[مهارت های خانه داری ] -نکات ریز خانه داری

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
خانه کفش کجاست؟
مهم نیست منزل شما در کدام طبقه از یک آپارتمان واقع شده و چند متری است، حتی مهم نیست شما در خانه‌تان چه عادات و رفتاری دارید و چیدمان اتاق‌هایتان چطور است؟ آیا نظم و ترتیب را رعایت می‌کنید یا آن قدر بی‌نظم و بی‌برنامه‌اید که وقتی از راه می‌رسید همه چیز را یک طرف پرت می‌کنید، از کفش‌هایتان گرفته تا لیوان آب در آشپزخانه. آنچه مهم است این است که وقتی در یک آپارتمان زندگی می‌کنید حق هیچ یک از همسایه‌هایتان را ضایع نکنید و با فرهنگ آپارتمان نشینی آشنا باشید. استفاده درست و مناسب از جاکفشی یکی از مقتضیات فرهنگ آپارتمان نشینی است...
این روزها بیشتر مردم در آپارتمان زندگی می‌کنند؛ از آپارتمان‌های بسیار کوچک تا آپارتمان‌های چند طبقه با متراژ بالا. حالا دیگر خانه‌های ویلایی نایاب و انگشت‌شمار شده‌اند و در این خانه‌های آپارتمانی افراد خانواده آنقدر آزاد نیستند که هرگونه که خواستند عمل کنند بدون اینکه حقوق دیگر ساکنین را نادیده بگیرند. سکونت در آپارتمان‌ها فرهنگ خاص خود را دارد و رعایت یک سری اصول و قوانین خاص هر آپارتمان برای همه افرادی که ساکن آنجا هستند ضروری است. در این صورت ساکنین می توانند بدون هیچ مشکلی در کنار هم زندگی کنند و حقی هم از کسی ضایع نشود.
رعایت مقررات و قوانین آپارتمان برای همه ضروری است و یکی از اصولی که ساکنین یک خانه در آپارتمان باید رعایت کنند مرتب کردن کفش‌ها در پشت در آپارتمان است. نمای ورودی هر واحد از آپارتمان راهروی آن و قسمت جلوی در ورودی است. تصور کنید اعضای یک خانواده پیش از ورود کفش‌هایشان را بدون اینکه مرتب در گوشه‌ای بگذارند یا در داخل جاکفشی قرار دهند، به گوشه‌ای پرتاب کنند، چه منظره زشت و زننده‌ای ایجاد می‌شود. در آوردن و انداختن هر کفش به این طرف و آن طرف نه تنها حق همسایه‌ها را ضایع می‌کند بلکه نمای زشتی به خانه می‌دهد.

● جایی برای کفش‌ها
در بعضی از ساختمان‌ها به‌خصوص آپارتمان‌های کوچک امروزی به جای آنکه بخشی از فضای داخل خانه و در واقع ورودی را به قرار دادن جاکفشی اختصاص دهند محل قرار دادن کفش‌ها را به پشت در هر واحد و در بیرون خانه انتقال می‌دهند در حالی که همانطور که می‌دانید فضای بیرون از در هر یک از واحدهای یک آپارتمان محیطی مشترک بین ساکنان ساختمان محسوب شده و قرار دادن کفش‌ها بدون جایگاهی مشخص در بیرون در، کاری ناشایست و به دور از فرهنگ آپارتمان‌نشینی است. از طرف دیگر انتخاب جاکفشی‌هایی با مدل و رنگ‌ها و فرم‌های گوناگون برای هر واحد نیز به لحاظ زیبایی و نظم محیط آپارتمان‌ غیرقابل قبول است. در نتیجه باید جاکفشی متناسب با محیط و رنگ یکسان تهیه شود. به این ترتیب نه تنها نظمی خاص در کل فضای ساختمان به وجود می‌آید بلکه برای کفش‌ها نیز جای مناسبی فراهم شده و در ضمن فضای داخل خانه هم اشغال نمی‌شود. بهتر است جاکفشی انتخاب کنید که دارای اندازه مناسب بوده و برای قرار دادن کفش‌های همه اعضای خانواده جای مناسب داشته باشد.
همچنین بهتر است آن قدر بزرگ و دست و پاگیر نباشد که موجب تجاوز به حریم خانه همسایه شود. بهترین جاکفشی آن است که دردار بوده تا نمای کفش‌های چیده شده در طبقات آن، فضای راهرو و ورودی منزل را نازیبا نکند. بهتر است برای کلیه واحدهای موجود در یک ساختمان یک مدل جاکفشی تهیه شود زیرا مهم‌ترین موضوعی که در فرهنگ آپارتمان‌نشینی مطرح است، اتحاد، یکپارچگی و هماهنگی در همه زمینه‌ها است. از روابط میان افراد ساکن گرفته تا دکوراسیون محیط‌های عمومی ساختمان. این مساله در مورد انتخاب رنگ برای درهای هر واحد، پنجره‌ها، فرم رنگ، حفاظ‌های در و پنجره و طرح پادری‌های مقابل در و جاکفشی هر واحد صدق می‌کند. با وجود چنین هماهنگی در میان پوشش‌ها و لوازم مربوط به ساختمان از جمله جاکفشی فضای بیرونی خانه مطلوب‌تر و زیباتر خواهد بود.
کفش‌ها اولین پوششی هستند که هنگام ورود به خانه از بدن جدا می‌شوند، در نتیجه باید در همان محیط ورودی جایی برای قرار دادن آنها تا استفاده مجدد وجود داشته باشد. این روزها جاکفشی‌های متعددی در مدل‌ها، رنگ‌ها و جنس‌های گوناگون تولید می‌شود که خانواده‌ها می‌توانند با توجه به شرایط محیط ورودی خانه، مناسب‌ترین آنها را انتخاب کنند. هنگام خرید جاکفشی علاوه بر متناسب بودن مدل، رنگ و ابعاد آن برای فضا، به این موارد توجه کنید: با توجه به اینکه کفش‌های زمستانی بیشتر به صورت چکمه‌های بلند و کوتاه بوده و ارتفاع آنها از کفش‌های معمولی بیشتر است اگر می‌خواهید جاکفشی‌ای برای ورودی خانه تهیه کنید حداقل ابعاد استاندارد چکمه‌های ساق کوتاه اهالی خانه را در نظر بگیرید. در جاکفشی جایی نیز برای قرار دادن دمپایی‌ها، واکس و فرچه تمیزکننده کفش‌هایتان در نظر بگیرید.

● بهداشت جاکفشی
با انتخاب یک جاکفشی مناسب نه تنها ظاهر فضای ورودی و حتی محیط مجاور آن با قرار دادن کفش‌های جورواجور و رنگارنگ و احتمالا گلی و خاکی در جاکفشی بدون در، نازیبا نمی‌شود بلکه بوی بد ناشی از کفش‌ها نیز در فضا پراکنده نخواهد شد. در ضمن کفش‌های آلوده در دسترس بچه‌های کوچک خانواده قرار نمی‌گیرد. هر هفته یک بار جاکفشی‌ها را کاملا تمیز و ضدعفونی کنید. لازم است کفش‌هایی که کف آن خاکی و گلی است را هم کاملا تمیز کنید. سعی کنید پیش از قرار دادن کفش‌هایی که کف آن کثیف و آلوده است، ابتدا آنها را تمیز کرده و سپس درون جاکفشی قرار دهید. در جاکفشی را برای چند دقیقه در فضای آزاد باز بگذارید تا مانع از رشد قارچ‌ها و عوامل بیماری‌زا شوید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
چگونه يک کيف دستي زنانه را مرتب کنيد



هر زني بنا بر استفاده از کيف دستي بايد آن را تهيه و مرتب کند. روزگاري کيف دستي خانم‌ها فقط براي تزئين به‌کار مي رفت ولي در حال حاضر کيف يک همراه مناسب براي خيلي از مناسبات براي خانم‌ها است. به همين دليل شما ازپيشنهادهاي ما براي مرتب نمودن کيف خود استفاده کنيد.


مرحله 1

کيف خود رابر روي ميز خالي کنيد و به آنچه که از درون کيف شما بيرون مي‌آيد توجه کنيد. چيزهايي که به درد شما نمي‌خورد را دور بريزيد مثل يک ليست خريد و يا جعبه آدامسي که تمام شده است. بعد به سراغ کيف پول خود برويد، قبض‌هايي که از تاريخ آ‌ن‌ها زمان طولاني گذشته يا فيش‌هاي دستگاه‌ةاي خودپرداز را از کيف خارج و پول‌هاي خود را مرتب کنيد. چيزهايي که لازم است در کيف شما حتماْ باشد، کيف پول، تلفن همراه و چند قطعه از لوازم آرايشي مثل رژ لب و يک سايه است.


مرحله 2

وسايل آرايشي که مي‌خواهيد به همراه داشته باشيد را در درون يک کيف کوچک آرايش قراردهيد. دفترچه يادداشت خود را نيز به همراه يک قلم را نيز در کيف کوچک ديگري جاي دهيد. کيف پول خود را هميشه در جايي بگذاريد که در دسترس باشد. همچنين يک سري دارو هميشه بايد همراه شما باشد براي آنها هم کيف کوچکي را انتخاب کنيد. در حال حاضر شما جند کيف کوچک داريد که به راحتي در کيف دستي شما جاي مي‌گيرد.


مرحله 3

شما ممکن است از يک کيف کوچک براي يک مناسبت و يا يک کيف بزرگ در جاي ديگر استفاده کنيد. شما بسته به نوع شرايط خود و کيف‌تان مي‌توانيد چند وسيله را از کيف خود حذف و يا به آن اضافه کنيد به عنوان مثال، شما در کيف دستي کوچک مي‌توانيد قلم و دفترچه يادداشت داشته باشيد ولي در کيف بزرگ‌تر مي‌توانيد به قلم و دفترچه، تقويم و نقشه نيز اضافه کنيد. و به ياد داشته باشيد که هر چند روز يک‌بار کيف پول خود را تميز کنيد.


