خبرها و تازه های کشاورزی

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
این گیاهان، آنتی بیوتیک‎های آینده‌اند!

این گیاهان، آنتی بیوتیک‎های آینده‌اند!



پژوهشگر بخش تحقیقات گیاه‎پزشکی مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان گفت: بلوط سلاحی قدرتمند در مبارزه با عفونت سیستیت مثانه است.

به گزارش کشاورزنیوز؛ حامد نظری در گفت‎وگو با ایسنا، بیان کرد: بلوط دارمازو یکی از مهمترین گونه‎های دارویی رشته‎کوه زاگرس است که از زمان‎های قدیم به‎عنوان یک گیاه دارویی شناخته شده مورد توجه بوده است.

وی اضافه کرد: مطالعات نشان داده درخت دارمازو دارای دامنه وسیعی از خواص دارویی است؛ بررسی‎ها نشان می‎دهد در کشورهای عربی، ایران، هندوستان، مالزی و چین بعد از تولد نوزادان، مادران آنها با گیاه دارویی دارمازو به‎طور سنتی مورد درمان قرار می‎گرفتند تا از بیماری‎ها و آلودگی‎های پس از زایمان جلوگیری شود.

نظری ادامه داد: مطالعات نشان داده درخت دارمازو دارای دامنه وسیعی از خواص دارویی مثل ضدعفونی کنندگی، آنتی اکسیدانت، ضد دیابت، ضد ترمورین، دارای خواص بی‎هوشی موضعی، ضد ویروسی، ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد لاروی و ضد التهابی است.

این پژوهشگر مرکز تحقیقات کشاورزی اظهار کرد: ترکیب عمده یافت شده در گال‎های این گونه(Q. infectoria)، تانن(۵۰ تا ۷۰ درصد) و مقادیر کمی از اسید گالیک و اسید الاجیک است. دیگر استفاده دارویی این گونه، ترشح ترکیبی قندی و شیرین به نام مان بوده که از برگ‎های Q. infectoria ترشح می‎شود.

نظری تصریح کرد: قند د-مانوز(D-mannose) خیلی سریع به‎وسیله بدن جذب می‎شود و از طریق دستگاه گوارش به داخل سیستم گردش خون رفته و از کلیه‎ها به داخل مثانه می‌رسد. باکتریe-coli با D-mannose پیوند برقرار کرده که این پیوند اغلب از پیوند آنها با دیواره مثانه قوی‎تر است. کمپلکس تشکیل شده متحرک بوده و با ادرار کردن به‎سادگی از بدن دفع می‎شود. این یک سلاح قدرتمند در مبارزه با عفونت سیستیت مثانه است.

این محقق بخش کشاورزی گفت: عصاره‎های خام این گیاه علیه پوسیدگی دندان دارای عملکرد مثبت هستند. پژوهش‎ها نشان داده، گال‎ها به‎طور بالقوه یک منبع غنی از عوامل ضد باکتری هستند که می‎توانند در کشف گروه‎های جدیدی از آنتی بیوتیک‎های شیمیایی نتیجه بدهند. این گروه‎های شیمیایی آنتی بیوتیک‎ها می‎توانند همانند عوامل انتخابی برای حفظ سلامتی انسان به خدمت گرفته شوند و همچنین ابزارهای بیوشیمیایی را برای مطالعه بیماری‎های عفونی تهیه می‎کنند.

وی با بیان اینکه بلوط‎ها کمربند امنیت غذایی و پایداری کشاورزی هستند و مانع پدید آمدن روان‎آب و سبب نفوذ آب در خاک می‎شوند و تغذیه سفره‎های آب زیرزمینی که اصلی‎ترین منبع آبیاری گیاهان است را به‎همراه دارد، افزود: همچنین موجب کنترل فرسایش حاصل از روان‌آب‎ها در زمین‎های شیب‎دار می‎شوند؛ از طرف دیگر بیش از ۵۰۰ نوع حشره بر روی بلوط‎ها تغذیه می‎کنند، اگر درخت بلوط حذف شود قطعاً طغیان آفات و حذف زراعت پیش خواهد آمد.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
۶۰ درصد از کشاورزی گیلان بر دوش زنان محروم از بیمه است!

۶۰ درصد از کشاورزی گیلان بر دوش زنان محروم از بیمه است!



به دلیل مدیریت سنتی کشاورزان زن از مزایای بیمه تامین اجتماعی محروم‌اند/ به دلیل نبود بستر اجتماعی و فرهنگی این کارگران تمایلی به پی‌گیری حقوق خود ندارند.

مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان گفت: با وجود آنکه حدود ۶۰ درصد کشاورزی این استان بر دوش زنان است اما زنان کشاورز از هیچ حمایت اجتماعی برخوردار نیستند.


به گزارش کشاورزنیوز؛ غلامحسین فلاحتی در این باره به ایلنا گفت: در استان گیلان بخش اعظم کشتزار‌ها همچنان به شیوه سنتی اداره می‌شوند و کارگران کشاورز که بیشتر زن هستند از حقوق قانونی خود یک کارگر محروم‌اند.


وی یادآور شد: در کشاورزی به شیوه مکانیزه مردان به عنوان نیروی فنی ماهر پشت دستگاه‌ها حضور دارند اما در سایر کشتزار‌ها زنان هنوز با دست مشغول کار هستند.


فلاحتی با اشاره به اینکه کارگران کشاورز دارای مشاغل فصلی هستند افزود: از جمله موارد محرومیت‌های کارگران کشاورز به ویژه کشاورزان زن عدم برخورداری از پوشش‌های بیمه تامین اجتماعی است.


این مقام کارگری با یادآوری اینکه کار کشاورزی در ردیف مشاغل سخت و زیان‌آور قرار دارد گفت: به دلیل نبود بسترهای اجتماعی و فرهنگی لازم کارگران کشاورز از اهمیت پوشش بیمه تامین اجتماعی بی‌خبرند و تمایلی به پی‌گیری حقوق خود ندارند.


به گفته مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان، این کارگران ترجیح می‌دهند برای حفظ درآمد خود از حقوق قانونی خود چشم پوشی کنند.


این فعال کارگری گفت: محرومیت کارگران کشاورز به ویژه کشاورزان زن از پوششهای بیمه‌ای درحالی است که مطابق قوانین کار و تامین اجتماعی تمامی کارگران فصلی از حق دسترسی به خدمات بیمه‌ای برخوردارند.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
سویا محصول قرن می شود!

سویا محصول قرن می شود!

بازار سویا بزودی به یکی از سودبخش ترین بازارهای محصولات کشاورزی بدل می شود.

به گزارش کشاورزنیوز،پروژه طولانی مدت وزارت کشاورزی ایالات متحده کنار گذاشته شده است. هر سال برنامه­ها و دورنمای دانه ­های سویا در کشاورزی این کشور در حال مهم ­تر شدن است کشت و تجارت دانه­ های روغنی سویا از دهه­ های گذشته که عملا هیچ سهمی در کشاورزی نداشت در حال پشت سر گذاشتن گندم و غلات درشت دانه مثل ذرت و جو است و انتظار می­ رود که با همین شتاب نیز تا مدت ها پیش برود.

یکی از دلایلی که باعث شده است دانه ­های سویا بسیار در کشاورزی مورد اهمیت واقع شود، این است که این محصولات تقریبا به همه کار می ­آید. دانه­ های له شده سویا را می ­تواند در وعده­ های غذایی به کار برد و ارزش غذایی بالای سویا باعث شده است که به جای گوشت گوساله یا به صورت مخلوط چرخ کرده با آن استفاده شود. به عنوان یک محصول خوراکی پروتئین دار، سویا می­ تواند ماده غذایی پایه برای بسیاری از خوراکی ها باشد که انسان از آن استفاده می ­کند. از سوی دیگر، سویا دانه روغنی است که می­ توان از روغن حاصل از آن استفاده کرد و حتی در ابعاد زیاد، می ­توان از این روغن به عنوان سوخت وسایل نقلیه بیودیزلی بهره برد. همچنین در تولید بسیاری از محصولات صنعتی، روغن سویا به کار می ­رود.

اقتصاد صنعت سویا بسیار پیچیده است اما در مجموع سه بازار عمده برای دانه، روغن و کنجاله وجود دارد. روغن سویا یکی از اجزای اصلی بازار روغن خوراکی است و برای خوراک انسان به شکل‌های مختلف بخصوص مارگارین و روغن جامد فراوری می شود که از این نظر با سایر روغن‌ های نباتی رقابت می‌ کند. کنجاله سویا به عنوان یک منبع پروتیینی برای اختلا‌ط با سایر خوراک ‌های دام و مرغ هم مورد تقاضاست. سویا برای خوراک انسان به موارد متفاوت دیگری تبدیل می ‌شود که البته مقدار آنها ناچیز است و تأثیر چندانی بر قیمت سویا ندارد، قیمت سویا در منطقه و جهان در مجموع تحت تأثیر تقاضا برای روغن و کنجاله است. کنجاله سویا در تغذیه مرغ و دام به عنوان پروتیین مصرف می‌ شود. میانگین تولید کنجاله در حدود ۷۹ درصد کل تولید دانه سویا بوده که مقدار پروتیین آن حدود ۵۰ درصد است.

با این توصیف و با ویژگیهایی که برشمرده شد، تقاضا برای سویا مدام در حال افزایش است و بخصوص این تقاضا از سوی کشورهای آسیایی مثل چین ارایه می ­شود که به نظر می­ رسد در این کشورها در دهه آینده کشت گندم دارای اولویت بیشتری از تولید سویا داشته باشد. همین تقاضاها باعث شده است که قیمت سویا در بازارهای جهانی بالا برود و به یک محصول دارای جذابیت زیادی اقتصادی در آمریکا تبدیل شود.

کشاورزان در ایالات متحده محصولات زراعی خود را از ذرت به سوی دیگر محصولات تغییر داده ­اند. حتی سویا برای علوفه دام ها و غذای پرندگان خانگی نیز بسیار مهم است و یکی از اجزای کلیدی خوراک آنها را تشکیل می ­دهد بنابراین می­ توان گفت که مرغها و دیگر پرندگان از دیگر برندگان تغییر برنامه­های وزارت کشاورزی در ایالات متحده هستند که قبلا توجه بیشتری به گوشت قرمز داشتند.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
پرداخت یارانه بر اساس تولید محصولات کشاورزی در حال مطالعه و طراحی

پرداخت یارانه بر اساس تولید محصولات کشاورزی در حال مطالعه و طراحی

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: پرداخت یارانه بر اساس تولید محصولات کشاورزی در حال مطالعه و طراحی و تصویب است. غلامرضا نوریدر گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه برای توسعه و پیشرفت کشاورزی گام های خوبی از سوی دولت برداشته شده است، افزود: امیدواریم با استمرار پرداخت یارانه برای کشاورزی شاهد توسعه این بخش در کشور شویم.

وی گفت: پرداخت یارانه بر اساس میزان تولید محصولات کشاورزی و دامی در کمیسیون مجلس بررسی شده و برای تصویب به صحن مجلس خواهد رفت.

وی اظهارکرد: با تصویب این طرح شاهد رونق بخش کشاورزی و تحولات جدی در این حوزه خواهیم بود.

نوری همچنین با اشاره به لزوم گاز رسانی به تمام روستاهای این شهرستان گفت: ارتقاع شهرستان بستان آباد از سطح دریا بیشتر است و فصل سرما طولانی تر و جزو شهرستان های سردسیر کشور است.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب بعضی از راه های اصلی و روستایی شهرستان و نیاز به ساماندهی و اصلاح، خواستار رسیدگی به آنها شد.

وی مشکل آب آشامیدنی و کشاورزی در شهرستان را از جمله مشکلات دیگر این منطقه عنوان کرد و افزود: با فرهنگ سازی و مدیریت منابع آبی اصلاح الگوی مصرف و با استفاده از سیستم های نوین آبیاری در کشاورزی با کمک های دولتی می توان این مشکل را حل کرد.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
پول توسعه کشاورزی صرف واردات خودرو شد!

پول توسعه کشاورزی صرف واردات خودرو شد!

نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: مدیریت ناکارآمد و ضعیف سازمان های ذی ربط دولتی، کشاورزی ما را به جایی رسانده اند که ما یک روز جشن خودکفایی گندم را برگزار می کنیم و روزی دیگر مجبور به انجام واردات می شویم.

مختار مهدی زاده اظهار داشت: ایران کشوری دارای چهار فصل، اقلیم و شرایط آب و هوایی مناسب است.

وی با بیان اینکه امکانات و منابع در کشور موجود است، افزود: متاسفانه مدیریت ناکارآمد و ضعیف سازمان های ذی ربط دولتی کشاورزی ما را به جایی رسانده اند که ما یک روز جشن خودکفایی گندم را برگزار می کنیم و یک روز دیگر واردات زیادی در این زمینه انجام می دهیم.

مهدی زاده اضافه کرد: متاسفانه سیاست مشخص و معینی در رابطه با محصولات کشاورزی در کشور ما وجود ندارد وگرنه پتانسیل ها، امکانات و منابع به اندازه کافی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۵ هزار نفر مهندس کشاورزی در کشور بیکار هستند ، ادامه داد: می توان این جمعیت را به کار گرفت تا دانش روز در زمینه آبیاری و مکانیزاسیون کشاورزی را به روستاها منتقل نمایند .

به گفته مهدی زاده بسیاری از قوانین و مقررات در کشور مربوط به ۳۰، ۴۰ سال پیش و ناسازگاربا شرایط روز است.وی اضافه کرد: نزدیک به ۲۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در بخش کشاورزی فعالیت می کنند و ما باید از طریق این بخش و تولیدات آن حرفی در دنیا برای زدن داشته باشیم.مهدی زاده تصریح کرد: حداقل می توانیم در این بخش به خودکفایی دست یابیم که متاسفانه چنین سیاستی در کشور وجود ندارد.وی با بیان اینکه به بخش کشاورزی کمکی نمی شود، اضافه کرد: ۳۰ درصد یارانه ای که قرار بود در هدفمندی یارانه ها به تولید تعلق بگیرد کجاست؟

مهدی زاده ادامه داد: در فاز اول هدفمندی یارانه ها کشاورزی فراموش شده بود یعنی ۳۰ درصد تسهیلات مذکور نیز به بخش صنعت تعلق می گرفت.

