[مهارت های خانه داری ] -نکات ریز خانه داری

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
چطور حوله مناسب بخریم؟؟؟؟
بیشتر ما وقتی برای خرید حوله راهی مغازه ها می شویم، خیلی درباره خریدمان فکر نمی کنیم؛ یک مغازه مشخص را در ذهن می آوریم و راهی همانجا می شویم، قیمت ها را بررسی می کنیم و حوله ای را که از نظرمان رنگ و طرح مناسبی دارد، می خریم ...

حتی گاهی حوله مان را با کاشی های حمام و صندل هایی که داریم هماهنگ می کنیم در حالی که برای خرید حوله حمام نکته های بسیار مهم دیگری مانند کیفیت حوله ها، اندازه و ماندگاری شان باید در نظر گرفته شود.

1 - مقایسه اندازه حوله ها
اندازه حوله های حمام شبیه یکدیگر نیست. حتی حوله های حمامی که دوخت ندارند و گاهی حوله های استاندارد هم برای قدبلندها یا آنها که اضافه وزن یا قد کوتاهی دارند، کوچک و بزرگ می شود.
برای قدبلندها و کسانی که اضافه وزن دارند، حوله های باز یا صفحه ای مناسب تر است چون می توان آنها را کوچک و بزرگ کرد اما به شرطی که هنگام خرید به طول و عرض آنها دقت کنید. این حوله ها برای افرادی که تحمل وزن و گرمای حوله های تن پوش را ندارند هم پیشنهاد می شود.

2 - مقایسه وزن حوله ها
جنس حوله های حمام شاید در ظاهر خیلی شبیه یکدیگر باشد اما کافی است دستی بر آنها بکشید و کمی سبک و سنگینشان کنید تا ببینید تفاوت از زمین تا آسمان است. گاهی بعضی از حوله های حمام وزنی شبیه یک فرش دارند و زبر هستند. این مشخصه می تواند خیلی راحت به شما اخطار بدهد که « این حوله، حوله مناسبی نیست و از مواد خوب و باکیفیت تهیه نشده است. »

حوله ها بیشتر از پارچه های معروف به پارچه حوله ای تهیه شده اند؛ پارچه هایی با سطح برآمده شبیه بافت های روی زبان که چند هزار برابر بزرگ شده است. این پارچه های حوله ای در واقع زنجیره های به هم پیچیده پنبه هستند. هر چقدر این زنجیره های به هم پیوسته و فشرده پنبه ای بیشتر باشد، قدرت جذب آب و رطوبت حوله ای که انتخاب کرده اید، بالاتر و کیفیت بالاتری هم خواهدداشت. شاید با خودتان فکر کنید در معرض انجام کار سختی قرار گرفته اید در حالی که اصلا این طور نیست و می توانید برای بررسی تراکم پنبه های حوله به راحتی این کار را انجام دهید؛ قسمتی از لایه خارجی حوله را بین انگشتانتان فشار دهید تا بتوانید گره های پنبه را به راحتی ببینید.

این گره ها در یک حوله مناسب و باکیفیت آنقدر زیاد هستند که با این کار شما نمی توانند فاصله زیادی از یکدیگر بگیرند و هر چقدر هم که شما بخواهید آنها را از همدیگر دور کنید، همچنان در نزدیکی هم قرار می گیرند؛ در حالی که در حوله های بی کیفیت، اینگونه نیست و گره های پنبه کاملا از همدیگر فاصله می گیرند که این نشان می دهد این حوله جاذب خوبی برای رطوبت و خیسی نیست.

3 - مقایسه داخل حوله ها
۳ نوع پنبه برای تهیه حوله وجود دارد:
پنبه مصری
پنبه سوپیما
پنبه استاندارد

پنبه های مصری رشته های بلندتری دارند، جاذب بیشتر رطوبت هستند و علاوه بر همه این مزایا از بقیه انواع پنبه ها نرم تر هستند.

پنبه های سوپیما در کشور آمریکا کاشته می شوند، رشته های کوتاه تری از بقیه دارند اما نسبت به نوع مصری ماندگارترند.

پنبه استاندارد؛ کیفیت، عمر و جذب رطوبت کمتری دارد.

پنبه مصری و سوپیما در برچسب شناسنامه حوله به همین نام ها Egyptian and Supima دیده می شوند در حالی که پنبه استاندارد به نام صددرصد پنبه –Cotton ۱۰۰ دیده می شود.

همان طور که خود شما هم متوجه شده اید، تفاوت اصلی بین این ۳ نوع جنس حوله بیشتر از هر چیز در نرمی و لطافت آنها و ماندگاری شان است.
تمام حوله های باکیفیت نرم و لطیف هستند و تا حدی با لمس کردنشان احساس می کنیم مخمل زیردست هایمان قرار گرفته است. اگر حوله ای که خریده اید زبر است و هنگام استفاده از آن احساس خشکی می کنید، باید بدانید اصلا کیفیت مناسبی ندارد.

4 - مقایسه قیمت حوله ها
نمی توان این نکته را نادیده گرفت که گاهی همه معیارها در خرید منتهی می شوند به قیمت! حوله های باکیفیت قیمت بسیار بیشتری نسبت به حوله های بی کیفیت دارند. برای حل این مشکل به جای خرید یک حوله ارزان می توان ۲ کار انجام داد:
۱ - منتظر زمانی شد که قیمت حوله ها تخفیف می خورد.
۲ - کمی بیشتر صبر و پول جمع کرد تا حوله ای باکیفیت و مناسب خرید.
یادتان بایشد اگر حوله با کیفیت تری خریداری کنید، زمان طولانی تر و با حس بهتری می توانید از آن استفاده کنید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
هشت نکته کوچک در آشپزی
سرخ کردن :

هنگامی که می‌خواهید سیب زمینی یا بادمجان را سرخ کنید، با پاشیدن کمی نمک به داخل روغن، از چسبیدن مواد به تابه جلوگیری کنید.

پاک کردن سبزیجات از تخم حشرات :

برای اینکه حشرات داخل سبزیجاتی مانند کلم، گل کلم و نظایر آن را بیرون بیاورید ، ۱۵ دقیقه آن را در آب سردی که با چند قاشق چایخوری نمک یا سرکه مخلوط کرده اید قرار دهید.

پخت گوشت بدون له شدن :

اگر می خواهید گوشت یا مرغ را با حرارت کم بپزید، ابتدا قطعات گوشت را در روغن تفت دهید، تا طلایی شود واطراف آن تغییر رنگ دهد. سپس آن را روی حرارت ملایم بپزید . با طلایی کردن گوشت ، لایه ی سرخ شده محافظی برای قسمت های دیگر گوشت می شود و از له شدن آن جلوگیری می کند.

پاک کردن لکه ی سوختگی قابلمه :

برای پاک کردن ماهیتابه یا قابلمه هایی که سوخته و تـَه گرفته، به روش زیر عمل کنید: ته ظرف سوخته مقدار زیادی جوش شیرین بریزید و آن قدر آب به آن اضافه کنید که فقط مرطوب شود؛ بگذارید چند ساعت بماند. معمولاً با این اقدام می توانید قسمت سوخته را بلند کنید و ظرف را به راحتی بشویید. لکههای سرسخت را هم از ظروفی که معمولاً غذا به ته آنها نمی چسبد می توان به روش زیر از بین برد:دو قاشق غذاخوری جوش شیرین، نصف فنجان سرکه و یک فنجان آب در آن بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید.

پوست کندن گردوی تازه :

اگرمی خواهید پوست گردوی سبز را از آن جدا کنید و دستتان سیاه نشود ، داخل ظرف پر از آب، پوست گردو را بکنید.

جدا کردن نان شیرینی از قالب :

اگر نان شیرینی از قالب جدا نمی شود ، یک پارچه را داخل آب خیلی داغ فرو کنید و دور قالب شیرینی بپیچید و چند دقیقه صبر کنید؛ نان شیرینی به راحتی از قالب جدا خواهد شد.

رفع شوری غذا:

برای برطرف کردن شوری غذا می توانید از سیب زمینی، سرکه، آبلیمو و قند یا شکر کمک بگیرید.استفاده از این مواد بستگی به نوع غذا دارد.اگر غذا، آبگوشت، سوپ یا تاس کباب است از سیب زمینی استفاده کنید.اگر غذا بدون سیب زمینی است، سیب زمینی را داخل آن قراردهید و پس از پخته شدن سیب زمینی و بر طرف شدن شوری غذا، آن را خارج کنید.روش دیگر: یک قاشق سرکه یا آبلیمو به همراه یک قاشق شکر به غذای شور بیفزایید.

از بین بردن بوی غذا

اگر خانه ی شما از بوی غذا پرشده و باعث ناراحتی خانواده می شود، از دود اسفند و یا دود خاکشیر استفاده کنید . با دود کردن دارچین هم می توانید بوی غذا را کاملاً از بین ببرید . علاوه بر آن ، دود اسفند باعث ضد عفونی کردن محیط هم می شود.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
13 نکته کاربردی برای استفاده بهتر از یخچال


خیلی از مردم طوری رفتار می کنند که انگار فریزرشان جایی برای غذاها، از فاصله اجاق تا سطل آشغال است. غذاها را می پزند، در فریزر ذخیره می کنند و بعد از مدتی آنها را دور می ریزند.

این به دلیل آگاهی نداشتن درست از نحوه فریز کردن و باز کردن یخ غذاهاست که منجر به این می شود تا غذاها در فریزر طعم و خاصیت خود را از دست بدهند. در زندگی های امروز به دلیل وقت کم خانم خانه حتما به فریزر نیاز دارند. پس لازم است که درباره استفاده درست از این وسیله پر مصرف مطالبی را بدانید.

1. مرتب باشید

تکه های مرغ یا تکه های شیرینی را قبل از منجمد کردن کنار هم و با فاصله در ظرف یا پلاستیک بچینید تا وقتی آنها را از فریزر بیرون می آورید شکلشان به هم نخورد. تکه های مرغ را هم جدا از هم بچینید تا بتوانید به راحتی آنها را یکی یکی از فریزر بیرون بیاورید تا یخشان آب شود.

2. نازک ها بهترند

مواد را تا جایی که می توانید باریک و نازک کنید و بعد در فریزر بگذارید. با این روش یخ مواد غذایی زودتر و سریع تر آب خواهد شد. ظرف هایی که برای فریزر می خرید بهتر است مستطیلی با ارتفاع کم باشند. نان های حجیم را باریک ببرید و در فریزر بگذارید. گوشت چرخ شده، سبزیجات سرخ شده، گوجه فرنگی و هر ماده دیگر را در کیسه پلاستیکی بریزید، آن را کاملا پهن کنید و بعد در فریزر قرار دهید.

3. روش درست استفاده از ماکروویو

ماکروویو وسیله خوبی برای آب کردن یخ مواد است. برای اینکه این کار را درست انجام دهید باید حتما از گزینه آب کردن یخ یا 30 درصد توان ماکروویو استفاده کنید. مرتب به ماکروویو سر زده و ماده غذایی را مرتب هم بزنید تا به تمام نقاط آن به طور یکسان حرارت برسد. در غیر این صورت، لبه های ماده پخته می شود و درون آن یخ زده باقی می ماند. به محض اینکه ماده غذایی یخ خود را از دست داد آن را از ماکروویو بیرون بیاورید. مواد باید فقط در ماکروویو یخ خود را از دست بدهند نه اینکه داغ شوند.

4. گرم شدن ممنوع!

موادی مثل گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و فراورده های لبنی تا قبل از پخت نباید در دمایی بیشتر از 4 درجه سانتی گراد قرار بگیرند. اگر به اندازه کافی وقت دارید، گوشت یخ زده را در یخچال بگذارید تا در مدت زیاد یخ خود را از دست بدهد اما اگر می خواهید سریع یخ گوشت را آب کنید، بهترین راه استفاده از یک ظرف پر از آب سرد است. گوشت را در آب سرد غوطه ور کنید طوری که تمام قسمت های آن با آب تماس داشته باشد و هیچ بخشی در معرض هوای گرم قرار نگیرد. اگر یخ گوشت را با ماکروویو آب می کنید، باید بلافاصله بعد از درآوردن از ماکروویو آن را بپزید.

5. صبر داشته باشید

هرچه یخ مواد آرام تر آب شود، خواص آن کمتر از دست می رود. در اثر ذوب شدن سریع، آب میان بافتی مواد خارج می شود و حتی خیلی از مواد شکل خود را هم از دست می دهند. اگر کمی فکر کنید و بدانید برای روز بعد قرار است چه غذایی درست کنید، موادی که لازم دارید را از شب قبل از فریزر بیرون بیاورید و در یخچال بگذارید. مواد با این روش 10 تا 12 ساعت برای ذوب شدن وقت دارند و به بهترین وجه ممکن انجماد خود را از دست می دهند.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
6. مدیریت کنید

تا جایی که ممکن است مواد غذایی باید مدت زمان کمی در فریزر بمانند. به همین دلیل باید موادی که زودتر در فریزر گذاشته اید را زودتر مصرف کنید. مهم نیست مواد تازه تر را جلوتر می چینید یا عقب تر. فقط توجه کنید آنهایی که زودتر گذاشته اید را زودتر بردارید و مصرف کنید. نوشتن تاریخ روی بسته بندی مواد هم راه خوبی است برای اینکه بدانید کدام ماده را چه زمانی منجمد کرده اید. با این روش اگر هر چند وقت یک بار به فریزرتان سر بزنید، می توانید بفهمید نوبت مصرف کدام ماده فرا رسیده است.

7. به فریزرتان فشار نیاورید

هیچ وقت مواد غذایی داغ را در فریزر نگذارید چون انرژی زیادی از فریزر خواهد گرفت و به آن فشار وارد می کند. اگر می خواهید مواد غذایی را بعد از پخت در فریزر بگذارید، صبر کنید تا در دمای اتاق خنک شود و بعد آن را در فریزر بگذارید.

برای اینکه مواد سریع تر منجمد شود، بهتر است آن را طوری در فریزر بگذارید که دورشان خالی باشد. می توانید یک قفسه خلوت تر را به این کار اختصاص دهید. شما می توانید بعد از اینکه ماده منجمد شد، آن را کنار مواد دیگر در فریزر قرار دهید.

8. ظرف را درست انتخاب کنید

انتخاب ظرفی که مواد را در آن می ریزید و در فریزر قرار می دهید بسیار مهم است. کیسه هایی که از بازار می خرید و روی آنها نوشته شده مخصوص فریزر، مناسب هستند اما اگر می خواهید مواد را در ظرف بریزید بهتر است از ظرف های مخصوص فریزر استفاده کنید. ترکیبات بیشتر ظرف ها در فریزر تغییر می کند و سمی می شود. همچنین بیشتر شیشه ها در دمای فریزر می شکنند. موقع خرید، ظرف های مخصوص فریزر را از فروشنده بخواهید.

9. به اندازه بریزید

مایعات وقتی یخ می زنند حجمشان افزایش پیدا می کند. اگر سوپ، سس، خورش یا حتی یخ را در فریزر می گذارید، بهتر است حدود سه چهارم فضای بالای ظرف را خالی بگذارید. این کار کمک می کند مواد جای کافی برای منجمد شدن داشته باشند. در غیر این صورت، ممکن است یخ به ظرف یا در ظرف فشار بیاورد و آن را بشکند.

