های مشاور داخلی و بومی سازی حداکثری تجهیزات صنعت نفت.
22 سال سابقه اجرایی در امور عمرانی و صنایع
هشت سال حضور در دفاع مقدس در مسئولیتهای فرماندهی و مهندسی و پشتیبانی جنگ
جانباز جنگ تحمیلی
بررسی رای اعتماد به ۴ وزیر پیشنهادی در هفته آینده

به گزارش نفت نیوز، علی لاریجانی رئیس مجلس پس از قرائت نامه، گفت که برنامه‌ها و بیوگرافی وزرای پیشنهادی بین نمایندگان توزیع می‌شود و انشاءالله جلسه رای اعتماد به 4 وزیر پیشنهادی چهارشنبه هفته آینده برگزار می‌شود.

عضو هیئت مجلس شورای اسلامی نیز پیشتر اعلام کرده بود: جلسه رای اعتماد به ۴ وزیر پیشنهادی رئیس جمهور در هفته آینده برگزار می‌شود.

"محمد­حسین فرهنگی" در توضیح نحوه بررسی صلاحیت ۴ وزیر پیشنهادی رئیس جمهور گفت: بررسی صلاحیت و رای اعتماد هر چهار وزیر همزمان و در یک روز انجام خواهد شد.
نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر با بیان این که در ابتدا رئیس جمهور به مدت حداکثر یک ساعت فرصت معرفی وزرا و ارائه توضیحات لازم را دارد،‌ خاطرنشان کرد: بعد از آن، برای هر وزیر دو مخالف و دو موافق به مدت ۱۵ دقیقه به ارائه نظرات خود خواهند پرداخت.
او درباره نحوه دفاع وزیران پیشنهادی از برنامه­های خود،‌ گفت: پس از ارائه نظرات نمایندگان مخالف و موافق، وزرای معرفی شده و یا رئیس جمهور به مدت ۳۰ دقیقه و به ترتیب حروف الفبای نام وزراتخانه به ارائه توضیحات لازم خواهند پرداخت.
فرهنگی در پایان گفت: پس از ارائه توضیحات از سوی وزیران پیشنهادی، رای‌گیری به صورت یک جا برای همه وزرا انجام می‌شود.
 

milad.2m

عضو جدید
خبر هایی از صنعت نفت ایران و جهان

در این تاپیک اخبار مربوط به صنعت نفت در گوشه و کنار دنیا قرار خواهد گرفت.

دوستان از گذاشتن خبرهای طولانی ، قدیمی و تکراری جدا خودداری کنند.
 

milad.2m

عضو جدید
نگرانی نتانیاهو از افزایش قیمت سوخت/دلیل افزایش قیمتها تحریم ایران است

نگرانی نتانیاهو از افزایش قیمت سوخت/دلیل افزایش قیمتها تحریم ایران است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، "بنیامین نتانیاهو" در نشست امروز با اعضای کابینه خود، اظهار داشت: ما (کابینه رژیم صهیونیستی) در تعیین قیمت سوخت تصمیم گیر نیستیم و بازار سوخت بازاری پرنوسان است.
وی در ادامه افزایش قیمت سوخت در بازارهای جهانی را ناشی از تحریمها علیه ایران دانست و افزود: با اعضای کابینه درباره راههای جلوگیری از افزایش قیمتها را بررسی کردیم.
خاطرنشان می شود آمریکا طی ماههای اخیر تلاش کرده با ابزارهایی همچون تحریم نفتی، ایران را تحت فشار قرار دهد اما طی این روزها افزایش قیمت نفت و بنزین باعث ایجاد مشکلات جدی برای کشورهای اروپایی و آمریکا شده است.
 

milad.2m

عضو جدید
حفاری یکی از چاه های میدان یادآوران 70 روز زودتر از برنامه انجام شد

حفاری یکی از چاه های میدان یادآوران 70 روز زودتر از برنامه انجام شد

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی حفاری ، معاون مدیر عملیات حفاری دو خشکی شرکت ملی حفاری ایران گفت: مدت زمان حفاری چاه شماره 22 یادآوران از سوی کارفرما 186 روز تعیین شده بود که با بهره گیری از تجربیات ارزشمند متخصصان و کارکنان این شرکت در مدت 116 روز به پایان رسید.
'سید عبدالرضا موسوی' اضافه کرد: حفاری این چاه از نهم آذر ماه سال گذشته با به کارگیری دستگاه حفاری 31 فتح کلید خورد و در پنجم فروردین جاری تکمیل شد.

وی اضافه کرد: حفاری 18 حلقه چاه زمین گرمایی در ارتفاعات سبلان در مشکین شهر استان اردبیل در قالب قراردادی با سازمان انرژی ها نو (سانا) وابسته به وزارت نیرو از جمله فعالیت های مدیریت عملیات حفاری دو خشکی شرکت ملی حفاری ایران است که با استقرار دستگاه حفاری 41 فتح در شرایط اقلیمی بسیار سرد منطقه با موفقیت کامل محقق شد.
 

milad.2m

عضو جدید
به گزارش روابط عمومی شرکت ملی حفاری ، معاون مدیر عملیات حفاری دو خشکی شرکت ملی حفاری ایران گفت: مدت زمان حفاری چاه شماره 22 یادآوران از سوی کارفرما 186 روز تعیین شده بود که با بهره گیری از تجربیات ارزشمند متخصصان و کارکنان این شرکت در مدت 116 روز به پایان رسید.
'سید عبدالرضا موسوی' اضافه کرد: حفاری این چاه از نهم آذر ماه سال گذشته با به کارگیری دستگاه حفاری 31 فتح کلید خورد و در پنجم فروردین جاری تکمیل شد.

از ملی حفاری این کار خیلی بعیده..:que:
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
با استقرار دستگاه حفاری دریایی شهید رجایی // حفاری دومین حلقه چاه توصیفی در فاز 14 میدان گازی پارس جنوبی آغاز شد

با استقرار دستگاه حفاری دریایی شهید رجایی // حفاری دومین حلقه چاه توصیفی در فاز 14 میدان گازی پارس جنوبی آغاز شد

با استقرار دستگاه حفاری دریایی شهید رجایی // حفاری دومین حلقه چاه توصیفی در فاز 14 میدان گازی پارس جنوبی آغاز شد


مدیر عملیات حفاری دریایی شرکت ملی حفاری ایران از حفاری دومین حلقه چاه توصیفی در فاز 14 طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی از ساعتی قبل خبر داد.


به گزارش روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران مهندس مسعود حقیقی روز چهارشنبه (16 فروردین) اظهار کرد: به منظور شتاب بخشی در اجرای این پروژه دستگاه حفاری دریایی شهید رجایی در این موقعیت مستقر شده است.


وی افزود: حفاری در فاز 14 از هفدهم آذرماه گذشته با استقرار یک دستگاه حفاری این شرکت کلید خورد و حفاری نخستین حلقه چاه توصیفی هم اکنون با 75 درصد پیشرفت به مراحل پایان کار نزدیک می شود.


حقیقی گفت: با انجام حفاری دو حلقه چاه توصیفی و نصب دو دستگاه جکت، بلافاصله عملیات حفاری 20 حلقه چاه توسعه ای در این فاز آغاز خواهد شد.


