[مهارت های خانه داری ] -نکات ریز خانه داری

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به همه دوستای خوبم .
امیدوارم حالتون خوب باشه .
این تاپیک مخصوص نکات ریز خونه داری
مثل
لکه های خاص و
یا کاربرد موادی که فک میکنیم به هیچ دردی نمیخورن .
و هر چیز دیگه ای که برا کد بانو ها خوبه .






شاد وسربلند باشید
:gol:
 
آخرین ویرایش:

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]۹ کاربرد جالب پوست تخم مرغ
[/h]


فکرش را بکنید از پوست تخم‌مرغ قبل از آن که راهی سطل زباله یا کمپوست ‌شوند، چه استفاده‌های عجیبی می‌توان کرد.
۱ – جلوگیری از گرفتگی لوله‌های فاضلاب
ریختن مقداری پوست خرد شده تخم‌مرغ روی صافی فلزی سینک، باعث تمیزی و جلوگیری از گرفتگی لوله‌ها می‌شود. آن‌ها همچنین مانع از عبور مواد جامد و رهایی از چربی‌های داخل لوله‌ها می‌شوند.


۲ – به عنوان پاک‌کننده
مقداری از پوست تخم‌مرغ را همراه با پودر ظرفشویی روی سطح لک شده بریزید و با اسفنج آن را تمیز کنید.
در صورتی که بخواهید داخل ظرفی دردار را تمیز کنید، می‌توانید مقداری پوست تخم‌مرغ خرد شده را داخل ظرف ریخته، آن را با آب سرد تقریبا پر کنید و چندین بار تکان دهید. نتیجه فوق‌العاده خواهد بود.

۳ – تمیز کردن لباس‌های سفید
اگر از خاکستری شدن لباس‌های سفید خود نگرانید، کافیست مقداری پوست تخم‌مرغ داخل صافی ریخته، همراه لباس‌ها داخل ماشین لباسشویی قرار دهید.

۴ – حاصلخیز کردن خاک
پوست تخم‌مرغ سرشار از کلسیم و سایر مواد معدنی است. برای حاصلخیز کردن خاک آن را به کمپوست اضافه کنید.

۵ – دفع آفات
حلزون‌ها، کرم‌های برگ‌خوار و آفات را با پاشیدن مقداری پوست تخم‌مرغ در اطراف باغ خود دور کنید.

۶ – تغذیه گیاهان
قبل از آبیاری گیاهان، مقداری پوست تخم‌مرغ داخل آب ولرم ریخته، داخل ظرفی دردار در جای تاریک و خنک قرار دهید. بگذارید چند روز باقی بماند.

۷ – تامین کلسیم
با ریختن مقداری پوست تخم مرغ به کف گلدان گوجه فرنگی، فلفل و بادمجان، کلسیم مورد نیاز آن‌ها را تامین کنید.

۸ – گلدان
از تخم‌مرغ‌های شکسته برای کاشت دانه استفاده کنید. آن‌ها تا زمان سبز شدن دانه به عنوان گلدان قابل استفاده‌اند.

۹ – غذای پرندگان
ریختن خرده‌های پوست تخم‌مرغ نزدیک ظرف غذای پرندگان ماده در جذب کلسیم مورد نیاز آن‌ها برای تخم‌گذاری موثر است.

نکته‌: قبل از هر نوع استفاده از پوست تخم‌مرغ در باغ، آن‌ها را خوب بشویید.
منبع : hamshahrionline.ir
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاربرد های جالب از تکه های فویل .




کاغذهای آلومینیومی‌ در آشپزخانه، کاربرد‌های فراوانی دارند. خیلی‌ها فکر می‌کنند که هر بار باید ورقه‌های تمیز و تانخورده آلومینیوم را فقط برای پوشاندن مواد غذایی به کار ببرند اما این گونه نیست زیرا کاغذهای آلومینیومی‌ بسادگی در آشپزخانه شما بازیافت می‌شوند. فقط باید دقت کنید و آن‌ها را بعد از مصرف دور نیندازید.
برای استفاده مجدد از کاغذهای آلومینیومی‌ چند پیشنهاد داریم که با کمک آن‌ها می‌توانید در پول و انرژی صرفه‌جویی کنید و علاوه بر این در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست کوشا باشید.
تیز کردن چاقو‌ها
کاغذ آلومینیومی‌ استفاده شده را تا کنید؛ به طوری که به صورت شش تا هشت لایه روی هم قرار گیرند. سپس با چاقوهای کند و فرسوده این لایه‌های کاغذ آلومینیومی ‌را برش بزنید تا تیز‌تر شوند. برای چاقوهای باغبانی هم می‌توانید از این روش استفاده کنید اما باید از چند لایه آلومینیومی ‌بیشتری استفاده کنید چون این چاقو‌ها سنگین‌تر هستند.
شستن برای استفاده دوباره
اگر برای پوشاندن مواد غذایی یا قبل از قرار دادن غذا‌ها در فر از کاغذ آلومینیومی ‌استفاده می‌کنید هیچ اشکالی ندارد که ان‌ها را دوباره بشویید، صاف کنید و برای مصارف دیگر کنار بگذارید. خیلی از خانم‌های اقتصادی این روش را به کار می‌برند و ضمن کم کردن حجم زباله‌ها به بازیافت مواد کمک می‌کنند.
البته در این زمینه یک هشدار وجود دارد. یادتان باشد که اگر از کاغذ‌های بازیافت برای نگهداری از مواد خام مانند گوشت و مرغ استفاده می‌کنید آن‌ها را برای سایر مواد غذایی به کار نبرید و بهتر است این ورقه‌ها به ظرف زباله‌های خشک منتقل شوند چون ممکن است باکتری‌ها و سایر عوامل بیماری‌زای موجود در گوشت و مرغ خام به خوبی شسته نشوند و از این راه سایر مواد غذایی را آلوده کنند.
حفظ شکل کفش‌ها و چکمه‌ها
تکه‌های کاغذ آلومینیومی‌ را در دستتان مچاله کنید تا به شکل گلوله‌های توپی‌شکل در آیند. سپس آن‌ها را داخل کفش و چکمه‌ها قرار دهید تا شکلشان حفظ شود. استفاده از این ترفند زمانی به درد می‌خورد که فصل استفاده از کفش و چکمه‌ها گذشته و می‌خواهید آن‌ها را داخل کمد بگذارید. در این صورت بعد از گذشت چند ماه ظاهر کفش‌ها چروکیده نمی‌شود و شکل اولیه‌شان را حفظ می‌کنند.
خلاقیت در نقاشی ساختمان
در صورتی که کمی ‌جسارت دارید و دلتان می‌خواهد روی دیوار بافت تازه‌ای خلق کنید کاغذ‌های مچاله شده آلومینیومی‌ اینجا هم به دردتان می‌خورد. آن‌ها را داخل رنگ فرو ببرید و بعد شکل و بافت دلخواه‌تان را ایجاد کنید. علاوه بر این می‌توانید دستگیره‌های در را با این کاغذ‌های استفاده شده بپوشانید تا رنگی نشوند.
ساخت قیم برای گیاهان
اگر می‌بینید که گیاه آپارتمانی، گل‌های فصلی یا سبزیجات کاشته شده مانند گوجه فرنگی ضعیف هستند و نمی‌توانند خودشان را صاف نگه دارند، با کمک کاغذ‌های آلومینیوم برایشان قیم بسازید تا ساقه‌ها تکیه‌گاه خوبی داشته باشند.
جانشین سیم ظروفشویی
هر وقت به سیم ظرفشویی دسترسی نداشتید برای تمیز کردن کف قابلمه‌ها و همین‌طور سیخ‌های کباب می‌توانید به سراغ کاغذ آلومینیومی‌ بروید. در این صورت لازم نیست که قبل از مصرف دوباره حتما آن‌ها را شسته و تمیز کرده باشید.
تراز کردن پایه‌ها
اگر می‌خواهید میزی را در سطح ناهمواری قرار دهید برای هم سطح شدن پایه‌ها از کاغذهای آلومینیوم تا شده استفاده کنید. آن‌ها را زیر پایه‌ها قرار دهید تا پایه‌های به ظاهر کوتاه‌تر، بلند شوند.
منبع : روزنامه هفت صبح
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاربرد های نعنا




از نعنای تازه می‌توان برای خوش‌طعم کردن آب، بهبود طعم سالاد یا همچنین برای مقابله با استرس و معده درد استفاده کرد.

