خبر هایی از صنعت نفت ایران و جهان

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
پیش بینی ترکیب سبد سوخت کشور برای ٣٠ سال آینده

پیش بینی ترکیب سبد سوخت کشور برای ٣٠ سال آینده

معاون وزیر نفت گفت: هدف اصلی طرح جامع انرژی کشور که از سوی موسسه مطالعات انرژی کشور تدوین شده ترسیم وضع موجود و پیش بینی سبد سوخت برای ٣٠ سال آینده کشور است.


به گزارش خبرنگار شانا، منصور معظمی امروز (چهارشنبه، ٣٠ اردیبهشت ماه) در نشست مشترک با رضا ایرانمنش، رئیس موسسه مطالعات انرژی و کارشناسان ارشد این موسسه با اشاره به این که طرح جامع انرژی کشور بعنوان بزرگترین و مهمترین طرح پژوهشی ایران است که به سفارش کمیسیون انرژی مجلس و با نظارت معاونت برنامه ریزی وزارت نفت در پایان سال ١٣٩٢ به اتمام رسید، درباره هدف این طرح گفت: هدف اصلی طرح جامع انرژی کشور، ترسیم وضع موجود و پیش بینی سبد سوخت برای ٣٠ سال آینده کشور بوده است.

معاون وزیر نفت با بیان این که اجرای این طرح لازمه توسعه اقتصادی کشور بوده و بر بهینه سازی مصرف انرژی بویژه نفت و گاز تاکید دارد، تصریح کرد: پیش بینی فناوریهای مورد استفاده در سیستم عرضه انرژی در ٣٠ سال آینده که با توجیه فنی و اقتصادی و همچنین زمان و سرمایه گذاری لازم برای توسعه این فناوریها است، از جمله موارد مطرح در طرح جامع انرژی کشور است.

وی با یادآوری این که ضمانت اجرایی نتایج طرح جامع انرژی کشور ماده ١٢٥ قانون برنامه پنجم توسعه است و کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بر این طرح نظارت دارد، افزود: برنامه های معاونت برنامه ریزی وزارت نفت با کمک موسسه مطالعات انرژی، سالانه بروزرسانیمی شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
توسعه فرآیندهای مرتبط با صنایع پتروشیمی و پالایشی به دانشگاهها واگذار می شود

توسعه فرآیندهای مرتبط با صنایع پتروشیمی و پالایشی به دانشگاهها واگذار می شود

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری با اشاره به دستاوردهای صنعت نفت در زمینه فناوری غشا و نانو گفت: توسعه فرآیندها و فناوریهای مرتبط با صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی به دانشگاهها واگذار می شود.


به گزارش خبرنگار شانا، محمدرضا مقدم صبح امروز (سه شنبه، پنجم خردادماه) در دومین همایش غشا و فرآیندهای غشایی در دانشگاه تهران با بیان این که فناوری غشا در آینده در صنعت نفت تاثیر زیادی در فرآیندهای پالایشی خواهد داشت، گفت: برگزاری این همایشها سبب گسترش فرهنگ این فناوری در کشور می شود؛ البته باید تلاش کنیم اهداف و برنامه های تدوین شده در این همایشها به مرحله تجاری سازی برسد.

وی با اشاره به تلاشها و فعالیتهای صورت گرفته در زمینه تجاری سازی محصولات غشایی در جهاد دانشگاهی، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی یک مجموعه ارزشی و یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی به شمار می آید.
معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری با اشاره به دستاوردهای صنعت نفت در حوزه نانو و غشا، عنوان کرد: برای ادامه پیشرفتهای صورت گرفته دراین دو حوزه باید ارتباط میان حوزه و دانشگاه افزایش یابد.
مقدم تاکید کرد که با وجود سرمایه گذاری بسیار سنگین صنعت نفت در حوزه های فناوری و پژوهش و نیز اجرای پروژه های وسیع در سالهای گذشته هم اکنون در این حوزه در ابتدای راه هستیم.
وی به امضای توافقنامه میان وزارت نفت و وزارت علوم اشاره کرد و گفت: هم اکنون وزارت نفت در حوزه ازدیاد برداشت و توسعه فناوریهای صنایع پایین دستی و بهینه سازی مصرف سوخت با دانشگاههای کشور در حال همکاری است.
معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری با اشاره به واگذاری توسعه فناوری ازدیاد برداشت در ٥٢ مخزن نفتی به دانشگاههای کشور، یادآور شد: بیش از ١٣٠ میلیارد بشکه نفت درجای ایران در این مخازن وجود دارد که این موضوع نشانگر حساسیت و بزرگی این پروژه است؛ دانشگاهها باید در یک دوره ١٠ ساله ظرفیت ازدیاد برداشت از این مخازن را افزایش دهند، همچنین بزودی توسعه فناوریهای مرتبط با صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی به دانشگاهها واگذار می شود.
مقدم تصریح کرد: وزارت نفت در حوزه ساخت تجهیزات در دو سال گذشته فعالیتهای زیادی همچون ساخت ١٠ گروه خانواده کالایی صنعت نفت را انجام داده است. ضمن آن که مقدمه ساخت پنج قلم از آنها از طریق مناقصه نهایی شده است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
اهمیت ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت از طریق شرکتهای دانش بنیان

اهمیت ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت از طریق شرکتهای دانش بنیان

سرپرست مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ، گفت: اگر ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت از طریق شرکتهای دانش بنیان را روی غلتک بیندازیم ، هم صنعت نفت و هم دانشگاهها رشد قابل توجهی خواهند داشت.


ابراهیم طالقانی در گفتگو با خبرنگار شانا، با تاکید بر این که نقطه عطف کار در سال ٩٤ تعامل با دانشگاهها و استفاده از آنها برای افزایش دانش و فناوریهای جدید صنعت نفت است، گفت: تعدادی از دانشگاهها مشاور فنی ما در میدانهایی خاص و مهم شده اند در حالی که در گذشته چنین تعاملی میان دانشگاه و صنعت نفت وجود نداشت و تنها با تهیه MDP کار را پیش می بردیم و مشاوری برای فناوری در میدان نداشتیم.

وی اظهار امیدواری کرد که این اقدام زمینه ساز حرکتها و تعامل بیشتر باشد و افزود: امیدواریم بزودی تعداد میدانهایی که توسعه فناورانه آنها به دانشگاهها واگذار شده است، به یکصد میدان برسد.
وی با اشاره به اجرایی شدن قرارداد با ٩ دانشگاه و و مرکز تحقیقاتی، گفت: با این اقدام مسیر برای تجاری سازی بسیاری از پژوهشها و فناوریها باز می شود. به عبارتی با اجرای فعالیتهای علمی و اجرایی شدن آنها بازار عرضه آنها هم به وجود می آید و می توان امیدوار بود که سهم قابل توجهی از بازار را در دست داشته باشیم.طالقانی با اشاره به حمایت وزارت نفت از شرکتهای دانش بنیان، تصریح کرد: قراردادهای تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی با شرکتهای دانش بنیان امضا می شود، اما شروطی را در این میان قرار داده ایم و حتما یک شرکت باید مصرف کننده محصول آنها باشد. با این حمایتها شرکتهای دانش بنیان انگیزه پیدا می کنند و درحال حاضر شاهد قراردادهای همکاری میان بخشهای مختلف نظیر پژوهشگاه صنعت نفت با این شرکتهای دانش بنیان هستیم.
سرپرست مدیریت پژوهش شرکت ملی نفت ایران، با تاکید بر این که مرجع صدور گواهی برای شرکتهای دانش بنیان، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری است، عنوان کرد: تاکنون شرکتهایی در گروههای شیمی ، مکانیک و ابزار دقیق و برق و ... تشکیل شده است و ما همه شرکتها را برای اخذ گواهی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ترغیب می کنیم و در مکانیزمهای حقوقی کار و روند قراردادها هم کمکهایی داریم.
وی تاکید کرد که اگر موضوع ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت از طریق شرکتهای دانش بنیان را روی غلتک بیندازیم ، هم صنعت نفت و هم دانشگاهها رشد قابل توجهی خواهند داشت.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
برداشت حدود ١,٢ میلیارد بشکه نفت از قدیمی ترین میدان ایران

برداشت حدود ١,٢ میلیارد بشکه نفت از قدیمی ترین میدان ایران

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجد سلیمان از برداشت حدود یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون بشکه نفت از قدیمی ترین میدان ایران در ١٠٦ فعالیت صنعت نفت خبر داد.


ابراهیم پیرامون به مناسبت پنجم خردادماه، سالروز آغار برداشت نفت خام از نخستین حلقه چاه در ایران و خاورمیانه واقع در میدان نفتی مسجدسلیمان، به خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب گفت: نفت درجای این میدان ٦,٦ میلیارد بشکه برآورد شده که تاکنون ١٧.٥ درصد از این میزان استخراج شده است.
وی با بیان این که امکان تخلیه کامل نفت موجود در یک میدان وجود ندارد، افزود: برداشت نفت از میدان نفتی مسجدسلیمان و حجم آن به روشهای به کار گرفته شده، بستگی دارد.پیرامون اظهار کرد: از هیچ میدان نفتی در جهان ١٠٠ درصد آن برداشت نمی شود و میانگین حجم برداشت ٢٠ تا ٣٠ درصد است و در باره این میدان نیز امید می رود تا چند درصد دیگر از نفت درجای آن برداشت شود.
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت وگاز مسجدسلیمان درباره احیای چاههای قدیمی در یالهای شمالی و جنوبی این میدان نفتی، گفت: در این ارتباط اقدامهایی صورت گرفته و این طرح در برنامه توسعه ای شرکت تعریف شده است.
وی درباره تولید گاز از مخزن گازی ژوراسیک به عنوان یکی از نادرترین مخازن گازی جهان از نظر بالابودن درصد گاز گوگردی، توضیح داد: هم اکنون از ٦ حلقه چاه در این مخزن روزانه ١١٠ میلیون فوت مکعب گاز برداشت و از طریق خطوط لوله برای تامین خوراک پتروشیمی رازی به بندر ماهشهر انتقال داده می شود.پیرامون افزود: بر اساس برنامه های تولیدی وتوسعه ای روزانه ٣٥٠ میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت از چاههای فعال و گازی شرکت تولید خواهد شد که بخش زیادی از آن به مخازن تزریق می شود. مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان اظهار کرد: بخشی از گازهای تولیدی از مخازن نفتی شرکت نفت و گاز مسجد سلیمان هم اکنون سوزانده می شود که به دلیل استقرار میدانهای تحت سرپرستی این شرکت در مناطق سخت گذر بوده است که تلاش می شود با تکمیل واحدهای مربوط به گاز از جمله احداث کارخانه گاز و گاز مایع (NGL١٧٠٠) بخش قابل توجهی از این گازها جمع آوری و از آنها استفاده بهینه به عمل آید.
پیرامون در بیان تاریخچه استخراج نفت در این منطقه، گفت: نخستین چاه نفت خاورمیانه در پنجم خردادماه سال ١٢٨٧ به عنوان چاه شماره یک در مسجد سلیمان فوران و به تولید رسید.
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت وگاز مسجدسلیمان افزود: اکنون ٦٠٥ حلقه چاه در میدانها و مخازن نفتی این شرکت حفر شده است که حدود ٣٦٠ حلقه آن به میدان نفتی مسجد سلیمان اختصاص دارد.
وی یادآور شد: این شرکت یکی از شرکتهای زیر مجموعه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است که راهبری و تولید صیانتی از میدانهای نفتی مسجدسلیمان، پرسیاه، لالی، زیلایی، کارون، لب سفید، پلنگان، قلعه نار، کبود، بالارود، نفت سفید و هفتکل تا سقف ١٥٠ هزار بشکه در روز را در گستره عملیاتی به وسعت ٢٧ هزار کیلومتر در شمال استان خوزستان عهده دار است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
احداث و بهره برداری از بزرگترین حوضچه مدیریت پسماند کنده های حفاری