مدیر عملیات حفاری دریایی شرکت ملی حفاری ایران توضیح داد: در اجرای این پروژه تامین دستگاه حفاری، مهندسی، خدمات فنی، تامین کالا و مواد و پشتیبانی به طور کامل به عهده این شرکت است.


شرکت ملی حفاری ایران از آغاز تاسیس در اول دی ماه سال 1358 تاکنون نزدیک به 270 چاه اکتشافی، توصیفی و توسعه ای در دریا حفاری کرده است که از این تعداد 22 حلقه در سال 1390 تکمیل و در اختیار کارفرماها قرار گرفت.

فاز 14 پارس جنوبی به روش تامین مالی فاینانس با برآورد مالی اولیه پنج میلیارد و 249 میلیون دلار از سوی کنسرسیومی متشکل از 8 شرکت پیمانکار و سازنده ایرانی در منطقه پارس 2 ( پارس کنگان) و حوزه آب های مشترک ایران و قطر در دست اجراست.

این فاز با هدف تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز شیرین، 75 هزار بشکه میعانات گازی، تولید سالانه 1.05 میلیون تن گاز مایع، یک میلیون تن اتان به منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه 400 تن گوگرد طراحی شده و در اجرای آن 44 حلقه چاه توصیفی و توسعه ای حفاری می شود که حفاری 22 حلقه آن بر عهده شرکت ملی حفاری ایران است.
 

milad.2m

عضو جدید
ایران صادرات نفت به یونان را قطع کرد

ایران صادرات نفت به یونان را قطع کرد

ایران صادرات نفت به شرکت‌های بزرگ نفتی یونان را به دلیل عدم توانایی در پرداخت پول نفت قطع کرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، 'پرس تی‌وی' در خبری فوری اعلام کرد؛ ایران صادرات نفت به شرکت‌های بزرگ نفتی یونان را به دلیل عدم توانایی در پرداخت پول نفت قطع کرد. 'هلنیک پترولیوم' و 'موتور اویل هلاس' دو شرکتی هستند که صادرات نفت ایران به آنها قطع شد.
 

milad.2m

عضو جدید
افزایش مشتریان نفتی ایران

افزایش مشتریان نفتی ایران

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به افزایش مشتریان خارجی خرید فرآورده‌های مختلف نفتی از ایران از امضای چند قرارداد جدید برای فروش فرآورده نفتی با کشورهای مختلف جهان خبر داد.جلیل سالاری در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت صادرات فرآورده های مختلف نفتی از ایران، گفت: برای سال 1391 به منظور صادرات روزانه حدود 44 میلیون لیتر انواع فراورده های نفتی برنامه ریزی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام اینکه در سالجاری فروش خارجی و صادرات 6 تا 7 میلیون تن نفت کوره از طریق مراکز بانکرینگ و صادرات مستقیم در دستور کار قرار گرفته استف تصریح کرد: با وجود تشدید تحریم‌های بین المللی اما تعداد مشتریان خارجی فرآورده‌های نفتی ایران هم افزایش یافته اند.

این عضو هیئت مدیره شرکت ملی پالایش و پخش نفتی از افطایش تقاضای جهانی به منظور واردات فراورده های مختلف نفتی از ایران خبر داد و افزود: برای سالجاری چندین قرارداد جدید با کشورهای مختلف برای صادرات سوخت مایع امضا شده است.

علیرضا ضیغمی معاون وزیر نفت هم اخیرا در گفتگو با مهر با بیان اینکه پیش بینی می شود تولید روزانه بنزین ایران از 55 میلیون لیتر به مرز 70 میلیون لیتر افزایش یابد، گفته است: بر این اساس در نیمه دوم سالجاری امکان صادرات روزانه 20 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل فراهم می شود.

به گزارش مهر، با بهره برداری و طرحهای جدید پالایشگاهی امسال امکان صادرات انواع فرآورده‌های نفتی همچون بنزین، گازوئیل، نفت کوره، نفت سفید، نفتای سبک و سنگین و سوخت هواپیما به مشتریان اروپایی و آسیایی فراهم شده است.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران سال گذشته حدود 10 میلیارد دلار فرآورده های مختلف نفتی به کشورهای همسایه صادر کرده است که صادرات سوخت مایع کشور در مقایسه با سال 1389 حدود دو میلیارد دلار افزایش یافته است.

در حال حاضر ایران قراردادهایی به منظور صادرات فرآورده‌های مختلف نفتی با افغانستان، ارمنستان، عراق و برخی از کشورهای شرق آسیا و حاشیه خلیج فارس در دست اجرا دارد.
 

milad.2m

عضو جدید
تولید نفت ایران در اسفند به 3.4 میلیون بشکه در روز رسید

تولید نفت ایران در اسفند به 3.4 میلیون بشکه در روز رسید

نشریه پلاتز اعلام کرد میزان تولید نفت اوپک طی ماه مارس با 120 هزار بشکه افزایش نسبت به ماه فوریه به بیش از 31.39 میلیون بشکه در روز رسیده است .

بر اساس این گزارش تولید نفت 12 عضو اوپک طی ماه فوریه به 31.27 میلیون بشکه در روز رسیده بود . بر این اساس افزایش 320 هزار بشکه ای تولید نفت عراق، لیبی و عربستان در این مدت با کاهش 200 هزار بشکه ای تولید نفت ایران و آنگولا همراه شده است .
جان کینگستون سر دبیر نشریه پلاتز تاکید کرد کاهش تقاضای انرژی در سه ماه دوم و افزایش تولید نفت اوپک موجب خواهد شد تا ذخایر جهانی انرژی افزایش یابد .
بر اساس آمارهای پلاتز میزان تولید نفت ایران طی ماه مارس با 100 هزار بشکه کاهش به کمتر از 3.4 میلیون بشکه در روز رسیده است . تهدید اروپا برای اعمال تحریم نفت ایران از ابتدای جولای تاثیر زیادی در افزایش قیمت نفت داشته است . کشورهای اروپایی در تلاش برای یافتن کشورهای جدیدی برای جایگزینی نفت ایران هستند .
این گزارش حاکی است میزان تولید نفت لیبی نیز طی ماه مارس به 1.35 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است که نسبت به فوریه 100 هزار بشکه رشد داشته است . تولید نفت لیبی پیش از آغاز درگیری های داخلی و سیاسی به بیش از 1.6 میلیون بشکه در روز می رسید . بر این اساس تولید نفت عربستان نیز طی ماه گذشته با 50 هزار بشکه افزایش به بیش از 9.9 میلیون بشکه در روز رسیده است . تولید نفت آنگولا نیز در این مدت با افت 100 هزار بشکه ای روبرو شده است . تولید نفت اوپک طی ماه مارس 1.39 میلیون بشکه بیشتر از سقف تعیین شده 30 میلیون بشکه در روز است .
 

