[مهارت های خانه داری ] -نکات ریز خانه داری

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
وقتي از مايع ظرفشويي استفاده مي‌کنيد دست‌هاي شما خشک و زبر مي‌شود براي حل اين مشکل، مقداري جوش شيرين به مايع ظرفشويي اضافه کنيد تا پس از شستن پوست، دستان شما آسيب نبينند.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
جلوگيري از کپک زدن پرده حمام





قبل از آويزان کردن پرده ي حمام، آن را در محلول آب و نمک بخيسانيد.



از بين بردن بوي فاضلاب




يک چهارم تا يک دوم پيمانه جوش شيرين را در فاضلات بريزيد. يک دوم پيمانه سرکه ي سفيد هم به آن بيفزاييد. در فاضلاب را بپوشانيد.



خوشبو کردن حمام




براي خوشبو شدن حمام کمي عطر يا روغن معطر روي حباب روشنايي داخل حمام بماليد زماني که چراغ را روشن مي‌کنيد، گرماي ناشي از لامپ، عطر را در هوا پراکنده مي کند.

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
براي اينكه پنير شما بهتر بريده شود ، از كارد كند استفاده كنيد.
راه ديگر آن اين است كه كارد را كمي گرم كنيد و سپس پنير را برش دهيد.
راه ديگر اين است كه از يك نخ تميز و ضخيم مثل نخ عمامه استفاده كنيد . دو طرف نخ را بگيريد و از بالا تا پايين قالب پنير بكشيد. پنير به صورت صاف بريده مي شود.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگر نان شيريني از قالب جدا نمي شود ، يك پارچه را داخل آب خيلي داغ فرو كنيد و دور قالب شيريني بپيچيد و چند دقيقه صبر كنيد؛ نان شيريني به راحتي از قالب جدا خواهد شد.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگر مي خواهيد مغز گردو را سالم از پوست آن جدا کنيد، گردوها را يک شب تمام، داخل آب نمک خيس کنيد، سپس به آرامي پوست آن را شکسته و مغزگردو را بيرون بياوريد.

پوست کندن گردوي تازه

اگرمي خواهيد پوست گردوي سبز را از آن جدا کنيد و دستتان سياه نشود ، داخل ظرف پر از آب، پوست گردو را بکنيد.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگر براي شستن ظرف، وسيله ي دسته بلندي در اختيار نداريد خود مي ‏توانيد ابتکاري به خرج دهيد.
يک گيره ي بزرگ کاغذ را به ابر يا پارچه ي ظرفشويي وصل کنيد و از آن به منزله ي دسته استفاده کنيد.
به اين ترتيب از زبر شدن يا کثيف شدن ناخن و انگشتان شما هنگام ظرفشويي جلوگيري خواهد شد.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگر یخچال شما، بو گرفته است، با انجام 5 مرحله زیر، تمیز كردن و از بین بردن بوی آن كار آسانی است.

وسایل مورد نیاز:
- یخ دان
- یخ
- دستكش پلاستیكی
- وایتكس یا سفیدكننده
- اسفنج یا پارچه
- جوش شیرین

مرحله 1
یخچال را خالی كنید، مواد فاسدشدنی را داخل یخدان دارای یخ قرار دهید. بهتر است سبزیجات و تخم مرغ ها را بالاتر بگذارید تا یخ به داخل آن ها نفوذ نكند.

مرحله 2
تمام قفسه ها و كشوها را خارج كنید، آن ها را با آب داغ و وایتكس بشویید و بگذارید روی یك حوله در معرض هوا خشک شوند.

مرحله 3
داخل یخچال را با مواد سفیدكننده یا وایتكس پاك كنید. مطمئن شوید تمام شیارهایی كه ممكن است بو گرفته باشند، كاملا تمیز شده اند. اگر ماده سفتی به یخچال چسبیده است، بگذارید مدتی خیس بخورد سپس آن را تمیز كنید.

مرحله 4
داخل یخچال را با آب سرد تمیز و با حوله خشك كنید. در جوش شیرین را باز كنید و آن را داخل در یخچال قرار دهید. گذاشتن ظرف جوش شیرین در یخچال باعث می شود که بوی بد یخچال از بین برود.

مرحله 5
قفسه ها، كشوها و غذا را سر جای خود بگذارید. یخچال شما به همان تمیزی روز اول و درست مانند زمانی است كه از كارخانه تحویل گرفته اید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
تمیز کردن دیوارهای رنگ روغنی

برای تمیز کردن دیوارهایی که رنگ روغنی دارند، از این محلول استفاده کنید: یک سطل آب گرم، یک دوم پیمانه بوراکس (Borax)، یک دوم قاشق مرباخوری مایع ظرفشویی و یک قاشق غذاخوری آمونیاک؛ حین استفاده از محلول حتماً دستکش بپوشید. (بوراکس را می‌توانید از مغازه‌های مواد شیمیایی- بهداشتی تهیه کنید)

تمیز کردن کاشی و سرامیک

مخلوط یک پیمانه آمونیاک، یک چهارم پیمانه جوش‌شیرین و یک دوم پیمانه سرکه در یک سطل آب داغ نیز فرمول دیگری برای تمیز کردن سطح دیوارهای رنگ روغنی و یا کاشی و سرامیک است.

پاک کردن لکه مداد رنگی

لکه‌های مداد رنگی بچه‌ها روی دیوار را به وسیله یک مسواک کهنه و کمی خمیردندان پاک کنید.

پاک کردن لکّه مداد شمعی یا مداد آرایشی

بهترین کار برای پاک کردن این لکّه‌ها استفاده از روغن بچه یا شیر پاک کن است. برای این منظور با پنبه آغشته به شیرپاک کن یا روغن بچه به محل لک بمالید.

لکه شمع بر روی کاغذ دیواری

ابتدا پارافین را با قراردادن یخ بر روی آن جدا کرده و پس از کندن توسط جسمی تیز، لکّه و چربی باقی مانده را با روش اتو و کاغذ مومی و یا دستمال حوله‌ای از بین ببرید.
کاغذ و یا دستمال را بر روی لکّه قرار داده و اتوی گرم را بر روی آن بگذارید. سپس کاغذ و یا دستمال را جا به جا کرده تا برای دفعات بعدی همان محل جذب لکّه، به طور مجدد بر روی لکّه قرار نگیرد.

تمیز کننده دیوارهای رنگ شده

برای تمیز کردن دیوارهای رنگ شده ی منزل، ترکیب نصف پیمانه آمونیاک، یک چهارم پیمانه سرکه سفید و یک چهارم پیمانه جوش‌شیرین در یک سطل آب‌گرم را امتحان کنید (منظور دیوارهایی با رنگ پلاستیک یا رنگ روغن است). این تمیز کننده ارزان و قوی، دیوارها را تمیز و براق خواهد کرد.

پاک کردن شوره و سفیدک روی کاشی و سرامیک

شوره و سفیدک روی کاشی و سرامیک را می‌توان با مالش دادن یک تکه لیموترش یا دستمال آغشته به سرکه روی سطح مورد نظر از بین ببرید. در ضمن واکس اتومبیل نیز تمیزکننده خوبی برای کاشی است. آن را به کار گیرید و پیش از خشک شدن با دستمال نرم مالش دهید.

تمیز کردن دیوار آجری

برای پاک کردن لکّه از روی آجر، سطح مورد نظر را با آجر مشابه دیگر بسایید و یا از تکه‌ای سمباده نرم کمک بگیرید.

زمان تمیز کردن شیشه‌ها

توصیه می‌شود در روزهای بسیار سرد که شیشه‌ها یخ زده‌اند آنها را پاک نکنید. در این وضعیت شیشه‌ها بسیار ترد و شکننده می‌شوند و امکان شکستن آن زیاد است.

تمیز کردن شیشه‌های رسوب گرفته

شیشه‌هایی که لکّه و رسوبات آب روی آن است را با مخلوط آب و سرکه سفید تمیز کنید.

شیشه پاک کن خانگی

برای تهیه یک شیشه پاک‌کن خودتان در منزل اقدام کنید، دو پیمانه آب، نصف پیمانه الکل و یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی، محلولی معجزه‌آسا برای تمیز کردن شیشه‌ها و آینه است.
محلول را روی شیشه اسپری کنید و با دستمال تمیز شیشه را پاک کنید.

بر طرف کردن لکّه حشرات

لکّه‌هایی که به وسیله حشرات روی پنجره‌ها به‌وجود می‌آید، می‌توانید با چای سرد از میان ببرید.

پاک کردن گوشه‌های پنجره

برای از بین بردن لکّه‌های سیاه که در گوشه‌های پنجره به‌وجود می‌آید، از مسواک کهنه استفاده کنید. به این ترتیب که آن را در مخلوط آب و مایع سفید کننده وارد کنید و سپس روی محل مورد نظر بکشید.

استفاده از روزنامه

پنجره‌ها را می‌توانید با روزنامه آغشته به مخلوط آب و سرکه سفید براق کنید.

شیشه پاک‌ کن با سرکه

اگر شیشه پاک کن شما تمام شده است، دست نگه دارید و خودتان در منزل به روشی بسیار ساده، آن را تهیه کنید. در یک افشانه، سه قاشق غذاخوری آمونیاک، یک قاشق سرکه و مقداری آب سرد بریزید.
این محلول را روی سطح شیشه‌ای مورد نظر اسپری کنید و با دستمال یا روزنامه تمیز پاک کنید.
روش دیگر این است که یک چهارم فنجان سرکه را در دو لیتر آب گرم حل کنید و با دستمال آغشته به این محلول شیشه را پاک کنید. همچنین می‌توانید محلول را روی سطح شیشه اسپری کنید و با روزنامه خشک کنید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
توهای بخار به مرور زمان و بر اثر استفاده جرم می گیرند. برای پاك كردن جرم اتو كمی سركه سفید و آب داخل محفظه آن ریخته و 24 ساعت صبر كنید. سپس اتو را روشن كنید و بگذارید آب و گچ آن خارج شود. حالا اتوی شما مثل روز اول تمیز و بدون رسوب است.

• اگر اتوی شما معمولی است و كف آن كثیف شده، برای تمیز و براق كردن آن می توانید اتو را روشن كرده و روی درجه متوسط قرار دهید. سپس پارچه ای آغشته به نمك یا جوش شیرین را محكم به كف اتو بمالید تا تمام جرم آن گرفته شود.

• فر هم ممكن است جرم گرفته و چرب شود. برای از بین بردن این جرم و چربی می توانید ظرفی پلاستیكی را پر از آمونیاك كرده و شب تا صبح در فر قرار دهید. 5 قاشق جوش شیرین و 3 قطره مایع ظرفشویی و 4 قاشق سركه را با هم مخلوط كرده و با اسفنج یا پارچه تمیز فر را تمیز كنید. حالا فر اجاق گاز شما تمیز و پاكیزه است.

