خبر هایی از صنعت نفت ایران و جهان

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
حفاری 5 حلقه چاه در فاز 19 پارس جنوبی آغاز شد

حفاری 5 حلقه چاه در فاز 19 پارس جنوبی آغاز شد


به گزارش روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، مهندس حمیدرضا مسعودی با اشاره به شروع عملیات حفاری 5 حلقه چاه گازی دربخش C فاز 19 پارس جنوبی گفت: با توجه به موقعیت فاز 19 در خط مشترک مرزی با کشور قطر، برنامه متمرکزی به منظور تسریع در برداشت از منابع گازی این حوزه به اجرا درآمده است.


وی افزود: در این فازگازی حفاری 21 حلقه چاه توصیفی و توسعه ای پیش بینی شده که این تعداد با توجه به بالابودن شاخص ضریب برداشت درموقعیت مرزی، معادل حجمی دو فاز استاندارد پارس جنوبی تولید خواهد داشت.
مسعودی با اشاره به اینکه در این فاز چهار سکوی اصلی و اقماری برای تولید 5/56 میلیون متر مکعب گاز پیش بینی شده است از اتمام مراحل ساخت جکت بخش A خبر داد و افزود: مطابق پیش بینی ها جکت سکوی A 19در هفته اول مردادماه نصب می شود و پس از آن مقدمات ورود دومین دکل حفاری فاز 19 انجام خواهد شد.


مجری طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی همچنین پیشرفت سایر بخش ها دریایی این فاز را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: بخش عمده ای از کالاهای خطوط لوله دریایی فاز 19 تهیه و تکمیل شده و با پیشرفت بخشی از عملیات اجرایی آن، 15 کیلومتر خط لوله انتقال گاز ترش از سکوهای اقماری به سکوهای اصلی نیز در حال انجام است.
مسعودی با اشاره به اینکه سرعت ویژه ای به روند تامین کالاهای مورد نیاز بخش خشکی این فاز داده شده است افزود: با دریافت کالاها و تجهیزات مورد نظر طی 4 ماه آینده، ساخت و توسعه بخش خشکی فاز 19 به مرحله جدیدی از اجرا وارد خواهد شد.
مراحل توسعه فاز 19 پارس جنوبی توسط کنسرسیومی متشکل از شرکت های پتروپارس و مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران در حال انجام است.
 

hmdjml

مدیر تالار مهندسی نفت
مدیر تالار
من فکر کنم اگه معین و فرهاد نبودن باید میرفتم در تالار رو چوب میکردم.
دمتون گرم. من فقط به عشق شما میام تو سایت
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
نفت بصره از طریق ترکیه به بازار جهانی صادر می شود

نفت بصره از طریق ترکیه به بازار جهانی صادر می شود

به نقل از رویترز ، وزارت انرژی ترکیه افزود فعالیتهای فنی مهندسی در خصوص صادرات نفت بصره از طریق خط لوله کرکوک جیهان به سواحل مدیترانه و از آنجا به بازارهای بین المللی آغاز شده است و آنکارا و بغداد در این زمینه همکاری نزدیکی خواهند داشت . بر اساس این گزارش این مساله در حالی است که کردستان عراق به تازگی اعلام کرده است قصد دارد تا دو سال آینده صادرات مستقیم گاز طبیعی به ترکیه را آغاز کند . وزیر منابع طبیعی کردستان عراق از صادرات مستقیم گاز طبیعی اقلیم کردستان عراق به ترکیه خبر داد .آشتی هورامی تاکید کرد دولت خود مختار کردستان عراق تا دو سال آینده فروش مستقیم گاز طبیعی به ترکیه را آغاز خواهد کرد .


بر اساس این گزارش اظهارات این مقام دولت کردستان عراق موجب افزایش تنش در روابط بغداد و آنکارا خواهد شد . بر این اساس دولت مرکزی عراق به شدت مخالف امضای قراردادهای مستقل انرژی دولت کردستان عراق با سایر کشورها و شرکتهای خارجی است . دولت خود مختار کردستان و دولت مرکزی عراق طی سالهای اخیر اختلافات شدیدی بر سر مالکیت منابع و ذخایر نفت و گاز منطقه کردستان و نحوه تقسیم در آمد های حاصل از فروش نفت و گاز این منطقه داشته اند .


بر اساس آمارهای وزارت انرژی آمریکا عراق 112 تریلیون فوت مکعب ذخایر گازی در اختیار دارد که از این لحاظ دهمین کشور بزرگ جهان است .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
اروپا با تحریم نفت ایران دست به خودکشی مالی زد

اروپا با تحریم نفت ایران دست به خودکشی مالی زد

پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ طی گزارشی نوشت آمریکا با تحت فشار قرار دادن اتحادیه اروپا برای تحریم نفتی ایران، این اتحادیه را به سمت انجام خودکشی مالی سوق می دهد، و این در حالی است که مرگ اتحادیه اروپا احتمالا زودتر از زمان حل موضوع هسته ای ایران رخ خواهد داد.


این گزارش افزود: «مسلما باید پرسید که چرا آمریکا از متحدان اروپایی اش درخواست کرده که به ضرر منافع ملی شان عمل کنند و با تحریم نفتی ایران و به جان خریدن ریسک بسته شدن تنگه هرمز از جانب ایران، بهای بالاتری را برای نفت بپردازند»


ابراهیم آقا محمدی از نمایندگان مجلس ایران روز دوشنبه اعلام کرد که مجلس در حال آماده کردن طرحی با دو فوریت است که هدف آن مسدود کردن تنگه هرمز در پاسخ به تحریم نفتی اتحادیه اروپاست.


تنگه هرمز آبراه باریکی است که خلیج فارس را به دریای عمان مرتبط می سازد. تنگه هرمز یکی از مهمترین آبراه های جهان محسوب می شود، بطوری که روزانه 19 میلیون بشکه نفت از طریق این تنگه به بازارهای جهانی صادر می شود.


بر اساس این گزارش این طرح تهران را در موضعی بالاتر قرار می دهد و این نکته را روشن می سازد که هزینه های سنگین مربوط به تحریم نفتی تنها توسط ایران تحمل نخواهند شد. حتی اگر ایران راه ساده به تاخیر انداختن عبور تانکرها از طریق اعمال حق خود در بازرسی تانکرهای عبوری از تنگه را انتخاب کند، این بازرسی ها و تاخیر های متعاقب آن منجر به حفظ و یا افزایش بهای نفت خواهد شد.


این پایگاه اینترنتی در ادامه نوشت: در حالی که افزایش بهای نفت به نفع ایران و سایر کشورهای تولید کننده نفت است، این عامل موجب بی ثباتی هر چه بیشتر اقتصاد اروپا که درگیر بحران است، خواهد شد. مشخصا، هرچند اروپا شریک تجاری اصلی آمریکا محسوب می شود، اما زمانی که مسئله اجرای سیاست خارجی به میان می آید، آمریکا دغدغه ای در مورد سطح رفاه در اروپا ندارد.


در پایان این گزارش آمده است: این مسئله تعجب آور نیست، بخصوص از آنجایی که آمریکا حتی منافع ملی خود را نیز فدای گسترش طرح های اسرائیل و توسعه صنایع نظامی می کند. اما مشخص نیست که اروپا در شرایطی که شاخص های اقتصادی اش به مرحله بحرانی رسیده اند، چرا اینگونه خود را گرفتار ساخته است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
هند پول نفت ایران را با یورو می‌پردازد

هند پول نفت ایران را با یورو می‌پردازد

به گفته 3 منبع آگاه هندی: این کشور برای تسویه خریدهای نفتی خود از ایران به علت موانع ناشی از پرداخت با روپیه از یورو استفاده می‌کند.


به گزارش بلومبرگ، این منابع توضیح دادند: با اینکه برخی از پرداخت‌ها با روپیه صورت گرفته است اما پس از اینکه هند بازگشایی شعبه بانک پارسیان ایران را در بمبئی ممنوع کرد و همچنین به علت اینکه روپیه نمی‌تواند مستقیما در کشورهای خارجی با دیگر ارزها تعویض شود، این تصمیم گرفته شده است.


پرداخت‌های با واحد پولی یورو ادامه می یابد حتی اگر آمریکا و اتحادیه اروپا تلاش کنند تا درآمدهای نفتی ایران را کاهش دهند. همچنین این پرداخت‌ها به این معنی است که ایران با مشکلات تعویض روپیه فلج نخواهد شد. روپیه در میان ارزهای آسیایی در 12 ماه گذشته کمترین ارزش را داشته است.


