اخبار و تازه های منابع طبیعی و محیط زیست

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار


ثبت ملی بیش از 90 درخت کهنسال در کشور
مدیر کل دفتر موزه های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:بیش از 90درخت کهنسال در کشور ثبت ملی شده‌اندکه ازاین میان سرو ابرکوه اولین درخت کهنسالی است که به ثبت ملی رسیده است.
شهاب الدین منتظمی مدیر کل دفتر موزه های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه یکی از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست، حفاظت از محیط های طبیعی و منحصر بفرد کشور است، گفت:درختان کهنسال، گنجینه طبییعی ماندگار و ذخیره ژنتیکی گیاهی هر کشور به شمار می‌آیند که حفاظت از آنها از نظر ملی وتاریخ طبیعی اهمیت بسزایی دارد.

وی با اشاره به اینکه برخی از درختان کهنسال کشور که با هدف حفظ و حراست از آنها، بعنوان اثر طبیعی ملی معرفی شده اند،‌افزود: سرو ابرکوه در استان یزد با قدمت 2200 تا 2300 سال ، سرو هرزویل در استان گیلان با قدمت 2000 سال ، سرو سیرچ در استان کرمان با قدمت1000 سال ، سرو زربین سنگان در استان سیستان و بلوچستان با قدمت حدود 2000 سال و همچنین می توان سرو زربین قره باغ با قدمت 1000 سال، صنوبر شیروان با قدمت 300 سال و ارس سرانی با قدمت 2700 سال در استان خراسان شمالی را بعنوان اثر طبیعی ملی ثبت شده است.

شهاب الدین منتظمی، عامل سن ، قطر، ارتفاع ، فرم و گستردگی تاج از جمله معیارهای سنجش این درختان عنوان کرد و گفت: با تلاش موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور بیش از 90 درختکهنسال در کشور ثبت ملی شده‌اند که از این میان سرو ابرکوهاولین درخت کهنسالی است که به ثبت ملی رسیده است .

مدیر کل دفتر موزه های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه درختان کهنسال در کشور با تهدیداتی مواجه است، اظهار داشت: مهمترین تهدیدات این درختان آسیبهای انسانی مانند نوشتن یادگاری بر روی تنه درخت،کوبیدن سکه و بستن پارچه که از اعتقادات مذهبی اهالی منطقه سرچشمه می گیرد، قطع شاخ و برگ ها ، آتش افروزی ، حفاری و تغییرات فیزیکی انجام پذیرفته در محدوده اطراف این درختان است.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
درختان هم دچار اضافه وزن می شوند

درختان هم دچار اضافه وزن می شوند

درختان هم دچار اضافه وزن می شوند


دانشمندان ضمن هشدار درباره چاقی درختان اعلام کردند که تب سیاره رشد کاجهای پیری راکه در کوهستانهای کالیفرنیا زندگی می کنند شتاب بخشیده است​
نتایج تحقیقات دانشمندان آمریکایی نشان می دهد که تغییرات آب و هوایی و گرمای زمین موجب چاق شدن و رشد سریعتر درختان می شود.
محققان موسسه تحقیقات حاره ای اسمیت سونیان در بررسیهای خود دریافتند که گرمای زمین موجب رشد سریعتر درختان و افزایش وزن آنها بیش از حد نرمال برای یک دوره یکساله می شود. این افزایش وزن برابر با دو تن در هر سال است.
این محققان در این خصوص اظهار داشتند: "این اثر دوپینگ ناشی از تغییرات آب و هوایی و گرمای جهانی است که منجر به افزایش زمان فصل رشد گیاهان می شود. همچنین دسترسی بیشتر به دی اکسید کربن از دیگر دلایل رشد و افزایش وزن بیش از حد درختان می شود."
دانشمندان آمریکایی ضمن هشدار درباره چاقی درختان اعلام کردند که تب سیاره رشد کاجهای پیری را که در کوهستانهای کالیفرنیا زندگی می کنند شتاب بخشیده است.
همچنین با بررسی درختان جنگلهای پهن برگی که سن آنها بین 5 تا 225 سال را است مشاهده شد که حدود 90 درصد از این درختان مستقل از سن در سالهای اخیر به سرعت رشد کرده اند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
حقانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛​
[h=1]ساخت تنها پارک اکولوژیک تهران در دستور کار شورای شهری/ برآورد یک هزار میلیارد هزینه[/h]​
عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر از طرح ساخت تنها پارک اکولوژیک تهران در پارک پردیسان با بودجه یک هزار میلیاردی خبر داد.
محمد حقانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: طرح ساخت و حفاظت تنها پارک اکولوژیک تهران در پارک پردیسان توسط 11 نفر از اعضای شورای شهر مطرح شده که به زودی در صحن شورا برای تصویب ارائه خواهد شد.

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر ادامه داد؛ براساس این طرح پارک 260 هکتاری پردیسان که یکی از بزرگترین پارک‌های شهر تهران است برای ساخت تنها پارک اکولوژیک شهر تهران و حفاظت و نگهداری از میراث اکولوژیک تهران معرفی خواهد شد.

وی افزود؛ این طرح 7 آبان ماه به کمیسیون‌های سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و کمیسیون عمران و حمل و نقل ارجاع داده شده که با همکاری سازمان محیط زیست پارک پردیسان به عنوان پارک اکولوژیک، طبیعی و زیست محیطی برای شهر تهران حفاظت شود.

حقانی در ادامه بیان داشت، با تصویب این طرح شهرداری موظف خواهد شد که با همکاری سازمان محیط زیست و سایر نمادهای مرتبط، پارک پردیسان را به عنوان میراث اکولوژیک تهران در دستور کار ساخت، تجهیز و نگهداری قرار دهد.

وی با اشاره به هزینه برآورد شده برای اجرای این طرح اظهار داشت، هزینه‌ای نزدیک به یک هزار میلیارد و طی بازه زمانی 4 تا 5 ساله برای ساخت این پارک پیش‌بینی شده که در این پارک طبیعت 5 قاره دنیا و مناطق ایران و همچنین امکاناتی نظیر فضاهای تفرج‌گاهی، محوطه‌های باز طبیعی، پارکینگ، دسترسی ساختمان‌های اختصاصی و عمومی در نظر گرفته شده است.

حقانی خاطر نشان کرد: در این پارک زیستگاه‌ها و حیات وحش تهران به نمایش گذاشته خواهد شد که به زودی برای تصویب در صحن شورا مطرح خواهد شد.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
[h=1]صید میگوی شیشه ای! [/h]
چندی پیش در سواحل نیوزلند ماهی شیشه ای و خاصی پیدا شد که دانشمندان را بدجوری درگیر خود کرده است. این ماهی بسیار خاص است تا به حال نمونه ای شبیه آن وجود نداشته است.
دنیای بی کران دریاهارا هیچ کسی نمی تواند تا انتها رفته و تمام عجایب آن را به دست آورد زیرا هر روز موجودی عجیب در دل آب های دنیا پیدا می شود که بسیاری از دانشمندان حتی تصویر آن را هم تا به حال ندیده اند و هیچ ایده ای هم در مورد آن ندارند.

"استورات فریسر" یک ماهی گیر اهل نیوزیلند است که چندی پیش با مشاهده یک ماهی خاص بسیار شکه شد. این مرد در حال صید میگو بود که ناگهان میان دیگر ماهی و میگوها با موجودی شیشه ای و بسیار عجیب روبرو شد.



این موجود شیشه ای چهره خاصی داشته و به نظر می رسد نوع خاصی از میگو است ولی در هیچ کتابی نامی از آن برده نشده است. این مرد ادعا می کند ماهی شیشه ای را در محدوده 70 کیلومتری از ساحل پیدا کرده است وبدون کمترین دستخوردی آن را به دانشمندان تحویل داده است.

بدن این ماهی کاملا شفاف بوده و پشت آن معلوم است همچنین شما می توانید به راحتی اندام های داخلی آن را مشاهده کنید که در حرکت هستند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کاشت درختان حرا در سواحل بوشهر

به مناسبت هفته هوای پاک کاشت درختان حرا در ورودی شهر بوشهر در فاصله زمانی بین جزر ومد دریا با همکاری سازمان محیط زیست استان و جمعی از مردم طبیعت دوست انجام شد.


 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مدیر باغ وحش تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:
ورود "کانگورو قرمز" به کشور برای نخستین بار/ اتفاقی که برای ببر بنگال افتاد، دیگر تکرار نمی‌شود

مدیر باغ وحش تهران از ورود 2 گونه جدید به کشور تا پایان سال خبر داد.



قندالی در گفتگو با
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در خصوص چگونگی ورود گونه‌های جدید به کشور گفت: مکاتباتی با اتحادیه باغ وحش‌های اروپا داشتیم در همین زمینه مجوزهای لازم را اخذ کرده‌ایم و آنها با تایید استاندارد بودن محل انتقال گونه‌ها با وارد کردن 2 گونه ببر و کانگورو قرمز موافقت کرده‌اند.

وی ادامه داد: خوشحالیم که توانسته‌ایم به شرایط مطلوب برسیم تا گونه‌های جدید را به کشور وارد کنیم و در صورتی که مشکلی پیش نیاید تا پایان سال 2 کانگورو قرمز و 2 ببر به حیات وحش ما اضافه خواهد شد.

مدیر باغ وحش تهران با اشاره به وجود 90 گونه جانوری اعم از گوشتخوار، علف خوار و پرنده اظهار داشت: تصمیم داریم تا جایگاه حیوانات را گسترش دهیم و برای گونه‌های جدید هم جایگاه‌های استاندارد تعبیه کنیم همچنین سعی داریم تا روی گونه‌های شاخص و مورد علاقه بازدیدکنندگان تمرکز کنیم.

*حیوانات در سلامت کامل وارد کشور می‌شوند

همچنین دامپزشک باغ وحش تهران در گفتگو با خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران در خصوص تایید سلامت گونه‌های غیربومی گفت: گونه‌هایی که قرار است وارد کشور شدند برگه تایید سلامت دارند که در خود باغ وحش‌های مبدا کاملا کنترل می‌شوند و بعد وارد کشور می‌شوند. همچنین جایگاه نیز باید جایگاه مناسبی باشد.

دکتر معماریان در پاسخ به اینکه امکان دارد اتفاقی که برای ببر بنگال افتاد تکرار شود افزود: در گذشته ایران جز ساتیس(کنوانسیون حمایت از گونه‌های در معرض انقراض) نبوده است و 5 سال قبل که ببر بنگال به کشور وارد شد قوانین مدونی درخصوص وارد کردن حیوانات نبود.

وی ادامه داد: در حقیقت حیوانات به صورت نیمه قاچاق وارد کشور می‌شدند به طوری که ببر بنگال زمانی که به کشور منتقل شد دارای بیماری صرع بود و همین امر باعث شد تا در 4 سالگی(تابستان سال جاری) غش کرده و به داخل استخر درون قفسش افتاد و تلف شد.

وی خاطرنشان کرد: اما زمانی که حیوانی از منبع درست و قانونی وارد کنیم و اطلاعات کافی از آن داشته باشیم همچنین جایگاه مناسب تعبیه شده باشد و نگهداری هم مناسب باشد کمترین آسیب به حیوان وارد می‌شود و آن موقع ما هم می‌توانیم به ازدیاد نسل گونه‌ها کمک کنیم
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
در دولت راستگویان چه کسی راست می گوید؟

در دولت راستگویان چه کسی راست می گوید؟

در پي فاجعه زيست محيطي مرگ 2 ميليون ماهي در سد فشافويه ، دو نهاد دولتي كه در اين موضوع دخيل هستند، دو روايت كاملاً مختلف را درباره علت ماجرا بيان و از خود سلب مسووليت مي كنند.