مرحله 4

جا‌به‌جايي وسايل خود را آغاز کنيد. کيف پول و کيف دارو را که هميشه بايد در دسترس باشد را در اولويت قرار دهيد. معمولاْ در کيف بزرگ يک کيف دستي کوچک نيز براي خود تعبيه کنيد. ممکن است شما در محل کار خود مجبور شويد به مأموريت کوتاه اداري برويد و به بردن کيف دستي بزرگ نيازي نباشد. در آن صورت مي‌توانيد کيف دستي کوچک را که فقط وسايل مورد نياز در آن قرار دارد را با خود ببريد.


مرحله 5
کيف دستي خود را براي مرتب نمودن بررسي کنيد، کيف‌هاي کوچک پلاستيکي و يا پارچه اي براي مصارف داخل کيف شما وجود دارد. بعد از اينکه شما کاملاْ کيف خود را مرتب کرديد، استفاده از آن به مراتب براي شما در هر شرايطي راحت‌تر مي شود.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
ظروف تفلون برای سلامتی مضرند یا نه؟
امروزه استفاده از ظروف تفلون یا نچسب بسیار معمول شده است و تقریبا همه ما از این ظروف برای آشپزی استفاده می‌کنیم، بدون آن که بدانیم استفاده ی نادرست از این ظروف ممکن است خطراتی برای سلامتی ما داشته باشد.

چگونه این ظروف، نچسب می شوند؟
ظروف تفلون یا نچسب در واقع همان ظروف آلومینیوم یا استیل هستند که با ماده خاصی به نام پلی تترا فلوئورواتیلن (Polytetrafluoroethylene) که به اختصار (PTFE) نامیده می‌شود، پوشیده می‌شوند. این ماده سبب می‌شود که مواد غذایی به ظرف نچسبند، به همین دلیل به آنها ظروف نچسب می‌گویند.

موادی که برای ساخت ظروف تفلون به کار می‌روند، متفاوت هستند و ضخامت مواد نچسب آنها نیز فرق دارد. مواد نچسبی که کیفیت بالایی دارند، دارای پودر سرامیک یا مخلوط تیتانیوم هستند که بر سختی و مقاومت این مواد می‌افزاید و به راحتی ساییده و خراشیده نمی‌شود.

مزایای تفلون ها چیست؟
از مزایای آنها این است ‌که بر خلاف ظروف دیگر که برای نچسبیدن غذا به روغن نیاز دارند، در این ظروف غذا به ظرف نمی‌چسبد و تمیز کردن آن نیز راحت ‌تر است.

مضرات تفلون ها چیست ؟
- این ظروف به آسانی حرارت را عبور نمی‌دهند.
- به مرور زمان مواد نچسب آنها از بین می‌روند و این مواد شیمیایی به آرامی وارد غذا می‌شوند که اثرات نامطلوبی بر سلامت انسان دارند.
- وقتی که تحت حرارت بالا قرار بگیرند، مواد نچسب آنها تجزیه شده و وارد غذا می‌شوند. این مواد سمی هستند و سلامت انسان را تهدید می‌کنند.
تحقیقات نشان داده که این سم نه تنها برای انسان، بلکه برای پرندگان نیز بسیار خطرناک است. البته مواد نچسب این ظروف در حرارت ملایم (حرارت کمتر از240 درجه سانتی گراد) تجزیه نمی‌شوند.

برای آن که ظروف تفلون خطری برای سلامتی تان نداشته باشد ، باید ...

1- هنگام استفاده از این ظروف دقت کنید تا خراشیده نشوند ، زیرا در اثر همین خراش‌ها و آسیب‌ها، مواد شیمیایی مضر وارد غذا می‌شوند. هنگام شستشو نیز برای جلوگیری از ایجاد خراش سعی کنید که آنها را با مواد شوینده قوی و اسکاج‌های زبر نشویید.

2- هنگام آشپزی با ظروف تفلون، از حرارت ملایم استفاده کنید و اگر نیاز به حرارت بالا دارید، بهتراست از ظروف لعابی استفاده کنید.

3- زمانی که این ظروف خراب شدند، یا آنها را توسط مراکز معتبر بازسازی کنید یا دیگر از آنها استفاده نکنید.

4- حتما از ظروف تفلون استاندارد و مرغوب استفاده کنید ، زیرا این ظروف مراحل مختلف آزمایش‌های کنترل کیفیت و استاندارد را با موفقیت پشت سرگذاشته‌اند.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
http://www.seemorgh.com/health
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
خانه تکانی سخت نیست ، اگــــــــــــر ... ( حتما بخواندید )

خانه تکانی سخت نیست ، اگــــــــــــر ... ( حتما بخواندید )



با نزدیک شدن به آغاز سال نو و آمدن نوروز ،

ایرانیان از دیرباز با غبارروبی و نظافت یا به عبارتی خودمانی تر «خانه تکانی» منازل خود، به استقبال نوروز رفته و خود را برای میزبانی از بهار آماده می‌کنند. البته این سنت پسندیده تا امروز نیز در فرهنگ ما ادامه داشته و این روزها اگر به خانه‌های شهر کمی دقیق تر نگاه کنید، متوجه خواهید شد که بیشتر خانواده‌ها مشغول خانه تکانی هستند. البته در زندگی شهری امروز با توجه به اینکه آپارتمان‌های کوچک و بدون پستو و انباری و زیرزمین تقریبا در تمام مدت سال نسبتا تمیز هستند، ولی تمیزترین خانه‌ها هم مدتی مانده به نوروز، از بالا تا پایین شسته و برق انداخته می‌شوند. ضمنا این روزها که کمتر کسی است که بتواند بصورت تمام وقت در خانه باشد و «خانه تکانی» می‌باید بصورت تدریجی انجام شود. خلاصه اینکه «خانه تکانی» کار سختی نیست اگر همه چیز بهتر بر اساس یک روش خوب و برنامه ریزی انجام شود. پس چنانچه طالب داشتن خانه ای تمیز، بدون نگرانی و تشویش برای سال جدید هستید; تا انتهای مطلب با ما همراه شوید;



1) اولین روز;

تختخواب را مرتب کنید. اتاق‌ها را جارو و میز و لوازم آشپزخانه را تمیز کنید. ظرفشویی را از ظروف کثیف خالی کرده و اتاق نشیمن را مرتب کنید.





2) اتاق نشیمن;

نوارها و CD‌ها را مرتب و تمیز کنید. همه جا را جارو و گردگیری نمایید.






3) کشوها و قفسه‌ها

را از وسایل غیر قابل استفاده خالی کنید. مدادها، برچسب‌ها و سایر وسایل را دسته بندی کنید و ظروف کوچکی را برای جمع آوری و دسته بندی هر کدام تهیه نمایید.





4) بخشی از خانه که محل نگهداری از مدارک است;

صورت حساب‌های پرداختی را مرتب و کنترل کنید. اوراق غیرقابل استفاده را جمع آوری کنید. کاغذ خرید اشیا» را مرتب و طبقه بندی نمایید. هر دسته از مدارک را در پاکت یا کیف مخصوص قرار دهید و در کشو بگذارید.



 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
5) زیرزمین;

وسایل زیرزمین را در قفسه‌ها قرار دهید. کف آن را جارو کنید. به جعبه‌ها برچسب بزنید. مسیرهای آب و فاضلاب را کنترل نمایید.


6) انباری;


وسایلی را که در انباری است دسته بندی و مرتب کنید. جعبه‌ها را برچسب بزنید. اشیا و لوازمی را که می‌خواهید هدیه بدهید بسته بندی کنید.

7) اتاق نشیمن;


اتاق را جارو کنید. کف اتاق را بشویید و وسایل را گردگیری کنید. شیشه تلویزیون و آینه‌ها را با پارچه کاغذی نم دار گردگیری کنید.

8) اتاق ناهارخوری;

بعد از جمع آوری، وسایل روی میز را لکه گیری کنید. پایه صندلی‌ها و میز را لکه گیری کنید و کف اتاق را بشویید. لکه‌های مقاوم روی وسایل چوبی با واکس مخصوص پاک کننده چوب به کمک پارچه پشمی بر طرف خواهد شد.


9) حمام;

برای تمیز کردن حمام، مواد ضدعفونی کننده را به لوله‌ها، دیوارها و دستشویی بمالید و به سراغ یک کار کوچک بروید و چند دقیقه فرصت بدهید که این مواد بهتر اثر کنند.(هنگام استفاده از جوهر نمک و سایر پاک کننده‌ها، هرگز مواد را همزمان با هم بکار نبرید و مراقب باشید که به کسی آسیبی نرسد. بعد از ریختن وایتکس یا پاک کننده‌های دیگر، چند قدم از محل دور شوید تا بر اثر تنفس گازهای حاصل، دستگاه تنفستان دچار اشکال نشود. بهتر است تهویه توالت و حمام را هم روشن کنید و در صورت امکان هنگام شستشو با این مواد، از ماسک استفاده کنید.)




10) گلخانه;

گل‌ها و برگ‌های خراب را از ساقه اصلی جدا کنید. لکه‌های روی برگ را به صورت خیس پاک کنید. اگر گل‌ها نیاز به آبیاری یا تکثیر دارند این کار را انجام دهید.

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
11) اتاق‌های خواب;

لباس‌ها و ملحفه‌های کثیف را جمع آوری کنید. پنجره‌ها را باز بگذارید تا هوای اتاق عوض شود. کف اتاق را جارو بزنید، آینه و شیشه‌ها را تمیز کنید. تمام وسایل را گردگیری کنید.



12) قفسه‌های اصلی لباس;

کف قفسه‌ها را تمیز کنید. طبقات را مرتب نمایید. لباس‌ها و کفش‌هایی را که نمی‌پوشید از قفسه بیرون بگذارید و مرتب در جعبه ای قرار دهید(می توانید بعدا و سر فرصت، آنها را به کسی که لازم دارد بدهید). یک کیسه جهت لباس‌هایی که نیاز به شستن دارند آماده کنید.