چین لو هیئو تحلیلگر ارشد گفت: اگر شرکت‌های هندی نیاز داشته باشند که یورو بخرند، این امر سبب اثر منفی برای روپیه می‌شود.


بر اساس اطلاعات سازمان تجارت هند، این کشور حدود 9.4 میلیارد دلار نفت از ایران در سال منتهی به مارس 2011 وارد کرده است.


بر اساس اطلاعات بلومبرگ، ارزش روپیه هند 0.9 درصد کاهش یافت و به 54.98 دلار رسید که بیشترین کاهش در 2 هفته گذشته است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
صادرات نفت ایران به ترکیه 110 هزار بشکه در روز اعلام شد

صادرات نفت ایران به ترکیه 110 هزار بشکه در روز اعلام شد

ترکیه واردات نفت خود از ایران را در ماه ژوئن کاهش داده است.


به گزارش رویترز، با بررسی اطلاعات در این هفته، ترکیه یکی از 5 مشتری اصلی نفت ایران در ماه ژوئن 150 هزار تن نفت از ایران وارد کرده است که به طور متوسط برابر روزانه 110 هزار بشکه در روز است.


ترکیه سال گذشته روزانه 180 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است که این ارقام کاهش 70 هزار بشکه‌ای را نشان می‌دهد. این کشور در برخی از ماه‌های ابتدای سال جاری میلادی 250 تا 280 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است.


تجارت میان ترکیه و ایران در یک دهه گذشته به سرعت افزایش یافته است و این کشور به علت روابط نزدیک طولانی‌مدت با ایران به عنوان راه فراری در تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور محسوب می‌شود.



ترکیه حدود نیمی از نیازهای نفتی خود را از ایران تامین می‌کند و در حال حاضر به علت دریافت معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، واردات خود را حدود 20 درصد نسبت به متوسط سال 2011 کاهش داده است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
استقبال آمریکا از تصمیم شرکت ایتالیایی برای عدم همکاری با ایران

استقبال آمریکا از تصمیم شرکت ایتالیایی برای عدم همکاری با ایران

به نقل از رویترز ، شرکت ادیسون ایتالیا پیش از این قرارداد توسعه میدان گازی دیر را با جمهوری اسلامی ایران به امضا رسانده بود ولی به علت تحریمهای غرب بر ضد تهران از این پروژه منصرف شده است .


بر اساس این گزارش ، وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه ای اعلام کرد ما از تصمیم شرکت ادیسون ایتالیا حمایت می کنیم و امیدواریم سایر شرکتها نیز از این تصمیم شرکت ادیسون پیروی کنند .


وزارت خارجه آمریکا افزود شرکت ادیسون به خاطر فعالیتهای گذشته خود در ایران مورد بازجویی و تحقیق دستگاه قضایی آمریکا قرار نخواهد گرفت . تا کنون شرکتهای غربی توتال و رویال داچ شل به علت تحریمهای آمریکا از صنعت نفت ایران خارج شده اند .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایران تحریم‌های جدید غرب را هم پشت سر می‌گذارد

ایران تحریم‌های جدید غرب را هم پشت سر می‌گذارد

به نقل از پابلیک سرویس یوروپ، عضو «شورای جوانان سفیر صلح اروپا» در مقاله ای نوشت چین به بزرگترین شریک تجاری ایران تبدیل شده و دو کشور برنامه های خود را برای افزایش بیش از دو برابری مبادلات تجاری دو جانبه و رساندن آن به حجم 100 میلیارد دلار تا سال 2016 اعلام کرده اند.


یاهرام آیوازیان در این گزارش افزود موضوع هسته ای ایران وارد مرحله جدیدی شده است، از ابتدای جولای اتحادیه اروپا ممنوعیت خرید و پوشش بیمه ای محموله های نفتی ایران را به مورد اجرا گذاشته است. اما آیا براستی این تحریم ها ایران را از ادامه فعالیت های هسته ای اش بازخواهد داشت؟ آیا این تحریم ها می تواند ایران را منزوی سازد؟ در این میان چه کشورهایی همچنان به عنوان متحدان ایران باقی مانده اند؟ تصمیم سازان اصلی در داخل ایران چه کسانی هستند؟ اینها سوالات اصلی ای هستند که پیش روی سیاستمداران غربی قرار دارند.


وی افزود نگاهی گذرا به تحریم های قبلی اعمال شده علیه اقتصاد ایران، درس های آموزنده بسیاری را به همراه دارد. پس از افشای فعالیت های غنی سازی اورانیوم در ایران در سال 2002، شرکت های غربی اقدام به خروج از ایران کردند و کشورهای غربی نیز فشارها بر جمهوری اسلامی را افزایش دادند. موقعیت پیش آمده از این رهگذر، فرصت را برای شرکت ها و دیپلمات های چینی فراهم ساخت تا بتوانند روابط اقتصادی و استراتژیک خود با تهران را مستحکم تر کنند.


تا سال 2007، چین به شریک تجاری شماره یک ایران تبدیل شد. چین در ماه می 2011، قراردادی 20 میلیارد دلاری را برای ارتقای سطح همکاری های دو جانبه در بخش صنعت و معدن ایران به امضا رساند و رهبران دو کشور برنامه های خود را برای افزایش بیش از دو برابری مبادلات تجاری دو جانبه که سطح آن در حال حاضر به 30 تا 40 میلیارد دلار در سال می رسد اعلام کردند. با تسهیل مبادلات تجاری علیرغم تحریم های بانکی، ایران توانسته تحریم ها را کم اثر سازد.


بر اساس این گزارش ایران در سال های گذشته در سایه تحریم های قبلی توانسته راه خود را ادامه دهد، و احتمالا خواهد توانست با وجود شرایط سختی که تحریم های اتحادیه اروپا برایش فراهم کرده، باز هم به مسیر خود ادامه دهد. چین بیش از هر کشور غربی ای از این تحریم ها منتفع می شود. در حالی که کشورهای دیگری همچون روسیه، هند و برزیل در موقعیت های مختلفی قرار دارند، چین به متحد کلیدی ایران تبدیل شده است. به همین علت است که چین تا حد زیادی جلوی فشارهای غرب بر ایران را گرفته است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
فرآیند انتقال نفت ایران به هند با نفتکش‌های ایرانی آغاز شد

فرآیند انتقال نفت ایران به هند با نفتکش‌های ایرانی آغاز شد

یک منبع پالایشگاهی هند گفت: ایران ارسال نفت خام به پالایشگاه‌های هند را با نفتکش‌های خود آغاز کرده است.


به گزارش پلاتز، پالایشگاه دولتی «هیندوستان» هم‌اکنون یک محموله با نفتکش‌های سوئزمکس که بسیار غول‌پیکر هستند از ایران در ماه جاری دریافت کرده و یک محموله دیگر برای اواخر ماه آینده برنامه‌ریزی کرده است اما مشخص نیست که این محموله نیز با نفتکش‌های ایرانی حمل شود یا نه. یک نفتکش سوئزمکس به طور معمول بیش از یک میلیون بشکه نفت حمل می‌کند.


یک منبع آگاه دیگر گفت: دیگر پالایشگاه دولتی این کشور «مانگلور» نیز یک محموله برای تحویل در ماه جولای خریداری کرده است.


همچنین منابع هندی از آخرین مراحل دریافت مجوز موسسه دولتی بیمه عمومی هند از مقامات توسعه و نظارت بیمه برای تمدید پوشش بیمه پی اند آی برای محموله‌های ایران خبر دادند.


پالایشگاه‌های هند پس از اینکه صاحبان کشتی هندی از انتقال نفت ایران به علت از دست دادن پوشش بیمه در اثر تحریم‌های اتحادیه اروپا خودداری کردند، از ایران درخواست کردند تا نفت خام را مستقیما به بنادر این کشور ارسال کند.


به گفته منابع پالایشگاه‌های نفت هند، بر اساس توافق میان ایران و هند در اوایل سال جاری، انتظار می‌رود این 2 پالایشگاه هندی 45 درصد پول نفت وارداتی خود از ایران را به روپیه و باقی را به یورو به این کشور بپردازند. این 2 پالایشگاه پرداخت بعدی خود را در ماه آگوست انجام می‌دهند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ترکمنستان تولید گاز طبیعی خود را افزایش می دهد

ترکمنستان تولید گاز طبیعی خود را افزایش می دهد

به نقل از رویترز ، ترکمنستان که چهارمین ذخایر بزرگ گازی جهان را در اختیار دارد تلاش زیادی را برای افزایش ظرفیت تولید و صادرات گاز طبیعی آغاز کرده است .


