سوالات متداول داوطلبان
سوالات متداول داوطلبان
سوالات متداول داوطلبان
1- آیا در کلاس های کنکور ثبت نام کنیم یا خیر؟
در پاسخ به این سوال می توان گفت که بستگی به داوطلب دارد. اگر داوطلبی پس از مطالعه یک درس متوجه شد که نمی تواند به تنهایی به نتیجه دلخواه خود دست یابد می تواند در کلاس های کنکور شرکت نماید. دقت داشته باشید حتماً باید پس از بررسی توسط داوطلب در مورد کلاس رفتن و یا نرفتن تصمیم گیری شود. چون برخی از داوطلبین به موسسات مراجعه کرده و پس از مشاوره(که معمولاً موسسات آنها را ملزم به راهنمایی های سوگیرانه می کنند) در همه و یا تعداد زیادی از کلاس ها شرکت می کنند این در حالی است که نیازی به ثبت نام در همه کلاس ها وجود ندارد. در ادامه چند شاخص برای تصمیم گیری در مورد رفتن یا نرفتن به کلاس ارائه می شود: 1- آیا داوطلب پس از بررسی و مطالعه متوجه شده که نمی تواند به تنهایی نتیجه دلخواه خود را به دست آورد یا خیر؟
2- آیا آن درس از دروس مهم و تاثیر گذار رشته یا گرایش مورد نظر است یا خیر؟
3- آیا اصولاً کلاس می تواند مشکل داوطلب را برطرف نماید یا خیر؟
4- آیا کلاس توسط استادی مجرب و با سابقه به گفته دانشجویان و یا افراد بدون سوگیری و نه صرفاً تبلیغات موسسات اداره می شود یا خیر؟
5- آیا از بررسی مجموع هزینه (شامل شهریه، زمان حضور در کلاس، هزینه و زمان ایاب و ذهاب و .....) و منفعت (درصد در کنکور)، شرکت در کلاس صرفه اقتصادی دارد یا خیر؟
6- ..... طبیعی است بر اساس پاسخ به هریک از پرسش های فوق می توان در مورد شرکت یا عدم شرکت در کلاس تصمیم گیری نمود. از داوطلبین عزیز خواهشمندیم که با این نیت که شرکت در کلاس الزاماً باعث موفقیت می شود، در کلاس ها شرکت نکنند، تنبلی را کنار بگذارند و با امید به خداوند و تلاش کوشش در پی موفقیت باشند که حتما موفق خواهید شد.
2- آیا از منابع و کتاب های کمک آموزشی موسسات استفاده نماییم یا خیر؟
تقریباً 99 درصد از کتاب های کمک آموزشی موسسات بی کیفیت بوده و نمی تواند جایگزین منابع اصلی شود. پس به هیچ عنوان خرید و استفاده از این کتاب ها توصیه نمیم شود.
3- آیا در کنکورهای آزمایشی شرکت نمایم یا خیر؟
بله حتماً در کنکور های آزمایشی شرکت نمایید چرا که باعث نظم، افزایش مهارت، مدیریت زمان، مدیریت استرس، تجربه و ... می شود. حال این که در چه تعداد از کنکورها شرکت نمایید این دیگر بستگی به داوطلب دارد. هر چه نیاز بیشتری به مزایای پیش گفته دارید بیشتر نیاز به شرکت در آزمون ها احساس می شود
. 4- آیا واقعاً رتبه های تک رقمی معرفی شده در برخی موسسات صحت دارد؟
نه الزاماً این گونه نیست. برخی موسسات با این دوستان تماس گرفته و پس از پرداخت مبلغی آنها را رتبه های برتر خود معرفی می کنند.
5- تفاوت شیوه آموزش محور و پژوهش محور در چیست؟
شيوه آموزشي وپژوهشي: شيوه آموزشي وپژوهشي،روشي است كه محتواي برنامه آن مشتمل برواحدهاي درسي وپايان نامه مي باشد.اين شيوه تاسال 1389 تنها شيوه آموزشي درمقطع كارشناسي ارشد درايران بوده و پذيرش دانشجودركليه دانشگاهها ومؤسسات آموزش عالي كشورفقط به اين روش صورت مي گرفت.
شيوه آموزش محور: تحصيل دراي نشيوه بامحوريت آموزش وبه صورت واحدها ي درسي وبدون پايان نامه بوده كه گذراندن حداقل 2 وحداكثر 4 واحد سمينار(تحقيق و تتبع نظري) الزامي است ودرساير موارد عيناً مطابق آئيننامه آموزشی دوره كارشناسي ارشد ناپيوسته مي باشد.