10. این ظرف های کوچک

منجمد کردن هر مواد بیشتر از یک بار از نظر پزشکی به صلاح نیست و مواد خاصیت خود را از دست می دهد. به همین دلیل بهتر است مواد، را به اندازه ای که مصرف می کنید در فریزر بگذارید. ظرف های کوچک بخرید و مواد را در آنها بریزید و در فریزر بگذارید. با این روش مجبور نخواهید شد غذایی را که یک بار گرم کرده اید دوباره در فریزر یا یخچال بگذارید.

11. ورود هوا ممنوع!

وقتی مواد غذایی در فریزر با هوا مواجه باشند، دچار پدیده ای می شوند که به آن می گویند«سوختن در فریزر». به همین دلیل باید تا جایی که ممکن است جلوی ورود هوا همراه با مواد را بگیرید. فضای خالی کیسه های فریزری را فشار دهید تا هوا خالی شود. اگر مواد را در ظرف می ریزید، می توانید یک تکه پلاستیک یا سلفون روی آن قرار دهید تا آن با هوا تماس نداشته باشد.

12. فقط یک بار

مواد غذایی باید فقط یک بار در فریزر قرار بگیرند؛ برای مثال نباید گوشت را بعد از خرید فریز کنید، یک بار یخ آن را آب کنید، با آن همبرگر درست کنید و دو باره همبرگر را در فریزر بگذارید. اگر می خواهید غذای نپخته مثل همبرگر یا کتلت آماده کنید و در فریزر بگذارید باید با گوشت تازه این کار را انجام دهید. این کارها را بگذارید برای وقتی که از خرید برمی گردید.

13. مخلوط نکنید

اگر برنج و خورش یا مایه ماکارونی و ماکارونی پخته را در فریزر می گذارید، بهتر است آنها را قبل از اینکه با هم مخلوط کنید در فریزر بگذارید. وقتی خورش روی برنج می ریزد، هم طعم برنج را خراب می کند و هم بعد از باز شدن یخ، غذا شل و وارفته می شود. اگر برایتان امکان پذیر است، این مواد را در ظروف جداگانه ذخیره کنید.

منبع : برترین ها
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
روش شناسایی هندوانه و طالبی و خربزه رسیده
۱ـ هندوانه رسیده:

پوستی نازک، صاف و براق دارد.

اگر بین دو دست، نزدیک گوشتان بگیرید و اندکی فشار دهید، صدای قرچ‌مانندی حاکی از ترک برداشتن محتویاتش خواهد داشت (به این روش هم خیلی اطمینان نکنید چون ممکن است نشانه پوکی آن باشد!).

با کف دست یا پشت ناخن انگشتتان، به آن ضربات کوتاه و متوالی بزنید. در صورتی که صدای بم، آهسته و طبل‌مانندی مثل تاپ‌تاپ داد، رسیده است و در صورتی که صدایی زیر و بلند مثل تق‌تق داشت، زمان چیدن یا خوردن آن نرسیده است.

به قسمتی که هندوانه از بوته جدا شده نگاه کنید؛ اگر هنوز مقداری از ساقه به آن چسبیده، احتمال شیرین بودنش اندک است، چون هنوز نارس و کال به بازار آمده، اما اگر ساقه کاملا از هندوانه جدا شده و تورفتگی ایجاد کرده، به‌دلیل رسیدگی، آسان‌تر چیده و جدا شده، بنابراین شیرین‌تر است. هر قدر ترک‌های ریز در این قسمت بیشتر باشد، هندوانه شیرین‌تری انتخاب کرده‌اید.

۲ـ طالبی رسیده:

پوستی زبر دارد.

اگر آن را از نزدیک بو کنید، عطر خوبی دارد و بوی خوشایندی می‌دهد.

سر طالبی، آنجا که شبیه دکمه به نظر می‌رسد، اندکی نرم‌تر است (مواظب باشید همه قسمت‌ها نرم نباشد چون در این صورت احتمالا از رسیدگی هم گذشته و در حال ترشیدن است).

یا رنگی زرد و فقط اندکی متمایل به سبز دارد؛ یا زردی آن کمرنگ و کرم‌مانند است.

خطوط آن سبز کمرنگ است (خطوط سبز با تیرگی بیشتر، معمولا نشانه ماندگی محصول در مغازه است).

۳ـ خربزه رسیده:

برعکس طالبی، هیچ قسمت آن نرم نیست (هر قدر نرم‌تر باشد نشانه اسیدی شدن بیشتر یا قرار داشتن در آستانه ترشیدگی است).

همانند هندوانه، ساقه یا ریشه آن، هنگام برداشت براحتی از خربزه جدا شده و برآمدگی اندکی دارد یا حتی فرورفتگی ایجاد کرده است.

همانند طالبی، پوستی زبر و زرد دارد.

راه‌های طولی آن به رنگ سبز کمرنگ است.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
با برق افتادگی اتو چه کنیم(دانستنی های اتو کشی)
برای اتو کشیدن لباس با الیاف مصنوعی به خصوص رنگ تیره، آن را از پشت اتو کنید. این کار مانع برق افتادگی لباس می شود.
اگر پارچه لباستان بر اثر اتو کشی برق افتاد، از یک تکه پارچه نخی استفاده کنید. پارچه را مرطوب کنید و در قسمت براق شده بکشید. سپس اتو بکشید. اتو کشیدن بعد از مرطوب کردن پارچه باعث می‌شود بخار حاصل از برق افتادن را از بین ببرد


فویل آلومینیوم

برای دو برابر کردن گرمای حاصل از اتو هنگام اتوکشی از فویل آلومینیوم استفاده کنید. این کار باعث بالا رفتن سرعت اتوکشی می‌شود. سطح میز اتو را با لایه‌ای از فویل بپوشانید. این کار را به صورتی انجام دهید که لایه فویل هیچ‌گونه چین و تاخوردگی‌ای نداشته باشد، بعد از روکش‌های متحرک میز اتو برای روی فویل استفاده کنید. به این ترتیب زحمت اتوکشی نصف و سرعت عمل دو برابر می‌شود. در واقع پارچه از هر دو طرف زیر و رو حرارت می‌بیند.

نکته: پیشنهاد استفاده از فویل برای پارچه‌های ظریف و نازک مانند ابریشم مناسب نیست. پارچه‌هایی که برای اتوکشی به حرارت زیاد نیاز ندارند را بدون فویل اتو بکشید تا صدمه نبینند

تمیز کردن اتو

بعد از پایان کار اتوکشی، آب داخل مخزن اتو را خالی کنید. دکمه بخار را چند بار فشار دهید تا باقیمانده آب نیز بخار شود و از اتو خارج شود. اگر بعد از انجام دادن این کار هم راه‌های خروج بخار گرفت، محلولی از سرکه سفید و آب را به نسبت مساوی تهیه کرده و درون محفظه آب پر کنید، 3 دقیقه صبر کنید، سپس محلول را بیرون ریخته و داخل محفظه را آب‌کشی کنید. برای اینکه لباس تان لک نشود، ابتدا یک بار روی یک پارچه بی‌مصرف، اتو بزنید تا اضافه سرکه باقیمانده در اتو بخار شود و بعد با خیال راحت روی لباس اصلی‌تان شروع به اتو کشیدن کنید
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
راهنمای کامل انتخاب دمپایی روفرشی
خشک بودن پا در حفظ سلامت آن تاثیر چشمگیری دارد، افرادی که پس از استحمام، لابه لای انگشتان خود را خوب خشک نمی کنند و بلافاصله دمپایی های پلاستیکی یا چرمی روبسته می پوشند، محیط مناسبی برای رشد قارچ و بیماری های پوستی خاص دیگر را فراهم می کنند.

1 - دمپایی روفرشی های جلوبسته و با جنس پارچه ای یا حوله ای، باعث می شوند امکان به جریان افتادن هوا در ناحیه پا نباشد، بنابراین پوشیدن آنها در طول روز و به مدت طولانی توصیه نمی شود. به طور کلی بهتر است جنس دمپایی های روفرشی به گونه ای باشد که بتوان به راحتی آنها را شست و مدام نگران آلوده شدنشان نبود.

2 - معمولا آقایان بیشتر از خانم ها با مشکلات و بیماری های مربوط به پا مانند عرق کردن، بد بو شدن یا ابتلا به قارچ های پوستی در ناحیه بین انگشتان پا مواجه هستند زیرا مدت زمان بیشتری را خارج از منزل می گذرانند و پای آنها در طول روز، بیشتر در کفش باقی می ماند. وقتی پا برای مدت طولانی در یک فضای گرم و مرطوب قرار می گیرد، زمینه ابتلا به قارچ و مشکلات پوستی در آن بیشتر فراهم می شود. به همین دلیل به تمام آقایانی که ناراحتی خاصی در ناحیه کف پا، بین انگشتان یا حتی ناخن های خود دارند و در طول روز هم به مدت طولانی کفش پایشان می کنند، توصیه می شود حتما در منزل دمپایی روفرشی بپوشند و در اولین فرصت برای درمان بیماری شان به یک متخصص پوست مراجعه کنند زیرا از طریق راه رفتن با پای برهنه روی فرش و زمین خانه امکان انتقال بیماری های قارچی و عفونی پوستی به سایر اعضای خانواده هم وجود دارد.
اصلا به علت واگیردار بودن بیماری های عفونی پوستی است که گفته می شود اعضای یک خانواده به هیچ وجه حق استفاده از دمپایی های مشترک را ندارند. ضمن اینکه افراد مبتلا به بیماری های پوستی در ناحیه پا، بهتر است تا درمان کامل از رفتن به استخر هم خودداری کنند تا باعث انتقال بیماری شان به دیگران نشوند.

3 - بهتر است آقایان برای حفظ سلامت پاها و پیشگیری از بو گرفتن دمپایی روفرشی خود، آن را حداقل هر ۲ هفته یک بار بشویند.

4 - اگر وجود قارچ یا بیماری پوستی دیگری در ناحیه پا برای فردی تشخیص داده شود و روند درمانی را طی کند، باید پس از درمان کامل هم حتما دمپایی خود را به خوبی بشوید و خشک کند تا اگر عوامل بیماری زا در گوشه و کنار دمپایی باقی مانده اند، از بین بروند و باعث ایجاد دوباره ناراحتی و ضایعه در او نشوند.


5 - خشک بودن پا در حفظ سلامت آن تاثیر چشمگیری دارد، افرادی که پس از استحمام، لابه لای انگشتان خود را خوب خشک نمی کنند و بلافاصله دمپایی های پلاستیکی یا چرمی روبسته می پوشند، محیط مناسبی برای رشد قارچ و بیماری های پوستی خاص دیگر را فراهم می کنند.
لازم است پس از استحمام، حتما لای انگشتان خود را با یک دستمال کاغذی یا پارچه نخی تمیز، کاملا خشک کرد و تا نیم ساعت دمپایی های جاذب رطوبت مانند دمپایی های پارچه ای یا حوله ای به پا داشت تا رطوبت باقی مانده در ناحیه پا کاملا جذب شود.
بعد از این نیم ساعت، می توان از دمپایی های روفرشی معمولی که منافذ کافی برای جریان یافتن هوا دارند، استفاده کرد. با این کار پاها دیگر دم نمی کنند و بهترین شرایط برای حفظ سلامت آنها فراهم می شود.

6 - برخی از دمپایی های روفرشی از جنس چرم هستند و ممکن است پس از پوشیدن آنها با پای برهنه یا خیس، روی پا دچار قرمزی، خارش یا التهاب شود. این مشکلات به دلیل وجود آلرژی احتمالی به آن جنس خاص به وجود می آیند. ضمن اینکه رنگ به کار رفته در برخی دمپایی ها هم می تواند برای برخی افراد، ابتلا به حساسیت پوستی را به دنبال داشته باشد. به طور کلی دمپایی هایی با جنس های پلاستیکی و رنگ های روشن، کمترین آلرژی پوستی را برای افراد به وجود می آورند. در هر صورت اگر با پوشیدن دمپایی جدید، دچار التهاب، خارش یا قرمزی پا شده اید، هرگز آن دمپایی را دوباره با پای برهنه نپوشید و برای حل مشکل، به متخصص پوست مراجعه کنید.

7 - دمپایی روفرشی خوب، علاوه بر داشتن منافذ کافی برای عبور و مرور هوا، باید سبک هم باشد. اگر دقت کرده باشید، وقتی با دمپایی راه می روید، قسمت پاشنه آن مدام به پاشنه پاهایتان کوبیده می شود. حالا هر چقدر که دمپایی سبک تر باشد، ضربه های کوبیده شده به پوست پا هم سبک تر می شوند و پوست را تحریک نمی کنند.

منبع : سیمرغ
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
چطور هود آشپزخانه را تمیز کنیم ؟
ابتدا هود را خاموش کنید.با مواد شوینده خارج و داخل هود را تمیز کنید.


* مراقب باشید به لامپ و پریز برق هود آسیبی وارد نشود. سپس با آب ولرم و صابون هود را بشویید.*


پنجره فلزی را که چربی به خود می گیرد در آب ولرم حاوی مواد از بین برنده چربی خیس کنید تا چربی ها پاک شود یا این که با کمک برس هر ۲ طرف آن را بشویید و قبل از اتصال مجدد کاملا خشک کنید.


* فیلترهای فعال زغالی که قابل شست و شو نیست باید عوض شود.زغال با کثیف شدن اثر خود را از دست می دهد بنابراین هر سال و اگر زیاد پخت و پز می کنید، هر چند ماه این فیلترها را تعویض کنید. *


کثیفی را که روی پره های فن جمع شده است، با مواد شوینده تمیز کنید.

منبع :khorasannews.com
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
نکته مهم خانه داری
1 - برای از بین بردن خشهای عمیق مبلمان چوبی، یک گردو را از وسط نصف کنید و روی چوب بمالید.
در مورد چوبهای خیلی تیره، مقداری قهوه را با آب به صورت خمیر در آورید و روی قسمتهای خش شده بمالید، بعد از خشک شدن اضافه آن را پاک کنید و طبق معمول از واکس استفاده کنید.

2 - در صورت چرب شدن مبل، بلافاصله روی آن مقداری نمک بریزید.

3 - برای پاک کردن شوره کفشها و چکمهها، از مخلوط آب و سرکه استفاده کنید.

4 - در مورد ترک دیوارها خوب است بدانید استفاده از مقداری چسب و جوش شیرین ترک بیشتر را به تاخیر میاندازد.

5 - برای تمیز کردن چارچوب فلزی پنجرهها، از الکل استفاده کنید.

6 - بوی سیگار یا غذای سوخته از داخل خانه با روشن کردن شمع از بین میرود.

7 - برای از بین رفتن بوی بسیار بد سیر از روی دست کافیست یکی از ظروف استیل موجود در آشپزخانه از کاسه گرفته تا زودپز و غیره را انتخاب و دست خود را به آن بمالید.

8 - خردل خشک، بوی پیاز را از روی دست یا تخته برش از بین میبرد. آن را روی سطح مورد نظر بمالید و بعد آبکشی نمایید.

9 - استفاده از یک قاشق غذاخوری آمونیاک داخل یک ظرف آب، بوی اتاق تازه رنگ شده را از بین میبرد.