احداث و بهره برداری از بزرگترین حوضچه مدیریت پسماند کنده های حفاری



رئیس اداره مهندسی و طراحی راه و ساختمان شرکت ملی حفاری ایران از احداث و بهره برداری از نخستین و بزرگترین حوضچه دفن کنده های حفاری از سوی این شرکت خبر داد .


به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب، مسعود جعفرزاده گفت: با توجه به گسترش و توسعه فعالیتهای حفاری و افزایش تولیدات نفت و گاز با رعایت مسائل زیست محیطی و حفظ اکوسیستم مناطق عملیاتی طرح ساخت محل دفن کنده های حفاری در موقعیت میدان نفتی یاران جنوبی در دستور کار قرار گرفت .

وی درباره مشخصات فنی و فضای این پروژه توضیح داد: این حوضچه نخستین بار در صنعت نفت با رعایت استانداردهای زیست محیطی و بین المللی در ابعاد ٩٣ در ٩٣ متر مربع باظرفیت ۲۸ هزار مترمکعب راه اندازی شده است .
جعفرزاده افزود: ایزولاسیون این حوضچه با لایه محافظت شده ژئو ممبران و با تحکیم کف حوضچه با ایجاد بستر بتونی و همچنین جداسازی آن از محیط پیرامون با ۴۰۰ متر فنس کشی انجام شده است.
مدیر پروژه حفاری میدان یاران جنوبی در شرکت ملی حفاری ایران نیز گفت: با ساخت این حوضچه، تمام کنده های حفاری در مناطق عملیاتی میدان یاران، جمع آوری و ایزوله می شوند.
نصرالله عباسی افزود: توجه به شاخصهای زیست محیطی یکی از اصول اساسی هر شرکت صنعتی به حساب می آید و باید استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست در اجرای پروژه ها مورد توجه جدی واقع قرار گرفته و لحاظ شود.

طرح ساخت محل دفن کنده های حفاری در منطقه عملیاتی میدان یاران در مدت ۵ ماه با صرف هزینه ای افزون بر ١٠ میلیارد ریال اجرا شد.
شرکت ملی حفاری ایران هم اکنون در میدان یاران جنوبی ٥ دکل حفاری دارد که در حال حفر ٢٢ حلقه چاه توسعه ای ارزیابی هستند.

براساس قرارداد اجرای این پروژه که میان شرکت ملی حفاری ایران و شرکت مهندسی و توسعه نفت منعقد شده پروژه به صورت کلید در دست (EPDS )

اجرا و در قالب آن مراحل طراحی، تامین کالا و ارائه خدمات فنی و مهندسی به عهده ملی حفاری است.
میدان یاران یکی از میدانهای مشترک نفتی در منطقه غرب کارون است که طرح توسعه آن با استفاده از توان فنی و منابع مالی داخلی در دست اجراست.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش خریدهای داخلی در شرکت پایانه های نفتی ایران

افزایش خریدهای داخلی در شرکت پایانه های نفتی ایران



مدیر بازرگانی شرکت پایانه های نفتی ایران از افزایش خریدهای داخلی این شرکت، برای اجرای پروژه های مختلف در مناطق عملیاتی خارگ، عسلویه و شمال خبر داد.


به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، ولی محمد دهقانپور درنشست مجمع عمومی سالانه این شرکت با بیان این که در برنامه ریزی های اولیه مقرر شده بود در سال ١٣٩٣ حدود ٣٦٠ میلیارد و ٨٧٥ میلیون ریال برای اجرای پروژه های شرکت از بخش داخلی خرید شود، گفت: این رقم با افزایشی معادل ١٧ میلیارد ٢٦٢ میلیون ریال به ٣٧٨ میلیارد و١٣٧ میلیون ریال رسید.
وی ادامه داد: درحالی که خریدهای داخلی افزایش یافته است؛ خریدهای خارجی با ١٤ میلیارد و ٨٧٠ میلیون ریال کاهش به رقم ٢٥ میلیارد و ١٣٠ میلیون ریال رسید که کاهش قابل ملاحظه ای را نشان می دهد.
مدیر بازرگانی شرکت پایانه های نفتی ایران با بیان این که در بخش خرید های ارزی نیزدر مرحله اول ٤٦٩ هزار یورو و در مرحله دوم ٥٧٣ هزار دلار از خرید های خارجی کاهش یافت.

دهقانپور جایگزینی قطعات ساخت داخل به جای قطعات خارجی، طراحی و تدوین طرحهای قطعه سازی با همکاری مراکز پژوهش و سازندگان توانمند داخلی، انعطاف پذیری در ارتباط با تامین کنندگان کالا و خدمات داخلی را ازعوامل افزایش خریدهای داخلی در سال ١٣٩٣ دانست و گفت: گسترش منابع داخلی تامین کالا در راستای جایگزین سازی اقتصادی تولیدهای داخلی به جای کالاهای خرید خارج، تامین کالا از منابع و سازندگان داخلی در راستای کاهش خرید کالا از خارج و کاهش هزینه ها از موارد موفقیت شرکت پایانه ها در داخلی سازی اجری پروژه ها است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
آغاز ساخت نمونه پوشش سیمانی در اسکله شرقی جزیره خارگ

آغاز ساخت نمونه پوشش سیمانی در اسکله شرقی جزیره خارگ



رئیس پژوهش و توسعه شرکت پایانه های نفتی ایران از آغاز ساخت نمونه پایلوت کفپوش پوشش سیمانی اسکله شرقی جزیره خارگ پس از بررسی و شبیه سازی نرم افزاری خبر داد.


به گزارش شانا، مهدی حسنی با بیان این که پروژه پژوهشی استفاده از پوشش سیمانی به جای تراورس های چوبی اسکله شرقی به منظور افزایش طول عمرو همچنین کاهش وابستگی به واردات این کالا تعریف شد، افزود: با توجه به موقعیت استراتژیک اسکله شرقی و حساسیتهای عملیاتی و ایمنی آن، پیش از ساخت پایلوت این پروژه ابتدا شبیه سازی نرم افزاری انجام شد تا ازطریق شبیه سازی، صحت طراحی انجام شده تایید و ریسک اجرای پروژه به کمترین میزان برسد.

به گفته حسنی برای اجرای بخش پایلوت این پروژه، پارکینگ ورودی اسکله شرقی در نظر گرفته شده است که با همکاری مجری (جهاد دانشگاهی ) اجرای آن آغاز می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت پایانه های نفتی ایران، رئیس پژوهش و توسعه شرکت پایانه های نفتی ایران تاکید کرد: با توجه به اهمیت اجرای پروژه حتی درمرحله پایلوت نیز قطعه های مورد نیاز از جمله میلگرد هایFRP، پوکه ها و الیاف شیشه و مورد بازرسی تیم کارشناسان پژوهش و امور فنی شرکت پایانه های نفتی ایران قرار گرفته و بخش به بخش تایید می شود.
حسنی در خصوص مزایای اجرای این پروژه گفت: این پوشش سیمانی که به شکل بتن سبک پلیمری است ٥٠ درصد ارزان تر از تراورس های چوبی پیشین است از نظر وزن و نفوذ ناپذیری نیز دارای کیفیتی به مراتب بالاتر ازنوع قبلی است، بنحوی که استحکام ( مقاومت فشاری) چوب ٢١ و استحکام این پوشش جدید ٣٦ مگا پاسکال ارزیابی شده است.به گفته وی طول عمر پوشش سیمانی جدید ٦٠ سال برآورد شده است ولی پوششهای چوبی قدیمی در خوشبینانه ترین حالت ٢٥ سال عمر می کنند. همچنین زبری سطح نیز ٢٠ میکرومتر برآورد شده است که با استاندارد های تعریف شده کاملا تطابق دارد.
رئیس پژوهش و توسعه شرکت پایانه های نفتی ایران با تاکید بر این که پوشش سیمانی تعریف شده در این پروژه پژوهشی به دست نیروی توانمند داخلی قابل ساخت و تامین است، گفت: استفاده از این پوشش سبب می شود ١٠٠ درصد از واردات بی نیازشویم.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
راه اندازی ٥ کارخانه جدید نمکزدایی در مناطق نفتخیز جنوب

راه اندازی ٥ کارخانه جدید نمکزدایی در مناطق نفتخیز جنوب

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: پنج کارخانه جدید نمکزدایی نفت در حوزه عملیاتی این شرکت در مراحل تکمیل قرار دارند که با تامین منابع مالی به تدریج در سال جاری راه اندازی خواهند شد.


به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب، بیژن عالیپور افزود: با راه اندازی این واحدها در مجموع ٣٤٠ هزار بشکه به ظرفیت نمکزدایی نفت این شرکت افزوده می شود.