بر اساس این گزارش ، ترکمنستان پس از به قدرت رسیدن قربانقلی بردی محمدوف به عنوان رییس جمهور طی سالهای اخیر هیچ آمار دقیقی در خصوص میزان تولید و صادرات گاز خود منتشر نکرده است .


بر این اساس ، دولت ترکمنستان طی بیانیه ای اعلام کرد این کشور قصد دارد با جذب سرمایه گذاری های خارجی در بخش صنعت گاز طی سالهای 2012 تا 2016 میلادی بیش از 448 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تولید کند . این گزارش افزود ، میانگین تولید 90 میلیارد متر مکعب گاز در سال بسیار بیشتر از برآورد های آماری تولید گاز این کشور در سال گذشته است .


آمارهای شرکت بریتیش پترولیوم نشان می دهد میزان تولید گاز طبیعی ترکمنستان در سال 2011 میلادی به 59.5 میلیارد متر مکعب رسیده است که این رقم نسبت به سال 2010 میلادی با رشد 40 درصدی روبرو شده است . البته یک مقام رسمی ترکمنستان در کنفرانس بین المللی گاز در ماه می تاکید کرد میزان تولید گاز این کشور در سال 2011 میلادی به 66 میلیارد متر مکعب رسیده است . کارشناسان انرژی نیز بر این باورند که حداکثر ظرفیت تولید گاز طبیعی ترکمنستان 75 میلیارد متر مکعب در سال است .


به اعتقاد کارشناسان انرژی میزان واقعی تولید گاز طبیعی ترکمنستان تا سال 2011 میلادی کمتر از 50 میلیارد متر مکعب در سال بوده است که علت اصلی آن محدودیت بازارهای صادراتی این کشور است . علت اصلی افزایش تولید گاز طبیعی ترکمنستان در سال 2011 میلادی افزایش صادرات بوده است . بهره برداری از خط لوله انتقال گاز به چین در دسامبر 2009 میلادی تاثیر زیادی در افزایش تولید گاز این کشور داشته است .


پیش بینی می شود میزان صادرات گاز ترکمنستان از طریق این خط لوله امسال به 9 میلیارد متر مکعب، سال آینده به 10 میلیارد متر مکعب و در سال 2014 میلادی نیز به بیش از 15 میلیارد متر مکعب برسد . در سال 2011 میلادی درآمد حاصل از صادرات گاز طبیعی ترکمنستان 11 میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال 2010 میلادی بیش از 2.1 برابر شده است .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
پوشش بیمه‌ای برای 13 نفتکش جدید/مشکلی برای بیمه نفتکش‌ها نداریم

پوشش بیمه‌ای برای 13 نفتکش جدید/مشکلی برای بیمه نفتکش‌ها نداریم

محمدرضا محمدی بنائی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» ضمن تایید رفع برخی تحریم‌های اتحادیه اروپا برای انتقال نفت ایران اظهار داشت: هم اکنون در داخل کشور مشکلی برای بیمه نفتکش‌ها وجود ندارد.


مدیر عامل مؤسسه بیمه متقابل کیش با اشاره به افزایش تعداد نفتکش‌های تحت پوشش خدمات بیمه ای این موسسه افزود: در آینده نزدیک 13 نفتکش جدید از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند خواهند شد.


وی گفت: در حال حاضر نفتکش‌های عظیم ایران که کار صادرات نفت را انجام می‌دهند تحت پوشش بیمه‌های داخل کشور هستند.


به گزارش فارس به دنبال معاف شدن 10 کشور اروپایی از تحریم نفت ایران، اتحادیه اروپا از تحریم بیمه‌ای کشتی‌های حامل نفت ایران نیز صرف نظر کرد. این در حالیست که افزایش نفتکش های فعال ایران طی ماه گذشته میلادی به 33 فروند نشان می‌دهد ایران به رغم تحریم‌‌ها توانسته نفت خود را در بازارهای آسیایی به فروش برساند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
خریداران کره‌ای نفت ایران به تهران آمدند

خریداران کره‌ای نفت ایران به تهران آمدند

محمد حسن برخوردار پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری اظهار داشت: بدون تردید روشن است که هدف تحریم های اقتصادی فشار بر مردم است همچنان که ران پال، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعتراف کرده است"تحریم ها بطور موثر نوعی اقدام جنگی علیه مردم ایران است" و ما باید با ایجاد اتاق فکر متشکل از نخبگان اقتصادی راه را بر خواسته دشمان سد کنیم.


وی در پاسخ به سوال فارس در خصوص اینکه تحریم کره برای واردات کالاهای کره ای چه تاثیری در تجارت خارجی کشور دارد، گفت: این تحریم ها هنوز اجرا نشده است.


برخوردار در پاسخ به این سوال که هدف سفر هیئت تجاری کره ای در هفته گذشته به تهران بودند و نتیجه مذاکرات چه بوده است، گفت: دو هلدینگ هیوندایی و اسکای که در واقع خریدار نفت ایران هستند هفته گذشته برای مذاکره به تهران آمدند و انچه مسلم است این است کره ای ها علاقمند به برقراری ارتباط با ایران هستند.


وی افزود: بهر حال نمی توان انکار کرد که تحریم ها هزینه هایی را بر فعالان حوزه تجارت خارجی وارد می سازد که با هوشمندی و تدبیر مسلما می توان آنها را مدیریت کرد.اما نباید در این خصوص بزرگنمایی کرد . خصوصا در شرایط فعلی که اقتصاد دنیا با بحران و رکود دست و پنجه نرم میکند،پایداری این تحریم ها برای خود تحریم کنندگان هزینه بیشتری به بار خواهد آورد.


برخوردار گفت: یکی از مشکلات جدی کشور در بحث تنظیم بازار خصوصا در حوزه کالاهای اساسی کم توجهی ها به آمار و اطلاعات تولید و نیاز و رفتار بازار است . واضح است که بازار را نمی توان بدون آمار و اطلاعات واقعی کنترل کرد.


وی افزود: هر گونه نادیده گرفتن آمار و اطلاعات در مسیر تنظیم بازار، نتیجه ای جز آشفته ساختن بازار از یک سو و از دست دادن فرصتهای طلایی در حوزه تجارت خارجی از سوی دیگر بدنبال نخواهد داشت. بعد از گذشت این همه سال باید اطلاعات و آمار درست و قابل اتکایی از میزان تولید کالاهای اساسی در فصلهای پر باران و کم باران در اختیار سیاستگزاران حوزه تولید کالاهای اساسی باشد تا بر اساس آن نسبت به برنامه ریزی برای تامین کسری تولید داخل از طریق واردات بهینه اقدام به موقع کنند.ولی متاسفانه چندان به این آمار و اطلاعات اعتنا نمی شود.


رئیس مجمع واردات گفت: نکته بسیار مهم دیگر که در خصوص واردات کالاهای اساسی باید مد نظر باشد آن است که واردات این کالاها اولا بدلیل حجم سرمایه در گردش آن موضوعی کاملا تخصصی و حساس است که باید توسط شرکتهای حائز شرایط و توانمند صورت پذیرد و بصورت یکپارچه مدیریت شود تا موجب تحمیل هزینه های ناخواسته به مردم نشویم و دوم اینکه باید بمنظور جلوگیری از رانت و یا سوء استفاده های احتمالی از ابزارهای نظارتی قوی و معتمد بر این شرکتها استفاده کرد


وی افزود: عده ای واسطه از حفره های نظام توزیع فرصت بهره جویی برای خود دست و پا کرده اند. روشن است که امروزه نقطه رخنه واسطه ها در نظام اقتصادی کشور،تشنگی و نیاز مفرط فعالان اقتصادی شناسنامه دار به نقدینگی و سرمایه در گردش است و در این میان آنچه که تکمیل کننده این چرخه گزنده است عدم بهینه سازی سیستم بانکی کشور در خصوص چگونگی تخصیص تسهیلات است.


به گفته وی، این نکته ای است که نظام بانکی کشور باید هر چه زودتر برای آن چاره اندیشی کند چراکه که با قفل شدن چرخه ارائه تسهیلات به بخش های قانونی و مولد اقتصاد،تنها کسانی که از این وضعیت منتفع میشود شبکه دلالها هستند و بدون شک این به‌معنای تخریب تولید ملی و تجارت قانونی کشور است و نه رونق بخشیدن به آن.


