خبر هایی از صنعت نفت ایران و جهان

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت جهانی نفت تا ۲۳ سال دیگر ۲۰۰ دلار می‌شود

قیمت جهانی نفت تا ۲۳ سال دیگر ۲۰۰ دلار می‌شود

اداره اطلاعات انرژی آمریکا افزود میزان تقاضای جهانی برای سوختهای مایع طی سالهای 2010 تا 2035 میلادی به طور میانگین 0.9 درصد در سال رشد خواهد داشت . بر این اساس جهان تا سال 2035 میلادی وابستگی بیشتری به نفت اوپک خواهد داشت . میزان تقاضای چین برای سوختهای مایع نیز در این مدت هر سال 2.8 درصد رشد خواهد داشت .


بر این اساس میزان تقاضای چین برای سوخت مایع تا سال 2035 میلادی با دو برابر افزایش نسبت به سال 2011 میلادی به بیش از 18.5 میلیون بشکه در روز خواهد رسید . این گزارش افزود تقاضای نفت چین طی سالهای 1980 تا 1996 میلادی دو برابر شده است و بار دیگر این رقم طی سالهای 1996 تا 2006 میلادی با رشد دو برابری روبرو شده است .


بر اساس این گزارش سهم اوپک در تامین نفت مورد نیاز جهان از 39.7 درصد در سال 2010 میلادی به بیش از 41.9 درصد در سال 2035 خواهد رسید . میزان تولید نفت اوپک نیز طی سالهای 2010 تا 2035 میلادی بیش از 10 میلیون بشکه افزایش خواهد یافت و به بیش از 44.19 میلیون بشکه در روز خواهد رسید .


تقاضای نفت آمریکا نیز تا سال 2035 میلادی هر سال 0.2 درصد رشد خواهد داشت . تقاضای نفت آمریکا تا سال 2035 میلادی به 19.99 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که این رقم نسبت به سال 2010 میلادی تنها 770 هزار بشکه رشد خواهد داش . این رقم در سال 2005 میلادی به بیش از 20.8 میلیون بشکه در روز رسیده است .


این گزارش افزود کاهش قیمت نفت طی سالهای آینده اوپک را بر آن خواهد داشت تا تولید خود را کنترل کند . اداره اطلاعات انرژی در این گزارش به دو سناریو در خصوص روند قیمت نفت تا سال 2035 میلادی اشاره می کند که در صورت اتفاق سناریوی اول ، تقاضای جهانی انرژی کاهش خواهد یافت و قیمت نفت تا سال 2035 میلادی به کمتر از 62 دلار در هر بشکه خواهد رسید و در صورت بروز سناریوی دوم و رشد فزاینده تقاضای انرژی قیمت نفت تا سال 2035 میلادی به بیش از 200 دلار در هر بشکه خواهد رسید.


سناریوی نخست بر اساس پیش بینی کاهش رشد اقتصادی کشورهای غیر عضو سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی مثل چین و هند تنظیم شده است . بر اساس این سناریو رشد اقتصادی این کشورها طی سالهای 2010 تا 2035 میلادی 1.5 درصد کمتر از پیش بینی های اولیه خواهد بود .


بر این اساس میزان تقاضای نفت و سایر سوختهای مایع در کشورهای غیر عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی 7 میلیون بشکه کاهش خواهد داشت و کل تقاضای جهانی نفت نیز تا سال 2035 میلادی با 2 میلیون بشکه کاهش به 107 میلیون بشکه در روز خواهد رسید .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
دهن‌کجی عربستان به اوپک/ اصرار بر تولید فراتر از تقاضا

دهن‌کجی عربستان به اوپک/ اصرار بر تولید فراتر از تقاضا

رویترز طی گزارشی نوشت به‌رغم کاهش قیمت جهانی نفت به زیر 90 دلار برای اولین بار طی 18 ماه گذشته، عربستان هیچ اقدامی برای کاهش میزان تولید خود انجام نداده است. منابع مطلع در کشورهای غربی و عربی می گویند، عربستان می تواند قیمت 90 دلاری و یا حتی پایین تر برای نفت را چندین ماه تحمل کند، اما کشورهای ایران و روسیه ممکن است از این سطح قیمت آسیب ببینند.


عربستان درآمد اضافی ای از فروش نفت در نیمه اول سال جاری میلادی به دست آورده و قیمت پایین نفت در شش ماهه دوم سال می تواند تعادل در بودجه این کشور را ایجاد نماید. اما کشورهایی نظیر ایران و روسیه برای تامین هزینه های خود به بهای 115 دلاری برای هر بشکه نفت نیازمندند.


فیل ورلگر، تحلیلگر مسائل نفتی گفت: «اقتصاد روسیه در مقابل کاهش شدید بهای نفت آسیب پذیر است.» وی افزود: «سعودی ها ممکن است با حفظ تولید 10 میلیون بشکه ای روزانه خود بخواهند از این آسیب پذیری استفاده کنند.»


اما کارشناسان معتقدند، عربستان تنها تولید کننده دارای ذخایر قابل توجه، به دلیل کاهش مصرف در چین و آمریکا ناگزیر خواهد بود میزان تولید نفت خود را در طی دو ماه آینده کاهش دهد.


بهای نفت در ماه مارس به 128 دلار در هر بشکه رسیده بود، اما به دلیل منفی شدن چشم انداز اقتصادی و افزایش میزان تولید عربستان به 10 میلیون بشکه در روز، بهای نفت از آن زمان تا کنون روندی کاهشی را در پیش گرفته است.


این افزایش میزان تولید نه تنها مخالفت ایران را در پی داشته، بلکه به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت با انتقاد برخی دیگر از اعضای اوپک نظیر الجزایر، عراق و ونزوئلا نیز روبرو شده است. اعضای اوپک در نشستی در اواسط ژوئن توافق کردند به میزان قبلی تولید سازمان یعنی 30 میلیون بشکه در روز وفادار بمانند.


یکی از نمایندگان کشورهای عضو اوپک در پاسخ به این سوال که آیا عربستان از میزان تولید خود خواهد کاست، گفت: خیر. اما به گفته یک منبع مطلع در صنعت نفت، صادرات نفت عربستان احتمالا در ماه جولای و آگوست کاهش خواهد یافت. زیرا میزان تقاضای پالایشگاه های چینی حدود 350 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.


بسته شدن بزرگترین پالایشگاه آمریکا در تگزاس به دلیل انجام تعمیرات نیز احتمالا 200 هزار بشکه دیگر در روز از میزان تقاضا خواهد کاست. بنابراین با توجه به ثابت بودن میزان مصرف داخلی در عربستان، ممکن است میزان تولید روزانه این کشور به 9.5 میلیون بشکه برسد.


بر اساس این گزارش، با احتساب قیمت متوسط 114 دلار برای هر بشکه نفت، درآمدهای نفتی امسال عربستان کمی بیش از 155 میلیارد دلار برآورد شده است. پیش بینی می شود که ریاض برای تامین نیازهای بودجه ای خود در ادامه امسال به بهای 70 تا 80 دلاری برای هر بشکه نفت نیاز داشته باشد.


بر اساس پیش بینی مرکز مطالعات جهانی انرژی، در صورتی که اوپک میزان فعلی تولید خود، یعنی 31.5 میلیون بشکه در روز را حفظ کند، بهای نفت در سه ماهه پایانی سال جاری به طور متوسط به 74 دلار در هر بشکه خواهد رسید و در صورت ادامه این وضعیت، بهای متوسط نفت در سه ماهه ابتدایی سال 2013 به 59 دلار در هر بشکه سقوط خواهد کرد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
اولین پایلوت چاه‌های هوشمند در پژوهشگاه صنعت نفت اجرا شد

اولین پایلوت چاه‌های هوشمند در پژوهشگاه صنعت نفت اجرا شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، تورج بهروز در سمینار راهکارهای ارتقای کارآمدی مدیریت مخزن که به همت بسیج شرکت ملی نفت برگزار شد اظهار داشت: شرکت‌های مشهور دنیا در انتهای سال 1995 تکنولوژی چاه هوشمند را تکمیل کردند و در حال حاضر در حال کار روی تکنولوژی میادین هوشمند هستند.


وی با بیان اینکه در بعضی کشورهای همسایه ما نیز مسئله تکنولوژی میادین هوشمند مورد توجه قرار گرفته است گفت: به دلیل هزینه بالای work over یا تعطیل کردن کار در میادین off shore بدون ارزیابی اقتصادی اولیه نیز کاملا بهره‌برداری از تکنولوژی چاه‌های هوشمند اقتصادی است.


کارشناس ارشد مهندسی مخازن اضافه کرد: عربستان، عمان، قطر و بتازگی عراق در منطقه ما در زمینه تکنولوژی مخازن هوشمند فعال شده‌اند.


وی اظهار داشت: 5 یا 6 سال است که در پژوهشگاه صنعت نفتت بوسیله پروژه‌های کاربرد سنسور در بالادست نفت با این تکنولوژی آشنا شدیم و اولین پایلوت چاه‌های هوشمند در پژوهشگاه صنعت نفت اجرایی شده است.


بهروز با بیان اینکه در شرکت نفت مناطق مرکزی مخازن را برای بکارگیری این تکنولوژی سطح‌بندی کردیم گفت: با شرکت نفت اروندان نیز برای ارائه MDP میدان براساس تکنولوژی چاه‌های هوشمند یا تکنولوژی مخازن هوشمند وارد مذاکره شده‌ایم.


وی تصریح کرد: به لحاظ اقتصادی با بکارگیری این تکنولوژی به طور همزمان هم پلاتو یعنی حداکثر سقف تولید از مخزن بیشتر حفظ می‌شود و هم در مدت زمان کوتاهتری نفت کمتری قابل تولید است.


کارشناس ارشد پژوهشگاه صنعت نفت اضافه کرد: چاه‌های با سطح تماس زیاد یا همان تکنولوژی مخزن هوشمند در بزرگترین مخزن نفت جهان در قوار عربستان مورد استفاده قرار گرفته که از نظر اقتصادی بسیار به نفع بهره‌بردار بوده است.


وی در ادامه اظهار داشت: الگوی هوشمند‌سازی مخازن 6 مرحله دارد که برای تعدادی از میادین ایران سه مرحله از آنها انجام شده و باعث انتخاب یک مخزن به عنوان پایلوت اجرای این تکنولوژی شده است.


وی مشکلات این میدان را تولید شن، آسفالتین، تولید آب از بعضی چاه‌ها، ناهمگونی فشارها در لایه‌های مختلف و تعدد لایه‌ها دانست و گفت: این میدان بهترین مورد برای اجرای تکنولوژی مخزن هوشمند محسوب می‌شد چنانچه حتی تفاوت تراوایی بیسار زیادی در لایه‌های مختلف این میدان وجود داشت.


وی افزود: این میدان برای ادامه کار بسیار مناسب است اما به دلایل مدیریتی کار روی آن ادامه نیافت.


بهروز در پایان گفت: در منابع کارشناسی دنیا اعلام شده است که تکنولوژی مخازن هوشمند امکان افزایش 10 تا 15 درصدی ضریب بازیافت میادین نفتی را فراهم می‌کند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
دستور وزیر نفت برای صدور پروانه بهره‌برداری از میادین نفتی

دستور وزیر نفت برای صدور پروانه بهره‌برداری از میادین نفتی

محسن خجسته‌مهر در سمینار راهکارهای ارتقاء کارآمدی مدیریت مخزن که به همت حوزه بسیج شرکت ملی نفت برگزار شده بود با بیان اینکه امروز اگر قیمت نفت به 200 دلار هم برسد بخش تقاضا می‌تواند خود را با آن سازگار کند، گفت: اگر عرضه انرژی با کمبود مواجه باشد در بخش عرضه به وسیله تکیه بر کارایی انرژی این مشکل را حل می‌کنند.


