خبرها و تازه های کشاورزی

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
نیاز کودی محصولات زراعی و باغی در سال زراعی 96 - 95 برآورد شد

نیاز کودی محصولات زراعی و باغی در سال زراعی 96 - 95 برآورد شد

نیاز کودی کشور برای سال زراعی 96 - 95 محصولات زراعی و باغی برآورد می‌شود و تعیین میزان آن در مقدار واردات کود تأثیرگذار خواهد بود.


رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان اینکه در ابتدای هر سال نیاز کودی کشور برآورده می‌شود، از برگزاری نخستین جلسه برآورد نیاز کود کشور برای سال زراعی 96 - 95 محصولات زراعی و باغی خبر داد.

کامبیز بازرگان گفت: این برآورد با توجه به سطح زیر کشت تک‌تک محصولات و عملکرد مورد انتظار برای آنها که از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌شود، صورت خواهد گرفت.
وی خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال اطلاعات میزان سطح زیر کشت گندم در سال 96 - 95 و همچنین عملکرد مورد انتظار در دسترس ما قرار می‌گیرد و در کنار اطلاعاتی که در مؤسسه موجود است، جهت برآورد کودی استفاده می‌شود.
بازرگان افزود: جهت تخمین میزان کود مورد نیاز، اطلاعات استان‌ها و آزمایشگاه‌ها نیز برای آگاهی از وضعیت عناصر غذایی خاک نیز استفاده می‌شود تا میزان کمبود عناصر در خاک تعیین شود.
وی ادامه داد: پس از بررسی اطلاعات، میزان عناصر موجود در خاک را سه دسته کم، متوسط و زیاد دسته‌بندی می‌کنیم و با کنار هم قرار دادن این اطلاعات، نیاز کودی کشور تخمین زده می‌شود.
رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور این روش را دقیق‌ترین راه برآورد نیاز کودی مورد استفاده در سطح جهان عنوان کرد که بر مبنای اطلاعات گیاه و خاک به‌دست می‌آید.
بازرگان با اشاره به تلاش دوماهه کارشناسان خبره برای دستیابی به میزان کود مورد نیاز و برگزاری جلسات متعدد در این زمینه تصریح کرد: پس از برآورد نیاز کودی کشور، مقدار و نوع کود مورد نیاز به وزارت جهاد کشاورزی ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه این برآورد میزان و نوع کود مورد نیاز برای هر محصول به تفکیک هر استان ارائه خواهد شد، تأکید کرد: بیشترین تأکید ما روی تخمین انواع کود مورد نیاز برای شرایط خاکی مختلف و نیازهای مختلف گیاهان است که با استفاده از تجارب کارشناسان میدانی استان‌ها و نتیجه حاصل‌شده از سال‌های قبل اطلاعات به‌دست می‌آیند.
بازرگان در پایان نتایج حاصل از این برآورد را در تعیین میزان واردات کود طی سال تأثیرگذار عنوان کرد و اظهار داشت: تلاش ما اتکا به تولید داخلی و کاهش واردات است./
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
[h=1]اولین "نوشابه" پروبیوتیک کشور بزودی به بازار می‌آید

مخترع اولین نوشابه پروبیوتیک کشور اظهار کرد: این محصول به تولید انبوه رسیده و در ماه مبارک رمضان روانه بازار مصرف می‌شود.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، دکتر احسان صادقی در نشست خبری امروز (۵ خرداد) با بیان اینکه اصلاح مواد غذایی پرمصرف می‌تواند نقش موثری در سلامت جامعه داشته باشد، گفت: محصولات غذایی مانند گوشت، نان و برنج عمدتا محصولاتی هستند که مصرف آنها ضرری برای بدن ندارد،اما مواد غذایی دیگری نیز در سبد غذایی خانواده ها وجود دارد که مصرف آنها برای سلامتی مضر بوده و متاسفانه این محصولات سهم بسیاری از سبد غذایی خانواده‌ها را تشکیل می‌دهند و اصلاح آنها می‌تواند نقش موثری در سلامت جامعه داشته باشد.


دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: با همین هدف استارت ساخت نوشابه پروبیوتیک زده شد که خوشبختانه مراحل علمی و آزمایشگاهی آن انجام و این محصول هم اکنون ثبت اختراع و تولید اولیه آن نیز انجام شده و بزودی به تولید انبوه خواهد رسید.


صادقی اظهار کرد: میکروارگانیسم "پروبیوتیک" اثرات بسیار مفیدی برای بدن دارد، به نحویکه سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و فلور دستگاه گوارش را حفظ می‌کند که این امر در کاهش موارد سندرم روده تحریک پذیر بسیار موثر است.


این مخترع افزود: همچنین خاصیت ضد التهابی نیز برای این میکروارگانیسم به ثبت رسیده و از طرفی این میکروارگانیسم موجب کاهش کلسترول نیز می‌شود.


صادقی خاطرنشان کرد: در نوشابه تولیدی جدید علاوه بر بحث پروبیوتیک، میزان قند آن نیز تا حد زیادی کاهش داده شده و تمام افزودنی‌های مجاز مورد تایید استاندارد نیز از آن حذف شده است.


وی اظهار کرد: تنها دغدغه ما در تولید این محصول طعم، رنگ و مزه آن بود، زیرا برای اینکه محصول جدیدی در بازار پذیرفته شود باید با نمونه‌های قبلی به لحاظ طعم، رنگ و مزه تفاوت زیادی نداشته باشد.


صادقی افزود: خوشبختانه در این زمینه موفق بودیم و محصول ما تفاوت چندانی به لحاظ طعم، مزه و رنگ با نوشابه‌های معمولی بازار ندارد.