milad.2m

عضو جدید
ادعای موسسه آمریکایی در مورد کاهش تولید نفت ایران تا تابستان آینده

ادعای موسسه آمریکایی در مورد کاهش تولید نفت ایران تا تابستان آینده


به نقل از رویترز موسسه جی پی مورگان اعلام کرد میزان تولید نفت ایران تا پایان ژوئن امسال با یک میلیون بشکه کاهش به کمتر از 2.5 میلیون بشکه در روز خواهد رسید .
کاهش تولید نفت ایران به علت افت چشمگیر تقاضا از سوی مشتریان پالایشگاهی این کشور خواهد بود . اعمال تحریمهای نفتی از سوی اروپا و آمریکا بر ضد ایران نیز تاثیر زیادی در کاهش تولید و صادرات نفت این کشور خواهد داشت .
بر اساس این گزارش موسسه جی پی مورگان افزود میزان واردات نفت اروپا ، آفریقای جنوبی و ژاپن از ایران از ابتدای سال 2012 میلادی تا کنون کاهش چشمگیری داشته است و پیش بینی می شود کاهش واردات از سوی سایر مشتریان ایران نیز از سوی چین جبران نشود .
این گزارش حاکی است موسسه جی پی مورگان مدعی شد میزان فروش و صادرات نفت ایران طی ماه مارس 700 هزار بشکه کمتر از میزان فروش در ماه ژانویه بوده است و این رقم طی ماه آوریل نیز بیش از 300 هزار بشکه دیگر کاهش خواهد یافت .
لاورنس ایگلز کارشناس ارشد انرژی تاکید کرد روند کاهش صادرات و فروش نفت ایران طی ماههای اخیر فراتر از پیش بینی های اولیه بوده است و پیش بینی می شود میزان تولید نفت ایران تا پایان ژوئن به کمتر از 2.5 میلیون بشکه در روز خواهد رسید . اتحادیه اروپا قصد دارد از ابتدای جولای واردات نفت از ایران را متوقف کند . امارهای رویترز در اواخر ماه مارس نشان می دهد میزان صادرات نفت ایران طی ماه مارس بیش از 300 هزار بشکه معادل 14 درصد کاهش داشته است . آمریکا طی ماه گذشته ژاپن و ده کشور دیگر را از تحریمهای اعمال شده بر ضد ایران معاف کرده است .
 

milad.2m

عضو جدید
مذاکرات شرکت زاروبژ نفت روسیه برای فعالیت نفتی در ایران

مذاکرات شرکت زاروبژ نفت روسیه برای فعالیت نفتی در ایران

به نقل از اینترفاکس مقامهای شرکت زاروبژ نفت روسیه در دیدار با مقامهای ایرانی در مورد مشارکت این شرکت در بخش بالا دستی صنعت نفت ایران مذاکره کرده اند .بر اساس این گزارش پیشنهاد دیدار مقامهای ایران و شرکت زاروبژنفت ، از سوی ایران مطرح شده است .
مذاکرات ایران و روسیه در خصوص همکاری در زمینه پروژه های نفتی در حالی است که آمریکا و اروپا تحریمهای زیادی را بر ضد صنعت نفت ایران اعمال کرده اند . سخنگوی شرکت زاروبژنفت روسیه روز جمعه با تایید دیدار مقامهای ایران و این شرکت به رویترز گفت مسکو این تحریمها را مخرب ارزیابی می کند . وی توضیحی درباره نتایج این مذاکرات نداده است اما یک مقام آگاه نفتی روسیه به رویترز گفت احمد قلعه بانی رییس شرکت ملی نفت ایران روز پنجشنبه با مقامات شرکت زاروبژ نفت دیدار داشته است .
وی افزود در خصوص پروژه خاصی در این دیدار مذاکره نشده است و گفتگوها بیشتر مربوط به معرفی این شرکت و توانایی های آن برای ایران بوده است . وی همچنین تایید کرد این شرکت نفتی روسیه تمایل دارد با اجازه رسمی از دولت مسکو و فراهم کردن تضمینهای امنیتی در پروژه های ایران مشارکت داشته باشد .
این شرکت با بیش از 40 سال تجربه فعالیت در بیش از 33 کشور جهان ،‌ از دهه هشتاد میلادی فعالیت خود را در زمینه تولید نفت در منطقه دریای خزر را نیز آغاز کرده است .
یوینی فشنکو ، معاون امور بین الملل شرکت زاروبژنفت نیز سال گذشته اعلام کرد این شرکت در بخش های اکتشاف، حفاری، استخراج، طراحی پالایشگاه و پالایش نفت آماده همکاری با وزارت نفت ایران است .
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
وزیر نفت دستور جریمه پیمانکاران ضعیف پارس جنوبی را صادر کرد

وزیر نفت دستور جریمه پیمانکاران ضعیف پارس جنوبی را صادر کرد

با دستور رستم قاسمی وزیر نفت، فاز اول جریمه برخی از پیمانکاران ضعیف شاغل در طرح توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی صادر شد و مقرر شده این شرکتها در صنعت نفت با کاهش حجم کاری روبرو شوند.

به گزارش خبرنگار پانا نیوز، موسی سوری مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس به عنوان اولین مقام رسمی شرکت ملی نفت ایران از حمایت برخی از مسئولان ارشد کشور از برخی از پیمانکاران ضعیف شاغل در طرح توسعه فازهای پارس جنوبی انتقاد کرده و گفته بود: هر روز تاخیر در عدم راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی میلیون‌ها دلار عدم النفع برای کشور به همراه دارد.

احمد قلعه بانی مدیر عامل شرکت ملی نفت هم سال گذشته از اعمال سیاست‌های سفت و سخت وزارت نفت در برخورد با برخی از پیمانکاران ضعیف شاغل در پارس جنوبی خبر داده و تاکید کرده بود: پیمانکاران ضعیف و کم کار شاغل در پارس جنوبی مشمول جرایمی خواهند شد.

همزمان با افزایش تاخیر و عدم کارآیی استاندارد برخی از پیمانکاران شاغل در پارس جنوبی اخیرا مسئولان شرکت ملی نفت ایران تاکید کرده اند: در صورت ادامه روند فعلی فعالیت ها در توسعه فازهای پارس جنوبی این شرکتها ابتدا با کاهش حجم کار و سپس اخراج از پارس جنوبی روبرو خواهند شد.

در همین حال رستم قاسمی در بازدید نوروزی از وضعیت طرح توسعه برخی از فازهای پارس جنوبی بر ضرورت تعویض پیمانکاران ضعیف تاکید کرد و یادآور شد: راه‌اندازی پالایشگاه‌ها در سالجاری به مدیریت لحظه به لحظه نیازمند است چون به ملت تعهد داده‌ایم و اگر پیمانکاری به هر دلیلی مشکل دارد نباید پروژه را فدا کنیم.

این عضو کابینه دولت دهم، تاکید کرد: مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس این اختیار را دارند که برای رسیدن به زمان‌بندی 35 ماهه فازهای پارس جنوبی، پیمانکاران ضعیف را با پیمانکاران قوی جابه‌جا کنند.

یک مقام مسئول در شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با خبرنگار پانا نیوز با بیان اینکه برای شتاب در طرح توسعه برخی از فازهای جدید پارس جنوبی یک برنامه زمان بندی به برخی از پیمانکاران ضعیف ابلاغ شده است، اظهار داشت: در صورتی که میزان پیشرفت در این فازهای مطابق با برنامه نباشد با دستور وزیر نفت فاز اول جرایم نسبت به پیمانکاران ضعیف اعمال خواهد شد.

به گزارش پانا نیوز، خرداد ماه دو سال گذشته قرارداد هشت فاز پارس جنوبی برای توسعه 35 ماهه این میدان مشترک گازی با قطر به کنسریومی متشکل از پیمانکاران داخلی واگذار شد.