وی افزود: کارآمدی هم در ابعاد حاکمیتی و هم در بحث تصدی باید مورد توجه قرار گیرد چنانکه صراحت‌های قانونی نیز مباحث کارآمدی در حاکمیت را مورد تأکید قرار می‌دهد.


معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت تصریح کرد: در همه اسناد جدید بالادستی وظایف حاکمیتی به وزارت نفت تکلیف و دیکته شده است تا وزارت نفت به معنای کامل وزارت نفت و نماینده حاکمیت باشد.


وی با طرح این پرسش که چرا تاکنون اعمال حاکمیت در نفت کافی و کارآمد نبوده است، گفت: در بخش تصدی نیز با مشکلات ناشی از ناکافی و کارآمد نبودن اعمال حاکمیت مواجه بوده‌ایم.


وی با بیان اینکه باید بستر لازم برای فعالیت چابک شرکت ملی نفت فراهم شود، گفت: ایجاد و تسهیل قوانین و مقررات و اخذ اختیارات از جمله راهکارهای ایجاد چنین بستری است اما در عین حال مشکل بخش تصدی به جز نداشتن اختیارات عدم وجود نظارت کافی است.


خجسته‌مهر اضافه کرد: همواره یک کارفرما باید بر پیمانکار نظارت کند اما نظارت ما در وزارت نفت از این سطح بالاتر و از جنس حاکمیت یا به تعبیری رابطه صاحب خانه و مستأجر است.


وی تأکید کرد: گام‌های بسیار خوبی از سوی وزارت نفت و به طور کلی حاکمیت یعنی دولت، مجلس و به خصوص مقام معظم رهبری در این خصوص برداشته شده است و ما امروز باید به وظایف خود در این زمینه عمل کنیم.


*دستور وزیر نفت برای صدور پروانه بهره‌برداری از میادین توسط وزارت نفت/ تهیه آیین‌نامه تا دو ماه دیگر


معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با تأکید بر اینکه حاکمیت در نفت با کلی‌گویی امکان‌پذیر نیست، گفت: در قانون گفته شده که از این به بعد برای تحت کنترل گرفتن و اعمال حق حاکمیت و مالکیت منابع نفت و گاز توسط وزارت نفت, شرکت های عملیاتی تابعه شرکت ملی نفت باید طرح توسعه هر میدان یعنی MDP را با رعایت همه موارد حقوقی، قراردادی، صیانت از مخزن و به هنگام ارائه کند تا پروانه اکتشاف و توسعه و تولید توسط وزارت نفت صادر شود.


وی تصریح کرد:مشکلات سابق ما به این مسئله باز می‌گشت که آنچه شرکت ملی نفت و وزارت نفت می‌گفتند یکی بودند و وظایف حاکمیتی از تصدی گری تفکیک نشده بود. این وظایف حاکمیتی اکنون به صراحت در بند ب ماده 129 قانون برنامه پنجم آمده است.


خجسته مهر اظهار داشت: در این راستا وزیر محترم نفت دستور دادند برای هر طرح توسعه‌ای که تصدی آن کاملا در اختیار شرکت ملی نفت است پروانه اکتشاف، توسعه و تولید صادر شود و در عین حال این پروانه به شرکت‌های بهره‌بردار جزء داده می‌شود.


وی افزود: آئین‌نامه صدور پروانه اکتشاف، توسعه و بهره‌برداری در حال نوشته شدن است و تا دو ماه دیگر آماده می‌شود.


وی در ادامه گفت: البته این اشکال به وزارت نفت نیز وارد بود که قبلا تلاش می‌کرد به دلیل عدم تفکیک وظایف وارد حوزه تصدی‌ شود و با تفکیک وظایف این مشکل نیز از میان می‌رود.


*تعریف پروژه 350 میلیون دلاری میترینگ در صنعت نفت


معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت گفت: برای تقویت نظارت مقداری و کنترل دقیق درآمدهای دولت از منابع نفت و گاز طبق بند ج ماده 129 یک سامانه میترینگ و اندازه‌گیری در قالب یک پروژه 350 میلیون دلاری تعریف شده است که به وسیله آن اهداف کمی وزارت نفت و شرکت ملی نفت از مبدأ تولید به صورت سخت و نرم کنترل می‌شود.


وی اظهار داشت: صیانت از مخازن نفت و گاز که بسیار مهم و مورد تأکید حضرت امام نیز بوده است در هیچ جا به طور متمرکز مورد بررسی و نظارت قرار نمی‌گیرد.


وی افزود: در سال 52 از 7 میدان به راحتی 4.5 میلیون بشکه نفت تولید می‌کردیم و این تولید به صورت طبیعی بدون نیاز به کارآمدی بیشتر توسط خارجی‌ها انجام می‌شد اما امروز همان میزان تولید بسیار پیچیده و با تکیه بر کارآمدی بالا قابل تحقق است.


خجسته‌مهر اضافه کرد: وقتی می‌گوییم اگر شرکت ملی نفت 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند 15 درصد بهره‌وری سرمایه‌ در این صنعت ایجاد می‌شود این ارقام معنی‌دار است.


وی در ادامه گفت: قبل از این هر جا در حوزه صیانت دچار مشکل می‌شدیم تولید را کم می‌کردیم و می‌گفتیم صیانت همین است اما امروز تعریف صیانت به طور کلی تغییر کرده و گاهی حتی افزایش تولید مثلا در میادین مشترک به معنای صیانت از منابع زیرزمینی کشور است.


وی تأکید کرد: این مسئله از جنس جزئیات نیست و نقش حاکمیت اینجا پررنگ می‌شود چنانچه معتقدم افزایش ضریب بازیافت از میادین اهمیت بسیار بالاتری نسبت به افزایش ذخایر در کشور دارد.


*تنظیم بسته 5 ساله صیانت از منابع هیدروکربوری تا 3 ماه آینده


معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت اظهار داشت: کمیته صیانت برای اولین بار در طول تاریخ صنعت نفت با یک ترکیب اجرایی به دستور وزیر محترم نفت تشکیل شده است و در دو جلسه‌ای که این کمیته تشکیل داده است شرح وظایف آن در 7 بند و در ابعاد اجرایی، نظارتی و سیاست‌گذاری مشخص شده است.


وی مهمترین تصمیم این کمیته را تدوین بسته جامع صیانت از منابع هیدروکربوری در 5 سال آینده دانست و گفت: کار تدوین این بسته از چند ماه پیش آغاز شده و طی مدت 3 ماه آینده تکمیل می‌شود.


وی با بیان اینکه 20 پروژه صیانتی فعلی کشور همه مربوط به 10 سال گذشته هستند، گفت: به جز تهیه و تنظیم بسته جامع صیانت و افزایش ضریب بازیافت که در 3 ماه آینده عملیاتی می‌شود پایش تولید صیانتی و نظارت بر اجرای برنامه‌های صیانتی، نظارت بر بکارگیری و انتقال فناوری‌های نوین، ساماندهی طرح‌های پژوهشی و ساماندهی امکانات برای استفاده مناسب از مراکز تحقیقاتی و صاحب نظران از جمله شرح وظایف کمیته صیانت است.


خجسته‌مهر با بیان اینکه این برنامه دارای سه محور اصلی بهبود تولید, ازدیاد برداشت و پژوهش است و یک چک لیست با قابلیت کمی‌‌سازی دارد، گفت: قانون برای صیانت اهداف کمی تعیین کرده است چنانکه افزایش یک درصدی ضریب بازیافت در برنامه پنجم دیده شده و حفظ تولید نیز بر اساس قانون باید بر پایه میادین در حال تولید در سال 88 باشد نه توسعه میادین جدید.


وی تعیین شیوه‌های اجرای ، تأمین منابع و اجرای طرح‌های نظارتی ، تعریف شاخص‌های اختصاصی برای نظارت و ارزیابی و پایش عملکرد را از جمله برنامه‌های صیانت از مخازن در کشور دانست و گفت: به جز بخش ارزیابی بقیه موارد بر عهده شرکت‌های بهره‌بردار و شرکت ملی نفت ایران است.


وی تأکید کرد: بر اساس این برنامه صد در صد میادین در پایان برنامه پنجم باید با ضوابط صیانتی نفت تولید کند.


وی یکی از ناکامی‌های کشور در تولید نفت را تأسیسات نمک‌زدایی و سطح الارضی دانست که در صورت بهبود کارایی به تولید نفت کمک فراوانی می‌کند.


وی خط مشی‌های کمیته صیانت از منابع هیدروکربوری را صیانت از مخازن با الزام به عدم آسیب به مخزن، صیانت از مخازن با حداقل افت فشار در دوره تولید و استفاده حداکثری از توان مالی و اجرایی بخش خصوصی در طرح‌های صیانتی اعلام کرد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش ۲ تا ۱۵درصدی ضریب بازیافت میادین نفتی با روش‌های چاه محور

افزایش ۲ تا ۱۵درصدی ضریب بازیافت میادین نفتی با روش‌های چاه محور

مطهری در سمینار راهکارهای ارتقاء کارامدی مدیریت مخزن که به همت بسیج شرکت ملی نفت برگزار شده بود اظهار داشت: روش‌های افزایش تولید نفت به 3 بخش چاه‌محور، تأسیسات محور و مخزن‌محور تقسیم می‌شود که روش‌های چاه محور در مدت زمان کوتاهی بین 6 ماه تا یک سال به نتیجه می‌رسد.


وی افزود: تکنولوژی‌های حفاری، تکنولوژی تکمیل چاه، فرازآوری مصنوعی و تزریق مواد شیمیایی از جمله روش‌های افزایش تولید نفت در بخش چاه محور محسوب می‌شود.


این کارشناس نفتی اضافه کرد: مطالعاتی که بر روی چاه‌های نفت خلیج مکزیک انجام شد نشان داد استفاده از روش‌های چاه محور بین 2 تا 15 درصد افزایش ضریب بازیافت را موجب می‌شود؛ در عین حال روش‌های مخزن‌محور نیز می‌تواند بین 2 تا 22 درصد در افزایش ضریب بازیافت مخازن نفتی مؤثر واقع شود.


مطهری اظهار داشت: در روش‌های چاه محور بعد از 6 ماه سرمایه‌گذاری انجام شده بازگشته است که به معنای سودآوری بالای این کار است.


وی گفت: پیشنهاد می شود شرکت‌های بهره‌بردار خود برنامه 5 مرحله‌ای استفاده از روش‌های چاه محور را آماده کرده و به برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ارائه کنند.


وی افزود: این کار می‌تواند پس از ارائه یک تجربه موفق از روش‌های افزایش تولید چاه محور در یکی از مخازن بالغ یا اصطلاحا brownfield انجام شود.


به گزارش فارس، افزایش یک درصد به ضریب بازیافت میادین نفتی باعث سودآوری کلان اقتصادی برای کشور و بازیابی نفت محبوس در میادین نفتی می‌شود. منابع رسمی ضریب بازیافت میادین نفتی کشور را 25 درصد اعلام می‌کنند.


بر اساس برنامه پنجم توسعه باید تا پایان برنامه یک درصد به ضریب بازیافت میادین نفتی کشور اضافه شود. در برنامه چهارم توسعه نیز حکم مشابهی برای افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی وجود داشت که به دلایل مختلف مورد توجه قرار نگرفت.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
5 چالش اصلی مدیریت مخازن نفتی کشور

5 چالش اصلی مدیریت مخازن نفتی کشور

علی خواجوی در سمینار راهکارهای ارتقاء کارآمدی مدیریت مخزن که به همت بسیج شرکت ملی نفت برگزار شد، اظهار داشت: ایران دومین دارنده منابع نفت و دومین دارنده منابع گاز و در مجموع نفت و گاز اولین صاحب منابع هیدروکربوری در جهان است.


