اخبار و تازه های منابع طبیعی و محیط زیست

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اخبار و تازه های مربوط به مهندسی منابع طبیعی فقط در این تاپیک :gol:
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
يورو2 هم اجرا شود،خوب است

يورو2 هم اجرا شود،خوب است

اشرفي پور:
يورو2 هم اجرا شود،خوب است
ايرن- محمد محمدپور: مديرکل حفاظت محيط زيست استان تهران گفت:" ازسال 82 به بعد خودرو هاي توليد شده در داخل کشور داراي استاندارد يورو 2 است. استاندارد يورو 2 به نوبه خود استاندارد خوبي است و فرق آن با استاندارد يورو 5 در ميزان ذرات معلق خارج شده از خروجي اگزوز خودرو هاست که در حدود 20 گرم در هر کيلومتر اختلاف دارد . به عبارتي با ارتقاء سطح استاندارد يورو 2 به يورو 5 حداقل 20 گرم در هرکيلومتر از ذرات معلق خارج شده از اگزوز خودرو ها کاسته مي شود و در صورتيکه خود استاندارد يورو 2 هم بطور کامل و مناسب در خودروها رعايت شود ، خيلي از معضلات زيست محيطي کمتر مي شود ."




به گزارش خبرگزاري محيط زيست ايران،اشرفي پور با بيان اين موضوع که توجه به عمردو قطعه مهم در خودروها شامل کاتاليست و کنيستر حائز اهميت است ، اظهار داشت: "اين دو قطعه داراي عمر مفيد هستند و بايد بعد ازطي مسافت استاندارد تعويض شوند . متاسفانه در حال حاضر تعويض نمي شوند و شرايط تعويض اين قطعات نيز در بازار وجود ندارد."
مديرکل حفاظت محيط زيست استان تهران از برگزاري جلساتي پيرامون اين موضوع با خودرو سازان داخلي در کارگروه کاهش آلودگي هوا خبر داد وگفت : "در بهار و تابستان امسال جلساتي در اين رابطه با خودروسازان صورت گرفته که انشاالله تعداد اين قطعات در بازار فروش بيشتر شود و تعويض به موقع اين دو قطعه جزو الزامات معاينه فني خودروها قرار گيرد. علي اشرفي پور اظهار اميدواري کرد با پي گيري هاي محيط زيست و انجام نشستهاي علمي مشترک واز طرفي پي گيري مطالبات کارگروه کاهش آلودگي هواي تهران در رابطه با اين موضوع به استناد مصوبات کارگروه، بتوان هر چه زودتر به توليد خودروهايي با استاندارد يورو 5 دست يافت."


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
برخي آثار سد‌سازي بر محيط زيست کشور

برخي آثار سد‌سازي بر محيط زيست کشور

يک استاد دانشگاه تشريح کرد:

برخي آثار سد‌سازي بر محيط زيست کشور

خبرگزاري فارس: يک استاد دانشگاه در گفت‌وگوي تفصيلي با فارس به تشريح برخي آثار سد‌سازي بر محيط زيست کشور پرداخت و با تشريح دلايل بر خشک شدن درياچه‌ها و تالاب‌ها تصريح کرد: برنامه ريزي در کشور ما اشتباه است، زيرا به جاي داشتن رويکرد صنعتي و داشتن کشاورزي فراوان با آب رويکرد غلط آب فراوان براي کشاورزي را دنبال مي‌کنيم.



به گزارش فارس، با افزايش برخي اتفاقات اکولوژيکي و زيست محيطي نظير موضوع خشک شدن درياچه اروميه، باتلاق گاوخوني،درياچه هامون و خشکي پايين دست سدهاي بزرگ نگاه‌ها به سمت درستي يا نادرستي احداث سدها بيشتر متمرکز شده و اين سوال بزرگ را در ذهن متبادر مي‌کند که واقعا سدسازي براي کشور ضروري است يا نه؟ به ويژه اين بحث‌ها زماني حساس مي‌شود که تغييرات آب و هوايي به گفته کارشناسان شروع شده و اثرات آن در آينده خيلي نزديک ملموس خواهد بود.به اجماع اکثر تئوري‌ها و نظر کارشناسان اين تغييرات کشور ما را به سمت کاهش بارندگي به زير 200 ميليمتر سوق خواهد داد و در چنين شرايطي مهم است که بخش کشاورزي چه استراتژي داشته باشد؟
همه اينها سوالاتي است که در گفت‌وگو با امين عليزاده استاد دانشگاه مهندسي آبياري مشهد به آنها پرداخته شده است. متن گفت‌وگو بدين شرح است:

