خبرها و تازه های کشاورزی

*E.Kh*

عضو جدید
معرفی رقم جدید و منحصر به فرد نخود پاییزه در مزرعه کشاورزان

معرفی رقم جدید و منحصر به فرد نخود پاییزه در مزرعه کشاورزان




رقم جدید نخود با نام "سارال" که مناسب برای کشت در پاییز و مقاوم به سرمای منفی 20 درجه است،
می‌تواند ارزش افزوده‌ای معادل 600 میلیارد تومان ایجاد کند.

رئیس مؤسسه تحقیقات دیم کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، از کشت رقم نخود جدید با نام "سارال" در سال جاری و اراضی کشاورزی خبر داد و گفت: سارال نخستین رقمی است که پس از سال‌ها برای کشت در پاییز و مناطق سردسیر مناسب معرفی شده است.


عبدالعلی غفاری افزود: این رقم جدید نخود، سرمای منفی 20 درجه را نیز تحمل می‌کند و عملکرد مناسبی دارد.


وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آنکه مقاومت به سرما در این رقم وجود دارد، متحمل به بیماری برق‌زدگی بوده و دارای متوسط عملکردی معادل یک‌هزار و 300 کیلوگرم در هر هکتار است که در مقایسه با ارقام شاهد از افزایش 25 درصدی برخوردار است.


غفاری ادامه داد: با کشت این رقم در سطح هزاران هکتار اراضی مرتفع دیم کشور در زمان آیش، ارزش افزوده فوق‌العاده‌ای به‌دست خواهد آمد.
وی تصریح کرد: در سال جاری حدود 20 تا 30 هکتار از اراضی کشاورزان در فصل پاییز به کشت این رقم جدید اختصاص داده شده است که امید می‌رود طی سال‌های آینده با ترویج بیشتری این رقم، سطح زیر کشت افزایش یابد.

سارال، ماحصل 12 سال پژوهش


رئیس مؤسسه تحقیقات دیم کشور یادآور شد: پس از 12 سال تحقیق و پژوهش و انجام 14 پروژه شامل هفت پروژه ملی و هفت پروژه مستقل، رقم "سارال" پا به عرصه گذاشت.


غفاری تأکید کرد: با کشت این رقم در سطحی حدود 200 هزار هکتار از اراضی مرتفع دیم کشور که پاییز هر سال به‌صورت آیش باقی می‌ماند و با فرض ثابت ماندن قیمت فعلی نخود (هر کیلوگرم سه‌هزار تومان) و متوسط عملکرد یک‌هزار و 100 کیلوگرم در هر هکتار، سالانه بیش از 600 میلیارد تومان این محصول تولیدی ارزش خواهد داشت.


وی اظهار داشت: در گذشته ارقام دیگر تجاری نخود را در فصل بهار کشت می‌کردند که در بعضی موارد به‌دلیل کمبود آبیاری و بارندگی عملکرد پایینی را شاهد بودیم، اما رقم فعلی از آنجا که در پاییز کشت می‌شود، از آب مناسبی برخوردار خواهد بود و بدین ترتیب کم‌آبی نمی‌تواند مؤلفه‌ای منفی برای آن محسوب شود.


غفاری همچنین گفت: نخودکاران کشورمان به‌دلیل بازار موجود، در حال حاضر با ضرر و زیان روبه‌رو هستند که امید می‌رود وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان ذی‌ربط بازار فکری برای بازاریابی این نوع محصولات داشته باشند، چرا که افزایش تولید باید بازار مناسبی را نیز برای فروش داشته باشد.


وی در پایان افزود: کوتاه کردن دست دلال‌ها در بازار محصولات کشاورزی و ازجمله آن، حبوبات، مهم‌ترین اقدامی است که باید در جهت رفع مشکل بهره‌برداران برداشته شود.
گفتنی است، این طرح توسط مؤسسه تحقیقات دیم کشور و با همکاری مراکز تحقیقاتی استان‌های کردستان، زنجان، آذربایجان غربی، خراسان شمالی و لرستان به انجام رسیده است./

خبرنگار: مژگان ستار
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
[h=1] اصفهان، میزبان دوازدهمین نمایشگاه بین المللی تکنولوژی کشاورزی ایران[/h]​
دوازدهمین نمایشگاه بین المللی تکنولوژی های کشاورزی جمهوری اسلامی ایران(اصفهان) که یکی از بزرگترین نمایشگاه های کشاورزی منطقه خاورمیانه محسوب می شود، با حضور شرکت ها تولیدی صنعتی و نهادهای تحقیقاتی دانشگاهی داخلی و خارجی، از جمهوری اسلامی ایران و کشورهای مختلف جهان؛ دوم تا پنجم بهمن ماه، در محل نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان، برگزار خواهد شد.
به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبری دوازدهمین نمایشگاه بین المللی تکنولوژی کشاورزی ایران(اصفهان) ؛ در این نمایشگاه ، بیش از یکصد و بیست شرکت داخلی و نمایندگان شرکت های خارجی از جمهوری اسلامی ایران و هشت کشور خارجی، نوین ترین و جدیدترین صنایع ، تولیدات ، تجهیزات و خدمات مختلف حوزه کشاورزی را ارائه می کنند.

در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی تکنولوژی های کشاورزی جمهوری اسلامی ایران(اصفهان) که در فضائی به مساحت بیش از 9 هزار متربع برپا می شود، علاوه بر شرکت ها و صنایع بزرگ؛ سازمان ها و نهادهای علمی، پژوهشی، تحقیقاتی و دانشگاهی نیز حضوری چشمگیر خواهند داشت و آنها نیز جدیدترین تحقیقات حوزه کشاورزی را ارائه خواهند کرد.

بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است بازدیدکنندگان خارجی در قالب هیئت های تجاری بازرگانی و همچنین بصورت انفرادی در این نمایشگاه حضور یافته و ضمن بازدید از بخش های مختلف آن ، با تولید کنندگان حوزه کشاورزی جمهوری اسلامی ایران وارد مذاکره تجاری شوند.

یونان، هلند، ترکیه، بحرین، آمریکا، نیوزلند، انگلستان، آلمان، چین، قزاقزستان، گرجستان و ایتالیا برخی از کشورهائی هستند که نمایندگان و هیئت های تجاری بازرگانی آنها در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی تکنولوژی های کشاورزی جمهوری اسلامی ایران(اصفهان) اعلام آمادگی نموده اند.

گفتنی است سال گذشته نیز بیش از 12000 متخصص داخلی و یکصد تجار، بازرگان ،خریدار و بهره بردار خارجی حوزه کشاورزی برخی کشورهای آسیایی و اروپایی ، از نمایشگاه یازدهم بازدیدکرده بودند .
بر اساس آمار و افکار سنجی های انجام شده در مراکز نمایشگاهی حوزه های کشاورزی معتبر جهانی ، نمایشگاه بین المللی تکنولوژی های کشاورزی جمهوری اسلامی ایران(اصفهان)؛یکی از نمایشگاه های با کیفییت درجه A منطقه ای، محسوب می شود و این موضوع موجب شده بزرگترین و معتبرترین شرکت های تولید کننده، وارد کننده و تامین کننده محصولات کشاورزی و زراعی داخلی و خارجی، در آن حضور داشته باشند .

امسال در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی تکنولوژی کشاورزی ایران(اصفهان) که بی شک بستر مناسبی برای تحقق حماسه اقتصادی حوزه کشاورزی خواهد بود؛ بر حوزه و موضوعات کود ، سم ، بذر و نهاده ها بیش از بخش های دیگر توجه و تاکید شده است .

2 تا 12 بهمن ماه در استان اصفهان دهه بین المللی کشاورزی نامگذاری شده است.دراین دهه علاوه بر برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بین المللی تکنولوژی کشاورزی ایران(اصفهان) درروزهای 2 تا 5 بهمن؛ اولین همایش بین المللی ایده های نو در کشاورزی نیز در روزهای 6 تا 7 بهمن و دوازدهمین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و دامپزشکی هم در روزهای 9 تا 12 بهمن ماه، برگزار خواهد .

افزایش راندمان تولید ، افزایش کیفیت تولیدات حوزه کشاورزی، اشتغالزائی ، جذب بازارهای جهانی و توسعه صادرات ، آشنائی با نوین ترین صنایع ، تجهیزات و روش های تولید کشاورزی روز جهان، آشنائی با روش های نوین کاشت، داشت، برداشت، نگهداری و توزیع محصولات کشاورزی و ایجاد زمینه برای تبادل نظر تولید کنندگان حوزه کشاورزی؛ مهمترین اهداف برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بین المللی تکنولوژی کشاورزی ایران(اصفهان) است .

دوازدهمین نمایشگاه بین المللی تکنولوژی کشاورزی ایران(اصفهان) از 2 تا 5 بهمن ماه، هر روز از ساعت 14 تا 20؛ در محل نمایشگاههای بین المللی استان اصفهان؛ آماده بازدید علاقمندان خواهد بود.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
وزیر جهاد "کشاورزی" خبر داد: ادامه استخدام‌ها در بخش "کشاورزی"/ مجوزی برای "واردات میوه" صادر نشد



وزیر جهاد کشاورزی از تأمین میوه بازارش شب عید خبر داد و گفت: تاکنون هیچ مجوزی برای واردات میوه صادر نشده و میزان ذخیره‌سازی سیب و مرکبات مطلوب است.
محمود حجتی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به نگرانی‌های موجود در بحث غذا، آسیب‌پذیری‌ها و مشکلات بحران آب و تغییر اقلیم و نیاز روزافزون به امر غذا هم به صورت جهانی و هم در کشور ما ضرورت می‌یابد که کشاورزی در کشور از حالت سنتی و معیشتی خارج و به سمت علمی و رقابتی سوق یابد.

وی ادامه داد: دانش‌آموخته‌‌گان ما باید آنچه به عنوان علم بشر به آن دست یافته‌اند را به مزرعه بیاورند که این امر با تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان و پشتیبانی و معاونت علمی رئیس جمهور و بانک کشاورزی تحقق می‌یابد.

** توجه ویژه نمایندگان مجلس به بودجه بخش کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با رقم بودجه بخش کشاورزی در سال 93 گفت: لایحه بودجه هنوز نهایی نشده اما آنچه در بودجه پیش‌بینی شده با توجه به محدودیت‌ها بوده و پاسخگوی بحران آب نیست.

حجتی توصیه کرد: ‌نمایندگان مجلس و دولت در تصویب لایحه بودجه عنایت خاصی به بخش کشاورزی داشته و مبالغ بیشتری به این بخش به خصوص برای حل بحران آب تخصیص دهد.

**استخدام‌ها در بخش کشاورزی ادامه دارد

حجتی بیان داشت: استخدام‌ها در بخش کشاورزی و در چارچوب قانونی آغاز شده و ادامه دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با مطلوب دانستن میزان تولید سیب و مرکبات در کشور تصریح کرد: فصل تولید سیب گذشته اما مرکبات از تولید خوبی برخوردار بود و به تعبیری امسال، سال آورد مرکبات بود.

حجتی افزود: برای ذخیره‌سازی میوه به منظور تأمین بازار شب عید اقدامات موثری از سوی مسئولان ذیربط صورت گرفته و نیازی به واردات نیست.

وی تأکید کرد: تاکنون هیچگونه مجوزی برای واردات میوه صادر نشده ضمن اینکه به نسبت قیمت ارز و قیمت جهانی میوه واردات آن توجیه اقتصادی ندارد.

** 43 دشت هرمزگان از بی‌آبی رنج می‌برد

در ادامه این نشست حیدری مدیر عامل آب منطقه‌ای استان هرمزگان با اشاره به ظرفیت نامطلوب آب موجود در پشت سدهای این استان گفت: بحث خشکسالی از سال 78 در این استان اتفاق افتاده است .

وی اظهار داشت: برداشت‌های غیرمجاز از چاه‌های موجود در این استان موجب افت سطح آب‌های زیرزمینی از 33 متر به 10 متر شده است.

وی ادامه داد: از 43 دشت این استان 38 دشت ممنوعه و پنج دشت فاقد پتانسیل می‌باشند.

وی تعداد چاه‌های غیرمجاز در این استان را 5000 حلقه عنوان کرد و افزود: تنها 15 هزار حلقه چاه مجاز در این استان وجود دارد و به علت زمان‌بر بودن فرآیند غذایی متاسفانه پلمپ کردن چاه‌های غیرمجاز با کندی پیش می‌رود.

حیدری همچین در خصوص روان‌آب‌های این استان نیز گفت: میزان روان‌آب‌های این استان 70درصد کاهش پیدا کرده است.


مدیر عامل آب منطقه‌ای استان هرمزگان با بیان اینکه از ابتدای سال آبی جاری 100 میلی‌متر بارندگی در این استان رخ داده است، افزود: حجم آب موجود پشت سدهای آب استان یک میلیون متر‌مکعب است که با توجه به حجم 63 میلیون مترمکعبی سدهای این استان این رقم بسیار ناچیز می‌باشد.

وی همچنین افزود: به‌منظور رفع کمبود منابع آب استان و جلوگیری از تنش آبی اقدام به حفر 15 حلقه چاه کرده‌ایم .

همچنین در میناب نیز 20حلقه چاه حفر خواهد شد.

حیدری تصریح کرد: در حال حاضر میزان آب ورودی سد استقلال 7 میلی متر مکعب است.