بر اساس شروط قراردادی مصوب هیئت دولت، در صورتی که پیمانکاران در مدت 35 ماه تولید زودهنگام گاز طبیعی در این فازها را اغاز نکنند به ازای هر ماه حدود 50 میلیون دلار جریمه خواهند شد.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
4 پالایشگاه ژاپن قرارداد خرید نفت ایران را تمدید نمی‌کنند

4 پالایشگاه ژاپن قرارداد خرید نفت ایران را تمدید نمی‌کنند

همزمان با کاهش حدود 28 درصدی واردات نفت پالایشگاه‌های ژاپنی از ایران، مسئولان نفتی این کشور آسیایی از عدم تمدید قراردادهای خرید نفت ایران توسط چهار پالایشگاه ژاپنی همچون" ایکس نیپون" خبر داده اند.

به گزارش پانا نیوز به نقل از رویترز، وزارت بازرگانی ژاپن اعلام کرد: میزان واردات نفت این کشور در دو ماه نخست 2012 میلادی از ایران بیش از 28 درصد کاهش داشته است .

ژاپن سومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان به شمار می رود و در ماههای اخیر زیر فشار شدید آمریکا و اروپا برای کاهش واردات نفت از ایران قرار داشته است .

آمریکا ماه گذشته ژاپن و 10 کشور اروپایی را از تحریمهای اعمال شده بر ضد ایران معاف کرده است که علت اصلی آن همراهی این کشورها در طرح آمریکا برای کاهش واردات نفت از ایران بوده است .

یک مقام آگاه ژاپنی در این باره تاکید کرد تحریمهای آمریکا می تواند موجب توقیف دارایی‌های بانکهای ژاپنی در آمریکا شود و توکیو طبعا نمی خواهد هزینه تحریمهای آمریکا بر ضد ایران را پرداخت کند .

بر این اساس تحریمهای آمریکا و اروپا بر ضد ایران طی ماههای اخیر موانع زیادی را بر سر راه صادرات نفت ایران ایجاد کرده است . یک مقام آگاه دیگر ژاپنی نیز افزود پالایشگاههای ژاپن در شرایط کنونی حاضر به مذاکره با ایران برای واردات سالانه نفت نیستند .

شرکت ایکس نیپون بزرگترین شرکت پالایشگاهی ژاپن نیز قرارداد مربوط به واردات 10 هزار بشکه نفت از ایران را تمدید نکرده است . اعتبار این قرارداد تا پایان مارس 2012 میلادی بوده است . سه شرکت دیگر نفتی ژاپن نیز قرارداد های واردات نفت از ایران را تمدید نکرده اند .

رویترز در ادامه به نقل از مقامهای آگاه تاکید کرده است: میزان واردات نفت ژاپن از ایران در روزهای گذشته 15 درصد کاهش داشته است .

بر اساس آمارهای وزارت بازرگانی ژاپن میزان واردات نفت این کشور از ایران در دو ماه نخست 2012 میلادی به کمتر از 322 هزار بشکه در روز رسیده است .

این در حالی است که شرکت جی ایکس ژاپن قرارداد واردات روزانه 80 هزار بشکه نفت از ایران را در ماه ژانویه تمدید کرده است، شرکت شوا شل نیز گر چه قرارداد واردات نفت از ایران را تمدید نکرده است ولی همچنان به واردات 100 هزار بشکه نفت در روز از ایران ادامه می دهد .

آمارهای رویترز نشان می دهد چین کره جنوبی و ژاپن سه مشتری بزرگ نفت ایران در دو ماه گذشته 22 درصد از واردات نفت از ایران کاهش داده اند .
 

milad.2m

عضو جدید
مذاکرات ایران و اکوادور برای امضای قرارداد نفتی 12 میلیارد دلاری

مذاکرات ایران و اکوادور برای امضای قرارداد نفتی 12 میلیارد دلاری



مارکو کارلووپینیا رییس شرکت پترو اکوادور در مصاحبه با نشریه ال یونیورسو تصریح کرد این تحریم ها برای شرکت ها و موسساتی که از سرمایه کشورهای آمریکای شمالی برخوردار هستند و نیز برای اتباع آمریکا لازم الاجرا هستند ، اما شرکت ما هیچ ارتباطی با دولت آمریکا ندارد .وی گفت: قرار است طی ماه ژوئن هیات بزرگ ایرانی به اکوادور سفر کرده و مساله سرمایه گذاری در شرکت پالایشگاهی اکوادور را در محل مورد مطالعه قرار دهد . ارزش این طرح 12 میلیارد دلار بر آورد می شود .
ونزوئلا و اکوادور دارای روابط خوبی با دولت ایران هستند . رییس جمهور ایران در ماه ژانویه سال جاری میلادی برای بازدید رسمی به این دو کشور آمریکای جنوبی سفر کرده بود .
 

milad.2m

عضو جدید
طرح جدید افزایش تولید نفت ایران به روزانه 6 میلیون بشکه تا سال 2025

طرح جدید افزایش تولید نفت ایران به روزانه 6 میلیون بشکه تا سال 2025




به نقل از ریانووستی، احمد قلعه بانی تصریح کرد وزارت نفت ایران برنامه افزایش تولید نفت از 4.3 میلیون بشکه فعلی تا 6 میلیون بشکه در روز تا سال 2025 میلادی را تدوین کرده است .
معاون وزیر نفت ایران در سخنرانی خود در همایش بین المللی انرژی مسکو تحت عنوان مجتمع سوخت و انرژی روسیه در قرن 21 میلادی افزود ، ایران همچنین قصد دارد تا سال 2025 میزان تولید گاز طبیعی خود را از 260 میلیارد مترمکعب فعلی به 400 میلیارد مترمکعب افزایش دهد .
بر اساس این گزارش معاون وزیر نفت ایران گفت ایران گام های جدیدی برای جلب سرمایه های خارجی برای پیشبرد صنایع نفت و گاز و ایجاد شرایط لازم برای همکاری در ایجاد امکانات و ظرفیت های نوین برداشته شده است .
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
بودجه توسعه میدان پارس جنوبی 22.8 میلیارد دلار تعیین شد

بودجه توسعه میدان پارس جنوبی 22.8 میلیارد دلار تعیین شد

با موافقت رستم قاسمی با پیشنهاد احمد قلعه‌بانی مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، برای سال 91 به منظور تکمیل طرح توسعه فازهای مختلف میدان مشترک پارس جنوبی بودجه‌ای 22.8 میلیارد دلاری تعیین شده است.

به گزارش خبرنگار پانا نیوز، هفته گذشته با برگزاری نشستی چندین ساعته بین رستم قاسمی وزیر نفت و مدیران ارشد شرکت ملی نفت ایران در نهایت بودجه طرح توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی در سال 1391 تعیین شد.

بر این اساس در سالجاری به منظور تکمیل و راه اندازی فازهای مختلف این میدان مشترک گازی با قطر در خلیج فارس ردیف بودجه ای 22 میلیارد و 800 میلیون دلاری تعیین شده است.

پیگیری های خبرنگار پانا نیوز از شرکت ملی نفت ایران حاکی از آن است که امسال اوراق مشارکت ارزی و ریالی کمترین سهم در تامین منابع مالی طرحهای توسعه ای فازهای مختلف میدان پارس جنوبی را دارند.

از این رو در سالجاری استفاده از منابع داخلی شرکت ملی نفت، تامین منابع بیع متقابل با مشارکت نیکو، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و اختصاص درآمدهای نفتی از مهمترین منابع تامین منابع مالی پارس جنوبی در سال 91 است.

