[مهارت های خانه داری ] -نکات ریز خانه داری

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
برای شستن لیوان ها وفنجان های شیشه ای که براثر خوردن چای، کدر و بدمنظره شده اند، می‌توانید هفته ای یک بار همه لیوان ها را در محلول سرکه و نمک خیسانده.
کپسول آتش نشانی:اگر در منزل تجهیزات اطفای حریق ندارید، در اولین فرصت به فکر تهیه یک کپسول آتش نشانی باشید. مطمئن باشید که هزینه آن در برابر پول هایی که برای خرید لوازم بی مصرف دور می‌ریزید، بسیار ناچیز است.
استفاده بهینه از سبزی خشک:چناچه قصد استفاده از سبزی خشک را در غذاها دارید، توصیه می‌کنم حدود سه چهار ساعت قبل سبزی ها را در آب سرد خیس کنید تا به تدریج نرم شده، به صورت سبزی تازه در آید.

قابلمه های صحرایی:اگر در سفرهای تفریحی خواستید روی زغال های صحرایی، در قابلمه ، ماهیتابه یا کتری خود غذا درست کنید، برای جلوگیری از سیاه شدن ظروف، به پشت ظروف خود گل بمالید. با این تدبیر سیاهی ناشی از دود زغال و اجاق به راحتی پاک خواهد شد. موقع شست و شو دقت کنید که ظروف خش برندارند. (برای این منظور خمیر ریش هم توصیه شده است.)

سرکه ونمک در فنجان چایی:برای شستن لیوان ها وفنجان های شیشه ای که براثر خوردن چای، کدر و بدمنظره شده اند، می‌توانید هفته ای یک بار همه لیوان ها را در محلول سرکه و نمک خیسانده، بعد شسته، آبکشی نمایید تا درخشندگی روز اول خود را پیدا کنند .

قند ادکلنی:برای خوشبو شدن فضا ومحیط خانه می‌توانید به روش زیر عمل کنید :در یک نعلبکی کمی‌ادکلن خوشبو ریخته ویک حبه قند چهار گوش در آن بیندازید ، طوری که ادکلن را خوب جذب کرده وقند خیس شود ، سپس قند را آتش بزنید ووقتی ادکلن تمام شد قند را خاموش کنید . با این تدبیر فضای خانه بسیار معطر خواهد شد. (توصیه: اگر در خانه تنها هستید و از کپسول آتش نشانی در خانه خبری نیست، به فکر خوشبو کردن منزل نباشید.)

فساد میوه ها:لابد برای شما هم پیش آمده که وقتی میوه ها را در قسمت جا میوه ای پایین یخچال قرار می‌دهید، بعد از چند روز کم کم شروع به کپک زدن کرده، خراب می‌شوند .علت آن رطوبت دائمی‌یخچال و آبی است که به تدریج در جا میوه ای جمع می‌شود.

برای رفع مشکل یک قطعه اسفنج (طبیعی یا مصنوعی) را در جامیوه ای قرار دهید تا رطوبت و آب ها را جذب کند و از کپک زدگی جلوگیری نماید .
سماور :برای زود جوش آمدن آب سماور، ابتدا آن را تا نیمه از آب پر کنید و پس از گرم شدن، بقیه آب را به آن اضافه کنید.

از بین بردن بوی غذا: اگر خانه شما از بوی غذا پرشده و باعث ناراحتی خانواده می شود، از دود اسفند و یا دود خاکشیراستفاده کنید . با دود کردن دارچین هم می توانید بوی غذا را کاملاً از بین ببرید . علاوه برآن ، دود اسفند باعث ضد عفونی کردن محیط هم می شود.

چند نکته در مورد رب گوجه فرنگی:

۱- متاسفانه بسیاری از خانمها بعد از خرد کردن گوجه برای درست کردن رب، آب سفید آن را دور می ریزند، تا رب آنها قرمزتر شود. درصورتی که این کار بسیار اشتباهی است. چون تمام املاح معدنی لازم برای بدن داخل همان آب سفید است . در ضمن همین آب سفید مانع فاسد شدن رب می شود.

۲- برای اینکه رب شما قرمز شود آب گوجه را داخل ظرف استیل بجوشانید.

۳- روی ظرف رب ، کمی روغن آب شده بریزید تا دیگر کپک نزند.

نمکدان: برای اینکه نمک راحت تر از نمک پاش خارج شود، می توانید چند عدد برنج خشک داخل نمک پاش بریزید.

یک نکته در مورد زودپز: همیشه در نظر داشته باشید نباید هرگز روی زودپزی که تازه خاموش کرده اید آب بریزید، زیرا هم خطرناک است و هم این کار باعث می شود، زود پز تبدیل به دیر پزشود و دیگر غذا را زود نپزد!

دستگاه بخار پز درخانه: برای ساختن این دستگاه ، یک قابلمه را آب کرده و آبکشی روی آن قرار دهید . سپس مقداری آب در قابلمه بریزید(به میزانی که آبکش با آب برخورد نکند) حالا هر ماده ای را که می خواهید بخار پز کنید، روی آبکش قرار دهید. اجاق گاز را روشن کنید تا مواد غذایی شما بخارپز شود.

استفاده از گوش ماهی در کتری و سماور: کافی است چند دانه گوش ماهی در کتری یا سماور قرار دهید، تا آهک موجود در آب را جذب کند.

جلوگیری از سیاه شدن ظروف آلومینیومی: هنگام پختن حبوبات داخل قابلمه چند قطره سرکه یا آبلیمو به آن اضافه کنید؛ با این کار هم ظرف شما سفید می ماند و هم طعم حبوبات بهتر می شود.

اگر می خواهید آب سریعتر جوش بیاید: اگر عجله دارید و می خواهید آب قابلمه شما سریعتر جوش بیاید، کمی نمک به آن اضافه کنید.

سریع جوش آمدن آب سماور: اگر می خواهید آب سماور زودتر جوش بیاید، ابتدا سماور را تا نیمه آب کنید. بعد از گرم شدن، بقیه آب را داخل سماور بریزید.

استفاده از سویا : برای آنکه طعم سویا به گوشت نزدیک شود باید سویا را پس از چرخ کردن با گوشت چرخ کرده در فریزر نگه داری کنید. اگرفلفل بیش از اندازه به غذایتان زده اید و خیلی تند شده است ، چند دقیقه قبل از آن که غذا را از روی حرارت بردارید ، آب یک عدد لیمو ترش تازه را در آن بریزید و خوب هم بزنید.

جدا کردن نان شیرینی از قالب: اگر نان شیرینی از قالب جدا نمی شود ، یک پارچه را داخل آب خیلی داغ فرو کنید و دور قالب شیرینی بپیچید و چند دقیقه صبر کنید؛ نان شیرینی به راحتی از قالب جدا خواهد شد.

پخت غذا با حرارت ملایم : اگرمی خواهید گوشت یا مرغ را با حرارت کم بپزید، ابتدا قطعات گوشت را در روغن تفت دهید، تا طلایی شود واطراف آن تغییر رنگ دهد. سپس آن را روی حرارت ملایم بپزید . با طلایی کردن گوشت ، لایه سرخ شده محافظی برای قسمت های دیگر گوشت می شود و از له شدن آن جلوگیری می کند.

بریدن پنیر: برای اینکه پنیر شما بهتر بریده شود ، از کارد کند استفاده کنید. راه دیگر آن این است که کارد را کمی گرم کنید و سپس پنیر را برش دهید.

نکته در مورد عسلی که شکرک زده باشد: اگر عسل شما سفت شده و در ضمن سفید شده یا به اصطلاح شکرک زده و دیگر قابل استفاده نیست، می توانید عسل را در دیزی یا ظرفی که در آن محکم بسته می شود بریزید، حالا ظرف بزرگتر دیگری بردارید و داخل آن آب بریزید و ظرف عسل را ایستاده درون ظرف بعدی بگذارید و آن را ثابت کنید . حالا اجاق گاز را روشن کنید تا آب جوش بیاید. با بخار آب، عسل به حالت اولیه برمی گردد و مطمئن باشید که دیگر تا تمام شدن عسل شکرک نمی زند.

خوشمزه تر شدن دلمه برگ مو: برا ی بهتر شدن دلمه برگ مو از چاشنی تمرهندی مخلوط با آب استفاده کنید.

راهی برای تشخیص سوسیس تازه: انگشت سبابه را بر روی سوسیس فشار دهید. بعد از برداشتن انگشت اگر بر روی سوسیس جای انگشت نماند، سوسیس تازه است.

-اگر در غذا نمک بیش از اندازه ریخته‌اید، با انداختن یک سیب‌زمینی درون غذا، مشکل خود را حل کنید. سیب‌زمینی نمک‌های اضافی را به خود جذب خواهد کرد.

-برای رفع بوی بد سیر و پیاز از دستتان، ‌آن‌ها را به یک ظرف استیل بمالید. ظرف استیل بوی بد سیر و پیاز را به خود جذب خواهد کرد. دانه‌های تازه قهوه نیز می‌تواند بوی بد را از دستان شما دور کند.

-برای پیشگیری از شکسته شدن تخم‌مرغ هنگام جوشیدن، کمی نمک روی پوسته تخم‌مرغ بپاشید.

-ظروف چدنی را با مواد شوینده نشویید بلکه آن‌ها را با نمک، ساییده، بشویید و با یک دستمال خشک کنید.

-برای رفع جرم از کتری ، درون آن، مخلوط نیمی از آب و نیمی سرکه ریخته بجوشانید سپس آن را خالی کنید.

-برای پیشگیری از بد بو شدن ظروف پلاستیکی درب بسته‌ای که هوا وارد آن‌ها نمی‌شود، مقداری نمک درون آن‌ها بریزید.

-اگر غذای‌اتان ته گرفته و بوی سوختگی می‌دهد نگران نشوید بلکه مقدار سالم غذا را جدا کرده و درون قابلمه دیگری بریزید و درون ظرف مقداری شکر بریزید و به پختن ادامه دهید فقط مراقب باشید شکر را تا اندازه‌ای بریزید که غذا طعم شیرین به خود نگیرد. شکر طعم سوختگی را از بین می‌برد.

-اگر برنجتان بوی سوختگی به خود گرفته، روی برنج به مدت ۱۰ – ۵ دقیقه چند تکه نان قرار دهید تا بوی سوختگی را به خود جذب کند. فقط مراقب باشید هنگام کشیدن غذا در بشقاب، برنج‌های سوخته ته قابلمه را استفاده نکنید.

-اگر از تازه بودن تخم‌مرغ مطمئن نیستید آن‌ها را درون کاسه بزرگی از آب بریزید، اگر زیر آب قرار گرفتند یعنی تازه هستند و اگر در آب یکوری شده و کج شدند به این معناست که زیاد تازه نیستند و باید سریع‌تر مصرف شوند و اگر در آب معلق شدند یعنی دیگر تازه نیستند.

-برای از بین بردن مورچه‌ها از آشپزخانه، باید لانه آن‌ها را پیدا کرده و جلوی آن را با وازلین مسدود کنید.

-موزها را به صورت دسته‌ای کنار هم نگه‌داری نکنید چرا که آن‌‌ها گازهایی را از خود متصاعد می‌کنند که باعث می‌شود به سرعت رسیده شوند و از حالت تازه‌گی بیرون آیند. -برای پیشگیری از جوانه زدن سیب‌زمینی ، درون کیسه آن‌ها، یک سیب درختی قرار دهید.

-پس از جوشیدن پاستا یا سیب زمینی ، آب آن‌ها را دور نریزید بلکه بگذارید خنک شود سپس با آن گیاهان خود را آبیاری کنید، درون این آب مواد مغذی وجود دارد که گیاهان عاشق آن هستند.

-خمیر دندان ، پاک کننده خوبی برای ظروف نقره‌ای است.

-برای براق کردن ظروف آلومینیومی ،‌ درون آن‌ها مقداری پوست سیب درختی ریخته و بجوشانید با اینکار هم ظروف را براق می‌کنید و هم آشپزخانه و خانه بوی خوبی می‌گیرد.

-برای تازه ماندن کرفس در یخچال آن‌ها را ابتدا درون پارچه نخی پیچیده سپس درون ظرف دربسته‌ای قرار دهید با این کار کرفس مدت بیشتری تازه خواهد ماند.

-اگر سوپی که پخته‌اید خیلی چرب شده ، یک تکه یخ درون آن بیاندازید با این کار یخ، چربی‌ها را به خود جذب می‌کند. با قاشق چربی‌ها را بیرون بریزید.

منبع : همشهری آنلاین
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
کارکردهای متفاوت استفاده از فویل آلومینیومی
میهن استار: فویل آلومینیومی به خاطر جنس فلز و قابلیت‌های فرمی‌ای که دارد، می‌تونه کارکردهایی فراتر از محافظت از اجاق‌گاز و غذاهای مونده داشته باشه.

مثلا اگه یه تیکه مچاله شده فویل رو تو ماشین رختشویی بندازید، بعد از خشک شدن لباسا دیگه از الکتریسته ساکن روی لباسا خبری نیست.

اگه می‌خواهید پارچه لطیفی رو اتو کنید، یک ورقه فویل روی میز اتو بکشید و پارچه رو روش پهن کنید. اتو رو در فاصله چند سانتی پارچه نگه ‌دارید و دکمه بخار اتو رو فشار بدید تا چروک‌ها محو بشن.

برای تیز کردن تیغه قیچی چند ورق فویل رو روی هم بذارید و ببرید. قیچی دوباره تیز می‌شه.

قیف جزو اون وسیله‌های مهم تو خونه است که هر وقت لازمش داری، پیداش نمی‌کنی. تو همچین شرایطی با مخروطی کردن یه تیکه فویل می‌تونید یه قیف یکبار مصرف درست کنید.

اگه تو خونه کیک درست می‌کنید و همیشه از تیره شدن بی‌دلیل رنگ کیک‌تون تعجب می‌کنید، تو نصف زمان پخت روی ظرف رو با فویل بپوشونید.


رنگ کیک دیگه تغییر نمی‌کنه.


حکایت کاغذ کادو هم مثل داستان قیفه که وقتی لازمش داریم پیداش نمی‌کنیم.

می‌تونید هدیه‌تون رو با فویل چروک کادو کنید و روش رو با روبان و برچسب و … تزئین کنید.

برای برق انداختن زیورآلات و ظروف نقره‌ای کافیه یه تیکه فویل ته تابه بندازید و توش آب و دو قاشق چای خوری نمک بریزید و بجوشید. نقره‌ها رو داخل تابه بریزید و بعد از چند دقیقه بیرون بیارید و خشک کنید.

منبع: رنگی رنگی
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
نایلون های بادکنکی همه کاره و مفید
میهن استار: نایلون های حباب‌دار به غیر از بسته‌بندی شکستنی‌ها و سرگرمی اعصاب‌خردکن ترکوندن حباباشون، کلی کاربرد دیگه دارن.

نایلون های بادکنکی همه کاره و مفید



همه پلاسکو فروشی‌ها از این نایلونا دارن که می‌تونید به شکل متری یا رولی تهیه کنید و تو خونه داشته باشید. کلی کار هست که می‌شه با این نایلونا انجامشون داد.

چند متر از این نایلون ها رو توی ماشین بذارید بمونه. موقع سفر و پیک‌نیک این نایلونا تبدیل به یه رخت‌خواب پر قو می‌شن. دور کیسه خوابتون یه لایه از این نایلون بپیچید. نایلون حباب‌دار عایق هواست و نمی‌ذارن سردتون بشه. اگه کیسه خواب‌تون به اندازه کافی خوب هست زیرتون یه لایه از این نایلون بندازید که جاتون رو نرم‌تر ‌کنه.

حتی اگه نمی‌خواهید تو فضای باز بخوابید، یه لایه نایلون حباب‌دار روی زمین بندازید و زیراندازتون رو روش پهن کنید. سفتی و سردی زمین دیگه اذیت‌تون نمی‌کنه.

موقع جمع کردن لباسای فصل و کارتن کردن‌شون هم می‌تونید از این نایلونا استفاده کنید. اونا مانع چروک شدن لباسا می‌شن.

یه کیسه کوچیک با نایلون های حبابی درست کنید. میوه‌های حساس و سبزی‌جات رو توش بریزید و بذاریدشون تو یخچال. به این ترتیب اونا دیرتر خراب می‌شن.

این نایلونا عایق فوق‌العاده‌ای برای هوا و صدا هستن و می‌شه درز پنجره‌ها رو باهاشون پوشوند.
آخرین پیشنهاد ما هم اینه که لابه‌لای بشقابای چینی یه تیکه چند سانتی نایلون های حبابی بذارید و مانع ترک خوردن و لب‌پر شدن‌شون بشید.


منبع: رنگی رنگی
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
نحوه از بین بردن جوهر سیاه بر روی فرش

برای از بین بردن جوهر سیاه بر روی فرش، مقداری ماست روی محل لکه ریخته و با قاشق ماست را جمع کنید. چند مرتبه این کار را تکرار کنید، لکه کاملاً از بین می رود.

نحوه بر طرف کردن لکه جوهر از روی لباس

برای پاک کردن لکه جوهر خودکار یا خودنویس از شیر استفاده کنید. قسمت جوهری شده لباس را حدود پنج دقیقه داخل شیر قرار داده و سپس آن را با آب معمولی بشویید. اثر لکه جوهر کاملاً از بین خواهد رفت. برای این منظور می توان از شیر ترش شده و یا دوغ نیز استفاده کرد. گاه برای برطرف شدن کامل اثر لکه، باید این کار چندین بار تکرار شود.

نحوه بر طرف کردن لکه واکس کفش

اگر بر اثر بی احتیاطی مقداری واکس روی فرش یا لباستان مالید، می توانید ابتدا پنبه ای را خیس کنید و روی آن بکشید. سپس روی پنبه مقدای مایع ظرفشویی بریزید و بر روی لکه بکشید. بعد از این کار پنبه را آغشته به آب خالص کنید و دوباره روی لکه بکشید تا لکه کاملاً از بین برود. اگر با این کار لکه از بین نرفت، مقداری الکل بر روی دستمال ریخته و بر روی لکه بکشید، تا کاملاً تمیز شود. اگر لباس قابل شستشو باشد، بعد از زدودن لکه، لباس را با پودر لباسشویی و آب نیم گرم کاملاً بشویید.

نحوه پاک کردن لکه سفیده تخم مرغ

لکه سفیده تخم مرغ را هرگز با آب گرم نشویید، زیرا لکه ثابت می ماند. بلکه برای از بین بردن آن، محل لکه را با آب سرد، کاملاً بشویید.