فارس: کارشناسان، تغييرات اکوسيستم به ويژه خشک شدن درياچه اروميه را به دليل سدسازي‌هاي گسترده در کشور مي‌دانند که طي سالهاي گذشته شتاب بيشتري گرفته است به هر حال سد بايد ساخته شود يا نه؟

عليزاده: اصولا سد سازي يک کار غير طبيعي است مخصوصا سدهاي بزرگ که در چرخه هيدرولوژي، چرخه طبيعي، محلي، موضعي، منطقه‌اي و يا بين‌المللي اختلال ايجاد مي‌کنند، در طولاني مدت هيچ نفعي ندارند و اثرات زيست محيطي غير قابل جبراني برجاي مي‌گذارند. با سدسازي همواره با سير عادي طبيعت مقابله مي‌شود و اين يعني شکست براي انسان و مي‌تواند به صورت مستقيم مانند وقوع سيل يا به صورت غير مستقيم اثرات زيست محيطي ايجاد کند.
خشک شدن درياچه "آرال" نمونه‌اي از آن است که با انتقال آبهاي سيحون و جيحون و ساخت کانال "قره قوم" براي کشت پنبه در ترکمنستان در زمان شوروي سابق اتفاق افتاد.نفش زيست محيطي اين درياچه نه تنها براي کشور ترکمنستان بلکه براي کشورهاي همسايه از نظر مهاجرت پرندگان، تلطيف آب و هوا و تغذيه ذخاير آبهاي زيرزميني مهم بود.
شايد در کوتاه مدت سدسازي براي بخشي از افراد که در پايين دست سد زندگي مي‌کنند مفيد باشد اما در طولاني مدت هيچ سودي نخواهد داشت.


فارس: ميانگين بارش در کشور يک سوم ميانگين جهاني است و به اين دليل کارشناسان مي‌گويند براي ادامه کار کشاورزي ناگزير از سد سازي هستيم نظر شما چيست؟

عليزاده: اگر فکر مي‌کنيم که آبهاي پراکنده هيچ کاري نمي‌کنند تفکر اشتباهي است زيرا در دشت‌ها موجب غني شدن مراتع شده و دامها را تغذيه مي‌کنند،اکثر گوشت توليدي کشور از علوفه مراتع به دست مي‌آيد همچنين پوشش مراتع باعث جلوگيري از فرسايش مي‌شود بنابراين غني شدن پوشش مراتع خود استفاده بهينه از منابع آبي است بايد قبول کنيم اگر امروز تالاب گاوخوني خشک شده و به زمين شوره‌زار تبديل شده حاصل جمع‌آوري آب در بالا دست بوده که ضررهاي جبران ناپذيري به طبيعت و اکوسيستم وارد کرده است.