به گزارش پانا نیوز، شرکت ملی نفت ایران سال گذشته قصد داشت حدود 16 میلیارد دلار در طرح توسعه فازهای میدان مشترک پارس جنوبی سرمایه گذار کند که قرار بود حدود 4 تا 5 میلیارد دلار از این منابع از محل فروش اوراق مشارکت ریالی تامین شود.

با شکست طرح انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی سال گذشته در مجموع حدود 12 میلیارد دلار از اعتبارات طرح توسعه فازهای میدان مشترک پارس جنوبی تامین شد.

خرداد ماه دو سال گذشته قرارداد هشت فاز پارس جنوبی برای توسعه 35 ماهه این میدان مشترک گازی با قطر به کنسریومی متشکل از پیمانکاران داخلی واگذار شد.

بر اساس شروط قراردادی مصوب هیئت دولت، در صورتی که پیمانکاران در مدت 35 ماه تولید زودهنگام گاز طبیعی در این فازها را اغاز نکنند به ازای هر ماه حدود 50 میلیون دلار جریمه خواهند شد.
 

milad.2m

عضو جدید
فرصت 3ماهه به هواپیمایی‌ها/ بدهی پرداخت نشود سوخت نمی‌دهیم

فرصت 3ماهه به هواپیمایی‌ها/ بدهی پرداخت نشود سوخت نمی‌دهیم


جلیل سالاری در اولین نشست سال 91 که در وزارت نفت برگزار شد، گفت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی براساس رسالتی که دارد وظیفه انتقال فرآورده‌های نفتی را تا مبادی مصرف برعهده دارد که بر این اساس در سال گذشته و در طی 365 روز مصرف گاز مایع 9 درصد، بنزین 2 درصد، نفت سفید 2 درصد کاهش داشته است.
وی با اشاره به مصرف بنزین در 19 روز ابتدایی سال 91 گفت: همانطور که در خبرها نیز اعلام شد مصرف در این مدت رشد چشمگیری داشته است بطوری که در تاریخ 12 فروردین سال جاری 89.7 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد که نوعی رکورد در طول سال‌های اخیر محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: در طول این 19 روز به طور میانگین 67 میلیون لیتر بنزین مصرف شده است و مصرف نفت و گاز نیز 16 درصد و نفت‌کوره 15 درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به بخش بازرگانی این شرکت گفت: در سال گذشته روزانه 3.5 میلیون لیتر سوخت جت میان 15 هزار و 500 فروند هواپیما عرضه شد که این عرضه سوخت نیز نوعی رکورد محسوب می‌شود.
وی با اشاره به مطالبات شرکتهای خصوصی گفت: براساس مصوبه قانون هدفمند کردن یارانه‌ها 567 میلیارد تومان از شرکتهای خصوصی هوایی طلب داریم که این شرکتها موظفند در یک مدت ۳ ماهه بدهی خود را تسویه کنند در غیر این صورت در مرحله اول سوخت به این شرکتها فروخته نخواهد شد و در مرحله دوم نیز قیمت سوخت به صورت آزاد محاسبه خواهد شد.

وی با اشاره به سوخت شرکتهای هواپیمایی گفت: قبل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قیمت سوخت هواپیماهای داخلی 100 تومان و هواپیماهای خارجی بین 800 تا 1100 تومان محاسبه می‌شد اما بعد از اجرای این قانون قیمت سوخت هواپیماهای داخلی به 400 تومان رسید و براساس مصوبه قانون هدفمند کردن قیمت سوخت هواپیماهای خارجی نیز افزایش پیدا کرد و کلیه شرکتهای هواپیمایی موظفند بدهی خود را به شرکت پخش پرداخت کنند. در غیر این صورت مطابق قانون با آنها برخورد خواهد شد.
 

hmdjml

مدیر تالار مهندسی نفت
مدیر تالار
میلاد جان واقعا دستت درد نکنه
این تاپیک فوق العده هست.
بازم خبر بذار آدم سیر نمیشه
 

milad.2m

عضو جدید
بهره برداری پتروشیمی های کاویان و مروارید نزدیک است

بهره برداری پتروشیمی های کاویان و مروارید نزدیک است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه وی‍ژه اقتصادی انرژی پارس ، مسعود نصوری افزود: در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، توسعه صنعت پتروشیمی با اجرای بیش از شش میلیارد دلار طرح مصوب و آماده سازی 120 هکتار زمین در فاز دو پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس شتاب خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: پیش بینی می شود عملیات پیش راه اندازی و راه اندازی دیگر مجتمع ها و طرح های پتروشیمی در این منطقه تا سال 1394 نهایی شود.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ادامه داد: اجرای طرح های فاز دوم پتروشیمی های عسلویه به طور مستقیم برای پنج هزار نفر و غیرمستقیم و در دوران ساخت برای بیش از 40 هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.
نصوری یادآور شد: عملیات اجرایی ساخت برخی مجتمع های پتروشیمی در فاز دوم پتروشیمی عسلویه در سال های اخیر آغاز شده است و مجتمع پتروشیمی مهر، نخستین واحدی بود که در این فاز به بهره برداری رسید.
وی گفت: همزمان با ساخت مجتمع های پتروشیمی، برخی طرح های زیربنایی با هدف آماده سازی و پشتیبانی از مجتمع های پتروشیمی در حال انجام است.
نصوری افزود: طرح های زیربنایی فاز دوم پتروشیمی عسلویه در چند بخش اجرا می شود و شامل فاز اول شهرک مسکونی پردیس جم، طرح گازرسانی به شهرک جم، تاسیسات پست اتصال شبکه برق سراسری کشور به تاسیسات برق رسانی به این شهرک، تصفیه خانه فاضلاب جم و خط برگشت پساب فاضلاب این شهرک، ساخت مهمانسرای شیرینو و مجموعه ورزشی و فرهنگی آن است.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
خیمه چینی‌ها پشت درب اتاق مدیر عامل شرکت نفت ایران

خیمه چینی‌ها پشت درب اتاق مدیر عامل شرکت نفت ایران

این روزها دفتر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران به محلی برای آمد و رفت مدیران ساینوپک برای تعیین تکلیف قرارداد طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی تبدیل شده است اما تاکنون این مذاکرات وقت گیر منجر به تواف نهایی دو طرف بر سر این قرارداد 5 میلیارد دلاری نشده است.

به گزارش خبرنگار پانا نیوز، رستم قاسمی وزیر نفت فروردین ماه امسال با صدور دستورات جدیدی به مدیران شرکت ملی نفت ایران خواستار تعیین تکلیف قرارداد 5 میلیارد دلاری چینی‌ها در طرح توسعه فاز 11 میدان مشترک پارس جنوبی شده است.

بر این اساس از ابتدای سالجاری تاکنون مذاکرات متعددی مسئولان شرکت ساینوپک چین و شرکت ملی نفت ایران برای نهایی شدن برخی از ابهامات اجرای این قرارداد بزرگ گازی ایران در پارس جنوبی انجام شده است.

شنیده‌های خبرنگار پانا نیوز حاکی از آن است که این روزها مذاکرات طرف چینی و شرکت ملی نفت ساعتها به طول می‌کشد اما تاکنون برگزاری این نشست‌های چندین ساعته و طولانی منجر به توافق نهایی بین دو طرف نشده است و یک گروه 40 نفره از کارشناسان این شرکت چینی در ساختمانهای مختلف شرکت نفت مشغول مذاکره با طرفهای ایرانی خود هستند.