نحوه پاک کردن لکه های کاشی

آنها را با این محلول بشویید:
آمونیاک: نصف فنجان، سرکه سفید: نصف فنجان، جوش شیرین: یک چهارم فنجان، آب گرم: حدود چهار لیتر.
در صورتی که کاشی ها خیلی کثیف شده اند مقداری جوش شیرین را با وایتکس مخلوط کرده و محلولی را که به دست می آید با استفاده از یک برس یا اسکاچ روی کاشی ها بمالید و پس از چند دقیقه آبکش کنید.

نحوه پاک کردن لکه قیر

برای از بین بردن لکه قیر روی پارچه از بنزین و کره می توان استفاده کرد.

نحوه پاک کردن لکه گل و لای بر روی لباس

کافی است یک عدد سیب زمینی را با چاقو به دو نیم کنید و بر روی لکه بمالید، سپس لباس را در آب سرد بخیسانید و طبق معمول با مواد شوینده شست و شو دهید. در صورتی که لکه همچنان پایدار ماند، دستمال را به الکل آغشته کنید و بر روی لکه بمالید.

نحوه کندن آدامس از مو

بچه ها گاهی با آدامس خود بازی می کنند و آن را به جاهای مختلف مثل مو می چسبانند ! اگر آدامس به موی کودک شما چسبید، می توانید برای کندن آن از دو روش زیر کمک بگیرید:
روش اول: یک تکه یخ را چند بار روی آدامس بکشید تا سفت شود سپس آدامس را از مو جدا کنید.
روش دوم: کمی کرم مرطوب کننده به همان قسمت مو بکشید، سپس با یک دستمال خشک، مو را چند بار پائین بکشید آدامس از آن جدا خواهد شد.

پاک کردن لکه آدامس از لباس

گاهی اوقات برایتان اتفاق افتاده که آدامسی به لباس شما بچسبد. برای حل این مشکل می توان از راه های زیر استفاده نمود :
۱٫ در مرحله اول می توانید یک تکه یخ روی لکه بگذارید و بعد آدامس سفت شده را بکنید.
۲٫ اگر پارچه شما قابل شستشوست، کمی سفیده تخم مرغ روی آدامس بمالید تا نرم شود و تا جایی که ممکن است آدامس را از روی پارچه بردارید و سپس بشویید.
۳. اما اگر پارچه شما قابل شستشو نمی باشد با یک تکه اسفنج ابتدا تراکلرید کربن و سپس آب و صابون بمالید، این عمل را تکرار کنید تا پاک شود.
توجه : باید برای پاک کردن لکه آدامس احتیاط کرد تا پارچه آسیب نبیند و پاره یا سوراخ نشود.

طریقه پاک کردن لکه خون

لکه خون را با چند روش می توان پاک کرد:
۱٫ اگر لکه خون تازه است و خشک نشده محل لکه را با آب سرد و صابون بشویید تا بر طرف شود.
۲٫ روی لکه خون را فوراً با خمیری که از مخلوط کردن آب سرد و نشاسته ذرت درست کرده اید، بپوشانید و به آرامی کمی مالش دهید و آن را مقابل آفتاب بگذارید تا خشک شود. آفتاب خون را از پارچه خارج کرده و جذب نشاسته می کند. در صورت نیاز این عمل را چند بار تکرار کنید.
۳٫ پارچه خونی را درون مخلوط آب سرد و نمک خیس کنید. آب را آنقدر عوض کنید تا لکه به طور کامل برطرف شود.
۴٫ برای پاک کردن لکه های کوچک خون روی یقه پیراهن های مردانه (در اثر تراشیدن ریش)، کافی است چند قطره آب سرد روی هر لکه بریزید و سپس مقداری پودر نشاسته روی آن بپاشید. وقتی نشاسته خشک شد، پیراهن را بشویید لکه های خون برطرف خواهند شد.

نحوه پاک کردن خطوط کاربن از روی نایلون و رومیزی

برای محو کردن این نوع لکه ها آب ژاول را با آب سرد مخلوط کرده روی لکه بمالید.
در صورتی که لکه روی پارچه ای که از الیاف مصنوعی تهیه شده ایجاد شد می توانید با آبلیموی خالص آن را بر طرف نمائید.
برای برطرف کردن لکه روی نایلون نیز می توانید از ابر همراه با پودر شستشو استفاده کنید.

نحوه بر طرف کردن لکه روغن ماشین

تا به حای پیش آمده است که از کنار ماشین عبور کرده باشید و لباس شما سیاه شده باشد برای این منظور روی لکه ها، کره یا روغن بمالید و بگذارید ۱۲ ساعت بماند. سپس آن را با بنزین پاک کنید و این راه برای لباس های ابریشمی و کتانی است. برای پارچه های چرمی می توانید مقداری وازلین روی روغن بمالید و بعد از یک ساعت و نیم با تتراکلرورد و کربن پاک کنید سپس با یک تکه پارچه پشمی آن جلا دهید.

نحوه بر طرف کردن لکه های رنگ

برای لکه زدایی رنگ ها باید بدانیم که چندین نوع رنگ داریم و بعداً برای هر نوع از آنها تدبیر خاصی بیندیشیم.

سه نوع رنگ داریم:
۱: لکه های مربوط به آبرنگ
۲: لکه رنگ پلاستیکی
۳: لکه رنگ روغنی

۱٫ زدودن لکه آبرنگ: زدودن لکه آبرنگ ساده است برای این منظور باید با آب سرد بشویید سپس با آب نیمگرم و پودر رختشویی آنها را تمیز بشویید و آب بکشید و اگر خیلی سمج باشد، پنبه را به گلیسیرین آغشته کنید و روی آن بمالید سپس با آب گرم و پودر رختشویی بشویید و آب بکشید و اگر نتیجه نگرفتید از تربانتین استفاده کنیم.

۲٫ لکه های پلاستیکی: ابتدا اضافی رنگ را بتراشید سپس نفت خام بمالید و با پنبه پاک کنید و سرانجام با آب گرم و صابون بشویید و آبکشی نمایید.

۳٫ لکه های رنگی روغنی: اگر کهنه و خشک است پاک کردن آن تقریباً غیر ممکن است اما در صورتی که هنوز خشک نشده و یا فقط یکی دو روز پیش اتفاق افتاده است باید چنین کرد: از روی هر نوع پارچه اضافه رنگ را لبه ی تیز کار بگیرید بعد پنبه ای را به تربانتین آغشته کنید و روی لکه بمالید سپس با پنبه دیگری پاک کنید این کار را چندین بار تکرار کنید و ته رنگ را نیز با آب گرم و پودر لباسشویی از بین ببرید مسلماً از نتیجه کار راضی خواهید بود.

لکه زدایی رنگ روی قالی و موکت

لکه زدایی رنگ روی قالی و موکت مشکل تر است برای پاک کردن آنها باید پنبه را با تربانتین خیس کنید و بر روی لکه بمالید و بعداً با پنبه دیگری پاک کنید تا اینکه لکه از میان برود.

نحوه پاک کردن لکه سس گوجه فرنگی

ابتدا روی سطح لکه را با روش ضربه ای به وسیله پارچه ای دیگر به الکل آغشته کنید، سپس در آب سرد و مواد شوینده بشویید. اگر لکه روی سطح فرش یا موکت ایجاد شده باشد، ابتدا مقداری فوم ریش تراشی بر روی لکه بریزید و سطح آن را با اسفنج آنقدر مالش دهید تا پاک شود. سپس دستمال دیگری را کمی مرطوب کنید و بر روی لکه بکشید و صبر کنید تا خشک شود.

نحوه پاک کردن لکه رژ لب

شما می توانید با مالیدن خمیر دندان بر روی این نوع لکه و سپس شست و شو، آن را به طور کامل از بین ببرید. البته پاشیدن اسپری مو نیز برای از بین بردن چنین لکه هایی (پیش از شست وشو) بسیار مفید است. راهکار دیگر برای این منظور استفاده از الکل است.

نحوه پاک کردن لکه از روی پارچه مبل

- لکه نوشابه بر روی مبل : برای از بین بردن لکه نوشابه می توانید کمی نمک بر روی لکه تازه بپاشید و بعد اسفنجی را خیس نموده روی لکه بکشید و سپس با آب گرم به وسیله اسفنج آبکشی کنید.

- اثر سوختگی بر روی مبل : برای از بین بردن اثر سوختگی یا زردی سیگار حبه قندی را روی لکه بکشید و آنقدر این کار را ادامه دهید تا لکه از بین برود. برای از بین بردن این نوع لکه اسفنجی را به شیر آغشته کنید و روی لکه بمالید. در صورتی که لکه روی پارچه ای که از الیاف مصنوعی تهیه شده ایجاد شد می توانید با آبلیموی خالص آن را بر طرف نمائید. چنانچه این لکه پارچه های کرکدار بود ابتدا با کمی شیر خوب لکه را خیس کنید و بعد با پنبه آن را پاک نمائید و در آخر با آب و صابون لکه های حاصل از شیر را بشویید.

- لکه جوهر بر روی مبل : اگر لکه مربوط به مرکب سیاه است ابتدا محل را خیس کرده روی آن کمی نمک آشپزخانه بریزید و سپس با پنبه مالش دهید و چنانچه نتیجه نگرفتید مخلوطی از گلیسرین و آمونیاک را روی لکه بمالید و سپس با آب و پودر دستی خوب شست و شو دهید. البته می توانید از آب ژاول هم استفاده کنید.

- لکه خون بر روی مبل : بهترین چاره برای از بین بردن لکه خون هم این است که مقداری نشاسته را (به نسبت بزرگی و کوچکی لکه) در آب مخلوط کنید و به هم بزنید تا خمیر نسبتاً غلیظی بدست آید. آنگاه روی لکه خون را با این خمیر بپوشانید و بعد از خشک شدن نشاسته ها، آنها را بتراشید و با برس محل لکه را پاک کنید.

- لکه میوه بر روی مبل : اگر این لکه بر روی پارچه سفید بود، کافی است با آب و صابون آن را بشویید. اگر لکه روی پارچه پشمی بود آب اکسیژنه ۲۰% را با چند قطره آمونیاک مخلوط کرده با آن لکه را پاک کنید. اگر لکه روی پارچه های ابریشمی سفید و یا رنگی بود آب و الکل سفید ۹۰% را به نسبت مساوی مخلوط کرده و با آن لکه را محو کنید.

- لکه چربی بر روی مبل : برای از بین بردن لکه چربی قسمت لکه شده را با کمی محلول نمک و الکل بمالید. اگر لکه چربی روی پارچه ابریشمی است با یک برگ کاغذ خشک کن روی قسمت لکه شده را بپوشانید و اتوی داغ را محکم روی آن فشار دهید تا لکه ناپدید شود.

نحوه پاک کردن لکه شمع، مداد شمعی و مدادهای چرب آرایشی

برای این منظور کافی است ابتدا باقی مانده ماده ایجاد کننده را با جسمی نوک تیز به آرامی بردارید. سپس دو تکه دستمال توالت یا کاغذ قهوه ای (مورد استفاده در خشکشویی ها) در دو طرف لکه قرار دهید. سپس اتوی گرم را بر روی یکی از کاغذها در محل لکه فشار دهید. به این ترتیب، چربی موجود در لکه آب می شود و جذب دستمال یا کاغذهای طرفین می شود و لک از بین می رود. ولی در مورد موکت و فرش پس از برداشتن پارافین سفت شده از روی سطح، تنها یک کاغذ بر روی سطح لکه قرار دهید و اتو بکشید.

نحوه پاک کردن چسب مایع از روی فرش یا موکت

برای از بین بردن لکه چسب، پارچه ای را درون سرکه فرو برده روی لکه چسب بگذارید، بطوریکه کاملا آن را اشباع کند. بزودی چسب سفتی خود را از دست داده و نرم خواهد شد که به راحتی جدا خواهد شد.

نحوه رفع برق اتو روی لباس : اگر پارچه و لباس شما بر اثر اتو کشیدن برق افتاده پارچه نخى مرطوبى را روى قسمت براق شده قرار دهید و اتو بکشید، تا بخار حاصله برق افتادگى را از میان ببرد.

اثر سوختگی با اتو : اگر لباس شما بر اثر گرمای زیاد اتو زرد رنگ شده می توانید پیاز را دو نیم کرده و روی پارچه بمالید و بعد آن را داخل آب سرد به مدت چند دقیقه خیس کرده و سپس آن را بشویید. خواهید دید که لکه های زرد برطرف شده.

نحوه از بین بردن لکه اتو بر روی فرش : همچنین برای از بین بردن لکه اتو بر روی فرش و موکت همانند لباس می توانید یک پیاز را به دو نیم کرده و روی محل لکه بگذارید. بعد آن را با سرد خیس کنید و بشویید.

نحوه از بین بردن لکه چایی بر روی فرش

آیا می دانید لکه چایی که روی فرش رنگ روشن ریخته و همان لحظه پاک نکرده و الان هم خشک شده است را چگونه می توان از بین برد؟
در پاسخ باید گفت : به محض ریخته شدن چای بر روی فرش، آن را با آب سرد و مواد شوینده شست و شو دهید.
اگر امکان شست وشوی سریع آن وجود نداشت، مقداری نمک بر روی سطح لکه بریزید و مدتی صبر کنید تا نمک آن را به خود جذب کند. سپس در صورت فراهم شدن شرایط شست وشو، آن را به روش معمول با آب گرم و مواد شوینده بشویید. راهکار دیگر این است که سطح لکه را با اسپری مخصوص مو بپوشانید، سپس یک قطعه صابون بر روی سطح لکه بمالید و بعد آن را در آب سرد خیس کنید و بشویید.

پاک کردن لکه های زرد روی یخچال

هنگامی که لکه هایی روی یخچال به رنگ زرد ایجاد شده و با هیچ مایع پاک کننده ای رفع نمی شود در آن هنگام کمی پنبه را به سرکه آغشته کنید و با آن روی لکه های زرد رنگ بکشید. بگذارید کمی بماند بعد با ابر تمیز روی آن را بکشید. سریعاً‌ پاک میشود.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
درباره فریزر نیز مانند بسیاری موارد دیگر تصورات اشتباهی وجود دارد که به برخی نکات برای رفع این اشتباه ها اشاره می کنیم.

1 - همه سبزیجات برای فریز کردن مناسب نیستند
سبزیجات نرم و لطیفی مانند کاهو هنگامی که فریز شوند خراب شده و خواص غذایی خود را از دست می دهند.

2 - سس های کرمی نیز داخل فریزر به اصطلاح بریده شده و غیرقابل استفاده می شوند.

3 - قهوه هم نباید در فریزر گذاشته شود؛ به ویژه قهوه تیره.

4 - یکی دیگر از مواد غذایی که نباید در فریزر نگهداری شود تخم مرغ است.

5 - غذاها نباید برای مدت نامحدود داخل فریزر نگهداری شوند؛ به ویژه انواع سوپ، غذاهای آب پز، گوشت پخته، غذاهای استیکی و سرانجام برشته شده ها.



6 - فریز کردن، تمام باکتری ها را نمی کشد
غذاهای فریز شده باکتری ها را غیرفعال می کند اما آنها را از بین نمی برد. این سخن به معنی آن است که اگر غذای آلوده داخل فریزر قرار بگیرد، به همان میزان مضر خواهد بود و باکتری های آن فقط غیرفعال می شوند. با گرم کردن دوباره آن، باکتری ها فعال شده و غذای شما سالم نخواهد بود.

7- اگر گوشتی که طبخ نشده بارها بیرون از فریزر قرار بگیرد و یخ آن باز شود خاصیت خود را به کلی از دست می دهد. بهترین راه برای نگهداری گوشت این است که آن را تازه مصرف کنید.

8 - فریزر بهترین جا برای نگهداری طولانی مدت غذا نیست.
9 - دما در فریزر نیز هر زمان که در آن باز و بسته می شود تغییر می کند. ممکن است غذا یخ زده باقی بماند اما روند فریز شدن آن کند پیش برود و کریستال های یخی یا به اصطلاح برفک نیز داخل فریزر ایجاد شود، بنابراین تا می توانید درهای فریزر را فقط در مواقع لزوم باز کنید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
خانم هایی که بیرون از خانه کار می کنند و وقتی ظهر به خانه می آیند، فرصت پختن برنج را ندارند و یا اینکه دوست ندارند از شب قبل برنج آماده کنند، می توانند از این روش کمک بگیرند:

صبح یا شب قبل برنج را آبکش کنید، البته کمی آن را خشک بردارید، سپس ته دیگ برنج را آماده کرده و برنج را داخل قابلمه بریزید و قابلمه را داخل یخچال قرار دهید، ظهر برنج را کمی آب و روغن دهید و آن را دم کنید حالا تا سالاد را آماده کنید، برنج هم دم کشیده است

برای از بین بردن بوی سوختگی برنج:
1. یک تکه نان روی برنج قرار دهید و موقع کشیدن، نان را بردارید.
2. یک عدد پیاز را پوست کنده و در داخل برنج فرو کنید پیاز بوی سوختگی را بخود می گیرد.

آب برنج برای بچه ها:
وقتی می خواهید برنج را آبکش کنید یک لیوان از آب آن را بردارید و با یکی دو قاشق ماست مخلوط کنید. این آب برنج در صورتی که شور نباشد برای بچه ها خیلی مفید است.

اگر برنج شما شور شد:

اگر قبل از آب کش کردن برنج متوجه شدید، که برنج شما شور شده است موقع آب کش کردن برنج آب بیشتر روی برنج داخل آبکش بریزید. اما اگر بعد از آب کش کردن برنج متوجه شوری آن شدید دیگر چاره ای برای برطرف کردن شوری آن ندارید. مگر اینکه خورش را بی نمک درست کنید.

اگر برنج شما بی نمک شد:

اگر بر اثر فراموشی برنجتان بی نمک شد اصلاً نگران نباشید، موقع کشیدن برنج مقدار مورد نیاز نمک را با مقدار بسیار کمی آب و روغن مخلوط کنید و روی برنج بریزید. با این کار بی نمکی برنج شما رفع می شود هرگز نمک را مستقیم در روغن نریزید، زیرا نمک در روغن حل نمی شود.

برای خوشمزه تر شدن شیر برنج:

اگر می خواهید شیر برنج شما خوشمزه تر شود، برنج را با شیر خیس کنید. این کار باعث می شود که شیر برنج شما خوشمزه تر شود.

برای خوشمزه تر شدن شوید پلو:

برای اینکه شوید پلوی شما خوشمزه تر شود می توانید از ادویه ی مخصوص پلو که سبزرنگ است و (در عطاری ها موجود می باشد) استفاده کنید بعد از آبکش کردن برنج کمی ادویه لابه لای برنج بپاشید.

