خبر هایی از صنعت نفت ایران و جهان

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] باطل شدن کارت سوخت 1.3 میلیون خودروی بدون فعالیت
[/h]
» سرویس: اقتصادي - صنعت، معدن، تجارت
کد خبر: 94032715777
چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷



رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از باطل شدن کارت سوخت بیش از یک میلیون و 300 هزار خودروی بدون فعالیت در سال 93 خبر داد و گفت: اکثر کشورها فقط با معضل قاچاق در حوزه کالاهای ممنوعه مواجه هستند درصورتیکه ما نه تنها با کالاهای ممنوعه بلکه با قاچاق کالاهای یارانه‌ای و مجاز نیز درگیر هستیم.

حبیب الله حقیقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در دنیا قاچاق کالاها معطوف به کالاهای ممنوعه است ولی در کشور ما موضوع قاچاق در کالاهای مجاز نیز وجود دارد که متاسفانه در این بخش مجازات‌های سنگینی در نظر گرفته نشده است.

وی با تاکید بر ساماندهی فعالیت‌های تجاری و اقتصادی قانونمند از طریق بازارچه های مرزی گفت: سال گذشته کارت سوخت بیش از یک میلیون و 300 هزار خودرو که هیچ فعالیتی نداشته‌اند و از این راه برای قاچاق سوخت استفاده می‌کردند در کشور باطل شده است.

حقیقی با تاکید بر اینکه باید با قاچاقچیان دانه درشت برخورد جدی شود، گفت: طبیعی است با افزایش میزان قاچاق شاهد افزایش بیکاران در جامعه هستیم و از طرفی موضوع قاچاق سوخت باعث تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و اقتصادی شده است.


[h=4]سود حاصل از قاچاق سوخت و ارز در سال ۹۲ حدود 60 هزار میلیارد تومان بود[/h]
رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه سود حاصل از ورود و خروج قاچاق سوخت و ارز در سال 1392 حدود 60 هزار میلیارد تومان در کشور بود، گفت: برای پاسخگویی به مطالبات و رسیدن به اهداف مورد نظرمان در این بخش، نیازمند پای کار آمدن تمامی دستگاه‌ها هستیم و همه باید با یکدیگر هماهنگ باشند و با همکاری دستگاه‌های مربوطه نسبت به سیاست‌گذاری در این خصوص اقدام می کنیم.

حقیقی همچنین با اشاره به تشکیل کارگروه‌های مختلف به منظور تصمیم‌سازی در این رابطه گفت: این کارگروه‌ها به منظور دریافت نظرهای کارشناسان دستگاه های مختلف در این حوزه تشکیل شده است.

وی فروش سوخت در پایانه‌های مرزی و ایجاد پمپ بنزین در مناطق مرزی و فروش در نقاط مرزی در حوزه تعاونی‌های مرزنشینان را از جمله برنامه‌های مهم پیشنهادی دولت در مناطق مرزی عنوان کرد که با توجه به موقعیت استان‌ها اجرایی خواهد شد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] احتمال طوفان در تگزاس بهای نفت را افزایش داد
[/h]
» سرویس: اقتصادي - انرژي
کد خبر: 94032615224
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳


بهای نفت در بازارهای جهانی امروز سه‌شنبه پس از یک شروع محتاطانه افزایش یافت.
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، بهای نفت در معاملات امروز بازارهای جهانی به دلیل هشدارها مبنی بر وقوع طوفان در سواحل ایالت نفت خیز تگزاس افزایش یافت.
مرکز ملی طوفان آمریکا روز سه‌شنبه هشدار داد که یک طوفان گرمسیری در سواحل تگزاس رخ خواهد داد.
بهای نفت سبک آمریکا امروز با 63 سنت افزایش به 60 دلار و 15 سنت در هر بشکه رسید و نفت برنت با 29 افزایش به 64 دلار و 24 سنت در هر بشکه معامله شد.