ابتدا روایت سازمان محیط زیست را بخوانید:

رئیس اداره محیط زیست ری (در گفت و گو با سایت محیط زیست ایران): « بیش از 30 تن ماهی در سد فشافویه شهرستان اسلامشهر به دلیل ورود فاضلاب خام شهرک واوان تلف شدند.از بهمن ماه سال گذشته مکاتبه‌ای با اداره کل محیط زیست استان تهران در خصوص ورود فاضلاب خام شهرک مسکونی واوان به سد فشافویه صورت گرفت . این شهرک پیش از این فاضلاب خام را با کانال آبی مخلوط و پس از آن وارد دریاچه شهرک سینمایی دفاع مقدس و سپس سد فشافویه می‌کرد که اخیرا با قطع این کانال آب، فاضلاب خام به طور مستقیم وارد این سد شد که باعث افزایش شدید آلودگی و ایجاد فاجعه زیست‌محیطی در منطقه شده است. شرکت آب و فاضلاب منطقه حدود 60 درصد احداث تصفیه فاضلاب این شهرک را به پیش برد اما پس از آن به دلیل آنچه که نداشتن بودجه عنوان کرده‌اند کار را متوقف کرده است. در عین حال چاه‌های آب شرب هم در اطراف این سد وجود دارد که قطعا آلودگی آب این سد می‌تواند بر آب شرب این منطقه تاثیر منفی بگذارد. »




مدیر دفتر نظارت بر بهره‌برداری فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان تهران (در گفت و گو با سایت شرکت آب و فاضلاب تهران): « علت مرگ دو میلیون قطعه ماهی در دریاچه سد فشافویه کاهش شدید آب این دریاچه است.
منابع آب این دریاچه از چهار محل تامین می‌شود که یکی از این موارد خروجی پساب شهرک واوان است که پس از عبور از 12 هکتار نی‌زارِ طبیعی که نقش تصفیه و خودپالایی این آب را بر عهده دارند، به سمت شهرک سینمایی دفاع مقدس و در نهایت دریاچه فشافویه سرازیر می‌شود.
به دنبال بروز شایعاتی مبنی بر رهاسازی مستقیم پساب شهرک واوان به این دریاچه، بلافاصله نمونه‌برداری از آب آن انجام شد که نتایج آن بیان‌گر این بود که آب دریاچه دارای استانداردهای لازم برای مصارف کشاورزی است. »

اولی می گوید که شهرک واوان، سیستم تصفیه فاضلاب ندارد و برغم مکاتبات صورت گرفته، شرکت آب و فاضلاب، پساب را مستقیما وارد سد کرده و مرگ ماهیان را باعث شده است.

دومی اما سخنان اولی را "شایعه" می خواند و می گوید: نی زارها ، خودشان پساب شهرک را تصفیه می کنند و علت مرگ ماهی ها ، کمبود آب بوده است.





جمع بین حرف های دو نهاد دولتی فوق ، امکان پذیر نیست: یا فاضلاب تصفیه نشده واوان به سد ریخته و آب را آلوده کرده و ماهیان را کشته است یا آن که پساب وارده ، تصفیه شده (ولو با نی زارها طبق ادعای آب و فاضلاب) و تنها کمبود آب این فاجعه را رقم زده است.

جالب اینجاست که محیط زیست منطقه، نه تنها آب سد را آلوده می داند ، بلکه حتی نسبت به آلوده شدن آب چاه ها بر اثر آلودگی فاضلاب واوان هشدار داده است اما آب و فاضلاب تهران می گوید که آب سد را آزمایش کرده و دیده که استاندارد است.

بی هیچ تعارفی باید گفت که در این میان ، یکی دارد دروغ می گوید:علت این فاجعه زیست محیطی ، یا فاضلاب شهرک واوان بوده یا نبوده. اگر بوده ، آب و فاضلاب استان تهران قلب واقعیت می کند و اگر نبوده ، مدعای محیط زیست خلاف واقع است.

هر دو نهاد مذکور زیر نظر دولت هستند و خوشبختانه اختلاف بین قوه ای در میان نیست. بنابراین از دو عضو کابینه ، یعنی خانم معصومه ابتکار ، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و آقای حمید چیت چیان ، وزیر نیرو انتظار می رود به این موضوع از دو منظر رسیدگی جدی کرده ، نتیجه را به مردم گزارش کنند:
اول آن که یک فاجعه زیست محیطی ، آن هم بیخ گوش پایتخت رخ داده است و این ، مسأله ای نیست که بتوان از کنارش با بی اعتنایی رد شد. آنچه در سد فشافویه رخ داده ، دارای ابعاد ملی است و تقلیل دادن آن به یک اتفاق محلی ، ساده انگاری است.

اما دومین جنبه رسیدگی ، از اولی مهم تر است و آن این که در "دولت راستگویان" یکی دارد دروغ می گوید. البته خوشبختانه این دروغ در سطح کابینه نیست ولی به هر حال، در زیر مجموعه های دولت رخ داده است.
هشدار که اگر در همین بدو امر با دروغگو برخورد نشود، فاضلابی از دروغ به راه خواهد افتاد که هیچ تصفیه خانه ای را یارای پالایش آن نخواهد بود.
نمی شود که در خصوص یک مسأله ملی که چند روزی است افکار عمومی را به خود مشغول کرده ، دو مسوول دولتی ، دو حرف کاملاً متضاد بزنند و آن که دروغ می گوید مردم را توده ای نادان فرض کند و بعد هم آب از آب تکان نخورد و کسی نگوید بالای چشمت ابروست.

خانم ابتکار! آقای چیت چیان!
افکار عمومی در این خصوص از شما توضیح می خواهند چون هم قدرت تشخیص واقعیت ماجرا را دارید و هم توان برخورد با کسی که به مردم دروغ گفته است. بسم الله... .

[h=3]در ماجراي سد فشافويه سازمان محيط زيست دروغ مي گويد يا وزارت [/h]
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
قصور سازمان محیط زیست و خطر زیست محیطی برای مردم استان های مرکزی

قصور سازمان محیط زیست و خطر زیست محیطی برای مردم استان های مرکزی

[h=1]قصور سازمان محیط زیست و خطر زیست محیطی برای مردم استان های مرکزی [/h]
سازمان محیط زیست باید در این خصوص پاسخگو باشد اینها تالاب ها را در اولویت هایشان به حساب نمی آورند و جزو اولویت های بعدی قرار داده اند و این علت اصلی کوتاهی و قصور در این مورد می باشد/ چندین سال هم تهدید جدی هست و به یک کانون ریزگرد تبدیل شده است، و می تواند اثرات منفی زیادی برای اقلیم منطقه داشته باشد

علی ایرانپور نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی در خصوص خشک شدن تالاب گاوخونی و ایجاد ریزگرد اظهار داشت: تالاب گاوخونی یکی از تالاب های بین المللی و شناخته شده است که ارزش زیست محیطی بسیار بالایی هم دارد و در اکولوژی منطقه بسیار تأثیر گذار بوده و در حفظ فضای سبز و محیط زیست طبیعی هم جاندارانی که در این تالاب زندگی میکردند و پرندگان مهاجری که توقفگاهی در این منطقه داشتند نقش بسیار حائز اهمیتی دارد.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه حوزه آبریز آن از زاینده رود بود متأسفانه بعد از خشک شدن زاینده رود سرانجام در انتهای مسیر به تالاب گاوخونی منتهی می شد که دچار این خشکی ها شد و چندین سال هم تهدید جدی هست و به یک کانون ریزگرد تبدیل شده است، و می تواند اثرات منفی زیادی برای اقلیم منطقه داشته باشد.




عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از طرح مجلس برای احیاء تالاب ها و دریاچه ها خبر داد و گفت: متأسفانه بحث خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها مطرح است ولی از طرفی ما درحال آماده کردن طرحی برای احیاء تالاب ها و دریاچه هستیم و یکی از اهداف مان در کمیسیون کشاورزی بحث تالاب گاو خونی بوده که امیدواریم در صحن مجلس رأی بیاورد.

وی با انتقاد از عملکرد دولت و سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: متاسفانه دولت و به ویژه سازمان حفاظت محیط زیست اقدام جدی صورت نداده است و مجلس هم اقدامی که می تواند انجام دهد همین طرح احیاء تالاب ها و دریاچه هاست که بتوانیم این موضوع را دنبال کنیم.

وی در پایان گفت: سازمان محیط زیست باید در این خصوص پاسخگو باشد اینها تالاب ها را در اولویت هایشان به حساب نمی آورند و جزو اولویت های بعدی قرار داده اند و این علت اصلی کوتاهی و قصور در این مورد می باشد.
 

alireza_smailzad

عضو جدید
یوزایرانی

یوزایرانی

چندوقت قبل مطلبی خواندم درموردکوشکی ،یوزپلنگ نرایرانی که توسط یک ایرانی دوستدارمحیط زیست ازشکارچیان خریداری وبه محیط زیست اهداشده است. http://www.tabnak.ir/fa/news/288102/تلاش-برای-تداوم-نسل-یوز-ایرانی-با-دلبر-و-کوشکی

امروزاین توفیق نصیبم شدکه آقاى کوشکى دوستدارمحیط زیستی روکه این یوزپلنگ روخریده وبه محیط زیست هدیه کرده وبه همین مناسبت این یوز ،
کوشکی نام گذاری شده روازنزدیک ببینم وازمصاحبت باایشان لذت ببرم.
بایدباتمام وجودبه امثال ایشان که بدون کوچکترین چشم داشت مادی قلبشان برای ایران مى تپدافتخارکرد.
 
آخرین ویرایش:

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
شوری دریاچه ارومیه به فوق اشباع رسید/افزایش نسبی تراز آب دریاچه

شوری دریاچه ارومیه به فوق اشباع رسید/افزایش نسبی تراز آب دریاچه

مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر میزان شوری آب دریاچه ارومیه به 400 گرم در لیتر رسیده است.

حسن عباس نژاد بعد از ظهر پنجشنبه در جریان بازدید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از دریاچه ارومیه اظهارداشت: شوری دریاچه ارومیه در حالت عادی بین ۱۸۰ تا ۲۲۰ گرم در لیتر بود که هم اکنون این حالت به حالت فوق اشباع یعنی ۴۰۰ گرم در لیتر رسیده است. وی با اشاره به بارندگی های هفته های اخیر در استان به خصوص ارومیه افزود: در این راستا تراز آب دریاچه ارومیه ۳۰ سانتیمتر افزوده شده است. عباس ‌نژاد ادامه داد: تراز اکولوژیکی دریاچه ارومیه در چهارم مهر ماه ۱۲۷۰.۱۴ متر بود که این میزان در آخرین بررسی یعنی چهارم آبان به ۱۲۷۰.۴۴ رسیده که بر این اساس تراز آب دریاچه ارومیه ۳۰ سانتیمتر افزوده شده است.
مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه وضعیت دریاچه ارومیه در وضعیت بحرانی قرار دارد عنوان کرد: در سالهای گذشته حدود ۵۰ هزار پرنده در حوزه پارک ملی دریاچه ارومیه حیات داشتند که در حال حاضر این میزان کاهش یافته است.
عباس نژاد گفت: دریاچه ارومیه که در سالهای اخیر با بحران شدید کم آبی مواجه شده است هم اکنون با افزایش سطح آب آن در پاییز نسبتا وضعیت خوبی داشته و امیدوراریم با تداوم بارندگی ها این روند ادامه داشته باشد. مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی کشاورزی و توسعه این بخش را یکی از عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه نام برد و گفت: مسئولان اگر مایل به برون رفت از این مشکل بزرگ زیست محیطی هستند نباید انتظار توسعه کمی و کیفی را در بخش کشاورزی استان داشته باشند.

[h=3]شوری دریاچه ارومیه به 400 گرم در لیتر رسید - خبرگزاری مهر[/h]
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
دعوت روحانی از اندیشمندان ایرانی خارج کشور حل مشکلات محیط زیست

دعوت روحانی از اندیشمندان ایرانی خارج کشور حل مشکلات محیط زیست

رئیس دولت تدبیر و امید در نشست با نخبگان اقتصادی مقیم آمریکا به برنامه ریزی دولت یازدهم برای مرتفع شدن مسائل زیست محیطی کشور اعم از بحران آلودگی هوا، خشک شدن دریاچه ارومیه و هامون، تالاب های خشک شده، ریزگردها و … اشاره کرد و از اندیشمندان ایرانی داخل و خارج کشور برای مشارکت در این حوزه دعوت کرد.

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه دولت: رئیس دولت تدبیر و امید در نشست با نخبگان اقتصادی مقیم آمریکا به برنامه ریزی دولت یازدهم برای مرتفع شدن مسائل زیست محیطی کشور اعم از بحران آلودگی هوا ، خشک شدن دریاچه ارومیه و هامون، تالاب های خشک شده، ریزگردها و … اشاره کرد و از اندیشمندان ایرانی داخل و خارج کشور برای مشارکت در این حوزه دعوت کرد.