در این مقاله چند روش استفاده‌ از نعنا این سبزی معطر را ذکر می‌کنیم. با ما باشید.

ترکیبات غذایی جدید درست کنید

احتمالاً نعنای تازه یا خشک را به آش اضافه می‌کنید. توصیه می‌کنیم هویج، سیب‌زمینی، بادمجان، لوبیاها و ذرتتان را نیز از طعم مطبوع این سبزی محروم نگذارید. احتمالاً اسم تبوله‌ی جعفری یا همان سالاد لبنانی که با جعفری تهیه می‌شود را شنیده‌اید. به این سالاد مقوی‌تان نعنای تازه هم اضافه کرده و از طعم خوش لحظه‌هایتان لذت ببرید.
نعنای تازه برای تهیه‌ی کرپ کدو

دنبال یک غذا و طعم جدید می‌گردید که تهیه‌ی آن زیاد هم سخت نباشد؟ چند عدد کدو را له کرده، پنیر له شده‌ی فتا، خرده‌های نان تست، یک عدد تخم‌مرغ، موسیر، ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری نعنای تازه‌ی خردشده، نمک و فلفل را مخلوط کرده و به صورت کرپ دربیاورید. رویشان آرد بپاشید و با کمی روغن زیتون سرخ کرده و میل کنید.
برای درمان درد معده

درد معده رهایتان نمی‌کند؟ زود یک جوشانده با نعنا تهیه کنید. یک مشت نعنای تازه را در یک فنجان بریزید و آن را پر از آب جوش بکنید. اجازه دهید نعنا هم به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه خیس بخورند و سپس محلول را صاف کنید. کمی عسل به آن اضافه کرده و میل کنید.

با نعنا پشه‌ها را فراری دهید

اگر با این حشره‌کش‌های شیمیایی مشکل دارید و دنبال یک حشره کش طبیعی می‌گردید که به محیط‌زیست هم آسیب نزنید به سراغ نعنا بروید. اگر شب‌ها پشه نیشتان می‌زند چند پر نعنا را به دست‌هایتان بمالید و با خیال راحت بخوابید. یا اینکه می‌توانید برگ‌های نعنا را در چند جای خانه که مورچه و پشه دارد بریزید تا از شرشان خلاص شوید.
برای خلاص شدن از شر مورچه‌ها

بر گ‌های نعنا را در جاهایی که مورچه جمع می‌شود بگذارید تا خیلی زود مورچه‌ها پا به فرار بگذارند. در این صورت نه آن‌ها را کشته‌اید و نه اینکه از وجودشان دچار عذاب می‌شوید.


منبع : tebyan.net
 
آخرین ویرایش:

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز

نکاتی برای نگهداری بهتر میوه ها





۱
-
نگهداری موز برای مدت طولانی امکان پذیر نیست و این میوه زود از بین می‌رود. برای این‌که بتوانید مدت زمان بیشتری از این میوه نگهداری کنید، باید آن را درون کاغذ آلومینیومی‌ بپیچید و در یخچال بگذارید. به این ترتیب آن را برای زمان بیشتری حفظ خواهید کرد.

۲ - برای این‌که جعفری در غذایتان سبز باقی بماند، کافی است به محض آن‌که غذا شروع به جوشیدن کرد، جعفری را به آن اضافه کنید.
۳ - برای رسیدن موز، کیوی، گوجه‌فرنگی یا سیب کال از قرار دادن میوه‌ها در مقابل تابش مستقیم آفتاب خودداری کنید، چون باعث نرمی و حتی له شدگی آنها می‌شود. میوه را درون یک حوله یا پارچه تمیز و مرطوب بپیچید سپس آن را داخل یک پاکت کاغذی یا مقوایی قرار دهید. بزودی میوه شما بدون آن‌که له یا سیاه شود، داخل پاکت کاغذی می‌رسد.
۴ - برای حفظ کیفیت عطرتان، شیشه عطر را در محل خشک، خنک و به دور از پنجره و نور خورشید نگه دارید، زیرا نور خورشید باعث بروز اختلالاتی در مواد تشکیل دهنده عطر شده و آن را از بین می‌برد. به طور کلی برای این‌که شیشه عطر عمر بیشتری داشته باشد، پیشنهاد می‌شود آن را همیشه درون جعبه اش نگه دارید.
۵ - برای پاک کردن لکه‌های چای و قهوه از روی ظروف پلاستیکی و سبدها از محلول جوش شیرین و آب و یک برس برای شستشو استفاده کنید.
۶ - برای جدا کردن پوست نازک روی بادام، آنها را ۲ دقیقه در آب جوش قرار دهید و بعد در آب سرد بگذارید تا براحتی پوست آنها جدا شود.
۷ - برای گرفتن پوست هلو در تهیه مربا و کمپوت، آنها را یک دقیقه در آب بجوشانید و بعد پوست آن را بکنید.


منبع : سیمرغ
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
با پوست مرکبات شوینده درست کنید و از آن به عنوان ضدعفونی‌کننده و خوشبو کننده استفاده کنید.




در بسیاری از شوینده‌های تجاری علاوه بر روغن لیمو، پرتقال و سایر مرکبات، مواد خطرناکی به کار می‌رود که موجب حساسیت چشم و پوست می‌شوند.
به جای شوینده‌های آماده، با پوست مرکبات و سرکه، شوینده و پاک‌کننده ای مطمئن درست کنید و از مزایای ضدعفونی‌کننده سرکه و خوشبوکننده مرکبات بهره‌مند شوید.

مواد و وسایل مورد نیاز :
پوست یک عدد لیمو ترش
پوست یک عدد لیمو شیرین
پوست یک عدد پرتقال
ظرف شیشه‌ای
3 پیمانه سرکه سفید
قوطی اسپری

دستور کار :
1 - پوست لیمو ترش بزرگ، لیمو شیرین و پرتقال را داخل ظرف شیشه‌ای بریزید. در صورت جا نشدن، آن‌ها را از وسط نصف کنید.
2 - روی آن‌ها سه پیمانه سرکه بریزید.
3 - در شیشه را ببندید.
4 - شیشه را دو هفته در جای تاریک قرار دهید. یکروز در میان آن را تکان دهید و به ترکیب روغن مرکبات با سرکه کمک کنید.
5 - 1 پیمانه از این ترکیب را داخل قوطی بریزید. بقیه قوطی را با آب سرد پر و محلول را رقیق کنید.
6 - برای تمیز کردن، محلول را مستقیم روی سطح مورد نظر بپاشید.

نکته :
_ قبل از کندن پوست مرکبات، آن‌ها را زیر آب سرد خوب با اسفنج بشویید تا هر گونه آلودگی و آفات را از بین ببرید.
_ برای تازه ماندن شوینده ، آن را در یخچال نگه‌داری کنید.
_ در صورت تغییر رنگ یا مشاهده کپک، آن را دور بریزید.