بیش از 45 درصد ظرفیت پالایشگاههای آمریکا در سواحل خلیج آمریکا واقع شده اند. همچنین تقریبا نیمی از ظرفیت فرآوری گاز طبیعی آمریکا در این منطقه مستقر است.
افزایش قیمت نفت آمریکا باعث شده اختلاف قیمت نفت برنت نسبت به نفت آمریکا امسال تقریبا 60 درصد کاهش یافته و به حدود سه دلار و 70 سنت در هر بشکه برسد.
تحلیلگران می‌گویند، با توجه به عرضه بیش از حد کنونی، احتمال افزایش قیمت نفت اندک به نظر می‌رسد.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا برآورد کرد که عرضه بیش از حد نفت در پایان سه ماهه دوم سال جاری میلادی دو میلیون و 600 هزار بشکه در روز بوده است. این در شرایطی است که مازاد عرضه در ژوئن 2014 معادل یک میلیون و 50 هزار بشکه در روز بود.
تاکایوکی نوگامی اقتصاددان ارشد شرکت نفت، گاز و فلزات ژاپن گفت: اگر نفت بشکه ای 80 دلار باشد بخش عمده ای از تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا با این قیمت نه سود میکنند و نه زیان و اگر هزینه حفاری 20 درصد کاهش یابد، نفت با قیمت 65 دلار به صرفه خواهد بود.
وی با بیان اینکه انتظار دارد نفت آمریکا تا زمستان 45 الی 65 دلار در هر بشکه معامله شود افزود: ممکن است توافق هسته ای ایران پس از ژوئیه امضا شود و بازار کشش روند صعودی قیمتها را نخواهد داشت و قیمت نفت آمریکا به کمتر از 50 دلار در هر بشکه خواهد رسید و بهای نفت برنت حدود پنج دلار بالاتر خواهد بود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز از سکوی SPD١ فاز ١ پارس جنوبی

تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز از سکوی SPD١ فاز ١ پارس جنوبی



ظرفیت سکوهای فاز یک پارس جنوبی، با اتمام طرح افزایش تولید گاز سکوی SPD١ به یک میلیارد فوت مکعب افزایش یافت.


به گزارش خبرنگار شانا، سیدهادی میرباقری، مدیر پیگیری پروژه‌های پتروپارس با اشاره به اجرای پروژه افزایش ظرفیت سکوهای فاز یک پارس جنوبی، گفت: عملیات اجرایی مرحله سوم پروژه افزایش ظرفیت سکوهای فاز یک پارس جنوبی با مدیریت شرکت پتروپارس به پایان رسید و تست عملکردی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت.

وی تصریح کرد: با انجام این پروژه، سکوی SPD١ به طور مستقل دارای تولید یک میلیارد فوت مکعب گاز در روز می‌شود و سکوی SPD٢ نیز می‌تواند برای اتصال به فاز ١٩ پارس جنوبی از مجموعه فاز یک جدا شود.
مدیر پیگیری پروژه‌های پتروپارس با اشاره به این‌که مرحله سوم پروژه افزایش ظرفیت در مقایسه با تعداد روزهای گرفته شده برای توقف تولید سکوها، ١٠ روز زودتر به پایان رسید، افزود: این موفقیت بزرگ نتیجه راهبری، برنامه‌ریزی دقیق و نظارت مستمر بر اجرای پروژه توسط تیم پروژه فاز یک شرکت پتروپارس و همکاری سه جانبه تیمهای پروژه از جانب شرکتهای نفت و گاز پارس، پتروپارس و IGC بوده است.
به گزارش شانا، در فاز یک پارس جنوبی روزانه ٢٨,٣ میلیون مترمکعب گاز از دو سکوی سر چاهی برداشت و عملیات جداسازی آب همراه گاز در سکو انجام می‌شود و گاز و میعانات گازی به صورت دو فازی به وسیله یک خط لوله زیر دریایی ٣٢ اینچ به فاصله ١٠٥ کیلومتر به خشکی منتقل می شود.

در حال حاضر، روزانه ٢٥ میلیون مترمکعب گاز تصفیه شده توسط یک خط لوله ٥٦ اینچ وارد شبکه سراسری و ٤٠ هزار بشکه میعانات گازی پس از عبور از دو واحد تثبیت میعانات گازی به مخازن ذخیره‌سازی برای صادرات ارسال می‌شود. همچنین H٢S جدا شده در واحد شیرین‌سازی به واحدهای بازیافت گوگرد هدایت و روزانه ٢٠٠ تن گوگرد به صورت دانه‌بندی شده تولید و توسط کامیون به انبار مکانیزه گوگرد منتقل می‌شود.