10 - شمعها را چند ساعت قبل از استفاده، داخل فریزر قرار دهید تا قطرات کمتری ایجاد شود.

11 - قرار دادن ظروف نقره گران قیمت داخل کیسههای پلاستیکی زیپدار باعث دیرتر سیاه شدن آنها میشود.

12 - برای از بین رفتن مورچهها، 2/3 پیمانه آب، 1/3 پیمانه سرکه سفید و 3 - 2 قاشق غذاخوری پودر ظرفشویی را داخل قوطی اسپری ریخته، جاهایی که مورچهها رژه میروند، بپاشید.

13 - ریحان، مگس و پشه را از محیط فراری میدهد.

14 - با گذاشتن یک تکه گچ داخل جعبه بدلیجات یا نقره و جذب رطوبت بوسیله آن، از تیره شدن آنها جلوگیری کنید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
اسراری درباره چاقوی آشپزخانه که میتواند به شما آسیب وارد کند!!
-

1. جنس و نوع تخته مهم است؟

مسلما جنس تخته خورد کردن مهم است. چوب، بامبو و پلاستیک نسبت به تختههای ساخته شده از مواد کامپوزیت برای چاقوی شما بهتر است. تختههای محکم تر مانند شیشهای(طلقی)، فلزی، سنگی و سرامیکی میتوانند چاقوی شما را به سرعت خراب کنند.


2. چاقو تیزکن ضروری است؟

نه این طور نیست که استفاده مرتب از چاقوتیزکن، چاقوی شما را به صورت مناسبی تیز کند. تیزکردن چاقو باید بعد از 5 تا 10 برش انجام شود. تیزکردن درست میتواند لبه قدیمی را برداشته و تیغه چاقو را به شکل مناسبی شکل دهد. همچنین لازم است 1 تا 2 بار در سال چاقوی آشپزخانه را توسط یک چاقوتیزکن تیز کنید.


3. آیا شستن چاقو در سینک آشپزخانه درست است؟

هرگز. در سینک آشپزخانه چیزهایی هستند که قرار دادن چاقو در آن میتواند به آنها آسیب بزند، مثلا اگر فردی متوجه وجود چاقو در سینک نباشد ممکن است چاقو آسیب جدی به فرد وارد کند، همچنین چاقو میتواند به پلاستیک ماشین ظرفشویی نیز آسیب وارد کند.


4. چاقوی گران قیمت بهتر از چاقوی ارزان است؟

خیر، بلکه معیار بهتر بودن چاقو تیز بودن آن است. حتی اگر چاقوی خوب و گران قیمتی داشته باشید اما از آن به خوبی نگهداری نکنید، به موقع و به طور مناسب آن را تیز نکنید ، در واقع احتمال آسیب رساندن به آن و خود را افزایش دادهاید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
دستمال سفره میز شما را شیک تر میکند
میز غذاخوری فضایی است که معمولا دور هم جمع شدن ها و ضیافت های گرم و خاطره انگیر خانوادگی یا دوستانه حول آن شکل می گیرد، بنابراین دقت در نکات و ظرافت های چیدمانی آن، در زیباتر شدن دکوراسیون خانه، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نخستین عنصر برای چیدمان میز غذاخوری، در بیشتر اوقات، رومیزی و دیگر منسوجات مانند دستمال سفره است که می تواند جلوه میز شما را به طور کامل دگرگون کند.

در این مطلب به نکاتی درباره خرید دستمال سفره می پردازیم:

بهتر است رومیزی و دستمال سفره های اضافی خود را به رنگ های خنثی یا سفید انتخاب کنید.
در مورد سایز، حساسیت به خرج ندهید. دستمال سفره های بزرگ همیشه شیک تر و زیباتر هستند. انتخاب دستمال سفره های ۵۰ سانتی متری انتخابی بسیار شیک و سخاوتمندانه است.

همیشه دستمال سفره هایی در اندازه های مختلف برای میهمانی های غیر منتظره در خانه داشته باشید. هر وعده غذایی، دستمال سفره ای با سایز خاص خود را می طلبد، به عنوان مثال برای شام، دستمال سفره های ۴۵ تا ۵۵ سانتی متری، ناهار ۲۵ تا ۳۵ سانتی متر و عصرانه ۱۲ تا ۲۵ سانتی متر مناسب هستند.

همیشه انتخابی ساده و ظریف داشته باشید و از پرداختن بیش از اندازه به جزئیات بپرهیزید. دستمال سفره های ساده با یک حاشیه ظریف بهترین گزینه برای میهمانی های رسمی و حتی غیر رسمی است.

از دستمال سفره های قدیمی، بدون ترس استفاده کنید. دستمال سفره های مادربزرگ خود را از داخل کشوها بیرون بیاورید و از آنها در چیدمان میز خود بهره گیرید.

دستمال سفره هایی با الیاف طبیعی خریداری کنید. این نوع دستمال سفره ها بادوام تر و از لحاظ زیست محیطی نیز سالم تر هستند.
اگر رومیزی را به رنگ خنثی و ساده انتخاب کرده اید، برای دستمال سفره از پارچه رنگی و طرح دار استفاده و این دو را با هم هماهنگ کنید تا جذابیت بصری بیشتری برای چیدمان میز شما به وجود بیاید. برای مثال رومیزی ساده با رنگی خنثی با دستمال سفره های رنگارنگ و طرح دار یا برعکس، انتخاب بسیار مناسبی است.

اگر دستمال سفره ها از نوع چروک هستند، باید آنها را قبل از قرار دادن روی میز اتو کنید، زیرا دستمال سفره های چروک جلوه ای به هم ریخته به دکوراسیون میز می دهند.

دستمال سفره های ساده را با کمک روبان های رنگی و زیبا تزئین کنید. برای این کار می توانید از روبان های چسب دار و برچسبی استفاده کنید تا بتوانید آنها را هنگام شست وشوی دستمال سفره از روی آن به راحتی جدا کنید. همچنین می توانید دستمال سفره های ساده را با لوازم جانبی جذاب و سرگرم کننده مانند حلقه های زیبا بیارایید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
20120611214956_43692.jpg

نکات مهم راجع به برچسب‌های مراقبتی لباس ها


اغلب لباس‌ها دارای علائمی هستند که دارای اهمیتی زائد در جهت نگهداری آنها می‌باشند.

چهار علائم بین المللی نگهداری منسوجات به شرح زیر می‌باشد:

دایره: خشک شویی

تشت: درجه حرارت آب، امکان اتو کشی

مثلث: استفاده از مواد سفید کننده محتوی کلر

(×) بر روی هر یک از این علائم نشانه آن است که کالای مورد نظر تحمل مورد علامت گذاری را ندارد.
نقش تشت با شماره‌هایی درون آن به این معناست که لباس را می توان تا آن درجه حرارت شست.

شماره دو رقمی که در تصویر درج می شود نمایشگر درجه حرارت آب بر حسب سانتی گراد است
.
نقش دست در داخل تشت آب به این معناست که لباس را باید فقط با دست بشویید نه به وسیله ماشین.


تصویر اتو: مشخص کننده درجه حرارت اتو می‌باشد.

اگر در وسط بدنه اتو یک نقطه وجود داشته باشد یعنی فقط اتوی سرد به کار ببرید.

اگر بر روی بدنه اتو دو نقطه وجود داشته باشد یعنی درجه حرارت اتو باید متوسط باشد.

اگر بر روی بدنه اتو سه نقطه وجود داشته باشد یعنی اتوی داغ به کار ببرید.

نقش یک مثلث به این معناست که میتوان از ماده سفید کننده استفاده کرد.

البته اگر روی تصویر مثلث علامت ضربدر کشیده شده باشد معنای آن این است، از بکار بردن ماده سفید کننده خودداری شود.

برای خشک کردن لباس نیز علائمی وجود دارد که بهترین طریق خشک کردن لباس را نشان می‌دهند.

الف- این تصویر نشانگر آن است که لباس روی طناب خشک شود.

ب- این تصویر نشانگر آن است که لباس باید بدون چلانیدن خشک شود.

ج- تصویر مقابل یعنی لباس روی سطح مسطحی پهن شود تا خشک شود.
چ- این علامت به این معناست که لباس باید با چرخاندن در ماشین خشک شود.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
نکاتی در مورد نگهداری از کابینت های MDF
برای تمیز کردن کابینت و دیگر سازه های MDF ازیک اسفنج مرطوب استفاده فرمائید و از اسکاچ و شوینده های اسیدی جدآ خودداری کنید ، زیرا استفاده از این مواد به کابینت و یراق آلات آن آسیب میرساند .
2- برای پاک نمودن کابینت یا سازه های MDF از یک دستمال نمدار آغشته به مواد شوینده استفاده نمائید و پس از آن با یک دستمال نمدار چندین بار پاک و در انتها خشک نمائید .

3- هرگز دستمالهای خیس آشپزخانه را برای خشک شدن از دربها یا دستگیره کابینت آویزان نکنید ، زیرا تماس طولانی رطوبت با کابینت ، باعث آسیب جدی به آن میشود .

4- برای پاک نمودن دربهایی که قاب پروفیل MDF یا آلومینیومی دارند ، مراقب باشید مواد شوینده و آب به داخل درزها نفوذ نکند . زیرا با نفوذ آب به مرور باعث کپک زدگی و ایجاد باکتری خواهد نمود ، و در آخر باعث خرابی دربها خواهد شد .

5- هرگز دربهای کابینت های دیواری را باز نگذارید . زیرا بخار و گرمای حاصل از پخت و پز باعث آسیب دیدن آنها میشود

6- درب را بیش از زاویه معمول باز ننمائید ، زیرا رگلاژ دربها بهم خورده و باعث سائیدگی بین دربها و بدنه خواهد شد .

7- برای پاک کردن لک ، اثرات دست ، جوهر و ماژیک هرگز از موادی چون وایتکس ، آستون ؛ الکل صنعتی ، مستقیمآ استفاده نفرمائید . زیرا این مواد میتواند به سطح رو کش دار MDF آسیب برساند . برای استفاده از این مواد بهتر است آن ها را با آب رقیق کرده و مورد استفاده قرار دهید .

8- شیشه های حاوی سرکه ، روغن ، مربا و ترشیجات را قبل از اینکه داخل کابینت بگذارید مطمئن شوید ، زیر آن تمیز و یا درب آن باز نباشد زیرا در بلند مدت باعث ایجاد لک و تغییر رنک کابینت شما خواهد شد .

9- صفحات کابینت از جنس HPL یا کرین ( سنگ مصنوعی ) آنتی باکتریال میباشد که مقاومت خوبی در برابر ضربات و گرما دارد اما در بعضی از مواقع بنا به درخواست مشتری به خاطر ارزانتر شدن قیمت کابینت از همان جنس درب کابینت که لبه آن به مقدار 8 سانت دوبل شده و PVC میشود را مورد استفاده قرار میدهند . که مقاومت آن مانند صفحه به اصطلاح ما کابینت سازها شرکتی نمی باشد . بنابر این هم در مورد صفحه شرکتی و کرین و هم در مورد صفحه دوبل شده باید به نکات زیر توجه فرمائید .

الف- از بریدن نان و دیگر مواد غذایی بر روی

ب - از تراشیدن لک و غذاهای ریخته شده خشک یر روی صفحه و شستشوی آن با مواد شوینده اسیدی جدآ خودداری نمائید .

پ - از تجمع آب دور سینک و گوشه های صفحه کابینت به مدت طولانی جلوگیری کرده و با دستمال خشک نمائید ، زیرا در طولانی مدت باعث از بین رفتن آب بندی و ایجاد پوسیدگی در کابینت شما خواهد شد .

ت – ظروف داغ را مستقیمآ روی صفحه کابینت قرار ندهید و از زیر قابلمه ای که در همه منازل متداول است استفاده فرمائید .

ث – از گذاشتن اجسام سنگین بر روی قسمتی از صفحه که زیر آن خالی است (لباسشوئی ) صفحه جدآ خودداری نمائید .
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
بـرق انـداخـتـن شـیـشـه‌هـا در ۵ حـرکـت
آلودگی‌هایی هستند که شما را مجبور می‌کنند هر چند روز یک‌بار شیشه‌های خانه‌ را نظافت کنید… احتمالا پس از تمیز کردن شیشه‌های خانه با دستمال گردگیری، متوجه پرزهای دستمال و خطوط ریزی که از آن به جا می‌ماند، شده‌اید. در این حالت معمولا مجبور می‌شوید دوباره شیشه‌ها را با یک دستمال دیگر تمیز کنید. اما این تنها یکی از مشکلات رایج در نظافت شیشه‌ها و آینه‌های منزل است. این مطلب، ضمن اینکه شما را با مشکلات نظافت شیشه‌های منزل آشنا می‌کند، راه‌هایی را به شما آموزش می‌دهد تا تمام شیشه‌ها و آینه‌های خانه‌تان را تمیز و درخشان کنید.
1 - پاک‌کننده‌ای مخصوص خودتان بسازید
شما به راحتی می‌توانید یک پاک‌کننده موثر و در عین حال ارزان بسازید. اگر یک افشانه خالی در منزل دارید، آن را بشویید و پاک‌کننده مخصوص خودتان را در آن بریزید و از این پاک‌کننده برای تمیزکردن شیشه‌ها و سطوح شیشه‌ای (مانند روی میز مبلمان و وسایلی از این قبیل) کمک بگیرید.
برای تهیه این پاک‌کننده کافی است ۲ قاشق چای‌خوری آمونیاک، ۲/۱ پیمانه الکل یا سرکه و ۴/۱ قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را با هم ترکیب کنید.
این محلول را با یک قیف در شیشه اسپری پاک‌کننده بریزید. حالا می‌توانید اسپری مخصوص‌تان را برای تمیز کردن شیشه‌ها به کار بگیرید؛ با این تفاوت که این بار پس از نظافت، از درخشندگی شیشه‌های و آینه‌های خانه شگفت‌زده خواهید شد.
2 - از بعضی ‌روزنامه‌ها کمک بگیرید!
برای پاک‌کردن لکه‌های روی شیشه، گردوغبار و خطوط ریز به جا مانده از نظافت قبلی، یک روزنامه قدیمی‌ بردارید و کمی‌ پاک‌کننده را روی آن اسپری کنید و روی شیشه بکشید. پس از تمیز کردن آلودگی‌ها، برای خشک کردن شیشه، از یک روزنامه خشک دیگر استفاده کنید.
با استفاده از روزنامه، نه تنها دیگر خبری از پرز و خطوط ریز نخواهد بود، بلکه شیشه‌ها نیز تمیزتر و شفاف‌تر خواهند شد. حتی می‌توانید مایع پاک‌کننده را داخل یک سطل کوچک بریزید و ابتدا روزنامه را کاملا به آن مایع آغشته کنید و روی شیشه‌ها بکشید و سپس با یک روزنامه خشک، آن را تمیز کنید.
3 - از کاغذ صافی مخصوص قهوه استفاده کنید
اگر نخواستید برای تمیز کردن شیشه و آینه از روزنامه کمک بگیرید، می‌توانید کاغذ صافی قهوه استفاده کنید. کاغذهای صافی قهوه بسیار ارزان هستند و مانند روزنامه، شیشه‌ها را شفاف، تمیز و عاری از پرز خواهند کرد.
برای انجام این روش نیز مانند روش قبلی باید کاغذ صافی را به مایع پاک‌کننده آغشته و سپس شیشه‌ها را تمیز کنید. بعد باید یک کاغذ صافی خشک دیگر روی شیشه بکشید تا کاملا تمیز و خشک شود.
4 - از ابر و اسفنج تخته پاک‌کن استفاده کنید
آیا زمانی که به مدرسه می‌رفتید، این موقعیت برایتان پیش آمده بود که معلم پس از زمان مدرسه، شما را نگه دارد و مجبورتان کند گردوغبار تخته‌پاک‌کن را بگیرید؟ حالا پس از گذشتن این همه سال و پشت‌سر گذاشتن آن احساسات تلخ، می‌توانید از آن اسفنج خاطره‌انگیز برای تمیز کردن شیشه‌های خانه‌تان استفاده کنید!
پس از شستن و تمیز کردن شیشه با روزنامه یا کاغذ صافی قهوه، یک اسفنج تمیز بردارید و روی شیشه‌ها بکشید. خواهید دید که این اسفنج، چه اثر شگفت‌انگیزی خواهد داشت و چگونه شیشه‌های خانه‌تان را شفاف و درخشان خواهد کرد.
5 - شیشه‌ها را هنگامی‌که نور مستقیم آفتاب به آنها می‌تابد، تمیز نکنید
مهم نیست که از کدام یک از روش‌های بالا برای تمیز کردن شیشه استفاده می‌کنید، فقط به خاطر داشته باشید زمانی که نور آفتاب به طور مستقیم به شیشه‌ها می‌تابد، باید از تمیز کردن آنها بپرهیزید. این موضوع برای وقتی که باد گرم و خشک می‌وزد نیز صدق می‌کند.
اگر زمانی که شیشه‌ها مرطوب باشند، بسیار گرم شوند؛ قبل از اینکه شما بتوانید از کاغذ یا روزنامه برای خشک کردن آن استفاده کنید، خشک خواهند شد و تمامی ‌لکه‌های ناشی از رطوبت روزنامه و کاغذ، روی آن خواهند ماند و شیشه‌ها بسیار آلوده‌تر به نظر می‌رسند.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
نکات فوق العاده مفید
1-مشکل مورچه ها:پوست خیار را در جلوی لانه مورچه ها قرار دهید