وی اظهار کرد: این کارخانه ها شامل نمکزدایی منصوری با ظرفیت ٧٥ هزار بشکه، گچساران - ٣ با ظرفیت ١١٠ هزار بشکه، هفت شهیدان با ظرفیت ٥٥ هزار بشکه، بی بی حکیمه - ١ با ظرفیت ٥٥ هزار بشکه و هفتکل و نفت سفید با ظرفیت ٤٥ هزار بشکه در روز است.

عالیپور با بیان این که هم اکنون ٣٨ پروژه در زمینه ساخت و توسعه واحدهای نمکزدایی نفت در این شرکت در دست اجراست، گفت: هدف از اجرای این پروژه ها ایجاد ظرفیت نمکزدایی ٩٠٠ هزار بشکه در روز نفت خام است.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران، ظرفیت سازی فرآورش نفت نمکی، بالا بردن کیفیت نفت تولیدی، صیانت از ذخایر نفتی با جلوگیری از حفر چاههای جدید، جلوگیری از کاهش خوراک پالایشگاهها و رفع مشکلات زیست محیطی با تزریق پساب واحدهای نمکزدایی به چاههای دفعی را از اهداف اجرای پروژههای نمکزدایی برشمرد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
برداشت گاز از سکوی فاز ١٨ پارس جنوبی آغاز شد

برداشت گاز از سکوی فاز ١٨ پارس جنوبی آغاز شد



تولید و برداشت گاز از سکوی فاز ١٨ پارس جنوبی برای فرآورش در پالایشگاه فازهای ١٥ و ١٦ این میدان مشترک آغاز شد.


به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس،‌ مجری طرح توسعه فازهای ١٧ و ١٨ گفت: با پایان عملیات چاههای باقیمانده سکوی نخست فاز ١٨ و با توجه به وجود ظرفیتهای پالایشی جدید در فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی، تولیدات این بخش از میدان به ظرفیت روزانه ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز برای شیرین سازی و فرآورش به پالایشگاه فازهای ١٥ و ١٦ انتقال می یابد.
حسن بویری افزود: طبق تصمیات اتخاذ شده از سوی وزارت نفت مقرر شده است تا با هدف حداکثرسازی سطح تولید گاز از این میدان مشترک، پالایشگاه هایی که آمادگی بیشتری برای دریافت گاز از دریا دارند با اتصال به سکوهای تولیدی منابع گازی لازم را دریافت کنند.
وی ادامه داد: با توجه به این که هم اکنون پالایشگاه فازهای ١٥ و ١٦ آمادگی بیشتری برای دریافت گاز از سکوی ١٨A را دارد گفت: با ایجاد ارتباط میان خطوط انتقال گاز این دو فاز از طریق اجرای خطوط لوله در حوزه خشکی عسلویه، گاز تولیدی سکو ١٨ برای انجام فرآورش و تولید محصولات جانبی به فازهای ١٥ و ١٦ ارسال می شود.
بویری با اشاره به اجرای موفق این عملیات و آغاز تولید و برداشت گاز از این حوزه افزود: هم اکنون بخشی از منابع موجود در این بخش از میدان به فازهای ١٥ و ١٦ منتقل می شود که به تدریج و با استمرار این روند، در ١٠ روز آینده مقدار برداشت و تولید به ١٤ میلیون مترمکعب (٥٠٠ میلیون فوت مکعب) افزایش خواهد یافت.
مجری فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی یادآور شد: هم اکنون دو ردیف شیرین سازی این پالایشگاه به ظرفیت تولید روزانه ٢٠ میلیون مترمکعب گاز از طریق استفاده از منابع گازی فازهای ٦، ٧ و ٨ در حال بهره برداری است که پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک با تکمیل تجهیزات دریافت، گاز سکوی ١٨A و ١٧A به این پالایشگاه منتقل می شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
دومین کشف فراساحلی انی در لیبی

دومین کشف فراساحلی انی در لیبی



شرکت ایتالیایی انی در لیبی گاز کشف کرد.


به گزارش خبرگزاری یو پی آی از میلان، شرکت انی ایتالیا روز سه شنبه (٥ خردادماه) اعلام کرد که این شرکت دومین میدان گازی را در طول یک سال در سواحل لیبی کشف کرده است.

شرکت انی اعلام کرد که این میدان دارای گاز و میعانات گازی موسوم به اریا-٣ ( Area ٣) در منطقه ای حدود ٨٥ مایلی سواحل لیبی قرار دارد.

شرکت انی در بیاینه گزارش داد: این چاه دومین کشف انی در منطقه فراساحلی دی از آغاز سال ٢٠١٥ میلادی به شمار می رود.

آزمایشهای تولید، حجم جریان اولیه تولید از این چاه را ١٣٤٠ بشکه معادل نفت در روز نشان می دهد و شرکت انی برآورد می کند که شاید بتواند در اوج تولید دست کم ٣ هزار بشکه معادل نفت در روز تولید داشته باشد.

پیش از جنگ داخلی لیبی در سال ٢٠١١ میلادی، این کشور روزانه بیش از یک میلیون بشکه در روز تولید داشت؛ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده بود که تولید نفت لیبی روزانه حدود ٣٠٠ هزار بشکه در روز است.

شرکت انی با اعلام این که بزرگترین شرکت بین المللی نفتی در حال فعالیت در لیبی است، گزارش داد که این شرکت در حال تولید ٢٥٠ هزار بشکه معادل نفت در روز از داراییهای خود در لیبی است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
نخستین کشف نفت نامتعارف در چین

نخستین کشف نفت نامتعارف در چین

شرکت ملی نفت چین بیش از ١٠٠ میلیون تن نفت نامتعارف (نفت سخت) در چین کشف کرد.


به گزارش خبرگزاری رویترز از پکن، روزنامه چاینا پترولیوم متعلق به شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی) روز سه شنبه (٥ خردادماه) اعلام کرد که این شرکت بیش از ١٠٠ میلیون تن ذخایر زمین شناسی نفت سخت (tight oil) در میدان چانگکینگ (Changqing field ) کشف کرده است.


این کشف نفتی در غرب استان شاآنشی واقع شده که نخستین کشف نفت نامتعارف چین است که از ١٠٠ میلیون تن فراتر رفته است.

بنا بر اعلام این روزنامه، مشخصات فنی ذخایر قابل برداشت شاید به طور قابل توجهی پایین تر باشد؛ اما ظرفیت تولید نفت سخت در حوزه اورداس، جایی که میدان چانگکینگ واقع شده است، بیش از یک میلیون تن است.
شرکت سی ان پی سی، بزرگترین تولیدکننده نفت آسیا و مادر شرکت پتروچاینا به شمار می رود.
میدان چانگکینگ در سه ماه نخست امسال ٦ میلیون تن نفت خام یا روزانه ٤٨٧ هزار بشکه تولید داشته است.

چین که گفته می شود بزرگترین ذخایر قابل برداشت شیل گس جهان را در اختیار دارد، تلاش می کند از انقلاب شیل گس آمریکا که تولید گاز آن را چند برابر کرد، الگوبرداری کند.

ساختار زمین شناختی پیچیده، تراکم جمعیتی بالا و کمبود آب، مهمترین چالشهای فناوری و زیست محیطی چین برای بهره برداری از ذخایر شیل گس و شیل اویل به شمار می آیند.

این چالشهای چین، فرصتهای درخشانی برای شرکتهای خدمات حفاری آمریکایی، از جمله شلمبرگر، هالیبرتون، بیکر هیوز و ودرفورد ایجاد می کند که سالهاست در چین حضور داشته اما تنها در بخشهای نفت و گاز متعارف فعال بوده اند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
هجوم نفت عراق به بازار

هجوم نفت عراق به بازار



کارشناسان نفتی معتقدند، اگر برنامه‌ریزی دولت بغداد برای انتقال نفت عراق درست باشد، باید منتظر هجوم نفت خام این کشور به بازار در آینده نزدیک بود.


به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، با این برنامه عراق، استراتژی اوپک برای حفظ سهم خود از بازار جهانی نفت وارد مرحله تازه‌ای می‌شود. بغداد قصد دارد طی ماه آینده صادرات نفت خام خود را با ٢٦ درصد افزایش به سطح ٣,٧٥ میلیون بشکه در روز برساند. این امر به معنای تشدید برنامه اوپک برای کنار زدن رقیب بزرگ یعنی صنعت شیل اویل آمریکا است.

اقدام عراق به معنای ورود روزانه ٨٠٠ هزار بشکه نفت اضافی به بازار است که این مقدار بیش از تولید قطر است. انتظار می‌رود که سایر اعضای اوپک هم در نشست ٥ ژوئن سیاست حفظ سطح تولید این سازمان را ادامه دهند.

بر پایه این گزارش، اگرچه برنامه‌ریزی حمل با کشتی به معنای تحقق سطح مورد نظر تولید در آینده نیست، اما نشانه‌ای است از آنچه قرار است رخ دهد. آمارها نشان می‌دهند که میزان واقعی صادرات هنوز از میزان برنامه‌ریزی شده برای حمل با کشتی عقب است.

فیاض النیما معاون وزیر نفت عراق چندی قبل اعلام کرد که احتمالا این کشور قادر نخواهد بود هدف صادرات ماه ژوئن یعنی ٣,١ میلیون بشکه در روز را محقق کند. با این حال موسسه مورگان استنلی معتقد است، هر مقدار افزایش عرضه نفت عراق به معنای آن است که اوپک بیش از برنامه ٣٠ میلیون بشکه‌ای خود نفت به بازار تزریق می‌کند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرگ دهها پرنده و پستاندار دریایی در اثر نشت نفت از خط لوله کالیفرنیا

مرگ دهها پرنده و پستاندار دریایی در اثر نشت نفت از خط لوله کالیفرنیا



مقامهای حیات وحش کالیفرنیا روز سه‌شنبه (پنجم خرداد ماه) از مرگ پستانداران دریایی و پرندگان در پی ترکیدن و نشت نفت از خط لوله انتقال نفت این ایالت خبر دادند.


به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامهای حیات وحش ایالت کالیفرنیا روز سه‌شنبه اعلام کردند که در پی ترکیدن خط لوله در خط ساحلی سانتا باربارا و نشت نفت آن، دهها پستاندار دریایی و پرنده کشته شدند.