برخوردار گفت: بطور کلی بهترین شیوه برای کنترل قیمتها استفاده از ابزارهای عرضه و تقاضا در بازار است . در حلقه بعدی باید این موضوع را به تشکل ها سپرد .چرا که تشکل محوری پیام جدی اقتصاد امروز جهان است ولی بهر حال در شرایط امروز که قیمتگذاری برخی کالاها توسط دولت صورت می پذیرد باید به این نکته توجه داشت که برخی هزینه ها به شرکتهای تامین کننده کالا تحمیل شده است که در بحث قیمتگذاری از سوی سازمان حمایت لحاظ نشده است و این موضوع ممکن است که آسیب جدی به تنظیم بازار وارد خواهد نمود. بهمین جهت قیمتگذاری کالاها نیازمند یک فرمول جدید است که مجمع واردات پیشنهادات کاربردی در این خصوص ارائه خواهد کرد


وی افزود: در سالهای 88 و 89 موضوع واردات گوشت و تنظیم بازار آن مکررا در کمیته تنظیم بازار طرح و نهایتا واردات گوشت به یک گروه حدودا 107 شرکتی واگذار شد که طبق شرایط و مقررات اقدام به واردات گوشت کنند که نقطه ضعف این برنامه آن بود که این گروه مستقیما زیر نظر مجمع واردات نبودند که خوشبختانه بنظر میرسد این موضوع در حال تجدید نظر است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
سهم تجهیزات داخلی در پروژه های صنعت نفت به 80 درصد می رسد

سهم تجهیزات داخلی در پروژه های صنعت نفت به 80 درصد می رسد


'فرهاد احمدی' در گفت و گو با ایرنا، اظهار کرد: در پنج سال اخیر متناسب با فعالیت های اجرا شده در حوزه های مختلف صنعت نفت، 60 درصد تجهیزات از محل تولیدات داخلی تامین شده است که بر اساس برنامه های تدوین شده در پروژه های آینده به 80 درصد ارتقا می یابد.


مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با اشاره به این که، در عرصه صنعت نفت ایران، انجمن سازندگان تجهیزات نفتی فعالیت می کند، اظهار کرد: با افزایش سهم توان داخلی، علاوه بر تامین نیاز تجهیزات صنعت نفت، بازار کار و فرصت شغلی مناسبی نیز در کشور مهیا می شود.


وی به اجرای طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اشاره کرد و گفت: بیش از 60 درصد از تجهیزات پالایشگاهی به کار رفته در این طرح از منابع داخلی تامین شده است.


احمدی همچنین از نصب بلندترین برج پالایشگاهی کشور در طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت پالایشگاه امام خمینی (ره) خبر داد.


وی گفت: احداث یک واحد پالایشگاهی با دانش بومی و نصب تجهیز یکپارچه پالایشگاهی به وزن 450 تن، از دیگر شاخص های استفاده از توان و نیروی داخلی در اجرای طرح های صنعت نفت است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
برگزاری دومین نشست شورای سیاستگذاری و نظارت راهبردی پژوهش و فناوری صنعت نفت

برگزاری دومین نشست شورای سیاستگذاری و نظارت راهبردی پژوهش و فناوری صنعت نفت

به گزارش شانا، مهندس رستم قاسمی عصر روز شنبه (17 تیر) در دومین نشست شورای سیاستگذاری و نظارت راهبردی پژوهش و فناوری صنعت نفت با بیان این‌که هزینه بودجه در وزارت نفت به دلیل برخی ویژگی‌ها و نوع درآمدهای آن با دیگر سازمان‌ها تفاوت دارد، افزود: پژوهش مقوله مهمی در صنعت نفت به شمار می آید که درصورت اطمینان از اثر بخش بودن آن سقف بودجه ای نخواهد داشت و هر قدر لازم باشد برای طرح های پژوهشی اثربخش هزینه خواهد شد.


وی با اشاره به این که سال گذشته با وجود برخی مشکلات و محدودیت های خارجی بیش از 30 میلیارد دلار در شرکت ملی نفت ایران سرمایه‌گذاری شده است، اظهار کرد: امسال با وجود افزایش محدودیت‌ها به منظور توسعه فعالیت های مختلف صنعت نفت سرمایه گذاری بیشتری انجام خواهد شد و از جمله در زمینه پژوهش اعتبارات مناسبی تخصیص داده شده که بیشتر سال قبل است.


وزیر نفت تاکید کرد: چهار شرکت اصلی وزارت نفت و شرکت های تابع آنها باید به دنبال آن دسته از پروژه‌های پژوهشی باشند که مورد نیاز صنعت نفت است و به تولید دستاوردهای جدید و ارزش افزوده منجر می‌شود.


مهندس قاسمی درباره فعالیت کنسرسیوم ازدیاد برداشت با بیان این که این کنسرسیوم هرچه زودتر باید فعالیت خود را آغاز کند گفت: هم‌ اکنون مشخصات فنی شماری از میدان‌های نفتی آماده است که باید عملیات اجرایی در آنها طبق زمان بندی و با استفاده از روش های ازدیاد برداشت در کشور آغاز شود؛‌ ضمن آن که ضرورتی ندارد منتظر تعیین تکلیف تمام میدان‌ها باشیم.


وزیر نفت با تاکید بر احیای چاه‌های مرده نفت و گاز، افزود: شرکت ملی نفت باید برای تحقق این کار برنامه ریزی لازم را انجام دهد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
دومین پایه سکوی فاز 14 پارس جنوبی بارگیری شد

دومین پایه سکوی فاز 14 پارس جنوبی بارگیری شد


به گزارش روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، مجری طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی گفت: دومین جکت 2 هزار تنی فاز 14 پارس جنوبی که در سایت عملیاتی شرکت ایزوایکو ساخته شده است با نهایی سازی آن، بارگیری و عملیات انتقال آن جهت نصب در موقعیت تعریف شده و توسط شناور حمل سازه های دریایی آغاز شد.


'سعید ستاری' افزود: طبق پیش بینی های انجام شده، جکت ساخته شده تا هفته آینده پس از انتقال به موقعیت استقرار فاز 14 ، در آبهای خلیج فارس توسط پیمانکاران ایرانی نصب خواهد شد.


مجری این طرح با بیان این که، در طراحی بخش دریایی فاز 14 نصب 4 سکو پیش بینی شده است، افزود: با استقرار جکت (پایه سکو) دوم این بخش از میدان گازی پارس جنوبی، جکت های سوم و چهارم نیز که از روند مناسب اجرایی و ساخت برخوردار است به تدریج تا پایان مرداد ماه سال جاری نصب خواهند شد.


ستاری گفت: در حال حاضر دو دکل حفاری در دو موقعیت دریایی این فاز مشغول انجام عملیات حفاری توصیفی هستند، به طوری که با پایان یافتن حفاری های توصیفی در یکی از بخش ها، 'دکل آبان 5' متعلق به شرکت ملی حفاری ایران تا هفته آینده بر روی نخستین جکت نصب شده این حوزه حفاری های توسعه ای را آغاز خواهد کرد.


مجری طرح توسعه فاز 14 همچنین با اشاره به همکاری های مطلوب اعضای کنسرسیوم توسعه دهنده این فاز افزود: متوسط پیشرفت توسعه این فاز با آغاز دور جدیدی از برنامه های فشرده اجرایی به بیش از 40 درصد رسیده است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه تغییرات مدیریتی در nioc ؛ خطیبی جایگزین قمصری شد

ادامه تغییرات مدیریتی در nioc ؛ خطیبی جایگزین قمصری شد

به گزارش نفت نیوز، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران؛ طی حکمی، سید محمدعلی خطیبی نماینده ایران در اوپک را به عنوان مدیر جدید امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران منصوب کرد.


بر این اساس، خطیبی با حفظ سمت مدیر کل اوپک و نماینده ایران در هیئت عامل اوپک نیز می باشد.

سید محسن قمصری سرپرست شرکت ملی صادرات گاز فروردین ماه سال گذشته با حفظ سمت به عنوان مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران منصوب شده بود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
خودکفایی کشور در ساخت سیستم سطحی نمودارگیری

خودکفایی کشور در ساخت سیستم سطحی نمودارگیری

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی حفاری ، مهندس حمیدرضا گلپایگانی معاون مدیرعامل در امورفنی و مهندسی گفت : از آنجاییکه افق و چشم انداز شرکت ملی حفاری ایران بر مبنای دانش محوری و همچنین توسعه ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی است،لذا توانسته ایم ضمن ارتقاء کیفیت تجهیزات در ساخت سیستم سطحی نمودارگیری به خودکفایی برسیم.


وی در ادامه اظهار داشت : این سیستم توسط یکسری سنسورهای حساس و هدایت شونده کلیه اطلاعات و پارامترهای موجود در حفاری را کسب، ذخیره سازی و در اختیار متخصصین و کارشناسان مرتبط جهت تصمیم گیری بهتر قرار می دهد.