شيوه پژوهش محور: شيوه پژوهش محور،دوره اي با محوريت پژوهش است كه دستاورد آن ارائه فناوري جديد ،ارائه نظريه وايده جديد ،توليد دانش فني،ثبت اختراع وغيره بوده ومشتمل براخذ واحدهاي درسي محدود والزام به ارايه پاياننامه ميباشد. تعداد واحدهاي درسي دراين شيوه 6 تا 10 واحد است ودانشجو ميتواند همزمان با واحد هاي آموزشي، واحدهاي پژوهشي خود را انتخاب كند.
سوال اساسی که در مورد این شیوه ها پرسیده می شود این است که اگر شیوه آموزش محور انتخاب شود آیا در مقطع دکتری با مشکل مواجه می شوم یا خیر؟ پاسخ به این سوال : از نظر قانونی برای کسی که کارشناسی ارشد آموزش محور یا سایر دوره ها را دارد مشکلی برای ورود به مقطع دکتری وجود ندارد اما به دلیل این که اصولاً مقطع دکتری یک مقطع پژوهشی است برای ورود به این مقطع توانایی داوطلب در پژوهش سنجیده می شود و با توجه به این که پایان نامه کارشناسی ارشد در واقع نوعی یادگیری انجام پژوهش است به عنوان ملاک سنجش این توانایی مورد توجه قرار می گیرد حال این که شیوه آموزش محور پایان نامه ندارد. بنابراین داوطلب عزیز باید این نکته را مد نظر داشته باشد که چون امکان سنجش این توانایی توسط اساتید در شیوه آموزش محور وجود ندارد در صورت انتخاب این شیوه آموزشی باید رزومه پژوهشی قوی تری را نسبت به دانشجویان آموزشی و پژوهشی یا صرفاً آموزشی ارائه نمایند. یعنی می توانند با ارائه مقاله های علمی – پژوهشی این نقیصه را برطرف نمایند در غیر این صورت هیچ مشکلی برای ورود به مقطع بالاتر ندارند.
سوالات متداول داوطلبان
سوالات متداول داوطلبان
1- آیا در کلاس های کنکور ثبت نام کنیم یا خیر؟
در پاسخ به این سوال می توان گفت که بستگی به داوطلب دارد. اگر داوطلبی پس از مطالعه یک درس متوجه شد که نمی تواند به تنهایی به نتیجه دلخواه خود دست یابد می تواند در کلاس های کنکور شرکت نماید. دقت داشته باشید حتماً باید پس از بررسی توسط داوطلب در مورد کلاس رفتن و یا نرفتن تصمیم گیری شود. چون برخی از داوطلبین به موسسات مراجعه کرده و پس از مشاوره(که معمولاً موسسات آنها را ملزم به راهنمایی های سوگیرانه می کنند) در همه و یا تعداد زیادی از کلاس ها شرکت می کنند این در حالی است که نیازی به ثبت نام در همه کلاس ها وجود ندارد. در ادامه چند شاخص برای تصمیم گیری در مورد رفتن یا نرفتن به کلاس ارائه می شود: 1- آیا داوطلب پس از بررسی و مطالعه متوجه شده که نمی تواند به تنهایی نتیجه دلخواه خود را به دست آورد یا خیر؟
2- آیا آن درس از دروس مهم و تاثیر گذار رشته یا گرایش مورد نظر است یا خیر؟
3- آیا اصولاً کلاس می تواند مشکل داوطلب را برطرف نماید یا خیر؟
4- آیا کلاس توسط استادی مجرب و با سابقه به گفته دانشجویان و یا افراد بدون سوگیری و نه صرفاً تبلیغات موسسات اداره می شود یا خیر؟
5- آیا از بررسی مجموع هزینه (شامل شهریه، زمان حضور در کلاس، هزینه و زمان ایاب و ذهاب و .....) و منفعت (درصد در کنکور)، شرکت در کلاس صرفه اقتصادی دارد یا خیر؟
6- ..... طبیعی است بر اساس پاسخ به هریک از پرسش های فوق می توان در مورد شرکت یا عدم شرکت در کلاس تصمیم گیری نمود. از داوطلبین عزیز خواهشمندیم که با این نیت که شرکت در کلاس الزاماً باعث موفقیت می شود، در کلاس ها شرکت نکنند، تنبلی را کنار بگذارند و با امید به خداوند و تلاش کوشش در پی موفقیت باشند که حتما موفق خواهید شد.