دکتر میشل زیکاردی، دامپزشک دانشگاه کالیفرنیا و رئیس شبکه مراقبت از حیات وحش مناطق نفت‌خیز، گفت که از ٣٨ پرنده آغشته به نفت، ١٣ پرنده مرده و ٢٥ مورد زنده جمع‌آوری شده‌اند.پرندگان نجات‌یافته، بویژه پلیکانهای قهوه‌ای، برای پاکسازی و مراقبت به مرکز مراقبت از حیات وحش در لس‌آنجلس منتقل شده‌اند و پس از بهبودی آزاد می‌شوند.
به گفته زیکاردی، در میان پستانداران دریایی که قربانیان آشکار نشت نفت به شمار می‌روند، ١٥ شیر دریایی و ٦ فوک زنده جمع‌آوری شدند که دو شیر دریایی سپس جان خود را از دست دادند. همچنین افزون بر لاشه سه دلفین معمولی، پنج شیر دریایی دیگر نیز مرده پیدا شدند.
ماری فریک، سخنگوی اداره ماهیان و حیات وحش کالیفرنیا، نیز از مرگ تعداد مشابه پستانداران دریایی و پرندگان در این ایالت خبر داد.
بر اساس این گزارش، میزان دقیق خسارت واردشده به حیات وحش از سه‌شنبه گذشته پس از ترکیدن خط لوله کالیفرنیا و نشت دو هزار و ٤٠٠ بشکه نفت خام به خط ساحلی و اقیانوس واقع در غرب سانتا باربارا هنوز مشخص نشده است.
نشت نفت بیش از ١٤,٥ کیلومتر در امتداد ساحل گسترش یافته و سبب شده است که دو ساحل معروف این منطقه برای مدت نامعلومی تعطیل شوند. بنا بر این گزارش، ماهیگیری و صید حلزون در این منطقه ممنوع بوده است.این حادثه بزرگترین حادثه نشت نفت در خط ساحلی شمال غرب لس‌آنجلس از سال ١٩٦٩ میلادی تاکنون به شمار می‌رود. در این سال، ترکیدن خط لوله سبب نشت ١٠٠ هزار بشکه نفت به آبراه سانتا باربارا شد. حادثه نشت نفت سال ١٩٦٩ میلادی سبب مرگ هزاران پرنده و حیوان دریایی و بالا گرفتن جنبشهای نوین زیست محیطی در آمریکا شد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
وابستگی اعراب به پول نفت خام

وابستگی اعراب به پول نفت خام

بانک HSBC در گزارشی با ارائه تعدادی نمودار به بررسی وضع اقتصادی کشورهای عرب منطقه خلیج فارس پرداخته است.


به گزارش پایگاه اینترنتی بیزنس اینسایدر، در این گزارش میزان وابستگی ٦ کشور عربستان، بحرین، امارات، عمان، کویت و قطر به درآمدهای نفتی مورد بررسی قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، عربستان یکی از قدرتمندترین اقتصادهای منطقه خاورمیانه و خلیج فارس از جمعیتی جوان برخوردار است. با این حال وابستگی شدید این کشور به بخش نفت همچنان ادامه دارد. میان این ٦ کشور بیشترین وابستگی به درآمدهای نفتی مربوط به کویت و کمترین میزان مربوط به بحرین است.

گزارش بانک HSBC نشان می‌دهد: میزان وابستگی بحرین به درآمدهای نفتی حدود ٢٥ درصد است و بخش غیرنفتی حدود ٧٥ درصد اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهد. امارات با حدود ٤٠ درصد در رتبه دوم وابستگی به درآمدهای نفتی قرار دارد. این رقم برای عمان نزدیک به ٤٥ درصد اعلام شده است که رتبه سوم را نصیب این کشور می‌کند.

رتبه چهارم با بیش از ٤٥ درصد وابستگی به درآمدهای نفتی متعلق به عربستان است. میزان وابستگی اقتصاد قطر به بخش نفت حدود ٥٥ درصد اعلام شده است. این کشور از تولیدکنندگان بزرگ ال ان جی در جهان است. بیشترین میزان وابستگی به درآمدهای نفتی با بیش از ٦٠ درصد مربوط به کویت است.

کاهش قیمت نفت خام در ماههای گذشته موجب افت درآمدهای صادراتی کشورهای عرب منطقه خلیج فارس (و البته همه تولیدکنندگان این ماده) شده است. بر این اساس گفته می‌شود که بعضی از این کشورها در سال ٢٠١٥ با کسری بودجه مواجه خواهند شد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
بومی سازی لوله های جداری ٣٠ اینچ حفاری در کشور

بومی سازی لوله های جداری ٣٠ اینچ حفاری در کشور



نخستین بار در کشور لوله های جداری ٣٠ اینچ حفاری (CASING ٣٠”) براساس استانداردهای جهانی، بومی سازی و در مدار عملیات میدانی قرار گرفت.

مدیر پروژه حفاری میدان نفتی آذر در شرکت ملی حفاری ایران در این باره به خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب، گفت: ساخت این لوله ها با همکاری مشترک شرکت ملی حفاری و شرکت لوله سازی اهواز محقق شد.

مهران مفرشی افزود: این سایز لوله جداری پس از تولید در چاه شماره ٠١١ میدان نفتی آذر تا عمق ١٥٣ متری رانده و با موفقیت کامل نصب شد.

وی اظهار کرد: ورق این لوله ها در شرکت فولاد اکسین اهواز تهیه و مراحل ساخت لوله و اتصالات آن با نظارت متخصصان شرکت ملی حفاری ایران در شرکت لوله سازی اهواز صورت گرفت.

مفرشی گفت: تولید لوله های جداری ٣٠ اینچ در دو فاز مطالعاتی و طراحی مهندسی و عملیاتی در چند مرحله اجرا شد که نخست مطالعات در زمینه استاندارد تولید و استفاده از لوله های درزدار هم از نظر مواد و خواص متالورژیکی مورد نیاز و هم از نظر روشهای ساخت آنها انجام شد.

مدیر پروژه حفاری میدان نفتی آذر در شرکت ملی حفاری ایران ادامه داد: پس از طراحی عناصر آلیاژی و خواص متالورژیکی مورد نیاز برای ساخت ورقهای فولادی میکروآلیاژی، این ورق در شرکت فولاد اکسین تولید شد و در واحد شماره ٤ شرکت لوله سازی اهواز به روش SAWL با خط جوش مستقیم و روش جوشکاری زیر پودر (SAW) ساخته و متعاقب آن در چندین مرحله تستهای غیر مخرب و آزمایش فشار هایدرواستاتیک بر روی لوله های ساخته شده صورت پذیرفت.


وی همچنین مطالعات و طراحی دنده های پین و باکسها، نحوه مونتاژ اتصالات، جوشکاریها و انجام بازرسیهای مداوم در حین و پس از عملیات مونتاژ را از دیگر کارهای انجام شده در روند تولید این لوله ها برشمرد.

مفرشی در زمینه کاربرد لوله های جداری در صنعت حفاری توضیح داد: لوله جداری ( casing) لوله‌ای است که با آن ستون چاه از محیط مخزن جدا سازی می‌شود و در این عملیات، لوله‌ای که به روال معمول از فلز‌های مقاوم در برابر خوردگی است به درون چاه رانده می شود.

مدیر پروژه حفاری میدان نفتی آذر در شرکت ملی حفاری ایران جلوگیری از ریزش دیواره چاه، جدا سازی طبقات مختلف آب، نفت و گاز در مخزن،محافظت از ابزار درون چاهی لوله مغزی که پس از پایان حفاری کار گذاشته می‌شود، جلوگیری از ورود شن از درون مخزن به درون چاه، جدا کردن لایه های کم فشار از پر فشار و پیشگیری از ورود سیالات ناخواسته را به درون چاه از موارد کاربست لوله جداری در حفاری چاهها عنوان کرد.

به گزارش شانا، شرکت ملی حفاری ایران در چارچوب قراردادی با شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک)، حفاری ٧ حلقه چاه توسعه ای را در میدان نفتی آذر به صورت کلید در دست ( EPDS ) برعهده دارد.

این قرار داد مهرماه سال ٩١ امضا شد و در اجرای آن حدود ٣١ هزار و ٥٠٠ متر حفاری انجام می شود و در این ارتباط هم اکنون دستگاه حفاری ٣٥ فتح شرکت ملی حفاری ایران در حال حفر سومین حلقه چاه نفتی در این میدان است.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
پیشرفت ٩٦,١٨ درصدی فازهای ١٥ و ١٦ میدان پارس جنوبی

پیشرفت ٩٦,١٨ درصدی فازهای ١٥ و ١٦ میدان پارس جنوبی

مجری فازهای ١٥ و ١٦ میدان مشترک پارس جنوبی از پیشرفت فیزیکی ٩٦,١٨ درصدی این فازها خبر داد.


رضا فروزش در گفتگو با خبرنگار شانا، با تاکید بر این که ١٠ درصد پایانی مگا پروژه های پارس جنوبی از نظر کاری زمان بر و نیاز به فناوری بالایی دارد، گفت: هم اکنون بخشهای نهایی در این پروژه همچون راه اندازی واحدهای اس. آر. یو، ال. پی. جی، اتان زدایی و تکمیل عملیات حفاری چاههای باقیمانده در حال انجام است.
وی پیشرفت فیزیکی بخش پالایشگاه، خط لوله، سکوها و حفاری فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی را به ترتیب ٩٧,٤٦، ٩٨.٥٣، ٩٧.٨ و ٩٢.٥٥ درصد اعلام کرد.به گزارش شانا، مجری فازهای ١٥ و ١٦ میدان پارس جنوبی با اشاره به پایان عملیات اسیدکاری چاههای این فاز تا اواسط تیرماه امسال پیش از این به شانا گفته بود: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته تا زمان یادشده تولید این فاز به ١,٧ میلیارد فوت مکعب در روز می رسد.
فروزش با اشاره به رقم ٣١ میلیون مترمکعبی شیرین سازی گاز در فازهای ١٥ و ١٦ میدان مشترک پارس جنوبی، گفته بود: هم اکنون عملیات اسیدکاری دو حلقه چاه این فاز پایان یافته و تا اواخر هفته عملیات دو حلقه چاه دیگر به پایان می رسد.
وی با تاکید بر این که هم اکنون عملیات اسیدکاری چاههای گازی فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی درحالی انجام می شود که سکوهای این فازها در حال تولید هستند، گفته بود: پیش بینی می شود تا اواسط تیرماه امسال اسیدکاری دو حلقه چاه دیگر در فازهای ١٥ و ١٦ به پایان برسد.مجری فازهای ١٥ و ١٦ میدان پارس جنوبی اظهار کرد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته در هفته جاری یک دستگاه دکل حفاری به منظور تکمیل عملیات حفاری چاههای باقیمانده در موقعیت این فاز مستقر می شود.
هدف‌ از توسعه‌ فازهای ١٥و ١٦ تولید روزانه‌ ٥٦,٦ میلیون‌ مترمکعب‌ گاز طبیعی‌، ٧٥ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌،٤٠٠ تن‌ گوگرد و تولید سالانه‌ ١,٠٥ میلیون‌ تن‌ گاز مایع‌ "LPG" (پروپان و بوتان) و یک میلیون‌ تن‌ اتان‌ برای تامین‌ خوراک‌ واحدهای‌ پتروشیمی‌ است.