گلپایگانی افزود : در گذشته برای شرکت، خرید یک دستگاه سیستم سطحی نمودارگیری از شرکتهای خارجی هزینه ای معادل یک میلیون دلار را در برداشت،ولی امروزه با این میزان هزینه می توانیم 5 دستگاه از این نوع را در کشور تولید نماییم.


وی اضافه کرد: ساخت و بکارگیری سیستم نمودارگیری در کشور علاوه بر کاهش هزینه ها،درآمدزایی و اشتغال زایی بیشتر را بدنبال خواهد داشت.


وی یادآورشد: در ساخت دستگاه ها و تجهیزات نمودارگیری از گل حفاری قرارداد 10 دستگاه دیگر را با دانشگاه تهران در دستور کار قرار داده ایم، که امیدواریم تا پایان سال جاری در مدار عملیات قرار گیرند.در حال حاضر 40 دستگاه نمودارگیری در دستگاههای حفاری شرکت در حال ارائه خدمات بوده و طبق برنامه ریزی انجام شده تا پایان سال 92 این تعداد به 80 دستگاه افزایش خواهد یافت.


گفتنی است خدمات ویژه حفاری در سال جاری 295 عملیات ،شامل 122 عملیات نمودار گیری در چاه های نفت و گاز، 112 عملیات نمودارگیری از سیال حفاری و 61 عملیات چاه پیمایی را اجرا نموده است که در مقایسه با سه ماه اول سال گذشته حاکی از افزایش 16 درصدی است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
بازدید وزیر نفت از شرکت پتروپارس

بازدید وزیر نفت از شرکت پتروپارس

به گزارش شانا، مهندس قاسمی صبح امروز یکشنبه ( 18 تیر) در جریان بازدید از شرکت پتروپارس درباره روند اجرای طرح توسعه میدان آزادگان شمالی و جنوبی گفت: پس از 10 تا 15 سال مذاکره با طرف چینی، توافق هایی برای توسعه میدان آزادگان و یادآوران حاصل شد و چینی ها هم اکنون فعالیت اجرایی خود را به ارزش 20 میلیارد دلار در این میدان ها آغاز کرده اند.


وزیر نفت افزود: تاکنون بیش از 20 دستگاه حفاری در میدان های آزادگان و یادآوران مستقر و برنامه ریزی برای تولید روزانه 700 هزار بشکه نفت انجام شده است.


مهندس قاسمی با اشاره به عزم وزارت نفت برای تعیین تکلیف همه میدان های مشترک نفت و گاز کشور، یادآور شد: در چند ماه گذشته تلاش شد کارهای جدیدی برای توسعه میادین مشترک و کارهای اجرایی میادین در حال توسعه انجام شود.


وی با بیان این که در چند ماه گذشته قرارداد توسعه 12 میدان جدید منعقد شده است، گفت: توسعه برخی میادین از جمله میدان های نفتی آذر و چنگوله نیز آغاز شده است.


مهندس قاسمی افزود: برای توسعه میدان های دارخوین و منصوری و توسعه میادین دریایی، همچنین توسعه میدان فرزاد A اقدام هایی شروع شده است و باید هرچه سریع تر اقدام های لازم برای توسعه میدان های دیگر از جمله فرزاد B، اسفندیار و دیگر میادین مشترک آغاز شود.


وی با تاکید بر این که ایران دارای ذخایر غنی نفت و گاز است، گفت: ضروری است برای توسعه و استفاده بهینه از این منابع اقدام های لازم انجام و برای جبران عقب ماندگی در تولید نفت و گاز، از توانمندی شرکت ها و پیمانکاران داخلی استفاده شود.


وزیر نفت افزود: برای جبران این عقب ماندگی باید شرکت های بزرگ داخلی که به عنوان سرمایه ملی کشور هستند، سازماندهی شوند.


مهندس قاسمی با تاکید بر نقش موثر شرکت پتروپارس در اجرای پروژه های صنعت نفت گفت: برای دستیابی به توسعه پایدار در صنعت نفت که سرمایه اصلی کشور است، باید شرکت های بزرگ داخلی از جمله پتروپارس در کشور شکل بگیرد و پیمانکاران بزرگ نیز پیمانکاران کوچک را در صنعت نفت به کار گیرند.


وی افزود: شرکت پتروپارس از توانمندی خوبی برای اجرای پروژه های صنعت نفت برخوردار است و یکی از مهم ترین موضوع هایی که باید در اجرای پروژه ها به آن توجه شود، حفظ نیروی انسانی کارآمد به عنوان اصلی ترین مولفه یک سازمان است.


وزیر نفت ادامه داد: شرکت پتروپارس باید برنامه های لازم را در ابعاد مختلف آموزشی و جذب نیروهای نخبه با هدف ارتقای کیفیت نیروی انسانی در شرکت اجرا کند.


مهندس قاسمی با تاکید بر توجه به سه شاخص کیفیت، رعایت زمانبندی و اقتصادی کردن پروژه ها گفت: امروزه توجه به زمانبندی در اجرای پروژه ها یکی از مولفه های پیشرفت و اقتصادی بودن پروژه است و متاسفانه در این زمینه وضعیت خوبی نداریم که ضروری است با تلاش همه جانبه این مشکل را برطرف کنیم.


وزیر نفت گفت: در صورتی که پروژه های پارس جنوبی را یک ماه زودتر از زمان مقرر انجام دهیم، ماهانه 3 میلیارد دلار درآمد ارزی نصیب کشور خواهد شد.


وی افزود: شرکت پتروپارس نیز باید با برگزاری کارگاه های آموزشی و استفاده از صاحب نظران جهان پروژه ها را با کیفیت مناسب و در زمان بندی تعیین شده و با رعایت اقتصادی بودن انجام دهد تا بتوانیم شاهد توسعه صنعت نفت کشور در همه زمینه ها باشیم.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
فاز 13 پارس جنوبی به گاز رسید

فاز 13 پارس جنوبی به گاز رسید


به گزارش روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی با اشاره به موفقیت پیمانکار ایرانی مجری این بخش از توسعه میدان اعلام کرد: دومین موقعیت تعریف شده این فاز گازی، با 2هزار و 850 متر حفاری به مخزن مشترک گازی با کشور قطر دست یافت.


علیرضا ارزنده افزود: با تجارب کسب شده از حفاری چاه نخست این بخش از میدان و رفع موانع عملیاتی موجود ادامه کار در دریا، مراحل حفاری دومین چاه فاز 13 با رکورد شکنی جدید در میان فازهای در حال ساخت پارس جنوبی، قبل از برنامه زمان بندی توسعه طرح به انجام رسید .


وی گفت: با اتمام این بسته کاری، عملیات حفاری توصیفی فاز 13 پارس جنوبی به پایان رسید و پیمانکارایرانی برنامه حفاری های توسعه ای این فاز را آغاز کرد.


ارزنده درباره آخرین مراحل پیشرفت ساخت و نصب سازه های دریایی این طرح جهت استقرار دکل های حفاری عنوان کرد: جکت نخست فاز 13 که توسط شرکت ایرانی صدرا ساخته شده است آماده حمل بوده و دومین جکت این بخش نیز با تلاش پیمانکار تا یک ماه آینده بارگیری و به موقعیت دریایی انتقال خواهد یافت .


وی درباره میزان پیشرفت بخش خشکی این طرح نیز با اشاره به اینکه با تلاش اعضای کنسرسیوم این بخش، برج های 450 تنی فاز 13 قبل از سایر فازهای جدید نصب شده است، گفت: این فاز مطابق برنامه از ابتدای سال جاری تاکنون به طور متوسط ماهانه 3 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
سهم کشورهای عربی از ذخایر نفت جهان به ۷۰ درصد می رسد