وی مهمترین چالش‌های مدیریت مخزن را عدم وجود یک تیم مدیریت مخزن برای هر مخزن، کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزه مدیریت مخزن، ضعیف بودن کار گروهی، عدم کسب اطلاعات مورد نیاز از مخزن، عدم پیوستگی کسب اطلاعات از مخزن، ساختار اداری معیوب، ترجیح دادن منافع شرکت‌های تولیدی بر منافع ملی، عدم مسئولیت‌پذیری درباره پرهیز از آسیب زدن به مخزن، عدم وجود تفکر جامع‌نگر درباره مدیریت مخزن، عدم تعریف و اجرای به موقع پروژه‌های مورد نیاز در طول روند توسعه و تولید از میادین، عدم استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا و عدم توجه کافی به روش‌های ازدیاد برداشت در فاز مطالعات توسعه مخازن نفتی اعلام کرد.


وی با بیان اینکه این چالش‌های اصلی را می‌توان در 5 سرفصل تقسیم‌بندی کرد، گفت: اولین بخش ساختار است چنانکه عدم تفکیک وظایف حاکمیتی از تصدی‌گری و عدم جاری شدن نگاه بنگاه‌داری و تجاری در بخش تصدی مهمترین چالش‌های این بخش محسوب می‌شوند.


وی سرفصل دوم چالش‌ها را بخش مدیریت داده‌ها دانست و گفت: در حال حاضر داده به هنگام به اندازه کافی و با اعتبار و دقت لازم در طول عمر مخزن جمع‌آوری و ارائه نمی‌شود.


این کارشناس انرژی با بیان اینکه چالش سوم در حوزه نیروی انسانی است اضافه کرد: در این بخش چه از بعد آموزش، چه از بعد انگیزش کارکنان و چه در حوزه به کارگیری متخصصان در زمان انتصابات مشکلات جدی وجود دارد.


وی افزود: چالش چهارم در حوزه تکنولوژی است که به عنوان مثال به کارگیری تکنولوژی میادین هوشمند یا روش‌های چاه محور از جمله مواردی است که با توجه به آنها مشکلات بسیاری در این حوزه قابل رفع است.


وی عدم وجود برنامه‌ریزی جامع، آینده‌نگر و اصولی را سرفصل پنجم چالش‌های مدیریت مخزن اعلام کرد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
برنامه ایران برای کاهش 30درصدی صادرات نفت

برنامه ایران برای کاهش 30درصدی صادرات نفت

به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ ، احمد قلعه بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در کنفرانس انرژی مسکو از اقدام ایران برای تعمیر و نگهداری برخی میادین نفتی خود خبر داد.


وی تصریح کرد احتمال دارد میزان صادرات نفت ایران با افت 20 تا 30 درصدی روبرو شود و علت این امر انجام عملیات تعمیرات و نگهداری در میادین بزرگ نفتی خواهد بود.


قلعه بانی همچنین در مورد ارتباط اتخاذ این تصمیم با اجرای تحریم نفتی اروپا علیه ایران از اول جولای گفت شاید به لحاظ زمانی چنین ارتباطی وجود داشته باشد.


این در حالی است که کاهش تقاضای انرژی در آمریکا موجب شد تا ذخایر انرژی این کشور طی هفته گذشته با افزایش روبرو شود. کارشناسان انرژی نگران افت نسبی تولید نفت ایران و نروژ نیز طی هفته های آینده هستند . موسسه تحقیقاتی آمریکن پترولیوم اعلام کرد میزان ذخایر نفتی این کشور طی هفته گذشته با رشد 507 هزار بشکه ای روبرو شده است . تولید نفت در سه میدان بزرگ نفتی نروژ نیز به علت اعتصاب کارگری متوقف شده است .


این گزارش افزود در روز چهارشنبه قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک برای تحویل در ماه اوت با 9 سنت افزایش به 79.45 دلار رسیده است . قیمت نفت روز گذشته نیز 15 سنت افزایش یافته بود. قیمت نفت در سه ماه جاری 23 درصد کاهش داشته است که بیشترین کاهش از سال 2008 میلادی به شمار می رود.


در بازار لندن هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه اوت با 22 سنت کاهش به کمتر از 92.80 دلار رسیده است . قیمت نفت برنت روز گذشته با رشد 2.2 درصدی روبرو شده بود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید نفت عراق به بالاترین رقم در ۲۰ سال گذشته رسید

تولید نفت عراق به بالاترین رقم در ۲۰ سال گذشته رسید

به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ ، قاسم الامیر سخنگوی حسین شهرستانی معاون نخست وزیر عراق تاکید کرد میزای تولید نفت این کشور طی ماه جاری میلادی به بیش از 3.07 میلیون بشکه در روز رسیده است .


بر اساس این گزارش تولید نفت عراق طی ماه می 2012 میلادی نیز به بیش از 2.92 میلیون بشکه در روز رسیده است . بر این اساس عراق قصد دارد میزان تولید نفت خود را تا سال 2015 میلادی دو برابر افزایش دهد که در صورت عملی شدن این مساله جایگاه ایران به عنوان دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک به خطر خواهد افتاد .


این گزارش افزود ، با ادامه روند موجود عراق تا پایان سال 2012 میلادی به دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک تبدیل خواهد شد و جای ایران را خواهد گرفت . این مقام عراقی افزود میزان تولید نفت در میدان حلفیه در هفته نخست ماه جولای به بیش از 70 هزار بشکه در روز خواهد رسید . با توسعه میدان های بزرگ نفت عراق و اجرای پروژه های جدید ظرفیت تولید نفت این کشور تا پایان امسال به بیش از 3.4 میلیون بشکه در روز خواهد رسید و این رقم تا دو سال آینده نیز به بیش از 4 میلیون بشکه در روز می رسد .


عراق همچنین قصد دارد تا سال 2017 میلادی به هدف تولید شش میلیون بشکه نفت در روز دست یابد . دولت عراق برای افزایش تولید نفت خود طی سالهای اخیر قرارداد های مختلفی را با شرکتهای بزرگ نفتی جهان به امضا رسانده است .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
مسابقه ایران و قطر در برداشت از گاز پارس‌جنوبی، تهدیدی برای ذخایر میعانات گازی

مسابقه ایران و قطر در برداشت از گاز پارس‌جنوبی، تهدیدی برای ذخایر میعانات گازی

براساس آخرین اطلاعات موجود، کشور قطر از بزرگترین میدان گازی مشترک جهان روزانه حدود 410 میلیون مترمکعب گاز تولید می کند و از طرفی نیز میزان تولید روزانه گاز قطر از این میدان مشترک در زمستان نیز به 440 تا 450 میلیون متر مکعب نیز می رسد اما نباید فراموش کرد که ظرفیت تولید قطر بیش از 500 میلیون متر مکعب است.


از طرف دیگر ایران نیز که به عنوان شریک از این میدان مشترک گازی در حال تولید گاز است و حتی قصد دارد از شریک دیگرش یعنی کشورقطز ندر تولید گاز پیشی بگیرد هم اکنون روزانه کمتر از 200 میلیون متر مکعب تولید دارد و در فصل زمستان نیز حجم تولید روزانه گاز ایران نیز به 280 تا 295 میلیون متر مکعب نیز می رسد در این شرایط قطر دوبرابر تولید گاز ایران در حال تولید است.


نکته حائز اهمیت این است که به هیچ عنوان افزایش تولید گاز از این میدان بزرگ گازی که حجم عظیمی نیز میعانات در خود دارد به صلاح نیست زیرا افزایش تولید گاز موجب می شود خسارت جبران ناپذیری را به تولید میعانات از این میدان وارد آورد.


براساس این گزارش کشور قطر نیز اگر چه در حال تولید گاز از این میدان است اما تمام تلاش خود را بکار برده تا حجم تولید میعانات از این میدان را افزایش دهد به طوری که سال گذشته در یک اقدام نمادین صادرات یکمین میلیارد بشکه نفت را از این میدان مشترک جشن گرفتند. از طرفی دیگر باید تاکید کرد حتی نوع دکلهایی که کشور قطر مورد استفاده قرار داده است شباهت بسار زیادی به دکل حفاری برای نفت دارد.


این گزارش خاطرنشان می کند تا سال گذشته چندین جلسه مشترک میان مسئولان قطری و ایرانی به منظور میزان تولید گاز از این میدان برگزار شد تا خطری تولید میعانات را تحت الشعاع قرار ندهد بنابراین به نظر می رسد حتی مسئولان ایرانی نیز به این موضوع واقف هستند که نباید تولید گاز را آنچنان افزایش داد که میعانات گازی مورد تهدید قرار گیرد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایران هشدار داد: واردات از کره جنوبی را متوقف می‌کنیم

ایران هشدار داد: واردات از کره جنوبی را متوقف می‌کنیم

سفیر ایران در سئول هشدار داد ایران ممکن است در برابر توقف واردات نفت خود توسط کره جنوبی دست به اقدام متقابل بزند.


احمد معصومی فر در گفت‌وگو با یونهاپ نیوز گفت، اگر کره جنوبی واردات نفت ایران توسط شرکت های کره ای را ممنوع کند ایران نیز ممکن است تصمیم بگیرد به طور کامل واردات کالاهای ساخت این کشور را متوقف نماید.


وی تاکید کرد اقدام سئول در ممنوعیت واردات نفت ایران مانعی جدی در برابر صادرات کالاهای کره جنوبی به ایران می باشد.


روز گذشته دولت کره جنوبی در بیانیه ای رسمی از تعلیق واردات نفت این کشور از ایران خبر داد. قرار است این تصمیم از اول جولای و همزمان با تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران اجرایی شود. محموله های نفتی ایران با بیمه شرکت های اروپایی به کره جنوبی صادر می شود. بر اساس تصمیم اتحادیه اروپا این شرکت ها از اول جولای نمی توانند نفت صادراتی ایران به کره جنوبی را بیمه کنند. دولت ژاپن برای دور زدن تحریم بیمه ای اروپا با تصویب قانونی بیمه محموله های نفتی ایران را خودش برعهده گرفته است اما سئول جدیتی در حمایت از پالایشگاه های کره ای نشان نداده است.


سفیر ایران در سئول با اشاره به این موضوع گفت، دولت کره جنوبی نیز می تواند چنین خدماتی را برای واردکنندگان نفت ایران ارائه دهد.


کره جنوبی حدود 10 درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین می کند و تراز تجاری دو کشور به نفع کره جنوبی است. صادرات کره جنوبی به ایران در سال 2011 با رشد 30 درصدی به 6 میلیارد دلار رسیده است. ایران سومین بازار بزرگ صادراتی کره جنوبی در خاورمیانه محسوب می شود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
نگرانی آمریکا از ظرفیت مازاد پایین تولید نفت جهان در آستانه تحریم ایران

نگرانی آمریکا از ظرفیت مازاد پایین تولید نفت جهان در آستانه تحریم ایران

به نقل از رویترز، دولت آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد، عرضه نفت در بازارهای جهانی در طی دو ماه گذشته به دلیل افزایش صادرات نفت عراق و لیبی بیشتر شده است، اما ظرفیت ذخیره نفت جهان همچنان کمتر از حد معمول است.


بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، متوسط تولید نفت جهان در ماه های می و ژوئن حدود یک میلیون بشکه در روز از میزان مصرف جهانی بالاتر رفته است، که این مسئله موجب بوجود آمدن نفت مازاد بر مصرف در بازار و کاهش قیمت ها شده است.