وی همچنین از معرفی پیمان‌کار تصفیه‌خانه دوم میناب در سال آینده خبر داد و گفت: اجرای این پروژه نیازمند 87 میلیون دلار اعتبار است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان هرمزگان میزان مصرف سالیانه آب در بندرعباس را 67میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: از این میزان 35 میلیون مترمکعب از طریق آب‌های سطحی و 35میلیون مترمکعب آن از آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود.

حیدری افزود: برای حفظ وضعیت فعلی باید رفع مشکلات مالی را سرعت ببخشیم.

وی همچنین از احداث دو سد در این استان نیز خبر داد و خاطرنشان کرد: جایگزینی خط انتقال به میناب از برنامه‌های آب منطقه‌ای این استان است که 152 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
قیمت جدید چای روی میز دولت

قیمت جدید چای روی میز دولت

استاندار گیلان با اعلام اینکه تاکنون ۷۳ میلیارد تومان مطالبات چایکاران پرداخت شده است، گفت: مطالبات ۱۰ میلیارد تومانی چایکاران از فردا پرداخت می‌شود.

به گزارش کشاورزنیوز به نقل از تسنیم، محمدعلی نجفی ظهر دیروز در نشست بررسی مسائل چای بابیان اینکه پرداخت ۱۰ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران باقی مانده است، اظهار کرد: سازمان چای پرداخت این مطالبات را از روز شنبه آغاز کند.

وی با بیان اینکه چایکاران تاکنون ۷۳ میلیارد تومان از مطالبات خود را دریافت کرده‌اند، افزود: براساس رایزنی‌های انجام شده با معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری مطالبات باقیمانده در ۱۰ روز آینده بطور کامل پرداخت می‌شود و اعتبارات لازم در این زمینه تأمین شده است .


استاندار گیلان با اشاره به اینکه براساس کار کارشناسی تعیین قیمت برگ سبز چای در سال آینده در حال جمع بندی نهایی است، گفت: اگر چه قیمت برگ سبز چای سال گذشته اندکی افزایش یافت اما باید تلاش کنیم تا بهای واقعی برگ سبز چای در جریان عرضه و تقاضای بازار تعیین شود و افزایش یابد.

وی با بیان اینکه مسئله چای سنواتی اگر حل نشود مشکلات چای باقی می‌ماند، افزود: آثار روانی ناشی از توزیع این چای در داخل کشور همواره همانند پتکی برسر این صنعت است و این چای هرگز نباید در داخل کشور توزیع شود.نجفی با بیان اینکه مشکلات چای با هیاهو و سوء استفاده‌های تبلیغاتی و سیاسی حل نمی‌شود، گفت : کیفیت چای در سالیان اخیر تا اندازه‌ای افزایش یافته است و من انتظار دارم مسائل چای بدون هیاهو و با آرامش و کار کارشناسی حل شود.وی افزود : براساس مشکلات سال‌های گذشته تعدادی از کشاورزان مجبور شدند باغ های چای را رها کنند و در نتیجه با کاهش سطح زیرکشت تولید روبه‌رو شدیم.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطر نشان کرد: گیلان فقیرترین کشاورزان را در کشور دارد که باتوجه به ظرفیت کشاورزی استان بسیار زشت و ناپسند است.وی با اشاره به تلاش‌های درحال انجام برای ارتقای معیشت چایکاران افزود: در این زمینه برخی از امور در جریان است و پس از قطعی شدن به چایکاران اعلام می‌شود .









 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
افزایش تولید گندم و خرید تضمینی آن

افزایش تولید گندم و خرید تضمینی آن

گرچه دولت در لایحه پیشنهادی خود به مجلس همان ۷۰۰۰ میلیارد تومان سال گذشته را برای خرید تضمینی گندم در نظر گرفته بود کمیسیون تلفیق آن را به ۱۱ هزار میلیارد تومان افزایش داد که به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی می‌توان ضمن دلگرم‌تر کردن کشاورزان برای افزایش کشت و تولید، میزان خرید تضمینی این محصول را نیز افزایش داد.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بر اساس لایحه پیشنهادی بودجه ۹۳ بانک مرکزی مکلف شده بود تسهیلات لازم برای خرید گندم تولید داخلی تا سقف ۷۰۰۰ هزار میلیارد تومان قبل از شروع فصل برداشت بپردازد که البته این میزان تسهیلات به گفته اسماعیل جلیلی – عضو کمیسیون تلفیق مجلس شواری اسلامی – بر اساس تصویب این کمیسیون تا سقف ۱۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

البته طبق نظر برخی کارشناسان بهتر بود به جای اختصاص تسهیلات، ردیف اعتباری مستقلی در اختیار متولیان خرید تضمینی گندم مانند شرکت بازرگانی دولتی، کارخانه‌های آرد و سیلوداران بخش خصوصی و شرکت تعاونی روستایی قرار می‌گرفت تا بتوان محصول کشاورزان را راحت‌تر از آن‌ها خرید و نظارت بیشتری بر این عملکرد و هزینه‌کردها داشت.


بازهم پرهیز از واژه خوکفایی برای گندم!

اما به گفته اسماعیل اسفندیاری‌پور، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی افزایش تسهیلات خرید تضمینی گندم کشاورزان را برای افزایش تولید گندم دلگرم‌تر می‌کند.

وی به ایسنا گفت: افزایش تولید گندم در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم افزایش بهره‌وری در تولید محصولات کشاورزی به ویژه محصولات استراتژیک همچون گندم برمبنای اقتصاد آب است.

مجری طرح گندم ادامه داد: تکرار واژه خوکفایی از نظر فنی صحیح نیست اما می‌توان امیدوار بود در سال‌های آینده به میزان مناسبی از تولید پایدار گندم دست یافت تا بتواند نیاز داخلی مصرف کنندگان را تامین کرد.

اسفندیاری‌پور گفت: شاید در تدوین استراتژی تولید محصولات کشاورزی بر مبنای اقتصاد آب دیگر ادامه کشت برنج در استان‌هایی به غیر از استان‌های شمالی اقتصادی نباشد اما تکیه بر تولید داخل برای تامین نیاز کشور به گندم از طریق افزایش بهره‌وری تولید توجیه‌پذیر است.

با توجه به اعلام ۱۰۵۰ تومان برای نرخ خرید تضمینی هر کیلو گندم برای سال آینده باید دید ۱۱ هزار میلیارد تومانی که برای خرید تضمینی حدود ۱۰٫۵ میلیون تن گندم کفایت می‌کند می‌تواند نویدبخش افزایش تولید گندم، افزایش خرید تضمینی این محصول و پایان واردات گندم‌های خارجی و فروش قاچاقی گندم‌های ایرانی به کشورهای همسایه باشد؟




 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
[h=1]مخالفت 63 تشکل مردمی با انحلال سازمان محیط زیست[/h]
شصت و سه تشکل مردمی فعال در حوزه محیط زیست کشور، مخالفت خود را با طرح ادغام سازمان حفاظت محیط زیست در وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردند.
این تشکل‌ها در بیانیه خود با اشاره به مشکلات عدیده محیط زیستی در کشور، خصوصا مشکلات دریاچه ارومیه و بحران آب، نوشته‌اند: «در این شرایط بحرانی محیط زیست کشور، ما متخصصان، کارشناسان، مشاوران، فعالان و تشکل های مردم نهاد محیط زیست، آب و منابع طبیعی ازنمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخواست می نماییم که با تعیین اولویت برای مشکلات اصلی مردم شامل آب و هوا، به یافتن راه کارهای قانونی برای حل این مشکلات کمک کنند.»

در این بیانیه، خبر ارائه طرح انحلال سازمان حفاظت محیط زیست و ادغام آن در وزارت جهاد کشاورزی «در شرایطی که سازمان حفاظت محیط زیست برای حل بحران های محیط زیست، نیازمند تقویت سازمانی، دریافت پشتوانه های قانونی محکم و تخصیص بودجه های متناسب از سوی مجلس است» خبری بهت‌آور خوانده شده و آمده است: «این طرح، سازمان حفاظت محیط زیست را که رییس آن معاون ریاست جمهوری است به زیر مجموعه ای از یکی از معاونت های وزارت کشاورزی تبدیل کرده و به تضعیف کامل آن می انجامد.»

امضا کنندگان این بیانیه، طرح ارائه شده از سوی نمایندگان را «در جهت خلاف نیازها و الزامات جامعه و مردم» دانسته‌اند که باعث «هدر رفت انرژی، منابع مالی و زمان مجلس و قوه مجریه کشور و نیز ایجاد ابهام در چرایی مطرح شدن آن، در میان مردم» است.
سازمان‌های مردمی امضا کنندگان این بیانیه از نمایندگان مجلس خواسته‌اند تا محیط زیست کشور را «بیش از این مورد بی مهری و بی توجهی قرار ندهند» و «در جهت تقویت و انسجام هر چه بیشتر سازمان حفاظت محیط زیست گام بردارند.»
امضاکنندگان این بیانیه در پایان آورده‌اند: «مسلما نمایندگان مخالف و یا موافق این طرح در حافظه مردم و تاریخ کشور ثبت خواهند شد.»
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
[h=1]ایران بیش از 400 هزار تن "گندم" از اروپا خریداری کرد[/h]
فعالان بازار غلات اعلام کردند دولت ایران اخیرا بیش از 400 هزار تن گندم از بازار جهانی خریداری کرده است.
به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، به گفته فعالان بازار غلات، محموله خریداری شده غلات ایران از روسیه و کشورهای اتحادیه اروپا مثل آلمان است که احتمالا در ماه‌های مارس تا می به ایران انتقال داده خواهند شد.این در حالی است که یک تاجر اروپایی رقم دقیق گندم خریداری شده توسط ایران را 600 هزار تن اعلام کرد که بزرگترین خرید گندم این کشور از ماه دسامبر تا کنون است.به گفته این تاجر اروپایی، ایران در حال استفاده از گشایش جدید مالی پس از لغو تحریم‌ها است تا بتواند ذخایر گندمش را افزایش دهد.ایران در دسامبر گذشته نیز 250 هزار تن گندم از مکزیک و 180 هزار تن گندم از دریای سیاه خریداری کرده بود. همچنین در ماه گذشته نیز قرار بوده 250 هزار تن گندم از آلمان به ایران صادر شود.شایان ذکر است، برخی خبرها حاکی است که به دلیل خشکسالی در ترکیه، کشاورزان ایرانی گندم تولیدی خود را به این کشور قاچاق کنند.​
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
[h=1]انتصاب در تحقيقاتي گياه پزشكي و اصلاح و تهيه نهال[/h]
روساي موسسات تحقيقاتي گياه پزشكي و اصلاح و تهيه نهال و بذر منصوب شدند.

طي احكام جداگانه اي از سوي وزير جهادكشاورزي و به پيشنهاد معاون وزير و رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي آقايان جعفر محقق نيشابوري به سمت رئيس جديدمؤسسه تحقيقات گياه پزشكي كشور و گودرز نجفيان به عنوان رئيس جديد موسسه تحقيقات اصلاح وتهيه نهال وبذر منصوب ومشغول به كار‌شدند.

همچنين در اين احكام از زحمات عسگري و سپهوند روساي سابق موسسات تحقيقاتي مذكور تشكر شده است.
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
کشف یک گونه گیاهی جدید از خانواده آفتابگردان برای نخستین بار در دنیا

کشف یک گونه گیاهی جدید از خانواده آفتابگردان برای نخستین بار در دنیا

Klasea nana، گونه‌ای جدید از جنس گل‌گندمی یا گوش‌بره است که برای نخستین بار در دنیا، توسط پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه فردوسی مشهد از استان خراسان‌رضوی جمع‌آوری شده است.

با همکاری محققان پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه فردوسی مشهد و گروه زیست‌شناسی دانشگاه بوعلی سینای همدان، یک گونه گیاهی جدید از خانواده گُل آفتابگردان (Asteraceae)، برای اولین‌بار به دنیای علم گیاه‌شناسی معرفی شد.



این گیاه که توسط محققان پژوهشکده علوم گیاهی از کوه‌های هزارمسجد، منطقه رادکان واقع در شمال‌غربی چناران جمع‌آوری شده به‌ نام Klasea nana نام‌گذاری شده است.

جنسKlasea ، پیش‌تر به‌نام Serratula شناخته می‌شد. از این جنس، 12گونه در ایران می‌روید که فقط یک گونه آن به‌ نام Klasea latifolia از خراسان گزارش شده بود. با معرفی گونه جدید، تعداد آنها در ایران به 13 و در خراسان به دو گونه افزایش می‌یابد. نام فارسی این جنس، گُل‌گندمی است؛ اما در خراسان، به گوش‌بره معروف است.


 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کارگروه مشترک مطبوعات تخصصی کشاورزی و مدیران جهاد کشاورزی تشکیل می‌شود

کارگروه مشترک مطبوعات تخصصی کشاورزی و مدیران جهاد کشاورزی تشکیل می‌شود

به گزارش کشاورزنیوز به نقل از خبرگزاری ایانا، در این نشست صمیمانه که با حضور مدیران مطبوعات تخصصی کشاورزی و محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، عبدالمهدی بخشنده، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی، عباس کشاورز، معاون بهبود تولیدات گیاهی و حسن رکنی، معاون بهبود تولیدات دامی برگزار شد، پس از اظهارات کارشناسی و حتی انتقادی برخی مدیران مطبوعات تخصصی، وزیر جهاد کشاورزی نیز انتظارات جامعه کشاورزی و حقوق مشروع آن ها را از زبان خودش منعکس کرد و با ارائه چند نمونه از مصادیق نکات مهم مدیریتی در بخش کشاورزی، از اهالی مطبوعات تخصصی خواست تا بیش از پیش در امر اطلاع‌رسانی تخصصی تأثیرگذار ظاهر شوند.

