خبر هایی از صنعت نفت ایران و جهان

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
استفاده از نفتکش‌های ایرانی راهکار مقابله هند با تحریم‌ها

استفاده از نفتکش‌های ایرانی راهکار مقابله هند با تحریم‌ها



به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از پایگاه اینترنتی هندو بیزنس لاین، وزارت نفت هند در حال انجام اقداماتی برای تداوم انتقال بی دردسر نفت ایران به هند پس از اجرای تحریم های آمریکاست.


یک مقام دولتی هند در این زمینه اظهار داشت: «ما از وزارت حمل و نقل دریایی هند خواسته ایم تا به کشتی های ایرانی اجازه دهد نفت را به سواحل هند برسانند.» تا کنون، کشتی های هندی برخوردار از پوشش بیمه ای شرکت های غربی نفت خام را به هند انتقال می دادند.


این مقام دولتی گفت، وزارت نفت هند همچنین در حال گفتگو با وزارت دارایی این کشور در مورد محدوده عمل شرکت های بیمه دولتی این کشور است تا بتواند کشتی های حامل نفت ایران را تحت پوشش بیمه ای قرار دهد.


وی افزود: «در حال حاضر، هیچ مشکلی در زمینه عرضه نفت ایران وجود ندارد. این اقدامات برای زمانی است که در آینده اختلالی رخ دهد. در این صورت تضمین های دولتی آخرین راه حل خواهند بود.»


بر اساس این گزارش، هند اخیرا روش پرداخت پول نفت ایران به روپیه را به اجرا گذاشته و شرکت نفت بهارات هند نیز به تازگی سه هزار کرور روپیه هند، از این طریق به حساب ایران واریز کرده است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
گندم به جای نفت/ مذاکره هندی‌ها برای فروش 3میلیون تن گندم به ایران

گندم به جای نفت/ مذاکره هندی‌ها برای فروش 3میلیون تن گندم به ایران

به نقل از پایگاه اینترنتی ترید عربیا ، کی وی توماس تصریح کرد اگر ایران درخواستی برای واردات گندم از هند داشته باشد ما می توانیم 3 میلیون تن گندم در اختیار این کشور قرار دهیم .


بر اساس این گزارش اظهارات این مقام هندی در حالی است که دهلی نو برای کاهش ذخایر گندم خود و کاهش بدهی نفتی به ایران تلاش می کند.


یک هیات ایرانی هفته گذشته امکان خریداری و واردات گندم از هند را بررسی کرده است تا از این راه بخشی از طلب ایران بابت صادرات نفت به هند وصول شود .


وزیر مواد غذایی هند افزود، این هیات ایرانی نمونه گندم هند را دریافت کرده است و اگر آنها موافقت خود را در خصوص کیفیت گندم هند اعلام کنند ما می توانیم 3 میلیون تن از این محصول را در اختیار ایران قرار دهیم .


هند دومین مشتری بزرگ نفت ایران به شمار می رود و هر سال بیش از 10 میلیارد دلار نفت از ایران وارد می کند .


با توجه به اعمال تحریمهای غرب بر ضد ایران پرداخت پول نفت صادراتی ایران به هند در دو سال اخیر با چالشهایی روبرو بوده است . گر چه صادرات مواد غذایی و محصولات کشاورزی به ایران شامل تحریمهای بین المللی نیست ولی تحریمهای اعمال شده بر ضد سیستم بانکی و مالی ایران پرداخت پول این نوع محصولات را با مشکل روبرو کرده است .


توماس افزود،؛ یک هیات کارشناسی از ایران به هند آمدند و یک هیات کارشناسی هند نیز به ایران سفر کردند . ولی ایران نگران آلوده بودن گندم صادراتی هند است . هند دومین تولید کننده بزرگ گندم در جهان به شمار می رود .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاکید ترکیه به ادامه واردات نفت از ایران

تاکید ترکیه به ادامه واردات نفت از ایران

به نقل از رویترز ، تانر ییلدیز وزیر انرژی ترکیه تاکید کرد واردات نفت شرکت توپراس ترکیه از ایران بیش از 20 درصد کاهش یافته است .


بر اساس این گزارش ، ییلدیز تصریح کرد ترکیه به واردات مقدار معینی نفت از کشور همسایه ایران ادامه خواهد داد و قصد دارد کاهش واردات نفت از ایران را از طریق افزایش واردات از کشورهای عربستان و لیبی جبران کند .


بر این اساس آمریکا به تازگی ترکیه را نیز به علت کاهش واردات نفت از ایران از اعمال تحریمهای جدید بر ضد این کشور معاف کرده است . وی در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر سن پیترزبورگ در جمع خبرنگاران سخن می گفت . خریداران نفت ایران به علت تشدید تحریمهای مالی و بانکی غرب بر ضد سیستم مالی ایران ، واردات نفت از این کشور را کاهش داده اند .


بر اساس آمارهای سازمان بین المللی انرژی میزان صادرات نفت ایران از ابتدای سال 2012 میلادی حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته است . آمریکا دولت ترکیه را زیر فشار شدیدی قرار داده است تا واردات نفت از ایران را به طور کامل متوقف کند .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
پالایشگاه ژاپنی قرارداد خرید نفت ایران را تمدید کرد

پالایشگاه ژاپنی قرارداد خرید نفت ایران را تمدید کرد

به نقل از رویترز ، منابع آگاه تجاری افزودند گر چه شرکت میتسوبیشی ژاپن قرارداد واردات نفت از ایران را تمدید کرده است ولی قصد دارد با پیروی از تحریمهای آمریکا میزان واردات نفت از ایران را کاهش دهد .


بر این اساس ، این شرکت ژاپنی طی سال گذشته روزانه 15 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است ولی هنوز معلوم نیست قرار داد جدید این شرکت برای واردات نفت از ایران چه میزان خواهد بود . سخنگوی این شرکت ژاپنی نیز حاضر به اظهار نظر در این خصوص نشده است .


منابع آگاه اعلام کردند شرکت میتسوبیشی ژاپن طی ماههای آرویل تا ژوئن 2012 میلادی نیز به واردات نفت از ایران ادامه داده است . شرکتهای شووا شل و نیپون اویل ژاپن نیز پیش از این از ادامه واردات نفت از ایران در سال مالی جدید خبر داده بودند .


منابع آگاه همچنین اعلام کردند شرکت تویوتا سوشوی ژاپن نیز از ماه آوریل واردات نفت از ایران را افزایش داده است . گفته می شود ژاپن خواستار واردات 120 هزار بشکه نفت در روز از ایران در ماه جولای شده است . این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش چشمگیری داشته است . ایران سال گذشته نه درصد نفت مورد نیاز ژاپن را تامین کرده است .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
صادرات نفت اوپک ۲۰ هزار بشکه در روز کاهش می یابد

صادرات نفت اوپک ۲۰ هزار بشکه در روز کاهش می یابد

به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ، موسسه تحقیقاتی اویل موومنتز در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد میزان صادرات نفت اوپک در چهار هفته منتهی به هفتم جولای با 20 هزار بشکه کاهش روبرو خواهد شد و به کمتر از 23.93 میلیون بشکه در روز خواهد رسید . این رقم در چهار هفته منتهی به نهم ژوئن به 23.94 میلیون بشکه در روز رسیده است .


بر اساس این گزارش ، آمارهای این موسسه تحقیقاتی شامل صادرات آنگولا و اکوادور نمی شود . اوپک در نشست 14 ژوئن خود در شهر وین سقف تولید سازمان را در حد 30 میلیون بشکه در روز حفظ کرده است .


روی میسون رییس موسسه تحقیقاتی اویل موومنتز تاکید کرد کشورهای عضو اوپک و در راس آنها عربستان میزان تولید و صادرات نفت خود را کاهش خواهند داد . بر این اساس میزان صادرات نفت کشورهای خاورمیانه شامل کشورهای غیر عضو اوپک مثل یمن و عمان نیز در این مدت با 0.5 درصد کاهش به 17.58 میلیون بشکه در روز خواهد رسید . این گزارش افزود میزان نفت ذخیره شده بر روی شناورها نیز در این مدت با 3.9 درصد افزایش به بیش از 496.81 میلیون بشکه خواهد رسید .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تحریم نفت ایران به ضرر اروپا بوده است

تحریم نفت ایران به ضرر اروپا بوده است

به نقل از پایگاه اینترنتی استریت، حتی ژاپن، به عنوان یکی از چهار مشتری بزرگ نفت ایران، از تحریم های آمریکا علیه ایران معاف شده و دیگر برای واردات نفت از ایران با مشکلات بانکی و مالی مواجه نخواهد بود. تحریم بیمه ای نیز بدلیل اینکه حمل نفت در آبهای آزاد آنگونه که گفته می شود مشکل ساز نیست، تاثیر چندانی ندارد. با این حال، پارلمان ژاپن روز چهارشنبه طرح استفاده از تضمین های دولتی برای پوشش بیمه ای محموله های نفتی ایران را به تصویب رساند، تا این مشکل نیز حل شود.


به نظر می رسد که کره جنوبی خود را برای توقف واردات آماده می کند. اما، توقف واردات نفت با هدف تنبیه ایران صورت نمی گیرد، بلکه ناشی از عدم وجود پوشش بیمه ای است. علیرغم روابط دوستانه ایران و کره شمالی، کره جنوبی همچنان مایل به همکاری با ایران است.


تا کنون، هفت کشور و از جمله هند به لیست کشورهای معاف از تحریم های ایران اضافه شده اند. هند دومین کشور پرجمعیت جهان است که پیش بینی شده در آینده چین را پشت سر خواهد گذاشت. اینکه چین در این لیست قرار نگرفته، چندان تعجب آور نیست، البته این احتمال وجود دارد که این لیست تغییراتی را شاهد باشد. اما چین کارت های مختلفی را برای رو کردن در این بازی در اختیار دارد. ابتدا نگاهی به تاثیر تحریم ها بر بازار می اندازیم.


آیا تحریم ها بهای نفت را بالا می برند؟ کدام شرکت ها از این وضعیت سود و یا زیان می برند؟ بر اساس آمارها، بازار نفت تاثیر بسیار کمی از تحریم ها خواهد پذیرفت. با بررسی وضعیت شرکت های اکسون موبیل، کونوکوفیلیپس، شورون، بی پی و توتال، نیز می توان به این نتیجه رسید که تحریم ها تاثیری بر عملکرد این شرکت ها نداشته است. شاید برای قضاوت در مورد تاثیر پذیری بازار از تحریم ها کمی زود باشد اما قیمت های بازار به اتفاقات آینده سریعا واکنش نشان می دهند.


به دلیل اینکه نفت ایران احتمالا در همین سطح فعلی وارد بازار خواهد شد و سهم صادرات نفت ایران از کل نفت موجود در بازار چندان چشمگیر نیست، به نظر نمی رسد که بتوان شاهد افزایش قیمت های نفت پس از اجرای تحریم ها بود.


چین تنها چند روز برای معاف شدن از تحریم های آمریکا فرصت دارد، اما آنها فعلا نیازی به معاف شدن ندارند. زیرا احتمالا آمریکا ناگزیر خواهد بود خود آنها را از این تحریم ها معاف سازد و یا مجازات های مربوط به تحریم ها علیه بانک های چینی را نادیده بگیرد. در شرایطی که چین یکی از بزرگترین خریداران بدهی های آمریکاست، واشینگتن چاره دیگری جز این کار ندارد.


واردات نفت چین از ایران به بیش از نیم میلیون بشکه در روز می رسد و اگر تحریم های اتحادیه اروپا منجر به تخفیف 5 دلاری در بهای هر بشکه نفت وارداتی ایران به چین شود، این مسئله می تواند تاثیر به سزایی در جبران هزینه های عرضه سوخت یارانه ای پکن داشته باشد. این وضعیت همچنین می تواند زمینه را برای حضور شرکت بیمه ای چینی در عرصه بیمه دریایی فراهم سازد.


البته نمی توان انتظار داشت این وضعیت در آینده نزدیک اتفاق بیافتد، اما پس از سپری شدن مدتی از اجرای تحریم ها و اثبات عدم کارایی آنها، ممکن است شاهد انجام اقداماتی از جانب شرکت های بیمه ای چینی باشیم. در این صورت، شرکت های بیمه ای اروپا بزرگترین بازندگان این بازی خواهند بود.


چین منافع زیادی در زمینه انرژی در ایران دارد و قرارداد هایی برای افزایش سرمایه گذاری چین در بخش انرژی ایران به امضا رسیده است. چین به خوبی می داند که آمریکا گزینه های زیادی برای تنبیه چین به دلیل عدم تبعیت از تحریم ها در اختیار ندارد.


به نظر می رسد، وضعیت کنونی تحریم ها در حال تغییر دادن شرایط بین المللی به سود چین است. از یک سو آنها می توانند نفت را با بهایی کمتر از ایران خریداری کنند. همچنین چینی ها می توانند میزان تاثیر گذاری خود بر معادلات جهانی را با آزمودن نحوه واکنش اروپا و آمریکا به عدم تبعیتشان از تحریم ها علیه ایران بسنجند و اگر شرایط به سودشان نبود، با کاهش واردات نفت از ایران موافقت کنند، در حالی که وجهه داخلی خود را با عدم تبعیت از تحریم های آمریکا حفظ کرده اند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادعای کلینتون در مورد تلاش چین برای کاهش واردات نفت ایران

ادعای کلینتون در مورد تلاش چین برای کاهش واردات نفت ایران

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: چین به دنبال تلاش‌های اولیه کشورهایی چون هند، ژاپن و کره جنوبی که از معافیت‌های آمریکا برخوردار شدند به سمت کاهش واردات نفت از ایران حرکت کرده است.


به گزارش رویترز، درحال حاضر، آمریکا تعدادی از کشورها را از تحریم‌های علیه ایران معاف کرده است. چین که به تنهایی یک پنجم نفت صادراتی ایران را می‌خرد هنوز شامل این معافیت‌ها نشده است اما کلینتون گفت که این مورد می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد.


