گفتمان معماری ...

hadi1525

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

 

VIP Archi

عضو جدید
من دوست دارم طراح شم.
یعنی ی زمین خالی بدن دستم و ی ساختمان تکمیل بگیرن(تکمیل ک میگم یعنی حتا طراحی داخلیش روهم خودم انجام داده باشم) و از تمامه ایدهامم استفاده بشه
 

DDDIQ

مدیر ارشد
نظر " استاد کامران دیبا " در رابطه با کسب تحصیلات معماری
اخیراً یکی از دوستان برای ما نوشته:
«من، سینا دانشجوی معماری، الان متقاضی برای کارشناسی ارشد هستم. خوب می دونید که در ایران اسکیس در کنکور بسیار اهمیت داره. به نظر شما واقعاً برای یک معماری نیاز هست؟ شرط خیلی مهمی هست؟ اگه جواب شما مثبت هست، امثال منی که عاشق معماری هستیم اما دستمون ضعیفه چکار کنیم؟
من نمی خوام مهندس معماری باشم، می خوام معمار باشم. به نظرم بین این دوتا فرق هست. من می خوام هنر معماری داشته باشم.
فکر نمی‌کنم جواب منو بدین. عین شرکت ها و معمارانی که تو ایرانند و نمی خوان فرصتی به یک نفر بدن؛ چه برسه به آدم کم تجربه‌ای که کاری نداره. غیرممکنه، اما امیدوارم جواب بدین.
خداحافظ »
کامران دیبا لازم می‌داند که برای چاره‌جویی این معضل، توضیحاتی را به دوستان ارایه دهد:
« ساختمان سازی و فعالیت‌های (بی شمار) وابسته به آن، بعد از صنعت نفت، مهم‌ترین ستون اقتصادی در سطح کشور به شمار می رود؛ که جز مواردی معدود، به استعداد در نقاشی یا تفکر خلاقه برای ایجاد شاهکاری هنری، نیاز ندارد! لذا به نظر می‌رسد بهتر باشد که سیستم آموزشی ما به جای کوشش در خلق و تربیت ستاره‌های نادر معماری، درصدد آموزش معماران و افراد تحصیلکرده در بخش‌های مختلف این اقتصاد باشد. در این زمینه، به چند مورد که نیاز به «دست قوی» یا «طراحی ابتدایی» ندارد، اشاره می کنم:
- اگر بساز و بفروش ها با علم و سلیقه معماران آشنا باشند و خوب و بد یا مناسب و نامناسب را از هم تمیز دهند، زشتی ها و ناهمواری های معماری ملی تا حد زیادی تعدیل پیدا خواهد کرد. اگر مسوولین فروش و معاملات ملکی و افراد شاغل در آن‌ها را در نظر بگیریم، هیچ کدام احتیاج به «دست قوی در طراحی »‌ ندارند.
- تمام بخش‌های دولتی و شهرداری ها که کنترل محیط کالبدی را در دست دارند، باید مجهز به سواد و دانش معماری باشند.
- مدیریت ساخت و کنترل هزینه و ارزیابی و تعیین بها، همه و همه محتاج دانش معماری است.
- بخش آموزشی باید باسواد و مجهز به دانش عمومی باشد. مسوولین و هدایت کنندگان دانشجویان صرفاً نباید طراحان زبردست باشند، بلکه برعکس بهتر است که فارغ از تمایلات و سلایق فردی بوده و بیشتر دانشجویان را هدایت کنند تا کنترل.
- تاریخ نویسان معماری و ناشرین و منتقدین جراید و حتا مصرف کننده که با سرمایه‌گذاری یا خرید یک واحد مسکونی و یا آپارتمان در این بخش بزرگ سهیم است. این عده اگر به معلومات معماری مجهز باشند، معضلات را کنترل و کیفیت محیط زیست را تضمین خواهند کرد.
ولی ماشین بزرگ یا کارخانه بزرگ تربیت معماری، درصدد تربیت انگشت شماری از معماران طراح، یا نوابغ معماری است! اگر در عصر طراحی با کامپیوتر کسی استعداد نقاشی نداشته باشد و برایش جایی در این سیستم تعلیماتی یا آموزشی نباشد، سؤال برانگیز است.
پیشنهاد این‌جانب تجدید نظر در دوره های آموزش معماری و تنظیم آن با واقعیت‌های تربیت متخصص در بخش بزرگ صنعت ساختمان است.
حرفه معماری استعدادهای گوناگونی را دربرمی گیرد و گذشته از استعداد نقاشی، در درجه اول هوش، ذکاوت، اطلاعات عمومی، روشن بینی و عشق به زندگی مطرح است. چرا دانشگاه‌ها دروسی را به صورت مستمع آزاد در اختیار علاقمندان نمی گذارند؟ تحصیل علم فقط برای اخذ مدرک نمی باشد.