اظهارات نمایندگان مطبوعات تخصصی

پیشنهاد معرفی زیباکلام‌های بخش کشاورزی!

ابوالقاسم گلباف، مدیرمسئول ماهنامه تخصصی “دام، کشت و صنعت” به‌عنوان نخستین مطبوعاتی جمع حاضر، خطاب به محمود حجتی، با اشاره به نقش رسانه‌ها در امر گفتمان‌سازی و انتشار گزارش عملکرد مجموعه مدیران وزارتخانه گفت: حدود ۱۴۰ رسانه تخصصی کشاورزی می‌توانند در این جهت کمک حال مدیریت بخش باشند و مفید و مؤثر عمل کنند.

وی با اشاره به وجود برخی چهره‌های شاخص نظریه‌پرداز مانند مسعود مهاجر در حوزه حمل و نقل یا صادق زیباکلام در حوزه مسائل اجتماعی و… وجود برخی چهره‌ها در عرصه مطبوعات کشاورزی را فرصت مغتنمی برای ساختن چهره‌هایی مثل زیباکلام در بخش کشاورزی دانست.


نظرخواهی از وزیر، به جای نقطه‌نظر صنفی

سعید سلطانی، مدیرمسئول ماهنامه “دامداران ایران” به‌عنوان تریبون رسمی اتحادیه مرکزی دامداران ایران، بر خلاف انتظار از موقعیت خود به‌عنوان مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران برای طرح مسائل صنف دامداری بهره‌برداری شخصی یا صنفی نکرد و نظر شخص وزیر را درباره مجلات تخصصی و این که آیا تاکنون توانسته‌اند کمکی کنند یا خیر جویا شد و در عین حال خواستار شنیدن نقطه‌نظرات وزیر در این باره شد.


درخواست تعیین استراتژی اطلاع‌رسانی

محمدرضا جمشیدی، مدیرمسئول ماهنامه “اقتصاد سبز” نیز خواستار تعیین استراتژی روشن برای برون‌رفت از وضع موجود شد و با اشاره به وضع اسفناک نبود آمار متقن و قابل اتکا برای برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت اقتصادی، به برگزاری جلسات ماهانه عبدالمهدی بخشنده، معاون برنامه‌ریزی وزیر جهاد کشاورزی در دوره گذشته وزارت محمود حجتی اشاره کرد که وی در آن جلسات، گزارش روشنی از عملکرد و برنامه‌های در دستور کار وزارتخانه به برخی فعالان رسانه‌ای ارائه می‌کرد.


درخواست از وزیر و معاونان، برای اختصاص دو ساعت وقت هفتگی برای مطالعه مجلات تخصصی

منصور انصاری، قائم مقام مدیرمسئول ماهنامه “دامپروران” نیز در این نشست ابراز عقیده کرد: به‌نظر اینجانب بر خلاف تمایل خود شخص وزیر جهاد کشاورزی که خواستار حساس شدن افکار تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران نسبت به کشاورزی است، متأسفانه این حساسیت هنوز در وزارت جهاد کشاورزی وجود ندارد و مصداق آن هم استفاده نشدن از رسانه‌های تخصصی کشاورزی در قالب یک مصوبه از سوی شورای اطلاع‌رسانی وزارتخانه برای انعکاس مطالبات دوجانبه معاونت‌های وزارتخانه و رسانه‌ها به یکدیگر است.

وی با ابراز تأسف از اینکه بعد از جلسه نخست با وزیر، تاکنون نتیجه‌ای قابل استناد در قالب یک صورت‌جلسه تدوین نشده است، درخواست کرد که به‌طور نمونه برای همین نشست صورت‌جلسه‌ای گذاشته شود که در آن مثلاً مقرر گردد معاونان وزیر هفته‌ای دو ساعت و شخص وزیر هفته‌ای یک ساعت، مطالب مجلات تخصصی را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند و این امر در قالب یک آیین‌نامه از سوی دبیر شورای اطلاع‌رسانی منشاء اثر شود.


استفاده کارآمد از حلقه مشاوران مطبوعاتی

مدیرمسئول ماهنامه “کشاورز” نیز سخنران دیگر این نشست بود که با استناد به تجربه کشورهای توسعه‌یافته در امر کشاورزی اقتصادی و موفق، خواستار استفاده جدی وزیر جهاد کشاورزی از حلقه کارآمد مشاوران مطبوعاتی و دارای ارتباطات در حوزه تولیدی شد.

وی با بیان اینکه برای این مشاوره نیز مشاوران مطبوعاتی وزیر ریالی دریافت نخواهند کرد، به مثالی از بازدید وزیر کشاورزی یکی از کشورهای اروپا از ایران استناد کرد که پیرو آشنایی قبلی در دوران تحصیل در آلمان، وقتی به ایران آمده بود و ملاقاتی با عیسی کلانتری داشت، طی آن چند روز از وی به‌عنوان مشاور در نقطه مقابل هیأت ایرانی استفاده کرد؛ در حالی که وقتی وزیران کشاورزی از ایران راهی یک کشور خارجی مثل همین جشنواره هفته سبز برلین یا… می‌شوند، از چند مطبوعاتی آشنا به روابط آن کشور استفاده نمی‌کنند.


پیشنهاد برگزاری نمایشگاه و جشنواره‌ای مشابه هفته سبز برلین

علیرضا صفاخو، سردبیر خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) نیز، به‌عنوان یکی از سخنرانان در نشست مطبوعات تخصصی کشاورزی با وزیر جهاد کشاورزی، ضمن انعکاس تغییر رویکرد اطلاع‌رسانی کشاورزی از قول صاحب‌نظران خبری حوزه کشاورزی و پیام‌های آنها در ایانا، از خشنودی و بهبود اعتماد اطلاع‌رسانی خبرگزاری ایانا نزد مخاطبانی که طی دو دوره گذشته، رویکرد این خبرگزاری را مجیزه‌گوی مدیران وزارت جهاد کشاورزی می‌دیدند، اما حالا به انعکاس دیدگاه‌های انتقادی از خود وزارت جهاد کشاورزی نیز مبادرت می‌ورزد، خبر داد و سعه‌صدر مدیریت ارشد وزارت جهاد کشاورزی دولت یازدهم را در تحقق این امر مثبت، حائز اهمیت دانست.

وی با پیشنهاد اینکه برگزاری نمایشگاه و جشنواره‌ای نظیر هفته سبز برلین در ایران و با پوشش خبری و تصویری هنرمندانه و گسترده داخلی و جهانی، می‌تواند به افزایش حساسیت‌های عمومی و متعاقب آن همراهی جدی‌تر تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران اقتصادی و حتی اجتماعی کشور به کشاورزی اثرگذار باشد، در ادامه خواستار استفاده بیشتر از نتایج مأموریت وزیر به هفته سبز برلین و سایر نشست‌های مشابه در برنامه‌های مشابه به جامعه داخل نیز شد.

سردبیر ایانا در ادامه، نظر وزیر جهاد کشاورزی را در مورد درخواست‌هایی که مبنی بر لزوم پیگیری حقوقی تخلفات دولت دهم مبنی بر مواردی مانند سلب اختیار سازمان دامپزشکی از قرنطینه کارآمد در قبال واردات لجام گسیخته دام‌های آلوده به سویه‌های تازه تب برفکی به کشوردر سال ۸۹ را ارائه می‌کنند، جویا شد.

بنا بر این گزارش، البته در این نشست جمع دیگری از مدیران مطبوعات تخصصی مانند بابک کلانی، مدیرمسئول ماهنامه سبزینه، یوسف قریب، مدیرمسئول ماهنامه دهاتی، وجوهی، نماینده ماهنامه صدای کشاورز، میرزایی، مدیرمسئول ماهنامه باغدار و… نیز پیشنهادات خود را ارائه کردند.


نقطه‌نظرات حجتی/ هر هفت دقیقه یک دانش‌آموخته کشاورزی فارغ‌التحصیل می‌شود و…

بنا بر این گزارش، در ادامه نشست، وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به پیشنهادات و درخواست‌های مطرح‌شده با اشاره به لزوم حساس شدن مسئولان، بهره‌برداران و مردم نسبت به افزایش بهره‌وری و دغدغه‌های تولید کشاورزی و غذا، گفت: به‌طور قطع اگر حساسیت‌ها نسبت به کشاورزی زیاد نشود، تک‌جمله‌های بمنتشر شده بخش کشاورزی در لابه‌لای هزارتوی اخبار سایر حوزه‌ها، مفقود خواهد شد.

لذا در همین راستا، حجتی استفاده از رسانه‌ها برای تحقق این امر مهم را پیشنهادی سازنده و معقول دانست.

حجتی در مورد سیاست‌های روز توسعه کشاورزی در دنیا با توجه به حضور ۸۰ وزیر کشاورزی دنیا در هفته سبز برلین آلمان گفت: در آلمان مشخص بود که همه تنها راه نجات بخش کشاورزی را تمرکز روی زنجیره تولید می‌دانند و در واقع به زعم آنها، تولید کشاورزی زنجیره است و فقط در مزرعه خلاصه نمی‌شود.

حجتی با بیان اینکه اگر فقط بتواند همین یک مأموریت مهم را در جهاد کشاورزی انجام دهد، یکی از اصلی‌ترین کارهای مهم و ماندگار مفید برای جامعه کشاورزی را انجام داده است، افزود: در واقع اگر این مسئله حل نشود، نمی‌توان تولید را تولید پایداری دانست و در این زمینه چون کشاورز در روستا است، در صورت ملاحظه نشدن خدمات پیشین و پسین تولید به‌صورت نظام‌مند و تولید با ملاحظه فاکتورهای بهره‌وری، نمی‌توان کشاورزی پایداری داشت.

وزیر جهاد کشاورزی دولت‌های هشتم و یازدهم؛ با بیان اینکه ملاحظاتی مانند میزان دقیق و لازم ذخایر محصولات کشاورزی و یا شرایط قیمتی نیز از نکاتی است که باید مورد مداقه قرار گیرد، در مورد اهمیت انعکاس صدای کشاورزان از طریق رسانه‌ها اظهار داشت: نشریات تخصصی، هم در امر ترویج و هم در انتقال صدای کشاورزان به مسئولان و متقابلاً صدای بقیه به کشاورزان، می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند.

وزیر جهاد کشاورزی با تأیید اینکه کشاورزان ازجمله اقشار جامعه هستند که صدای آنها بازتاب گسترده‌ای ندارد، افزود: به‌طور نمونه در همین آیین تجلیل از کشاورزان پیشرو دیدید که تولیدکننده نمونه چغندر با ۱۷۰ تن در هکتار و در سطح هفت هکتار معتقد بود “صدای من کشاورز در میان هیاهوی صدای فوتبال و سایر اخبار عمومی مفقود است و به گوش کسی نمی‌رسد”.

حجتی با بیان این که صدای کشاورزان حتی اگر نسبت به مدیریت وزارت جهاد کشاورزی، تند ابراز شده باشد، باید منتشر و منعکس شود، گفت: انعکاس این صداها و مدیریت آن ها با سعه‌صدر بالا – حتی اگر در مواردی قابل اجرا نباشد – در بلندمدت به نفع مملکت است.

وزیر جهاد کشاورزی، بخشی از صدای اعتراض کشاورزان را به عمق دغدغه‌ها و فشارهای کاری آنها مرتبط دانست که بر خلاف بیشتر اصناف روز تعطیل ندارند، چه در روز شادی باشد و چه در روز عزا.

حجتی با بیان این که با وجود تمام این تنگناها، دسترنج کشاورزان به بهای غیرمنصفانه از چنگ آن ها درآورده می‌شود، گفت: این در حالی است که کشاورزان از یارانه مترو، برق یا بنزین شهرنشین‌ها بهره نمی‌برند.
تفاوت جایگاه بیمه تجاری با بیمه حمایتی حجتی که تأثر را می‌شد به وضوح از خط و خطوط درهم تنیده چهره‌اش، هنگام بیان این کلمات مشاهده کرد، به دغدغه همیشگی خود اشاره کرد که اهمیت تمایز قائل نشدن جایگاه بیمه تجاری با بیمه‌های حمایتی و یارانه‌ای از بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه وقتی به‌صورت غافلگیرانه‌ای همه هستی کشاورز در زیر برف و سرما یا مواقع خشکسالی در معرض نابودی است، چگونه می‌توان انتظار داشت که بیمه آنها به‌صورت تجاری دیده شود!؟

وی ادامه داد: چطور کسی انتظار دارد که من طرحی را ارائه کنم که بیمه کشاورزی، عین بیمه تجاری باشد و مشابه بیمه سرقت خودرو یا آتش‌سوزی به آن نگاه نشود! کمااینکه در مورد بیمه سرقت یا آتش‌سوزی، شرایط مطمئنی مانند قفل مرکزی یا پارکینگ و… برای بیمه گر فراهم است.

حجتی در این راستا توصیه کرد تا تشکل‌های کشاورزی و دامداری و مرغداری از طریق تعاونی‌ها و ایجاد شرکت بازرگانی بر اساس قانون تجارت، از مدیران مجرب و متخصص برای جذب و مدیریت منابع مالی متعدد استفاده کنند تا یک فرد خاص یا چند نفر معدود ،نبض جریان تأمین نهاده‌های آن ها را در بازار در دست نگیرند. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه برای حجم انبوه جذب دانش‌آموختگان کشاورزی هم متأسفانه از وزارت جهاد کشاورزی برنامه نیاز گرفته نشده بود، اعلام کرد: در حال حاضر هر هفت دقیقه یک دانش‌آموخته کشاورزی فارغ‌التحصیل می‌شود.

