خبرها و تازه های کشاورزی

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
تولید پسته کرمان نصف شد/چین جدی‌ترین رقیب پسته ایران

تولید پسته کرمان نصف شد/چین جدی‌ترین رقیب پسته ایران

رییس اتحادیه تعاونی‌های پسته کرماناز نصف شدن تولید پسته کرمان به دلیل خشکسالی‌های اخیر خبر داد و گفت: در گذشته ایران بالاترین رکورد در تولید و صادرات پسته را داشت که اخیرا آمریکا گوی سبقت تولید را از ایران ربود و اکنون هم رقبا فاصله زیادی با ما دارند اما چین پس از آمریکا جدی‌ترین رقیب تولید پسته ایرانی است که باید با توجه به تلاش جدی چینی‌ها در افزایش تولید پسته، آن‌ها را جدی بگیریم.

جلیل مظهری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: در گذشته سالانه حدود 200 هزار تن پسته در کرمان تولید می‌شد که سهم حدود 70 درصدی تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داده بود اما مشکلات اخیر از جمله کم‌آبی و کاهش شدید منابع آبی باعث شده که بسیاری از باغات پسته استان از بین برود و کشاورزان بخشی از باغ‌های خود را از تولید خارج کنند.


پیشنهاد انگلیسی‌ها برای حفر چاه عمیق و نابودی قنات‌ها

وی افزود: در سال‌های قبل از انقلاب حدود 500 حلقه چاه آب در کرمان وجود داشت که آن هم پیشنهاد انگلیسی‌ها بود چرا که پیش از این مردم کرمان از آب قنات برای آبیاری باغ‌های خود استفاده می‌کردند که هیچ فشاری بر سفره‌های آب زیرزمینی وارد نمی‌کرد اما پس از حفر چاه عمیق توسط انگلیسی‌ها نه تنها قنات‌ها خشک شدند بلکه هر سال سطح آب سفره‌های زیرزمینی کاهش بیشتری پیدا کرد.


وجود 11 هزار چاه غیرمجاز در کرمان

رییس اتحادیه تعاونی‌های پسته کرمان ادامه داد: در حال حاضر حدود 7000 حلقه چاه عمیق پروانه‌دار و حدود 11 هزار حلقه چاه عمیق بدون مجوز در کرمان وجود دارد که بهره‌برداری بیش از حد از منابع آب سفره‌های زیرزمینی باعث این مشکلات شده است.

مظهری خاطر نشان کرد: در گذشته اگر کسی چاهی در کرمان حفر می‌کرد با حفر 16 متر چاه از سطح زمین به آب می‌رسید اما پس از آنکه انگلیسی‌ها پیشنهاد حفر چاه عمیق را برای تامین آب کشاورزان دادند ابتدا از چاه‌های 100 متری شروع شد و هر 10 سال یکبار عمق این چاه‌ها بیشتر شد؛ به گونه‌ای که در حال حاضر چاه‌های استان کرمان با عمق 300 متری بی‌آب هستند و مشخص نیست با افزایش عمق این چاه‌ها به 400 متر هم به آب برسیم یا خیر؟


نمی‌توان کشاورزی را در کرمان متوقف کرد

رییس اتحادیه تعاونی‌های پسته کرمان تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل وجود مشکلاتی که ناشی از سوء مدیریت در کرمان به وجود آمده، اعلام می‌کنند کشت هرگونه محصول کشاورزی در کرمان ممنوع است در حالی که اگر امروز کرمان با این مشکل و بحران آب مواجه شده علتش نبود نظارت بر حفر چاه‌های بدون مجوز و صدور مجوزهای بیش از حد برای حفر چاه در این استان بوده است.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 40 هزار باغدار پسته در کرمان از این راه ارتزاق می‌کنند که در این میان حدود 10 هزار باغدار دارای چاه‌های عمیق هستند؛ بنابراین نمی‌توان اعلام کرد که کشت هرگونه محصول کشاورزی در کرمان ممنوع است و معیشت 40 هزار خانوار را در این استان به خطر انداخت بلکه به جای آن باید از توسعه‌ باغ‌های پسته در کرمان جلوگیری کرد.

مظهری اظهار کرد: در گذشته ایران دارای بالاترین رکورد در میزان تولید و صادرات پسته بود که اخیرا آمریکا گوی سبقت را از ایران در تولید این محصول ربود. گرچه دیگر رقبای ایران فاصله‌ زیادی با ما دارند اما چین پس از آمریکا جدی‌ترین رقیب پسته ایرانی به شمار می‌رود که باید با توجه به تلاش جدی چینی‌ها در افزایش تولید پسته آن‌ها را جدی بگیریم.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
معامله جو دامی روسیه و کنجاله سویا آرژانتین

معامله جو دامی روسیه و کنجاله سویا آرژانتین

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت بورس کالای ایران، در این روز و در تالار محصولات کشاورزی، ۲۵۰ تن جودامی روسیه به قیمت ۹۲۲۰ ریال مورد دادوستد قرار گرفت. علاوه بر این، ۱۰۰ تن کنجاله سویا پلیت آرژانتین به قیمت ۱۶ هزار و ۷۸۰ ریال به فروش رسید. شایان ذکر است، در این روز و در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی، ۷۵۸۳ تن انواع مواد شیمیایی، پنج هزار تن وکیوم باتوم، ۹۸۱ تن انواع مواد پلیمری، ۳۰۰ تن گوگرد کلوخه و ۱۰ تن آرگون معامله شد.در این روز و در تالار محصولات صنعتی و معدنی، ۵۰۰ تن بیلت ۶۰۶۳-۷ شرکت آلومینیوم ایران(ایرالکو) به قیمت ۸۷ هزار و ۴۰۳ ریال مورد معامله قرار گرفت. علاوه بر این، ۲۰۰ تن کک متالورژی۱۵-۵ شرکت کک سازی زرند معامله را تجربه کرد.

گفتنی است، معامله ۳۶۰ تن عایق رطوبتی پی BOF شرکت دانا گام، ۱۰۰ تن عایق رطوبتی BPP شرکت بام گام عایق ارومیه و ۱۰۰ تن قیر ۶۰۷۰ شرکت دنا بام گلستان روی تابلوی معاملات تالار صادراتی ثبت شد.

براساس این گزارش، در این روز و در مجموع، ۱۶ هزار و ۳۲۰ تن انواع کالا به ارزش بیش از ۲۶۶ میلیارد ریال مورد دادوستد قرار گرفت.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
گلدان هوشمند+تصاویر

گلدان هوشمند+تصاویر

به گزارش گروه دانستنی‌های خبرگزاری فارس، MEG «مگ» توسط «رافائل سیفرید» و «فرانز ازین» در فرانسه ساخته شده است؛ این گلدان به طول 40 سانتیمتر است و از طریق iOS یا آندروید به WIFI متصل می‌شود و از طریق سنسورهایی که دارد، قادر است به نیازهای گیاه رسیدگی کند.کاربر از طریق برنامه مخصوص که روی گوشی باید داشته باشد می‌تواند نیازهای گیاه مورد نظر را انتخاب کند و گلدان با استفاده از حسگرهایی که دارد، روشنایی، دما، رطوبت اتاق، مقدار و زمان کود مورد نیاز را ارزیابی می‌کند.مگ مجهز به یک مخزن 4 لیتری آب است که در صورت لزوم و به طور منظم به گیاه آب می‌رساند؛ گلدان دارای چراغ‌های رنگی LED است که هرکدام از رنگ‌ها نشان دهنده وضعیت گیاه هستند و کاربر از طریق گوشی می‌تواند از وضعیت گیاه مطلع شود.قیمت این گلدان 199 یورو است.






 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
بانک اطلاعاتی انجمن ارگانیک فارس راه‌اندازی می‌شود

بانک اطلاعاتی انجمن ارگانیک فارس راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از شیراز، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اعلام این مطلب افزود: با راه اندازی بانک اطلاعاتی انجمن توسعه و ترویج محصولات کشاورزی ارگانیک استان فارس، اهداف استاندارد سازی محصولات کشاورزی در جهت افزایش سلامت غذایی، افزایش بهره وری با استفاده از شرایط بالقوه موجود در فارس برای تولید برخی از محصولات ارگانیک، پایداری در تولید، عرضه و تجارت، زمینه سازی جهت صدور گواهی ملی و بین المللی برای محصولات ارگانیک مطابق با استاندارد های بین المللی، ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان کشاورزی و ایجاد و افزایش صادرات غیر نفتی را محقق می سازد.

محمد مهدی قاسمی با اشاره به چگونگی تشکیل انجمن ارگانیک در فارس، افزود: با توجه به تولید انواع محصولات کشاورزی به ویژه محصولات باغی، صیفی و سبزی و شرایط اقلیمی ویژه استان و مزیت های فراوانی که برای تولید این محصولات وجود دارد ،ایجاد بانک اطلاعاتی توسعه و ترویج محصولات کشاورزی ارگانیک در استان فارس را ضرور ی می سازد.

وی نظام مند کردن کشاورزی ارگانیک در فارس را یکی از برنامه های اصلی دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان با همکاری انجمن ارگانیک کشور دانست و افزود: در محصولات سالم فقط باقیمانده های سموم مورد توجه قرار می گیرد ،در حالی که محصول ارگانیک تمام زنجیره تولید و با رعایت اخلاق حرفه ای و عدم مصرف کودها و سموم شیمیائی محقق می شود .

قاسمی افزود: انجمن کشاورزی ارگانیک در استان می تواند به بررسی مسائل و مشکلات و ارائه راهکار های لازم برای تولید محصولات ارگانیک، فعالیت برای جذب و مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی برای عضویت در انجمن، تشویق و ترغیب صنایع مرتبط با ارگانیک و جذب آن ها در انجمن، شناسایی مناطق تولید، تولید کنندگان و دست اندرکاران محصولات ارگانیک دست یافته و نسبت به برنامه ریزی بلند مدت اقدام نماید .

وی با بیان اینکه استان فارس با ۷۴ هزار هکتارسطح زیر کشت محصولات ارگانیک در تولید و سطح زیر کشت این نوع محصول در کشور رتبه نخست را دارد، خاطرنشان کرد: از لحاظ شرایط اقلیمی و علمی وضعیت استان فارس در تولید محصولات ارگانیک بسیار خوب است.

این مقام مسئول از تولید محصولات ارگانیک مانند انجیر، بادام ، زعفران و… در استان فارس خبر داد و گفت : کشاورزی ارگانیک نیازمند دانش فنی و تخصصی است وکشاورزی ارگانیک در کشورهای گوناگون با نام های مختلف شناخته می شود که ۱۶ نام برای آن از جمله کشاورزی بیولوژیک وکشاورزی پایدارذکر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خاطر نشان کرد: فرهنگ سازی، اطلاع رسانی، حمایت و تشویق تولید کنندگان و فعالان بخش کشاورزی ارگانیک و محصولات دارای شاخص های ایمنی زیستی و سلامت، معرفی توانمندی ها ، پتانسیل موجود در استان، آموزش و ترویج و توسعه نظام کشاورزی ارگانیک بخشی از برنامه های راهبردی این سازمان در تولید محصول سالم و ارگانیک است.