وی افزود: چین در این امر کند حرکت می‌کند اما مطمئنا اقدامی انجام خواهد داد.


وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: ما باید بر اساس قوانین آمریکا مطمئن شویم که کشورها خریدهای نفتی از ایران را کاهش می‌دهند و ما از کاهش واردات هند، ژاپن و کره جنوبی مطمئن شدیم و بر اساس آخرین اطلاعات فکر می‌کنیم که چین نیز به این سمت حرکت کرده است.


ترکیه، آفریقای جنوبی، تایوان، مالزی و سریلانکا نیز از تحریم‌ها معاف شده‌اند و همچنین 10 کشور اتحادیه اروپابه همراه ژاپن در ماه مارس از معافیت برخوردار شده‌اند.


به عقیده تحلیلگران چین با کشورهای دیگر تفاوت زیادی دارد و آمریکا نمی تواند این کشور را به خاطر نقض تحریم ها علیه ایران مجازات کند. چین بزرگترین خریدار اوارق قرضه آمریکاست.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاهش قیمت نفت به ۷۰ دلار با ادامه روند کنونی تولید عربستان

کاهش قیمت نفت به ۷۰ دلار با ادامه روند کنونی تولید عربستان

به نقل از وال استریت ژورنال، بهای نفت از اوایل ماه می تا کنون با 25 درصد کاهش مواجه بوده و بهای هر بشکه نفت برنت در حال حاضر به حدود بشکه ای 90دلار رسیده است. این سطح از قیمت آخرین بار در سه ماهه پایانی سال 2010 میلادی رخ داده بود، یعنی پیش از تحولات لیبی و حذف نفت لیبی از بازار نفت. اکنون بخش عمده ای از نفت لیبی مجددا روانه بازار شده و بعلاوه بحران حوزه یورو عمیق تر شده و رشد اقتصادی چین نیز کند تر شده است.


بنابراین می توان پیش بینی کرد که بهای نفت بیش از این نیز کاهش یابد. اما سوال اینجاست که این کاهش قیمت تا چه میزان خواهد بود؟ در حال حاضر، عرضه و تقاضای نفت تا حدی کاهش یافته است. بر اساس اطلاعات آژانس بین المللی انرژی، میزان متوسط تولید مورد انتظار از کشورهای عضو اوپک برای ایجاد موازنه در بازار نفت در سه ماهه پایانی سال 2010، حدود 31 میلیون بشکه در روز بود. اما در آن مقطع کشورهای عضو اوپک تنها 29.3 میلیون بشکه در روز تولید داشتند.


در مقابل، بر اساس برآوردهای آژانس بین المللی انرژی میزان تولید نفت مورد انتظار از اوپک در سه ماهه حاضر، حدود 29.4 میلیون بشکه در روز است. این در حالی است که اوپک به دلیل افزایش قابل توجه حجم تولید عربستان، در حال حاضر حدود 31.8 میلیون بشکه نفت در روز تولید می کند.


زمانی که بهای نفت در فصل بهار به بالاترین میزان خود در طی سال جاری رسید، عربستان اعلام کرد، هدف بلند مدت خود را برای قیمت نفت 100 دلار در هر بشکه قرار داده است. به همین علت پیش بینی می شود که عربستان به زودی میزان تولید نفت خود را کاهش دهد. سایر کشورهای تولید کننده نفت نیز ممکن است شروع به کاهش تولید خود کنند. بر اساس برآورد سانفورد یرنستین، هزینه نهایی تولید برای 50 شرکت تولید کننده نفت خارج از اوپک و روسیه، در حال حاضر 90 دلار در هر بشکه است.


بر اساس پیش بینی کپیتال اکونومیکس، در مقطع کنونی، آمار مربوط به کاهش فعالیت های تولیدی و صنعتی احتمالا بهای نفت را تا حدود بشکه ای 70 دلار کاهش خواهد داد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تلاش لیبی برای افزایش 30 درصدی تولید نفت خود تا پایان 2012

تلاش لیبی برای افزایش 30 درصدی تولید نفت خود تا پایان 2012

علی اوج علی در مصاحبه اختصاصی با شبکه بلومبرگ تصریح کرد ، لیبی قصد دارد ظرفیت تولید نفت خود را تا پایان سال 2012 میلادی با 30 درصد رشد به بیش از 2 میلیون بشکه در روز برساند .


روند صعودی تولید نفت لیبی و باز گشت تولید نفت این کشور به حالت عادی پیش از آغاز تنشهای سیاسی و درگیری های داخلی بستگی به عملکرد شرکتهای نفتی خارجی فعال در خاک لیبی خواهد داشت .


وی افزود دولت لیبی علاوه بر بخش صنعت نفت قصد دارد سرمایه گذاری شرکتهای آمریکایی را در بخشهای توریسم و گردشگری ، بهداشت و سلامت و آموزش جذب کند . وی در ادامه گفت ، فضای لیبی فرصت سرمایه گذاری بی نظیری را برای شرکتهای آمریکایی ایجاد کرده است و کمک ناتو برای سرنگونی رژیم معمر قذافی موجب شده تا ثبات سیاسی و آرامش نسبی در لیبی حاکم شود .


سمیر کمال نماینده لیبی در اوپک نیز در حاشیه نشست اخیر اوپک در شهر وین تاکید کرد ، میزان تولید نفت لیبی تا پایان امسال به 1.6 میلیون بشکه در روز خواهد رسید . سفیر لیبی در واشنگتن افزود میزان تولید نفت لیبی هم اکنون به بیش از 1.5 میلیون بشکه در روز رسیده است که این رقم معادل 90 درصد ظرفیت عادی و طبیعی تولید نفت این کشور است .


تنشهای سیاسی و درگیریهای داخلی در لیبی موجب شد تا تولید نفت این کشور در ماه اوت به کمتر از 45 هزار بشکه در روز کاهش یابد . بر اساس آمارهای اوپک تولید نفت لیبی تا پایان ماه می به 1.45 تا 1.55 میلیون بشکه در روز رسیده است .


عبدالرحمن بن یزا وزیر نفت لیبی نیز تاکید کرد ، این کشور قصد دارد 10 میلیارد دلار برای توسعه پروژه های نفت و گاز و افزایش ظرفیت تولید نفت خام سرمایه گذاری کند . بر اساس این گزارش ، وی افزود لیبی برنامه پنج ساله ای برای افزایش ظرفیت تولید نفت به 2.2 میلیون بشکه در روز را در اولویت قرار داده است .


سفیر لیبی در واشنگتن افزود ، ما به سرمایه گذاری بیشتری در پروژه های نفت و گاز نیاز داریم تا ظرفیت تولید این کشور بار دیگر به سطح تاریخی خود باز گردد .


بر اساس آمارهای وزارت انرژی آمریکا تولید نفت لیبی در دهه 1960 میلادی به بیش از 3 میلیون بشکه در روز می رسیده است . وی افزود تا کنون شرکتهای نفتی کنکو فیلیپس، اگزون موبیل و اکسیدنتال آمریکا برای فعالیت و سرمایه گذاری در پروژه های لیبی به این کشور باز گشته اند و سایر شرکتهای آمریکایی نیز آمادگی و تمایل خود را برای سرمایه گذاری در اقتصاد لیبی اعلام کرده اند .


وی افزود دولت لیبی به دنبال جذب سرمایه گذاری های خارجی در بخشهای بهداشت و سلامت آموزش توریسم و گردشگری و زیر ساختهای اقتصادی است . دولت آمریکا تا کنون 31 میلیارد دلار از دارایی های دولت لیبی را که در زمان معمر قذافی بلوکه شده بود آزاد کرده است .
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
با ساخت 12 دكل حفاری خشكی از سوی سازندگان داخلی ایران در ردیف سازندگان جهانی دكل حفاری قرار می گیرد

با ساخت 12 دكل حفاری خشكی از سوی سازندگان داخلی ایران در ردیف سازندگان جهانی دكل حفاری قرار می گیرد

با ساخت 12 دکل حفاری خشکی از سوی سازندگان داخلی ایران در ردیف سازندگان جهانی دکل حفاری قرار می گیرد

معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت از خیز ایران برای خودکفایی در ساخت کامل دکل های حفاری خشکی خبر داد و گفت: وزارت نفت به زودی قرارداد نهایی ساخت 12 دکل حفاری را با سازندگان ایرانی امضا می کند.
دکتر محمدرضا مقدم تصریح کرد: به همت مراکز علمی و سازندگان داخلی از سال 1394 به بعد نه تنها ایران به توانایی ساخت دکل های خشکی دست می یابد که می تواند به عنوان صادرکننده نیز در بازار این دسته از تجهيزات شناخته شود. وی با بیان این که قرار است جهاد دانشگاهی علم و صنعت 12 دکل حفاری خشکی را داخلی سازی کند، افزود: از میان این دکل ها 10 دستگاه با انجام مهندسی معکوس ساخته و 2 دستگاه دیگر نیز تا پایان سال 93 با برند ایرانی به صنعت نفت تحویل داده می شود. مقدم اضافه كرد: همچنین قرار است در ساخت دو دکلی که برند ایرانی همراه دارند از طراحی، مهندسی، تجهيزات و قطعات کاملا ایرانی استفاده شود.
پیش تر نیز مدیرکل امور فناوری وزارت نفت از تایید قرارداد اولیه ساخت 12 دکل حفاری خشکی میان این وزارتخانه و جهاد دانشگاهی خبر داده و تاکید کرده بود قرارداد نهایی این پروژه به زودی با حضور وزیر نفت به امضا می رسد.
محمدابراهیم شفیعی هدف از عقد چنین قراردادی را دستیابی به دانش فنی ساخت دکل و تاسیسات جانبی آن خوانده و گفته بود که وزارت نفت در عقد چنین قراردادهایی به دنبال داخلی سازی فناوری های مربوط به ساخت دکل های حفاری خشکی و برخی از تاسیسات سرچاهی و دورن چاهی است که گاهی از ساخت خود دکل نیز مهم تر هستند.
مهندس قاسمی، وزیر نفت نیز با اعلام وجود حدود 100 دستگاه دکل حفاری خشکی فعال در کشور گفته بود براساس پیش بینی ها، در میدان های مختلف کشور به 100 دستگاه دکل حفاری جدید نیاز داریم که امیدواریم با ورود سازندگان ایرانی به این عرصه، بخشی از نیازها برطرف شود. به گفته او ساخت دکل های حفاری در کشور گام بزرگی برای حمایت از تولید ملی است.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
تفاهمنامه توسعه همکاری میان شرکت فلات قاره و دانشگاه تهران امضا شد

تفاهمنامه توسعه همکاری میان شرکت فلات قاره و دانشگاه تهران امضا شد

شانا _ گروه نفت: دانشگاه تهران و شرکت نفت فلات قاره ایران برای توسعه همکاری علمی و پژوهشی تفاهمنامه امضا کردند.

به گزارش خبرنگار شانا، این تفاهمنامه بعد از ظهر امروز (شنبه سوم تیر) میان دکتر فرهاد رهبر و مهندس محمود زیرکچیان زاده با هدف مشارکت بیشتر میان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و شرکت نفت فلات قاره امضا شد.

همچنین بعد از ظهر امروز با حضور مقام های عالی فلات قاره و دانشگاه تهران، دفتر پژوهش و فناوری شرکت نفت فلات قاره ایران در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز به طور رسمی گشایش یافت.

در این مراسم رئیس دانشگاه تهران اظهار کرد: باید برای تولید علم نافع بیش از گذشته تلاش کرده و همزمان از دو عامل علم و تجربه برای توسعه صنعت نفت ایران بهره گیریم.

وی افزود: با همکاری مشترک می توان منافع ملی راافزایش داده و ضمن ازدیاد برداشت، تولید صیانتی و برداشت ازمخازن نفت و گاز را به بهترین شکل ممکن محقق ساخت.

دکتر فرهاد رهبر ادامه داد: ضریب ازدیاد برداشت در حدود 25 درصد است که در صورت افزوده شدن یک درصد به این رقم حدود پنج میلیارد بشکه به ذخایر قابل برداشت ما افزوده خواهد شد.

رئیس دانشگاه تهران با بیان این که این دانشگاه آماده همکاری با تمام شرکت های تابعه وزارت نفت است گفت: خوشبختانه همکاری خوبی میان این دانشگاه و وزارت نفت وجود دارد.

وی افزود: علاوه بر همکاری در مباحث فنی باید در سایر رشته ها نیز دامنه همکاری ها گسترش یابد و با توجه به نیاز صنعت نفت اکنون رشته حقوق و انرژی در دانشگاه تهران راه اندازی شده است.

دکتر رهبر گفت: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران دارای ظرفیت های زیادی برای همکاری با وزارت نفت است و بدون تردید افزایش همکاری میان دانشگاه تهران و صنعت نفت می تواند منجر به افزایش تولید نفت و گاز در کشور شود.

وی ادامه داد: امضای این تفاهمنامه مقدمه ای است برای امضای قراردادهای مشترک همکاری و دانشگاه تهران از افزایش همکاری میان دانشکده های خود و وزارت نفت حمایت خواهد کرد.

در این مراسم مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره اظهار کرد: مطالعه مشترک فلات قاره و دانشگاه تهران برای تهیه ام دی پی نفت سنگین میدان بینالود آغاز شده است.

مهندس محمود زیرکچیان زاده افزود: پیش از این 365 میلیارد ریال قرارداد پژوهشی با دانشگاه تهران منعقد شده بود که با نهایی شدن مفاد تفاهمنامه جدید این رقم به 600 میلیارد ریال خواهد رسید.