وی در این باره نقش فعالیت هوشمندانه سازمان‌های نظام مهندسی کشاورزی در استان‌ها و همچنین کلینیک‌های گیاه‌پزشکی و… را مشروط بر اینکه به فروش خدمات مهر زنی مبادرت نکنند و از این فرصت ها بازاری برای خودشان درست نکنند، حائز اهمیت دانست.

بنا بر این گزارش، حجتی در مورد درخواست ارائه‌شده از سوی سردبیر ایانا، مبنی بر درخواست برخی صاحب‌نظران پیرامون پیگیری حقوقی مدیرانی از دولت دهم که در تخلفاتی مانند واردات لجام‌گسیخته دام زنده و بیمار بدون ملاحظه قوانین قرنطینه مبادرت به سودجویی از فاصله قیمتی آن می‌کردند، گفت: من معتقدم به جای درگیر شدن اذهان با اشتباهات گذشتگان، از این به بعد باید مکانیسم کار را در مجموعه جهادکشاورزی باید به‌گونه‌ای طراحی کرد که چنین فجایعی با آمدن و رفتن مدیران هر دولت بروز نکند. در واقع مهم این است که راه هرگونه سوءاستفاده یا سهل‌انگاری‌هایی را که می‌تواند به سرمایه های جامعه کشاورزی یا دامداری آسیب وارد کند، بست.

حجتی در مورد پیشنهاد دیگر سردبیر خبرگزاری ایانا، مبنی بر فراهم کردن شرایط برگزاری نمایشگاه و جشنواره ای با شکوه در حوزه کشاورزی و غذا، مانند هفته سبز برلین، آن را به تصمیم‌گیری کارشناسی در همان کارگروه در دست تأسیس حوزه اطلاع‌رسانی بخش کشاورزی منوط کرد تا تمام شرایط لازم برای هرگونه تصمیم‌گیری ملاحظه شود.


محورهای تشکیل کارگروه اطلاع‌رسانی مطبوعات تخصصی و جهاد کشاورزی

بنا بر این گزارش، در بخشی از نشست، عباس کشاورز، معاون جدید بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی، با بیان این که جهت تعیین استراتژی اطلاع‌رسانی چهار موضوع می‌تواند محور کار قرار گیرد، آنها را به این شرح برشمرد:

الف) چگونگی کمک این خانواده در سیاست‌گزاری‌های بخش کشاورزی؛
ب) انتظار تحلیل‌های موضوعی برای جامعه و گروه‌های هدف؛
ج) اطلاع‌رسانی یافته‌های نوآورانه؛
د) کمکی که رسانه‌ها می‌توانند در جهت افزایش دانش بهره‌برداران داشته باشند.
بنا بر این پیشنهاد مقرر شد تا کارگروه مشترکی متشکل از حدود پنج نماینده مطبوعات تخصصی کشاورزی و تیمی سه‌ یا چهار نفره از وزارت جهاد کشاورزی روی پیشنهادهای سازنده استفاده از اهرم اطلاع‌رسانی در افزایش حساسیت‌های جامعه تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر کار کنند.


بریده‌جراید دو هفته یک‌بار از مطبوعات تخصصی

البته در بخشی از نشست، وقتی مدیریت ماهنامه دامپروران پیشنهاد اختصاص وقتی برای مطالعه مجلات تخصصی به وزیر و معاونان را داد، شاهرخ رمضان‌نژاد رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی که طی مدت کوتاه حضورش تحرک خوبی را به نظام اطلاع رسانی حوزه وزارتی و حتی رسانه های غیر دولتی داده است، به تصمیم این مرکز برای تهیه بولتنی از تحلیل‌ها و سرمقاله‌های ماهنامه‌های تخصصی برای ارائه به وزیر و معاونان طی فاصله زمانی دو هفته یکبار خبر داد.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
نمایش توانمندی های ایران در نمایشگاه کشاورزی ایتالیا

نمایش توانمندی های ایران در نمایشگاه کشاورزی ایتالیا

هشت شرکت ایرانی در یکصد و یازدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی ایتالیا که یکی از بزرگ ترین رویدادهای صنعت کشاورزی در این کشور محسوب می شود، دستاوردها و توانمندی های خود را به نمایش گذاشتند.

به گزارش کشورزنیوز به نقل از ایرنا، این نمایشگاه در چهار بخش نوآوری و تکنولوژی های جدید، انرژی و تولید آن از منابع بازیافتی، باغات و درختان میوه ،از هفدهم تا بیست و یکم بهمن ماه در شهر ورونا در شمال ایتالیا برگزار شد.

مسوولان این نمایشگاه با ابراز خرسندی از حضور فعالان ایرانی، خواستار تقویت همکاری های دو جانبه در این بخش شدند.

در این دوره از نمایشگاه صنایع کشاورزی علاوه بر کشورهای اروپایی و آمریکا، نمایندگانی از کشورهای ترکیه، روسیه، اوکراین، مراکش، چین و آفریقای جنوبی نیز حضور داشتند.

درنمایشگاه امسال صنایع کشاورزی در شهر ورونا که بهترین در ۱۰ سال اخیر به شمار می رود، یک هزار شرکت ایتالیایی و خارجی از ۱۰۳ کشور جهان شرکت کردند و شهر ورونا در این مدت تبدیل به پایتخت کشاورزی ایتالیا و جهان شد و بیش از ۱۴۰ هزار نفر از آن بازدید کردند.

گفتنی است که درآمد بخش کشاورزی ایتالیا به ۲۵۰ میلیارد یورو در سال می رسد که ۳۵ میلیارد یوروی آن را صادرات تشکیل می دهد. درایتالیا مجموعا ۷۷۸ هزار شرکت در بخش های مختلف صنایع کشاورزی فعالیت می کنند.

در آیین افتتاح این نمایشگاه، همچنین وزرا و مقام های برخی از کشورها از جمله سید محمد جوزی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.
 

*E.Kh*

عضو جدید
مرکبات نیاز به تدوین طرح جامع دارد

مرکبات نیاز به تدوین طرح جامع دارد




تولید چهار میلیون و 500 هزار تن مرکبات در کشور، مزیت نسبی فوق‌العاده‌ای است که باید با تدوین طرح جامع، مبدل به ارزش اقتصادی کشور شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: ایران بر تولید محصولات کشاورزی به‌ویژه محصولات باغی و مرکبات دارای مزیت نسبی است که هنوز شناخته نشده و تبدیل به فرصت اقتصادی نشده است.


حسین نیازآذری افزود: نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی در بسیاری از مسافرت‌های خود، از استقبال کشورها برای صادرات مرکبات خبر می‌دهند، این در حالی است که در ایران طرحی برای ساماندهی مرکبات و قرار دادن آن در خط صادراتی کشور وجود ندارد.


وی خاطرنشان کرد: هرچند جلساتی با سازمان توسعه تجارت گذاشته شده و لزوم بازنگری در صادرات محصولات کشاورزی گفته شده است، اما به‌نظر می‌رسد مرکبات مشخصاً نیازمند طرح جامعی است که بتواند از مرحله تولید تا بسته‌بندی و صادرات را ساماندهی کند.

قیمت پایین ذخیره‌سازی، مرکبات را زیر برف برد
نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قیمت پایین ذخیره‌سازی مرکبات باعث شد کشاورزان انگیزه‌ای برای برداشت مرکبات تولیدی خود نداشته باشند و در نتیجه حجم قابل توجهی از مرکبات در باغ‌ها روی درخت زیر برف ماند.


نیازآذری تصریح کرد: اکنون مرکبات تولیدی شمال با داشتن واریته‌های گوناگون و ارقام رسمی، جزء کیفی‌ترین ارقام مرکبات دنیا به‌شمار می‌روند، اما جای بسی تعجب است که این میوه در صدر ارزان‌ترین قیمت‌ها قرار دارد.


وی یادآور شد: اگر دولت هرچه سریع‌تر برای صادرات این محصول مشوق در نظر بگیرد و بازار از حالت اشباع خارج شود، به تبع آن قیمت ذخیره‌سازی مرکبات و همچنین سلف‌خری افزایش پیدا کرده و مبدل به یک فرصت اقتصادی خواهد شد.

مرکبات جذب کارخانه‌های فرآوری نمی‌شوند
این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که با وجود تولید چهار میلیون و 500 هزار تن چرا کنسانتره پرتقال وارد می‌شود، تأکید کرد: انتظار می‌رود با اجرای قانون انتزاع و مدیریت واردات، وزنه حمایت از تولیدات داخلی در بخش باغی نیز متوجه مرکبات شود.


نیازآذری اظهار داشت: جای تأسف بسیار است که با وجود حجم بالای تولید مرکبات، همچنان کنسانتره مورد نیاز صنایع آبمیوه از خارج کشور وارد می‌شود و مرکبات تولید داخلی، جذب صنایع فرآوری نمی‌شوند.


وی همچنین گفت: به‌نظر می‌رسد اینکه ارقام رسمی در تولید مرکبات در اولویت قرار گرفته و ارقام صنعتی تولید نمی‌شود، بهانه‌ای بیشتر نباشد، چرا که در زمان حاضر قیمت مرکبات در پایین‌ترین رنج انواع میوه قرار دارد و در صورتی که صنایع تبدیلی متمایل به استفاده از مرکبات تولید داخلی باشند، با حضور در باغ‌ها و انعقاد قرارداد با باغداران، امکان تأمین مرکبات به قیمت مناسب‌تر را نیز دارا هستند.


نیازآذری در ادامه افزود: به‌نظر می‌رسد واردات کنسانتره پرتقال، سود بیشتری نصیب واردکنندگان می‌کنند؛ لذا به بهانه‌های واهی، پرتقال داخلی خریداری نمی‌شود.
وی اظهار امیدواری کرد که مجمع نمایندگان شمال کشور با تدوین طرح جامعه ساماندهی مرکبات برای همیشه وضعیت مرکبات داخلی را از شرایط فعلی خارج کند./

منبع: ایانا
 

*E.Kh*

عضو جدید
مزرعه‌دار خوش سلیقه + تصویر

مزرعه‌دار خوش سلیقه + تصویر



کشاورزنیوز – یک مزرعه دار اهل دوون (devon) انگلستان با قرار دادن سیفی جات خود در قالب هایی به شکل قلب قرار داده تا بتواند محصولاتی فانتزی به دست آورد و عاشقان هم بتوانند هدایایی سالم تهیه کنند و به یکدیگر هدیه بدهند….


به گزارش ایسنا، پارسینه به نقل از «ایران ناز» نوشت: حالا این قلب‌های سبز و سرخ را می توانند قلب‌هایی که برای یکدیگر می‌تپند به هم هدیه بدهند!
علاوه بر این از این میوه‌ها و صیفی‌جات می‌توان در برخی غذاها و سالادها استفاده کرد.


این کشاورز، میوه‌ها و سبزیجاتی مثل خیار، گوجه فرنگی، کدو تنبل، لیمو، ماندارین، پرتقال، بادنجان و کدو را در قالب‌هایی به شکل قلب و با اندازه‌های مختلف قرار داده است و می‌گوید بین یک هفته تا سه ماه صبر کرده تا قلب‌هایش به ثمر نشسته است.


محصولات باغی


محصولات باغی


انتهای پیام
 

*E.Kh*

عضو جدید
عملکرد سازمان چای تاکنون مثبت بوده است/

عملکرد سازمان چای تاکنون مثبت بوده است/



عملکرد سازمان چای تاکنون مثبت بوده است/ پرونده‌ای که منجر به احیاء در محاکم قضایی شود، به‌دست هیأت نرسید
هیأت تحقیق و تفحص از سازمان چای، عملکرد این سازمان طی چهار - پنج سال اخیر را بررسی می‌کند و گزارش‌های رسیده تاکنون حاک از عملکرد مثبت این سازمان بوده است.

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از سازمان چای در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: پس از بودجه و تعطیلات کمیسیون به‌خاطر رسیدگی به بودجه سنواتی 93، هیأت تحقیق و تفحص جلسات خود را از هفته آینده آغاز خواهد کرد.
شریعت‌نژاد افزود: در حال حاضر منتظر جمع‌آوری اطلاعات هستیم و فراخوان به همه نهادها و سازمان‌های مرتبط داده شده است تا برای تحلیل گزارش از عملکرد سازمان چای در هیأت آماده شوند.
وی خاطرنشان کرد: این هیأت عملکرد سازمان چای طی چهار - پنج سال اخیر را رسیدگی می‌کند و پیش از آنکه شرکت چای متولی چای شمال بوده است، مرتبط با ابعاد تحقیق و تفحص نخواهد بود.
شریعت‌نژاد ادامه داد: هرچند ابهاماتی درباره نحوه واردات بی‌رویه و قیمت‌گذاری پایین به این هیأت ارسال شده، اما هنوز پرونده‌ای که امکان احیای آن در محاکم قضایی باشد، به‌دست این هیأت نرسیده است.
وی تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد عملکرد سازمان چای در زمان رسیدگی مثبت بوده و آنچه باعث بحران در وضعیت چای داخلی شده است، در بخش تأمین منابع و بدنه اصلی هیأت دولت و معاونت برنامه‌ریزی باید جستجو شود.