حسن روحانیرئیس جمهور ایران صبح جمعه به وقت نیویورک، با جمعی از کارآفرینان و صاحب نظران و نخبگان اقتصادی ایرانی مقیم آمریکا دیدار و گفت و گو کرد.

روحانی در این نشست با تأکید بر اینکه بخش اقتصادی دولت از ابتدای استقرار دولت یازدهم متکی بر نظرات کارشناسان و متخصصین بوده است، گفت: در تشکیل تیم اقتصادی دولت از اساتید دانشگاه و اقتصاددانان برجسته بهره گرفته و در تعیین تیم اقتصادی دولت، مبنا بر این بود که اعضای این تیم، همفکر و هماهنگ باشند.

رییس جمهور تصمیم دولت را کاهش مستمر تورم اعلام کرد و از تلاش دولت برای تک رقمی شدن نرخ تورم در کشور تا پایان سال 95 خبر داد[SUP].[/SUP]

او در بخش دیگر سخنانش به برنامه ریزی دولت یازدهم برای مرتفع شدن مسائل زیست محیطی کشور اعم از بحران آلودگی هوا، خشک شدن دریاچه ارومیه و هامون، تالاب های خشک شده، ریزگردها و … اشاره کرد و از اندیشمندان ایرانی داخل و خارج کشور برای مشارکت در این حوزه دعوت کرد.

رییس جمهور درباره تدابیر ایران برای مواجهه با کم آبی نیز گفت: برای رفع مشکل کم آبی، علاوه بر اعتباری که در قانون برنامه پیش بینی شده بود، 8 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص داده شده که طی چهار سال (سالانه 2 میلیارد دلار) به این امر تخصیص پیدا می کند. البته مهمترین کاری که باید انجام گیرد مسئله افزایش بهره وری مصرف آب است.

روحانی در ادامه، طرح مهم دیگر برای پویایی اقتصادی ایران را توسعه ناوگان ریلی کشور دانست و افزود: بخصوص برای اتصال ریلی کشورهای شمالی ایران یعنی آسیای مرکزی و قفقاز به خلیج فارس و دریای عمان برنامه ریزی کرده و در ماه دسامبر نیز راه آهن ایران – ترکمنستان و قزاقستان افتتاح می شود. همچنین طرح راه آهن بسیار بزرگی را بین کشورهای منطقه با چین دنبال می کنیم.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
کندویی که اتوماتیک عسل می دهد!

کندویی که اتوماتیک عسل می دهد!

با این اختراع تمام زنبورهای عسل در سراسر جهان می‌توانند، نفس راحتی بکشند. این اختراع، به پرورش‌دهندگان زنبور، اجازه می‌دهد که عسل را برداشت کنند؛ بدون اینکه هیچ مزاحمتی برای زنبورهای عسل ایجاد شود.


به گزارش جماران به نقل از مجله مهر،‌ این وسیله از زنبورها و یک کندوی نیم ساخته تشکیل شده که نیمه دیگر آن توسط خود زنبوها و با موم آن‌ها کامل می‌شود. پس از اینکه زنبورها خانه‌های کندو را با عسل پر کردند و آن را پوشش دادند، پرورش‌دهندگان زنبور می‌توانند در آن را باز کنند تا عسل با وسیله‌ای مانند شیر آب از آن خارج شود. بدون اینکه هیچ اختلالی برای این زنبورها ایجاد شود. آن‌ها می‌توانند دوباره وارد این سلول‌ها بشوند و باز آن را پر کنند. این اختراع به زنبورها اجازه می‌دهد که به راحتی از گیاهان تغذیه کنند و به گرده‌افشانی بپردازند و همچنین بازدیدکنندگان فضول خود را ادب کنند!













 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
پرآب‌ ترین رودخانه کشور شورتر و کم‌رمق‌تر شد

پرآب‌ ترین رودخانه کشور شورتر و کم‌رمق‌تر شد

لودرها و بیل مکانیکی‌ها در کارند. به حریمش تجاوز شده. تابلوی پروژه می‌گوید، قرار است پارکینگ و سرویس بهداشتی در ساحل غربی‌اش ساخته شود. لودرها آن‌قدر نزدیک به حریمش کار می‌کنند که تصور می‌کنی درحال حمل خاک به داخل رودخانه هستند.


به گزارش شهروند، جای نخاله‌های ساختمانی هم در حاشیه‌اش خالی نیست. زیر سایه تابلویی که از ممنوعیت تخلیه هر گونه ضایعات ساختمانی حکایت دارد و می‌گوید که این عمل پیگرد قانونی خواهد داشت، کامیون‌های حامل نخاله‌های ساختمانی، آجر، گچ و … را با خود به ساحل گرمش آورده‌اند. لوله‌های قطور تخلیه فاضلاب هم در مسیر جریانش دیده می‌شوند. فاضلاب و پساب‌ها بدون هیچ نگرانی خود را به آب گل آلودش می‌رسانند و باری می‌شوند بر آلودگی‌هایش. داستان زوال کارون، داستان جدیدی نیست. سال‌هاست هر بلایی که می‌تواند بر سر هر رودخانه‌ای بیاید بر سر کارون آمده. آبش منتقل می‌شود. زورش به سیراب کردن تالاب‌هایی که چشمشان به کارون دوخته شده، نمی‌رسد. فاضلاب و پساب داخل رودخانه تخلیه می‌شود، نخاله‌های ساختمانی هم که می‌آید.


کاهش ٣‌میلیارد و ٢٠٠‌میلیون متر مکعبی نیاز زیستی کارون

نگرانی از آینده کارون، نگرانی سال‌های دور و دراز است. خوزستانی‌ها نگرانند، نگران فعالیت‌هایی که کارشناسی و غیرکارشناسی، عمدی یا سهوی، باعث شده‌اند تا کارون با عظمت گذشته خود فاصله بگیرد و حتی در آینده جز رودی کوچک و باریک چیز زیادی از کارون باقی نماند. این نگرانی را احمدرضا لاهیجان‌زاده مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان با عدد و رقم به نمایش می‌گذارد.

او در کنفرانس ملی فرصت‌ها و پتانسیل‌های رودخانه کارون در توسعه شهرها و حومه هم‌مسیر می‌گوید: «نیاز زیستی رودخانه کارون۴ مترمکعب آب است که طی ١٠‌سال گذشته به ٢‌میلیارد و ٩٠٠‌میلیون مترمکعب رسیده و در ۶‌سال اخیر نیز این میزان به یک‌میلیارد و ٨٠٠‌میلیون مترمکعب کاهش یافت.» لاهیجان‌زاده با اشاره به اجرای طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی ایران هم می‌گوید: «سالانه یک‌میلیارد مترمکعب آب از سرشاخه‌های کارون منتقل می‌شود که شورایعالی آب نیز با انتقال یک‌میلیارد مترمکعب از سرشاخه‌های کارون موافقت کرد اما با تلاش مدیران استانی این میزان به ۵٣٨‌میلیون متر مکعب کاهش یافت. ٢٢ دلیل علمی و مستند برای متوقف شدن طرح انتقال آب بهشت‌آباد در استان چهارمحال وبختیاری ارایه شده است که ثابت می‌کند طرح انتقال آب کارشناسی نیست.»

او در ادامه درباره آلاینده‌های رودخانه کارون هم یادآوری می‌کند که «در مجموع ۶۵ مترمکعب در ثانیه زه آب‌های کشاورزی، ١١ مترمکعب فاضلاب شهری و هفت مترمکعب زه آب‌های صنعتی به رودخانه کارون وارد می‌شود.» شوری آب کارون، زیر سایه سد گتوند، به نگرانی جدی ای برای سرنوشت این رودخانه تبدیل شده است، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان دراین‌باره هم با اشاره به اهمیت کارون در تأمین نیاز کشاورزی و آب شرب خوزستان می‌گوید: «مدت‌هاست که شوری آب رودخانه به یکی از مشکلات و تهدیدات جدی تبدیل شده که متاسفانه شوری آب کارون رو به افزایش است.»


حل تدریجی ١٠٠‌میلیون تن نمک در آب سد گتوند

او در ادامه با اشاره به این‌که حداقل ١٠٠میلیون تن نمک در گنبد نمکی پشت سد گتوند وجود دارد، می‌گوید: «پیش‌بینی می‌شود بیش از ۵٠٠‌میلیون مترمکعب از ذخیره آب این سد به علت حل شدن نمک سازند گچساران، شور شده باشد. هدایت الکتریکی (EC) آب در محل خروجی سد تنظیمی سد گتوند از ٧٠٠ تا ٨٠٠ میکروموس در‌سال گذشته به یک‌هزار و ۴٠٠ تا یک‌هزار و ٧٠٠ میکروموس افزایش یافته است. همچنینEC رودخانه کارون از‌سال ٩٠ تاکنون از یک‌هزار و ٧٠٠ به بیش از سه‌هزار میکروموس رسیده که بخشی از این شوری به دلیل سد گتوند است.»

لاهیجان‌زاده تأکید می‌کند که «اگر مشکل گنبدهای نمکی در سد گتوند وجود نداشت، این سد می‌توانست به یکی از فرصت‌ها و پتانسیل‌های مهم در استان تبدیل شود.» مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان خوزستان، با تأکید بر تکالیف دستگاه‌ها و پروژه‌های گوناگون استان خوزستان، ادامه داد: «باید در طرح جامع کاهش آلودگی رودخانه کارون بازنگری شود. بر همین اساس اجرای پروژه‌های پیشنهادی در طرح جامع کاهش آلودگی رودخانه کارون، بازنگری طرح به شکل مستقیم، غیرمستقیم و پشتیبانی در دست کار است.»


سایه شوری آب کارون بر سر تمامی مشکلات

چند سالی می‌شود، انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به اصفهان و سیرآب کردن زاینده رود، به یکی از گله‌های خوزستانی‌ها تبدیل شده است. آنها بسیاری از مشکلاتی را که برای کارون و تالاب‌های خوزستان به وجود آمده، ناشی از انتقال آب و کافی نبودن آبی که به خوزستان می‌آید برای سیراب کردن تالاب‌های استان می‌دانند. این در حالی است که مشاور استاندار خوزستان، معتقد است که انتقال آب، تنها مشکل کارون نیست.

جاسم مرمضی، می‌گوید: «بالا رفتن شوری آب و افزایش EC رودخانه کارون ازجمله مشکلاتی است که همه مسائل را تحت تأثیر قرار داده، بنابراین انتظار می​رفت مسئولانی که نقش کلیدی در تصمیم​گیری دارند، در این نشست​ها شرکت کنند. در بحث کارون مشکل تنها انتقال آب یا کاهش آب نیست بلکه زنجیره​‌ای از مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی است که مشکلات عدیده​‌ای را ایجاد کرده است.

ضروری است پس از کنفرانس ملی کارون، آگاه​سازی جامعی درباره نتایج آن و مشکلات رودخانه کارون صورت گیرد که مسئولان نسبت به موضوع حساس شوند تا این حساسیت​ها منجر به تصمیم​گیری‌های واقع​‌بینانه مبتنی بر نظارت کارشناسی و علمی شود.» مشاور استاندار خوزستان در امور شیلات و محیط‌زیست، ادامه می‌دهد: «بیان مسائل و مشکلات ضروری است و با بیان درست و دقیق مساله، نیمی از مسأله حل می​شود اما در کنار بیان مشکلات باید راه​‌حل، راهکارها و پیشنهادهای علمی و برنامه​های مبتنی بر واقعیت ارایه شود.»



انقراض گونه‌های آبزیان با سدسازی‌های پی‌درپی

سدهایی که پیاپی روی کارون، کرخه و سرچشمه‌های آنها زده می‌شوند، همچون سدهای خرسان ٣، گاماسیاب، داریان و سیمره، باعث افزایش مشکل کم‌آبی در رودخانه‌های خوزستان و خشکی تالاب‌هایی شده‌اند که به واسطه این رودخانه‌ها سیراب می‌شوند. سدهایی که به گفته مدیرکل شیلات استان خوزستان، باعث انقراض برخی گونه‌های ماهی در خوزستان هم شده‌اند.

رحیم مغینمی هم در این همایش با بیان این‌که ساخت سدها در این استان، انقراض برخی گونه‌های ماهی را به همراه داشته، می‌گوید: «ساخت این سدها مانع مهاجرت آزادانه و تخم‌ریزی ماهیان شده است. همچنین برخی ماهیگیران نیز با استفاده از روش‌هایی نظیر شوک الکتریکی، اقدام به صید می‌کنند که با وجود پیگیری‌های محیط‌زیست و شیلات استان این تخلفات ادامه دارد.» او ادامه می‌دهد: «کم شدن میزان آب رودخانه‌ها و تالاب‌های استان یکی از علل انقراض برخی گونه‌های کمیاب آبزیان در استان خوزستان است.»