از سوی دیگر با گذشت نزدیک به 34 ماه از امضای قرارداد پنج میلیارد دلاری شرکت ملی نفت ایران و CNPCI چین، این شرکت آسیایی هنوز عملیات اجرایی طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی را آغاز نکرده است.

با این وجود احمد قلعه بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت سال گذشته با بیان اینکه به زودی فعالیت اجرایی CNPCI چین در طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی آغاز می شود، گفته بود: پیش بینی می شود توسعه این پروژه مشترک گازی در ماه‌های آینده شتاب بگیرد، این در حالی است که هنوز عملیات تسطیح و آماده سازی سایت ساحلی و تجهیز کامل کارگاه در این فاز گازی آغاز نشده است.

مهر ماه سال گذشته رستم قاسمی وزیر نفت در نشستی با مسئولان اجرایی CNPCI چین با تعیین یک برنامه جدید زمان بندی و ارائه اولتیماتوم به این شرکت آسیایی خواستار تسریع در طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی شد.

با ارائه این اولتیماتوم CNPCI چین دفتر عملیاتی خود برای توسعه این فاز پارس جنوبی را در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بازگشایی کرد اما تاکنون عملیات اجرایی فاز 11 پارس جنوبی شامل خاک برداری و گودبرداری در منطقه تنبک عسلویه آغاز شده است.

شرکت ملی نفت ایران هم در مذاکرات متعدد خود خواستار جبران تاخیر چینی‌ها در طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی شده است و حتی گفته می شود در صورت ادامه تاخیرها این شرکت بین المللی مشمول جرایمی خواهد شد.

وزیر نفت هم پیشتر تاکید کرده بود در صورت ادامه تاخیر چین در طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی امکان جایگزین کردن برخی از پیمانکاران و سازندگان داخلی در این پروژه پنج میلیارد دلاری گاز کشور وجود دارد.

به گزارش پانا نیوز، در حال حاضر بیشترین تاخیر شرکتهای چینی در صنعت نفت ایران مربوط به فاز 11 میدان مشترک پارس جنوبی است به طوری که با گذشت 34 ماه از امضای این قرارداد پنج میلیارد دلاری هنوز تجهیز کارگاه و عملیات اجرایی پروژه در عسلویه آغاز نشده است.

این در حالی است که قرارداد این فاز مشترک پارس جنوبی نزدیک به سه سال قبل با کنار گذاشتن شرکتهایی همچون توتال فرانسه و پتروناس مالزی، برای شتاب در توسعه این میدان مشترک گازی با قطر به چین به ارزش تقریبی پنج میلیارد دلار امضا شده بود.

هدف از طرح‌ توسعه‌ فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی تأمین‌ گاز ترش‌ مورد نیاز واحد پارس ال ان جی و استحصال میعانات گازی همراه گاز طراحی و اجرا خواهد شد. در این فاز روزانه 2 میلیارد مترمکعب گاز و 70 هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌ سنگین‌ از میدان‌ پارس‌ جنوبی تولید می شود.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
واردات بنزین خصوصی می‌شود/ ارمنستان مشتری جدید بنزین ایران

واردات بنزین خصوصی می‌شود/ ارمنستان مشتری جدید بنزین ایران

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه عملیات واردات، صادرات و ترانزیت فرآورده نفتی به بخش خصوصی واگذار می‌شود از ارمنستان به عنوان مشتری جدید بنزین ایران یاد کرد و گفت: در فاز یک هدفمندی یارانه‌ها 6 میلیارد دلار در مصرف سوخت صرفه جویی شد.

به گزارش خبرنگار پانا نیوز، جلیل سالاری امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر 47 مرکز سوخت گیری هواپیمایی در فرودگاه‌های کل کشور به طور همزمان اقدام به عرضه سوخت به هواپیماهای داخلی و خارجی می کنند، گفت: سال گذشته به طور متوسط روزانه 3.5 میلیون لیتر سوخت به هواپیماهای داخلی و خارجی عرضه شده است.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اعلام اینکه سال گذشته در مجموع بیش از 15 هزار و 500 فروند هواپیما در فرودگاه‌های ایران سوخت دریافت کرده اند، تصریح کرد: در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی داخلی بیش از 567 میلیارد تومان بدهی به دولت بابت عدم پرداخت بهای سوخت دارند.

این مقام مسئول با بیان اینکه از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری فروش سوخت به ایرلاین ها به طور اعتباری انجام می شود، اظهار داشت: همچنین بر اساس مصوبات جدید دولت شرایط فروش سوخت به شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی تعیین شده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت یک فرصت سه ماهه به شرکت های هواپیمایی داخلی برای تسویه حساب بدهی های نفتی تعیین کرده است یادآور شد: بر اساس مصوبات جدید دولت اگر در این مدت ایرلاین ها نسبت به پرداخت بدهی های نفتی اقدام نکنند فروش سوخت در مرحله اول به آنها قطع می شود.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تاکید کرد: بر اساس این مصوبه در فاز دوم فروش سوخت به ایرلاین های بدهکار با نرخ های آزاد انجام می شود.


رکورد مصرف بنزین ایران شکسته شد

با اشاره به افزایش 5 درصدی مصرف بنزین در ایام نوروز گفت: در 19 روز نخست سال جاری تاکنون به طور متوسط روزانه حدود 67 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اعلام اینکه در این مدت مصرف نفت سفید 53 درصد، گازوئیل 16.5 درصد و نفت کوره با 15 درصد افزایش همراه بوده است، تصریح کرد: در روزهای پایانی سال گذشته متوسط مصرف بنزین کشور با ثبت رکورد جدید از مرز 90 میلیون لیتر در روز عبور کرد.


درآمد 1.2 میلیارد دلاری فروش سوخت به کشتی‌ها

این مقام مسئول در ادامه درباره آخرین وضعیت صادرات نفت کوره ایران با بیان اینکه در شرایط فعلی ایران با در اختیار داشتن مزیت های جغرافیایی در آبهای خلیج فارس و کاهش فواصل سواحل با محل تردد کشتی ها اظهار داشت: سال گذشته به طور متوسط روزانه 6 میلیون لیتر نفت کوره به کشتی های عبوری در خلیج فارس تحویل شده است.

وی با بیان اینکه برای سال جاری فروش روزانه 7 میلیون لیتر نفت کوره به کشتی ها هدف گذاری شده است، بیان کرد: پیش بینی می شود تا پایان برنامه پنجم توسعه فروش روزانه نفت کوره به کشتی ها از مرز 9 میلیون لیتر در روز عبور کند.

سالاری با یادآوری اینکه در حال حاضر به طور متوسط روزانه 25 هزار فروند کشتی تجاری و نفتکش از تنگه هرمز و خلیج فارس عبور می کنند تبیین کرد: سال گذشته در مجموع حدود 1.2 میلیارد دلار درآمد از محل فروش نفت کوره از طریق مراکز بانکرینگ نصیب کشور شده است.