تاسیسات‌ دریایی‌ و ساحلی‌ این‌ فازها شامل، دو سکوی‌ حفاری‌ (هرکدام شامل‌ ١١ حلقه‌ چاه‌)، دو رشته‌ خط‌ لوله‌ ٣٢ اینچ‌ دریایی‌ انتقال‌ گاز به‌ طول‌ تقریبی ١١٥ ‌کیلومتر، دو خط‌ لوله‌ ٤,٥ اینچی‌ انتقال‌ محلول‌ گلایکول‌ به‌ طول‌ تقریبی‌ ١١٥ کیلومتر، واحدهای‌ شیرین‌ سازی‌ گاز و خدمات وابسته‌ است.
کنسرسیومی از شرکتهای ایرانی مجری توسعه بخشهای خشکی و دریایی این پروژه هستند.

هم‌اکنون ٧٢ درصد گاز مصرفی کشور (معادل روزانه ٣٠٠ میلیون مترمکعب) از میدان گازی پارس جنوبی تولید می‌ شود، براساس پیش بینیهای انجام شده، تلاش می شود امسال ١٠٠ میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید پارس جنوبی افزوده شود، ضمن این که حداکثر تا سال ٩٦ توسعه فازهای پارس جنوبی به پایان می رسد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
آغاز پروژه انتقال نفت نمکی بهره برداری - ٥ به مجموعه شماره ٣ مارون

آغاز پروژه انتقال نفت نمکی بهره برداری - ٥ به مجموعه شماره ٣ مارون

پروژه انتقال نفت نمکی آسماری واحد بهره برداری شماره ٥ مارون به مجموعه شماره ٣ مارون با هدف جلوگیری از خوردگی خطوط لوله و برجهای تقطیر آغاز شد.


به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب، مدیرعامل شرکت نفت و گاز مارون در این باره گفت: واحد نمکزدایی مارون ٥ برای فرآورش و نمکزدایی نفت ترش بنگستان در نظر گرفته شده است.

سید عبدالله موسوی افزود: هم اکنون ٤٠ هزار بشکه نفت نمکی آسماری به واحد نمکزدایی مارون ٥ منتقل می شود و در صورتی که نفت ترش بنگستان به این واحد انتقال یابد دریافتی نمکزدایی مارون ٥ به ٨٠ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

وی اظهار کرد: برای نمکزدایی نفت نمکی، باید نفت ترش از نفت شیرین مجزا باشد زیرا نوع موادی که در فرایند نمکزدایی به هرکدام از این دو نوع نفت تزریق می شود متفاوت است.

موسوی گفت: با اجرای پروژه پیش گفته واحد نمکزدایی مارون ٥ صرفا به نفت ترش بنگستان اختصاص داده می شود و دریافتی آن ٤٥ هزار بشکه خواهد بود که نسبت به ظرفیت ٥٥ هزار بشکه ای آن میزان ایده آلی به شمار می آید.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون، لوله گذاری و اتصال آن به لوله های اصلی، نصب ٢ عدد پمپ تقویت کننده فشار قوی و نصب ١٢ عدد شیردروازه ای را از اهم اقدامات پیاده سازی این پروژه برشمرد و ابراز امیدواری کرد که با تحقق این پروژه، بخشی از مشکلات موجود در نمکزدایی و جداسازی گاز H٢S در شرکت برطرف شود.

شرکت نفت و گاز مارون یکی از شرکتهای بهره برداری زیر مجموعه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است که راهبری میدانهای نفتی مارون، کوپال و شادگان را در استان خوزستان برعهده دارد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
اجرای روشی جدید برای تعمیر چاههای گاز در مناطق نفتخیز جنوب

اجرای روشی جدید برای تعمیر چاههای گاز در مناطق نفتخیز جنوب

مدیرعامل شرکت پیراحفاری ایران از اجرای یک روش ابداعی در تعمیر چاههای گازی توسط متخصصان این شرکت خبر داد.


به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب، عبدالمهدی مجتهدی اظهار کرد: این روش برای نخستین بار در چاه شماره ٤ میدان نفتی بی بی حکیمه در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران به کار گرفته شد.


وی افزود: در این روش با طراحی، مونتاژ و نصب یک شیر ایمنی جدید، تعمیر چاه بدون استفاده از دکل حفاری در کمترین هزینه و زمان ممکن با موفقیت انجام شد.

مجتهدی از دیگر ویژگی به کارگیری این شیوه را خارج نشدن چاه از مدار تولید عنوان کرد و گفت: از این پس این شیوه ابداعی در عملیات تعمیر چاههای گازی به کار گرفته می شود.
مدیرعامل شرکت پیراحفاری ایران با قدردانی از تلاشهای متخصصان و کارشناسان این شرکت در طراحی، مونتاژ و نصب این تجهیز تاکید کرد: این دستاورد پس از طراحی و ساخت اتاق کنترل پمپ سیمانکاری، دستگاه اسیدکاری و همچنین بهینه ‌سازی پمپ تراک، توفیق دیگری بود که این شرکت در سال جاری کسب کرده است.

به گزارش شانا، شرکت پیراحفاری ایران یکی از شرکتهای تخصصی زیر مجموعه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است که تعمیر چاههای نفت و گاز را با استفاده از دکلهای تعمیراتی، دستگاههای لوله مغزی سیار، پمپهای تزریق اسید سیمان و نیتروژن بر عهده دارد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاهش ٣٦ درصدی درآمد غول نفتی کویت

کاهش ٣٦ درصدی درآمد غول نفتی کویت

با وجود حمایت از افزایش تولید نفت با هدف حفظ سهم بازار، کارشناسان می‌گویند افت قیمت نفت خام موجب کاهش درآمد کویتی‌ها خواهد شد.


به گزارش پایگاه اینترنتی عربین بیزنس، انتظار می‌رود در سال مالی ٢٠١٦-٢٠١٥ مجموع درآمدهای شرکت دولتی نفت کویت و شرکت‌های تابعه آن با بیش از یک سوم افت نسبت به سال مالی قبل به ١٥,٥٧ میلیارد دینار (٥٢ میلیارد دلار) کاهش پیدا کند.

به گفته عدنان عبدالصمد نماینده و رئیس کمیته بودجه و حساب‌های نهایی مجلس کویت، درآمدهای شرکت نفت کویت به دلیل افت قیمت نفت خام با ٣٦ درصد کاهش روبه‌رو خواهد شد. او افزود: همچنینی بر اساس ارقام بودجه، سود خالص شرکت نفت کویت و شرکت‌های تابعه در سال مالی جاری به ٤٨٩,٨ میلیون دینار خواهد رسید.

این نماینده مجلس کویت در ادامه گفت: با وجود توقف تولید در میدان مشترک با عربستان، انتظار می‌رود که میزان تولید شرکت نفت کویت به سطح ٢,٧ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند.

شرکت نفت کویت در خاورمیانه، شرق دور، اروپای غربی و آمریکا فعالیت می‌کند. سال گذشته این شرکت اعلام کرد که قصد دارد طی ٣ سال حجم صادرات نفت خام به چین را به ٥٠٠ هزار بشکه در روز افزایش دهد. این برنامه در راستای توافق ١٠ ساله این شرکت با شرکت چینی سینوپک اجرا می‌شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
گازپروم به دنبال سرمایه گذاری در صنعت نفت برزیل

گازپروم به دنبال سرمایه گذاری در صنعت نفت برزیل

شرکت روسی گازپروم در حال بررسی سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز برزیل است.


به گزارش خبرگزاری رویترز، شکاربک اوسمونو، مدیر شرکت گازپروم برای پروژه های برزیل و آمریکای لاتین گفت: این شرکت در حال بررسی سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز برزیل است و شاید برای در اختیار گرفتن مجوزهای کشف مواد هیدروکربوری در برزیل، در سیزدهمین دور از مناقصه های نفت و گاز آن که در ماه اکتبر آینده برگزار می شود، شرکت کند.

این مقام در حاشیه رویدادی در ریودو ژانیرو گفت: گازپروم، بزرگترین تولیدکننده گاز جهان، همچنین در حال بررسی ارائه پیشنهاد برای در اختیار گرفتن بخشی از سهام میدانها و مناطق اکتشافی به فروش گذاشته شده توسط شرکت دولتی نفت برزیل (پتروبراس) است.

شرکت پتروبراس در تلاش برای فروش ١٣,٧ میلیارد دلار از داراییهای خود برای دریافت پول نقد به منظور تسویه بدهیهای خود است.

در سیزدهمین دور مناقصه های نفتی برزیل انتظار می رود که توسعه میدانهای نفت و گاز در منطقه فراساحلی ایسترن مارجین (Eastern Margin) پیشنهاد شود، اما در این دور مناقصه هیچ گونه منابع ساب سالت (منابع هیدروکربوری زیر لایه های نمکی) پیشنهاد نخواهد شد.

پلیس برزیل اواخر سال ٢٠١٤ میلادی به عنوان بخشی از عملیات تجسس درباره ادعای پولشویی و رشوه خواری در شرکت پتروبراس، مدیران بلند پایه چند شرکت بزرگ ساختمانی و مهندسی را بازداشت کرد. پتروبراس به طور معمول با این اتهامات شناخته می شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید سالانه ٨ میلیارد مترمکعب گاز از یک میدان گازی قبرس

تولید سالانه ٨ میلیارد مترمکعب گاز از یک میدان گازی قبرس

انتظار می رود که سالانه حدود ٨ میلیارد مترمکعب گاز از یک میدان قبرس تولید و خط لوله انتقال گازی نیز به مصر ساخته شود.