لازم به ذکر است کارگاه آموزشی به منظور بررسی نحوه توسعه محصولات ارگانیک استان فارس با پی گیری دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان و با حضور دکترمحمدرضا اردکانی رئیس کمیسیون آموزش و پژوهش انجمن ارگانیک ایران در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس برگزار شد که دراین دوره آموزشی در خصوص لزوم سیاست گذاری و برنامه ریزی جهت تولید و مصرف محصولات ارگانیک مطالب و راه کار های لازم ارائه گردید.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
زیتون رسیده چه رنگی است؟

زیتون رسیده چه رنگی است؟





مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: رسیدن زیتون با افزایش اندازه میوه و تغییر رنگ پوست آن از سبز به زرد و سپس به قرمز و بنفش و سرانجام به بنفش تند مشخص می‌شود.

محمد تقی شکوهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، اظهار کرد: بهترین زمان برداشت زیتون در مرحله رسیدن به رنگ بنفش تند است. میوه‌ در این مرحله بیشترین درصد روغن را داشته و روغن حاصله بالاترین کیفیت را دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل برداشت میوه زیتون، باغداران باید در زمان برداشت میوه زیتون توصیه‌های فنی برداشت زیتون و روش‌های تلخ زدایی را رعایت کنند. برداشت میوه زیتون با توجه به نوع فرآوری و نحوه مصرف آن در دو زمان برداشت میوه سبز به منظور تهیه کنسرو و برداشت میوه رسیده جهت استحصال روغن صورت می‌گیرد.

شکوهی افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی مازندران و بسته به نوع رقم و مدیریت به باغی، زمان برداشت میوه سبز زیتون از اوایل شهریور تا اوایل مهر متغیر است. در این مرحله رنگ میوه متمایل به سبز روشن یا زرد است و میوه در این زمان به دلیل وجود ماده تلخ در گوشت آن، به صورت تازه خوری غیرقابل مصرف بوده و از این رو جهت استفاده از میوه زیتون سبز باید نسبت به تلخ زدایی و فرآوری آن اقدام کرد.

وی در خصوص روش‌های تلخ زدایی و تهیه انواع کنسروهای زیتون گفت: تهیه زیتون سبز کنسروی با استفاده از سود سوزآور 2 درصد و آب نمک صورت می‌گیرد. پس از انجام عملیات برداشت، میوه‌های بدشکل، زخمی و شاخه و برگ جدا شده و سپس نسبت به شستشوی آن اقدام می‌شود.

شکوهی ادامه داد: بعد از انجام مراحل اولیه، در یک ظرف محلول سود 2 درصد آماده کرده و در ظرف دیگر که معمولاً بشکه‌های پلی اتیلن به ظرفیت‌های 40 یا 70 تا 150 کیلوگرمی است زیتون را ریخته و این ظرف را با محول سود 2 درصد پر می‌کنند. مدت قرار گرفتن میوه در محلول سود با توجه به واریته، حرارت محیط، رسیدن میوه و غلظت سود از 4 تا 17 ساعت متغیر است.

وی تصریح کرد: زمان تخلیه سود و شستشوی میوه زمانی است که سود در دو سوم تا سه چهارم ضخامت گوشت نفوذ کرده باشد. با برش طولی، میزان نفوذ سود در گوشت میوه قابل اندازه گیری است. در این مرحله، زیتون از محلول سود، خارج و شستشو با آب معمولی آغاز می‌شود. در این زمان رنگ آب قهوه‌ای شده و عمل شستشو و تعویض آب بشکه باید به قدری ادامه یابد تا رنگ آن ثابت شود و به رنگ قهوه‌ای یا تیره کدر تغییر رنگ ندهد. پس از خروج کامل سود از گوشت میوه، زیتون را در محلول آب نمک 6 تا 8 درصد قرار داده تا عمل تبخیر به تدریج آغاز شود.

شکوهی در خصوص نحوه تهیه زیتون شکسته شور گفت: در این روش برای تلخ‌زدایی تنها از آب معمولی (بدون مصرف سود) و سپس محلول آب نمک استفاده می‌شود. پس از برداشت میوه، عمل جداسازی و شستشوی میوه صورت گرفته، سپس میوه زیتون را با دست یا ماشین‌های ضربه‌ای یا فشاری با ضربه یک جسم نسبتاً سنگین می شکنند به طوری که هسته آن سالم مانده و فقط پوست و گوشت زیتون شکاف بردارد تا عامل تلخی در قسمت‌های داخل میوه و اطراف هسته با آب قابل انتقال شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران افزود: زیتون شکسته را درون بشکه قرار داده و آن را با آب معمولی پر می‌کنند تا به تدریج عامل تلخی گوشت میوه، خارج و پس از ترکیب شدن با آب بشکه، رنگ آن قهوه‌ای شود، عمل تعویض آب هر روز، انجام تا رنگ آب ثابت شود. این عمل معمولاً بین 3 تا 5 روز ادامه می‌یابد تا با ثابت ماندن رنگ آب، بلافاصله زیتون در محلول آب نمک 8 تا 10 درصد قرار گیرد. پس از 2 تا سه هفته زیتون شکسته شور قابل مصرف می‌شود.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
دبیرکل فائو پیش از عید نوروز به ایران می‌آید

دبیرکل فائو پیش از عید نوروز به ایران می‌آید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، نماینده جدید فائو در جمهوری اسلامی ایران با تقدیم اعتبارنامه خود به وزیر جهاد کشاورزی گفت: آماده همکاری‌های نزدیک با وزارت جهاد کشاورزی هستیم و برای حل مشکلات و چالش‌هایی از قبیل کمبود منابع آب، تخریب سرزمین و… تلاش می‌کنیم.

سرج ناکوزی افزود: با توجه به اینکه سازمان فائو با سایر سازمان‌های جهانی ارتباط نزدیک دارد، می‌توانیم زمینه‌های همکاری و کمک‌های فنی به ایران را در موضوع توسعه پایدار کشاورزی ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران، تلاش می‌کنیم که با مشارکت افراد ذی‌صلاح و سازمان‌های همکار، برای حل مشکلات برنامه‌ریزی کنیم.

ناکوزی ادامه داد: در این راستا، برای پنج سال آینده رویکرد و نگرش‌های جدیدی را پیگیری می‌کنیم و با دیدی استراتژیک به مسائل می‌نگریم.

وی تصریح کرد: همکاری‌های آینده به افزایش بهره‌وری و توجه به چرخه ارزشی محصولات کشاورزی و توسعه پایدار توجه دارد و موضوع‌های دیگری همچون کشاورزی ارگانیک که بر بازاریابی تأکید می‌کند و توجه به کمبود منابع آب و کشت گلخانه‌ای که وزارت جهاد کشاورزی آن را پیگیری می‌کند را در دستور کار داریم.


چالش‌ها منتظر تدوین برنامه نمی‌مانند، باید حل مشکلات را آغاز کنیم

نماینده جدید فائو در جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: تلاش می‌کنیم تا دستگاه‌های دیگری که فعالیتشان با منابع طبیعی است را برای حل مشکلات به‌کار گیریم.

ناکوزی تأکید کرد: برای حل مشکلات موجود، نیاز به تدوین برنامه‌ای جامع داریم که با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، تمامی مسائل را بپوشاند.وی اظهار داشت: فائو یک سازمان مالی نیست، اما توان فنی و تخصصی بالایی دارد که می‌خواهیم در اختیار جمهوری اسلامی ایران بگذاریم.

ناکوزی همچنین گفت: به سرعت نیاز داریم که با همکاری وزارت جهاد کشاورزی حرکت سریعی به سمت توسعه پایدار آغاز کنیم، زیرا چالش‌ها منتظر تدوین برنامه نمی‌ماند.

وی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران قابلیت‌های فراوانی دارد و این سازمان خواهد توانست آن را به عرصه‌های جهانی معرفی کند؛ بنابراین تعهد می‌کنم که ایران را به سمت توسعه پایدار حرکت دهم.

نماینده جدید فائو در جمهوری اسلامی ایران از معاونان وزیر جهاد کشاورزی خواست تا سه هفته آینده مشکلات را فرموله‌شده ارائه کنند تا به سمت حل آنها پیش رویم.

ناکوزی خاطرنشان کرد: دبیرکل فائو برای تجدید دیدار با وزیر جهاد کشاورزی و تقویت دفاتر نمایندگی در جمهوری اسلامی ایران، پیش از عید نوروز به ایران سفر می‌کند.

وی ادامه داد: همکاری‌های خوبی در بخش مرکز آموزش‌های منطقه‌ای و همکاری‌های جنوب – جنوب با ایران آغاز شده که تلاش می‌کنیم آنها را ادامه دهیم.

گفتنی است، سرج ناکوزی، نماینده جدید فائو در جمهوری اسلامی ایران در مراسم امروز برای تقدیم اعتبارنامه خود به وزیر جهاد کشاورزی در دفتر محمود حجتی حاضر شد و در این مراسم مجید دهقان‌شعار، نماینده ایران در سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، هومن فتحی، مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل و عبدالمهدی بخشنده، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی حضور داشتند.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
دور جدید همکاری‌های ایران و فائو از سر گرفته شد

دور جدید همکاری‌های ایران و فائو از سر گرفته شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، وزیر جهاد کشاورزی در مراسم تقدیم اعتبارنامه سرج ناکوزی، نماینده جدید فائو در جمهوری اسلامی ایران گفت: محدودیت‌های منابع آب در جهان و ایران وجود دارد و هرروزه این کم‌آبی محدودیت‌هایی را برای بخش کشاورزی کشورمان به‌وجود می‌آورد.

محمود حجتی افزود: باید بتوانیم راهکاری را برای مقابله با این بحران پیدا کنیم، از قبیل آنکه از آب‌های غیرمتعارف و گیاهانی که مقاوم به خشکی بوده و در آب‌های شور قابلیت تولید دارند، استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از زمینه‌های همکاری که می‌توانیم با فائو به آن دست یابیم، شناسایی ارقام و گیاهانی است که بازدهی بیشتری داشته و در مقابل خشکی و شوری مقاوم است.

حجتی ادامه داد: امروزه توانایی علمی بشر و تجارب موجود برای استفاده از آب‌های نامتعارف در حال پیگیری است، اما فعالیت ایران در این زمینه بسیار محدود بوده؛ در حالی که برای تأمین علوفه می‌توانیم از این آب‌ها بهره ببریم.