سهم کشورهای عربی از ذخایر نفت جهان به ۷۰ درصد می رسد

به نقل از پایگاه اینترنتی بیزینس 24 ، مرکز تحقیقات راهبردی و استراتژیک کویت اعلام کرد کشورهای عربی خلیج فارس هم اکنون بیش از 45 درصد ثروت و ذخایر جهانی نفت را در اختیار دارند و این رقم تا سال 2050 میلادی به حدود 70 درصد خواهد رسید .بر اساس این گزارش ، شش کشور عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس هم اکنون 25 درصد صادرات جهانی نفت و 17 درصد ذخایر جهانی گاز طبیعی را در اختیار دارند . بر این اساس ، این مرکز در ادامه افزود سهم کشورهای عربی خلیج فارس در ذخایر جهانی نفت تا نیمه نخست قرن حاضر به بیش از 70 درصد خواهد رسید .بر این اساس کشورهای عربی در سال 2010 میلادی روزانه بیش از 25.2 میلیون بشکه نفت و 44.6 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی تولید کرده اند که این رقم معادل 30 درصد تولید جهانی نفت و 15 درصد تولید جهانی گاز طبیعی است . کشورهای عربی منطقه همچنین در سال 2010 میلادی بیش از 32 درصد صادرات ال ان جی جهان را در اختیار داشته اند .این گزارش افزود عربستان 38.7 درصد ذخایر جهانی نفت را در اختیار دارد و کویت امارات و قطر نیز به ترتیب 14.8 درصد 14.3 درصد و 3.7 درصد ذخایر جهانی نفت را در اختیار دارند . عربستان با در اختیار داشتن 264 میلیارد بشکه ذخایر نفتی قادر است تا 80 سال آینده به تولید نفت خود ادامه دهد .شرکت آرامکوی عربستان قصد دارد با سرمایه گذاری 100 میلیارد دلاری ظرفیت تولید نفت این کشور را تا سال 2015 میلادی از 12.5 میلیون بشکه به بیش از 15 میلیون بشکه در روز افزایش دهد .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
احتمال متوقف شدن تولید نفت و گاز نروژ از فردا

احتمال متوقف شدن تولید نفت و گاز نروژ از فردا

به نقل از فرانس پرس ، نروژ هشتمین صادر کننده بزرگ نفت جهان به شمار می رود و احتمال متوقف شدن تولید نفت و گاز این کشور تاثیر زیادی بر رشد قیمت جهانی نفت داشته است .




نروژ همچنین دومین صادر کننده بزرگ گاز طبیعی جهان به شمار می رود . کارگران صنعت نفت نروژ خواستار افزایش دستمزد و حقوق خود هستند .




سخنگوی وزارت انرژی نروژ در این باره تاکید کرد با ادامه بن بست در مذاکرات پیش بینی می شود روند تولید و صادرات نفت و گاز این کشور از ساعت ده شب به وقت محلی متوقف شود . با انتشار این خبر قیمت نفت برنت دریای شمال بار دیگر افزایش یافته است .




موسسه تحقیقاتی پی اف سی انرژی نیز اعلام کرد مهمترین عامل افزایش مجدد قیمت نفت ادامه بن بست در مذاکرات نمایندگان اتحادیه های کارگری صنعت نفت نروژ بوده است . این اعتصاب سراسری از 24 ژوئن با اعتصاب 700 کارگر نروژی آغاز شده است .




سخنگوی اتحادیه کارگری نروژ نیز تاکید کرد ما حاضریم تا دستیابی به حق و حقوق خود به این اعتصاب ادامه دهیم . تا زمانی که دولت نروژ دخالت نکند این اعتصاب ادامه خواهد یافت تا سرانجام شرکتهای بزرگ نفتی با درخواستهای ما مواققت کنند .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ارسال نامه ایران برای تشکیل نشست اضطراری اوپک به سایر اعضا

ارسال نامه ایران برای تشکیل نشست اضطراری اوپک به سایر اعضا

به نقل از پایگاه اینترنتی وال استریت ژورنال ، منابع آگاه اوپک اعلام کردند کشورهای عربی عضو سازمان اوپک شامل عربستان با پیشنهاد مطرح شده برای برگزاری نشست فوق العاده این سازمان در سه ماه سوم 2012 میلادی مخالفت کرده اند .بر اساس این گزارش رییس اوپک چند روز پیش پیشنهاد ایران برای برگزاری نشست فوق العاده این سازمان با هدف مذاکره بر سر قیمت جهانی نفت را به اطلاع کشورهای عضو رسانده بود .بر این اساس ، یک منبع آگاه اوپک در کشورهای عربی خلیج فارس در این باره تاکید کرد اگر از ما خواسته شود در نشستی شرکت کنیم که هدف آن بررسی قیمت نفت است باید گفت قیمت نفت در شرایط فعلی در حال افزایش است و با توجه به افزایش تنش بین ایران و غرب روند صعودی قیمت نفت در روز های آینده نیز ادامه خواهد یافت . در شرایط کنونی هیچ جای نگرانی برای قیمت نفت و هیچ لزومی برای برگزاری نشست فوق العاده اوپک وجود ندارد .فلاح الامری نماینده عراق در اوپک تاکید کرد ، عبدالکریم اللعیبی وزیر نفت عراق و رییس دوره ای اوپک درخواست ایران برای برگزاری نشست فوق العاده اوپک را برای کلیه کشورهای عضو ارسال کرده است . رستم قاسمی وزیر نفت ایران هفته گذشته پس از کاهش قیمت نفت به زیر 100 دلار خواستار برگزاری نشست فوق العاده اوپک شده بود .الامری در مصاحبه با دا جونز افزود ما نامه ای از وزیر نفت ایران دریافت کرده ایم و رییس اوپک نیز این نامه را برای کلیه اعضای سازمان ارسال کرده است . وی افزود این نامه روز پنجشنبه ارسال شده است و هنوز هیچ پاسخی دریافت نشده است .سایر منابع آگاه اوپک در کشورهای عربی خلیج فارس نیز اعلام کردند شرایط بازار نفت منطقی است و هیچ نیازی به برگزاری چنین نشستی نیست . یک مقام دیگر کشورهای عربی نیز گفت با کاهش قیمت نفت در روزهای گذشته شاید برگزاری چنین نشستی لزوم داشت ولی اکنون با توجه به افزایش مجدد قیمت نفت نیازی به این نشست نیست . قیمت نفت برنت دریای شمال روز جمعه به بیش از 98.19 دلار در هر بشکه رسیده است .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
اجرای یک هزار و 58 پروژه در مناطق نفتخیز جنوب

اجرای یک هزار و 58 پروژه در مناطق نفتخیز جنوب

به گزارش نفت نیوز، مهندس سید عبدالله موسوی در این باره توضیح داد: از این تعداد 864 پروژه با اعتبار 78 هزار و 435 میلیارد ریال مربوط به نگهداشت تولید و 144 پروژه با اعتبار 15 هزار و151 میلیارد ریال در زمینه پشتیبانی از تولید است.




وی گفت: همچنین در بخش رفاه عمومی نیز 50 پروژه با اعتبار 2 هزار و 700 میلیارد ریال در حال اجراست و پیش بینی می شود تمامی این پروژه ها تا پایان برنامه پنجم توسعه به اتمام برسند.




موسوی افزود: تا کنون 15 هزار و 620 میلیارد ریال در زمینه اجرای این پروژه ها هزینه شده است و پیش بینی می شود امسال حدود 30 هزار میلیارد ریال جذب اعتبار داشته باشیم.




مدیر مهندسی و ساختمان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با بیان این که سال قبل 136 پروژه با صرف 4 هزار و 160 میلیارد ریال تکمیل و راه اندازی شد، از جمله این پروژه ها به احداث واحد نمکزدایی میدان پارسی، نصب توربین انبساطی در کارخانه گاز و گاز مایع 900، تامین و احداث حدود 131 کیلومتر خط لوله 26 اینچ انتقال نفت آسماری از بهره برداری شماره 4 اهواز به بهمنشیر شمالی، بهینه سازی سامانه برق مجتمع های مارون یک و 6 و کوپال و احداث 12 پروژه رفاه عمومی بویژه در بخش راهسازی اشاره کرد.




وی اظهار کرد: برای سال جاری نیز تکمیل 200 پروژه در بخش های نگهداشت و پشتیبانی تولید و 30 پروژه در زمینه رفاه عمومی پیش بینی شده است.




موسوی گفت: مهندسی تفصیلی، تامین کالا و عملیات اجرایی واحد بهره برداری و نمکزدایی مسجدسلیمان، مهندسی و خرید کالای پروژه بهینه سازی سامانه کنترل توربوکمپرسورهای سه کارخانه گاز و گاز مایع ، خرید و نصب خطوط لوله خوراک ایستگاه جدید تزریق گاز گچساران، جمع اوری و تزریق گازهای همراه نرگسی، توسعه نمکزدایی مارون 2 و تجهیز نمکزدایی مارون 6 و طرح توسعه میدان های کبود، بالارود و کارخانه گاز و گاز مایع 1600 از شمار این پروژه ها است.




مدیر مهندسی و ساختمان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب یادآور شد: در بحث پروژه های رفاه عمومی نیز پیش بینی می شود 30 پروژه در بخش های راهسازی و فضاهای فرهنگی و ورزشی از جمله احداث جاده دوبانده حدفاصل سه راهی سرانجام تا امیدیه، باند دوم جاده ماهشهر به امیدیه و جاده چهار بانده ورودی شهر هفتکل از سمت اهواز در سال جاری تکمیل و بهره برداری شود.




شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب بزرگترین شرکت تابع شرکت ملی نفت ایران است که در گستره ای به وسعت حدود 400 هزار کیلومتر مربع در استان خوزستان و بخش هایی از استان های کهگیلویه و بویر احمد، فارس و بوشهر در زمینه تولید نفت، گاز و مایعات گازی فعالیت می کند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ارزش تقریبی ذخایر یک لایه نفتی خزر بیش از 50 میلیارد دلار خواهد بود

ارزش تقریبی ذخایر یک لایه نفتی خزر بیش از 50 میلیارد دلار خواهد بود

به گزارش شانا، احمد قلعه بانی امروز (دوشنبه 19 تیر) در آیین شکرانه کشف نفت در دریای خزر گفت: 20 اردیبهشت امسال پس از گذشت بیش از یکصد سال از کشف نفت، نفت از اعماق دریای خزر بدون حضور خارجی ها و با تلاش فرزندان ایران کشف و به سطح آب آورده شد.




معاون وزیر نفت گفت: کشف نفت در دریای خزر آنهایی را که قصد تحمیل تحریم های بیشتر در صنعت نفت کشورمان را داشتند، ناکارآمد و بهت زده کرد.




قلعه بانی درباره تحریم فروش بنزین و فرآورده های نفتی تصریح کرد: دو سال پیش برخی کشورها فکر می کردند با جلوگیری از فروش بنزین و فرآورده های نفتی می توانند به مردم فشار بیاورند؛ در حالی که با کمک به مجموعه صنعت نفت این تهدید تبدیل به فرصت شد و موفق شدیم واردات 20 میلیون لیتر بنزین را به کمترین حد برسانیم و در تولید آن خودکفا شویم.




وی به سرمایه گذاری در بخش بالادست صنعت نفت اشاره و تاکید کرد: سال گذشته 22.5 میلیارد دلار سرمایه در بخش بالادست نفت جذب شد که نسبت به سال پیش از آن (16.5 میلیارد دلار) رشد قابل توجهی داشته؛ در حالی که استفاده از برخی منابع مانند بیع متقابل نسبت به گذشته کمتر شده است.




به گفته او برای عملیات اکتشاف در دریای خزر حدود 300 میلیارد تومان هزینه شد که پیش بینی می شود 50 میلیارد دلار آن عایدی حاصل از کشف هیدروکربور در این منطقه باشد.




قلعه بانی با قدردانی از کارکنان این شرکت در نقاط دورافتاده کشور گفت: بخشی از موفقیت های صنعت نفت حاصل پشتکار کارکنان صنعت نفت است.




معاون وزیر نفت همچنین از دو شرکت نفت خزر و حفاری شمال که دو بازوی اصلی کشف هیدروکربور در دریای خزر بوده اند، تشکر ویژه کرد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ابعاد جدیدی از ذخائر نفتی ایران در دریای خزر؛ اصولی: 46 ساختار هیدروکربوری در دریای خزر شناسایی شده است

ابعاد جدیدی از ذخائر نفتی ایران در دریای خزر؛ اصولی: 46 ساختار هیدروکربوری در دریای خزر شناسایی شده است

به گزارش نفت نیوز، علی اصولی امروز (دوشنبه 19 تیر) در آیین شکرانه کشف نفت در دریای خزر اظهار داشت: اگرچه روزی کار حفاری در دریای خزر با حضور خارجی ها آغاز شده بود ولی پس از آنکه چند حلقه چاه حفر و نتایج دلخواه به دست نیامد کار نیمه تمام رها شد.




وی با تاکید بر اینکه کار حفاری در سردار جنگل و کشف هیدروکربور از آن به دست توانمند متخصصان و مهندسان ایرانی انجام شده است، گفت: حتی پس از انقلاب و با پافشاری ما برای وجود منابع هیدروکربوی در این دریا، شرکت های خارجی بعد از چهار سال مذاکره حاضر به انجام حفاری در اعماق این دریا نشدند تا اینکه فرزندان ایران این کار نیمه تمام را تمام کردند.




اصولی یادآور شد: هرچند در ابتدای کار نیز گفته می شد که به دلیل نبود تجربه و تخصص حفاری در آب های عمیق این شرکت نمی تواند کار حفاری در این دریا را انجام بدهد ولی دیدیم که با ساخت سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر و خواست کارکنان این مهم اتفاق افتاد.




گفتنی است، روز 20 اردیبهشت ماه سال 91 و در ساعت 21 شب تلاش چندین ساله مهندسان ایرانی به نتیجه رسید و دریای خزر شاهد نخستین فوران نفتی میدان سردار جنگل بود.




500 میلیون بشکه از ذخایر نفت خزر قابل برداشت است




مدیر اکتشاف نفت خزر حجم نفت درجای یک لایه اکتشافی آن را 2 میلیارد بشکه دانست و پیش بینی کرد: پیش بینی می شود نزدیک به 500 میلیون بشکه از این میزان قابل برداشت باشد.




به گزارش نفت نیوز، مسعود جهدی امروز (دوشنبه 19 تیر) در آیین شکرانه کشف نفت در دریای خزر گفت: نفت کشف شده از میدان سردار جنگل سبک با درجه api 41 بوده و تنها مشکل آن وجود 13 درصد واکس است.




وی با بیان این که برای کشف هیدروکربور از این میدان نزدیک به 6 هزار و 407 متر حفاری شده است، تاکید کرد: برآورد شده برای تولید 120 هزار بشکه نفت از لایه 30 متری این میدان باید 33 حلقه چاه حفاری شود.




جهدی درباره سابقه اکتشافی در دریای خزر گفت: از گذشته های دور 16 حلقه چاه در منطقه کم عمق حفاری شده بود که آخرین حلقه مربوط به 45 سال پیش است و از حفاری تمامی این چاه ها نتیجه گرفته بودند که هیدروکربور در دریای خزر وجود ندارد.




وی افزود: حدود 15 سال پیش نیز 3 حلقه چاه دیگر در مناطق غربی و شرقی این دریا حفاری شد و به این ترتیب تعداد چاه های حفاری شده این منطقه به 19 رسید ولی با این حال نتیجه دلخواه از این چاه ها بدست نیامد.




مدیر اکتشاف نفت خزر با بیان این که پس از تاسیس این شرکت در سال 80، شرکت ملی نفت ایران کشف هیدروکربور از این دریا را به طور جدی پیشه خود کرد، تصریح کرد: در ابتدای کار مطالعات جامعی در کلیه بخش های اقتصادی، ژئوفیزیک، زمین شناسی، امکان سنجی و ژئوشیمیایی و در ابعاد گسترده ای نیز لرزه نگاری دو بعدی انجام و به این ترتیب 46 ساختار کوچک و بزرگ مستعد در این منطقه شناسایی شد.




جهدی ادامه داد: ذخایر کشف شده اخیر نیز از یکی از این ساختارهاست و پیش بینی شده اگر بتوانیم تمام ذخایر این ساختارها را که در اعماق دریا قرار دارند به سطح آب بیاوریم، ذخایر درجای کشور ارتقا چشمگیری پیدا می کند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
بارگیری دومین جکت فاز 19 پارس جنوبی

بارگیری دومین جکت فاز 19 پارس جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، مجری طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی گفت:دومین جکت 2هزار تنی سکوی تولیدی فاز 19 پارس جنوبی برای نصب در موقعیت عملیاتی این فاز در آبهای مشترک ایران و قطر از خرمشهر بارگیری شد.




حمیدرضا مسعودی با اشاره به اینکه در فاز 19 پارس جنوبی چهار سکوی اصلی و اقماری برای تولید 56.5 میلیون متر مکعب گاز در روز پیش بینی شده است، افزود: با نصب جکت سکویa 19در هفته اول مرداد ماه، مقدمات ورود دومین دکل حفاری در فاز 19 نیز فراهم می‌شود و حفاری چاه های تولیدی این فاز مرزی با شتاب بیشتری پیگیری می‌شود.




وی ادامه داد: دکل نخست فاز 19 پارس جنوبی هم اکنون در حال انجام عملیات حفاری چاههای توصیفی و تولیدی است.




براساس این گزارش در طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی حفاری 15 حلقه چاه گازی پیش بینی شده است که با احتساب اختصاص بخش دوم سکوی فاز یک در مجاورت این فاز تعداد چاه های این پروژه به 21 حلقه می‌رسد.




این گزارش اضافه می کندبا توجه به موقعیت مرزی فاز 19 و استقرار در بخش پر فشار میدان مشترک پارس جنوبی، این فاز که در زمره فازهای دارای 4 سکو قرار گرفته و قادر است با در اختیار داشتن تنها 21 چاه عملیاتی، تولیدی مشابه با دو فاز استاندارد پارس جنوبی با 44 چاه گازی داشته باشد.