برگرفته از صفحه استاد کامران دیبا
 

claccik39

عضو جدید
سلام من ديگه دارم كاردني رو تموم ميكنم تو اين مدت ياهوم بالا نيومده بود ك بفهمم چي واسم ايميل شده ازباشگاه برم ك حالا ديدم پست جديد گذاشتين و چه گفت و گوهاي قشنگي مرسي بابت اطلاعات و تجربه هايي كه به ما ميدين
 

DDDIQ

مدیر ارشد
طرح نهایی غرفه ایران در اکسپو 2015 میلان
آرشیتکت: کامران صفامنش




http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=211310&d=1401909976




http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=211311&d=1401909988

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=211312&d=1401910140

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=211313&d=1401910168

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=211314&d=1401910264​
 

پیوست ها

  • 10374014_246422168892622_5710058615987283981_n.jpg
    10374014_246422168892622_5710058615987283981_n.jpg
    49.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 10270544_246422235559282_6168372640948383028_n (1).jpg
    10270544_246422235559282_6168372640948383028_n (1).jpg
    87.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 10441079_246422208892618_8403051094745030993_n.jpg
    10441079_246422208892618_8403051094745030993_n.jpg
    20.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 10349871_246422315559274_2598659245244311677_n.jpg
    10349871_246422315559274_2598659245244311677_n.jpg
    34.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 10440748_246422428892596_8998191918179925560_n.jpg
    10440748_246422428892596_8998191918179925560_n.jpg
    26.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