سالاری همچنین با اشاره به فعالیت همزمان 14 جایگاه مرزی برای عرضه فرآورده های مختلف نفتی تاکید کرد: سال گذشته به طور متوسط ماهانه 7 میلیون لیتر انواع فرآورده های نفتی به ویژه گازوئیل از طریق مبادی مرزی تحویل خودروها شده است.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اعلام اینکه در سال 1390 به طور میانگین روزانه حدود 268 میلیون لیتر انواع فرآورده های نفتی در کشور عرضه شده است، از جابه جایی روزانه 274 میلیون لیتر انواع فرآورده های نفتی خبر داد و افزود: متوسط مصرف روزانه بنزین کشور سال گذشته حدود 60.8 میلیون لیتر بوده است.


جزئیات اجرای طرح عرضه منطقه‌ای گازوئیل

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه سال گذشته طرح عرضه منطقه ای گازوئیل در 6 منطقه کشور عملیاتی شد، گفت: اجرای این طرح منجر به کاهش 18 تا 25 درصدی مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی شده است.

وی از اجرای فاز جدید طرح عرضه منطقه ای گازوئیل در 13 استان جدید کشور تا 25 فروردین ماه سال جاری خبر داد و افزود: اجرای این طرح منجر به مدیریت بیشتر مصرف سوخت در کشور می شود.


صدور 10 میلیارد دلار فرآورده نفتی در سال 90

به گزارش پانا نیوز، سالاری همچنین در تشریح جزئیات صادرات فرآورده های مختلف نفتی ایران در سال 90 توضیح داد: سال گذشته در مجموع روزانه حدود 43 میلیون لیتر انواع فرآورده های نفتی به کشورهای مختلف جهان صادر شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اشاره به صادرات روزانه 31 میلیون لیتر نفت کوره و 2.4 میلیون لیتر گازوئیل در سال 90 تصریح کرد: همچنین سال گذشته نخستین محموله 600 هزار لیتری بنزین کشور با اکتان 87 توسط ایران به بازارهای جهانی عرضه شده است.

این مقام مسئول از صادرات 400 هزار تن نفت سفید در سال گذشته خبر داد و یادآور شد: هم اکنون کشورهای شرق آسیا بزرگترین بازار هدف برای صادرات نفت کوره ایران به شمار می روند.

وی همچنین در خصوص وضعیت سوآپ فرآورده های نفتی کشور بیان کرد: سال گذشته حدود 80 تن در روز نفت کوره و 506 تن در روز گاز مایع از طریق سوآپ وارد کشور شده است.

سالاری با تاکید بر اینکه سال گذشته و از ابتدای سال جاری تاکنون هیچ گونه محموله بنزین توسط ایران وارد کشور نشده است، خاطر نشان کرد: یک برنامه ریزی گسترده برای واگذاری طرح های مختلف صادرات، واردات، سوآپ، ترانزیت و انتقال فرآورده های نفتی مختلف به بخش خصوصی در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.


توافق جدید نفتی ایران و ارمنستان

سالاری در ادامه و در پاسخ به مهر درباره جزئیات توافق جدید نفتی ایران و ارمنستان بیان کرد: در سالهای گذشته مطالعاتی برای ساخت یک پالایشگاه نفت با مشارکت شرکت گازپروم روسیه در ارمنستان انجام شده بود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اعلام اینکه با منتفی شدن ساخت این پالایشگاه جدید نفت ایجاد یک انبار و مراکز ذخیره سازی فرآورده های نفتی در ارمنستان در دستور کار قرار گرفت، بیان کرد: با توجه به هزینه های بالای اقتصادی ، واردات فرآورده های نفتی از مسیر گرجستان برای دولت ارمنستان این کشور همسایه خواستار خرید فرآورده های مختلف نفتی از ایران شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه فاز نخست صادرات فرآورده های نفتی به ارمنستان توسط بخش خصوصی و با استفاده از ناوگان نفتکش های جاده پیما انجام می شود، گفت: در صورت موفقیت آمیز بودن روند صادرات در فاز دوم صادرات فرآورده های نفتی از مسیر خط لوله به ارمنستان انجام می شود.

به گفته سالاری هم اکنون مذاکرات با بخش خصوصی برای امضای قراردادهای حمل فرآورده های نفتی آغاز شده است و به زودی صدور سوخت مایع به این کشور عملیاتی خواهد شد.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
ایران: پاکستان پتروشیمی می‌خواهد پول بدهد ما شکر نیاز نداریم

ایران: پاکستان پتروشیمی می‌خواهد پول بدهد ما شکر نیاز نداریم

مدیر عامل مجتمع پتروشیمی رازی در واکنش به پیشنهاد خرید شکر پاکستانی در قبال فروش کود اوره با تاکید بر اینکه پاکستانی‌ها اگر کود اوره می خواهند باید پولش را بپردازند، اعلام کرد: البته نمی دانم که آیا ایران به شکر پاکستان نیاز دارد یا خیر!

به گزارش خبرنگار پانا نیوز، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کود اوره صنایع پتروشیمی ایران به پیشنهاد انجمن شکر پاکستان مبنی بر تهاتر " کود اوره با شکر پاکستانی" واکنش تند و تیزی نشان داد.

علی اکبر احمدی دشتی در واکنش به درخواست رئیس انجمن شکر پاکستان برای انجام مبادله پایا پای شکر پاکستانی با کود اوره ایران، گفت: مجتمع پتروشیمی رازی علاقه‌ای به انجام دادن این کار ندارد، چون از نظر ما هیچ دلیلی برای معامله پایاپای وجود ندارد.

مدیر عامل مجتمع پتروشیمی رازی ادعای انجمن شکر پاکستان برای تهاتر با کود اوره پتروشیمی ایران را پیشنهادی نادرست عنوان کرد و افزود: تا آنجایی که خبر دارم، پاکستانی ها خودشان در مبادلات ارزی مشکل دارند و نمی توانند دلار جابه جا کنند. پتروشیمی رازی تا به حال در این زمینه مشکلی نداشته است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه پاکستانی‌ها اگر کود اوره می خواهند باید پولش را بپردازند، تصریح کرد: در شرایط فعلی دلیلی برای کارهایی همچون مبادله کالا به کالا وجود ندارد.

مدیرعامل مجتمع پتروشیمی رازی در عین حال اظهار داشت: این موضوع می تواند در سطح دولت‌ها مورد بررسی قرار گیرد. البته نمی دانم که آیا ایران به شکر پاکستان نیاز دارد یا خیر!

به گزارش سایت شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران، چهار سال پیش 95 درصد سهام شرکت پتروشیمی رازی به سه شرکت ترک و یک شرکت ایرانی- ترک و حدود پنج درصد سهام باقی مانده به کارکنان این مجتمع پتروشیمی واگذار شد این مجتمع پتروشیمی از ظرفیت تولید سالانه 600 هزار تن اوره برخوردار است.

این در حالی است که رئیس انجمن شکر پاکستان اواسط فروردین ماه سالجاری با اعلام آمادگی کشورش برای صادرات ۲۰۰ هزار تن شکر به ایران پیشنهاد کرد در قالب معامله ای پایاپای از این کشور کود شیمیایی وارد شود.

رئیس انجمن شکر پاکستان تاکید کرده بود: در شرایطی که ایران قصد دارد 1.6 میلیون تن شکر از بازار بین‌المللی خریداری کند فرصت مناسبی است که پاکستان برای تامین نیاز ایران در این زمینه وارد معاملات پایاپای با این کشور شود.

