خبر هایی از صنعت نفت ایران و جهان

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
برداشت ٣٦ میلیارد دلار از صندوق ثروت عربستان

برداشت ٣٦ میلیارد دلار از صندوق ثروت عربستان

هزینه های سنگین کاهش قیمت نفت برای عربستان به تدریج آشکار می شوند.


به گزارش پایگاه اینترنتی وال استریت ٧/٢٤، بانک مرکزی عربستان اعلام کرد که خالص دارایی های خارجی این کشور در ماه مارس با ٤,٧ درصد کاهش به ٦٩١ میلیارد دلار رسیده است که کمترین رقم از جولای ٢٠١٣ به شمار می رود.

ریاض برای جبران کاهش درآمدهای نفتی مجبور شد که در ٢ ماه گذشته ٣٦ میلیارد دلار از حساب ذخیره خود برداشت کند. به گزارش فایننشال تایمز، پادشاه جدید عربستان برای پرداخت حقوق کارمندان دولت و ادامه پروژه های بزرگ توسعه ای کشور ناچار به برداشت از صندوق ذخیره و استقراض از بانک مرکزی رو آورده است.

بر اساس اعلام یک موسسه تحلیلگر، میزان تولید نفت خام اوپک در ماه آوریل با ١٢٥ هزار بشکه افزایش به ٣٠,٩ میلیون بشکه در روز رسید. بخش بزرگی از این افزایش مربوط به عربستان بوده است. انتظار نمی رود که میزان تولید عربستان کاهش پیدا کند چون ریاض به دنبال حفظ سهم خود از بازار است و کاهش قیمت ها تلاشی برای کاهش تولید آمریکا است. البته هنوز نتیجه نهایی روشن نیست، هرچند نمی توان بازیگری با ٧٠٠ میلیارد دلار ذخیره را نادیده گرفت.

این گزارش می افزاید: با این حال، در بازی نفتی اخیر ما هنوز شاهد موفقیت های اولیه هستیم. در ماه های اخیر قیمت فروش نقدی نفت خام حدود ٢٠ دلار بالا رفته در حالی که قیمت فروش آتی حدود ٤ تا ٥ دلار افزایش یافته است. این که چرا با وجود افزایش عرضه، قیمت فروش نقدی هم بالا رفته، بیش از عوامل بنیادی عرضه و تقاضا به تنش های ژئوپلتیکی مربوط است.

پیش بینی بسیاری از تحلیلگران برای قیمت برنت در سال آینده حدود ٧٠ تا ٧٥ دلار است. اگر قیمت برنت از این مرز فراتر رود، فعالیت تولیدکنندگانی که از بازار بیرون رفته اند توجیه پذیر و نفت بیشتری به بازار سرازیر می شود که نتیجه آن کاهش قیمت هاست. اما اگر قیمت ها به کمتر از ارقام فوق برسند، تولیدکنندگان بیشتری از بازار خارج می شوند که در نهایت با افت عرضه، قیمت ها سیر صعودی پیدا می کنند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
جنگ قدرت بین ٣ تولیدکننده بزرگ نفت

جنگ قدرت بین ٣ تولیدکننده بزرگ نفت



بازار جهانی نفت شاهد ظهور ٣ قدرت نفتی با ظرفیت تولید یکسان است. همین ویژگی ظرفیت تولید یکسان موجب شده تا هیچیک نتواند رهبری بازار نفت را بر عهده بگیرد.


به گزارش پایگاه اینترنتی کویت دیلی نیوز، احتمالا این تولیدکنندگان بزرگ به دلایل مختلف تمایل ندارند در شرایط کنونی رهبری بازار را به دست بگیرند. به همین دلیل انتظار می رود، بازار به تلاش خود برای تثبیت قیمت ها ادامه دهد. در این شرایط، این معامله گران و موسسات مالی هستند که مسیر بازار را تعیین می کنند.

به دلیل نوسان های ارزی و تغییر در حجم ذخایر نفتی، قیمت نفت خام به نواسان خود ادامه خواهد داد. بدون توجه به موازنه عرضه و تقاضا (اگرچه عرضه بیش از تقاضاست) قیمت نفت تلاش می کند از مرز ٦٠ دلار عبور کند.

گزارش کویت دیلی نیوز می افزاید: این ٣ تولیدکننده که هر یک روزانه ١٠ میلیون بشکه نفت تولید می کند، هیچ وجه مشترکی با هم ندارند. آمریکا نمی تواند به عضویت هیچیک از گروه های نفتی درآید چون دولت این کشور نه مالک نفت است و نه کنترل آن را در اختیار دارد. روسیه هم مالک نفت نیست اما بر صنایع نفت و گاز خود کنترل زیادی اعمال می کند. در این بین عربستان باقی می ماند که سال ها تاثیر زیادی بر روند تثبیت بازار داشته و از این راه به سهم قابل توجهی از بازار جهانی نفت دست یافته است.

انقلاب نفت شیل موجب شگفتی اوپک شد و درهای صادرات نفت شیرین برخی اعضای این سازمان به آمریکا را بست و اوپک را وادار به واکنش کرد. البته به دلیل همکاری نکردن روسیه، اقدامات اوپک راه به جایی نبرد.

هیچیک از ٣ تولیدکننده بزرگ حاضر به سازش نیستند. اما آمریکا و روسیه از عربستان می خواهند تا به خاطر تثبیت وضعیت بازار دست به اقدام بزند. از آنجا که عربستان پایین ترین هزینه تولید را دارد و در عین حال هیچ منافع مشترکی با دو تولیدکننده دیگر ندارد، نمی توان آن را وادار به کاهش تولید کرد.

با توجه به ظهور مرحله جدید در صنعت نفت می توان گفت، در حال حاضر این معامله گران و موسسات مالی بزرگ (مثلا در وال استریت) هستند که بازار جهانی نفت را تحت کنترل دارند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
مناقصه اجاره دومین پایانه شناور ال ان جی مصر برگزار شد

مناقصه اجاره دومین پایانه شناور ال ان جی مصر برگزار شد



مصر یک مناقصه ٥ ساله برای اجاره دومین پایانه شناور دریافت ال ان جی برگزار کرده است.


به گزارش خبرگزاری رویترز از قاهره، رئیس هیئت مدیره شرکت دولتی گاز مصر روز دوشنبه (١٤ اردیبهشت ماه) به رویترز گفت: قاهره که به دنبال مقابله با بحران انرژی است، یک مناقصه ٥ ساله برای اجاره دومین پایانه شناور واردات ال ان جی برگزار کرده است.



مصر زمانی یک صادرکننده انرژی بود، اما افت تولید نفت و گاز و افزایش مصرف آن، دولت این کشور را مجبور کرد که عرضه انرژی را به سوی بازار داخلی تغییر مسیر دهد موضوعی که آن را به یک واردکننده عمده انرژی بدل کرد.

خالد عبدالبدیعی، در یک مصاحبه تلفنی گفت: ما مناقصه ای برای اجاره دومین پایانه شناور دریافت ال ان جی به مدت ٥ سال را روز یکشنبه (١٣ اردیبهشت ماه) آغاز و پیشنهاد مشارکت در این مناقصه را برای ٨ شرکت بین المللی ارسال کرده ایم و انتظار می رود که پاسخها در این باره را ظرف یک هفته دریافت کنیم.


این پایانه شناور واردات ال ان جی و تبدیل دوباره آن به گاز، دومین پایانه ای خواهد بود که مصر اجاره می کند؛ نخستین پایانه شناور ال ان جی هوگ ال ان جی ماه گذشته میلادی وارد مصر شد.
مصر در ماههای گذشته تعدادی قرارداد عرضه ال ان جی امضا کرد که امضای یک توافقنامه با شرکت روسی گازپروم برای واردات ٣٥ محموله ال ان جی از جمله این قراردادها بود.
مصر همچنین در ماه ژانویه گذشته توافق کرد که ٣٣ محموله ال ان جی از شرکت ترافیگورا، ٩ محموله ال ان جی از شرکت ویتول، ٧ محموله از شرکت نوبل و ٦ محموله ال ان جی از شرکت سوناتراک الجزایر بخرد؛ این محموله ها امسال و سال آینده تحویل مصر داده می شوند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
برداشت کنونی گاز از پارس جنوبی روزانه ٤٥٠ میلیون متر مکعب است

برداشت کنونی گاز از پارس جنوبی روزانه ٤٥٠ میلیون متر مکعب است

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: روزانه بیش از ٤٥٠ میلیون متر مکعب گاز در پارس جنوبی تولید می شود.


به گزارش شانا به نقل از ایرنا، مهدی یوسفی امروز (پنجشنبه ١٧ اردیبهشت ماه) درگردهمایی سالانه صاحبان صنایع استان بوشهر افزود: اکنون سرمایه گذاری بسیار بالایی در ٢٤ فاز پارس جنوبی صورت گرفته که ارزش هر فاز به طور میانگین سه میلیارد دلار است.