وی تصریح کرد: با استفاده از تجارب سایر کشورها به مرکزیت سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد و پتانسیل‌هایی که در جنوب ایران وجود دارد، می‌توانیم با مدیریت آب، از آب‌های فوق بهره ببریم.


انتقال گاز به مناطق روستایی در دستور کار است

وزیر کابینه یازدهم به اصلاح روش‌های آبیاری اشاره کرد و یادآور شد: یکی از راهبردهایی که برای استفاده مناسب از آب پیگیری می‌کنیم،ورود سبزی و صیفی به گلخانه‌ها است و لازمه این کار نیز سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، تکنولوژی‌های کارآمد و به‌روز و استفاده از بسترهایی است که قابل بهره‌برداری باشد.

حجتی با اشاره به فشار بر عرصه‌های طبیعی تأکید کرد: استفاده از سوخت‌های فسیلی باعث می‌شود که به منابع طبیعی و عرصه‌ها فشار وارد شود که در این زمینه راهکارهایی برای انتقال سوخت‌های طبیعی و گاز به مناطق روستایی در حال اتخاذ است.

وی بر زراعت چوب برای مصارف صنعتی تأکید کرد و اظهار داشت: توسعه زراعت چوب در کشور، فشار بر منابع جنگلی را کاهش می‌دهد.

حجتی با بیان اینکه به‌رغم افزایش جمعیت، کاهش استفاده از ظرفیت مراتع کشور برای جلوگیری از فشار بر عرصه‌های طبیعی در دستور کار است، گفت: حفظ منابع پایه و حفاظت بیشتر از عرصه‌های طبیعی مورد تأکید ویژه است.

وی در ادامه افزود: از آنجا که فائو به بانک اطلاعاتی و کارشناسی قوی مجهز است، می‌توانیم از آخرین تجارب و علم و دانش دانشمندان برجسته دنیا استفاده کنیم.


کمک فنی از فائو برای افزایش عملکرد گندم و جو

وزیر جهاد کشاورزی به دور جدید همکاری‌ها خوشبینانه نگریست و از فائو خواست که برای حل مشکلات بخش کشاورزی جمهوری اسلامی ایران تلاش کند.

حجتی با اشاره به مشکلاتی که برای طرح توسعه زیتون در ایران ایجاد شد، خاطرنشان کرد: اگر فائو در این زمینه بیشتر همکاری می‌کرد، شاید امروز مشکلات کنونی را درباره ارقام، سازگاری‌ها و بیماری‌ها نداشتیم و طرح موفق‌تر پیش می‌رفت.

وی با اعلام آنکه متوسط تولید گندم و جو در کشور بسیار پایین است، ادامه داد: اگر کمک‌های فنی فائو در این قسمت به‌کار گرفته شود، از این پس شاهد چنین عملکردهای پایینی نخواهیم بود.

حجتی تصریح کرد: با توجه به ضرورت‌های فوق، امید می‌رود که دور جدیدی از همکاری‌ها را برای حل مشکلات آغاز کنیم و با حضور مجید دهقان‌شعار، نماینده ایران در سازمان فائو شاهد حل مشکلات در بخش باشیم.

وی یادآور شد: بسیاری از مشکلات بخش کشاورزی به قبل و بعد از تولید مربوط می‌شود که در این راستا در زمینه فرآوری، بسته‌بندی و بازاررسانی باید فکری اساسی شود.

حجتی تأکید کرد: برخی مشکلات ساختاری بوده و به ما تحمیل شده است و امید می‌رود تا با دور جدید همکاری‌ها با فائو، بتوانیم بخشی از آنها را حل کنیم.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
زمان انتقال محصول زیتون به کارخانه کاهش یافت

زمان انتقال محصول زیتون به کارخانه کاهش یافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی امروز در کارگاه آموزشی آشنایی با روغن‌کشی زیتون و انواع زیتون در منجیل گیلان با اعلام این خبر گفت: ۱۱ میلیون هکتار باغ زیتون در دنیا وجود دارد که ۸۵ درصد محصول آنها تبدیل به روغن می‌شود، این در حالی است که رقم آن در کشور ما متفاوت است و میزان مصرف زیتون به‌صورت کنسروی ۶۰ تا ۷۰ درصد محصول تولیدی را شامل شده و میزان کمی از آن تبدیل به روغن می‌شود.

محمد رمضانی ملک‌رودی افزود: هرساله میلیون‌ها دلار در صنعت روغن‌کشی برای ارزیابی روغن زیتون تولیدی هزینه می‌شود که در این کارگاه نیز شرکت‌کنندگان با نحوه تولید روغن زیتون باکیفیت آشنا می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته باغداران باغ‌های حاشیه سفیدرود برای برداشت محصول خود از روش‌های سنتی و با دست و چوب اقدام به برداشت محصول می‌کردند و در مواردی برای انتقال این محصول به کارخانه، چند ماه وقفه ایجاد می‌شد، اما امروزه با فعالیت‌های آموزشی که در منطقه انجام شده است، این فعالیت در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.

رمضانی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته اروپایی، برای انجام عملیات روغن‌کشی انتقال محصول زیتون تولیدی به کارخانه در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود، به‌طوری که حداکثر زمان لحاظ‌شده برای انتقال محصول، یک تا ۲۴ ساعت است.

وی تصریح کرد: زیتون‌هایی که در باغ‌ها روی خاک می‌افتند، کیفیت خود را از دست می‌دهند، به همین منظور به باغداران منطقه تأکید شده تا برای برداشت محصول از سفره‌هایی مخصوص در زیر درختان استفاده کنند.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: با برندسازی‌های انجام‌شده در شهرستان رودبار، وضعیت روغن‌کشی منطقه تغییر کرده است و نسبت به سال‌های گذشته محصول باکیفیت‌تری تولید می‌شود.

رمضانی با اشاره به سرانه مصرف روغن زیتون در کشور تأکید کرد: سالانه ۱۵۰ گرم روغن زیتون در کشور مصرف می‌شود که با توجه به خواص روغن زیتون، سرانه مصرف ما در مقابل سرانه ۴۵۰ گرمی جهان، میزان اندکی است.

وی با اشاره به وضعیت نابسامان واردات روغن زیتون به کشور اظهار داشت: هر لیتر روغن زیتون باکلاس تولیدشده در اروپا ۳۰ تا ۴۰ یورو قیمت دارد که این محصول در ایران تولید نمی‌شود، اما روغن زیتونی که به کشور وارد می‌شود، کیفیت خیلی بالایی ندارد و بر اساس استانداردها نیست و برخی تجار به‌صورت بی‌رحمانه اقدام به واردات روغن‌های زیتون بی‌کیفیت می‌کنند که در این زمینه نیازمند نظارت بیشتری هستیم.

رمضانی در پایان گفت: انتظار می‌رود که کارشناسان حاضر در این کارگاه، ضمن تبادل اطلاعات با یکدیگر، با روغن باکیفیت تولیدشده در کشور آشنا شوند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
رونمایی کتابخانه مجازی کشاورزی با حضور وزیر جهاد


همزمان با بزرگداشت بیست و دومین دوره هفته کتاب، کتابخانه مجازی کشاورزی تحت عنوان 'مدیریت جهادی و توسعه کشاورزی' با حضور محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی و معاونین وی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی رونمایی شد.




به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان آنکه با افتتاح کتابخانه 95 درصد از نیازهای علمی محققان در بخش کشاورزی پاسخ داده می شود، گفت: از طریق این کتابخانه مجازی می توان با بیش از 200 ناشر دنیا ارتباط برقرار کرد.

اسکندر زند با بیان آنکه آموزش معمولا با کتاب شروع و نتیجه تحقیق هم معمولا به کتاب منتهی می شود، ادامه داد: تاکنون در بین 3 رکن کتاب یعنی آموزش و تحقیق بر روی آموزش و تحقیق سرمایه گذاری شده ولی در زمینه کتاب به ویژه کتاب های علمی در کشور تاکنون کارها و سرمایه گذاری زیادی صورت نگرفته است.

معاون وزیر جهادکشاورزی اظهار داشت: یکی از چالش های ما در وزارت جهاد کشاورزی که با آن مواجه بودیم دسترسی به منابع علمی جدید بود که به همت مرکز اسناد و اطلاعات علمی سازمان کار بزرگی انجام شد و امروز در این مراسم کتابخانه مجازی کشاورزی سازمان افتتاح شد.

زند تصریح کرد: این کار که با حداقل هزینه انجام شده قادر است 95 درصد نیازهای علمی محققین در بخش کشاورزی و سازمان را پاسخ دهد.

این کتابخانه مجازی در 6 پایگاه فهرستگان جامع کشاورزی، پایگاه اگریس ایران، پایگاه جامع مقالات فارسی، منابع دسترسی آزاد کشاورزی، سامانه جامع مدیریت نشریات و کتاب های الکترونیکی غیرفارسی کشاورزی برای استفاده محققان و پژوهشگران این بخش راه اندازی شده است.

همچنین از هفته آینده قرار است برای استفاده از این کتابخانه مجازی، آموزش های لازم در پنج منطقه کشور توسط مدرسین و محققان ارایه شود.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,



برای پیش بینی وضعیت کشاورزی در سال آینده باید به رابطه دولت و تشکل ها توجه خاص داشت. سال ها پیش اولین سندیکاها یا تشکلات در صنعت و کشاورزی به وجود آمدند، اما هنوز نتوانسته اند آن طور که شایسته است در این حوزه ایفای نقش کنند. رابطه تشکلات با دولت باید این باشد که تشکل ها بیایند و رابطه دولت، دانشگاه و کشاورز را سامان دهند و میان دولت، دانشگاه و فعالان کشاورزی، فاصله زیادی افتاده است. تشکل ها باید این فاصله را پر کنند. کشاورزی الان ما به شیوه سنتی است و این سه باید با کمک هم علم کشاورزی صنعتی و مدرن را به ایران آورند. برای این کار هم اولین قدم این است که نگاه به کشاورز و کشاورزی عوض شود. مثلاً معلم، یکی از پرافتخارترین عناوین شغلی است، اما معلم ها از نظر پولی کم ترین درآمدها را دارند. کشاورز هم همین طور است. نگاه به کشاورز همراه با نوعی نرحم نسبت به جایگاه اجتماعی او است که اشتباه است و تشکل ها باید آن را عوض کنند. باید نگاه به کشاورز نگاهی والا به عنوان شغلی درآمدزا در جایگاه اجتماعی خوب باشد. تا این شخص نخواهد از روستا و شهرهای کوچک، به شهرهای بزرگ و پایتخت بیاید، نخواهد کشاورزی را به صنعت، باغ، ویلا، به فروشگاه، تبدیل کند.