*توسعه کشاورزي به اندازه ميزان آب

ما بايد به اندازه ميزان بارش موجود کشاورزي را توسعه دهيم امکان آبياري 8 ميليون هکتار زمين با آب موجود نيست در دنيا بيش از 15 درصد زمين‌ها را آبياري نمي‌کنند اما در کشور ما 85 درصد زمين‌ها آبياري مي‌شود مفهوم آن اين است که يا آب سهم طبيعت را جمع‌آوري کرده‌ايم و يا از ذخاير آب‌هاي زيرزميني استفاده کرده‌ايم،در حال حاضر آبهايي که حتي هزاران سال ذخيره شده بود طي 40 الي 50 سال اخير تمام کرديم به اين بهانه که مي‌خواهيم کشاورزي را توسعه دهيم، اعتقاد دارم کشاورزي بايد محدود، توسعه يافته و صنعتي باشد، نمي‌‌توانيم کشاورزي گسترده با نياز آبي فراوان د اشته باشيم.بايد قبول کنيم در کوير زندگي مي‌کنيم و آب نداريم، محصولاتي که در ايران توليد مي‌کنيم در اکثر کشورهاي اروپايي هم که آب فراوان دارند توليد مي‌شوند و هيچ وقت نيامديم از محصولاتي که مصرف آب کمتري دارد استفاده کنيم بايد از محصولات محلي متناسب با اقليم خودمان که مصرف آب کمتري دارد استفاده شود و بعد به دنبال بازاريابي و صادرات آن باشيم. آب همانند نفت قابل جابجايي نيست، انتقال بين حوزه‌اي آب يکي از اشتباهات بزرگي است که صورت مي‌گيرد، تاريخ نشان مي‌دهد که هر جا آب بوده آنجا زندگي مي‌کردند اما ما آب را به محل زندگي خودمان مي‌آوريم و اين اشتباه غي طبيعي است مثلا آب را از سد دوستي افغانستان مي‌خواهند به مشهد انتقال دهند که اثرات زيست محيطي مخربي دارد، بايد سعي کنيم با شرايط موجود خودمان را سازگار کنيم.


فارس: آيا منظور شما اين است که براساس ظرفيت‌هاي موجود کشاورزي را توسعه دهيم و بقيه نيازها را وارد کنيم.

عليزاده: مثالي مي‌زنم مثلا در کشور ما کيوي، ارقام سيب گلدن يا "رد دليشز" کاشت مي‌شود که مربوط به نواحي مديترانه‌اي با ميزان بارش مناسب است در حالي که ارقام مختلفي سيب داريم که به دليل بي‌توجهي از نظر ژنتيکي از بين مي‌روند، اينها ارقام با مصرف آب کمتر بود که مي‌توانستيم اصلاح کنيم اما اصلاح نباتات کار زمانبر 50 ساله است که زمان را از دست داده‌ايم و در عوض کشورهاي اروپايي و ديگران ارقام مناسب بومي خودشان را اصلاح کرده‌اند تاسف‌بارتر اينکه ما با استفاده از ارقام آنها ساده‌ترين و کم هزينه‌ترين مسير را انتخاب مي‌کنيم براي اين مهمانان ناخوانده هم مجبوريم شرايط آماده کنيم تا به صورت گلخانه‌اي نگهداري شوند يا آب فراوان بدهيم. آيا رواست که آب را از 300 متري زمين پمپاژ کنيم و به اين محصولات پرمصرف بدهيم اين حالت باعث شده بعضي دشتهاي ما به حالت مرده در بيايند و دوران آخر عمر شان است و ديگر جايي براي ذخيره آب ندارد.


**کشاورزي صنعتي راهکار کم آبي

فارس: فرموديد توسعه کشاورزي بايد به اندازه آب باشد، اما ميزان بارش در کشور ما آنقدر پايين است که به درد ديمکاري مي‌خورد پس شعار "کشاورزي محور توسعه" جايگاهش کجاست؟

عليزاده: کشاورزي به صورت معيشتي در کشوري مثل ايران که 75 ميليون نفر جمعيت دارد کارساز نيست در حالي که کشاورزي با هر ميزان آب مي‌تواند صنعتي باشد مي‌توانيم با مقدار بسيار کم آب توليد فراوان داشته باشيم اما استراتژي فعلي اين است که با آب فراوان توليد فراوان بکنيم و اين براي کشور خشک عملي نيست حتي ديمکاري هم در کشور به غير از شمال و شمال غرب کشور با مشکل مواجه است توليد گندم ديم در استان‌هاي خوزستان، فارس و مرکزي تقريبا صفر است و اگر زارعين اين مناطق مي‌کارند به دليل حفظ مالکيت يا فروش علوفه آن هم در صورت برداشت است. بنابراين راه حل آن است که پتانسيل آب زماني و مکاني سنجيده شود و براساس پايداري برنامه‌هاي کشاورزي صنعتي ريخته شود.
اما تاکنون اينگونه نبوده است، چند سال پيش طرح طوبي براي احداث باغ و زراعت اجرا شد در صورتي که کشور ما خشک است همه درختان در همان اوايل کشت خشک شدند. برنامه‌ريزي‌هاي غلط اينچنيني سالهاي اخير ما را در مقابل خشکسالي‌ها پر خطر کرده است البته در کنار آن شرايط نامساعدي هم به آن اضافه شده است مثلا پوشش برف در مناطق کوهستاي کمتر شده و يا در زمستان به دليل بالا رفتن دما محصول را آبياري کنيم،در حال حاضر مسئله برداشت بيش از اندازه از ذخاير آبي خطرناک‌تر از احداث سدها است.
سدها به دليل اينکه در کوتاه‌مدت منظره زيبايي ايجاد مي‌کند شايد خوشايند باشد اما در طولاني‌مدت به ويژه براي پايين‌دست سدها اثرات جبران‌ناپذيري برجاي مي‌گذارد.