وی ادامه داد: همکاری مثبت میان دانشگاه و صنعت نفت سبب افزایش کارایی و توسعه صنعت نفت خواهد شد و دستاوردهای درخشانی را به همراه خواهد آورد.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با اشاره به هدف گذاری تولید یک میلیون بشکه نفت و 10 میلیارد فوت مکعب گاز در این شرکت گفت: با استفاده از فناوری های نوین و نیز دانش روز، رسیدن به این هدف با شتاب بیشتری محقق شده و می توانیم به بهترین شکل ممکن از ذخایر نفت و گاز خود به ویژه در میدان های مشترک استفاده کنیم.

بر اساس این گزارش در این مراسم دکتر راشدی و دکتر کمره ای رئیسان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و پردیس های فنی دانشگاه تهران در سخنانی بر اهمیت همکاری میان صنعت نفت و دانشگاه تاکید کرده و آمادگی خود را برای گسترش همکاری ها اعلام کردند.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
تاکید وزیر نفت بر استفاده از تمام نیرو و امکانات برای توسعه پارس جنوبی

تاکید وزیر نفت بر استفاده از تمام نیرو و امکانات برای توسعه پارس جنوبی

شانا _ گروه نفت: وزیر نفت بر ضرورت افزایش جبهه ها و نوبت های کاری برای توسعه فازهای پارس جنوبی بر اساس برنامه زمانبندی شده تاکید کرد.

به گزارش شانا، مهندس رستم قاسمی روز پنج شنبه (اول تیر) در بازدید از فازهای در حال اجرای پارس جنوبی گفت: گزارش پیشرفت کار پروژه ها را به صورت روزانه و لحظه ای پیگیری می کنم.

وی گفت: تامین به موقع کالا و تجهیزات فازهای پارس جنوبی، نیاز به مدیریت دارد و می توان با همفکری و استفاده از تجربه های موجود برای رفع نیازها اقدام کرد.

وزیر نفت تامین سوخت زمستانی را اولویت وزارت نفت اعلام و تصریح کرد: پیمانکاران فازهای اجرایی باید نوبت های کاری را افزایش دهند و عملیات توسعه فازها را با شتاب بیشتری اجرایی کنند.

وی همچنین در این بازدید مسائل مربوط به روند جابه جایی کالا و تجهیزات پارس جنوبی، وضعیت حفاری چاه های توصیفی و توسعه ای فازهای در دست ساخت، وضعیت ساخت، بارگیری، حمل و استقرار جکت ها، تامین خطوط لوله دریایی، بخش خشکی پالایشگاه ها و وضعیت نیروی انسانی مستقر در فازها را بررسی کرد.

قاسمی در جریان نشست 6 ساعته با جمعی از مدیران و پیمانکاران فازهای در حال اجرای پارس جنوبی، آخرین روند ساخت این فازها و مسائل و مشکلات اجرایی موجود را بررسی کرد.

میدان گازی پارس جنوبی یکی از بزرگ ترین منابع گازی مستقل جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس قرار دارد. وسعت این میدان در بخش مربوط به ایران سه هزار و 700 کیلومتر مربع و ذخیره درجای آن بیش از 14 تریلیون متر مکعب، معادل 8 درصد کل ذخایر گاز جهان و 50 درصد ذخایر گاز شناخته شده کشور است.

با توجه به وسعت این میدان، توسعه آن در 24 فاز در برنامه قرار گرفت. توسعه فازهای 10 فاز این میدان مشترک هم اکنون به پایان رسیده و خرداد 1389 قرارداد هشت فاز 13، 14، 19، 20 و 21 و 22 تا 24 پارس جنوبی برای توسعه 35 ماهه این میدان مشترک گازی با قطر با پیمانکاران داخلی بسته شد. همزمان با اجرای این طرح ها طرح توسعه فازهای 15 و 16، 17 و 18 و 12 و 11 پارس جنوبی نیز در دست اجراست.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
نفت پارس جنوبی در جیب قطری‌ها/ تعلل 24 ساله شرکت ملی نفت

نفت پارس جنوبی در جیب قطری‌ها/ تعلل 24 ساله شرکت ملی نفت

لایه نفتی پارس جنوبی با ذخیره‌ای بالغ بر 1.6 میلیارد بشکه نفت درجا، بین دو کشور ایران و قطر، مشترک می‌باشد این میدان در سال 1367 کشف، لیکن اولین چاه اکتشافی آن در سال 1377 حفاری گردیده است.


متعاقبا پس از 6 سال مناقصه بی‌نتیجه برای جذب پیمانکاران خارجی، اجرای فاز اول طرح مذکور به صورت ترک تشریفات مناقصه در اسفندماه 1383 طی قراردادی برای مدت 19 ماه به صورت بیع متقابل به شرکت توسعه پترو ایران واگذار گردید و طبق برنامه می‌بایست از آذرماه سال 1385 از طرح مزبور بهره‌برداری به عمل می‌آمد.


با وجود مشترک بودن لایه نفتی پارس جنوبی با میدان الشاهین قطر و بهره‌برداری قریب به 450 هزار بشکه نفت در روز توسط طرف قطری، حیت برداشت روزانه 35 هزار بشکه در فاز اول این طرح تاکنون محقق نشده است.


طبق بررسی انجام شده توسط سازمان بازرسی، صرفا چاه‌های مربوط به بلوک A در میدان حفاری شده و در بلوک C که نزدیک مرز است، هیچ چاه تولیدی حفاری نگردیده و همچنین برای خرید یا ساخت TOP SLDE و تاسیسات سرچاهی و پالایشگاه و ساخت واحد فروش و ذخیره شناور (FPSO) نیز اقدام موثری انجام نشده است و پیشرفت طرح مجموعا کمتر از 50 درصد می‌باشد.


علی‌رغم ضعف پیمانکار و وجود اختلاف بین شرکت نفت و گاز پارس و شرکت‌های پترو ایران و نیکو، مدیریت شرکت ملی نفت، موضوع را به صورت جدی دنبال ننموده و اقدام اصولی جهت رفع ابهامات و حل مشکلات به عمل نیاورده است.


اخیرا مبحث جدیدی تحت عنوان مستقل بودن بخشی از لایه‌های نفتی از سوی شرکت نفت و گاز پارس مطرح و د رسانه‌ها منتشر گردیده است. عدم بررسی دقیق این امر می‌تواند اتمام فاز اول و تولید زودهنگام را تحت‌الشعاع قرار دهد.


برابر تحقیقات هیات بازرسی، شرکت شلمبره در سال 2005 با بررسی نقشه‌های موجود در آن زمان یک فرو رفتگی فیمابین نواحی A و B و C اعلام می‌کند و احتمال می‌دهد این فرورفتگی ممکن است ناحیه A را از نواحی B و C جدا کرده باشد، لیکن در سال 2010 مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت با بررسی نقشه‌های ژئوفیزیکی موجود، این نظریه را رد می‌نماید، لذا تا زمانی که دلایل و مدارک کافی مبنی بر مستقل بودن بخشی از میدان به تایید کارشناسان ذی‌صلاح نرسد بایستی از بیان نظرات غیرکارشناسانه و انحراف خودداری گردد.


خاطرنشان می‌سازد مصوبه شورای اقتصاد برای واگذاری طرح توسعه به صورت ترک تشریفات با فرض مشترک بودن میدان صادر شده است.


با توجه به ماموریت شرکت نفت فلات قاره در تولید نفت از میادین دریایی و تجربیات این شرکت در اینگونه میادین نفتی و از طرفی حجم بالای ماموریت شرکت نفت و گاز پارس و تراکم تاسیسات طرح‌ها در منطقه ویژه انرژی پارس (عسلویه)، واگذاری مسوولیت توسعه طرح لایه‌های نفتی پارس جنوبی به شرکت نفت فلات قاره مورد توصیه اکید می‌باشد. در صورت امکان انتقال نفت تولیدی از لایه نفتی پاس جنوبی به جزیره لاوان و استفاده از پالایشگاه لاوان، این اقدام اصولی و اقتصادی‌تر به نظر می‌رسد.


در آغاز طرح گزینه انتقال تولید نفت میدان به صورت دو فازه (پس از آبگیری در دریا) و به صورت سه فازه از طریق خط لوله مورد بررسی واقع شده که نهایتا در اولینMDP، نصب سکوهای A و C برای آبگیری تایید شده و پس از آن به استفاده از FPSO تغییر یافته است، در آن زمان انتقال نفت تولیدی به جزیره لاوان نیز مورد بحث بوده است.


اهم پیشنهادهای اصلاحی ارائه شده جهت بهبود وضعیت طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی عبارتند از:


لزوم رفع ابهامات و اختلافات فنی، قراردادی و مالی رفع و تسریع در تکمیل فاز تولید زودهنگام با حضور مدیریت‌های شرکت نفت و گاز پارس، شرکت پترو ایران و شرکت نیکو.


ارزیابی فنی و اقتصادی جهت انتقال نفت تولیدی از طریق خطوط لوله به صورت دو فاز (نفت و گاز) یا سه فازه (آب، نفت و گاز) به جزیره لاوان با توجه به مشکلات تامین FPSO و همزمان با پیگیری ساخت آن و با توجه به شرایط روز.


طراحی خطوط لوله انتقال به نحو قابل استفاده و فاز توسعه نهایی در صورت تایید انتقال نفت تولیدی در فاز اول با خط لوله.


برسی امکان استفاده از PSU موجود در میدان سروش و نوروز برای طرح تولید زودهنگام از لایه‌های نفتی پارس جنوبی.


بررسی و اقدام در خصوص واگذاری مسوولیت توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی به شرکت نفت فلات قاره ایران با توجه به تجربیات طولانی شرکت نفت فلات قاره در توسعه میادین نفتی دریایی و بهره‌برداری از آنها.


ضرورت بازنگری در تبعات فنی و اقتصادی ناشی از تغییرات MDP و حجم کار به منظور دسترسی به اهداف تولید و سقف قرارداد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
عقب ماندگی فاحش ایران از کشورهای همسایه در برداشت از میادین مشترک

عقب ماندگی فاحش ایران از کشورهای همسایه در برداشت از میادین مشترک

رستم قاسمی وزیر نفت در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با تبریک فرا رسیدن ایام ولادت حضرت امام حسین(ع) و همچنین یاور ایشان حضرت ابوالفضل(ع) با اشاره به وضعیت کنونی نفت در عرصه جهانی گفت: امروز علی رغم مالیات‌های سنگین و ناجوانمردانه‌ای که بر انرژی و مصرف نفت در کشورهای صنعتی پر مصرف اعمال می‌شود همچنان نفت ارزانترین انرژی است و تا دهه‌های آینده اصلی‌ترین انرژی جهان خواهد بود.


وی افزود: کشورهای خاورمیانه نزدیک به 55درصد نفت جهان و نزدیک به 40 درصد از منابع گازی را در اختیار دارد.


وزیر نفت ادامه داد: ایران با دارا بودن 600 میلیارد نفت درجا که 155 میلیارد بشکه از آن قابل برداشت است، نزدیک به 11 درصد منابع نفتی دنیا را در اختیار دارد.


قاسمی با اشاره به ذخایر گازی کشور ادامه داد: ایران نزدیک به 32 تریلیون مترمکعب ذخایر گازی در اختیار دارد که رتبه دوم ذخایر گازی در دنیا را در اختیار دارد.


وی با اشاره به اینکه ایران مقام اول ذخایر نفت و گاز را در دنیا در اختیار دارد، افزود: از ارزش مطلق ذخایر نفت و گاز ایران در حدود 300 و 66 میلیارد بشکه است که به این ترتیب ایران را از لحاظ مجموع ذخایر نفت و گاز در رتبه دوم قرار می‌دهد.


وزیر نفت با اشاره به رتبه ایران در ذخایر نفت و گاز، ادامه داد: ایران در ذخایر نفتی دنیا رتبه سوم و در ذخایر گازی رتبه دوم را در اختیار دارد. از لحاظ تولید نفت ایران در رتبه چهارم دنیا قرار دارد.


قاسمی با اشاره به وضعیت فعلی میادین نفتی و گازی کشور، گفت: ما هم‌اکنون در حدود 197 میدان نفتی و گازی را در کشور داریم اما اولویت اصلی ما حرکت به سمت بهره‌برداز از میادین مشترک و تعیین تکلیف آن است.


وزیر نفت با اشاره به اینکه ایران در بهره‌برداری از میادین نفت و گاز به شدت از سایر کشورهای همسایه عقب است، ادامه داد: ما در حدود 26 میدان مشترک نفتی و گازی با سایر کشورها هستیم که از این تعداد 15 میدان دریایی و 7 میدان در خشکی است و تعدادی از آنها نیز هم‌اکنون در حال تولید نفت و گاز هستند.


قاسمی با اشاره به تلاش این وزارتخانه برای تعیین تکلیف تمام میادین نفتی مشترک تا پایان سال 92 گفت: در سال 90 نیز 12 میدان نفتی و گازی تعیین تکلیف شد و قرارداد آن نیز به امضا رسید که 6 میدان در دریا و 6 میدان نیز در خشکی قرار دارد.


وی با اشاره به تعدادی از میادین مشترک نفتی و گازی کشور که در سال 90 قرارداد آنها امضا شده است، افزود: ما تقریبا با تمام کشورهای همسایه از جمله عراق، امارات، ترکمنستان دارای میدان‌های مشترک نفتی و گازی هستیم.


وزیر نفت با اشاره به پیشرفت پروژه گازی میدان پارس جنوبی ادامه داد: خوشبختانه دولت حرکت وسیعی را برای پشتیبانی و بهره‌برداری از فازهای مختلف پارس جنوبی را آغاز کرده است که امیدواریم تا پایان سال 92، 8 فاز پارس جنوبی در مدار تولید قرار گیرد.


قاسمی گفت: با قرار گرفتن این تعداد از فازهای پارس جنوبی در مدار تولید به ظرفیت گازی کشور نزدیک به 250 میلیون مترمکعب اضافه می‌شود وما امیدواریمتا پایان سال 93 با پایان اتمام کار توسعه میدان پارس جنوبی ظرفیت برداشت گاز ما با کشور قطر برابر شود.