از بین بردن بوی نامطبوع برنج:

اگر به هر دلیلی برنج خشک شما بو گرفت برنج را روی یک سطح پهن کنید. البته باید حتماً در سایه باشد تا بوی نامطبوع برنج از بین برود. زیرا اگر برنج را جلوی نورآفتاب قرار دهید باعث خرد شدن برنج می شود و برنج حالت خود را از دست می دهد و وقتی آن را داخل آب جوش می ریزید از هم پاشیده می شود.

بر طرف کردن بوی پیاز از کارد:
اگر کارد شما بوی پیاز می دهد، با کارد هویج را حلقه حلقه ببرید. با این کار بوی پیاز از بین می رود.

تمیز کردن ظرفی که در آن غذا سوخته است:

اگرغذا به ته قابلمه چسبیده، هرگز کارد، قاشق یا کفگیر فلزی برای پاک کردن آن به کار نبرید. کافی است آن را از آب گرم پر کنید و مقداری نمک نیز به آن اضافه کنید. اگر غذا خیلی محکم به قابلمه چسبیده است، مقداری سرکه در آن بریزید و بجوشانید تا کاملاً پاک شود.

برای پاک کردن سس:

برای پاک کردن لکه ی سس با پارچه ی تمیزی که درون آب سرد فرو ببرید، پاک کنید و در صورت لزوم مقدار کمی از محلول آب و کف پودر رختشویی را به وسیله ی یک اسفنج به آرامی روی آن بمالید و سپس با یک پارچه ی تمیز و نم دار آن را پاک کنید.

دستگاه بخار پز درخانه:

برای ساختن این دستگاه، یک قابلمه را آب کرده و آبکشی روی آن قرار دهید. سپس مقداری آب در قابلمه بریزید(به میزانی که آبکش با آب برخورد نکند) حالا هر ماده ای را که می خواهید بخار پز کنید، روی آبکش قرار دهید. اجاق گاز را روشن کنید تا مواد غذایی شما بخارپز شود.

راهی برای بهتر رنگ دادن زعفران:

برای اینکه زعفران شما بهتر رنگ بدهد می توانید از این روش کمک بگیرید: درون یک استکان کوچک به مقدار مورد نیاز زعفران ساییده بریزید و دو قاشق غذا خوری آب جوش به آن اضافه کنید. بعد از اینکه برنج را آبکش کردید و داخل قابلمه ریختید استکان حاوی آب و زعفران را در برنج فرو ببرید و دم کنی را روی قابلمه بگذارید. با دم کشیدن برنج، زعفران هم دم می کشد و بهتر رنگ می دهد.

نکته هایی در مورد پخت گوشت:

اگر می‌خواهید گوشت سفت را ترد کنید، روی همه قسمت های آن مخلوطی از سرکه و روغن زیتون بمالید و بگذارید به مدت دو ساعت بماند، سپس بپزید. اگر گوشت شما خیلی سفت و تازه است، روی همه قسمت های آن جوش شیرین بمالید، بگذارید چند ساعت بماند، سپس قبل از پختن کاملاً بشوئید و وقتی می‌خواهید گوشت را با زدن بیفتک یا کارد نرم کنید، روی آن آرد بپاشید، ‌این کار از خارج شدن آب گوشت جلوگیری خواهد کرد.

آبگوشت پرمایه:

برای آنکه آبگوشت شما غلیظ تر و پرمایه تر شود چند تکه نان به داخل آن بیندازید.

اسپاگتی نچسب:
برای آنکه برنج، ماکارونی، اسپاگتی یا هر ماده نشاسته دار دیگر هنگام پختن به هم نچسبد، قبلاً دو قاشق روغن خوراکی به آب آن اضافه کنید مشکل شما حل خواهد شود.

سفید مثل یاس:
اگر هنگام پختن پلو یا کته یعنی زمانی که برنج در داخل آب شروع به جوشیدن می کند، مقدار کمی آبلیمو یا آب نارنج یا آبغوره یا یک تکه زاج سفبد به آب برنج اضافه کنید، نه تنها پلو یا کته را مانند یاس سفید می کند، بلکه دانه های آن را نیز از هم جدا ساخته مانع از چسبیدن آنها به یکدیگر و در نتیجه له شدن برنج می شود.

خاصیت روغن:
هنگام جوشاندن برنج، لویبا و حبوبات دیگر یک کاغذ روغنی را به بالای قابلمه یا دیگ بمالید و یا چند قطره روغن خوراکی به آن اضافه کنید این کار باعث خواهد شد که محتوی دیگ یا قابلمه دیر تر از حد معمول بجوشد و در نتیجه طعم و مزه آن بهتر و لذیذتر خواهد شد.

پوست کندن تخم مرغ آب پز:
تخم مرغ آب پز را بعد از جوشیدن حدود 1 دقیقه زیر آب سرد نگه دارید پوست آن مانند یک نوار متصل به هم کنده می شود.

چه کنیم تخم مرغ هنگام آب پز شدن ترک نخورد:

قبل از اینکه تخم مرغ را آب پز کنید درون ظرف مورد نظر کمی نمک بریزید، دیگر تخم مرغها ترک بر نمی دارد.

کندن پوست گردو:

اگر گردوی خشک را در آب نمک بخوابانید، بعد از چند ساعت حالت گردوی تازه پیدا می کند و پوستش به راحتی کنده می شود.

جلوگیری از وارفتن غذا:

برای آنکه مواد خوراکی مانند کوفته و غیره در آب از هم نپاشد و به اصطلاح وا نرود قدری آرد یا تخم مرغ به آن بیفزاید و حرارت آتش را زیاد کنید.

کف جانانه:

برای آنکه سفیده تخم مرغ زودتر و بهتر کف کند، قدری نمک به آن اضافه کنید. سپس هم بزنید خیلی زودتر از موقع لازم کف خواهد کرد.

نمک ناپز:

هنگام پختن نخود و لوبیا سایر حبوبات هیچگاه به آن نمک نزنید زیرا سفت خواهد شد و دیرتر می پزد.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
چگونه خانه ای خوشبو داشته باشیم؟



۱- در یک نعلبکی کمی ادکلن خوشبو بریزید ویک حبه قند چهار گوش در آن بیندازید ، طوری که ادکلن را خوب جذب کند وقند خیس شود ، سپس قند را آتش بزنید و وقتی ادکلن تمام شد قند را خاموش کنید. با این تدبیر فضای خانه بسیار معطر خواهد شد .



۲- اگر می خواهید سبزی یا موادی سرخ کنید که مطمئن هستید اعضای خانواده از بوی حاصل از آن ناراحت می شوند، پیش از شروع کار، ابتدا هواکش های داخل آشپزخانه را روشن کنید سپس مقداری سرکه سفید را در کاسه ای بریزید و آن را کنار اجاق گاز روشن قرار دهید؛ بوی حاصل از سرکه سفید، باقیمانده بوی حاصل از سرخ کردن آن مواد را در محیط خنثی می کند.



۳- هرچقدر هم که غذا خوشمزه باشد، بوی سوختن آن بسیار بد و ناخوشایند است. پس اگر حواستان پرت شد و غذایتان سوخت و بوی آن تمام خانه را در برگرفت، ناراحت نشوید. ابتدا اگر هواکش روشن نیست، روشنش کنید. سپس قابلمه ای حاوی آب را روی شعله اجاق گاز قرار داده و چند تکه لیموترش در آن بیندازید و بگذارید بخار حاصل از جوشیدن لیموترش در آب، بوی سوختگی موجود در خانه را از بین ببرد.



۴- کاسه ای حاوی آب را روی شعله اجاق گاز قرار دهید و تعدادی چوب دارچین یا کمی از پودر آن را در آب بریزید و بگذارید روی شعله ملایم اجاق گاز تا کم کم به جوش آید. عطر دارچین فضا را معطر کرده و بوی حاصل از سرخ کردنی و حتی سوختگی را از بین خواهد برد.



۵- اگر حواس پرتی کار دست تان داده و غذا به قدری سوخته که بوی حاصل از آن با هیچ یک از راهکارهای فوق خنثی شدنی نیست، دیگر مجبور هستید پنجره ها را باز کنید ولی برای این که این بو هرچه سریع تر از طریق پنجره آشپزخانه خارج شده و به دیگر قسمت های خانه انتقال پیدا نکند، پارچه و حوله مخصوص آشپزخانه را نمدار کرده و برای چند دقیقه آن را تکان دهید.



۶- بوی حاصل از پخت و پز غذا را با ریختن مقداری جعفری در تابه ای کوچک و قراردادن آن روی شعله اجاق گاز از بین ببرید. حرارت دادن جعفری برای مدت ۵ دقیقه، نه تنها بوی نامطبوع موجود را از بین می برد بلکه فضا را عطرآگین می کند
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
۱) شیر باعث تازه شدن ماهی یخزده می شود. اگر ماهی را از فریزر خارج کردید و خواستید طعم تازگی داشته باشد، آن را در ظرفی پر از شیر قرار دهید تا یخ آن آب شود. آن وقت مشاهده می کنید که شیر چگونه باعث تازه شدن ماهی می شود.
۲) شیر باعث شیرینی و تازه شدن ذرت می شود. یک چهارم فنجان پودر شیر به ظرف ذرت خود افزوده و با مقداری آب آن را بپوشانید، شیر باعث تازه شدن و شیرین شدن ذرت می شود.
۳) چینی های ترک خورده را تعمیر می کند: قبل از اینکه ظرف ترک خورده به ارث رسیده از مادربزرگ یا اقوام خود را دور بیندازید، با شیر ترک آن را تعمیر کنید. بشقاب یا ظرف را در قابلمه ای پر از شیر روی گاز قرار دهید و به محض اینکه جوش آمد، حرارت را کم کنید. به مدت ۴۵ دقیقه اجازه دهید به آرامی روی شعله قرار داشته باشد، پروتئین موجود در شیر به طرز معجزه آسایی باعث جمع شدن ترک ظروف می شود.
۴) براق کردن ظروف سیلور (نقره): شیر ترش باعث براق شدن و درخشندگی ظروف نقره تیره و کدر می شود. اگر شیر ترش در منزل نداشتید، می توانید با افزودن کمی سرکه به شیر تازه این کار را انجام دهید. قراردادن ظروف نقره به مدت نیم ساعت در شیر ترش باعث از بین رفتن کدری و تیرگی ظروف می شود، سپس ظرف را با آب گرم و صابون بشویید و با یک دستمال تمیز آن را خشک کنید.
۵) درمان آفتاب سوختگی و گزیدن ساس با شیر: چنانچه دچار آفتاب سوختگی شده اید یا خارش ناشی از گزیدگی ساس امانتان را بریده است پنبه را به مقداری خمیر شیر آغشته و به محل مورد نظر بمالید. یک یا دو قاشق پودر شیر را با دو پیمان آب و مقداری نمک مخلوط کرده و خمیر حاصل را روی قسمت نیش ساس یا آفتاب سوختگی بمالید.
پودر شیر دارای آنزیمهایی است که زهر ناشی از گزیدگی حشرات را خنثی و دردناشی از آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.
۶) شیر برای تمیزی و پاکیزگی دستان مناسب است: هنگامی که از باغبانی یا تمیز کردن باغچه برگشته اید و صابون، گل و لای و روغن را از دستان شما پاک نمی کند. می توانید مقداری آرد و شیر را با هم مخلوط کرده و به دستان خود بمالید، سپس با آب خمیر حاصله را از دستان خود بشویید. دستان شما کاملاً پاکیزه و پوستتان نرم خواهد شد.
۷) برای براق کردن لوازم چرمی مفید است. می توانید کیف پول یا کاپشن چرمی خود را که کهنه شده اند با دستمال آغشته به شیر دوباره نو و تمیز کنید و اجازه بدهید تا شیر خشک شود، سپس با دستمال نمدار و تمیزی آنها را پاک کنید.
۸) شیر لکه های جوهر را از لباس پاک می کند: برای پاک کردن لباسها از وجود لکه های روغن و چربی می توان آنها را به مدت یک شب در وان شیر خیس کرد و روز بعد در حالیکه اثری از لکه روی آنها نیست، شست.
۹) شیر برای نرمی ولطافت و جوان کردن پوست مؤثر است. می توانید برای نرم شدن پوست یک دوم فنجان شیر یا پودر شیر را در وان حمام بریزید و مدت ۱۰ دقیقه در آن قرار بگیرید. شیر به صورت یک نرم کننده طبیعی باعث لطافت پوست می شود، علاوه بر این شیر باعث جوان شدن پوست نیز می شود برای این کار یک چهارم فنجان پودر شیر را با مقداری آب مخلوط کنید تا به شکل خمیر در آید. سپس لایه ای از این خمیر تقریباً غلیظ را روی پوست خود قرار دهید و اجازه دهید تا کاملاً خشک شود. بعد از این عمل صورت خود را با آب ولرم بشویید. صورت شما با این کار احساس جوانی و تازگی می کند.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
با توجه به نوع وسیله استیل از یکی از موارد زیر برای تمیز و براق نگه داشتن آن‌ها کمک بگیرید.

1- آب گرم:


بله، خیلی وقت‌ها ظرف استیل تنها با استفاده از آب گرم پاک می‌شود. اگر ظرف چرب نباشد، کافیست آب گرم را روی آن بریزید و با یک دستمال نرم خشک کنید. در صورت تمایل برای تمیزتر و راحت‌تر شدن شستشو می‌توانید از یک ماده شوینده هم استفاده کنید.

بعضی مواقع مواد معدنی آب، روی ظرف‌های استیل لکه بر جا می‌گذارد، برای حفظ درخشش اولیه بهتر است آن‌ها را با یک حوله خشک، پاک کنید.

2- شوینده‌های ملایم:


در مورد لکه‌های کباب‌پز یا سینک به جای سیم از شوینده‌های ملایم استفاده کنید.

در مورد غذای باقی مانده روی تابه یا قابلمه استیل یا سینک آشپزخانه و یا کباب‌پز از پودرهای ملایم شوینده استفاده کنید. مواد شوینده همراه با آب گرم و پارچه یا برس نرم برای این کار مناسبند.

سیم یا سایر برس‌ها سطح استیل را خش می‌کنند.
3- سرکه:


یکی از بهترین پاک‌کننده‌ها برای ظروف استیل آشپزخانه،
سرکه است. کافیست مقداری سرکه سفید را به صورت اسپری روی وسیله مورد نظر بپاشید و با پارچه نرم آن را پاک کنید. اسید استیک موجود در سرکه به تمیز شدن ظرف‌های استیل کمک می‌کند. بعضی افراد از آب لیمو برای این کار استفاده می‌کنند که تاثیری مشابه دارد. کافیست این مواد را روی ظرف ریخته روی آن دستمال نرم بکشید.
4- استفاده از شیشه‌شور


برای حفظ درخشندگی ظرف‌های استیل از شیشه پاک‌کن استفاده کنید.

برای از بین بردن جای انگشتان از روی گاز، مایکروفر یا یخچال استیل، از شیشه‌شورها کمک بگیرید و به‌راحتی آن‌ها را تمیز کنید.

استفاده از خمیر کربنات سدیم همراه با یک پارچه نرم و شستشو با آب گرم هم جا انگشتان را از بین می‌برد.
5- الکل یا سایر حلال‌های شیمیایی


در اثر استفاده از روغن و به خصوص سرخ کردن، به مرور مواد چسبناکی روی هود یا بالای گاز ایجاد می‌شود. برای تمیز کردن آن‌ها کافیست کمی الکل را روی پارچه نرم بریزید و تا از بین رفتن آن‌ها، روی سطح مورد نظر بمالید.

از الکل می‌توانید برای تمیز کردن سطح کتری و سایر ظرف‌های چرب شده هم استفاده کنید. کافیست بعد از مالیدن دستمال الکلی، آن‌ها را با آب گرم بشویید، خشک کنید و متوجه برق افتادن آن‌ها شوید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
همیشه بعد از مدتی استفاده از مبلمان لکه های سمجی روی آنها پدید می آید که آنها را کدر می کند و از زیبایی می اندازد و پاک کردن این لکه‌ها تقریبا کار مشکلی است و همیشه جز یکی از دغده های افراد با سلیقه است زیرا در بیشتر مواقع نه تنها به درستی از روی چوب پاک نمی‌شوند بلکه ردپای خود را تا مدت‌ها بر آن باقی می‌گذارند.

اگر مبلمان شما نیز دارای این لکه ها است و شما نیز درگیر این لکه‌ها شده‌اید و مبلمان کدرتان اذیتتان می‌کند حتما دستور تهیه یک پولیش هر چند ساده و طبیعی به کارتان خواهد آمد .



برای تهیه این پولیش لازم است نصف قاشق چایخوری روغن زیتون یا موم مایع یا روغن جوجوبا را با یک‌چهارم فنجان سرکه و نصف قاشف چایخوری آب لیموترش مخلوط کرده و آن را با استفاده از یک پارچه کتانی روی سطح چوب خوب بمالید .

این ترکیب که تا 2 هفته قابل نگهداری می باشد و خاصیت پاک‌کنندگی لکه‌های چربی یا لکه‌های به جامانده از مایعات و مواد غذایی را دارد بهترین گزینه برای پاک کردن و تمیز کردن مبلمان شماست .
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
کارهای آشپزی و آشپزخانه خود را را با رعایت این نکات با سهولت بیشتری انجام دهید
برای رفع بوی بد سیر و پیاز از دست‌تان، ‌آنها را به یک ظرف استیل بمالید. ظرف استیل بوی بد سیر و پیاز را به خود جذب خواهد کرد. دانه‌های تازه قهوه نیز می‌تواند بوی بد را از دستان شما دور کند.

ـ اگر در غذا نمک بیش از اندازه ریخته‌اید، با انداختن یک سیب‌زمینی درون غذا، مشکل خود را حل کنید. سیب‌زمینی نمک‌های اضافی را به خود جذب خواهد کرد.

ـ برای پیشگیری از شکسته شدن تخم‌مرغ هنگام جوشیدن، کمی نمک روی پوسته تخم‌مرغ بپاشید.

ـ ظروف چدنی را با مواد شوینده نشویید بلکه آنها را با نمک، ساییده، بشویید و با یک دستمال خشک کنید.

ـ برای رفع جرم از کتری، درون آن، مخلوط نیمی از آب و نیمی سرکه ریخته بجوشانید سپس آن را خالی کنید.

برای پیشگیری از بد بو شدن ظروف پلاستیکی درب بسته‌ای که هوا وارد آنها نمی‌شود، مقداری نمک درون آنها بریزید.

ـ اگر غذای‌اتان ته گرفته و بوی سوختگی می‌دهد نگران نشوید بلکه مقدار سالم غذا را جدا کرده و درون قابلمه دیگری بریزید و درون ظرف مقداری شکر بریزید و به پختن ادامه دهید فقط مراقب باشید شکر را تا اندازه‌ای بریزید که غذا طعم شیرین به خود نگیرد. شکر طعم سوختگی را از بین می‌برد.

ـ اگر برنجتان بوی سوختگی به خود گرفته، روی برنج به مدت ۵ الی ١٠ دقیقه چند تکه نان قرار دهید تا بوی سوختگی را به خود جذب کند. فقط مراقب باشید هنگام کشیدن غذا در بشقاب، برنج‌های سوخته ته قابلمه را استفاده نکنید.

ـ اگر از تازه بودن تخم‌مرغ مطمئن نیستید آنها را درون کاسه بزرگی از آب بریزید، اگر زیر آب قرار گرفتند یعنی تازه هستند و اگر در آب یکوری شده و کج شدند به این معناست که زیاد تازه نیستند و باید سریع‌تر مصرف شوند و اگر در آب معلق شدند یعنی دیگر تازه نیستند.

ـ برای از بین بردن مورچه‌ها از آشپزخانه، باید لانه آنها را پیدا کرده و جلوی آن را با وازلین مسدود کنید.

ـ موزها را به صورت دسته‌ای کنار هم نگه‌داری نکنید چرا که آنها گازهایی را از خود متصاعد می‌کنند که باعث می‌شود به سرعت رسیده شوند و از حالت تازه‌گی بیرون آیند.

ـ برای پیشگیری از جوانه زدن سیب‌زمینی، درون کیسه آنها، یک سیب درختی قرار دهید.

ـ پس از جوشیدن پاستا یا سیب زمینی آب آنها را دور نریزید بلکه بگذارید خنک شود سپس با آن گیاهان خود را آبیاری کنید، درون این آب مواد مغذی وجود دارد که گیاهان عاشق آن هستند.

ـ خمیر دندان، پاک کننده خوبی برای ظروف نقره‌ای است.

ـ برای براق کردن ظروف آلومینیومی،‌ درون آنها مقداری پوست سیب درختی ریخته و بجوشانید با این کار هم ظروف را براق می‌کنید و هم آشپزخانه و خانه بوی خوبی می‌گیرد.

ـ برای تازه ماندن کرفس در یخچال آنها را ابتدا درون پارچه نخی پیچیده سپس درون ظرف دربسته‌ای قرار دهید با این کار کرفس مدت بیشتری تازه خواهد ماند.

ـ اگر سوپی که پخته‌اید خیلی چرب شده، یک تکه یخ درون آن بیاندازید با این کار یخ، چربی‌ها را به خود جذب می‌کند. سپس با قاشق چربی‌ها را بیرون بریزید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
نکات مهمی در مورد آشپزی و خانه داری


▪ برای حفظ سفیدی برنج ، هنگام پخت چند قطره آب لیمو به آب برنج اضافه کنید.


▪ بهترین روش باز شدن یخ ماهی، قرار دادن ماهی در درون شیر است. شیر طعم یخی ماهی را از بین می برد و به آن طعم تازگی می دهد.


▪ برای جلوگیری از پاشیدن کیک همراه با میوه خشک و یا کشمش، آن ها را کمی در آرد آغشته کنید و سپس به مایه کیک اضافه کنید.


▪ افزودن نمک به گوشت خام قبل از پخت، طعم آن را از بین می برد در حالی که افزودن کمی نمک به ماهی قبل از پخت به طعم آن می افزاید.


▪ هنگام تفت دادن سبزی یا گوشت، در پایان کار مقدار کمی شکر، عسل یا آب میوه را اضافه کنید تا لعاب داده و طعم آن بهتر شود.


▪ ادویه جوز هندی را در آخر به غذا اضافه کنید زیرا حرارت، طعم آن را از بین می برد.


▪ هنگامی که کاهو را برش می زنید، استفاده از چاقو باعث تغییر رنگ گوشه های برش خورده کاهو می شود بنابراین کاهو را با دست تکه کنید.


▪ قبل از کباب کردن غذا، سیخ کباب و دستگاه کباب پز را چرب کنید.


▪ استفاده از قاشق شیاردار هنگام ریختن مایه کیک در قالب مانع ایجاد حباب می شود.


▪ افزودن یک قاشق مرباخوری سرکه به روغن هنگام سرخ کردن دونات مانع جذب روغن می شود.


▪ برای تازه شدن سبزی آن را در آب سرد حاوی کمی آب لیمو بخوابانید.


▪ ۶ دانه سیر له شده و کمی جعفری را به ۱۱۵ گرم کره اضافه کنید و به شکل تنه درخت درآورید . کره را در پلاستیک بپیچید و در فریزر قرار دهید. از این کره می توان در گوشت، سبزی و یا برای روی نان استفاده کرد.


▪ هنگام استفاده از کره در پخت، کمی روغن به آن اضافه کنید تا کره نسوزد.


▪ برای آب پز کردن تخم مرغ، آن ها را در آب جوش قرار دهید و سپس حرارت را کم کنید. این روش مانع ترک خوردگی پوسته تخم مرغ خواهد شد.


▪ اگر قصد دارید ماهی را بیش از یک روز فریز کنید، آن را کاملا با نمک و زردچوبه آغشته و بعد فریز کنید.


▪ برای جلوگیری از حمله حشرات، به ظرف حبوبات چند دانه میخک اضافه کنید.


▪ برای افزودن ماندگاری قهوه، آن را در یک ظرف دردار و سپس در یخچال قرار دهید.


▪ سفیده تخم مرغ یخ زده بهتر کف می کند.





● برای جلوگیری از ورود مورچه به منزل به نکات زیر توجه کنید:


▪ خیار به ویژه خیار تلخ را جلوی راه آن ها قرار دهید. مورچه ها از خیار متنفرند.


▪ کمی سرکه سفید به مکان هایی که محل عبور مورچه است بپاشید.


▪ با مخلوطی از یک لیوان آب و یک لیوان سرکه سیب پنجره ها را تمیز کنید تا مورچه ها را دور نگه دارد.


▪ برگ های خشک نعناع را در مسیر مورچه ها قرار دهید.


▪ مورچه ها از مسیری که دارچین، آب لیمو، پودر قهوه و فلفل پاشیده شده باشد عبور نخواهند کرد.


▪ در ترک های دیوار سیر قرار دهید تا مورچه ها را دور نگه دارد.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
چطور خانه را با رايحه‌هاي طبيعي معطر كنيم؟

چطور خانه را با رايحه‌هاي طبيعي معطر كنيم؟

بدون استفاده از اسپري‌هاي خوشبو‌كننده، با تركيب موادي كه خود تهيه مي‌كنيد خانه را معطر و پاكيزه و به رايحه دلخواه دست پيدا كنيد.

با توجه به نقش حس بويايي، تاثيري كه خانه تميز و معطر در سلامت فكري و جسمي ما دارد بر كسي پوشيده نيست. طبيعت را دوست داشته باشيم و از مواد طبيعي براي اين منظور استفاده كنيم.

- با تركيب مساوي آب ليمو و آب و ريختن آن‌ها داخل یک اسپري تميز و خالي‌، مي توانيد يك يا دو بار در هفته براي ايجاد رايحه‌اي خوش آن را در جاهاي مختلف خانه ريخته يا هنگام آشپزي براي خلاص شدن از بوي غذايي كه حتي به نسوج پرده و فضاي آشپزخانه نفوذ مي‌كند، استفاده كنيد.

- روش ديگر استفاده از كمي دارچين، ميخك، زنجبيل تازه و سبزي‌هاي معطر داخل كمي آب و حرارت دادن آن‌هاست. براي آن كه رايحه‌اي خنك و تابستاني داشته باشيد، چند برگ نعنا نيز به 8 پيمانه آب اضافه كنيد، بعد از آن كه مخلوط كمي جوشيد حرارت را كم كنيد. مي‌توانيد روغن‌هاي خاصي به آن اضافه كرده يا به تنهايي استفاده کنید.



- براي معطر كردن فوري اتاق‌ها، گلوله‌هاي پنبه را داخل مخلوط وانيل يا اسانس دلخواه فرو ببريد. آن‌ها را داخل ظرفي زيبا قرار داده و در هر جايي كه دوست داريد، بگذاريد.

- هر درخت اكسي‍ژن لازم براي دو نفر را توليد مي كند. طبق تحقيق ناسا، برخي گياهان آپارتماني به دفع سموم خطرناك موجود در خانه كمك زيادي مي‌كنند. به طور كلي كيفيت هواي داخل خانه به دليل وجود دودهاي دست دوم كه داراي سولفور دي اكسيد هستند و لوازم خانگي معمول كه موجب انتشار مواد شيميايي به هواي مورد تنفس ما مي‌شود، نگران‌كننده است. يكي از اين مواد شيميايي فرمالدهيد است كه در لباس‌ها، چوب‌هاي چند لايه و فرش است و منجر به سردرد و مشكلات تنفسي مي‌شود.

مطالعات ناسا سه نوع آلوده‌كننده داخل خانه يعني تري كلرواتيلن، فرمالدهيد و بنزن را تاييد و ضرورت نگه‌داري به طور متوسط 15 گياه را تاييد مي‌كند. كار گياه كه در واقع فيلتر طبيعت است، توليد اكسيژن، دور كردن آلوده كننده‌ها از هواي خانه، ايجاد رطوبت لازم و جذب آلودگي‌هاست.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
شش ترفند برای داشتن خانه ای خوشبو!

همان قدر که پراکنده شدن عطری خوشبو و دل انگیز در محیط خانه، حس خوب و خوشایندی را در انسان ایجاد می کند، به مشام رسیدن بویی نامطبوع، ناراحت کننده و حتی بعضی اوقات غیرقابل تحمل می شود.

حالا ممکن است این بوی ناخوشایند از غذایی سوخته بلند شده یا حاصل انجام مراحل آماده سازی پخت غذایی لذیذ باشد؛ مانند درست کردن پیازداغ، سیرداغ یا سرخ کردن انواع و اقسام سبزیجات و مرغ و ماهی که همه این ها فضای خانه را با بویی ناخوشایند پر می کند.

معمولا اولین عکس العمل ها در چنین شرایطی روشن کردن هواکش ها و بازکردن کلیه راه های خروجی شامل در و پنجره های خانه است و باتوجه به این که این روزها هوا سرد است، بازکردن در و پنجره اگرچه به خروج بو با سرعت بیشتری منجر می شود

ولی باعث هدر رفتن درصد زیادی از گرمای موجود در خانه نیز می شود که این کار به لحاظ صرفه جویی در انرژی مناسب نیست؛ بنابراین باید به فکر چاره ای بهتر بود. برای این منظور باتوجه به نوع بوی پراکنده شده در محیط، راه های متعددی وجود دارد؛

فقط کافی است آن ها را امتحان کنید:

۱- در یک نعلبکی کمی ادکلن خوشبو بریزید ویک حبه قند چهار گوش در آن بیندازید ، طوری که ادکلن را خوب جذب کند وقند خیس شود ، سپس قند را آتش بزنید و وقتی ادکلن تمام شد قند را خاموش کنید. با این تدبیر فضای خانه بسیار معطر خواهد شد .

2- اگر می خواهید سبزی یا موادی سرخ کنید که مطمئن هستید اعضای خانواده از بوی حاصل از آن ناراحت می شوند، پیش از شروع کار، ابتدا هواکش های داخل آشپزخانه را روشن کنید سپس مقداری سرکه سفید را در کاسه ای بریزید و آن را کنار اجاق گاز روشن قرار دهید؛ بوی حاصل از سرکه سفید، باقیمانده بوی حاصل از سرخ کردن آن مواد را در محیط خنثی می کند.

3- هرچقدر هم که غذا خوشمزه باشد، بوی سوختن آن بسیار بد و ناخوشایند است. پس اگر حواستان پرت شد و غذایتان سوخت و بوی آن تمام خانه را در برگرفت، ناراحت نشوید. ابتدا اگر هواکش روشن نیست، روشنش کنید. سپس قابلمه ای حاوی آب را روی شعله اجاق گاز قرار داده و چند تکه لیموترش در آن بیندازید و بگذارید بخار حاصل از جوشیدن لیموترش در آب، بوی سوختگی موجود در خانه را از بین ببرد.

4- کاسه ای حاوی آب را روی شعله اجاق گاز قرار دهید و تعدادی چوب دارچین یا کمی از پودر آن را در آب بریزید و بگذارید روی شعله ملایم اجاق گاز تا کم کم به جوش آید. عطر دارچین فضا را معطر کرده و بوی حاصل از سرخ کردنی و حتی سوختگی را از بین خواهد برد.

5- اگر حواس پرتی کار دست تان داده و غذا به قدری سوخته که بوی حاصل از آن با هیچ یک از راهکارهای فوق خنثی شدنی نیست، دیگر مجبور هستید پنجره ها را باز کنید ولی برای این که این بو هرچه سریع تر از طریق پنجره آشپزخانه خارج شده و به دیگر قسمت های خانه انتقال پیدا نکند، پارچه و حوله مخصوص آشپزخانه را نمدار کرده و برای چند دقیقه آن را تکان دهید.

6- بوی حاصل از پخت و پز غذا را با ریختن مقداری جعفری در تابه ای کوچک و قراردادن آن روی شعله اجاق گاز از بین ببرید. حرارت دادن جعفری برای مدت ۵ دقیقه، نه تنها بوی نامطبوع موجود را از بین می برد بلکه فضا را عطرآگین می کند.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
1- بعد از حمام گرفتن یا شست وشوی طولانی مدت لباس در این محیط یا حتی شستن فضای سرویس های بهداشتی، معمولا تلفیقی از بوی چند ماده شوینده مختلف همراه بخار آب آن محیط حتی فضای مجاور آن را در بر می گیرد که نه تنها چندان خوشایند نیست بلکه ممکن است در مورد بعضی مواد شوینده قوی مانند اسیدها و سفیدکننده های مربوطه، نفس گیر و ناراحت کننده باشد. در چنین شرایطی پس از روشن کردن هواکش و بازکردن پنجره آن فضا، بلافاصله چند کبریت یا یک عدد شمع در محیط روشن کرده و چند دقیقه صبر کنید. پس از طی این مدت، خواهید دید که این راهکار چگونه معجزه آسا عمل خواهد کرد.
2 - یک پروژه نقاشی بی موقع در خانه
همیشه بهترین زمان برای رنگ آمیزی داخل ساختمان، نیمه اول سال است که هم امکان بازکردن پنجره ها وجود دارد، هم رنگ زودتر خشک می شود و هم بوی حاصل از آن به سرعت از خانه خارج می شود ولی اگر در شروع فصل سرما مجبور هستید دیوارهای خانه تان را رنگ آمیزی کنید و نگران بوی حاصل از رنگ آن هستید، لااقل یکی از پیشنهادهای زیر را برای کاهش بوی رنگ به کار گیرید :

_ لگن یا سطلی را از آب پر کنید و در اتاقی که تازه رنگ شده است قرار دهید. آب، بوی رنگ را کاهش می دهد.

_ بعضی ها می گویند اگر به رنگ مقداری وانیل اضافه کنید، بوی آن کمتر می شود. پیشنهاد آنها برای یک قوطی رنگ، ۲ قاشق چای خوری وانیل است. صحت و سقم قضیه با آنهاست؛ شما امتحان کنید.

_ بعضی دیگر عقیده دارند چند تکه سیب خوراکی را در بشقابی چیده و در فضایی که بوی رنگ در آن پیچیده است، قرار دهید. سیب بوی رنگ را به خود جذب کرده و آن را به حداقل می رساند.
3 _ این روش ها هم موثر است :
یکی از ساده ترین روش ها برای ازبین بردن یا شاید به معنای دیگر خنثی کردن بوی ناخوشایند ایجادشده در محیط، استفاده از اسپری های خوشبوکننده هوا و بوگیرهایی است که به صورت کارخانه ای در انواع و اقسام مدل ها و بوها تولید می شوند.

ولی در اینجا می خواهیم چند بوگیر خوشبوکننده دست ساز و خانگی را معرفی کنیم:
1 ) ۲ قاشق چای خوری جوش شیرین را در ۲ پیمانه آب حل کنید و داخل اسپری بریزید. این مایع را مرتب در هوای اتاق اسپری کنید. به این ترتیب بوی بد موجود از بین می رود.
2 ) یک راه سریع برای عطرآگین کردن محیط خانه، استفاده از گرماست. شما می توانید یک یا ۲قطره از اسپری یا عطر مورد علاقه تان را روی حباب لامپ چراغ اتاق درحالی که خاموش است اسپری کنید. سپس چراغ را روشن کنید. گرمای چراغ بوی عطر را در محیط اتاق پراکنده می کند.

3 ) مقدار کمی وانیل در کاسه حاوی آب بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا بجوشد. با جوشیدن وانیل، محیط عطرآگین می شود.

4 ) حالا که فصل سرما و روشن کردن شومینه است، اگر در خانه تان شومینه دارید و از آن برای گرم کردن خانه استفاده می کنید، سبدی در کنار شومینه قرار دهید و پوست مرکبات مصرفی در طول روز را در سبد انداخته و به مرور در آتش بسوزانید. با سوختن پوست پرتقال، لیموترش و نارنگی رایحه خوشی در فضای خانه پراکنده می شود.
4 - اگر دود سیگار شما را آزار می دهد ولی یک مهمان سیگاری در منزل دارید که مرتب درحال سیگارکشیدن است و شما هم نمی توانید به او تذکر لازم را بدهید، راهکارهای زیر را هنگام حضور او و پس از خروجش امتحان کنید :
1 ) چند عدد شمع در خانه روشن کنید. شمع بوی دود سیگار را خنثی می کند.
2 ) عده ای بر این عقیده اند که برای رفع بوی دود سیگار کافی است چند کاسه حاوی مقداری سرکه را در قسمت های مختلف خانه قرار دهید. سرکه بوی دود را به خوبی جذب می کند.
3 ) پس از خروج مهمان سیگاری از خانه استفاده از ترکیب مقدار مساوی آب گرم و سرکه در ظرفی گود مفید است. سپس پارچه ای حوله ای را در محلول فرو برده و بعد از اینکه پارچه به طور کامل به این محلول آغشته شد، آن را بیرون بیاورید و خوب بچلانید. حالا پارچه را در بالای سرتان مرتب تکان دهید تا باقیمانده دود موجود در خانه و بوی حاصل از آن از بین برود.
4 ) زغال روشن نیز بوی باقیمانده حاصل از دود سیگار را از بین می برد. در نتیجه چند عدد زغال روشن را در ظرف های فلزی کوچک گذاشته و در نقاط مختلف خانه قرار دهید. یک راه سریع برای عطرآگین کردن محیط خانه، استفاده از گرماست
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
18نکته ي کوتاه وپرفايده در رابطه با استفاده ازيخچال وفريزر در خانه

18نکته ي کوتاه وپرفايده در رابطه با استفاده ازيخچال وفريزر در خانه

1- محل قرار گرفتن يخچال

از قرار دادن يخچال يا فريزر در مجاورت دستگاه‌هاي گرمازا مثل اجاق‌گاز، آب‌گرمکن، شوفاژ و نور مستقيم خورشيد بپرهيزيد.