فارس: پس فلسفه سدسازي براي چيست؟
عليزاده: بد نيست آماري ارائه بدهم، بيشترين سدهاي دنيا در چين است.*** از سال 1950 تا سال 1980 مرتب سدسازي در دنيا سد‌سازي شده از سال 1950 تا 1978 سالانه در دنيا يکهزار سد ساخته شده اما بعد متوجه شدند اين کارها اشتباه است** و در دهه 90 تعداد سدهاي ساخته شده سالانه به 250 عدد رسيد. در حال حاضر تقريبا 45 هزار سد بزرگ در دنيا وجود دارد که 22 هزار مورد آن تنها در چين است، 6 هزار و 500 سد در آمريکا، 4 هزار سد در هند ساخته شده اما اکثر اينها با مشکل مواجه شده است، رسوب‌زدايي سدها انجام نمي‌شود و هزينه رسوب‌زدايي سدها در دنيا 200 هزار ميليارد دلار است کار به جايي رسيده که در خيلي جاها از جمله آمريکا شروع به خراب کردن اين سدها مي‌کنند که هزينه آن حتي بيشتر از ساخت سد است.

فارس: روند ساخت سد در ايران به چه صورت است؟

عليزاده: طي 20 الي 30 سال پيش روند جهشي داشته و برخلاف آنچه مي‌گويند ساختن سد زياد کار فني و پيچيده نيست و با استفاده از تکنولوژي و تربيت نيروهاي فني به راحتي مي‌شود انجام داد.

ادامه دارد . . .
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
**سدسازي همشه مخرب نيست

فارس: آيا دقيقا همان تاريخي که کشورهاي اروپايي متوجه شدند سدسازي به ضرر ماست از همان زمان ما اقدام به سدسازي کرده‌ايم.

عليزاده: نمي‌توانيم تعبير به اشتباه کنيم زيرا بسياري از کشورها مانند مصر حياتشان بسته به سدسازي است. بارندگي ندارند، رودخانه نيل از 7 الي 8 کشور عبور کرده و وارد اين کشور مي‌شود که مي‌تواند با هر بارندگي طغيان کرده و خسارت‌هاي زيادي به بار آورد که احداث سدي مانند "ناصب" بر روي اين رود بزرگ ضروري است و حياتشان به آن وابسته است و در اينگونه موارد نمي‌شود گفت که سدسازي اثرات زيست محيطي دارد. زيرا در اين حالت مجبور به سدسازي هستيم و با اين کار سالانه 50 الي 60 ميليون متر مکعب آب به بخش کشاورزي خودشان وارد مي‌کنند. بنابراين در همه جا به طور مطلق نمي‌شود گفت سدسازي ضرر دارد. مثلا در جاهايي که سد به اين دليل ساخته شده تا جلوي ورود سيلابها به خليج فارس گرفته شود و يا در ورودي کويرها براي جلوگيري از تبخير احداث مي‌شود علمي و منطقي است.

فارس: در کشور ما چند سد بنا به ضرورت احداث شده است؟

عليزاده: بايد از وزارت نيرو پرسيد اما در اين صورت مي‌گويند همه سدها ضروري بوده است. مشکلي که وجود دارد سدسازي همواره به توصيه برخي مشاورين انجام مي‌شود.
تا 7 الي 8 سال پيش حتي براي سدسازي گزارش زيست‌محيطي هم گرفته نمي‌شد سال پيش بخش‌نامه‌اي ابلاغ شد که گزارش اثرات زيست‌محيطي هم گرفته شود. اما من موردي را نديده‌ام که اين گزارشها توجيه کند که سدسازي به صلاح نيست و همه توجيه‌ها اين بوده که باعث افزايش درآمد، بارندگي و رفاه مردم شده و جلوي سيل را مي‌گيرد. ما شايد فکر کنيم که سيل پديده طغيانگر است در حالي که بسياري از اين سيل‌ها لازم و سير طبيعت است. طبيعت هيچ وقت بي‌حساب و کتاب نبوده و همواره به دنبال ايجاد تعادل و پايداري مي‌شود.