وی با اشاره به تلاش کشور برای افزایش تولید نفت و گاز گفت: با توسعه میادین مشترک امکان تولید 5.6 میلیون بشکه نفت و همچنین 1.48 میلیارد مترمکعب گاز در کشور فراهم می‌شود.


قاسمی با اشاره به اینکه هم‌اکنون نزدیک به 28 میلیون مترمکعب از گازهای همراه با نفت در کشور سوزانده می‌شود، گفت: امیدواریم با توسعه کارخانه‌های NGL زمینه استفاده از این گازها فراهم شود و تا پایان برنامه پنجم توسعه امکان کاهش گازهای سوخته شده به 6 میلیون مترمکعب در روز فراهم شود.


وزیر نفت با اشاره به برنامه وزارت نفت برای برداشت صیانتی از میادین نفتی کشور ادامه داد: افزایش یک درصدی بهره‌وری برداشت میادین نفتی به معنای حدود نزدیک به 5 میلیارد بشکه نفت اضافه برداشت است که برابر با تولید نفت 5 سال کشور است.


قاسمی گفت: از این رو هم‌اکنون نزدیک به 20 پروژه تولید صیانتی در داخل کشور در حال اجرا است که در قالب آن 112 میلیون مترمکعب گاز و 500 هزار بشکه آب به میادین نفتی کشور تزریق می‌شود.


وی افزود: امیدواریم تا پایان برنامه پنجم توسعه امکان تزریق نفت و گاز به میادین نفتی کشور به دو برابر فراهم شود.


وزیر نفت با اشاره به ضرورت آغاز برداشت از میادین مشترک نفتی و گازی کشور گفت: امیدواریم با توسعه استفاده از این میادین زمینه توسعه این صنعت در کشور فراهم شود.


قاسمی با اشاره به مصرف گاز در داخل کشور گفت: مصرف گاز در کشور ما نزدیک به 2.5 برابر کشور ترکیه است و از کشور چین نیز بیشتر است.


وی افزود: هم‌اکنون نزدیک به 78 درصد از شهرها و 57 درصد از روستاهای کشور از نعمت گاز برخوردار هستند و تاکنون به 12 هزار و 780 روستای کشور گازرسانی شده است که در طی 3 سال اخیر تعداد روستاهایی که از نعمت گاز استفاده می‌‌کنند نزدیک به 3 برابر افزایش یافته است.


وزیر نفت با اشاره به برابر بودن تراز واردات و صادرات گاز در کشور، گفت: در کشور نزدیک به 600 میلیون مترمکعب گاز تولید می‌شود که 500 میلیون مترمکعب گاز به مصرف صنایع و منازل مسکونی و نزدیک به 100 میلیون متر مکعب نیز به داخل چاه‌های گاز تزریق می‌شود.


قاسمی با اشاره به بدهی شرکت ملی گاز به بخش بانکی کشور که به حدود 9 هزار میلیارد تومان می‌رسد از مجلس خواستار توجه به بخش مالی این وزارتخانه شد.


وزیر نفت همچنین به ظرفیت 1.5 میلیون بشکه‌ای بخش پالایش در کشور اشاره کرد وگفت: امیدواریم تا پایان برنامه پنجم توسعه این میزان به 2.5 میلیون بشکه در روز برسد.


قاسمی ادامه داد: خوشبختانه با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و احداث 2 هزار و یکصد جایگاه CNG در داخل کشور مصرف انرژی کنترل شده است اما انشاءالله با واقعی‌تر شدن قیمت انرژی زمینه کنترل هرچه بهتر مصرف انرژی فراهم خواهد شد.


وی با اشاره به ظرفیت صنایع پتروشیمی کشور گفت: هم‌اکنون صنایع پتروشیمی کشور نزدیک به 54 میلیون بشکه ظرفیت تولید دارد که امیدواریم تا پایان برنامه پنجم توسعه این میزان به یکصد میلیون بشکه در سال برسد.


وزیر نفت با اشاره به ضرورت توجه به بخش آمایش در احداث پتروشیمی‌های کشور گفت: هم‌اکنون نزدیک به 70 مجتمع پتروشیمی در داخل کشور فعال است که امیدواریم با استفاده از منابع صندوق ذخیره ملی امکان تکمیل واحدهای نیمه تمام فراهم شود.


قاسمی با اشاره به اینکه صنعت نفت یک صنعت 100 ساله در کشور است، گفت: در گذشته ما در قبال فروش نفت خدمات فنی، تجهیزات و دانش فنی وارد می‌کردیم اما امروز به لطف الهی ما تبدیل به یک صادرکننده خدمات فنی و مهندسی در منطقه شده‌ایم.


وی با اشاره به منابع کلی سرمایه‌گذاری در کشور در برنامه پنجم توسعه کشور به میزان 250 میلیارد دلار و اختصاص 50 میلیارد دلار به صنعت نفت، گفت: امکان تخصیص هرچه بهتر منابع به بخش نفت و گاز با توجه به مطالعات ما وجود دارد و امیدواریم مجلس محترم در این خصوص به ما یاری رساند.


وزیر نفت همچنین خواستار اعطای اختیارات موردنیاز برای گسترش هرچه بیشتر صنعتی هفت به این بخش از سوی مجلس شد و از همکاری نمایندگان مجلس هشتم در این خصوص با وزارت نفت قدردانی کرد.


وی افزود: در بخش پتروشیمی با توجه به اینکه کشور ما تولیدکننده بزرگ گاز محسوب می‌شود، مزیت فراوانی برای تولید پتروشیمی در کشور وجود دارد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
پرونده پارس جنوبی تا پایان سال ۹۳ بسته می‌شود

پرونده پارس جنوبی تا پایان سال ۹۳ بسته می‌شود

رستم قاسمی وزیر نفت، صبح امروز (یکشنبه) در صحن علنی مجلس به طرح آماج اشاره کرد و اظهار داشت: طرح آماج تمام شده است؛ با توجه به آنچه در برنامه پنجم پیش‌بینی شده تا پایان برنامه باید 38 میلیون متر مکعب گازی که می‌سوزد به ‌6 میلیون تبدیل شود.


وزیر نفت با بیان اینکه برخی از پروژه‌های ما مثل پروژه NGL خارک شروع شده است، تصریح کرد: فقط 17 میلیون متر مکعب گاز روزانه در خارک می‌سوزد و ظرف 20 سال آینده این پروژه تبدیل به متانول خواهد شد.


وی در ادامه یادآور شد: صیانتی برداشت کردن حرف درستی است؛ با توجه به ذخایر عمده‌ای که در کشور داریم به دنبال راهکارهای نوین ازدیاد برداشت هستیم و همه توان‌های داخلی کشور در یک کنسرسیوم دانشگاهی یعنی دانشگاه شریف، تهران، امیرکبیر، علم و صنعت و دانشگاه‌های مهم کشور طراحی شده و الان درباره ازدیاد برداشت کار می‌کند و امیدواریم به زودی به نتیجه برسد.


قاسمی همچنین به اصل 44 نیز اشاره کرد و گفت: اگر در آمار واگذاری‌ها دقت کنیم، 40 هزار میلیارد تومان وزارت نفت تا به امروز شرکت‌ها را واگذار کرده که به معنی این است که تاکنون نصف واگذاری کشور به لحاظ ارزش قیمتی است.


وزیر نفت ادامه داد: امروز تمام شرکت‌های پتروشیمی واگذار شده و ما هیچ پتروشیمی دولتی نداریم؛ از 9 پالایشگاه 7 پالایشگاه واگذار شده است.


وی با بیان اینکه از شرکت‌های عمده دیگر وزارت نفت نیز به ویژه در سال جاری اکثر شرکت‌ها واگذار شده‌اند، گفت: بنده به عنوان کسی که سابقه اجرایی در کشور دارم، با بعضی از این واگذاری‌ها به خصوص طرح‌ها مخالفم.


قاسمی با تاکید بر اینکه واگذاری طرح‌های نیمه‌ تمام و آنهایی‌ که حدود 90 درصد پیشرفت داشته‌اند، مخالف هستم، افزود: باید طرح تمام شود سپس آن را واگذار کرد.


وزیر نفت ادامه داد: رقبای ما مشکل سرمایه‌گذاری ندارند بلکه آنها امروز به مقدار کافی سرمایه دارند و در میدان‌های مشترک سرمایه‌گذاری می‌کنند.


وی با تاکید بر اینکه در بازیافت سرمایه‌گذاری در میادین نفتی و گاز هیچ پروژه‌ای امروز در کشور بهتر از سرمایه‌گذاری در میادین نفت و گاز وجود ندارد، اظهار داشت: این امر نیاز به سرمایه‌گذاری دارد؛ بودجه وزارت نفت 14.5 درصد است که اصلا عددی نیست.


قاسمی با تأکید بر اینکه اگر ما بخواهیم سالی 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم، باید از منابع داخلی کشور استفاده کنیم، افزود: اما ما حق نداریم از بودجه جاری کشور برای سرمایه‌گذاری در نفت استفاده کنیم ولی روش‌هایی وجود دارد که ما امسال در بودجه سال 91 آنها را آزمایش کردیم.


وزیر نفت بر همین اساس به سرمایه‌گذاری بانک مرکزی، سرمایه‌گذاری بانک‌ها در توسعه میادین نفت و گاز و استفاده از صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: در کجای کشور ضرورت دارد هم اشتغال ایجاد شود و هم درآمد کشور ارزش افزوده پیدا کند.


وی با بیان اینکه ما باید بتوانیم همان‌گونه که تصویب شد از 18 درصد صندوق توسعه ملی استفاده کنیم، یادآور شد:‌ در سال‌های بعدی انتظار ما بیشتر است تا پایان برنامه بتوانیم حداقل 200 میلیارد دلار در صنعت نفت کشور هزینه کنیم.


قاسمی یادآور شد: اگر بتوانیم برنامه پنجم را اجرا کنیم، در پایان برنامه ارزش بازاری نفت و گاز کشور بیش از 300 هزار میلیارد تومان در سال خواهد بود و این به معنی افزایش آنچنانی در درآمد کشور است.


وزیر نفت تصریح کرد: بحث سرمایه‌گذاری یکی از انتظارات ما از مجلس است تا به ما کمک کند سرمایه‌گذاری خارج از کشور بانک مرکزی را تبدیل به سرمایه‌گذاری داخل کشور به ویژه در صنعت نفت و گاز کنیم.


وی با تأکید بر اینکه اگر در اوپک بر اساس مصوبه جلسه قبل مقرر شد که اوپک 30 میلیون بشکه نفت تولید کند؛ متاسفانه برخی از کشورها در شرایط فعلی این مسئله را رعایت نکردند و تولید اوپک امروز در آخرین جلسه‌ بر اساس گزارش دبیرخانه اوپک 33 میلیون بشکه در روز است.


قاسمی ادامه داد: در جلسه اخیر با پیگیری‌های بسیار زیاد جمهوری اسلامی، کشورهای همسو در اوپک قرار شد 30 میلیون بشکه صادر شود؛ البته برخی از این کشورها این سهم را رعایت نمی‌کنند و امروز متاسفانه در بازار نفت اضافی داریم.


وزیر نفت درباره میادین مشترک نیز یادآور شد: امروز اولویت ما با میادین مشترک است؛ در پارس جنوبی 56 میلیارد دلار کار در جریان داریم؛ باید سالی 20 میلیارد دلار فقط در پارس جنوبی هزینه کنیم تا بتوانیم گازهای پارس جنوبی را تمام کنیم؛ امسال، سال بسیار خوبی برای پارس جنوبی به شمار می‌رفت و امسال نیز پیش‌بینی بسیار خوبی برای پارس جنوبی صورت گرفت و امیدواریم در پایان سال 93 پرونده پارس جنوبی را ببندیم.


وی با بیان اینکه البته ما پرونده‌های مشترک دیگر و مهمی مثل نقطه‌ای که اخیرا کشف شده با عربستان داریم؛ افزود: در این پروژه‌ها نباید نسبت به پروژه رقیب عقب بیفتیم؛ ‌خوشبختانه این پروژه کشف شده و عملیات اجرایی آن شروع شده است.


قاسمی درباره سفرهای استانی نیز یادآور شد: وزارت نفت، بیش از 8 هزار میلیارد تومان بودجه سفرهای استانی دارد؛ در گازرسانی به شرق کشور، به ویژه استان سیستان و بلوچستان و بخشی از مناطق کرمان که خوشبختانه در حال حاضر خط هفتم در حال کار است و امیدواریم بعضی در سال جاری و با پایان سال 92 گازرسانی را در بعضی از شهرها انجام دهیم.


وزیر نفت درباره سند راهبردی انرژی نیز افزود: در این سند که در قانون پیش‌بینی شده توسط وزارت نفت به کمک وزارت نیرو و سازمان انرژی اتمی تهیه شده و الان در دستور کار دولت است و بعد از تصویب آن را ارائه خواهیم کرد.


وی درباره طرح جامع انرژی نیز یادآور شد: این امر مستلزم این است که سند راهبردی به انرژی در دولت تصویب و مؤسسه مطالعات انرژی در وزارت نفت در حال انجام است.


قاسمی درباره میدان مشترک با ترکمنستان نیز گفت:‌ امروز در ترکمنستان نسبت به برداشت رقیب، برداشت خوبی داریم و الان در این منطقه برای کشف میادین جدید اکتشاف، در حال حفاری هستند.


وزیر نفت در پایان خاطرنشان کرد: درباره برخی از پتروشیمی‌ها مثل دهلران و ایلام نیز باید گفت ما نباید طرح‌های نیمه‌تمام را واگذار می‌کردیم؛ امروز برخی از این پروژه‌ها به مشکل برخورد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
طوفان استوایی تولید نفت و گاز آمریکا را مختل کرد

طوفان استوایی تولید نفت و گاز آمریکا را مختل کرد

به نقل از بلومبرگ، شرکت های بزرگ استخراج نفت و گاز در خلیج مکزیک، امروز به دلیل احتمال وقوع طوفان استوایی دبی، عملیات تولید خود را متوقف کردند. طوفان دبی چهارمین طوفان استوایی ای است که از ابتدای امسال خلیج مکزیک را در می نوردد.