• اگر ظروف بلور و نشكن یا فنجان و لیوان های شما كدر و زرد شده اند می توانید در ظرفی آب بریزید بگذارید بجوش بیاید. سپس مقداری پودر لباسشویی به آن اضافه كنید و ظروف زرد خود را داخل قابلمه با آب جوش و پودر بگذارید تا حدود 15 دقیقه بجوشد. بعد از خنك شدن و آبكشی ظروف شما براق و تمیز خواهد شد.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
نحوه از بین بردن جوهر سیاه بر روی فرش

برای از بین بردن جوهر سیاه بر روی فرش، مقداری ماست روی محل لکه ریخته و با قاشق ماست را جمع کنید. چند مرتبه این کار را تکرار کنید، لکه کاملاً از بین می رود.

نحوه بر طرف کردن لکه جوهر از روی لباس

برای پاک کردن لکه جوهر خودکار یا خودنویس از شیر استفاده کنید. قسمت جوهری شده لباس را حدود پنج دقیقه داخل شیر قرار داده و سپس آن را با آب معمولی بشویید.
اثر لکه جوهر کاملاً از بین خواهد رفت. برای این منظور می توان از شیر ترش شده و یا دوغ نیز استفاده کرد. گاه برای برطرف شدن کامل اثر لکه، باید این کار چندین بار تکرار شود.

نحوه بر طرف کردن لکه واکس کفش

اگر بر اثر بی احتیاطی مقداری واکس روی فرش یا لباستان مالید، می توانید ابتدا پنبه ای را خیس کنید و روی آن بکشید. سپس روی پنبه مقدای مایع ظرفشویی بریزید و بر روی لکه بکشید.
بعد از این کار پنبه را آغشته به آب خالص کنید و دوباره روی لکه بکشید تا لکه کاملاً از بین برود. اگر با این کار لکه از بین نرفت، مقداری الکل بر روی دستمال ریخته و بر روی لکه بکشید، تا کاملاً تمیز شود.
اگر لباس قابل شستشو باشد، بعد از زدودن لکه، لباس را با پودر لباسشویی و آب نیم گرم کاملاً بشویید.

نحوه پاک کردن لکه سفیده تخم مرغ

لکه سفیده تخم مرغ را هرگز با آب گرم نشویید، زیرا لکه ثابت می ماند. بلکه برای از بین بردن آن، محل لکه را با آب سرد، کاملاً بشویید.

نحوه پاک کردن لکه های کاشی

آنها را با این محلول بشویید:

آمونیاک: نصف فنجان، سرکه سفید: نصف فنجان، جوش شیرین: یک چهارم فنجان، آب گرم: حدود چهار لیتر.
در صورتی که کاشی ها خیلی کثیف شده اند مقداری جوش شیرین را با وایتکس مخلوط کرده و محلولی را که به دست می آید با استفاده از یک برس یا اسکاچ روی کاشی ها بمالید و پس از چند دقیقه آبکش کنید.

نحوه پاک کردن لکه قیر

برای از بین بردن لکه قیر روی پارچه از بنزین و کره می توان استفاده کرد.

نحوه پاک کردن لکه گل و لای بر روی لباس

کافی است یک عدد سیب زمینی را با چاقو به دو نیم کنید و بر روی لکه بمالید، سپس لباس را در آب سرد بخیسانید و طبق معمول با مواد شوینده شست و شو دهید. در صورتی که لکه همچنان پایدار ماند، دستمال را به الکل آغشته کنید و بر روی لکه بمالید.

نحوه کندن آدامس از مو

بچه ها گاهی با آدامس خود بازی می کنند و آن را به جاهای مختلف مثل مو می چسبانند ! اگر آدامس به موی کودک شما چسبید، می توانید برای کندن آن از دو روش زیر کمک بگیرید:

روش اول: یک تکه یخ را چند بار روی آدامس بکشید تا سفت شود سپس آدامس را از مو جدا کنید.

روش دوم: کمی کرم مرطوب کننده به همان قسمت مو بکشید، سپس با یک دستمال خشک، مو را چند بار پائین بکشید آدامس از آن جدا خواهد شد.

پاک کردن لکه آدامس از لباس

گاهی اوقات برایتان اتفاق افتاده که آدامسی به لباس شما بچسبد. برای حل این مشکل می توان از راه های زیر استفاده نمود :

1. در مرحله اول می توانید یک تکه یخ روی لکه بگذارید و بعد آدامس سفت شده را بکنید.

2. اگر پارچه شما قابل شستشوست، کمی سفیده تخم مرغ روی آدامس بمالید تا نرم شود و تا جایی که ممکن است آدامس را از روی پارچه بردارید و سپس بشویید.

۳. اما اگر پارچه شما قابل شستشو نمی باشد با یک تکه اسفنج ابتدا تراکلرید کربن و سپس آب و صابون بمالید، این عمل را تکرار کنید تا پاک شود.
توجه : باید برای پاک کردن لکه آدامس احتیاط کرد تا پارچه آسیب نبیند و پاره یا سوراخ نشود.

طریقه پاک کردن لکه خون

لکه خون را با چند روش می توان پاک کرد:
1. اگر لکه خون تازه است و خشک نشده محل لکه را با آب سرد و صابون بشویید تا بر طرف شود.

2. روی لکه خون را فوراً با خمیری که از مخلوط کردن آب سرد و نشاسته ذرت درست کرده اید، بپوشانید و به آرامی کمی مالش دهید و آن را مقابل آفتاب بگذارید تا خشک شود. آفتاب خون را از پارچه خارج کرده و جذب نشاسته می کند. در صورت نیاز این عمل را چند بار تکرار کنید.

3. پارچه خونی را درون مخلوط آب سرد و نمک خیس کنید. آب را آنقدر عوض کنید تا لکه به طور کامل برطرف شود.

4. برای پاک کردن لکه های کوچک خون روی یقه پیراهن های مردانه (در اثر تراشیدن ریش)، کافی است چند قطره آب سرد روی هر لکه بریزید و سپس مقداری پودر نشاسته روی آن بپاشید. وقتی نشاسته خشک شد، پیراهن را بشویید لکه های خون برطرف خواهند شد.

نحوه پاک کردن خطوط کاربن از روی نایلون و رومیزی

برای محو کردن این نوع لکه ها آب ژاول را با آب سرد مخلوط کرده روی لکه بمالید.
در صورتی که لکه روی پارچه ای که از الیاف مصنوعی تهیه شده ایجاد شد می توانید با آبلیموی خالص آن را بر طرف نمائید.
برای برطرف کردن لکه روی نایلون نیز می توانید از ابر همراه با پودر شستشو استفاده کنید.

نحوه بر طرف کردن لکه روغن ماشین

تا به حال پیش آمده است که از کنار ماشین عبور کرده باشید و لباس شما سیاه شده باشد برای این منظور روی لکه ها، کره یا روغن بمالید و بگذارید ۱۲ ساعت بماند. سپس آن را با بنزین پاک کنید و این راه برای لباس های ابریشمی و کتانی است. برای پارچه های چرمی می توانید مقداری وازلین روی روغن بمالید و بعد از یک ساعت و نیم با تتراکلرورد و کربن پاک کنید سپس با یک تکه پارچه پشمی آن جلا دهید.

نحوه بر طرف کردن لکه های رنگ

برای لکه زدایی رنگ ها باید بدانیم که چندین نوع رنگ داریم و بعداً برای هر نوع از آنها تدبیر خاصی بیندیشیم.

سه نوع رنگ داریم:
۱: لکه های مربوط به آبرنگ
۲: لکه رنگ پلاستیکی
۳: لکه رنگ روغنی

1. زدودن لکه آبرنگ: زدودن لکه آبرنگ ساده است برای این منظور باید با آب سرد بشویید سپس با آب نیمگرم و پودر رختشویی آنها را تمیز بشویید و آب بکشید و اگر خیلی سمج باشد، پنبه را به گلیسیرین آغشته کنید و روی آن بمالید سپس با آب گرم و پودر رختشویی بشویید و آب بکشید و اگر نتیجه نگرفتید از تربانتین استفاده کنیم.

2. لکه های پلاستیکی: ابتدا اضافی رنگ را بتراشید سپس نفت خام بمالید و با پنبه پاک کنید و سرانجام با آب گرم و صابون بشویید و آبکشی نمایید.

3. لکه های رنگی روغنی: اگر کهنه و خشک است پاک کردن آن تقریباً غیر ممکن است اما در صورتی که هنوز خشک نشده و یا فقط یکی دو روز پیش اتفاق افتاده است باید چنین کرد: از روی هر نوع پارچه اضافه رنگ را لبه ی تیز کار بگیرید بعد پنبه ای را به تربانتین آغشته کنید و روی لکه بمالید سپس با پنبه دیگری پاک کنید این کار را چندین بار تکرار کنید و ته رنگ را نیز با آب گرم و پودر لباسشویی از بین ببرید مسلماً از نتیجه کار راضی خواهید بود.

لکه زدایی رنگ روی قالی و موکت

لکه زدایی رنگ روی قالی و موکت مشکل تر است برای پاک کردن آنها باید پنبه را با تربانتین خیس کنید و بر روی لکه بمالید و بعداً با پنبه دیگری پاک کنید تا اینکه لکه از میان برود.

نحوه پاک کردن لکه سس گوجه فرنگی

ابتدا روی سطح لکه را با روش ضربه ای به وسیله پارچه ای دیگر به الکل آغشته کنید، سپس در آب سرد و مواد شوینده بشویید. اگر لکه روی سطح فرش یا موکت ایجاد شده باشد، ابتدا مقداری فوم ریش تراشی بر روی لکه بریزید و سطح آن را با اسفنج آنقدر مالش دهید تا پاک شود. سپس دستمال دیگری را کمی مرطوب کنید و بر روی لکه بکشید و صبر کنید تا خشک شود.

نحوه پاک کردن لکه رژ لب

شما می توانید با مالیدن خمیر دندان بر روی این نوع لکه و سپس شست و شو، آن را به طور کامل از بین ببرید. البته پاشیدن اسپری مو نیز برای از بین بردن چنین لکه هایی (پیش از شست وشو) بسیار مفید است. راهکار دیگر برای این منظور استفاده از الکل است.

نحوه پاک کردن لکه از روی پارچه مبل

- لکه نوشابه بر روی مبل : برای از بین بردن لکه نوشابه می توانید کمی نمک بر روی لکه تازه بپاشید و بعد اسفنجی را خیس نموده روی لکه بکشید و سپس با آب گرم به وسیله اسفنج آبکشی کنید.

- اثر سوختگی بر روی مبل : برای از بین بردن اثر سوختگی یا زردی سیگار حبه قندی را روی لکه بکشید و آنقدر این کار را ادامه دهید تا لکه از بین برود. برای از بین بردن این نوع لکه اسفنجی را به شیر آغشته کنید و روی لکه بمالید. در صورتی که لکه روی پارچه ای که از الیاف مصنوعی تهیه شده ایجاد شد می توانید با آبلیموی خالص آن را بر طرف نمائید.
چنانچه این لکه پارچه های کرکدار بود ابتدا با کمی شیر خوب لکه را خیس کنید و بعد با پنبه آن را پاک نمائید و در آخر با آب و صابون لکه های حاصل از شیر را بشویید.