فضاي پشت يخچال و فريزر بايد حداقل بيست سانتي‌متر، براي گردش هوا، با ديوار فاصله داشته باشد. مطمئن شويد که يخچال يا فريزر روي يک سطح ‌تراز قرار گرفته و در آن به ‌طور کامل بسته مي‌شود.

2- انتخاب صحيح يخچال

هنگام خريد يخچال مدل‌هايي را انتخاب کنيد که مصرف انرژي کمتر و بازدهي بيشتري داشته باشند. هم‌چنين از وجود برچسب انرژي روي يخچال مطمئن شويد.

3- جابه‌جايي يخچال

در صورتي که ناچار به جابه‌جايي و يا حمل آن هستيد، حداقل دو تا سه ساعت پس از جابه‌جايي، يخچال را به برق وصل کنيد.

4- تنظيم ترموستات يخچال

دماي داخل فريزر معمولاً سه تا چهار درجه زيرصفر و دماي داخل محفظه ي يخچال سه تا چهار درجه بالاي صفر بايد باشد، تنظيم نادرست ترموستات علاوه بر اينکه باعث فاسد شدن و يخ زدگي مواد غذايي مي‌شود، مصرف انرژي را نيز افزايش مي‌‌دهد.

5- قراردادن چيزهاي گرم در يخچال

قرار دادن چيزهاي گرم در يخچال کار درستي نيست؛ زيرا هم با گرم کردن فضاي داخل يخچال اثر سرما را کم مي‌کنند و هم در اثر گرم شدن داخل يخچال، ذرات برفک و يخ آب شده و همراه با آلودگي‌هاي احتمالي به داخل غذاها مي‌چکد و سبب آلودگي آنها مي‌شود.

6- هواي سرد و گرم در يخچال

در يخچال‌هايي که در قسمت بالاي آن يخدان قرار ندارد، طبقات پايين‌تر بيشتر با هواي سرد در تماس هستند تا طبقات بالا؛ چون همان‌طور که مي‌دانيد هواي سرد، سنگين‌تر از هواي گرم است. همچنين چيزهايي که در قسمت در يخچال گذاشته مي‌شوند به علت آنکه هنگام باز و بسته شدن، اين قسمت در مجاورت هواي بيرون قرار مي‌گيرد، کمتر از سرماي ضروري بهره‌مند مي‌شوند.

7- باز و بسته کردن در يخچال

در يخچال يا فريرز را هيچ‌گاه به مدت طولاني باز نگذاريد و از باز و بسته کردن بيهوده ي آن به خصوص در تابستان خودداري کنيد.

8- حفظ سرماي يخچال

اگر برق قطع شد يا به دليلي به طور موقت از کار افتاد، از باز و بسته کردن در آن خودداري کنيد و اگر مي‌توانيد روي يخچال را با لحاف يا پتو بپوشانيد تا سرماي داخل يخچال تا حدّ امکان حفظ شود. در تابستان که با هر مرتبه باز و بسته شدن در يخچال، درجه ي حرارت داخل دستگاه به سرعت بالا مي‌رود، بايد درجه ي سرما را بيشتر کرد تا سرماي لازم زودتر در داخل يخچال توليد شود.

9- انبار کردن مواد غذايي در يخچال

مقدار زيادي مواد غذايي انباشته روي هم را در يخچال قرار ندهيد، چون وقت زيادي لازم است که سرما به همه ي آنها نفوذ کند، بنابراين زودتر خراب مي‌شوند. براي مثال، ديده مي‌شود که مقدار زيادي سبزي را به صورت دسته در يخچال مي‌گذارند و بعد از يکي دو روز وقتي بيرون مي‌آورند وسط آن گنديده و در اثر تخمير، داغ شده است. براي نگهداري سبزي خوردن در يخچال، ابتدا آن را پاک کنيد و بشوييد. سپس در پارچه ي نازکي بريزيد و داخل يخچال بگذاريد. در صورتي که مقدار سبزي زياد است، براي اينکه سالم‌تر بماند، پس از پاک کردن، قسمتي را به صورت نشسته داخل کيسه بريزيد و در يخچال نگه داريد و هنگام مصرف بشوييد.

برفک‌ها را به طور منظم آب کنيد؛ زيرا به محض افزايش قشر برفک، مصرف انرژي بالا مي‌رود. لوله‌هاي پشت يخچال يا فريزر را دست کم سالي دوبار گردگيري کنيد.

10- رفع بوي يخچال

براي رفع بوي يخچال مي‌توانيد مقداري زغال را نيم کوب کنيد، در کيسه پارچه‌اي نازکي بريزيد و در يخچال به خصوص طبقات بالاي آن بگذاريد. هر چند وقت يک بار کيسه زغال را در آفتاب بگذاريد تا خشک شود و دوباره قدرت بوگيري داشته باشد. جدار داخل يخچال را نيز هر چند وقت يک بار با محلول جوش شيرين و آب تميز کنيد.

11- نگه‌داري مواد غذايي در يخچال

اين موضوع به نوع ماده ي غذايي و مقدار آن، درجه ي آلودگي و شرايط محيطي بستگي دارد. براي مثال، يک قطعه گوشت تازه را که از مغازه قصابي مي‌خريم، صلاح نيست بيش از سه روز در يخچال نگه‌داري کنيد. براي نگه‌‌داري انواع خورش نيز ابتدا در حالي که سرپوش ظرف خورش گذاشته شده، آن را حداقل پنج دقيقه بجوشانيد و بدون اينکه به آن دست بزنيد بگذاريد خنک شود. سپس داخل يخچال قرار دهيد. به اين ترتيب مي‌توانيد دو تا سه روز خورش را در يخچال نگه داريد. پنير با نمک را مدت نسبتاً طولاني در يخچال مي‌شود نگه داشت. مرغ معمولاً دو تا سه روز در يخچال قابل نگه‌داري است. سبزيجات را تا يک هفته و ميوه‌جات را هم بسته به نوع و سلامت پوست آنها شايد تا چند هفته به راحتي بتوان در يخچال نگه‌داري کرد.

12- مناسب‌ترين درجه فريزر

مناسب‌ترين درجه ي سرماي درون فريزر که هم مواد غذايي را سالم نگه مي‌دارد و هم مانع از بين رفتن ويتامين‌ها و خواص خوراکي‌ها مي‌شود، 16- تا 20- درجه سانتي‌گراد است.

13- راهنماي چراغ‌هاي آگاهي‌دهنده ي يخچال

چراغ‌هاي آگاهي‌دهنده ي فريزرها معمولاً سه چراغ سبز، قرمز و زرد دارند. چراغ سبز نشان دهنده ي برقراري جريان برق ورودي به فريزر است. چراغ قرمز نشان مي‌دهد که به دليلي، مانند خرابي ترموستات، عمل سرماسازي خوب انجام نمي‌شود. از اين رو، اين چراغ هميشه بايد خاموش باشد تا مطمئن باشيم که فريزر به خوبي کار مي‌کند. اما براي چراغ زرد کليدي وجود دارد که معمولاً اتصالات را به صورت مستقيم در مي‌آورد تا سرما به حدّ کافي برسد و چراغ قرمز خاموش شود. در اين موقع اين کليد را به حالت خاموش درمي‌آوريم، چراغ زرد هم خاموش مي‌شود.

14- زياد شدن برفک فريزر

چنانچه لاستيک‌هاي دور در،خراب شود، برفک داخل فريزر زياد مي‌شود که براي رفع اين مشکل بايد لاستيک‌ها تعويض شوند.

15- روشن شدن چراغ قرمز فريزر

چنانچه برودت يخچال خوب باشد، ولي باز چراغ فريزر روشن شود، سيم‌هاي چراغ اتصال پيدا کرده‌اند.

16- ريپ زدن فريزر

اگر فريزر شما بعد از چند بار ريپ زدن روشن شود، ممکن است در اثر کار زياد، پلاتين‌هاي رله کثيف شده باشند شما بايد آنها را تميز و يا رله را عوض کنيد.

17- سوت کشيدن فريزر

اگر فريزر شما سوت مي‌کشد و برودت کم است، با چکش لاستيکي نقاط مختلف لوله‌هاي رابط به خصوص ابتداي اوپراتيورها (لوله‌هايي از جنس آلومينيوم براي اينکه سرما را سريع و خوب منتقل کنيد) و به فيلتر ضربات آرامي وارد کنيد. اگر عيب رفع نشد، لوله‌ها بايد شسته و فريزر تجديد شارژ شود.

18- برودت بد فريزر

اگر برودت در طبقه‌هاي بالا خوب اما در طبقه‌هاي پايين نامطلوب است، گاز فريزر تمام شده،علت تخليه ي گاز را بررسي کنيد.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
چه موادی را نباید فریز کرد
‌با تغییر سبك زندگی میل به نگهداری مواد غذایی مورد نیاز در فریزر خانه افزایش یافته است و خانواده‌های بسیاری مواد غذایی چند ماه خود را در آن نگهداری میكنند اما برای این كار، آگاهی از روش نگهداری صحیح و اینكه چه غذاهایی را نباید در فریزر گذاشت، بسیار مهم است.

1 - همه سبزیجات برای فریز كردن مناسب نیستند؛ سبزیجات نرم و لطیفی مانند كاهو هنگامی كه فریز شوند خراب شده و خواص غذایی خود را از دست می دهند.

2 - سس های كرمی نیز داخل فریزر به اصطلاح بریده شده و غیرقابل استفاده می شوند.

3 - قهوه هم نباید در فریزر گذاشته شود؛ به ویژه قهوه تیره.

4 - یكی دیگر از مواد غذایی كه نباید در فریزر نگهداری شود تخم مرغ است.

5 - غذاها نباید برای مدت نامحدود داخل فریزر نگهداری شوند؛ به ویژه انواع سوپ، غذاهای آب پز، گوشت پخته، غذاهای استیكی و سرانجام برشته شده ها.

6 - نباید غذای آلوده داخل فریزر قرار بگیرد. فریز كردن، تمام باكتری ها را نمی كشد در واقع غذاهای فریز شده باكتری ها را غیرفعال می كند اما آنها را از بین نمی برد. این سخن به معنی آن است كه اگر غذای آلوده داخل فریزر قرار بگیرد، به همان میزان مضر خواهد بود و باكتری های آن فقط غیرفعال می شوند. با گرم كردن دوباره آن، باكتری ها فعال شده و غذای شما سالم نخواهد بود.

7 - اگر گوشتی كه طبخ نشده بارها بیرون از فریزر قرار بگیرد و یخ آن باز شود خاصیت خود را به كلی از دست می دهد. بهترین راه برای نگهداری گوشت این است كه آن را تازه مصرف كنید.

8 - فریزر بهترین جا برای نگهداری طولانی مدت غذا نیست.

9 - دما در فریزر نیز هر زمان كه در آن باز و بسته می شود تغییر می كند. ممكن است غذا یخ زده باقی بماند اما روند فریز شدن آن كند پیش برود و كریستال های یخی یا به اصطلاح برفك نیز داخل فریزر ایجاد شود، بنابراین تا می توانید درهای فریزر را فقط در مواقع لزوم باز كنید.

10 - غذاهای سرخ كردنی مانند ناگت های گوشت و یا سیب زمینی سرخ كرده باید بسرعت مصرف شوند و آن را در داخل فریزر قرار ندهید چرا كه روغن در داخل ان باقی می ماند و ضررش بیش از پیش می شود.

11 - یكی از اشتباه ترین كارهایی كه می توان انجام داد قرار دادن غذاهای دارای تاریخ انقضا در داخل فریزر است. عده ای به این فكر می كنند كه شاید این مواد در داخل فریزر می تواند مدت زمان بیشتری دوام بیاورد اما این طرز فكر بسیار اشتباه است چرا كه موادی كه تاریخ انقضا داشته باشند به هیچ عنوان بیشتر از زمان تعیین شده سالم باقی نمی مانند. بهتر است تا این مواد را در داخل یخچال قرار دهید و تا پایان تاریخ انقضا آن ها را مصرف كنید
 

love eternal

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
هر روز سه نکته خانه داری!

هر روز سه نکته خانه داری!

یکی از دشوارترین کارها برای خانم های خانه دار تمیز کردن فرش می باشد. از بین بردن لکه ها و کثیفی های لبه فرش و یا قسمتی از آن کاری سخت به نظر می رسد ولی ما در ادامه روش هایی ساده را برای این کار به مشا پیشنهاد می کنیم.تمیز کردن لبه های فرش:
اکثر اوقات لبه های فرش زودتر و بیشتر از وسط آن کثیف میشود برای پاک کردن گرد وخاک لبه‌های فرش، فرش را با یک برس دستی نظافت پاک کنید و سپس جاروبرقی بکشید، برای تمیز کردن این قسمت می‌توانید از مخلوط آب و کمی پودر لباس‌شویی و یک فرچه نرم کمک بگیرید سپس این قسمت را با دستمال خشک کنید و هنگام پهن کردن زیر آن را کاغذ یا دستمال سفید قرار دهید تا رطوبت فرش گرفته شود.

چطور جای وسابل سنگین روی فرش را از بین ببریم:
وسایل سنگین مثل پایه مبل معمولاً بر روی فرش جا می‌گذارند ، یک تکه یخ روی محل مورد نظر بگذارید و سپس دستمال خشکی رویش قرار دهید تا رطوبت آن را بگیرید و پرزهای قالی را به حالت اول برگرداند.


راه جلوگیری از جمع شدن فرش:
فرش‌های ابریشم یا ماشینی زود جمع می‌شوند برای جلوگیری از جمع شدن فرش دور تا دور انرا از زیر با نوارهای چرمی بدوزید.
 

love eternal

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز


بخش هشتم هر روز سه نکته شامل:

اگر بعد از تمیز کردن سرامیک احساس می کنید آنقدر تمیز نشده تنها کافی است مقداری سرکه و نمک به آب اضافه کنید و با آن سرامیک ها را طی بکشید سرامیک های شما شفاف تر می شود.


بوی خوب داخل خانه محیط را آرام بخش تر و بهتر می کند برای داشتن خانه ای خوشبوپوست میوه هایی مانند پرتقال و یا لیمو از هر نوعی که باشد را روی آتش اجاق قرار دهید البته به مدت کوتاه. راه دیگر برای خوشبو ساختن خانه حل کردن وانیل در آب جوش است به طوری که چند دقیقه روی حرارت بماند و عطر آن در فضا پر شود.



گاهی احساس می کنیم که برنج آنقدر که باید سفید نیست. کاری نداریم که چطور پخته شده و از چه نوعی است. برای اینکه برنج شما سفید تر شود چند قاشق غذاخوری ماست را داخل ظرف برنج در حال جوش بریزید و منتظر نتیجه باشید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
رویه گرفتن تختخواب با اسباب اثاثه همخوانی داشته باشد
برای داشتن ظاهری زیبا و امروزی از رویه تختخواب های از جنس کتان استفاده کنید که با سبک امروزی اثاثه هارمونی داشته باشد. در اینجا ملحفه های کتان راه راه و کوسن ها زمینه را تعیین می کنند، و خاکستری ساده و موج دار سفید بر روی لحاف به اتاق روشنایی می دهد.
* ترکیب رنگ های سرد
یک حالت سرد و آرام را در اتاق خواب با رنگ سرد آبی و سفید ایجاد کنید. در اینجا رنگ الو برقانی و سیاه تختخواب را با دیوار بنفش کمرنگ و قهوه ای اسپرسو تاج تخت و فرم تخت با هم ترکیب خوبی را بوجود آورده اند. برای زیبا نگه داشتن آن، تشکچه فنری را ملحفه سفیدگرفته و بالای آن را تا زده اند.


* بازی با رنگ و طرح
رویه گرفتن با نشاط تختخواب یک راه ساده برای معرفی رنگ و طرح در اتاق خواب است. در اینجا در کنار کاغذ دیواری و تاج تخت سنتی رنگ های نارنجی و آبی حالت سرزنده ای را داده اند. طیف رنگ آبی از تیره به روشن یک زمینه برجسته را بوجود آورده و نارنجی بر آن تا کید کرده.
ترکیب طرح ها به روحیه با نشاط کمک می کند. چهار خانه، نقطه، دایره و الماس و با رنگ ها، طرح ها را بوجود می آورند.

* ایجاد کردن فضای آرام بوسیله رویه گرفتن تختخواب
مدلهای زیبا از رویه کردن تختخواب
آبی کمرنگ و قهوه ای کاکائویی ترکیب خوب و کلاسیک، آرام و امروزی هستند. دایره های قلاب دوزی شده ملحفه با حکاکی های روی تاج تخت ، یکی شده اند.
برای ایجاد همچین طرحی، ملحفه به رنگ دیوار استفاده کنید و برای تناسب آن از یک رو تختی قهوه ای و بالش استفاده کنید.
بالشی که هر دو رنگ را داشته باشد طرح ها زیبا تر نشان می دهد.

* ایجاد طرح های رنگی با بالش
لایه های بالش به این اتاق خواب بی رنگ از تاج تخت تا پایین آن رنگ داده است. تکه دوزی ها به لحاف حالت جذابی را داده اند. این لحاف های با کیفیت بالا بسیار بلند بوده و می توانند در قسمت بالا تا شوند.


* ترکیب کردن و هماهنگ کردن ملحفه ها
به جای اینکه یک مجموعه برای رویه تختخواب بگرید از ملحفه و بالش و لحاف خود یک ترکیب ایجاد کنید. کشباف بیشتر با وزن آن مشخص می شود تا بافت اما برچسب ممکن است شامل وزن نشود. دنبال 100 % کتان باشید و آن را با اتساع پارچه امتحان کنید: باید سریع بعد از کشیدن پارچه به جای اول برگردد.

* تغییرات فصلی با رویه گرفتن تختخواب
در اتاق خواب با رویه گرفتن رنگین و بافت پارچه تغییرات اساسی ایجاد کنید که انعکاسی از فصل باشد. ترکیب بافت پارچه در اینجا تخت را برای فصل پاییز و زمستان آماده کرده است. لحاف مخمل کبریتی با ملحفه طلایی هندی ، بالش نارنجی و بالش مخمل حس گرما را القا می کنند. بالش های گلابی رنگ و ملحفه تضاد رنگ روشن ایجاد کرده اند.