به گزارش خبرگزاری رویترز، شریکان میدان گازی آفرودیت ( Aphrodite ) قبرس روز یکشنبه (١٧ خردادماه) اعلام کردند که این میدان از نظر اقتصادی به صرفه بوده و قرار است سالانه ٨ میلیارد مترمکعب گاز از این میدان تولید و یک خط لوله انتقال گاز به مصر نیز ساخته شود.


قبرس که در سال ٢٠١٣ میلادی به کمک مالی بین المللی نیاز داشت، امیدوار است که بیشتر با استفاده از ذخایر فراساحلی هیدروکربوری خود شاهد یک چرخش و تحول اقتصادی شود.

شرکت نوبل انرژی مستقر در تکزاس و شرکت دلک گروپ در سال ٢٠١١ میلادی میدانهای گازی با برآورد داشتن ١٢٨ میلیارد مترمکعب گاز در بلوک فراساحلی ١٢ قبرس کشف کردند.
شرکت دلک در بیانیه ای اعلام کرد: قرار است که یک مخزن شناور تولید و تخلیه (اف پی اس او) برای فرآورش سالانه ٨ میلیارد مترمکعب گاز و ساخت یک خط لوله زیردریایی بری اتصال این چاه به قبرس و مصر ساخته شود.
بنا بر اعلام شرکت دلک، صادرات گاز به مصر با توافقنامه همکاری امضا شده میان کشورهای قبرس و مصر در ماه فوریه گذشته، امکان دارد و شریکان این پروژه در آینده نزدیک برنامه های خود را در این باره به دولت قبرس ارائه خواهند کرد.

شرکت نوبل با ٧٠ درصد سهام، اپراتور این پروژه است و شرکت دلک از طریق دو شرکت زیرمجموعه، دارنده باقیمانده سهام (٣٠ درصد) آن است.

قبرس به دنبال توسعه منابع و ذخایر هیدروکربوری به منظور بهبود اقتصاد وابسته به گردشگری، خدمات تجاری و کشتیرانی خود است.
مصر و قبرس در ماه نوامبر سال ٢٠١٤ میلادی توافق کردند که گفتگوها را برای صادرات گاز به مصر از طریق زیرساختهای این کشور شتاب دهند؛ قراردادی که می تواند به قاهره در کاهش بحران انرژی موجود در این کشور کمک کند.
بنابراین بیانیه، این یادداشت تفاهم که اواخر بهمن ماه سال ١٣٩٣ میان شریف اسماعیل، وزیر نفت مصر و یورگوس لاکوتریپیس، همتای قبرسی وی امضا شد، همکاریهای دو کشور را توسعه می دهد و به مصر در پاسخگویی به نیازهای انرژی و به قبرس در صادرات گاز کمک می کند.

این یادداشت تفاهم اجازه می دهد که راه حلهای فنی برای ترانزیت گاز با یک خط لوله دریایی از میدان آفرودیت قبرس به مصر بررسی و مطالعه شود.بنابر بیانیه دفتر نخست وزیر مصر، مصر قصد دارد ظرف ٦ ماه از زمان امضای این یادداشت تفاهم، به توافق و امضای قراردادی درباره واردات گاز از قبرس دست یابد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
گازپروم نفت ٢,٧ میلیون تن نفت به آسیا صادر می‌کند

گازپروم نفت ٢,٧ میلیون تن نفت به آسیا صادر می‌کند



گازپروم نفت روسیه ٢,٧ میلیون تن نفت در سال ٢٠١٥ به آسیا صادر می‌کند.


به گزارش پایگاه خبری «هلنیکز شیپینگ نیوز»، گازپروم نفت، بازوی نفتی شرکت گازپروم روسیه، از تصمیم خود برای صادرات ٢,٧ میلیون تن نفت (روزانه ٥٤ هزار بشکه) در سال جاری میلادی به کشورهای آسیایی خبر داد.


«آناتولی چرنر»، معاون رئیس گازپروم نفت با اشاره به آنکه مقصد یک سوم از کل صادرات نفت این شرکت به آسیا، چین است گفت که صادرات به چین بر اساس واحد پولی یوآن صورت می‌گیرد.
به گفته الکساندر دیاکوف، مقام ارشد گازپروم نفت، این شرکت بخش عمده درآمدهای خود با ارز یوآن را صرف خرید محصولات چینی کرده است.
دیاکوف توضیح داد: ما برای خرید تجهیزات و محصولات چینی، از یوآن استفاده می‌کنیم و بخشی از یوآن را نیز به سایر ارزها تبدیل می کنیم.
گازپروم نفت که چهارمین تولید کننده بزرگ نفت روسیه است، از سال گذشت میلادی شروع به صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی به چین بر اساس یوآن کرد.

به گفته یک سخنگوی گازپروم نفت، قیمت گذاری نفت صادراتی این شرکت همچنان بر اساس دلار صورت می‌گیرد.این شرکت در سال گذشته میلادی یک میلیون تن نفت به کشورهای آسیایی از جمله چین صادر کرد.

شرکت‌ها و بانک‌های روس، از جمله گازپروم نفت که هدف تحریم‌های غرب قرار گرفته‌اند سعی دارند تا تراکنش‌های مالی خود با ارز دلار را به حداقل برسانند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
کشف یک ذخیره جدید گازی در آرژانتین

کشف یک ذخیره جدید گازی در آرژانتین



شرکت دولتی انرژی وا‌پی‌اف آرژانتین روز یکشنبه (١٧ خردادماه) از کشف یک ذخیره حاوی شیل گس در میدان واکا موئرتا خبر داد.


به گزارش خبرگزاری رویترز، وا‌ پی‌اف روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک ذخیره جدید شیل گس در میدان بزرگ واکا موئرتا در جنوب این کشور کشف کرده است.

به گفته وا‌پی‌اف، کشف این ذخیره در جنوب ایالت نئوکن نشان می‌دهد که میدان واکا موئرتا دارای ذخایر گازی بیشتری است.
در این بیانیه آمده است: نتایج اولیه حاکی از قابلیت بالای تولید گاز در این میدان است. ظرفیت تولید اولیه از چاه لا ریبرا ایکس-یک با ضخامت ٢٥٣ متر، ٤٣ هزار مترمکعب در روز است.
این اکتشاف پس از کشف ماه گذشته یک میدان نفتی متعارف در جنوب ایالت ریونگرو با ظرفیت حدود ٤٠ میلیون بشکه اعلام می‌شود.
براساس این گزارش، در پی مصادره شرکت وا‌پی‌اف از رپسول اسپانیا در سال ٢٠١٢ میلادی، این شرکت آرژانتینی برای انجام فعالیتهای اکتشافی تحت فشار قرار گرفته است.
آرژانتین که سومین اقتصاد آمریکای لاتین به شمار می‌رود، بر این باور است که افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه واکا موئرتا می‌تواند به کاهش واردات انرژی این کشور کمک کند. به دلیل واردات انرژی آرژانتین، ذخایر اندک ارزی این کشور رو به پایان است.
بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلیل سیاستهای مداخله‌گرانه دولت تمایلی به حضور در این کشور ندارند. از جمله اقدامهای مداخله‌گرانه دولت آرژانتین می‌توان به محدودیت در واردات، کنترل ارز داخلی و مصادره شرکت واپی‌اف از شرکت رپسول اسپانیا در سال ٢٠١٢ میلادی اشاره کرد.
بنابراین گزارش، شرکت دولتی نفت وا‌پی‌اف آرژانتین اعلام کرده بود که در نظر دارد ٢٠٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای تأمین هفت میلیارد دلار کسری انرژی سالانه این کشور جذب کند.اداره انرژی آرژانتین نیز پیشتر اعلام کرده بود که تولید گاز طبیعی آرژانتین در سال ٢٠١٤ میلادی با ٠,٥ درصد کاهش نسبت به سال قبل از آن به ٤١.٤٨ میلیارد مترمکعب رسید.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] ایران امارات را گرفت!‍

[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي

کد خبر: 94032112015
پنجشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵



تولید نفت ایران در ماه آوریل روزانه هزار بشکه افزایش یافت.
به گزارش ایسنا به نقل از دبیرخانه اوپک، منابع ثانویه اعلام کردند تولید نفت خام ایران در ماه مه نسبت به آوریل روزانه هزار بشکه افزایش یافت و به دو میلیون و 845 هزار بشکه در روز رسید.
این آمار نشان می‌دهد، ایران در ماه مه امارات را که ماه پیش رقابت نزدیکی با آن داشت کنار زده و پس از عربستان و عراق سومین تولیدکننده بزرگ سازمان کشورهای صادرکننده نفت شده است.
عراق در ماه مه نیز با افزایش تولید روزانه 104 هزار بشکه ای جایگاه خود را به عنوان دومین تولید‌کننده بزرگ اوپک پس از عربستان حفظ کرده و در این ماه روزانه سه میلیون و 800 هزار بشکه تولید کرده است. تولید نفت عراق در ماه آوریل روزانه سه میلیون و 695 هزار بشکه بود.
تولید نفت عربستان در ماه مه روزانه با چهار هزار و 300 بشکه کاهش نسبت به آوریل به 10 میلیون و 107 هزار بشکه در روز رسیده است.
امارات در ماه گذشته میلادی روزانه 11 هزار و 700 بشکه تولید نفت خود را افزایش داد و از دو میلیون و 818 هزار بشکه در روز به روزانه دو میلیون و 830 هزار بشکه رساند.
امارات در ماه آوریل رقابت تنگاتنگی با ایران برای گرفتن رتبه سوم اوپک داشت اما در ماه مه ایران با اختلاف روزانه 15 هزار بشکه ای بالاتر از این کشور قرار گرفته است.
تولید نفت کویت نیز در آوریل روزانه با 77 هزار و 400 بشکه کاهش از روزانه دو میلیون و 762 هزار بشکه به دو میلیون و 685 هزار بشکه در روز رسید.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] تولید نفت شیل به رغم کاهش قیمتها ادامه خواهد یافت
[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 94032011351
چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱



رییس شرکت نفتی آمریکایی کونوکوفیلیپس گفت: توسعه نفت شیل آمریکا به رغم کاهش قیمت نفت خام ادامه خواهد یافت، زیرا پیشرفتهای تکنولوژیک باعث خواهد شد هزینه‌های تولید این نفت به شدت کاهش پیدا کند.
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، رایان لنس مدیرعامل شرکت کونوکوفیلیپس گفت: نوآوری‌ها در حال حاضر به یک رنسانس انرژی در آمریکا منجر شده است. ذخایر نفت شیل امروزه می‌توانند باقی بمانند و هزینه قابل توجیه تولید نفت شیل 15 الی 30 درصد کاهش یافته است.
لنس افزود: صنعت نفت شیل آمریکا هم در قیمت 100 دلار برای هر بشکه نفت و هم 50 یا 60 دلار در هر بشکه دوام خواهد یافت.
نفت برنت دریای شمال در معاملات امروز 64 دلار در هر بشکه داد ‌و ستد شد.
بهای نفت خام طی یک سال گذشته و پس از تصمیم اوپک مبنی بر کاهش ندادن تولید خود به رغم کاهش قیمت‌ها به شدت سقوط کرد.
اوپک تصمیم گرفت که به جای کاهش تولید خود برای سهم این بازار بجنگد و متعهد شد که کاهش قیمتها باعث کاهش تولید تولید‌کنندگان پرهزینه نظیر آمریکا خواهد شد.
این در حالی است که لنس گفت: کاهش هزینه به دلیل کاهش در هزینه‌های خدمات تا حدودی حاصل شده است.
مدیر عامل کونوکوفیلیپس افزود: ما در نیمه دوم یک بازی 9 مرحله‌ای قرار داریم ولی ما هنوز سعی داریم که بفهمیم چطور به بالاترین مقدار تولید از میادین دست یابیم. دستاوردهای دیگری وجود دارد که باید به آنها برسیم.
وی گفت: هزینه‌های قابل توجیه تولید نفت شیل تا سال 2020 احتمالا 15 تا 20 درصد دیگر کاهش خواهد یافت.
لنس گفت: بنابراین پیام ما این است که تولید نفت غیرمتعارف ادامه خواهد یافت.
رشد تولید نفت آمریکا در ماه‌های اخیر کند شده و تعداد سکوهای حفاری به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.
لنس خاطرنشان کرد: اگر قیمت‌ها ثابت شود و شروع به بهبود کند فکر می‌کنم که شاهد افزایش سکوها و بازگشت تولید‌کنندگان در سال 2016 و 2017 و عرضه بیشتر نفت شیل خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: انتظار دارد رشد تقاضای داخلی نفت به روزانه 1.1 یا 1.2 میلیون بشکه خواهد رسید که دو برابر مقدار تقاضا در چند سال گذشته است.
وی افزود: تصور اینکه قیمت‌های نفت به 40 دلار در هر بشکه بازگردد دشوار است.
این در حالیست که پیشتر پاتریک پویان مدیرعامل توتال گفت: اگر قمیتها در 60 دلار بماند باید برای سوده ده کردن پروژه ها راهی پیدا کنیم.
کلودیو دساکالزی رئیس اجرایی شرکت نفتی انی ایتالیا گفت که انتظار دارد تولید نفت شیل آمریکا با قیمت نفت بالا و پایین شود و قیمت نفت با افزایش یا کاهش تولید نفت آمریکا بالا و پایین شود.
وی افزود: اگر قیمتها بهبود یابد تولید نفت شیل مجددا بالا خواهد رفت. بنابراین باید به یک شرایط کاملا متفاوت در بازار عدات کنیم.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] 8 شرکت‌ اروپایی به دنبال سرمایه‌گذاری در پالایشگاه ایران
[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 94032011403
چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴



مدیرعامل شرکت زیرساخت مجموعه پالایشگاهی سیراف گفت: هشت شرکت اروپایی مایل به سرمایه‌گذاری در پروژه 2.8 میلیارد دلاری پالایشگاه نفت سیراف هستند.
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، ایران برای کاهش وابستگی به واردات فرآورده‌های نفتی به دنبال افزایش ظرفیت پالایشگاهی خود است.
ایران که در حال حاضر پنجمین تولید‌کننده نفت اوپک به حساب می‌آید ذخایر نفت و گاز عظیمی دارد اما فاقد ظرفیت پالایشگاهی است که این کشور را به واردات فرآورده‌های نفتی وابسته می‌کند. تحریم‌های غربی اعمال شده علیه ایران این کشور را از فناوری‌های صنعت نفت محروم کرده است.
علیرضا صادق‌آبادی مدیرعامل شرکت زیرساخت مجموعه پالایشگاهی سیراف با اشاره به تلاش ایران در راستای خودکفایی گفت: این پروژه برای شرایط کنونی طراحی شده است.
وی افزود: البته پس از لغو تحریم‌ها شرکت‌های خارجی بیشتری به سرمایه‌گذاری در ایران علاقه‌مند خواهند شد.
ایران و شش قدرت جهانی در ماه آوریل به یک تفاهم هسته‌ای دست یافتند و در حال کار روی توافق نهایی هسته‌ای تا پایان ماه ژوئن هستند که به لغو تحریم‌ها منجر خواهد شد.
صادق‌آبادی گفت: یک شرکت آسیایی و یک شرکت ایرانی روی بخش‌هایی از این پالایشگاه کار خواهند کرد.
وی بدون نام بردن از این شرکت‌ها گفت: ما از بین هشت شرکت اروپایی که خواهان حضور در این پروژه هستند انتخاب خواهیم کرد. وی به تعداد شرکت‌هایی که انتخاب خواهند شد اشاره نکرد.
پروژه پالایشگاهی سیراف ظرفیت پالایش روزانه 480 هزار بشکه نفت را دارد و در 38 ماه تکمیل خواهد شد.
صادق‌آبادی گفت: هشت کارخانه پالایش توسط شرکت‌های خصوصی و با بودجه خصوصی ساخته خواهد شد.
صادرات نفت ایران در نتیجه تحریم‌ها به حدود یک میلیون بشکه در روز تنزل کرده است، اما صادرات میعانات گازی (نوعی نفت سبک برای تولید بنزین و مواد پتروشیمی) که از پارس جنوبی به دست می‌آید افزایش یافته، زیرا صادرات میعانات گازی هدف تحریم‌ها قرار ندارد.
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که فروش میعانات گازی ایران در سال 2014 دو برابر شده و به حدود 200 هزار بشکه در روز رسیده است. این مقدار صادرات باعث شده که مجموع صادرات نفتی ایران در ماه آوریل به حدود روزانه یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز برسد.
این در حالی است که بیژن زنگنه وزیر نفت ایران گفته است: ایران زمانی که این پالایشگاه‌ها به بهره‌برداری برسند، دیگر میعانات گازی صادر نخواهد کرد و این میعانات به فرآورده‌های با ارزش‌تر تبدیل خواهند شد.
زنگنه افزود: با ساخت پالایشگاه سیراف یک گام مهم در جهت جلوگیری از خام فروشی نفت و میعانات گازی برداشته می‌شود.
صادق‌آبادی گفت: پالایشگاه سیراف ظرفیت تولید روزانه بیش از 270 هزار بشکه بنزین سنگین (نفتا)، 140 هزار بشکه در روز نفت گاز(گازوئیل) 30 هزار ال پی جی و 40 هزار بشکه در روز نفت سفید را دارد.
وی خاطرنشان کرد: حدود 60 درصد میعانات گازی سیراف به نفتا که در تولید محصولات برپایه پلاستیک استفاده می‌شود تبدیل خواهد شد.
مدیرعامل شرکت زیرساخت مجموعه پالایشگاهی سیراف خاطرنشان کرد: تقاضا برای بنزین سنگین رو به افزایش است و با پروژه سیراف ما قادر خواهیم بود بنزین سنگین بیشتری را برای صادرات به بازار‌های آسیایی تولید کنیم.
صادق‌آبادی افزود: ایران قصد دارد در بلند‌مدت فرآورده‌های پالایش شده بیشتری را تولید کند که باعث اشتغالزایی در کشور و کمک به اقتصاد خواهد شد.
خاورمیانه در حال تبدیل شدن به یک مرکز پالایشگاهی مهم است به‌طوری که دیگر کشورهای خلیج‌فارس نظیر کویت در حال افزایش ظرفیت خود برای کاهش وابستگی به واردات فرآورده‌های پالایشی هستند.
عربستان قصد دارد تولید فرآورده‌های پالایشی خود را از روزانه پنج میلیون بشکه به روزانه هشت الی 10 میلیون بشکه در سال‌های آینده برساند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] نفت از 65 دلار بالاتر نمی‌رود
[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 94031910679
سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴



شرکتهای بزرگ نفتی جهان درباره قیمت نفت کاملا مطمئن هستند. بهای نفت پس از افزایش 40 درصدی نسبت به قیمت‌های ماه ژانویه روند معکوس پیدا کرده است. اما قیمت‌های کنونی 65 دلاری برای نفت برنت و 60 دلاری برای نفت آمریکا بیشتر به سقف قیمت‌ها نزدیک هستند تا کف آن.
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، این چیزی نیست که بسیاری از تحلیلگران گمان می‌کردند. برخی از شرکت‌های خدمات نفتی انتظار دارند که نفت برنت تا پایان امسال به 75 دلار در هر بشکه خواهد رسید. شرکت نفتی شل فرض را بر اینکه گذاشته که نفت تا سال 2018 به 90 دلار در هر بشکه بازخواهد گشت و بر همین اساس گروه نفتی بی‌جی انگلیس را با قیمت 70 میلیارد دلار خریداری کرد. برخی معتقدند که کاهش شدید سرمایه گذاریها روی عرضه نفت از جمله شیل تاثیر خواهد گذاشت و مجددا باعث افزایش قیمتها خواهد شد.
اما چنین پیش بینی ممکن است به مثابه دست کم گرفتن پتانسیل نفت شیل باشد. گلدمن ساش برآورد کرده است که کاهش حفاریها و هزینه های تولید در میان دیگر بازدهی‌ها باعث شده که هزینه قابل توجیه تولید نفت شیل به حدود 60 دلار در هر بشکه کاهش یابد. حفاری نفت شیل یک عملیات انرژی بر، کاهش قیمت نفت به کاهش هزینه‌ها منجر شده است.
این واسطه نفتی افزود: فضا برای کاهش بیشتر هزینه‌ها در سه حوضه اصلی نفت شیل آمریکا از جمله ایگل فورد، باکن و پرمیان وجود دارد. اگر این امر محقق شود هزینه قابل توجیه تولید نفت شیل ممکن است تا سال 2020 به 50 دلار در هر بشکه تنزل یابد. با افزایش تجربه شرکت‌های حفاری نفت شیل هزینه ها ممکن است بیش از این کاهش یابد.
انعطاف‌پذیری تولید نفت آمریکا احتمالا عزم عربستان(عضو مهم اوپک و یک تولیدکننده کم هزینه) را برای حفظ سهم بازار و کنترل رقبای پرهزینه بیشتر خواهد کرد. افزایش قیمت نفت صرفا باعث تحریک سرمایه‌گذاری در نفت شیل احتمالا در دیگر میادین نوظهور نفت شیل نظیر منطقه واکا موئرتا آرژانتین خواهد شد.
بانک گلدمن ساش تحت سناریوی خوشبیانه خود معتقد است که افزایش تولید اوپک و نفت شیل آمریکا برای پوشش رشد قابل انتظار در تقاضای نفت جهان تا سال 2025 کافی خواهد بود و نیازی به حفاریهای جدید آبهای عمیق در خارج از اوپک و پروژه های سنگین نفت و ال ان جی نیست. مشاوران موسسه آی اچ اس معتقدند انتقال روش‌های حفاری نفت شیل به میادین نفتی پیر متعارف باعث اضافه شدن 140 میلیارد بشکه نفت(معادل یک روسیه دیگر) به ذخایر نفت جهان خواهد شد.
کاهش قیمت نفت باعث تحریک تقاضا خواهد شد اما به نظر می‌رسد صنعت نفت سالها با وضعیت اشباع مواجه خواهد بود و این امر باعث فشار بیشتر روی قیمت‌ها می‌شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
بریتیش پترولیوم : ایران بزرگترین دارنده گاز و چهارمین منبع نفتی جهان

بریتیش پترولیوم : ایران بزرگترین دارنده گاز و چهارمین منبع نفتی جهان

به گزارش تسنیم، شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم دقایقی پیش جدیدترین گزارش خود موسوم به گزارش مرور آماری انرژی جهان ۲۰۱۵ را منتشر کرد. گزارش های مرور آماری انرژی جهان از معتبرترین گزارش های بخش انرژی جهان است که از دهه ۱۹۶۰ و به طور سالانه توسط بریتیش پترولیوم منتشر می شود.

بر اساس جدیدترین برآورد این شرکت انگلیسی ذخایر نفتی جهان در پایان سال ۲۰۱۴ به ۱٫۷ تریلیون و ۱۰۰ میلیون بشکه رسیده است. ذخایر نفت اثبات شده جهان در این سال نسبت به سال قبل از آن ۹۰۰ میلیون بشکه کاهش داشته است. در پایان سال ۲۰۱۳ ذخایر اثبات شده نفت جهان ۱٫۷۰۱ تریلیون بشکه اعلام شده بود. بر اساس این گزارش ذخایر اثبات شده نفت ایران در پایان سال ۲۰۱۴ نسبت به سال قبل از آن تغییری نداشته و در سطح ۱۵۷٫۸ میلیارد بشکه باقی مانده است. ایران ۹٫۳ درصد کل ذخایر اثبات شده نفت جهان را در این سال به خود اختصاص داده است و چهارمین دارنده بزرگ ذخایر نفتی در جهان شناخته شده است.

ونزوئلا با ذخایر ۲۹۸ میلیارد بشکه ای معادل ۱۷٫۵ درصد کل ذخایر نفت جهان در رتبه نخست جهان از این نظر قرار گرفته است.
عربستان با ۲۶۷ میلیارد بشکه در رتبه دوم و کانادا با ۱۷۲٫۹ میلیارد بشکه در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته اند. این شرکت در گزارش خود همچنین حجم کل ذخایر گازی جهان در پایان سال ۲۰۱۴ را ۱۸۷٫۱ تریلیون مترمکعب برآورد کرده است که این رقم نسبت به سال قبل از آن ۰٫۶ تریلیون مترمکعب کاهش داشته است. ذخایر گازی جهان در پایان سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۱۸۶٫۵ تریلیون مترمکعب برآورد شده است. بر اساس این گزارش حجم ذخایر گازی ایران نسبت به سال قبل تغییری نداشته و در سطح ۳۴ تریلیون مترمکعب باقی مانده است. ایران ۱۸٫۲ درصد کل ذخایر گازی جهان را در خود جای داده و بزرگترین دارنده ذخایر گازی جهان شناخته شده است.
روسیه پس از ایران با ذخایر ۳۲٫۶ تریلیون مترمکعبی در رتبه دوم و قطر با ۲۴٫۵ تریلیون مترمکعب در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته اند.

بریتیش پترولیوم از سال ۲۰۱۲ برآورد خود از حجم ذخایر گازی روسیه را اصلاح کرده و ایران را که پیش تر در رتبه دوم قرار داشت به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر گازی جهان شناخته است. در سال های پیش از آن حجم ذخایر گازی روسیه بیش از ۴۴ تریلیون مترمکعب برآورد شده بود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید بنزین از گازوئیل در پالایشگاه شازند : لزوم دقت در اورهال و پرهیز از اقدامات نمایشی

تولید بنزین از گازوئیل در پالایشگاه شازند : لزوم دقت در اورهال و پرهیز از اقدامات نمایشی



به گزارش فارس _ یک منبع آگاه در پالایشگاه نفت امام خمینی شازند اراک در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به عدم راه اندازی واحد بنزین سازی پالایشگاه شازند گفت: هنوز واحد RCD که وظیفه تامین خوراک واحد RECC را برعهده دارد از مدار خارج است. این کارشناس و متخصص پالایشگاه شازند ادامه داد: هنوز کاتالیست واحد ار سی دی خارج نشده است و حدود یک ماه زمان می برد تا این واحد تعمیر و راه اندازی شود.

وی در پاسخ به سوال فارس درباره چگونگی تولید بنزین در این پالایشگاه گفت: در حال حاضر بخش مدیریتی پالایشگاه تصمیم گرفته است گازوئیل سبک و سنگین را تبدیل به بنزین کند به همین دلیل بخشی از دیزل از واحد آیزوماکس و بخشی دیگر از دیزل سنگین برای تولید بنزین استفاده می شود که در واقع یک کار غیر اقتصادی و غیر فنی است. این منبع آگاه ادامه داد: این کار موجب می شود تا در کنترل و فرایند تولید این پالایشگاه مشکل اساسی ایجاد شود به همین دلیل خبر راه اندازی پالایشگاه اراک تنها جنبه تبلیغاتی دارد و نمی توان گفت پالایشگاه راه اندازی شده است. به گزارش فارس از زمستان سال گذشته که پالایشگاه شازند اراک دچار مشکلات اساسی شد و در پی آن تولید بنزین یورو۴ و باکیفیت کشور نیز کاهش یافت، واردات بنزین و به دنبال آن آلودگی هوا در کلانشهرها نیز سیر صعودی پیدا کرد.

این شرایط ادامه داشت تا اینکه از ۱۵ فروردین ماه مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش تصمیم گرفتند پالایشگاه به تعمیرات اساسی رود. طبق برنامه ریزی و زمانبندی اعلام شده از سوی مسئولان قرار بود کار اورهال حداکثر ظرف مدت ۴۵ روز انجام و پالایشگاه به مدار تولید بازگردد،‌ اما اکنون حدود ۶۰ روز از آغاز تعمیرات اساسی در این پالایشگاه می گذرد.

براساس پیش بینی‌ها به نظر می رسد کار تعمیرات یک ماه دیگر نیز طول بکشد و یک رکورد تاریخی را نیز در انجام تعمیرات اساسی به ثبت برساند. بر اساس این گزارش تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند اراک از پانزدهم فروردین ماه شروع و طبق برنامه ریزی انجام شده باید در اواخر اردیبهشت ماه همه واحدها عملیاتی در مدار تولید قرار می‌گرفتند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
رقابت جدید نفتی ایران-عربستان : آغاز تولید نسل جدید سوخت هواپیما

رقابت جدید نفتی ایران-عربستان : آغاز تولید نسل جدید سوخت هواپیما



سعید محجوبی در گفتگو با مهر با اشاره به برنامه متنوع سازی سبد تولید سوخت و فرآورده‌های نفتی ایران، گفت: در حال حاضر انواع مختلف سوخت و بنزین هواپیماها و بالگردها با کاربردهای مختلف در ایران تولید و عرضه می شود. مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه تولید انواع سوخت جت و هواپیما در کشور به صورت فصلی انجام می شود، تصریح کرد: بر این اساس یک نوع سوخت LL۱۰۰ مربوط به هواپیماهای ملخی و آموزشی است که در پالایشگاه نفت آبادان تولید و عرضه می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه علاوه بر این یک نوع سوخت هواپیمای جت و مسافربری به نام JP۴ هم در صنعت پالایش نفت ایران تولید می‌شود، اظهار داشت: میزان و ظرفیت تولید سوخت هواپیمای JP۴ به میزان مصرف آن بستگی دارد.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی ایران توانایی تولید و صادرات انواع سوخت هواپیما و بالگرد را به بازار جهانی دارد، بیان کرد: از لحاظ استانداردها و قیمت شرایط سوخت‌های ایران با کشورهای مشتری و هدف تفاوت ندارد. محجوبی همچنین در خصوص برنامه‌های افزایش ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی کشور توضیح داد: در حال حاضر ظرفیت پالایش نفت ایران به بیش از یک میلیون و ۸۷۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

مدیر هماهنگی ونظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه با ورود پالایشگاه ستاره خلیج فارس ظرفیت پالایش نفت کشور هم با افزایش قابل توجهی روبرو می شود، تاکید کرد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس از ظرفیت پالایش ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی در روز برخوردار است که در نهایت ظرفیت پالایش نفت ایران را به بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می دهد.

این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت پالایش نفت عربستان سعودی به بیش از دو میلیون بشکه در روز رسیده است، خاطرنشان کرد: با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، فاصله ظرفیت پالایش نفت بین ایران و عربستان به حداقل می رسد.
 

Similar threads

بالا