- لکه جوهر بر روی مبل : اگر لکه مربوط به مرکب سیاه است ابتدا محل را خیس کرده روی آن کمی نمک آشپزخانه بریزید و سپس با پنبه مالش دهید و چنانچه نتیجه نگرفتید مخلوطی از گلیسرین و آمونیاک را روی لکه بمالید و سپس با آب و پودر دستی خوب شست و شو دهید. البته می توانید از آب ژاول هم استفاده کنید.

- لکه خون بر روی مبل : بهترین چاره برای از بین بردن لکه خون هم این است که مقداری نشاسته را (به نسبت بزرگی و کوچکی لکه) در آب مخلوط کنید و به هم بزنید تا خمیر نسبتاً غلیظی بدست آید. آنگاه روی لکه خون را با این خمیر بپوشانید و بعد از خشک شدن نشاسته ها، آنها را بتراشید و با برس محل لکه را پاک کنید.

- لکه میوه بر روی مبل : اگر این لکه بر روی پارچه سفید بود، کافی است با آب و صابون آن را بشویید. اگر لکه روی پارچه پشمی بود آب اکسیژنه ۲۰% را با چند قطره آمونیاک مخلوط کرده با آن لکه را پاک کنید. اگر لکه روی پارچه های ابریشمی سفید و یا رنگی بود آب و الکل سفید ۹۰% را به نسبت مساوی مخلوط کرده و با آن لکه را محو کنید.

- لکه چربی بر روی مبل : برای از بین بردن لکه چربی قسمت لکه شده را با کمی محلول نمک و الکل بمالید. اگر لکه چربی روی پارچه ابریشمی است با یک برگ کاغذ خشک کن روی قسمت لکه شده را بپوشانید و اتوی داغ را محکم روی آن فشار دهید تا لکه ناپدید شود.

نحوه پاک کردن لکه شمع، مداد شمعی و مدادهای چرب آرایشی

برای این منظور کافی است ابتدا باقی مانده ماده ایجاد کننده را با جسمی نوک تیز به آرامی بردارید. سپس دو تکه دستمال توالت یا کاغذ قهوه ای (مورد استفاده در خشکشویی ها) در دو طرف لکه قرار دهید. سپس اتوی گرم را بر روی یکی از کاغذها در محل لکه فشار دهید.
به این ترتیب، چربی موجود در لکه آب می شود و جذب دستمال یا کاغذهای طرفین می شود و لک از بین می رود.
ولی در مورد موکت و فرش پس از برداشتن پارافین سفت شده از روی سطح، تنها یک کاغذ بر روی سطح لکه قرار دهید و اتو بکشید.

نحوه پاک کردن چسب مایع از روی فرش یا موکت

برای از بین بردن لکه چسب، پارچه ای را درون سرکه فرو برده روی لکه چسب بگذارید، بطوریکه کاملا آن را اشباع کند. بزودی چسب سفتی خود را از دست داده و نرم خواهد شد که به راحتی جدا خواهد شد.

نحوه رفع برق اتو روی لباس : اگر پارچه و لباس شما بر اثر اتو کشیدن برق افتاده پارچه نخى مرطوبى را روى قسمت براق شده قرار دهید و اتو بکشید، تا بخار حاصله برق افتادگى را از میان ببرد.

اثر سوختگی با اتو : اگر لباس شما بر اثر گرمای زیاد اتو زرد رنگ شده می توانید پیاز را دو نیم کرده و روی پارچه بمالید و بعد آن را داخل آب سرد به مدت چند دقیقه خیس کرده و سپس آن را بشویید. خواهید دید که لکه های زرد برطرف شده.

نحوه از بین بردن لکه اتو بر روی فرش :

همچنین برای از بین بردن لکه اتو بر روی فرش و موکت همانند لباس می توانید یک پیاز را به دو نیم کرده و روی محل لکه بگذارید. بعد آن را با سرد خیس کنید و بشویید.

نحوه از بین بردن لکه چایی بر روی فرش

آیا می دانید لکه چایی که روی فرش رنگ روشن ریخته و همان لحظه پاک نکرده و الان هم خشک شده است را چگونه می توان از بین برد؟
در پاسخ باید گفت : به محض ریخته شدن چای بر روی فرش، آن را با آب سرد و مواد شوینده شست و شو دهید.
اگر امکان شست وشوی سریع آن وجود نداشت، مقداری نمک بر روی سطح لکه بریزید و مدتی صبر کنید تا نمک آن را به خود جذب کند. سپس در صورت فراهم شدن شرایط شست وشو، آن را به روش معمول با آب گرم و مواد شوینده بشویید.
راهکار دیگر این است که سطح لکه را با اسپری مخصوص مو بپوشانید، سپس یک قطعه صابون بر روی سطح لکه بمالید و بعد آن را در آب سرد خیس کنید و بشویید.

پاک کردن لکه های زرد روی یخچال

هنگامی که لکه هایی روی یخچال به رنگ زرد ایجاد شده و با هیچ مایع پاک کننده ای رفع نمی شود در آن هنگام کمی پنبه را به سرکه آغشته کنید و با آن روی لکه های زرد رنگ بکشید. بگذارید کمی بماند بعد با ابر تمیز روی آن را بکشید. سریعاً‌ پاک میشود.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
شست و شوی ظروف


* چند نكته در مورد ظروفی از جنس روی

:1- بعد از خریدن ظروف رویی، قبل از استفاده، می توانید داخل ظرف را آب بریزید، چند قاشق سركه اضافه كنید و آن را چند دقیقه روی اجاق قرار دهید تا بجوشد و بعد آب آن را خالی كرده و از ظرف استفاده كنید، هرگز سیاه نمی شود.

2- اگر این ظروف سیاه شده، برای تمیز كردن آن از سیم ظرف شویی و صابون استفاده كنید .

3- اگر این ظروف بر اثر سرخ شدن یا پختن غذا سیاه شده، ظرف خالی را روی اجاق قرار دهید و شعله را روشن كنید . با این كار تمام قسمت های سیاه ظرف به صورت دود از ظرف خارج می شود و ظرف شما كاملاً سفید می شود . به شرط اینكه بعد از خاموش كردن اجاق، تا قبل از سرد شدن ظرف آب به آن نپاشید. چون این كار باعث سوراخ شدن ظرف می شود.

* تمیز كردن ظرفی كه در آن غذا سوخته است:
اگرغذا به ته قابلمه چسبیده، هرگز كارد، قاشق یا كفگیر فلزی برای پاك كردن آن به كار نبرید. كافی است آن را از آب گرم پر كنید و مقداری نمك نیز به آن اضافه كنید. اگرغذا خیلی محكم به قابلمه چسبیده است، مقداری سركه در آن بریزید و بجوشانید تا كاملاً پاك شود.

* بر طرف كردن بوی پیاز از كارد:
اگر كارد شما بوی پیاز می دهد، با كارد هویج را حلقه حلقه ببرید . با این كار بوی پیاز از بین می رود.

* تمیز كردن قوری استیل:
اگر قوری شما جرم گرفته است، قوری را پر از آب كنید و، مقداری آبلیمو در آن بریزید و روی اجاق بگذارید تا بجوشد . قوری شما كاملاً تمیز می شود.

* شستن فلاسك چای :
ابتدا تفاله های چای را از فلاسك خالی كنید، سپس مقداری آب گرم در فلاسك ریخته، كمی مایع ظرفشویی به آن اضافه نموده و یك اسكاچ نرم داخل فلاسك بیندازید، در آن را ببندید و خوب تكان دهید، تا تمیز شود و بعد با آب گرم كاملا شستشو دهید.

* پاك كردن ظروف آلومینیومی:
برای پاك كردن این ظروف می توانید از سركه استفاده كنید: چند قاشق سركه داغ داخل ظروف بریزید. ظروف شما كاملاً نو و درخشان می شود.

* شستن بشقاب ها:
قبل از این كه شروع به شستن بشقاب ها كنید، آنها را درون ظرف بزرگتری كه پر از آب كرده اید، قرار دهید . سپس چند قاشق سركه به آب اضافه كنید و چند دقیقه صبر كنید تا سركه تمام چربی ها را به خود بگیرد، سپس بشقاب ها را بشویید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
برای از بین بردن بوی سوختگی برنج:

1. یک تکه نان روی برنج قرار دهید و موقع کشیدن، نان را بردارید.
2. یک عدد پیاز را پوست کنده و در داخل برنج فرو کنید پیاز بوی سوختگی را بخود می گیرد.

آب برنج برای بچه ها:

وقتی می خواهید برنج را آبکش کنید یک لیوان از آب آن را بردارید و با یکی دو قاشق ماست مخلوط کنید. این آب برنج در صورتی که شور نباشد برای بچه ها خیلی مفید است.

اگر برنج شما شور شد:

اگر قبل از آب کش کردن برنج متوجه شدید، که برنج شما شور شده است موقع آب کش کردن برنج آب بیشتر روی برنج داخل آبکش بریزید. اما اگر بعد از آب کش کردن برنج متوجه شوری آن شدید دیگر چاره ای برای برطرف کردن شوری آن ندارید. مگر اینکه خورش را بی نمک درست کنید.

اگر برنج شما بی نمک شد:

اگر بر اثر فراموشی برنجتان بی نمک شد اصلاً نگران نباشید، موقع کشیدن برنج مقدار مورد نیاز نمک را با مقدار بسیار کمی آب و روغن مخلوط کنید و روی برنج بریزید. با این کار بی نمکی برنج شما رفع می شود هرگز نمک را مستقیم در روغن نریزید، زیرا نمک در روغن حل نمی شود.

برای خوشمزه تر شدن شیر برنج:

اگر می خواهید شیر برنج شما خوشمزه تر شود، برنج را با شیر خیس کنید. این کار باعث می شود که شیر برنج شما خوشمزه تر شود.

برای خوشمزه تر شدن شوید پلو:

برای اینکه شوید پلوی شما خوشمزه تر شود می توانید از ادویه ی مخصوص پلو که سبزرنگ است و (در عطاری ها موجود می باشد) استفاده کنید بعد از آبکش کردن برنج کمی ادویه لابه لای برنج بپاشید.

از بین بردن بوی نامطبوع برنج:

اگر به هر دلیلی برنج خشک شما بو گرفت برنج را روی یک سطح پهن کنید. البته باید حتماً در سایه باشد تا بوی نامطبوع برنج از بین برود. زیرا اگر برنج را جلوی نورآفتاب قرار دهید باعث خرد شدن برنج می شود و برنج حالت خود را از دست می دهد و وقتی آن را داخل آب جوش می ریزید از هم پاشیده می شود.