13) کتاب‌ها و جعبه‌ها را فهرست بندی کنید;

کتاب‌هایی را که به ندرت استفاده می‌شوند در یک قفسه جداگانه قرار دهید. کتاب‌هایی را که به آنها علاقه ندارید از رده خارج کنید.(می توانید آنها را به کتابخانه‌ها یا افراد هدیه کنید) به جعبه‌های مخصوص مدارک، برچسب بزنید.






14) یخچال;

میوه‌ها و سبزیجات فاسد شده را دور بریزید. تمام طبقات یخچال را در آورید، دیوارها و طبقه‌ها را تمیز کنید. مواد شبیه به هم را در یک طبقه جای دهید. داروها و مواد تاریخ مصرف گذشته را دور بریزید.





15) فریزر;

سبزیجات، گوشت مرغ، ماهی و گوسفند، هر کدام را در طبقه مخصوص قرار دهید. به تاریخ بسته‌ها دقت کنید و مواد تاریخ مصرف گذشته را دور بریزید.


16) قفسه‌های خواروبار;

ادویه‌ها را مرتب بچینید، مواد تاریخ گذشته را از قفسه خارج کنید. ظروف مربوط به خواروبار را براساس حروف الفبا مرتب کنید. از برچسب مخصوص برای نامگذاری ظروف استفاده کنید.





17) تابلو اعلانات;


در بعضی از منازل کاغذهای یادداشتی برروی فریزر یا یخچال نصب می‌کنند یا در تقویم دیواری یادداشت‌هایی را برای افراد خانواده می‌نویسند. این برگه‌ها باید هر روز کنترل شوند تا برنامه‌هایی که مربوط به روزهای قبل است برداشته شود و برنامه جدید نصب شود.





18) آشپزخانه;

کف آشپزخانه و سطوح مختلف را تمیز کنید. قفسه‌ها را دوباره بچینید. دور ریختنی‌ها را دور بریزید. درها، پنجره‌ها و طبقات کابینت‌ها را تمیز کنید. بالا و جلوی قفسه‌ها را تمیز کنید. بالا، داخل و اطراف اجاق گاز را نیز تمیز کنید.

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز



19)
اتاق کودکان;

کودکان را تشویق کنید خودشان اتاقشان را تمیز کنند. جعبه‌هایی را در اختیار آنها قرار دهید تا وسایل اضافه را در آن قرار دهند. کف اتاق را تمیز کنید. پنجره‌ها و آینه اتاق را با پارچه کاغذی نم دار تمیز کنید.




20)
وسایل چوبی;

داخل درزهای وسایل چوبی را با برس‌های پرز بلند تمیز کنید. این وسایل را واژگون کنید و عمل پاک کردن را تکرار کنید. می‌توانید از لوله مکنده جاروبرقی برای این کار استفاده نمایید.


21)
پنجره‌ها;

با لوله جاروبرقی درز پنجره‌ها را تمیز کنید و از تمیزکننده‌های مخصوص شیشه استفاده کنید. پس از اینکه محلول را به پنجره‌ها اسپری کردید، از بالا به پایین آن را پاک کنید.


22)
پارکینگ;

وسایل پارکینگ را طبقه بندی کنید. وسایل ورزشی، باغبانی، چمن زنی، جعبه ابزار، وسایل نقاشی و وسایل رنگ ساختمان را در جعبه‌های جداگانه قرار دهید. کف پارکینگ را جارو کنید و بشویید. وسایل مربوط به اتومبیل را مرتب کنید.


 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
پذیرایی صبحانه

برای میز صبحانه می توان از سفره بزرگ قشنگ دست دوزی شده یا از دستمال های مخصوص زیر بشقاب استفاده کرد.

وسط میز را می توان یک سبد میوه ی فصل یا گلدانی پر از گل قرار داد. برای هر نفر، بشقاب، کارد، چنگال و قاشق لازم است و این گونه باید چید:

بشقاب مقابل صندلی، کارد و چنگال کره خوری، جلوی بشقاب ، چنگال دسر خوری سمت چپ بشقاب و کارد و قاشق مربا خوری سمت راست آن، قاشق چای خوری یا قهوه خوری در نعلبکی زیرفنجان، حوله یا دستمال کوچک بین بشقاب و نعلبکی فنجان یا سمت چپ بشقاب قرار می گیرد.

در هتل ها فنجان ها را قبلا گرم می کنند و هنگام صرف صبحانه روی نعلبکی قرار می دهند و در منزل ممکن است سرویس چای یا قهوه و فنجان ها در برابر خانم قرار بگیرد و او برای هر مهمان شخصا چای یا قهوه بریزد و مقابل مهمان ها بگذارد.

ظرف های محتوی شکلات و قند ممکن است به وسیله مهمان ها دست به دست دور میز بگردد و هر کس برای خود بردارد. کره، مربا و عسل در ظرف های مخصوص و متعدد مجهز به کارد و قاشق به همراه نمکدان ها باید وسط میز قرار داده شود.

به کار بردن تشریفات در گردش های دسته جمعی و مسافرت های ییلاقی جایز نیست. در این موقع از ظرف های ساده و معمولی و دستمال های گلدار رنگین استفاده می کنند.



*** شیوه ی چیدن میز پذیرایی در ساعت های مختلف فرق میکند و به موقعیت اشخاص وانواع غذا بستگی دارد و به این ترتیب پذیرایی و چیدن میز صبحانه تا شام را کمی توضیح میدهیم. روی میز را در صورت استفاده از سفره بهتر است با پارچه ی نرمی مانند ماهوت و امثال آن پوشانید، به گونه ای که فقط سطح میز را بپوشاند و از اطراف آن آویزان نشود. این عمل از ایجاد صدای به هم خوردن ظروف می کاهد و در صورتی که از دستمال های زیر بشقاب به جای سفره استفاده می کنیم باید چوب میز از انواعی باشد که تولید صدا نکند.


*** نور و رنگ چراغ ها باید به اندازه کافی و متناسب با پذیرایی باشد. نوری که از بالا به میز می تابد باید گرم و ملایم باشد. هر مجلسی میزان نور آن متفاوت است؛ اما هرگز نباید اسراف کرد.


***اگر زیبایی و تناسب ظروف و سایر لوازم پذیرایی را در نظر نگیریم، غذای بسیار دلپذیر پخته شده را باید ناقص دانست. در قدیم مرسوم بود ظرف بزرگ و با ارزشی را فقط به خاطر شکوه و جلوه سفره، وسط قرار میدادند؛ ولی اکنون سفره را با شمعدان های کوچک و قشنگ، گلدان های بدون پایه و گل های ساقه کوتاه تزئین میکنند. عطر و بوی گل ها باید در نهایت ملایمت باشد و عطر غذا هارا از بین نبرد و هوای اتاق را سنگین نکند.


*** نباید در پذیرایی ها برای با شکوه جلوه دادن مجلس با آوردن اشیای قیمتی که مهم نیستند مهمانان را عذاب داد.


*** تنها به کار بردن اجناس لوکس و گران قیمت،تهیه غذا های عالی و مطبوع و داشتن سالن و وسایل باشکوه برای یک پذیرایی با ارزش کافی نیست،

بلکه باید آسایش و سرگرمی مهمانان نیز در نهایت دقت در نظر گرفته شود.

متاسفانه ذوق و سلیقه بیشتر مهمانان ناشناخته است؛ ولی دست کم موقعیت مهمانان، سن، شغل و ملیت آن ها را می توان شناخت و شیوه ی پذیرایی و نوع پذیرایی و نوع غذا را با آنان تطبیق داد.


***محیط پذیرایی از موضوع های بسیار محسوس و نامحسوس تشکیل میشود و چون همه از لحاظ اهمیت در یک سطح و پایه اند، نوعی هم چشمی نهانی میانشان وجود دارد و به اصطلاح با هم مسابقه می دهند.

به همان اندازه که باید در نوع غذا، نوع سرویس و تزئین میز دقت کافی به کار برده شود،

ذوق و سلیقه و آسایش مهمان ها و همچنین تناسب وسعت محل پذیرایی و تعداد مهمانان نیز باید کاملا در نظر گرفته شود و هنر و ذوق و استعداد کدبانوی خانه یا میزبان در اینجا نمایان می شود.

میزبان باید خود را به جای دیگران بگذارد ودر مورد چیزهایی که دیگران دوست دارند بیندیشد،اعمال و اموری که آسایش دیگران را سلب می کند پیش بینی کند و مسئولیت خوشحالی و مسرور نمودن مهمانان را به عهده بگیرد.

هنر پذیرایی
پذیرایی از مهمانان یک هنر مانند هنر بازیگری است و کدبانوی خانه، هنرمندی است که کارگردانی آن را به عهده دارد.

همان طور که کارگردان یک نمایش وظیفه دارد موضوع، بازیکنان و دکور نمایش را هماهنگ نماید، خانم خانه نیز باید همان نقش را ایفا کند.

نوع غذا ها، نظم و ترتیب خانه و انتخاب آشامیدنی ها همان دقت و ظرافت را لازم دارد که تزئین میز و دکور.

هرچند میهمانان یکدل و نزدیک باشند، میزبان نباید از انجام وظایفی که موجب آسایش و راحتی آن ها است خودداری کند.

امروزه پذیرایی از مهمان، رو به سادگی می رود، ولی این دلیل نمیشود که در این باره قواعد اساسی و نکات اصولی مورد توجه قرار نگیرد.

هیچ گاه نباید ادب و احترام به میهمانان فراموش شود؛ هرچند مهمان از نزدیک ترین آشنایان و دوستان باشد.

برای پذیرایی باید آمادگی قبلی داشت تا بتوان بیشتر وقت خود را صرف مهمان ها کرد
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2] نکته درباره جشن تولددر خانه
[/h]



۱) قالی‌ها را جمع کنید تا آخر جشن با خامه له شده و اشک شمع روی قالی مواجه نشوید.