DDDIQ

مدیر ارشد
"و بالاخره رونمایی از طرح معماری غرفه ایران در اکسپو 2015 میلان
سرانجام پس از کش و قوس های فراوان در مسیر طرح معماری غرفه ایران در اکسپو سال 2015 میلان و برگزاری مسابقه معماری و اتفاقات ریز و درشت ، تلخ و شیرین ، عجیب و واقعی ، اخلاقی و غیر اخلاقی ، حرفه ای و غیر حرفه ای و .... در طی حدود 5/1 سال گذشته از بهمن 91 ( روز فراخوان مسابقه معماری اکسپو تا روز 12 خرداد 93 ، روز ملی ایتالیا ) طرح معماری منتخب و مصوب غرفه ایران در المپیک فرهنگی اکسپو در مراسم روز ملی ایتالیا ( 2 جون 2014 ) در باغ سفارت ایتالیا همزمان با ضیافت شامی به همین منظور رونمایی شد .
فارغ از کیفیت معماری این پروژه و میزان توجه آن نسبت به مفاهیم اکسپو میلان (تغذیه زمین ، انرژی برای حیات ) و برخورداری از شاخصه های فرهنگی ایران زمین ، مسایل مختلفی در ورای این اتفاق وجود دارد که هنوز جواب مشخصی برای آنها نیافته ام .
و حتی پس از حدود یک ساعت صحبت دوستانه و حرفه ای با جناب آقای صفامنش طراح ، مدیر این پروژه و پیشکسوت ارزشمند معماری ایران ، دغدغه ها و پرسش های فراوانی در ذهن من وجود دارد که امیدوارم همانطور که از خروجی نهایی طرح معماری غرفه ایران با گذشت زمان رونمایی شد این مسئله نیز در طی روزها و هفته های آتی به پاسخ مناسبی برای درج در حافظه تاریخی جامعه حرفه ای معماری ایران و علاقمندان موضوع اکسپو میلان دست یابد .
دغدغه هایی از این جنس :
مسابقه معماری طرح غرفه ایران در اکسپو برای چه برگذار شد ؟
تعهدات کارفرما نسبت به فرآیند مسابقه از قبیل اعلان برنده مسابقه و ارائه جوایز مسابقه به کجا انجامید ؟
آیا زمانی شاهد به بارنشستن نتایج مسابقات معماری در واقعیت شهر و دیار خود خواهیم بود ؟
چه زمانی شاهد تعهد معماران نسبت به حفظ اخلاق حرفه ای و اتخاذ استراتژی وحدت و یکپارچگی در مقابل کارفرمایان غیر حرفه ای و بی اخلاق خواهیم بود ؟
با چه مکانیسمی روابط ناسالم و غیر حرفه ای مالی ، اقتصادی ، سیاسی و .... جای خود را به ضابطه ، قانون ، تدبیر سالم ، اصولی و منطقی در فرآیند مسابقات معماری خواهد داد ؟
انتخاب طرح معماری غرفه ایران در اکسپو دوبی 2020 از طریق چه فرآیندی انجام خواهد شد؟
در خلال صحبت با جناب آقای صفامنش سعی کردم در مقاطعی خود را به جای ایشان فرض کرده و نسبت به مسئولیتی که جناب آقای وزیر صنایع و معادن به ایشان سپرده بودند قرار دهم ( البته در برون سپاری این وطیفه و مسئولیت از وزارت خانه ، نمایشگاه و ستاد اکسپو به شخص آقای صفامنش و باطل کردن فرآنید مسابقه نیز صحبت بسیار است ) اما ای کاش لحظه ای و تنها لحظه ای کسانی که نسبت به اتخاذ چنین تصمیمی همت گماردند و تهیه طرح را از مسیر دیگری کلید زدند نیز خود را جای مشاورین ، گروه ها و اشخاصی قرار می دادند که فقط به منظور ارائه تصویری مناسب از فرهنگ و معماری ایران و زدودن تصویر غلط و موهوم غرفه ایران در اکسپپو شانگهای پای در عرصه رقابت گذاشته بودند و با بسیاری از ناملایمات و برخوردهای غیر حرفه ای و ناسالم کارفرمای مسابقه ، فقط به دلیل وجهه ، اعتبار و آبروی ایران کنار آمدند ......
و سرانجام خلاصه ای از رویدادهای طراحی غرفه ایران در اکسپو 2015 میلان :
بهمن ماه 1391 : اعلام فراخوان مسابقه طراحی غرفه ایران در اکسپو میلان 2015
اسفند ماه 91 : برگزاری جلسه کلی برای تشریح دیدگاه های کارفرما برای موضوع طراحی اکسپو برای متقاضیان شرکت در مسابقه
اردیبهشت 92 : انتخاب 12 شرکت از میان حدود 100 متقاضی و دعوت از آنها برای مصاحبه و انتخاب نهایی
خرداد 92 : انتخاب 8 شرکت برای حضور در مسابقه اکسپو
تیر ماه 92 : حذف کمک هزینه مسابقه و اضافه شدن تعدادی دیگر از مشاورین و در نهایت انتخاب 13 مشاور برای مرحله نهایی طراحی
مرداد 92 : تثبیت اعضای هیئت داوران با حضور اقایان دکتر مظاهریان ، دکتر دیبا ، دکتر گلابچی ، مهندس احمدی و مهندس شیردل
31 شهریور 92 : تحویل مدارک مسابقه توسط 12 شرکت
8 مهر ماه 92 : آخرین فرصت ارسال طرح های کانسپت معماری کشورها برای اکسپو میلان
17 مهر 92 : برگزاری جلسه در دفتر آقای دکتر مظاهریان با حضور مشاوران برای پیگیری موضوع داوری مسابقه
19 آبان 92 : روز برگزاری مراسم داوری و انتخاب برندگان اول تا سوم
11 آذر 92 : برگزاری جلسه ای در ستاد اکسپو برای منحل کردن منتخبین مسابقه و ارائه پروسه جدید تهیه طرح برای اکسپو و وارد شدن جناب آقای مهندس صفامنش به موضوع اکسپو
19 آذر 92 : برگزاری جلسه ای با حضور اعضای محترم هیئت داوری و مشاوران در شرکت نقش جهان پارس برای پیگیری موضوع
25 آذر 92 : برگزاری جلسه چرایی و چگونگی مسابقات معماری در دانشگاه تهران با موضوع مسابقه اکسپو میلان
12 خرداد 93 : رونمایی از طرح معماری غرفه ایران در اکسپو میلان در باغ سفارت ایتالیا در تهران
اردیبهشت 94 : افتتاح اکسپو میلان 2015
طبق فرمایش آقای صفامنش خدمات فاز یک معماری با هدایت و مدیریت آقای صفامنش در مهندسین مشاور ره شهر انجام شده و انجام خدمات اجرایی و فاز 2 و اجرا توسط شرکت های ایتالیایی در دست اقدام می باشد و از اهداف ایشان انتقال این پروژه به جزیره کیش پس از 6 ماه فعالیت آن در میلان خواهد بود .
در خاتمه نیز لازم است خوشحالی خود را از به ثمر نشستن تلاش بسیاری از علاقمندان و مهندسان معمار در رده های مدیریتی و کارشناسی در تغییر نگرش مدیران نمایشگاه و ستاد اکسپو و ارتقاء دانش و جهان بینی آنان نسبت به شیوه حضور در المپیک فرهنگی اکسپو اعلام نمایم ..... مسیر دشوار و بسیار طاقت فرسایی بود تا مدیران این نهاد معظم دولتی متوجه ضرورت حضور آبرومند در این آوردگاه شوند و نمایش مضحک ، سطحی و کاریکاتورگونه اکسپو های قبلی تبدیل به یک طرح معماری آبرومند ، با کیفیت و دارای ارزش فرهنگی ایرانی در اکسپو 2015 میلان گردد."