2-براي به دست آوردن يخ پاك و تميز آب را اول بجوشانيد


3-براي درخشندگي آينه آن را با اسپرايت پاک کنید:


4-براي پاك كردن آدامس از روي لباس: لباس را به مدت 1 ساعت در فريزر قرار دهید


5-براي سفيد كردن لباس هاي سفيد: لباس را همراه با يك تكه ليمو به مدت 10 دقيقه در آب داغ خيس كنيد
.

6-براي درخشندگي مو: يك قاشق سركه به موهاي خود زده سپس آب بكشيد:


7-براي جلوگيري از ريزش اشك هنگام پوست كندن پياز آدامس بجويد
.

8-براي جوشاندن سريع سيب زميني پيش از جوشاندن سيب زميني را فقط از يك جهت پوست بکنید

.
9-براي جوشاندن سريع تخم مرغ به آب آن نمك اضافه كنيد
.

10-براي امتحان تازه بودن ماهي: آن را در يك كاسه آب سرد بگذاريد در صورتي كه ماهي شناور شود تازه است



11-براي امتحان تازگي تخم مرغ: آن را در آب بگذاريد اگر به صورت افقي قرار گرفت تازه است.اگر به صورت كج قرار گرفت 3-4 روزه است . اگر عمودي قرار گرفت 10 روزه است. اگر شناور شد كهنه است
.

12-براي پاك كردن اثر جوهر از روي لباس: خمير دندان را روي لكه جوهر قرار دهيد و بگذاريد خشك شود سپس بشوري.

13-براي خلاص شدن از دست موش: در محلي كه موش را پيدا كرده‌ايد فلفل سياه بپاشيد. موشها فرار خواهند كرد..


14-براي خلاص شدن از دست حشرات در هنگام شب: برگهاي نعنا را نزديك تخت و بالش و در اطراف اطاق خود قرار دهيد.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
نکات اصلی خانه داری برای خانم ها
رفع لکه های شمع از فرش :
اگر تکه شمع داغی روی فرش افتاده ، یک برگ کاغذ خشک کن یا کاغذ قهوه ای بردارید و روی سطح سوخته یا شمع بگذارید. اتو را داغ کنید. و روی محل مورد نظر قرار دهید تا شمع جذب کاغذ شود.

2. شستشوی گل مصنوعی :
برای نظافت گلهای مصنوعی از آب نیمه گرم همراه با مخلوطی از مایع ظرفشویی استفاده کنید. و گلها را داخل این محلول درست شده قرار دهید و سپس با گذشت چند دقیقه ، با اب نیمه گرم ، شست و شوی دهید.

3. باران و شوره کفش :
اگر نشاسته ای از سفیدی یا شوره هایی روی کفش خود دیدید ، مخلوط آب و سرکه که یکی از نتیجه بخش ترین محلولهای شیمیایی دست ساز است را آماده کنید و روی کفش بمالید. خواهید دید که هیچ اثری از شوره باقی نخواهد ماند

4. نکته هایی بر تزئین منزل به سبک مدرن :
مدرنیسم سبکی است که بیشتر به شییوه تفکر ارتباط دارد تا منزل ارایی. اما سبکی نیز به نام مدرنیسم در طراحی منزل به وجود آمده که طراحی ساده را توصیه می کند. هر وسیله بنا به کاربرد خود در خانه قرار داده می شود و وسایل زائد در این سبک جایی ندارد.

5. دیوارها :
تا حد امکان باید گچکاریها را محو کرد. به همین منظور باید رنگ گچبری دیوار را به رنگ سفید درآوریم تا مشخص نباشد. از کاغذ دیواری نباید در سبک مدرن استفاده شود ، برای تنوع می توانید به یکی از دیوارها اینه نصب کنید.

6. پنجره ها :
برای داخل شدن حداکثر نور به داخل خانه ، پنجره ها حتی الامکان باید ساده باشند. و پرده ای که به آنها نصب می شود ، از جنس کتان ابریشمی یا حتی از کرکره های بسیار ظریف سفید رنگ باشد. در سبک مدرن ، نور نقش مهمی ایفا می کند ، به همین منظور با سفید کردن دیوارها و پرده ها خانه روشن تر به نظر می رسد.

7. کف :
کف خانه حتی الامکان باید یکپارچه و بدون درز باشد. می توانید یا فرش بزرگ پهن کنید. که کف را یکپارچه بپوشاند یا اینکه کف را سنگ کنید و یک قالیچه ساده روی آن پهن کنید.

8. اسباب خانه :
در سبک مدرن مسلماً باید از جنس چرم و چوب بباشند و نباید از مبلهای بزرگ راحتی در خانه استفاده کرد. تعداد گیاهانی که در خانه قرار داده می شوند ، نباید از یک یا دو عدد بیشتر شود. بلکه باید از گیاهان با طراوت استفاده شود. در سبک مدرن وسایل تزئینی بسیار کم در خانه به کار می روند و می توانند شامل نقاشیهای مدرن یا مجموعه های ظریف باشند.

9. طریقه تمیز کردن گلدان
برای تمیز کردن گلدانی که خاک آن را خالی کرده اید ، ولی هنوز جرم دارد، لازمست آن را ابتدا با آب سرد بشویید و سپس محلول غلیظی از سرکه ونمک را داخل گلدان بریزید و مدتی صبر کنید ، تا اینکه جرم ها از دیواره گلدان جدا شود.

10. طریقه تمیز کردن ظروف چینی
اگر می خواهید ظروف چینی شما تمیز و براق شود ، آنها را داخل دیگی که پر از آب سرد و پودر لباسشویی است ، قرار دهید و زیر دیگ را روشن کنید تا آب به جوش آید. و چند دقیقه ای به همان حالت بجوشد.

11. لکه های کهنه
لکه هایی را که از مدتها پیش بر روی رومیزی و یا لباس باقی مانده اند را با محلول زیر پاک کنید : دو تا قاشق غذا خوری پودر لباسشویی ، سه قاشق غذا خوری سرکه و یک لیتر آب گرم را با هم مخلوط کرده و لکه را با آن بشویید.

12. لکه قیر :
برای از بین لکه قیر روی پارچه ، از بنزین و کره می توان استفاده کرد.

13. لکه ناشی از زنگ زدگی :
اثر زنگ فلزات ، به خصوص رگه های فلزی بر روی لباس را می توان با لیمو ترش از بین برد. لیمو ترش را از وسط به دونیم کنید و آن را روی لکه مورد نظر فشار دهید ، و آب آن روی لک زدگی بریزد. سپس یک لایه نمک روی آن ریخته و لباس را در مقابل آفتاب آویزان کنید.

14. چرا مربا کپک می زند ؟
یکی از دلایل کپک زدن مربا آنست که کاملاً پخته نشده است. اگر مربای شما کپک زده یک لایه از روی آن را با قاشق بردارید. و بقیه مربارا دوباره بپزید. هنگام تهیه مربا، از قاشق چوبی استفاده کنید.

15. یخچال را کجا بگذاریم؟
هرگز یخچال را در نزدیکی اجاق گاز یا آبگرمکن قرار ندهید ، زیرا حرارت ناشی از پخت و پز اجاق گاز ، باعث کاهش عمر دستگاه می شود. محل استقرار یخچال باید بین 15 تا 20 سانتی متر از دیوار فاصله داشته باشد.

16. راه مناسب برای باز کردن یخ مواد منجمد شده
برای آب کردن یخ خوراکی منجمد شده ، آنها را در یخچال بگذارید. این کار علاوه بر اینکه باعث می شود مواد غذایی با سرعت کمتری از حالت انجماد خارج شوند، در انرژی مصرفی توسط یخچال نیز صرفه جویی خواهد کرد.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
چند نکته آموزنده و پر کاربرد در خانه داری
نظافت و پاکیزه کردن خانه همیشه دغدغه ی خانم‌ها بوده است. چه نیکو رسمی است. خانه تکانی، سنتی ارزشمند و جالب برای پاک کردن و زیبا سازی خانه است. در این سلسله مقالات، با راه کارهای مفیدی برای تمیز کردن منزل و وسایل آن آشنا می‌شوید:



تمیز کردن دیوارهای رنگ روغنی

برای تمیز کردن دیوارهایی که رنگ روغنی دارند، از این محلول استفاده کنید: یک سطل آب گرم، یک دوم پیمانه بوراکس (Borax)، یک دوم قاشق مرباخوری مایع ظرفشویی و یک قاشق غذاخوری آمونیاک؛ حین استفاده از محلول حتماً دستکش بپوشید. (بوراکس را می‌توانید از مغازه‌های مواد شیمیایی- بهداشتی تهیه کنید)

تمیز کردن کاشی و سرامیک

مخلوط یک پیمانه آمونیاک، یک چهارم پیمانه جوش‌شیرین و یک دوم پیمانه سرکه در یک سطل آب داغ نیز فرمول دیگری برای تمیز کردن سطح دیوارهای رنگ روغنی و یا کاشی و سرامیک است.

پاک کردن لکه مداد رنگی

لکه‌های مداد رنگی بچه‌ها روی دیوار را به وسیله یک مسواک کهنه و کمی خمیردندان پاک کنید.

پاک کردن لکّه مداد شمعی یا مداد آرایشی

بهترین کار برای پاک کردن این لکّه‌ها استفاده از روغن بچه یا شیر پاک کن است. برای این منظور با پنبه آغشته به شیرپاک کن یا روغن بچه به محل لک بمالید.

لکه شمع بر روی کاغذ دیواری

ابتدا پارافین را با قراردادن یخ بر روی آن جدا کرده و پس از کندن توسط جسمی تیز، لکّه و چربی باقی مانده را با روش اتو و کاغذ مومی و یا دستمال حوله‌ای از بین ببرید. کاغذ و یا دستمال را بر روی لکّه قرار داده و اتوی گرم را بر روی آن بگذارید. سپس کاغذ و یا دستمال را جا به جا کرده تا برای دفعات بعدی همان محل جذب لکّه، به طور مجدد بر روی لکّه قرار نگیرد.

تمیز کننده دیوارهای رنگ شده

برای تمیز کردن دیوارهای رنگ شده ی منزل، ترکیب نصف پیمانه آمونیاک، یک چهارم پیمانه سرکه سفید و یک چهارم پیمانه جوش‌شیرین در یک سطل آب‌گرم را امتحان کنید (منظور دیوارهایی با رنگ پلاستیک یا رنگ روغن است). این تمیز کننده ارزان و قوی، دیوارها را تمیز و براق خواهد کرد.

پاک کردن شوره و سفیدک روی کاشی و سرامیک

شوره و سفیدک روی کاشی و سرامیک را می‌توان با مالش دادن یک تکه لیموترش یا دستمال آغشته به سرکه روی سطح مورد نظر از بین ببرید. در ضمن واکس اتومبیل نیز تمیزکننده خوبی برای کاشی است. آن را به کار گیرید و پیش از خشک شدن با دستمال نرم مالش دهید.

تمیز کردن دیوار آجری

برای پاک کردن لکّه از روی آجر، سطح مورد نظر را با آجر مشابه دیگر بسایید و یا از تکه‌ای سمباده نرم کمک بگیرید.

زمان تمیز کردن شیشه‌ها

توصیه می‌شود در روزهای بسیار سرد که شیشه‌ها یخ زده‌اند آنها را پاک نکنید. در این وضعیت شیشه‌ها بسیار ترد و شکننده می‌شوند و امکان شکستن آن زیاد است.

تمیز کردن شیشه‌های رسوب گرفته

شیشه‌هایی که لکّه و رسوبات آب روی آن است را با مخلوط آب و سرکه سفید تمیز کنید.

شیشه پاک کن خانگی

برای تهیه یک شیشه پاک‌کن خودتان در منزل اقدام کنید، دو پیمانه آب، نصف پیمانه الکل و یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی، محلولی معجزه‌آسا برای تمیز کردن شیشه‌ها و آینه است. محلول را روی شیشه اسپری کنید و با دستمال تمیز شیشه را پاک کنید.

بر طرف کردن لکّه حشرات

لکّه‌هایی که به وسیله حشرات روی پنجره‌ها به‌وجود می‌آید، می‌توانید با چای سرد از میان ببرید.

پاک کردن گوشه‌های پنجره

برای از بین بردن لکّه‌های سیاه که در گوشه‌های پنجره به‌وجود می‌آید، از مسواک کهنه استفاده کنید. به این ترتیب که آن را در مخلوط آب و مایع سفید کننده وارد کنید و سپس روی محل مورد نظر بکشید.

استفاده از روزنامه

پنجره‌ها را می‌توانید با روزنامه آغشته به مخلوط آب و سرکه سفید براق کنید.