۲) تعارف میوه را کنار بگذارید و آن را روی میز بلند بچینید تا هر کس از خودش پذیرایی کند.


۳) می‌توانید محلی را که قرار است کیک تولد قرار بگیرد، مشخص کنید و یکی از عکس‌های زیبای صاحب تولد را پشت‌سر او مانند پوستر «به‌صورت پلات یا فتوکپی رنگی» بزنید.


۴) اگر تولد یک کودک تا سن ده سال است و می‌خواهید کاغذ رنگی و بادکنک استفاده کنید همه را در یک طیف رنگی برای مثال انواع سبز یا قرمز استفاده کنید. این طور تزیینات شما بیشتر به چشم می‌آید حتی می‌توانید لباس کودک‌تان را هم‌رنگ این تزیینات انتخاب کنید.


۵) اگر بودجه‌‌تان کم است، ناراحت نشوید. تولد احترام به کسی است که دوستش داریم. یک کیک کوچک خانگی یا آماده و یک ظرف میوه از یخچال را روی قالیچه بگذارید و کوسن‌ها یا بالش‌های دست‌دوزی شده را اطراف آن بگذارید. به همین سادگی جشن بگیرید، حتی می‌توانید هندوانه را از وسط نصف کنید و روی آن شمع بگذارید و یا وسط میوه‌ها شمع بلند قرار دهید.


۶) گل‌های طبیعی زیباترین عناصر برای تزیین هستند. می‌توانید کنار کیک گل هم‌رنگ و روی میز دسته بزرگی از گل مورد علاقه صاحب تولد بگذارید. می‌توانید برای تزیین میوه از برگ‌های بلند پیچیک در اطراف ظرف استفاده کنید و اطراف کیک برگ‌مو یا میوه کاج رنگ شده بگذارید.


۷) هنگام عقب زدن صندلی‌ها برای باز شدن جا، آنها را به دیوار نچسبانید. زیرا بر اثر حرکت مهمانان، رنگ و نقاشی دیوار صدمه می‌بیند. میزهای میوه و پذیرایی را سر راه نگذارید و رومیزی‌های این میزها را جمع یا تا کنید تا کودکان موفق به کشیدنشان نشوند.

شهره قوی‌روح

منبع : روزنامه سلامت

ویستا

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]با ترفندهای یک کدبانوی کامل آشنا شوید[/h]
استفاده از لیمو
شما به یک لیمو‌ترش بزرگ و زرد، و کاسه مخصوص مایکروفر پر شده با یک و یک چهارم فنجان آب نیاز دارید. لیمو را از وسط نصف کرده و آب هر دو تکه را در آب درون کاسه بریزید، سپس کاسه آب و آب لیمو را در مایکروفر گذاشته به مدت 5 تا 10 دقیقه مایکروویو را روشن کنید و اجازه دهید بخار آب و آب لیمو کارشان را انجام دهند. حال کاسه را از مایکروفر خارج کرده و با پارچه یا حوله نرم و تمیزی دیواره‌های مایکروفر را به‌راحتی جرم زدایی کنید.

استفاد ه از جوش شیرین
اما شاید سریع‌ترین، راحت‌ترین و موثرترین روش برای تمیز کردن داخل مایکروفر استفاده از جوش‌شیرین است. با این روش هم بوی مانده غذاها از بین می‌رود و هم چربی‌ها پاک می‌شوند.
کافی است حدود 20 دقیقه آب و جوش‌شیرین را داخل مایکرو فر حرارت دهید. با استفاده از دستکش یا دستگیره‌ ضخیم، ظرف را از داخل مایکروفر بیرون آورید. یکی از حوله‌های میکروفیبر را مرطوب کرده و بلافاصله داخل و شیشه مایکروفر را تمیز سپس آن را خشک نمایید. همین روش را می‌توانید با استفاده از آبلیمو انجام دهید با این تفاوت که مقدار آبلیمو لازم یک چهارم پیمانه و مدت حرارت لازم چهار دقیقه است.

استفاده از سرکه
اگر در منزل لیمو یا جوش‌شیرین ندارید، می‌توانید از سرکه استفاده کنید. برای این منظور یک دوم پیمانه سرکه مورد نیاز است. کافی است چند دقیقه سرکه داخل مایکروفر جوشانده شود. این بار بعد از سرد شدن مایکروفر، دیواره‌ها و داخل آن را به‌راحتی با دستمال پاک کنید.

با استفاده از ترفندهایی که در ادامه می خوانید می‌توانید برای درخشندگی و تمیزی بیشتر قسمتهای متفاوت خانه بهره ببرید:
_ برای از بین بردن لکه‌های وان و حمام جوش شیرین، کرم تارتار و کمی آب لیمو را روی وان حمام یا کاسه دستشویی قرار داده و بعد از 30 دقیقه آن را بشویید. همچنین خمیر جوش شیرین و آب برای حذف لکه دیگ‌های لعابی بکار می‌رود. جوش شیرین برای جلا دادن به ظروف نقره‌ای کاربرد دارد.
_ خرده شیشه‌ها ی شکسته به راحتی جذب نان سفید می‌شوند.

_ پایه‌های چوبی صندلی در اثر ضربه با کف اتاق خراش بر می‌دارند برای جلوگیری از این مسئله پایه‌های صندلی را با جوراب بپوشانید.

_ برای جلوگیری از بوی بد و اشباع آب داخل اسفنج آن را روی پایه کلیپسی یا گیره‌ای قرار دهید.

_ برای حذف گرد و غبار از روی شمع متصل به دیوار آن را با جوراب زنانه ساق بلند و مرطوب بپوشایند این رول مرطوب غبار را از روی شمع پاک می‌کند.

_ برای اینکه استیکر‌های رنگی از روی دیوار به راحتی جدا شوند از چند قطره روغن بچه استفاده کنید.

_ برای از بین بردن لکه‌های مانده از روی آهن اتو آن را داغ کنید و بعد از خارج شدن بخار مقداری نمک روی آن بپاشید.

_ برای پاک کردن لکه‌های ماندگار از روی ظروف شیشه‌ای به جای پد و اسفنج از فویل آلومینیومی و مایع ظرفشویی استفاده شود.

تمیز کردن خانه
_ برای جلوگیری از تجمع آب پشت در حمام و سینک ظرفشویی آن را با موم آغشته کنید.

_ برای درخشندگی قاشق و چنگال و ظروف فلزی و نقره‌ای از گچ استفاده کنید آن‌ها را چند دقیقه داخل خمیر گچ قرار دهید و سپس بشویید.

_ برای تمیز کردن لکه‌های سخت روی بطری و گلدان‌های شیشه‌ای پوسته‌های تخم مرغ را همراه با آب گرم و یک قطره مایع ظرفشویی داخل گلدان شیشه‌ای بریزد پوسته‌های تخم مرغ لکه‌های سخت را خراش داده و درخشندگی خاصی به آن می‌دهد.

_ فرورفتگی‌های فرش را که ناشی از قرار دادن مبل روی آن است با این ترفند از بین ببرید کافی است با چنگال به آرامی الیاف فرش را به حالت اول برگردانید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]سر و سامان خانه نا مرتب
[/h]


اگر خانه تان نامرتب است با تکنیک های زیر به سرعت خانه تان را سر و سامان دهید.

چه حسی با شنیدن کلمه آشفتگی و به هم ریختگی به شما دست می دهد؟ هیچ کسی با شنیدن این کلمه احساس خوبی نمی کند. شاید این را ندانید اما آشفتگی ها می توانند تاثیر زیادی بر سلامت روحی شما داشته باشند. در واقع این به هم ریختگی ها مانند آلودگی هستند بنابراین باید برای از بین بردن آنها و سازماندهی کردن فضای خانه کاری اساسی انجام دهید. خواندن مطلب زیر می تواند به شما کمک می کند.

شناسایی نقطه های حاد آشفتگی
همان طور که می دانید آشپزخانه بیشتر اوقات شبیه به دفتر کاری است که تلی از صورت حساب ها در آن انباشته شده و به طور معمول کتاب های آشپزی و وسایل دم دستی، به عضو ثابت میز غذاخوری شما تبدیل شده است. روزنامه ها هم که به طور دائمی روی عسلی ها و کفپوش های سالن پذیرایی جا خوش کرده اند. بعد از شناسایی کردن نقاط همیشه آشفته، یک سبد زیبا تهیه کنید و وسایل مورد نیازتان را در آن قرار دهید. البته به خاطر داشته باشید که این سبد تنها برای مدتی و برای ظرفیت خاصی می تواند این بی نظمی ها را سازماندهی کند پس هر ماه آن را خالی و مرتب کنید تا خود آن تبدیل به یک فضای کوچک آشفته و درهم و برهم نشود.

پاکسازی
با خود فکر کنید چرا فضای با ارزش را با وسایل بی مصرف پر می کنید؟ نگاهی به وسایل مختلف در انبار بیندازید و از خود بپرسید آخرین باری که از آن استفاده کرده اید کی بوده است؟ چرا آن را نگه داشته اید یا اینکه شاید این وسیله در جای دیگری کاربرد بیشتری داشته باشد. بعد از اولین دوره پاکسازی دیگر نیازی به سر زدن مکرر به انبار ندارید. همه ما هدیه و یادگاری های با ارزشی داریم که نمی دانیم با آنها چه کنیم. از طرفی نیز دور ریختن آنها کار سختی است اما پیشنهاد ما به شما این است که آنها را درون جعبه ای دور افتاده پنهان نکنید بلکه آنها را در فضایی قرار دهید که بتوانید زیبایی آنها را نیز به نمایش بگذارید. با این کار همچنین می توانید به خوبی از آنها نیز نگهداری کنید اما این را به خاطر داشته باشید که هیچ ضرورتی در نگه داشتن وسیله ای که برایتان کاربردی ندارد، وجود ندارد.

سازماندهی
سازماندهی کردن وسایل خانه ممکن است سخت ترین راه باشد اما بهترین است! تنها کافی است روزی فقط ۱۵ دقیقه از وقت تان را به جمع آوری آشفتگی ها اختصاص دهید. با این کار می توانید زندگی آسان تر و خانه تمیزتری داشته باشید. به محض اینکه غذایتان را خوردید، به جای اینکه ظروف را در سینک رها کنید آن ها را درون ماشین ظرفشویی بگذارید و اگر ماشین ظرفشویی ندارید بلافاصله آن ها را بشویید. بار دیگر وقت تان را به جمع آوری و سازماندهی کمد لباس ها اختصاص دهید و مشخص کنید که به چه چیزی دیگر نیاز ندارید. اگر از انباشته شدن این به هم ریختگی ها جلوگیری کنید علاوه بر داشتن خانه تمیز، مرتب کردن نیز برایتان بسیار آسان تر می شود.

تمرکز کنید
هنگامی که می خواهید به سازماندهی آشفتگی ها بپردازید، بسیار مهم است که با انرژی باشید و تمرکز داشته باشید. حتی اگر می خواهید ۱۵ دقیقه هم صرف انجام کاری کنید فقط روی کاری که در دست دارید تمرکز کنید که یک باره آن را تمام کنید. نه اینکه آن را به وقت دیگری موکول کنید.

یک نگاه کلی
دل کندن از وسایل موردعلاقه کار سختی است. اگر مشغول سازماندهی کردن لباس ها هستید، در نگاه اول شاید لباسی را بسیار دوست داشته باشید اما وقتی آن را با لباس های نو مقایسه می کنید، متوجه می شوید که به اندازه قبل برایتان جذابیتی ندارد. با نگاهی کلی می توانید به راحتی تصمیم بگیرید که چه چیزی را نگه دارید و چه چیزی را دور بیندازید.

بی استفاده اما پر مصرف!
شما می توانید با اضافه کردن آویز بر پشت در اتاق خواب و حمام، صندوق و سبد در طبقه های کمد و قرار دادن صندوقچه ها و جعبه ها در زیر تخت از این فضاهای بی مصرف استفاده کنید. این گونه فضاها می توانند محل بسیار خوبی برای جمع آوری وسایل و جلوگیری از آشفتگی ها باشد.

کودکان را در کار سهیم کنید
ماهی یک بار همراه با کودکان خود نگاهی به وسایلی که دارند، بیندازید. سپس وسایلی که در دراز مدت از آنها استفاده نکرده اند را با کمک خودشان جدا کنید. قبل از جمع کردن این وسایل مطمئن شوید که آنها از آن وسیله استفاده ای نمی کنند.

فضایی برای علاقه مندی ها
همه ما سرگرمی هایی نظیر خیاطی و بافتنی داریم که هر کدام از آنها شامل وسایلی می شوند که باید به هر کدام جایی را اختصاص دهیم. هنگامی که دنبال سرگرمی جدیدی در خانه هستید متوجه می شوید که جایی برای همه آنها ندارید پس باید ببینید کدام یک از این سرگرمی ها برای شما در اولویت هستند تا خانه تان دچار آشفتگی نشود.

کمد پرونده ها
بهترین راه سازماندهی کردن اسناد و پرونده ها استفاده از یک کمد است. با این کار می توانید تمامی توده کاغذهایی که مربوط به کارتان در خانه می شود را در این کمد جای دهید و دیگر مجبور نباشید زمان زیادی را صرف مکان یابی و چیدن این کاغذهای مهم کنید.

جعبه اضافی ها
نقطه ای از خانه یا پارکینگ را به وسایل اضافی اختصاص دهید و آنها را درون جعبه ای بگذارید. هنگامی که احساس کردید به وسیله ای بیشتر از این نیاز ندارید یا آن را نمی خواهید، می توانید آن را به جای دور انداختن، به این جعبه منتقل کنید. ماهی یک بار این کار را انجام دهید تا دیگر این وسایل بی مصرف جایی را اشغال نکنند.

منبع : روزنامه هفت صبح

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2] در خانه داری استثنایی باشید
[/h]
برای هر کاری اگر ذهن تان را به کار بیاندازید،می توانید موفق تر عمل کنید.کارهای خانه هم از این قاعده مستثنی نیست.



گل سر های زیادی که دخترا دارن در اکثر مواقع باعث بی نظمی کشو و میز آرایششون میشه ...

برای مرتب نگه داشتن اونها میشه از یه قاب استفاده کرد !

چهارچوب دور قاب رو به رنگ دلخواه در بیاروید. نوارهای پارچه ای رو به صورت عمودی به قاب متصل کنید ( از اونها میتوانید برای نگه داشتن گیره ها و چیز های مشابه استفاده کنید ) .

از یه سری قلاب های کوچیک در قسمت پایین قاب برای قرار دادن تل ها و کش سرها استفاده کنید.

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز



کابینت زیر سینک معمولا از شلوغ ترین و شلخته ترین کابینت هاست.


برای نظم دادن به این کابینت یکی از کارهایی که میشه انجام داد روشیه که الان بهتون میگیم.

دیوارهای داخل کابینت رواز دو طرف سوراخ کنید و یک میله بلند مثل رگال داخل کمد دیواری، به کابینت متصل کنید . با این کار می توانید اسپری های پاک کننده، شیشه شوی و ... رو از قسمت نازل روی این میله آویزان کنید و به این ترتیب، فضای داخل کابینت بیشتر میشه.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز



این هم یه ایده برای کسایی که بافتنی میکنن و بافتنی رو دوست دارند !!


موقع بافتن حتما تا حالا با این مشکل مواجه شدید که کامواها گره میخورن و اعصاب خرد میکنن! برای جلوگیری از این مشکل میتونید کاموا رو داخل یه ظرف قرار بدید و یه گیره کاغذ به لبه ظرف متصل کنید و کاموا رو از داخل اون رد کنید ..

منبع : کاغذ رنگی
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
وان حمام را چگونه تمیز کنیم؟




اسفنج را خیس کرده، فشار داده تا آب آن گرفته شود. مقدار قابل توجهی جوش ‌شیرین روی آن بریزید و شروع به تمیز کردن وان کنید. بهتر است از لبه وان شروع کنید.


تمیز کردن وان جزو موارد دشوار در خانه است. برای آن‌هایی که مواد طبیعی را به شیمیایی ترجیح می‌دهند، استفاده از جوش شیرین راهکار ارزان، ایمن و مناسبی است.

وسایل مورد نیاز :
جوش شیرین
اسفنج

1 - اسفنج را خیس کرده، فشار داده تا آب آن گرفته شود. مقدار قابل توجهی جوش ‌شیرین روی آن بریزید و شروع به تمیز کردن وان کنید. بهتر است از لبه وان شروع کنید. به این ترتیب متوجه خواهید شد لکه‌هایی که مدت‌ها روی وان نقش بسته بودند، شروع به پاک شدن می‌کنند.

2 - با حرکت دورانی کناره‌های وان را تمیز کنید. اسفنج را شسته، از مقدار بیش‌تری جوش شیرین استفاده کنید.

3 - کف وان را با دقت بسابید. در صورت لزوم، مقداری جوش شیرین روی کف بپاشید. یک ساعت صبر کنید تا خیس بخورد تا راحت‌تر تمیز شود.

4 - کمی صبر کنید. دوباره وان را تمیز کنید. با آب سرد جرم‌ها را شسته، بگذارید وان خشک شود سپس با حوله سفید وان را پاک کنید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
از بین بردن سريع خط و خش میز شیشه‌ای



کشیدن اشیائی مانند ظرف‌های غذا یا وسایل آشپزی و انداختنن ظروف روی میز شیشه‌ای خط و خش به جا می‌گذارد. این خطوط ابتدا برجسته بوده و به مرور با تجمع گرد وغبار و جرم تیره می‌شوند



کشیدن اشیائی مانند ظرف‌های غذا یا وسایل آشپزی و انداختنن ظروف روی میز شیشه‌ای خط و خش به جا می‌گذارد. این خطوط ابتدا برجسته بوده و به مرور با تجمع گرد وغبار و جرم تیره می‌شوند. تمیز کردن آن‌ها موقت خواهد بود. با کثیف شدن مجدد، مشکل به قوت خود باقی می‌ماند.

وسایل مورد نیاز :
_ دستمال نرم
_ خمیر دندان سفیدکننده غیر ژله‌ای
_ شیشه پاک‌کن

طرز استفاده :
۱ - شیشه را با یک دستمال نرم تمیز کنید. با دستمال، جرم داخل خطوط را پاک کنید.
۲ - مقدار کمی خمیردندان سفیدکننده روی نوک انگشت خود بگذارید. برای هر یک از خطوط از خمیردندان استفاده کنید. بگذارید خمیر۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی آن باقی بماند تا فرصت کافی برای نفوذ داخل خطوط را داشته باشد.
۳ - یک پارچه نرم دور انگشت خود بپیچید. خمیردندان را به صورت دورانی و سریع دو یا سه دقیقه روی خط‌ها بمالید.
۴ - به خطوط نگاه کنید. در صورت باقی ماندن، روی آن‌ها خمیردندان مالیده، مراحل را تکرار کنید. تمام خط‌ها را از میز شیشه‌ای محو کنید.
۵ - از شیشه شور برای تمیز کردن سطح شیشه استفاده کنید. باقی‌مانده خمیردندان را با یک پارچه تمیز پاک کنید.

منبع : salamatnews.com
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]درست کردن بوگیر خانه با خوراکی
[/h]


اگر شما هم در منزل تان با مشکل بوی بد مواجه هستید این بوگیر خانگی را حتما امتحان کنید.
برای برطرف کردن بوی بد از محیط خانه از برش‌های لیمو و چند عدد گیاه تازه رزماری استفاده کنید.


برای این منظور به :
2 عدد لیمو برش خورده
2 عدد ساقه رزماری دارای برگ
و 4 پیمانه آب
نیاز دارید.

تمام مواد را داخل تابه متوسط ریخته، با حرارت کم آن را به جوش آورید. بگذارید بوی خوش خانه را فرا گیرد.

نکته :
دقت کنید آب داخل تابه خشک نشود. چون لیمو و رزماری سوخته بوی بدی به جا می‌گذارند.

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]چگونه سی دی را تمیز کنیم؟!
[/h]
سی‌دی‌های کثیف باعث پرش، خطا و آسیب به سی‌دی‌پلیر شما می‌شوند.





با تمیز کردن سی‌دی‌های کثیف، غبار گرفته و دارای اثر انگشت قبل از استفاده مجدد، عمر سی‌دی و سی‌دی پلیر خود را افزایش دهید.



سی‌دی‌های کثیف باعث پرش، خطا و آسیب به سی‌دی‌پلیر شما می‌شوند.



برای تمیز کردن آن‌ها تنها به وسایل زیر احتیاج دارید :



الکل

پارچه نرم و بدون پرز

آب

کاسه

و حوله



1 - سی‌دی را با یک انگشت نگه دارید. کافیست انگشت خود را داخل سی‌دی کرده و قسمت براق را رو به بالا نگه دارید.



2 - مقدار کمی الکل سفید روی یک پارچه نرم (ساتن، ابریشم یا دستمال مخصوص عینک) بریزید.



3 - پارچه را نزدیک وسط یا روی سوراخ سی‌دی گذاشته به صورت دورانی به طرف بیرون مالش دهید. برای تمیز کردن لبه‌ها سی‌دی را برگردانید. این کار را تا تمیزی کامل ادامه دهید.



4 - یک کاسه کوچک را از آب پر کنید. سی‌دی را داخل آن فرو ببرید و بگذارید 5-3 دقیقه در آن باقی بماند. با این کار الکل و جرم‌های باقی‌مانده از روی سی‌دی پاک خواهند شد.



5- سی‌دی را درآورده با همان روش مرحله 3 با حوله خشک کنید.





منبع : Magazin

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]با کفش های باران خورده چه کنیم؟
[/h]
این روزها که هوا بارانیست به محض ورود به خانه نگاهی به کفشهایتان بیندازید تا اگر با باران موش آب کشیده شده اند و احیانا شوره زده اند زودتر تمیزشان کنید .



هرگز کفش‌های خیس شده در اثر باران و برف را برای خشک کردن در مقابل بخاری یا شومینه یا در مجاورت با رادیاتور قرار ندهید؛ زیرا با این کار روی آنها سفیدک یا شوره‌ ایجاد می‌شود و ظاهر کفش را نازیبا می‌کند. بنابراین بهترین کار، استفاده از روزنامه‌های باطله و خشک کردن کفش در زمان طولانی‌تر است.



حالا اگر با تمام این اقدامات لکه شوره روی کفش‌های شما ظاهر شده، محلولی به نسبت مساوی از آب و سرکه آماده کنید و آن را با برس یا پارچه‌ای آغشته به آن بر سطح سفیدک‌زده بمالید. سپس با پارچه یا پنبه‌ای مرطوب، به اصطلاح آبکشی کنید. در پایان هم اگر کفشتان از جنس چرم باشد، آن را واکس بزنید یا اینکه با وازلین روی آن را چرب کرده و برق بیندازید تا چرم خشک نشود.





منبع :hamshahrionline.ir

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]نکاتی برای شستن لباس های نوزاد
[/h]
اگر کرم یا وازلین روی لباس نوزاد ریخت، اول آن را با دستمال بردارید بعد مقداری نمک روی لکه بپاشید. نمک چربی کرم یا وازلین را می‌گیرد و بعد به راحتی می‌توانید با کمی آب و صابون باقی لکه را از روی لباس پاک کنید.



نحوه شستن لکه لباس های نوزادان , پاک کردن لکه ها از لباس نوزادان



لکه شیر

فرقی نمی‌کند شیر مادر روی لباس نوزاد ریخته باشد یا شیر خشک. در هر دو صورت بعد از خشک شدن، با لکه زشت زردرنگی مواجه خواهید شد. به همین دلیل بهتر است حتما قبل از شیر دادن به نوزاد برایش پیش‌بند ببندید. اگر این کار را نکردید باید بلافاصله بعد از ریختن شیر لباس را با آب گرم و صابون بشویید. اما اگر لکه ماند و ثابت شد، باید برای پاک کردن آن درست مثل مدفوع از پاک‌کننده آنزیمی استفاده کنید. لکه شیر با محلول رقیق آمونیاک و کمی نمک هم از بین خواهد رفت.


لکه مواد بهداشتی

اگر کرم یا وازلین روی لباس نوزاد ریخت، اول آن را با دستمال بردارید بعد مقداری نمک روی لکه بپاشید. نمک چربی کرم یا وازلین را می‌گیرد و بعد به راحتی می‌توانید با کمی آب و صابون باقی لکه را از روی لباس پاک کنید. لکه لوسیون‌های غیر چرب هم با کمی آب و صابون به راحتی از بین می‌رود. اگر لکه با صابون پاک نشد، آن را با مایع ظرفشویی بشویید و چند بار با دقت آب‌کشی کنید تا اثری از مایع شوینده روی لباس باقی نماند.


لکه مدفوع

برای پاک کردن لکه مدفوع باید از پاک کننده‌های آنزیمی استفاده کنید. البته وقتی کودک هنوز غذا نمی‌خورد، این لکه‌ها با آب و صابون مخصوص نوزاد به راحتی از بین خواهند رفت. اما بعد از شروع غذا خوردن، پاک کردن مدفوع کودک کمی مشکل خواهد شد. برای این کار باید ابتدا لباس را در آب خیس کنید و بعد پاک‌کننده آنزیم‌دار را به آن اضافه کنید و اجازه دهید عمل کند. در این روش هم باید پاک‌کننده را کم استفاده کنید و لباس را چند بار آب بکشید.


لکه ادرار

کافی است پوشک کوچولوی شما پس بدهد و مدتی متوجه نشوید، تا روی لباسش، مخصوصا لباس‌های روشن، یک لکه زردرنگ باقی بماند. اگر این لکه را سریع بشویید با آب و صابون تمیز می‌شود اما اگر نشد باید برای پاک کردن لکه ادرار از پاک‌کننده‌های آمونیاکی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید باید پاک‌کننده را با آب رقیق کنید و بعد از شستشو هم پارچه را چند بار آب بکشید تا باعث آسیب رساندن به پوست نوزاد نشوید
منبع: برترینها

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]تمیز کردن پرده های چوبی و آلومینیومی
[/h]
پرده ها از اجزای جدایی ناپذیر هر خانه ای هستند که تمیز کردن و تمیز نگه داشتن آنها شیوه های خاص خود را دارد. از طرفی خانم های خانه دار انواع مختلف و متفاوتی از پارچه ها را برای پرده استفاده می کنند و معمولا هر جنسی شست و شوی خاص خود را می طلبد.

گاهی نیز نوع دوخت پرده ها باعث می شود که میکروب ها در قسمت های خاصی از پرده ها لانه گزینی کنند که باید هنگام شست و شو به این قسمت ها توجه ویژه ای کنید. مثلا پرده هایی که به صورت پلیسه دوخته می شوند، زیر لایه های چنین آنها معمولا محل اجتماع میکروب هاست.


پرده های چوبی

تمیز کردن پرده های چوبی را باید با احتیاط ویژه ای انجام دهید. در مصرف آب برای تمیز کردن این پرده ها باید کاملا خسیس باشید. زیرا آب به چوب آسیب جدی می زند و پرده ها را از بین می برد. با برس نرم و با آب خیلی کم، سطح این پرده ها را تمیز کنید و آنگاه بگذارید زیر نور آفتاب کاملا خشک شوند. شست و شوی این پرده ها را خیلی کش ندهید چون که رنگ براق آنها با زیاده روی در تمیز کردن، از بین می رود.

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
پرده های آلومینیومی

استفاده از اسپری تمیز کننده برای این پرده ها راهکار مفیدی به حساب می آید از صابون و دیگر مواد شوینده نیز می توانید استفاده کنید. همه قسمت های پرده را با استفاده از مواد شوینده اسپری کنید. سپس با یک دستمال تمیز سطح پرده را کاملا پاک کنید. بعد از چند دقیقه دوباره همین عمل را انجام دهید تا هیچ لکه ای روی پرده نماند. با اسکاچ ها و پرس های زبر، این پرده ها را تمیز نکنید زیرا خش دار می شوند و نمای ظاهری آنها از بین می رود و زیبایی خود را از دست می دهند. اگر در قسمت هایی لکه های سمج وجود دارد که به راحتی پاک نمی شوند، می توانید در آن قسمت ها مقداری کرم اصلاح بکشید و بعد با یک برس نرم آن را تمیز کنید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
پرده های پلیسه

برای تمیز کردن این پرده ها باید از اسفنج مرطوب شده با آب و محلول شست و شو استفاده کنید. به این صورت که اسفنج را به همه قسمت های پرده بکشید تا کاملا تمیز شود. استفاده از این شیوه شما را از سپردن پرده به خشکشویی و پرداخت هزینه اضافه بی نیاز می کند. چوب پرده ها نیز جایگاه خوبی برای اجتماع میکروب ها به شمار می روند.

این قسمت ها را نیز با اسفنج یا برس مرطوب تمیز کنید. یکی دیگر از راه های تمیز کردن این نوع پرده ها، استفاده از جاروبرقی ویژه تمیز کردن مبل و رختخواب است. به این وسیله به کار خود نیز سرعت می دهید. پرده را درحالی که آویزان است جارو کنید تا همه گرد و خاک آن گرفته شود. یادتان باشد که هیچگاه این پرده ها را برای شستن در آب فرو نبرید زیرا همه زیبایی چین و واچین آنها به هم می خورد و زیبایی خود را از دست می دهند.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]پاک کردن لکه پوست گردو از دست
[/h]
شهریور و مهر هر سال زمان برداشت گردو ها است ، سیاه شدن دستها یکی از مواردیست که برای بعضی ها نا خوشایند است.