وی افزود: پارسال ٢٠ میلیارد دلار محصولات غیر گازی از گمرک منطقه ویژه پارس به خارج صادر شد که ٢٦ درصد نسبت به سال ٩٢ رشد داشته است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با بیان این که یکی از دلایل موفق نبودن اقتصاد ایران در گذشته تصدی گری بالای دولت در این بخش بود، افزود: در هر کشوری که دولت در اقتصاد تصدی گری را به عهده دارد اقتصاد آن رشد و توسعه نمی یابد زیرا حاکمیت فقط باید در حد سیاست گذاری و برنامه ریزی در اقتصاد دخالت کند.
یوسفی اظهار کرد: هرچند در سالهای اخیر اقدامهای خوبی از طرف دولت در اقتصاد صورت گرفته است، اما هنوز نتوانسته خود را برای خروج از تصدی گری در این بخش قانع کند.

وی تصریح کرد: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب برای اجرای اصل ٤٤ قانون اساسی در زمینه خصوصی سازی اما هنوز نتوانسته ایم به آن عمل کنیم، در حالی که در بیشتر کشورهای دنیا اکنون تولید نفت نیز در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.

وی گفت: واقعی شدن نقش بانکها در زمینه اقتصاد در ایران نیاز ضروری است که باید به آن توجه و اجرایی شود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: امیدواریم دولت یازدهم بانکداری را به مفهوم واقعی آن برساند زیرا اگر بانکها حامی تولیدات داخلی شوند در این زمینه پیشرفت قابل ملاحظه ای خواهیم داشت.

وی با اشاره به فعالیت بالای اقتصادی در استان بوشهر گفت: هنوز سهم این استان در توسعه اقتصادی کم است که این مشکل ناشی از بی مهری نیست بلکه به این دلیل است که نتوانستم خودمان را به اندازه کافی معرفی کنیم.

یوسفی گفت: همیشه در زمینه معرفی خوب صنایع مولد و خدمات استان بوشهر به خریداران در خلا وجود داشته و می طلبد با توسعه فناوری در دنیا ما نیز به سمت پیشرفت حرکت کنیم.

وی افزود: در زمان حاضر شیوه های تبلیغات در دنیا تغییر کرده است و ما نیز باید به گونه ای عمل کنیم که متقاضی غیر از انتخاب محصول ما راهی نداشته باشد.

یوسفی گفت: انجمن صنایع استان حرکتهای خوبی را برای ارتباط میان مدیران صنایع و پارس جنوبی آغاز کرده است که ما نیز به منظور معرفی بهتر بخش خصوصی استقبال می کنیم.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
توافقنامه سولفورزدایی گازوییل با استفاده از سونوراکتورهای لوله ای امضا شد

توافقنامه سولفورزدایی گازوییل با استفاده از سونوراکتورهای لوله ای امضا شد

توافقنامه تجمیع دانش و مستندسازی نتایج پروژه پژوهشی «سولفورزدایی گازوئیل با استفاده از سونوراکتورهای لوله ای» میان شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران و پژوهشگاه صنعت نفت امضا شد.


به گزارش خبرنگار شانا، این توافقنامه امروز (پنج شنبه ١٧ اردیبهشت) در حاشیه بیستمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور میرعلی اصغر ساجدی، مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران و حمیدرضا کاتوزیان، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت منعقد شد.

ساجدی در مورد اهداف این توافقنامه اظهار کرد: هدف از امضای این توافقنامه، ساخت راکتوری است که به صورت تکمیلی در سولفورزدایی محصول گازوئیل پالایشگاهها در داخل کشور است تا استانداردهای آن را به یورو ٥ برسانیم.
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران ادامه داد: زیرا بعضی از پالایشگاههای داخل کشور به دلیل داشتن واحدهای قدیمی نمی توانند با استانداردها هماهنگ باشند، در نتیجه با استفاده از این راکتور می توان آن را به استاندارد جهانی رساند.
وی افزود: این توافقنامه متشکل از طرحی پژوهشی با مدیریت پژوهشگاه و کار توسط دانشگاه علم و صنعت انجام خواهد شد.
ساجدی گفت: دانشگاه علم و صنعت کار تحقیقاتی و پژوهشی این توافقنامه را انجام خواهد داد. وی با اشاره به این که پس از تکمیل مرحله نخست این سونوراکتورها که کار تحقیقاتی و پژوهشی است، ادامه داد: فاز بعدی که اجرایی کردن این طرح است با واگذاری و قرارداد با یک شرکت برای ساخت آن است.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با اشاره به نوع این سونوراکتورها گفت: این سونوراکتورها برای شکست مولکولهای که دارای سولفور سنگین هستند به کار می رود و منحصرا برای این کار استفاده می شوند که برای افزایش بازدهی و دارای ٥ لیتری است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
امسال ٤ هزار قلم کالای مورد نیاز مناطق نفتخیز داخلی سازی می شود

امسال ٤ هزار قلم کالای مورد نیاز مناطق نفتخیز داخلی سازی می شود

در صورت تامین منابع، در سال جاری ٤ هزار قلم کالای مورد نیاز شرکت مناطق نفتخیز جنوب داخلی سازی می شود.


به گزارش خبرنگار شانا، ناصر خردمند، مدیر تدارکات و کالای شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب امروز (پنجشنبه، ١٧ اردیبهشت ماه) در حاشیه دومین روز از بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی یکی از استراتژیهای پیش روی شرکت مناطق نفتخیز جنوب را ساخت داخل تجهیزات مورد نیاز شرکت اعلام کرد.
وی گفت: هم اینک بعد از چهارسال، بیش از ٨ هزار قلم کالای وارداتی و استراتژیک مورد نیاز شرکت مناطق نفتخیز جنوب داخلی سازی شده است.مدیر تدارکات و کالای شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب تصریح کرد: هم اینک سفارش ساخت ٧٥ درصد قطعات مورد نیاز این شرکت اعم از تجهیزات سرچاهی، انواع ولوها و ... به بخش داخلی داده شده است.
خردمند با بیان این که بسیاری از مشکلهای مربوط به ساخت تجهیزات با برون سپاری آنها حل شده است، تصریح کرد: براین اساس هیچ مشکلی در رابطه با تولید قطعات و تجهیزات مورد نیاز شرکت نداریم، ضمن این که پیگیر ساخت قطعات جدید هستیم.

مدیر تدارکات و کالای مناطق نفتخیز جنوب با تاکید بر حمایت از سازندگان داخلی، تصریح کرد: سفارس ساخت قطعاتی که در داخل کشور تولید می شوند به شرکتهای خارجی داده نمی شود، ضمن این که با حمایت از سازندگان به دنبال بومی سازی برخی از قطعات هستیم.

خردمند با بیان این که رفع تحریمها می تواند در خرید برخی از قطعاتی که از فناوری بالایی برخوردارند و شرکتهای داخلی نیز به ساخت آنها اقدام نکرده اند موثر باشد، گفت: تحریمها سبب شده است تا ساخت برخی از کالاها مانند توربین سولار برای اولین بار در ایران بومی سازی شود که به زودی از این توربین رونمایی می شود.
وی ادامه داد: همچنین به دنبال بومی سازی پمپهای فرایندی در داخل کشور هستیم.
مدیر تدارکات و کالای شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تصریح کرد: حتی اگر تحریمها برداشته شود ما راهمان را یافته ایم و همچنان در مسیر بومی سازی تجهیزات نفتی گام برخواهیم.
بیش از یکهزار و ٢٠٠ شرکت داخلی و ٦٠٠ شرکت خارجی از ٢٩ کشور در فضایی به وسعت ٥٠ هزار مترمربع در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی حضور دارند.
بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با شعار تقویت ساخت داخل با اتکا بر اصول اقتصاد مقاومتی، از ١٦ تا ١٩ اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار می شود.


 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
سند راهبردی پژوهشگاه صنعت نفت رونمایی شد

سند راهبردی پژوهشگاه صنعت نفت رونمایی شد


سند راهبردی پژوهشگاه صنعت نفت پس از ترسیم چشم‌انداز پژوهشگاه تا افق ١٤٠٤، در سه حوزه صنایع بالادستی، پایین دستی و محیط زیست و انرژی تدوین شد.


به گزارش خبرنگار شانا، حمیدرضا ایجازی امروز (پنجشنبه ١٧ اردیبهشت ماه) در مراسم رونمایی از سند راهبردی پژوهشگاه صنعت نفت در حاشیه بیستمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار کرد: نخستین بار سند راهبردی در زمینه پژوهش تدوین شده است.

وی با اشاره به تغییر مدیریتی در پژوهشگاه صنعت نفت گفت: براساس استراتژی جدید پژوهشگاه از حال پژوهشی محض خارج و پژوهش را برای صنعت نفت در صحنه انجام می دهد.
معاون برنامه ریزی پژوهشگاه صنعت نفت ادامه داد: پژوهشگاه صنعت نفت همه مشکلات این صنعت را رصد و بررسی می کند. در نتیجه خدمات ارزنده ای را به صنعت نفت ارائه می دهد.
ایجازی با بیان این که امیدواریم با تشکیل شرکتهای دانش بنیان این عملیات را بسیار اجرایی تر برای صنعت انجام دهیم، اظهار کرد: با نظر مدیریت و همکاری سه پردیس بالادستی، پایین دستی و محیط زیست و انرژی، راهبردهایی برای این ستاد و پشتیبانی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برنامه راهبردی بر سه اصل مدیریت برنامه ریزی، فناوری و پشتیبانی برنامه ریزی شده است و برای پردیسهای بالادستی، پایین دستی و محیط زیست و انرژی برنامه های عملیاتی در نظر گرفته شده است.