شیشه پاک‌ کن با سرکه

اگر شیشه پاک کن شما تمام شده است، دست نگه دارید و خودتان در منزل به روشی بسیار ساده، آن را تهیه کنید. در یک افشانه، سه قاشق غذاخوری آمونیاک، یک قاشق سرکه و مقداری آب سرد بریزید. این محلول را روی سطح شیشه‌ای مورد نظر اسپری کنید و با دستمال یا روزنامه تمیز پاک کنید. روش دیگر این است که یک چهارم فنجان سرکه را در دو لیتر آب گرم حل کنید و با دستمال آغشته به این محلول شیشه را پاک کنید. همچنین می‌توانید محلول را روی سطح شیشه اسپری کنید و با روزنامه خشک کنید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
خانم خانه دار بد نیست بدانید
ـ یك قاشق سوپخوری آرد یا شكر مساوی با ۲۵ گرم است و یك قاشق سوپخوری روغن آب كرده نیز مساوی با ۲۰ گرم می باشد.

ـبرای از بین بردن شكرك مربا، كمی آب و كمی آبلیمو یا جوهر لیمو به آن اضافه كنید و چند دقیقه بجوشانید تا شكرك آن، از بین رفته و برای همیشه سالم باقی بماند.

ـاگر مربا كپك زد به معنی این است كه جوش آن كم بوده است، برای جلوگیری از كپك، بهتر است كه زمان جوش را آنقدر اضافه كرد تا شیره آن (قوام) آید.

ـبرای این كه سبزیجات آب پز مانند لوبیا، گل كلم، و غیره رنگ خود را سبز حفظ كند، لازم است آب را جوش بیاورید، سپس سبزیجات را در آن بریزید، ضمناً ریختن یك استكان شیر در آب پخت گل كلم آن را سفید حفظ می كند.

ـنخود سبز، لوبیا سبز، اسفناج در زمان پخت سریعاً رنگ خود را از دست می دهند، لازم است كه بعد از ریختن این سبزیجات در آب جوش، فوراً مقدار كمی جوش شیرین نیز به آن اضافه كنید، معمولاً نخودفرنگی را به نسبت هر كیلو نخود یك قاشق مرباخوری جوش شیرین و برای هر نیم كیلو لوبیای سبز، دو قاشق مرباخوری جوش شیرین حساب می شود و بالاخره برای هر ۳ كیلو اسفناج، یك قاشق مرباخوری جوش شیرین كفایت می كند.

ـشستن ظروف و قابلمه و سایر وسایل چرب آشپزخانه بسیار مشكل است، برای آسانی كار بهتر است اول چندقاشق سركه همراه آب درظروف چرب بریزید و بعد از چند دقیقه آنها را به راحتی بشویید.

ـ برای این كه نخ كفش به راحتی در سوراخ كفش برود، سر آن را لاك ناخن بی رنگ بزنید.

ـ خارهای ریز در پوست دست فرو می رود و بیرون آوردن آنها مشكل است، در این صورت كافی است كه آن قسمت از پوست را چرب كنید، خار در مدت كوتاهی سرخورده و خارج می شود.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگر عسل شما شکرک زده

می توانید عسل را در ظرفی كه در آن محكم بسته می شود بریزید، به صورتی كه آب داخل آن نشود حالا ظرف بزرگتر دیگری بردارید و داخل آن آب بریزید و ظرف عسل را ایستاده درون ظرف بعدی بگذارید. برای این كه ظرف عسل وارونه نشود یا تكان نخورد، یك جسم سنگین روی آن بگذارید تا ثابت بماند. حالا اجاق گاز را روشن كنید تا آب جوش بیاید. با بخار آب، عسل به حالت اولیه برمی گردد و دیگر شکرک نمی زند.

جلوگیری از وارفتن كوفته تبریزی

برای اینكه كوفته های شما در آب از هم نپاشد ، قدری آرد و تخم مرغ به مواد آن بیافزائید 2_ می توانید مقداری عدس خام را چرخ کرده و در موادتان از آن استفاده کنید 3_ پس از گلوله کردن کوفته ها و قرار دادن در قابلمه،حرارت آتش را زیاد كنید تا بجوشد و سپس کم کنید تا با آرامش بپزد.



اگر فلفل غذای شما زیاد شد

اگر فلفل بیش از اندازه به غذایتان زده اید و خیلی تند شده است ، (با توجه به طعم اصلی غذا) چند دقیقه قبل از آن كه غذا را از روی حرارت بردارید ، آب یك عدد لیمو ترش تازه را در آن بریزید و خوب هم بزنید. به طرز قابل ملاحظه ای تندی غذا از بین خواهد رفت.



اگر حبوبات بی نمك شده

اگرحبوبات شما بی نمك شد هرگز نمك خشك روی آن نریزید ؛ بلكه مقدار نمك مورد نیاز را در آبجوش حل كنید، سپس داخل حبوبات پخته بریزید تا نمك به همه جای حبوبات برسد.



برای پخت بهتر ماكارونی

1-چند قاشق غذا خوری روغن داخل ماكارونی در حال جوشیدن بریزید.

2- چند قاشق آبلیمو داخل ظرف ماكارونی در حال جوشیدن بریزید.

3- مقداری نمک به آب در حال جوشیدن آن اضافه کنید.

4- چند قاشق آبلیمو به مایه ماكارونی اضافه كنید تا ماكارونی شما لذیذتر شود.



خوشمزه تر شدن كوكو سبزی:

برای خوشمزه تر شدن كوكو سبزی ، از گردوی خرد شده و زرشك(بر اساس ذائقه ی خود) در مخلوط موادتان استفاده كنید؛ كوكوی شما بسیارخوشمزه و مفیدتر می شود.



اگر نمک نمکدان شما مرطوب می شود

برای اینكه نمك راحت تر از نمك پاش خارج شود، می توانید چند عدد برنج خشك داخل نمك پاش بریزید.



چند نكته در مورد رب گوجه فرنگی:

1- متأسفانه بسیاری از خانمها بعد از خرد كردن گوجه برای درست كردن رب، آب سفید آن را دور می ریزند، تا رب آنها قرمزتر شود. در صورتی كه این كار بسیار اشتباهی است. چون تمام املاح معدنی لازم برای بدن داخل همان آب سفید است . در ضمن همین آب سفید مانع فاسد شدن رب می شود.

2- برای اینكه رب شما قرمز شود آب گوجه را داخل ظرف استیل بجوشانید. 3- روی ظرف رب ، كمی روغن آب شده بریزید تا دیگر كپك نزند.



از بین بردن بوی غذا

اگر خانه ی شما از بوی غذا پرشده و باعث ناراحتی خانواده می شود، از دود اسفند و یا دود خاكشیر استفاده كنید . با دود كردن دارچین هم می توانید بوی غذا را كاملاً از بین ببرید . علاوه بر آن ، دود اسفند باعث ضد عفونی كردن محیط هم می شود.



خاک قند را چه کنیم

خاکِ قند را می توانید با آسیاب کردن کاملاً یک دست کنید و به جای شکر به کار ببرید.



آب کردن شکلات تخته ای

راه اول: تکه های شکلات را در کاسه ای قرار دهید و نصف استکان قهوه ی داغ روی آن بریزید. هم زود آب می شود و هم شیرینی شما خوش طعم می شود.

راه دوم : استفاده از روش طبخ غیر مستقیم . شکلات را در یک ظرف گود بریزید و این ظرف را در ظرف بزرگتر حاوی آب گرم قرار دهید ؛ ظرف بزرگ را روی حرارت کم قرار دهید و شکلات را مرتب هم بزنید تا آب شود.



سالم آب پز کردن سیب زمینی

برای پختن سیب زمینی آب پز، فراموش نکنید یک یا دو قاشق غذا خوری نمک به آن بیفزایید تا سیب زمینی ها ترک برندارند.



کاهوی اضافه

اگر چند برگ کاهو اضافه آمده و به اندازه ای نیست که بتوان با آن سالاد درست کرد، می توانید که آن را خرد کنید و به کوکو سبزی بیفزایید و یا برای ته دیگ مانند نان در کف قابلمه قرار دهید، بسیار خوشمزه خواهد شد.



استفاده ی بهینه از برنج خرد شده

برنج خرد شده را می توانید در سوپ ، آش و دلمه استفاده کنید زیرا بهتر لعاب می اندازد و غذا یا دسر شما را خوشمزه تر می کند .



اگر می خواهید کیک بپزید و شیر ندارید

برای تهیه ی انواع کیک، به جای شیر می توانید آب میوه را جایگزین کنید، به این ترتیب طعم کیک شما هم تغییر خواهد کرد.



نکاتی در مورد تخم مرغ آب پز

برای آب پز كردن تخم مرغ ، مقدار كمی نمك و سركه به آب اضافه كنید. در این حالت ، اگر پوست تخم مرغ شكسته شود ، سفیده بیرون نمی ریزد. تخم مرغها را با حرارت كم بپزید.در صورتی كه ته تخم مرغ را با سنجاق سوراخ كنید موقع آب پز كردن ، پوسته ی آن شكاف برنمی دارد. برای اینكه بعد از پختن پوست را به آسانی جدا كنید ، می توانید تخم مرغ را بعد از اینكه از آبجوش خارج كردید در آب سرد قرار دهید .



چگونه تخم مرغ سالم را تشخیص دهیم ؟

ابتدا قدری محلول آب و نمك درست كنید. (یك لیتر آب در 120 گرم نمك) . سپس تخم مرغها را در این محلول قرار دهید. تخم مرغ خیلی تازه و سالم در ته ظرف به صورت عمودی می ایستد، اما تخم مرغ سالم ولی كمی كهنه در قسمتهای میانی آب معلق می ماند و تخم مرغهایی كه در سطح آب بصورت افقی قرار می گیرند فاسد هستند.



استفاده بی درد سرتر از فر

هر گاه از جوجه گردان فر استفاده می كنید: روی سینی زیرین یك ورق فویل ( كاغذ آلومینیوم ) بگذارید و بعد از استفاده بردارید تا فر كثیف نشود.
برگرفته ازوب سایت تبیان
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
قابل توجه خانم های خانه دار ؛ 6 ماده پاک کننده سالم و طبیعی
نظافت و تمیز کردن منزل نیاز به کمک گرفتن از نظافتچی و مواد شست و شوی گران قیمت ندارد.به گزارش پرشین وی ، در حقیقت خیلی ساده می توانید موادی طبیعی برای تمیز کردن منزل بکار ببرید که حساسیت زا و آلرژی زا نباشند ؛پول و سلامتی تان را حفظ کنید.

1- روغن درخت چای
این روغن گیاهی یکی از مواد تمیز کننده طبیعی مفید است. برای گردگیری کردن وسایل خانه و حتی وسایل چوبی چند قطره از آن را در مقداری آب مخلوط کرده و داخل یک شیشه اسپری بریزید و با یک پارچه تمیز و خشک نظافت را آغاز کنید.


2- آمونیاک
این محلول برای پوست و چشم ها خطرناک است ، اما برای وسایل خانه هیچ ضرری ندارد و به آنها هیچ آسیبی نمی رساند. می توانید شیشه ها و آینه ها را براحتی با محلول آمونیاک و آب تمیز کنید.


3- نمک زبر
نمک زبر و لیمو برای تمیز کردن سینک ظرفشویی و سطح فلزی کابینت ها بسیار موثر است. همچنین نمک زبر برای صیقل دادن وسایل فلزی بسیار مفید و مناسب است ؛ از یک اسفنج یا اسکاچ برای تمیز کردن کمک بگیرید.


4- سرکه سفید
زمانیکه کمی سرکه سفید را با کمی آب صابون مخلوط کنید ، محلولی بدست می اید که برای تمیز کردن شیشه ها و سطح زمین موثر خواهد بود.


5- لیمو
برای ضد عفونی کردن سطل زباله یک لیمو را برش داده و داخل آن بگذارید. همچنین برای تمیز کردن سطوح حمام ، دستشویی کمی آب لیمو را با نمک زبر مخلوط کنید و آنها را تمیز کنید.


6- جوش شیرین
برای از بین بردن بوی یخچال و فریزر یک بسته جوش شیرین در باز را داخل آن بگذارید.جوش شیرین برای تمیز کردن سینک ظرفشویی و سطوح آهنی نیز مفید و موثر خواهد بود.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
چگونه میوه و سبزی را تازه نگه داریم؟



میوه ها و سبزی ها ازجمله مهم ترین گروه های غذایی هستند که مصرف روزانه شان برای تمام سنین بین ۳ تا ۴ واحد توصیه می شود. با خوردن آنها می توان ویتامین ها و املاح بسیاری را به بدن رساند.

نگهداری آنها نیز موضوع مهمی است که کمتر مورد توجه قرار می گیرد زیرا باید برای هریک از این اقلام یک روش شستشو و قراردادن در یخچال را انتخاب کرد که درصورت به کاربردن کمی تغییر، می توان تازه ماندن آنها را طولانی تر کرد. پس توصیه های زیر را با دقت مطالعه کنید.



۱ – سبزیجاتی مانند کاهو را باید میان دستمال کاغذی بپیچید و در ظروفی دردار قرار دهید. هرگز نباید آنها را با چاقوی فلزی قطعه قطعه کنید و در یخچال بگذارید زیرا در این صورت کاهوها قهوه ای خواهند شد.

۲ – مطمئن شوید که میوه های شما در یخچال در دمای ۱ درجه سانتی گراد هستند.

۳ – یادتان باشد که میوه ها نفس می کشند بنابراین قراردادن آنها در کیسه باعث سریع تر شدن فرآیند رسیدن آنها خواهد شد پس اگر رسیده هستند، آنها را در کیسه نگذارید.

۴ – سعی کنید از میوه فروشی هایی که میوه و سبزی های تازه می آورند، خریدتان را انجام دهید زیار هرچه میوه ها و سبزی ها خریداری شده تازه تر باشند دوره ماندگاری شان طولانی تر خواهد بود.

۵ – جای مناسب را برای نگهداری میوه هایتان انتخاب کنید، به طور مثال میوه هایی مانند انواع توت و آلبالو را بهترا ست در پایین ترین قسمت یخچال جای دهید اما میوه های بزرگی مانند گلابی، موز، پرتقال و هلو را می توان در دمای اتاق (البته دور از نور خورشید و گرما) نگهداری کرد.

۶ – دائما میوه هایتان را بررسی کنید و آنهایی که سطح شان خراب یا له شده و لکه دار هستند را از بقیه جدا کنید.

۷ – برای تازه ماندن پیاز، سیر، موسیر و سیب زمینی هرگز آنها را در یخچال نگذارید. بلکه آنها را در محیطی خنک، تاریک و خشک قرار دهید.



۸ – سیب های رسیده را از سایر میوه های تازه جدا کنید زیار سیب های رسیده از خود، گاز اتیلن متصاعد می کنند که می تواند به سرعت بر سایر میوه ها تاثیرگذار باشد.

۹ – برای جلوگیری از له شدگی نیز بهتر است کیسه ای که می خواهید میوه را در آن نگهداری کنید پر از هوا و در آن را گره بزنید. به این ترتیب هوا مانند محافظی عمل کرده و از له شدگی آن هنگام حمل و نقل جلوگیری می کند.

۱۰ – بهتر است سبزیجاتی مانند انواع کلم ها از کلم بروکلی گرفته تا گل کلم را نشسته در یخچال بگذارید و قبل از هربار مصرف آنها را بشویید.

۱۱ – برای جلوگیری از تغییر رنگ های غیرعادی بهتر است میوه تان را پوست کنده و قطعه قطعه کنید. آنگاه کاسته ای را با یک لیتر آب و یک قاشق غذاخوری نمک پر کنید و قطعات میوه ها را در آن بریزید. می توانید چند قطره آب لیمو به این مخلوط اضافه کنید به این ترتیب میوه شما تغییر رنگ نخواهد داد.

۱۲ – اگر می خواهید برای مدت کوتاه میوه هایی مانند زردآلو، گلابی و آلو را نگهداری کنید، بهتر است که آنها را در کیسه پلاستیکی و در یخچال بگذارید اما برای مدت طولانی تر بهتر است که آنها را در میان کاغذ یا روزنامه پیچیده و در محیطی خشک، تاریک و خنک قرار دهید.

۱۳ – برای تازه ماندن ذرت بهتر است آن را میان دستمال کاغذی مرطوب بپیچید و در کیسه ای پلاستیکی در یخچال قرار دهید.

۱۴ – هرگز سبزیجات را در محله ذخیره سازی نشویید زیرا با این کار رطوبت کافی را برای رشد باکتری ها فراهم خواهید کرد بنابراین چه بهتر که آنها را درست قبل از مصرف شستشو دهید.

۱۵ – بهتر است سبزی های برگ سبزی مانند اسفناج را در کیسه ای پلاستیکی و در سردترین نقطه یخچال بگذارید تا حداقل به مدت ۱۰ روز به صورت تازه باقی بمانند.

۱۶ – برای تازه ماندن گوجه فرنگی (تازه، سالم و سفت) بهتر است آن را در دمای اتاق و دور از نور خورشید بگذارید.

۱۷ – بهتر است سبزیجاتی مانند لوبیا سبز و خیار را در کیسه های پلاستیکی و در یخچال نگهداری کنید اما درمورد فلفل سبز پاکت های کاغذی و پایین ترین نقطه یخچال بهترین مکان است.

۱۸ – بهتر است سبزیجات ریشه ای مانند هویج، شلغم و چغندر را در کیسه های پلاستیکی و در سردترین نقاط یخچال جای دهید.

۱۹ – برای تازه ماندن قارچ بهتر است که آن را در پاکت های کاغذی قرار دهید، نه در کیسه های پلاستیکی.

۲۰ – بهتر است سبزیجاتی مانند بادمجان و کدو را نیز در یخچال بگذارید. درصورت داشتن محیطی خنک بهتر است آنها را در ظروفی دردار قرار دهید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
نکات آموزنده وکاربردی در خانه داری

تمیز کننده ارزان فر

برای تمیز کردن فرگاز می‌توانید در منزل یک پاک کننده ی ارزان بسازید. یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی، یک قاشق چای‌خوری آب لیموترش و یک و نیم قاشق چایخوری مایع سفید کننده را در یک لیوان آب گرم حل کنید. محلول را با اسفنج به دیواره‌های داخل فر بمالید و بگذارید 45 دقیقه بماند. سپس با دستمال مرطوب چند بار سطوح را تمیز کنید. این پاک کننده، مواد خشک شده و چربی‌های سوخته را از دیواره‌ها جدا می‌کند.


تمیز کردن فر

در یک ظرف پلاستیکی، مقداری آمونیاک بریزید. ظرف را داخل فر بگذارید و اجازه دهید شب آنجا بماند. سپس از فر بیرون آورید. با پنج قاشق جوش‌شیرین، سه قطره مایع ظرف‌شویی و چهار قاشق سرکه، خمیری درست کنید. این خمیر یک تمیزکننده ی طبیعی است آن را با اسنفج روی دیواره‌های داخل فر بمالید و با دستمالی مناسب چند بار سطح را پاک کنید. از این خمیر می‌توان برای تمیز کردن روی اسفنج و مسواک کهنه استفاده کرد.


برطرف کردن جرم اجاق گاز

مخلوط چهار قاشق جوش شیرین و چهار قاشق آب داغ را با استفاده از یک مسواک نرم و کهنه روی جرم‌های اجاق گاز بمالید و بعد از ده دقیقه با اسفنج پاک کنید.


آسانتر تمیز کردن فر

پیش از تمیز کردن فر بهتر است پنج دقیقه آن را گرم کنید.می‌توان ابتدا فر را با آب و اسفنج مرطوب و سپس دستگاه را روشن کرد. این کار به بهتر و راحت تمیز شدن فر کمک می‌کند.


یک نکته

پاک کردن فر از مواد شوینده و شیمیایی در پایان کار نکته ی مهمی است. آثار موادّ تمیز کننده را با دستمال مرطوب چند بار پاک کنید.


جرم‌گیر اجاق گاز

پنج قاشق جوش‌شیرین، سه قطره مایع ظرفشویی و چهار قاشق سرکه را با هم مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. این خمیر یک جرم‌گیر خانگی است که برای تمیز کردن اجاق‌گاز وکف قابلمه توصیه می‌شود. خمیر را روی محل مورد نظر بمالید و بعد از ده دقیقه با دستمال پاک کنید.


شیوه‌ای آسان و ارزان برای داشتن فر تمیز

برای تمیز کردن فرگاز می‌توانید در منزل، پاک‌کننده ارزان بسازید. یک قاشق چای‌خوری مایع ظرف‌شویی، یک قاشق چای‌خوری لیموترش و یک ونیم قاشق چای‌خوری مایع سفیدکننده را در یک لیوان آب گرم حل کنید. محلول را با اسفنج به دیوارهای داخل فر بمالید و بگذارید 45 دقیقه بماند. سپس با دستمال مرطوب چند بار سطوح را تمیز کنید. این پاک کننده مواد خشک شده و چربی‌های سوخته را از دیوارها جدا می‌کند.


حفظ دوام و زیبایی سرامیک

برای دوام و حفظ زیبایی سرامیک‌ها بهتر است آنها را به طور مرتب با اسفنج مرطوب تمیز کنید و بعد با استفاده از پارچه‌ای نرم یا اسنفجی خشک، رطوبت آنها را بگیرید. چنانچه به‌طور مرتب سرامیک‌ها را تمیز کنید، از تجمع لکّه‌ها و به وجود آمدن لکّه‌های پایداری که به سختی پاک می‌شوند، جلوگیری خواهید کرد.

تمیز کردن خطوط میان سرامیک

هر زمان که متوجه شدید خطوط میان سرامیک‌ها کدر و بد رنگ شده است، مقدار کمی ماده شوینده به یک لیتر آب بیفزایید. سپس با استفاده از اسفنج آغشته به این محلول، با دقت خطوط سرامیک‌ها را پاک کنید سپس با استفاده از همان محلول یا حتی آب خالص سطح سرامیک‌ها را تمیز کنید. مراقب باشید که از مواد شوینده غلیظ و قوی برای سرامیک استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است روی سطح آنها خط بیفتد و آسیب جدی ببیند. همیشه پیش از استفاده از هر نوع ماده پاک کننده، بر چسب روی آن را مطالعه کنید تا با اطمینان کافی آن را به کار ببرید.


بهترین راه تمیز کردن هر نوع کفپوش

بهتر است برای تمیز کردن هر نوع کفپوش، کار را از قسمت انتهایی سالن یا اتاق و جایی که از در و راهرو دور است شروع کنید. تکه تکه کف را تمیز کنید و جلو بیایید تا به در نزدیک شوید. به این ترتیب، شما پایتان را روی قسمت‌های تمیز شده نمی‌گذارید و از دوباره کاری جلوگیری می‌شود.


تمیز کردن سرامیک‌های خیلی کثیف

چنانچه سرامیک‌ها خیلی کثیف‌اند از روش‌ها و فرمول‌هایی که برای تمیز کردن گفته شده استفاده کنید. البته حتماً پیش از استفاده از این محلول، هواکش را روشن یا حداقل پنجره‌ای را باز کنید و برای جلوگیری از ایجاد هر گونه حساسیت، دستکش بپوشید. محلول را حدود بیست دقیقه کنار بگذارید. سپس با استفاده از اسفنج به تدریج، همه قسمت‌ها را با آن بپوشانید. حدود ده تا بیست دقیقه بعد، تمام قسمت‌ها را به ‌طور کامل با دستمال خیس پاک کنید. برای از بین بردن اثر ماده سفید کننده، در مرحله بعد از یک ماده شوینده ملایم استفاده کنید و دوباره تمام کف را با دستمال خیس پاک کنید. سپس همه بخش‌ها را با پارچه‌ای نرم خشک کنید.


پاک کننده کاشی و سرامیک

مخلوط یک چهارم جوش‌شیرین، نصف پیمانه سرکه و یک پیمانه آمونیاک در یک سطل آب گرم، برای پاک‌کردن و زدودن رسوبات و آلودگی و سرامیک فوق‌العاده است.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
20 راه استفاده از تفاله قهوه
بکارگیری در خانه
۱. برای زدودن چربی و مواد غذایی قدیمی از روی ظروف و تابه ها بجای استفاده از پاک کننده ها و ساینده های سمی از تفاله قهوه استفاده کنید. برای این کار مقداری از تفاله قهوه را داخل ظرف مالیده و سپس آبکشی نمایید. البته به یاد داشته باشید که این روش را به هیچ وجه روی ظروف نچسب (تفلون) بکار نبرید!
۲. برای صیقل دادن سینک ظرفشویی آشپزخانه منزل خود (بجز سینکهایی از جنس چینی)، از محلول آب و تفاله قهوه استفاده کنید!
۳. ظروف مخصوص گریل یا ماهی تابه های برقی را با تفاله قهوه به راحتی تمییز کنید.
۴. قهوه می تواند به عنوان رفع کننده بوی بد نیز مورد استفاده قرار گیرد. مقداری تفاله قهوه خشک شده را در یک شیشه یا ظرفی دیگر ریخته و برای جذب بو آن را در یخچال یا فریزر قرار دهید.
۵. برای از بین بردن بوی نامطبوع اتاق یا خودرو، بشقاب یا ظرفی حاوی تفاله قهوه خشک شده را در آنجا بگذارید.
۶. زیر سیگاری خود را با لایه ای از تفاله قهوه بپوشانید تا بوی نا مطبوع آن به حداقل ممکن برسد!
۷. برای از بین بردن بوی نامطبوع مواد غذایی از دستان خود، مقداری از تفاله قهوه را بر روی دستانتان بمالید.
۸. هنگام تمیز کردن شومینه،با استفاده از تفاله قهوه مرطوب می توان از بلند شدن گرد و غبار و خاکستر جلوگیری نمود.
۹. برای خلاص شدن از شر مورچه ها مقداری از تفاله قهوه خشک شده را در محل هایی که مورچه ها بیشتر رفت و آمد می کنند قرار دهید.
۱۰. برای رنگ کردن کاغذ ، پارچه ، یا سایر مواد متخلخل از محلول غلیظ و داغ تفاله قهوه استفاده کنید.
۱۱. برای پوشاندن خش های ایجاد شده روی مبلهای چوبی، پارچه را با محلول غلیظ تفاله قهوه مرطوب نموده و روی خش ها بمالید. معمولاً این راهکار بر روی چوب های تیره تر نتیجه بهتری خواهد داشت.
● بکارگیری در باغچه
۱۲. از تفاله قهوه به عنوان کودی غیر سمی و کاملا تجزیه پذیر.بهره گیرید چرا که قهوه سرشار از نیتروژن ، کلسیم ، منیزیم ، پتاسیم و دیگر مواد معدنی است. فقط به یاد داشته باشید که تمام گیاهان قهوه دوست نیستند( بطور مثال:گوجه فرنگی)
۱۳. تفاله قهوه ماده مغذی بسیار عالی در تولید کمپوست به شمار می رود.
۱۴. برای دور کردن حشرات محلول تفاله قهوه را بر روی برگهای گیاهان اسپری کنید.
۱۵. برای دور نگه داشتن گربه ها از باغچه، مخلوطی از تفاله قهوه و پوست پرتقال را در سطح باغچه خود پخش کنید. این کار مانع ورود حلزون ها نیز خواهد شد.
۱۶. تفاله قهوه به دلیل اسیدی بودن (ph=۶.۵) می تواند ماده ای مغذی برای گیاهان اسید دوستی همچون آزالیا ، رز، گل صد تومانی، همیشه بهار و کاملیا باشد. بنابراین باقی مانده قهوه خود را اطراف ساقه این گیاهان بریزید.
● بکارگیری به عنوان مکمل زیبایی
۱۷. مالش تفاله قهوه بر روی مو و سپس شستن آن باعث نرمی و درخشش موهای شما می گردد.
۱۸. غوطه ور کردن موهای قهوه ای در محلول تفاله قهوه منجر به تیره تر شدن آنها می شود.
۱۹. از تفاله قهوه به عنوان یک لایه بردار یا ماسک صورت استفاده نمایید.
۲۰. برای مقابله با سلولیت، یک چهارم فنجان تفاله قهوه گرم را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط نمایید. همانطور که بر روی یک حوله کهنه یا تعدادی روزنامه ایستاده اید، مخلوط را بر روی مناطق درگیر قرار دهید. سپس با یک پلاستیک محل مربوطه را محکم ببندید و چند ساعت به حال خود رها کنید. سپس پلاستیک را برداشته محل مربوطه را پاک کرده و یک دوش آب گرم بگیرید. برای رسیدن به نتیجه بهتر، این کار را دو بار در هفته انجام دهید. ممکن است این کار کمی عجیب به نظر برسد ولی از آنجایی که در کرم های گرانقیمت از بین برنده سلولیت از قهوه استفاده می شود ممکن است این کار موثر باشد.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
چگونه به آسانی سر نوار چسب را پیدا کنید!
چگونه به آسانی سر نوار چسب را پیدا کنید!
در این جا دیدید با یک وسیله ی ساده می توانید از نوار چسب راحت تر و بهتر استفاده کنید.اما ایده های جالب به همین جا ختم نمی شود. این نوار چسب، ظاهری موج مانند دارد که این تغییر زیرکانه به فردی که از آن استفاده می کند این امکان را می دهد که به راحتی و بدون صرف وقت، سر آن را پیدا کند.