بر طرف کردن بوی پیاز از کارد:

اگر کارد شما بوی پیاز می دهد، با کارد هویج را حلقه حلقه ببرید. با این کار بوی پیاز از بین می رود.

تمیز کردن ظرفی که در آن غذا سوخته است:

اگرغذا به ته قابلمه چسبیده، هرگز کارد، قاشق یا کفگیر فلزی برای پاک کردن آن به کار نبرید. کافی است آن را از آب گرم پر کنید و مقداری نمک نیز به آن اضافه کنید. اگر غذا خیلی محکم به قابلمه چسبیده است، مقداری سرکه در آن بریزید و بجوشانید تا کاملاً پاک شود.

برای پاک کردن سس:

برای پاک کردن لکه ی سس با پارچه ی تمیزی که درون آب سرد فرو ببرید، پاک کنید و در صورت لزوم مقدار کمی از محلول آب و کف پودر رختشویی را به وسیله ی یک اسفنج به آرامی روی آن بمالید و سپس با یک پارچه ی تمیز و نم دار آن را پاک کنید.

دستگاه بخار پز درخانه:

برای ساختن این دستگاه، یک قابلمه را آب کرده و آبکشی روی آن قرار دهید. سپس مقداری آب در قابلمه بریزید(به میزانی که آبکش با آب برخورد نکند) حالا هر ماده ای را که می خواهید بخار پز کنید، روی آبکش قرار دهید. اجاق گاز را روشن کنید تا مواد غذایی شما بخارپز شود.

راهی برای بهتر رنگ دادن زعفران:

برای اینکه زعفران شما بهتر رنگ بدهد می توانید از این روش کمک بگیرید: درون یک استکان کوچک به مقدار مورد نیاز زعفران ساییده بریزید و دو قاشق غذا خوری آب جوش به آن اضافه کنید.
بعد از اینکه برنج را آبکش کردید و داخل قابلمه ریختید استکان حاوی آب و زعفران را در برنج فرو ببرید و دم کنی را روی قابلمه بگذارید. با دم کشیدن برنج، زعفران هم دم می کشد و بهتر رنگ می دهد.

نكته هایی در مورد پخت گوشت:

اگر می‌خواهید گوشت سفت را ترد كنید، روی همه قسمت های آن مخلوطی از سركه و روغن زیتون بمالید و بگذارید به مدت دو ساعت بماند، سپس بپزید.
اگر گوشت شما خیلی سفت و تازه است، روی همه قسمت های آن جوش شیرین بمالید، بگذارید چند ساعت بماند، سپس قبل از پختن كاملاً بشوئید و وقتی می‌خواهید گوشت را با زدن بیفتک یا كارد نرم كنید، روی آن آرد بپاشید، ‌این كار از خارج شدن آب گوشت جلوگیری خواهد كرد.

آبگوشت پرمایه:

برای آنکه آبگوشت شما غلیظ تر و پرمایه تر شود چند تکه نان به داخل آن بیندازید.

اسپاگتی نچسب:

برای آنکه برنج، ماکارونی، اسپاگتی یا هر ماده نشاسته دار دیگر هنگام پختن به هم نچسبد، قبلاً دو قاشق روغن خوراکی به آب آن اضافه کنید مشکل شما حل خواهد شود.

سفید مثل یاس:

اگر هنگام پختن پلو یا کته یعنی زمانی که برنج در داخل آب شروع به جوشیدن می کند، مقدار کمی آبلیمو یا آب نارنج یا آبغوره یا یک تکه زاج سفبد به آب برنج اضافه کنید، نه تنها پلو یا کته را مانند یاس سفید می کند، بلکه دانه های آن را نیز از هم جدا ساخته مانع از چسبیدن آنها به یکدیگر و در نتیجه له شدن برنج می شود.

خاصیت روغن:

هنگام جوشاندن برنج، لویبا و حبوبات دیگر یک کاغذ روغنی را به بالای قابلمه یا دیگ بمالید و یا چند قطره روغن خوراکی به آن اضافه کنید این کار باعث خواهد شد که محتوی دیگ یا قابلمه دیر تر از حد معمول بجوشد و در نتیجه طعم و مزه آن بهتر و لذیذتر خواهد شد.

پوست کندن تخم مرغ آب پز:

تخم مرغ آب پز را بعد از جوشیدن حدود 1 دقیقه زیر آب سرد نگه دارید پوست آن مانند یک نوار متصل به هم کنده می شود.

چه کنیم تخم مرغ هنگام آب پز شدن ترک نخورد:

قبل از اینکه تخم مرغ را آب پز کنید درون ظرف مورد نظر کمی نمک بریزید، دیگر تخم مرغها ترک بر نمی دارد.

کندن پوست گردو:

اگر گردوی خشک را در آب نمک بخوابانید، بعد از چند ساعت حالت گردوی تازه پیدا می کند و پوستش به راحتی کنده می شود.

جلوگیری از وارفتن غذا:

برای آنکه مواد خوراکی مانند کوفته و غیره در آب از هم نپاشد و به اصطلاح وا نرود قدری آرد یا تخم مرغ به آن بیفزاید و حرارت آتش را زیاد کنید.

کف جانانه:

برای آنکه سفیده تخم مرغ زودتر و بهتر کف کند، قدری نمک به آن اضافه کنید. سپس هم بزنید خیلی زودتر از موقع لازم کف خواهد کرد.

نمک ناپز:

هنگام پختن نخود و لوبیا سایر حبوبات هیچگاه به آن نمک نزنید زیرا سفت خواهد شد و دیرتر می پزد.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
- برای نگهداری سبزی خوردن در یخچال، ابتدا آن را پاک کنید و بشویید. سپس در پارچه ی نازکی بریزید و داخل یخچال بگذارید. در صورتی که مقدار سبزی زیاد است، برای این که سالم تر بماند، پس از پاک کردن، قسمتی را به صورت نشسته داخل کیسه بریزید و در یخچال نگه دارید و هنگام مصرف بشویید.

- در مورد خرید حبوبات چند نکته را به یاد داشته باشید، اول اینکه اندازه آن باید یکدست باشد، چرا که در غیر این صورت، ممکن است هنگام پخته شدن مقداری از آنها پخته شود و بقیه خام بماند. همچنین حبوبات باید سالم و بدون سوراخ‌های ریز باشند، چون این سوراخ‌ها، مکان سوسک‌های ریز است که هنگام پخت از آنها خارج می‌شوند.

- قبل از کوبیدن میخ به دیوار، اگر میخ را کاملا چرب کنید با اولین ضربه چکش، میخ به آسانی در دیوار فرو خواهد رفت.

- اگر درون قالب‌های یخ، آب گرم بریزید تکه‌های مقاوم‌تری بدست خواهد آمد.

- اگر می‌خواهید سفره غذا، همیشه تمیز باشد و بوی غذا و چربی ندهد، هر بار پس از استفاده با آب و کمی سرکه بوسیله یک قطعه ابر، سفره را پاک کرده و خشک کنید.

- در هنگام خرید کاهو دقت کنید، دل آن پیچیده باشد و ساقه آن بالا نیامده باشد، در غیر این صورت بخش عمده وزن کاهو از همان ساقه خواهد بود.

- اسفناج و جعفری نباید ساقه بلند و خشن داشته باشند.

- پیاز خوب سفت است و پوست خشک آن یکی دولا بیشتر نیست، نرمی پیاز و جدا شدن پوست آن نشانه‌ فساد یا سبز شدن است.

- برنج مرغوب باریک و کشیده است، یکدست و به رنگ سفید عاجی است، در پخت قد می‌کشد و پس از جذب روغن جلا می‌گیرد. همچنین برنج خوب سخت و محکم و زیردندان به سختی خرد می‌شود و هنگام پخت حجم آن افزایش پیدا می کند که این افزایش را ری کردن برنج می‌نامند. از یک پیمانه برنج ری‌دار خوب حدود سه پیمانه چلو در می‌آید. اگر قصد خرید مقدار زیادی برنج را دارید به اندازه یک خوراک از آن بپزید و طعم، رنگ و بوی آن را ببینید و سپس برای خرید تصمیم بگیرید.

- برای آب‌پز کردن گل کلم، ابتدا آب را جوش بیاورید و سپس گل کلم خرد شده را در آن بریزید، در هنگام پختن گل کلم، کمی آب سیر با سرکه به آن اضافه کنید. برای آب‌پز کردن لوبیا سبز آن را در آب سرد بریزید و روی شعله اجاق قرار دهید.

- سعی کنید مربا را در ظرف لعابی بپزید برای معطر کردن مرباهای سیب، به، هویج و گلابی از چاشنی‌هایی نظیر دانه‌ هل استفاده کنید و چوب‌دار چین، وانیل و گلاب را برای مربای آلبالو و گیلاس به کار ببرید به یاد داشته باشید چوب‌دارچین را پس از مدتی که در مربا جوشید بیرون بیاورید.

- اگر فلفل غذای شما زیاد شد، چند دقیقه قبل از اینکه غذا را از روی حرارت بردارید، آب یک عدد لیموترش تازه یا آبلیمو در آن بریزید و خوب هم بزنید.

- بهتر است روغن جامد را درون ظرف سفالی یا لعابی نگهداری کنید و دقت کنید در ظرف حتما بسته باشد. برای نگهداری روغن از ظروف شیشه‌ای یا رنگ روشن استفاده نکنید

- آرد را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

- روغن زیتون تصیفه نشده را در یخچال نگهداری کنید و برای اینکه روغن زیتون دیرتر خراب شود یک حبه قند داخل آن بیندازید.

- آبغوره را در شیشه‌های کوچک بریزید و پس از باز کردن در شیشه، آن را سریع مصرف کنید.

- هر گاه عسل شما شکرک زد، شیشه عسل را درون ظرفی از آب جوش که روی شعله ملایم گاز گذاشته‌اید قرار دهید تا شکرک آن ذوب شود. قارچ، کاهو، کرفس و لیموترش را نشویید، بلکه در پاکت کاغذی بپیچید و در یخچال نگهداری کنید، تا رطوبت یخچال به آن نفوذ کند و تازه بماند.

- پنیر پیتزا را در فریزر قرار ندهید، بلکه آن را در داخل کاغذ آلومینیومی و سردترین جای یخچال قرار دهید.

- خرما را در داخل ظرف در بسته ریخته و داخل فریزر بگذارید در این صورت خرما هم تازه می‌ماند و هم یخ می‌بندد که همیشه می‌توانید تازه آن را میل کنید.

- لاستیک دور در و قسمت‌های خارجی یخچال را با آب گرم و مایع ظرف‌شویی تمیز کرده و با پارچه خشک کنید.

- برای بوزدایی از یخچال تکه‌ای ذغال داخل یخچال قرار دهید و هر چند وقت یکبار آن را عوض کنید.

- برای تمیز کردن ظروف چینی قیمتی و نفیس آنها را مدت کوتاهی در آب سرد، مقداری آب‌لیمو قرار دهید و بعد بشویید.