در طی سال های اخیر به جز مشکلاتی که تحریم، مالیات ها و بالا بودن بهره بانکی وام ها، در بخش کشاورزی ایجاد کرده اند، کم کاری دولت در امر فرهنگ سازی بین تمام اقشار مردم، از جمله مشکلات اساسی بخش کشاورزی بوده است. فرهنگ سازی لازم است تا جا بیفتد که کشاورزی یک شغل خوب است. ما باید خیلی روی این فرهنگ سازی کار کنیم که مردم، جوان ها و نسل آینده ما دلشان بخواهد بروند کشاورزی کنند. نه اینکه دانشجویی که از بهترین دانشگاه کشور در رشته کشاورزی فارغ التحصیل شده، در این حوزه کار نکند. چون امکانات و درآمدش کم است. کلاس اجتماعی پایینی دارد. دلش می خواهد پشت میز بنشیند و بیشتر کلاس داشته باشد. این فرهنگ سازی را دولت باید با کمک تشکل ها انجام دهد. بعد از فرهنگ سازی، صنعتی کردن کشاورزی امکان می یابد که بسیار مهم است. ایران در دوره خشکسالی تا 30 سال آینده به سر می برد و این را همه دنیا می دانند. خودمان هم خوب می دانیم. پس اگر علمی و با هدف کشاورزی نکنیم، همین مقدار آبی را هم که موجود است از بین می بریم. تشکل ها باید بیایند با کمک و مدیریت دولت، برای کشاورز و مدرنیزه کردن کشاورزی تصمیم بگیند. برای استفاده بهینه از منابع آب و زمین. این مسئله خیلی مهم است که در چه زمینی و چه منطقه ای، چه چیزی کاشته شود. هر کسی نباید برای خودش کار کند و هرچه دلش خواست بکارد. این باعث نابودی کشاوری و منابع طبیعی کشور می شود. تشکل ها باید بیایند منطقه بندی کنند، ببینند کجا کم آب است و چه نوع درختی احتیاج دارد. سپس آن منطقه را دولت حمایت کند و بهره وری آن را بالا ببرد. نباید فقط روی قیمت دست بگذاریم، بلکه باید روی کیفیت کار کنیم، چرا که کیفیت مهم ترین مسئله است. ما باید بهترین چیزها را با بهترین استفاده از منابع موجود تولید کنیم. مثلاً دولت طرحی می گذارد که بذر ارزان به دست کشاورز برساند، اما از کیفیت بذر می کاهد، سپس به قیمت ارزان تر شدن بذر، محصول ضعیف تری به عمل می آید. این مسائل باید توسط تشکل ها حل شود و کیفیت را در جامعه بالا ببریم.

در دولت کنونی نیز آقای روحانی و هیئت دولتشان، سعی بر این دارند که تحولی در صنعت و کشاورزی به وجود آورند. چرا که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، باید کارآفرینی داشته باشیم و شغل ایجاد کنیم. برای ایجاد اشتغال هم با توجه به اینکه دولت در نظر دارد به ما در بخش خصوصی کمک کند، پیش بینی می کنم سال 94 بهتر از سال 93 باشد. گویا دولت امکانات بهتری برای بخش خصوصی در نظر گرفته و می خواهد اصل 44 را رعایت کند تا این حالت نیمه فعال کشاورزی را به تمام فعال برگرداند. پس به طور کلی می توانیم بگوییم عملکرد دولتی در حال بهتر شدن است.

به هر حال باید توجه داشت که قیمت نفت پایین آمده و کشور ما را با مشکل درآمدی مواجه کرده، از طرفی هم بحث تحریم ها باعث انزوای کشور شده است. برای اینکه بخواهیم از این وضعیت بیرون بیاییم، ظرفیت هایی وجود دارد که باید به آن ها توجه کرد. در دنیا سه چیز بسیار درآمدزا است، نفت، طلا و پنبه. ما هیچ وقت به این مورد سوم نگاه نکردیم. بعد از نفت و طلا بیشترین فروش در دنیا پنبه است. دشت مغان یک روزی جایگاه پنبه ایران بوده. ما می توانیم این را اعتلا دهیم و باعث شویم از اتکای به درآمدهای نفتی دور شویم به کمک، علمی کردن و صنعتی کردن کشاورزی، قدم بزرگی است که ایران از حالت رکود بیرون بیاید.

در نهایت، برای پیش بینی وضعیت کشاورزی در سال 94 می توان گفت ما به امید زنده ایم و در ناامیدی بسی امید داریم. حرف هایی زده شده که بتوان با استناد به آن ها به سال آینده امیدوار بود، اما باید دید چقدر از آن ها عملی می شود. ما از 8 سالی بیرون آمدیم که از نظر صنعت و کشاورزی واقعاً زجر کشیدیم، پس نمی توان انتظار داشت ظرف یکی دو سال همه چیز درست شود. باید سعی کنیم پله به پله به طرف پیشرفت برویم و با مدیریت درست امید به فرهنگ سازی و جایگزینی افکار را محقق کنیم.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
عرضه ۷۰ هزار تن سیب و پرتقال شب عید از امروز/ سیب ۲۷۰۰ و پرتقال ۲۹۰۰ تومان

عرضه ۷۰ هزار تن سیب و پرتقال شب عید از امروز/ سیب ۲۷۰۰ و پرتقال ۲۹۰۰ تومان

به گزارش عصر امروز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، حسین صفایی مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از ذخیره‌سازی ۷۰ هزار تنی سیب و پرتقال شب عید خبر داد.

حسین صفایی با بیان این که ایران از جمله کشورهایی است که سرانه مصرف میوه آن بالا است، گفت: چند سالی است که دولت برای اجرای تنظیم بازار میوه شب عید ماموریت یافته و سازمان جهاد کشاورزی با همکاری سازمان تعاون روستایی برای ذخیره‌سازی دو محصول سیب و پرتقال که بیشترین مصرف را در ایام عید دارد اقداماتی را انجام داده است.

وی ادامه داد: ذخیره‌سازی سیب و پرتقال به اندازه نیاز از باغداران خریداری شده و در روزهای پایانی سال به بازار عرضه می‌شود.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به این که مازندران قطب اصلی تولید مرکبات در کشور است، خاطرنشان کرد: ۸۵ درصد پرتقال ذخیره شده برای شب عید از مازندران است و از ابتدای اسفند ماه حمل پرتقال ذخیره شده از مازندران به سایر استان‌های متقاضی و دارای سهمیه انجام شده است.

وی در خصوص ذخیره‌سازی سیب شب عید گفت: استان‌های آذربایجان غربی، زنجان و شهرستان دماوند از جمله استان‌های توزیع کننده سیب در شب عید به هموطنان هستند.

صفایی افزود: بیش از ۶۰ درصد محصولات ذخیره‌سازی شده به استان‌ها حمل و بارگیری شده است که از ۲۳ اسفند ماه عرضه میوه تنظیم بازار در سطح کشور آغاز می‌شود.

وی قیمت سیب درختی درجه یک را کیلویی ۲ هزار و ۷۰۰ تومان و پرتقال درجه یک شمال را ۲ هزار و ۹۰۰ تومان عنوان کرد و اظهار داشت: هدف از تنظیم بازار شب عید اتکا به تولیدات داخلی و حمایت از تولیدکننده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تصریح کرد: بیش از ۷۰ هزار تن سیب و پرتقال را سازمان تعاون روستایی ذخیره‌سازی کرده که امروز تا ۱۵ فروردین ۹۴ به بازار عرضه می‌شود.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال زراعی 1394 – 1393 ابلاغ شد

قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال زراعی 1394 – 1393 ابلاغ شد

به گزارش روابط عمومی نظام مهندسی استان تهران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روزنامه رسمی کشور هیئت وزیران در جلسه 5/1/94 به پیشنهاد شماره 20.36572 مورخ 1393.12.9 وزارت جهاد کشاوری و به استناد ماده واحده قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی - مصوب 1368 - تصویب کرد:
1 - قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی (زراعی) برای سال 1394 - 1393 به شرح جدول پیوست که به مهر دفتر هیات دولت تایید شده است، تعیین می‌شود.
2 - علاوه بر ارقام مندرج در جدول پیوست، به تولید‌کنندگان گندم، جو و اقلام علوفه‌ای و اساسی جایزه تولید اختصاص می‌یابد.
3 - به ازای هر درصد شکستگی بیش از ده درصد برای برنج‌های ندا و نعمت، آذر و صالح مبلغ هفتاد و نه ریال و برای برنج‌های سپید رود، فجر، خزر، شیرودی و گوهر مبلغ نود و دو ریال از نرخ‌های مصوب کسر و به میزان شکستگی کمتر از ده درصد برای برنج‌های ندا و نعمت، آذر و صالح مبلغ یکصد و شانزده ریال و برای برنج‌های فجر، خزر، شیرودی و گوهر مبلغ یکصد و بیست و سه ریال به نرخ‌های مصوب اضافه می‌شود. حداکثر شکستگی قابل قبول پانزده درصد و حداقل شکستگی قابل قبول پانزده درصد و حداقل شکستگی قابل قبول برای پرداخت جایزه هفت و نیم درصد است.
4 - سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و رعایت قوانین و مقررات مربوط، در مورد سازمان‌های مسئول خرید، محدوده زمانی خرید، تامین کننده تنخواه، چگونگی ضمانت و بازپرداخت اعتبارات مورد نیاز، تعیین هزینه‌های تبعی و محل تأمین زیان احتمالی خرید موضوع این تصویب‌نامه، تصمیمات لازم را اتخاذ و بر نحوه اجرای آنها نظارت می‌نماید.
5 - میزان آفت سن گندم و جدول قیمت دانه‌های روغنی بر حسب افت و رطوبت با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی تعیین می‌شود.
6 - در قبال تحویل هر تن چغندرقند بیست کیلوگرم تفاله خشک به نرخ هر کیلوگرم بیست ریال و دو کیلوگرم قند به نرخ هر کیلوگرم پانصد ریال به عنوان جایزه تحویل می‌شود.
7 - جدول خرید تضمینی گندم و گندم دوروم برحسب مفید و غیر مفید سال زراعی 1394 - 1393 براساس محاسبه و پیشنهاد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و تفاهم وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ابلاغ می‌شود.
8 - این تصویب‌نامه جایگزین تصویب‌نامه شماره 76784 . ت 1008 ه مورخ 1393.7.7 منی‌شود.

- به ازای هر کیلو چغندرقند مبلغ (355) ریال هزینه حمل اضافه شده است.
- کشت پاییزه چغندر قند (150) ریال کمتر از قیمت تضمینی چغندر قند بهاره است.
- قیمت ارقام مختلف پنبه وش در چارچوب این تصوینامه توسط وزارت جهاد کشاورزی تعیین و اعلام می‌شود.
- قیمت ارقام مشابه برنج در چارچوب این تصوینامه توسط وزارت جهاد کشاورزی تعیین و اعلام می شود.
برای دریافت قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال زراعی 1394 – 1393 اینجا را کلیک نمایید.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
طرح نکاشت، جایگاه علمی ندارد

طرح نکاشت، جایگاه علمی ندارد

رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) در حاشیه این کنگره با اشاره به اینکه 80 درصد اشتغال کشور در بخش کشاورزی است، اما سرانه ملی در این بخش بسیار ناچیز است، گفت: دستگاه‌های علمی و تحقیقاتی نتوانسته‌اند ضرورت‌های بخش را به‌طور شایسته معرفی کنند.

علی سلاجقه افزود: متأسفانه حضور دستگاه‌های اجرایی در کنگره‌ها و همایش‌های برگزارشده بسیار کمرنگ است، در صورتی که هدف از برگزاری مراسم این‌چنینی، تأثیرگذاری دستاوردهای به‌دست‌آمده بر کشاورزی کشور است.

وی با اعلام اینکه برخی راهکارهای ارائه‌شده در بخش کشاورزی منبع علمی ندارند و ارائه طرح نکاشت از حرف‌های ناسنجیده‌ای بود که در کشور زده شد، خاطرنشان کرد: طرح نکاشت به معنای این است که جامعه نیاز به غذا ندارد و بخش کشاورزی نتوانسته است تأثیرگذار باشد.

رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران ادامه داد: جایگاه بخش مهندسی مکانیک کشاورزی باید ارتقاء یابد و برای گسترش فعالیت‌های کشاورزی و افزایش عملکرد در واحد سطح، باید تولید به سمت مکانیزه پیش رود.

سلاجقه با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی هیچ حرکت رو به جلویی در این بخش نداشته‌اند، تصریح کرد: بیش از 90 درصد ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی در کشور تولید می‌شود، اما تأثیر 10 درصد ماشین‌آلات وارداتی در بخش ملموس‌تر است.

وی با اشاره به اینکه یکی از زیرساخت‌های کشاورزی امنیت غذایی است و ما باید خود را به سطح تکنولوژی روز دنیا برسانیم، یادآور شد: باید بازنگری کلی در بخش ماشین‌آلات کشاورزی شود تا بتوان به نحو مطلوب از تمام ظرفیت‌های این بخش استفاده کرد و ماشین‌آلات نقش خود را به‌طور کامل در کشاورزی ایفا کنند.

سلاجقه با اعلام اینکه توجه به بخش ماشین‌آلات و مکانیزاسیون کشاورزی می‌تواند ضریب بهره‌وری را بالا ببرد، اظهار امیدواری کرد که دستاوردهای حاصل از نهمین کنگره ملی مهندسی ماشین‌های کشاورزی (مکانیک بیوسیستم) و مکانیزاسیون ایران بتواند تأثیر مثبتی بر تولید غذای کشور داشته باشد و مسئولان اجرایی بتوانند از دستاوردهای آن استفاده کنند و بخش ماشین‌آلات کشاورزی یک گام به جلو حرکت کند.


محور کشاورزی، ماشین‌آلات آن است

در ادامه، مدیر گروه مهندسی ماشین‌های کشاورزی با بیان اینکه نیروهای تربیت‌شده در دانشگاه‌ها هستند که می‌توانند برنامه‌های کشاورزی کشور را هدایت کنند و تحولات وسیعی را در بخش ایجاد کنند، اظهار داشت: متأسفانه در گذشته و امروز گروه ماشین‌آلات مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند.

اسدالله اکرم تأکید کرد: امید بر این است که طی دو روز برگزاری کنگره بتوانیم با بررسی دستاوردهای به‌دست‌آمده، تأثیر شگرفی را بر مسائل بخش داشته باشیم و بتوانیم در برنامه‌های ارائه‌شده تجدیدنظر کنیم که این مهم تنها با مشارکت تمامی رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی محقق خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه محور استقلال کشورها کشاورزی است، محور کشاورزی را ماشین‌آلات آن دانست و افزود: محور ماشین‌آلات باید بچرخد تا استقلال معنا پیدا کند.

اکرم ادامه داد: در تلاش هستیم با همکاری اعضای هیئت علمی و دانشجویان تمامی رشته‌ها، برنامه‌های بلندمدت وزارت علوم و کشاورزی را به عرصه عمل بیاوریم.

وی با اشاره به اینکه گرایش‌های کشاورزی مرز نمی‌شناسند، خاطرنشان کرد: برای دستیابی به یک نتیجه پربار، دست خود را به سمت تمامی رشته‌های کشاورزی دراز کرده‌ایم.


رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم، جایگزین رشته ماشین‌آلات کشاورزی شده است

دبیر کنگره و رئیس هیئت‌مدیره انجمن ماشین‌های کشاورزی و مکانیزاسیون ایران در ادامه با اشاره به 686 مقاله دریافت‌شده در این کنگره گفت: 411 مقاله در پروسه داوری قرار گرفته که 293 مقاله پذیرش نهایی به‌صورت پوستر و 87 مقاله پذیرش مقاله به‌صورت شفاهی داشته‌اند و 63 مقاله در سطح (الف) دریافت شد که 11 مقاله آن پذیرش قطعی گرفته‌اند و در مرحله انتشار در مجله علمی پژوهشی مهندسی بیوسیستم هستند.

شاهین رفیعی با اعلام اینکه این کنگره بهانه‌ای برای تبادل نظر علمی و برخورد با واقعیت‌ها است، تصریح کرد: باید یک چشم‌انداز 10 ساله برای بخش تعیین شده و در برنامه‌های جاری نیز بازنگری شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر با وجود دانشگاه‌های متعدد غیرانتفاعی، کمتر کسی به رشته‌های کشاورزی روی می‌آورد و در نتیجه ظرفیت دانشگاه‌ها به حد نصاب نمی‌رسد که باعث شده است به کشاورزی ضربه جبران‌ناپذیری وارد شود.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن ماشین‌های کشاورزی و مکانیزاسیون ایران با اشاره به ضرورت عدم اتکا به نفس به‌عنوان یک واقعیت تأکید کرد: باید بتوانیم با ایجاد رشته‌ها و زمینه‌های جدید برای فعالیت بازنگری و تغییر و تحول در رشته‌های موجود، کارآفرینی و تأسیس بنگاه‌های دانش‌بنیان، تأثیر شگرفی را در بخش ایجاد کنیم.

رفیعی با بیان اینکه متولی بخش فنی کشاورزی ماشین‌آلات کشاورزی است، افزود: از سال 92 مهندسی مکانیک بیوسیستم با گرایش‌های طراحی و ساخت ماشین‌های کشاورزی، انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری پس از برداشت، جایگزین رشته مهندسی کشاورزی با گرایش ماشین‌آلات شده است.

وی اظهار داشت: به‌دنبال ایجاد تغییر و تحول در گروه هستیم و راه‌اندازی تراکتور خودکار با کنترل از راه دور، مدیریت پیشرفته گلخانه از مرکز و طراحی ربات گلخانه‌دار از گام‌های مثبتی است که در این راه برداشته شده است.

گفتنی است، نهمین کنگره ملی مهندسی ماشین‌های کشاورزی (مکانیک بیوسیستم) و مکانیزاسیون ایران دوم و سوم اردیبهشت‌ماه در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با ارائه 293 مقاله به‌صورت پوستر و 87 مقاله به‌صورت شفاهی برگزار می‌شود.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
واردات میوه جای حمایت از کشاورز نشست

واردات میوه جای حمایت از کشاورز نشست

واردات میوه جای حمایت از کشاورز نشست

قیمت میوه و سبزی در تهران/ هر کیلو زردآلو ترکیه ۳۵ هزار تومان
رئیس اتحادیه میوه و سبزی گفت: علیرغم وجود زردآلوی داخلی در بازار هر کیلوگرم زردآلوی وارداتی از ترکیه به قیمت ۳۵ هزار تومان عرضه می‌شود.





حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: هر کیلوگرم سیب زرد با قیمت 4 هزار تا 4500 تومان و هر کیلوگرم سیب قرمز با قیمت 5 هزار تا 5500 تومان عرضه می‌شود.
وی افزود: قیمت هر کیلوگرم پرتقال وارداتی مصری در بازار بین 6 هزار و 500 تومان تا 7 هزار و 500 تومان است، ضمن اینکه در حال حاضر پرتقال داخلی در بازار موجود نبوده و در این فصل هم لازم به عرضه نیست.
رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران بیان داشت: هر کیلوگرم زرد آلو وارداتی ترکیه در بازار 35 هزار تومان و هر کیلوگرم زرد آلو داخلی 15 هزار تومان است.

وی قیمت هر کیلوگرم گوجه سبز را بین 4 هزار تا 14 هزار تومان عنوان کرد و افزود: قیمت هر کیلو توت‌فرنگی بر حسب کیفیت در بازار بین 3 هزار تا 8 هزار تومان متفاوت است.
مهاجران اظهار داشت: هر کیلوگرم هندوانه در حال حاضر با قیمتی بین هزار تا هزار و 800 تومان عرضه می‌شود و با آمدن هندوانه دزفول در روزهای آتی قیمت این محصول کاهش می‌یابد.
وی تصریح کرد: قیمت هر کیلو‌گرم ملون و طالبی خوب و با کیفیت در بازار بین 2 هزار تا 2 هزار و 500 تومان است و قیمت هر کیلوگرم گرم موز بین 4 هزار تا 4 هزار و 500 تومان است.
رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران اظهار داشت: قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی بین 700 تومان تا هزار و 600 تومان، قیمت هر کیلوگرم خیار بین هزار و 500 تا 2 هزار و 500 تومان است.
وی قیمت هر کیلو سیب‌زمینی در بازار را بین 800 تا هزار تومان عنوان کرد و افزود: قیمت هر کیلوگرم پیاز شیری یا سفید در بازار حدود هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم پیاز زرد 800 تومان است.
انتهای پیام/ب
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
برآورد ارزش 150 میلیارد تومانی چای ایرانی

برآورد ارزش 150 میلیارد تومانی چای ایرانی

چای ایرانی در مقابل ارزش سه‌هزار میلیارد تومانی چای خارجی 150 میلیارد تومان می‌ارزد.

رئیس سازمان چای کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: چای ایرانی از مرغوب‌ترین‌ها در جهان محسوب می‌شود که حتی برای از بین بردن علف‌های هرز باغ، سم استفاده نمی‌شود، به‌گونه‌ای که در غیر از فصل بهره‌برداری، چایکاران با چراندن گوسفندان و دام‌های خود در باغ‌های چای در جهت از بین بردن علف‌های هرز اقدام می‌کنند.

محمدولی روزبهان افزود: تنها آفتی که ممکن است باغ‌های چای را درگیر کند، شپشک آردآلود ساحلی است که برای از بین بردن آن، روش‌های بیولوژیک یعنی استفاده از کفشدوزک مرسوم است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اقلیم استان‌های شمالی و وجود درجه حرارت منفی 15 در زمستان‌ها، تمامی آفات از بین می‌رود؛ بنابراین مصرف چای ایرانی علاوه بر سلامت، مفرح بوده و به‌عنوان آنتی اکسیدانی قوی می‌تواند در مقابله با سرطان مؤثر واقع شود.

روزبهان ادامه داد: ارزش چای خارجی تنها سه‌هزار میلیارد تومان برآورد شده است، در حالی که چای ایرانی دارای ارزشی معادل 150 میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: اگر پنج درصد از ارزش سه‌هزار میلیارد تومانی چای خارجی صرف تبلیغات می‌شد، می‌توانست به ازای کل چای داخلی کاربرد داشته باشد.


واریز سه‌هزار میلیارد تومان به حساب چایکاران تا دو روز آینده

رئیس سازمان چای کشور یادآور شد: لازم است برای ترویج مصرف چای ایرانی فرهنگ‌سازی شود، به‌گونه‌ای که از صداوسیما خواسته شده تا تبلیغات چای خارجی را به صفر برساند؛ زیرا جهت تقویت اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال پایدار و در پی آن افزایش ثروت ملی و حفظ سلامتی می‌توانیم چای ایرانی را جایگزین نوع خارجی آن کنیم.

روزبهان درباره فصل بهره‌برداری بهاره تأکید کرد: دوره بهره‌برداری بهاره به اتمام رسیده است و تاکنون 33 هزار تن برگ سبز چای از چایکاران خریداری شده که 77 درصد آن درجه یک و 23 درصد درجه دو است.

وی اظهار داشت: ارزش ریالی برگ سبز خریداری‌شده از چایکاران 64.5 میلیارد تومان است که تاکنون مبلغ 7.5 میلیارد تومان آن به حساب آنها واریز شده و حدود سه میلیارد تومان دیگر فردا یا پس‌فردا به حساب آنها واریز می‌شود.

روزبهان از پرداخت نیمی از بهای برگ سبز چای بهاره تا سه هفته آینده خبر داد و گفت: رایزنی‌هایی در حال انجام است تا بتوانیم ظرف سه هفته آینده حدود 30 میلیارد تومان از بهای برگ سبز چای را به حساب چایکاران واریز کنیم.

وی همچنین افزود: چای تولیدشده در بهار امسال از رشد 30 درصدی برخوردار است؛ به‌گونه‌ای که شرایط مناسب آب و هوایی و بارندگی‌ها و عملیات تغذیه‌ای که توسط چایکاران انجام شده، باعث افزایش برگ‌های مرغوب شده و با وجود آنکه 16 درصد کاهش در کمیت را شاهد بودیم، نسبت به سال گذشته عملکرد مناسبی حاصل شده است.

رئیس سازمان چای کشور خاطرنشان کرد: حدود دوهزار و 200 هکتار از باغ‌های چای کف‌بر و بخشی نیز کمربر شده است که کاهش محسوس تولید برگ سبز وجود دارد.

روزبهان ادامه داد: در مقابل این عوامل، حدود سه‌هزار هکتار از باغ‌های رهاشده به چرخه تولید برگشته‌اند که اگر هکتاری پنج تن محصول دهند، در مجموع می‌تواند 15 هزار تن برگ سبز چای و سه‌هزار تن چای خشک تولید کند و بدین‌ترتیب تولید سال گذشته که 14 هزار و 600 تن بود، با افزوده شدن این اراضی حدود 20 درصد افزایش محصول خواهیم داشت.

وی در پایان تصریح کرد: با تمام قدرت از عرضه چای‌های سنواتی به بازار جلوگیری می‌کنیم تا سود مناسبی از فروش چای‌های تولید داخل نصیب کارخانه‌داران شده و در مقابل آن چایکاران نیز بتوانند سهم خود را دریافت کنند و بدین‌ترتیب انگیزه آنها برای تولید داخل بالاتر رود.
 

modir banoo

عضو جدید
کاربر ممتاز
مشاهده نادرترین گل جهان در رودسر

مشاهده نادرترین گل جهان در رودسر



مامورین یگان حفاظت محیط زیست رودسر در ارتفاعات 2 هزار و 150 تا 2 هزار و 70 متری، موفق به رویت بوته سوسن چلچراغ شدند.
به گزارش ایسنا، منطقه گیلان، علی درویشی امروز در جلسه محیط زیست شهرستان رودسر گفت: مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان رودسر در راستای وظایف قانونی محوله و پایش زیست محیطی مناطق در ماموریت اجرایی مشترک به همراه معاونت فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست جهت شناسایی رویشگاه گیاه سوسن چلچراغ به قریه جواهردشت چابکسر عزیمت کردند.
به گزارش ایسنا، سوسن چلچراغ برای نخستین بار توسط گیاه‌شناس فرانسوی به نام (لدربوری) شناخته شد و پس از معرفی این گل به دولت ایران در همان زمان از سوی شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان یک میراث ارزشمند ثبت جهانی و در فهرست اثر طبیعی ملی قرار گرفت.

سوسن چلچراغ یکی از گونه‌های تیره سوسن است و زمان گلدهی آن نیمه دوم خرداد و اوایل تیر ماه است، شکوفه‌های این گل با رنگ سفید و به صورت واژگون باز می‌شود، انتهای گلبرگ‌های آن پوشیده از دانه‌های برجسته و پرچم‌های بسیار بلند است و ارتفاع آن بین 50 تا 70 سانتی متر و گاهی به یک متر هم می‌رسد.

‌منطقه ونستان در محدوده منطقه شکار ممنوع اشکورات قرار دارد.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
ایران؛ بزرگترین تولیدکننده گلاب جهان

ایران؛ بزرگترین تولیدکننده گلاب جهان

یک مقام مسئول، تولید گل محمدی در کشور را حدود ۲۶ هزار تن عنوان کرد و گفت: رتبه نخست تولید گلاب جهان متعلق به ایران است.

معاون دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه منشا تولید گل محمدی در جهان ایران است، اظهارداشت: این گل از ایران به دمشق و از آنجا به اروپا برده شده است، به همین دلیل گل محمدی در اروپا به رز دمشقی معروف است. میترا مجدزاده با اشاره به اینکه این گل در ارتفاعات بین ۲ تا ۳ هزار متری از سطح دریا بهترین رشد را دارد، افزود: استان های اصفهان، کرمان، کرمانشاه، فارس و آذربایجان شرقی تولیدکنندگان اصلی گل محمدی در کشور هستند، ضمن اینکه تولید این گل تقریبا در سراسر کشور انجام می شود.

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی ایران را جزو تولیدکنندگان عمده گل محمدی در جهان عنوان کرد و گفت: از دیگر تولیدکنندگان عمده این گل می توان به کشورهای مجارستان، فرانسه، ترکیه، بلغارستان و مراکش اشاره کرد، ضمن اینکه در سوریه و افغانستان نیز تولید گل محمدی انجام می شود. البته کشور ما در زمینه تولید گلاب رتبه نخست جهان را دارد.

مجدزاده، میزان تولید گل محمدی کشور را به صورت دیم و آبی در سال ۹۳ حدود ۲۶ هزار تن اعلام و اضافه کرد: پیش بینی می شود میزان تولید این نوع گل در سال جاری به حدود ۲۷ هزار و ۵۰۰ تن برسد.

این مقام مسئول اظهارداشت: صادرات گل محمدی به صورت گلبرگ خشک، غنچه خشک، گلاب و میزان محدودی به شکل اسانس انجام می شود.

وی، سطح زیر کشت این محصول در کشور در سال ۹۳ را حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار عنوان کرد و گفت: وزارت جهادکشاورزی برای توسعه کشت گل محمدی در برنامه ششم پیش بینی را در نظر گرفته است که براساس آن، از سال ۹۵ هرساله ۲ هزار هکتار به سطح زیر کشت این محصول افزوده شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هم اکنون سطح وسیعی از کشت گل محمدی در کشور به شکل دیم است، اضافه کرد: با توجه به بحران آب در کشور برنامه ریزی ما در زمینه کشت گل محمدی و گیاهان دارویی توسعه کشت دیم آنها در اراضی شیب دار است، چراکه ما قصد داریم با حداقل مصرف آب میزان تولید را افزایش دهیم.

مجدزاده افزود: در همین راستا برنامه ریزی هایی در حال انجام است تا ارقامی را به تولیدکنندگان معرفی کنیم که در شرایط دیم عملکرد خوبی داشته باشند.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
تبدیل مازندران به پایلوت تحقیقات کشاورزی کشور مورد تاکید قرار گرفت

تبدیل مازندران به پایلوت تحقیقات کشاورزی کشور مورد تاکید قرار گرفت

در نشست استاندار مازندران با رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور بر تبدیل مازندران به پایلوت تحقیقات کشاورزی کشور تاکید شد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی استانداری مازندران در نشست ربیع فلاح استاندار مازندران با اسکندر زند ،معاون وزیرجهاد کشاورزی و ریاست سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور تصمیمات مهم و راهبردی در حوزه کشاورزی مازندران گرفته شد.

در این نشست رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ، مدیر کل شیلات مازندران و رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران نیز حضور داشتند.

ایجاد مرکز تولید لاین قزل آلای عاری از بیماری و اصلاح نژاد شده با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، سازمان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و استانداری مازندران ، توسعه بخشهای تحقیقاتی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با عنایت به جایگاه مازندران در زمینه کشاورزی ، توسعه بخش تحقیقاتی برنج آمل و اجرای طرح ترویج پایلوت پهنه بندی محصولات کشاورزی و دامی با هدف افزایش عملکرد از جمله تصمیمات مهم این جلسه بوده است .

ایجاد سایت مطالعات دانش بنیان در زمین مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران و تجاری سازی نتایج فعالیتهای پژوهشی و تحقیقاتی از جمله تفاهم های انجام شده در این نشست بود .

همچنین مقرر شد به منظور تصریح در اجرای مصوبات هر چه سریعتر تفاهم نامه ای به امضاء طرفین رسیده و مصوبات اجرایی شود.




منبع : ایرنا
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
بانک اطلاعات کشاورزی با ۲۶ هزار دانش‌آموخته کشاورزی کلید خورد

بانک اطلاعات کشاورزی با ۲۶ هزار دانش‌آموخته کشاورزی کلید خورد

طرح شبکه مدیریت دانش و اطلاعات کشاورزی با پشتیبانی بانک کشاورزی، پست‌بانک، وزارت ارتباطات، سازمان نظام مهندسی و وزارت جهاد کشاورزی به‌منظور تدوین شبکه اطلاعات کشاورزی و اجرایی شدن قانون افزایش بهره‌وری با ۲۶ هزار دانش‌آموخته کشاورزی کلید خورد.

مدیر دفتر شبکه خدمات فنی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: شبکه مدیریت دانش و اطلاعات کشاورزی با استفاده از ۲۶ هزار دانش‌آموخته بخش کشاورزی به‌منظور تعریف پایگاه اطلاعات بخش کشاورزی و دستیابی به آمار و اطلاعات شفاف برای برنامه‌ریزی صحیح در حوزه تولید کلید خورد.
اسدالله ابراهیمی افزود: بر اساس ماده ۲۲ قانون افزایش بهره‌وری، ایجاد پایگاه اطلاعات کشاورزی و IT، شبکه مدیریت دانش و اطلاعات و ایجاد پایگاه‌های تولید به‌منظور دستیابی به اطلاعات شفاف برای برنامه‌ریزی دقیق جهت تولید، مصرف، واردات و صادرات مورد تأکید قانون‌گذار قرار گرفته بود. بر همین اساس، سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور طی انعقاد قراردادی با شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی، ایجاد شبکه و وبگاه مدیریت دانش و اطلاعات کشاورزی را فراهم کرد.
وی خاطرنشان کرد: کشاورزی برای خروج از وضعیت سنتی فعلی در شرایطی که کشاورزی در دنیا با انفجار دانش و انتقال تکنولوژی به مزارع روبه‌رو شده است، نیازمند سامانه‌ای است که بتواند جدیدترین دستاوردها و تکنولوژی‌های مدرن روز را وارد مزارع کند.
ابراهیمی ادامه داد: کشاورزی دانش‌محور بر اساس IT و ICT موتور محرکه کشاورزی دانش‌بنیان است که ابزار آن دانش و چیدمان اطلاعات است.
جمع‌آوری اطلاعات به‌صورت میدانی
مدیر دفتر شبکه خدمات فنی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور تصریح کرد: دانش‌آموختگان بخش کشاورزی و ۲۶ هزار دانش‌آموخته که تحت پوشش شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی هستند و در ایجاد این وبگاه به سازمان نظام مهندسی کشاورزی یاری می‌رسانند، موظفند به‌صورت میدانی در روستاها حضور پیدا کرده و با جمع‌آوری دقیق اطلاعات، برای نخستین‌بار آمار شفافی از سطح زیر کشت، وضعیت تولید و حجم تولید ارائه دهند.
وی یادآور شد: دانش‌آموختگان همچنین آمار دقیقی از میزان ماشین‌آلات، ابزار، چگونگی استفاده از سیستم‌های آبیاری و کود و سم ارائه می‌کنند.
ابراهیمی تأکید کرد: بر اساس آنچه در قرارداد اولیه آمده است، صحت و سقم اطلاعات واردشده توسط بازرسانی که از سازمان نظام مهندسی اعزام می‌شوند، مورد سنجش قرار خواهد گرفت.
کافی‌نت در روستاها ایجاد می‌شود
مدیر دفتر شبکه خدمات فنی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور اظهار داشت: پایگاه جامع اطلاعات کشاورزی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی تلاش می‌کند بهینه‌سازی اطلاعات و قرار دادن دانش را در سطوح همه کاربران و با دسترسی کشاورزان خرد فراهم کند. به همین منظور، انتقال پایگاه‌های اینترنتی تا نزدیک‌ترین روستاها در شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایجاد می‌شود.
وی همچنین گفت: برای دسترسی مدیران، فعالان حوزه کشاورزی و حتی کشاورزان خرده‌پا، ایجاد کافی‌نت در شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی که عمدتاً در مجاورت روستاها قرار دارند در دستور کار قرار گرفت. به این منظور، ایجاد اتاق‌های فکر، نشریات دیجیتال و خدمات اینترنت و اینترانت که به‌دنبال ایجاد اطلاعات و تبادلات الکترونیکی هستند، در این دفاتر ایجاد می‌شوند.
ابراهیمی در ادامه افزود: همچنین استفاده از اینترنت اپراتورهای چندگانه نیز به‌عنوان یکی از راه‌هایی به‌شمار می‌رود که همه کشاورزانی که از گوشی همراه استفاده می‌کنند، می‌توانند دسترسی آسانی به این وبگاه داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: با توسعه شبکه‌های اجتماعی امروز کشاورزان ارتباطات مؤثری با متخصصان حوزه کشاورزی دارند، به‌طوری که تنها با ارسال یک عکس از یک آفت یا بذر می‌توانند اطلاعات تخصصی خود را از مشاوران دریافت کنند.
سامانه فروش محصولات کشاورزی
مدیر دفتر شبکه خدمات فنی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور ادامه داد: در شبکه مدیریت دانش و اطلاعات ایجادشده، همچنین فروشگاه‌های محصولات کشاورزی به‌منظور توسعه فن‌بازار و ارائه آمار و اطلاعات صحیح از وضعیت تولید به همه کاربران فراهم می‌شود.
ابراهیمی تصریح کرد: دانش به‌مانند سایر کالاها نیازمند فرآیند سورت و بسته‌بندی است، به این معنا که متناسب با بازار هدف، بسته‌های آموزشی در اختیار کاربران قرار می‌گیرند و سامانه فروش مجازی محصولات کشاورزی در صورتی که بتواند تنها ۱۰ درصد تبادلات فعلی در حوزه محصولات کشاورزی، بذر، کود، سم و ماشین‌آلات را هدایت کند، علاوه بر آنکه می‌تواند خوداتکا باشد، بلکه به درآمدزایی نیز رسیده و با ایجاد شبکه آمار و اطلاعات دقیق از میزان تولید، امکان توزیع و پراکنش محصولات و جلوگیری از اشباع بازار را نیز فراهم می‌کند.
شبیه‌سازی اطلاعات کشاورزی برای کشاورزان بی‌سواد
وی یادآور شد: هندوستان به‌عنوان یکی از کشورهایی که در توسعه کشاورزی مدرن پیشرو است، توانسته با تعریف سیستمی که به‌مانند یک نرم‌افزار شبیه‌سازی دانش و اطلاعات را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد، به ساده‌ترین شکل، روش‌های انتقال دانش در مزرعه را به شکل بصری در اختیار کشاورزانی قرار می‌دهد که از سواد خواندن و نوشتن برخوردار نیستند؛ لذا با تعریف سیستم شبیه‌سازی، کشاورزان می‌توانند روش‌های انتقال دانش به مزارع خود را به شکل بصری و با ساده‌ترین شکل ممکن دریافت کنند.
ابراهیمی تأکید کرد: در وبگاه دانش و اطلاعات، با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان نظام مهندسی و همچنین بانک کشاورزی، پست‌بانک به‌عنوان پشتیبانان این وبگاه طی سه سال آینده به بهره‌برداری نهایی خواهد رسید، اما به شکل طبیعی تکمیل اطلاعات و به‌روزرسانی آن همواره وجود خواهد داشت.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
افغان‌ها مدیر بازار زعفران ایران می‌شوند!

افغان‌ها مدیر بازار زعفران ایران می‌شوند!

چکیده: نگاهی به بازار زعفران و صادرات بیش از 37 تنی آن در بهار امسال نشان می‌دهد که کشور‌هایی مانند عربستان، مشتری واقعی این محصول و کشور‌هایی مانند امارات، اسپانیا و افغانستان صادر‌کننده "زعفران ایران" به نام خود هستند.

به گفته عضو شورای ملی زعفران اگر به این هشدار توجه نشود، تاریخ زعفران اسپانیا برای ایران تکرار خواهد شد و افغان‌ها مدیریت بازار زعفران در دنیا (بیش از 90 درصد آن محصول ایرانی است) را از آن خود می‌کنند.

طی سه ماهه نخست امسال 37 هزار و 14 کیلوگرم زعفران در بسته‌بندی‌های مختلف به ارزش بالغ بر 54 میلیون و 931 هزار و 118 دلار به 38 کشور مختلف صادر شده است که در صادرات زعفران در بسته‌بندی‌های 10 تا 30 گرمی با ارز‌آوری 25 میلیون و 500 هزار دلار با کاهش حدود 19 درصدی از نظر وزنی و ارزشی مواجه شده‌ایم.

در صادرات زعفران با بسته‌بندی‌های بیشتر از 30 گرم ما ارز‌آوری بالغ بر 25 میلیون و 900 هزار دلاری، افزایش 90 درصدی از نظر وزنی و 127 درصدی از نظر ارزشی داشته‌ایم. البته کمترین صادرات زعفران در بسته‌بندی‌های کمتر از 10 گرم بوده که ارزش آن به سه میلیون و 500 هزار دلار می‌رسد.

این وضعیت در بازار زعفران نشان می‌دهد که عمده صادرات این محصول به صورت فله‌ای صادر شده و دیگر کشور‌ها مانند اسپانیا، امارات و حتی افغانستان از این فرصت نهایت بهره را برده‌اند و زعفران ایران را با نام و برند خود به کشور‌های دیگر صادر کرده‌اند.

افزایش 900 دلاری هر کیلو زعفران

علی حسینی - عضو شورای ملی زعفران - نیز در این خصوص معتقد است که دلالان در دو ماه اخیر با بالا بردن قیمت زعفران در بازار داخلی و جهانی باعث شدند این محصول کمتر در بازار بین‌المللی خرید و فروش شود، چرا که قیمت زعفران از کیلویی 1600 دلار به بیش از 2500 دلار رسیده است و این تنها سودهای یک شبه دلالان را در پی دارد.

وی افزود: از سوی دیگر تقلب در بازار زعفران در حال افزایش است و برخی زعفران ایرانی را به صورت 50 - 50 با ساقه‌های رنگ شده زعفران مخلوط می‌کنند و به اعتبار و کیفیت زعفران ایرانی ضربه می‌زنند.

افغانی‌ها هم با زعفران ایران یک شبه پولدار می‌شوند

عضو شورای ملی زعفران تصریح کرد: برخی تصور می‌کنند که صادرات زعفران به هر کشوری می‌تواند برای ایران ارز‌آوری و منفعت به دنبال داشته باشد، در حالی که صادرات زعفران به افغانستان که آن را با بسته‌بندی‌هایی به نام خود به جهانیان صادر می‌کند حاصلی جز تهدید زعفران ایرانی ندارد.

حسینی خاطر نشان کرد: در دو دهه گذشته اسپانیا زعفران را کیلویی 750 دلار تولید و صادر می‌کرد در حالی که ایران توانست با تولید و صادرات این محصول به قیمت 300 دلار مدیریت زعفران دنیا را در اختیار بگیرد و اگر حالا مسوولان و دست‌اندرکاران بازار زعفران تدبیری نیندیشند و راهکاری برای جلوگیری از دلالی و تقلب در بازار زعفران به کار نبندند، تاریخ زعفران اسپانیا برای ایران تکرار می‌شود و طولی نمی‌کشد که افغان‌ها صاحب زعفران ایرانی می‌شوند.