* مراقبت مناسب از ملحفه ها
همیشه ملحفه ها قبل از استفاده را برای از بردن رسوب، رایحه های شیمیایی، و مراحل پایانی فرآیند تولید بشویید. اکثر ملحفه ها باید در آب گرم و مواد پاک کننده مایع شسته می شوند. ملحفه ها را در درجه حرارت پایین تا متوسط خشک کنید. درجه حرارت بالا الیاف کتان را از بین می برد.این ملحفه های قرمز آلبالویی و بالش ها باید با دیگر رنگ های تیره شسته شوند. برای به حد اقل رساندن چروک آنها سریع از خشک کن خارجشان کنید.


* نگهداری سه مجموعه ملحفه برای هر تخت
مدیک مجموعه از ملحفه های ساتن یا چلوار در طرح و رنگ عالی مورد نظر شما در تابستان تخت را بسیار خنک و راحت می کند. برای زمستان، مجموعه فلانل یا پشمی گرمای لذت بخشی را ایجاد می کند. به نظر خوب می آید اگر سه مجموعه از ملحفه داشته باشید: یکی روی تخت، یکی در کمد و دیگری در رختشوی خانه. چرخاندن ملحفه ها عمر آنها را زیاد می کند.

* با تضاد زیاد رنگ انرژی ایجاد کنید
رنگ های تند و شکل های هندسی ساده فضا را جوان پسند می کنند. رنگ های مکمل با یکدیگر تضاد زیبایی همراه با انرژی زیاد ایجاد می کنند.

parsianforum.com
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
روش صحیح شستن سبزیجات
مصرف سبزی آلوده زمینه ساز ابتلا به انگل های روده و بیماری های عفونی روده ای مثل اسهال ها، هپاتیت A، حصبه، وبا و… و درنهایت بروز اپیدمی این بیماری ها در جامعه می شود.


در این میان و با (التور) سردسته بیماری های خطرناکی است که می تواند در اثر خوردن سبزی های آلوده ایجاد شود.
بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری، رعایت نکات بهداشتی، به ویژه شستن صحیح میوه و سبزی هاست.
شست و شوی صحیح سبزیجات کاهو و کلم شامل چهار مرحله پاکسازی، گل زدایی، انگل زدایی و ضدعفونی به این ترتیب است:

▪ پاکسازی: این مرحله همان مرحله تمیزکردن سبزی هاست. به این ترتیب که قسمت هایی که گل به آنها چسبیده و قسمت های غیرقابل استفاده جدا می شوند.

▪ گل زدایی: در این مرحله سبزی ها را در آب غوطه ور می کنیم تا گل و لای آن گرفته شود.

▪ انگل زدایی: برای این کار، به ازای هر لیتر آب سه قطره مایع ظرفشویی اضافه می کنیم و سبزی ها را در آن ریخته و بعد از سه تا پنج دقیقه آبکشی می کنیم.

▪ ضدعفونی: آخرین مرحله شست و شوی سبزی ها همین مرحله است. در آخرین قدم، به ازای هر پنج لیتر آب، نصف قاشق چای خوری پودر «پرکلرین» داخل آب بریزید.

سبزی ها را به مدت سه تا پنج دقیقه در آن غوطه ور کرده و بعد به دقت آبکشی کنید. با انجام این مراحل می توانید با خیال راحت سبزی ها را میل کنید و از بیماری های ناشی از آن در امان باشید.


منبع:پارسینه


گردآوری : پایگاه اینترنتی پرشین وی




البته هر محلول ضدعفونی که بخرین طریقه مصرفشو روش نوشته حتما نیازی به پودر پرکلرین نیست
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
با آگاهی از کاربرد این بلورهای سفید در خانه و خانه‌داری که می‌تواند به 60 مورد هم برسد، تمیز کردن وسایل برایتان راحت‌تر خواهد بود.
1- تمیز کردن فلز زیر اتو

حتما برای شما هم پیش آمده که علی‌رغم میزان دقت شما هنگام اتو زدن، در اثر حرارت زیاد قسمتی از لباس به اتو چسبیده و به خاطر سفت شدن جدا کردن آن از اتو مشکل بوده است. کریستال‌های نمک چاره این کارند. اتو را به برق زده، روی حرارت زیاد قرار دهید. مقداری نمک آشپزخانه روی روزنامه بریزید. اتوی داغ را روی آن بمالید تا تمیز شود.

2- جذب سریع چربی

هنگام صرف غذا در رستوران در صورت ریختن سس سالاد روی لباس، مقداری نمک روی قسمت لک‌شده بریزید تا چربی را جذب کند و پس از رسیدن به خانه آن را طبق معمول بشویید.

3- از بین بردن زردی عرق

در مورد کسانی که زیاد عرق می‌کنند، استفاده از نمک راز خلاص شدن از لکه‌های زرد از روی لباس آن‌هاست. 4 قاشق غذاخوری نمک را داخل 1 لیتر آب داغ حل کنید. تا زمان از بین رفتن لکه با استفاده از اسفنج روی لباس بمالید.

4- تثبیت رنگ حوله

در 2 یا 3 بار اولی که حوله‌های رنگی جدید را می‌شویید، یک پیمانه نمک به آب اضافه کنید. نمک موجب تثبیت رنگ شده حوله شما براق باقی می‌ماند.

5- از بین بردن بوی سطل زباله

بوی نامطبوع زباله را با نمک از بین ببرید. ½ پیمانه نمک را داخل آب سرد حل کنید و داخل سطل بریزید. نمک به گرفتن و خنثی کردن بو کمک می‌کند.

6- کندن غذای چسبیده به تابه و قابلمه

جدا کردن غذای ته گرفته از روی ظروف با استفاده از نمک آسان است. کافیست قبل از شستشو مقداری نمک روی آن بریزید. داخل ظرف را خیس کنید و تا جدا شدن خرده‌های غذا صبر کنید. سپس به طور معمول شستشو را انجام دهید.

7- برق انداختن ظروف بلور

در صورتی که ماشین ظرفشویی نتواند لکه‌های ظروف شیشه‌ای و بلور را تمیز کند و با شستشو با دست هم تمیز نشوند، مقداری نمک را با ¼ پیمانه سرکه ترکیب کنید و ظرف بلور را یک شب داخل آن خیس کنید. صبح روز بعد براق بودن آن را مشاهده کنید.

8- از بین بردن چربی مانده در پشت تابه

معمولا به مرور زمان چربی‌ها به دلیل حل نشدن در آب، پشت تابه را بدرنگ می‌کنند. برای حل این مشکل، قبل از شستن تابه مقداری نمک روی آن بپاشید تا چربی را به خود جذب کند. نمک را از روی آن پاک و شستشوی معمولی را انجام دهید.

9- پاک کردن رژ لب از روی لیوان

تمیز کردن رژ لب از روی لیوان حتی با گذاشتن آن‌ها داخل ماشین ظرفشویی کار سختی است. دلیل آن نیز مرطوب‌کننده‌هایی است که به ماندگاری رژ لب کمک می‌کنند و روی سطح لیوان باقی می‌مانند. قبل از شستن ظرف، لبه آن را با مقداری نمک پاک کنید.

10- تمیز کردن شیر ته‌گرفته از داخل شیرجوش

یکی از مواردی که پاک کردن آن دشوار است، شیر چسبیده به ظرف است. اما نمک کار را خیلی آسان می‌کند. ظرف را خیس کرده، داخل آن نمک بپاشید. 10 دقیقه صبر کنید سپس شیردوش را بشویید. نمک همچنین بوی نامطبوع شیر سوخته را جذب می‌کند.

11- از بین بردن جرم‌های تخته گوشت

تخته گوشت یا تخته نان را با آب و مایع‌ظرفشویی بشویید. برای آن که رنگ تخته روشن‌تر و براق‌تر شود، یک دستمال را که قبلا داخل آب‌نمک گذاشته‌اید، کمی فشار داده، روی آن بمالید.

12- تمیز کردن یخچال

برای تمیز کردن یخچال نیازی به مواد شیمیایی و بوگیرها نیست. مواد غذایی و طبقات یخچال را بیرون آورید. مقداری نمک را داخل تقریبا 4 لیتر آب گرم حل کنید و با استفاده از یک اسفنج داخل یخچال را تمیز کنید. نگران خط افتادن یخچال نباشید چون این محلول ساینده نخواهد بود.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
تميز كردن نقره:

اگر انگشتر نقره شما به هر دليل مثلأ مجاورت با مايع سفيد كننده ( وايتكس) سياه شد ناراحت نباشيد آن را مدتي داخل آب نمك غليظ بيندازيد سپس چند دقيقه آن را روي فرش كه پرزدار است محكم بكشيد مي بينيد كه مثل اول سفيد مي شود.


اگر گردنبند يا انگشتر نقره اي شما كدر شده است بايد آنها را مدتي در آب ليمو بگذاريد و سپس با آب گرم بشوييد و بعد با يك تكه پارچه جير آنها را جلا دهيد.


راه ديگر براي پاك كردن نقره جات اين است كه يك ظرف به حجمي كه بتوان نقره ها را درون آن قرار داد تهيه كنيد و مقداري سركه در آن بريزيد روي شعله گاز تا بجوشد و بعد آب بكشيد و خشك كنيد.

طلا و جواهرات:

الف:طلاها را در محلولی‌ از آب‌ و مایع‌ ظرفشویی‌، یا آب‌ و پودر لباسشویی‌ و کمی وایتکس قرار دهید. محلول‌ را به‌ همراه‌ طلای‌ داخل‌ آن‌ روی‌ اجاق‌ گاز جوش‌ آورید. به‌ این‌ ترتیب، جرمی‌ كه‌ در لابه‌لای‌ طلا وجود دارد به‌ راحتی‌ خارج‌ می ‌شود. توجه‌ داشته‌ باشید كه‌ این‌ روش‌ برای‌ شست‌ و شوی‌ جواهر مناسب‌ نیست. پس‌ از خارج ‌كردن‌ طلاها، آنها را بررسی‌ و با یك‌ مسواك‌ كوچك‌ تمیز كنید. سپس‌ با آب‌ بشویید و روی‌ حوله ‌ای‌ قرار دهید. برای‌ خشك ‌كردن‌ سریع‌ می ‌توانید از سشوار كمك‌ بگیرید.


ب: پودر صابون را درون آب داغ بريزيد و چند قطره آمونياك به آن اضافه كنيد و برس نرم لطيفي به آن بزنيد و آن را با آب نيم گرم خوب بشوييد و خشك كنيد و سپس در الكل فرو بريد و بشوييد تا هيچ چروكي باقي نماند.

ج: مقداري خمير دندان را به همراه يك مسواك روي جواهرات مالش دهيد و سپس طلاها را كاملأ شسته و خشك كنيد.


د: با مقداري آبليمو و كمي مايع ظرفشويي طلاهاي خود را جلا دهيد.


ه: راه آخر اين است كه طلاها را در الكل 90 درجه بخيسانيد و مدت دو تا سه ساعت رها كنيد با پارچه پشمي آن را خشك و براق كنيد.

ز :با مخلوط كردن‌ جوش‌ شیرین‌ و مایع‌ ظرفشویی،‌ خمیری‌ تهیه‌ كنید. طلا یا جواهر را به‌ خمیر آغشته‌ كنید و بعد از چند دقیقه‌ با آب‌ بشویید.

تمیزكردن‌ جواهرات‌ بدل‌ :

برای‌ تمیز كردن‌ جواهرات‌ به‌ اصطلاح‌ اتمی، از جوش‌ شیرین‌ استفاده‌ كنید.
به‌ این‌ صورت‌ كه‌ مقداری‌ جوش‌ شیرین‌ روی‌ سطح‌ نمناك‌ برس‌ مسواك‌ بریزید و آن‌ را به‌ آرامی‌ روی‌ این‌ جواهرات‌ بمالید تا براق‌ شوند.

براق‌ كردن‌ طلا و جواهر :

الف) مقداری‌ خاك‌اره‌ نرم‌ یا خاكستر چوب‌ تهیه‌ كنید و زیورآلات‌ را درون‌ آن‌ فرو ببرید.
سپس‌ به ‌وسیله‌ خاك ‌اره‌ یا خاكستر چوب، سطح‌ آنها را مالش‌ دهید. پس‌ از پاك ‌كردن‌ طلا و جواهر از خرده‌های‌ چوب‌ یا خاكستر، شفافیت‌ و برق‌ چشمگیری‌ را مشاهده‌ خواهید كرد.

ب) با مالش‌ دادن‌ قطعه‌ ای‌ چرم‌ یا پارچه‌ نخی‌ بر سطح‌ طلا، برق‌ و جلای‌ خاصی‌ به‌ وجود می‌آید.

بازكردن‌ گره‌ زنجیر :

اگر زنجیر گردنبندتان‌ گره‌ خورد، آن‌ را روی‌ سطحی‌ صاف‌ و صیقلی‌ بگذارید و مقداری‌ روغن‌ بچه‌ در محل‌ گره‌ بریزید. سپس‌ با یك‌ سوزن‌ كلفت‌ به‌ آرامی‌ گره‌ را باز كنید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
گل های طبیعی را در ماکروویو خشک کنید

اگر به نگهداری از گل های خشک و استفاده از آنها در دکوراسیون خانه علاقه دارید، می توانید به جای استفاده از روش های قدیمی و زمانبر از ماکروویو استفاده کنید. در این روش شما به کاغذ خشک کن، دستمال کاغذی و یک عدد ظرف پهن و سنگین مخصوص ماکروویو نیاز دارید.

برای خشک کردن گل ها مراحل زیر را انجام دهید
- چهار لایه دستمال کاغذی را روی سینی ماکروویو قرار دهید و روی آنها کاغذ خشک کن پهن کنید.
- گل ها را با فاصله روی کاغذ خشک کن بچینید. اگر گل ها بزرگ هستند از دستمال های بیشتری استفاده کنید.
- یک لایه کاغذ خشک کن روی گل ها پهن کنید و روی آن را با چند دستمال کاغذی بپوشانید.
- ظرف سنگین را روی گل ها و دستمال ها قرار دهید و دستگاه را روشن کنید.
- برای خشک شدن گل ها به سه تا چهادرت دقیقه حرارت متوسط نیاز دارید. اگر گل ها و برگ های انتخابی شما تیره رنگ هستند، از درجه حرارت پایین تری استفاده کنید.
- هر یک دقیقه گل ها را بررسی کنید تا در صورت جابجا شدن برگ ها یا گلبرگ ها، آنها را در جای خود قرار دهید. رطوبت گل ها را نیز باید در هر بار بررسی کنید. گل ها بعد از این مدت باید به طور کامل خشک شده باشند. البته فراموش نکنید که گل های بزرگ و آب دار به زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارند اما این فرآیند نباید به سرعت و با درجه حرارت زیاد انجام شود چرا که در این شرایط گل ها بسیار شکننده خواهند شد.
- بعد از اینکه گل ها خشک شدند آنها را برای چند دقیقه داخل دستگاه خاموش نگه دارید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
بدین منظور از 5 دكوراتور و طراح داخلی درخواست كرده ایم تا با اشترك گذاشتن تجربیاتشان بگویند كه برای خلق فضایی صمیمانه تر و خودمانی تر چه كارهایی انجام می دهند .

صندلی هایی راحت برای اتاق غذاخوری
در تصویر زیر كه عكس یك اتاق غذاخوری در لوس آنجلس می باشد پیتر دان هاوم Peter Dunham در گوشه اتاق با قرار دادن یك تخت، چیدمانی راحت اما نامنظم را مد كرد. به عقیده وی صرف غذا بر روی یك تخت بزرگ بسیار شیك تر و راحت تر از صرف آن در پشت صندلی است . با چیدن شش متكای كوچك تهیه شده از سوزن دوزیهای درجه یك، جلوه و روح خاصی به تخت بخشیده است .
برای داشتن چنین تختی نیازی به صرف هزینه های گزاف نیست می توانید یكی از صندلی های راحتی موجود در اتاقهای دیگر را به اتاق غذاخوری انتقال داده و یا اینكه با قرار دادن چند بالش بر روی صنلی این فضای دلنشین را درست نمایید .




زیر پایی با روکش فرش
پیتر دان هام Peter Dunham در طراحی خود برای راحتی هر چه بیشتر در كنار صندلی های راحتی از زیر پایی های فرشی قفقازی با روكش فرش و یا صندلی های روكش شده در حمام ها كه پا را روی آن قرار می دهند استفاده می كند تا به هنگام نشستن پاها آویزان نماند و پاها را روی آن دراز كنند.




گوشه دنج برای استراحت
یكی دیگر از طراحان با نام سوزان زیسس گرین Susan Zises Green می گوید شما به عنوان والدین، به یك گوشه دنج برای استراحت نیاز دارید. جایی دنج مثل اتاق خوابی با فضای راحت برای نشستن. ایده خانم گرین برای ایجاد راحتی و صمیمیت هر چه بیشتر گذرادن بالش هایی راحت بر روی تختخواب است .




کاناپه ای راحت با روکش های پارچه ای
سوزان گرین می گوید : من همواره سردم می شود و دوست دارم در هر اتاقی روكش های گرم و نرمی داشته باشم . در اتاق نشمین كاناپه با روكش پارچه ای با طرح سگهای شكاری حال و هوای دهكده های انگلیسی را به خود گرفته است .




راهرویی سبزرنگ و قالیچه کرکی
دو تن دیگر از طراحان با نامهای جین میر Gene Meyer و فرانك دی بیاسی Frank De Biasi با آویزان كردن دو فانوس بادی در گذرگاه ورودی خانه شان راحتی و صمیمیت خاصی به فضا بخشیده اند . آقای بیاسی در قسمت غذاخوری خانه علاوه بر آویزان كردن یك فانوس برنجی چینی، از سایه آبی رنگ كاغذهای طرح ناگوشی ( Nogushi – هنرمند و معمار دو رگه ژاپنی – آمریكایی ) هم بهره جسته است . آرك ورودی خانه با استفاده از رنگ سبز چمنی رنگ شده و برای تزیین آرك از صدف استفاده شده است. جین میر یك قالیچه كركی را در راهرو پهن كرده است و با آویزان كردن یك پرده مهره ای نمایی از اتاق خواب در اختیار بیننده قرار می گیرد .