منبع : hamshahrionline.ir
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]راه هایی برای تمیز کردن زیورآلات نقره ای[/h]





اگر ظروف و جواهرات نقره شما درخشش و زیبایی خود را از دست داده و سیاه شده‌اند و دلتان می‌خواهد دوباره براق و زیبا شوند ترفندهای زیر را با ما دنبال کنید. موادی که در زیر معرفی شده‌اند در همه خانه ها در دسترس است و به راحتی می‌توانید با استفاده از آنها نقره‌هایی درخشان داشته باشید.

آبلیمو
نقره را به مدت یک شب در محلول یک قاشق غذاخوری آب لیمو، یک و یک دوم فنجان آب و یک دوم فنجان شیرخشک قرار دهید تا نقره‌های خود را مثل روز اول‌شان نو کنید.

ورق آلومینیوم
نقره‌های تیره و سیاه شده به هیچ عنوان نمی‌توانند در برابر این دستورالعمل مقابله کنند. یک لیتر آب، یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و یک تکه ورق آلومینیوم را مخلوط کرده و بجوشانید. نقره را به مدت ۱۰ ثانیه و یا بیشتر در این مواد قرار داده و پس از این مدت آن را خارج کنید. معجزه‌ای که دنبالش بودید اتفاق می‌افتد. اگر احیاناً نقره همچنان مات مانده است، خمیر غلیظی با یک چهارم فنجان جوش شیرین و دو قاشق آب درست کرده و با یک اسفنج مرطوب بر روی نقره قرار دهید؛ سپس آن را شستشو داده و خشک کنید.

پودر ماشین لباسشویی
یک کاسه متوسط را با ورق آلومینیوم بپوشانید و درون آن را با آب داغ پر کنید. یک قاشق غذاخوری پودر لباسشویی را در آب حل کنید. نقره را به مدت یک دقیقه در آب قرار دهید و سپس شسته و خشک کنید.

سس گوجه‌فرنگی
مقداری از سس گوجه را بر روی حوله زده و آن را بر روی قسمت‌هایی از نقره که سیاه شده است می‌مالیم. اگر با این کار نقره براق نشد بخش‌های سیاه را به مدت ۱۵ دقیقه با سس بپوشانید و سپس با یک پارچه نرم تمیز کرده، شستشو داده و خشک کنید. می‌توانید برای تمیز کردن درزها از مسواک نرم استفاده کنید.

نشاسته ذرت
خمیری از نشاسته ذرت و آب می‌تواند درخشش را به نقره‌های شما بازگرداند. این خمیر را با یک پارچه مرطوب بر روی نقره قرار دهید. فرصت دهید تا خشک شود و سپس با یک حوله زبر آن را تمیز کنید.

ژل ضدعفونی کننده دست
ژل آنتی‌باکتریال ضدعفونی کننده دست نه تنها با میکروب ها مبارزه می‌کند بلکه جلا دهنده‌ای بسیار عالی برای نقره است. چند قطره از این ژل را بر روی پارچه نرمی ریخته و بخش‌های سیاه شده نقره را با آن تمیز کنید.

خمیردندان
مقداری خمیردندان را روی پارچه‌ای زده و بر بخش های تیره نقره بکشید. سپس بخش‌هایی که با خمیردندان تمیز شده را پاک و خشک کنید تا درخشش آن را با چشمان خود ببینید.

شیشه پاک‌کن
شیشه پاک‌کن را روی پارچه یا مسواکی اسپری کرده و از آن برای تمیز کردن نقره استفاده کنید. با این کار نقره شما مثل روز اول براق و درخشان خواهد شد.

نرم‌کننده مو
تمامی مواد ذکر شده تا اینجا برای براق کردن نقره های تیره و سیاه شده به کار برده می‌شوند. اما برای جلوگیری از سیاه شدن نقره نیز می‌توانید مقداری نرم کننده مو را بر روی نقره تمیز مالیده و بگذارید خشک شود.

گچ
برای براق ماندن نقره ها و جلوگیری از سیاه شدن آنها همچنین می‌توانید چند قلم گچ را در قفسه یا کشویی که آنها را نگهداری می‌کنید بگذارید. گچ ها رطوبت را به خود جذب کرده و از سیاه شدن نقره ها جلوگیری می‌کنند.

آمونیاک
برای جلا دادن به جواهرات نقره، قراردادن آنها به مدت ۱۰ دقیقه درون محلولی از یک فنجان آب گرم و یک دوم فنجان آمونیاک بگذارید. سپس آنها را خارج کرده، تمیز و خشک نمائید.

سرکه
با قرار دادن نقره‌جات خود در محلول یک دوم فنجان سرکه سفید و ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین به مدت ۲ الی ۳ ساعت نیز می‌توانید جلوه و درخشندگی را به جواهرات خود بازگردانید. پس از این مدت آنها را با آب سرد شستشو داده و به طور کامل خشک کنید.

منبع : salemzi.com
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2] پاک کردن لکه گردو از دست[/h]

شهریور و مهر هر سال زمان برداشت گردو ها است ، سیاه شدن دستها یکی از مواردیست که برای بعضی ها نا خوشایند است.

پوست گردوی تازه در صورت تماس با پوست بدن ایجاد لک سیاه می کند که با شستشوی معمولی حتی با مواد شوینده پاک نمی شود و از بین نمیرود حتی پوشیدن دستکش پلاستیکی هم کمکی نمی کند چون رنگ پوست گردو از جداره دستکش هم رد می شود.

یکی از روشها برای پاک کردن این لکه هااستفاده از برگ خود درخت گردو است که با مالش روی لکه ها و شستشوی مرتب آن می توان تا حد زیادی آنرا پاک کرد .

روش دوم استفاده از سرکه است،با شستشوی قسمتهای لک شده با سرکه می توان لکه ها را کم رنگ تر کرد .

روش سوم استفاده از کرم های لایه بردار است که نسبت به دو روش قبلی زمان بیشتری لازم دارد . منبع : ovanlake.com
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
تعمیراتی فوری برای رفع مشکلات کوچک خانه تان






هر خانم خانه داری باید اطلاعاتی درباره تعمیرات خانه داشته باشد. منطقی نیست برای هر مشکل کوچکی که پیش می آید با تعمیرکار تماس بگیرید. انجام تعمیرات کوچک در خانه علاوه بر صرفه جویی در هزینه و وقت، باعث می شود خانه شما همیشه سالم بماند. این ترفندهای ساده، تعمیرات کوچک خانه را برای شما آسان تر می کند.
وازلین برای جیرجیر در
اگر درهای منزل جیرجیر می کند یا سخت باز و بسته می شود، برای تعمیر آن ها از وازلین استفاده کنید. البته روغن نباتی هم برای این کار مناسب است اما به دلیل رقیق تر بودن، ممکن است چکه و خانه را کثیف کند. روغن های دیگر زود جذب می شود و بعد از چند روز در دوباره جیرجیر می کند. برای استفاده از وازلین در را باز کنید و کمی وازلین روی لولا بمالید. در را چند بارآرام باز و بسته کنید تا وازلین وارد لولا شود.

کفپوش هایی که صدا می کند
کفپوش های پارکت بعد از مدتی شروع به جیرجیر کردن و تولید صدا می کند. این به دلیل تغییر اندازه چوب در اثر مرطوب یا خشک شدن هواست. فاصله بین چوب ها باعث صدا دادن آنها می شود. برای جلوگیری از این صدا می توانید از پودر بچه یا پودر تالک استفاده کنید. کمی پودر را روی کفپوش بریزید و روی آن راه بروید تا پودر جاهای خالی را پرکند و سر و صدا متوقف شود. سپس باقیمانده پودر را با جاروی دستی بردارید.