منبع: وبلاگ ایده های ناب تصاویر بیشتر در: http://goodideas.persianblog.ir/post/120/
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
ظروف بلوری از همه بهداشتی‌تر

برای تهیه ظروف بلور از سیلیس، كربنات سدیم، سولفات سدیم، خرده شیشه، دولومیت و فلدسپات (مواد معدنی) به عنوان مواد اولیه استفاده می‌شود.
مخلوط این مواد در دمایی حدود 1500 درجه سانتی‌گراد ذوب می‌شود و مذاب حاصل در قالب‌هایی به شكل ظروف ریخته می‌شود و به این ترتیب ظروف بلورین تولید می‌شوند.‌
ظروف بلوری مشكلی برای سلامتی ایجاد نمی‌كنند و به راحتی آلوده نمی‌شوند.
از بدنه و خارج از ظروف هم به محتویات داخل ظروف دید كافی وجود دارد كه اینها از محاسن ظروف بلوری است.
اما هنگام استفاده از این ظروف به خاطر داشته باشید كه نباید آنها را روی حرارت مستقیم قرار دهید. همچنین این ظروف نباید در معرض شوك حرارتی قرار بگیرند یعنی نباید آنها را بلافاصله سرد یا گرم كرد.
برای شستشوی این ظروف می‌توان از آب ملایم به همراه انواع شویند‌ه‌ها استفاده كرد. اما هنگام خرید به‌خصوص در مورد لیوا‌ن‌های بلوری كه به اشكال فانتزی وجود دارند، توجه به این نكته ضروری است كه شكل لیوان نباید مانع از تمیز و راحت شسته شدن تمام قسمت‌های آن شود.
این ظروف اگر لب پَر شوند موجب تجمع میكروب‌ها شده و دیگر نباید مورد استفاده قرار گیرند.
بعضی از انواع بلور در مقابل ضربه مقاومند و به اصطلاح نشكن هستند. این خاصیت با نوعی عملیات حرارتی تنش‌زدایی ایجاد می‌شود.
برای این منظورظرف 620 تا 630 درجه حرارت می‌بیند و به حالت خمیر گونه در می‌آید و تحت فشار خاصی ناگهان سرد می‌شود.‌
اصول تولید ظروف پیركس (مقاوم در برابر حرارت) تفاوتی با ظروف بلور معمولی ندارد. هنگام تهیه ظروف پیركس، افزودن نوعی ماده با نام تجاری «بوراكس» به مواد اولیه باعث می‌شود ضریب انبساط ظرف كم‌ شود و در برابر حرارت مقاومت زیادی داشته باشد و ترك نخورد. این خاصیت باعث می‌شود كه ظروف پیركس علاوه بر سرو غذا، در پخت و پز نیز مورد استفاده قرار گیرند.


ظروف آرکوپال

اوپال؛ همان آركوپال است!


احتمالاً شما در منزلتان چند دست دیس و بشقاب اوپال دارید. این نام برایتان آشنا نیست؟ اگر اوپال را نمی‌شناسید، آركوپال را كه حتما شنیده‌اید.
بدنیست بدانید كه «آرك» نام یك شركت معروف فرانسوی است كه اولین بار حدود 100 سال پیش ظروف اوپال را تولید كرد و به همین دلیل در ایران ما این ظروف را به نام آركوپال می‌شناسیم. (همان طور كه ظروف بلور ساخت این كارخانه در ایران به آركروك معروفند.)
مهندس تحویل دار، مدیر یك كارخانه تولید اوپال كه به تازگی در كشور تاسیس شده، در مورد مشخصات این جنس می‌گوید: "اوپال در واقع ماده‌ای است بین شیشه و چینی. از شیشه زیباتر و نشكن است و از چینی سبك‌تر است، چون به مراتب نازك‌تر از چینی است."
برای تولید اوپال از سیلیس، آهك، شیشه خورده و كربنات سدیم (مواد اولیه تولید شیشه) به همراه فلوراید یا فلدسپات و كریولیت كه نوعی مواد معدنی هستند، به عنوان مواد اولیه استفاده می‌شود. این مواد در دمای 1500 تا 1600 درجه سانتیگراد ذوب می‌شوند و سپس با استفاده از سیستم گریز از مركز، ظرف مورد نظر تولید می‌شود.
به دلیل استفاده از همین سیستم گریز از مركز به جای قالب و پرس است كه ظروف اوپال بسیار نازك‌تر و سبك‌تر از چینی‌ها هستند. به این ترتیب ظروفی تولید می‌شود كه در واقع شیشه‌ای هستند، ولی به علت وجود ماده سفیدكننده‌ای مانند فلوراید حالت چینی به خود می‌گیرند.
اكثر اوپال‌ها با انجام یك عملیات حرارتی به اسم "آنیل" در مقابل حرارت مقاوم می‌شوند و می‌توان از آنها در ماكروفر استفاده كرد.
نقش گل بر روی ظرف هم طی همین عملیات آنیل پخته می‌شود. برای ایجاد این نقوش از عكس برگردان یا استامپ كه رنگ‌های مقاوم در برابر درجه حرارت هستند، استفاده می‌شود.
ماهانه یك تا یک و نیم میلیارد تومان اوپال از فرانسه و امارات وارد ایران می‌شود. اما در دنیا برخلاف ما ایرانی‌ها اوپال‌ها را خیلی تحویل نمی‌گیرند و از این ظروف در مراسم و میهمانی‌ها استفاده نمی‌شود. در این موارد معمولا این چینی‌ها هستند كه سر میز غذا حاضرند.


--------------------------------------------------------------------------------


ظروف سفالی برای غذا


همچنان دود از كنده بلند می‌شود

قدیمی‌ترین ظروف سفالی كه باستان شناسان موفق به یافتن آنها شده‌اند، مربوط به هزاره دهم پیش از میلاد و از محدوده بین‌النهرین است. این مسئله نشان می‌دهد كه وقتی انسان‌های اولیه از خوردن غذا در ظرف سنگی و چوبی به تنگ آمدند، به سفال روی آوردند.

قدیمی‌ترین ظرف سفال ایرانی نیز مربوط به 8 هزار سال پیش از میلاد است كه در روستای گنج‌دره در حوالی كرمانشاه پیدا شده‌است. به هر حال ظروف سفالی را می‌توان قدیمی‌ترین ظروف غذاخوری نامید كه البته این قدمت باعث فراموشی آنها نشده است و هنوز هم به دو شكل سنتی سفال و سرامیك استفاده می‌شوند.
ظروف سرامیکی:

سفالی كه لعاب می‌خورد و مجدداً پخته می‌شود به سرامیك تبدیل می‌شود.
امروزه ظروف سرامیكی معمولاً به عنوان ظروف غذاخوری استفاده می‌شوند و ظروف سفالی بیشتر جنبه تزئینی دارند، چون سفال اگر لعاب نداشته باشد چربی و رطوبت را پس می‌دهد.
تهیه ظروف سرامیکی:

برای تهیه این ظروف معمولاً از خاك كائولن به عنوان ماده اولیه به همراه مقداری كاه و شن به عنوان چسب استفاده می‌شود.
این مواد با آب مخلوط می‌شوند و گل حاصل به شكل ظرف مورد نظر در می‌آید و سپس در كوره‌ای با حرارت حدود 800 درجه به مدت 8 ساعت عملیات پخت صورت می‌گیرد. سپس كوره خاموش می‌شود و ظروف شب تا صبح همانجا می‌مانند و به آرامی خنك می‌شوند. بعد از این مرحله با كمك اكسیدهای رنگی فلزات آهن و آلومینیوم و مس و سرب، لعاب بر روی ظرف قرار می‌گیرد و مجدداً عملیات پخت تكرار می‌شود.
ظرفی كه به این ترتیب تهیه شده است، چون در درجه حرارت 800 درجه پخته شده، توان تحمل حرارت بالایی دارد، به طوری كه بعضی از ظروف سرامیك را می‌توان در ماكروفر استفاده كرد. همچنین این ظروف تحمل شعله ملایم را نیز دارند.

خطرات ظروف سفالی:

كارشناسان هشدار می‌دهند در استفاده از ظروف سفالی و سرامیك باید از استفاده از ظروف آبی‌رنگ به‌عنوان ظروف غذاخوری پرهیز كرد، چون این ظروف دارای تركیبات سربی هستند و احتمال بروز مسمومیت غذایی را ایجاد می‌كنند.
غیر از این، در مذمت ظروف سرامیك و خطرات آن برای سلامت، هیچ مطلب دیگری نمی‌توانید پیدا كنید، اگرچه از محاسن این ظروف می‌توان به سبك بودن و قیمت كمترشان نسبت به ظروف چینی و كریستال اشاره كرد.

--------------------------------------------------------------------------------

تاثیر ظروف آلومینیومی و مسی بر کیفیت غذا

بعضی از موادی كه در تهیه ظروف مواد غذایی به كار برده شده اند می توانند در حین پخت و پز وارد غذا شوند و اثراتی را به دنبال داشته باشند.
در اینجا انواع ظروف مواد غذایی و تاثیر آنها در پخت و پز مواد غذایی را برایتان می گوییم.

1- ظروف آلومینیومی :
ظروف آلومینیومی سبك هستند و به خوبی گرما را انتقال می دهند. بیشتر از نیمی از ظروف پخت و پز كه امروزه به كار برده می شوند، آلومینیومی هستند.
بعضی شواهد حاكی از آن است كه آلومینیوم در درازمدت باعث بیماری آلزایمر می شود كه البته این رابطه هنوز كاملا به اثبات نرسیده است.
بعضی نظریه ها نیز مطرح است که جوش آوردن آب در کتری های آلومینیومی می تواند باعث بروز بیماری هایی همچون زخم معده،کولیت، خشکی دهان، یبوست و تغییر رنگ زبان شود.
افرادی كه هرروز از ظروف آلومینیومی پوشش داده نشده برای پخت و پز و نگهداری مواد غذایی استفاده می كنند، تقریبا 5/3 میلی گرم آلومینیوم در روز وارد بدن خود می كنند. هر چه غذا بیشتر در این ظروف پخته یا نگهداری شود، مقدار آلومینیوم وارد شده به آن بیشترمی شود.
البته سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است كه بزرگسالان می توانند بیشتر از 50 میلی گرم آلومینیوم را در روز بدون هیچ ضرری دریافت كنند. زیرا بسیاری از داروهای معمول حاوی آلومینیوم هستند، مثلا یك عدد قرص آنتی اسید حاوی 50 میلی گرم و یك قرص آسپیرین حاوی 20-10 میلی گرم آلومینیوم است.
سبزیجات برگی شکل و غذاهای اسیدی یا نمكی همچون گوجه فرنگی، مركبات و ریواس اگر در ظروف آلومینیومی قرار داده شوند، بیشترین آلومینیوم را به خود جذب می كنند و باعث می شوند آلومینیوم به مقدار زیاد وارد غذا شود.
همچنین باعث می شوند روی این ظروف حالت سوراخ سوراخ بگیرد. بنابراین پختن این مواد در ظروف آلومینیومی توصیه نمی شود.
برای جلوگیری از وارد شدن آلومینیوم به غذا، از نگهداری مواد غذایی در ظروف آلومینیومی پوشش داده نشده باید اجتناب كرد.
در بعضی مناطق، آب حاوی مواد معدنی و قلیا بوده كه ممكن است روی سطح ظروف آلومینیومی رسوب كند. پختن غذاهای اسیدی، نمكی یا قلیایی در ظروف آلومینیومی می تواند باعث سیاه شدن این ظروف شود، البته تغییر رنگ و لكه دار شدن این ظروف روی كیفیت پخت غذا تاثیری ندارد.
برای برطرف كردن رنگ یا لكه، غوطه ور كردن ظرف در محلول آب و آب لیمو یا سركه مفید است.

2- ظروف مسی :


مس گرما را به خوبی هدایت می کند و با آن به راحتی می توان دمای پخت و پز را كنترل كرد. تنها با دادن حرارت كم تا متوسط می توان بهترین نتیجه را از آن گرفت. ظروف برنجی هم از مس و روی ساخته شده اند كه كمتر به كار می روند.
مقادیر اندك مس برای سلامتی مفید است، ولی مقادیر زیاد آن می تواند مسمومیت زا باشد.
مس با غذاهای اسیدی واكنش می دهد و به این خاطر ظروف مسی را معمولا با لایه ای از یك فلز دیگرمثل قلع یا استیل یا نیكل می پوشانند تا از ورود مس به غذا جلوگیری شود. این لایه در هنگام پخت و پز به مقدار كم در غذا حل می شود، به خصوص اگر غذاهای اسیدی برای مدت طولانی در این ظروف پخته یا نگهداری شوند. لذا از پختن غذاهای اسیدی در ظروف مسی پوشش داده نشده باید اجتناب كرد.
همچنین با خراشیدن یا ساییدن این ظروف در هنگام شست و شو، لایه پوششی محافظ از بین می رود. از خراشیدن این ظروف باید خودداری نمود و در ظروفی كه لایه پوششی آنها از بین رفته نباید پخت و پز كرد.
سازمان غذا و دارو (FDA) در مورد مصرف ظروف مسی بدون پوشش هشدار داده است، زیرا این فلز هنگامی كه در مقادیر زیاد وارد غذا می شود باعث تهوع، استفراغ و اسهال می شود.

منبع: سایت طعام اسرار
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
نکاتی مربوط به آبمیوه گیری
علت حرکت آب‌ميوه‌گيري

اگر در حين استفاده از آب‌ميوه‌گيري، حرکت مي‌کرد، بدين معناست که صافي تعادل ندارد و يا محفظه آن پر شده است.


صداي زياد آب‌ميوه‌گيري

صداي زياد آب‌ميوه‌گيري يا از متعادل نبودن صافي است که بايد بازديد و يا تعويض شود و يا موتور خراب شده که بايد از تعمير کار کمک بگيريد.

خرابي صافي آب‌ميوه‌گيري

اگر آب‌ميوه شما همراه با تفاله باشد نشانه ي آن‌ است که صافي آب‌ميوه‌گيري خراب شده و بايد تعويض شود.

علت داغ شدن آب‌ميوه‌گيري

اگر آب‌ميوه‌گيري شما پس از روشن کردن خيلي سريع داغ شد، اين يک هشدار است که مي‌تواند سه علت داشته باشد، محور موتور در پوش‌ها لقي دارد و يا اينکه موتور نيم سوز شده است. حتماً از يک تعمير کار کمک بخواهيد.

استفاده ي درست از آب‌ميوه‌گيري

اگر ميوه هسته دارد، ابتدا هسته‌‌ها را از ميوه خارج کنيد؛ در غير اين صورت هسته‌ها مانع چرخش موتور يا تيغه‌هاي دستگاه مي‌شوند.

در محفظه ي بالا بيش از اندازه ميوه نريزيد و مراقب باشيد تا بيش از حد تفاله در آن جمع نشود، چون به موتور فشار مي‌آورد و آن را مي‌سوزاند.

در آب‌ميوه‌گيري‌هايي که صافي فلزي دارند، اگر فشار تفاله‌ها يا مقدار ميوه ي ريخته شده زياد باشد، صافي از حالت تعادل خارج مي‌شود و در نتيجه وقتي دستگاه را روشن مي‌کنيم، آب‌ميوه‌گيري به حرکت در مي‌آيد، براي جلوگيري از حرکت دستگاه بايد تفاله‌ها را تخليه کرد و يا از مقدار ميوه‌ها کاست.

هرگز موتور را درون آب فرو نبريد.

قسمت‌هاي متحرک بالاي آب‌ميوه‌گيري مثل درپوش و تيغه را پيش از روشن کردن دستگاه کاملاً در جاي خود محکم کنيد.

پيش از خاموش کردن و ايستادن کامل موتور، هرگز در پوش آن را باز نکنيد.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
يازده مكان مخفى در خانه براى انبار كردن وسايل
هر خانه اى ظرفيت هايى براى انبار كردن وسايل خارج از انبارى رسمى و شناخته شده دارد كه معمولاً به طور كامل و بهينه مورد استفاده قرار نمى گيرند.

اين فضاها را در خانه خود كشف كنيد واز آنها استفاده کنيد. مثلاً :

1 - از اختلاف سطح هاى باريك ميان دو ديوار يا فاصله بين ديوارها براى ساختن يك رخت آويز زيبا استفاده كنيد و لباس هايى را كه كمتر مورد استفاده قرار مى گيرند در آنها انبار كنيد.