همچنین، با توجه به نزدیکی دو فاز مرزی یک و ١٩ میدان مشترک گازی پارس جنوبی و تحقق تولید یک میلیارد فوت مکعب گاز از سوی سکوی SPD١ فاز یک، سکوی SPD٢ با ٦ حلقه چاه تولیدی، به فاز ١٩ پارس جنوبی واگذار می‌شود. پیش بینی می‌شود امسال ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز از طریق فاز ١٩ به شبکه سراسری کشور تزریق شود.

با پیاده‌سازی طرح واگذاری سکوی SPD٢ فاز یک به فاز ١٩ پارس جنوبی، علاوه بر حفظ تولید تعریف شده فاز یک، به میزان قابل توجهی در فرآیند راه‌اندازی بخش فراساحل فاز ١٩ پارس جنوبی فرصت‌سازی و صرفه‌جویی خواهد شد.

در پالایشگاه گازی فاز ١٩ پارس جنوبی روزانه حدود ٥٧ میلیون مترمکعب مخلوط گاز ترش، میعانات گازی، آب و سایر ناخالصی‌ها از تاسیسات دریایی دریافت و به محصولات مورد نظر تصفیه و تبدیل می‌ شود.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
رشد ٥ برابری جذب کارجویان بومی در منطقه ویژه اقتصادی پارس

رشد ٥ برابری جذب کارجویان بومی در منطقه ویژه اقتصادی پارس



مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس با اشاره به رشد پنج برابری جذب کارجویان بومی عسلویه پارسال، گفت: با شرکت‌هایی که مقررات اشتغال نیروهای بومی را رعایت نکنند، برخورد می شود.


به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی منطقه ویژه پارس، مهدی یوسفی در دیدار با عبدالله نادری، فرماندار شهرستان عسلویه بر تشکیل کارگروه مشترک اشتغال تاکید کرد و گفت: یکی از بزرگترین اتفاقاتی که در دهه اخیر از نظر اهمیت حیاتی و استراتژیک در کشور رخ داده است توسعه میدان مشترک پارس جنوبی بوده است که این عامل در کنار کسب رتبه نخست صادرات گمرک منطقه ویژه پارس اهمیت و حساسیت مدیریت در این منطقه را دو چندان کرده است.

وی افزود: این سازمان به عنوان متولی منطقه اختیارات ویژه ای مستقل از سرزمین اصلی دارد و فرمانداری نیز به عنوان نماینده دولت همه اختیارها در سطح استانداری را داراست، در نتیجه با همکاری این دو نهاد نیاز به ارجاع تصمیم گیریها به خارج منطقه نخواهد بود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس گفت: نزدیک کردن نرخ بیکاری در هر منطقه ای به صفر امری رویایی است، اما با توجه به ظرفیتهای منطقه می توان تعداد بیکاران واقعی شهرستان را به حداقل رساند.
یوسفیکیفیت آب تامینی شهر نخل تقی را برابر با آب مورد استفاده توسط شرکتهای نفتی منطقه دانست و گفت: با این حال همسو با اجابت خواست مردم این شهر سازمان منطقه ویژه تامین آب از طریق شبکه شهری تا ٦٠ لیتر بر ثانیه را با هزینه سالانه هشتاد میلیارد ریال تقبل کرده است.
وی بر لزوم ایجاد کارگروه مشترک اشتغال سازمان منطقه ویژه پارس و فرمانداری برای شناسایی بیکاران واقعی منطقه، جذب و به کارگیری این افراد در شرکتها و ایجاد آمار دقیق از تعداد بیکاران در فرمانداری عسلویه برای گزارش به مقامهای بالاتر، تاکید کرد.

عبدالله نادری فرماندار شهرستان عسلویه نیز در این دیدار مجموعه فرمانداری را حامی صنعت نفت در منطقه خواند و فضای آینده را فضایی توام با همکاری و هم افزایی خواند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
فعالیت همزمان بیش از ٤٢ فروند شناور تاسیسات دریایی در پارس جنوبی

فعالیت همزمان بیش از ٤٢ فروند شناور تاسیسات دریایی در پارس جنوبی



شرکت تاسیسات دریایی سال گذشته (٩٣) برای اجرای پروژه‌های مختلف در پارس جنوبی، بیش از ٤٢ فروند شناور را به صورت یکپارچه و همزمان به کار گرفت.


به گزارش خبرنگار شانا، رامین علیزاده، مدیر شناورهای شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی با اشاره به مدرن بودن ناوگان شناورهای این شرکت برای فعالیت در پارس جنوبی، گفت: پارسال بیش از ٤٢ فروند شناور به صورت همزمان و یکپارچه در پروژه‌های پارس جنوبی به کار گرفته شدند.

علیزاده ادامه داد: براین اساس شناور سی مستر با ٢٠ فروند تاگ و بارج حمل لوله برای عملیات لوله‌گذاری فاز ٢٢ پارس جنوبی، شناور لوله‌گذار و نصاب ٥٠٠٠ که بعد از نصب سکوهای سنگین فاز ١٢ به وزن ٣٤٠٠ تن به خاطر اهمیت این پروژه به عنوان شناور مسکونی- عملیاتی سکوی فاز ١٢ به کار گرفته شد، شناورهای ابوذر ١١٤، ابوذر ١٢٠٠، ابوذر ٨١ و میلینیوم به عنوان شناورهای مسکونی- عملیاتی فازهای ١٢، ١٧ و ١٨ پارس جنوبی در حال فعالیت بودند.

مدیر شناورهای شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ادامه داد: همچنین ٥ فروند شناور تدارکاتی و پشتیبانی برای حمل ونقل اقلام پروژه از امارات به سکوها و همچنین از عسلویه و انتقال بیش از ٢٧هزار تن سوخت، سه شناور مسافربر برای جابجایی کارکنان دریایی، پنج فروند شناور لنگر با وزن بین ١٠ تا ١٧ تن در عمق ٧٥ متر و شناورهای حمل سکو.... همگی به صورت یکپارچه و در یک زمان مدیریت شده‌اند.

وی از جمله اقدامهایی که سبب شد تا بتوان این کار را با موفقیت به سرانجام رساند را ایجاد نفرات دریایی هماهنگ‌کننده مسلط به امور فراساحل روی شناورها اعلام کرد و افزود: این افراد مسئولیت هماهنگی و تعامل بین تیم پروژه و نیازمندی تمام پروژه‌ها را با شناورهای مختلف برای خدمات‌دهی بهتر و سریع‌تر و به کارگیری شرکت خدمات نمایندگی تخصصی شناورها بر عهده داشتند.

علیزاده گفت: برای نمونه مدیریت حمل لوله‌های بتنی از خرمشهر به شناور لوله‌گذار سی مستر در منطقه پارس جنوبی طوری صورت گرفت که شناور سی مستر حتی یک روز با کمبود لوله در دریا مواجه نشد و این سبب صرفه جویی قابل توجهی در هزینه‌ها به خاطر استندبای نرفتن ( وقفه در فعالیت) شناور سی مستر شد.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ترانزیت نفتی از بندر شهید رجایی ١٦٦ درصد افزایش یافت

ترانزیت نفتی از بندر شهید رجایی ١٦٦ درصد افزایش یافت



ترانزیت نفتی از بندر شهید رجایی بهار امسال در مقایسه با سه ماه پارسال ١٦٦ درصد افزایش یافت.

به گزارش شانا، ابراهیم ایدنی، مدیرکل بندر و دریانوری استان هرمزگان، گفت: دراین مدت ٢٣٥ هزار و ٢٤٦ تن انواع فرآورده های نفتی از طریق بندر شهید رجایی به کشورهای مختلف ترانزیت شد.

ایدنی با اشاره به واردات ٣٤٢ هزار و ٧٠٤ تن انواع فرآورده های نفتی از طریق این بندر به داخل کشور در بهار امسال، گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال ٣٠ درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: همچنین در این مدت ٢ میلیون و ٦٣١ هزار و ٧٩٨ تن کالای غیرنفتی از طریق بندر شهید رجایی وارد شده که در مقایسه با سه ماه نخست پارسال هشت درصد کاهش داشته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: طی این مدت، در مجموع ١٤ میلیون و ٨٤٧ هزار و ٨١١ تن کالای نفتی و غیرنفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شد.

بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری ایران در فاصله ٢٣ کیلومتری غرب شهر بندرعباس واقع شده و با بهره مندی از ٤١ پست بارانداز و دو هزار و ٤٠٠ هکتار وسعت، از ظرفیت پذیرش سالانه حدود ٩٠ میلیون تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی برخوردار است.
 

Similar threads

بالا