وی در پایان یادآور شد: با توجه به شرایط پژوهشگاه صنعت نفت که ٥٠ سال دانش نهفته دارد و در دو سال آینده، پژوهشگران بازنشسته می شوند، برنامه مدیریت دانش را استمرار خواهیم بخشید و از دانش نهفته آنها به صورت عملیاتی استفاده می کنیم.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
رونمایی از دانش فنی نمکزدای الکتروستاتیک نفت خام

رونمایی از دانش فنی نمکزدای الکتروستاتیک نفت خام

دانش فنی واحد نمکزدای الکتروستاتیک نفت خام در کشور به ظرفیت ٢٠ بشکه در روز، در حاشیه بیستمین نمایشگاه نفت رونمایی شد.


به گزارش خبرنگار شانا، مهدی محمدی امروز (پنج شنبه ١٧ اردیبهشت ماه) در مراسم رونمایی از فناوری نمکزدای الکتروستاتیک نفت خام در حاشیه بیستمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار کرد: نفت خام استخراج شده از مخازن زیرزمینی، همواره مقدار قابل توجهی مواد ناخواسته نظیر آب و املاح همراه خود دارد که سبب خوردگی می شوند.

مسئول طرح نمکزدای الکتروستاتیک نفت خام در پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به این که دانش فنی این طرح در کشور وجود نداشت، افزود: واحدهای نمکزدا به دلیل پارامترهای موثر در این فرآیند دارای تکنولوژی پیچیده ای هستند و همچنین تجهیزات جانبی نیز در این واحدها بسیار با اهمیت هستند.

وی با بیان این که برای طراحی این دانش فنی، نقشه راه در نظر گرفتیم، گفت: ابتدا نسخه آزمایشی و سپس پایلوت آن را طراحی کردیم و در نهایت پایلوت موبایل آن به اتمام رسید تا این دانش فنی به صنعت نفت ارائه شود.

محمدی با اشاره به این که این پایلوت با ظرفیت ٢٠ بشکه در روز برای انواع نفت خام تست شده است، یادآور شد: این پایلوت در تست ٣ ماهه قرار گرفت و بازدهی بسیار خوبی از این طرح دیده شد.

وی ارائه راهکار و مشاوره برای واحدهای نمکزدا و ساخت واحدهای سیار نمکزدا در واحدهای عملیاتی مختلف را از توانمندیهای پژوهشگاه صنعت نفت عنوان کرد که می تواند دراختیار صنعت قرار دهد.


 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
مذاکره اندونزی با ایران برای واردات نفت خام و ساخت پالایشگاه

مذاکره اندونزی با ایران برای واردات نفت خام و ساخت پالایشگاه



مدیر کل نفت و گاز وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی از ورود ایران به عرصه توسعه پالایشگاه های نفت این کشور خبر داد و گفت: اندونزی در حال مذاکره با ایران برای واردات نفت خام و ساخت پالایشگاههای جدید است.


به گزارش شانا، به نقل از ایرنا، 'گوستی نیومن ویران مادجاپوجا'، مدیر کل نفت و گاز وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی امروز در گفت وگو با خبرنگاران تصریح کرد: همکاری اندونزی و ایران در حال بررسی است و همکاریها تنها مربوط به نفت خام نمی شود.

وی گفت: ایران قصد ساخت یک پالایشگاه نفت در اندونزی را دارد و انتظار می رود این همکاریها اندونزی را برای رسیدن به هدف ساخت چهار پالایشگاه در ١٠ سال آینده تشویق کند.
این مقام وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی همچنین اعلام کرد: این طرح هنوز مشخص نشده، اما در خصوص مسیر اجرای آن گفت وگو شده است.وی گفت: با همکاری ایران نفت خام را با قیمت ارزانتری وارد می کنیم، تقریبا همین کار را برای واردات ٣٠٠ هزار بشکه نفت در روز از عراق انجام دادیم.

به نوشته تارنمای پالمبانگ، مقام اندونزیایی گفت که این کشوردرحال افزایش همکاری برای پالایشگاه برنامه ریزی شده تا سال ٢٠١٩ است و پس از آن مناسبهای با ایران با هدف کار ویژه و ساخت چهار پالایشگاه در ١٠ سال سرعت می گیرد.

به گزارش شانا، محمد باقر نوبخت، معاون رییس جمهوری که اخیرا به اندونزی سفر کرده است هفته جاری اعلام کرد در جریان این سفر توافق شد میزان صادرات نفت ایران به اندونزی افزایش یابد و یک پالایشگاه و یک نیروگاه توسط ایران در آن کشور ساخته شود.

وی اعلام کرد: هیات عالی از اندونزی ماه جاری میلادی به تهران سفر می کند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
رونمایی از کتاب جامع نفت و گازپارس

رونمایی از کتاب جامع نفت و گازپارس

کتاب جامع پارس جنوبی با هدف بازخوانی روند توسعه و تجارب ملی این میدان گازی تدوین و با حضور مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران رونمایی شد.


به گزارش خبرنگار شانا، کتاب جامع پارس جنوبی با هدف بازخوانی روند توسعه و تجارب ملی این میدان گازی تدوین شده است عصر امروز (١٧ اردیبهشت) در حاشیه بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز ، پالایش و پتروشیمی با حضور مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران رونمایی شد.

رکن الدین جوادی با قدردانی از دست اندرکاران، در حاشیه این کتاب نوشت: ثبت تلاشها و زحمات دست اندرکاران توسعه و آبادانی کشور در هر نقطه پارس جنوبی، قدردانی از فرزندان با غیرت ایران زمین و علاقمندان به آبادانی و عزت کشور بوده که کاری بسیار ارزشمند و نوعی مهندسی ارزش است. امیدواریم نزد خداوند ماجور و توفیق خدمت بیش از پیش نصیبتان شود.

برپایه این گزارش، کتاب جامع پارس جنوبی نخستین مستند تاریخی در حوزه پارس جنوبی است که وقایع صنعت نفت در این میدان گازی را از زمان اکتشاف تا لحظه کنونی ( طی دو دهه گذشته) به تصویر کشیده است.
در بخشی از این کتاب، تجربیات کارشناسان و کارگزاران صنعت نفت در پارس جنوبی که فعالیت شاخص و اثربخشی در راهبری توسعه میدان داشتند، مرقوم و مستند شده است.
گفتنی است: بخش دیگری از این کتاب نیز به نگارش تجربیات شرکتهای فعال ایرانی که منشا آثار و خدمات گسترده در حوزه مشاوره، مهندسی، طراحی، ساخت و راه اندازی و بهره برداری از پارس جنوبی بودند، پرداخته شده است.
گفتنی است: در مراسم رونمایی از کتاب جامع پارس جنوبی، جمعی از مدیران شرکت ملی نفت ایران از جمله مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس و مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی، حضور داشتند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تکمیل سه حلقه چاه باقیمانده سکوی B فاز ١٢ پارس جنوبی

تکمیل سه حلقه چاه باقیمانده سکوی B فاز ١٢ پارس جنوبی



مجری فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی گفت: پیش بینی می شود عملیات تکمیل حفاری سه حلقه چاه باقیمانده سکوی B این فاز تا دو ماه آینده به پایان برسد.


رسول فلاح نژاد در گفتگو با خبرنگار شانا، با اشاره به فعالیت دکل حفاری در مجاورت سکوی B فاز ١٢ پارس جنوبی گفت: با وارد مدار تولید شدن سه چاه باقیمانده این سکو حدود ٧ میلیون متر مکعب گاز به تولید این فاز افزوده می شود.

وی اظهار کرد: هم اکنون باتوجه به افزایش دمای هوا و کاهش مصرف گاز در کشور به درخواست مرکز دیسپچینگ شرکتی ملی گاز به طور متوسط روزانه ٥٠ میلیون مترمکعب گاز در فاز ١٢ پارس جنوبی تولید می شود؛ وانگهی پالایشگاه این فاز هم اکنون تحت مدیریت شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی مدیریت می شود.

به گزارش شانا، یکی از عواملی که تولید ناخالص داخلی کشور را امسال افزایش داده است، افزایش بهره‌برداری گاز از میدان گازی پارس جنوبی عنوان می‌شود، زیرا با راه‌اندازی هر فاز پارس جنوبی یک درصد به تولید ناخالص داخلی (GDP) ایران افزوده می‌شود؛ این در حالی است که با راه‌اندازی کامل فاز ١٢ به دلیل بزرگی این فاز (به اندازه ٣ فاز استاندارد) بیش از سه درصد به تولید ناخالص داخلی افزوده می‌شود.

حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به این که کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ارزش هر ثانیه فاز ١٢ پارس جنوبی معادل یک سکه طلای تمام بهار آزادی است می‌گوید: با راه اندازی کامل فاز ١٢ پارس جنوبی روزانه بیش از ١٧,٥میلیون دلار و سالانه ٦ میلیارد دلار درآمد (با فرض قیمت ٦٠ دلار برای هر بشکه میعانات گازی) برای کشور به دست می‌آید.

ارتباط معنادار توسعه میدان پارس‌جنوبی با توسعه زیر‌ساختهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ایران بر هیچ کس پوشیده نیست، در اهمیت توسعه هرچه زودتر این میدان همین بس که براساس برآوردهای انجام شده (با نرخ جایگزینی گاز پارس جنوبی با نرخ معادل هر بشکه نفت خام ١٠٠ دلار) ارزش خالص این ثروت عظیم ملی حدود ٨٨٠٠ میلیارد دلار می‌شود؛ برای درک بیشتر اهمیت مطلب، کافی است بدانیم درآمد ایران از محل صادرات و فروش نفت خام در یک سال کمتر از ٨٠ میلیارد دلار است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
مطالعات مرحله نخست توسعه میدان فرزاد A به پایان رسید

مطالعات مرحله نخست توسعه میدان فرزاد A به پایان رسید

مدیرعامل شرکت پتروپارس با بیان این که مطالعات مرحله نخست توسعه میدان فرزاد A تمام شده است، گفت: وزارت نفت هنوز مرحله دوم توسعه این میدان را به پتروپارس ابلاغ نکرده است.


محمدجواد شمس، در گفتگو با خبرنگار شانا با بیان این‌که فاز نخست مطالعات توسعه میدان فرزاد A به شرکت پتروپارس واگذار شده بود، افزود: طبق قرارداد، پتروپارس باید براساس حفاری و لرزه‌نگاری انجام شده MDP (برنامه توسعه میدان) میدان را تهیه کند که مطالعات مفهومی این کار با در اختیار گرفتن یک مشاور بین‌المللی انجام شده است.


وی تصریح کرد: در این زمینه یک حلقه چاه توصیفی حفر کرده و یک جکت هم ساختیم و هم اینک در مرحله جمع‌بندی برنامه توسعه میدان هستیم.

مدیرعامل شرکت پتروپارس با بیان این‌که وزارت نفت باید تصمیم بگیرد که فاز دوم توسعه را به چه شرکتی واگذار می‌کند، گفت: با این حال، فاز دوم توسعه میدان فرزاد A به این شرکت ابلاغ نشده است.

براساس این گزارش، میدان گازی فرزاد که به دو بخش فرزاد A و B تقسیم شده، یکی از میدانهای مشترک ایران با عربستان است، تفاهمنامه توسعه میدان گازی فرزاد A در سال ١٣٩٠ با شرکت پتروپارس به عنوان مجری پروژه امضا شد.

نخستین چاه اکتشافی در فرزاد A در سال ٩٠ حفاری شد و قرار شد شرکت پتروپارس حفاری توصیفی چاه دوم را انجام دهد.


مدیرعامل پتروپارس پیش از این گفته بود: مدارک فنی و مهندسی در حد طراحی مفهومی تهیه شده و در اختیار کارفرما قرار گرفته است، حال چنانچه منابع تازه‌ای در اختیار وزارت نفت باشد و قرارداد دیگری هم با پتروپارس امضا کنند، کار را ادامه می‌دهیم.

شمس توسعه میدان فرزاد A را یکی از اولویتهای وزارت نفت برای توسعه اعلام کرده وگفته بود: با این حال، منابعی برای توسعه آن وجود ندارد و چنانچه منابع تامین شود، توسعه میدان بدون شک در دستور کار قرار می گیرد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
١٢ شرکت نفتی از لیست واگذاری خارج شدند

١٢ شرکت نفتی از لیست واگذاری خارج شدند

با مصوبه هیئت وزیران ۱۲ شرکت نفتی از لیست خصوصی سازی در قالب اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانونی اساسی خارج شد.


به گزارش خبرنگار شانا، هیئت وزیران در جلسه ٣٠ فروردین ماه به پیشنهاد وزارتخانه های نفت و امور اقتصاد و دارایی و به استناد مواد ٢ و ٣ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی خروج ١٢ شرکت از لیست واگذاری را تصویب کرد.

بر این اساس مطابق ابلاغ مصوبه هیئت وزیران از سوی معاون اول رئیس جمهور، این ۱۲ شرکت نفت و گازی مطابق با آئین نامه اجرایی تشخیص، انطباق و طبقه بندی فعالیتها و بنگاه های اقتصادی در لیست شرکتهای دولتی قرار گرفت.

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران (صرفا مشتمل بر انبارها و مخازن سوخت)، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، شرکت انتقال گاز ایران، شرکتهای پالایش گاز کشور، شرکت مهندسی و توسعه نفت، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، شرکت پایانه های نفتی ایران، شرکت پژوهش و فن آوری پتروشیمی، شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، شرکت مجتمع پارس جنوبی و شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران و سازمان منطقه ویزه اقتصادی پتروشیمی مشمول این مصوبه شده اند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
اجرای ١٠ پروژه جمع آوری و تزریق گاز در مناطق نفتخیز جنوب

اجرای ١٠ پروژه جمع آوری و تزریق گاز در مناطق نفتخیز جنوب

١٠ پروژه در زمینه احداث ایستگاههای جمع آوری و تقویت فشار گاز در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در مراحل اجرا قرار دارد.


به گزارش خبرنگار شانا، مجری طرح احداث ایستگاههای جمع آوری و تقویت فشار گاز شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در این باره توضیح داد: این پروژه ها به منظور صیانت و تامین فشار مخازن نفتی، حفظ میزان فعلی برداشت نفت و رسیدن به تولید ثانویه و حفظ ثروت ملی و حفاظت از محیط زیست اجرا می شود.


سید جمشید حسینی گفت: از جمله این پروژه ها احداث ایستگاه جمع آوری و تزریق گازهای همراه نرگسی، تاسیسات جمع آوری و انتقال گازهای تولیدی واحد بهره برداری هفت شهیدان، احداث ایستگاه جدید تقویت فشار گاز بی بی حکیمه -١ و انجام مطالعات مقدماتی و بسته EPC جمع آوری گازهای مازاد مرحله دوم مازاد برظرفیت ایستگاههای تقویت فشار مارون ٢، ١ و ٦ است.


وی جمع آوری گازهای مازاد مرحله ٢ واحدهای بهره برداری گچساران یک و ٢ ، جمع آوری گازهای مازاد مرحله ٢ و ٣ گچساران ٤ ، مطالعه چگونگی بازیابی گازهای ارسالی به مشعل در واحد بهره برداری اهواز ٢ ، مطالعه احداث مجموعه تفکیک و تقویت فشار کارون ٣، مطالعه تعویض خطوط انتقال گاز و لخته گیر سیاهمکام و مطالعات مهندسی جمع آوری گازهای همراه نفت رگ سفید یک را از دیگر پروژه ها برشمرد.


حسینی افزود: در این پروژه ها، تاسیسات لازم برای جمع آوری گازهای همراه واحدهای بهره برداری در گستره عملیاتی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و انتقال به ایستگاههای تزریق و کارخانه های گاز و گاز مایع احداث خواهد شد.


مجری طرح احداث ایستگاههای جمع آوری و تقویت فشار گاز شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان این که این پروژه ها در جهت به حداقل رساندن گازهای همراه نفت به مشعل واحدهای عملیاتی در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تعریف شده اند، اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی پروژه ها در گستره استانهای خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، بوشهر و حداکثر تا شعاع ٦٠٠ کیلومتری از محل ستاد مرکزی این شرکت است.


وی گفت: این طرح یکی از طرحهای حوزه مدیریت مهندسی و ساختمان این شرکت است که تحت نظر مجری، مسئولیت اجرای پروژه ها را تا مرحله راه اندازی و تحویل قطعی برعهده دارد.

حسینی در زمینه اهمیت زیست محیطی اجرای این پروژه ها، تصریح کرد: پیشگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت در راستای حفاظت از محیط زیست از دستاوردهای مهم اجرای این پروژه هاست.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تعمیرات اساسی پمپ آتش‌نشانی سکوی جدید مسکونی نوروز انجام شد

تعمیرات اساسی پمپ آتش‌نشانی سکوی جدید مسکونی نوروز انجام شد



به همت متخصصان و مهندسان مجتمع سروش و نوروز، پمپ آتش‌نشانی سکوی جدید مسکونی نوروز پس از تعمیرات اساسی نصب و راه‌اندازی شد.


به گزارش شانا ، تعمیر و نصب پمپ آتش‌نشانی سکوی جدید مسکونی نوروز که نخستین بار در این مجتمع انجام شده حاصل خلاقیت، ابتکار و چندین ماه تلاش مداوم متخصصان و مهندسان مجتمع سروش و نوروز و بیانگر شکوفایی استعدادهای صنعتمردان پر تلاش صنعت پیچیده نفت دریایی است.

بنا به این گزارش، پمپ سانتریفیوژ دو مرحله‌ای سکوی جدید مسکونی نوروز با دبی خروجی ١٢٠٠ مترمکعب بر ساعت و فشار خروجی ١١ بار که در شهریورماه پارسال به دلیل خرابی بیرینگهای پمپ در دست تعمیر قرار گرفت، متشکل از شانزده شافت و اسپول و وزنی بالغ بر بیست تن و در عمق ١٥ متری آب دریا قرار گرفته است.

تعمیرات پمپ شامل باز کردن گیربکس، جداسازی شافتها، بالا کشیدن پمپ، بالانس پمپ و شافتها، ساخت قطعات کمکی خاص جهت مونتاژ و دی‌مونتاژ، نصب مجدد پمپ و شافتها و گیربکس و رگلاژ آن‌، ساخت منیفولد کلر‌زنی ‌بر روی ورودی پمپ و انتقال و راه‌اندازی جرثقیلهای سقفی دستی ظرفیت بالا، بود که در مجموع با حدود ٢٠٠٠ نفر ساعت کار مداوم در اردیبهشت‌ماه نصب و راه‌اندازی شد.

گفتنی است: وقفه پیش آمده به دلیل تهیه مواد مخصوص بیرینگها بوده است.

در ادامه گزارش آمده است: مسئولیت تیم تعمیراتی در این مدت به طور مستقیم برعهده گروه مکانیک سکوی جدید نوروز شامل عطاءالله رضوی، عبدالرحیم برزگر، محمد علیپور و امین پناهی و نیز همکاری نیروهای پیمانکار سکوی جدید نوروز و کارگاه پمپ منطقه بهرگان و نظارت مسئولان تعمیرات سکو، سروش سیاری و بابک بیات، بوده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
پیشرفت ٦٠ درصدی بخش دریایی فاز ١٤ پارس جنوبی

پیشرفت ٦٠ درصدی بخش دریایی فاز ١٤ پارس جنوبی

با نصب چهارمین جکت فاز ١٤ پارس جنوبی، پیشرفت بخش دریایی این فاز به ٦٠ درصد رسید.


مجید شاملو، مدیر پروژه فاز ١٤ پارس جنوبی در شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به نصب چهارمین جکت فاز ١٤ طی روزهای گذشته، تصریح کرد: هم اینک پیشرفت بخش مربوط به شرکت تاسیسات دریایی، به ٦٠ درصد رسیده است.


شاملو تصریح کرد: برای توسعه فاز ١٤ پارس جنوبی ساخت و نصب ٤ جکت ١٨٠٠ تنی پیش بینی شده است که جکتها به روش لیفت نصب شدند.
مدیر پروژه فاز ١٤ در شرکت تاسیسات دریایی ادامه داد: همچنین ساخت دو خط لوله صادراتی و خط لوله درون میدانی که مراحل اجرایی آنها شروع شده و پوشش برخی از خطوط لوله نیز انجام شده است.

به گزارش شانا، فاز ١٤ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ٥٦ میلیون و ٥٠٠ هزار مترمکعب گاز ترش و ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در حال اجراست.
تولید سالانه بیش از یک میلیون تن گاز مایع، یک میلیون تن اتان مصرفی واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه ٤٠٠ تن گوگرد از دیگر تولیدات این فاز خواهد بود.
توسعه فاز ١٤ پارس جنوبی توسط کنسرسیومی از شرکتهای ایرانی متشکل از ایدرو، شرکت ملی حفاری ایران، ایزوایکو و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران در حال انجام است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
بارگیری ١,٢٥ میلیون بشکه نفت در بنادر شرقی لیبی

بارگیری ١,٢٥ میلیون بشکه نفت در بنادر شرقی لیبی



منابع خبری از بارگیری ١,٢٥ میلیون بشکه نفت در بنادر شرقی لیبی خبر دادند.


به گزارش رویترز، یک نفتکش اخیرا بندر شرقی حریقا در شرق لیبی را ترک کرده که بالغ بر ٦٠٠ هزار بشکه نفت‌خام را با خود حمل می‌کند و این درحالی است که نفتکش دیگری ٦٥٠ هزار بشکه نفت‌خام را از بندر شرقی زویتینیه بارگیری خواهد کرد.

یک منبع اگاه صنعت نفت لیبی اعلام کرده است که که نفت زویتینیه از نفت‌خام ذخیره شده در بندر بوده و صادرات نفت‌خام جدید از طریق خط لوله هنوز به دلیل وجود اعتراض‌ها در این کشور همچنان متوقف است.
گزارش‌ها حاکی از آن است که نفتکش سوم نیز منتظر بارگیری نفت‌خام از بندر حریقه است و نفتکش دیگری نیز نفت وارداتی را به این بندر خواهد رساند.بر اساس این گزارش، معترضان جویای کار با مسدود کردن خطوط لوله، از شرکت ملی نفت می‌خواهند تا آنها را استخدام کند؛ این اقدام سبب شده است تا انتقال روزانه ٣٠ تا ٣٥ هزار بشکه نفت از میدان نفتی نافوره به پایانه الزویتینه متوقف شود.
به گفته این مقام نفتی: فعالیت این پایانه بطور عادی ادامه دارد اما هیچگونه انتقال نفتی به آن صورت نمی‌گیرد.
با بالا گرفتن درگیریها میان گروههای مسلح هم‌پیمان با دو دولت لیبی بر سر در اختیار گرفتن کنترل این کشور در ماه دسامبر و در پی آن توقف فعالیت پایانه‌های راس لانوف و السیدر، الزویتینه یکی از معدود پایانه این کشور است که همچنان صادرات نفت از آن ادامه دارد.
یک منبع صنعتی روز جمعه اعلام کرد که توقف فعالیت این خط لوله سبب کاهش تولید نفت لیبی به ٣٨٠ تا ٤٠٠ هزار بشکه در روز شده است. این کشور عضو اوپک در سال ٢٠١٠ میلادی و پیش از سرنگونی معمر قذافی، رهبر لیبی، روزانه ١,٦ میلیون بشکه نفت تولید می‌کرد.

ماه گذشته نیز میدان نفتی الفیل واقع در غرب لیبی به دلیل اعتصاب نیروهای امنیتی جویای کار دولتی تعطیل شد. این میدان نفتی بوسیله شرکت ملی نفت لیبی وانی ایتالیا اداره می‌شود. فعالیت میدان نفتی الشراره نیز در ماه نوامبر به دلیل مسدود شدن خط لوله متوقف شد.

بر اساس آمارهای دولتی، کاهش درآمدهای نفتی لیبی، بحران مالی عمومی را در این کشور ایجاد و بانک مرکزی را ناگزیر کرد تا در سال ٢٠١٤ میلادی یک چهارم از ذخایر ارزی برداشت کند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
بازگشت نفت شیل به بازار

بازگشت نفت شیل به بازار



با توجه به رشد قیمت نفت خام کارشناسان این پرسش را مطرح می کنند که آیا زمان بازگشت نفت شیل به بازار فرارسیده است؟


به گزارش پایگاه خبری اویل پرایس، قیمت نفت خام نسبت به ماه مارس رشد خوبی داشته است. نفت خام سبک آمریکا طی دو ماه بیش از ٣٦ درصد و برنت دریای شمال نیز بیش از ٢٥ درصد رشد قیمت داشته اند. در همین حال علائم تازه ای از آغاز یک روند صعودی مشاهده می شود که نشان می دهد در هفته های اخیر نفت برنت به رشد بالایی دست یافته که علت آن اعتقاد به کاهش عرضه نفت آمریکا بوده است.

اویل پرایس می افزاید: داده های اداره اطلاعات انرژی که نشان می دهد در ماه ژوئن میزان عرضه نفت آمریکا ٨٦ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت، تصور بازگشت به تولید نفت شیل را تقویت می کند. در این میان، دو حوزه نفتی ایگل فورد و بیکن شاهد بیشترین افت خواهند بود. اما بدون شک این افت تولید به رشد قیمتها کمک خواهد کرد و با افزایش قیمتها، تولید نفت شیل دوباره توجیه پذیر می شود.

در روزهای اخیر تعدادی از شرکتها اعلام کردند که قصد دارند دوباره کار خود را از سر بگیرند. منابع EOG اعلام کرده اند: اگر قیمتها در محدوده ٦٥ دلار در هر بشکه باقی بماند، شیلها روند تولید خود را دوباره آغاز می کنند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد: احتمالا میدان نفتی پرمین یکی از معدود میدانهایی خواهد بود که تولید آن همچنان افزایش خواهد یافت. چون شرکتهایی همچون اکسیدنتال پترولیوم تا پایان امسال به تعداد دکلهای حفاری در این میدان اضافه خواهند کرد. این شرکت انتظار دارد که در سال ٢٠١٥ سطح تولید خود را تا ٨ درصد افزایش دهد.

بر این اساس، برخی کارشناسان می گویند: با ادامه روند صعودی قیمت نفت و با فرض تثبیت قیمتها در محدوده ٦٥ تا ٧٠ دلار، بازگشت حفاران نفت شیل به بازار دور از انتظار نیست.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
٢ دکل تازه به ناوگان شرکت ملی حفاری ایران پیوست

٢ دکل تازه به ناوگان شرکت ملی حفاری ایران پیوست



مدیر بازسازی و نوسازی دستگاههای حفاری شرکت ملی حفاری ایران از پیوستن دو دکل جدید سنگین خشکی به ناوگان حفاری این شرکت خبر داد.


به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب، عبدالعلی مطهری در این باره گفت: دکلهای ٩٤ و ٩٥ فتح تمام برقی و در ردیف دستگاههای روز آمد حفاری قرار دارند.

وی افزود: این دکلها هم اکنون در موقعیت مناطق نفتخیز جنوب مراحل نصب روی لوکیشن (محل استقرار دکل) و فرآیند آزمایشهای میدانی را می گذرانند و پس از آن در یکی از میدانهای مشترک نفتی وارد چرخه عملیات می شوند.

مطهری اظهار کرد: این دستگاهها هر کدام با توان ٢ هزار اسب بخار، دارای پنج ژنراتور، سه پمپ سیال، گرداننده فوقانی (تاپ درایو)، سامانه های الکترونیکی، هیدرولیکی و مکانیکی پیشرفته هستند.
مدیر بازسازی و نوسازی دستگاههای حفاری شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به راه اندازی دکل حفاری ٣٩ فتح در روزهای نخست امسال، گفت: برای پاسخگویی به نیازهای صنعت نفت و شتاب بخشیدن به اجرای پروژه های حفاری، این شرکت افزایش تعداد دکلهای ملکی خود را برای امسال در برنامه دارد و حداقل پنج دکل خشکی به ناوگان شرکت افزوده می شود و مجموع دکلهای این شرکت به ٧٥ دکل شامل ٧٢ دکل خشکی و سه دکل دریایی می رسد.
وی با اشاره به برنامه ریزی برای تعمیرات اساسی (اورهال) پنج دکل حفاری با استفاده از توانمندیهای داخلی در سال ٩٤، افزود: در سالهای اخیر همه دکلهای حفاری مکانیکی موسوم به (قدر) و نیمه مکانیکی موسوم به (نصر) ملکی شرکت در دوره های تعمیرات اساسی به دکلهای تمام برقی و پیشرفته فتح ارتقا یافته اند.

مطهری اظهار کرد: دکلهای حفاری این شرکت شامل سبک، سنگین و فوق سنگین هستند که از دکلهای سبک در عملیات تعمیر چاهها استفاده می شود و دکلهای سنگین و فوق سنگین توانایی حفاری چاههای اکتشافی، توسعه ای و توصیفی را دارند و دکلهای جدید با توجه به مجهز بودن به سامانه مدیریت پسماند در بحث حفاظت محیط زیست استانداردهای بین‌المللی لازم را دارند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت گاز در بازار آسیا ٣٥ سنت افزایش یافت

قیمت گاز در بازار آسیا ٣٥ سنت افزایش یافت



قیمت تک محموله گاز طبیعی در هفته منتهی به هشتم ماه مه (جمعه، ١٨ اردیبهشت ماه) در بازار آسیا ٣٥ سنت افزایش یافت.


به گزارش خبرنگار شانا، قیمت تک محموله گاز طبیعی در بازار شمال شرقی آسیا در هفته منتهی به هشتم ماه مه نسبت به هفته گذشته ٣٥ سنت افزایش یافت و به هفت دلار و ٣٥ سنت برای هر یک میلیون بی تی یو رسید.

قیمت تک محموله گاز طبیعی در بازار اروپای جنوب غربی، برخلاف بازار آسیا نسبت به هفته گذشته پنج سنت کاهش یافت و هر یک میلیون بی تی یو با قیمت ٦ دلار و ٧٥ سنت معامله شد.

به گزارش امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، در بازار NBP انگلستان قیمت هر یک میلیون بی تی یو گاز به ٦ دلار و ٨٢ سنت رسید که نسبت به هفته گذشته تغییری نیافت.
قیمت گاز در بازار هنری هاب آمریکا نیز با ٦ سنت کاهش همراه شد و به ٢ دلار و ٧٢ سنت برای هر یک میلیون بی تی یو رسید.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت سکوهای اقماری فازهای ١٧ و ١٨ به تاسیسات دریایی واگذار شد

ساخت سکوهای اقماری فازهای ١٧ و ١٨ به تاسیسات دریایی واگذار شد

ساخت سکوهای اقماری فاز ١٧ و ١٨ پارس جنوبی با ظرفیت فرآورش یک میلیارد فوت مکعب گاز به شرکت تاسیسات دریایی واگذار می شود.


غلامرضا منوچهری، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی در گفتگو با خبرنگار شانا درباره تعیین تکلیف سکوهای اقماری فاز ١٧ و ١٨ گفت: این سکوها آن طور که گفته می‌شود اقماری نیست و هر کدام آنها ظرفیت فرآورش ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز را دارند.
وی افزود: فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی دارای چهار سکو هرکدام با ظرفیت تولید ٥٠٠ میلیون فوت مکعب و در مجموع دو میلیارد فوت مکعب هستند که طبق توافقهای اولیه شرکت صدرا باید سکوهای اقماری این فاز را می‌ساخت.

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی گفت: با توجه به این‌که شرکت صدرا تنها دکهای این سکوها را ساخته بود و هنوز تجهیزاتی را بر روی آن نصب نکرده بود؛ قرار شد با موافقت مقامات محلی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، شرکت تاسیسات دریایی ساخت این سکوها را انجام دهد.

وی تاکید کرد: هنوز واگذاری ساخت این سکوها به صورت رسمی به شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ابلاغ نشده، با این حال، این موضوع در صورتجلسه‌ها آمده است.
منوچهری در پاسخ به این سوال که آیا سکوها تا پایان امسال (٩٤) وارد مدار می‌شوند، افزود: اگر ساخت این سکوها به صورت رسمی به ما ابلاغ شود؛ قطعا امسال نمی‌توانیم دو سکو را وارد مدار کنیم، اما تا زمستان سال ٩٥ سکوها را وارد مدار تولید خواهیم کرد.
توسعه فازهای ١٧ و ١٨ میدان گازی پارس جنوبی به منظور تولید روزانه ٥٠ میلیون مترمکعب گاز طبیعی، ٨٠ هزار بشکه میعانات گازی و ٤٠٠ تن گوگرد و تولید سالانه یک میلیون تن اتان و ١,٠٥ میلیون تن گاز مایع انجام می‌شود.

مراحل توسعه دو بخش خشکی و دریایی این پروژه از جانب کنسرسیومی از شرکتهای ایرانی در حال اجراست. پیمانکاران طرح توسعه فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی، سازمان گسترش و نوسازی، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی و شرکت مهندسی و ساخت صنایع نفت و صدرا هستند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرکت ملی نفتکش ایران میزبان بیست‎و سومین همایش ارگانهای دریایی

شرکت ملی نفتکش ایران میزبان بیست‎و سومین همایش ارگانهای دریایی



بیست و سومین همایش هماهنگی ارگانهای دریایی هفته آینده با شعار برنامه‎های توسعه کشور و اقتصاد مقاومتی در حوزه دریا به میزبانی شرکت ملی نفتکش ایران برگزار می‎شود.


به گزارش شانا، بیست و سومین همایش هماهنگی ارگانهای دریایی چهارم و پنجم خردادماه با حضور مقامهای ارشد کشوری و لشگری، نمایندگان مجلس، اعضای خانواده بزرگ دریایی کشور و جمعی از مسئولان محلی در محمودآباد مازندران برگزار خواهد شد.

بیست و سومین همایش هماهنگی ارگانهای دریایی در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی در چهار محور" ایمنی و محیط زیست دریایی؛ الزامات و بسترهای مورد نیاز در اقتصاد مقاومتی"، "الزامات ناوگان تجاری، صیادی و مسافری در بسترهای توسعه و اقتصاد مقاومتی"، " نقش بنادر، لجستیک بندری و زنجیره تامین در توسعه دریامحور با تاکید بر سیاستهای اقتصاد مقاومتی" و " نقش سرمایه انسانی در صنعت حمل و نقل دریایی با تاکید بر سیاستهای اقتصاد مقاومتی" برگزار خواهد شد.

در این همایش چهار پنل با ارائه مقالات و دیدگاههای تخصصی و کاربردی برگزار خواهد شد که با تمرکز و تاکید بر اقتصاد مقاومتی و محورهای این همایش خواهد بود.
بیست و سومین همایش هماهنگی ارگانهای دریایی دوشنبه چهارم خردادماه امسال در مجتمع آموزشی رفاهی شرکت ملی نفت در محمودآباد افتتاح می‎شود. این همایش سه‎شنبه پنجم خردادماه با صدور قطعنامه ای به کار خود پایان می دهد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
خرید بیش از ٢١٤ میلیارد ریال کالا از بازارهای داخلی

خرید بیش از ٢١٤ میلیارد ریال کالا از بازارهای داخلی



بیش از ١٠ هزار و ٥٠٠ قلم کالا به ارزش افزون بر ٢١٤ میلیارد ریال پارسال از سوی شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون از بازارهای داخلی خریداری شد.