نگاه حمایتی دولت از چای در سال 93 قوی‌تر است
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: به‌نظر می‌رسد نگاه حمایتی دولت در سال 93 به بخش چای قوی‌تر از سال جاری باشد.
شریعت‌نژاد تأکید کرد: تلاش می‌کنیم قیمت خرید تضمینی برگ درجه دو مورد تجدید نظر قرار گیرد و مهم‌تر آنکه مطالبات چایکاران به‌موقع پرداخت شود./

منبع: خبرگزاري ايانا
 

*E.Kh*

عضو جدید
افزایش بروز بیماری‌های قارچی و باکتریایی بعد از بارش‌های اخیر

افزایش بروز بیماری‌های قارچی و باکتریایی بعد از بارش‌های اخیر


در مناطقی بارش وجود داشته، امکان بروز بیماری‌های قارچی و باکتریایی افزایش یافته است؛ لذا کشاورزان با مشورت کارشناسان گیاهپزشکی اقدام به مبارزه کند.

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: در استان‌های غربی کشور در انبارهای سیب‌زمینی علاوه بر کنترل دما، از تهویه مطبوع استفاده کرده و غده‌های سیب‌زمینی پوسیده و گندیده را از غده‌های سالم جداسازی کنند.
مسعود حقیقت افزود: در این مناطق از کودهای فسفاته، پتاسه و حیوانی پوسیده به روش چال‌کود استفاده شود.
وی خاطرنشان کرد: در استان‌های شمالی کشور از روز سه‌شنبه به بعد، هرس باغ‌های زیتون، چای و توت و مبارزه مکانیکی با انواع علف‌های هرز انجام شود.
حقیقت ادامه داد: در استان گلستان نیز کشاورزان از روز پنج‌شنبه به بعد کشاورزان در مزارع گندم، جو و کلزا با علف‌های هرز مبارزه و از کود سرک استفاده کنند.
وی تصریح کرد: در استان‌های خراسان شمالی و رضوی از محلول بردو یا به‌وسیله پوشش تنه درختان از باغ‌ها در مقابل خسارات جوندگان و یخبندان محافظت کنند.
رئیس اداره هواشناسی کشاورزی کشور یادآور شد: در استان‌های واقع در دامنه جنوبی البرز شامل قزوین، تهران و شمال سمنان از کودهای فسفاته، پتاسه و حیوانی پوسیده شده به روش چال‌کود استفاده کرده و از کودهای ازته در مزارع غلات در روزهای گرم استفاده کنند.
حقیقت تأکید کرد: باغداران پسته برای جمع‌آوری آفات سوسک سرشاخه‌خوار از چوب‌های نیمه‌خشک استفاده کرده و در باغ‌های پسته رقم اکبری اقدام به پاشیدن روغن و لک کنند.
وی اظهار داشت: در استان‌های مرکزی کشور کشاورزان از هرگونه انتقال و کاشت نهال تا گرم شدن هوا خودداری کرده و در ساعات گرم روز برای مبارزه با علف‌های هرز مزارع غلات اقدام کنند.
حقیقت همچنین گفت: کشاورزان در مناطق جنوبی کشور برای در امان ماندن مزارع گوجه‌فرنگی و جالیز در مقابل بیماری‌های قارچی و باکتریایی از قارچ‌کش‌های مناسب بعد از اتمام بارش‌ها استفاده شود.
وی در پایان افزود: در مناطق غربی کشور، کشاورزان تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت عوامل بیماری‌زای قارچی و باکتریایی در مزارع گوجه‌فرنگی، جالیز و مرکبات اقدام کنند./

منبع: خبرگزاري ايانا
 

*E.Kh*

عضو جدید
مهندس‌ناظران گندم استخدام نشدند/ این بار بهانه نداشتن بودجه است

مهندس‌ناظران گندم استخدام نشدند/ این بار بهانه نداشتن بودجه است


مهندس‌ناظران گندم استخدام نشدند/ این بار بهانه نداشتن بودجه است
در حالی که بر اساس قانون تا پایان امسال باید 10 هزار ناظر گندم استخدام می‌شد، یک مهندس ناظر گندم گفت: از استخدام مهندس ناظران گندم خبری نیست و مسئولان می‌گویند: بودجه نداریم.


یک مهندس ناظر گندم طی تماس تلفنی به خبرنگار فارس گفت: در حالی که مقدمات ثبت‌نام، گزینش، مصاحبه، سوءپیشینه و انگشت‌نگاری استخدام در سازمان‌های تابعه وزارت جهاد کشاورزی را انجام داده‌ایم اما همچنان استخدام نمی‌کنند و مسئولان می‌گویند بودجه نداریم.


این مهندس ناظر گندم که از سال 85 در منطقه همدان ناظر گندم است، گفت: هفته گذشته هم در اعتراض به عدم استخدام ناظران گندم و اجرا نکردن قانون مصوب "استخدام 10 هزار ناظر گندم" مقابل مجلس تجمع کردیم.


وی ادامه داد: مسئولانی از کمیسیون کشاورزی مجلس آمدند و در اعتراض تجمع‌کنندگان گفتند: بودجه‌ای برای استخدام وجود ندارد.


به گفته ناظر گندم، پیش از این نیز خبرهای متفاوتی از بودجه استخدام ناظران گندم 12 میلیارد، 30 میلیارد و 126 میلیارد تومان از سوی مسئولان مختلف وجود داشت که هیچ کدام عملی نشده است.


این ناظر گندم که نخواست نامش فاش شود گفت: طی سالها با حقوق‌ کمتر از حداقل حقوق کارگری ساختیم و اکنون بعد از سالها قانون مصوب مجلس را نیز عمل نمی‌کنند.


بر اساس قانون استخدام مهندسان ناظر تولیدات کشاورزی، دولت موظف است، از تاریخ تصویب این قانون و حداکثر ظرف سه سال با رعایت حکم بند (ج) ماده (24) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8 مهر ماه 1386 تعداد 10 هزار ناظر بخش کشاورزی و منابع طبیعی با تحصیلات کارشناسی و بالاتر و عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی را که از سال زراعی 1382 تا زمان تصویب این قانون حداقل دو سال سابقه فعالیت مستمر در زمینه منابع طبیعی و تولید محصولات راهبردی و اساسی بخش کشاورزی داشته باشند و یا در تعاونی تولید به عنوان مدیر و یا کارشناس فعالیت نموده و در مدیریت جهاد کشاورزی استان‌ها، شهرستان‌ها و یا مراکز خدمات کشاورزی دارای سوابق مشارکت و نظارت در امور یاد شده باشند و یا با معرفی سازمان نظام مهندسی کشـاورزی و منابع طبیعی‌ و یا شرکت‌های خدمات فنی و مشاوره‌ای توسط جهاد کشاورزی استان‌ها اشتغال به کار داشته و به صورت مستقیم بر محصولات اساسی و راهبردی کشاورزی نظارت داشـته‌اند، با رعایت ماده (46) قانون مدیریت خدمات کشوری و شرایط عمومی استخدامی کشور در پست‌های عملیاتی و نظارتی جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و یا مراکز خدمات کشاورزی استخدام کند.


بر اساس قانون 10 هزار فارغ‌التحصیل کشاورزی مهندس ناظر گندم تا پایان امسال باید استخدام شوند.


انتهای پیام/م
 

*E.Kh*

عضو جدید
واردات 7.2 میلیون تن گندم محقق نشد / تولید باید در وزارت کشاورزی مدنظر قرار گیرد !

واردات 7.2 میلیون تن گندم محقق نشد / تولید باید در وزارت کشاورزی مدنظر قرار گیرد !


در نشست صبحانه وزیر کشاورزی و اتاق ایران مطرح شد / واردات 7.2 میلیون تن گندم محقق نشد
/ تولید باید در وزارت کشاورزی مدنظر قرار گیرد




در نشست صبحانه وزیر جهاد کشاورزی و فعالان اقتصادی اعلام شد که میزان واردات گندم از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت محقق نشده و همچنین فعالان بخش خصوصی خواستار در اولویت قرار گرفتن تولید محصولات کشاورزی در کشور شدند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشست صبحانه کاری محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با فعالین بخش خصوصی صبح امروز با حاشیه‌های فراوانی برگزار شد.


در این نشست که به دلیل طولانی شدن مذاکرات بین بخش خصوصی و وزیر جهاد کشاورزی با تاخیر زیادی همراه بود محسن جلال‌پور نایب رییس اتاق بازرگانی ایران به جای غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی در جمع خبرنگاران حضور پیدا کرد.


وی با بیان این‌که جلسه با صحبت‌های کشاورزی در زمینه مسائل کاری برگزار شد گفت: در طی این جلسه قرار شد مرکز اصلی بررسی و تحقیقات در زمینه آب و کشاورزی برای اولین بار در اتاق ایران زیر نظر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تشکیل شود.


جلال پور ادامه داد: همچنین در معاونت باغبانی قرار شد کسانی از بخش خصوصی که می توانند امکان ظرفیت بیشتر را فراهم کنند از سوی فعالیت‌های اقتصادی حضور داشته باشند.


نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این‌که در جلسه امروز فعالین بخش خصوصی و وزیر جهاد کشاورزی موضوع بهره وری و استفاده ویژه از آب مورد بحث قرار گرفت گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید با واقعیت‌ها در زمینه بهره وری و استفاده ویژه از آب رو به رو شده و نگاه کلان‌تر، جامع‌تر و کارشناسانه‌تری در این زمینه داشته باشد.


وی با بیان این‌که در این جلسه توافق شد که موضوع تولید در وزارت جهاد کشاورزی مدنظر قرار گیرد، خاطرنشان کرد: تولید بهینه، تولید برای فروش و تولید در راستای تهیه مصرف باید از اهداف وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.


جلال‌پور تصریح کرد:‌ فعالین بخش خصوصی در این جلسه مطرح کردند که باید به موضوع تولید در زمینه کشاورزی نگاه جهانی داشته باشیم.


7.2 میلیون تن واردات گندم محقق نشد


در ادامه این نشست وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که میوه شب عید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ذخیره شده و کمبودی در این زمینه نداریم، بیان کرد: ذخیره سازی مرکبات شب عید تماما از محل تولید وارد شده و به هیچ عنوان برای تامین شب عید واردات نداریم.


وی همچنین با تاکید بر این‌که واردات میوه همچنان ممنوع است درباره وضعیت واردات گندم از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: قرار بود 7.2 میلیون تن گندم از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد شود ولی این رقم هنوز محقق نشده است.


در حاشیه این نشست حضور خبرنگاران به عنوان زینت المجالس مطرح و مورد انتقاد شدید قرار گرفت.


همچنین روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران در طی بحث‌هایی با برخی خبرنگاران اذعان کرد که وزیر باید پاسخگوی تشکل‌ها باشد نه پاسخگوی خبرنگاران!


انتهای پیام
 

آریوداد

عضو جدید
تخم مرغ گیاهی به بازار آمد



محققان با استفاده از پشتوانه مالی یکی از ثروتمند ترین مردان آسیا توانستند تخم مرغ مصنوعی بسازند. این تخم مرغ در حال حاضر در نوعی سس مایونز در آمریکا استفاده می‌شود و این شرکت در نظر دارد فروش این تخم مرغ را جهانی کند.

به گزارش شبکه خبر، این تخم مرغ مصنوعی که از گیاهان ساخته شده است می تواند در انواع غذاها از جمله کیک و سس مایونز به جای تخم مرغ معمولی مورد استفاده قرار گیرد. این شرکت ۲۳ میلیون دلار برای تولید این تخم مرغ مصنوعی هزینه کرده است. هدف اصلی از ساخت این تخم مرغ جایگزین کردن حیوانات با گیاهان است.

در ساخت این تخم مرغ از گیاهانی استفاده شده است که به آسانی رشد کرده و زمانی که با هم مخلوط می شوند، طعم طبیعی، ارزش غذایی و خواص تخم مرغ طبیعی را داشته باشند. برای ساخت این تخم مرغ از ۱۲ گونه گیاه از جمله یک نوع نخود که در حال حاضر به طور گسترده ای در کانادا رشد می کند، همچنین نوعی لوبیا از جنوب آسیا استفاده شده است.

به گفته کارشناسان با افزایش جمعیت در جهان، روش های نوین و اختراعاتی این چنین که کارآمد بوده و سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند می تواند کیفیت زندگی را افزایش دهد. این شرکت آمریکایی که Hampton Creek نام دارد با استفاده از پشتوانه مالی لی کا- شینگ یکی از ثروتمند ترین مردان آسیا این تخم مرغ مصنوعی را ساخته است.
 

*E.Kh*

عضو جدید
تولید سیب زمینی "تراریخته" / مقاوم ترین محصول در برابر آفت بادزدگی

تولید سیب زمینی "تراریخته" / مقاوم ترین محصول در برابر آفت بادزدگی

دانشمندان انگلیسی سیب زمینی تراریخته ای تولید کرده اند که در برابر بزرگ ترین خطر و بیماری سبزیجات مقاوم است.

آزمایش سه ساله این سیب زمینی تراریخته نشان می دهد که این محصول در برابر "بادزدگی" مقاوم است و با وجود این آفت می تواند رشد کند.
این بیماری که طی چندین نسل، کشاورزان را درگیر کرده است، موجب قطحی سیب زمینی در ایرلند در سال های 1840 میلادی شد.

پیش از کشت تجاری این محصول تراریخته، اتحادیه اروپا باید آن را به تایید و تصویب برساند.