وی با اشاره به اینکه بی اهمیت ترین چیز برای ما تولیداتی است که در داخل کشور باید انجام شود، اضافه کرد: در طول ۸ سال گذشته سیاست بر این بوده که بهترین اقدام واردات است و زود به نتیجه می رسد.

مهدی زاده با بیان اینکه واردات بیش از اندازه آسیب های زیادی به بخش وارد کرده است، افزود: هم اکنون در باغات مرکبات شمال کشور ویلاسازی می شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان جنگلها خواب است،گفت: سازمان محیط زیست نیز توجهی به این مسئله ندارد.مهدی زاده ضمن انتقاد از روند رو به افزایش ویلاسازی در زمینه های کشاورزی تصریح کرد: متاسفانه هر کدام از دولت ها که بر روی کار می آید تا مشکلات دولت قبل را مرتفع نماید فرصتش تمام می شود .وی اضافه کرد: بعنوان مثال یک سازمان نظارتی قوی وجود ندارد که اعلام کند سرنوشت سند۲۰ ساله چه شد؟چرا فلان وزیر وزارتخانه ای را که تحویل گرفته بود با چنین وضعیتی به دیگری تحویل می دهد؟

مهدی زاده با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مشکلات مهم کشاورزان بحث آب است و برای سال ۹۳ پیش بینی خشکسالی شده ، افزود: در مزرعه ای که ما آنجا کشت داریم ، شهرداری در حال حفر چاهی در کنار چاه ما برای شرب آب است.

وی ادامه داد: آنها با این اقدام خود در واقع می گویند اولویت با آب و فاضلاب است به این معنا که کشاورزی باید در آن قسمت تعطیل شود.

مهدی زاده ضمن انتقاد از این امر که در هیچ کدام ازاستانهای کشور سیاست کشت مشخصی وجود ندارد، اضافه کرد: تا براین اساس سازمان جهاد کشاورزی هر استان اعلام کند فلان محصول به دلیل عدم ارزش اقتصادی در استان ما کشت نشود و واردات آن به صرفه تر است.وی افزود: در کنار این موضوع محصولات استراتژیک مانند گندم ، جو و … که نیاز اساسی مملکت هستند و مشکلات ما را درمان می کنند باید کشت شود.

مهدی زاده با بیان اینکه بعنوان مثال برنج را نباید در مناطقی جز شمال کشور کشت کرد، اضافه کرد: چرا این محصول در اصفهان و خوزستان دیگر مناطق کشت می شود؟ برنج محصولی است که به آب فراوانی نیاز دارد.مهدی زاده تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی طی ۸ سال گذشته در خواب خرگوشی به سر برده است و تا دولت جدید بخواهد مشکلات را رفع کند ۴ سال طول می کشد.

وی ادامه داد:بنده به بحث اقتصاد مقاومتی بسیار بها می‌دهم ولی عرضم این است که اگر دقت ونظارت دقیق نشود اتفاقی رخ نمی دهدبه قول معروف دو صد گفته چون نیم کردار نیست.

مهدی زاده با اشاره به اینکه سالهای گذشته چنین نام گذاری هایی انجام شد اما اقدامی صورت نگرفت، تاکید کرد: چرا کسانی که سهل انگاری کردند مواخذه نشدند؟ به چه دلیل از آنان سوال نشد که چرا کوتاهی کردید؟ چرا پول کشاورزی را صرف واردات اتومبیل کردید؟

وی ادامه داد: مشکل ما این است وگرنه اقتصاد مقاومتی هدف مطلوبی است و کشور ما تمام پتانسیل های تحقق این امررا (از نیروی انسانی تا سایر منابع) داراست.مهدی زاده با بیان اینکه در کشورما کشاورزی می تواند حرف اول را بزند، اضافه کرد: متاسفانه ما در این زمینه در حال عقب نشینی هستیم .وی با اشاره به اینکه زمانی ما محصولاتمان را در فصل زمستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می کردیم، ادامه داد: اما هم اکنون نمی توانیم یک مثقال صادرات به این کشورها انجام دهیم چرا که کشورهای مزبور در حال حاضر خود به تولیدات کشاورزی روی آورده اند و قیمت محصولاتشان نیز ارزان تر از تولیدات ما است.

به گفته مهدی زاده هم اکنون عربستان در زمینه کشاورزی از ما پیشی گرفته است .

وی تاکید کرد: متاسفانه ما دچار خودشیفتگی شده ایم و نتیجه این امر آن می شود که با نگاهی به آمار و ارقام واردات گریه مان می گیرد.

مهدی زاده اضافه کرد: ما می توانیم با بهره گیری از امکانات موجود در زمینه تولیدات کشاورزی به خود کفایی برسیم و حتی صادرات انجام دهیم اما متاسفانه به این مسائل توجه جدی نمی شود.

نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه مشکلات موجود در زمینه های گمرکی ، واردات ماشین آلات کشاورزی ، بذور و… باید مشکلات حل شود،گفت: اما متاسفانه ما همیشه با در بسته روبرو می شویم.

مهدی زاده افزود: سازمان های نظارتی متعددی (از جمله سازمان بازرسی کل کشورو سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده) در ایران فعالیت می کنند ، اما تنیجه وجود این سازمان ها چیزی به جز این نیست که آنها تنها به جریمه فلان مورد بسنده کنند و بس .
وی تصریح کرد: در صورتی که این سازمان ها باید ناظر باشند کار به کاردان و محصول به مصرف کننده واقعی برسد.

مهدی زاده با اشاره به اینکه حال حاضر مشکلی که تولید کنندگان بخش کشاورزی دارند بحث حمل و نقل است، اظهار داشت: حمل و نقل بسیار گران شده اما نظارتی روی آن نیست.

وی با بیان اینکه تعرفه های موجود براساس دلاری که زمانی ۵ هزار تومان بوده نوشته شده اما هم اکنون دلار ۳هزار تومان است ، ادامه داد: از زمان کاهش قیمت دلار هیچ قیمتی در مورد نهاده های کشاورزی پایین نیامده که بالا هم رفته است.

مهدی زاده تصریح کرد: با این وضعیت کشاورز باید چه کاری انجام دهد جز این است که باید زمینش را بفروشد و دنبال کار دیگری برود؟وی با بیان اینکه ما زیر ساخت هایمان را درست نساختیم و در این زمینه درست عمل نکردیم، ادامه داد: همین عوامل است که مانع پیشرفت مملکت ما می شود .

مهدی زاده با بیان اینکه ما در داخل دستگاهی برای برداشت محصول ذرت نداریم و قیمت این دستگاه در خارج از کشور نیز بسیار گران است، اظهار داشت: حدود شش‌ماه پیش یک نمونه از این دستگاه دست را از طریق دوبی خریداری و در اوج تحریم وارد کردیم.وی ادامه داد: چند ماهی است که ما میان سازمان استاندارد و گمرک گرفتار هستیم و طی این مدت بابت کانتینری که دستگاه مذکور در آن قرار دارد جریمه می پردازیم.

مهدی زاده تاکید کرد: ما این دستگاه را صرفا جهت نمونه سازی ازروی آن و تولید انبوه در کشور وارد کرده ایم اما دو برابر قیمت این کالا ما باید به گمرک جریمه بپردازیم.

وی افزود: نامه نگاری ها و پیگیری های ما تاکنون به جایی نرسیده است.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
دانشمندان سیبری گیاهانی با ژن موش می سازند!

دانشمندان سیبری گیاهانی با ژن موش می سازند!

متخصصان انستیتوی کمرووا اکولوژی انسان و آزمایشگاه مهندسی زیستی دانشگاه آلتای تأکید می کنند که ارگانیزم های اصلاح شده ژنتیکی به فرآوری مواد سمی پس از کارهای حفاری و معدن کمک می کنند.

گیاه به انبوهی از موش ها مبدل نمی شود که با حرص و ولع زیاد در حال بلعیدن مواد سمی هستند. این مواد که به شکل گیاه هستند مثل سابق باقی می مانند اما ژن موش ها را دریافت می کنند که پادتن هایی نسبت به هسته میوه بنزو را تولید می کند. دانشمندان در طرح های خود بر خصوصیات گیاهان زیادی که مواد مضر را می بلعند تکیه کردند. برای نمونه، آلوئه، پیچک گیاه و گیاهان دیگری که قادر باشند تا ۷۰ درصد هوای ساختمان ها را از فرمالدئید، بنزن، آمونیاک و دیگر مواد مضر برای انسان پاک سازند. برای از بین بردن مواد سمی در معادن طبیعتا امکانات این گیاه کفایت نخواهد کرد- باید آنها را تقویت بخشید. همانا در اینجاست که موش ها به کمک می آیند.

ماکسیم کوتسِف رئیس آزمایشگاه مهندسی زیستی دانشگاه آلتای در این باره گفت: اغلب از آنها استفاده می شود زیرا بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته اند و به عنوان مواد آزمایشگاهی زیاد بکار می آیند. گیاهانی وجود دارند که در طبیعت بدون هر گونه تغییری به بلعیدن مواد سمی می پردازند، اما قدرت آنها زیاد نیست. به این دلیل برای افزایش قدرت گیاه در مبارزه با « بنزوپرین» ، این ژن اصلاح شده بطور اضافی در آن وارد می شود.

بنزوپرین یک ترکیب شیمیایی بسیار سمی است. به عنوان یک ماده جانبی در آبهای ایستگاه های حفاری و معادن وجود دارد که به سطح زمین تلمبه می شود. در محوطه های بسته معمولا دریاچه های مصنوعی ایجاد می شود تا مانع از آلودگی مساحت زیادی از زمین شوند. بدین ترتیب خاک آلوده از چرخش خارج و پاک می شود، اما بهتر است گیاهی ساخته شود که بتواند « بنزوپرین» را از بین ببرد و خاک را پاک کند.

رئیس آزمایشگاه مهندسی زیستی دانشگاه آلتای در اینباره گفت: تعدادی گیاه انتخاب کردیم که روش تغییر و اصلاح با استفاده از مدل های ژنی آزمایش می شود. در زمان حاضر، وفق یابی طرح همکاران ما از انستیتوی «اکولوژی انسان» کمرووا جریان دارد. پس از آن جاسازی ژن صورت خواهد گرفت.

برای کاشت ژن موش، گل مروارید و تعدادی از گیاهان آبی که در سواحل رودخانه و دریاچه رشد می کنند مناسب هستند. به گفته دانشمند روس، این نوع گیاهان از وزن گیاهی بیشتری برخوردارند و سریعتر رشد می کنند، از اینرو بهتر از دیگر گیاهان می توانند از عهده این وظیفه – از بین بردن مواد مضر برآیند. آبگیرهای مصنوعی که آبهای سمی به آنجا جاری می شود، نه تنها با خاک پوشانده می شوند ، بلکه گیاهان اصلاح شده ژنتیک روی آنها کاشته می شود. آنها تمام رطوبت را جذب و « بنزوپرین» را می بلعند و بدین ترتیب اجازه نفوذ آن به محیط زیست را نمی دهند. متخصصان امیدوارند پس از چند ماه نوع جدید گیاهان دارای ژن موش را دریافت کنند و بعد توصیه های مربوط به کاشت آنها و تکثیر و از بین بردن آنها را طراحی خواهند کرد. طی سال آینده تست ها در «زمین های مدلی» انجام خواهد شد. اگر نتایج خوب باشند ، پس از یکسال از این فناوری در معادن ذغال سنگ « کوزباس» استفاده خواهد شد.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
یارانه 6500 میلیارد تومانی به مصرف‌کنندگان گندم

یارانه 6500 میلیارد تومانی به مصرف‌کنندگان گندم


مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: امسال دولت 720 تومان یارانه برای هر کیلو گندم می‌دهد که اگر مصرف کشور 9 میلیون تن باشد 6500 میلیارد تومان یارانه‌ای است که در این بخش داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، حسین صفایی در جلسه کمیته خرید تضمینی گندم استان کرمان اظهار کرد: اولین ابلاغ در زمینه خرید تضمینی گندم، تعیین تکلیف مراکز خرید بود و باید مراکز خریدی تعریف می‌کردیم که میزان گندم عرضه شده در هر استان و پراکندگی استان مورد توجه قرار می گرفت.

وی افزود: مراکز خرید، هزینه‌های تبعی دولت را اضافه می‌کند و هزینه مراکز خرید، حمل و نقل و نگهداری و سیلوداری از هزینه‌های گندم است که باید بهینه‌سازی شود.

صفایی با اشاره به اینکه 9 مرکز خرید گندم در استان کرمان کم است، تصریح کرد: مسئولان اداره تعاون روستایی استان با مسئولان اداره کل غله جلسه‌ای داشته‌اند و تعدادی مراکز که دارای شرایط فیزیکی خرید بوده و امکان تجهیز دارند را در نظر گرفته اند که به 9 مرکز خرید اضافه شود.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی اظهار کرد: اسامی عاملان ذی حساب مراکز جدید نیز به غله اعلام و سپس از تهران احکام صادر می‌شود و در این صورت مرکز خرید هر خریدی داشته باشد، خرید دولت است.

وی با بیان اینکه استان کرمان گندم خوبی دارد، اظهار کرد: مصرف استان 280 هزار تن است و کشت دو نوع گندم ظرفیت خوبی در کرمان است و گندم درم استان به کارخانه‌های صنعتی ماکارونی فروخته می شود.

صفایی با تاکید بر افزایش مراکز خرید تضمینی گندم در استان کرمان افزود: نباید کشاورز برای فروش گندم خود مسافت طولانی برای رسیدن به مرکز خرید طی کند و دچار مناقشه شود.

صفایی گفت: به نفع کشاورز و دولت است که کارخانه‌ها، گندم را مستقیما بخرند اما باید میزان آن مشخص شود زیرا میزان تولید گندم درم استان‌ها از موارد درخشان جهاد کشاورزی آن منطقه است.

وی تصریح کرد: کسانی که از بیرون استان برای خرید گندم بیایند باید گواهی خروج بگیرند که میزان تولید و فروش کشاورزان منطقه ثبت شود.