- سبد حصیری یا پلاستیکی که محل قرار دادن ظروف شسته شده در آشپرخانه است خیلی زود چرک و کثیف می‌شود برای از بین بر دن جرم‌ها، بهترین راه‌حل استفاده از محلول آب و جوش‌شیرین به وسیله مسواک است.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
تمیز کردن و برق انداختن وسائل

برای تمیز کردن و برق انداختن ظرفشوئی یا وسائل استیل و یا گوشی تلفن، پنبه را آغشته به الکل کنید و به سطح آن بمالید.

پاک کردن اثر رنگ از روی شیشه

رنگ کهنه و یا خشک شده یا قلم مو ها با استون پاک می شود. شیشه ها را با پارچه آغشته به استون پاک کنید، اثری از رنگ باقی نمی ماند .

پوست کندن تخم مرغ آب پز

تخم مرغ آب پز را بعد از جوشیدن حدود 1 دقیقه زیر آب سرد نگه دارید پوست آن مانند یک نوار متصل به هم کنده می شود.

چه کنیم تخم مرغ هنگام آب پز شدن ترک نخورد.

قبل از اینکه تخم مرغ را آب پز کنید درون ظرف مورد نظر کمی نمک بریزید ،دیگر تخم مرغها ترک بر نمی دارد.
کندن پوست گردو

اگر گردوی خشک را در آب نمک بخوابانید، بعد از چند ساعت حالت گردوی تازه پیدا می کند و پوستش به راحتی کنده می شود.

پاک کردن لکه های قهوه، کاکائو، شیر

لکه های قهوه، کاکائو، شیر را با آب نیم گرم و صابون پاک می شود، اگر کمی از رنگ آن باقی ماند بوسیله جوهر ترشک پاک می شود.

آبگوشت پرمایه !

برای آنکه آبگوشت شما غلیظ تر و پرمایه تر شود چند تکه نان به داخل آن بیندازید.

اسپاگتی نچسب !

برای آنکه برنج،ماکارونی،اسپاگتی یاهر ماده نشاسته دار دیگر هنگام پختن به هم نچسبد، قبلاً دو قاشق روغن خوراکی به آب آن اضافه کنید مشکل شما حل خواهد شود.


سفید مثل یاس!

اگر هنگام پختن پلو یا کته یعنی زمانی که برنج در داخل آب شروع به جوشیدن می کند، مقدار کمی آبلیمو یا آب نارنج یا آبغوره یا یک تکه زاج سفبد به آب برنج اضافه کنید، نه تنها پلو یا کته را مانند یاس سفید می کند، بلکه دانه های آن را نیز از هم جدا ساخته مانع از چسبیدن آنها به یکدیگر و در نتیجه له شدن برنج می شود.

جلوگیری از وارفتن غذا !

برای آنکه مواد خوراکی مانند کوفته و غیره در آب از هم نپاشد و به اصطلاح وا نرود قدری آرد یاتخم مرغ به آن بیفزاید و حرارت آتش را زیاد کنید.
کف جانانه !

برای آنکه سفیده تخم مرغ زودتر و بهتر کف کند، قدری نمک به آن اضافه کنید. سپس هم بزنید خیلی زودتر از موقع لازم کف خواهد کرد.

خاصیت روغن!

هنگام جوشاندن برنج، لویبا وحبوبات دیگر یک کاغذ روغنی را به بالای قابلمه یا دیگ بمالید و یا چند قطره روغن خوراکی به آن اضافه کنید این کار باعث خواهد شد که محتوی دیگ یا قابلمه دیر تر از حد معمول بجوشد و در نتیجه طعم و مزه آن بهتر و لذیذتر خواهد شد.
نمک ناپز !

هنگام پختن نخود و لوبیا سایر حبوبات هیچگاه به آن نمک نزنید زیرا سفت خواهد شد و دیرتر می پزد.

وب سایت تبیان
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاربردهای جوش‌شیرین و سرکه در نظافت منزل



شاید اگر کاربردهای فراوان و باورنکردنی جوش‌شیرین و سرکه را می‌دانستیم، در تمیز کردن منزل کمتر از شوینده‌های شیمیایی آماده استفاده می‌کردیم.

جوش‌شیرین و سرکه از جمله بهترین پاک‌کننده‌هایی هستند که استفاده جداگانه یا ترکیب آن‌ها تاثیر فوق‌العاده‌ای در پاکیزگی منزل دارد. با توجه به کاربردهای بسیار آن‌ها، کافیست یک بار امتحان کنید تا این دو محصول ارزان و طبیعی بدون نیاز به سابیدن، میهمان همیشگی خانه شما شوند.

وسایل مورد نیاز:

جوش شیرین
سرکه سفید
آب
اسفنج
قوطی اسپری


1- برای تمیز کردن سطوح غیرچوبی، کاشی و سرامیک 1 پیمانه سرکه سفید ساده را با 1 پیمانه آب مخلوط کنید و داخل قوطی اسپری بریزید. این مخلوط چندمنظوره را روی سطح مورد نظر بپاشید و با اسفنج نم‌دار آن را تمیز کنید.

2- از سرکه ساده برای تمیز کردن سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شود.

3- هنگام شستشوی حوله‌ها به جای نرم کننده، ½ پیمانه سرکه را در دور آخر شستشو به ماشین‌لباسشویی اضافه کنید. نرم‌کننده‌های لباس قدرت جذب حوله را کم می‌کنند اما سرکه ضمن خوشبو کردن باعث نرمی حوله‌ها شده و تاثیری در قدرت جذب آن‌ها نمی‌گذارد.

4- از پودر جوش‌شیرین برای تمیز کردن روشویی، وان، دوش و سرویس‌های بهداشتی استفاده کنید. برای بردن سخت‌ترین لکه‌ها جوش‌شیرین را با کمی آب ترکیب کنید و به شکل خمیر در آورید. بگذارید خمیر نیم ساعت روی لکه باقی بماند سپس با اسفنج آن را تمیز کنید.

5- بدون نیاز به سابیدن، کتری و سرویس‌های استیل را به‌راحتی با جوش‌شیرین تمیز نمایید. این ماده بدون ایجاد خش، باعث برق‌ و درخشش ظروف می‌شود. از جوش‌شیرین همچنین برای تمیز کردن سینک‌های استیل و خوشبو کردن آن استفاده نمایید. هر گونه ماده چسبیده به سینک با مخلوط آب و جوش‌شیرین از بین می‌رود. کافیست نیم ساعت صبر کنید و با استفاده از اسفنج به نتیجه دلخواه برسید.

6- برای تمیز کردن گاز به جای مواد شیمیایی، جوش شیرین مصرف کنید. مخلوط جوش شیرین و آب را داخل اسپری بریزید و آن را روی گاز بپاشید، بعد از 24 ساعت حتی سخت‌ترین جرم‌ها هم با کشیدن اسفنج مرطوب به‌راحتی کنده شده و با یک پارچه تمیز نم‌دار هرگونه ماده باقی‌مانده برداشته می‌شود.

7- مشکل گرفتگی چاه با مخلوط جوش‌شیرین و سرکه حل می‌شود. ابتدا ½ پیمانه جوش‌شیرین و سپس به آرامی ½ پیمانه سرکه اضافه کنید. بعد از 30 دقیقه روی آن‌ها آب داغ بریزید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
چطور فرش را با استفاده از مواد طبیعی تمیز کنیم؟


استفاده از مواد پیشنهادی زیر دیگر نگران تمیز کردن لکه‌ها یا مواد ریخته شده روی فرش نباشید.

1- کمتر چیزیست که نتوان با جوش‌شیرین و سرکه تمیز کرد. خوشبختانه لکه‌های فرش هم از این امر مستثنی نیستند. فقط کافیست پودر جوش‌شیرین را روی لکه فرش بریزید و سرکه سفید را اضافه کنید. بعد از تمام شدن کف حاصل، یک دستمال را که قدرت جذب بالایی دارد، روی فرش بکشید تا سرکه را جذب کند، بگذارید این قسمت خشک شود. با جاروبرقی باقی‌مانده جوش‌شیرین را جمع کنید. برای لکه‌های بزرگ‌تر از جوش‌شیرین به تنهایی استفاده کنید. آن را روی فرش بپاشید و حداقل بعد از نیم ساعت جاروبرقی بزنید.

2- نمک
مخلوط سرکه و نمک نیز از بین‌برنده لکه فرش است. این دو ماده را به صورت خمیر درآورید و روی لکه بریزید، بگذارید تا جذب شوند. دستمال مرطوب را روی محل مورد نظر بمالید. بعد از خشک شدن جاروبرقی بزنید.

3- بخار
آب را داخل دستگاه بخارشور بریزید. کاتالوگ دستگاه را با دقت بخوانید. در صورت اجازه استفاده از مواد شیمیایی، بهتر است به جای آن از مخلوط آب و سرکه استفاده کنید.

4- پراکسید هیدروژن
پراکسید هیدروژن تمیزکننده فوق‌العاده‌ای به خصوص برای لکه‌های پروتئین و خون است. با ریختن این ماده روی فرش، شاهد از بین رفتن لکه خواهید بود. روی محل مورد نظر آب یا سرکه سفید بمالید.

5- استفاده از زمین شور

بله با استفاده از زمین شور هم می‌توانید فرش را تمیز کنید. 2 پیمانه جوش‌شیرین را با ¼ پیمانه بوره یا تکه‌های صابون مخلوط کنید. به این مواد 20-10 قطره اسانس معطر دلخواه اضافه کنید. معمولا از اسطوخودوس یا لیمو استفاده می‌شود. مواد را خوب به هم بزنید و با اسپری روی فرش بپاشید. در مرحله بعد ¼ پیمانه آب گرم را با 1 پیمانه سرکه سفید مخلوط کنید. زمین‌شور اسفنجی را داخل آن کنید و روی مواد ریخته شده قبلی بکشید. بگذارید فرش حداقل ساعت خشک شود سپس جاروبرقی بکشید.

6- پودر ذرت
چه باور کنید یا نه پودر ذرت هم به تمیز کردن فرش شما کمک می‌کند. 1 پیمانه از آن را با یک پیمانه بوره و ½ پیمانه جوش‌شیرین مخلوط کنید و روی فرش بپاشید. با کشیدن یک پارچه مرطوب یا زمین شور اسفنجی روی فرش آن را تمیز کنید. بعد از خشک شدن جاروبرقی بزنید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
بعضی از خواص و کاربردهای سرکه:


-سرکه خالص را داخل یخچال، جای نان قفسه‌های صندوق خانه یا انبار و دیوارها بمالید تا از رشد کپک و قارچ جلوگیری کند.


- اگر سرکه خالص و قوی را با یک پارچه مرطوب روی سطوح بیرونی لوازم منزلتان بمالید، آن‌ها را تمیز و براق خواهند کرد.