کارون زیر سایه مجموعه‌ای از اتفاقات ناخوشایندی که برایش افتاده است، حال و روز خوبی ندارد. آبش هر روز شورتر می‌شود، زندگی ساکنانش در خطر است، دیگر نمی‌تواند تالاب‌هایش را سیراب کند، لودرها و بیل‌های مکانیکی حریمش را شکسته‌اند و حالا زیر سایه مجموعه‌ای از مشکلات، برای سرنوشت کارون، زوال پیش‌بینی می‌شود. سرنوشتی که خوزستانی‌ها نمی‌خواهند هیچ گاه شاهد آن باشند و روزی برسد که این پیش‌بینی واقعیت پیدا کند.


زوال رودخانه کارون به روایت تصویر

حال و روز این روزهای کارون، حال روز بیماری است که نزدیکان وی مویه و ناله بر سربسترش را به درمان کردن ترجیح داده اند. نا گفته و از تصاویر پیداست که این رودخانه حیات بخش چه حال ناخوشی دارد. شاید اگر به همین منوال پیش برویم، کارون را نسل های آینده باید در لابه لای تصاویر و خاطرات باقی مانده از گذشتگان جستجو کنند.

 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
برخورد قاطع با متصرفان منابع طبیعی

برخورد قاطع با متصرفان منابع طبیعی





رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از ارسال لایحه برخورد قاطع با متخلفان و متصرفان عرصه های طبیعی کشور به دولت خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پیام طبیعت سازمان جنگل ها به نقل از ایرنا- خداکرم جلالی در پایان هفته منابع طبیعی و آبخیزداری در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه تهران با اعلام این مطلب گفت: بحث برخورد قاطع با متخلفان با سرعت بیشتر در دستورکار مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری قرار دارد و امیدواریم با کمک مردم بتوانیم این کار را انجام دهیم.

وی ضمن اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با دست اندرکاران محیط زیست و منابع طبیعی کشور در تاریخ 17 اسفند ماه امسال تاکید کرد: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در راستای عمل به فرامین معظم له، دو موضوع مهم آبخیزداری و آبخوان داری و مقابله با بیابان زایی را بیش از پیش مورد توجه قرار خواهد داد.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه نسبت به پدیده های زمین خواری و کوه خواری هشدار داده و خواستار برخورد جدی تر با آن شده اند تا میراث طبیعت به دست آیندگان نیز برسد.

ایشان بیان کردند: «از این پس مردم باید قضاوت کنند که کدام دستگاهها به وظیفه خود برای حفظ محیط زیست عمل می کنند و کدام دستگاهها برای حفظ محیط زیست، تلاش و اقدام لازم را انجام نمی دهند.»

جلالی در ادامه از تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین به عنوان چالش های اصلی جهان امروز یاد کرد و گفت: کاهش نزولات جوی و منابع آب شیرین و بیابان زایی که از عوارض تغییر اقلیم هستند، خود موجب بروز خشکسالی و تغییرات اساسی در مجموعه های زراعی، باغبانی، جنگل ها و مراتع می شود و از سوی دیگر، افزایش آفات و بیماری های گیاهی و کاهش تنوع زیستی را به دنبال دارد.


یک درجه سانتیگراد گرم شدن زمین، نیاز به منابع آبی تا 17 درصد افزایش می یابد


وی با بیان اینکه به ازای هر یک درجه سانتیگراد گرم شدن کره زمین، میزان نیاز به منابع آبی تا 17 درصد افزایش می یابد، یادآور شد: طی 50 سال گذشته، هوای کره زمین حدود هشت دهم درصد گرم تر شده و این در حالیست که این رقم در ایران تقریبا دو برابر بوده و 1.5 درجه سانتیگراد است بنابراین نیاز به منابع آبی در کشور ما به مراتب بیشتر از نیازهای جهانی بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: به دلیل همین تغییرات اقلیمی، ما در سطح ملی با چالش های محیطی خشکسالی، خشک شدن دریاچه ها، تالابها، کاهش کمیت و کیفیت آبهای زیرزمینی، گسترش بیابانها ، بروز توفان های شن و گرد و خاک که نمونه آن چندی پیش در اهواز رخ داد روبه رو هستیم و آمارها نشان می دهد که میزان بارندگی این منطقه در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 70 درصد کاهش داشته است.

وی تاکیدات رهبر معظم انقلاب نسبت به حفظ عرصه های طبیعی را یادآور شد و گفت: چنانچه به رهنمودهای معظم له به صورت جامع و کارآمد توجه نشود و سرمایه گذاری لازم در این حوزه صورت نگیرد وضعیت شکننده محیط زیست کشور بهبود نخواهد یافت.


آبخیزداری؛ رویکردهای جدی سازمان جنگل ها

جلالی ادامه داد: مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیر خود بر جامع نگری و هماهنگی و انسجام میان مسوولان و دستگاه های متولی و توجه به سه عنصر اصلی محیط زیست شامل آب، خاک و هوا، حل مشکل ریزگردها، رعایت پیوست زیست محیطی در تمام طرح های عمرانی و برخورد قاطع با عاملان تخریب محیط زیست و عرصه های طبیعی تاکید ویژه ای داشتند.

وی آبخیزداری و آبخوان داری را یکی از رویکردهای جدی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری عنوان کرد و افزود: با توجه به بحران کمبود آب، خشکسالی های مستمر، بیلان منفی آبهای زیرزمینی که میزان آن از مرز هشت میلیارد متر مکعب در سال گذشته است و همچنین فرونشست زمین و دشتها، آبخیزداری یکی از راههای برون رفت از این مشکلات به شمار می رود.

جلالی با ارائه آماری مبنی براینکه 70درصد نزولات آسمانی در کشور ما در یک بازه زمانی کوتاه تبخیر می شود، گفت: میزان نزولات آسمانی کشور ما حدود 250 میلیمتر در سال است که یک سوم میانگین بارش جهانی است و از سوی دیگر به دلیل قرار گرفتن ایران در یک منطقه خشک و نیمه خشک، میزان تبخیر آب در سال حدود دو هزار و 100 میلیمتر و تقریبا سه برابر میزان جهانی است.

به گفته وی، اجرای عملیات آبخیزداری در هر هکتار زمین می تواند به استحصال 500 متر معکب آب جدید، کاهش فرسایش خاک به میزان شش تا هفت تن، کاهش رسوب خاک به میزان 2.5 تن، رویش 120 کیلوگرم علوفه و همچنین کنترل سیلاب در عرصه های طبیعی منجر شود.


تهیه و ارسال طرح آبخیزداری 14 میلیون هکتار در کشور به دولت

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری همچنین از تهیه و ارسال طرح آبخیزداری 14 میلیون هکتار در کشور به دولت خبر داد و ابراز امیدواری کرد با حمایت های دولت و مجلس شورای اسلامی با اجرای این طرح، بخش زیادی از نگرانی های رهبر معظم انقلاب و مردم در زمینه های زیست محیطی و منابع طبیعی برطرف شود.

وی بیابان زدایی را یکی دیگر از رویکردهای اصلی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ذکر کرد و گفت: حدود 22 درصد از مساحت کشور ما را بیابان ها تشکیل می دهند و با اینکه مساحت ایران، یک درصد خشکی جهان را شامل می شود اما 2.2 درصد بیابان های جهان را در خود جای داده است.

به گفته وی حدود 20 میلیون هکتار از عرصه های طبیعی کشور تحت تاثیر فرسایش بادی هستند که 7.5 میلیون هکتار از این عرصه ها کانون های بحرانی بیابان زا محسوب می شوند که برای پیشگیری از توفان های شن و گرد و غبار باید این کانون های بحرانی را کنترل کرد.



 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
دستگاه‌های دولتی به متصرفان عرصه‌های طبیعی امکانات ندهند

دستگاه‌های دولتی به متصرفان عرصه‌های طبیعی امکانات ندهند

در ششمین روز هفته منابع طبیعی معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها و مراتع با انتقاد از برخی دستگاه‌های دولتی گفت: یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها باید از وقوع جرم ممانعت کند اما وقتی منطقه‌ای تصرف می‌شود بالطبع تمام نهادهای دیگر از ارائه امکانات برای احداث چنین فضاهایی مانند آب، برق، گاز، راه و غیره خودداری کنند تا عاملی برای تخریب جنگل ایجاد نشود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پیام طبیعت به نقل از خبرگزاری میزان: مسعود منصور با اشاره به اینکه عوامل تخریب جنگل و منابع طبیعی را، تهیه سوخت، صنایع چوب، حریق، اجرای طرح‌های عمرانی و تصرفات سودجویانه به قصد تملک زمین عنوان کرد و افزود: ایجاد حریق و اجرای طرح‌های عمرانی از عوامل مهم این معضل است.

معاون سازمان جنگل‌هاَ، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: براساس آمارهای جهانی تخریب جنگل در کشور نسبت به جهان متوقف شده است، تخریب فقط تصرف نیست بلکه دلایل مختلفی از جمله ایجاد حریق و اجرای طرح‌های عمرانی نیز از عوامل مهم تخریب است. وی با بیان اینکه در کشور ما اولین عامل تخریب جنگل، تامین سوخت است، گفت: قطع درخت برای تهیه سوخت، صنایع چوب و تولید ذغال از مهمترین عوامل بوده و عامل بعدی بحث حریق است که طبق آمار در چند سال گذشته حدود 3 هزار هکتار جنگل طعمه حریق شدند.

وی از عوامل دیگر این معضل را اجرای طرح‌های عمرانی دولت بیان کرد و گفت: متاسفانه اجرای طرح‌های عمرانی دولت نیز باعث تخریب جنگل‌ها می‌شود و در نهایت تصرفات سودجویانه به قصد تملک زمین هم عامل مهمی است که باعث قطع درختان و تخریب جنگل‌ها شده است. وی با بیان اینکه با از بین بردن جنگل، با معضلات بی‌شماری مواجه می‌شویم، افزود: تقویت آب سفره های زیرزمینی کاهش می‌یابد و مسئله و بحران آب را در بر خواهیم داشت، شدت فرسایش خاک و ایجاد سیلاب‌ها نیز از معضلات این اتفاق است.

به گفته منصور بروز پدیده گرد و غبار و ریزگردها عامل مهم دیگری است که طبق آمار تخریب هر هکتار جنگل 70 تن گرد و غبار را در خود جذب می‌کند. معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها ایجاد گازهای سمی و لطمه به تولید اکسیژن از معایب دیگر تخریب جنگل دانست و عنوان کرد: البته این مضرات در طولانی مدت واقع می‌شود وضعیت که ما در حال حاضر در کمبود آب یا ریزگردها داریم حاصل اقدامات دو دهه قبل است. مسعود منصور با اشاره به بیانات رهبر انقلاب گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری در این حوزه ابعاد مختلف داشت، ایشان در کنار اینکه نباید به جنگل‌ها و منابع طبیعی تعرض شود تاکیدی هم داشتند بر اینکه حفاظت از این منابع وظیفه همگانی است و همه باید دست به دست هم دهند تا تخریب منابع اتفاق نیفتد.

وی در این خصوص گفت: ما اگر بخواهیم با پدیده‌ای با عنوان زمین خواری مقابله کنیم باید مجموعه‌ای از اقدامات را در کنار هم قرار داده تا این مهم محقق شود. بنابراین بخشی از آن، اقدامات حفاظتی است که سازمان جنگل‌ها متولی آن است.

معاون سازمان جنگل‌ها در ادامه با بیان اینکه معمولا برای منابع طبیعی دو ارزش در نظر گرفته می‌شود، افزود: ارزش اقتصادی و مادی و ارزش غیر اقتصادی، که طبق آمار 70 درصد ارزش یک جنگل و منابع طبیعی ارزش‌های غیر اقتصادی و غیر بازاری است و نمی‌توان ارزش مادی بر آن نهاد.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
حافظان منابع طبیعی سرود همدلی خواندند

حافظان منابع طبیعی سرود همدلی خواندند





مراسم ششمین روز هفته منابع طبیعی با نام "منابع طبیعی، جنگلبان، حفاظت و قانون"در روز 21 اسفند با حضور دستگاه های قضایی ، انتظامی، منابع طبیعی و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات غدیر سازمان جنگل ها، ومراتع و آبخیزداری کشور برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پیام طبیعت : در این مراسم رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه میزان سرانه گازهای گلخانه ای در ایران 7 تن و در جهان 4.5 تن است افزود: متاسفانه کشور ما سهم عمده ای در افزایش آلاینده های زیست محیطی را داراست.