پوست گردوی تازه در صورت تماس با پوست بدن ایجاد لک سیاه می کند که با شستشوی معمولی حتی با مواد شوینده پاک نمی شود و از بین نمیرود حتی پوشیدن دستکش پلاستیکی هم کمکی نمی کند چون رنگ پوست گردو از جداره دستکش هم رد می شود.

یکی از روشها برای پاک کردن این لکه هااستفاده از برگ خود درخت گردو است که با مالش روی لکه ها و شستشوی مرتب آن می توان تا حد زیادی آنرا پاک کرد .

روش دوم استفاده از سرکه است،با شستشوی قسمتهای لک شده با سرکه می توان لکه ها را کم رنگ تر کرد .

روش سوم استفاده از کرم های لایه بردار است که نسبت به دو روش قبلی زمان بیشتری لازم دارد .

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]نکاتی مهم برای شستشوی مبل
[/h]
تا همین چند سال پیش اگر در خانه ای مبل وجود داشت، تنها در اتاق پذیرایی (مهمان خانه) گذاشته می شد و در تمام طول سال نیز ملحفه های سفیدی روی آن‌ پهن می کردند طوری که اعضای خانواده حق استفاده از آن ها را نداشتند مگر زمانی که مهمان غریبه ای برای آن ها می آمد!

اما امروز بسیاری از خانواده ها اصطلاحا مبل نشین شده اند و حتی برای بعضی ها مبلمان کارکردهای دیگری نظیر میز غذاخوری، تخت خواب، میز کار و ... نیز پیدا کرده است.

بنابراین طبیعی است که مبل ها در طول سال پاکیزگی خود را از دست بدهند و لازم باشد که حداقل در خانه تکانی پایان سال نظافت شوند.

اگر قصد نظافت مبلمان خانه را دارید این مطلب می تواند به شما کمک کند.

1 - لکه های روی مبل همیشه باعث بد شکل شدن مبلمان خانه می شود؛ پس بهتر است آن ها را هرچه زودتر پاک کنید .
پس یادتان بماند اگر نوشابه روی مبل ریخت آن را خیلی زود تمیز کنید، برای این کار کمی نمک روی لک بپاشید و سپس با اسفنجی خیس آن را پاک کنید تا اثری از لکه بر جا نماند.

2 - اثری سوختگی یا زردی سیگار را هم می توانید با یک حبه قند از بین ببرید .
روش کار هم ساده است. قند را روی لکه بمالید و آن قدر این کار را ادامه دهید تا پاک شود. اگر این لکه روی الیاف مصنوعی ایجاد شده باشد، می توانید با آبلیمو آن را پاک کنید.

3 - اگر جنس رویه مبل شما از پارچه کرکدار است با کمی شیر آن را خیس و با مقداری پنبه لکه آن را پاک کنید و در آخر با آب و صابون لکه شیر را هم از بین ببرید.

4 - لکه جوهر روی مبل را هم می توان از بین برد .
مراحل کار به این ترتیب است؛ اول آن را خیس کنید و کمی نمک روی لکه بریزید، سپس با پنبه محل را تمیز کنید. راه دیگری هم وجود دارد، ابتدا محلول گلیسیرین و آمونیاک را روی لکه بمالید و سپس با آب و پودردستی رویه مبل را شست و شو دهید.

5 - برای پاک کردن لکه چربی روی مبل هم باید کمی محلول نمک و الکل روی آن بمالید.
اگر جنس رویه مبل پارچه ابریشمی باشد، راه ساده تری هم وجود دارد، با یک برگه کاغذ خشک کن روی قسمت لکه شده را بپوشانید و اتوی داغ را محکم روی آن فشار دهید تا لکه ناپدید شود.

6 - و نکته آخر این که لکه برهای شیمیایی و آماده مصرف در فروشگاه ها وجود دارد که با خریدن آن ها می توانید اغلب لکه ها را پاک کنید.
برای استفاده از این لکه برها حتما به روش مصرف آن دقت کنید و یادتان باشد بدون دستکش از این مواد استفاده نکنید.

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]چگونه رایانه را تمیز کنیم
[/h]
دست نگه دارید ، اول این مقاله را بخوانید و بعد برای تمیز کردن کامپیوتر خانه تان اقدام کنید.
یکی از لوازمی که این روزها در اکثر خانه ها وجود دارد ، رایانه یا همان کامپیوتر است...

که خانم خانه در هنگام نظافت فباید آنرا هم تمیز کند اما این وسیله ی حساس شرایط خاص خود را دارد و برای نظافت آن باید روش مناسب در پیش گرفت و گرنه آسیب می بیند و خراب می شود.

نحوه تمیز نمودن فن های کامپیوتر
با یک تکه پارچه تمیز و بدون پرز که اندکی با الکل آغشته شده است، فن کیس و پره های آن را تمیز کنید.در مورد فن های کوچک تر مانند فن پردازنده که امکان تمیز کردن به این شیوه وجود ندارد از یک گوش پاک کن مرطوب شده با الکل استفاده نمایید.

تمیز کردن صفحه نمایش
برای تمیز کردن مانیتورهای و تلویزیون های LCD از دستمال مخصوص که موقع خرید در جعبه آن موجود است استفاده کنید . توسط این دستمال و یا نمونه هایی که برای همین منظور در بازار موجودند، می توانید صفحه نمایش را از گرد و خاک و اثرات انگشت عاری نمایید.
به یاد داشته باشید از اسپری کردن هر نوع مایع تمیز کننده شیشه و حتی آب روی LCD پرهیز نمایید و در زمان تمیز کردن ، صفحه نمایش مانیتور حتماً خاموش باشد. از وارد کردن فشار به روی صفحه در حین تمیز کردن آن پرهیز کنید ، چرا که موجب سوختن پیکسل های صفحه نمایش می شود.
در صورتی که از مانیتور CRT استفاده می کنید می توانید توسط کف های تمیز کننده که در قالب قوطی های فلزی فروخته می شوند، قاب و بدنه مانیتور را تمیز نمایید. کافیست که مقداری کف را در محل بریزید و پس از چند ثانیه با پارچه ای نرم و تمیز، آن را پخش کرده و سطح را تمیز نمایید، اما دقت کنید از این کف ها برای تمیز کردن شیشه مانیتور استفاده نکنید در صورتی عدم دسترسی به این کف های تمیز کننده، می توانید از محلول آب ولرم و مایع ظرفشویی استفاده نمایید.
یک راه ساده برای تمیز کردن صفحه کلید کامپیوترتان، وارونه کردن آن و ضربه زدن به پشت صفحه کلید برای بیرون افتاد آشغال ها، گلوله های پرز و مو و حتی مواد غذایی استنحوه تمیز کردن صفحه کلید
یک راه ساده برای تمیز کردن صفحه کلید کامپیوترتان، وارونه کردن آن و ضربه زدن به پشت صفحه کلید برای بیرون افتاد آشغال ها، گلوله های پرز و مو و حتی مواد غذایی است.
بعد از آن، برای تمیز کردن فضای بین کلیدها از هوای فشرده استفاده نمایید تا ذرات کوچک تر به این ترتیب از صفحه کلید جدا و دور شوند. آن را یک بار از سمت راست و یک بار از سمت چپ در سرتاسر صفحه کلید بگیرید.
در ادامه می توانید توسط یک گوش پاک کن مرطوب شده با الکل فضای بین کلیدها و حتی خود کلیدها را که چربی گرفته اند، تمیز کنید.
جالب است بدانید که طبق تحقیقات انجام شده. صفحه کلید کامپیوتر می تواند از شیر دستشویی و توالت فرنگی نیز آلوده تر باشد
تحقیق یک سازمان غیرانتفاعی در انگلستان که آلودگی صفحه کلیدها را در اداره ای مورد بررسی قرار داد، مشخص کرد که در چهار مورد از صفحه کلیدها، میزان آلودگی کلیدها و میکروب های روی آن در حد خطرناک بود و یک صفحه کلید دیگر هم پنج برابر دستشویی اداره آلودگی داشت. بنا به گفته محققان این تحقیق، علت واضح است زیرا توالت به دفعات تمیز می شود اما حدود ده درصد افراد هرگز صفحه کلید کامپیوتر خود را تمیز نکرده اند.

نحوه تمیز کردن ماوس
در حالی که سیم ماوس را از پشت کیس جدا کرده اید، پارچه ای را که در اختیار دارید، اندکی به الکل آغشته نمایید و سطح زیرین و روی ماوس را تمیز نمایید اما مراقب باشید که به زیر ماوس های نوری (Optical) که حس گر نوری آنجا واقع شده است، فشاری وارد نکنید که موجب خراب شدن آن شود.
در مورد ماوس های دارای غلتک (ماوس هایی که گوی دارند) در پوش زیر آن را باز کنید و گوی موجود را در آورید. گوی را زیر آب گرم بشویید و با پارچه ای بدون پرز، آن را خشک کنید و یا اینکه صبر نمایید تا خوب خشک شود. دو محور موجود در داخل ماوس را نیز توسط همان پارچه و یا یک عدد گوش پاک کن که با الکل مرطوب شده است، تمیز نمایید، سپس ماوس را وارونه کرده و تکان دهید تا کرک های آن بیرون بریزد. گوی را در محل خود قرار داده و در پوش آن را محکم کنید.
منبع:تبیان

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]لباس سنگ دوزی شده را چگونه بشوریم ؟!
[/h]
شستن لباس‌هاي سنگ‌دوزي شده

اگر روش درست شست‌وشو و اتو کردن لباس‌هایی که مهره یا پولک دارند را بلد باشید،



لازم نیست آن‌ها را به خشک‌شویی بدهید. اول از همه اگر لکه‌ای روی لباس هست به کمک لکه‌بر مناسب آن را پاک کنید.