صفایی اظهار کرد: 90 نوع محصول در عرصه های زراعی و باغی کشور تولید می‌شود و مهم ترین محصول مورد توجه گندم است زیرا میزان خودکفایی ما در این محصول هم جنبه امنیت غذایی و هم جنبه امنیت اجتماعی دارد.

وی افزود: کل خرید گندم در کشور از سال 54 دولتی شده و تا سال 79 کل خرید را سازمان مرکزی تعاون روستایی انجام می داد.

صفایی ادامه داد: از سال 79 تا 86 دولت دو مباشر (هم تعاون روستایی و هم شرکت های غله) را برای خرید انتخاب کرد و از 86 تا امروز صرفا شرکت بازرگانی دولتی ایران که غله ها زیرمجموعه آن بوده اند، مجری خرید گندم بوده است.

وی اظهار کرد: بیشترین میزان خرید گندم توسط تعاون روستایی تا سال 79 نزدیک به هفت میلیون تن بوده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی اظهار کرد: از لحاظ مالی یارانه سنگینی به گندم ایران تعلق می گیرد و این یارانه مربوط به مصرف‌کننده است. پیش بینی این است که در سال جاری گندم 1050 تومان خریداری شود اما عملا 1068 تومان به کشاورز پرداخت می شود و با هزینه های تبعی تا 1150 تومان خواهد بود.

وی افزود: امسال دولت 720 تومان یارانه برای هر کیلو گندم می‌دهد که اگر مصرف کشور 9 میلیون تن باشد 6500 میلیارد تومان یارانه ای است که در این فصل داده می شود.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
لاک‌پشت‌ها، کارگران بی‌مزد و منت شالیکاران گیلان

لاک‌پشت‌ها، کارگران بی‌مزد و منت شالیکاران گیلان




مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: لاک‌پشت‌ها کارگران بی مزد و منت شالیکاران گیلان هستند.


به گزارش کشاورزنیوز، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه گیلان، با بیان اینکه لاک پشت‌ها در شالیزارهای گیلان از حشرات و کرم ساقه خوار برنج تغذیه می‌کنند، توضیح داد: معمولا شالیکاران وجود لاک پشت ها را در زمان نشاء برنج تحمل نمی‌کنند و آنها را به بیرون از شالیزارهایشان می‌اندازند.

وی اضافه کرد: تغذیه لاک پشت‌ها در شالیزارها پس از نشاء برنج موجب می‌شود که آفت‌ها از بین بروند و در نتیجه محصول برنج سالم تر و مفیدتری داشته باشیم. کشاورزان نباید نگاه مزاحمت به این لاک پشت‌ها داشته باشند زیرا این موجودات کارگران بی مزد و منتی هستند که کیفیت محصول مزارع برنج را ارتقا می‌دهند.


برجی با بیان اینکه مدیریت زباله‌های استان از چالش‌های زیست محیطی گیلان به شمار می‌رود، تصریح کرد: سموم کشاورزی سهم زیادی در آلودگی زیست محیطی استان به خصوص رودخانه‌ها دارند. استفاده از همکاری اردک‌ها و یا لاک پشت‌ها و همچنین کشت توام ماهی و برنج می‌تواند به کشاورزان کمک کند تا از محصولات شیمیایی کمتری استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه در هفته گرامیداشت زمین پاک به سر می‌بریم، گفت: برای داشتن محیط زیستی پاک در استان، نقش کشاورزان بسیار مهم است.

برجی افزود: استان گیلان با معضل زباله دست به گریبان است و اگر این روند متوقف نشود بهداشت عمومی مردم به مخاطره جدی خواهد افتاد. اگر همین امروز جایگاه‌های زباله استان تعطیل شوند تا یک قرن شیرابه حاصل از زباله های آن وارد آبهای سطحی و زیرزمینی خواهد شد.

مشارکت مردمی یکی از راههای اصلی مبارزه با معضل زباله است و خواستار مشارکت همه جانبه مردم و دستگاههای اجرایی در امر کنترل زباله هستیم.




 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
توصیه‌های هواشناسی به کشاورزان در هفته جاری

توصیه‌های هواشناسی به کشاورزان در هفته جاری




در استان‌های شرق و جنوب کشور شرایط جوی برای شیوع بیماری‌های قارچی، سرخه، سفیدک دروغی و بوتیریس (کپک) و استروتینیا و سفیدک داخلی در مزارع سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی زیاد است؛ لذا به گلخانه‌داران و جالیزکاران توصیه می‌شود برای کنترل و کاهش خسارت به کلینیک‌های گیاه‌پزشکی مراجعه کنند.

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: به کشاورزان استان‌های شمال غرب کشور شامل استان‌های آذربایجان‌های شرقی و غربی، اردبیل و زنجان توصیه می‌شود بستر بذر و کاشت زراعت چغندرقند و حبوبات دیم (نخود و عدس) فراهم کرده و مبارزه‌های اولیه با سرخرطومی برگ در مزارع یونجه در ساعات اولیه آغاز کنند.

مسعود حقیقت افزود: پایش آفت سن غلات به‌ویژه در مناطق کوهپایه‌ای و بازبینی مرتب مزارع گندم و جو برای پایش زنگ زرد و سفیدک سطحی در دستور کار کشاورزان این منطقه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان منطقه از سم‌پاشی علف‌های هرز مزارع غلات در ساعات اولیه خوداری کرده و اقدام به کشت علوفه به‌ویژه یونجه و شبدر کنند.

حقیقت ادامه داد: کشاورزان استان‌های غرب کشور اقدام به مبارزه با علف‌های هرز مزارع چغندرقند و نخود پاییزه به‌صورت مکانیزه و آفت سرخرطومی یونجه و علف‌های هرز مزارع گندم و جو کنند.

وی تصریح کرد: کشاورزان مناطق شمالی کشور عملیات شخم، شیار و آب‌تخت کردن اراضی شالیزاری را در دستور کار خود قرار داده و از شرایط مناسب نشاء برنج استفاده کنند.

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی یادآور شد: در استان گلستان، سم‌پاشی مزارع برای جلوگیری و مبارزه با بیماری فوزاریوم خوشه گندم و آماده‌سازی بستر زمین برای کشت پنبه ذرت سورگوم و آفتاب‌گردان انجام شود.

حقیقت تأکید کرد: در این مناطق عملیات وجین و خاک‌دهی پای بوته‌های سیب‌زمینی برای جلوگیری از آفت بید سیب‌زمینی، آفتاب‌سوختگی؛ سبز شدن و تحریک غده‌ها انجام شود.

وی اظهار داشت: در استان‌های واقع در دامنه جنوبی البرز شامل استان‌های تهران، البرز و شمال سمنان، کشاورزان اقدام به بازبینی مرتب مزارع برای پایش زنگ زرد و سن گندم کرده و از کودهای ازته در مزارع غلات استفاده کنند.

حقیقت همچنین گفت: دامداران این مناطق از چرای دام در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها به‌دلیل امکان وقوع سیلاب‌ها تا پایان هفته خودداری کنند.

وی در ادامه افزود: کشاورزان واقع در استان‌های مرکزی کشور در انجام عملیات محلول‌پاشی و سم‌پاشی محدودیت داشته و در صورت لزوم این کار را در ساعات اولیه روز انجام دهند.

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی خاطرنشان کرد: کشاورزان این مناطق، آبیاری تکمیلی مزارع تحت پوشش سیستم آبیاری تحت فشار (بارانی) را در صبح‌هنگام و ساعات بدون وزش باد انجام دهند.

حقیقت ادامه داد: کشاورزان استان‌های شرقی و جنوبی کشور برای جلوگیری از بروز آفت و بیماری‌ها اقدام به تنظیم دما و رطوبت گلخانه‌ها کنند.

وی تصریح کرد: در استان‌های شرقی و جنوبی کشور شرایط جوی برای شیوع بیماری‌های قارچی، سفیدک دروغی و بوتیریس (کپک) و استروتینیا و سفیدک داخلی در مزارع سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی زیاد است؛ لذا به گلخانه‌داران و جالیزکاران توصیه می شود برای کنترل و کاهش خسارت به کلینیک‌های گیاه‌پزشکی مراجعه کنند.

حقیقت یادآور شد: در این مناطق پاشیدن کود کلسیم روی درخت پسته برای جلوگیری از عارضه لکه پوست استخوانی الزامی است.
وی تأکید کرد: در استان‌های خراسان شمالی و رضوی زنبورداران با انتقال کندوهای زنبورعسل به مکان‌های مسقف و ایجاد سایبان از کندوهای خود مراقبت کنند.

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی در پایان اظهار داشت: در مناطق جنوبی کشور عملیات سم‌پاشی و مبارزه علیه علف‌های هرز در باغ‌های انار و انگور انجام شود و با تنظیم و کنترل دما از گلخانه‌ها، کشت‌های متراکم و سالن‌های پرورش قارچ در مقابل رطوبت مراقبت کنند.



خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
عدم امنیت شغلی، کارگران کشاورزی را تهدید می‌کند

عدم امنیت شغلی، کارگران کشاورزی را تهدید می‌کند

هرچند مصوبات مؤثری در حوزه بیمه به نفع بنگاه‌های زیر پنج و ۱۰ نفر تصویب شده است، اما کارفرمایان به بهانه عدم پرداخت پاداش و سنوات، قراردادهای کارگران خود را در پایان هر سال لغو می‌کنند که به معنای عدم امنیت شغلی در حوزه کشاورزی است.

به گزارش کشاورزنیوز عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با ایانا با اعلام این خبر گفت: یکی از مشکلاتی که در کارگاه‌های زیر پنج نفر در نیمه نخست دهه ۷۰ و کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر در نیمه دوم این دهه به چشم می‌خورد و تاکنون نیز ادامه داشته است، عدم امنیت شغلی برای کارگران فعال در این بنگاه‌ها است.

سیدمهدی پورفاطمی افزود: این کارگاه‌ها با استفاده از خارج شدن از شمول کار کارگاه‌های زیر پنج نفر، به بهانه نپرداختن سنوات و پاداش، عملاً قراردادهای کارگران را ملغی می‌کنند و در صورت نیاز آنها را دوباره استخدام یا با کارگران جدید تعویض می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: چنین روابطی قانون کار را خدشه‌دار کرده و عملاً امنیت شغلی در حوزه‌های کارگری را با چالش روبه‌رو می‌کند.

پورفاطمی ادامه داد: هر نوع راهکار کوتاه‌مدت به معنی هدر دادن منابع است و باید به فکر تغییر قوانین تأمین اجتماعی و طراحی و اجرای یک قانون و نظام رفاه اجتماعی بود.

وی تصریح کرد: هرچند معافیت پرداخت حق بیمه کارفرمایان نیز به‌تازگی در صحن علنی مجلس به تصویب رسید، اما این بنگاه‌ها چه‌قدر در اشتغال‌زایی و تعریف فرصت اشتغال در بخش کشاورزی به‌ویژه فعالند، جای پرسش است!

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: عموماً این بنگاه‌ها برای گرفتن تسهیلات بانکی با معرفی مشاغل خانگی به‌ویژه در حوزه زنان روستایی، بنگاه‌های زیر پنج نفره را تعریف می‌کنند، اما چه‌قدر کارگران شاغل در این بنگاه‌ها می‌توانند از تسهیلات و امنیت شغلی خود مطمئن باشند، معلوم نیست.

پورفاطمی تأکید کرد: اساساً کارگران حوزه کشاورزی چه آن دسته از کارگران فصلی که به‌صورت تمام‌وقت یا نیمه‌وقت در اراضی کشاورزی کار می‌کنند و چه آن دسته که در صنایع تبدیلی مشغول به کارند، نتوانسته‌اند از امنیت شغلی لازم برخوردار باشند که باید این معضل را با طراحی و تدوین نظام رفاه اجتماعی تغییر داد.

وی اظهار داشت: این نظام رفاهی باید توان حمایت از کارگران را داشته باشد و هر بنگاه اقتصادی که قرار نیست تا ابد فعالیت خود را ادامه دهد و غیر از تخلفات کارفرمایان ممکن است به‌دلیل مشکلات اقتصادی نتواند ادامه کار دهد، باید برای حمایت از کارگران، نظام و قانون کارآمد تعریف شود که همواره مورد غفلت قرار گرفته است.

پورفاطمی همچنین گفت: در حالی که جمع کثیری از جامعه فعال کشور عملاً با بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند، واردات انواع کالاها مثل برنج خارجی، شغل محسوب نمی‌شود.

وی در پایان افزود: کشاورزی ایران در برخی حوزه‌ها نظیر تولید برنج و محصولات باغی با پتانسیل فراوانی روبه‌رو است که به‌علت عدم فعال شدن و استفاده از صنایع تبدیلی، فرصت شغلی قابل توجهی فراهم نکرده است. در حالی که شالی‌کوبی‌ها و توزیع محصول برنج جدا از مراحل تولید می‌تواند کارآفرینی قابل توجهی را به همراه داشته باشد.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
آب مجازی و کشت فراسرزمینی در دستور کار دولت

آب مجازی و کشت فراسرزمینی در دستور کار دولت





برای تولید هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۱۸۰ لیتر آب، گندم ۱۳۰ لیتر و گوشت گوساله ۱۵ هزار و ۵۰۰ لیتر آب مورد استفاده قرار می‌گیرد که با واردات بعضی کالاهای آب‌بر، می‌توان از مصرف بیش از اندازه آب جلوگیری کرد.


به گزارش کشاورزنیوز به نقل از ایانا از آیین اختتامیه نهمین کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت کشاورزی برای این سازمان گفت: مصرف منابع آب و خاک توسط کشاورزی، اثرات و ضایعات بر جای مانده بر خاک و آثار کلان کشاورزی بر روی محیط زیست موضوعی است که کشاورزی را برای سازمان حفاظت محیط زیست بسیار مهم و قابل توجه می‌کند.

معصومه ابتکار افزود: اقتصاد کشاورزی، تأثیر زیادی بر روی منابع طبیعی و محیط زیست دارد که انجمن اقتصاد کشاورزی با حساس کردن نهادها و فعالان این بخش می‌تواند نقش بسزایی در آگاه‌سازی داشته باشد.