روکش تختخوابی نرم
رختخواب نخی معمولی موجبات راحتی جینجر باربر Ginger Barber یكی دیگر از طراحان را فراهم می آورد . به قول خودش او دوست دارد روكش تختش به مانند روكش تختخوابش در هاستون Hoston خیلی نرم باشد .

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
قبول کنید که مادر و کدبانو بودن فقط بعضی وقت ها با هم اشتراک دارند. بیشتر وقت ها شما مادرها بین بچه ای که مدام گریه می کند و می خواهد با او بازی کنید و خانه ای که هر لحظه بی نظم تر و به هم ریخته تر می شود، سردرگم می مانید. حالا کافی است کسی زنگ بزند و بخواهد بیاید مهمانی. آن وقت دیگر نورعلی نور است و چاره ای ندارید جز این که در همان وقت اندکی که دارید، سر و سامانی به وضع خانه بدهید. طبیعی است که اینجور وقت ها فرصت خانه تکانی دست نخواهد داد و تنها راهی که دارید این است که تقلب کنید، بی نظمی ها را مخفی کنید و فقط وانمود کنید منزل تان تمیز است. البته باید قول بدهید در اولین فرصتی که دست داد همه خانه را تمیز کنید.

آشپزخانه
وقتی ماشین ظرفشویی پر است و سینک دستشویی دارد از شدت ظرف منفجر می شود، بعضی از ظرف های کثیف که به سرعت به آن ها نیاز ندارید را در جایی مخفی کنید. می توانید دستمالی در کمد آشپزخانه پهن کنید و آن ها را روی آن قرار دهید. اگر کابینت خالی دارید هم می توانید از آن برای نگه داشتن ظروف کثیف استفاده کنید. در غیر این صورت ظروف را گوشه ای از آشپزخانه که کمتر دیده می شود بگذارید. بعدا می توانید سر فرصت آن ها را بیرون بیاورید و بشویید.
اگر آشپزخانه بوی بدی گرفته پنجره را باز کنید و کمی سیر و پوست پرتقال را در قابلمه بجوشانید تا بوی بد از بین برود. می توانید کمی آب لیموی تازه هم در هوا اسپری کنید. به برطرف کردن بوی بد کمک خواهد کرد.
تزئینات روی یخچال وقتی زیاد و به هم ریخته باشند شما را کلافه خواهند کرد. در این صورت یادداشت ها، نقاشی ها و بقیه تزئیناتی که روی در یخچال چسبانده اید را درون یک کیسه بگذارید و بعدا سر فرصت آن ها را مرتب کنید.
اگر حوله ها یا دستمال های آشپزخانه شما کثیف است، آن ها را برای پوشاندن لکه ها تا کنید. دو راه دارید. اول این که حوله ها را از طرف تمیز به دسته اجاق گاز آویزان کنید، به طوری که لکه ها پشت آن باشند یا آن ها را به شکل یک مارپیچ بپیچانید و به صورت یک هرم نزدیک سینک روی هم قرار دهید تا ظاهر بهتری به آشپزخانه دهید.

اتاق مهمان
معمولا بند رخت را در این اتاق می گذارند. اگر اینطور است، حوله های تمیز را تا کنید و روی بند رخت بگذارید. می توانید ملحفه ای روی لباس های خیس تان پهن کنید. لباس زیرها را به یک چوب لباسی گره بزنید و در کمد قرار دهید تا در چشم نباشند.
اگر ملحفه میز اتوی شما کثیف شده، میز اتو را با یک پارچه سفید بپوشانید. گوشه های آن را به درون تا بزنید تا یک پوشش موقت زیبا روی آن ایجاد کرده باشید. میز اتو را در گوشه دور اتاق یا پشت در قرار دهید.
لباس هایی که باید تا شوند را در یک سبد یا محفظه جمع آوری کنید و روی ماشین لباسشویی بگذارید تا بعدا آن ها را مرتب کنید.
برای لباس های کثیف که منتظر شسته شدن هستند راحت ترین کار این است که آن ها را درون ماشین لباسشویی بگذارید.

اتاق کودک
قطعات پازل یا اسباب بازی های ریز را در یک کیسه بریزید و در کشو بگذارید. صفحه آن را هم روی قفسه یا لابه لای کتاب ها در کتابخانه بگذارید.
لباس خواب ها را زیر بالش یا روتختی قرار دهید و روی آن ها را بپوشانید. به این ترتیب هم آن ها را مخفی کرده اید و هم بعد از رفتن مهمان ها می توانید دوباره به سرعت پیدایشان کنید.
لگوها یا اسباب بازی های ریز را در یک ساک خرید دسته دار بگذارید و از آویز یا دستگیره در درون کمد آویزان کنید. اگر یک سبد بزرگ دارید، می توانید اسباب بازی ها را در آن بگذارید.
اگر فرزند شما یک چادر اسباب بازی دارد، می توانید لباس ها و اسباب بازی هایش را در آن بگذارید.
به جای این که در این شرایط کتابخانه را مرتب کنید، کتاب ها را روی زمین نزدیک میز یا صندلی از کوچک به بزرگ روی هم بگذارید.
اسباب بازی های بزرگ را زیر تخت هل بدهید.
عروسک هایی که جایی ندارند را درون یک روبالشی بگذارید یا آن ها را روی تخت به بالش تکیه بدهید.

حمام
اگر پشت در یا به جالباسی حمام حوله کثیف و نامرتب یا لباس کثیف دارید، یک حوله بلند نرم را روی آن ها قرار دهید.
همیشه یک سبد کتانی یا حصیری در حمام داشته باشید و آن را روی توالت فرنگی بگذارید. شانه ها و بقیه وسایل آرایشی پخش و پلا را در آن جمع کنید.
حوله دستشویی را حتما عوض کنید و حوله جدید آویزان کنید. خیلی بد است مهمان شما دستش را به حوله بزند و ببیند مرطوب است.
اگر لوازم آرایشی و بهداشتی شما در حمام زیاد است و آن جا را به هم ریخته یا اگر لباس کثیف حمام تان را پر کرده، می توانید در یک محفظه در زیر سینک جمع آوری شان کنید. اگر دیدید جا ندارید و وضعیت خیلی بغرنج شده، آن ها را در وان بریزید و پرده های وان را بکشید. فقط دعا کنید که مهمان شما فضولی نکند!

هال و پذیرایی
کوسن ها را بر عکس کنید. اگر وقت نکرده اید کوسن های روی مبل ها را بشویید، قبل از رسیدن مهمان ها آن ها را برگردانید تا روی نو و تمیزتر آن ها نمایان شود. این کار را می توانید با تشکچه های نشمینگاه مبل ها هم انجام دهید. وقتی هم مهمان ها رفتند آن ها را به حالت اول برگردانید تا یادتان باشد در سریع ترین وقت ممکن آن ها را تمیز کنید.
اگر وقت جارو برقی کشیدن روی مبل را ندارید و اگر مو و پرز به مبل چسبیده و جدا نمی شود، یک دستکش لاستیکی دست کنید و آن را با آب خیس کنید. وقتی دست خود را روی راحتی بکشید، مو و پرزها به دستکش خواهند چسبید و ظاهر تمیزی به مبل شما خواهند داد.
در این شرایط وقت ندارید همه کتاب ها و مجلاتی را که روی زمین ریخته در کتابخانه مرتب کنید. به جای این کار کتاب ها، کاتالوگ ها ، روزنامه ها و مجلات را به صورت منظم روی زمین دسته بندی کنید. همینطوری که آن ها را روی زمین بچینید و کنار مبل قرار دهید، مرتب به نظر می آیند. البته بهتر است یک سبد زیبا کنار دستتان داشته باشید و روزنامه ها را در آن قرار دهید.
نگاهی به پنجره های خانه بیندازید. احتمال دارد که نرسیده باشید آن ها را تمیز کنید و جای لک روی آن ها، مخصوصا در شب معلوم باشد. برای پنهان کردن کثیفی شیشه ها وقتی که نیاز به شست وشو دارند، پرده ها را بکشید. علاوه بر این پرده کشیده خانه را مرتب تر نشان می دهد.
اگر مبل ها آنقدر کثیف هستند که نمی توانید با روش های معمولی آن ها را تمیز کنید، مجبور به امتحان راه دیگری هستید. یک ملحفه یا روتختی تمیز از کمد بیرون بیاورید، آن را تا کنید و روی راحتی لک شده بگذارید. البته اگر کثیفی ها موضعی و جزئی است می توانید با چیدن درست کوسن ها لک های مبلمان تان را پنهان کنید. البته یادتان باشد، باید روی مبلی که کوسن هایش را مرتب کرده اید حتما خودتان بنشینید!

اتاق کار

لوازم پخش و پلا مثل مداد، خودکار و لوازم التحریر دیگر را جمع آوری کنید و در یک جامدادی زیبا یا یک پوشه روی میز قرار دهید. اتاق تان زیباتر و مرتب تر خواهد شد.
سر رسید، دفتر و یادداشت هایی را که روی میز دارید، همانجا مرتب کنید. طوری این کار را انجام دهید که سر آن ها روی یک خط قرار گیرد.
کتاب ها را طوری مرتب کنید که همه آن ها به یک سمت باشد و عنوان آن ها از بالا به پایین خوانده شود. منظم به نظر خواهند رسید.
صفحه کلید و موس را در کشو مخفی کنید تا تنها مانیتور روی میز قرار داشته باشد.
کاغذ های یادداشت و لیست کارها را زیر صفحه کلید یا زیر پد موس مخفی کنید.

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوازده راه مبارزه با مورچه ها در خانه


گاهی وجود حشراتی مثل مورچه در داخل خانه به قدری آزاردهنده است که سبب سلب آسایش افراد ساکن در آن خانه می شود. البته برای مبارزه با آنها راهکارهایی وجود دارد.

مورچه ها اگر چه به ظاهر، حشرات بی آزاری به نظر می آیند، ولی هنگامی که در گوشه ای از خانه لانه کنند، با دردسرهای بسیاری مواجه می شوید.

در اینجا ۱۲ راه برای از بین بردن مورچه ها در خانه برایتان بیان می کنیم.
۱. کمی فلفل سیاه را در نقاطی از خانه که محل عبور و مرور مورچه ها هستند، بپاشید.

۲. اگرچه این ادعا عجیب به نظر می آید، ولی بعضی ها عقیده دارند برای آنکه در جهت عبور و مرور مورچه ها محدودیتی ایجاد کنید، دور فضای مورد نظر را بر روی زمین یا دیوار، با گچ خط بکشید.
می گویند مورچه ها از روی خط گچی عبور نمی کنند، برخی دیگر به جای گچ، پودر تالک را پیشنهاد می کنند.

3. گفته می شود سیب دارای اسیدی است که مورچه ها را از بین می برد. بنابراین مقداری پوست سیب یا تکه هایی از خود آن و یا حتی هسته های داخل آن را در ورودی لانه مورچه قرار دهید.

۴. مخلوطی از عسل و پودر اسید بوریک را بر روی تکه کاغذی ریخته و در مکانی نزدیک لانه مورچه ها قرار دهید. با حمل این ترکیب به ظاهر خوشمزه توسط مورچه های رهگذر، مورچه های داخل لانه نیز از بین می روند. البته بعضی از مورچه ها به مواد چربی، بیشتر از مواد شیرینی تمایل دارند. لذا شما می توانید به جای عسل از کره استفاده کنید.

۵. از آن جایی که مورچه ها از بوی «میخک» متنفر هستند، می توان چند دانه میخک را بر سر سوراخ آن ها قرار داد.

۶. چند قطعه اسفنج را با آبی شیرین خیس نموده و بر سر راه مورچه ها قرار دهید. سپس اسفنج را در آب فرو ببرید تا مورچه ها خفه شوند. اگر چندین مرتبه این کار را انجام دهید، مورچه ها تا مدتی از این راه، رفت و آمد نخواهند کرد. البته این کار را می توان با چند تکه روزنامه ی آغشته به شیره ی قند یا چربی هم انجام داد.

۷. مورچه ها در باغچه و حیاط اغلب، شته ها را از این درخت به آن درخت جابه جا می کنند تا از شیره ی گل ها و درختان استفاده کنند. می توانید حدودا در فاصله ی ۲۰ سانتی متری مقداری پشم به کمی نخ ببندید، سپس روی آن پودر حشره کش بریزید. به این ترتیب مانع رفت و آمد آن ها خواهید شد.
البته با بستن مقداری نوارچسب پهن به صورتی که طرف چسبناک آن رو به بیرون باشد، می توان مانع از بالا رفتن مورچه ها از درخت و حتی میز آشپزخانه شد.

۸. مورچه ها از بوی کاج و صنوبر خوششان نمی آید، پس اگر در آشپزخانه مقداری اسانس حاوی بوی این درخت ها را قرار دهید، مورچه ها به آن جا نخواهند آمد.

۹. قرار دادن مقداری پوست خیار در قفسه های آشپزخانه نیز موجب فرار مورچه ها خواهد شد.


۱۰. سوراخ ها و شکاف های محل ورود مورچه ها را اگر با صابون پر نمایید، دیگر هرگز از آن محل رفت و آمد نخواهند کرد.

۱۱. ریختن اندکی نفت در سوراخ مورچه ها هم برای مدت کمی می تواند چاره ساز باشد.

۱۲. در صورتی که کودک شما روی تخت خواب می خوابد و پوست بدنش به مورچه ها حساسیت دارد، می توانید هر یک از پایه های تخت را داخل یک ظرف آب قرار دهید. آن گاه مورچه ها داخل ظرف آب می افتند.

● هشدار
در صورتی که از بین روش های مبارزه با حشرات خانگی، استفاده از سموم را انتخاب کرده اید، مراقب بچه های کوچک باشید. به این معنا که مکان هایی را سم پاشی کنید که دور از دسترس بچه ها باشند.


در ضمن از آنجا که برخی از سم ها امکان ترکیب با آب را دارند، شما می توانید از محلول همان سم به جای پودر آن، برای سم پاشی استفاده کنید. به این ترتیب کاربرد آنها مشکلات کمتری را نسبت به پودرها خواهد داشت.

منبع:آکاایران
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
8 کاربرد طلایی برای دانه‌های قهوه(خیلی جالبه)
بسیاری از ما قهوه را به دلیل طعم و عطر خوشی که دارد دوست داریم و معمولا آن را به عنوان یک نوشیدنی خوش طعم عصرگاهی در کنار عزیزانمان تجربه می‌کنیم اما شاید گروه اندکی از ما با خواص و کاربردهای این نوشیدنی خوش طعم و دانه‌های خوش عطر آن در زندگی روزمره آشنا باشیم.





1. برای دور کردن مورچه‌ها از آپارتمان یا حیاط خانه‌تان نیز از قهوه استفاده کنید؛ برای این کار کافی است مقداری پودر قهوه را مقابل خانه آنها بریزید. به این ترتیب آنها را از خانه خود فراری می‌دهید.

2. اگر یخچال شما مدتی است بوی مواد غذایی مختلف را به خود گرفته بهترین راه آن است که یک کیسه پارچه‌ای پر از قهوه را درون طبقات یخچال قرار دهید تا تمام بوها را به خود جذب کند.

3. اگر در خانه گلدانی دارید که کود موجود در خاک آن موجب بدبویی اتاقتان می‌شود می‌توانید مقداری قهوه روی خاک گلدان بریزید و به این ترتیب از ایجاد بوی نامطبوع در خانه پیشگیری کنید.

4. بعد از پاک کردن ماهی یا پوست کندن پیاز بهترین راه برای از بین بردن بوی بد دست‌ها این است که دست‌هایتان را با پودر قهوه خوب آغشته کنید و بعد آن را بشویید.

5. در صورتی که گربه‌ها زیاد به باغچه خانه‌تان می‌آیند و فضولات خود را در آنجا خاک می‌کنند، با ریختن قهوه درون باغچه می‌توانید آنها را از این محل دور کنید. زیرا گربه‌ها از بو کردن قهوه گریزانند.

6. اگر تصمیم دارید یک جاسوزنی پارچه‌ای در منزل تهیه کنید، بهتر است درون آن را با دانه‌های قهوه پرکنید. چراکه قهوه موجب حفظ قابلیت سوزن و مانع از زنگ زدن آن می‌شود.

7. با پرکردن دانه​های قهوه در گلدان یا لیوان بلوری که در آن لوازم‌التحریر خود را قرار می‌دهید، می‌توانید هم فضای میز کارتان را زیبا کنید و هم موجب خوشبو شدن فضای خانه و اتاقتان شوید.

8. اگر روی مبلمانتان خراش و زدگی ایجاد شده می‌توانید با کمک خمیری که از مخلوط آب و قهوه تهیه می‌کنید این خراشیدگی را از بین ببرید. کافی است خمیر را روی خراشیدگی مبل بکشید و به این ترتیب آسیب سطحی وارد آمده به مبلمانتان را ترمیم کنید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
آينه ها نقش مهمي را در سناريوي دكوراسيون داخلي منازل بازي مي كنند. اگر از يك آينه زيبا استفاده كنيد، جلوه بي نظيري پديد مي آيد و اگر آينه مناسب فضا نباشد، نماي دكوراتيو كل خانه از بين مي رود.

مزاياي استفاده از آينه ها

بازتاب و بازديد - اولين استفاده اي كه از يك آينه به عمل مي آيد رويت ظاهر فردي است. در آينه حمام مي توانيد موها و صورت خود را بياراييد، آينه اي كه در كنار در و مسير ورودي نصب شده است به شما كمك مي كند كه در زمان خروج از خانه ظاهر خود را مرتب كنيد، و اگر دو آينه را در مقابل يكديگر قرار دهيد، آنگاه مي توانيد نمايي از پشت خود را نيز داشته باشيد.

روشن و بزرگ جلوه دادن اتاقها - وجود آينه در يك اتاق باعث روشن تر شدن اتاق هم مي شود. آينه ها بهترين ابزار براي بزرگ جلوه دادن اتاق هاي كوچك هستند.

زينت دادن - آينه ها كاربردهاي دكوراتيو فراواني دارند و مي توانند دكوراسيون اتاق شما را بهبود بخشيده و محيط را زيباتر كنند.

فنگ شويي – در فلسفه چين باستان، آينه سمبل آب است و جريان انرژي در خانه را تغيير داده و حس جواني و شادي را به اتاقها هديه مي دهد. براي رسيدن به يك چنين حسي اگر آينه را به ديوارهاي شرقي نصب كنيد سلامت، جنوب شرقي ثروت، و شمال موفقيت هاي شغلي به سوي شما جذب خواهند شد.

پيش از خريد آينه به نكات زير توجه كنيد:

• ابتدا مكان استفاده از آينه را مشخص كنيد. بعد ببينيد مورد استفاده آينه چيست.