سیب زمینی ها بویژه به بادزدگی که یک بیماری قارچی است آسیب پذیر هستند. این بیماری در شرایط مرطوب و اغلب در فصل رشد در اروپا بروز می کند.

این عفونت به سرعت رشد می کند و تاثیر نابود کننده ای بر روی محصول می گذارد؛ همین امر موجب شده تا این بیماری هر ساله خطر شماره یک شش میلیون تن محصول سیب زمینی در انگلیس باشد.

کشاورزان باید به طور مداوم مراقب محصول باشند و در هر فصل 15 بار سیب زمینی ها را در برابر این بیماری آفت کشی کنند.

دانشمندان در مرکز جان اینز و آزمایشگاه سینزبری کمبریج انگلیس تولید سیب زمینی تراریخته را از سال 2010 به عنوان بخشی از بررسی های اتحادیه اروپا بر روی قابلیت های زیست فناوری برای حفاظت از این محصول، آغاز کردند.

آنها ژن نوعی سیب زمینی وحشی آمریکای جنوبی را به سیب زمینی دزیره افزودند که به این گیاه کمک می کند توان دفاعی طبیعی خود را برای مبارزه با بادزدگی افزایش دهند.

این دانشمندان می گویند استفاده از این روش برای افزودن ژنهای اضافی در تولید محصولی که در برابر بادزدگی مقاوم باشد ضروری است.

آنها بر این باورند که کنترل بیماری با ژنتیک بهتر از استفاده از محصولات شیمیایی است.

در سال 2012 یعنی سومین سال آزمایش این محصول، تمامی سیب زمینی های غیر تراریخت مورد بررسی در ماه اوت به بادزدگی مبتلا شدند در حالی که سیب زمینی تراریخته و دست ورزی شده تا پایان این آزمایش کاملا مقاوم ماندند.

محققان می گویند از آنجا که سیب زمینی با استفاده از غده رشد می کند و کشت آن نیازی به دانه ندارد، این محصول استریل محسوب شده و از این رو خطر نشت مواد تراریخت به محیط وجود ندارد.

یک مساله دیگر که دانشمندان نتوانسته اند در مورد آن اظهار نظر کنند طعم سیب زمینی است چرا که از چشیدن این محصول منع شده اند. با این حال فکر نمی کنند هیچ سازوکاری وجود داشته باشد که این ژنهای جدید بتوانند طعم را تحت تاثیر قرار دهند.

با توجه به سازگاری بسیار زیاد قارچ بادزدگی، دانش پژوهان آزمایشگاه سینزبری مشتاق بودند ژنهای مقاوم تری بیابند و آن را به گیاه بیافزایند. از این رو احتمال ابتلای سیب زمینی به بادزدگی بسیار کاهش می یابد. با این حال ممکن است کشت سیب زمینی تراریخته گران تر تمام شود.

محققان می گویند این نوع محصول احتمالا طی دو سال آینده به بازارهای آمریکا عرضه شود و اگر اروپا اجازه کشت این محصولات تراریخته را صادر کند، خوش بینانه پیش بینی می شود که طی 8 تا 10 سال دیگر شاهد فروش محصولات دست ورزی شده در بازارهای اروپا باشیم.

تاکنون فقط 600 گیاه سیب زمینی تراریخت رشد داده شده است اما دانشمندان 40 هزار پوند را برای مراقبت از آنها طی سه سال این آزمایش هزینه کرده اند.

نتایج این تحقیقالت در نشریه Philosophical Transactions of the Royal Society B منتشر شده است.
ترجمه : خبرگزاری مهر
 

*E.Kh*

عضو جدید
تولید ذرت رنگارنگ بدون تغییرات ژنتیکی(تصاویر)

تولید ذرت رنگارنگ بدون تغییرات ژنتیکی(تصاویر)

کشاورزی اهل امریکا موفق شده ذرتی تولید کند که دانه های آن رنگارنگ است.
این ذرت کاملا طبیعی است و هیچگونه تغییر ژنتیکی در آن صورت نگرفته.
تصاویر زیبای آن را می بینید:

 

*E.Kh*

عضو جدید
آژیر قرمز کمبود آب در کدام کشورها به صدا در آمده است؟

آژیر قرمز کمبود آب در کدام کشورها به صدا در آمده است؟


کشاورزنیوز – این جمله را بارها شنیده ایم که شهروندان نگاه به بارندگی ها نکنند سال سال خشکیست.
بر طبق گفته کارشناسان در ۴ دهه اخیر میزان بارندگی امسال در ایران کمترین رکورد را ثبت کرده است. گرچه بارش باران و برف مشکلاتی را برای شهروندان برخی از نقاط کشور به وجود آورد اما این به معنای پر شدن ذخیره آبی وعدم هدر رفت آن در فرایند آبرسانی نیست.
کشور ما در منطقه ای قرار دارد که آب و هوای آن در کشاکش بین کویری و مدیترانه ای است و نواری در شمال کشور و برخی نقاط زاگرس جزو نقاط پر باران کشور محسوب می شوند اما در کل کشور ما جزو مناطق کم باران است
تصویر زیر توسط سازمان فضایی ناسا از نقاط کم باران و پر باران در جهان تهیه شده است؛

نقاط آبی پرباران و نقاط سفید کم باران ترند در این نقشه مشخص است که نقاط اطراف خط استوا در قاره های آفریقا و آمریکای جنوبی پر باران ترین مناطق دنیا هستند . مکانهایی که در حوزه آبریز رود آمازون و نیل قرار دارند . همچنین مناطقی مانند اروپا و آمریکای شمالی از بارندگی مناسبی برخوردارند اما قاره آسیا به عنوان پرجمعیت ترین قاره جهان با بارش های کمتری مواجه است مناطقی مانند کشور ما در نقاط مرکزی نقاطی از چین و عربستان و هند به عنوان کلیدی ترین نقاط قاره با بحران کم آبی مواجه اند
تصویر زیر نشان دهنده نگرانی ها درباره بحران کم آبی در بین کشورهای جهان است؛


در این گزارش که توسط موسسه world resources institute تهیه و در هافینگتون پست منتشر شده است آمده است که پدیده گرمایش زمین و افزایش جمعیت باعث شده است که میزان دسترسی به منابع تجدید پذیر آبی در بسیاری از کشورها با تهدیدات جدی مواجه شود در این گزارش مشخص شده که تعداد افراد درخواست کننده برای آب چه نسبتی با منابع آبی یک کشور دارند هرچه این نسبت کمتر باشد میزان نگرانی و استرس برای تامین منابع آبی بالاتر و در نقشه پر رنگ تر ترسیم شده است.
متاسفانه کشور ما به همراه بسیاری از کشورهای خاورمیانه با بحران آب مواجه اند که این موضوع تهدید امنیتی جدی برای این کشورهاست وجود منابع آبی مشترک چون رود دجله و فرات و هیرمند و اختلافات ارضی این منطقه را همچون دهه های قبل مستعد اختلافات بین کشوری قرار می دهد.
عدم وجود منابع آب شیرین در برخی از کشورها مانند رودخانه ها و دریاچه ها و مصارف بالا در کشاورزی و مصارف شخصی باعث شده است که کشورهایی مانند اندونزی و سنگاپور نیز که در مناطق پر باران قرار دارند در ناحیه پر استرس نقشه فوق قرار گیرند.

منبع: خبرآنلاین
 

*E.Kh*

عضو جدید
فراخوان مشارکت در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی

فراخوان مشارکت در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی


به گزارش کشاورزنیوز(اخبار کشاورزی ایران) – فراخوان مشارکت در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی، مواد غذائی، ماشین آلات و صنایع وابسته – ایران آگروفود ۲۰۱۴ که از تاریخ ۹ لغایت ۱۲ خرداد ماه ۱۳۹۳ در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار خواهد گردید، آغاز شد …..

متقاضیان عزیز توجه داشته باشند که اعلام تعرفه ها و برنامه زمابندی رزرو اولیه اینترنتی و ثبت نام قطعی به متقاضیان مشارکت در بخش داخلی نمایشگاه ایران آگروفود ۲۰۱۴ به زودی صورت خواهد گرفت.
لذا لازم است تا کلیه متقاضیان مشارکت در نمایشگاه در اسرع وقت نامه درخواست کتبی خود را در سربرگ شرکت با معرفی نماینده تام الاختیار ثابت مسئول ثبت نام حتما” با ذکر آدرس پست الکترونیک و شماره تلفن همراه و قید گروه کالائی شرکت متقاضی، برای ثبت در بانک اطلاعاتی نمایشگاه، جهت امکان اطلاع رسانی به موقع به ستاد برگزاری ارائه نمایند.
مدارک لازم قبل از ثبت نام جهت دریافت کد کاربری
لازم است تا متقاضیان مشارکت در بخش ریالی حتما” همزمان با ارسال نامه درخواست کتبی نسبت به ارائه مدارک زیر به ستاد برگزاری جهت بررسی لازم، تا قبل از شروع جانمایـی اینترنـتی و رزرو اولیه اقدام نمایند:
- پروانه بهره برداری یا پروانه صنفی تولیدی معتبر
- ثبت آرم تجاری محصولات
- تائیدیه تولید براساس یکی از استانداردهای ملی و یا معتبر بین المللی
- بروشور وکاتالوگ شرکت متقاضی در خصوص کالاها و خدماتی که توسط شرکت کننده در نمایشگاه ارائه خواهد شد.


لازم به تاکید مجدد است که ارائه «کدکاربری و گذرواژه» جهت امکان ورود به سایت و جانمائی اینترنتی به متقاضیانی که مدارک یاد شده فوق را تا قبل از شروع ثبت نام اینترنتی به ستاد برگزاری ارائه ننموده و اخذ تائیدیه ننمایند، امکان پذیر نخواهد بود.
توجه به گروه بندی کالایی در جانمایی اینترنتی
چنانچه قبلا” نیز به اطلاع رسیده است، توجه به تنوع گروه های کالائی، کثرت متقاضیان مشارکت و گستردگی نمایشگاه ایران آگروفود ۲۰۱۴، بمنظور تسهیل و تسریع در امر جانمائی و رفاه حال مشارکت کنندگان، جانمایی غرف و رزرو اولیه جهت شرکت کنندگان بخش ریالی متقاضی مشارکت در داخل سالن در این نمایشگاه نیز بصورت اینترنتی انجام خواهد شد.


این نمایشگاه در سال ۹۳ و در راستای هرچه تخصصی تر برگزار شدن در ۳ بخش
ایران فود ( مواد غذایی)
ایران فودتک (ماشین آلات و تجهیزات )
ایران اگرو (صنایع کشاورزی)


علاقمندان درصورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می توانند از طریق شماره تلفن ها و یا فاکس با ستاد برگزاری نمایشگاه بشرح زیر تماس حاصل فرمایند
تلفـن(بخش اداری-ثبت نام) : ۳۶-۸۸۲۰۵۷۳۵
تلفن(بخش مالی) : ۸۸۷۸۶۶۹۰
فاکس : ۸۸۷۸۶۶۸۹
پست الکترونیک: palarsamaneh@gmail.com
 

*E.Kh*

عضو جدید
تشکیل کارگروه تخصصی جهت ریشه‌کنی آفت مگس زیتون

تشکیل کارگروه تخصصی جهت ریشه‌کنی آفت مگس زیتون


رییس سازمان حفظ نباتات کشور از تشکیل کارگروه تخصصی برای ریشه‌کنی آفت مگس زیتون خبر داد.


باغستانی در جلسه‌ای که با حضور روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های قزوین و گیلان، معاونان، مدیران و کار‌شناسان مرتبط دو استان، بخشدار طارم سفلی و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قزوین در مرکز خدمات جهاد کشاورزی طارم برگزار شد، اظهار کرد: آفت مگس زیتون مسئله مهم و جدی است و منابع دولت هم محدود است بنابراین مشارکت همگان به ویژه کشاورزان در دفع این آفت از باغات منطقه بسیار مهم است.

وی نقش و اهمیت برنامه‌ریزی را در تقسیم و اولویت بندی مناسب اعتبارات تخصیص داده شده ضروری دانست.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: با حمایت‌های دولت و فرهنگ سازی بین کشاورزان بتوان در راستای اتخاذ سیاست‌های مناسب در جهت دفع این آفت از باغات منطقه گام‌های اساسی برداشت.

محمدرضا صفری - رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین - نیز گفت: در مبارزه با آفت مگس زیتون در باغات هر چقدر تکالیف و برنامه‌ها دقیق‌تر و شیوه‌های مبارزه اساسی و اصولی‌تر باشد عملیات اجرایی آسان‌تر انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت تولید محصول زیتون، تامین میوه و روغن زیتون سالم و بهداشتی خاطرنشان کرد: بی‌توجهی به‌ موقع و کنترل آفت مگس میوه زیتون در باغات منطقه باعث خسارات جبران ناپذیری می‌شود که کاهش کمیت و کیفیت این محصول ارزشمند را به دنبال خواهد داشت.

صفری خواستار تشکیل جلسه‌ای کار‌شناسی با حضور وزیران کشور و جهاد کشاورزی، استانداران و روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی سه استان شد تا با ارائه نظرات و پیشنهادات کار‌شناسی و تخصصی در این زمینه بتوان در راستای حل مشکلات کشاورزان منطقه و ازبین بردن آفت مگس زیتون حرکت کرد.