2- آیا از منابع و کتاب های کمک آموزشی موسسات استفاده نماییم یا خیر؟
تقریباً 99 درصد از کتاب های کمک آموزشی موسسات بی کیفیت بوده و نمی تواند جایگزین منابع اصلی شود. پس به هیچ عنوان خرید و استفاده از این کتاب ها توصیه نمیم شود.
3- آیا در کنکورهای آزمایشی شرکت نمایم یا خیر؟
بله حتماً در کنکور های آزمایشی شرکت نمایید چرا که باعث نظم، افزایش مهارت، مدیریت زمان، مدیریت استرس، تجربه و ... می شود. حال این که در چه تعداد از کنکورها شرکت نمایید این دیگر بستگی به داوطلب دارد. هر چه نیاز بیشتری به مزایای پیش گفته دارید بیشتر نیاز به شرکت در آزمون ها احساس می شود
. 4- آیا واقعاً رتبه های تک رقمی معرفی شده در برخی موسسات صحت دارد؟
نه الزاماً این گونه نیست. برخی موسسات با این دوستان تماس گرفته و پس از پرداخت مبلغی آنها را رتبه های برتر خود معرفی می کنند.
5- تفاوت شیوه آموزش محور و پژوهش محور در چیست؟
شيوه آموزشي وپژوهشي: شيوه آموزشي وپژوهشي،روشي است كه محتواي برنامه آن مشتمل برواحدهاي درسي وپايان نامه مي باشد.اين شيوه تاسال 1389 تنها شيوه آموزشي درمقطع كارشناسي ارشد درايران بوده و پذيرش دانشجودركليه دانشگاهها ومؤسسات آموزش عالي كشورفقط به اين روش صورت مي گرفت.
شيوه آموزش محور: تحصيل دراي نشيوه بامحوريت آموزش وبه صورت واحدها ي درسي وبدون پايان نامه بوده كه گذراندن حداقل 2 وحداكثر 4 واحد سمينار(تحقيق و تتبع نظري) الزامي است ودرساير موارد عيناً مطابق آئيننامه آموزشی دوره كارشناسي ارشد ناپيوسته مي باشد.
شيوه پژوهش محور: شيوه پژوهش محور،دوره اي با محوريت پژوهش است كه دستاورد آن ارائه فناوري جديد ،ارائه نظريه وايده جديد ،توليد دانش فني،ثبت اختراع وغيره بوده ومشتمل براخذ واحدهاي درسي محدود والزام به ارايه پاياننامه ميباشد. تعداد واحدهاي درسي دراين شيوه 6 تا 10 واحد است ودانشجو ميتواند همزمان با واحد هاي آموزشي، واحدهاي پژوهشي خود را انتخاب كند.
سوال اساسی که در مورد این شیوه ها پرسیده می شود این است که اگر شیوه آموزش محور انتخاب شود آیا در مقطع دکتری با مشکل مواجه می شوم یا خیر؟ پاسخ به این سوال : از نظر قانونی برای کسی که کارشناسی ارشد آموزش محور یا سایر دوره ها را دارد مشکلی برای ورود به مقطع دکتری وجود ندارد اما به دلیل این که اصولاً مقطع دکتری یک مقطع پژوهشی است برای ورود به این مقطع توانایی داوطلب در پژوهش سنجیده می شود و با توجه به این که پایان نامه کارشناسی ارشد در واقع نوعی یادگیری انجام پژوهش است به عنوان ملاک سنجش این توانایی مورد توجه قرار می گیرد حال این که شیوه آموزش محور پایان نامه ندارد. بنابراین داوطلب عزیز باید این نکته را مد نظر داشته باشد که چون امکان سنجش این توانایی توسط اساتید در شیوه آموزش محور وجود ندارد در صورت انتخاب این شیوه آموزشی باید رزومه پژوهشی قوی تری را نسبت به دانشجویان آموزشی و پژوهشی یا صرفاً آموزشی ارائه نمایند. یعنی می توانند با ارائه مقاله های علمی – پژوهشی این نقیصه را برطرف نمایند در غیر این صورت هیچ مشکلی برای ورود به مقطع بالاتر ندارند.
آخرین ویرایش: