سلام. ممنون از تاپیک خوبتون
برگه های گزارش پیشرفت عملیات ساختمانی که به صورت مرحله ای باید تحویل بشه برای تمام استان ها یک جوره یا تفاوت داره؟ اگه نظر نهایی مهندس ناظر معماری برای یک مرحله غیر قابل قبول باشه چه اتفاقی می افته؟ کسی می تونه در مورد نحوه پر کردن این فرم ها و ارائه اون به سازمان راهنمایی کنه؟
از دوستانی که تجربه نظارت دارن خواهش می کنم کمی بیش تر در مورد اخطارهایی که باید داده بشه و میزان اهمیت اونها توضیح بدن. مثلا اگه یه آیتم از نظر ابعاد یا انطباق با نقشه مصوب درست اجرا نشده بود به کی باید گزارش بشه ؟ چه طوری باید گزارش بشه؟ اگه دیر متوجه خلاف شدیم چه کنیم بی خیال شیم یا پی گیری کنیم؟ و نهایتا تو فرم گزارش پیشرفت یا همون برگه نظارت ستون های کامل و ناقص و قابل قبول چه طور تکمیل می شن؟
سلام
یاد اول کار خودم افتادم که هیچ تجربه ای نداشتم.
ولی تجربه هامو در اختیار شما میذارم.
اول اینکه کاملا ریلکس باشید هیچ چیز خاصی وجود نداره.
این برگه رو می تونید از نظام مهندسیتون یا از سایت نظام مهندسیتون دانلود کنید.فکر نمی کنم برای همه ی استانها یه فرمت داشته باشه.
اصلا در مورد پر کردن فرم ها جای نگرانی وجود نداره.البته بستگی به نظام مهندسی و شهرداری شهرتون داره که سخت گیر هستند یا نه.
اگر مرحله ای از نظر شما غیر قابل قبول هست(یعنی جلوی غیر قابل قبول تیک زدید) مثلا آسانسور تو نقشه هست ولی اجرا نشده در انتها نوشته که مالک مجاز به ادامه ی عملیات هست که شما تیک میزنید خیر و قسمت توضیحات مثلا توضیح میدید که ابعاد چاه آسانسور صحیح اجرا نشده یا اگر کلا اجرا نشده می نویسی آسانسور تعبیه نشده(این فقط یه مثال بود) و این برگه رو میبرید نظام مهندسی شهرتون تا ثبت کنند.اونجا نظارت عالیه دارند که پیگیری میکنند.
من خودم زمانی که مالک خلاف کرد(افزایش طبقه داشت) اول به مالک تذکر دادم که برای عقد قرارداد به نظام مهندسی بره(چون اگر بیشتر از تعداد طبقات که در نقشه های مصوب هست بسازند بیمه ای در قبال اون طبقات اضافی تعلق نمی گیره و اگر خدایی نکرده کارگر یا حتی کسی خارج از کارگاه بیاد و اتفاقی براش بیفته مثلا بمیره! مهندس ناظر باید دیه رو از جیب مبارکش بده ! ولی اگر بابت اون افزایش طبقه نظام مهندسی بره و قرارداد ببنده دیگه بیمه شاملش میشه و خطری برای مهندس ناظر نداره)
بعد از چند روز رفتم ودیدم که مالک داره ادامه میده و برای قرارداد به نظام مهندسی نرفته اینجا بود که به شهرداری نامه زدم و نوشتم که مالک خارج از قرارداد اقدام به افزایش بنا کرده و دستور توقف عملیات ساختمانی دادم که بعدش شهرداری جلوی مالک و گرفتند مالک هم برای قرارداد افرایش بنا به نظام مهندسی رفت و خیال منم راحت شد که بیمه شاملش شد! در صورتی که اگر نامه نمی زدم مالک تا پایان کار نظام نمی رفت برای عقد قرارداد که ریسک بزرگی برای مهندس ناظره.
البته اینجور بناها از قبل مشخصه که مثلا 2 طبقه قراره 4 طبقه بشه و از ابتدا محاسبات 4 طبقه در نظر گرفته میشه اما چون مالک نمی تونه با توجه به قوانین شهرداری در بعضی از گذرها 4 طبقه بسازه اول میره مجوز 2 طبقه میگیره بعد میره شهرداری و بعد از تخلف(با گزارش مهندس ناظر) میره کمیسیون ماده 100 و جریمه ی افزایش بنا میده و جواز 4 طبقه میگیره!
به همین راحتی!
وقتی خلافی اتفاق میفته اگر مربوط به نظام مهندسی باشه به نظام مهندسی نامه میزنید(مثلا راجع به عدم عایق بندی دیوار غربی و ...)البته قبلش به مالک تذکر میدید که اجرا کنه اگر نکرد پایان کار امضا نمی کنید تا مشکل و بر طرف کنه.
اما دستور توقف کار و فقط به شهرداری میدیم چون شهرداری می تونه جلوی کار مالک و بگیره.
دستور توقف عملیات ساختمانی فقط در مواقع حساس مثل همون افزایش طبقه که گفتم که ضرر جانی و مالی برای مهندس داره به شهرداری بدید نه برای مسائل پیش پا افتاده.
اگر ابعاد پله و آسانسور و تغییر داد بگید که نقشه ی جدید تهیه کنه و بده به طراح امضا کنه و شما هم به عنوان ناظر در اون صورت قبول می کنید.
ممکنه که ابعاد پنجره رو کمتر یا بیشتر اجرا کنه که اینها مهم نیست.
چیزی که مهمه اینه که فاصله رو از حریم همسایه(اینجا 3 متره شهر شما نمی دونم)رعایت کنه.یعنی از فاصله ی 3 متر از همسایه حق داره که پنجره اجرا کنه.
اگر این فاصله 2 متر باشه شما باید به شهرداری نامه بزنی.
برای نظارت از همون آکس بندی برید تا این فاصله رعایت بشه.
کلا همه چیز به آکس بندی بستگی داره(سطح اشغال-رعایت حریم همسایه-فاصله ی آکس تا آکس ستونها)چون اگر مالک تو این مراحل خلاف کنه و شما مثلا بعدر از اجرای سقف اول بری و ببینی که مثلا حریم و رعایت نکرده اون وقت درگیریش برای خودته چون تنها راحش اینه که پنجره رو حذف کنه.تخریب که عملا انجام نمیشه.
باید از همون اول بهش زنگ بزنی و بگی که حریم همسایه رو رعایت کنه و بگی که وقتی شروع به ساخت کرد به شما اطلاع بده تا بری.
اوه چقدر حرف زدم!