در پایان مقرر شد با تشکیل کمیته‌ای از استان‌های قزوین، زنجان و گیلان و طرح مسائل و مشکلات آفت مگس زیتون برای کشاورزان این سه استان در جلسه‌ای با حضور معاون برنامه ریزی و راهبردی ریاست جمهوری تصمیمات لازم در این خصوص گرفته شود.


منبع : خبرگزاری ایسنا
 

*E.Kh*

عضو جدید
انواع برنج‌ ایرانی در مسیر برندسازی

انواع برنج‌ ایرانی در مسیر برندسازی


عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج گفت:‌
برندسازی برنج، دوره گذار از بازار سنتی به مدرن است که می‌تواند شفاف‌سازی را در معاملات محصولات کشاورزی مانند برنج در پی داشته باشد.


غلامرضا خانکشی‌پور اظهار کرد:‌ وقتی که از برندسازی و شناسنامه‌دار کردن برنج ایرانی سخن می‌گوییم در واقع در دوره گذار از بازار سنتی برنج که محصول به صورت فله‌ای عرضه می‌شود به بازار مدرنی که برنج را در بازاری مدرن و شفاف فروخته می‌شود، قرار داریم.

مقاومت بازار سنتی در برابر برندسازی

وی افزود: در یک بازار شفاف و مدرن، رقابت نیز به صورت شفاف اتفاق می‌افتد اما در این بازار مقاومت بازار سنتی برنج را نباید نادیده گرفت چراکه آن‌ها از شفافیت و به روز شدن نگران هستند و تصور می‌کنند اگر برندسازی صورت بگیرد حاشیه سود آن‌ها تحت الشعاع مدرن و شفاف بازار کمتر می‌شود.

این عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج ادامه داد: البته یکی دیگر از نگرانی‌های بازار سنتی برنج این است که در بازاری مدرن شفاف و رقابتی، جوان‌ترها فضای کسب و کار را از آن‌ها بگیرند و آن‌ها فرصت‌های بازرگانی خود را از دست بدهند.

سوداگران در بازاری مدرن و شفاف قابل کنترل هستند

خانکشی‌پور گفت: سوداگران و دلالان سودجو در بازار مدرن، شفاف و رقابتی می‌توانند کنترل شوند چرا که اگر در چنین بازاری از آن‌ها تقاضای واردات برنج با شناسنامه و برند مشخص داشته باشیم آن‌ها نیز مجبورند خود را با بازار مدرن برنج ایرانی تطبیق دهند.

وظیفه دولت در دوره گذار بازار برنج چیست؟

وی تصریح کرد:‌ در دوره گذار بازار برنج از سنتی به مدرن و از بازار بومی به سوی رقابتی، دولت بیشترین منفعت را از بازار شفاف خواهد برد؛ بنابراین باید هزینه‌های اولیه این دوره گذار را بپردازد به گونه‌ای که می‌تواند از طریق در نظر گرفتن سیاست‌هایی مانند توسعه بورس و تعریف جوایز برای پیشتازان عرصه برندسازی و مدرن سازی به شفافیت هر چه بیشتر بازار برنج و تغییر ماهیت سنتی آن کمک کند.


منبع : خبرگزاری ایسنا
 

*E.Kh*

عضو جدید
وزیر جهاد کشاورزی: غذا اهرم فشار به کشورها شد

وزیر جهاد کشاورزی: غذا اهرم فشار به کشورها شد


کشاورزنیوز(اخبار کشاورزی ایران) – وزیر جهاد کشاورزی گفت:
باوجود تلاش‌ زیاد برای افزایش تولید شیر، تولید با وضع مطلوب فاصله قابل توجهی دارد و کاهش این فاصله با توجه به رشد جمعیت نیاز به فعالیت مضاعف دارد.

محمود حجتی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی صنعت دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته اظهار داشت: امنیت غذایی در جامعه به معنای دسترسی به غذای سالم، کافی و پایدار است و به عنوان محور اصلی توسعه و سلامت محسوب می‌شود.

نقش تغذیه در سلامت و ارتباط آن با توسعه اجتماعی در مبانی علمی به اثبات رسیده است و دسترسی به غذای کافی از حقوق اولیه مردم است.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: دولت‌ها بر این اساس وظیفه دارند، اقدام جدی برای تامین غذای کافی مردم بهبود وضعیت غذا و فراهم کردن دسترسی خانوارها به غذای کافی انجام دهند.

حجتی گفت: کشاورزی اصلی‌ترین بخش در تامین امنیت غذایی است، زیرا نخست باید غذای کافی تولید شود تا شرایط عرضه کافی و مناسب آن فراهم شود.
وی ادامه داد: اگرچه تولید داخلی در سالهای گذشته رشد خوبی داشته است، اما به دلیل توزیع نامناسب مواد غذایی اقشار جامعه با کمبود تغذیه‌ای مواجه هستند و مصرف فرآورده‌های حیوانی به ویژه شیر و لبنیات در سبد غذایی آنها محسوب می‌شود که عوارض آن در بخش گروه آسیب‌پذیر یعنی کودکان و گروه‌های سنی در حال رشد دیده می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تحولات اخیر جوامع بشری از نظر رشد جمعیت، علوم و فناوری اهمیت کشاورزی را دو چندان کرده است. رشد بی‌رویه جمعیت به ویژه در کشورهای جهان سوم مسئله تامین امنیت غذایی را به مسئله اصلی تبدیل کرده است و میلیون‌ها نفر در وضعیت فقر غذایی به سر می‌برند و حتی روزانه هزاران نفر در کشورهای مختلف بر اثر گرسنگی جان می‌دهند.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد که امروزه تامین غذا به یک اهرم سیاسی و اعمال فشار در تعاملات بین‌المللی تبدیل شده و از سوی دیگر توجه به بخش کشاورزی در جهان امروز به یکی از کارآمد‌ترین رویکرد برای مقابله با فقر جوامع در جهان سوم معرفی شده است.

وی در مورد اهداف پیش‌بینی شده در برنامه پنجم توسعه و افق ۱۴۰۴ گفت: علاوه بر تامین امنیت غذایی با تکیه بر تولید از منابع داخلی و تاکید بر خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی احیای منابع طبیعی، رشد اشتغال، بهبود بهره‌وری، افزایش درآمد و ارتقای سطح زندگی روستائیان و کشاورزان است.

حجتی گفت: به رغم تلاش‌های زیادی که برای افزایش تولید شیر شده است همچنان شکاف زیادی بین وضع مطلوب و موجود از نظر تولید و مصرف مواد لبنی وجود دارد که با توجه به رشد جمعیت باید فاصله این شکاف کم شود.

وی ادامه داد: دستیابی به رشد مطلوب تولید نیاز فراهم‌سازی زیرساخت‌های مناسب است و آموزش و پژوهش و رشد نیروی انسانی در زمینه‌های تخصصی دامپروری و صنایع وابسته که در مجموع توانمندی نسبی در کشور فراهم شده است.

وی ادامه داد: کشور ما به عنوان یکی از تولید‌کنندگان بزرگ در زمینه تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ است و از ظرفیت بالقوه‌ای برای افزایش تولید و صادرات محصولات این دو ماده پروتئینی ارزشمند و صادرات به کشورهای دیگر وجود دارد.

حجتی گفت: فعالیت‌های آبزی‌پروری و شیلاتی علاوه بر تامین نیازهای پروتئینی می‌تواند در رشد اقتصادی و اشتغال در سواحل شمال و جنوب کشور نقش موثری داشته باشد.

حجتی گفت: بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی سرمایه‌ انسانی و تکنولوژی و دستاوردهای صنعتی در توسعه ظرفیت‌های جدید شیلاتی ضروری است. فعالیت‌های شیلاتی می‌تواند مسیر مناسبی برای تولید فضای بیشتر باشد و وزارت جهاد کشاورزی حمایت لازم برای ایجاد زیرساخت‌ها را فراهم می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: هدف از برگزاری و ضرورت اجرای نمایشگاه با حضور کشورهای بین‌المللی ایجاد بستری مناسب برای بهبود روابط و توسعه همکاری‌های مشترک بین کشورهاست که هرچند یکبار موضوعی معین که دارای اهمیت بین‌المللی است توسط یکی از کشورهای جهان برگزار می‌شود.
همچنین فرصت مغتنمی است تا با گفت‌وگو و تبادل نظر و مشاهده فعالیت همدیگر تعامل، اندیشه و فکر در اداره بهتر صنعت دام و طیور و آبزیان کشور فراهم شود.
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز

کشاورزنیوز(اخبار کشاورزی ایران) – وزیر جهاد کشاورزی گفت:
باوجود تلاش‌ زیاد برای افزایش تولید شیر، تولید با وضع مطلوب فاصله قابل توجهی دارد و کاهش این فاصله با توجه به رشد جمعیت نیاز به فعالیت مضاعف دارد.


محمود حجتی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی صنعت دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته اظهار داشت: امنیت غذایی در جامعه به معنای دسترسی به غذای سالم، کافی و پایدار است و به عنوان محور اصلی توسعه و سلامت محسوب می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد که امروزه تامین غذا به یک اهرم سیاسی و اعمال فشار در تعاملات بین‌المللی تبدیل شده و از سوی دیگر توجه به بخش کشاورزی در جهان امروز به یکی از کارآمد‌ترین رویکرد برای مقابله با فقر جوامع در جهان سوم معرفی شده است.

وی در مورد اهداف پیش‌بینی شده در برنامه پنجم توسعه و افق ۱۴۰۴ گفت: علاوه بر تامین امنیت غذایی با تکیه بر تولید از منابع داخلی و تاکید بر خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی احیای منابع طبیعی، رشد اشتغال، بهبود بهره‌وری، افزایش درآمد و ارتقای سطح زندگی روستائیان و کشاورزان است.

حجتی گفت: به رغم تلاش‌های زیادی که برای افزایش تولید شیر شده است همچنان شکاف زیادی بین وضع مطلوب و موجود از نظر تولید و مصرف مواد لبنی وجود دارد که با توجه به رشد جمعیت باید فاصله این شکاف کم شود.
این چه حالیش میشه از کشاورزی؟
وقتی یه مهندس عمرانیو گذاشتن وزیر جهاد کشاورزی باید فاتحه مملکتو خوند
یکی از یکی دیگه بدتر و بیسواد ترند
 

*E.Kh*

عضو جدید
سرقت آب‌های زیرزمینی در مرزها و بی‌توجهی مسئولان

سرقت آب‌های زیرزمینی در مرزها و بی‌توجهی مسئولان





کشاورزنیوز (اخبار کشاورزی ایران) – ترکمنستان در مرز با ایران در منطقه خراسان شمالی چاه‌های زیادی را با کمک کشورهای دیگر حفر می‌کند، تا سفره‌های آبی مشترک مرزها را خالی کند اما هیچ اقدامی از سوی کشورمان برای بهره‌برداری انجام نگرفته است.

در حالی که قطره‌های آب برای امنیت غذایی کشور ضروری است، اما در مرزهای مشترک حجم زیادی از آبهای زیر زمینی توسط کشورهای دیگر به سرقت می‌رود.

ترکمنستان در مرز مشترک با ایران چاه‌های زیادی را با هدف به سرقت بردن آبهای زیرزمینی حفر کرده است، منابع آگاه خبر می‌دهند، ترکمنستان برای حفر این چاه‌ها از کشور دیگری هم کمک گرفته که با سرعت زیادی این کار انجام شود.

یک کارشناس ارشد کشاورزی به خبرنگار فارس گفت: در منطقه مرزی شیروان در خراسان شمالی شیب زمین به طرف ترکمنستان است و سالانه بیش از ۳۰ میلیون متر مکعب آب زیرزمینی از دسترس خارج می‌شود، این در حالی است که کل آب استحصالی ایران در این منطقه ۲۴ میلیون متر مکعب است..

کاظمی ادامه داد: ایران کشور کم‌آبی است و به این دلیل نباید اجازه دهد این آبها به راحتی از مرزها خارج شود، حفر چاه در مرزها باید توسط ایران انجام شود و با پمپاژ و ذخیره‌سازی آب سطح کشت مزارع را افزایش دهد.

کاظمی گفت: کشور همسایه شمالی ایران یعنی ترکمنستان با داشتن ۵ میلیون نفر جمعیت و رودخانه‌های فراوان، نیاز چندانی به آب ندارد با این حال تلاش خود را برای استحصال آب‌های مرزی و مشترک چند برابر کرده است، اما ایران به‌رغم نیاز شدید، همچنان به خروج این آبها بی توجه است.

مشاهدات خبرنگار فارس حاکی است، در مرز ایران و ترکمنستان، آن طرف مرز در ترکمنستان سرسبز و با رویشگاه‌های طبیعی فراوان است، اما این طرف مرز خشک و روستاهای متروک و کم جمعیت دارد که شاید دلیل آن مدیریت آب در آن کشور و بی‌توجهی در کشور ما باشد.

کشور می‌تواند با جلوگیری از هدررفت این آبها سرسبزی و تولید فراوان را در مرزها که اکنون وضعیت مناسبی ندارند به ارمغان آورد.
در خراسان رضوی روستاهای مرزی لطف‌آباد، پس قلعه، لایین، شمس‌خان، کلات نادری در حاشیه رود تجن وضعیت نامناسبی دارند.

*ضعف مدیریت در استفاده از آبهای مرزی

علاوه بر این در زمینه آبهای جاری مرزها هم وضع به همین منوال است، کشورهای بالا دست به نحو مناسبی از این آبها استفاده می‌کنند، اما ما در استفاده از این‌گونه آبها اقدام مناسبی نکرده‌ایم.