بر اساس قانون تحریم های ایران که در اواخر سال گذشته میلادی به امضای رئیس جمهور آمریکا رسید، اداره اطلاعات انرژی آمریکا باید هر 60 روز یکبار گزارشی از وضعیت بازار جهانی نفت ارائه کند.


برآوردهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا حکایت از آن دارد که ظرفیت تولید مازاد نفت جهان در طی دو ماه گذشته از 2.1 میلیون بشکه در روز به 2.4 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.


با این حال در این گزارش هشدار داده شده که ظرفیت تولید مازاد نفت جهان کمتر از 3 درصد کل مصرف نفت جهان است و با توجه به اینکه قرار است از ابتدای ماه جولای تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه بخش نفتی و بانکی ایران اجرا شود، این مسئله موجب نگرانی است.


در ادامه گزارش آمده است: «ظرفیت مازاد تولید در ماه های می و ژوئن همچنان نسبت به سوابق تاریخی قبلی و بخصوص در مقایسه با میزان تولید و مصرف جهانی بسیار کم است.»


با توجه به حجم کم ظرفیت مازاد تولید نفت جهان، بروز اختلالات پیش بینی نشده احتمالی در روند تولید نفت نظیر مشکلات بوجود آمده برای سکوهای نفتی در خلیج مکزیک و یا وقوع خشونت ها در برخی کشورهای تولید کننده نفت همچون نیجریه، می تواند قیمت نفت را به سرعت افزایش دهد.


بر اساس این گزارش، میزان تولید نفت جهان در ماه های می و ژوئن به 88.9 میلیون بشکه در روز رسید که حدود 2.9 میلیون بشکه بیشتر از تولید روزانه نفت جهان در مدت مشابه سال گذشته بوده است. بخش عمده ای از این افزایش تولید مربوط به جهش حجم صادرات دو کشور عضو اوپک یعنی عراق و لیبی بوده است. به علاوه در این بازه زمانی تولید نفت عربستان نیز افزایش داشته است.


میزان صادرات نفت عراق در ماه های می و ژوئن به 2.9 میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان تولید نفت این کشور از سال 2000 محسوب می شود. حجم تولید نفت لیبی نیز که پیشتر به دلیل ناآرامی های سال گذشته کاهش یافته بود، به 80 تا 90 درصد میزان صادرات قبل از وقوع جنگ داخلی در این کشور رسیده است.


بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، میزان مصرف نفت جهان در طی دو ماه گذشته به طور متوسط روزانه حدود 87.9 میلیون بشکه در روز بوده است که 600 هزار بشکه در روز افزایش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه منفجر شد

خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه منفجر شد

به نقل از فرانس پرس ، منابع آگاه وزارت انرژی ترکیه اعلام کردند خط لوله انتقال گاز طبیعی ایران به ترکیه در شرق مرزهای ترکیه منفجر شده است .


بر اساس این گزارش ، خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز اعلام کرد این خط لوله در ساعت 23 روز چهارشنبه به وقت محلی در منطقه ای بین روستای هیدیرلی و کالندر واقع در استان آگری منفجر شده است .


بر این اساس ، منابع آگاه افزودند انتقال گاز طبیعی ایران به ترکیه هم اکنون متوقف شده است و پیش بینی می شود صادرات گاز ایران به ترکیه بار دیگر طی چهار تا پنج روز آینده از سر گرفته شود .


این گزارش افزود ، ترکیه روزانه 27 میلیون متر مکعب گاز از طریق خط لوله از ایران خریداری می کند . در حالی که هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله و انفجار را بر عهده نگرفته است به نظر می رسد حزب کردستان ترکیه موسوم به پ ک ک بزرگترین متهم این حمله باشد .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت جهانی نفت افزایش یافت

قیمت جهانی نفت افزایش یافت

به نقل از آسوشیتد پرس ، کارشناسان اقتصادی و سرمایه گذاران بین المللی امیدوارند شرایط اقتصادی آمریکا بزرگترین مصرف کننده نفت جهان بهبود یابد .


بر اساس این گزارش در معاملات روز جمعه قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک برای تحویل در ماه اوت با 1.62 دلار افزایش به بیش از 79.31 دلار رسیده است . در بازار لندن نیز هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه اوت با 74 سنت افزایش به 92.15 دلار رسیده است .


بر این اساس ، میزان تقاضا برای کالاهای واسطه ای در اقتصاد آمریکا طی ماه می بیش از 1.1 درصد رشد داشته است . افزایش فروش مسکن و قیمت آن نیز موجب امیدواریهای جدیدی نسبت به وضعیت اقتصادی این کشور شده است .


بر این اساس ، نگرانیها نسبت به وضعیت اقتصادی جهان طی یک ماه گذشته تاثیر زیادی بر افت قیمت نفت داشته است .


به اعتقاد کارشناسان انرژی تا زمانی که تقاضای انرژی در آمریکا با افزایش محسوسی روبرو نشود قیمت نفت در مرز 80 دلار در هر بشکه ثابت خواهد بود . افت رشد اقتصادی هند و چین نیز طی ماههای اخیر تاثیر منفی زیادی بر قیمت جهانی نفت داشته است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
آمریکا، چین و سنگاپور را هم از تحریم نفتی ایران معاف کرد

آمریکا، چین و سنگاپور را هم از تحریم نفتی ایران معاف کرد

آمریکا روز پنجشنبه چین را نیز از تحریم های مالی علیه ایران معاف کرد، تا از بروز تنش دیپلماتیک با کشوری که به حمایتش در بحران های سوریه و ایران نیاز دارد، جلوگیری کند.


بر اساس گزارش رویترز با توجه به تصمیم روز پنجشنبه آمریکا به معاف ساختن چین از این تحریم ها، که مشتری حدود یک پنجم نفت ایران است، و سنگاپور که از مشتریان نفت کوره تولید ایران محسوب می شود، دولت اوباما در حال حاضر تمام 20 مشتری عمده نفت ایران را از تحریم های مالی معاف ساخته است.


در حالی چین از تحریم نفتی ایران معاف شده است که واردات نفت خود از ایران را کاهش نداده است. بر اساس قانونی که رئیس جمهور آمریکا در آخرین ساعات سال میلادی گذشته آن را به امضا رساند، دولت آمریکا می تواند بانک های خارجی ای که اقدام به انجام مبادلات مالی مربوط به خرید نفت با بانک مرکزی ایران بنمایند را از دسترسی به سیستم مالی آمریکا محروم سازد. این قانون به دولت اوباما اجازه می دهد معافیتی 180 روزه را برای کشورهایی که به میزان قابل توجهی از واردات نفت خود از ایران بکاهند، اختصاص دهد.


دولت آمریکا دقیقا مشخص نکرده که منظور از کاهش قابل توجه خرید نفت از ایران دقیقا چه میزان است. همچنین بندی در این قانون وجود دارد که به واشنگتن اجازه می دهد بنا به مصالح ملی و امنیتی هر کشور دیگر را از تحریم ها معاف کند که به نظر می رسد چین و سنگاپور بر اساس این بند از تحریم نفت ایران معاف شده اند.


واردات نفت چین از ایران نیز در ماه های ابتدایی سال جاری حدود 25 درصد کاهش یافته بود. اما واردات نفت چین از ایران در ماه می مجددا به میزان قبلی خود بازگشت و پیش بینی می شود که این روند در ماه های ژوئن و جولای نیز ادامه یابد.


در عین حال هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد هر دو کشور چین و سنگاپور با کاهش واردات از ایران، مشمول معافیت قرار گرفته اند. وی افزود، کاهش خرید نفت 20 کشور معاف از این تحریم ها از ایران نشان می دهد که تهران در حال پرداخت هزینه ای سنگین است.


اوایل ماه جاری میلادی دولت آمریکا، هند و شش کشور دیگر را از تحریم ها علیه ایران معاف ساخته بود. ژاپن و ده کشور عضو اتحادیه اروپا نیز در ماه مارس از این تحریم ها معاف شده بودند.


گنگ شوانگ، سخنگوی سفارت چین در واشینگتن گفت، کشورش «به همکاری با طرف های درگیر در موضوع، برای یافتن راه حلی صلح آمیز برای برنامه هسته ای ایران از طریق گفتگو و مذاکره ادامه خواهد داد.»
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
پیشنهاد ایران برای صادرات نفت به کره‌جنوبی با کشتی‌های ایرانی

پیشنهاد ایران برای صادرات نفت به کره‌جنوبی با کشتی‌های ایرانی

به نقل از بلومبرگ، یک منبع آگاه دولتی در سئول گفت، همزمان با شروع تحریم بیمه ای اتحادیه اروپا علیه محموله های نفتی ایران، تهران به سئول پیشنهاد کرده که نفت خود را با استفاده از نفتکش های ایرانی به کره صادر کند.


این منبع دولتی که نخواست نامش فاش شود اظهار داشت، دولت کره جنوبی همچنان در حال گفتگو برای تصمیم گیری در خصوص نحوه واکنش به تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران است که از ابتدای جولای، یعنی دو روز دیگر به اجرا در خواهد آمد. ایران هنوز واکنش رسمی ای نسبت به این خبر نشان نداده است.


وزارت اقتصاد کره، اواسط هفته گذشته با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «کره جنوبی که تمام نفت مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر وارد می کند، ممکن است به دلیل عدم معافیت از تحریم های اتحادیه اروپا، خرید نفت از ایران را متوقف کند.»


اجرای این تحریم ها بدین معناست که 95 درصد تانکر های جهان ممکن است پوشش بیمه ای خود را در صورت حمل نفت ایران از دست بدهند، زیرا این نفتکش ها از پوشش بیمه ای 13 شرکت اروپایی استفاده می کنند.


هفته گذشته پارلمان ژاپن طرحی را به تصویب رساند که به موجب آن تضمین های دولتی به ارزش 7.6 میلیارد دلار برای تانکر هایی که نفت ایران را به ژاپن حمل کنند، اختصاص خواهد یافت. تصویب این طرح حکایت از تلاش توکیو برای تداوم خرید نفت از تهران دارد. اما سئول از انجام چنین اقدامی خودداری کرده است و ترجیح داده واردات نفت ایران را متوقف کند. ایران هشدار داده است در صورت توقف واردات نفت خود ز سوی کره جنوبی واردات کالاهای این کشور به ایران را به طور کامل متوقف خواهد کرد که در این صورت حدود 3 هزار شرکت کره جنوبی تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و صادرات 7 میلیارد دلاری این کشور به ایران به صفر می رسد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
کارشکنی‌ اماراتی‌‌ها برای اختلال در ارتباطات مخابراتی مناطق نفتی ایران

کارشکنی‌ اماراتی‌‌ها برای اختلال در ارتباطات مخابراتی مناطق نفتی ایران

با وجود اینکه ایران سود کلانی را از طریق صادرات مجدد، سرمایه‌گذاری شهروندان و دیگر زمینه‌های تجارت نصیب امیرنشین امارات کرده است، این شیخ نشین کوچک در پیروی از سیاست‌های ایالات متحده آمریکا برای ضربه زدن به کشورمان از هیچ اقدامی فروگذار نکرده و نمی‌کند.


بر اساس این گزارش با وجود اینکه زندگی این کشورهای کوچک با وجود یک ایران قدرتمند رونق می‌یابد و در صورت تضعیف ایران، غربی‌ها دلیلی برای فراهم کردن شرایط رشد این کشورها نخواهند داشت، باز هم این کشورها از تلاش برای زدن ضربه‌هایی هر چند کوچک به منافع ایران به خصوص در عرصه صنعت نفت خودداری نمی‌کنند.


تازه‌ترین اقدام اماراتی‌ها در همین راستا نیز تلاش برای ایجاد اختلال در ارتباطات تلفن ماهواره‌ای در ایران است. در این باره اپراتور اماراتی تلفن ماهواره‌ای ثریا، به تازگی ارتباطات این تلفن را یک طرفه کرده است، به گونه‌ای که مشترکان ایرانی نمی‌توانند از طریق خطوط ثابت یا همراه با تلفن ماهواره‌ای ثریا ارتباط برقرار کنند. بر این اساس ارتباط با این تلفن‌ها که کاربرد زیادی در ارتباطات صنعت نفت در مناطق عملیاتی دارند، تنها از طریق خرید یک خط تلفن ماهواره‌ای ثریا با هزینه مجدد امکان پذیر است. در عین حال مشترکان این تلفن باید همه هزینه‌های سنگین ارتباطی را مستقیما به حساب این شرکت اماراتی واریز کنند و عملا شرکت‌های مخابراتی ایرانی از این بازار پر سود حذف می‌شوند.


از سوی دیگر بخش بزرگی از ارتباطات شرکت‌های نفتی خصوصی و دولتی ایرانی با حوزه‌های عملیاتی خود به خصوص در بخش فراساحل با تکیه بر این تلفن‌ها انجام می‌شود و اختلال ایجاد شده توسط شرکت اماراتی در چند روز اخیر مشکلاتی را در این حوزه برای شرکت‌های فعال در حوزه عملیاتی صنعت نفت ایجاد کرده است. ایران تعداد زیادی سکوی بهره‌برداری میادین نفت و گاز و همچنین دکل حفاری در بخش فراساحل در خلیج فارس در اختیار دارد که به داشتن ارتباط مداوم عملیاتی با ستادهای پیمانکاری یا کارفرمایی نیاز دارند. به نظر می‌رسد بزرگترین استفاده تجاری متمرکز از این تلفن‌های ماهواره‌ای در صنعت نفت انجام می‌شود.


اهمیت ارتباطات مطمئن و دائم در صنعت نفت تا بدان حد است که صنعت نفت ایران شرکتی تحت عنوان خطوط لوله و مخابرات را تحت مالکیت دارد که سامانه‌های مخابراتی مستقلی را برای صنعت نفت جدا از شبکه کشوری مخابرات ایجاد و مدیریت می‌کند، البته این شبکه مخابراتی مستقل تنها در بخش خشکی ایجاد شده و در بخش دریا کاربرد چندانی ندارد. علاوه بر اینکه این سامانه مخابراتی همه بخش‌های عملیاتی خشکی به خصوص مناطق دورافتاده را پوشش نمی‌دهد.


بر اساس این گزارش بعضی کارشناسان اختلال ایجاد شده توسط اپراتور اماراتی ثریا را در راستای تلاش‌های اخیر غرب برای ضربه زدن به صنعت نفت ایران و در ادامه حرکت‌هایی مانند حمله سایبری به نفت ارزیابی می‌کنند.


غربی‌ها در میادین مشترک نفت و گاز ایران با کشورهای همسایه از جمله پارس جنوبی منافع کلانی دارند چنانکه به عنوان مثال 60 درصد از سهم پروژه‌های پارس جنوبی در طرف قطری به شرکت‌های بزرگ نفتی غربی تعلق دارد و قطر خود تنها به 40 درصد از منافع حاصل از این میدان فوق عظیم بسنده می‌کند.


ایران در 3 مخزن نصرت، فرزام و سلمان با امارات متحده عربی مشترک است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
احتمال برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک با ادامه کاهش قیمت نفت

احتمال برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک با ادامه کاهش قیمت نفت

به نقل از رویترز ، رافائل رامیرز تاکید کرد اگر روند نزولی قیمت نفت طی ماههای آینده نیز ادامه یابد احتمال برگزاری نشست فوق العاده اوپک در سه ماه سوم 2012 میلادی وجود دارد .


بر اساس این گزارش ، رامیرز پیش از این نیز خواستار فعال شدن مجدد محدوده قیمتی سبد نفت اوپک بین 80 تا 120 دلار در هر بشکه شده بود . بر این اساس محدوده قیمتی سبد نفت اوپک از هفت سال پیش تا کنون متوقف شده است .


رامیرز تاکید کرد دولت ونزوئلا از سایر کشورهای عضو اوپک خواسته است تا موضوع فعال شدن مجدد سبد قیمتی نفت اوپک در نشست آتی این سازمان مورد بررسی قرار گیرد . رامیرز گفت در شرایط کنونی هنوز هیچ برنامه ای برای برگزاری نشست فوق العاده اوپک وجود ندارد ولی در صورت ادامه روند نزولی قیمت نفت و تولید مازاد نفت از سوی کشورهای خلیج فارس فکر می کنم سایر اعضا نیز با برگزاری نشست فوق العاده اوپک در سه ماه سوم امسال موافق کنند .


وزیر نفت ونزوئلا گفت هم اکنون 2 میلیون بشکه مازاد عرضه و تولید نفت در بازار انرژی وجود دارد که بخش زیادی از آن مربوط به کشورهای خلیج فارس است . پیشنهاد ونزوئلا حذف مازاد تولید نفت از بازار و بازگشت به سقف تولید 30 میلیون بشکه ای تولید اوپک است . قیمت نفت برنت دریای شمال نسبت به رکورد 128 دلاری در ماه مارس بیش از 37 دلار کاهش داشته است و برای نخستین بار در 18 ماه گذشته به کمتر از 90 دلار رسیده است .


صادرات نفت بیش از 90 درصد صادرات ونزوئلا را تشکیل می دهد و کاهش قیمت جهانی نفت تاثیر منفی زیادی را بر اقتصاد این کشور خواهد داشت .


وی افزود اصرار ونزوئلا بر حفظ قیمت جهانی نفت در حد 100 دلار در هر بشکه است . اوپک در تازه ترین نشست خود در شهر وین با حفظ سقف تولید سازمان در حد 30 میلیون بشکه در روز موافقت کرده است .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
دولت هند محموله های نفتی ایران را بیمه می کند

دولت هند محموله های نفتی ایران را بیمه می کند

به نقل از پایگاه اینترنتی آی بی تایمز، دولت هند به شرکت های بیمه بخش دولتی این کشور اجازه داد تا کشتی های حامل نفت ایران را تحت پوشش بیمه ای قرار دهند. در حالی که تحریم بیمه ای اتحادیه اروپا علیه محموله های نفتی ایران از روز یکشنبه اجرایی خواهد شد، این اقدام با هدف تداوم واردات نفت از ایران انجام می شود.


در حال حاضر، کشتی های هندی حامل نفت ایران تحت پوشش بیمه ای شرکت های غربی قرار دارند و ایران پیش تر برای بیمه محموله های نفتی خود به هند اعلام آمادگی کرده بود.


یکی از مقامات عالی رتبه یک شرکت بیمه دولتی هند گفت: «ما تاییدیه ای از سوی وزارت دارایی هند دریافت کرده ایم که به ما اجازه می دهد کشتی های هندی حامل محموله های نفتی ایران را تحت پوشش بیمه ای قرار دهیم.»


بر اساس این گزارش، یکی از مقامات وزارت دارایی هند نیز این خبر را تایید کرده است. هفته گذشته، جایپال ردی، وزیر نفت هند گفته بود، هند به واردات نفت از ایران ادامه می دهد. وی تصریح کرد: «هند تنها به تحریم های سازمان ملل متعهد است.»


نفت ایران برای هند که بیش از 80 درصد نیاز نفتی خود را از خارج تامین می کند، از اهمیت خاصی برخوردار است. وزارت دارایی هند در دستورالعمل خود به شرکت های بیمه دولتی این کشور، اعلام کرده که آنها می توانند خدمات بیمه اتکایی را از شرکت های ارائه کننده این خدمات در کشورهایی که از ایران نفت وارد می کنند، دریافت کنند.


مدیر شرکت بیمه عام هند گفت: «کشورهایی در جنوب شرق آسیا و آسیای میانه وجود دارند که از ایران نفت وارد می کنند و انعقاد قراردادهای پوشش بیمه اتکایی با شرکت های بیمه واقع در این کشورها مورد بررسی قرار گرفته است.»


با این حال، یکی از مقامات وزارت دارایی هند گفت، هیچ تصمیمی در مورد درخواست شرکت بیمه عام هند برای اختصاص 100 میلیون دلار تضمین دولتی برای این منظور اتخاذ نشده است. وی افزود: «ما فعلا دلیلی برای این اقدام نمی بینیم.»


به گفته کارشناسان، هزینه پوشش بیمه ای بدنه و ماشین آلات، حمایت و جبران غرامت هر نفتکش به حدود 200 میلیون دلار می رسد. مدیر شرکت بیمه عام هند اضافه کرد: «ما قبلا ترتیباتی را از طریق منابع خودمان و همچنین از طریق شرکت های خارجی ارائه دهنده خدمات بیمه اتکایی برای حدود 100 میلیون دلار انجام داده ایم. اما برای تامین 100 میلیون دلار مابقی به دنبال تضمین های دولتی هستیم.»


پیش از این، جی سی گاتورودی، از مقامات وزارت نفت هند گفته بود، دولت هند در حال بررسی ارائه تضمین های دولتی برای کشتی های هندی حامل نفت ایران است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
عربستان خط لوله قدیمی انتقال نفت خود را بازگشایی کرد

عربستان خط لوله قدیمی انتقال نفت خود را بازگشایی کرد

به نقل از رویترز، منابع مطلع گفتند، عربستان یک خط لوله قدیمی را که توسط عراق برای دور زدن تنگه هرمز در خاک این کشور ساخته شده بود، مجددا بازگشایی کرده است. این خط لوله به ریاض امکان می دهد که در صورت بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران، بخشی از نفت خود را از طریق پایانه های واقع در دریای سرخ به بازارهای جهانی صادر کند.


خط لوله مذکور، که از خاک عربستان می گذرد، در دهه 1980 میلادی پس از آن احداث شد که تانکرهای نفتی در خلیج فارس از سوی ایران و عراق در جریان جنگ بین دو کشور هدف حمله قرار می گرفتند. پس از حمله عراق به کویت در سال 1990 این خط لوله دیگر از سوی عراق مورد استفاده قرار نگرفت.


دولت عربستان در سال 2001 این خط لوله را در عوض بدهی های بغداد به ریاض مصادره کرد و طی سال های گذشته از آن برای انتقال گاز به نیروگاه های واقع در غرب این کشور استفاده می کرد.


عربستان، برای پیشگیری از بروز اختلال احتمالی در صادرات نفت، اکنون شرایط حمل نفت خود را تغییر داده، و عملیات تست ایمنی انتقال نفت از طریق این خط لوله را آغاز کرده است.


یک منبع آگاه در بخش نفتی عربستان گفت: «عملیات تست خط لوله به این دلیل آغاز شده که عربستان می خواهد از وجود راه های جایگزین صدور نفت خود اطمینان حاصل کند.»


منابع غربی می گویند، عملیات تست خط لوله مذکور چهار ماه است که از طریق انتقال روزانه 1.65 میلیون بشکه نفت به تاسیسات ذخیره نفت در نزدیکی بندر ینبوع در دریای سیاه در حال انجام است. کل تولید نفت عربستان در حال حاضر 10 میلیون بشکه در روز است.


نفت تولیدی کشورهای عربستان، ایران، کویت، عراق، امارات و قطر که بیش از یک سوم نفت صادراتی جهان از طریق دریا را تشکیل می دهد، از تنگه هرمز عبور می کند. صادرات گاز مایع قطر نیز از طریق تنگه هرمز صورت می گیرد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
بسته شدن تنگه هرمز قیمت نفت را به 150 دلار می‌رساند

بسته شدن تنگه هرمز قیمت نفت را به 150 دلار می‌رساند

به نقل از پایگاه اینترنتی سی ان بی سی ، حسین شهرستانی تصریح کرد ، قیمت 100 دلار برای هر بشکه نفت برنت قیمتی رضایت بخش برای کشورهای تولید کننده و مصرف کننده انرژی است .


بر اساس این گزارش ، شهرستانی افزود به نظر من قیمت 100 دلار برای هر بشکه نفت برنت دریای شمال به اقتصاد جهانی اجازه رشد و رونق را خواهد داد و از سوی دیگر کشورهای تولید کننده نفت را نیز به تولید بیشتر انرژی تشویق خواهد کرد . وی افزود 100 دلار در هر بشکه نه تنها قیمتی مناسب و رضایت بخش برای عراق است بلکه این کشور می تواند با قیمت کمتر از100 دلار نیز به تولید نفت ادامه دهد .


بر این اساس ، وی افزود قیمت نفت با بیشترین کاهش خود از سال 2008 میلادی روبرو شده است و به نظر من قیمت کف برای هر بشکه نفت برنت دریای شمال باید بین 85 تا 90 دلار باشد .


وی در ادامه گفت اگر ایران تنگه هرمز را مسدود کند قیمت نفت به بیش از 150 دلار در هر بشکه خواهد رسید . واقعا نمی توان شرایط بازار نفت و قیمت انرژی را پیش بینی کرد ولی اگر تنش بین ایران و غرب بر سر مساله هسته ای افزایش پیدا کند با قیمتهایی روبرو خواهیم شد که تا کنون کسی آنها را مشاهده نکرده است .


وی در ادامه حاضر به اظهار نظر در خصوص بهره برداری عربستان از خط لوله قدیمی انتقال نفت با هدف کاهش تاثیرات منفی مسدود شدن تنگه هرمز نشده است . منابع آگاه عربستان اعلام کردند این کشور بار دیگر فعالیت خط لوله قدیمی انتقال نفت را که در دهه 1980 میلادی توسط عراق در مرزهای عربستان احداث شده است آغاز کرده است . ظرفیت این خط لوله 1.5 میلیون بشکه در روز است .


این خط لوله از سال 1990 میلادی پس از حمله صدام به کویت تا کنون بی استفاده بوده است . شهرستانی در این باره گفت این تصمیم بستگی به مقامهای سعودی دارد . گر چه این خط لوله تنها با هدف صادرات نفت عراق به دریای سرخ احداث شده است و ما از مقامهای ریاض می خواهیم اجازه دهند این خط لوله تنها برای اهداف از پیش تعیین شده مورد استفاده قرار گیرد .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
واردات نفت ژاپن از ایران و ۴ کشور عربی کاهش یافت

واردات نفت ژاپن از ایران و ۴ کشور عربی کاهش یافت

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس اطلاعاتی که وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن امروز جمعه آن را منتشر کرده نشان می دهد کل واردات نفت ژاپن در ماه می 2012 با کاهش 6 درصدی نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده است.


بر اساس این گزارش خرید نفت این کشور از ویتنام در ماه می بیش از دو برابر شده و به 11 هزار و 471 بشکه در روز رسیده و واردات نفت ژاپن از عربستان نیز با رشد 7.4 درصدی به یک میلیون و 113 هزار و 994 بشکه در روز رسیده است.


در عین حال واردات نفت ژاپن از کویت، ایران، قطر، امارات و عمان با کاهش قابل ملاحظه مواجه شده است. بیشترین کاهش واردات مربوط به عمان است. واردات نفت ژاپن از عمان در ماه می با کاهش 35 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.


واردات نفت ژاپن از ایران در ماه می نیز 30 درصد نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافته و به 125 هزار و 269 بشکه در روز رسیده است.


بر اساس این گزارش واردات ژاپن از کویت در ماه می نسبت به ماه قبل از آن 11 درصد، واردات از قطر 18 درصد و واردات از امارات 27 درصد کاهش داشته است.


بر اساس این گزارش واردات نفت ژاپن از ایران در می 2012 نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز 51 درصد کاهش داشته است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
نفت ایران قابل تحریم نیست

نفت ایران قابل تحریم نیست

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران رسما از دو روز دیگر آغاز می شود، اما همانطور که در خبرهای مختلف آمده در حال حاضر بیش از 19 کشور از این تحریم ها معاف شده اند و می توانند واردات نفت خود را ازایران انجام دهند.


براساس این گزارش هم اکنون کشورهای هند،مالزی، آفریقای جنوبی، سریلانکا، ترکیه، تایوان، ژاپن، چین، بلژیک، انگلیس، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند،لهستان،اسپانیا، چین ،سنگاپور و کره جنوبی از اعمال تحریم های نفتی بر ایران معاف شده اند.


به طور کلی باید گفت حدود 20 درصد از صادرات نفت ایران به کشورهای اروپایی،65 درصد به کشورهای آسیایی و 15 درصد نیز به دیگر کشورها انجام می شود و در طول مدتی که مصوبه تحریم نفتی ایران در اتحادیه اروپا می گذرد اکثر کشورهایی که از تحریم نفتی ایران معاف شده اند، نتوانستند نفت جایگزینی را برای خود پیدا کنند و مجبور به واردات نفت از ایران هستند،اما با اعمال فشارهای صورت گرفته از آمریکا و اتحادیه اروپا تنها واردات نفت خود را از ایران کاهش داده اند و واردات نفت از ایران را به طور کامل قطع نکرده اند.


البته ناگفته نماند که مسئولان ایرانی نیز در قبال کاهش واردات نفت برخی از این کشورها، آنها را تهدید کرده اند که واردات کالاهایشان را محدود می کند و این کشورها باید منتظر تدابیر بیشتر ایران در برابر همسو شدن با رفتارهای تمامیت خواهانه غرب باشند.


براساس این گزارش آنچه که باید به آن توجه داشت این است که در طول مدتی که از تصویب این تحریم در اتحادیه اروپا می گذرد اثرات آن در بازارهای جهانی نفت و فراورده های نفتی دیده شده است، به طوری که در برابر کاهش صادرات نفت افزایش قیمت مشکل احتمالی کمبود درآمدهای کشور را حل کرده است. متوسط قیمت نفت صادراتی ایران در طول این 6 ماه حدود 112 دلار بوده است و حتی در ماه های ابتدایی این مصوبه شاهد رشد فزاینده قیمت فرآورده های نفتی برای کشورهای تحریم کننده بودیم.


اگر چه آمریکا و اتحادیه اروپا یک فرصت 6 ماهه دیگر به معاف شدگان داده‌اند تا به دنبال نفت جایگزین به جای واردات از ایران باشند اما به دلیل آنکه میزان کیفیت نفت های کشورهای مختلف در جهان متفاوت است هرگز هیچ نفتی نمی تواند جایگزین نفت ایران شود و در اینده نیز این مشکلات ادامه خواهد داشت به طوری که می توان گفت نفت ایران قابل تحریم نیست.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
اول جولای،آغاز تحریم هایی که به بن بست رسید

اول جولای،آغاز تحریم هایی که به بن بست رسید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با نزدیک شدن به اول جولای یعنی زمان اعلام شده برای اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران، موج رسانه‌ای ایجاد شده توسط غربی‌ها به سوی آغاز تاثیر تحریم نفت ایران بر اقتصاد ملی متمایل شده است و رسانه‌های وابسته به غرب در این باره هیاهوی فراوانی به راه انداخته‌اند. در این رسانه‌ها بر فرار سیدن اول جولای به عنوان یک مبداء جدید برای متاثر شدن اقتصاد ایران از تحریم‌ها بسیار سخن گفته می‌شود.


اما آیا واقعیت همین است؟ یعنی تحریم‌ها از اول جولای آغاز می‌شوند؟ پاسخ یک «نه» مؤکد است. در واقع این تاریخ یک زمان نمادین برای حداکثر کردن آثار روانی تحریم‌ها است چنانکه این تحریم‌ها از مدت‌ها پیش آغاز شده و در حال حاضر در حداکثر حالت ممکن خود با توجه به شرایط زمانی و اقتصاد جهانی به سر می‌برد.


واقعیت آن است که اتحادیه اروپا که 18 درصد از نفت صادراتی ایران را وارد می‌کند، تقریبا از ابتدای زمان اعلام این تحریم‌ها واردات خود را از ایران کاهش داده و در سال جدید میلادی، 3 کشور اصلی واردکننده نفت ایران در اروپا یعنی یونان، ایتالیا و اسپانیا قرارداد های لانگ‌ترم یا طولانی مدت جدیدی برای واردات نفت از ایران امضا نکرده‌اند.


در عین حال شرکت‌های طرف قرارداد با ایران در توسعه میادین نفتی که بر اساس قراردادهای بیع متقابل باید از ایران نفت وارد می‌کردند خود را شمول این تحریم‌ها معاف کرده‌اند. از سوی دیگر شرکت‌های پالایشی کشورهای اروپایی امیدوارند با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی نفت و همچنین هزینه‌های کلان تغییر ساختار پالایشگاه‌های نفتی، نفت ایران را از طرف‌های ثالثی خریداری کنند. در این رابطه طرف‌های چینی در مذاکرات دو جانبه تمایل خود را برای افزایش خرید نفت از ایران اعلام کرده‌اند.


توجه به این نکته نیز بی‌وجه نیست که پالایشگاه‌های یونان به عنوان بزرگترین مشتری نفت ایران در اروپا به دلیل مشکلات شدید اقتصادی عملا منبعی جز ایران برای تامین نفت خود ندارند و در صورتی که نفت صادراتی ایران از هیچ طریقی به آنها نرسد در آستانه ورشکستگی قرار می‌گیرند. این مساله درباره موج ورشکستگی پالایشگاه‌های یک شرکت اروپایی دیگر به خصوص در فرانسه نیز صادق است و یکی از دلایل کم شدن خرید نفت ایران در اروپا نیز به همین مساله باز می‌گردد.


بر این اساس عملا اروپایی‌ها خرید رسمی نفت از ایران را مدت‌هاست که قطع کرده‌اند و عملا اعلام زمان اول جولای برای اعمال تحریم‌هایی که پیش از این آغاز و انجام شده، به جز تلاش برای تاثیرگذاری روانی و تبلیغاتی، اتفاق عملی خاصی را در پی نخواهد داشت.


از سوی دیگر ایالات متحده لیستی بالغ بر 19 کشور را از اعمال مجازات خرید نفت ایران معاف کرده است. این معافیت به دلیل آنچه همکاری این کشورها در کاهش خرید نفت ایران خوانده‌ شد، رخ داده است. در واقع این کشورها برای خروج از شمول تحریم‌های آمریکا، اندکی از واردات نفت از ایران را پیش از این کاهش داده‌اند تا بتوانند به تامین نیازهای نفتی خود از ایران ادامه دهند.


آمریکا تاریخ اعمال این مجازات‌ها را نیز برای تاثیرگذاری بیشتر اوایل جولای 2012 تعیین کرده بود. بر این اساس اول جولای 2012 بیش از آنکه زمان آغاز تحریم‌های نفتی باشد، زمانی برای پایان لااقل دور اخیر اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران خواهد بود.


از سوی دیگر، با مشخص شدن ناکارآمدی روش‌های سنتی فروش نفت ایران، تکیه بر روش‌های جدید از جمله وارد کردن بخش خصوصی به فروش نفت ایران، راه‌اندازی بورس نفت، ایجاد سازمان‌های بیمه‌ای کشتیرانی و شکستن انحصار آمریکا و انگلیس در این صنعت مالی سودآور در کنار استفاده از روش‌هایی چون سوآپ ارزی برای حل مشکلات مبادلات مالی، کشور را در آستانه ورود به فازی جدید از مبادلات نفتی در جهان قرار داده است که تحریم در آن معنای قابل اعتنایی نخواهد داشت.


در واقع اول جولای را به جای زمان آغاز تحریم‌ها می توان آغازی بر پایان تحریم‌های نفتی با وادار کردن ایران به استفاده از روش‌هایی که پیش از این انگیزه زیادی برای استفاده از آنها در ساختارهای لخت و ساکن اداری حاکم بر نهادهای تصمیم‌گیر اقتصادی کشور وجود نداشت، دانست.


در عین حال با رسیدن به نقطه پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه نفت در جهان، در یک یا حداکثر دو دهه آینده، ایران به عنوان مالک دومین ذخایر بزرگ نفت قابل استحصال در جهان می‌تواند کشورهای تحریم‌کننده نفت خود را در لیست سیاه قرار داده و از فروش نفت به آنها در آینده اجتناب کند. در این صورت به جز نمایش تاثیرگذاری جدی‌تر ایران بر بازارهای آینده نفت، کسی هم امکان شماتت ایران را به دلیل اتخاذ چنین تصمیمی نخواهد داشت و از سوی دیگر روابط آینده مصرف‌کنندگان با تولیدکنندگان انرژی به تعادل بیشتری خواهد رسید.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
واردات نفت ترکیه از ایران به 161 هزار بشکه در روز رسید

واردات نفت ترکیه از ایران به 161 هزار بشکه در روز رسید

به نقل از رویترز ، فشار های آمریکا موجب شده است تا میزان واردات نفت ترکیه از ایران طی ماه می نسبت به آوریل 2012 میلادی با کاهش 35 درصدی روبرو شود .


بر اساس این گزارش میزان واردات نفت ترکیه از ایران در ماه می به کمتر از 161 هزار بشکه در روز رسیده است در حالی که این رقم در ماه آوریل به بیش از 249 هزار بشکه و در ماه مارس نیز به 270 هزار بشکه در روز رسیده بود .


دولت آنکارا پیش از این اعلام کرده بود قصد دارد در سال مالی جاری میزان واردات نفت از ایران را تا 20 درصد کاهش دهد .


بر اساس ادعای رویترز میزان صادرات نفت ایران طی شش ماه گذشته بیش از 40 درصد کاهش داشته است . اتحادیه اروپا نیز در حالی قصد دارد از ابتدای جولای واردات نفت از ایران را متوقف کند که آمریکا در تازه ترین اقدام خود چین و سنگاپور را نیز به علت کاهش واردات نفت از ایران از اعمال تحریمهای جدید بر ضد تهران معاف کرده است . چین همچنان بزرگترین وارد کننده نفت از ایران به شمار می رود.


این گزارش افزود افزایش واردات نفت ترکیه از روسیه لیبی و عربستان تا حد زیادی کاهش واردات نفت از ایران را جبران کرده است . در پنج ماه نخست 2012 میلادی ایران 57 درصد کل واردات نفت ترکیه را تشکیل داده است .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاهش واردات و تقویت تولیدملی؛ره‌آورد تحریم نفت

کاهش واردات و تقویت تولیدملی؛ره‌آورد تحریم نفت

مؤید حسینی صدر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر تحریم های نفتی غرب علیه ایران گفت: با توجه به اینکه خریداران عمده نفت ایران مانند هند و چین از فهرست تحریم‌ها معاف هستند، این تحریم‌ها آسیب جدی به کشور وارد نمی‌کند.


وی با بیان اینکه ایران می‌تواند بسیاری از واردات غیر ضروری را حذف کند،افزود: ما همیشه معادل درآمد نفت در 20 سال گذشته واردات داشته‌ایم که با حاکمیت یک مدیریت صحیح در اقتصاد و تجارت کشور، به نظر می‌رسد این تحریم‌ها نتواند تأثیر قابل توجهی در اقتصاد کشور داشته باشد.


عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته در ابتدای کار ممکن است بعضی آثار روانی باعث بالا رفتن قیمت دلار و امثال آن شود،اما پس از آنکه سیستم اقتصادی کشور با این مسئله هماهنگ شود و جامعه خود را مطابقت دهد، شرایط حاد و غیرقابل تحملی ایجاد نخواهد شد و می‌توان امور کشور را طبق روال معمول پیگیری کرد.


وی تاکید کرد: وقتی ما 90 میلیارد دلار صادرات نفت و 90 میلیارد دلار واردات به کشور داریم اگر این واردات کم شود توان تولید داخلی تقویت شده و حتی می‌تواند روی موضوع اشتغالزایی تأثیر مثبت بگذارد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید نفت اوپک کاهش یافت

تولید نفت اوپک کاهش یافت

به نقل از رویترز ، گر چه تولید نفت اوپک طی ماه ژوئن کاهش داشته است ولی همچنان نزدیک به بالاترین حد آن از سال 2008 میلادی بوده است .


بر اساس این گزارش ، افزایش تولید نفت عربستان و عراق در ماه ژوئن تا حد زیادی کاهش تولید نفت ایران را جبران کرده است . میزان تولید نفت ایران به پایین ترین حد خود در دو دهه اخیر رسیده است .


بر این اساس رویترز افزود میزان تولید نفت 12 کشور عضو اوپک طی ماه ژوئن به کمتر از 31.63 میلیون بشکه در روز رسیده است . این رقم در ماه می به بیش از 31.70 میلیون بشکه در روز رسیده بود .


این گزارش افزود ، اوپک در تازه ترین نشست خود در شهر وین با حفظ سقف تولید سازمان در حد 30 میلیون بشکه در روز موافقت کرده است . تولید نفت اوپک طی ماه آوریل به بیش از 31.75 میلیون بشکه رسید که این رقم بالاترین رکورد از سپتامبر 2008 میلادی به شمار می رود .


برخی کشورهای عضو اوپک مثل ونزوئلا به شدت نگران ادامه روند نزولی قیمت نفت هستند . وزیر نفت ونزوئلا خواستار برگزاری نشست فوق العاده اوپک در سه ماه سوم 2012 در صورت ادامه روند نزولی قیمت نفت شده است .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
سود 260 میلیارد تومانی دلالان بورس پتروشیمی در طول 10 ماه

سود 260 میلیارد تومانی دلالان بورس پتروشیمی در طول 10 ماه

به نقل از سایت برنامه تلویزیونی ثریا sorayatv پانزدهمین قسمت از برنامه تلویزیونی ثریا جهارشنبه شب با موضوع خام فروشی در صنعت پتروشیمی و عدم توجه به صنایع خرد و محصولات جزء پتروشیمی به روی آنتن رفت.


در این برنامه اعلام شد که با وجود افزایش چندین برابری تولید در صنعت پتروشیمی از حدود 5 میلیون تن در سال 83 به حدود 19 میلیون تن در سال 90 هنوز این تولیدات در سطح محصولات خام است و با فرآوری پایینی به سایر کشور ها صادر می شود که برخی از همین کشور ها با فرآوری بالا در این محصولات، همان را با چندین برابر قیمت به خود ما می فروشند همچنین مجری برنامه با ارائه آمار ها و نمودارهایی نشان داد که حجم واردات مصنوعات پلاستیکی به عنوان یکی از محصولات صنایع پتروشیمی نشان می دهد که ما رشد فراوانی در واردات به خصوص از کشور چین و امارات داشته ایم.


* 3 وزارتخانه مامور تقویت صنایع تکمیلی پتروشیمی


در این برنامه عبدالحسین بیات معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی میهمان برنامه و پاسخگوی سوالات مطرح در این حوزه بود. بیات با اشاره به اینکه از 19 میلیون تنی که ما در سال گذشته صادرات پتروشیمی داشتیم 14.3 میلیارد دلار درآمد ارزی نصیب کشور شد، گفت: البته ما از این موضوع خوشحال نیستیم چون اعتقاد داریم اگر این تولیدات برود در بخش صنایع تکمیلی یا همان پایین دستی و تبدیل به کالای نهایی بشود و این کالا برود در بازار های جهانی قطعا این عدد می تواند چندین برابر رقم فعلی شود.


بیات در پاسخ به این سوال که برنامه های وزارت نفت برای سرمایه گذاری و توجه به صنایع پایین دستی و تکمیلی پتروشیمی چیست، گفت : خوشبختانه در کشور آشنایی با این موضوع در سطح عمومی رشد کرده و در سطح مسئولین به یک خواسته اصلی تبدیل شده است و ریاست جمهور هم 3 وزارتخانه نفت ، صنعت، معدن و تجارت و کشور را مامور به پرداختن به این قضیه و بهبود این وضعیت کرده اند.


وی افزود: البته وزارت صنعت، معدن و تجارت از قبل در این زمینه کار کرده است و از ساختار های خوبی برخوردارند و بیشتر مدیریت در دست این دوستان است در وزارت نفت نیز ظرفیتهایی در این حوزه وجود دارد که تمام اینها در این دو وزارتخانه باید بیاید در کنار هم قرار بگیرد چون این موضوع، یک موضوع ثروت ملی است و نمی شود با ثروت ملی با یک دیدگاه سازمانی برخورد کرد چون ما در این زمینه مسئول و مدیون خواهیم بود؛ البته وزارت کشور و استانداران هم در این زمینه نقش مهمی دارند.


بیات همچنین گفت : در این حوزه ما می توانیم با انجام مطالعات و تحقیقات به دست بیاوریم که بر مبنای آنچه که تولید می‌شود چه صنایع و محصولات تکمیلی می تواند ایجاد شود، از ابعاد مختلف می توانیم شناسایی را انجام دهیم و در اختیار وزارت صنعت انجام دهیم.


*خط اتیلن غرب بالاخره چه می شود؟


همچنین در این برنامه مدیر شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره موضوع کارشناسی نبودن خط اتیلن غرب و ادامه آن که در برنامه هفته قبل ثریا به آن پرداخته شده بود گفت : در موضوع خط اتیلن غرب با توجه به اینکه یکی از اهداف دولتها توسعه همه جانبه در استانهای کشور بوده است. ین طرح هم با تمام فراز و نشیب هایش بالاخره در حال انجام بوده و نمی شد پروژه را نیمه کاره رها کرد.ما وظیفه داشتیم با توجه به هزینه هایی هم که صورت گرفته آن را تکمیل کنیم. همچنین در این پروژه اگر با عملکرد صحیح تا به آخر ادامه بدهیم به منافع خوبی برای کشور خواهیم رسید علاوه بر اینکه ایجاد اشتغال در این خط بیشتر از آن چیزی است که گفته شده است.


*دلالان سرمایه دار، تولید پتروشیمی را به کجا می برند؟


در ادامه این برنامه مستندی از دست های پشت پرده تهیه مواد اولیه و خوراک پتروشیمی برای واحد های تولیدی پخش شد که مشخص شد دلالان و سرمایه داران با استفاده از غیبت تولید کنند گان در بورس به خاطر نداشتن مجوز از وزارت صنعت اقدام به خرید مواد اولیه می کنند و با قیمت¬هایی چندین برابر قیمت جهانی به تولید کنندگان می فروشد و سبب گرانی این محصولات خصوصا در صنعت پلاستیک شده اند. در این مستند گلایه های فراوان این تولید کنندگان و واحدهای صنفی از این موضوع بیان شد و خواستار اقدام دولت و بورس در بررسی این وضعیت شدند.


در همین راستا بیات در پاسخ به سوال مجری درباره اینکه که اقدامات شما در این خصوص چیست و چرا باید این دلالان بتوانند در طول ده ماه به سودی بالغ بر 260 میلیارد تومان ناشی از تفاوت قیمت در بورس و سود طبیعی آن با قیمتی که به تولید کنندگان می فروشند دست پیدا کنند، گفت: در واقع نمی شود یک قیمت ثابت بر روی محصولات پتروشیمی گذاشت چون در دنیا که کشور ما هم متاثر از آن است محصولات بر اساس یک سری شرایط رقابتی عرضه می شود و مجلس هم از سال 86 قیمیت گذاری بر روی محصولات پتروشیمی را ممنوع کرده است اما نظارت بر ثبات بازار باید وجود داشته باشد و ما هم اقداماتی را شروع کرده ایم.


وی اضافه کرد: ما تمهیداتی را بر اساس هدفمند سازی یارانه ها دنبال می کنیم به خصوص در بورس به این صورت که ما در بخش خودمان مسئول شدیم که بحث عرضه را نظارت کنیم. تلاش ما این است که هیچ واحد پتروشیمی متوقف نباشد و عرضه به اندازه کافی باشد و تمام واحد های پتروشیمی بیایند در بورس محصولاتشان را عرضه کنند البته واحدها الان اکثرا خصوصی اند و ما واحد دولتی زیادی نداریم و سعی ما بر این است که با اعمال سیاستهای تشویقی این وا حدها به بورس بیایند، در بورس هم با همکاری که با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد قرار بر این شد که سایتی به عنوان بهین یاب ایجاد شود و به هر کدام از تولید کنندگان واقعی کدی داده شود که آنها مجاز به خریداری در بورس باشند.


*دو سوم واحد های تولید در صنایع خرد پتروشیمی واحدهای صنفی هستند


بیات در پاسخ به طرح این مساله که دو سوم واحد های تولید در صنایع خرد پتروشیمی واحدهای صنفی هستند که از قدیم مجوز وزارت بازرگانی دارند و از وزارت صنعت مجوز ندارد و سایت بهین یاب آنها را به رسمیت نشناخته است و بیش از 95 درصد تولیدکنندگان به صورت مستقیم از بورس نمی توانند خرید کنند و باید از بازار خرید کند که باعث افزایش قیمت شده است گفت: تقاضای مکرر ما این بوده است که یا خود اینها و یا وی اظهار داشت: واحدهایی که اینها زیر مجموعه شان هستند بیایند مرتبط با بورس شوند و تا آنجایی که در حیطه اختیارات ما است دنبال این مسئله هستیم اما مسئله بیشتر مربوط به دوستان وزارت صنعت است و ما تا آنجایی که قوانین به ما اجازه می دهد صادرات انجام نمی دهیم تا مواد اولیه به اندازه کافی در دست تولید کنند قرار بگیرد در زمینه بورس هم باید محدودیت ها برای ورود این تولید کنند گان جز برداشته شود و یکی از راه های تقویت صنایع تکمیلی را حمایت از صنایع تولیدی موجود می دانیم و پیشنهاد ما هم این است که یک صندوق حمایتی ایجاد شود که منابعی را در اختیار تولید کنندگانی که سرمایه در گردش کافی ندارند قرار دهد به صورت وام و غیره تا حمایت کافی از تولید کنندگان صورت پذیرد.


در این برنامه همچنین مستندی از ایجاد آلودگی توسط پتروشیمی ماهشهر بهنمایش درآمد که نشان داد چگونه این واحد پتروشیمی باعث به وجود آمدنمشکلات فراوانی برای محیط زیست منطقه و آلودگی آب ها و به تبع آن تاثیر در زندگی مردم و شغل آنها خصوصا صیادان شده است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش قیمت نفت رکورد ۳ ساله را شکست

افزایش قیمت نفت رکورد ۳ ساله را شکست

پس از توافق روز گذشته سران اروپا برای تسهیل شرایط بازپرداخت وام های اضطراری برای بانک های اسپانیایی و تعیین شروط آسان برای کمک به اقتصاد ایتالیا که با افزایش امیدواری ها برای مقابله با بحران بدهی در اروپا همراه بود، بهای نفت در بازارهای جهانی بیشترین رشد قیمت در طی بیش از سه سال گذشته را تجربه کرد.


بر اساس گزارش بلومبرگ همزمان با تصمیمات سران 17 کشور عضو حوزه یورو بر سر چگونگی دستیابی به ثبات اقتصادی، قیمت نفت در بازارهای جهانی با افزایش 9.4 درصدی، طولانی ترین دوره کاهش قیمت پس از سه ماهه پایانی سال 2008 را متوقف ساخت. دیگر علت افزایش قیمت جهانی نفت، نگرانی ها از عواقب شروع تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران در روز یکشنبه بوده است.


مایک ویتنر، رئیس بخش مطالعات بازار نفت بانک سوشیت جنراله گفت: «بازار تحت تاثیر تصمیمات سران اروپا قرار گرفته و این احساس به وجود آمده که شرایط بحرانی احتمالا تمام شده است.»


در پایان معاملات روز گذشته بهای نفت در بازار آمریکا برای تحویل در ماه آگوست با 7.27 دلار افزایش به بشکه ای 84 دلار و 96 سنت رسید. این بیشترین افزایش یک روزه بهای نفت از 12 مارس سال 2009 ، یعنی زمانی است که بهای نفت به دلیل گمانه زنی ها در مورد احتمال کاهش سقف تولید اوپک، رشدی 11 درصدی را تجربه کرده بود. بهای نفت در بازارهای جهانی در طی سال جاری میلادی 14 درصد کاهش را تجربه کرده و در طی سه ماهه جاری 18 درصد افت را شاهد بوده است.


بهای نفت برنت در بازار لندن برای تحویل در ماه آگوست نیز با 6.44 دلار افزایش (7 درصد رشد) بشکه ای 97 دلار و 80 سنت معامله شد.


بحران بدهی در منطقه یورو و تاثیر آن بر میزان تقاضای نفت در بین کشورهای این منطقه، در طی بیش از دو سال گذشته همواره بر قیمت های جهانی نفت تاثیرگذار بوده است. بحرانی که ابتدا در یونان اوج گرفت و سپس به کشورهای ایرلند، پرتغال، ایتالیا و اسپانیا سرایت کرد.


بر اساس پیش بینی های کارشناسان بلومبرگ، افزایش بهای نفت در طی هفته آینده به دنبال اجرای تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران شتاب بیشتری به خود خواهد گرفت. کارشناسان معتقدند بهای نفت از 6 جولای روندی افزایشی به خود خواهد گرفت.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
چین بر مخالفت خود با تحریم نفتی آمریکا علیه ایران تاکید کرد

چین بر مخالفت خود با تحریم نفتی آمریکا علیه ایران تاکید کرد

به نقل شینهوا، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه چین روز جمعه در واکنش به تصمیم دولت آمریکا در مورد معاف ساختن چین از تحریم ها علیه واردات نفت از ایران، تاکید کرد، پکن با اعمال هر گونه تحریم یکجانبه علیه کشورهای دیگر مخالف است.


هونگ لی، در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: «چین بر اساس قوانین داخلی خود، همواره مخالف اعمال تحریم های یکجانبه علیه یک کشور از جانب کشوری دیگر است. حال اگر این تحریم های یکجانبه به یک کشور ثالث نیز تعمیم داده شود، این مسئله غیر قابل قبول تر خواهد بود.»


بر اساس قانون اختیارات دفاع ملی آمریکا که سال گذشته به امضای باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا رسید، موسسات مالی خارجی دولت هایی که پس از 28 جولای به خرید نفت از ایران ادامه دهند، از دسترسی به بازار مالی آمریکا محروم خواهند شد.


با این حال، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد، با توجه به کاهش قابل توجه خرید نفت دو کشور چین و سنگاپور از ایران، این دو کشور از تحریم های آمریکا معاف شده اند. این در حالی است که واردات نفت چین از ایران طی چند ماه گذشته افزایش داشته است.


هونگ تاکید کرد، چین نفت خام مورد نیاز خود از ایران ر از راه های عادی تامین می کند. سخنگوی وزارت امور خارجه چین در ادامه افزود: «واردات نفت خام چین از ایران ناقض هیچکدام از قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل نیست و منافع جامعه بین المللی و یا کشور ثالثی را نیز به خطر نمی اندازد.» بنابراین این واردات کاملا قانونی و توجیه پذیر است.


بر اساس تصمیم دولت آمریکا، 20 کشور از تحریم های آمریکا علیه ایران معاف شده اند و می توانند به واردات نفت از ایران ادامه دهند. گفتنی است، تمام مشتریان عمده نفت ایران در این لیست قرار دارند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
واردات نفت آفریقای جنوبی از ایران در می ۲۰۱۲ برابر با ماه قبل

واردات نفت آفریقای جنوبی از ایران در می ۲۰۱۲ برابر با ماه قبل

بر اساس گزارش های گمرکی، واردات نفت خام آفریقای جنوبی از ایران در ماه می نسبت به ماه قبل از آن تغییر محسوسی نداشته است.


رویترز اعلام کرد واردات نفت این کشور از ایران در ماه آوریل سال جاری میلادی 286 هزار و 72 تن بوده است که این رقم در ماه می به 285 هزار و 524 تن رسیده است.


بزرگترین اقتصاد قاره آفریقا قبلا حدود یک چهارم نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می کرد، اما به دلیل افزایش فشارهای غرب، آفریقای جنوبی ناگزیر از کاهش واردات نفت خود از ایران شده است.


مجموع واردات نفت آفریقای جنوبی در ماه می حدود 1.95 میلیون تن بوده است. عمده تامین کنندگان نفت آفریقای جنوبی در ماه می، کشورهای عربستان، آنگولا و نیجریه بوده اند.


علیرغم قرار گرفتن آفریقای جنوبی در لیست معاف شدگان از تحریم های آمریکا علیه ایران، پرتوریا همچنان برای واردات نفت از ایران با مشکلاتی موجه است، زیرا در تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران معافیتی برای کشورها در نظر گرفته نشده است. وزارت انرژی آفریقای جنوبی پیشتر اعلام کرده بود، در حال گفتگو با مقامات بروکسل در خصوص موضوع تحریم نفتی ایران است.


مقایسه میزان واردات نفت آفریقای جنوبی از ایران در طی یک دوره 6 ماهه نشان می دهد که آفریقای جنوبی در فاصله ماه های دسامبر تا می، هر ماه حدود 266 هزار و 762 تن نفت از ایران وارد کرده است. این در حالی است که میزان متوسط واردات ماهانه نفت این کشور از ایران در 6 ماهه پیش از آن حدود 466 هزار و 503 تن بوده است.


برخی پالایشگاه های آفریقای جنوبی طوری تنظیم شده اند که تنها قادر به پالایش نفت ایران هستند. به همین جهت کارشناسان معتقدند پالایشگاه های این کشور برای جایگزین کردن نفت ایران با نفت سایر کشورها با مشکلات متعددی مواجه خواهند بود.


هر گونه اختلال در واردات نفت خام می تواند به روند تامین سوخت مورد نیاز این کشور ضربه بزند. آفریقای جنوبی در سال گذشته میلادی به دلیل وقوع اعتصابات و مشکلات پالایشگاهی متعدد، با کمبود سوخت مواجه بوده است.


پالایشگاه های آفریقای جنوبی عمدتا متعلق به شرکت های شل، بی پی، توتال، شورون، گروه پتروشیمی ساسول، و انجن هستند که بخش عمده ای از سهام آنها متعلق به شرکت دولتی پتروناس مالزی است.
 

Similar threads

بالا