خداکرم جلالی در همایش «منابع طبیعی، جنگلبان، حفاظت و قانون» با بیان اینکه برای کاهش آلاینده ها دو راهکار مهم باید عملیاتی شود، گفت: کاهش آلاینده ها و تقویت پوشش گیاهی دو راهکار مهمی است که باید برای کاهش آلاینده های زیست محیطی در کشور عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه مصرف سوخت در کشور در حال افزایش است، گفت: متاسفانه مصرف سوخت هیزمی 60 درصد و سوخت انرژی در کشور صددرصد افزایش پیدا کرده است.

جلالی با بیان اینکه متاسفانه در کشور سرمایه گذاری درستی در حوزه منابع طبیعی انجام نشده است، گفت: از 135 میلیون هکتار عرصه منابع طبیعی فقط 2 هزار نفر نیروی حفاظت وجود دارد. یعنی به ازای هر 65 هزار هکتار یک نیروی انسانی وجود دارد که جای بسی تاسف است.

وی در خصوص راهکارهای حفاظت از منابع طبیعی کشور گفت: تثبیت مالکیت دولت از جنگل ها، کنترل سوخت هیزمی، ساماندهی جنگل ها و جلوگیری از خروج دام، حفاظت فیزیکی، تامین سوخت روستاییان از مواردی است که باید عملیاتی شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: جلوگیری از اجرای طرح های عمرانی و بهره برداری از معادن از مهمترین اقداماتی است که باید در یک حوزه انجام شود.

مهندس جلالی با اشاره به بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری گفت: مقام معظم رهبری در روز سوم هفته منابع طبیعی با تفکر در خصوص حفاظت از محیط زیست تاکید ویژه بر پاسداشت از ارزش های طبیعی و زیست محیطی کشور داشتند و به تبعیت از فرمایشات ایشان باید تمام دستگاه ها مبادرت به این مهم داشته باشند.

وی عنوان کرد: سرمایه گذاری در این حوزه امنیت اکولوژیک کشور باید مورد توجه ویژه دولت قرار بگیرد، زیرا این امنیت کمتر از سایر امنیت های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیست.

وی در خاتمه افزود: در رابطه با جرم گذاری لایحه ای تحت عنوان لایحه ارتقای حفاظت و تقویت ساختار منابع طبیعی تنظیم کرده ایم که امیدواریم با اجرای آن بتوان به حفظ منابع طبیعی جامعه عمل پوشاند.

در ادامه قائم مقام معاون قضایی قوه قضاییه و مدیرکل پرونده‌های خاص با سخنانی در این مراسم ضمن تبریک به مناسبت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی گفت: قوه قضاییه در برخورد با متصرفان کلان و افرادی که دست به تخریب جنگل‌ها می‌زند بدون اغماض است و با آنها برخورد جدی می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین «صادق رحیمی» با بیان اینکه منابع طبیعی از انفال است و سود و فایده آن باید به همه برسد، اظهار کرد: در نظام حقوقی اسلام و فرهنگ دینی به موضوع درخت، منابع طبیعی و مراتع اهمیت ویژه‌ای داده شده و در برخی از روایات از موضوع «غرس نهال» به عنوان سنت حسنه یاد کرده و این موضوع را در کنار تولید علم و ساختن مسجد قرار داده است.

وی تصریح کرد: جنگل، درخت و منابع طبیعی به زیست و معیشت انسان گره خورده است و رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند زیرا درخت در جلوگیری از بسیاری حوادث نقش موثری دارد.

رحیمی افزود: منابع طبیعی از انفال بوده و سود و فایده آن باید به همه برسد و انفال نباید در انحصار قرار گیرد بلکه باید در اختیار حاکمیت باشد.

مدیرکل پرونده های خاص با بیان اینکه در قانون به جنگل اهمیت داده شده زیرا منابع ملی و طبیعی است، گفت: با توجه به اهمیت جنگل و منابع طبیعی باید به موضوع تخریب و تصرف اراضی ملی توجه و نگاه ویژه‌ای داشت و اجازه نداد که این منابع به دست افراد سودجو و فرصت طلب بیفتد.

وی ادامه داد: در زمینه رسیدگی به موضوع تخریب و تصرف اراضی ملی باید ملاک وضعیت زمین در تاریخ 27 دی 1341 باشد. به این ترتیب با بررسی نقشه‌های آن زمان می‌توانیم میزان تخریب و تصرف را محاسبه کنیم.

رحیمی افزود: با توجه به اهمیت منابع طبیعی برای رسیدگی به اینگونه موارد و پرونده‌ها باید از کارشناسان متخصص و باسواد حقوقی استفاده شود تا موانع و مشکلات در این زمینه حل و با سرعت به این موضوع رسیدگی شود.


قائم مقام معاون قضایی قوه قضاییه گفت: منابع طبیعی به هیچ وجه قابل واگذاری نیست و این منابع شامل کوه‌ها، جنگل‌ها و ارتفاعات می‌شود؛ به فرموده مقام معظم رهبری نباید به بهانه هتل‌سازی و حتی ساخت حوزه علمیه این منابع را به فرد، نهاد یا سازمانی واگذار کنیم.

رحیمی افزود: به دو شیوه می‌توان از منابع طبیعی بهره‌برداری کرد. در شیوه اول منابع غیرمشجر و جنگل‌های جلگه‌ای ساحل شمال و همچنین اراضی بیابانی است که با طرح‌های مصوب و برای بهره‌برداری می‌توان از آنها استفاده کرد. این مورد مشکلی ایجاد نمی کند، مشکل زمانی است که بدون مجوز دست به بهره‌برداری و تخریب این اراضی می‌زنند.

وی با بیان اینکه تخریب و تصرفاتی که در منابع ملی و طبیعی صورت گرفته به زیان جامعه است، گفت: مسئولیت نیروهایی که در زمینه اراضی ملی و طبیعی فعالیت دارند نسبت به سایران مضاعف و دوچندان است و باید به این نکته توجه داشته باشند که مسئولیت آنها اهمیت بسیاری دارد.

قائم مقام معاون قضایی قوه قضاییه گفت: با توجه به اینکه 110 هزار پرونده در محاکم قضایی وجود دارد گاهی نیز این پرونده ها منتج به نتیجه نمی‌شوند و در ماده 18 به این پرونده ها رسیدگی می‌شود اما متاسفانه در سال‌های اخیر رسیدگی به موضوع جنگلبان‌ها کمرنگ شده است.

رحیمی اذعان کرد: امسال از سوی سازمان جنگل ها و مراتع فقط 13 تقاضا از آیت الله لاریجانی وجود داشت در حالی که وزارت نیرو و مسکن و شهرسازی هر هفته چند مورد توقف و اجرای حکم دارد.

قائم مقام معاون قضایی قوه قضاییه گفت: نگاه و نظر آیت الله لاریجانی این است که وزیر جهاد کشاورزی شخصا موارد را پیگیری کرده و تقاضا را برای رسیدگی به پرونده های منابع طبیعی ارائه دهد.

براساس این گزارش در پایان این مراسم از تعدادی از مدیران و کارشناسان فعال دستگاه های قضایی، نیروی انتظامی و منابع طبیعی در حوزه حفاظت از جنگلها و مراتع تجلیل شد.

شایان ذکر است در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از تجهیزات نوین پیشگیری و اطفاء حریق جنگل و مرتع برگزار شد.








 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاهش 5 سانتی متری آب دریاچه ارومیه/ ناکارآمدی ستاد احیای دریاچه ارومیه محرز است

کاهش 5 سانتی متری آب دریاچه ارومیه/ ناکارآمدی ستاد احیای دریاچه ارومیه محرز است

عضو فراکسیون نجات دریاچه ارومیه با انتقاد از بی برنامگی دولت در احیای این دریاچه، گفت: متاسفانه نسبت به سال گذشته آب این دریاچه 5 سانتی متر کاهش یافته که این مهم نشان از بی تدبیری دولت برای نجات این دریاچه است.

نادر قاضی پور در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، درباره آخرین وضعیت دریاچه ارومیه،‌ افزود: متاسفانه آب این دریاچه نسبت به سال گذشته 5 سانتی‌متر نیز کاهش پیدا کرده این درحالی است که هنوز اقدام عاجلی از سوی مسئولان برای رفع این معضل مشاهده نشده است.


نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: زمانی که دولت یازدهم روی کار آمد 30 درصد آب در دریاچه ارومیه وجود داشت اما درحال حاضر 3 الی 4 درصد از آب این دریاچه باقی مانده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه دولت قبلی برای نجات دریاچه ارومیه ریالی خرج نمی کرد، یادآور شد: دولت فعلی نیز پول های هنگفتی را صرف برگزاری جلسات، سمینارها و همایش ها می کند در حالی که این نشست ها هیچ خروجی مثبتی برای نجات این دریاچه ندارد.

وی تاکید کرد: بدون شک نمایندگان عضو فراکسیون نجات دریاچه ارومیه اجازه نخواهد داد که عدم کاشت در کنار این دریاچه شکل گیرد و به بهانه نجات این دریاچه کشاورزی در آذربایجان غربی خشکیده شود؛ در این میان نمایندگان با اصلاح و به کاشت موافق بوده اما با عدم کاشت مخالف هستند. قاضی پور با انتقاد از عملکرد ستاد نجات دریاچه ارومیه، تصریح کرد: این ستاد هیچ کار عملیاتی را انجام نداده است؛ هم‌اکنون نیز این ستاد 70 برگ کتاب در مورد دریاچه ارومیه به چاپ رسانده و انتظار دریافت 60 میلیون پول دارد در حالی که چاپ این کتاب نمی تواند دردی از معضل کم آبی دریاچه ارومیه برطرف کند.
http://www.icana.ir/Fa/News/274850
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
پارک یاس چگونه به مردم واگذار شد؟

پارک یاس چگونه به مردم واگذار شد؟

در بیست و سومین روز از فروردین ماه سال جاری که با باران بهاری همراه بود تعدادی از خبرنگاران رسانه های گروهی برای شرکت در نشست خبری با مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران راهی بوستان جنگلی قوچک (یاس ) شدند تا ضمن بازدید از این بوستان قدیمی ، از جزئیات بهره برداری عمومی از این بوستان و همچنین اقدامات انجام شده و برنامه های پیش روی این اداره کل خبر و گزارش تهیه کنند. مشروح این نشست خبری از سوی رسانه های شرکت کننده منتشر شد و روز پس از برگزاری این نشست در سایت این اداره کل نیز انتشار یافت .

شایان ذکر است در بین مطبوعات و سایر رسانه هایی که نسبت به انتشار اخبار این نشست اقدام کردند ، روزنامه ایران در گزارش خود از زوایای دیگری به موضوعات مطرح شده پرداخته است که خواندن آن خالی از لطف نیست و به همین منظور این گزارش خبری در سایت این اداره کل بازنشر گردیده و در پی آمده است :


پارک یاس چگونه به مردم واگذار شد؟

پارک جنگلی قوچک (یاس) که در نگاه بسیاری به نام شهرداری تهران ثبت شده نتیجه چهل سال تلاش سازمان جنگل‌هاست. به گفته کارکنان اداره کل جنگل‌ها، منابع طبیعی و آبخیزداری تهران، بسیاری از کسانی که 40 سال پیش نهال‌های کوچک را در این منطقه کاشتند امروز زنده نیستند یا بازنشسته شده‌اند. دوتن از همکاران آنها در آتش سوزی این جنگل‌ها جان خود را از دست دادند. «غلام عباس عبدی‌نژاد» مدیرکل منابع طبیعی استان تهران، هم در جمع خبرنگارانی که به بوستان یاس رفته بودند، هرگونه واگذاری اراضی آزاد شده را تکذیب و تأکید می‌کند: «طبق ماده 2 مصوبه شورای انقلاب واگذاری عرصه‌های جنگلی «دست کاشت» مطلقاً ممنوع است اما تحویل مدیریت بهره‌برداری آنها براساس ماده 3 قانون حفاظت بلامانع است.» او همچنین تأکید می‌کند: «سند شش دانگ همه اراضی به اسم سازمان جنگل‌ها موجود است. بهره‌برداری از این جنگل‌ها از سوی شهرداری در جریان است آن هم نه برای هتل‌سازی و میهمانسرا بلکه برای ایجاد تسهیلاتی چون سرویس بهداشتی، آلاچیق یا نیمکتی برای استفاده مردم.» او در پاسخ به این سؤال روزنامه «ایران» که آیا بحث ساخت هتل و میهمانسرا در پارک جنگلی قوچک پیش کشیده شده یا خیر می‌گوید: «بله. در پارک جنگلی شیان این کار را کردند و چندین هتل و میهمانسرا ساختند که این ساخت و سازها غیر قانونی است. بنابراین ممکن است این تصور وجود داشته باشد که می‌شود در پارک قوچک هم ساخت و ساز انجام داد که از سوی سازمان جنگل‌ها تکذیب می‌شود.» او همچنین وسعت پارک یاس را بر خلاف آنچه در رسانه‌ها آمده 740 هکتار اعلام می‌کند. خبرها پیش از این از وسعت 1400 هکتاری این اراضی خبر داده بودند.