وی با اشاره به مورد توجه قرار گرفتن اقتصادسبز در دولت یازدهم خاطرنشان کرد: دنیا به سمت اقتصاد سبز و توجه به محیط زیست در همه مسائل اقتصادی حرکت می‌کند، به‌طوری که فقط از این طریق می‌توانیم اقتصادی پویا و بالنده داشته باشیم.

ابتکار ادامه داد: در اقتصاد امروز، تأثیرات متقابل محیط زیست با اقتصاد (کشاورزی) مورد توجه قرار می‌گیرد و بر این اساس تصمیم‌های لازم گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امروزه دنیا از تغییرات آب و هوایی تأثیرات زیادی می‌گیرد، تصریح کرد: تغییرات آب و هوایی در نیمه دوم قرن بیست‌ویکم تبدیل به مهم‌ترین مؤلفه‌های اقتصاد خواهد شد، به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود که تجارت کربن، تعیین کننده آینده اقتصاد دنیا باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه هم‌اکنون در میان یک بحران زیست‌محیطی قرار داریم، یادآور شد: حفظ منابع طبیعی، ارتباط مستقیم به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اقتصادمقاومتی دارد.
ابتکار تأکید کرد: در بخش کشاورزی کشور نیاز به یک انقلاب داریم که از طریق سیاست‌گذاری‌های انجمن‌های علمی بخش مانند همین انجمن اقتصادکشاورزی قابل انجام است.وی اظهار داشت: انجمن‌های مستقل باید پیگیر حقایق، تأثیرات و مشکلات کشاورزی بر روی محیط زیست باشند و بر روی سیاست‌گذاری‌های دولت تأثیر بگذارند.

ابتکار با اشاره به میزان منابع آبی کشور گفت: در کشور حداکثر ۱۲۰ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر وجود دارد که حدود ۷۵ درصد آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، این در حالی است که بر اساس استانداردهای جهانی، استفاده بیش از ۴۰ درصد از منابع تجدیدپذیر، عامل بروز شرایط بحرانی است.


هامون زنده شد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بخش‌های زیادی از هامون از طریق تعاملات و انعطاف طبیعت بازسازی شده و نیزارهای این منطقه دوباره سبز شده‌اند که امید می‌رود در سایر مناطق و تالاب‌های کشور مانند دریاچه ارومیه، حیات دوباره ایجاد شود.

وی با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی در حوزه دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر شاهد کاشت انواع سیب که پنج برابر نسبت به انگور مصرف آب دارد در حوزه ارومیه هستیم که این موضوع خود بر استفاده حداکثری از منابع آبی تأثیر گذار است.

ابتکار ادامه داد: بر اساس شاخص‌های جهانی، ایران در سال ۲۰۱۴ در بخش منابع آب رتبه ۱۱۷ در میان ۱۷۸ کشور با نمره ۲٫۷۷ از ۱۰۰ شد.


توجه به آب مجازی برای حفظ محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی باید نگاه آب مجازی ایجاد شود، تصریح کرد: از منظر اقتصاد محیط زیست، در بخش کشاورزی باید به آب مجازی توجه بیشتری شود، به‌طوری که برای تولید هر محصول میزان آبی مصرفی سنجیده می‌شود.

وی یادآور شد: برای تولید هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۱۸۰ لیتر آب، برای هر کیلوگرم گندم ۱۳۰ لیتر و برای یک کیلوگرم گوشت گوساله ۱۵ هزار و ۵۰۰ لیتر آب مورد استفاده قرار می‌گیرد که با واردات بعضی کالاهای آب‌بر می‌توان از مصرف بیش از اندازه آب جلوگیری کرد.

ابتکار تأکید کرد: در کشوری مانند ژاپن که ۲۳ درصد از منابع آبی خود را مصرف می‌کند، برای تأمین امنیت غذایی، اقدام به واردات کالاهای آب‌بری مانند گوشت می‌شود.وی اظهار داشت: در قالب اقتصاد مقاومتی باید کالاهای آب‌بری مانند گوشت را به‌دلیل کمبود منابع آبی کشور وارد کنیم.


کشت فراسرزمینی، در دستور کار دولت

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تصمیم وزارت جهادکشاورزی مبنی بر کشت فراسرزمینی گفت:‌ با توجه به بحران آب و مشکلات فرسایشی و آلودگی خاک، کشت فراسرزمینی در برنامه دولت قرار دارد که بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

ابتکار با اشاره به تأثیرات کاهش ضایعات محصولات کشاورزی در مصرف آب افزود: در دنیا حدود یک‌سوم مواد غذایی تبدیل شدن به ضایعات ۲۵ میلیارد مترمکعب آب را هدر می‌هند.وی خاطرنشان کرد: در مراحل حمل و نقل، توزیع، نگهداری، انبارداری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی ضایعات زیادی وجود دارد به طوری که ۶۵ درصد ضایعات موجود در بخش کشاورزی کشور مربوط به قبل از مصرف است.


کود و سم یارانه معیوب دارند

ابتکار با اشاره به اینکه سازمان میادین میوه و تره‌بار محل ورودی ۹۰ درصد محصولات کشاورزی و پروتئینی را به شهر تهران در اختیار دارد، ادامه داد: همکاری‌های مستمری با سازمان میادین میوه و تره‌بار به‌منظور پایش محصولات ورودی و شناسنامه‌دار کردن انواع محصولات کشاورزی و پروتئینی از جمله موارد بود که با کمک شورای شهر تهران برای کاهش ضایعات، عملیاتی شد.

وی در پایان با اشاره به اینکه از نظر سازمان حفاظت محیط زیست، اعطای یارانه به کود و سم یارانه‌ای معیوب به حساب می‌آید، تصریح کرد: مصرف بی‌رویه کود و سم در بخش کشاورزی باعث صدمه به محیط زیست شده است که باید تجدیدنظری در میزان و نحوه مصرف این مواد شیمیایی باید از تاثیرات آن بر محیط زیست کاست.



خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کشاورزان جهت شروع مبارزه با پوره سن گندم از مزارع گندم و جو بازدید کنند

کشاورزان جهت شروع مبارزه با پوره سن گندم از مزارع گندم و جو بازدید کنند

“کشاورزان” استان‌ های واقع در غرب کشور جهت شروع مبارزه با پوره سن گندم از مزارع گندم و جو بازدید کنند.

به گزارش سازمان هواشناسی کشور،امروز “شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ۹۳″ تا “یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ۹۳″ برای کشاورزان استان های واقع در غرب کشور توصیه هایی به شرح زیر اعلام شد:


زراعی:
• محدودیت در انجام عملیات محلول پاشی و سم پاشی
• مبارزه با سوسک های گرده خوار و شته ها در مزارع کلزا و کرم های طوقه بر در مزارع نخود و ذرت و کک چغندر قند
• محافظت از گلخانه های سنتی در مقابل وزش باد و رگبار باران
• بازدید مزارع گندم و جو و آمادگی جهت شروع مبارزه با پوره سن گندم
• مراقبت از مزارع غلات جهت بیماری زنگ گندم
• کنترل شیمیایی علف های هرز مزارع گندم در مرحله بین پنجه زنی تا ساقه دهی
• کنترل مکانیکی علف های هرز مزارع نخود پائیزه و چغندر قند


• باغبانی:
• انجام عملیات مبارزه با شته ها و شپشک ها در باغات میوه خصوصا” هسته دار
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
[h=2] کشت ذرت رقم بولسون[/h] رقم ذرت بولسون که به عنوان برترین رقم ذرت سیلوئی شناخته شده است؛ برای اولین بار در سال جاری توسط شرکت تعاونی هفتاد قله اراک در بین کشاورزان منطقه جهت کشت و ترویج توزیع گردید.
آقای محمد رضا صالحی در بین کشاورزانی که کشت خود را به رقم بولسون اختصاص داده اند با کشت حدود ۱۲هکتار از این رقم ،بولسون را در مقایسه با سایر ارقام رایج با دارا بودن ارتفاعی نزدیک به ۴ متر، ۲ بلاله بودن ،استحکام ساقه و مقاوم بودن نسبت به ورس بهتر دانسته و مقاومت بیشتر این رقم نسبت به بیماری شایع سیاهک در ذرت و آفات تریپس و زنجرک را از موارد دیگر برتری این رقم عنوان کردند که علاوه بر تناژ بالاتر ،جلب نظر بیشتر مشتری را نیز به همراه دارد. نکته ای که در این میان باید به آن توجه داشت تاریخ به موقع کاشت می باشد تا گیاه زمان کافی برای رسیدن به پتانسیل تولید خود را داشته باشد.
در آخر ایشان تجربه کاشت بولسون را در مزرعه خود مثبت ارزیابی کرده و با توجه به بالا بودن عملکرد کمی و کیفی آن نسبت به سایر ارقام رایج ضمن توصیه نمودن کاشت بولسون به سایر کشاورزان،خود نیز در سالهای آتی تصمیم به کشت آن در سطح بیشتری را دارند.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
تائید انتخابات شورای نظام مهندسی کشاورزی تا به امروز در ۴ استان

تائید انتخابات شورای نظام مهندسی کشاورزی تا به امروز در ۴ استان

چهارمین دوره انتخابات شورای استانهای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با تشکیل مجمع عمومی نوبت دوم در مرکز ۲۴ استان روز جمعه ۲۶ اردیبهشت ماه برگزار شد.

به گزارش کشاورزنیوز و به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در این مرحله براساس قوانین و مقررات موضوعه تعداد ۵۵۴۲۸ نفر از اعضاء در ۲۴ استان واجد شرایط شرکت در چهارمین دوره انتخابات شورای استانها بودند. موحدیان عطار تعداد افراد واجد شرایط در مرحله دوم که به پای صندوقهای رای رفتند را ۱۷۶۱۴ نفر اعلام کرد و گفت: پس از تشکیل مجمع عمومی و رسمیت آن در ۲۴ استان، زمان قانونی پیش بینی شده برای رأی گیری آغاز شد و تا ساعت ۱۶ ادامه داشت. وی به مشارکت ۷/۳۱ درصدی در این مرحله اشاره کرد و گفت: مشارکت اعضاء در مرحله دوم بدلیل محدودیت های قانونی و برگزاری آن در مجمع عمومی و کشیده شدن انتخابات این استانها به مرحله دوم، عدم امکان برگزاری انتخابات در شهرستانها و بعد مسافت تا مرکز استانها را می توان از دلایل کاهش حضور اعضاء در مجمع و انتخابات دانست. موحدیان عطار واجدین شرایط در مرحله اول و دوم چهارمین دوره انتخابات شورای استانها را ۶۶۱۱۷ نفر اعلام کرد و افزود: در مجموع دو مرحله ۲۲۰۱۵ نفر از اعضاء مشارکت داشتند و براساس آمار موجود مشارکت در دو مرحله بالغ بر ۳۸ درصد می باشد.

موحدیان عطار با بیان اینکه براساس قوانین و مقررات پس از پایان انتخابات فرصت ۲ روزه برای طرح شکایات در نظرگفته شده است، اظهار کرد: شکایت بایستی بهمراه مستندات و دلایل لازم به هیات نظارت استان ارائه گردد و هیات نظارت استان ظرف مدت ۵ روز به شکایات رسیدگی و نتیجه را به هیات نظارت مرکزی و شاکی/ شاکیان اعلام مینمایند. وی گفت: نتیجه انتخابات در استانهای اردبیل، قزوین و گلستان نیز پس از بررسی های هیات نظارت مرکزی به زودی اعلام می گردد. براساس ماده ۶۸ آیین نامه اجرایی قانون سازمان نتیجه انتخابات پس از تأیید هیأت نظارت مرکزی انتخابات، آراء اخذ شده در استانهای کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، مرکزی و سیستان و بلوچستان تایید گردید. لیست اعضای انتخابی اصلی و علی البدل در چهار استان بشرح ذیل می باشد:


سیستان و بلوچستان

اعضای انتخابی شورای استان به ترتیب اکثریت آراء: حمیدرضا جهان تیغ، یوسف ریگی لادز، مجتبی پیری، شریف ملاشاهی جوان، سیدمحمدرضا سیدحسینی، ماندانا زنگنه سروش و محمدرفیع دهواری اعضای انتخابی علی البدل به ترتیب اکثریت آراء: سلیمان شریفی نیک، سپاهی محمدهنیف


کهگیلویه و بویراحمد

اعضای انتخابی شورای استان به ترتیب اکثریت آراء: علی بخش شجاعی، صادق باقرنیا، شهرام عسکری، مهران بنیادی، آذر شجاعی، محمد نعمتی، سیدکرامت دیدگاه اعضای انتخابی علی البدل به ترتیب اکثریت آراء: الیاس تاج الدین، سیدعلی لاهوتی


ایلام

اعضای انتخابی شورای استان به ترتیب اکثریت آراء: زاهد زینی وند، سیامک بیگی، ابراهیم مرشدی، اکبر امیدیان، علیرضا طولابی، جعفر رضایی نیا، عزت ا… اکبرزاده اعضای انتخابی علی البدل به ترتیب اکثریت آراء: محمد علی اقدسی، سمیه الیاسی


مرکزی

اعضای انتخابی شورای استان به ترتیب اکثریت آراء: محمد نعیمی، حمید جلال وندی، رحیم محمودی، مجید آنجفی، احمدرضا جعفری، احمد قره بیگلو، حسین منصوری یاراحمدی اعضای انتخابی علی البدل به ترتیب اکثریت آراء: شهاب اصغری، ولی ساجدی
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
سیب زمینی بنفش

سیب زمینی بنفش

یک شرکت اسکاتلندی نوع جدیدی سیب زمینی را به صورت کاملا طبیعی کشت داده است که درونش به رنگ بنفش تیره است.


شرکت اسکاتلندی «آلبرت بارتلت» این نوع جدید سیب زمینی را تولید کرده است. این سیب زمینی حتی زمانی که کاملا پخته شده و به صورت پوره در می‌آید رنگ بنفش خود را حفظ می‌کند.
در ابتدا محققان دانشگاه کلورادو در آمریکا این سیب زمینی درون بنفش را توسعه دادند و این شرکت اسکاتلندی تصمیم به تولید انبوه آن گرفت.


امسال تنها ۴۰۰ تن از این سیب زمینی تولید شده است اما این شرکت قصد دارد سال آینده تولید این محصول را افزایش دهد.



گیلیان کینوچ رئیس بخش توسعه شرکت آلبرت بارتلت در این خصوص توضیح داد: "این سیب زمینی واقعا یک فوق قهرمان است، به طوریکه یک منبع غذایی بسیار کامل و قوی بوده و به خوشمزگی بیشتر گونه‌های سیب زمینی است. این سیب زمینی در آشپزخانه کارایی بسیار زیادی دارند به طوری که می‌توان با استفاده از آن غذاهای خوش‌طعم و زیبایی را از پوره، سیب زمینی سرخ کرده تا چیپس و سیب زمینی برشته تهیه کرد که نه تنها طعم بسیار خوبی دارند، بلکه ظاهر بسیار زیبایی هم دارند.


براساس گزارش دیلی میل، علت رنگ بنفش این سیب زمینی سطح بالای ماده «آنتوسیانین» است. آنتوسیانین‌ها در توت سیاه، شاتوت، زغال اخته و بادمجان وجود دارند. گیاهان بنفش رنگی که محتوی این ماده هستند به میزان بسیار زیادی آنتی اکسیدان‌های نیرومند دارند.



این سیب زمینی بنفش با قیمت ۱.۵۰ پوند برای۱.۲۵ کیلوگرم وارد سوپرمارکت‌های اسکاتلند شده است.
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
ایران دوازدهمین تولیدکننده بزرگ گندم جهان

ایران دوازدهمین تولیدکننده بزرگ گندم جهان

فائو در جدید‌ترین گزارش خود اعلام کرد
پیش‌بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری



فائو در جدید‌ترین گزارش خود اعلام کرد علی‌رغم کاهش 3.5 درصدی تولید گندم در ایران، این کشور همچنان دوازدهمین تولیدکننده بزرگ گندم جهان به شمار می‌رود و تولید این محصول امسال به 13.5 میلیون تن خواهد رسید
به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی در جدید‌ترین برآورد خود از میزان تولید گندم جهان اعلام کرد، در سال جاری میلادی کل تولید گندم در جهان به ۷۰۱ میلیون تن خواهد رسید که 13.4 میلیون تن نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
بر اساس این گزارش، تولید گندم ایران در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال گذشته 3.5 درصد کاهش یافته و به 13.5 میلیون تن می‌رسد. ایران در سال گذشته ۱۴ میلیون تن گندم تولید کرده بود.
این گزارش، ایران را در سال ۲۰۱۴ همانند سال گذشته، دوازدهمین تولیدکننده بزرگ گندم جهان معرفی کرده است.
بر اساس برآورد فائو، اتحادیه اروپا با تولید 143.7 میلیون تن گندم رتبه نخست جهان را به خود اختصاص داده و چین با ۱۲۲ میلیون تن و هند با ۹۶ میلیون تن به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.
بر اساس گزارش فائو، آمریکا با تولید ۵۷ میلیون تن گندم در رتبه چهارم جهان و روسیه، کانادا، پاکستان، استرالیا، ترکیه، اوکراین و قزاقستان نیز به ترتیب در رتبه‌های پنجم تا یازدهم از این نظر قرار گرفته‌اند.
در این رده‌بندی، قزاقستان با تولید 14.8 میلیون تن گندم یک پله بالا‌تر از ایران قرار گرفته و آرژانتین با تولید 9.4 میلیون تن گندم یک پله پایین‌تر از ایران در رتبه سیزدهم قرار گرفته است.
منبع: فارس


 

*E.Kh*

عضو جدید
رونمایی از دو رقم جدید گندم و جو

رونمایی از دو رقم جدید گندم و جو

عبدالعلی غفاری افزود: این ارقام شامل گندم دیم به نام باران و جو دیم به نام انصار است.
وی با اشاره به اینکه این ارقام در مناطق مختلف دیم کشور مورد آزمایش قرار گرفته ، اظهار کرد: این ارقام پرمحصول و مقاوم در برابر بلایای طبیعی است.
رییس مرکز تحقیقات کشاورزی دیم کشور ادامه داد: مقاومت به سرما، خشکی، تحمل بیماری ها و برتری نسبت به ارقام بومی از ویژگی های رقم های جدید است.​


غفاری یادآوری کرد: رقم گندم دیم باران از سوی مظفر روستایی و جوی دیم انصار از سوی یوسف انصاری پس از سال ها تحقیق و پژوهش بدست آمده است.

وی با اشاره به اینکه موسسه تحقیقات دیم کشور به مرکزیت مراغه در استان های دیم خیز کشور در زمینه غلات، حبوبات، دانه های روغنی، علوفه و مدیریت منابع کارهای تحقیقاتی انجام می دهد و در این راستا تاکنون 35 رقم جدید دیم در محصولات مختلف به کشاورزان داخل کشور و کشورهای همجوار معرفی کرده است.
غفاری خاطرنشان کرد: 16 رقم گندم، هفت رقم جو، چهار رقم نخود، سه رقم عدس، سه رقم جدید گلرنگ و دو رقم ماشک علوفه ای ارقام معرفی شده این مرکز تحقیقاتی است.
مرکز تحقیقات کشاورزی دیم کشور مستقر در مراغه فعالیت های تحقیقاتی خود را از سال 1371 در پنج ایستگاه اصلی و 9 ایستگاه فرعی در مناطق مختلف اگروکلیمایی، سردسیری، گرمسیری، نیمه سردسیری و معتدل دیم کشور انجام می دهد.

منبع : خبرگزاری ایرنا
 

*E.Kh*

عضو جدید
گلخانه در مریخ

گلخانه در مریخ



کشاورزنیوز - قرار است در کره مریخ اولین آزمایش پرورش دانه گیاهان در گلخانه به انجام برسد.

گلخانه یک محفظه شفاف است که در سطح بیرونی مریخ نورد جدید نصب می شود که اواسط سال ۲۰۲۰ میلادی پرتاب خواهد شد و اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی بر سطح سیاره سرخ فرود خواهد آمد.
دانشمندان امیدوارند که این آزمایش کمکی برای طراحی برنامه تسخیر مریخ بشود.
روزها ، خاک در خط استوا ی سیاره در زمان تابستان مریخی تا ۲۰ درجه بالای صفر گرم می شود. کاشت دانه ها در خاک و پوشاندن آن با یک پوشش شفاف خیلی وسوسه کننده است.
می شد از زمین آن را آب داد. اما اگر گیاه شب سرما نزند، بهرحال زنده نمی ماند. آتسمفر سیاره از گاز کربن تشکیل شده و فاقد اکسیژن است که برای گیاه لازم است. علاوه بر آن فشار مریخ ۱۶۰ بار پایین تر از زمین است.
به این دلیل گلخانه بصورت یک محفظه کاملا بسته ساخته می شود و آزمایش به این شکل انجام خواهد شد: در این گلخانه، خاک زمینی ، آب و ۲۰۰ دانه رشادی قرار خواهند داد.
این علف مدتهاست که توسط دانشمندان برای آزمایشات علمی مورد استفاده قرار می گیرد. پس از فرود مریخ نورد بر سطح سیاره موتور گلخانه روشن و آب به بذرها خواهد رسید.
طی ۱۵-۱۰ روز اولین جوانه ها ظاهر خواهند شد. در تمام این مدت مریخنورد بیحرکت است.
با عکس گرفتن ازاین جوانه ها ، دانشمندان رشد آنها را با گروه کنترل در حال پرورش زمین مقایسه می کنند.
دانستن تأثر نیروی جاذبه مریخ که یک سوم کمتر از زمین است و نور و رادیو اکتیو بر جوانه ها جالب خواهد بود.
سطح رادیواکتیو در سطح مریخ آنقدرها که فکر می شد زیاد نیست و مانند مدار اطراف زمین است که ایستگاه بین المللی فضایی در حال پرواز در آنجاست.




آزمایشات زیست شناسی در سیارات دیگر بخش لازمه تدارک پرواز های آتی سفینه های سرنشین دار به آنجاست.
یلنا واروبیووا زیست شناس – خاک شناس دانشگاه دولتی مسکو در این خصوص گفت: انجام چنین آزمایشاتی ضروری است. ما هرگز در آزمایشگاه ها نمی توانیم شرایطی کاملا شبیه محیط سیاره ایجاد کنیم. اگر چنین امکانی بروز کند باید در تمام پرواز های فضایی آزمایشات بیولوژیکی را شامل کرد.
چرا به جای علف، از گیاهان دیگری برای سکونت احتمالی در مریخ استفاده نمی شود؟ یلناواروبیووا در توضیح گفت که این نوع گیاهان از مقاومت کمتری در مقابل تأثیرات عوامل نامطلوب برخوردارند. نتایج آزمایشات با علف را می توان در رابطه با دیگر گیاهان بکار گرفت.
مریخنورد پس از پایان آزمایش با دانه های گیاهی به مأموریت اصلی خود – جستجوی اثرات حیات و نمونه بردای از خاک برای ارسال آتی به زمین با کمک دستگاه های دیگر خواهد پرداخت. پایه « مریخنورد -۲۰۲۰» پلاتفرم مریخنورد کنونی « کیوریوسیتی» خواهد بود امادستگاه های داخل آن تغییر خواهد کرد. ناسا کنکور دستگاه های جدید را اعلام کرده است. دانشمندان روسیه گیرنده نوترونی آزمایش شده خود را پیشنهاد کردند که نسبت به وجود آب واکنش نشان می دهد.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز



شهرهای هوشمند آینده می‌توانند از درختان شب‌تاب به عنوان جایگزینی برای چراغهای خیابان و همچنین باغچه‌هایی برخوردار باشند که بطور عمودی از دیوارها بالا می‌روند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، کارشناسان شرکت مشاوره‌ای طراحی و مهندسی Arup در انگلستان، شهرهایی را در آینده به تصویر کشیده‌اند که درختان آن درخشیده و در زمان یخبندان، پیاده‌روها گرم می‌شوند؛ همچنین در زمان ازدحام جمعیت، سیستم مکانیابی جهانی(جی‌پی‌اس) بطور خودکار مسیر افراد را تغییر خواهد داد.
این شرکت که همچنین کار طراحی پروژه پل عابر پیاده «Garden Bridge» بر روی رودخانه تیمز لندن را که بر روی آن چمن و درخت کاشته خواهد شد، بر عهده دارد، مفهوم شهر آینده خود را در گزارشی موسوم به «شهرهای زنده» منتشر کرده است.
این گزارش به توصیف شهرهای آینده به عنوان شبکه‌های یکپارچه‌ای از فضاهای سبز هوشمند پرداخته که برای ارتقای سلامت و رفاه شهروندان طراحی شده‌اند.
به گفته شرکت Arup، تلاشهای بیشتری برای کاشت پوشش گیاهی در همه مناطق ممکن و ادغام هوشمندانه‌تر همه زیرساختها، برای مثال با نظارت و تغییر مسیر خودروها مورد نیاز است.
این گزارش همچنین به نمایش استفاده از درختان مهندسی ژنتیکی شده پرداخته است. دی‌ان‌ای درخت در تلفیق با دی‌ان‌ای موجودات درخشان می‌توان منجر به تبدیل انرژی تجدیدپذیر روز به نور مورد استفاده در شب شود. این امر به درختان اجازه خواهد داد تا جایگزین چراغهای شهری شوند.
به گفته کارشناسان، ساختمانهای بلند پوشیده از گیاه می‌تواند به افزایش امید به زندگی و کاهش غیبت در محل کار به هنگام بیماری کمک کند.
تحقیقات محققان نشان داده است کارکنانی که از منظره یک پارک در زمان کار کردن بهره می‌برند، کمتر احتمال غیبت از محل کار را دارند و اینکه افزایش فعالیتهایی مانند دوچرخه‌سوازی باعث کاهش هزینه‌های خدمات درمانی در درازمدت شده و همچنین این امر که نرخ ارتکاب جرم با افزایش دسترسی به پوشش گیاهی کاهش می‌یابد.
این گزارش همچنین از محصولی موسوم به «Starpath» خبر داد که پوششی افشانه‌ای و ضدآب است که باعث درخشیدن جاده‌ها در تاریکی می‌شود.
این پوشش که سال گذشته توسط شرکت Pro-Teq در انگلستان ساخته شده، نور فرابنفش را در طول روز جذب و ذخیره کرده و در طول شب آزاد می‌کند.

جهت مشاهده ی تصویر در ابعاد واقعی 634x396 پیکسل اینجا کلیک کنید.

منبع:http://tavare.blogfa.com/
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
توتستان‌های گیلان تهدید می‌شوند

توتستان‌های گیلان تهدید می‌شوند



رئیس مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه گفت: نوغانداران در گذشته به خوبی حمایت می‌شدند در حالیکه اکنون اینگونه نیست.

حمیدرضا خصوصی، نماینده مردم صومعه سرا در گفت‌وگو با (ایسنا)، منطقه گیلان، با بیان اینکه نوغانداری روزی به عنوان یک صنعت مهم در این استان مطرح بود، اظهار کرد: زمانی شهره و آوازه نوغانداری این خطه در سراسر خط ابریشم از ایران تا چین پیچیده بود.

وی افزود: در قبل انقلاب، پایگاه‌های پرورش ابریشم و نوغانداری در گیلان و با مرکزیت صومعه‌سرا قرار داشتند. پس از انقلاب همواره این روند توسعه یافت اما اخیرا به جهت پاره‌ای از بی مبالاتی‌ها و کج‌مدیریتی‌ها، ضربه مهلکی به صنعت ابریشم و نوغانداری وارد شده است. معتقدیم گیلان که از گذشته همواره به عنوان مرکز نوغانداری و صنعت ابریشم و نخ مشهور بوده همچنان باید در این صنعت پایدار بماند.

خصوصی با اشاره به مشکلات نوغانداران بیان کرد: تنها پایگاه صنعت ابریشم‌کشی در شهرستان صومعه‌سرا در منطقه شارم به علت مشکلات ناشی از وقوع برف در چند سال اخیر فروخته شد که این امر ضربه بزرگی به نوغانداران وارد کرد و همچنین عده کثیری از جوانان که در این مکان شاغل بودند، بیکار شدند.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس ادامه داد: قبلا شرکت ابریشم ایران موضوعات مربوط به نوغانداران را پیگیری می‌کرد اما از نظر مدیریتی شرکت، تبدیل به موسسه نوغانداری شده که زیر نظر یکی از معاونین وزیر اداره می‌شود. این موارد می‌تواند انگیزه پرورش نوغان را کم کند.

خصوصی تاکید کرد: مدیریت در نوغانداری یک مدیریت وابسته‌ای را می‌طلبد به این معنا که باید اهل علم و دانش و تخصص وارد شوند و سپس با جذب متقاضی، بازار تولید را رونق دهند و بتوانند در عرصه بازارهای بین المللی وارد شوند.

وی تصریح کرد: متاسفانه تخصیص اعتبارات، تسهیلات و تمهیدات لازم که بتواند نوغان و نوغانداری را تقویت کند، ضعیف شده است؛ اکنون حتی پرسنل شرکت ابریشم به جهت اخذ حقوق مشکل دارند.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان بیان کرد: توتستان‌های ما دستخوش تغییر کاربری شده لذا می‌طلبد که مدیریت جدید با همت بیشتری تلاش کند تا بتوانیم با همکاری هم این صنعت را که سرمایه‌ای برای استان است، مجددا فعال کنیم و رونق دهیم.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
مدیرکل سازمانی جهانی فائو به تهران سفر می‌کند

مدیرکل سازمانی جهانی فائو به تهران سفر می‌کند

در حاشیه افتتاحیه هشتاد و دومین اجلاس کنفرانس سازمان جهانی بهداشت دام وزیر جهاد کشاورزی با گراتیا نواسیلو مدیرکل سازمانی جهانی خوار و بار و کشاورزی و وزرای اکوادر و عمان به طور جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در دیدار حجتی با مدیرکل فائو آخرین تحولات در اجرای برنامه ها و پروژه های مشترک بین ایران و فائو مورد بررسی قرار گرفت.

حجتی ضمن برشمردن اقدامات انجام شده در خصوص مبارزه با خشکیدگی جنگل های بلوط زاگرس اظهار امیدواری کرد که پروژه مشترک ایران با فائو در این رابطه در اسرع وقت اجرایی شود.

همچنین واسیلو گراسیانو ضمن تبریک به مناسبت ثبت نظام کشاورزی مبتی بر آب قنات به عنوان میراث مهم کشاورزی جهان به نام ایران در ماه گذشته اظهار امیدواری کرد در مهرماه سال جاری به کشورمان سفر کند و مقدمات تاسیس مرکز منطقه ای آموزش کشاورزی فائو در ایران را با همکاری مقامات کشورمان فراهم سازد.

در دیدار دو جانبه وزیر کشاورزی اکوادور با حجتی وزیر جهاد کشاورزی راهکارهای توسعه همکاری دو کشور به ویژه در تجارت محصولات کشاورزی و نهادهای زراعی مورد بررسی قرار گرفت.

در این دیدار مقرر شد هیاتی از ایران به منظور تعیین جزئیات همکاری‌ها در آینده نزدیک به اکوادور اعزام شود.

وزیر کشاورزی عمان در دیدار با حجتی از عزم خود به بازدید از ایران در اواخر خرداد ماه سال جاری در پاسخ به دعوت وزیر جهادکشاورزی خبر داد و اظهار امیدواری کرد در طول این سفر پایه های همکاری کشاورزی بین دو کشور بیش از پیش تحکیم شود.

حجتی در روز اول بازدید خود از فرانسه همچنین تعدادی از شرکت‌ها صاحبان صنایع کشاورزی و فعالان اقتصادی و فنی را در محل اقامت خود به حضور پذیرفت و از پروژه‌ها و یا طرح‌های سرمایه گذاری این شرکتها در کشورمان آشنا شد و دستورات لازم را برای تسریع در پروژه های یاد شده صادر کرد.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
سامانه جامع ترویج هواشناسی کشاورزی به‌زودی راه‌اندازی می‎شود.

سامانه جامع ترویج هواشناسی کشاورزی به‌زودی راه‌اندازی می‎شود.

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: سامانه ترویج هواشناسی “تهک” با هدف جلوگیری از افت کمی و کیفی و خسارت بلایای طبیعی به محصولات کشاورزی و اتلاف زمان، انرژی و منابع مالی کشاورزان راه‌اندازی می‌شود.

مسعود حقیقت افزود: در این سامانه، هواشناسی کشاورزی از ابتدا تا انتهای کار به همراه کاربران مختلف بخش کشاورزی بوده و داده‌های هواشناسی را به آنها انتقال می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا سامانه‌های مختلفی برای انتقال داده‌های هواشناسی به کشاورزان از طریق رسانه‌های نوشتاری، سمعی و بصری، انجمن‌ها، پیامک‌ها، اینترنت و… وجود دارد که در ایران نیز دولت تدبیر و امید در راستای اهداف اقتصادی مقاومتی اقدام به راه‌اندازی این سامانه می‌کند.

رئیس اداره هواشناسی کشاورزی کشور ادامه داد: هواشناسی کشاورزی با یاری تولیدکنندگان بخش کشاورزی نقش مهمی در بهبود تولید محصولات کشاورزی و غذایی و تأمین امنیت غذایی کشور دارد.

حقیقت تصریح کرد: منابع انسانی ناکافی، کمبود فناوری‌های نوین و عدم انتقال به هنگام داده‌های هواشناسی از مرکز به کشاورزان ازجمله مشکلاتی است که امید می رود با راه‌اندازی این سامانه مرتفع شود.

وی یادآور شد: این سامانه داده‌ها هواشناسی را به طرق مختلف نظیر گزارش‌ها، پست الکترونیکی، بیانیه‌های علمی، تارنمای هواشناسی، روزنامه‌های محلی، پیامک، زیرنویس و ارائه خدمات توسط کارشناسان هواشناسی در صداوسیما، پایگاه‌های خبری، تلفن هواگو، جلسات منظم، رادیو، انجمن صنفی کارهای کشاورزی، مساجد روستاها، مراکز خدمات کشاورزی، کشاورزان پیشرو و کارشناسان وزارت جهادکشاورزی و بر اساس دانش کشاورز اطلاع‌رسانی می کند.

حقیقت تأکید کرد: سازمان هواشناسی برای اجرای پروژه “تهک” نیازمندی یاری وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و نیرو، دانشگاه‌ها و انجمن‌های مرتبط با بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه که در مرحله بررسی موانع و مشکلات موجود و پیش روی اجرا قرار دارد، اظهار داشت: سامانه ترویج هواشناسی “تهک” در مرداد ماه امسال راه‌اندازی و تا دو سال آینده تمام کاربران بخش کشاورزی را به سامانه متصل می‌کند.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تولید سبزیجات تازه در کارخانه تولید گیاهان توشیبا

جهت مشاهده ی تصویر در ابعاد واقعی 750x500 پیکسل اینجا کلیک کنید.
به نقل اززومیت؛ کاشت، داشت و برداشت، سه مرحله‌ای که بارها پاسخ بعضی از سؤالات امتحانی ما در دوران ابتدایی بودند؛ حالا به نظر می‌رسد فناوری به دنبال بهینه‌سازی این مراحل نیز هست. لطفا با زومیت همراه باشید.


این بار نوبت شرکت توشیبا است. تعجب نکنید، همه ما وقتی به توشیبا فکر می‌کنیم ناخود آگاه به یاد محصولات الکترونیکی مانند تلویزیون‌ و کامپیوتر می‌افتیم. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید این شرکت که به لطف دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی و سی‌تی اسکن ساخت خود در حوزه بهداشت و درمان نامی برای خود دست و پا کرده است حالا درصدد است تا قدم‌های بلندتری در این زمینه بردارد.
توشیبا قصد دارد تا حوزه جدید فعالیت خود را با معرفی کارخانجات تولید سبزیجات بدون استفاده از آفت‌کُش‌ها، در ژاپن آغاز نماید. اولین کارخانه تولید سبزیجات توشیبا در طی ماه‌های پیش رو در شهر Yokusuka ژاپن افتتاح می‌شود. محصولاتی مانند کاهو، اسفناج و سایر سبزیجات در این کارخانه تولید خواهند شد.
نکته جالب توجه این است که این کارخانه فقط یک گلخانه عادی نیست؛ بلکه بنایی با فناوری پیشرفته، شامل استفاده از نور بهینه‌شده دارای طول موج مخصوص برای رشد گیاهان، همچنین سیستم تهویه‌ی هوای بسیار پیشرفته که دما و رطوبت را در یک سطح پایدار نگاه می‌دارد، است. مدیران این کارخانه می‌توانند از راه دور رشد این سبزیجات را زیر نظر داشته باشند و در صورت نیاز، تنظیمات مربوط به تجهیزات را تغییر دهند. کل این کارخانه استریل بوده و به همین دلیل نیازی به آفتکُش‌ها در آن وجود ندارد.
به علت فضای کاملاً بهداشتی درون این کارخانه، تمامی سبزیجات عاری از هرگونه میکروب خواهند بود و این امر کمک می کند تا سبزیجات زمان بیشتری تازه بمانند و البته ارزش غذایی بیشتری نسبت به سبزیجاتی که در مزارع پرورش یافته‌اند، داشته باشند. این محصولات توشیبا در خرده‌فروشی‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و به خصوص در شهرهایی که جمعیت بالا معمولا ًمانع از دسترسی همه به سبزیجات تازه می‌شود، عرضه خواهند شد. این امر نه تنها به نفع ساکنین شهرهای بزرگ است، بلکه توشیبا را هم به سود 3 میلیون دلاری در سال می‌رساند.
اگر این پروژه موفقیت آمیز باشد، توشیبا کارخانجات بزرگتری را در سایر شهرهای دنیا احداث خواهد کرد و آمادگی فروش فناوری تولید گیاهان در کارخانجات خود را نیز خواهد داشت. بدون شک این اقدام توشیبا، بسیاری از حوزه‌های درگیر در تولید غذا و مواد خوراکی در آینده را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. شاید با رشد این فناوری و توسعه آن در تمام نقاط دنیا، بسیاری از مسائل مربوط به تهیه غدا در دنیا مرتفع گردد.
کد خبر: 20779 گروه خبری: اخبار فناوری اطلاعات منبع خبر: zoomit.ir
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
افتتاح نخستین کلینیک گیاه‌پزشکی استانی در مازندران

افتتاح نخستین کلینیک گیاه‌پزشکی استانی در مازندران

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور امروز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، از افتتاح نخستین کلینیگ گیاه‌پزشکی استانی خبر داد و گفت: در راستای واسپاری تصدی‌گری‌های دولتی به بخش خصوصی در دستور کار داریم که کلینیک‌های گیاه‌پزشکی در استان‌های کشور را به بهره‌برداری برسیم.

محمدعلی باغستانی میبدی افزود: به‌دنبال تجربه موفقیت‌آمیز کلینیک گیاه‌پزشکی فرودگاه امام خمینی[SUP](ره)[/SUP] که در سال‌های گذشته به بهره‌برداری رسید، بخش اعظمی از مشکلات قرنطینه‌ای مرتفع شده است و بدین ترتیب در برنامه است که این کلینیک‌ها در کشور گسترش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر توزیع کلینیک‌های گیاه‌پزشکی در کشور مناسب نیست و لازم است در بطن روستاها مستقر باشد تا بیش از گذشته شاهد کاربردی شدن آنها باشیم.

باغستانی ادامه داد: در حال حاضر تمامی گواهی‌های بهداشتی برای تمام محصولات وارد و صادراتی در کلینیک گیاه‌پزشکی فرودگاه امام خمینی[SUP](ره)[/SUP] انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: کلینیک‌ها خط مقدم سازمان حفظ نباتات محسوب می‌شود که در این راستا فردا طی مراسمی در استان مازندران کلینیک گیاه‌پزشکی به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور یادآور شد: این کلینیک در استان مازندران توسط بخش خصوصی فعالیت خواهد کرد.

باغستانی تأکید کرد: در برنامه داریم که فعالیت‌های قرنطینه‌ای را نیز به بخش‌های خصوصی واگذار کنیم.

وی در پایان اظهار داشت: کارشناسان گیاه‌پزشکی و تمامی دست‌اندرکاران کلینیک‌ها برای حضوری مؤثرتر باید به بطن روستاها بروند و از شهرنشینی و تجویز نسخه در شهرها خودداری کنند؛ زیرا کاربرد این بخش در آن است که در محل تولید اقدام عملیاتی انجام شود.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز



شهرهای هوشمند آینده می‌توانند از درختان شب‌تاب به عنوان جایگزینی برای چراغهای خیابان و همچنین باغچه‌هایی برخوردار باشند که بطور عمودی از دیوارها بالا می‌روند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، کارشناسان شرکت مشاوره‌ای طراحی و مهندسی Arup در انگلستان، شهرهایی را در آینده به تصویر کشیده‌اند که درختان آن درخشیده و در زمان یخبندان، پیاده‌روها گرم می‌شوند؛ همچنین در زمان ازدحام جمعیت، سیستم مکانیابی جهانی(جی‌پی‌اس) بطور خودکار مسیر افراد را تغییر خواهد داد.
این شرکت که همچنین کار طراحی پروژه پل عابر پیاده «Garden Bridge» بر روی رودخانه تیمز لندن را که بر روی آن چمن و درخت کاشته خواهد شد، بر عهده دارد، مفهوم شهر آینده خود را در گزارشی موسوم به «شهرهای زنده» منتشر کرده است.
این گزارش به توصیف شهرهای آینده به عنوان شبکه‌های یکپارچه‌ای از فضاهای سبز هوشمند پرداخته که برای ارتقای سلامت و رفاه شهروندان طراحی شده‌اند.
به گفته شرکت Arup، تلاشهای بیشتری برای کاشت پوشش گیاهی در همه مناطق ممکن و ادغام هوشمندانه‌تر همه زیرساختها، برای مثال با نظارت و تغییر مسیر خودروها مورد نیاز است.
این گزارش همچنین به نمایش استفاده از درختان مهندسی ژنتیکی شده پرداخته است. دی‌ان‌ای درخت در تلفیق با دی‌ان‌ای موجودات درخشان می‌توان منجر به تبدیل انرژی تجدیدپذیر روز به نور مورد استفاده در شب شود. این امر به درختان اجازه خواهد داد تا جایگزین چراغهای شهری شوند.
به گفته کارشناسان، ساختمانهای بلند پوشیده از گیاه می‌تواند به افزایش امید به زندگی و کاهش غیبت در محل کار به هنگام بیماری کمک کند.
تحقیقات محققان نشان داده است کارکنانی که از منظره یک پارک در زمان کار کردن بهره می‌برند، کمتر احتمال غیبت از محل کار را دارند و اینکه افزایش فعالیتهایی مانند دوچرخه‌سوازی باعث کاهش هزینه‌های خدمات درمانی در درازمدت شده و همچنین این امر که نرخ ارتکاب جرم با افزایش دسترسی به پوشش گیاهی کاهش می‌یابد.
این گزارش همچنین از محصولی موسوم به «Starpath» خبر داد که پوششی افشانه‌ای و ضدآب است که باعث درخشیدن جاده‌ها در تاریکی می‌شود.
این پوشش که سال گذشته توسط شرکت Pro-Teq در انگلستان ساخته شده، نور فرابنفش را در طول روز جذب و ذخیره کرده و در طول شب آزاد می‌کند.

جهت مشاهده ی تصویر در ابعاد واقعی 634x396 پیکسل اینجا کلیک کنید.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
20 ساعت برق مجانی برای کشاورزان

20 ساعت برق مجانی برای کشاورزان

خبرگزاری پانا: معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: مشترکانی که 4 ساعت در زمان اوج مصرف شبانه روز از برق برای برداشت آب چاههای کشاورزی استفاده نکنند 20 ساعت دیگر شبانه روز را برق رایگان استفاده خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری پانا ، هوشنگ فلاحتیان افزود: مشترکان کشاورز اگر نیم ساعت قبل از اذان مغرب تا سه ساعت و نیم بعد از اذان از برق برای آبیاری استفاده نکنند از برق رایگان بهره مند خواهند شد.
وی افزود: این طرح در تابستان امسال به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد و با بررسی در سالهای آینده این طرح توسعه یابد.
وی تأکید کرد: شرکت های توزیع برق در سراسر کشور برنامه ریزی مناسبی انجام دادند و ساعت اوج مصرف استان و منطقه خودشان را اعلام خواهند کرد تا کشاورزان بدانند در چه ساعاتی برق مصرف نکنند و بتوانند از 20 ساعت برق مجانی بهره مند شوند.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
بانک‌های دولتی باید 25 درصد تسهیلات را به کشاورزی و آب بدهند

بانک‌های دولتی باید 25 درصد تسهیلات را به کشاورزی و آب بدهند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، هیأت دولت تصویب کرد، بانک‌های دولتی و بانک‌هایی که حداقل 40 درصد سهام دولتی دارند، موظفند 25 درصد تسهیلات خود را به سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و آب اختصاص دهند. این مصوبه برای تمام بانک‌ها به منظور اجرا ابلاغ می‌شود.به گزارش فارس، مهمترین مشکل بخش کشاورزی کمبود نقدینگی و سرمایه‌گذاری در این بخش است که طی سال‌های گذشته از 4 درصد فراتر نرفته است.سرمایه‌گذاران این بخش یکی از عوامل کاهش سرمایه‌گذاری را عدم همکاری بانک‌ها برای اختصاص تسهیلات به بخش کشاورزی عنوان می‌کنند.از سوی دیگر بانک‌ها هم به دلیل اینکه بازگشت پول در بخش کشاورزی معمولا سالانه انجام می‌شود و ریسک فراوانی دارد یا این که اکثر کشاورزان امکان تهیه وثایق مورد نیاز بانک را ندارند، تمایلی به تخصیص اعتبار و تسهیلات به بخش کشاورزی نشان نمی‌دادند.از طرفی بر اساس قانون برنامه تسهیلات تکلیفی دولت به بانکها باید تا پایان برنامه حذف شود.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
پدیده نادر گل‌دهی گیاه بامبو در لاهیجان

پدیده نادر گل‌دهی گیاه بامبو در لاهیجان



برای اولین بار پس از گذشت یک قرن از ورود بامبو به استان گیلان، گل دهی یکی از گونه های آن با نام Semiarundinario sp در کلکسیون بامبو ایستگاه تحقیقات گل و گیاهان زینتی لاهیجان در خرداد ۱۳۹۳ مشاهده و گزارش شد. این پدیده نادر توسط مهندس مسعود امین املشی، کارشناس بخش منابع طبیعی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان و از محققان بامبو کشور گزارش شده است. یکی از ویژگی های گیاهان بامبو، گلدهی نادر آنها است که در بعضی از گونه ها تا ۱۵۰ سال به درازا می کشد و همین ویژگی در ضرب المثل “وقت گل نی” دیده می‌شود. بامبو سریع الرشدترین گیاه درخت وار و همیشه سبز جهان است که بعضی از گونه های آن روزانه تا ۱۲۰ سانتی متر رشد دارد. بامبو مناسبترین جانشین درختان چوبی است که می تواند در تولید پارکت، مبل و صندلی، کاغذ سازی (حدود ۷۰ درصد کاغذ مصرفی جمعیت بیش از یک میلیارد نفری کشور هند از بامبو تهیه می شود)، نئوپان، تخته چند لا استفاده شود. الیاف بامبو دارای ویژگی های آنتی باکتریال بوده و از اینرو این گیاهان بهترین الیاف را برای تولید انواع البسه آماده می کند. در ساخت انواع پرده و صنایع دستی به وفور استفاده می شود. ریشه‌های این گیاه مناسب ترین محافظت طبیعی (زنده) را برای جلوگیری از فرسایش خاک ایجاد می کند. در حال حاضر در دنیا از بامبو به عنوان منجی محیط زیست یاد می شود و در مدیریت پایدار محیط زیست بی رقیب ترین گیاه معرفی شده است.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
ناباروری،سرطان و پرخاشگری عصبی؛ نتیجه محصولات آلوده به سموم کشاورزی

ناباروری،سرطان و پرخاشگری عصبی؛ نتیجه محصولات آلوده به سموم کشاورزی



از وقتی تحریم‌ها بیشتر شد،شرکت‌های اروپایی، آفت‌کش‌ها را سخت‌تر و گران تر به ما فروختند و بنابرابن سموم چینی و هندی وارد شدند.


هر چند در دولت قبل، اعتراضات به وزارت خانه های بهداشت و جهاد کشاورزی در خصوص باقی ماندن سموم کشاورزی بر میوه ها و سبزیجات،پاسخی جر متهم شدن به سیاه نمایی نداشت،‌اما خورشید هیچ گاه پشت ابر نمی ماند و همان طور که آلوده بودن بنزین های پتروشیمی توسط مراجع مسوول تأیید شد، خبر تلخ آلوده به سم بودن برخی میوه ها و سبزیجات نیز توسط نهادهای علمی ،‌متأسفانه مورد تأیید قرار گرفته است و اینک نوبت مسوولان دولت یازدهم است که کار بر زمین مانده نظارت و کنترل بر تولیدات کشاورزی را انجام دهند و الا همان نقدی که بر قبلی ها وارد بود،‌این بار با شدت بیشتری متوجه مسوولان دولت کنونی خواهد بود زیرا جان انسان ها تعارف بردار نیست.


خیار،گوجه و توت فرنگی در صدر آلودگی ها


«محسن مروتی»، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی و کارشناس باقی مانده سموم، یکی از افرادی است که هرچند وقت یک بار درباره تاثیر میوه‌های آلوده به سموم بر سلامت مردم هشدار می‌دهد. او در گفت و گو با روزنامه شهروند می‌گوید که سرطان‌زا بودن این میوه‌ها ثابت شده و برای همین دیگر وقت آن است وزارت بهداشت به وظایفش برای نظارت بر مصرف میوه‌ها عمل کند.

به گفته او، مصرف میوه‌های آلوده به سموم، غیراز سرطان‌زایی، مشکلات دیگری را هم به‌دنبال دارد؛ از افزایش ناباروری گرفته تا مشکلات عصبی.


*حالا چندسالی می‌شود که هر چند وقت یک بار در میان مردم نگرانی‌هایی درباره مسموم بودن بعضی میوه‌ها و صیفی‌جات ایجاد می‌شود. روند رسیدگی به این موضوع در دولت و دستگاه‌های مربوطه در این سال‌ها چطور بوده و چرا اساسا این موضوع تبدیل به یک مشکل لاینحل شده؟

مساله باقی ماندن آفت‌کش‌ها و سموم در محصولات کشاورزی، مساله‌ای است که ما حدود ۱۲‌سال است که به‌طور ویژه آن را بررسی می‌کنیم.

‌سال ۱۳۴۶ که برای نخستین‌بار جلسه کمیسیون کدکس ایران برگزار شد و ایران ملزم شد تا این موضوع را به‌طور رسمی پیگیری کند ولی از آن زمان تا‌ سال‌های ۸۱ و ۸۲، ایران هیچ کاری در این زمینه نکرد.

بعد از آن، این موضوع کم کم جدی‌تر شد و ایران با همکاری فائو، دو آزمایشگاه در سازمان دامپزشکی ایجاد کرد تا بتوان تولیدات دامپزشکی را که زیرنظر این سازمان است، از نظر تاثیر باقی ماندن سموم در بدنشان بررسی کرد. برای این کارها، یکسری استاندارد نیاز داشتیم که تا آن زمان وجود نداشت، بنابراین از استانداردهای کدکس استفاده می‌شد و باقی استانداردها، چون تا آن زمان به‌طورکلی پایش انجام نمی‌شد. تا این‌که ما با پیگیری‌هایی که کردیم متوجه شدیم طبق قانون پایش محصولات کشاورزی زمانی که برای مصرف مردم آماده می‌شود، به عهده وزارت بهداشت است ولی تولید محصولات سالم و بدون آلاینده به عهده وزارت کشاورزی است.


*یعنی الان وزارت جهاد کشاورزی نظارتی بر چگونگی رسیدن محصولات کشاورزی به مردم و مصرف آن ندارد؟

خیر، این وزارت بر مرحله تولید این محصولات نظارت می‌کند. اخیرا کارشناسان حوزه کشاورزی مانند خانه کشاورز اعلام کرده‌اند که وزارت جهاد کشاورزی هم باید مانند وزارت بهداشت بر مراحل تولید تا مصرف محصولات کشاورزی نظارت داشته باشد.

به هرحال آنطور که مقرر شده از تولید تا رسیدن به بازار به عهده وزارت جهاد کشاورزی است ولی وقتی که وارد بازار شود، به عهده وزارت بهداشت قرار می‌گیرد چون سلامت مردم قطعا به عهده وزارت بهداشت است.


*حالا با این اوصاف، وزارت بهداشت به وظیفه‌اش دراین‌باره عمل می‌کند؟ چون آنطور که به نظر می‌رسد، وظیفه نظارت بر سلامت محصولات کشاورزی مانند سبزیجات و میوه و درجه سلامت آنها بین سازمان‌های مختلف دست به دست می‌شود.

خیر، وزارت بهداشت هیچ گاه به وظیفه‌اش دراین‌باره عمل نکرده و هنوز نمی‌کند. به زبان دیگر، پایشی که باید به‌طور منظم و منسجم وجود داشته باشد، به هیچ وجه وجود ندارد.


*و از نظر شما وزارت جهادکشاورزی در مرحله تولید محصولات کشاورزی، کاملا به وظیفه‌اش عمل می‌کند؟

نمی‌توان گفت به‌طور کامل ولی در این حوزه، پایش‌ها و فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد. درحالی‌که وزارت بهداشت درحال حاضر محصولات غذایی فرآوری شده مانند کنسروها را گاه گداری چک می‌کند ولی نظارت دایم بر محصولات کشاورزی در میادین میوه و تره‌بار برای تخمین سلامت آنها به هیچ وجه وجود ندارد و در این زمینه ضعف زیادی دارد.


*خب فکر می‌کنید دلیل این نظارت نکردن چیست؟ چرا این وزارت که متولی سلامت مردم است بر موضوع مهمی مانند محصولات میوه و سبزی که مستقیما با سلامت مردم ارتباط دارد، نظارت نمی‌کند؟

بهانه وزارت بهداشت دراین‌باره این است که می‌گویند ما استاندارد ملی نداریم درحالی‌که در‌سال ۸۶ وزارت کشاورزی اولین سری استانداردهای ملی حداکثر میزان مجاز باقی مانده را ارایه داد؛ یعنی دیگر بهانه‌ای برای وزارت بهداشت نبود که بگوید من استاندارد ندارم. ما در‌سال ۸۹ هم این استانداردها را بازبینی کردیم. از ‌سال ۸۹ تا حالا، یعنی چهارسال، وزارت بهداشت هنوز نتوانسته کاری دراین‌باره انجام دهد. بهانه دوم آنها این است که ما امکانات لازم را برای این موضوع نداریم.


*این امکانات دقیقا چیست؟

امکانات اصلی موردنیاز برای این موضوع، چند آزمایشگاه مرجع است که هر چند وقت یک بار نمونه‌های محصولات کشاورزی را بیاورند و آزمایش کنند. مساله دیگر این است که اگر وزارت بهداشت آلودگی دید، چه باید کند؟ واقعیت این است که سیستم برگشت به تولیدکننده وجود ندارد. وزارت کشاورزی درحال حاضر برنامه‌ریزی کرده که محصولات کشاورزی با یک کد ۱۶ رقمی وارد بازار شود و بر اساس آن اطلاعات تولیدکننده ثبت است؛ براساس آن اگر محصولی آلوده باشد به تولیدکننده برمی‌گردد و تا زمانی که نتواند محصول سالم تولید کند، اجازه تولید محصول ندارد.

ما از سهم خودمان که تولید سالم است حرکت‌های خوبی انجام شده ولی ما بیشتر از وزارت بهداشت انتظار داشتیم که پایش‌های بهتری انجام دهد و همکاری بهتری در این زمینه داشته باشد.


*در دولت جدید و با توجه به این‌که وزارت بهداشت در بعضی حوزه‌ها درحال برداشتن گام‌های بزرگی است، تغییری دراین‌باره ایجاد نشده؟

الان مدتی است که وزارت بهداشت جلسات و برنامه‌هایی برگزار می‌کند و هر از گاهی حرکت‌هایی انجام می‌شود ولی آن طور که باید و شاید، این موضوع پیگیری نمی‌شود.

الان با توجه به این‌که ما استانداردهای لازم را داریم، وزارت بهداشت باید نمونه‌هایی را بردارد و از نظر استانداردهای مختلف، آنها را بررسی کند. وزارت جهاد کشاورزی سعی می‌کند تا جایی که ممکن است اجازه ندهد آلودگی بیش از حد مجاز شود و پیشنهاد می‌کنیم که از مواد غیرسمی آلترناتیو که تحت عنوان مواد و عوامل بیولوژیک است استفاده شود که تاثیر سویی بر انسان ندارد. تا حدی هم موفق بوده‌ایم ولی این کافی نیست. ما می‌گوییم که درست کنترل شود ولی وقتی از بیرون و از بازار برای این کنترل‌ها فشار نیاید، فایده‌ای ندارد.

البته همه موارد هم به وزارت بهداشت و نظارتش برنمی‌گردد، در مرحله تولید محصولات کشاورزی و سمپاشی آنها هم هنوز مشکلات زیادی وجود دارد. مثلا در چند‌سال گذشته ورود آفت‌کش‌ها و سم‌های چینی و هندی بی‌کیفیت به ایران، باعث دو چندان شدن این مشکل شده است. مشکل دیگر هم ناآشنا بودن کشاورزان با سم‌های مختلف و چگونگی استفاده از آنهاست. یکی از عمده دلایل آلودگی‌های محصولات کشاورزی همین است.


* از چه زمانی این مشکل سم‌های وارداتی بیشتر شد؟

از زمان شروع تحریم‌ها. هرچه این تحریم‌ها بیشتر شدند، این مشکل هم شدت بیشتری پیدا کرد. از وقتی تحریم‌ها بیشتر شد، یا شرکت‌های اروپایی فروشنده آفت‌کش‌ها هم سخت‌تر آن را به ما فروختند یا اگر هم وارد می‌شد، قیمت‌های آن‌ها به اندازه‌ای بالا است که کشاورز نمی‌تواند آن را بخرد. شرکت‌های داخلی تولیدکننده، سم‌ها را از چین و هند وارد می‌کنند و آنها را به‌صورت عمده به کشاورزها می‌فروشند.


*مشکلات این سموم دقیقا چیست؟

اولا تکنیک‌هایی که در آنها استفاده می‌شود، تکنیک‌های استاندارد نیست. ثانیا آن چیزی که به‌عنوان مواد همراه به آنها می‌زنند از کیفیت لازم برخوردار نیست و این دو موضوع باعث کارا نبودن این سموم به اندازه کافی می‌شود. مثلا در خیلی موارد ما می‌بینیم که چون کیفیت این سموم به اندازه کافی نیست، کشاورزان اگر مثلا قرار است یکی دو بار از این سموم استفاده شود تا ۱۵ بار هم از آن استفاده می‌شود.


*مصرف سالانه آفت‌کش‌ها برای محصولات کشاورزی سالانه در ایران به چه اندازه است؟

مصرف آفت‌کش‌ها در ایران از‌ سال ۸۰ تا ۸۴ که بررسی نمی‌شد، بالای ۶‌هزار تن در ‌سال بود که در ‌سال‌های ۹۰ و ۹۱ به ۲۰‌هزار تن رسید و حالا هم می‌توان گفت که این مصرف دقیقا ۱۶ تا ۲۰هزارتن است. مصرف سموم در دنیا سالانه چهار‌میلیون تن است. در هیچ جای دنیا این طور نیست که محصولات کاملا عاری از سموم تولید شود و مقدار کمی از این محصولات عاری تحت‌عنوان ارگانیک تولید می‌شود که چون قیمتشان خیلی بالاست، ‌درصد استفاده آن زیاد نیست.


* چندسالی می‌شود درباره تولید این محصولات در ایران هم صحبت می‌شود.

ما در ایران چیزی به‌عنوان محصولات ارگانیک نداریم، محصولات سالم داریم که استانداردهای لازم در آنها رعایت شده است.


* تولید و مصرف آنها هنوز در ایران فراگیر نشده، درست است؟

نمی‌شود هم که فراگیر شود. چون در حالت عادی هم وقتی محصولی تولید می‌شود بین ۳۰ تا ۴۰ درصد، خسارت می‌بیند. در جایی مانند آمریکا گفته می‌شود که اشکال ندارد من این خسارت را می‌دهم ولی محصولات ارگانیک را دو برابر می‌فروشم ولی این موضوع در ایران کشش ندارد چون خرید همین محصولات عادی کشاورزی هم که تولید می‌شود برای تعداد زیادی از مردم سخت و گران است و بنابراین مسلم است که در ایران نمی‌توان تولید و مصرف این محصولات را گسترش داد بنابراین استفاده از سم کماکان در اولویت است.


* در بقیه کشورهای دنیا هم مانند ایران محصولات گلخانه‌ای بیشتر از بقیه محصولات، مشکل آلوده بودن به سموم را دارند؟

ما درحال حاضر چند قطب تولید محصولات گلخانه‌ای داریم؛ یکی در جیرفت است و بقیه در تهران و کرج. اگر به آنها سر بزنید متوجه می‌شوید که آنها اصلا سازه‌های مناسب و استانداردی ندارند. مثلا گلخانه‌های هلندی از هر نظر کنترل می‌شوند. اما در ایران این موضوع برعکس است.


*خب وزارت جهاد کشاورزی تصمیم جدی‌ای برای کنترل این گلخانه‌ها و محصولات آنها ندارد؟

در دوره‌های مختلف نظارت‌هایی وجود داشته است ولی به هرحال مگر تا چه حد می‌توان کشاورزان را کنترل کرد؟


*اگر اینطور است پس چرا در همین کشورهای خارجی که خودتان گفتید این نظارت‌ها وجود دارد؟

در این کشورها با مکانیسم‌هایی این نظارت‌ها وجود دارد. در کشورهای اروپایی محصولات فله خیلی کم است و کد رهگیری دارند، به محض این‌که آنها را بزنیم، تولیدکننده پیدا می‌شود اما ما این سیستم‌ها را در ایران نداریم.


* مگر این نظارت‌ها چقدر سخت است؟ وزارت جهاد کشاورزی با این‌که می‌داند آلوده بودن محصولات کشاورزی به سموم، مستقیما با سلامت مردم در ارتباط است و به آن ضرر می‌رساند، چرا در طول همه این سال‌ها یک سیستم نظارتی درست برای این موضوع در نظر نگرفته و وزارت بهداشت را برای عمل به وظیفه‌اش پای کار نکشیده است؟

اولا این موضوع زیرساخت‌های خیلی مهمی مانند تجهیزکردن آزمایشگاه‌ها می‌خواهد. موضوع دیگر این است که در ایران، بیشتر خرده کشاورز وجود دارد تا کلان کشاورز، ولی در کشورهای پیشرفته اینطور نیست و یک کشاورز ممکن است ۱۰۰ تا ۲۰۰ هکتار زمین داشته باشد و بنابراین نظارت بر آنها خیلی آسان‌تر از نظارت بر خرده زمین‌هایی است که محصولاتشان به بازار ایران می‌رود.
سازمان حفظ نباتات این کار را با همراهی کلینیک‌های کشاورزی انجام می‌دهد و از آنها خواسته با کشاورزان در ارتباط باشند، به آنها کد دهند اما هنوز تمام نشده چون تعداد کشاورزان ما بالاست.


*این سموم و آفت‌کش‌ها بیشتر در کدام محصولات کشاورزی باقی می‌مانند؟

در محصولات گلخانه‌ای خیار و گوجه عمده‌ترین محصولاتند و در تولیدات باغی، توت‌فرنگی. متاسفانه بیشتر محصولات گلخانه‌ای ما، محصولات تازه خوری‌اند مانند خیار و گوجه‌فرنگی. یکی از خطرناک‌ترین این محصولات خیار است و بیشترین آسیب را در آن داریم.


*پیاز چطور؟ چون قبلا اعلام شده که حدود ۳۰ تا ۴۰‌درصد آلودگی‌ها مربوط به خیار است.

ما چندان روی پیاز کار نکرده‌ایم، چون بیشتر اوقات پخته می‌شود و این موضوع آلودگی آن را با میزان زیادی از بین می‌برد.


*اینکه گفته می‌شود مشکل سمی بودن محصولات کشاورزی با درست شستن آنها از بین می‌رود، درست است؟

نوع سم هم خیلی مهم است، بعضی از آنها کمتر و بعضی از آنها بیشتر جذب می‌شوند. برای آنها که کمترند، با شستن این مشکل کم می‌شود ولی خیلی مواقع نمی‌توان کاری برای آنها کرد.


*آمار کلی وجود دارد که چند‌درصد میوه‌ها و سبزیجات به آفت‌کش‌ها آلوده‌اند؟

در محصولات گلخانه‌ای به حدود ۳۰ تا ۴۰‌درصد می‌رسد ولی باز هم نمی‌توان دقیقا دراین‌باره آمار اعلام کرد.


*بحث مهم درباره باقی ماندن سموم و آفت‌کش‌ها در محصولات کشاورزی، تاثیر آنها بر سلامت مردم و ایجاد سرطان‌های مختلف در مردم است. دقیقا تاثیر این آفت‌کش‌ها بر سلامت مردم چیست؟

ما نمی‌توانیم هیچ رابطه مستقیمی بین مصرف آفت‌کش‌ها و سرطان ایجاد کنیم. تنها راهی که در دنیا این دو را به هم ربط داده‌اند، می‌گویند در مناطقی که مصرف آفت‌کش‌ها بالا است، سرطان بیشتر شیوع پیدا کرده. قطعا یکی از دلایل عمده سرطان این سموم است.


*غیر از سرطان، چه مشکلاتی را ایجاد می‌کنند؟

مسمومیت‌ها که تکلیفشان معلوم است شرایط مزمن و غیرمزمن دارند که اگر تکرار شوند باعث چند بیماری می‌شوند. این مسمومیت‌ها وقتی تکرار شوند باعث بیماری‌های عصبی مختلفی می‌شوند؛ پرخاشگری یکی از اصلی‌ترین آنها است. اختلال در حافظه کوتاه مدت و فراموشی‌های مختلف است. اختلال یادگیری و فراگیری در کودکان، پارکینسون و آلزایمر از دیگر تبعات آن است.
مساله دیگری که در ایران و به ویژه در تهران با آن مواجهیم، عقیم‌سازی و نابارور شدن است که ما روی آن کار کرده‌ایم و در کوتاه مدت هم می‌توان آن را دید. اگر آمارهای مراکز عقیم‌سازی و… را ببینید، متوجه می‌شوید آمار ناباروری و عقیم شدن در زوج‌ها بسیار بالاست. ما در اطلاعاتمان داریم که یک‌سری از سموم باعث عقیم شدن، سقط جنین و ناباروری می‌شود.


*نوع این سموم مشخص است؟

آنها از خانواده‌های ارگانوفسفرها و ارگانوکلرها هستند که دسته دوم منع مصرف دارند.


*ولی با این وجود در ایران مصرف می‌شود.

بله گاهی دیده می‌شود که انبارهایی داریم که این سموم را دارند ولی استفاده نمی‌کنند یا همراه با دیگر سموم و به صورت قاچاقی وارد ایران می‌شود و در زمینهایی مصرف می‌شوند. یک‌سری سموم هورمونی هم وجود دارد که بیشتر در آمریکا و کانادا استفاده می‌شود و در ایران کمتر. کسانی که از این سموم استفاده می‌کنند دچار اختلالات هورمونی و جنسی‌اند.


*سوالی که شاید تعدادی از مردم داشته باشند این است که به هرحال آنها نمی‌توانند میوه و سبزی استفاده نکنند. بهترین راه برای کمتر کردن آسیب‌های این سموم چیست؟

خود مصرف‌کننده باید تا جایی که ممکن است حداقل نکات را رعایت کند. مهم‌ترین کار این است که میوه‌ها را خوب و با آب نمک شست‌وشو دهند. در غذاهایی که باید پخته شوند، توجه شود که مواد کاملا پخته شوند، با دمای کم و مناسب و به مدت زیاد. میوه‌هایی ماند خیار را حتما پوست بکنند. اینها نکاتی است که مصرف‌کننده باید رعایت کند و وظیفه وزارت جهاد کشاورزی و بهداشت به جای خودش است.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
«بشنو» طرفدار اصلی محیط زیست

«بشنو» طرفدار اصلی محیط زیست

به گزارش گروه علمی ایرنا از بی بی سی، مردمان بشنو که در منطقه ای بیابانی غرب هند زندگی می کنند، به شدت با شکار حیوانات مخالف هستند و بارها در پرونده هایی در دادگاه علیه شکارچیان که در بین آنها افراد پرنفوذ هم دیده می شود، اقامه دعوی کرده اند.

زندگی مردمان بشنو بسیار ساده و ابتدایی است و پرنده ها و جانوران در آرامش کامل و بدون ترس از انسان ها زندگی می کنند.

مدت ها قبل از آنکه مسایل مربوط به حفاظت از محیط زیست به موضوعی اصلی در بین مردم مطرح شود، مرمان بشنو برای حفاظت از محیط زیست تلاش می کردند.

گفته می شود در حادثه ای در سال 1730 زمانی که 363 مرد، زن و بچه بشنویی در مقابل سربازان مهاراجه منطقه که می خواستند درختان را برای ساختن قصر پادشاهی ببرند، جان خود را از دست دادند

اغلب مردمان بشنو را ˈ طرفداران اصلی محیط زیستˈ در هند می خوانند.
 

Similar threads

بالا