اداره ایمنی و محیط زیست آمریکا اعلام کرد، 7.8 درصد تولید نفت و 8.2 درصد تولید گاز طبیعی در خلیج مکزیک متوقف شده است. بر اساس این گزارش، شرکت آنادارکو عملیات تولید را در 4 سکوی خود متوقف کرده و شرکت بی پی نیز اقدام به توقف استخراج نفت و گاز از برخی چاه های خود کرده است. شرکت آپاچه و دو شرکت دیگر نیز تخلیه کارکنان غیر ضروری خود از برخی تاسیسات موجود در خلیج مکزیک را آغاز کرده اند.


بر اساس اعلام مرکز طوفان آمریکا، سرعت طوفان دبی 80 کیلومتر در ساعت محاسبه شده است. این طوفان هم اکنون به سمت خط ساحلی لویزیانا در غرب نیو اورلئان در حرکت است. پیش بینی شده که طوفان دبی بعد از ظهر دوشنبه به این مناطق برسد و پس از آن به سمت غرب حرکت کند.


حدود 6.5 درصد از گاز طبیعی آمریکا، 29 درصد نفت صادراتی این کشور و همچنین 40 درصد نفت مورد استفاده در پالایشگاه های آمریکا از خلیج مکزیک استخراج می شود. سکوهای استخراج نفت و گاز طبیعی در وسط خلیج مکزیک باید پیش از وقوع هر طوفان تخلیه شوند، به همین جهت وقوع هر گونه طوفان در این منطقه موجب بروز اختلال در تولید می شود.


به عقیده کارشناسان با تحریم نفت ایران از سوی غرب و کاهش ظرفیت مازاد اوپک بازار نفت به شدت در برابر حوادث پیش بینی نشده آسیب پذیر شده است. هرگونه حادثه ای می تواند باعث افزایش شدید قیمت نفت شود. تاسیسات نفتی خلیج مکزیک در سال 2008 در اثر طوفان تخریب شد که طی آن تا چندین ماه تولید روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت از این منطقه متوقف شد.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
نخستین کشور برخوردار از انرژی هیدروکربوری جهان هستیم

نخستین کشور برخوردار از انرژی هیدروکربوری جهان هستیم

شانا-گروه نفت :مهندس قاسمی پایان کار توسعه پارس جنوبی را سال ۹۳ اعلام کرد و گفت: توسعه کامل پارس جنوبی نیازمند سرمایه گذاری های زیادی است که برای تامین آن به کمک های جدی نمایندگان مجلس نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار شانا از مجلس شورای اسلامی, مهندس رستم قاسمی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۴ تیر) مجلس شورای اسلامی طی گزارشی در باره توسعه طرح های نفتی و گازی در کشور تصریح کرد: انرژی هیدروکربنی همچنان مهمترین منبع سوخت در دهه های آینده خواهد بود، با وجود تلاش هایی که برای جایگزینی از سوی کشورهای صنعتی پرمصرف صورت گرفته همچنان ارزان ترین انرژی در جهان محسوب می شود و در دهه های آینده نیز همچنان انرژی برتر خواهد بود.

وزیر نفت ادامه داد: کشورهای خاورمیانه ۵۰ درصد از ذخایر نفتی و ۴۰ درصداز ذخایر گازی جهان را دارا هستند؛ ایران در مجموع با ذخایر نفت و گاز ۳۶۶ میلیارد بشکه معادل نفت قابل تولید- در شرایط کنونی از نظر ضریب برداشت -رتبه اول ذخایر هیدروکربنی در جهان را دارد.

وی افزود: رتبه چهارم تولید کننده نفت و رتبه سوم تولید کننده گاز نیز در جهان به ایران اختصاص دارد.

این عضو کابینه دولت دهم در ادامه بیان کرد: اولویت اکتشاف در مرزهای کشور به منظور کشف احتمالی میادین مشترک است که امیدواریم تا پایان برنامه پنجم توسعه کل آنها را بررسی کنیم.

به گفته مهندس قاسمی توسعه میادین نفتی مشترک از دیگر اولویت های وزارت نفت محسوب می شود زیرا در این بخش نباید از دیگر شرکا عقب بیفتیم.

وی تأکید کرد: براساس برنامه ای که در اواخر سال گذشته در پژوهشگاه صنعت نفت تقدیم مقام معظم رهبری کردیم تا پایان سال ۹۱ تمام میادین مشترک تعیین تکلیف می شود.

قاسمی ادامه داد: همچنین در اواخر سال ۹۰ قرارداد ۱۲ میدان مشترک بسته شد و عملیات اجرایی آن آغاز شده که شش میدان دریایی و خشکی میدان آذر، میدان دارا و میدان فرزادAوB از جمله این میادین هستند.

این عضو هیأت دولت تأکید کرد: همچنین برای اطلاع نمایندگان محترم باید عرض کنم با کشورهای همسایه از جمله امارات، عراق، قطر، کویت، عمان وعربستان میدان های نفتی مشترک داریم.

وزیر نفت در ادامه به عملیات توسعه پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: پارس جنوبی بزرگ ترین میدان گازی کشور محسوب می شود که خوشبختانه با تصمیم درست دولت همه فازها ی توسعه آن در حال اجراست و امیدوارم تا پایان سال ۹۲، ۸ فاز دیگر آن نیز به تولید برسد که با اتمام این فازها، ۲۵۰ میلیون متر مکعب گاز به ظرفیت تولید کشور اضافه خواهد شد.

مهندس قاسمی پایان کار توسعه پارس جنوبی را سال ۹۳ اعلام کرد و گفت: البته برای پایان کار، سرمایه گذاری های زیادی لازم است که به کمک های جدی نمایندگان محترم مجلس نیاز دارد زیرا با اتمام فازهای پارس جنوبی برداشت ما با کشور قطر مساوی خواهد شد.

این مقام مسئول یادآور شد: در حال حاضر روزانه ۳۸ میلیون متر مکعب گازهای همراه با نفت در کشور می سوزد؛ در برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان برنامه پنجم توسعه و احداث کارخانه های تبدیل گازهای همراه ،این میزان به ۶ میلیون متر مکعب خواهد رسید و با شروع تولید در کارخانه های NGLخارک و NGL۳۲۰۰ این میزان - 6 میلیون متر مکعب - ظرف دو سال آینده به نصف کاهش خواهد یافت.

وی توضیح داد: ایران دارای ۶۰۰ میلیارد بشکه نفت در جا و برداشت کنونی کشور از این میزان تقریباً ۲۵ درصد است که اگر یک درصد ضریب ازدیاد برداشت به این میزان اضافه شود ۶ میلیارد بشکه یعنی معادل تولید ۵ سال کشور به این میزان اضافه خواهد شد.

وزیر نفت در ادامه یکی از وظایف این وزارتخانه را در حوزه صیانتی و ازدیاد برداشت دانست و تأکید کرد: روزانه110 تا 120 میلیون متر مکعب گاز به میادین مختلف تزریق می‌شود.

وزیر نفت در توضیح وضعیت مصرف انرژی در کشور گفت: در حال حاضر ۹۹ درصد از انرژی کشور از منابع نفت و گاز تامین می شود، این در حالی است که شدت مصرف انرژی در کشور ۴ برابر متوسط جهانی بوده و ایران را در مصرف گاز بعد از کشور چین قرار می‌دهد.

مهندس قاسمی با بیان اینکه ۷۸ درصد خانوارها به طور متوسط از نعمت گاز برخوردارند، تاکید کرد: ۹۹ درصد شهرها و ۵۷ درصد روستاها از انرژی گاز بهره‌مند هستند.

وی تاکید کرد: برای کنترل مصرف باید با تنوع‌بخشی به سبد انرژی کشور یعنی استفاده از انرژی خورشیدی، برق- آبی و ... امکان استفاده بهینه از انرژی و توان صادرات را فراهم کنیم.

این وزیر دولت دهم با بیان اینکه ایران سومین تولیدکننده گاز طبیعی در سطح جهان است، ادامه داد: در چنین شرایطی تراز تولید ومصرف درکشور مساوی است، یعنی روزانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب استخراج داریم که ۵۰۰ میلیون مترمکعب برای مصرف خانوارها و واحدهای صنعتی و نیروگاهی بوده و مابقی آن به صنایع پتروشیمی اختصاص می‌یابد.

وزیر نفت درباره ظرفیت پالایشی کشور گفت: در حال حاضر ۱.۷ میلیون بشکه نفت خام فراوری می‌شود که تا پایان برنامه پنجم به ۲.۵ میلیون بشکه خواهد رسید.

وی تاکید کرد: براساس برنامه پنجم، ایران قادر است تا پایان این برنامه ۱۶۵ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی صادر کند.

وی با بیان اینکه اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها سیر سرسام‌آور مصرف انرژی در کشور را به شدت کاهش داد، تاکید کرد: در آینده با واقعی کردن قیمت‌ها، سیر مصرف کاهش بیشتری خواهد یافت.

این عضو هیات دولت، صنعت پتروشیمی را از مزیت‌های اقتصادی کشور خواند و گفت: واقعیت آن است که توجه به این صنعت ارزش افزوده زیادی را نصیب کشور خواهد کرد، در حال حاضر ظرفیت پتروشیمی ما ۵۴ میلیون تن در سال است که امید داریم با اجرای طرح های توسعه در آینده این ظرفیت به یکصد میلیون تن در سال برسد.

وزیر نفت همچنین با تاکید بر توسعه صنایع پایین‌دستی گفت: با رعایت مطالعات آمایش سرزمین قادر به توسعه صنعت پتروشیمی خواهیم بود. وی افزود:در حال حاضر عملیات اجرایی ۷۰ واحد پتروشیمی آغاز و نیمه‌ساخت مانده است که در صورت اختصاص اعتبار از صندوق توسعه ملی، تکمیل و بهره‌برداری از آنها را تسریع خواهد کرد.

مهندس قاسمی افزود: تا پایان برنامه پنجم، برداشت از میادین مشترک در حوزه نفت ۴ برابر و در حوزه گاز ۲.۵ برابر نسبت به وضع موجود افزایش خواهد یافت.

وزیر نفت اختصاص اعتبار و حمایت‌های قانونی، تسهیل قوانین و دادن اختیارات لازم را از حمایت‌هایی دانست که می‌تواند در توسعه صنعت نفت موثر باشد.

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به صحبت‌های نمایندگان گفت: یکی از مباحثی که نمایندگان محترم مجلس مطرح کردند بحث آماک بود که در این‌خصوص طرح‌های جدیدی در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده که تا پایان این برنامه از ۳۸ میلیون مترمکعب گاز که در حال حاضر در حال سوخت است، به ۶ میلیون مترمکعب کاهش خواهد یافت.

وزیر نفت با اشاره به اینکه تمام شرکت‌های پتروشیمی به بخش خصوصی واگذار شده است، گفت: در ارتباط با واگذاری کل شرکت‌های پتروشیمی مخالف هستم چرا که برخی از آنها راکد مانده است و در حالت نیمه‌تمام بودن به شرکت‌های خصوصی واگذار شده اند.

وزیر نفت درخصوص برداشت صیانتی از مخازن نفت و گاز اظهار داشت: به دنبال راه هایی هستیم تا از ذخایر عمده در کشور استفاده کنیم و همه توان‌ داخلی را گردآوری کرده‌ایم تا زودتر به نتیجه برسیم.

قاسمی با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی بیان کرد: اگر در آمار واگذاری‌ها دقت شود متوجه خواهیم شد که وزارت نفت شرکت‌ها ی زیر مجموعه خود را به ارزش تقریبی 40 هزار میلیارد تومان واگذار کرده است یعنی نیمی از کل واگذاری‌ها از لحاظ ارزش قیمتی در این وزارتخانه انجام شده است.

این عضو هیات دولت با بیان اینکه رقبای ما مشکل سرمایه‌گذاری ندارند، افزود: هیچ پروژه‌ای سودآور تر ازسرمایه گذاری در میادین نفت و گاز نیست، ولی نیاز به حمایت دارد، بودجه سنواتی وزارت نفت ۱۴.۵ درصد سهم است که اگر بخواهیم سالی ۵۰ هزار میلیارد تومان در این صنعت سرمایه‌گذاری کنیم باید علاوه بر بودجه اختصاصی نفت از سایر منابع داخلی کشور نیز استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم برنامه پنجم توسعه را اجرا کنیم ارزش بازاری نفت و گاز تولیدی بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال خواهد شد و این انتظار را از مجلس داریم تا با حمایت‌های خود ما را در انجام وظایف خود یاری کند.

عضو هیات وزیران در پاسخ سوالات نمایندگان در ارتباط با موضوع اوپک مطرح کرد: براساس مصوبه اجلاس قبلی اوپک مقرر شد که اعضای این سازمان در مجموع ۳۰ میلیون بشکه نفت تولید کنند که متاسفانه برخی از کشورها در شرایط فعلی این مهم را رعایت نکرده‌اند و براساس آخرین جلسه‌ای که گزارش دبیرخانه اوپک ارائه داده است، روشن شد که کشورهای عضو اوپک روزانه حدود 32 میلیون بشکه نفت تولید می‌کنند، البته با پیگیری‌های بسیار زیاد ما و کشورهای همسو توانستیم این میزان را مجددا در سقف ۳۰ میلیون بشکه تثبیت وسایر اعضا را به رعایت سهمیه ها دعوت کنیم.