جاوید کایانی یادآور شده بود: پاکستان می تواند حداقل ۲۰۰ هزار تن شکر به ایران بفروشد و در مقابل آن کود شیمیایی دریافت کند.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
با تلاش حفارمردان شركت ملی حفاری ایران محقق شد //پیشرفت 70 درصدی پروژه حفاری در دومین قطب گازی خلیج فارس

با تلاش حفارمردان شركت ملی حفاری ایران محقق شد //پیشرفت 70 درصدی پروژه حفاری در دومین قطب گازی خلیج فارس

با تلاش حفارمردان شرکت ملی حفاری ایران محقق شد پیشرفت 70 درصدی پروژه حفاری در دومین قطب گازی خلیج فارس

با تلاش شبانه روزی حفار مردان شرکت ملی حفاری ایران، پروژه حفاری در میدان گازی کیش به عنوان دومین قطب گازی خلیج فارس با 70 درصد پیشرفت به مراحل پایان کار نزدیک می شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران معاون مدیر عامل این شرکت در پروژه های حفاری روز دوشنبه (21 فروردین) با بیان این مطلب، اظهار کرد: پیش بینی می شود متراژ نهایی حفاری در چاه‌های میدان گازی کیش به حدود 60 هزار متر برسد.

مهندس محمد رضا تاکایدی توضیح داد: حفاری 12 حلقه چاه توسعه‌ای و یک حلقه چاه تعمیری در پروژه توسعه میدان گازی کیش با به کارگیری دستگاه‌های حفاری خشکی 54 و 61 فتح این شرکت روی دو کلاستر A و B در دست اجرا است.

وی با اشاره به این که شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) حفاری طرح توسعه میدان گازی کیش را در چارچوب قراردادی به صورت کلید در دست به شرکت ملی حفاری ایران واگذار کرده است زمان اجرای این پروژه را 36 ماه عنوان کرد.

تاکایدی گفت: این چاه ها به صورت دسته‌ای در دو کلاستر A و B در حال حفاری است که با توجه به موقعیت جزیره، 6 حلقه چاه روی یک کلاستر و 7 حلقه روی کلاستر دیگر حفاری می‌شود.

معاون مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران در پروژه های حفاری افزود: متخصصان این شرکت در اجرای این پروژه برای نخستین بار یک ریل کشنده دستگاه حفاری خشکی (PONY BASE) که به دست متخصصان داخلی طراحی شده را به کارگیری کردند که در شتاب بخشی در کار بسیار قابل توجه است.

وی به حفاری در میدان گازی کیش به صورت همزمان (Bath Drilling) اشاره و اظهار کرد: در این شیوه حفاری ضمن آسان تر شدن کار و صرفه ‌جویی در هزینه‌ها، حفاری چاه ‌ها پر شتاب تر انجام می‌شود.

تاکایدی گفت: حفاری یک حلقه چاه تعمیری و 6 حلقه چاه توسعه‌ای در کلاستر B از بهمن ماه سال 88 و حفاری 6 حلقه چاه توسعه‌ای در کلاستر A از مهر ماه سال 89 آغاز شد و براساس برنامه انتظار می رود ظرف دو تا سه ماه آینده مراحل تکمیل و تحویل چاه ها به کارفرما محقق شود.

معاون مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران در پروژه های حفاری افزود: با توجه به این که پروژه کیش از زوایای حفاری و سختی کار به پارس جنوبی شباهت دارد و بحث توسعه فازهای دوم و سوم آن نیز مطرح است امید می رود که این شرکت در تداوم کار در این میدان مشارکت داشته باشد.

وی در همین ارتباط به پایان حفاری در فارهای 9 و 10 میدان گازی پارس جنوبی به وسیله این شرکت اشاره کرد و یادآور شد: شرکت ملی حفاری ظرفیت لازم برای حضور در دیگر پروژه طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی و میدان گازی کیش را دارد.

شرکت متن توسعه میدان گازی کیش را از سال 1386 با استفاده از منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران آغاز کرده و برای سرمایه‌گذاری و توسعه میدان گازی کیش، شرکت نفت و گاز کیش (KOGC) تأسیس شده است.

حجم گاز درجای میدان کیش 66 تریلیون فوت‌مکعب و حجم میعانات گازی در جای آن ۵۱۴ میلیون بشکه برآورده می شود.
 

milad.2m

عضو جدید
اسناد گرانی سوخت هواپیما/پشت پرده گرانی‌ها چیست؟

اسناد گرانی سوخت هواپیما/پشت پرده گرانی‌ها چیست؟

در تاریخ 28 اسفندماه سال گذشته به طور ناگهانی بخشنامه ای از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به شرکتهای هواپیمایی ایرانی ابلاغ شد که بر اساس آن اعلام شد، با تصویب ستاد هدفمندکردن یارانه ها، از ساعت 24 تاریخ 28 اسفند، قیمت سوخت پروازهای خارجی شرکتهای هواپیمایی داخلی بر مبنای نرخ بین المللی محاسبه شده و این رقم به 1130 تومان افزایش یافته است.این در حالی است که قیمت قبلی سوخت برای شرکتهای هواپیمایی داخلی 400 تومان بوده است که با این حساب رشد 730 تومانی داشته است.
این مصوبه در حالی بود که شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در تاریخ 5 فروردین سال 90 بخشنامه دیگری را به مدیران مناطق این شرکت ابلاغ کرد که بر اساس آن قیمت بنزین هواپیما در پروازهای خارجی برای شرکتهای هواپیمایی داخلی از ساعت 24 روز 6 فروردین به 1143 تومان افزایش یافته است.
بر همین اساس شرکت سوخت رسانی و خدمات فرودگاهی اوج در بخشنامه ای به تمام شرکتهای هواپیمایی ایرانی ابلاغ کرد که نرخ فروش سوخت هوایی جهت پروازهای خارجی در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) از ساعت 24 مورخ 6 فروردین تا اطلاع ثانوی از قرار هر لیتر 11435 ریال می باشد.
افزایش حدود 743 تومانی قیمت سوخت برای شرکتهای هواپیمایی ایرانی در پروازهای خارجی در حالی است که برخی شرکتهای خارجی قیمت بنزین را پایین تر از این رقم دریافت می کنند و این مساله رقابت پذیری شرکتهای داخلی را در برابر شرکتهای خارجی به شدت کاهش می دهد.


 

milad.2m

عضو جدید
روسیه به پاکستان برای واردات گاز ایران کمک می‌کند

روسیه به پاکستان برای واردات گاز ایران کمک می‌کند


به نقل از پایگاه اینترنتی پاکستان تریبون، روسیه آمادگی خود را برای همکاری مالی و فنی با پاکستان برای اجرای این پروژه اعلام کرده است .
این در حالی است که بانک تجاری چین که پیش از این آمادگی خود را برای مشارکت مالی در اجرای این پروژه اعلام کرده بود تحت فشارهای غرب از این پروژه انصراف داده است . بر اساس این گزارش در تازه ترین مذاکرات انجام شده بین مقامهای روسی و پاکستانی در مسکو ، روسیه آمادگی کامل خود را برای مشارکت در اجرای این پروژه اعلام کرده است . بر اساس توافق دو کشور شرکت گاز پروم روسیه قرار است در زمینه های فنی مهندسی و مالی به پاکستان برای اجرای این پروژه کمک کند . پاکستان باید 800 کیلومتر از خط لوله انتقال گاز ایران را در داخل مرزهای خود احداث کند .
 

Similar threads

بالا