نامه‌نگاری سازمان جنگل‌ها به شهرداری

از خیابان سهروردی به شمال شرق تهران که می‌روی مسیر پر از بیلبوردها و پلاکاردهای تبلیغاتی شهرداری درباره پارک جنگلی یاس است. سردر پارک هم آرم این سازمان می‌درخشد.
در پی سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع مدیران، کارکنان و فعالان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست «محمد باقر قالیباف» شهردار تهران پس از سخنرانی، به مردم تهران وعده داد که آنها سیزده بدر سال 94 را در پارک یاس به سر خواهند برد. صحبت‌های شهردار تهران این تصویر را در ذهن بسیاری به وجود آورد که اراضی که تا پیش از آن در دست نهادهای نظامی بود، توسط شهرداری بازپس گرفته شده است. اما به گفته «عبدی نژاد» واقعیت چیز دیگری است: «بعد از ظهر روز هفدهم اسفند ماه سال 93، پس از دیدار با رهبر معظم انقلاب مبنی بر واگذاری اراضی به مردم، نامه‌ای به شهرداری نوشتم و اعلام کردم که سازمان آماده است، بهره‌برداری از 740هکتار اراضی پارک قوچک و همچنین 500 هکتار از اراضی سوهانک را به شهرداری بدهد.» به گفته او 20 روز طول کشید تا این برنامه اجرا شد.


شهرداری کتابچه طرح را بیاورد

هرچند اداره کل منابع طبیعی تهران بهره‌برداری از پارک یاس را طبق قانون به شهرداری داده اما همچنان به ساخت هتل در جنگل شیان، ساخت ساختمان چهار طبقه اداری در پارک سرخه حصار و همچنین ساخت و سازها در پارک دست کاشت « خرگوش دره» اعتراض دارد. او در پاسخ به این سؤال خبرنگاران مبنی بر اینکه چه اقدامی برای مقابله با تخریب ساخت و سازهای انجام گرفته، می‌گوید: «به صورت کتبی تذکرات لازم را اعلام کرده‌ایم که باید اجرا شود.»عبدی‌نژاد با استناد به سخنان رهبرمعظم انقلاب در آن دیدار می‌گوید: «ساخت و سازهای انجام گرفته غیرقانونی است و اگر مسأله رفع نشود، به قانون ارجاع می‌شود » «ما از شهرداری کتابچه طرح(طرح مدیریت وبهره‌وری پارک جنگلی) خواسته‌ایم تا براساس آن برنامه‌ها در پارک پیش برود. هیچ گونه تغییر کاربری در زمین‌ها نباید اتفاق بیفتد و تنها امکانات سبک برای حضور مردم باید ایجادشود.


جریمه 500 میلیونی آفرودسواران منطقه سوهانک

اداره کل منابع طبیعی تعطیلات نوروزی پرماجرایی داشته است. 20 اکیپ شبانه روز عملیات گشت داشتند. آنها از 25 اسفند ماه تا 15 فروردین توانسته بودند از 34 مورد زمین خواری، کوه خواری و... جلوگیری کنند. به گفته عبدی‌نژاد 48 دستگاه ماشین آفرود (شیب رو) از کسانی که آرامش اهالی منطقه سوهانک را تهدید می‌کردند، ضبط شد. این افراد برای بازپس گرفتن ماشین‌های خود باید جریمه 500 میلیون تومانی خساراتی که به اراضی ملی زده‌اند را پرداخت کنند.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
سد گتوند علیا، خوزستان را از سیلابی عظیم نجات داد

سد گتوند علیا، خوزستان را از سیلابی عظیم نجات داد


سد گتوند علیا، خوزستان را از سیلابی عظیم نجات داد


در اولین روزهای سال جدید ،سد گتوند علیا توانست با مهار سیلاب‌ های سطحی ازبروز خسارات سنگین به بسیاری از شهرها و روستاهای استان خوزستان جلوگیری کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، در اولین روزهای سال جدید ،سد گتوند علیا توانست با مهار سیلاب‌ های سطحی از بروز خسارات سنگین به بسیاری از شهرها و روستا های استان خوزستان جلوگیری کند.


بارندگی شدید فروردین ۹۴ در استان خوزستان

کریم شیبانی مجری سد و نیروگاه گتوندعلیا با اشاره به بارندگی شدید فروردین ۹۴ در استان خوزستان اظهار داشت: در روز یکشنبه (دوم فروردین‌ ماه ۹۴ )‌ باران رحمت الهی با شدت کم سابقه ای باریدن گرفت و طی ۲۴ ساعت حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب معادل یک و نیم برابر حجم کل مخزن سد امیرکبیر کرج ، وارد مخزن سد گتوند علیا شد.

وی تأکید کرد: دبی لحظه‌ای آب ورودی به دریاچه این سد حدود ۶ هزار متر مکعب بر ثانیه تخمین زده شدکه اگر این سیلاب عظیم و کم‌سابقه توسط سد گتوند‌ علیا مهار نمی‌شد، قطعاً خسارات سنگینی به شهرها، روستاها و مزارع کشاورزی در استان خوزستان ازجمله شهر اهواز وارد می‌شد که خوشبختانه این سد توانست در زمینه یکی از اهداف مهم خود که مهار سیلاب‌ ها است، به‌خوبی عمل کند.



مجری سد و نیروگاه گتوندعلیا

مجری سد و نیروگاه گتوندعلیا با بیان اینکه سیلاب در منطقه سد گتوندعلیا از ظهر روز دوم فروردین شروع و تا ظهر روز سوم فروردین ادامه داشت، افزود: میزان بارندگی ثبت شده در مدت هشت ساعت در محل سد گتوند علیا نزدیک به ۹۰ میلی متر و در شهرستان لالی ۱۰۵ میلی متر بوده است.

وی اضافه کرد: با اجرای طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا، طغیان‌های فصلی رودخانه کارون به‌طور کامل کنترل‌ می‌شود و اراضی دشت خوزستان و مراکز جمعیتی آن نیز برای همیشه از آسیب سیلاب‌ ها و خشکسالی مصون هستند.

شیبانی یادآور شد : هم‌اکنون در سد گتوندعلیا به میزان ۴/۲ میلیارد مترمکعب (۵۰ درصد حجم مخزن ) آب ذخیره‌ شده است.

وی همچنین گفت: از دیگر اهداف اصلی اجرای طرح گتوندعلیا، ذخیره‌سازی بیش از پنج میلیارد مترمکعب آب و تنظیم آن برای مصارف شرب ، کشاورزی و صنعت استان خوزستان ، همچنین تولید سالانه چهار هزار و ۲۵۰ گیگاوات ساعت برق پاک است.

مجری سد و نیروگاه گتوندعلیا میزان تولید انرژی نیروگاه گتوند علیا درسال ۹۳ را نیز بیش از ۲۱۰۰ گیگاوات ساعت اعلام نمود و افزود: این نیروگاه بزرگ از زمان راه‌اندازی تاکنون بیش از پنج هزار و ۳۵۱ گیگاوات ساعت برق به ارزش ریالی بیش از سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تولید کرده است.

نیروگاه گتوندعلیا در مجموع دارای هشت واحد شامل چهار واحد ۲۵۰ مگاواتی فاز اول و چهار واحد ۱۶۰ مگاواتی فاز توسعه (در دست ساخت ) است.




 

el-nino68

عضو جدید
[h=1]لایحه حفاظت از خاک به تصویب دولت رسید[/h]به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، پیش بینی جرایم موضوع لایحه در قالب تخلف، اصلاح مجازات ها با رویکرد حبس زدایی و استفاده از مجازات های متنوع (جایگزین حبس)، استفاده از ظرفیت سازمان تعزیرات حکومتی برای برخورد با پدیده های تخریب و آلودگی خاک، درج مجازات ها در ذیل تخلفات به منظور شفافیت و انسجام بخشی بیشتر به لایحه و اعمال برخی اصلاحات در سایر مواد به لحاظ ارتباط تنگاتنگ آنها با بخش ضمانت اجرا بخش هایی از این لایحه است.
همچنین آیین نامه اجرایی نحوه واگذاری، بازخرید و بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت و سکوک اسلامی در سال 94 با هدف اجرای طرح های انتفاعی با اولویت اجرای پروژه ها و طرح های میادین نفت و گاز مشترک با همسایگان و مهار آبهای مرزی، طرح های حمل و نقل به ویژه وسایط نقلیه برقی، طرح های آبرسانی و تامین آب، احداث و تکمیل طرح های آب شیرین کن، تکمیل شبکه جمع آوری و انتقال فاضلاب، تصفیه خانه های آب و فاضلاب، نیروگاه های برق، احداث و تکمیل طرح های نیمه تمام ورزشی، تبدیل گاز به فرآورده های شیمیایی و همچنین مناطق محروم و کمتر توسعه یافته به تصویب رسید.
در این آیین نامه همچنین سهم هر یک از دستگاه های اجرایی برای انتشار اوراق مشارکت تعیین شده است.
دولت همچنین آیین نامه نحوه واگذاری اسناد خزانه اسلامی به طلبکاران غیردولتی را به تصویب رساند.
بر این اساس، مجوز تسویه بدهی مسجل دولت بابت طرح های تملک دارایی های سرمایه ای و مابه التفاوت قیمت تمام شده برق و آب با قیمت تکلیفی فروش آن در سنوات قبل به شرکت های برق و آب صادر شده است.
در آیین نامه مذکور، نحوه انتشار اسناد خزانه اسلامی و پرداخت هزینه های مربوط به آن و نیز کیفیت داد و ستد آنها مشخص شده است.
دولت به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داد نسبت به انجام مذاکره، پیش امضا (پاراف) و امضای موقت موافقت نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات های بر درآمد و سرمایه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ایالات متحده مکزیک ظرف سه سال از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه، اقدام و مراحل قانونی را تا تصویب نهایی پیگیری کند.
با تصویب دولت، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران مجاز است با رعایت قوانین و مقررات مربوط نسبت به ایجاد دو شهرک صنعتی جدید به نام های مس ورزقان و بروجرد (3) به ترتیب در استان های آذربایجان شرقی و لرستان اقدام نماید.
لایحه معاهده انتقال محکومین میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین نیز از دیگر مصوبات این جلسه بود.
همچنین مجوز شماره گذاری خودروهای سبک دیزلی به تصویب رسید که بر اساس این مصوبه، شماره گذاری تمام خودروهای سنگین و نیمه سنگین دیزلی درون شهری و برون شهری منوط به رعایت استاندارد یورو 6 و یا یورو 4 به همراه نصب فیلتر جاذب ذرات معلق (DPF) شدند.همچنین شماره گذاری تمام خودروهای سواری، وانت، وانت سبک و ون دیزلی وارداتی و ساخت داخل منوط به نصب (DPF) و رعایت استانداردهای مصوب شد.
جلسه هیات دولت عصر یکشنبه ( 30 فروردین ) به ریاست معاون اول رییس جمهوری برگزار شد.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
روسای سازمان محیط زیست و جنگل ها در کمیسیون کشاورزی به نمایندگان پاسخ دادند!

روسای سازمان محیط زیست و جنگل ها در کمیسیون کشاورزی به نمایندگان پاسخ دادند!