- یک دوم فنجان سرکه را به چهار لیتر آب اضافه کنید و با آن کاشی، لینولئوم و کف‌های چوبی را تمیز کنید. سرکه لک آب را از روی تجهیزات کروی آشپزخانه و حمامتان خواهد برد و آن‌ها را براق و تمیز می‌کند.


- برای پاک کردن شیشه‌های پنجره‌تان آن‌ها را با روزنامه‌ای که در محلول آب و سرکه فرو برده‌اید بشوئید و بعد با روزنامه دیگری خشک کنید.


- سرکه و نمک را با یکدیگر مخلوط کنید تا به‌صورت خمیری درآید. بعد این خمیر را به تابه مسی، سطل و ظروف دیگرتان بمالید تا آن‌ها براق شوند.


- معمولاً سوراخ‌های در نمکدان بعد از مدتی زنگ می‌زنند یا فاصله‌های بینشان از بین رفته هر چند سوراخ تبدیل به یکی می‌شوند. برای اینکه مانع این کار شوید، می‌توانید آن‌ها را در سرکه داغ خیس کنید بعد تکه‌های زنگ زده فاسد شده را که خودبه‌خود جدا می‌شوند را بشوئید و خوب آب کشیده و خشک کنید.


- برای از بین بردن جای عرق از لباس می‌توانید زیر بغل لباس را با سرکه سفید شسته بعد با آب بشوئید. با این کار بوی سرکه هم از بین خواهد رفت.


- جوراب‌ و لباس‌های زیر پشمی و غیره اگر در محلولی از یک چهارم فنجان سرکه و ۴ لیتر آب خیس بخورند بوی ناراحت کننده خود را از دست خواهند داد.


- یک نیمه فنجان سرکه که به آب آخرین مرحله ماشین رختشوئی‌تان موقع شستن لباس‌هایتان اضافه شود، کف صابون را کاملاً از بین برده و رنگ لباس‌ها را باز می‌کند و بوی بد آن‌ها را از بین می‌برد.


- حلقه را با خیس کردن در سرکه تمیز کنید.


- پیش از آنکه کت جیرتان خیلی کثیف شده و نیاز به خشک‌شوئی پیدا کند، با یک برس مخصوص جیر آن را خوب برس بکشید بعد با یک پارچه نرم که در سرکه خیس کرده‌اید روی کتتان را بمالید و آن را آویزان کنید تا تقریباً خشک شود به این ترتیب بوی سرکه باقی نخواهد ماند.


- برای پاک کردن چسب مایع خشک شده از سرکه داغ استفاده کنید.


- اگر پارچه کرپ یا ابریشم مصنوعی شما، برق افتاده‌اند، آن‌ها را با پارچه نرمی که در سرکه خیس خورده بمالید و بگذارید خشک شوند.


- اگر ظروف آلومینیومی‌تان در اثر پختن حبوبات، برنج یا تخم‌مرغ کدر شده‌اند، کافی است هنگام پختن این مواد چند قطره سرکه به آب اضافه کنید.


- اگر مقدار کمی سرکه به غذاهای خیلی شور اضافه شود، کمک خواهد کرد تا مزه شوری غذا کمتر به‌نظر برسد.


- رومیزی‌ها، سفره‌ها و پرده‌های پلاستیکی در صورتی‌که یک فنجان سرکه به آبی که می‌خواهید آن‌ها را با آن بشوئید اضافه کنید. نرم باقی خواهند ماند.


- بوی نامطبوع مایع ضدعفونی کننده لباس‌هایتان را می‌توانید با آب کشیدن آب لباس‌ها در محلول آب و سرکه از بین ببرید.


- شیشه عینک‌تان را می‌توانید با چند قطره سرکه پاک کنید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
برای از بین بردن بوی حاصل از پخت و پز و سرخ‌كردن و به‌خصوص سوختن غذا در فضای آشپزخانه و خانه به راه‌های زیر توجه كنید:


1 – كاسه‌ای حاوی آب را روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید و تعدادی چوب دارچین یا كمی از پودر آن را در آب بریزید و بگذارید روی شعله ملایم اجاق‌گاز تا كم‌كم به جوش آید. عطر دارچین فضا را معطر كرده و بوی حاصل از سرخ‌كردنی و حتی سوختگی را از بین خواهد برد.


2 – برای اینكه همزمان با از بین رفتن بوی ناخوشایند موجود در آشپزخانه، بوی مطبوعی نیز در فضا بپیچد، به جز دارچین، مواد دیگری نیز وجود دارد كه میخك ازجمله آنهاست. پس چند عدد میخك را داخل كاسه‌ای فلزی حاوی آب بریزید. مانند نمونه قبلی روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید.


3 – هرچقدر هم كه غذا خوشمزه باشد، بوی سوختن آن بسیار بد و ناخوشایند است. پس اگر حواستان پرت شد و غذایتان سوخت و بوی آن تمام خانه را در برگرفت، ناراحت نشوید. ابتدا اگر هواكش روشن نیست، روشنش كنید. سپس قابلمه‌ای حاوی آب را روی شعله اجاق‌گاز قرار داده و چند تكه لیموترش در آن بیندازید و بگذارید بخار حاصل از جوشیدن لیموترش در آب، بوی سوختگی موجود در خانه را از بین ببرد.


4 – اگر می‌خواهید شروع به سرخ‌كردن سبزی یا موادی بكنید كه مطمئن هستید هم خودتان و هم دیگر اهالی خانواده از بوی حاصل از آن ناراحت می‌شوند – پیش از شروع كار - ابتدا هواكش‌های داخل آشپزخانه را روشن كرده سپس مقداری سركه سفید را در كاسه‌ای بریزید و آن را كنار اجاق‌گاز روشن قرار دهید؛ بوی حاصل از سركه سفید، باقیمانده بوی حاصل از سرخ‌كردن آن مواد را در محیط خنثی می‌كند.



5 – اگر حواس‌پرتی كار دست‌تان داده و غذا به قدری سوخته كه بوی حاصل از آن با هیچ‌یك از راهكارهای فوق خنثی‌شدنی نیست، دیگر مجبور هستید پنجره‌ها را باز كنید ولی برای اینكه این بو هرچه سریع‌تر از طریق پنجره آشپزخانه خارج شده و به دیگر قسمت‌های خانه انتقال پیدا نكند، پارچه و حوله مخصوص آشپزخانه را نمدار كرده و برای چند دقیقه آن را تكان دهید.


6 – گاهی پخت بعضی سبزیجات به خصوص انواع كلم‌ها بوی نامطبوعی را در فضا پراكنده می‌كند. در چنین شرایطی یا در آب سبزیجات در حال پخت، كمی سركه یا حتی به ادعای بعضی افراد چند تكه نان سفت بریزید یا آنكه ظرف كوچكی را از سركه پر كنید و مانند مورد4 در كنار اجاق‌گاز قرار دهید. البته جوشاندن سركه یا مخلوط سركه و آب كارسازتر خواهد بود.


7 – بوی حاصل از پخت و پز غذا را با ریختن مقداری جعفری در تابه‌ای كوچك و قراردادن آن روی شعله اجاق‌گاز از بین ببرید. حرارت‌دادن جعفری برای مدت

5 دقیقه، نه تنها بوی نامطبوع موجود را از بین می‌برد بلكه فضا را عطرآگین می‌كند.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
پیش از سرخ کردن میگو و ماهی درون ماهیتابه از داغ شدن روغن مطمئن شوید و سپس مقدار اندکی نمک درون روغن بریزید. این کار مانع چسبیدن گوشت ماهی یا میگو به ظرف می شود.
۲ گوجه در آب
اگر در خانه گوجه فرنگی ای دارید که نرم و پلاسیده شده، بهترین کار برای بانشاط کردن آن این است که به مدت ۱۰ ساعت گوجه فرنگی را درون یک ظرف آب سرد در یخچال قرار دهید.
۳ بازگشت
اگر پس از آبکش کردن ماکارونی یا اسپاگتی رشته های آن به هم چسبید، دوباره آن را درون آب جوش بازگردانید و اجازه دهید یک دقیقه روی حرارت بماند. سپس آن را آبکشی کنید.
۴ سرکه ضد شیرینی
اگر غذایی تهیه کردید که بیش از اندازه شیرین شده است، بهترین کار برای از بین بردن شیرینی آن این است که ذره ذره به آن سرکه اضافه کنید تا این طعم متعادل شود.
۵ نان اره ای
برای بریدن نان بهتر است از کارد اره ای استفاده کنید و پیش از برش، کارد را برای مدت کوتاهی درون آب جوش فرو کنید.
۶ در تاریکی
برای جلوگیری از جوانه زدن سیب زمینی ها آنها را در جای تاریک، خشک و به دور از رطوبت قرار دهید.
۷ هویج ضد بو
افرادی که پس از خرد کردن پیاز و شستن کارد هنوز نسبت به بوی پیاز روی کارد حساسند، برای برطرف کردن این بو کافی است یک هویج را با کمک کارد حلقه حلقه کنند.
۸ پیاز در برنج
برای از بین رفتن بوی دودگرفتگی برنج بهترین کار، پوست کندن یک پیاز و قرار دادن آن در قابلمه است. بعد از ۱۰ دقیقه پیاز بوی دود را از برنج می گیرد.
۹ کیک شکری
اگر در خانه کیک می پزید و برای جدا کردن کیک از ظرف دچار مشکل می شوید، پیش از ریختن مایه کیک درون ظرف مقداری شکر ته ظرف بپاشید. این کار کمک می کند تا کیک به ته ظرف نچسبد.
۱۰ نرم کننده پر فایده
بهترین روش برای نرم و ترد کردن گوشت آن است که گوشت را در مخلوطی از روغن زیتون خوراکی بدون بو و سرکه قرار داده و اجازه دهید به مدت ۲ تا ۳ ساعت درون آن خیس بخورد.
۱۱ موزآلومینیومی
یکی از بهترین روش های نگهداری درازمدت از موز و پیشگیری از سیاه شدن و تغییر رنگ دادن این میوه، آن است که موز را درون کاغذ آلومینیومی بپیچید و درون جا میوه ای یخچال قرار دهید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
خانه داری پر از نکته های گوناگون است. در این شماره شما را با بعضی از آن ها آشنا می کنیم.
نکاتی که شاید برایتان تازه و در عین حال کاربردی باشد:
1. برای از بین بردن خش های عمیق ایجاد شده روی مبلمان چوبی، یک گردو را از وسط نصف کنید و روی چوب بمالید.
در مورد چوب های خیلی تیره، مقداری قهوه را با آب به صورت خمیر در آورید و روی قسمت های خش شده بمالید، بعد از خشک شدن اضافه آن را پاک کنید.
2. در صورت چرب شدن مبل، بلافاصله روی آن مقداری نمک بریزید.
3. در مورد ترک دیوارها خوب است بدانید استفاده از مقداری چسب و جوش شیرین ترک بیشتر را به تاخیر می اندازد.
4. بوی سیگار یا غذای سوخته از داخل خانه با روشن کردن شمع از بین می رود.
5. برای از بین رفتن بوی سیر از روی دست، کافی است یکی از ظروف استیل موجود در آشپزخانه مثل کاسه، زودپز و... را انتخاب کنید و دست خود را به آن بمالید.
6. خردل خشک، بوی پیاز را از روی دست یا تخته برش از بین می برد. آن را روی سطح مورد نظر بمالید و بعد آبکشی کنید.
7. استفاده از یک قاشق غذاخوری آمونیاک داخل یک ظرف آب، بوی اتاق تازه رنگ شده را از بین می برد.
8. شمع ها را چند ساعت قبل از استفاده، داخل فریزر قرار دهید تا قطرات کمتری ایجاد شود.
9. قرار دادن ظروف نقره گران قیمت داخل کیسه های پلاستیکی زیپ دار باعث دیرتر سیاه شدن آن ها می شود.
10. با گذاشتن یک تکه گچ داخل جعبه بدلیجات یا نقره به دلیل جذب رطوبت به وسیله گچ، از تیره شدن آن ها جلوگیری کنید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
تمیز کردن سفره..
برای اینکه بوی مواد غذایی در سفره نماند:ان را با دستمال اغشته به سرکه سفید تمیز کنید.برای از بین بردن بوی چربی از سفره پس از شستشو ان را مقابل افتاب پهن کنید..