کنسرسیوم ایرانی متشکل از شرکتهای پتروپارس و مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران مجری توسعه این بخش از میدان در لایه مشترک گازی پارس جنوبی است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایران درخواست برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک را پس می‌گیرد

ایران درخواست برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک را پس می‌گیرد

این منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: وزیر نفت اعلام کرده است به دلیل آنکه قیمت نفت در حال بازگشت به 100 دلار در هر بشکه است نیازی به تشکیل جلسه فوق العاده اوپک نیست.




وی تصریح کرد: احتمال آنکه ایران درخواست خود را از اوپک مبنی بر تشکیل جلسه فوق العاده پس بگبرد بسیار زیاد است.




به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، چندی پیش ایران به دلیل آنکه قیمت نفت در هر بشکه به زیر 100 دلار رسیده است درخواست رسمی به رئیس اوپک داد تا جلسه ای فوق العاده با حضور اعضای این سازمان برگزار شود.




پس از آنکه این درخواست اعلام وصول شد رئیس اوپک با اعضای این سازمان رایزنی کرد تا این جلسه فوق العاده تشکیل شود که شنیده شد، دو کشور الجزایر و ونزوئلا با این درخواست موافقت کرده اند و حتی احتمال برگزاری این نشست در کشور الجزایر نیز وجود داشت.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت جهانی نفت افزایش یافت

قیمت جهانی نفت افزایش یافت

به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ ، قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک برای تحویل در ماه اوت امروز با 0.8 درصد رشد روبرو شد . قیمت نفت روز گذشته با افت 2.4 درصدی روبرو شده بود و به پایین ترین حد خود در یک هفته اخیر رسیده بود .




بر اساس این گزارش ، موسسه تحقیقاتی آمریکن پترولیوم اعلام کرد میزان ذخایر نفتی آمریکا طی هفته گذشته با افت 695 هزار بشکه ای روبرو شده است . گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا در خصوص وضعیت ذخایر نفتی این کشور قرار است امروز منتشر شود .




بر این اساس ، کارشناسان انرژی در نظر سنجی بلومبرگ اعلام کردند میزان ذخایر انرژی آمریکا طی هفته گذشته با رشد 1.38 میلیون بشکه ای روبرو شده است . با توجه به آغاز فصل مسافرت در کشورهای اروپایی و آمریکا به نظر می رسد ذخایر انرژی در کشورهای صنعتی با کاهش روبرو شود .




بر این اساس قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا امروز با 69 سنت افزایش به بیش از 84.60 دلار رسید . این رقم روز گذشته با 2.08 دلار کاهش به 83.91 دلار رسیده بود . قیمت نفت از ابتدای امسال تا کنون 14 درصد کاهش داشته است . این گزارش افزود ، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در بازار لندن نیز با 47 سنت افزایش به 98.44 دلار رسیده است . اختلاف بین قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به 13.88 دلار رسیده است .




آمارهای موسسه آمریکن پترولیوم نشان می دهد میزان ذخایر بنزین آمریکا در هفته گذشته نیز با افزایش 2.5 میلیون بشکه ای روبرو شده است . پالایشگاههای آمریکا در هفته گذشته با 91.8 درصد ظرفیت خود مشغول به فعالیت بوده اند که این بالاترین رکورد از سا ل 2006 میلادی است .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
واردات گاز ایران برای حل مشکل کمبود گاز در پاکستان ضروری است

واردات گاز ایران برای حل مشکل کمبود گاز در پاکستان ضروری است

به نقل از پایگاه اینترنتی تریبیون پاکستان، صاحب نظران معتقدند، تکمیل خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان که آمریکا با آن مخالف است، می تواند تا حد زیادی کمبود گاز پاکستان را برطرف سازد.




عرفان قیصر شیخ، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت لاهور پاکستان روز دوشنبه گفت، کم شدن ذخایر و عدم موفقیت در استخراج گاز از میادین جدید، احتمالا عرضه و تقاضای گاز را افزایش خواهد داد.




بر اساس این گزارش، برآوردها حکایت از آن دارد که کمبود گاز در پاکستان 2.5 میلیارد فوت مکعب تا سال 15-2014 ، 3 میلیارد فوت مکعب تا سال 16-2015 و 3.5 میلیارد فوت مکعب تا سال 17-2016 خواهد رسید.




شیخ معتقد است، خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان، می تواند صنعت این کشور را از بحران برهاند. وی افزود: «عملیات اجرایی ساخت 785 کیلومتر خط لوله به دلیل شرایط اضطراری نیاز به تسریع دارد.» در مرحله اول اجرای این طرح، این خط لوله حدود 750 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی را به پاکستان انتقال خواهد داد همچنین ظرفیت انتقال گاز از طریق این خط لوله به تدریج به 1.5 میلیارد فوت مکعب در روز افزایش خواهد یافت.




عارف حمید، مدیر عامل شرکت سی ان جی پی ال پاکستان نیز گفت، دولت پاکستان به صورت مناسبی در حال کار بر روی این پروژه است و مناقصه مربوط به آن انجام شده است.




وی گفت، بر اساس خط مشی جدید، برای تامین هزینه های استخراج گاز در کشور، تعرفه های مصرف گاز افزایش خواهد یافت.




عرفان قیصر اضافه کرد، کمبود گاز طبیعی به مشکل اصلی صنایع پاکستان تبدیل شده و ما نیاز به اکتشاف میادین گازی جدید داریم، زیرا میادین فعلی به سرعت در حال خالی شدن هستند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
موافقت شرکت‌های اروپایی با دریافت نفت ایران از طریق بخش خصوصی

موافقت شرکت‌های اروپایی با دریافت نفت ایران از طریق بخش خصوصی

به نقل از راشا تودی، بانک مرکزی ایران و وزارت نفت این کشور موافقتنامه ای را با اتحادیه صادر کنندگان محصولات نفت، گاز و پتروشیمی امضا کرده اند که به موجب روزانه 500 هزار بشکه نفت ایران به کشورهای اروپایی صادر خواهد شد.




این کنسرسیوم ایرانی قرار است 20 درصد متوسط حجم نفت را به شرکت های خصوصی پالایشگاهی اروپایی بفروشد. این گزارش جزئیات زیادی را در مورد این موافقتنامه و پالایشگاه های مشتری نفت ایران از این طریق افشا نکرده است.




همزمان با اجرای تحریم های اتحادیه اروپا از ابتدای جولای، اعضای این اتحادیه از خرید نفت ایران و اختصاص پوشش بیمه ای برای محموله های نفت ایران منع شده اند. ماه گذشته ایران برای اولین بار اذعان کرد که صادرات نفت این کشور 20 تا 30 درصد کاهش یافته ، اما مقامات ایرانی تاثیر گذاری تحریم ها بر صادرات نفت این کشور را تکذیب کردند. کشورهای اروپایی پیش از این مشتری حدود 18 درصد نفت ایران بودند.




گریگوری بیرگ، از کارشناسان مسائل اقتصادی در گفتگو با راشا تودی گفت: «شرکت های نفت اروپایی از تحریم ها علیه ایران تاثیر پذیرفته اند، به همین علت است که آنها توافق کرده اند نفت ایران را از طریق یک کنسرسیوم بخش خصوصی تحویل بگیرند.» وی افزود: « با توجه به اینکه مقامات اتحادیه اروپا نگران توان هسته ای ایرانی ها هستند، ممکن است با این معامله نفتی نیز مخالفت کنند.»




بریگ افزود، اروپا و آمریکا می توانند تحریم های بیشتری را علیه ایران به تصویب برسانند تا صادرات نفت این کشور را متوقف کنند. این تحلیلگر مسائل اقتصادی هشدار داد: «با توجه به مبهم بودن وضعیت، هر خبر مربوط به ایران تاثیر قابل توجهی بر بهای جهانی نفت می گذارد.»




علیرغم فشارهای غرب، کشورهای آسیایی که مشتریان اصلی نفت ایران هستند، تلاش می کنند راه هایی را برای دور زدن تحریم ها و ادامه خرید نفت از ایران بیابند. پارلمان ژاپن چندی پیش با اختصاص تضمین های دولتی برای پوشش بیمه ای محموله های نفتی ایران تا مبلغ 7.6 میلیارد دلار موافقت کرد. چین نیز به ایران پیشنهاد کرده با استفاده از تانکرهای ایرانی نفت خود را به این کشور صادر کند.
 

Similar threads

بالا