2 - در فاصله بين كف اتاق ها و كمدها، كشوهاى باريكى بسازيد كه براى قرار دادن اشياى شكستنى و با ارزش مانند سينى ها و ديس هاى چينى مناسب باشند. حوله ها و ملافه ها و نيز لباس هاى زير را نيز مى توانيد در اين كشوهاى باريك بگذاريد. اين كشوها را مى توانيد به سادگى با فشار پا ببنديد.

3 - فضاى خالى بالاى كابينت آشپزخانه را تا سقف ادامه دهيد. در بسيارى از آشپزخانه ها بخش بالاى كابينت ها بدون استفاده رها مى شود. مى توانيد بخشى از وسايل آشپزخانه را كه به ندرت مورد استفاده قرار مى گيرند در اين كابينت اضافى جاى دهيد.

4 - تعداد زياد كتاب ها و مجلات بخصوص در خانه ها و آپارتمان ها مى تواند مشكل آفرين باشد. اگر كمدهايى در خانه داريد كه از عمق مناسبى برخوردارند مى توانيد قسمت عقبى آنها را با يك ديوار كاذب جدا كنيد و به عنوان كتابخانه يا محل قرار دادن مجلات مورد استفاده قرار دهيد.

5 - فضاهاى خالى ما بين كابينت ها و نيز داخل آنها را با استفاده از وسايل مناسب تجهيز كنيد تا از فضاى موجود بيشترين استفاده عملى را كرده باشيد. مثلاً به جاى اين كه ادويه را در ظروف تزيينى بريزيد كه بايد آنها را در كنار هم چيد و در معرض نمايش گذاشت، مى توانيد از ظروفى استفاده كنيد كه بتوانيد آنها را روى هم بچينيد. يا در مورد كابينتى كه در آن بشقاب ها و چنگال ها را قرار مى دهيد مى توانيد به جاى چيدن آنها، از سبدهاى تقريباً مسطح و نيز طبقه هاى كشويى استفاده كنيد.

در مورد گوشه ها كه در اغلب موارد بلا استفاده رها مى شوند مى توانيد از تجهيزات مثلثى شكل استفاده كنيد و وسايل مورد استفاده روزمره مانند نمك پاش را در آنها بچينيد.

6 - از فضاى زير پله ها غافل نشويد و با استفاده از پرده هاى رنگين يا يك در ِ مناسب از آنها براى انبار كردن وسايل بخصوص مواد غذايى خشك مانند روغن و برنج استفاده كنيد.

7 – در باره شيوه بهره بردارى فعلى خود از فضاهاى موجود تجديد نظر كنيد. آيا واقعاً نحوه چيدن مبلمان و اثاثيه و وسايل بخصوص در آشپزخانه به بهترين شكل انتخاب شده است؟ در بسيارى از موارد با يك تجديد نظر ساده فضاى بيشترى براى قرار دادن وسايل اضافى خود در سرتاسر منزل خواهيد يافت.

8 - كمدهاى لباس را به عنوان مهمترين عنصر انبار كردن در خانه ها در نظر مى گيرند. به جاى اين كه در اتاق ها كمدهاى كوچك بسازيد سعى كنيد كمدهايى بسازيد كه تا سقف ادامه داشته باشند و صد البته درهاى آنها نيز به همان ميزان مرتفع باشند. جاسازى كشوهاى متعدد در سايزهاى مختلف، ظرفيت كمدها را افزايش مى دهد و نظم و ترتيب بيشترى ايجاد مى كند. همچنين تمهيداتى بينديشيد كه بتوانيد در كمدها وسايل بزرگ و حجيم مانند بالش ها را نيز جاى دهيد.

9 - حالا ديگر نوبت پاركينگ است. وسايل و تجهيزات اتومبيل ها معمولاً جاى زيادى مى گيرند با اين حال حتماً خواهيد توانست فضايى براى انبار كردن ابزار آلات ايجاد كنيد. از كابينت هاى دست دوم مى توانيد براى اين منظور استفاده كنيد اما هنگام نصب كردن توجه داشته باشيد كه ارتفاع اتومبيلى كه در جوار آن پارك خواهد شد چقدر است. كابينت هاى دَردار مطلوب تر هستند چون به اين ترتيب وسايل آن بر روى اتومبيل سقوط نخواهد كرد.

10 - در بسيارى از خانه ها در انتهاى راه پله ها يا در ابتداي آنها اتاق كوچكى تعبيه شده است كه براى انبارى استفاده مى شوند. اگر اشياى اضافى را به داخل آنها پرتاب كنيد و آنها بدون نظم و ترتيب و روي هم انباشته شوند(مثل کمد آقاي ووپي) يقيناً به زودى فضاى داخل آن با وسايل شما كه به احتمال زياد ديگر قابل استفاده نخواهند بود اشغال خواهد شد. اگر قفسه هاى كوچك در آنها تعبيه كنيد و در كار انبار كردن وسايل، از نظم و ترتيب پيروى كنيد احتمالاً همين فضاى كوچك براى مدت هاى طولانى خواهد توانست نگرانى شما براى يافتن مكان مناسب براى انبار كردن وسايل اضافى را از بين ببرد.

11- سعى كنيد به هنگام تهيه مبلمان و وسايل چوبى منزل از مواردى استفاده كنيد كه داراى كشو يا كمدهاى كوچك باشند. مثلاً اگر تختخواب فرزند شما داراى يك كشو در زير و يك كمد كوچك در بالاى آن باشد ديگر مشكل «ملافه ها را کجا بگذارم» نخواهيد داشت.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
عوامل اصلي ايجاد باكتري در منازل
1- اسكاچ، اسفنج، و پارچه هاي آشپزخانه

مشكل: اگر ذرات باقيمانده از شام مانده شب قبل به اسفنج، اسكاچ، سيم ظرفشويي، و پارچه ها بچسبند تبديل به منبع مناسبي براي رشد و تكثير باكتري هاي مضر مي شوند. البته مشكل از رطوبت موجود نشئت مي گيرد و آنرا تبديل به زمين بازي باكتري ها مي كند.

راه حل: اسكاچ و سيم هاي ظرفشويي را به طور مرتب تعويض كنيد. چند وقت يكبار؟ به ظاهر آنها نگاهي بيندازيد و خودتان متوجه مي شويد كه چه زماني بايد اين كار را انجام دهيد. اما به طور كلي اگر اسكاچ و اسفنج شروع به تحليل رفتن كند، باريك شود، روي آنها پارگي ايجاد شود، و رنگشان به خاكستري شدن گرايش پيدا كند به منزله هشداري است كه به شما مي گويد وقت آن رسيده كه آنها را دور بيندازيد و انواع جديدي خريداري كنيد. همچنين بهتر است دو اسكاچ در اختيار داشته باشيد. يكي براي شستشوي ظروف و ديگري براي شستشوي ساير سطوح. براي كشتن كليه جرم ها و باكتري ها مي توانيد اسكاچ را داخل مايكروويو قرار داده و براي 30 ثانيه به آن حرارت دهيد.

2- تخته هاي آشپزخانه

مشكل: روي تخته هاي آشپزخانه مواد مختلفي گذاشته و خرد مي شوند كه از جمله آن مي توان به گوشت و مرغ خام اشاره كرد. گوشت خام به تنهايي شامل باكتري هاي بسيار زياد و خطرناكي نظير سالمونلا است. از سوي ديگر سبزي جات و صيفي جات نشسته نيز داراي آلودگي هاي بسيار زيادي هستند. باكتري هايي كه مثلاً به بروكلي و توت فرنگي جسبيده اند با كوچكترين تماسي به راحتي به تخته انتقال پيدا مي كنند.

راه حل: دو تخته جداگانه تهيه كنيد و هر يك را براي مصرف مخصوص به خود نگه داريد-يكي براي فرآورده هاي گوشتي و ديگري براي ميوه ها و سبزيجات- تا آلودگي ها از يك ماده به ماده ديگر انتقال پيدا نكند. تخته اي كه روي آن گوشت خرد ميكنيد بايد حتماً به دقت تميز شود، بنابراين ابتدا آنرا در سينك ظرفشويي به خوبي تميز كنيد و سپس داخل ماشين ظرفشويي قرار دهيد تا يكبار ديگر آلودگي هاي آن زدوده شوند. اگر هم امكان استفاده از ماشين ظرفشويي را نداريد با مواد شوينده درون سينك آنرا بشوييد و سپس سينك را با اسكاچ و مايع ظرفشويي تميز كنيد تا آلودگي هاي موجود در تخته در داخل سينك باقي نمانند. در اين زمان تخته را به طور كامل خشك كنيد، چراكه جاهاي نمدار بهترين محيط براي رشد باكتري ها هستند. مادامي كه شما موارد بهداشتي را رعايت كنيد، جنس چوبي يا پلاستيكي تخته ها چندان فرقي با يكديگر نمي كند و با اين روش سلامت عمومي تمام اعضاي خانواده تامين مي گردد.

3- مسواك

مشكل: دهان انسان پر از باكتري است كه پس از مسواك زدن به راحتي به مسواك انتقال داده مي شود. از سوي ديگر از آنجايي كه مسواك ها را داخل جا مسواكي و در نزديكي سينك دستشويي قرار مي دهيم، اين امكان وجود دارد كه در حين شسستشوي دست ها ذرات آبي كه آلودگي هاي دست را در بر دارد روي آن پاشيده شود.

راه حل: محل نگهداري مسواك را تغيير دهيد و آنها را در جايي قرار دهيد كه بلافاصله خشك شوند. همچنين پس از اينكه مسواك زدنتان تمام شد، مسواك خود را براي چند لحظه زير آب گرم نگه داريد تا به خوبي تميز شود. همچنين هر چند وقت يكبار مسواك خود را عوض كنيد، به ويژه زمانيكه يكي از افراد خانواده مبتلا به يكي از انواع بيماري هاي معده اي - روده اي شده باشد.

4- رايانه و تلفن همراه

مشكل: باكتري هاي موجود در هوا كه به واسطه سرفه يا عطسه ايجاد مي شوند، به راحتي مي توانند روي وسايل خانگي بنشينند. از آنجايي كه تماس دست با تلفن همراه، رايانه، و همچنين ريموت كنترل تلويزيون زياد است و مي توانند به عنوان منابع ايجاد انتقال باكتري به شمار روند.

راه حل: شستشوي مرتب دست ها اولين راهكار است. پس مرتباً اين كار را با استفاده از صابون و آب گرم انجام دهيد و سعي كنيد مدت زمان آن براي بيش از 20 ثانيه به طول انجامد. همچنين به طور مرتب تلفن، صفحه كليد كامپيوتر، و ساير وسايل مشابه را با استفاده از پاك كننده هايي كه داراي زمينه اصلي الكلي هستند پاك كنيد. از مصرف مكرر پاك كننده هاي آنتي باكتريال خودداري نماييد چراكه مصرف مكرر آنها سبب مقاوم شدن برخي از انواع باكتري ها مي شود.

5- حيوانات خانگي

مشكل: حيوانات خانگي در هنگام راه رفتن و بازي كردن در فضاي خارج از خانه ميكروب و باكتري هاي زيادي را به خود جذب مي كنند. اگر براي گربه ملوس خود محل استراحتي در حياط درست كرده ايد و يا اگر سگ پشمالوي شما لاشه حيوان مرده اي را جستجو كرده باشد، هر نوع باكتري كه فكرش را بكنيد به مو و پنجه هاي آن جسبيده و با ورود آنها به داخل خانه همه جا آلوده مي شود.

راه حل: موهاي حيوانات را مرتباً با ماهوت پاك كن تميز كنيد تا موهاي مرده از بدن آنها جدا شود. زمانيكه حيوان در خارج از خانه بوده و مي خواهد به داخل خانه وارد شود پنجه هايش را پاك كنيد. همچنين موارد بهداشت شخصي را نيز فراموش نكنيد و با حيوان خانگي خود بيش از اندازه احساس صميمت نكرده و صورت او و به ويژه لب هايش را نبوسيد. حيوانات هر چيزي كه روي زمين باشد را ليس مي زنند. بنابراين از انجام اين كار جداً خودداري كنيد و پس از دست زدن به حيوان دست هايتان را حتماً بشوييد.



برگرفته از اینجا!
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
برای براق کردن ومواظبت از آنها توصیه می شود کارهای زیررا انجام دهید:الف) استفاده از واکس :ابتدا تمام لکه ها را پاک کنید وبرای این منضور کفش را با آب وصابون می شویند ولی این کار موجب خشک شدن کفش می شود ولی شما می تونید از سرکه وآب به نسبت مساوی استفاده کنید وبا حولۀنرم خشک کنید . بعد از گذشت یک ساعت از واکس زدن می توانید کفش را براق کنید.ب) ومی توانیدوازلین ویاروغن کتان را به مقدار کم به کفش بمالید وبادستمال نرم پاک کنید وبامخمل براق کنید واین گونه برق انداختن بیشتر برای کفشهای برقی استفاده می شود.
ج) با پوست موز : که می توانید سطح خارجی کفش را مرتبأ با سطح داخلی پوست موز مرطوب کنید که یک لایه شیرۀ موز روی آن می بندد وآن رها کنید تا خشک شود این روش هم نتیجه بخش خواهد بود.
د: آن را رو در روی مستقیم نور خورشید قرار ندهید که موجب از بین رفتن کفش میگردد .
ه)اگر می خواهید کیف یا کفش و یا دستکش چرمی خود را براق کنید یک تکه پوست پرتغال را به آن بمالید وبعد با پارچۀ نرم ولطیفی آن را پاک کنید . فوق العاده براق خواهد گردید .
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز

▪ پاک‌کردن کفش جیر
برای پاک‌کردن کفش جیر ابتدا از یک مداد پاک‌کن کمک بگیرید و لکه‌ها و خطوطی که روی کفش افتاده پاک کنید. سپس با یک برس نرم کفش، روی آن بکشید تا گرد و غبار آن پاک شود. اگر بخشی از آن سفید شده است با فاصله ۲۰ سانتیمتر روی شعله شمع بگیرید تا با دوده شعله شمع، آن قسمت سیاه شود. گرفتن کفش جیر روی بخار کتری به کفش شما جلای ویژه‌ای می‌بخشد.
▪ پاک‌کردن کفش‌های مردانه
کفش آقایان معمولاً خیلی زود کثیف می‌شود و اگر همسر شما بعد از یک روز کاری با کفش‌های خاک‌آلود وارد خانه شد، نگران نباشید. ابتدا با دستمال و در صورت نیاز با دستمال مرطوب کثیفی کفش را پاک کنید. با کمک یک مسواک کهنه، خاک و غبار کناره‌های کفش را پاک کنید؛ کمی روغن زیتون به کفش بمالید و یک ساعت بعد با فرچه کفش‌ها را واکس بزنید.
▪ پاک‌کردن کفش‌های کتانی
کفش‌های کتانی خیلی زود کثیف می‌شوند؛ بهترین روش، استفاده از شامپوی فرش برای شستن این کفش‌هاست. برای این کار، طبق دستورالعمل شامپوی فرش عمل کنید.
▪ پاک‌کردن کفش‌های روشن
کفش‌های سفید و روشن لاستیکی را می‌توانید با خمیردندان تمیز کنید، خمیردندان و یا شیر پاک‌کن را روی تکه‌ای پنبه‌ بمالید و بعد از تمیزکردن کفش با آب روی لکه‌های کفش بمالید.
 

Similar threads

بالا