روسای سازمان های حفاظت محیط زیست و جنگل ها و مراتع روز سه شنبه در جلسه کمیسیون کشاورزی حضور یافته و به سوالات نمایندگان پاسخ دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل ها- معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست در مورد عملکرد این سازمان در موضوع ریزگرد و برنامه های آتی این سازمان سخن گفت و خداکرم جلالی رییس سازمان جنگل ها درباره موضوع آب و خاک و هوا و همچنین موضوع کوه خواری و زمین خواری گزارشی را به نمایندگان ارائه کرد.

شایان ذکر است گزارش بیشتری در باره جلسه اعضای کمیسیون کشاورزی با روسای سازمان های حفاظت محیط زیست و جنگل ها منتشر نشده است.
 

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
این گیاه عاشق الماس است +عکس

این گیاه عاشق الماس است +عکس

تراز: محققان یک گیاه خاردار شبه‌ نخل را در غرب آفریقا شناسایی کرده‌اند که تنها در نزدیکی الماس رشد کرده و می‌تواند به بهترین دوست شکارچیان این سنگ ارزشمند تبدیل شود.


به گزارش تراز ،گیاه «Pandanus candelabrum» به خاک های غنی از کیمبرلیت علاقه مند بوده که نوعی سنگ آذرین مرتبط با الماس است.

این گیاه بویژه در لیبی موجود بوده و می تواند به ابزاری کلیدی برای جویندگان الماس تبدیل شود.




پیش از این گیاهان دیگری شناسایی شده بودند که با عناصری مانند مس اشاره داشتند و از آن ها به عنوان «geobotany» یاد می شود.

اما بنظر می رسد که «Pandanus candelabrum» نخستین گونه گیاهی است که بر روی معادن بالقوه الماس می روید.

الماس که در اعماق صدها کیلومتری زمین شکل می گیرد، توسط لوله های کیمبرلیت به سطح آورده می شود.

لوله های کیمبرلیت، ستون های سنگ های آتشفشانی هستند که از فوران های باستانی شکل گرفته اند.

دکتر استفان هاگرتی از دانشگاه بین المللی فلوریدا در میامی، نخستین فردی بود که گیاه مذکور را در نزدیکی این لوله های نادر شناسایی کرد.

لوله های کیمبرلیت ممکن است نسبتا بزرگ باشند که نمونه کشف شده توسط دکتر هاگرتی از عرض ۵۰ متر و طول ۵۰۰ متر برخوردار بود؛ اما این لوله ها کمیاب بوده و تنها ۱۰ درصد آن ها دقیقا از الماس برخوردارند که از آن میان، تنها ۱۰ درصد آن ها دارای الماس خوب و باکیفیت هستند.

به نظر می رسد که این گیاه از منیزیوم، پتاسیم و فسفر موجود در خاک کیمبرلیت تغذیه می کند.

از مزایای این گیاه می توان به مقرون بصرفه بودن آن در امر حفاری برای الماس اشاره کرد، زیرا مناطق کمتری در جست وجو برای این سنگ ارزشمند مورد کاوش قرار خواهند گرفت.

این یافته ها در مجله «Economic Geology» منتشر شده است.
 

SaNaZ Sa

عضو جدید
کاربر ممتاز
خبر های محیط زیستی

خبر های محیط زیستی


زیست بوم:
شرکت تولید کننده لباس فصل آینده تیم بارسلونا اعلام کرد این محصول سازگار با محیط زیست است.



به گزارش زیست بوم تلاش برای حمایت از محیط زیست در میان شرکت های تولیدکننده البسه ورزشی به یک رقابت تبدیل شده است.



در حالیکه تیم های بزرگ ورزشی دنیا می کوشند به منظور بهره گیری از انرژی های نو، گرمای مورد نیاز استادیوم های ورزشی را با استفاده از پنل های خورشیدی

تامین کنند و با آب باران زمین های چمن را آّبیاری کنند، لباس های ورزشی این تیم ها نیز دستخوش تغییراتی شده است.



24075_592.jpg


بر این اساس لباس فصل بعدی باشگاه بارسلونا از پلی استر بازیافت شده، پیشرفته ترین تحولات و ترکیبات "نایک"؛ اسپانسر این تیم ساخته و تولید شده است.




24074_898.jpg

پیراهن جدید بارسلونا با نشان افتخار آمیز این تیم و پیشرفته ترین دست آوردهای نایک تولید شد، از قابلیت های حائز اهمیت این پیراهن می توان به استفاده از

تکنولوژی در بافت پارچه لباس، کنترل میزان رطوبت بدن بازیکن و نیز حفظ محیط زیست اشاره کرد.



نایک با به کاربردن پلی استر بازیافتی در قلب این لباس از تکنولوژی پایدار جهت حفظ محیط زیست نیز بهره برده است. در تمام لباس های فصل بعد ( پیراهن، شورت

و جوراب ) از پلی استر بازیافتی استفاده شده، این پلی استرها از بطری های بازیافتی بدست می آیند. هر یک از این پیراهن تقریبا به 18 بطری نیاز دارند.




از سال 2010 تا کنون، از نایک بیش از 2 میلیارد بطری بازیافتی برای تولید پلی استر استفاده کرده است. برای تولید پیراهن های بازیکنان یک تیم فوتبال 3,500 بطری

لازم است. نایک اعلام داشته که با بهره برداری از این تکنولوژی حدود 30 درصد صرفه جویی انرژی داشته است!


منبع:پایگاه خبری تحلیلی زیست بوم
 
آخرین ویرایش:

SaNaZ Sa

عضو جدید
کاربر ممتاز
در آستانه ی روزِ جهانی محیط زیست "15 خرداد"

در آستانه ی روزِ جهانی محیط زیست "15 خرداد"

هشدار "بان کی مون" نسبت به مصرف زیاد منابع طبیعی

IMG19010528.jpg

دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی محیط زیست 5 ژوئن 2015 برابر با 15 خرداد ماه جاری ضمن هشدار در مورد مصرف بسیار زیاد منابع طبیعی، مردم جهان را فراخواند تا نسبت به پی آمدهای زیست محیطی فعالیت‌هایشان فکر کنند.




متن کامل پیام "بان کی مون" به شرح زیر است:

«موضوع امسال روز جهانی محیط زیست "هفت میلیارد رویا، یک سیاره. با دقت مصرف کنید" است.

انسان همچنان بسیار افزون تر از منابع طبیعی موجود مصرف می نماید که سیاره زمین می تواند به گونه ای پایدار ارائه دهد. بسیاری از زیست بوم های کره ارض
به نزدیکی نقطه حساس غیر قابل بازگشت رسیده اند.


هدف توسعه پایدار جهانی افزایش کیفیت زندگی مردم بدون افزایش نابودی زیست محیطی و لطمه زدن به منابع مورد نیاز نسل های آتی افراد است. این مهم را با تغییر الگوی مصرف خود به سوی کالاهایی که انرژی کمتر مصرف می کنند، بهره برداری بهینه ازآب و سایر منابع همچنین کمتر هدر دادن غذا می توانیم به ثمر برسانیم.

در این سال دگرگونی، زمانیکه امید داریم تا پیشرفت های بزرگی در زمینه توسعه پایدار و تغییرات اقلیمی را شاهد باشیم، اجازه دهید تا روز جهانی محیط زیست را با هشیاری افزون نسبت به اثرات زیست بومی فعالیت هایمان جشن بگیریم. اجازه دهید در باره پی آمدهای زیست محیطی فعالیت هایمان فکر کنیم. اجازه دهید مهمانداران بهتری برای سیاره خود باشیم.»

IREN

 

SaNaZ Sa

عضو جدید
کاربر ممتاز
مشکلات زیست محیطی

مشکلات زیست محیطی


مشکلات زیست محیطی،عامل کوچ اجباری مردم


ایرن- مشکلات زیست محیطی و مهاجرت دو روی یک سکه‌اند و باید بپذیریم که با آغاز تغییر اقلیم در کشور و بروز آثار تخریب‌های زیست محیطی سالهای قبل، مهاجرت بین استان‌ها و شهرها در کشور شکل تازه‌ای به خود گرفته است.



-افزایش مهاجرت در روستاهای حاشیه تالاب
خشک شده هامون

-افزایش آمار مبتلایان به سل به دلیل وجود مشکلات زیست محیطی

-افزایش مهاجرت روستاییان و عشایر در 2 دهه اخیر

-خشک‌شدن بسیاری از رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و قنات‌ها


-دریاچه مهارلو به کویر نمکی تبدیل شده است

-مشکلات زیست محیطی روستاییان را حاشیه‌نشین کرده است

-طوفان گرد وغبار دام های مردم را تلف کرده است

بیشتر...

 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
ورود تیم ویژه سازمان بازرسی به تخلفات جنگل خواری

ورود تیم ویژه سازمان بازرسی به تخلفات جنگل خواری

تیم ویژه ای از سازمان بازرسی کل کشور برای رسیدگی به تخلفات در بخش تخریب جنگل و دست اندازی به منابع طبیعی و اراضی ملی در استان گیلان به این استان سفر کرده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها به نقل از ایرنا- ابراهیم حمدوی مسوول روابط عمومی بازرسی کل استان گیلان روز دوشنبه با تایید سفر این هیات بیان کرد: ماموریت این بازرسان در راستای عمل به فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر مقابله با متصرفان غیرقانونی منابع ملی و تاکید و دستور رییس قوه قضاییه به سازمان بازرسی کل کشور انجام شده است.

وی افزود: این تیم بازرسی که از اوایل هفته جاری به گیلان آمده اند، با انجام تحقیقات میدانی و بازدید از فضاها و مکان های از قبل پیش بینی شده، اقدام به تهیه و تدوین گزارش کرده و پیش بینی می شود ماموریت آنان دست کم تا دو روز آینده ادامه داشته باشد.

گیلان از استان های گردشگرپذیر به شمار می رود که منابع طبیعی آن طی سال های گذشته مورد تعرض و تصرفات غیرقانونی زیادی قرار گرفته است.

طی سال های 1384 تا 1393 بیش از چهار هزار هکتار از اراضی ملی بازپس گیری شده و برای متخلفان چهار هزار و 344 پرونده تشکیل شده است.

از مجموع اراضی ملی گیلان 565 هزار هکتار اراضی جنگلی، 245 هزار هکتار اراضی مرتع و 288 هزار هکتار اراضی ملی جلگه ای و 11 هزار هکتار اراضی ساحلی مستحدث (سواحلی که با پسروی دریا ایجاد می شود) می باشد.

هفته گذشته پرتال سازمان بازرسی کل کشور از اعزام هیاتی ویژه از بازرسان زبده گروه جهادکشاورزی و محیط زیست این سازمان به گیلان برای رسیدگی به تخلفات صورت گرفته درباره تخریب جنگل و منابع طبیعی این استان خبر داده و اعلام کرده بود که گزارش تخلفات بازرسان به محاکم قضایی ارایه می شود.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
برای حفاظت از منابع طبیعی، گزینه ای غیر از مشارکت مردم وجود ندارد

برای حفاظت از منابع طبیعی، گزینه ای غیر از مشارکت مردم وجود ندارد

مدیرکل دفتر ترویج و مشارکت های مردمی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: کمبود اعتبارات دولتی ومحدودیت منابع مالی کفاف عرصه های وسیع منابع طبیعی را نمی دهد و برای حفاظت، احیا و بهره برداری از این عرصه ها گزینه ای غیر از مشارکت مردم وجود ندارد.
دکتر غلامرضا هادربادی در گفتگوی اختصاصی با مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها گفت: مشارکت مردم زمانی حالت اجرایی می گیرد و نتیجه می دهد که با اعتقاد و باور مردم همراه باشد.



چند چیز در مشارکت اتفاق نیفد مشارکت می پاشد.

هادربادی مالکیت و منفعت ، آموزش مداوم به ذینفعان بر اساس نیازسنجی، پایش و ارزیابی مشارکت، احصاء بازخوردها و اصلاح فرایند و مستند سازی را از نکات حائز اهمیت و تاثیر گذاردر مشارکت مردمن و جوامع محلی دانست که اگر اتفاق نیفتد مشارکت از هم می پاشد.

وی با بیان اینکه که جوامع محلی را باید بخشی از راه حل دانست نه مشکل، خاطر نشان ساخت: سرمایه های فکری، مالی و فیزیکی جوامع محلی و تشکلات شرط پایداری اجرای پروژه های منابع طبیعی است.