به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب، رئیس تدارکات و امور کالای شرکت نفت و گاز کارون در این باره گفت: این میزان خرید نسبت به پارسال ١٥ درصد رشد داشته است.
سعید امینی زاده، ساخت تیوب بندل برای مبدلهای حرارتی کارخانه ها، غلافهای دو تکه، تجهیز ماشین امداد و نجات آتش نشانی به بیش از یکصد تجهیز ویژه و ساخت و تامین بسیاری کالاهای ضروری دیگر را از جمله اقدامهای تدارکات و امور کالای این شرکت برشمرد.

وی افزود: فعالیتهای اداره تدارکات و امور کالا شرکت کارون پارسال حول محور ذینفعان شامل متقاضیان کالا، تامین کنندگان کالا، کارکنان اداره کالا، سهامداران و جامعه پایه ریزی شد.
امینی زاده، اظهار کرد: هسمو با این هدف در دوره مورد بررسی، هفت هدف راهبردی شامل نگهداری بهینه کالا، افزایش رضایتمندی متقاضیان کالا، افزایش سرعت تامین کالا، افزایش رضایتمندی تامین کنندگان کالا و افزایش توانمندی کارکنان بخش کالا برای پیشبرد فعالیتها تعیین شد.
رئیس تدارکات و امور کالای شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون، گفت: همچنین برای پایش اهداف، ١٧ شاخص اندازه گیری و ١٥ برنامه عملیاتی تعریف شده است که همه شاخصها و ١٢ برنامه عملیاتی به نتیجه مطلوب رسید و اهداف مورد نظر ١٠٠ درصد محقق شد.

وی، با اشاره به برنامه های امسال، توضیح داد: برای حفظ و تداوم رضایتمندی ذینفعان، امسال نیز ٢٣ شاخص برای اندازه گیری حصول به اهداف راهبردی و ٢٣ برنامه عملیاتی در این شرکت تدوین شده است که امیدواریم با همکاری کارکنان پر تلاش تدارکات و امور کالا همانند پارسال تحقق یابد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
پایلوت نمکزدای الکتروستاتیک نفت خام رونمایی شد

پایلوت نمکزدای الکتروستاتیک نفت خام رونمایی شد



پایلوت واحد نمکزدای الکتروستاتیک نفت خام به ظرفیت ٢٠ بشکه در روز برای نخستین بار در کشور با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت رونمایی شد.


به گزارش خبرنگار شانا، مهدی محمدی، مسئول طرح تدوین دانش فنی نمکزدای الکترواستاتیک نفت خام امروز (سه شنبه ٢٩ اردیبهشت ماه) در آیین رونمایی از این پایلوت اظهار کرد: این پایلوت برای نخستین بار در کشور به وسیله پژوهشگاه نفت طراحی و ساخته شده و کشور را بی نیاز از واردات این فناوری کرده است.

وی با بیان این که این پایلوت برای انواع نفت خام و در مناطق مختلف کاربرد دارد، اظهار کرد: این فناوری بدون افزودن دمولسیفایر نیز بازدهی بالایی دارد.
محمدی ادامه داد: این پایلوت برای سه نوع نفت خام با سختی متفاوت انجام شد و پارامترهای مصرف انرژی الکتریکی و سوخت فسیلی، افت فشار شیر اختلاط و میزان واترکات در آن لحاظ شده است.
مسئول طرح تدوین دانش فنی نمکزدای الکتروستاتیک نفت خام، یادآور شد: با این فناوری زمینه ایجاد شبیه ساز عملیات نمکزدا نیز قابل تعریف است.

وی تصریح کرد: پژوهشگاه صنعت نفت با توجه به تجربه ها و سوابقی که در این دانش فنی به دست آورده است می تواند در زمینه های مشارکت در پروژه های صنعتی ساخت واحدهای نمکزدایی، مشاوره در زمینه بهبود عملکرد و رفع مشکلات عملیاتی واحدهای نمکزدا، همچنین تست پایلوتی برای انواع نفت خام به منظور تعیین شرایط عملیاتی بهینه واحد و ساخت پایلوت سیار با هدف انجام آزمایشهای میدانی انتخاب دمولسیفایر به صنعت ارائه خدمات کند.

به گزارش شانا، نفت خام استخراج شده از مخازن همواره مقدار قابل توجهی مواد ناخواسته نظیر آب و املاح را همراه خود دارد که سبب خوردگی و ایجاد رسوب در تاسیسات صنعت نفت می شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت دکلهای حفاری در دستور کار قرار گرفت

ساخت دکلهای حفاری در دستور کار قرار گرفت

معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت گفت: تسریع در ساخت واحد نمکزدای الکتروستاتیک نفت خام از سوی پژوهشگاه صنعت نفت می تواند کمک شایانی به ازدیاد برداشت از میدانهای نفتی کند.


به گزارش خبرنگار شانا، محمدرضا مقدم امروز (سه شنبه، ٢٩ اردیبهشت ماه) در مراسم رونمایی از پایلوت نمکزدای الکتروستاتیک نفت خام در پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به این که پژوهشگاه صنعت نفت در طراحی پایلوت نمکزدای الکتروستاتیک نفت خام به منابع خود اتکا کرده است، اظهار کرد: طراحی این پایلوت از سوی این مرکز نوعی کارآفرینی ایجاد کرده است که امیدواریم این کار ادامه یابد.

وی با اشاره به این که این مرکز در طراحی این پایلوت درگیر و معطل امور اداری نشده است، گفت: پژوهشگاه می تواند مدعی تنها دارنده دانش فنی نمکزدا در کشور باشد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت با بیان این که وزیر نفت ساخت دکلهای حفاری، کویلد تیوبینگ (Coiled Tubing) و واحد نمکزدا را افزون بر ساخت ١٠ قلم کالای اولویت دار صنعت، در دستور کار این معاونت قرار داده است، تصریح کرد: پژوهشگاه صنعت نفت امروز نشان داد که برای توسعه این فناوری در کشور عزم جدی دارد و باید تفاهمنامه خود با جهاددانشگاهی در این زمینه را به قرارداد تبدیل کند.

مقدم با اشاره به این که وزیر نفت تأکید فراوان به تسریع ساخت واحد نمکزدا دارد، یادآور شد: باید بخش اعظم و مهم این واحد خارج از واحد عملیاتی ساخته و مونتاژ شود تا زمان زیادی را از دست ندهیم و برای این منظور در حوزه ساخت باید با جهاددانشگاهی همکاری کرد.
وی در پایان افزود: با توجه به عزم وزارت نفت در برداشت از منابع امیدواریم پژوهشگاه صنعت نفت دستاوردهای فناورانه حرفه ای را برای صنعت به انجام برساند.
بر اساس این گزارش، پایلوت نمکزدای الکتروستاتیک نفت خام با هدف بومی سازی، امروز (سه شنبه ٢٩ اردیبهشت ماه) به ظرفیت ٢٠ بشکه در روز از سوی پژوهشگاه صنعت نفت رونمایی شد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمکزداها از ارکان اصلی تولید نفت در حوزه بالادست هستند

نمکزداها از ارکان اصلی تولید نفت در حوزه بالادست هستند

معاون فناوری و امور بین الملل پژوهشگاه صنعت نفت اظهار کرد: این پژوهشگاه با رونمایی از پایلوت نمکزدای الکتروستاتیک نفت خام به یکی از دغدغه های حوزه بالادستی پاسخ داده و آماده ساخت و استفاده میدانی از نمکزدای تمام ایرانی است.


به گزارش خبرنگار شانا، امیرعباس حسینی امروز سه شنبه (٢٩ اردیبهشت ماه) در آیین رونمایی از پایلوت نمکزدای التروستاتیک نفت خام با اشاره به این که یک قرن بهره برداری از منابع هیدروکربوری، توقع توسعه و دستیابی به بخشهای اصلی فناوریهای مرتبط را دوچندان می کند، گفت: گام نخست پس از ملی شدن صنعت نفت، بهره برداری بومی از منابع و کسب درآمد از آن برای توسعه کشور بوده است.

وی افزود: در دو سال گذشته، پژوهشگاه صنعت نفت با بازنگری در اهداف و راهبردهای خود و تلاش در تبدیل شدن به یک مرکز تحقیقات دولتی با مأموریت حل مشکلات صنعت از طریق فناورانه و پاسخ به دغدغه های صنعت در جهت تولید بهینه و مطلوب، وظایف خود را بازنگری و اصلاح کرد.

معاون فناوری و امور بین الملل پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به تولید نفت به عنوان هدف مشترک در همه صنعت نفت، یادآور شد: این پژوهشگاه مفتخر است که با دستیابی به دانش فنی نمکزداها که از ارکان تولید در بالادست نفت به شمار می آیند، یکی از دغدغه های مهم فناورانه حوزه بالادستی را پوشش داده و آماده ساخت و استفاده میدانی از نمکزدای تمام ایرانی است.
حسینی ادامه داد: پژوهشگاه صنعت نفت مراحل توسعه فناوری نمکزدای الکتروستاتیک نفت خام را تا پایلوت نیمه صنعتی پیموده و صاحب دانش فنی نمکزداست.
وی با اشاره به امضای تفاهمنامه ای میان جهاددانشگاهی و شرکت اقماری مهندسی دانش بنیان پژوهشگاه در این زمینه گفت: پژوهشگاه صنعت نفت توانایی ساخت نمکزدای ایرانی با دانش ایرانی و تجربه های جهانی را داراست و در این راه نیازمند حمایت صنعت نفت است.