نویسنده : مهندس مهرداد زواره محمدی
 

apadana34

عضو جدید
من به طراحي و نقشه و ترسيم و تصوير و خصوصا كار با نرم افزارهاي گرافيكي كامپيوتر علاقه دارم. تقريبا تيپ هنري و زيبايي شناسي دارم هرچند كه نمي دانم استعداد و خلاقيت لازم براي معماري را دارم يا نه . اما به مباحث فني ساختمان و سازه و ساخت و ساز علاقه اي ندارم . ايا در گرايشان معماري گرايشي است كه به درد اين استعداد و علاقه من بخورد (صرفا طراحي ). من دبيرستان را تمام كردم و بايد براي كارشناسي اقدام كنم .
 

helensj

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
من به طراحي و نقشه و ترسيم و تصوير و خصوصا كار با نرم افزارهاي گرافيكي كامپيوتر علاقه دارم. تقريبا تيپ هنري و زيبايي شناسي دارم هرچند كه نمي دانم استعداد و خلاقيت لازم براي معماري را دارم يا نه . اما به مباحث فني ساختمان و سازه و ساخت و ساز علاقه اي ندارم . ايا در گرايشان معماري گرايشي است كه به درد اين استعداد و علاقه من بخورد (صرفا طراحي ). من دبيرستان را تمام كردم و بايد براي كارشناسي اقدام كنم .
خیلی خوبه که تو همین سن و قبل از تصمیم عجولانه با اینجا اشنا شدید و این سوال رو مطرح کردید با توجه یه مباحثی که بهش علاقه دارید(ترسیم و کار با نرم افزار گرافیکی) و مباحث کلیدی در معماری که بهش علاقه ای ندارید(مباحث فنی و سازه)پیشنهاد میکنم به هیچ وجه معماری رو انتخاب نکنید اما با علاقه ای که به هنر دارید مثلا در رشته هایی مثل گرافیک قطعا موفق خواهید بود;)
 

Arash_22

عضو جدید
من به طراحي و نقشه و ترسيم و تصوير و خصوصا كار با نرم افزارهاي گرافيكي كامپيوتر علاقه دارم. تقريبا تيپ هنري و زيبايي شناسي دارم هرچند كه نمي دانم استعداد و خلاقيت لازم براي معماري را دارم يا نه . اما به مباحث فني ساختمان و سازه و ساخت و ساز علاقه اي ندارم . ايا در گرايشان معماري گرايشي است كه به درد اين استعداد و علاقه من بخورد (صرفا طراحي ). من دبيرستان را تمام كردم و بايد براي كارشناسي اقدام كنم .

پیشنهاد من اینه که قبل از هر تصمیمی با استفاده از تستهای استاندارد شخصیت شناسی و مشاغل مثل MBTI و هالند، هم تیپ شخصیتی خودتون رو و هم مشاغل مناسب برای اون رو بشناسید. حتما می دونید که این روش توی دنیا مرسومه و آزمون ورودی برای خیلی از مشاغل و سازمانهاست. اطلاعات کامل برای این دوتا تست و همینطور تستهای هوش و خلاقیت و...رو می تونید اینجــا ببینید. موفق باشید.
 

apadana34

عضو جدید
پیشنهاد من اینه که قبل از هر تصمیمی با استفاده از تستهای استاندارد شخصیت شناسی و مشاغل مثل MBTI و هالند، هم تیپ شخصیتی خودتون رو و هم مشاغل مناسب برای اون رو بشناسید. حتما می دونید که این روش توی دنیا مرسومه و آزمون ورودی برای خیلی از مشاغل و سازمانهاست. اطلاعات کامل برای این دوتا تست و همینطور تستهای هوش و خلاقیت و...رو می تونید اینجــا ببینید. موفق باشید.

من تست وكسلر- mbti - و غيره را دادم .
بهم گفتن رشته هاي مهندسي خصوصا انهاييكه با تصوير و ترسيم و تجسم فضايي ربط دارند مثل معماري مكانيك مي تونيد بريد . گرافيك در هنر هم همينطور . منتهي خودم در معماري علاقه اي به مباحث فني ساخت و ساز و مصالح خصوصا اگه عملي باشه و بايد بالاي سر ساختمان بري علاقه اي ندارم . ولي براساس تستها چون تيپ هنري هم دارم ظاهرا در معماري گرايشي به عنوان معماري داخلي باشه كه انگار اساسش بر طراحي داخلي و ساختماني كه ساخته شده داخلش را مثل اينكه لباس مي پوشانند با نرم افزارهايي مثل اتوكد و غيره كه همش طراحي است . اين قسمت بدرد من نمي خوره ؟
 

helensj

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
من تست وكسلر- mbti - و غيره را دادم .
بهم گفتن رشته هاي مهندسي خصوصا انهاييكه با تصوير و ترسيم و تجسم فضايي ربط دارند مثل معماري مكانيك مي تونيد بريد . گرافيك در هنر هم همينطور . منتهي خودم در معماري علاقه اي به مباحث فني ساخت و ساز و مصالح خصوصا اگه عملي باشه و بايد بالاي سر ساختمان بري علاقه اي ندارم . ولي براساس تستها چون تيپ هنري هم دارم ظاهرا در معماري گرايشي به عنوان معماري داخلي باشه كه انگار اساسش بر طراحي داخلي و ساختماني كه ساخته شده داخلش را مثل اينكه لباس مي پوشانند با نرم افزارهايي مثل اتوكد و غيره كه همش طراحي است . اين قسمت بدرد من نمي خوره ؟
شخصا به کسی که علاقه ای به مباحث فنی و سازه نداره به هیچ عنوان هیچ گرایشی از معماری رو پیشنهاد نمیکنم در حالی که با توجه به توضیحی که از علایق و شخصیتتون دادین فکر میکنم تو گرایش های هنر خیلی میتونید موفق باشید
 

Arash_22

عضو جدید
من تست وكسلر- mbti - و غيره را دادم .
بهم گفتن رشته هاي مهندسي خصوصا انهاييكه با تصوير و ترسيم و تجسم فضايي ربط دارند مثل معماري مكانيك مي تونيد بريد . گرافيك در هنر هم همينطور . منتهي خودم در معماري علاقه اي به مباحث فني ساخت و ساز و مصالح خصوصا اگه عملي باشه و بايد بالاي سر ساختمان بري علاقه اي ندارم . ولي براساس تستها چون تيپ هنري هم دارم ظاهرا در معماري گرايشي به عنوان معماري داخلي باشه كه انگار اساسش بر طراحي داخلي و ساختماني كه ساخته شده داخلش را مثل اينكه لباس مي پوشانند با نرم افزارهايي مثل اتوكد و غيره كه همش طراحي است . اين قسمت بدرد من نمي خوره ؟

من هم با نظر دوستمون موافقم.رشته های هنر براتون مناسبتر به نظر می رسه. همونطور که گفتید توی گرایش های ارشد هنر معماری داخلی داریم که یه جورایی به سمت طراحی داخلی متمایله. البته اگه کسی از کارشناسی معماری واردش بشه چند واحد جبرانی داره که باید پاس کنه. ضمناً ارشد هنر، گرایشهای معماری دیگه ای هم داره . برای این که اونا رو هم ببینید و واحدهاشو مقایسه کنید این صفحــه رو ببینید که به نظر من اطلاعات خوبی تا حد مشاغل ارایه داده.
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
من ، همان اهریمن است !

من ، همان اهریمن است !

راه خلاقیت آن زمان بر معماری ما بسته شد که دکان خلاقیت باز شد،معماری پیشین ما آکنده از خلاقیت بود.
معماران ما سالهای سال ساختند و هر سدی را از سر راه بداشتند.
گرانش زمین و تنگناهای زمان را به بازی گرفتند.
در گرم ترین اقلیم خنک ترین پناه را یافتند و با پست ترین چیزها شریف ترین بناها را بر افراشتند و
هرگز از مـــــــــن صحبتی به میان نیاوردند،چرا که "مـــــــــن" همان اهریمن است..
راه خلافیت آن زمان بر معماری ما بسته شد که معماران ما طلب حیرانی خلقان شدند:

طالب حیرانی خلقان شدی / دست طمع حیرانی الوهیت زدی
در هوای آنکه گویندت زهی / بسته ای بر گردن جانت زهی
(مولوی)


خلاقیت اکنون حلقه ایست بر گردن جان معمارانی که حیرانی مردم را طلب میکنند:
"هیچ دیده ای آن بنا را در آن گوشه ی شهر و در آن کنج میدان که به آن شکل و هیبت ساخته شده؟! .....آن بنا کار مـــــــــن است!!!
و "مـــــــن" همان اهریمن است..
معماری یک تکلیف بود از برای معماران پیشین و یک تکلف است از برای معمار امروز،گفتیم:چیزی خواهیم ساخت که مثل هیچ چیز نیست!
و آنگاه چیزی هایی ساختیم که هیچ چیز نبود..!!!
هر روز که می گذرد خلاقیت معماران پیشین آشکارتر می شود و آثار خلاقه معماری معاصر کهنه تر.
شاید اگر مجله های معماری جلد نمی داشتند مشکل خلاقیت در معماری معاصر پیدا نمی شد.
راه خلاقیت آن زمان بر معماری ما بسته شد که فراموش کردیم ما خلاقان خود نیز مخلوقی هستیم و خالقی داریم و
همه چیز از من آغاز می شود..
و "من" همان اهریمن است..



دکتر عیسی حجت
مقدمه کتاب : ایده و خلاقیت در معماری ایرانی
 

apadana34

عضو جدید
خيلي ممنون . من علاوه بر قوه طراحي به مباحث محاسباتي و ايده هم علاقه دارم . يعني تركيبي از هنر يا طراحي بعلاوه مهندسي . در نظر رسيد تنها رشته مي تونه معماري انهم دكوراسيون داخلي باشه . از رشته هنر صرف راضي نيستم چون توان مهندسي هم دارم.
 

helensj

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خيلي ممنون . من علاوه بر قوه طراحي به مباحث محاسباتي و ايده هم علاقه دارم . يعني تركيبي از هنر يا طراحي بعلاوه مهندسي . در نظر رسيد تنها رشته مي تونه معماري انهم دكوراسيون داخلي باشه . از رشته هنر صرف راضي نيستم چون توان مهندسي هم دارم.
میتونید طراحی صنعتی رو انتخاب کنید که هم هنرتون هم توان محاسباتیتونو میتونه به چالش بکشه (کتاب هایی که قبلا بهتون معرفی کردم رو قبل از انتخاب عجولانه و احساسی حتما یه نگاه بکنید)
:gol:
 
آخرین ویرایش:

apadana34

عضو جدید
میتونید طراحی صنعتی رو انتخاب کنید که هم هنرتون هم توان محاسباتیتونو میتونه به چالش بکشه (کتاب هایی که قبلا بهتون معرفی کردم رو قبل از انتخاب عجولانه و احساسی حتما یه نگاه بکنید)
:gol:

من فکر می کنم خیلی از بی علاقه گی ها یا ترس ها بخاطر عدم اطلاع و اگاهی ما باشه . با تستهای استعدادیابی که دادم اولین رشته ای که بهم معرفی کردند معماری بود چون هم تیپ هنری و هم توان مهندسی را داشتم . من که هیچی از معماری نمیدانم درست نیست که بدون اطلاع بگذارم کنار . بهتر ه یکمی اطلاعات پیدا کنم بعد . غیر از کتابهایی که معرفی کردید اگه باز کتابی هست که بهترین تصویر را از معماری و خصوصا معماری داخلی و دکوراسیون داخلی (فکر می کنم بخاطر تیپ شخصیتی و ذوق داخلی بهتر باشه )برام به تصویر میکشه لطفا معرفی کنید
 

helensj

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
من فکر می کنم خیلی از بی علاقه گی ها یا ترس ها بخاطر عدم اطلاع و اگاهی ما باشه . با تستهای استعدادیابی که دادم اولین رشته ای که بهم معرفی کردند معماری بود چون هم تیپ هنری و هم توان مهندسی را داشتم . من که هیچی از معماری نمیدانم درست نیست که بدون اطلاع بگذارم کنار . بهتر ه یکمی اطلاعات پیدا کنم بعد . غیر از کتابهایی که معرفی کردید اگه باز کتابی هست که بهترین تصویر را از معماری و خصوصا معماری داخلی و دکوراسیون داخلی (فکر می کنم بخاطر تیپ شخصیتی و ذوق داخلی بهتر باشه )برام به تصویر میکشه لطفا معرفی کنید
همون کتاب هایی که خدمتتون گفتم رو ببینید خوبه چون بعد جدی تره معماری رو براتون ترسیم میکنه
به نظر من نمیشه گفت معماری داخلی هنری تره!!این به نظرم یه اشتباه عمومی هست بحث فنی و سازه و محاسبات نور و صوت و... در معماری داخلی اگر بیشتر نباشه کمتر نیست
 

apadana34

عضو جدید
همون کتاب هایی که خدمتتون گفتم رو ببینید خوبه چون بعد جدی تره معماری رو براتون ترسیم میکنه
به نظر من نمیشه گفت معماری داخلی هنری تره!!این به نظرم یه اشتباه عمومی هست بحث فنی و سازه و محاسبات نور و صوت و... در معماری داخلی اگر بیشتر نباشه کمتر نیست

كتابهايي كه معرفي كرديد اينا هستن :یک سری کتاب های اقای گلابچی مثل سازه در معماری و .. چون معماری و طراحی بدون فهم سازه ممکن نیست همینطور 4 جلد کتاب خانم زهرا قبایکلو که مربوط به مباحث صوت و نور و... هست .

منظورم از معماري داخلي هنري تره يعني من حس مي كنم با ذوق تره .براي من اينطوره تنوع وسايل داخل ساختمان بعلاوه نور و رنگ به كر گرفته شده در داخل براي من جذابتر است ضمن اينكه محيط داخل احساس ارامش بهم مي ده مثل فرقي كه بين محيط خانه و خارج از خانه است . يادمه خيلي سال پيش با نرم افزار مايا كه براي سه بعدي سازي است كل محيط داخل يه خانه با مبل و اثاثيه اش را طراحي كردم . الانم وقتي به عكسهاي كتابهاي دكوراسيون داخلي و نقشه هايي كه مثلا با اتوكد كشيده مي شه نگاه مي كنم برام حداقل قابل توجه است بنابراين فكر مي كنم همينطوري اين رشته را كنار نگذارم و كمي وقت صرف خواندن كتابهاي مفيد و روشن كننده اش بكنم . روي اين تفاسير براي معماري داخلي يا دكوراسيون داخلي هم اگه سايت يا كتاب تعيين كننده اي كه باعث ميشه ديدي براي انتخاب پيدا كني ميشناسيد معرفي بفرماييد.
 

helensj

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
كتابهايي كه معرفي كرديد اينا هستن :یک سری کتاب های اقای گلابچی مثل سازه در معماری و .. چون معماری و طراحی بدون فهم سازه ممکن نیست همینطور 4 جلد کتاب خانم زهرا قبایکلو که مربوط به مباحث صوت و نور و... هست .

منظورم از معماري داخلي هنري تره يعني من حس مي كنم با ذوق تره .براي من اينطوره تنوع وسايل داخل ساختمان بعلاوه نور و رنگ به كر گرفته شده در داخل براي من جذابتر است ضمن اينكه محيط داخل احساس ارامش بهم مي ده مثل فرقي كه بين محيط خانه و خارج از خانه است . يادمه خيلي سال پيش با نرم افزار مايا كه براي سه بعدي سازي است كل محيط داخل يه خانه با مبل و اثاثيه اش را طراحي كردم . الانم وقتي به عكسهاي كتابهاي دكوراسيون داخلي و نقشه هايي كه مثلا با اتوكد كشيده مي شه نگاه مي كنم برام حداقل قابل توجه است بنابراين فكر مي كنم همينطوري اين رشته را كنار نگذارم و كمي وقت صرف خواندن كتابهاي مفيد و روشن كننده اش بكنم . روي اين تفاسير براي معماري داخلي يا دكوراسيون داخلي هم اگه سايت يا كتاب تعيين كننده اي كه باعث ميشه ديدي براي انتخاب پيدا كني ميشناسيد معرفي بفرماييد.
بله به نظرم همون کتاب ها رو ببینید با بعد واقعی تر معماری بیشتر اشنا میشید چه در معماری داخلی چه هر گرایشی از معماری اطلاعات این کتاب ها لازمه
فقط یه پیشنهاد دوستانه:گول کتاب های خوشگل رنگی طراحی داخلی و کلا معماری همینطور ماژیک های رنگی رنگی و لوله کاغذ ها و ماکت های دست دانشجو های معماری رو نخورید که بین معماری واقعی با اون عکسای رنگارنگ چند سال نوری فاصله هست برید مثلا دانشگاه تهران با 4 تا از دانشجوهای زرنگ سال اخر(نه دانشجوی ترم 1 و 2)صحبت کنید حتی با فارق التحصیل های ارشد معماری داخلی صحبت کنید ببینید اونا چی میگن اینجوری با دید بازتری میتونید انتخاب کنید
موفق باشید;)
 

arame1

عضو جدید
تخصص در معماری، رسالت، ایران و...

تخصص در معماری، رسالت، ایران و...