2تمیز کردن جرم اجاق گاز..
پس از استفاده از اجاق گاز لکه های بوجود امده را بلافاصله با اب گرم و مایع ظرفشویی بشویید و باحوله نرم پاک کنید.
برای پاک کردن لکه هایی که روی گاز میماند میتوانید 4قاشق جوش شیرین و اب داغ رابا مسواک کهنه نرم روی جرم های اجاق گاز بمالید و بعد از 10دقیقه با اسفنج پاک کنید.

3نگهداری از ترازوی اشپزخانه..
برای اینکه ترازوی اشپزخانه همیشه تمیز بماند در هنگام استفاده بر روی کفه ترازو نایلون محافظ بکشید تادیگر نیازی به شستشو بعدی نباشد.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
برای تمیز کردن فرش و حتی خودرو از نوشابه سیاه استفاده کنید
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
اغلب خانم ها به طور مرتب روی گاز را تمیز می کنند اما به تمیزی میله های آهنی روی گاز توجه چندانی نمی کنند...


این میله ها به مرور زمان جرم می گیرد. تمیز کردن میله ها کاری سخت نیست و با استفاده از روشی که در زیر آمده ، می توان کار را آسان تر کرد.

ابتدا از سرد شدن میله ها مطمئن شوید، سپس از روی گاز بردارید.

میله ها را در طشت بزرگی حاوی آب قرار دهید به گونه ای که آب روی آن را کاملا بپوشاند.

به آب، یک چهارم پیمانه آمونیاک اضافه کنید و بگذارید حداقل ۳ساعت خیس بخورند.

سپس آن ها را از آب دربیاورید و با آب ولرم کفی بشویید، سپس با آب ولرم آبکشی و خشک کنید و دوباره روی گاز قرار دهید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
یه فوت دیگهبرای برق زدن طلاهای قدیمی وتمیزترشدنشون آبلیموروبانمک وسرکه قاطی میکنم میریزم توقابلمه کوچیک وطلاهارم میندازم توش میذارم باهم بجوشن بعدکه برشون میداری خیلی تمیز ودرخشنده ترمیشننننننننن
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
برا تمیز کردن طلا از خاک اره هم میشه استفاده کرد ...
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
نقش تابلو در دكوراسیون منزل
دكوراسیون یك فضا، حاصل در كنار هم قرار گرفتن عناصر متعددی است. هنگامی‌كه در میان آنها رابطه‌ای قابل قبول و مطلوب وجود داشته باشد، منجر به فضایی دلپذیر، زیبا و در نهایت راحت و كارا می‌شود.به‌طور كلی می‌توان گفت در یك فضا عناصر به سه دسته عمده تقسیم می‌شوند:.

1‌ـ عناصری كه بیشترین هدف به‌كارگیری آنها در محیط‌، كاربردی است. در نتیجه نقش كلیدی و خاصی را در طراحی داخلی فضا ایفا نمی‌كنند. به عنوان مثال هنگامی ‌كه قصد دارید برای خانه‌تان تلویزیون‌، جاروبرقی‌، یخچال و لوازمی ‌از این قبیل را تهیه كنید، هیچگاه با هدف دكوراسیونی اقدام به خرید آنها نمی‌كنید؛ بلكه ابتدا كاربرد و امكانات هر یك را بررسی كرده و سپس ظاهر وسیله را با توجه به شرایط قرارگیری در محیط و دكوراسیون آن در نظر می‌گیرید. البته امروزه تولیدكنندگان و طراحان صنعتی علاوه بر كارایی وسیله‌، ‌به شكل‌، فرم‌، رنگ و به‌طور كلی جنبه‌های ظاهری آن نیز دقت بسیاری دارند و محصولاتی متنوع به لحاظ كاربرد و ظاهر تولید می‌كنند.


2ـ عناصری كه همزمان كاربردی و دكوراسیونی هستند. اغلب لوازم دكوراسیونی مورد استفاده در خانه‌ها در این دسته جای می‌گیرند. از آن جمله به مبلمان‌، پرده‌، فرش‌، بوفه و غیره می‌توان اشاره كرد. یعنی به همان میزان كه نحوه كاربرد آنها مورد توجه است‌، شكل و
فرم ظاهری‌، رنگ‌، طرح و دیگر عناصر بصری آنها نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

3ـ عناصری كه بیشتر نقش دكوراسیونی و تزئینی را در فضا برعهده دارند. در بررسی انگیزه انتخاب هریك از این عناصر برای محیط مورد نظر، در خواهیم یافت كه اگرچه ممكن است نبود برخی از آنها خللی در فضا ایجاد نكند ولی وجود آنها به طراحی داخلی فضا بسیار كمك می‌كند و در واقع آنها مكمل دكوراسیون دیگر لوازم محیط محسوب می‌شوند.
به عنوان مثال گلدان‌ها، ظروف تزئینی‌، شمعدان‌، تزئینات مختلف در قالب گل‌های خشك‌، مصنوعی‌، چینی‌، مجسمه‌ها و غیره از این جمله‌اند كه البته تابلوها نیز در این دسته جای می‌گیرند.
از آنجا كه دیوارها گسترده‌ترین سطوح اصلی خانه یا هر مكان بسته دیگری هستند، هنگامی‌ كه فردی وارد فضایی می‌شود، عمده‌ترین سطوحی كه در مقابل دیدگان او قرار می‌گیرند، دیوارهای محیط هستند.
در نتیجه میزان تاثیرگذاری‌شان بر محیط نیز نسبت به سطوح دیگر شامل كف‌ها و سقف‌ها به مراتب بیشتر است. لذا علاوه بر مسائل كاربردی و وظیفه آنها در تفكیك فضا و ایجاد استقلال‌، به نكات دكوراسیونی و نقش آنها در این زمینه نیز باید توجه كرد.
وقتی وارد فضایی می‌شوید كه با زیباترین و مناسب‌ترین لوازم دكوراسیونی مبله شده‌، ولی سطوح دیوارها خالی است و كوچك‌ترین تدبیری برای انتخاب دیواركوب اندیشیده نشده است‌، خلأیی در آن محیط احساس می‌شود كه تابلوها، یكی از عمده‌ترین راهكارهای رفع این خلأ هستند.
تابلوها اگرچه اغلب با هدف تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی در پس ظاهر این هدف‌، مسوولیت‌های كاربردی نیز در فضا برعهده دارند. آنها جایگاه ویژه‌ای در تغییر حال و هوای محیط دارند و در نتیجه بر روح و روان افراد ساكن در آن مكان نیز تاثیر می‌گذارند. موضوع اثر هنری‌، رنگ‌های به كار رفته در آن و حتی قاب انتخابی برای تابلو از جمله عوامل بسیار موثر بر محیط هستند؛ یعنی با نصب چند تابلو روی دیوار، با وجود تمام وقتی كه صرف تهیه و چیدمان لوازم دكوراسیونی آن شده است‌، می‌توان هماهنگی و احساس حاكم در محیط را برهم ریخت و یا برعكس‌، دستیابی به هدف مورد نظر در آن فضا را تسهیل بخشید.
صرفنظر از همه اینها گاهی نقش‌های كاربردی عظیم‌تری نیز به تابلوها محول می‌شود كه از آن جمله می‌توان «تغییر ابعاد ظاهری فضا» را نام برد. به عنوان مثال یكی از راهكارهای افزایش ارتفاع دیوارها به لحاظ ظاهری‌، نصب دیواركوب‌های عمودی و بلند است كه این كار از طریق نصب یك و یا چند تابلوی بلند عمودی در فواصلی نزدیك و در كنار هم و یا چندین تابلوی هم اندازه در امتداد هم و در راستای یك خط عمودی فرضی از سقف به كف میسر می‌شود.
به همین ترتیب با نصب تابلویی طویل و افقی و یا چندین تابلوی یك اندازه در كنار هم می‌توان‌، طول دیوار را به لحاظ بصری افزایش داد.