به گفته وی در حالی که کشور‌هایی مانند عربستان، امارات، افغانستان، اسپانیا، چین و هنگ‌کنگ عمده‌ترین مشتریان طلای سرخ ایران هستند که به غیر از افغانستان عمده صادرات زعفران به این کشور‌ها به صورت فله‌ای و در بسته‌بندی‌های بیشتر از 10 گرم صورت می‌گیرد.

بررسی‌ مشتریان زعفران ایرانی بیانگر این است که عربستان بزرگ‌ترین مشتری و مصرف‌کننده واقعی زعفران است، چرا که طی سه ماهه نخست امسال حدود پنج میلیون دلار زعفران ایرانی را خریداری کرده که عمده آن در بسته‌بندی‌های کمتر از 30 گرم و برای مصرف در بازار داخلی خود بوده است.

جالب‌تر این‌که تایوان و جمهوری چک با خریداری 250 و 300 گرم زعفران در سه ماهه نخست امسال کمترین بها را برای این محصول در بازار جهانی پرداخته‌اند و کشور‌هایی مانند ژاپن، پاکستان، اردن، هند، موریس و غیره هر کدام با واردات حدود یک کیلوگرم زعفران در انتهای لیست صادراتی زعفران ایرانی قرار دارند.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
فضانوردها برای اولین بار خوراکی فضایی خوردند

فضانوردها برای اولین بار خوراکی فضایی خوردند



سلامانه : اولین خوراکی که در فضا کاشت و برداشت شده، توسط فضانوردهای ایستگاه فضایی بین المللی خورده شد.
به گزارش پایگاه خبری «سلامانه» به نقل از سایت «کیو زد»، فضانوردان توانسته‌اند به کمک سیستمی به نام Veg- 01 که از نور «آل ای دی» های قرمز، آبی و سبز استفاده می‌کند، کاهوهای برگ قرمز را در عرض 15 ماه پرورش دهند.
ناسا اعلام کرده، فضانوردها نصف این کاهو را با دستمال‌هایی که اسید سیتریک دارند، تمیز کرده و خورده‌اند. نیم دیگر هم منجمد شده و به زمین فرستاده می‌شوند تا روی آن‌ها آزمایش شود.

پرورش این کاهوها راه را برای تولید محصولات در فضا و حتی کره‌های دیگر هموارتر می‌کند. با توجه به این که ناسا و دیگر سازمان‌های فضایی به سفر به کرات دیگر مثل مریخ چشم دارند، خیلی مهم است که فضانوردها بتوانند در مسیر طولانی که در پیش دارند و هم چنین در مقصد، غذای مورد نیاز خود را تولید کنند.





 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تهیه ۱۴۰۰ گونه گیاه دارویی در بانک ژن منابع طبیعی کشور
معاون پژوهشی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما از جمع آوری بذر گیاهان دارویی از سراسر کشور و نگهداری و حفاظت از آنها در بانک ژن منابع طبیعی کشور خبر داد.
http://www.iribnews.ir/NewsBody.aspx?ID=98984
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خبرگزاری اکو فارس
آشفتگی در بازار میوه و سبزی کشور
رئیس اتحادیه بارفروشان بیان داشت: بازار میوه بازار بسیار بدی است و رکود شدیدی بر آن حاکم است به طوری که میوه و عرضه آن فراوان اما تقاضا بسیار کم است.
وی ادامه داد: تفاوت قیمت در مغازه‌ها و میدان تره‌بار نیز زیاد است لذا مردم از میوه‌ی مغازه چندان استقبال نمی‌کنند، مدتی قبل نیز پرتقال‌‌های ترش مزه و نارنگی را رنگ آوری کردند و همین باعث بی اعتمادی مردم به خصوص به پرتقال استان مازندران شده البته خوشبختانه الان میوه‌های فصلی خوش رنگ است.
وی در رابطه با تولید سیب درختی بیان داشت: تولید این میوه 3 برابر سال‌ گذشته بوده و همین موضوع تناسب میان تقاضا و عرضه را بر هم ریخته است، در چنین شرایطی وضعیت صادرات نیز چندان مناسب نیست به طوری که سیب از عراق برگشت خورده است، بازار موز هم دچار رکود شده و خرید چندانی صورت نمی‌گیرد.
تولید سیب زمینی 3 برابر سال گذشته بوده و همین تولیدکنندگان این محصول را با مشکل مواجه کرده است به طوری که اگر فکری برای مازاد تولید آن نشود محصول روی دست کشاورز خواهد ماند، باید فکری به حال صادرات سیب زمینی شود تا عرضه و تقاضا با هم، همخوانی داشته باشد.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خبرگزاری فارس
طلب 18 ماهه گاودارن کمتر از تسهیلات 6 روزه وام خرید خودرو!
درشرایطی که دامدارن 18 ماه است که بابت مابه تفاوت نرخ شیر خام 2 هزار و 400 میلیارد تومان طلبکاراند، دولت در طرح فروش اقساطی خورو 2 هزار و 700 میلیارد تومان پرداخت کرد.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خبرگزاری ایسنا
ممنوعیت خروج منابع ژنتیکی از کشور
یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از ادامه بررسی لایحه مدیریت و حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.
وی گفت: ماده هشت این لایحه در جلسه امروز به تصویب رسید. بر این اساس که خروج منابع ژنتیکی از کشور ممنوع شده مگر اینکه شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی و یا خارجی موافقت دستگاه های زیرربط را قبل از اقدام به خروج منابع جلب کند.
او ادامه داد: موارد دیگری نیز در ادامه بررسی تصویب شد که از جمله خروج منابع ژنتیکی از کشور به قصد بهره برداری تجاری و یا در اختیار قرار دادن به اتباع بیگانه جرم محسوب می‌شود.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خبرگزاری صدا و سیما
طرح خرید حمایتی شیر خام متوقف شد/ کاهش 60 درصدی تولید شیر.
رئیس اتحادیه دامداران کشور گفت: طرح خرید حمایتی شیرخام به علت تامین نشدن اعتبار ، بیش از ۱۰ روز است که متوقف شده است.
عزیزاللهی کاهش حجم تولید را در دامدارای های صنعتی از دیگر آثار سوء واقعی نبودن قیمت شیرخام دانست و گفت: این روند حذف زودهنگام دام های شیری را از خط تولید دارد علاوه بر این ظرفیت تولید در واحدهای صنعتی تا 60 درصد کاهش یافته است.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خبرگزاری ایسنا
ایران جزو 10 کشور گران در قیمت تمام شده محصولات تولیدی است
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز تصریح کرد: ایران جزو 10 کشور گران در قیمت تمام شده محصولات تولیدی است و کشاورزان هزینه‌های زیادی صرف کاشت، داشت و برداشت محصولات خود می‎کنند و در مقابل مجبور می‎شوند محصول‌شان را ارزان بفروشند.
وی افزود: اگر دلالان نقش واسطه‎گر را بین تولیدکنندگان محصولات داشته و در واقع پلی بین تولیدکننده و مصرف‎کننده باشند، در آن‎ صورت مفید خواهند بود اما اگر تنها به دلالی بپردازند و بدون انصاف محصولات را از کشاورز با قیمت ارزان خریداری کنند و در عوض با قیمت هنگفت به بازار عرضه کنند، حضور آنها به ضرر تولیدکننده است.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خبرگزاری فارس
درآمد ۱۰۰ میلیون دلاری صادرات کیوی/ ایران چهارمین تولید‌کننده کیوی جهان است
مدیرکل میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن کیوی در ایران تولید می‌شود، گفت: صادرات این محصول بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای کشور درآمد دارد. حسن‌پور تصریح کرد: ایران پس از کشورهای ایتالیا، نیوزیلند و شیلی رتبه چهارم تولید این محصول را در جهان دارد.
وی گفت: فصل برداشت کیوی ایران با فصل برداشت کشورهای عمده تولید‌کننده این محصول در دنیا متفاوت است به همین دلیل می‌توان مشتریان خوبی را جذب این محصول کرد.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خبرگزاری ایسنا
سند ملی کاربرد جلبک‌ها و گیاهان آبزی تدوین می‌شود
در نخستین جلسه کارگروه جلبک و گیاهان آبزی که با حضور متخصصان و صاحبنظران موسسات، پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی تابعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی شامل نمایندگان موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، موسسه تحقیقات گیاه پزشکی، موسسه جنگل‌ها و مراتع، موسسه علوم دامی و موسسه بیوتکنولوژی، مراکز تحقیقات کشاورزی و پژوهشکده های آبزی پروری، میگو، خاویاری، آرتمیا و تحقیقات کشاورزی هرمزگان، گیلان و.... برگزار شد
در این راستا مقرر شد سند ملی مشتمل بر شش برنامه راهبردی شامل تشکیل بانک اطلاعات جلبک و گیاهان آبزی، برنامه راهبردی تولید غذا، برنامه راهبردی تولید فرآورده های دارویی، آرایشی و بهداشتی، برنامه راهبردی تولید برای مصارف در دام و طیور و آبزیان و کودهای کشاورزی، برنامه راهبردی تولید برای سوخت و صنایع، برنامه راهبردی پایش و پایداری محیط زیست با تعیین مجری برای هریک از برنامه ها و تعیین اعضای کمیته توسط مجری متشکل از صاحب نظران، متخصصان ذیربط از دانشگاه ها و بخش خصوصی تدوین و برنامه‌ریزی شود.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خبرگزاری ایانا
خداحافظی بازار جهان با موز
شیوع نوعی قارچ موجب شده تا دانشمندان از احتمال نابودی تمام درختان موز در سراسر جهان خبر دهند.
هفته‌نامه تایم در خبر ویژه خود نوشت: مطالعه جدید دانشمندان نشان می‌دهد شیوع نوعی قارچ خطرناک، تمام درختان شناخته‌شده‌ترین گونه موز سراسر جهان یعنی Cavendish را درمعرض خطر جدی قرار داده و این احتمال وجود دارد که شاهد نابودی آنها باشیم.
می‌توان گفت که تقریبا تمام موزهای درحال کشت و مصرف درجهان از این گونه هستند. به نوشته این هفته‌نامه انتظار می‌رود که این قارچ سر از آمریکای لاتین درآورد یعنی جایی که بیشترین موز جهان در آنجا به عمل می‌آید. البته این نخستین‌بار نیست که گونه شناخته‌شده‌ای از موز در آستانه نابودی کامل قرار می‌گیرد. قارچ Tropical Race ۴ درواقع نسخه جهش‌یافته پاتوژنی موسوم به «بیماری پاناما» است که در اواسط قرن بیستم میلادی گونه شناخته‌شده‌ای از موز یعنی Gros Michel را نابود کرد.
 

Similar threads

بالا