مهندس قاسمی با اشاره به اولویت‌بندی در میادین مشترک اعلام کرد: اولویت ما سرمایه گذاری در میادین مشترک است که در پارس جنوبی ۵۶ میلیارد دلار هزینه کرده‌ایم و اگر بخواهیم آن را در مدت ۳ سال به اتمام برسانیم، باید سالی ۲۰ میلیارد دلار دیگر فقط در پارس جنوبی هزینه کنیم.

وزیر نفت ادامه داد: در سفرهای استانی، وزارت نفت بیش از ۸ هزار میلیارد تومان هزینه کرده‌است ولی به دلیل کمبود بودجه تصمیم داریم که اجرای باقیمانده مصوبات آن را به ترتیب و براساس اولویت‌بندی انجام دهیم.

وی درخصوص گازرسانی در کشور گفت: خوشبختانه گاز رسانی در کشور وضعیت مطلوبی دارد و گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان نیز در حال انجام است .

قاسمی در پایان گفت: سند راهبردی انرژی که در قانون پیش‌بینی شده است در دستور کار دولت است که به محض تصویب، آن را ارائه خواهیم کرد.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
طرح تولید زودهنگام میدان نفتی آزادگان شمالی تهیه می شود

طرح تولید زودهنگام میدان نفتی آزادگان شمالی تهیه می شود

شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) از ارائه طرحی برای انجام تولید زودهنگام از میدان آزادگان شمالی خبر داد و گفت: با تاکید وزیر نفت درصدد ارائه پیشنهادهایی برای تعریف برنامه تولید زودهنگام از این میدان هستیم.

به گزارش خبرنگار شانا، ناجی سعدونی بعد از ظهر امروز (یکشنبه 4 تیر) در حاشیه مراسم امضا قرارداد ساخت نیروگاه مرکزی منطقه غرب کارون تاکید کرد که پروژه آزادگان شمالی طبق برنامه زمانبندی جلو می رود و انتظار داریم که ظرف 17 تا 18 ماه آینده فاز اول این میدان با ظرفیت تولید 75 هزار بشکه در روز راه اندازی شود.وی در باره تاخیرهای احتمالی در راه اندازی این میدان نیز گفت: در حال حاضر تنها تاخیر این پروژه مربوط به کارخانه آن است که با تدابیر اتخاذ شده در حال سرعت دهی به آن هستیم.به گفته او تاکنون 15 چاه در این میدان حفاری شده و به احتمال زیاد کار حفاری آن تا پایان امسال یا اوایل سال آینده به اتمام می رسد.سعدونی درباره میدان آزادگان جنوبی نیز گفت: در حال حاضر دو دکل در محل این میدان مستقر شده است و سعی داریم ظرف 52 ماه آینده تولید 120 هزار بشکه نفت را از این میدان محقق کنیم.احتمال آغاز مذاکرات فاز دو توسعه میدان یادآوران سعدونی درباره آخرین وضعیت میدان یادآوران نیز گفت: تولید زودهنگام این میدان به میزان 20 هزار بشکه چند ماهی هست که آغاز شده است و قصد داریم این میزان را افزایش دهیم.به گفته او راه اندازی فاز نخست میدان یادآوران ظرف 16 تا 17 ماه آینده انجام خواهد شد.مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) همچنین از احتمال آغاز مذاکرات فاز دو توسعه میدان یادآوران در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد: مذاکره برای توسعه فاز دوم میدان یادآوران با پیمانکار فاز نخست این میدان انجام و پیش بینی می شود ظرف یکی دو ماه آینده وضعیت آن مشخص شود.به گزارش شانا، میدان نفتی یادآوران در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر و در منطقه مرزی ایران و عراق قرار گرفته است و از میادین مشترک با کشور عراق است.در طرح توسعه این میدان حفر ۵۵ حلقه چاه در تولید زودهنگام در فاز یک و مجموع ۱۰۰ حلقه چاه در فاز ۲ و مجموع ۱۰۵ حلقه در فاز ۳ ، احداث تسهیلات سطح الارضی لازم برای جمع آوری، فرآورش و انتقال نفت و گاز تولیدی، تصفیه و تزریق پساب نفتی، تأسیسات فراز آوری با گاز برای تولید از چاه های نفت سنگین و احداث خطوط لوله نفت و گاز پیش بینی گردیده است .هدف از اجرای فاز اول این طرح رسیدن به سقف تولید ۸۵ هزار بشکه نفت خام در روز و انتقال نفت سبک و سنگین و گاز تولیدی، جمع آوری اطلاعات مخزنی بیشتر با حفر ۲ حلقه چاه کلیدی و ۳ حلقه چاه جدید توصیفی، مطالعه فنی و اقتصادی EOR/IOR و نهایی کردن برنامه توسعه فاز دوم است.رسیدن به سقف تولید کل ۱۸۰ هزار بشکه نفت خام در روز و انتقال نفت خام سبک و سنگین و گاز تولیدی، تکمیل اطلاعات مخزن با حفر ۳ حلقه چاه جدید توصیفی، توسعه و نهایی نمودن مطالعه EOR/IOR نیز از اهداف فاز دوم و رسیدن به سقف تولید کل۳۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز و انتقال نفت سبک و سنگین و گاز تولیدی از اهداف فاز سوم است.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
میادین مشترک اولویت های سرمایه گذاری در کشور باشد

میادین مشترک اولویت های سرمایه گذاری در کشور باشد

شانا_ گروه نفت: رئیس مجلس گفت: در شرایط فعلی که نوک پیکان زورگویان بین المللی به سمت اقدام های وزارت نفت است، از این جهت اقتضا می کند که در داخل کشور در زمینه بودجه و سرمایه گذاری ها به وزارت نفت کمک کنیم تا امکان اجرای پروژه های مهم را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار شانا, علی لاریجانی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۴ تیر) مجلس شورای اسلامی بعد از پایان گزارش وزیر نفت، افزود: ما باید در مجلس وزارت نفت را مورد حمایت قرار دهیم، ضمن آن که از منظر منافع ملی، میدان های مشترک باید جزء اولویت های سرمایه گذاری در کشور باشد، زیرا طرف های دیگر از این منابع بهره برداری می کنند و با توجه به محدودیت های وزارت نفت، ضرورت دارد راه هایی برای سهولت در سرمایه گذاری فراهم شود.لاریجانی تأکید کرد: خوشبختانه در بودجه سال ۹۱ هم در سهم وزارت نفت و هم برداشت از صندوق توسعه و هم اوراق مشارکت ارزی امکاناتی برای وزارت نفت در نظر گرفته شد که امید می رود دولت کمک کند تا این مصوبه به اجرا در بیاید.
لاریجانی با تأکید بر ضرورت استفاده از گروه های خبره و مهندسان مبتکر و شرکت های فعال در حوزه نفت تصریح کرد: طبق اطلاعات موجود، وزارت نفت در این زمینه اقدام هایی انجام داده است و هر چه وزارت نفت بتواند سهم شرکت های داخلی را افزایش دهد، آورده کشور در آینده بیشتر می شود ضمن این که پاسخ مثبت به فرمایش مقام معظم رهبری است که امسال را سال رونق تولید داخل نامگذار کرده اند.رئیس مجلس شورای اسلامی توجه به اجرای اصل ۴۴ را از دیگر نکات مهم خواند و تأکید کرد: اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ از مواردی است که به طور حتم باید در بخش های مختلف شرکت نفت و گاز مورد توجه قرارگیرد و البته توجه به این موضوع در حوزه پتروشیمی از اهمیت بیشتری برخوردار است.لاریجانی تأکید کرد: در این زمینه گام هایی برداشته شده که اگر سرعت کافی داشته باشیم، امکان استفاده بهتر از صندوق توسعه ملی وجود دارد؛ خصوصی سازی در این زمینه به نفع بخش نفت و گاز خواهد بود.نماینده مردم قم در مجلس نهم افزود: دوستان در وزارت نفت تلاش کنند بخش راهبردی انرژی نیز مدون شود تا پایه کار برای دوره های آینده اباشد، البته وزارت نفت در مورد اساسنامه شرکت گاز و پتروشیمی هم باید اقدام های لازم را انجام دهد.این گزارش می افزاید صبح امروز( یکشنبه) وزیر نفت برای ارائه گزارش پیرامون صنعت نفت و گاز کشورمان در مجلس شورای اسلامی حاضر شد. در این نشست معاونان مهندس قاسمی نیز وی را همراهی کردند.
 

مهندس نفت

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
حفاری 15 حلقه چاه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی تا آخر پاییز تکمیل می شود

حفاری 15 حلقه چاه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی تا آخر پاییز تکمیل می شود

اهواز _ شانا_ گروه نفت: معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در پروژه های حفاری از پیش بینی حفاری و تکمیل 15 حلقه چاه گازی در فازهای 17 و 18 پارس جنوبی تا پایان آذر امسال خبر داد.

مهندس محمدرضا تاکایدی امروز یکشنبه (4 تیر) در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: در اجرای طرح تولید زودهنگام از فازهای 17 و 18 طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی براساس توافق به عمل آمده با شرکت نفت و گاز پارس به عنوان کارفرما، عملیات حفاری و تکمیل 7 حلقه چاه در فاز 17 و 8 حلقه چاه در فاز 18 شتاب بخشی می شود.

وی با اشاره به پیشرفت جمعی 74 درصدی اجرای حفاری در این فازها، افزود: براساس آخرین گزارش ها تاکنون در فاز 17 حدود 39 هزار و 102 متر و در فاز 18 حدود 35 هزار و 128 متر و در مجموع 74 هزار و 230 متر حفاری شده است.

تاکایدی گفت: در اجرای حفاری این پروژه که به صورت کلید در دست (EPD) از سوی شرکت ملی حفاری ایران با استقرار 2 دستگاه حفاری دریایی انجام می شود و هم اکنون سومین حفره 8 و یک دوم اینچ در فاز 18 خاتمه یافته و حفاری چهارمین حفره آغاز شده است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در پروژه حفاری گفت: برای حفاری 22 حلقه چاه در فازهای 17 و 18 در مجموع نزدیک به 90 هزار متر حفاری انجام خواهد شد.

وی گفت: مطالعه های لازم برای شناسایی لایه های زمین شناسی، مهندسی و برنامه ریزی حفاری، خدمات فنی، تامین کالا، مواد، دستگاه های حفاری و همچنین مدیریت و نظارت بر اجرای پروژه در تعهد این شرکت است.

تاکایدی یادآور شد: نخستین دستگاه حفاری برای آغاز عملیات حفاری فازهای 17 و 18 پارس جنوبی 26 اسفند سال 1388 در این موقعیت مستقر و عملیات حفاری در تاریخ 11 فروردین سال 89 آغاز کرد و دومین دستگاه نیز 19 بهمن همان سال کار خود را در پارس جنوبی شروع کرد.

شرکت ملی حفاری ایران با داشتن توان تخصصی بالا و نیروی انسانی کارآمد، توانمندی لازم برای اجرای پروژه های حفاری به صورت کلید در دست را در بلوک های دریایی و خشکی دارد و با توجه به تقویت سازندگان داخلی توانسته است قطعات حفاری مورد نیاز پروژه ها را از طریق ساخت داخل تامین کند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
صادرات نفت ایران به کره جنوبی ۱۶ درصد کاهش یافت

صادرات نفت ایران به کره جنوبی ۱۶ درصد کاهش یافت

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از رویترز، واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه می نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد کاهش داشته است.


چهارمین مشتری بزرگ نفت ایران در ماه می حدود 3.96 میلیون بشکه، یعنی روزانه 127 هزار و 880 بشکه نفت از ایران خریداری کرده است، در حالی که بر اساس قراردادهای منعقده امسال می بایست روزانه 200 هزار بشکه نفت از ایران وارد می کرد.


اطلاعات منتشره از سوی شرکت ملی نفت کره نشان می دهد، کره جنوبی در طی پنج ماهه ابتدایی امسال مجموعا 29.22 میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کرده که حدود 16 درصد کمتر از میزان واردات نفت این کشور از ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.


آمریکا اوایل ماه جاری میلادی، کره جنوبی را به همراه شش کشور دیگر در لیست کشورهای معاف از تحریم های این کشور علیه ایران قرار داد.


از بین چهار شرکت پالایشگاهی عمده کره جنوبی، شرکت های اس کی انرژی و هیوندای اویل بانک از ایران نفت وارد می کنند. منابع مطلع می گویند، هر دوی این شرکت ها پس از اجرای تحریم بیمه ای اتحادیه اروپا واردات نفت از ایران را متوقف خواهند کرد مگر این که راهی برای بیمه محموله های نفتی ایران پیدا شود.


کره جنوبی در ماه آوریل حدود 60 درصد بیش از ماه می و همچنین 42 درصد بیش از مدت مشابه سال گذشته از ایران نفت خریداری کرد، که بالاترین میزان خرید نفت این کشور در طی سال جاری محسوب می شد.


برخی تحلیلگران معتقدند، سئول مشغول ذخیره ساختن نفت ایران پیش از آغاز تحریم های بیمه ای اتحادیه اروپا بوده است، که احتمالا حمل و نقل نفت ایران از طریق دریا را بسیار مشکل خواهد ساخت.


بر اساس این گزارش، واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه می نسبت به ماه آوریل نیز 47.3درصد کاهش یافته است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
محدودیت استفاده از نفتکش‌های ایرانی برای انتقال نفت ایران به هند

محدودیت استفاده از نفتکش‌های ایرانی برای انتقال نفت ایران به هند

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس پایگاه اینترنتی بیزنس لاین طی گزارشی نوشت در صورتی که کشتی های هندی نتوانند از پوشش بیمه ای برای حمل نفت ایران برخوردار شوند، باید جای خود را به نفتکش های ایرانی بدهند تا آنها نفت خام ایران را به هند حمل کنند که به نظر می رسد این راه حل مورد نظر وزارت نفت هند برای حمل نفت خام ایران پس از اجرای تحریم بیمه ای اتحادیه اروپاست. این تحریم ها قرار است از ابتدای ماه جولای اجرایی شود.