کاغذ دیواری تان را بچسبانید
بعضی وقت ها چسب قسمتی از کاغذ دیواری کنده و از دیوار جدا می شود و دیگر به راحتی نمی چسبد. برای حل این مشکل، درست به اندازه تکه جدا شده از کاغذ دیواری روی کاغذ معمولی قطعه ای جدا کنید. دو طرف تکه کاغذ مقدار بسیار کمی چسب مایع بزنید و آن را بین دیوار و کاغذ دیواری قرار دهید. کمی فشار دهید تا حباب های هوا خارج شود و کاغذ خوب بچسبد.

مشکل پنجره ها را حل کنید
قبل از هر کاری لازم است بدانید علت اصلی گیر کردن کشوی پنجره ها آلودگی است. بنابراین اول باید باریکه های کشو را خوب تمیز کنید. سپس از اسپری روان کننده سیلیکونی یا اسپری گریس که در فروشگاه های سخت افزار وجود دارد، استفاده کنید. آنها را در امتداد بریدگی های کشو اسپری کنید و چند بار پنجره را باز و بسته کنید تا روغن به همه جای آن برسد.

عکس برگردان های سمج
برای جدا کردن عکس برگردان از سطوح سنگ، چوب یا سرامیک، می توانید از کمی روغن مایع استفاده کنید. کمی روغن روی عکس برگردان بمالید و مدتی صبر کنید تا عکس برگردان نرم شود. سپس می توانید با کاردک یا حتی لبه کارت اعتباری آن را بردارید. مطمئن باشید که نه روغن به سطح سنگ، چوب یا سرامیک آسیب می رساند نه کارت اعتباری. اگر عکس برگردان جدا نشد می توانید به جای روغن از سرکه استفاده و باز همان کار را تکرار کنید.

درهایی که به هم کوبیده می شوند
مخصوصاً حالا که کولرها روشن است، درها بیشتر به هم کوبیده می شوند و شما را کلافه می کنند.برای حل این مشکل اول از همه بررسی کنید ببینید کدام قسمت از سه طرف در بیشتر به هم نزدیک است و امکان گیر کردن به هم دارد. سپس از یک لایه پارچه فوتر استفاده کنید. پارچه را به در و چارچوب در، در همان نقطه بچسبانید. با این کار موقع بسته شدن دو لایه پارچه به هم گیر می کنند و جلوی محکم بسته شدن در را خواهند گرفت.

بالش های بدون پف دارید؟
هر بالشی بعد از مدتی حجمش کم می شود. برای این که بتوانید دوباره از بالش های تازه و پف دار استفاده کنید، باید از آفتاب استفاده کنید. روبالشی ها را درآورید، یک پارچه تمیز روی پشت بام پهن کنید و بالش را روی آن قرار دهید. چند ساعت به آفتاب زمان دهید تا رطوبت موجود در بالش را تبخیر کند. با این کار هم بالش شما تازه می شود، هم با کمی تکان دادن شکل خود را به دست می آورد.

کفپوش های خراشیده
اگر کفپوش منزل شما خراشیده شده یا ترک خورده است، می توانید برای تعمیر آن از کمی خمیردندان سفید یا مدادپاک کن استفاده کنید. خمیردندان را روی محل خراش بریزید و با یک دستمال نرم آن را بمالید. می توانید همین کار را با یک مداد پاک کن انجام دهید. بعد روی یک دستمال کمی مایع ظرفشویی بریزید و محل خراش را با آن تمیز و بعد با یک دستمال خشک آن را پاک کنید.

لیوان هایتان را دسته دار کنید
بهترین چسب برای چسباندن ظرف شکسته، چسب دوقلو است. چون با شست وشو خراب نمی شود. محل شکستگی را با چسب دوقلوی بی رنگ به هم بچسبانید، یک دقیقه محل شکستگی را روی هم فشار دهید و بعد کمی چسب دوباره روی ترک بمالید تا بعد از خشک شدن کاملا محکم دو طرف را به هم بگیرد. باید چند دقیقه بدون تکان دادن، محل شکستگی را فشار دهید تا چسب کاملا خشک شود.

پارگی موکت را اصلاح کنید
زیاد پیش می آید موکت ها سوراخ شوند با چیزهایی مثل سیگار، چسب قطره ای یا اتو. اول از همه باید یک تکه کوچک موکت بخرید که رنگ و طرحش شبیه موکت خراب شده شما باشد. یک مربع کوچک دور سوراخ در نظر بگیرید و دو ضلع کناری آن را با کاتر ببرید. آن را بالا بزنید و یک تکه کاغذ زیرش بگذارید و مربع را روی کاغذ علامت بزنید. کاغذ را روی موکت جدید بگذارید و به اندازه مربع ببرید. مربع موکت اصلی را هم کامل جدا کنید و موکت جدید را زیرش بچسبانید.
منبع : khorasannews.com
 

m roz

عضو جدید
[هنرهای خانگی] - ۴ ترفند مهم در خانه داری

[هنرهای خانگی] - ۴ ترفند مهم در خانه داری

جلوگیری از سیاه شدن سیب، موز و قارچ : : : _ بیشتر خانم های خانه دار از سیاه شدن و تغییر رنگ قارچ یا سیب پس از شست وشو یا سیاه شدن آن به دلیل ماندن آن در یخچال شکایت دارند. برای سیاه نشدن سیب زمینی تنها کافی است پس از پوست کندن و خلال یا ریز کردن آن مقداری آب ولرم را در ظرفی بریزید و یک قاشق چایخوری سرخالی نمک به آن بیفزایید و تا زمان استفاده، سیب زمینی ها را در آب نمک نگه دارید. نمک موجود در آب، هم باعث مزه دار شدن سیب زمینی می شود و هم از پس دادن ویتامین های سیب زمینی به آب جلوگیری می کند........................................................................................................................................................................_ برای جلوگیری از سیاه شدن موز، سیب و قارچ، چارهِ کار استفاده از چند قطره لیموترش است. کافی است پس از پوست کندن و قاچ کردن این مواد آن ها را در کاسه ای بریزید و مقدار کمی حدود نصف یک لیموترش کوچک آبلیموی تازه روی آن بچکانید و ظرف را طوری تکان دهید که تمام مواد به آبلیمو آغشته شود. حال می توانید با خیال راحت قارچ را با همان رنگ اولیهِ خود در فریزر قرار دهید و با موز و سیب خود نیز سالاد میوه ای درست کنید که سیاه نشود...............................................................................................................................................................................روش درست شکستن نارگیل : : : برای شکستن نارگیل به این صورت عمل کنید، ابتدا الیاف آن را کاملاً از نارگیل جدا کنید، روی نارگیل حفره هایی وجود دارد آن قسمت را سوراخ کنید و شیره داخل نارگیل را کاملاً از آن خارج کنید. سپس نارگیل را داخل تاوه قرار دهید و بگذارید چند دقیقه با حرارت بالا بپزد بعد از این زمان صبر کنید تا پوست آن سرد شود. سپس با یک ضربه چکش پوست نارگیل را از آن جدا کنید.......................................................................................................................................................................گرفتن آب میوه : : :_ در نظر داشته باشید که وقتی می خواهید آب میوه بگیرید به مقدار مصرف تهیه کنید؛ زیرا مثلا اگر آب هویج بماند، تلخ و اگر آب سیب مدتی بماند سیاه می شود.........................................................................................................................................................................._ اگر می خواهید از آب میوه ای استفاده کنید که در آن فصل وجود ندارد، می توانید در فصلی که آن میوه وجود دارد، آن را ذخیره کنید. به این صورت که آب میوه مورد نظر را درون قالب یخ بریزید و در فریزر قرار دهید. سپس آن را از قالب جدا کنید و درون کیسه پلاستیکی قرار دهید و همچنان داخل فریزر نگهدارید تا در زمان مورد نظر یکی از این قالب ها را درون لیوان شربت بیندازید و از آن استفاده کنید...........................................................................................................................................................................۲ نکته درباره گردو : : :_ اگر می خواهید طوری پوست گردوی سبز را از آن جدا کنید که دستتان سیاه نشود، داخل ظرف پر از آب، پوست گردو را بکنید._ اگر می خواهید مغز گردو را سالم از پوست آن جدا کنید، گردوها را یک شب تمام، داخل آب نمک خیس کنید، سپس به آرامی پوست آن را بشکنید و مغزگردو را بیرون بیاورید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
نكات ريز خانه داري