به گفته هادربادی پایش و ارزیابی پروژه های منابع طبیعی باید توسط مردم محلی و تشکلات انجام شود تا احساس کنند که منابع طبیعی متعلق به آنهاست.

مدیرکل دفتر ترویج و مشارکت های مردمی سازمان جنگل ها در ادامه از تدوین چشم انداز برنامه های ترویجی و آموزشی خبر داد و گفت: در بخش آموزش، دنبال آموزش های کاربردی بوده و بصورت الگویی در استان فارس کار آموزش مجریان و بهره برداران را به نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی واگذارکردیم تا کار انتخاب فراگیر، اعزام به دوره آموزش، انتخاب استاد، صدور گواهینامه آموز ش و ارزیابی دوره از سوی نظام صنفی انجام شود و سازمان جنگل ها تنها نقش نظارتی داشته باشد.


نرم افزار مدیریت آموزش کارکنان رونمایی می شود

دکتر هادربادی با اشاره به رونمایی نرم افزار مدیریت آموزش کارکنان منابع طبیعی یادآور شد: در موضوع آموزش کارکنان با همکاری معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی درسال جاری نرم افزار مدیریت آموزش کارکنان رونمایی می شود تا ضمن بررسی سوابق آنان، کمبود های آموزشی بر اساس نیازسنجی مشخص تا آموزش های لازم ارائه شود.

هادر بادی در باره آموزش های بلند مدت علمی – کاربردی نیز گفت: با توجه به دستور وزیر جهاد کشاورزی و تاکید ریاست سازمان از امسال تاکید بر دوره های کاربردی است و درخواست ها براساس اعلام نیاز واحد های تخصصی سازمان انجام می شود.

وی تصریح کرد: بر اساس فرمایشات رهبرمعظم انقلاب مبنی بر« فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود» اقدامات قابل توجه ای در حوزه ترویج صورت گرفته که از آن جمله می توان به هماهنگی های لازم با سازمان آموزش و پرورش و تهیه بسته های ترویجی و بروشورهای کاربردی در زمینه مشارکت مردم، ریزگردها، خشکیدگی شمشادها و بلوط ها که نیاز بخش منابع طبیعی محسوب می شود اشاره کرد.

غلامرضا هادربادی تقویت تعاونی ها و اتحادیه ها در استان های مختلف کشور، ایجاد دبیرخانه سازمان های مردم نهاد منابع طبیعی، استفاده از دانش های بومی در منابع طبیعی بویژه در خصوص کنترل خشکسالی، تهیه بانک جامع همیاران، هماهنگی و همکاری با دستگاه های نهضت سبز، آموزش دست اندرکاران پروژه های الگویی مدیریت جامع آبخیزداری در کشور را از اولویت های مهم بخش آموزش و ترویج سازمان جنگل ها نام برد.




 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: حضور پرنده کمیاب بوبی نقابدار (Masked Booby) بعد از 43 سال در بندر چابهار ثبت شد.



به گزارش فرجام، سعید محمودی افزود: محیط بانان یگان حفاظت و کارشناسان محیط زیست چابهار موفق به مشاهده یک گونه نادر پرنده به نام بوبی نقابدار در این شهرستان شدند.
وی گفت: محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست چابهار این پرنده زیبای دریایی را در حالی بعد از 43 سال مشاهده کردند که قادر به پرواز نبود.
وی اظهار داشت: دامپزشک در بررسی بالینی از این پرنده آثار هیچ گونه بیماری یا مصدومیتی مشاهده نکرد و به نظر می رسد این پرنده به دلیل گرمای شدید هوا و خستگی ناشی از پرواز در مسافت طولانی دچار تحلیل قوای جسمانی شده و قادر به پرواز نبود.



مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: این پرنده پس از تیمار و اطمینان از سلامتی، در یکی از زیستگاه های مستعد بندر چابهار رهاسازی شد.
بوبی نقابدار پرنده ای با جثه متوسط تا بزرگ است که دم نوک تیز و بال های دراز و نوک تیزش وجه تمایز آن از سایر پرندگان دریازی به حساب می آید.
وجه تمایز دیگر این پرنده دارا بودن رنگ خاکستری مایل به آبی صورت و گلوی آن بوده که به صورت ماسک قسمت منقار را از سر سفید پرنده جدا و قابل تشخیص کرده است.
نر و ماده این پرنده هم شکل هستند و هنگام شکار ماهی از ارتفاع نسبتا بالا به درون آب شیرجه می روند.
این پرنده دریازی بوده و تنها برای تولید مثل به ساحل می آید و آشیانه خود را در جزایر سنگی وسط دریا به صورت گروهی می سازد.
زیستگاه این گونه به طور گسترده در محدوده آب های استوایی و ساحل اقیانوس هند شرقی، اقیانوس اطلس شمالی و مرکزی و اقیانوس آرام پراکنده است و در ایران به صورت اتفاقی در سال 1351 در بندر چابهار و اخیرا هم در جاسک استان هرمزگان مشاهده شده است.

/ایسنا
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
پروژه ملی استفاده از سوخت های زیستی در سیستم حمل و نقل اجرایی می شود

پروژه ملی استفاده از سوخت های زیستی در سیستم حمل و نقل اجرایی می شود

رئیس کمیته سوخت‌های زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست‌فناوری گفت: پروژه ملی استفاده از سوخت‌های زیستی در سیستم حمل و نقل به زودی و با همکاری دستگاه های ذیربط اجرایی می‌شود. به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر میثم طباطبایی با اعلام این خبر اظهار کرد: سوخت زیستی یا Biofuel نوعی سوخت است که شامل بیودیزل، اتانول زیستی، متانول زیستی و غیره می‌شود و از منابع مختلفی مانند روغن‌های پسماند خوراکی، روغن گیاهان، تفاله‌های محصولات کشاورزی، ساقه نیشکر و غیره به دست می‌آید.

وی افزود: موضوع سوختهای زیستی بخصوص گازوئیل زیستی و مزایای کم نظیر آن به عنوان افزودنی یا جایگزین پاک و دوستدار محیط زیست سوخت گازوئیل نفتی برای مردم و حتی دست اندرکاران این امر تاکنون ناشناخته بوده و برنامه یا مدل مدونی برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی نسبت به مزایای این سوخت پاک و آینده درخشان آن و معایب سوختهای فسیلی وجود ندارد.

به گفته طباطبایی، در دنیا حدود ۷۰ سال است که از این نوع سوخت‌ها استفاده می‌شود؛ اما در ایران هنوز در زمینه استفاده از آن توافقی نشده است و این در حالی است که بسیاری از آلاینده‌ها در بیشتر کلان شهرهای کشور به دلیل مصرف بی رویه سوختهای با منشا نفتی و نا آشنایی مردم با سوختهای پاک و همچنین عدم دسترسی به آنها است.

رئیس کمیته سوخت‌های زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست‌فناوری تصریح کرد: آلودگی‌های تولید شده عامل بسیاری از نارسایی‌های تنفسی و گوارشی از جمله انواع سرطانها و عواقب جبران ناپذیر اجتماعی هستند که استفاده از سوخت‌های زیستی ضمن کمک به محیط زیست، با توجه به مصرف بالای سوخت در کشور، کمک موثری به مسئولان در زمینه کنترل مصرف سوخت‌های فعلی خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که با در نظر گرفتن نرخ فعلی رشد مصرف سوخت در کشور، ایران تا چند سال آینده، قادر به صادرات نفت نخواهد بود و به این ترتیب مصرف و تولید نفت در کشور یکسان خواهد شد، به این دلیل امیدواریم زنگ خطر برای مسئولان به صدا دربیاید و از همین امروز به فکر سوخت‌های جایگزین باشند.

طباطبایی با اشاره به اینکه یکی از منابع تولید بیودیزل روغن‌های پسماند خوراکی هستند، گفت: با توجه به اینکه سالیانه حجم زیادی از این روغن‌ها در کشور تولید می‌شود، این منبع می‌تواند منبع مناسبی برای تولید گازوئیل زیستی باشد.

وی بیان کرد: در حال حاضر مقدار زیادی از روغن‌های پسماند خوراکی به منابع آبی و خاک راه می‌یابند که فاجعه‌های زیست محیطی را به دنبال خواهند داشت، از آن جمله می‌توان به اثرات منفی آنها بر اکوسیستم‌های آبی اعم از رودخانه‌ای و یا دریایی اشاره کرد، همچنین بخش اعظمی از این روغن‌ها وارد چرخه تولید محصولات آرایشی- بهداشتی، خوراک انسان و دام می‌شوند.

طباطبایی، با بیان این که دو میلیون تن گوشت مرغ و حجم بالایی از پی و ضایعات مرغ در کشور تولید می‌شود که روغن آن نیز می‌تواند خوراک مناسبی برای تولید گازوئیل زیستی باشد، گفت: متاسفانه در حال حاضر این مواد وارد چرخه تولید محصولات آرایشی- بهداشتی و خوراک دام می‌شوند که مضرات زیادی برای سلامتی مردم دارد.

رئیس کمیته سوخت‌های زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست‌فناوری اظهار کرد: یکی از پروژه‌های ملی فعال شده در کشور، استفاده از سوخت‌های زیستی در سیستم حمل و نقل عمومی و خصوصی توسط ستاد توسعه فناوری در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با محوریت کارگروه محیط‌ زیست (کمیته سوخت‌های زیستی) است که در این زمینه از تمام کارخانجات صنایع غذایی، رستوران داران، شرکت‌های مرتبط، مراکز فست فود و غیره که تمایل به مشارکت در اجرای این طرح دارند، دعوت می‌کنیم تا با این ستاد همکاری کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان به همکاری در این طرح بزرگ می‌توانند به پست الکترونیکی کارگروه محیط زیست به نشانی environ@biodc.isti.ir مراجعه کنند.
 

SaNaZ Sa

عضو جدید
کاربر ممتاز
آتش دست بردار نیست

آتش دست بردار نیست

IMG01391900.jpg

ایرن: سه هزار متر مربع از اراضی پناهگاه حیات وحش لوندویل آستارا در منطقه رحیم محله طعمه حریق شد.

خبرگزاری محیط زیست ایران: رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستارا با اعلام این خبر اظهار کرد: عصر روز شنبه آتش سوزی در پناهگاه حیات وحش آستارا در منطقه رحیم محله لوندویل به وقوع پیوست که پس از دو ساعت تلاش و جلوگیری از رسیدن آتش به مناطق حساس جنگلی توسط مامورين یگان حفاظت محیط زیست آستارا و آتش نشانی شهر لوندویل مهار شد.


شهروز قلی نژاددر گفتگو با خبرگزاری مهر
با بیان اینکه متاسفانه در این آتش‌سوزی سه هزار متر مربع از پوشش درختچه ‌انارستان و بوته‌زارها و تمشک‌زارهای پناهگاه حیات وحش آستارا در آتش سوخت، افزود: پناهگاه حیات وحش لوندویل آستارا با توجه به گردشگر پذیر بودن این منطقه و نیز قرار گرفتن در مجاورت روستاهای بخش لوندویل همواره مورد تهدید زیست محیطی از جمله آتش سوزی است.


وی با اشاره به آتش‌سوزی‌های مکرر و ۶۰ مرحله‌ای در پناهگاه حیات وحش آستارا در سال گذشته، گفت: اداره حفاظت محیط زیست آستارا از امکانات ویژه مقابله با آتش سوزی در این پناهگاه حیات وحش بزرگ محروم بوده و ضروری است که در این مورد از تجهیزات لازم برخوردار شود.


قلی نژاد خواستار سرعت بخشی مسئولان ذیربط در تحویل یک دستگاه خودروی آتش نشانی از محل اعتبارات ستاد بحران استان گیلان به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آستارا شد و اظهار کرد: با توجه به اهمیت پناهگاه حیات وحش شهرستان آستارا درخواست تجهیزات انفرادی اطفای حریق از سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده که در حال پیگیری است.



وی از نصب علائم هشدار و پیام دهنده حریق در ۱۰ نقطه بحرانی پناهگاه حیات وحش آستارا خبر داد و گفت: از شهروندان و درخواست می شود تا از هر گونه ایجاد حریق در حاشیه و داخل پناهگاه حیات وحش خودداری کرده و در صورت مشاهده هر گونه تخلف زیست محیطی و آتش‌سوزی موارد را به یگان حفاظت محیط زیست شهرستان آستارا اطلاع دهند.

iren
 

Similar threads

بالا