اخیراً کشور ترکیه با انحراف آب فرات باعث شده حق‌آبه کمتری به عراق و ایران برسد.
رود فرات از ارتفاعات کوههای ترکیه سرچشمه می‌گیرد و بعد از پیمودن مرزهای ایران و عراق به اروندرود و بعد به خلیج فارس می‌ریزد.
آبهای مرزی ایران و افغانستان هم بهره‌برداری مناسبی ندارد و بدون استفاده مطلوب به افغانستان می‌رود.

ایران سالانه ۲۳۰ میلیمتر میانگین بارش دارد و این میزان حتی برای دیم‌کاری ‌نیز کافی نیست؛ عملکرد آب در بخش کشاورزی نیز بسیار پایین است و ۹۰ درصد آب به دلیل نامناسب بودن ساختار‌ آبیاری به هدر می‌رود و روز به روز کشاورزان با محدودیت شدید مواجه هستند.

یک کشاورز نمونه شیرازی به خبرنگار فارس گفت: سال گذشته ۲۰ هکتار از سطح زمین‌های کشاورزی را کم کرده است.
این پنبه کار منطفه فسا گفت: سالانه ۲۰۰ هکتار زمین می‌کارد اما سال گذشته ۲۰ هکتار از زمین کشاورزی خود را به دلیل کمبود و محدودیت آب نکاشته است.

به هر حال کم بودن بارش‌ها در کشور، نبود زیرساخت‌های آبیاری که ۹۰ درصد آب را به هدر می‌دهد و نیز عدم مدیریت برای کنترل آبهای زیرزمینی و رواناب‌ها در مرزهای مشترک باعث فشار روزآفزون به کشاورزان شده است.

ادامه این وضعیت، تولید را تحت فشار قرار می‌دهد، امنیت غذایی را با خطر مواجه می‌کند و سفره مردم را کوچک‌تر خواهد کرد، مسئولان باید فکر کنند و چاره اندیشند.

انتهای پیام/
منبع: فارس
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
تنظیم بازار شب عید فقط به عهده وزارت جهاد کشاورزی است!

تنظیم بازار شب عید فقط به عهده وزارت جهاد کشاورزی است!

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی از ممنوعیت واردات میوه و برخورد با متخلفان خبر داد و گفت: با تشریح وظایف بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تنظیم بازار شب عید برعهده این وزارتخانه است و دیگر دستگاه‌ها فقط به این وزارتخانه کمک می‌کنند.

به گزارش کشاورزنیوز خلیل آقایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بر اساس ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی از سوی دولت به وزارت جهاد کشاورزی و تشریح وظایف بازرگانی این وزارتخانه از سوی معاون اول رییس‌جمهور، وزارت جهاد کشاورزی موظف است بازار شب عید را تنظیم و کنترل کند که البته با توجه به این‌که دیگر دستگاه از جمله وزارت تجارت از ابتدای سال و سال‌های گذشته در تنظیم بازار محصولات کشاورزی دخیل بوده و اختیاراتی برعهده داشته‌اند از آنها کمک گرفته می‌شود. وی تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار شب عید و اجرای درست و صحیح وظایف بازرگانی محول شده بخش کشاورزی، از همه تولید‌کنندگان، تعاونی و تشکل‌های بخش خصوصی استمداد می‌طلبد و از آنها حمایت می‌کند تا بتوانیم بازار شب عید امسال را به گونه‌ای حمایت کنیم که کمبودهای کاذب به وجود نیاید و تولید‌کنندگان یا مردم متضرر نشوند.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی افزود: وزارت جهاد کشاورزی براساس قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی موظف به اجرای درست وظایف بازرگانی این بخش از جمله تنظیم بازار شب عید است، اما اگر این وزارتخانه از دیگر دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی برای اجرای صحیح‌تر و بهتر قانون کمک بگیرد، موازی‌کاری در انجام یک وظیفه به وجود نیامده و در واقع آشپز دوتا نمی‌شود.


ممنوعیت واردات و برخورد با وارد‌کنندگان متخلف

آقایی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی تا پیش از ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی تنها می‌توانست مجوز برای واردات یا صادرات محصولات کشاورزی صادر کند، اما تنظیم‌کننده اصلی تجارت محصولات کشاورزی اعم از صادرات و واردات، وزارت تجارت بود. به گفته وی پس از تشریح وظایف بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی متولی تولید و بازار محصولات کشاورزی است و اجازه واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی را نمی‌دهد. قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: با توجه به تولید مناسب میوه، کافی‌بودن برای نیاز داخلی و حتی وجود پتانسیل برای صادرات این محصولات، واردات میوه ممنوع است و وزارت جهاد کشاورزی اجازه واردات آن را نمی‌دهد، اما اگر برخی متخلفان اقدام به واردات میوه از مبادی غیررسمی و غیرقانونی کنند این وزارتخانه به کمک دستگاه‌های متولی و ذیصلاح با آنها به شدت برخورد می‌کند، چرا که منافع تولید‌کنندگان و مردم مهم‌تر از منافع عده‌ای سودجو است.


تعرفه‌گذاری واردات در راستای حمایت از تولید

آقایی گفت: اگر تولید محصولی در کشور کافی نباشد، وزارت جهاد کشاورزی تعرفه واردات آن را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که قیمت آن محصول با قیمت محصول تولید شده در داخل تفاوت چندانی نداشته باشد و مردم به سمت کالای خارجی گرایش پیدا نکنند، چرا که حمایت از تولید‌کننده در اولویت وزارت جهاد کشاورزی است.


تعیین قیمت خرید تضمینی و حمایت از بازار رقابتی

وی تصریح کرد: یکی‌دیگر از وظایف وزارت جهاد کشاورزی این است که باید قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را که مجلس براساس قانون به آن محول کرده است، مشخص کند تا در صورت کاهش قیمت آن محصولات از حد معمول، محصول تولید‌شده را از کشاورزان خریداری کنند تا آنها متضرر نشوند اما در عین حال تنظیم قیمت محصولات کشاورزی در بازار به گونه‌ای مدیریت می‌شود تا عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت باشد.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
رتبه پنجمی ایران در تولید سبزی جهان پس از چین، هند، آمریکا و ترکیه

رتبه پنجمی ایران در تولید سبزی جهان پس از چین، هند، آمریکا و ترکیه

سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی با اشاره به تولید سالانه بیش از ۳۰ میلیون تن میوه و سبزی در ایران از مقام پنجمی ایران در تولید سبزی جهان پس از چین، هند، آمریکا و ترکیه خبر داد.

به گزارش تسنیم، سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی طی گزارشی ایران را پنجمین تولید کننده بزرگ سبزی در جهان معرفی کرد.

بر اساس این گزارش، ایران هر سال حدود ۲۰ میلیون تن انواع سبزی در جهان تولید می کند که این رقم معادل ۱٫۹ درصد کل سبزی تولیدی در جهان است.

کل سبزی تولیدی در جهان بالغ بر ۱۰۴۴ میلیون تن برآورد شده است.

فائو میزان سطح زیرکشت سبزی در ایران را ۷۶۷ هزار هکتار اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش چین بزرگترین تولید کننده سبزی در جهان شناخته شده است. تولید سالانه سبزی در چین ۵۳۹ میلیون تن است. پس از این کشور، هند با تولید ۱۰۰ میلیون تن، آمریکا با تولید ۳۵ میلیون تن و ترکیه با تولید ۲۵ میلیون تن به ترتیب در رده های بعدی از این نظر قرار گرفته اند.

سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی همچنین میزان تولید سالانه میوه در ایران را ۱۱٫۵ میلیون تن اعلام کرده و ایران را یازدهمین تولید کننده بزرگ میوه در جهان معرفی کرده است.

کل تولید میوه در جهان ۶۰۸ میلیون تن در سال است که ایران سهم ۱٫۸ درصدی از این رقم را به خود اختصاص داده است.

چین با تولید ۱۲۲ میلیون تن میوه در رتبه نخست جهان از این نظر قرار گرفته است و هند با ۷۵ میلیون تن، برزیل با ۳۸ میلیون تن، آمریکا با ۲۶ میلیون تن و ایتالیا با ۱۶ میلیون تن به ترتیب در رتبه های بعدی از این نظر قرار گرفته اند.

کشورهای فیلیپین، اسپانیا، مکزیک،‌ اندونزی و ترکیه نیز بالاتر از ایران در رتبه های ششم تا دهم در فهرست بزرگترین تولیدکنندگان میوه جهان قرار گرفته اند.

تولید میوه ترکیه که یک پله بالاتر از ایران قرار گرفته است ۱۳٫۹ میلیون تن در سال اعلام شده است.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
پیام نوروزی وزیر جهاد کشاورزی

پیام نوروزی وزیر جهاد کشاورزی

پیام نوروزی وزیرجهادکشاورزی به همه همکاران، کشاورزان، دانشگاهیان، کارآفرینان، صاحبان سرمایه و صنایع کشاورزی


بسم الله الرحمن الرحیم « یا مُقَلِّب القُلوب وَ الاَبصار یا مُدَبِّر اللَیلِ وَ النَّهاریا مُحَوِلَ الحَولِ وَ الاحوال حَوِّل حَالَنا الی أَحسَنِ الحال» همکاران گرامی و ارجمندم

با سلام؛ همراه با فرا رسیدن بهاری نو، به سال ۱۳۹۳ گام می‌نهیم.شایسته است از زحمات ،تلاش ها وفعالیت های ارزنده همه شما در پیش برد کشاورزی درسالی که به پایان رسیده ، صمیمانه تشکر نمایم. با آرزوی سالی پربار و سرشار از خیر و برکت برای شما همکاران عزیز، امیدوارم در سایه عنایات خداوند متعال، همتی را که در سال جاری با همراهی شما پایه‌گذاری کردیم در سال آینده با سرعت بیشتری تداوم بخشیم و آنچه را که در توان داریم برای بهبود وضعیت کشاورزی کشور بکار ببندیم.

خوشبختانه با سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که در جهت افزایش کمی و کیفی محصولات اساسی بعمل آمده و اطمینان نسبی که در خصوص تأمین نهاده‌ها حاصل شده است ونیز زمینه‌هایی که برای ساماندهی خدمات پیش و پس از تولید و نظام بخشیدن به بازار کشاورزی به نفع تولید و مصالح ملی فراهم گردیده است، هر یک از همکاران عزیز می توانند با درک صحیح از امکانات، قابلیت‌ها و موقعیت‌های حوزه مأموریت و وظایف مرتبط با خود، با جدیت و صداقت لازم، امکان مشارکت و همفکری با آحاد مختلف جامعه کشاورزی از جمله اساتید دانشگاهی، محققان، نخبگان، صاحبان اندیشه‌های نو، تولید کنندگان و صنعتگران با تجربه را برای دستیابی به اهداف وزارت جهاد کشاورزی ارتقاء بخشند و توجه جامعه را بخصوص در سطح مسئولیت‌های مختلف به اهمیت کشاورزی و حفظ و پایداری منابع تولیدی و پایه افزایش دهند.

علاوه بر حمایت‌های همه جانبه‌ای که برای تقویت جایگاه بخش کشاورزی دراقتصاد ملی بعمل آمده و خواهد آمد، نگاه ویژه به مسایل مرتبط با منابع طبیعی تجدید شونده و اقدامات اساسی در جهت حفظ و پایداری خاک و آب خواهد شد؛ حمایت و پشتیبانی از تولید، تشویق وترغیب کشاورزان به تولید و برنامه های اجرایی ناظر به افزایش کمی وکیفی محصولات کشاورزی درسرلوحه توجهات وزارت جهادکشاورزی در سال آینده قرار دارد.

امید می رود با به کارگیری آخرین دستاوردهای علمی و تحقیقاتی مرتبط با هر یک از حوزه‌های اجرایی و همگام با انتظارات تولیدکنندگان، زمینه‌های مناسب و گسترده‌تری برای بهره گیری از ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه در کلیه زیربخش‌ها فراهم آید و تلاش‌های جامعه کشاورزی نیز، به پاسخ‌های مطلوب در ارتباط با تامین امنیت غذایی، افزایش بهره‌وری، اقتصادی کردن و پایداری تولید و رفاه و آسایش کشاورزان و مصرف کنندگان دست یابد.

با اعتماد کامل به انگیزه ها و باورهایی که در کلیه همکاران ارجمند در بخش های اجرایی در مراکز خدمات ترویجی و سازمان جهاد کشاورزی استان ها و نیز حوزه سیاست گذاری و برنامه‌ریزی ستاد وزارت در جهت اعتلای کشاورزی وجود دارد؛اطمینان دارم در سال آینده گام‌های ارزشمندی در اجرای ابلاغیه رئیس جمهور محترم در رابطه با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است؛ بخصوص در زمینه رشد بهره‌وری، حفظ و توسعه ظرفیت‌های تولید و حمایت‌ همه جانبه از صادرات کالا‌ها و خدمات؛ برداشته خواهد شد.

فرصت را مغتنم شمرده با تبریک عید نوروز به همه شما همکاران، کشاورزان، دانشگاهیان،کارآفرینان، صاحبان سرمایه و صنایع کشاورزی، سالی توام با سلامتی و موفقیت را برای یکایک شما عزیزان و خانواده محترمتان از خداوند متعال آرزو می‌نمایم.

محمودحجتی وزیر جهاد کشاورزی اسفند ۱۳۹۲ خورشیدی
 

Similar threads

بالا