نكات ريز خانه داري

شايد اينا رو كه اينجا مينويسم همه تون بلد باشين ولي ديدم بهتره بنويسم مطالب خوبين

۱ : تخم مرغ ابپز را از اب جوش كه در اورديد بلافاصله در اب سرد بندازيد اب از روزنه هاي پوست تخم مرغ عبور كرده باعث راحت پوست كندن تخم مرغ ميشود .

۲ : اگر نونهايي كه تو يخچال ميزارين و بلز هم نونهاتون كپك ميزنن بهتره هر ۱۵ روز يكبار جا نوني تون را با اب و سركه دستمال بكشيد .

۳ : براي تازه نگهداشتن ميوه ها لابلاي اين ميوه ها ميتونيم از هر برگي که دسترس هستش گذاشته و ماندگاريشونو بيشتر كنيم .

۴ : براي لولا ي در ها و كشوها كه سخت باز و بسته ميشن ماليدن وازلين بهترين راه حل .

۵ : براي سردرد روي ۵-۶ تا دانه قهوه چند قطره ابليمو ريخته و يواش يواش بخورين .

۶ : براي اينكه يخ هايي مثل كريستال شفاف داشته باشين اب رو جوشونده سرد كنيد بعد در قالب يخ ريخته ومنجمد كنيد . براي ظرفهاي نوشابه هم كه پرميكنيم وميزاريم يخ بزنن اينكارو بكنين وقتي يخ اب ميشه اون تكه هاي نازيباي سفيد رو ديگه نميبينين .

۷ : توت فرنگي رو له كرده روي مسواكتون بزارين روي لثه هاتون بزارين بعد دندوناي نازتونو مسواك بزنين اينجوري طبيعي تميز ميشن .

۸ : براي بوي دهان هم باز جويدن دانه قهوه پيشنهاد ميكنم .

۹ : وقتي پشه يا زنبور نيشتون زد يك حبه قند را كمي خيس كنين و روي محل مورد نظر بزارين زهر نيش را گرفته و از خارش و تورم جلوگيري ميكند.

۱۰ : روي زيپ ميتونين با مداد بكشين اينطوري زيپ راحت باز و بسته ميشه .

۱۱ : شيشه هاي عينك را با گليسيرين پاك كنين اينطوري بخار نميكنن .

۱۲ : اگه كفشاتون پاتونو ميزنه توشون ۱ ليوان الكل ريخته و سعي كنين به همه جا برسه بعد خالي كرده و بپوشين كفش به اندازه سايز پاتون باز ميشه .

۱۳ : كفش هاي چرم را با شيشه پاك كن پاك كنيد.

۱۴ : اب تخم مرغ هاي ابپزتون رو به گلاتون بدين انقد خوشحال ميشن كه نگو .

۱۵ : گلهاي رز تون پژمرده شدن؟ اونا رو ابتدا در اب گرم بعد در اب سرد بزارين .

۱۶ : خاكستر سيگار را رو خاك گلها بريزين اينطوري از دست همه افتهاي گل نجات پيدا ميكنين .

۱۷ : براي زنگ زدگي نوشابه سياه رو امتحان كنين و با سيم ظرفشويي تميز كنين .

۱۸ : برای از بین بردن بوی اتاق تازه رنگ شده ۲ تا پیاز را پوست گرفته داخل سطل اب بندازین وسطل رو داخل اتاق بزارین .

۱۹ : برای شستن شیشه هایی دست توش نمیره کمی مایع ظرفشویی و اب و کمی برنج توش بریزین و تکان دهید .

۲۰ : برای تازه نگه داشتن لیمو های برش خورده پودر شکر را در بشقاب ریخته و سر برش خورده لیمو را در پودر شکر برزیازین تا ۲ هفته لیمو تازه میماند .

۲۱ : برای داشتن اتق خوشبو روی لامپ اتاق کمی از عطر خودتون بزنین ( وقتی خاموشه ) .

۲۲ : برای نگهداشتن سبزی اونا در دستمال تمیزی پیچیده و در نایلون بزارین و توی یخچال نگهداری کنین .

۲۳ : برای جون دادن به سبزی هایی که پژمرده شدن اونا رو ابلیمو را داخل اب سرد ریخته سبزی رو توش بریزین و ۱ ساعت در یخچال نگهداری کنین .
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
بوي ماهي:

وقتي ماهي رو سرخ كرديم بوش تو اشپزخونه ميمونه براي از بين بردن اين بو: ا ليوان اب را با

دو قاشق سركه تو يه ظرفي ميجوشونيم.



پوست ليمو:

اب ليمو رو كه گرفتيم پوستشو دور نميندازيم واسه براق كردن ظروف فلزي ميتونيم از اونا

استفاده كنيم. ميتونيم پوست اين ليموهاي خوشگل رو بزاريم خشك بشن و پودرشون كنيم ووقتي

داريم يه ظرف چرب ميشوريم ازش استفاده كنيم ميبينين چي ميشه من تو محلولي كه باهاش

كابينت ها رو تميز ميكنيم ميريزم نتيجش عاليه.



سس ها:

نمك باعث ميشه كه شير ببره واسه همين تو درست كردن سس هايي كه شير داره مثل بشامل بعد

اينكه سس به غلظت مورد نظر مون رسيد نمك رو ميريزم.



قهوه:

همه ميدونيم كه قهوه زود نم ميكشه وقتي شما ديديد كه قهوه تون نمداره توي ظرف قهوه تون يه

حبه قند بزارين.



زود خنك كردن:

رفتين پيك نيك به اندازه كافي يخ براي خنك كردن نوشابه و اب خوردنتون ندارين تو يه لگن اب

ميريزيم و نمك بهش اضافه ميكنيم شيشه هارو توش ميزاريم زود خنك ميشن.



سيب زميني:

تو اب سيب زميني ابپز ۱ قاشق سركه بريزين هم رنگشون زرد زرد ميمونه هم خوشمزه تر

ميشه.



لك گردو :

پنبه رو به سركه اغشته ميكنيم و دستامونو ۱ تا ۲ دقيقه با اون پنبه ميمياليم بعد با اب سرد

دوباره دستامونو ميماليم بعدا دستمونو با اب سرد ميشوريم لكه كاملا از بين ميره.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
يه روشاي ديگه اي هم هست براي موارد گفته شده :
بوي بد دهان با جويدن مقداري جعفري و يا نعنا رفع مي شود
براي كم كردن بوي رنك در اتاق توي سطل رنگ مقداري وانيل داخل سطل رنگ بريزيد
براي اسياب شدن زعفران يا هل يا فلفل يا چيزهايي از اين دست يه حبه قند هم به اسياب يا هاون سنگي كوچكتان اضافه كنيد
اگر زعفرانتان يا ساير ادويه جاتي كه بايد اسياب كنيم و همچنين اجيل نمدار شدند ميشود انها راروي گاز كمي بوداد يا توي ماكرو و اون تستر گذاشت
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
كاربردهاي ويژه الوورا :
در جلوگيري از تاون زدن هنگام سوختگي سريع ژله اش را روي ان نقطه بكشيد
به عنوان مسككن هنگامي كه گرفتگي عضلات يا كوفتگي يا كمردرد داريد كلا هر درد سطحي كه توي بدنتون داريد يه برگ بزرگ و گوشتي الوورا را همونطوري كه ماهي و چيزاي ديگه را برشته مي كنيد بزاريد 20 دقيقه خوب داغ بشه كمي كه خنك شد روي موضع درد بزاريد با يه پارچه دور موضع درد را بپيچونيد
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
براي سفيد كردن لباس هاي سفيد: لباس را همراه با يك تكه ليمو به مدت 10 دقيقه در آب داغ خيس كنيد



براي پاك كردن آدامس از روي لباس: لباس را به مدت 1 ساعت در فريزر قرار دهيد


براي به دست آوردن يخ پاك و تميز آب را اول بجوشانيد


مشكل مورچه‌ها: پوست خيار را نزديك سوراخ مورچه‌ها قرار دهيد


براي جلوگيري از ريزش اشك هنگام پوست كندن پياز آدامس بجويد



براي جوشاندن سريع سيب زميني پيش از جوشاندن سيب زميني را فقط از يك جهت پوست بگيريد


براي جوشاندن سريع تخم مرغ به آب آن نمك اضافه كنيد



براي امتحان تازه بودن ماهي: آن را در يك كاسه آب سرد بگذاريد در صورتي كه ماهي شناور شود تازه است



براي امتحان تازگي تخم مرغ: آن را در آب بگذاريد اگر به صورت افقي قرار گرفت تازه است.اگر به صورت كج قرار گرفت 3-4 روزه است . اگر عمودي قرار گرفت 10 روزه است. اگر شناور شد كهنه است



براي پاك كردن اثر جوهر از روي لباس: خمير دندان را روي لكه جوهر قرار دهيد و بگذاريد خشك شود سپس بشوريد



براي خلاص شدن از دست موش: در محلي كه موش را پيدا كرده‌ايد فلفل سياه بپاشيد. موشها فرار خواهند كرد


براي خلاص شدن از دست حشرات در هنگام شب: برگهاي نعنا را نزديك تخت و بالش و در اطراف اطاق خود قرار دهيد
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
- برای نگهداری قهوه از بسته بندی های کاغذی یا پلاستیکی استفاده نکنید حتما از ظروف فلزی یا شیشه ای برای نگهداری آن استفاده کنید.



- براى برطرف كردن بوى ماهى از ظروف، آب گرم و آرد خردل را به آنها بمالید.



- برای تمیز كردن ماهی تابه های ته گرفته خمیری از جوش شیرین تهیه و روی ته گرفتگی ماهی تابه قرار دهید تا 7 ساعت بماند.



- براى از بین بردن بوى نامطبوع از ظروف پلاستیك مى توانید روزنامه مرطوب را درون ظرف به مدت چند ساعت قرار دهید و در آن را ببندید، بوى نامطبوع از بین مى رود.



- از سودا میتوان برای جلا دادن و صیقلی كردن برخی فلزات مانند ظروف سیلور(نقره) و یا استیل زنگ نزن نیز استفاده كرد. كافیست با یك پارچه نرم و مرطوب توسط جوش شیرین ظروف را پرداخت كنید.



- جهت از بین بردن لكه‌های خیلی كوچك از روی ظروف مسی، می‌توانید پوست لیموترش را به نمك آغشته كرده و روی آن بمالید. چند قطره آمونیاك روی یك قاشق مایع ظرفشویی نیز برای لكه‌زدایی یك ظرف مسی مناسب است.



- برای تهیه‌ی نان می‌توانید از ظروف سفالی و یا کماج استفاده کنید حسن این ظروف به این است که نان بهتر پخته می‌شود زیرا ظروف سفالی گرما را در خود بیش‌تر نگه می‌دارد.



- سعی کنید حداقل هفته ای یکبار اسفنج، اسکاچ و پارچه های مخصوص خشک کردن ظروف را با ماشین لباسشویی شست وشو کنید. ذرات غذایی در اطراف حلقه ی سینک به همراه رطوبت، محیط مناسبی برای رشد باکتری ها می باشد. لذا به طور روزانه سینک ظرفشویی را شست و شو و ضد عفونی کنید. این عمل را هم می توان با 5 میلی لیتر(1 قاشق چای خوری) کلرین و 1 لیتر آب و یا با استفاده از راهنمای ضد عفونی کننده های تجاری انجام داد.



- برای قطعه قطعه کردن مواد غذایی چنانچه از تخته ی برش استفاده می کنید سعی نمایید اگر جنس چوبی انتخاب می کنید، چوب آن صاف و سخت باشد و چنانچه از جنس پلاستیک استفاده می کنید فاقد ترک خوردگی و درز باشد. ازتخته ی برش های نرم و نفوذ پذیر هرگز استفاده نکنید. تخته ی برش رابه وسیله آب داغ و صابون شست وشو نمایید و در صورت نیاز از برس مخصوص ساییدن استفاده کنید. برای ضد عفونی کردن آن می توان مانند ضدعفونی سینک وسایر سطوح عمل کرد.

برای از بین بردن بوى نامطبوع از تخته گوشت خردكن پس از خردکردن گوشت یا سبزى و یا ماهى چون تخته بو را به خود جذب مى كند، باید خمیرى از جوش شیرین و آب درست كرد و روى آن پهن نمود سپس تخته را شست تا بوى نامطبوع از بین برود.



- وقتی برای پختن مواد غذایی از مایکروویو استفاده می‌کنید، از ظروف ایمن و مخصوص مایکروویو استفاده نمایید
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
چرا پول خود را براي خريد اسپري‌هاي تازه‌کننده و بوگير هوا خرج کنيد؟ بياييد خودتان در منزل آن را تهيه کنيد.
چهار پيمانه آب را با چهار قاشق چايخوري جوش شيرين مخلوط کرده و در يک اسپري آب بريزيد و در هوا اسپري کنيد.
اين محلول بوي هوا را از بين مي‌برد. مخلوط يک قاشق چايخوري جوش‌شيرين، يک قاشق غذاخوري سرکه و دو پيمانه آب هم براي از بين بردن بو و تازه کردن هواي اتاق توصيه مي‌شود.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
هيچ چيزبدتر از داشتن يک قيچي کند موقع برش پارچه نيست. قيچي بعد از استفاده ي زياد، رو به کندي مي‌رود. براي تيز شدن قيچ‌هاي کند و قديمي اين راهکار را امتحان کنيد. با قيچي چند ورق آلومينيومي يا کاغذ سمباده را ببريد. اين کار باعث تيز شدن تيغه‌هاي قيچي خواهد شد.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
خط اتو انداختن

اگر مي‌خواهيد شلوار خود رابا اتو خط بيندازيد که چشم همه را متحير کنيد، با اسفنج آغشته به آب و سرکه سفيد محل مورد نظر را مرطوب کنيد، سپس اتو بزنيد.

روان شدن زيپ

اگر زيپ لباس شما سخت حرکت مي‌کند، قطره‌اي روغن خياطي يا کمي صابون به آن بماليد.

تيز کردن سوزن خياطي

اگر سوزن چرخ خياطي شما کند شده است. يک ورقه سمباده را زير دستگاه قرار دهيد و يک رديف روي آن برويد تا سوزن تيز شود.

دوخت دکمه

توصيه مي‌کنيم اگر مي‌خواهيد دکمه ي شما راحت کنده نشود، از نخ دندان براي دوخت آن استفاده کنيد.

تميز کردن گل‌هاي مصنوعي

براي تميز کردن گل‌هاي مصنوعي ظرف پاکتي را از نمک آشپرخانه پر کنيد و گل را داخل نمک فرو کنيد. پاکت را خوب تکان دهيد. گل‌هاي شما تميز خواهد شد.

شيوه صحيح کوبيدن ميخ

هنگام چکش زدن بر روي ميخ، از انگشتان خود محافظت کنيد. ميخ را در قطعه ي کاغذ سخت سمباده يا مقوا فرو کرده و از اين کاغذ براي نگه داشتن ميخ در محل مورد نظر استفاده کنيد. قبل از آنکه ميخ کاملاً در سر جايش محکم شود، کاغذ را پاره کنيد.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
- شارژ کردن باطري

هميشه قبل از شارژ کردن باطري‌ها، بگذاريد که باطري کاملاً خالي شود اين کار عمر باتري را بيشتر خواهد کرد.

2- پاک کردن رنگ چغندر از دست

اگر دست‌هاي شما از چغندر و يا کلم قرمز، رنگ گرفته است، به سيب‌زميني خام دست‌هايتان را بماليد.

3- تميز نگ داشتن ترازو

براي اينکه ترازوي آشپزخانه هميشه تميز بماند، در هنگام استفاده بر روي کفه ي ترازو، نايلون محافظ بکشيد تا ديگر نيازي به شست وشوي بعدي نباشد.

4- پاک کردن لکه ي ميوه از دست

براي پاک کردن لکّه‌هاي ميوه يا توت سياه از دست‌هايتان، از کمي ماست يا آب ليموترش تازه کمک بگيريد.

5- رفع بوي سيگار

براي جلوگيري از به جاماندن بوي سيگار، يک کاسه ي کوچک سرکه را در گوشه‌اي از اتاق قرار دهيد و يا هميشه جاسيگاري را با کمي جوش‌شيرين پر کنيد. اين کار از نيم سوزشدن ته سيگار هم جلوگيري مي‌کند.

6- پاک کردن لکه ي چربي از چوب

پودر تالک را با الکل متيليک به صورت يک خمير مرطوب درآورده و با قلم مو روي لکّه بماليد و بگذاريد تا خشک شود. سپس روي آن را ب‌ساييد.

7- نگه‌داري از وسايل چوبي

براي نگه‌داري از وسايل چوبي، از مخلوط تربانتين، روغن بزرک و سرکه استفاده کنيد.

8- تميز کردن جلد چرمي کتاب

براي پاک کردن جلد چرمي کتاب قديمي با ارزش، مي‌بايست پارچه ي ‌کتاني را به شير آغشته کرده و به آرامي روي جلد کتاب بماليد. سپس با يک پارچه ي خشک و نرم آن را پاک کنيد.

9- تميز کردن گلدان لبه باريک

گلدان را پر از آب کنيد و چند قرص پاک‌کننده ي دندان مصنوعي را درون آن بيندازيد.

10- حالت دادن به موي عروسک

اگر عروسک کودک شما موهايش بي‌حالت شده، بر روي شانه کمي از کرم پاک کننده ي صورت بزنيد و به آرامي موها را دسته به دسته شانه کنيد. موهاي عروسک شما بار ديگر خوش حالت مي‌شود.

11- مطبوع کردن فضاي اتاق

چند قطره اسانس روغن معطر را به دستگاه بخور اضافه کنيد. تا فضاي اتاق شما خوشبو و مطبوع شود.

12- باز کردن گرفتگي دستشويي

براي زدودن چربي‌هايي که راه آب دستشويي را مسدود کرده، يک فنجان آب نمک و يک فنجان جوش‌شيرين را در فاضلاب ريخته و روي آن يک قابلمه آب جوش بريزيد. چربي بلافاصله حل شده و راه آب باز مي‌شود.

13- پاک کردن اثر چربي از روکش چوبي

بر روي لکّه‌ها پودر تالک بپاشيد و روي آن را با دو ورقه دستمال کاغذي بپوشانيد و با نوک يک اتوي گرم به آرامي روي سطح مورد نظر فشار دهيد. اثر چربي به دستمال منتقل مي‌شود.

14- پاک کردن دوده از آجرهاي شومينه

يک لايه ي نازک سرکه ي غليظ را روي آجرها بماليد، سپس کاملاً با آب تميز کنيد و سطح آجرها را با اسفنج پاک کنيد.

15- چند نکته در نگه‌داري دارو در منزل:

1- تا جاي ممکن دارو در منزل نگه‌داري نشود.

2- داروهاي بدون برچسب و يا داروهاي فله‌اي را هرگز در منزل يا در محل کار نگه نداريم و آنها را دور بيندازيم.

3- حداقل هر سه ماه يک بار همه ي داروهاي موجود در منزل را از نظر تاريخ مصرف بررسي کنيم و داروهاي تاريخ گذشته را در سطل آشغال بيندازيم.

4- هرگز دارويي را در جعبه ي داروي ديگري نگذاريم.

5- به شرايط نگه‌داري دارو که روي جعبه دارو يا در برشور آن ذکر شده توجه کنيم.

6- باقي مانده محلول سرم، قطره و شربت‌هايي که به طور ناقص مصرف شده‌اند قابل نگهداري نيست و بايستي حتماً دور ريخته شوند.

7- داروها را حتماً در محلي مناسب و دور از گرما، رطوبت، و نور مستقيم آفتاب قرار دهيد. اين محل بايد دور از دسترس کودکان کنجکاو باشد.

8- بهتر است ليستي از داروهاي موجود در منزل تهيه شود و در محل نگه‌داري داروها نصب شود هر چند وقت يک بار اين ليست بازبيني شود. مي‌توان تاريخ انقضاي هر دارو را هم در اين ليست نوشت.

9- دارويي را که نمي‌شناسيد، در منزل نگه نداريد. اين گونه داروها را مي‌توان به هلال‌احمر يا موسسات خيريه اهدا کرد. داروها را به افراد فقير و محتاج ندهيد؛ زيرا ممکن است آنها را خودسرانه مصرف کنند و خطراتي متوجه آنها شود.

10- به ياد داشته باشيم که مصرف خودسرانه دارو و يا تجويز دارو براي ديگران مجاز نيست، براي استفاده از داروهاي موجود در منزل، هر بار با پزشک خود مشورت کنيم.

11- سرنگ و يا دستکش استريل نيز تاريخ انقضاي مصرف دارند، پس از پاره شدن کاغذ پوشش سرنگ و يا دستکش در صورت عدم استفاده،آن را دور بيندازيد.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
براي طولاني تر شدن عمر لباسشويي ماهي يکي دوبار روي قسمت هاي استيل و لاستيکي آن وازلين بماليد و با پارچه نرم و لطيفي آن را مالش دهيد.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
براي گردگيري پارچه متقالي را در ديگ آبي که مقداري خيلي کم موم يا وازلين در آن ريخته ايد بگذاريد و حرارت دهيد. مايع که به جوش آمد پارچه را از آب در آوريد به پارچه ي چربي تبديل مي شود که براي گردگيري خوبست.

براي پاک کردن شيشه ها پارچه بدون پرز را با آب و صابون آغشته کنيد و از راست به چپ و از بالا به پايين روي شيشه بکشيد و با دستمال ديگري خشک کنيد.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
گود افتادگي فرش
براي اين که گود افتادگي فرش در اثر فشار وسائل سنگين به حالت اوليه خود برگردد، کمي آب توي گودال ها بريزيد وبگذاريد 3- 4 ساعت بماند. بعد روي آن برس بکشيد.

فرش درخشان
براي درخشندگي فرش مقداري نشاسته ذرت روي آن بپاشيد و بعد از يک ساعت با جاروبرقي جارو کنيد.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگر مي خواهيد کاغذ ديواري به آساني از ديوار جدا شود به اين ترتيب عمل کنيد. آب داغ و سرکه را به ميزان مساوي با يکديگر مخلوط کنيد و با اسفنج روي کاغذ ديواري ها بکشيد. آن قدر اين کار را انجام دهيد تا کاغذ ديواري ها خودشان کنده شوند.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
از خواص جوش شيرين غافل نباشيد. جوش شيرين هم مصرف خوراکي و دارويي دارد و هم ضدعفوني کننده است.

1 - مي توانيد از آن در تهيه بيسکويت و کيک استفاده کنيد.


2 - براي براق کردن جواهرات به کار مي رود.

3 - درد ناشي از نيش زنبور را تسکين مي دهد.

4 - براي نظافت يخچال و لکه گيري اجاق گاز به کار مي رود.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
برخي نكاتي كه در تميز كردن خانه حتما بايد رعايت شوند، اشاره كنيم:

1 - هنگام نظافت خانه به همه وسايل توجه داشته باشيد، بخصوص وسايلي را تميز كنيد كه فكر نمي كنيد نياز به تميز كردن داشته باشند. مثلاً گلدان مصنوعي اي كه به نظر شما تميز است، مي تواند آنقدر گرد و خاك در خودش ذخيره كرده باشد كه برايتان ايجاد حساسيت كند.

2 - تميز كردن تلفن را از ياد نبريد چراكه محققان دريافته اند گوشي تلفن مي تواند باعث انتقال ويروس يا باكتري شود؛ و همين عوامل بيماري زا با لب هاي شما برخورد مي كنند و در نهايت به دهانتان راه مي يابند.

3 - نظافت سطل زباله بخصوص سطل هاي آشپزخانه و دستشويي نيز اهميت بسياري دارند. به اين نكته توجه داشته باشيد خالي كردن زباله به معناي تميز شدن سطل آن نيست پس نياز است تا خود سطل نيز هر از گاهي كاملاً شسته و عاري از آلودگي شود.

4 - پرده حمام نيز احتياج به نظافت دارد. اين به دليل آن است كه پرده ها در فضاي مرطوب قرار دارند و بيشتر اوقات نمناك هستند، از اين رو مي توانند به محل خوبي براي رشد ميكروب بدل شوند.

5 - اگر در خانه تان ماشين ظرفشويي داريد، نظافت آن را از ياد نبريد. اين وسيله نياز دارد كه هر چند وقت يک بار كاملاً شسته، جرم زدايي شده و ضد عفوني گردد.

6 - الان كه نزديك فصل سرما است، نظافت شومينه را فراموش نكنيد. شومينه و دريچه خروج هواي آن را خوب تميز كنيد. به اين نكته توجه داشته باشيد كه اگر لوله خروج هواي شومينه گرفته باشد، گازهاي مضر نمي توانند خارج بشوند و در نتيجه در فضاي خانه باقي مانده و برايمان خطرآفرين مي شوند.

7 - مبلمان خانه را حتما گردگيري كنيد چون يك ضربه آهسته به مبل مي تواند ذرات گرد و غبار را به هواي خانه انتقال دهد و براي تنفس مشكل ساز شود.

8 - از بالش و لحاف خانه هم غافل نشويد. هر چند وقت يكبار آنها را بشوييد و در صورت امكان در معرض نور خورشيد و هواي آزاد قرار دهيد .

9 - ظروف دكور را گردگيري كنيد تا از انباشته شدن گرد و خاك كه مي تواند توليد حساسيت كند پيشگيري نماييد.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
شستشوي پرده :

1- هنگامي که پرده هاي خانه تان را براي خانه تکاني بهاره بيرون مي آوريد، پيش از خارج کردن گيره ها از آنها، ابتدا محل هاي قرار گيري گيره ها را بر روي نوار پرده با لاک ناخن علامت گذاري کنيد. با اين کار پس از شستشو مي توانيد به راحتي گيره ها را در محل هاي قبلي وصل کنيد تا فرم پرده تان به هم نريزد.

2- پرده ها را پس از شستشو به صورت نمدار آويزان کنيد. به اين صورت چروک هاي موجود در پارچه هم زمان با خشک شدن آن صاف مي شود و ديگر نيازي به اتوکشي به مدت طولاني نخواهد بود.

3- اگر پارچه نخي جديدي براي پرده هاي خانه تان تهيه کرده ايد و احتمال آب رفتن آنها وجود دارد، ابتدا پارچه را در محلول آب و نمک به ميزان 1 قاشق سر صاف نمک طعام در هر ليتر آب و به مدت 24 الي48 ساعت به صورت مچاله قرار دهيد. پس از طي اين مدت زمان، پارچه را آب کشي کرده و اتو بزنيد. سپس شروع به دوختن پرده کنيد. اين کار براي پارچه هايي که احتمال رنگ دادن آنها وجود دارد نيز سبب تثبيت رنگ هاي موجود مي شود.

4- براي گردگيري پرده ها و زدودن گرد و خاک، در هر يک از جاروبرقي هاي خانگي، سري مخصوصي براي اين منظور قرار داده شده است. با نصب آن بر روي ميله جاروبرقي هر چند وقت يکبار پرده هاي خانه تان را گردگيري کنيد.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
چرا با وجود اينکه پنجره‌هاي ماشين را باز مي‌گذاريد، باز هم وقتي سوار ماشين مي‌شويد بوي نامطبوعي به مشام مي‌رسد؟

بو در پارچه و صندلي‌هاي ماشين نفوذ مي‌کند و ماندگار مي‌شود.
براي حل اين مشکل مقداري جوش شيرين روي صندلي‌هاي ماشين بپاشيد و بعد از 15دقيقه با جاروبرقي صندلي‌‌ها را تميز کنيد.
از خاصيت بوگيري جوش شيرين استفاده کنيد. يا يک ظرف را با سرکه يا آمونياک پر کنيد و يک شب تا صبح، داخل ماشين بگذاريد و پنجره‌ها را باز بگذاريد تا بو جذب سرکه و يا آمونياک شود.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
نرم و پرزدار نگه داشتن پتوهاي پشمي و کتاني پس از شست و شو هميشه براي خانم‌ها دغدغه آفرين است؛
مشکل با اضافه کردن دو فنجان سرکه سفيد به آب مورد استفاده براي شست و شو تا حدّ زيادي بر طرف مي‌شود.
البته به ياد داشته باشيد هرگز مادّه شوينده بخاردار و سرکه را با هم به آب نيفزاييد؛ زيرا گازي خطرناک از آن متصاعد خواهد شد.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
از وجود بي‌شمار مورچه در خانه رنج مي‌بريد؟
به در و ديوار، کابينت و همه جاي خانه، مورچه آويزان است؟
شب‌ها از دست آنها آرامش نداريد؟
نگران نباشيد! کافي است مقدار مساوي سرکه و آب را با هم مخلوط کنيد و کابينت‌ها، کف و هر جايي را که امکان دارد، با اين محلول بشوييد تا مورچه‌ها از منزل شما دور شوند.
براي اين منظور، قرار دادن زغال خشک يا تکّه‌اي ليموترش در محل زندگي آنها نيز موثر است.
 

Similar threads

بالا