روز جمعه، وزیر نفت هند اظهار داشت که وی به دنبال کسب اجازه از وزارت حمل و نقل دریایی برای ورود کشتی های ایرانی حامل نفت خام به سواحل هند است. این بدان معناست که ایران به عنوان تولید کننده نفت، باید هزینه بیمه و حمل نفت خود را نیز بپردازد. به بیان دیگر، مسئولیت تحویل محموله های نفتی در سواحل هند به عهده ایران خواهد بود. بدین ترتیب، شرکت ملی تانکر ایران باید حمل و نقل نفت ایران به هند را بر عهده بگیرد.


شرکت های دولتی هند نظیر مانگالور، هندوستان، بهارات و شرکت نفت هند نیازمند مجوز وزارت حمل و نقل و دارایی هند برای واردات نفت توسط کشتی های ایرانی هستند. این بدان علت است که بر اساس قوانین هند، شرکت های نفتی باید بر اساس شرایط تحویل بر روی عرشه، نفت را خریداری کنند. دلیل اتخاذ این سیاست از جانب دولت هند، حمایت از بخش حمل و نقل دریایی هند بوده است


شرکت های بیمه اروپایی، به دلیل تحریم بیمه ای اتحادیه اروپا علیه ایران، از ابتدای ماه جولای محموله های نفتی ایران را مشمول بیمه قرار نخواهند داد. حدود 90 درصد از نفتکش های اقیانوس پیمای جهان از پوشش بیمه ای 13 شرکت بزرگ بیمه اروپایی استفاده می کنند.


اما نفتکش های ایرانی توسط شرکت های بیمه ای ایرانی بیمه می شوند. به همین دلیل واردات نفت توسط نفتکش های ایرانی روش ساده و آسانی برای واردات نفت ایران پس از اجرای تحریم ها به نظر می رسد. در این صورت کشتی داران هندی و وارد کنندگان نفت در این کشور تقریبا از کار بیکار خواهند شد.


با وجود اینکه از نظر تئوریک این راه حل، ساده به نظر می رسد، اما اجرای آن در عمل چندان هم آسان نیست. به علاوه، این راه حل، استراتژی مناسبی برای بخش حمل و نقل دریایی هند به شمار نمی رود. زیرا اولا ایران نمی تواند تمام ناوگان تانکری خود را در اختیار واردات نفت به هند قرار دهد. ثانیا، به دلیل مشکلات ناشی از عمق سواحل هند، تمام تانکرهای ایرانی برای اعزام به بنادر هند مناسب نیستند.


بخش عمده ای از محموله های نفتی هند توسط نفتکش های کوچک حمل می شود. زیرا در تمام بنادر هند امکان پهلوگیری نفتکش های غول پیکر وجود ندارد و این در حالی است که بخش اعظمی از ناوگان تانکری ایران را کشتی های غول پیکر تشکیل می دهد.


علاوه بر این، انتقال نفت با استفاده از کشتی های ایرانی، تاثیر منفی ای بر حمل و نقل دریایی هند خواهد داشت، به خصوص در شرایطی که بخش حمل و نقل دریایی به خودی خود از کسادی بازار حمل و نقل رنج می برد.


اس هاجارا، رئیس اتحادیه ملی کشتی داران هند در این باره گفت: «با این شرایط کشتی های ما محموله های خود را از دست خواهند داد. ما از دولت خواسته ایم که یا از طریق شرکت های بیمه بخش دولتی، پوشش بیمه ای برای ما فراهم کند، و یا تضمین های دولتی برای محموله های نفتی ایران در نظر بگیرد.»


وی افزود: «اگر ژاپن و چین قادرند از ناوگان حمل و نقل دریایی خود حمایت کنند، چرا هند نتواند؟ داشتن یک ناوگان تانکری برای کشوری که وارد کننده اصلی نفت است، از نظر استراتژیک بسیار مهم است.»


هند، که پیش از این 12 درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می کرد، پس از تصویب تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا، واردات نفت خود از این کشور را به زیر 9 درصد رسانده است. هند تصریح کرده که به واردات نفت از ایران ادامه خواهد داد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
کشتی‌های ایرانی برای دریافت مجوز ایمنی مشکلی ندارند

کشتی‌های ایرانی برای دریافت مجوز ایمنی مشکلی ندارند

وال استریت ژورنال طی گزارشی نوشت برخی شرکت های تخصصی اروپایی که وظیفه صدور مجوزهای ایمنی برای کشتی ها را دارند، در حال پایان دادن به همکاری های خود با ایران هستند. تانکرهای ایرانی و غیر ایرانی بدون کسب مجوز از این شرکت ها نمی توانند در بنادر دیگر کشورها پهلو بگیرند.


این اقدام می تواند تعداد کشتی های خارجی ای که مایل به بارگیری نفت ایران در پایانه های نفتی این کشور هستند را به شدت کاهش دهد و با ضربه زدن به صادرات نفت ایران، موجب افزایش هزینه های ایران شود.


انجمن های طبقه بندی اروپایی، نظیر شرکت دت نورسک وریتاس تروژ، لویدز رجیستر انگلیس و بیورو وریتاس فرانسه در طی چند ماه گذشته یکی پس از دیگری به قرارداد هایشان برای بررسی ایمنی کشتی های ایرانی خاتمه داده اند.


پیتر ساند، از کارشناسان حمل و نقل دریایی در این زمینه گفت: «بدون داشتن مجوز های صحیح،... دسترسی به یک بندر بین المللی غیر ممکن است.»


بر اساس این گزارش، با توجه به وجود انجمن های طبقه بندی آسیایی، ایران گزینه های دیگری را برای کسب مجوز ایمنی پیش رو دارد.


یکی از سخنگویان شرکت ثبت کشتیرانی کره گفت، این دفتر خدمات طبقه بندی را برای تعدادی از کشتی های ایرانی ارائه می کند. بنابر اعلام پایگاه اینترنتی این شرکت، شرکت ثبت کشتیرانی کره، در حال حاضر مسئول بررسی ایمنی هفت تانکر است.


بر اساس این گزارش، انجمن طبقه بندی چین نیز وظیفه بررسی ایمنی برخی از نفتکش های متعلق به شرکت ملی تانکر ایران را بر عهده دارد.


یکی از مقامات شرکت ملی نفتکش ایران با تایید محدودیت اعمال شده از جانب شرکت های طبقه بندی اروپایی گفت، شرکت ملی نفتکش ایران اطمینان دارد که کشتی هایش شرکت هایی را برای ارزیابی ایمنی خود خواهند یافت. وی افزود: «من تصور نمی کنم که ما در رابطه با طبقه بندی مشکل خاصی داشته باشیم.»


در همین حال یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا گفت، تحریم نفتی اتحادیه اروپا شامل خدمات طبقه بندی نمی شود. شرکت ملی نفتکش ایران در حال حاضر مشمول تحریم ها نیست.


آندرس ولز، یک وکیل متخصص در امور دریایی گفت: « این کاملا امکان پذیر است که فشارهای سیاسی بر انجمن های طبقه بندی وارد شده باشد.»


برخی شرکت های طبقه بندی می گویند فشارهای سیاسی از جانب گروه های فشار داخل آمریکا آنها را ناگزیر از اتخاذ تصمیمات محدودیت زا برای ایران کرده است.


به نظر می رسد در صورت تشدید تحریم ها و فشارهای سیاسی حتی شرکت های آسیایی نیز ممکن است از همکاری با ایران صرف نظر کنند. سخنگوی شرکت ثبت کشتیرانی کره در این زمینه اظهار داشت، شرکت ثبت کره ای «به بررسی وضعیت ایران ادامه می دهد و به دقت از تمام موازین بین المللی تبعیت می کند.... سیاست ما تبعیت از تمام قوانین بین المللی مربوط به ایران است.»


این در حالی است که بازارهای نفت، به کاهش صادرات نفت خام ایران عکس العمل چندانی نشان نمی دهند. تجار نفتی در بازار لندن بیش از همه بر بحران بدهی در اروپا متمرکز شده اند، به نحوی که در نتیجه این تحولات، بهای نفت برنت در ماه های اخیر حدود 35 دلار کاهش یافته و به بشکه ای حدود 90 دلار رسیده است. تنها در طی هفته گذشته بهای نفت با 7 درصد کاهش قیمت مواجه بوده است.


با این وجود برخی از تحلیلگران معتقدند مشکلاتی نظیر آنچه ایران برای صدور نفت خود به کشورهای دیگر با آنها مواجه است، احتمالا تاثیر خود را در نیمه دوم امسال در بازار بر جای خواهد گذاشت.


بانک انگلیسی بارکلیز، هشدار داد، که «عدم قطعیت در مورد عرضه نفت ایران موجب کاهش میزان واقعی تولید نفت اعضای اوپک» به کمتر از میزان نیاز بازار خواهد شد.


بارکلیز در گزارش دیگری خاطر نشان کرد: «موضوعاتی که روابط خارجی ایران را در بر گرفته اند احتمالا در ادامه سال جاری قیمت ها را به میزان زیادی افزایش خواهد داد.»
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت جهانی نفت کاهش یافت

قیمت جهانی نفت کاهش یافت

به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ ، بانکهای مرکزی جهان برای مقابله با بحران مالی و بدهی منطقه یورو با چالشهای زیادی روبرو هستند و این مساله موجب نگرانیهای زیادی در خصوص وضعیت تقاضای انرژی شده است .


بر اساس این گزارش قیمت نفت امروز بیش از 0.6 درصد کاهش داشته است . بر این اساس ، بانک تسویه حسابهای بین المللی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد اقتصادهای توسعه یافته و صنعتی جهان برای ادامه سیاستهای انبساطی پولی با محدودیتهای زیادی روبرو هستند .


قیمت نفت روز گذشته و در پی نگرانیها در خصوص وقوع توفان دبی در خلیج مکزیک و کاهش تولید نفت و گاز این منطقه بیش از 1.2 درصد رشد یافته بود .


بر این اساس ، شرکتهای کنکو فیلیپس و بریتیش پترولیوم اعلام کردند در پی وقوع توفان دبی بیش از 23 درصد تولید نفت آنها در خلیج مکزیک متوقف شده است .


این گزارش افزود قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک برای تحویل در ماه اوت با 50 سنت کاهش به کمتر از 79.26 دلار رسیده است . قیمت نفت روز گذشته با 1.56 دلار افزایش به 79.76 دلار رسیده بود . قیمت نفت از ابتدای امسال تا کنون 20 درصد کاهش داشته است و در سه ماه جاری نیز با افت 23 درصدی مواجه شده است که این بیشترین کاهش از سال 2008 میلادی به شمار می رود .


در بازار لندن نیز هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز با 59 سنت کاهش به کمتر از 90.39 دلار رسیده است .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
کره جنوبی تحت فشار آمریکا و اروپا واردات نفت ایران را متوقف می‌کند

کره جنوبی تحت فشار آمریکا و اروپا واردات نفت ایران را متوقف می‌کند

به نقل از رویترز، کره جنوبی اولین مشتری عمده نفت ایران است که اعلام کرده از ابتدای جولای، یعنی زمان آغاز تحریم بیمه ای اتحادیه اروپا علیه محموله های نفتی ایران، واردات نفت از این کشور را متوقف خواهد کرد.


این در حالی است که کارشناسان نسبت به زیان اقتصاد کره جنوبی از این تصمیم و کمبود سوخت در این کشور هشدار می دهند.


تحریم بیمه ای اتحادیه اروپا، نقل و انتقال نفت ایران را از طریق دریا مشکل می سازد، زیرا اکثر نفتکش های جهان از پوشش بیمه ای شرکت های بیمه اروپایی استفاده می کنند.


کره جنوبی از نظر امنیتی به آمریکا وابسته است، اما از نظر منابع انرژی کشور چندان غنی ای محسوب نمی شود، به همین علت تلاش می کند تا منابع دیگری را برای جایگزین کردن با نفت ایران که در سال 2011، حدود 9.4 نفت مورد نیاز این کشور را تامین کرده بود، بیابد.


کره به عنوان چهارمین مشتری بزرگ نفت ایران اعلام کرده که طرحی برای ارائه تضمین های دولتی نظیر آنچه ژاپن برای ادامه واردات نفت از ایران به تصویب رسانده، در دستور کار ندارد. چین و هند، دیگر مشتریان بزرگ نفت ایران نیز قصد دارد از ماه جولای از ایران بخواهند نفت را در سواحل این دو کشور به آنها تحویل دهد.


وزارت خانه های اقتصاد، دارایی و امور خارجه کره جنوبی با انتشار بیانیه ای اعلام کردند: «همزمان با تحریم نفتی ایران توسط اتحادیه اروپا و توقف پوشش بیمه ای محموله های نفتی ایران از سوی شرکت های اروپایی از اول جولای، واردات نفت کره از ایران به حالت تعلیق در خواهد آمد.»


در این بیانیه همچنین آمده است: «دولت کره جنوبی به تلاش ها برای به حداقل رساندن تاثیرات این تحریم ها بر صنعت داخلی و اقتصاد این کشور از جمله در زمینه های تامین نفت مورد نیاز و صادرات به ایران، با وجود تعلیق واردات نفت از ایران، ادامه خواهد داد.»


حدود 90 درصد ناوگان تانکری جهان تحت پوشش بیمه ای شرکت های بیمه ای غربی قرار دارند.


وزارت اقتصاد کره اعلام کرد، این کشور پیشتر بخش عمده ای از نفت ایران را با نفت سایر کشورها جایگزین کرده است.


آمارهای رسمی نشان می دهد، واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه می، حدود 40 درصد نسبت به ماه می سال گذشته کاهش یافته است.