سلام دوستان عزیز
یه سوال خیلی مهم دارم امیدوارم جای درستی بیان کرده باشم من مانند خیلی از دوستان که اینجا هستند هفت هشت سال هست که درگیر معماری چه درس و چه کار هستم اما هنوز به جواب یه سوال پایه دست نیافتم. و اون اینکه حالا من نوعی که رشته معماری هستم چه کار خاصی باید انجام بدم؟ از کجا متوجه بشم در چه زمینهای از معماری فعالیت کنم؟ به نوعی رسالت من چیه؟ فکر میکنم انتخابم درست بوده ولی هنوز دقیقاً نمیدونم باید چه کاری انجام بدم؟ احساس میکنم باید کار خاصی انجام بدم علایق و استعدادهامو میدونم نسبت به خودم شناخت دارم اما دقیق نمیدونم علایق تخصصیم در معماری را در ایران یا هرجای دنیا باید چگونه هدایت کنم؟ از سالهای اول تحصیل در رشته معماری این سوال بارها برام پیش اومده زمانی بهش فکر کردم
و به نتیجه‌ای نرسیدم و به دنبال اون شرایطی مثل قبولی در مقاطع بالاتر، اشتغال، یادگرفتن نرم‌افزارهاو.... من را برای مدتی از این افکار دور کرده اما باز الان این سوال برام پیش اومده
آیا از دوستان کسی هست که در این زمینه با شخص خودش به نتیجه رسیده باشه که دقیقاً باید چیکار کنه؟

کسی هست که به این چیزها فکر کرده باشه

دوستان بیایید در این زمینه با یکدیگر به تبادل نظر بپردازیم که مطمئناً در موفقیت همه‌ی ما سهم به سزایی داره.

 

memar_sh

عضو جدید
سلام
امید که هر چه آرزو دارین اگه صلاحه برسین بهش
بعد یه مدت فعالیت در عرصه معماری میبینم واقعا معماری خیلی گسترده تر از اون چیه که اغلب دوستان دوستدارن کار کنن
اجرا نظارت دفتر طراحی تئوریسن یا طراحی داخلی که بیشترین طرفدار داره به نظرم یه معمار حتی میتونه نقاش باشه یه کم بیشتر فکر کنین شاید بیشتر ازاین با شه ما اطلاعات ضعیف داریم !!!!!!!!!!!فقط هر کی رو میبینی نوشته طراحی داخلی چرا حل کردن دیتیل های اجرایی نه
 

DDDIQ

مدیر ارشد
قسمتی از سخنان مهندس محمدرضا نیکبخت
در راستای هویت گمشده ایرانی در معماری مدرن

"وقتی یه قومی رو میزاریم تو یه زمینی... فرهنگ محصول معاشقه ی اون قوم با سرزمینشه.. مشکل ما اینه که قوم رو داریم , سرزمینم داریم , اما عشق رو به سرزمینمون نداریم ! که بخوایم معماری خاصی ایجاد کنیم..قدیمیا این عشق رو داشتن!
مثل این می ماند که مادر چش ابرو مشکی, پدر چش ابرو مشکی , اونوقت میخوان بچه مو بوور و چش رنگی از آب دربیاد نمیشه که.....اونوقت اسم معماری ایرانی نمیشه روش گذاشت که ... "
 

chobina

عضو جدید
معماری ایران دقیقا همان زمان که به نقطه اوج خودش رسیده بود و می تونست در حال حاضر بسیار درخشان راه خودشو ادامه بده و خودش رو با تکنولوژی و خیلی چیزای دیگه هماهنگ کنه به خاطر شیفتگی دست اندرکاران به غرب و معماری غرب و همان جریان مرغ همسایه غاز هست از حرکت ایستاد و تماشاگر معماری جدیدی و نوپایی شدکه سعی داشت پا در جای پای آن بگذارد دریغ از اینکه از مبانی نظری معماری وارداتی هم فقط تصوری ذهنی داشت. علت نزول معماری ایران عدم درک صحیح معماران با مبانی نظری معماری ایرانی و یا هر معماری دیگر است فقط به ظاهر فکر کردن نتیجه اش می شود معماری معاصر خودمون...
معماری ایرانی به حدی در مبانی نظری قوی هست که اگر رویکرد صحیحی به آن داشته باشیم معماری ایرانی می تونه دوباره به اندازه گذشته خودش درخشان بشه...
سالها دل طلب جام جم از ما می کرد
و آنچه خود داشت ز بیگانه طلب می کرد
معمار و معماری در گذشته مقدس بود و هر کس به معمار مراجعه می کرد خیالش راحت بود و ایمان داشت که بهترین کار و لایق ترین کار را برای او آماده خواهد کرد و لی در حال حاضر معماران این اعتماد مردم را کم دارند و در گذشته ما معمار بنا را برای انسان و لایق حال او می ساخت ولی معمار ظاهربین معاصر همه چیز را در ظاهر می بیند و همه چیز حتی اینکه انسان و جایگاه او که اشرف مخلوقات است را کلا فراموش کرده و فقط هدف پول است........:w19::gol::gol:
:w10::w47:
 

Similar threads

بالا