معاون فناوری و امور بین الملل پژوهشگاه صنعت نفت یادآور شد: این مرکز آمادگی ساخت نمونه موبایل این فناوری را برای آزمایش میدانی و جلوگیری از صرف هزینه های فراوان تست در حین بهره برداری و جایگزینی در محل را دارد.
به گزارش شانا، پایلوت واحد نمکزدای الکتروستاتیک نفت خام امروز (سه شنبه ٢٩ اردیبهشت ماه) با حضور محمدرضا مقدم، معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت رونمایی شد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش ٢ هزار و ١٠٠ بشکه‌ای تولید نفت میدان بهرگانسر

افزایش ٢ هزار و ١٠٠ بشکه‌ای تولید نفت میدان بهرگانسر



رئیس سکوی بهرگانسر، گفت: با انجام عملیات حفاری و راه‌اندازی چاههای ١٧ و ١٨ میدان بهرگانسر، در مجموع ٢ هزار و ١٠٠ بشکه نفت خام با درجه ٣٤,٥ API به تولید این سکو افزوده شده است.


به گزارش شانا، شاهرخ باحقیقت افزود: به همت کارکنان سختکوش سکوی بهرگانسر پس از انجام عملیات حفاری، کار طراحی‌، ساخت و نصب خطوط لوله جریانی چاههای ١٧ و ١٨ این میدان که در لایه‌های آسماری تکمیل شده ­اند، پیش از زمان پیش‌بینی شده به پایان رسید.

به گفته رئیس سکوی بهرگانسر، این عملیات با پشتیبانی واحدهای مربوطه در منطقه با صرف ٣٨٠ نفر ساعت (‌سه روز کار مداوم‌) روز چهارشنبه ٢٣ اردیبهشت‌ماه به اتمام رسید.
انجام عملیات یادشده در مجموع با ٣٠ سرجوش لوله‌های ٤ و ٦ اینچ به اهتمام پرسنل عملیاتی سکوی بهرگانسر‌، واحدهای بهره ­برداری منطقه، پشتیبانی و ستادی انجام شده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ثبت نام طرح زنجیره ای تبدیل گاز به محصولات پتروشیمی

ثبت نام طرح زنجیره ای تبدیل گاز به محصولات پتروشیمی



ثبت نام طرح زنجیره ای تبدیل گاز به محصولات پتروشیمی (GTP/GTO and chains) اسلام آباد غرب از دوم خرداد ماه آغاز می شود.


به گزارش خبرنگار شانا، وزارت نفت طی اطلاعیه ای زمان آغاز ثبت نام درطرح تبدیل گاز به محصولات پتروشیمی (GTP/GTO and chains) اسلام آباد غرب را دوم تا ٢٠ خردادماه امسال اعلام کرد.
در این اطلاعیه آمده است جهت تردد برای تحویل مدارک و اسناد طرح فراخوان در موعد ثبت نام، لازم است مدیرعامل یا نماینده او با در دست داشتن معرفی نامه با سربرگ شرکت و امضاء مدیر عامل و ممهور به مهر شرکت مراجعه کند.
همچنین دراین اطلاعیه عنوان شده است، کلیه متقاضیان یک نسخه اسکن شده در قالب لوح فشرده از کلیه اسناد و مدارک خود را بصورت تفکیک شده و با طبقه بندی منظم و لازم، در روز ثبت نام بهمراه نسخه چاپی کل مدارک ارائه و تحویل دهند. همچنین متقاضیان محترم از ارائه هرگونه مدارک اضافه بر موارد مندرج در دستور العمل فراخودداری کنند.

در این اطلاعیه ازسرمایه گذاران خواسته شد برای دریافت دستور العمل و شرایط شرکت در فراخوان به نشانه های الکترونیکی (mop.ir)، شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (shana.ir)، پورتال شرکت ملی صنایع پتروشیمی (nipc.ir) و روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی(nipna.ir) مراجعه کنند.

سرمایه گذاران می توانند مدارک خود را به خیابان حافظ، نرسیده به خیابان طالقانی، وزارت نفت، ساختمان مرکزی قدیم، طبقه هفتم، انتهای سالن شرقی، اتاق جلسات، شماره ٧٣٩ ارائه دهند.
به گزارش شانا، طرح زنجیره ای تبدیل گاز به محصولات پتروشیمی (GTP/GTO and chains) با هدف اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری در باره سیاستهای اقتصاد مقاومتی و اصل ٤٤ قانون اساسی و همچنین برای جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده اجرا می شود.
این فراخوان با رعایت مفاد جز ٤ از بند پ ماده ٣ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مصوبه ١٩ اردیبهشت ١٣٩١ مجلس شورای اسلامی که صدور مجوز فعالیت و پروانه بهره برداری برای اشخاص واجد شرایط بخشهای غیر دولتی در عملیات پایین دستی صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی را از وظایف وزارت نفت تعیین کرده، داده شده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
آغاز حفاری چاه های قدیمی در نوروز

آغاز حفاری چاه های قدیمی در نوروز



رئیس سکوی نفتی نوروز از آغاز حفاری مجدد در محل چاه های قدیم این میدان خبر داد.


علیرضا افراسیابی، در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: هم اکنون دکل حفاری در محل چاه های نوروز قدیم حاضر شده و در روزهای آینده حفاری یک چاه را آغاز خواهد کرد و پس از آن چند چاه قدیمی دیگر این میدان که در سالهای قبل از انقلاب فعال بوده اند را حفاری مجدد خواهد کرد.

وی با بیان این که چاه های میدان نوروز تولید طبیعی دارند و بدون پمپهای درون چاهی فعال هستند افزود: با توجه به دوره تولید از طریق برخی چاه ها، نیاز است تا برای افزایش تولید روی تعدادی از چاه ها پمپهای درون چاهی نصب شود که این موضوع در دست بررسی است و به محض قطعی شدن اقدام خواهد شد.

افراسیابی از نهایی شدن مطالعات توسعه میدان نوروز نیز خبر داد و گفت: توسعه این میدان در دستور کار قرار دارد و بزودی چاههای جدید حفاری می شود و امیدواریم مقدار تولید در میدان را افزایش دهیم.

به گزارش شانا، میدان نوروز واقع در ٩٧ کیلومتری منطقه بهرگان ابتدا ١٤ حلقه چاه فعال داشته است که در جنگ تحمیلی تأسیسات آن به طور کامل تخریب شد.
بر پایه این گزارش، با پایان جنگ، بازسازی موقت تاسیسات در دریا و خشکی انجام و طرح توسعه و نوسازی این میدان شامل حفاری ١٧ حلقه چاه تازه افقی، دو سکوی تولیدی و مسکونی انجام شد.
بر همین اساس، برداشت از این میدان نیمه نخست سال ٨٤ با رقم روزانه ٩٠ هزار بشکه توسط شرکت انگلیسی - هلندی شل آغاز شد و نفت این میدان هم اکنون به سکوی سروش منتقل و پس از فرآورش نهایی، برای ذخیره سازی و فروش به پایانه شناور صادراتی خلیج فارس منتقل می شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
پیشرفت ساخت سکوهای فاز ١٩ پارس جنوبی به ٧٦ درصد رسید

پیشرفت ساخت سکوهای فاز ١٩ پارس جنوبی به ٧٦ درصد رسید



روند ساخت و راه اندازی سکوهای فاز ١٩ پارس جنوبی در بخشهای ١٩A ،١٩ B و ١٩C با دستیابی به پیشرفت میانگین ٧٦ درصدی در سه سازه ادامه دارد.


به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، طرح توسعه فاز ١٩ دارای چهار سکوی دریایی است که سه سکوی آن در حال ساخت و یک سکوی دیگر آن نیز با توجه به طرح توسعه فاز یک، از طریق اختصاص سکوی دوم این فاز مرزی میدان مشترک پارس جنوبی به این پروژه تامین خواهد شد.

در این میان، مراحل ساخت و آماده سازی سکوی A فاز ١٩ با پیشرفتی برابر با ٧٧ درصد و در بخشهای B و C به ترتیب با ٦٣ و ٨١ درصد پیشرفت همراه است.

طرح توسعه فاز ١٩ هم‌ اکنون در زمینه طراحی، اجرا و نصب بخش فراساحل در مقایسه با دیگر طرحهای جدید میدان مشترک پارس جنوبی پیشتاز بوده و از پیشرفت فیزیکی مطلوبی برخوردار است.

بر اساس این گزارش، هدف از ساخت و اجرای فاز ١٩ پارس جنوبی، ‌برداشت و تولید روزانه ٥٦ میلیون مترمکعب گاز ترش از مخزن مشترک به وسیله چهار سکو و انتقال آن به وسیله خطوط لوله دریایی به خشکی و تبدیل آن به ٥٠ میلیون مترمکعب گاز شیرین، ٥٥٠ تن اتان، دو هزار تن پروپان، یکهزار و ٢٠٠ تن بوتان، ٨٠ هزار بشکه میعانات گازی و ٤٠٠ تن گوگرد در روز است.
 

Similar threads

بالا