کره جنوبی در طی پنج ماهه ابتدایی سال جاری، حدود 29.22 میلیون بشکه نفت خام از ایران خریداری کرده است، که حدود 16 درصد کمتر از واردات این کشور از ایران در مدت مشابه سال گذشته است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت جهانی نفت کاهش یافت

قیمت جهانی نفت کاهش یافت

به نقل از پایگاه اینترنتی بیزینس ویک ، کارشناسان اقتصادی و سرمایه گذاران بین المللی بر این باورند که نشست رهبران اروپایی در بروکسل در روزهای 28 و 29 ژوئن نخواهد توانست بحران مالی و بدهی یورو را پایان دهد و این بحران موجب کاهش تقاضای انرژی در اروپا خواهد شد .


بر اساس این گزارش قیمت نفت امروز نیز با 0.3 درصد کاهش به کمتر از 80 دلار رسیده است . این برای چهارمین روز متوالی است که قیمت نفت به کمتر از 80 دلار در هر بشکه رسیده است .


آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان بار دیگر در آستانه برگزاری نشست رهبران اروپایی بر مخالفت برلین با طرح انتشار اوراق قرضه یورو تاکید کرد . موسسه رتبه بندی مودی نیز در تازه ترین گزارش خود رتبه اعتباری 28 بانک اسپانیایی را کاهش داده است . کارشناسان انرژی بر این باورند که میزان ذخایر بنزین آمریکا طی هفته گذشته برای سومین بار در چهار هفته اخیر افزایش داشته است .


بر این اساس ، قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک برای تحویل در ماه اوت با 27 سنت کاهش به کمتر از 78.94 دلار رسیده است . قیمت نفت روز گذشته نیز با 55 سنت کاهش به کمتر از 79.21 دلار رسیده بود که این پایین ترین رقم از 21 ژوئن به شمار می رود . قیمت نفت طی سه ماه دوم 2012 میلادی 23 درصد کاهش داشته است که بیشترین کاهش از سال 2008 میلادی به شمار می رود .


در بازار لندن نیز هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز با 15 سنت کاهش به کمتر از 90.86 دلار رسیده است . این در حالی است که اسپانیا بار دیگر رسما خواستار دریافت کمک مالی 62 میلیارد یورویی برای سیستم بانکی خود شده است . بر این اساس میزان خرده فروشی بنزین در بازار آمریکا طی هفته جاری کاهش یافت و به پایین ترین حد خود در 13 ماه اخیر رسیده است .


میانگین قیمت هر گالن بنزین در آمریکا طی هفته گذشته با 9.6 سنت کاهش به 3.437 دلار رسیده است . کاهش قیمت نفت به کمتر از 80 دلار در هر بشکه در حالی است که 44 درصد تولید نفت و 35 درصد تولید نفت خلیج مکزیک به علت وقوع توفان دبی متوقف شده است .


دانیل یارگین کارشناس ارشد انرژی تاکید کرد اگر قیمت نفت برنت به روند نزولی خود ادامه دهد برخی از اعضای اوپک صادرات خود را کاهش خواهند داد . اوپک در تازه ترین نشست خود در شهر وین سقف تولید سازمان را در حد 30 میلیون بشکه در روز ثابت حفظ کرده است . اوپک در ماه می به طور متوسط روزانه 31.6 میلیون بشکه نفت تولید کرده است .


کارشناسان انرژی همچنین نگران اعمال تحریمهای جدید آمریکا و اروپا بر ضد صنعت نفت ایران هستند . کره جنوبی یکی از مهمترین مشتریان نفت ایران در آسیا اعلام کرد به علت اعمال تحریمهای اروپا ، واردات نفت از ایران را متوقف خواهد کرد . کره جنوبی هنوز نتوانسته است پوشش بیمه ای مورد نیاز برای محموله های نفتی ایران را پیدا کند . اتحادیه اروپا به شرکتهای بیمه اروپایی دستور داده است تا از پذیرش بیمه محموله های نفتی ایران خودداری کنند .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
موافقت دهلی‌نو با انتقال نفت ایران به هند توسط نفتکش‌های ایرانی

موافقت دهلی‌نو با انتقال نفت ایران به هند توسط نفتکش‌های ایرانی

به نقل از رویترز، منابع مطلع گفتند، دولت هند به پالایشگاه های دولتی این کشور اجازه داده تا واردات نفت از ایران را با شرایط حمل و بیمه توسط شرکت های ایرانی از ابتدای ماه جولای ادامه دهند. بدین ترتیب حتی پس از اجرا شدن تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران واردات روزانه 200 هزار بشکه نفت خام هند از ایران ادامه خواهد یافت.


هند، یکی از بزرگترین مشتریان نفتی ایران، اوایل ماه جاری از تحریم های آمریکا علیه ایران معاف شد، اما تحریم های اتحادیه اروپا که قرار است از ابتدای ماه جولای، یعنی 5 روز دیگر اجرایی شود، شامل ممنوعیت پوشش بیمه ای محموله های نفتی ایران می شود و این مسئله مشتریان نفتی ایران در آسیا و از جمله هند را با مشکل مواجه ساخته است.


حدود 90 درصد تانکر های جهان از پوشش بیمه ای شرکت های غربی استفاده می کنند.


در میان دیگر مشتریان آسیایی نفت ایران، ژاپن تضمین های دولتی برای محموله های نفتی ایران در نظر گرفته و چین از ایران خواسته تا حمل محموله های نفتی اش به مقصد این کشور را خود بر عهده بگیرد. اما کره جنوبی دیگر مشتری آسیایی نفت ایران از ابتدای جولای واردات نفت از ایران را متوقف خواهد ساخت.


یکی از مقامات وزارت حمل و نقل دریایی هند گفت: «بله، ما به آنها اجازه داده ایم نفت ایران را به شرط حمل و بیمه بر عهده خود ایران، خریداری کنند.» بر خلاف رویه پالایشگاه های خصوصی، شرکت های دولتی هندی، برای واردات نفت ایران با این شرایط به مجوز دولتی نیاز دارند.


بر اساس قراردادهای منعقده میان دو کشور، هند در فاصله ماه های آوریل تا مارس، قرار است حدود 310 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کند که 100 هزار بشکه آن توسط شرکت خصوصی اسار، خریداری خواهد شد.


شرکت های بیمه دولتی هند به سرپرستی شرکت بیمه عمومی این کشور توافق کرده بودند از ماه جولای 50 میلیون دلار پوشش بیمه ای را برای کشتی های حامل نفت ایران فراهم سازند، اما با توجه به صادر نشدن مجوز این پوشش بیمه ای، این امر به تاخیر افتاده است.


وزارت حمل و نقل دریایی هند اعلام کرده، که مخالفتی با خرید نفت پالایشگاه ها از ایران به صورت حمل بر عهده ایران ندارد. یک منبع آگاه در این زمینه گفت: خرید نفت از ایران با این شرایط «برای 6 ماه از ابتدای جولای 2012 تا زمانی خواهد بود که شرکت های بیمه هندی پوشش بیمه ای برای محموله های نفتی ایران فراهم کنند و یا تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران برداشته شود»


شرکت پتروشیمی و پالایشگاهی مانگالور هند قبلا به دلیل منقضی شدن مدت قرارداد بیمه خود با شرکت های غربی و عدم امکان پوشش بیمه ای توسط شرکت های بیمه هندی، قراردادی را با شرکت بیمه ایران منعقد کرده است.


با این حال با توجه به استفاده ایران از بخش عمده از تانکرهای خود برای ذخیره نفت بر سطح دریا، مشخص نیست که چه تعداد از تانکرهای ایرانی می توانند برای صادرات نفت به هند مورد استفاده قرار گیرند.


به علاوه، نفتکش های ناوگان تانکری ایران را عمدتا تانکرهای خیلی بزرگ تشکیل می دهند که با توجه به عمق کم اکثر بنادر هند، قابل پهلوگیری در این بنادر نیستند. شرکت های پالایشگاهی دولتی هند معمولا نفت ایران را در تانکرهای کوچک به هند حمل می کنند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
جایگزینی برای نفت ایران یافت نشد/ 18کشور از تحریم نفت ایران معاف شدند

جایگزینی برای نفت ایران یافت نشد/ 18کشور از تحریم نفت ایران معاف شدند

بنابر ادعای رسانه‌های غربی هفته آینده تحریم های نفتی که از طرف اتحادیه اروپا اعمال شده است پس از گذشت 6 ماه اجرایی می شود.


بنابراین گزارش اتحادیه اروپا این فرصت 6 ماهه را برای مشتریان نفت خام ایران در نظر گرفت تا این کشورها بتوانند در این فرصت نفت جایگزینی را پیدا کرده تا دیگر نیازی به واردات نفت خام از ایران نداشته باشند ولی اکثر این کشورهای تحریم کننده در مدت 6 ماه نتوانستند نفت جایگزین ایران را بیابند.


به همین دلیل در ماه های اخیر و حتی در این روزها شاهد هستیم که اتحادیه اروپا در جلسات خود برخی از کشورها را که تعداد آنها به بیش از 18 کشور نیز می رسد و شامل کره جنوبی، اسپانیا، فرانسه، انگلیس، یونان، ایتالیا و چند کشور آسیایی، افریقایی و اروپایی دیگر است از این تحریم معاف کرده است.


این درحالی است که حتی برخی از کشورهای وارد کننده نفت ایران در ماه های اخیر واردات نفت خود را نیز افزایش داده اند و به نوعی به این تحریم های اتحادیه اروپا دهن کجی کرده اند.


براساس این گزارش این امور حکایت از آن دارد که تحریم نفتی ایران با شکست مواجه شده است اما رسانه های وابسته به غرب که خود نیز این موضوع را می دانند در صدد هستند تا از ایجاد فشار اقتصادی بر ایران و تحریم های نفتی حمایت کنند و این موضوع را القا کنندکه ایران هم اکنون دچار مشکلاتی به دلیل عدم توانایی صادرات نفت خود به کشورهای متقاضی است و نمی تواند امنیت کشتی های نفتکش خود را تامین کند و حتی مجبور به این است که نام و نشان کشتیهای خود را تغییر دهد تا بتواند نفت خود را به متقاضیان صادر کند.


این اظهارات در حالی صورت می گیرد که برخی از مقامات شرکت ملی نفتکش ایران تصریح می کنند که می توانند امنیت نفتکش های خود را تامین کرده و نفت ایران را به مقاصد از پیش تعیین شده صادر کنند و حتی این موضوع را نیز برخی از مقامات شرکت های خارجی نیز که وظیفه بیمه کردن و تامین امنیت کشتیهای نفت کش را برعهده دارند نیز تاکید می کنند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
اتحادیه اروپا نگرانی یونان از تبعات تحریم نفت ایران را نادیده گرفت

اتحادیه اروپا نگرانی یونان از تبعات تحریم نفت ایران را نادیده گرفت

به نقل از رویترز، وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه خود به صورت رسمی با آغاز اجرای تحریم نفتی ایران از ابتدای ماه جولای موافقت کردند.


در این نشست یونان با ابراز نگرانی از این تصمیم خواستار معافیت از این تحریم ها و یا به تاخیر انداختن آن ها بود که با مخالفت سایر اعضا مواجه شد.


یونان که درگیر بحران اقتصادی است به میزان زیادی به نفت ایران برای تامین نیاز خود به انرژی وابسته است. گفته می شود تهران شرایط ویژه ای را برای فروش نفت خود به آتن پیشنهاد کرده است.


در این نشست که در لوکزامبورگ برگزار شد، وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعلام کردند که تحریم ها علیه ایران مطابق برنامه اجرا خواهد شد. در عین حال کشورهای اروپایی مقرر کردند در آینده برای اطمینان از دسترسی مطمئن کشورهای اروپایی به نفت، شرایط اجرای این تحریم ها را مورد بازنگری قرار دهند.


کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این زمینه اظهار داشت: «هیچ تغییری در مفاد تحریم هایی که قرار است از ابتدای جولای اجرا شود رخ نداده است.» وی افزود: «تحریم های تصویب شده اجرا خواهند شد.»


اشتون گفت، دولت های اروپایی امیدوار بودند دیپلماسی بتواند بن بست در پرونده هسته ای ایران را در کوتاه مدت حل و فصل کند، اما ما تحریم ها علیه ایران را بر مبنای تجدیدنظر دائمی ادامه خواهیم داد و حتی ممکن است فشارها افزایش یابد.


اشتون اضافه کرد: «هدف اصلی من، تلاش برای حل این مشکل در زودترین زمان ممکن است. ما به دنبال این هستیم که ببینیم فشار بیشتر چه نتیجه ای در بر خواهد داشت و این بحث ها به صورت دائمی ادامه خواهد داشت، تا ایران را متقاعد کنیم که بیاید و با ما مذاکره کند.»


این اظهارات در حالی مطرح می شود که ایران تاکنون چند دور مذاکره با گروه 5+1 برگزار کرده که البته طی آن دو طرف نتوانسته اند به توافق مشخصی دست پیدا کنند.


ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز گفت: «این مهم است که رهبران ایران از تصمیم کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این باره آگاه شوند.» وی افزود: «ما به تشدید فشارهای اقتصادی ادامه خواهیم داد تا زمانی که جهان متقاعد شود که اهداف برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است.»


فعالیت های هسته ای ایران زیر نظر مستقیم و دائم آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد و تاکنون این آژانس گزارشی در مورد انحراف ایران از فعالیت های صلح آمیز هسته ای منتشر نکرده است.


یونان تلاش می کرد تا با همکاری کشورهای دیگر، اجازه خرید نفت بر اساس قراردادهای منعقده قبلی از ایران را پس از ابتدای ماه جولای کسب کند، و یا تضمین هایی را به دست آورد که به موجب آنها اتحادیه اروپا ملزم شود به این کشور در خرید نفت از کشورهای دیگر کمک کند. به گفته دیپلمات های اروپایی درخواست های یونان مورد موافقت دیگر کشورها قرار نگرفته است.
 

Similar threads

بالا