ایوب آدینه‌وند مدیرعامل مجموعه "روزنوش" و صاحب برند "توکا" نیز در این نشست با بیان اینکه این مجموعه کار تولید انبوه اولین نوشابه پروبیوتیک کشور را برعهده دارد، گفت: استارت شروع این محصول از سال ۱۳۹۲ و با تیم تحقیقاتی دکتر احسان صادقی زده شد که خوشبختانه توانست به نتیجه برسد.


وی افزود: برای اینکه بتوانیم مالکیت معنوی و مادی این محصول را داشته باشیم ثبت اختراع آن انجام شده و در حال حاضر تا ۱۵ سال آینده هیچ شرکتی در کشور حق تولید این محصول را ندارد.


آدینه‌وند اظهار کرد: هدف ما از تولید این محصول تبدیل کردن کرمانشاه به پایگاه تولید محصولات فراسودمند در کشور است که امیدواریم با ارائه محصولات فراسودمند بعدی این هدف محقق شود.


وی از تولید روزانه ۱۰ هزار نوشابه پروبیوتیک در استان خبر داد و اظهار کرد: اولین نوشابه پروبیوتیک کشور در ماه مبارک رمضان وارد بازار می‌شود.

[/h]
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
رایزنی با شرکت‌های خارجی برای راه‌اندازی گلخانه‌های مدرن

رایزنی با شرکت‌های خارجی برای راه‌اندازی گلخانه‌های مدرن

معاون اعتبارات و وصول مطالبات بانک کشاورزی استان سمنان ضمن بیان اینکه در بخش گلخانه‌ای محدودیت اعتبار و پرداخت تسهیلات نداریم و منابع داخلی بانکی با نرخ 15 درصد در اختیار گلخانه داران قرار می‌گیرد، یادآور شد: گلخانه‌هایی که در سطح استان نیمه‌کاره هستند و با شکست روبرو شده‌اند، در اذهان متقاضیان اثر منفی داشته و به همین جهت، عملاً هیچ حرکتی برای راه‌اندازی یک گلخانه در استان انجام نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تأمین اعتبار از خطوط داخلی بانک کشاورزی و صندوق توسعه ملی برای راه‌اندازی گلخانه‌های مدرن و فوق مدرن انجام می‌شود و مشکلی در زمینه پرداخت تسهیلات وجود ندارد، خاطرنشان کرد: این مجموعه، سرمایه در گردش تمام گلخانه‌هایی را که در حال حاضر فعال هستند، هرچند در مقیاس کوچک باشند، تأمین می‌کند.
کبیریان بابیان اینکه اراضی بسیاری در قطعات کوچک در استان سمنان وجود دارد و تعداد خرده مالکین در این استان زیاد است، یادآور شد: باید از این موضوع استقبال شود تا گلخانه‌های کوچک راه‌اندازی شود، اما کماکان این دستورالعمل وجود دارد که به موضوع گلخانه‌های کوچک زیر 3 هزار متر که توجیه اقتصادی ندارند، وارد نشویم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه هم‌اکنون 200 هکتار از اراضی استان سمنان متقاضی برای احداث گلخانه‌های مدرن هستند، گفت: ما به لحاظ پیشرو بودن در استقبال از فعالیت‌های گلخانه‌ای به این نتیجه رسیدیم که برای داشتن گلخانه‌های مدرن و فوق مدرن نیاز به مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی داریم.
معاون اعتبارات و وصول مطالبات بانک کشاورزی استان سمنان افزود: درگذشته تعدادی سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی گلخانه مشارکت کردند و گلخانه‌های موفقی نیز راه‌اندازی شد و در حال حاضر نیز با برخی شرکت‌های معتبر خارجی برای راه‌اندازی گلخانه‌های مدرن و فوق مدرن، مذاکراتی انجام‌شده که این شرکت‌ها هزینه‌های احداث گلخانه، تولید محصول، آموزش تکنسین و خریدوفروش محصولات ما را متقبل می‌شوند.
وی تصریح کرد: این در حالی است که برای سرمایه‌گذاری، به لحاظ مسائل سیاسی که در تمام کشورها حاکم است، ترغیبی برای حضور و سرمایه‌گذاری در کشور ایران وجود ندارد.
کبیریان همچنین در خصوص واحدهای تولیدی قارچ اعلام کرد: ظرفیت تولید 200 تن قارچ، کمترین میزان برای اجرای طرح‌های موجه اقتصادی است و این مهم یکی از دستورالعمل‌های ابلاغی بانک است.
وی در خصوص واحدهای تولیدی قارچ اعلام کرد: ظرفیت تولید 200 تن قارچ، کمترین میزان برای اجرای طرح‌های موجه اقتصادی است و این مهم، یکی از دستورالعمل‌های ابلاغی بانک است.
معاون اعتبارات و وصول مطالبات بانک کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: باید تدابیری برای این طرح نیز اندیشیده شود، چراکه متقاضیانی در سطح استان سمنان وجود دارند که با ظرفیت زیر 200 تن برای قارچ‌های دکمه‌ای می‌توانند تولید کنند اما این دستورالعمل‌ها مانع از تولید آن‌ها می‌شود.
وی همچنین اظهار داشت: تا پایان سال 97 برای اراضی مشاعی که به‌عنوان محل اجرای طرح احداث گلخانه هستند، نقشه " یو تی ام" از متقاضیان دریافت نمی‌کنیم و بدون این نقشه به‌عنوان وثیقه، محل اجرای طرح را می‌پذیریم، مگر اینکه مباحث حقوقی غیرازاین باشد، که نیازمند بررسی‌های ویژه است.
 

Similar threads

بالا