• استحكام ديوار را بسنجيد. وزن آينه را محاسبه كرده و جنس ديوار را ارزيابي كنيد. از فروشنده بخواهيد تا كليه نكات ايمني در مورد نصب آينه را در اختيار شما قرار دهد.

• ديوار را اندازه گيري كنيد تا اندازه آينه را پيدا كنيد.

• تصميم بگيريد كه ‌آينه با قاب مي خواهيد يا بدون قاب. اينه هاي قابدار به راحتي مثل تابلو و با يك قلاب آويز به ديوار نصب مي شوند در حاليكه نصب آينه بدون قاب قدري دشوارتر است.

سبك آينه

روستايي - آينه هايي با قاب هاي غير رسمي و خودماني. قاب اين نوع آينه ها معمولاً چوبي است و براي خانه هايي مناسب هستند كه دكوراسيون ييلاقي و روستايي دارند.

شيك و آنتيك - آينه هاي آنتيك و قديمي براي خانه اي مناسب است كه مبلمان و ساير وسايل آن هم آنتيك باشد. البته گاهي ديده مي شود كه از اين آينه ها به عنوان حسن ختام در دكوراسيون خانه ي مدرن نيز استفاده مي شود.

سنتي - دكوراسيون كلي يك خانه سنتي گرايش زيادي به سبك كلاسيك دارد و شايد استفاده از يك آينه با قاب طلايي و لبه هاي اريب زيبايي اتاقها را افزايش دهد. اگر روي ديوار روبروي آينه از يك تابلو فرش يا نقاشي پرتره نصب شود زيبايي محيط دو برابر خواهد شد.

معاصر – تلفيقي از سبك سنتي و فوق مدرن. بهتر است از آينه هايي استفاده شود كه داراي خطوط حاشيه اي بسيار تميز و ساده بوده و فاقد رنگ هاي چشمگير آينه هاي سنتي باشند. در حال حاضر اين سبك طرفداران زيادي را به خود اختصاص داده است و به راحتي با هر دكوراسيوني همخواني پيدا مي كند.

فوق مدرن - با نگاهي به آينده ديزاين خاص خود را دارد و بيشتر در خانه هايي با دكوراسيون به شيوه جديد كاربرد دارد. به هيچ وجه متريال سنتي در آن به كار برده نمي شود و اشكال و طرح هاي آن فقط با خانه هاي امروز سازگاري دارد.

زمانيكه نوبت به انتخاب آينه مي رسد، شما اساساً با موارد زير مواجه مي شويد:

آينه دستي – آينه هاي كوچك با پايه كه آزادانه روي ميز قرار مي گيرند.
آينه ديواري – همانطور كه از اسمش پيداست آينه اي است كه به ديوار نصب مي شود.
آينه اشكوب – يك آينه تمام قدي كه از كف تا سقف ادامه پيدا مي كند.

كيفيت آينه

هر چقدر آينه بزرگتر باشد، مسئله كيفيت در آن اهميت بيشتري پيدا مي كند. بنابراين آينه را به دقت بررسي كنيد كه تاب نداشته باشد و نور را به خوبي بازتاب دهد. به اين منظور در فاصله معيني از آينه بايستيد و تصوير خود را در آن مشاهده كنيد. اگر تصوير شما داراي همپوشاني بود، نتيجه اين است كه شيشه آن تاب دارد و از كيفيت مرغوبي برخوردار نيست.

لكه هاي سياه داخلي شيشه

در حين ساخت شيشه طي يك فرآيند صنعتي آب نقره مي دهند، به اين ترتيب كه نقره يا جيوه به يك طرف شيشه ماليده مي شود تا سطح براق و منعكس كننده اي ايجاد شود. اگر لكه ها و نقطه هاي سياهي در اطراف يا وسط آينه مشاهده شد، به اين معناست كه نقره و جيوه از داخل خراشيده شده است و اين امكان وجود دارد كه به مرور زمان اين خوردگي گسترش پيدا كند.

انواع مختلف آينه ها

آينه گرد و مستطيلي

در گذشته بيشتر از آينه هاي گرد و مستطيلي استفاده مي شد، اما امروزه در هر سايز و شكلي موجود مي باشند و به راحتي مي توانيد انواع بيضي، قوسي و ساير اشكال غير منتظم آن را پيدا كنيد.

سايز

زمان خريد از خود سوال كنيد چه سايز آينه اي لازم داريد. آينه هاي آويز متوسط و بزرگ هر يك كارايي خاص خود را دارند. آينه هاي دستي كوچك بايد كل صورت و آينه هاي متوسط آويزي سر، صورت، و قسمت بالايي بدن را نشان دهند. در آينه هاي بزرگ ديواري بايد كل بدن به وضوح قابل رويت باشد.

نوع شيشه

بايد ببيند كه‌ آينه شما از چه نوع شيشه اي ساخته شده است. براي تشخيص اين مسئله لازم نيست كه حتماً يك متخصص باشد، فقط دقت كنيد كه سطح شيشه كاملاً صاف و شفاف باشد.

قاب آينه

قاب آينه نبايد ظريف و شكننده باشد. بهتر است جنس محكمي داشته باشد و لبه هاي آينه را به طور كامل در بر بگيرد بطوريكه خط مرزي لبه هاي آينه از داخل آن قابل رويت نباشد.

لبه آينه

حين خريد به لبه هاي آينه توجه كنيد كه لب پر نباشند. قسمت اعظم هزينه اي كه براي خريد آينه ها پرداخت مي كنيد، به خاطر همين لبه هاست. اگر لبه ها به درستي داخل قاب فيكس نشوند، آينه به سرعت آسيب مي بيند و احتمال شكستن آن افزايش پيدا مي كند. لبه آينه ها اصولاً پلاستيك، برنج، و استيل است. شايد متعجب شويد اما بهترين نوع لبه هاي پلاستيكي است چراكه به سادگي نمي شكند و ظاهر آينه را نيز زيباتر مي كند.

قابدار و بدون قاب

قاب اصولاً براي رنگ دادن و سبك دادن به آينه مورد استفاده قرار مي گيرد. در عين حال يك آينه بدون قاب هم مي تواند زيبايي و احساس خاص خود را به بيننده منتقل كند.

ثابت و متحرك

بر اساس نوع آينه مي توانيد تصميم بگيريد كه مي خواهيد آينه ثابت باشد يا متحرك. برخي از انواع متحرك قابليت معلق ماندن در فضا را نيز دارند.

نصب به ديوار يا مبلمان

اين امر به ويژه در مورد آينه هاي آرايشي، دستشويي، و حمام مطرح مي شود. مي توانيد آينه اي را روي كمد و قفسه و در نصب كنيد يا آنرا به ديوار وصل كنيد.

قلاب آويز

نصب آينه به ديوار فرق چنداني با نصب قاب عكس ندارد فقط از آنجايي كه آينه ها قدري سنگين تر هستند، مطمئن شويد كه قلاب به اندازه كافي محكم است و تحمل وزن آينه را دارد. اگر وزن آينه خيلي سنگين بود از قلاب آويز استفاده نكنيد و آينه را به ديوار پيچ كنيد.

انتخاب بهترين آينه آرايشي

انتخاب آينه آرايشي مناسب كه پاسخگوي تمام نيازهاي شما باشد كار ساده اي نيست. آينه آرايشي حتماً بايد داراي قابليت بزرگنمايي (استاندارد 5x) باشد. بزرگنمايي براي حفظ سلامت پوست، آرايش، ديدن جزئيات، برداشتن ابرو، و استفاده از محصولات بهداشتي بر روي صورت ضروري است. همچنين مي بايست داراي پايه روميزي هم باشد كه در صورت نياز امكان استفاده بدون دخالت دست ها وجود داشته باشد.

سوالات متداول در مورد آينه ها

- بهترين راه براي تميز كردن‌ آينه ها چيست؟

هر چند تعداد زيادي از دستمال استفاده مي كنند اما روزنامه بهترين انتخاب است. با شيشه پاك‌كن و روزنامه ديگر هيچ لكه اي روي آينه شما باقي نمي ماند. اگر تمايلي به خريد شيشه پاك‌كن هاي شيميايي نداريد، مي توانيد محلول خانگي خود را درست كنيد: 1 فنجان الكل، ا فنجان آب، و دو قاشق سركه. آن را خوب تكان دهيد تا مخلوط شود و بعد درون آب پاش بريزيد روي روزنامه اسپري كرده و شيشه و آينه را با آن تميز كنيد.

- چگونه مي توان از بخار كردن آينه حمام جلوگيري كرد؟

اگر هواكش حمام به درستي كار نمي كند و در زمان دوش گرفتن، بخار روي آينه را مي پوشاند، چاره كار ريش تراش مردانه است. قدري از ريش تراش را روي آينه بماليد، بعد با يك حوله آنرا پاك كنيد. آينه شما ديگر بخار نمي كند. البته فراموش نكنيد كه ماهي يكبار اين كار را تكرار كنيد.

- چرا در آينه برخي مغازه ها لاغرتر از آينه منزل خو به نظر مي رسم؟

مغازه دارها ترفندهاي براي متقاعد كردن شما براي خريد لباس هايشان دارند. اين مسئله به دلايل مختلفي از جمله نور، زاويه قرار گرفتن آينه و نوع آينه بستگي دارد. گاهي مغازه دارها آينه را شيبدار نصب مي كنند تا پايين از بالا دورتر به نظر برسد و اين ذهنيت را ايجاد كند كه شما قد بلندتر و لاغر هستيد.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
نکاتی جالب برای تقلب در خانه داری !!
خانه تکانی سریع خانه


قبول کنید که مادر و کدبانو بودن فقط بعضی وقت ها با هم اشتراک دارند. بیشتر وقت ها شما مادرها بین بچه ای که مدام گریه می کند و می خواهد با او بازی کنید و خانه ای که هر لحظه بی نظم تر و به هم ریخته تر می شود، سردرگم می مانید.


حالا کافی است کسی زنگ بزند و بخواهد بیاید مهمانی. آن وقت دیگر نورعلی نور است و چاره ای ندارید جز این که در همان وقت اندکی که دارید، سر و سامانی به وضع خانه بدهید. طبیعی است که اینجور وقت ها فرصت خانه تکانی دست نخواهد داد و تنها راهی که دارید این است که تقلب کنید، بی نظمی ها را مخفی کنید و فقط وانمود کنید منزل تان تمیز است. البته باید قول بدهید در اولین فرصتی که دست داد همه خانه را تمیز کنید.

● آشپزخانه

وقتی ماشین ظرفشویی پر است و سینک دستشویی دارد از شدت ظرف منفجر می شود، بعضی از ظرف های کثیف که به سرعت به آن ها نیاز ندارید را در جایی مخفی کنید. می توانید دستمالی در کمد آشپزخانه پهن کنید و آن ها را روی آن قرار دهید. اگر کابینت خالی دارید هم می توانید از آن برای نگه داشتن ظروف کثیف استفاده کنید. در غیر این صورت ظروف را گوشه ای از آشپزخانه که کمتر دیده می شود بگذارید. بعدا می توانید سر فرصت آن ها را بیرون بیاورید و بشویید.

اگر آشپزخانه بوی بدی گرفته پنجره را باز کنید و کمی سیر و پوست پرتقال را در قابلمه بجوشانید تا بوی بد از بین برود. می توانید کمی آب لیموی تازه هم در هوا اسپری کنید. به برطرف کردن بوی بد کمک خواهد کرد.

تزئینات روی یخچال وقتی زیاد و به هم ریخته باشند شما را کلافه خواهند کرد. در این صورت یادداشت ها، نقاشی ها و بقیه تزئیناتی که روی در یخچال چسبانده اید را درون یک کیسه بگذارید و بعدا سر فرصت آن ها را مرتب کنید.

اگر حوله ها یا دستمال های آشپزخانه شما کثیف است، آن ها را برای پوشاندن لکه ها تا کنید. دو راه دارید. اول این که حوله ها را از طرف تمیز به دسته اجاق گاز آویزان کنید، به طوری که لکه ها پشت آن باشند یا آن ها را به شکل یک مارپیچ بپیچانید و به صورت یک هرم نزدیک سینک روی هم قرار دهید تا ظاهر بهتری به آشپزخانه دهید.

● اتاق مهمان

معمولا بند رخت را در این اتاق می گذارند. اگر اینطور است، حوله های تمیز را تا کنید و روی بند رخت بگذارید. می توانید ملحفه ای روی لباس های خیس تان پهن کنید. لباس زیرها را به یک چوب لباسی گره بزنید و در کمد قرار دهید تا در چشم نباشند.

اگر ملحفه میز اتوی شما کثیف شده، میز اتو را با یک پارچه سفید بپوشانید. گوشه های آن را به درون تا بزنید تا یک پوشش موقت زیبا روی آن ایجاد کرده باشید. میز اتو را در گوشه دور اتاق یا پشت در قرار دهید.

لباس هایی که باید تا شوند را در یک سبد یا محفظه جمع آوری کنید و روی ماشین لباسشویی بگذارید تا بعدا آن ها را مرتب کنید.

برای لباس های کثیف که منتظر شسته شدن هستند راحت ترین کار این است که آن ها را درون ماشین لباسشویی بگذارید.

● اتاق کودک

قطعات پازل یا اسباب بازی های ریز را در یک کیسه بریزید و در کشو بگذارید. صفحه آن را هم روی قفسه یا لابه لای کتاب ها در کتابخانه بگذارید.

لباس خواب ها را زیر بالش یا روتختی قرار دهید و روی آن ها را بپوشانید. به این ترتیب هم آن ها را مخفی کرده اید و هم بعد از رفتن مهمان ها می توانید دوباره به سرعت پیدایشان کنید.

لگوها یا اسباب بازی های ریز را در یک ساک خرید دسته دار بگذارید و از آویز یا دستگیره در درون کمد آویزان کنید. اگر یک سبد بزرگ دارید، می توانید اسباب بازی ها را در آن بگذارید.

اگر فرزند شما یک چادر اسباب بازی دارد، می توانید لباس ها و اسباب بازی هایش را در آن بگذارید.

به جای این که در این شرایط کتابخانه را مرتب کنید، کتاب ها را روی زمین نزدیک میز یا صندلی از کوچک به بزرگ روی هم بگذارید.

اسباب بازی های بزرگ را زیر تخت هل بدهید.

عروسک هایی که جایی ندارند را درون یک روبالشی بگذارید یا آن ها را روی تخت به بالش تکیه بدهید.

● حمام

اگر پشت در یا به جالباسی حمام حوله کثیف و نامرتب یا لباس کثیف دارید، یک حوله بلند نرم را روی آن ها قرار دهید.

همیشه یک سبد کتانی یا حصیری در حمام داشته باشید و آن را روی توالت فرنگی بگذارید. شانه ها و بقیه وسایل آرایشی پخش و پلا را در آن جمع کنید.

حوله دستشویی را حتما عوض کنید و حوله جدید آویزان کنید. خیلی بد است مهمان شما دستش را به حوله بزند و ببیند مرطوب است.

اگر لوازم آرایشی و بهداشتی شما در حمام زیاد است و آن جا را به هم ریخته یا اگر لباس کثیف حمام تان را پر کرده، می توانید در یک محفظه در زیر سینک جمع آوری شان کنید. اگر دیدید جا ندارید و وضعیت خیلی بغرنج شده، آن ها را در وان بریزید و پرده های وان را بکشید. فقط دعا کنید که مهمان شما فضولی نکند!

● هال و پذیرایی

کوسن ها را بر عکس کنید. اگر وقت نکرده اید کوسن های روی مبل ها را بشویید، قبل از رسیدن مهمان ها آن ها را برگردانید تا روی نو و تمیزتر آن ها نمایان شود. این کار را می توانید با تشکچه های نشمینگاه مبل ها هم انجام دهید. وقتی هم مهمان ها رفتند آن ها را به حالت اول برگردانید تا یادتان باشد در سریع ترین وقت ممکن آن ها را تمیز کنید.

اگر وقت جاروبرقی کشیدن روی مبل را ندارید و اگر مو و پرز به مبل چسبیده و جدا نمی شود، یک دستکش لاستیکی دست کنید و آن را با آب خیس کنید. وقتی دست خود را روی راحتی بکشید، مو و پرزها به دستکش خواهند چسبید و ظاهر تمیزی به مبل شما خواهند داد.

در این شرایط وقت ندارید همه کتاب ها و مجلاتی را که روی زمین ریخته در کتابخانه مرتب کنید. به جای این کار کتاب ها، کاتالوگ ها ، روزنامه ها و مجلات را به صورت منظم روی زمین دسته بندی کنید. همینطوری که آن ها را روی زمین بچینید و کنار مبل قرار دهید، مرتب به نظر می آیند. البته بهتر است یک سبد زیبا کنار دستتان داشته باشید و روزنامه ها را در آن قرار دهید.

نگاهی به پنجره های خانه بیندازید. احتمال دارد که نرسیده باشید آن ها را تمیز کنید و جای لک روی آن ها، مخصوصا در شب معلوم باشد. برای پنهان کردن کثیفی شیشه ها وقتی که نیاز به شست وشو دارند، پرده ها را بکشید. علاوه بر این پرده کشیده خانه را مرتب تر نشان می دهد.

مجله شهرزاد نوشت : اگر مبل ها آنقدر کثیف هستند که نمی توانید با روش های معمولی آن ها را تمیز کنید، مجبور به امتحان راه دیگری هستید. یک ملحفه یا روتختی تمیز از کمد بیرون بیاورید، آن را تا کنید و روی راحتی لک شده بگذارید. البته اگر کثیفی ها موضعی و جزئی است می توانید با چیدن درست کوسن ها لک های مبلمان تان را پنهان کنید. البته یادتان باشد، باید روی مبلی که کوسن هایش را مرتب کرده اید حتما خودتان بنشینید!

● اتاق کار

لوازم پخش و پلا مثل مداد، خودکار و لوازم التحریر دیگر را جمع آوری کنید و در یک جامدادی زیبا یا یک پوشه روی میز قرار دهید. اتاق تان زیباتر و مرتب تر خواهد شد.

سررسید، دفتر و یادداشت هایی را که روی میز دارید، همانجا مرتب کنید. طوری این کار را انجام دهید که سر آن ها روی یک خط قرار گیرد.

کتاب ها را طوری مرتب کنید که همه آن ها به یک سمت باشد و عنوان آن ها از بالا به پایین خوانده شود. منظم به نظر خواهند رسید.

صفحه کلید و موس را در کشو مخفی کنید تا تنها مانیتور روی میز قرار داشته باشد.

کاغذ های یادداشت و لیست کارها را زیر صفحه کلید یا زیر پد موس مخفی کنید.

 

Similar threads

بالا