انتخاب قاب

به‌طور كلی انگیزه ایجاد قاب در دور یك اثر هنری‌، برجسته‌تر كردن و یا به عبارت دیگر جلوه دادن به آن است. شما می‌توانید این مساله را آزمایش كنید. اگر روی دیواری از فضای خانه‌تان قابی خالی و بدون اثر هنری نصب كنید، خواهید دید كه به این ترتیب فضای داخلی قاب‌، اگرچه همان دیوار است‌، ولی از دیگر فضاهای كناری‌اش متمایز شده است. پس به منظور ایجاد جلوه‌ای بیشتر برای یك اثر هنری‌، چارچوبی لازم است. البته لازم به ذكر است برای قاب كردن یك اثر، صرفنظر از برجسته تر كردن آن‌، انگیزه‌های دیگری نیز وجود دارد.هنگامی ‌كه از تابلو به عنوان مكملی دكوراسیونی برای لوازم دیگر محیط یاد می‌شود، تنها منظور خود اثر هنری نیست بلكه تركیب آن (اثر هنری) با قاب و حتی یكی از آن دو می‌تواند این نقش را در محیط ایفا كند. به عنوان مثال در فضایی با دیوارهای سبز و مبلمان نارنجی و زرد، به منظور حفظ هماهنگی در محیط از طریق تكرار رنگ‌ها، نصب تابلویی با قاب نارنجی و یا اثر هنری با رنگ‌آمیزی گرم مانند نارنجی‌، قرمز، زرد، در كنار رنگ سبز ضروری است. در چنین شرایطی‌، ممكن است مقصود از نصب تابلو و قاب كردن آن‌، نمایش دادن اثر هنری و جلوه بخشیدن به آن نباشد.پس از آنكه اثر هنری مورد نظر خود را با توجه به مشخصات فضا انتخاب كردید، نوبت به قاب كردن آن می‌رسد. با توجه به هدف مورد نظرتان برای نصب قاب‌، به هنگام انتخاب‌، پیش از در نظر گرفتن هماهنگی میان قاب و دیگر لوازم دكوراسیونی محیط، هماهنگی آن را با اثر مورد توجه قرار دهید؛ زیرا به جهت نزدیكی و حضور آن دو در یك قالب‌، تاثیر بیشتری روی هم می‌گذارند. حتی اگر در شرایطی مانند نمونه‌ای كه در بالا اشاره شد، اثر هنری چندان مهم نباشد و تنها رنگ‌های موجود در آن و قاب انتخابی نقش تعیین‌كننده را دارا باشند كه در این مورد هم رعایت هماهنگی باید در راس موارد دیگر قرار گیرد.
ـ اگر رنگ‌های به كار رفته درون اثر شما ملایم و كمرنگ است و در محیط به رنگ‌های شادتری نیاز است‌، با انتخاب قابی به یكی از رنگ‌های تند و گرم هماهنگ با محیط‌، به اثر جلوه‌ای دیگر ببخشید. برعكس برای آثار هنری شلوغ با رنگ‌های گرم و تند‌، انتخاب قابی به یكی از رنگ‌های ملایم و یا حتی خنثی ضروری است ولی اگر برای چنین اثر هنری‌، قابی به رنگ گرم و تند انتخاب كنید باید توازن را از طریق دیگر لوازم دكوراسیونی برقرار سازید وگرنه محیطی خسته‌كننده پدید می‌آید.گاهی اثر به قدری جذاب است كه انتخاب قابی جالب توجه‌، نه تنها آن را برجسته‌تر نمی‌كند بلكه از جلوه‌اش نیز می‌كاهد و با آنكه هدف طراح داخلی فضا جلب فوری نظر بیننده است. در این شرایط چند راهكار وجود دارد:

الف) قاب و حاشیه دور اثر را به یك رنگ تهیه كنید. البته این رنگ باید ملایم و یا خنثی باشد.

ب) قاب را درست به رنگ دیوار برگزینید.

ج) از قاب‌كردن اثر صرف‌نظر كنید. به این ترتیب تابلو بدون قاب بر دیوار آویخته می‌شود.

گذشته از رنگ‌، جنس‌، ضخامت‌، ابعاد طرح و بافت قاب نیز بر روی اثر هنری و محیط تاثیر می‌گذارند. لذا انتخاب كلیه مولفه‌های فوق برای قاب‌، باید مطابق با هدف دكوراسیونی محیط صورت گیرد.

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
) برای نصب تابلو بالای تخت خواب، مبلمان اتاق پذیرایی یا سایر اسباب و اثاثیه بزرگ انتخاب تابلوهای دوتایی یا چهارتایی هم اندازه گزینه مناسبتری است.


۲) برای نصب تابلوها در اتاق پذیرایی یا اتاق نشیمن بهتر است که آنها را پشت سر کاناپه اصلی یا روی بزرگ ترین دیوار نصب کنید.


البته باید بدانید که عرض تابلوی شما نباید بیشتر از عرض کاناپه تان باشد. اندازه ایده آل این است که عرض آن حداکثر دو سوم دیوار بالای مبل پیش برود. در مورد نصب گروهی تابلوها هم این نکته را رعایت کنید.


۳) همیشه تابلوها را طوری نصب کنید که با سطح دید شما همتراز باشند. تابلوهای خیلی بالاتر یا پایین تر از خط دید فضا را بی تناسب و شما را آدم بی دقتی نشان می دهند.


۴) اگر می خواهید چند تابلوی نقاشی را کنار هم در چند ردیف قرار دهید بهتر است تابلوهای روشن را بالاتر و آنهایی را که رنگ تیره تری دارند در ردیف های پایین تر نصب کنید.


۵) موضوع تابلوهای کنار هم را یکسان در نظر بگیرید. به طور مثال اگر به تابلوهایی با موضوع دریا و اقیانوس علاقه مندید، تصاویری از خانه های ساحلی، ماهیگیری، قایقرانی و ... را کنار هم قرار دهید.


۶) بعد از خرید تابلوهای تازه بلافاصله سراغ میخ و چکش نروید. درباره اینکه می خواهد تابلوها را چطور کنار هم قرار دهید خوب فکر کنید. می توانید یک دایره، مستطیل یا حتی مثلث فرضی را در ذهن تان مجسم کنید و تابلوها را طوری کنار هم بچینید تا فرم نهایی آنها کنار هم تعریف شده باشد.


برای راحتی کار تابلوهای مورد نظرتان را روی یک مقوا یا کاغذ بزرگ روی زمین بچینید و بعد از هر کدام الگویی تهیه کنید. حالا این الگوها را روی دیوار کنار هم بچسبانید و بعد جای میخ را مشخص کنید. اینطوری دیوارهای شما به دلیل آزمون و خطاهای مختلف هنگام نصب، سوراخ سوراخ نمی شود.


۷) اگر تصویر مورد نظر شما کوچک است اما می خواهید آن را داخل یک قاب بزرگ بگذارید باید به سراغ تهیه پاسپارتو بروید. پاسپارتو یک مقوای ساده است که به عنوان یک حاشیه بزرگ یا کوچک دور نقاشی یا تصویر مورد نظرتان قرار می گیرد.


رنگ آن باید با یکی از رنگ های اصلی نقاشی هماهنگ اما با رنگ قاب تضاد داشته باشد. گاهی اوقا می توانید از قاب های حاشیه دار هم برای بزرگ تر کردن اندازه ابعاد تصویر استفاده کنید.


۸) اگر می خواهید تابلوی شما بیشتر جلب توجه کند، در بخش بالایی آن چراغی برای نورپردازی نصب کنید که شاخه آن قابلیت تنظیم شدن را داشته باشد و نور را روی سطح تابلو بتاباند. در این صورت تابلوی شما جلوه بیشتری خواهد داشت.


۹) گاهی اوقات می توانید از تابلوها برای پوشاندن نقص های دیوارها استفاده کنید اما یادتان باشد که در این صورت هم باید ارتباط مشخصی بین این قاب با سایر تابلوها وجود داشته باشد تا تابلویی که برای این منظور در نظر گرفته اید ناموزون و بی ربط به نظر نرسد.


۱۰) اگر می خواهید دیوار شما بلندتر به نظر برسد از چیدمان عمودی استفاده کنید اما اگر می خواهید دیوار کشیده تر شود، تابلوها را به صورت افقی کنار هم قرار دهید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
تشخیص عسل خوب از بد

--- برای تشخیص عسل ؛ سر گوگرد دار چوب کبریت را وارد عسل کرده(آغشته به عسل)
سپس با فندک سعی کنید آنرا آتش بزنید . اگر روشن نشد عسل خوبی خریدید

--- یا با قاشق مقداری از آنرا در ظرف آب سرد بریزید طوری که با فاصله از اب وارد اب شود
اگر مستقیم (اصطلاحا نخ عسل) در یک جا جمع شد عسل مرغوبیست

--- یا ظرف شیشه ای حاوی عسل را جلوی نور بگیرید اگر نور براحتی از ان عبور کرد عسل خوبی نیست ، باید تیره باشد

تشخیص رب گوجه فرنگی خوب از بد

خیلی از کارخانجات برای تولید رب گوجه فرنگی از کدو استفاده میکنند. برای تشخیص اینگونه ربها یک قاشق از رب را در یک لیوان آب حل کنید اگر قرمز رنگ بود خوب و اگر نارنجی یا زرد بود ، کدو است

تشخیص شیر خوب از بد

برای تشخیص شیری که در آن شیر خشک کمتر استفاده شده ، سر سوزن را وارد شیر کرده بیرون آورید اگر سریع قطره شیر چکید کیفیت آن پایین اگر زمان زیادی نیاز به چکیدن قطره بود کیفیت آن خوب است

تشخیص چای خوب از بد

برای تشخیص چای یک پیمانه در آب سرد بریزید. اگر آب سریع رنگ گرفت در چای از رنگ استفاده شده اگر زمانی حدود20 دقیقه برای رنگ گرفتن آب زمان نیاز بود چای خوبی است
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
چند ترفند خانه داری جالب

خاک اره

از خاک اره نرم و لطیف برای پاک کردن فلزات حکاکی شده قیمتی مانند طلا و نقره می توان استفاده کرد.

معجزه نشاسته

اگرمقداری نشاسته را در کمی آب حل کنیم و با قلم مو به اشیای گچی و مرمری بزنیم، در پاکیزگی آنها معجزه می کند.

ورقه نازک آلومینیوم

با استفاده از این ورقه ها می توان اشیای نقره ای را نیز حفظ کرد زیرا نقره در معرض هوا سیاه می شود. پس نقره آلات را اگر در این ورقه ها محکم بپیچیم، همیشه تمیز و شفاف می مانند.

کاغذ خشک کن

وقتی قالی یا پارچه های پشمی کرکدار، غفلتاً در بارش باران خیس شوند، اگر خود به خود خشک شوند روی آنها لکه باقی می ماند ولی برای رفع این اشکال می توانید با کاغذ خشک کن تمام آب آن را بگیرید به این ترتیب کوچکترین لکه ای باقی نخواهد ماند.

قند سوخته

می توان آن رابه عنوان بوگیر یخچال مورد استفاده قرارداد، مخصوصاً در زمان مسافرت که یخچال بلااستفاده می ماند قراردادن این ماده در داخل یخچال باعث از بین بردن تمام بوها خواهد شد.

سرکه

اگر سطح وان حمام جرم گرفته و نمی‌خواهید برای تمیز کردن آن از مواد شیمیایی استفاده کنید، بهتر است اسفنجی را به سرکه آغشته کرده و با آن وان حمام را تمیز کنید. سپس مقداری پودر جوش‌شیرین را روی سطح وان ریخته و با اسفنج آن را مرطوب کنید. در پایان هم آن را با آب تمیز بشویید تا به نتیجه دلخواه برسید.

این روزها هوا سرد شده و دوباره شومینه‌ها روشن شده‌اند. اما اگر شما هم در خانه شومینه دارید و آجرهای اطراف آن کثیف شده، برای تمیز کردن آن از سرکه استفاده کنید. قلم مو را داخل سرکه سفید زده و با آن آجرها را تمیز کنید. سپس آنها را با دستمال، خشک کنید. می‌بینید که آجرها کاملاً تمیز می‌شود.


ماست

اگر فرش شما لک شده‌، می‌توانید مقداری ماست روی لکه ریخته و بعد از چند دقیقه ماست را با یک قاشق جمع کنید. سپس با دستمال تمیزی خوب آن محل را خشک کنید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
وقتی حمام می رید دیدید آینه حمام بخار می کنه اگه به اینه احتیاج داشتید کافی با کف صابون روش بمالید بفد آب بریزید روش همین
 

Similar threads

بالا