این لباس‌ها را نباید با شوینده‌های قوی بشویید. می‌توانید یک تشت پر از آب و شامپو درست کنید و لباس را ۱۰دقیقه در آن قرار دهید و بعد به آرامی در آب تکان دهید.


چنگ زدن، این لباس‌ها را خراب می‌کند. اگر ماشین لباسشویی شما برنامه شست‌وشوی ملایم دارد، می‌توانید لباس را با آن بشویید.


اما حتما آن را در کیسه توری بگذارید تا اگر سنگی جدا شد بتوانید دوباره آن را نصب کنید.

بهتر است این لباس‌ها را با بخار صاف کنید چون اتو کشیدن آن‌ها کمی سخت است.

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]روش های تمیز کردن وسایل سفید!
[/h]
تمیز کردن وسایل سفید همیشه یکی از مشکلات بانوان خانه بوده است چرا که این وسایل سخت پاک می شوند و یا اینکه درست تمیز نمی شوند.



پرده ها:


پرده ها اغلب به رنگ سفید هستند و شستن آن ها بسیار سخت است. همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که باید پرده ها را در کنار هم بشورید. سعی کنید تا حد امکان لباس های رنگی را در کنار آن ها نشورید. بهترین راه برای شستن پرده ها استفاده از پودرهایی با درصد قلیایی متوسط واب گرم است.



دیوار:

در مورد دیوارها بهتر است با لطافت رفتار کنید. ابتدا با استفاده از آب و دستمال های نرم آن را تمیز کنید و اگر لکه ها همچنان باقی مانده بودند به سراغ مایع ظرفشویی بروید و در صورت مقاوت از شوینده هایی با درصد بالاتر استفاده کنید ولی همیشه این روال را رعایت کنید.


حوله:

برای شستن حوله ها می توانید از سفید کننده ها استفاده کنید اما این نکته را توجه داشته باشید که نباید از این مواد به مقدار زیاد استفاده کنید چرا که در کنار سفید کنندگی می توانند برای سلامت پوست شما نیز بسیار مضر باشند. بنا به گفته پزشکان استفاده زیاد از سفید کننده ها می تواند بیماری های پوستی گوناگونی را در بدن شما ایجاد کند.


فرش:

فرش های سفید همیشه مایه دردسر هستند چرا که کوچکترین چیزی می تواند آن ها لک کند و پاک کردن آن نیز بسیار سخت است. در این مورد پیشگیری خیلی بهتر است. در مواقعی که مهمان ندارید می توانید روی فرش ها ملحفه هایی بکشید. اما برای پاک کردن لکه ها بهتر است از آب ولرم و یا شامپو فرش های استاندارد استفاده کنید.

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]چگونه بوى بد ماكروفر را از بين ببريم؟
[/h]
اگر داخل ماكروفرتان در اثر استفاده و یا در اثر پخت غذایی خاص بوی بد گرفته شده است راه كار ساده وبسیار جالبی برای این كار هست :


برای این كار از یك ماده طبیعی استفاده میكنیم : لیمو ترش . این میوه پر فایده از دیر باز برای پخت و پز برای از بین بردن لكه‌ها و بوی بد مواد غذایی و تمیز كردن كفش‌های تنیس و ... مورد استفاده قرار می گرفت .


امروز ما برای از بین بردن آلودگی داخل ماكروفر هم از این ماده استفاده میكنیم :


مراحل كار :

1.یك فنجان مخصوص ماكروفر برداشته و داخل آن آب لیمو ترش بریزید . آب لیمو ترش به عنوان یك بوزدا عمل میكند .

2. در این مرحله ماكرو فر را روشن كنید و به مدت سه دقیقه بگذارید كار كند . حالا بگذارید تا فنجان همچنان در ماكروفر باشد تا بخارات بدرون آن نفوذ كند و تاثیر خود را بگذارد .

3.حالا فنجان را از ماكروفر بیرون بیاورید و داخل آن را با یك پارچه تمیزكنید . به خاطر داشته باشید اگر همیشه داخل ماكروفرتان را تمیز كنید داخل آن بوی بد نخواهد گرفت.

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
راه هایی ساده برای عطرآگین کردن خانه



تا به حال پیش آمده که به منزل یکی از دوستان یا اقوامتان رفته باشید و از بوی خوش خانه اش لذت برده باشید ؟ یا برعکس بوی بد خانه آنها برایتان آزاردهنده باشد ؟ همین اتفاق در خانه شما هم پیش می آید . این نوشتار به شما کمک می کند با راههای ساده خانه ای عطرآگین داشته باشید .


1 - بعد از حمام گرفتن یا شست وشوی طولانی مدت لباس در این محیط یا حتی شستن فضای سرویس های بهداشتی، معمولا تلفیقی از بوی چند ماده شوینده مختلف همراه بخار آب آن محیط حتی فضای مجاور آن را در بر می گیرد که نه تنها چندان خوشایند نیست بلکه ممکن است در مورد بعضی مواد شوینده قوی مانند اسیدها و سفیدکننده های مربوطه، نفس گیر و ناراحت کننده باشد. در چنین شرایطی پس از روشن کردن هواکش و بازکردن پنجره آن فضا، بلافاصله چند کبریت یا یک عدد شمع در محیط روشن کرده و چند دقیقه صبر کنید. پس از طی این مدت، خواهید دید که این راهکار چگونه معجزه آسا عمل خواهد کرد.


2 - یک پروژه نقاشی بی موقع در خانه
همیشه بهترین زمان برای رنگ آمیزی داخل ساختمان، نیمه اول سال است که هم امکان بازکردن پنجره ها وجود دارد، هم رنگ زودتر خشک می شود و هم بوی حاصل از آن به سرعت از خانه خارج می شود ولی اگر در شروع فصل سرما مجبور هستید دیوارهای خانه تان را رنگ آمیزی کنید و نگران بوی حاصل از رنگ آن هستید، لااقل یکی از پیشنهادهای زیر را برای کاهش بوی رنگ به کار گیرید :

_ لگن یا سطلی را از آب پر کنید و در اتاقی که تازه رنگ شده است قرار دهید. آب، بوی رنگ را کاهش می دهد.


_ بعضی ها می گویند اگر به رنگ مقداری وانیل اضافه کنید، بوی آن کمتر می شود. پیشنهاد آنها برای یک قوطی رنگ، ۲ قاشق چای خوری وانیل است. صحت و سقم قضیه با آنهاست؛ شما امتحان کنید.


_ بعضی دیگر عقیده دارند چند تکه سیب خوراکی را در بشقابی چیده و در فضایی که بوی رنگ در آن پیچیده است، قرار دهید. سیب بوی رنگ را به خود جذب کرده و آن را به حداقل می رساند.


3 _ این روش ها هم موثر است :
یکی از ساده ترین روش ها برای ازبین بردن یا شاید به معنای دیگر خنثی کردن بوی ناخوشایند ایجادشده در محیط، استفاده از اسپری های خوشبوکننده هوا و بوگیرهایی است که به صورت کارخانه ای در انواع و اقسام مدل ها و بوها تولید می شوند.

ولی در اینجا می خواهیم چند بوگیر خوشبوکننده دست ساز و خانگی را معرفی کنیم:

1 ) ۲ قاشق چای خوری جوش شیرین را در ۲ پیمانه آب حل کنید و داخل اسپری بریزید. این مایع را مرتب در هوای اتاق اسپری کنید. به این ترتیب بوی بد موجود از بین می رود.


2 ) یک راه سریع برای عطرآگین کردن محیط خانه، استفاده از گرماست. شما می توانید یک یا ۲قطره از اسپری یا عطر مورد علاقه تان را روی حباب لامپ چراغ اتاق درحالی که خاموش است اسپری کنید. سپس چراغ را روشن کنید. گرمای چراغ بوی عطر را در محیط اتاق پراکنده می کند.

3 ) مقدار کمی وانیل در کاسه حاوی آب بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا بجوشد. با جوشیدن وانیل، محیط عطرآگین می شود.


4 ) حالا که فصل سرما و روشن کردن شومینه است، اگر در خانه تان شومینه دارید و از آن برای گرم کردن خانه استفاده می کنید، سبدی در کنار شومینه قرار دهید و پوست مرکبات مصرفی در طول روز را در سبد انداخته و به مرور در آتش بسوزانید. با سوختن پوست پرتقال، لیموترش و نارنگی رایحه خوشی در فضای خانه پراکنده می شود.


4 - اگر دود سیگار شما را آزار می دهد ولی یک مهمان سیگاری در منزل دارید که مرتب درحال سیگارکشیدن است و شما هم نمی توانید به او تذکر لازم را بدهید، راهکارهای زیر را هنگام حضور او و پس از خروجش امتحان کنید :


1 ) چند عدد شمع در خانه روشن کنید. شمع بوی دود سیگار را خنثی می کند.


2 ) عده ای بر این عقیده اند که برای رفع بوی دود سیگار کافی است چند کاسه حاوی مقداری سرکه را در قسمت های مختلف خانه قرار دهید. سرکه بوی دود را به خوبی جذب می کند.


3 ) پس از خروج مهمان سیگاری از خانه استفاده از ترکیب مقدار مساوی آب گرم و سرکه در ظرفی گود مفید است. سپس پارچه ای حوله ای را در محلول فرو برده و بعد از اینکه پارچه به طور کامل به این محلول آغشته شد، آن را بیرون بیاورید و خوب بچلانید. حالا پارچه را در بالای سرتان مرتب تکان دهید تا باقیمانده دود موجود در خانه و بوی حاصل از آن از بین برود.


4 ) زغال روشن نیز بوی باقیمانده حاصل از دود سیگار را از بین می برد. در نتیجه چند عدد زغال روشن را در ظرف های فلزی کوچک گذاشته و در نقاط مختلف خانه قرار دهید. یک راه سریع برای عطرآگین کردن محیط خانه، استفاده از گرماست





سیمرغ
 

Similar threads

بالا