فارس: آيا آماري داريم که سالانه چقدر آب جاري وجود دارد، چه ميزان ذخيره‌سازي يا از دسترس خارج مي‌شود؟

عليزاده: متوسط سالانه 413 تا 415 ميليارد متر مکعب باران در کشور مي‌بارد،‌ 93 ميليارد متر مکعب در رودخانه‌ها جاري، 25 ميليارد متر مکعب وارد زمين شده و آبهاي زيرزميني را تشکيل مي‌دهد اما 300 ميليارد متر مکعب آن تبخير مي‌شود و به همين دليل است که مي‌‌گوييم کشور ما خشک است. اما نبايد فکر کرد که تبخير باعث خارج شدن آب از دسترس مي‌شود در حالي که بارش دوباره مراتع ما را شکل مي‌دهد که همان چرخه طبيعت است. سالانه 12 ميليارد متر مکعب هم از کشورهاي خارج و يا وارد کشور مي‌شود با اين حساب سالانه 105 ميليارد متر مکعب وارد رودخانه‌هاي کشور مي‌شود.
سالانه از 96 ميليارد متر مکعب سبد آبي کشور استفاده مي‌شود. اين در حالي است که کل آبي که در کشور مي‌توان استفاده کرد 113 ميليارد متر مکعب است يعني بخش زيادي از اين آبها به جز آنهايي که در قله‌هاي بلند زاگرس يا دره‌ها ريزش مي‌کند، که حتي با سدسازي هم قابل استفاده نيست از سوي ديگر بخشي از آب هم بايد براي پتانسيل‌‌هايي ناشناخته‌اي که احتمالا در آينده ايجاد مي‌شود ذخيره‌ شود.
از 88 ميليارد متر مکعب آبي که در کشاورزي استفاده مي‌شود 45 ميليارد متر مکعب آن از چاه‌ها، 18 ميليارد متر مکعب از چشمه‌ها، 8 ميليارد متر مکعب از قنات، 17 ميليارد متر مکعب از آبهاي سطحي گرفته مي‌شود و نشان مي‌دهد که همه آبهاي کشور را استفاده مي‌کنيم و سالانه حدود 9 ميليارد متر مکعب آبهاي زيرزميني که از 50 سال گذشته ذخيره شده‌اند کسري دارد.
بنابراين بخش زيادي از آبهاي کشور به صورت بهينه استفاده مي‌شود و ايجاد سد به بهانه ذخيره آبهاي پراکنده کار درستي نيست.

**در سدسازيها ضررهاي زيست‌محيطي محاسبه نمي‌شود

فارس: هزينه و فايده اين سدسازي‌ها چگونه بوده است؟
عليزاده: معتقدم از نظر زيست محيطي ضرر کرده‌ايم اما از نظر اقتصادي نيز درآمدي هم حاصل شده. آيا درست است که کشور 10 سال يا 50 سال در رفاه زندگي کند و يا اينکه هزاران سال در همان کشور با يک رفاه نسبي زندگي کند.

فارس: پس جنابعالي نظرتان اين است که سدسازي اصلا درست نيست؟
عليزاده: اگر سدي به اين دليل که در صورت نبود آن آبها تلف مي شدند منطقي است. اما سياست ما در سدسازي همواره اين بوده که بالادست‌ها از آب استفاده کرده و پائين‌دست‌ها محروم مانده‌‌اند که اين جلوگيري از تلف شدن آب نيست. معتقدم اگر سدي براي آب شرب احداث شود و مازاد آن براي بخش کشاورزي استفاده شود خوب است و هيچ ايرادي هم ندارد يا در پايين دست نيروگاه‌هاي آبي که در غير اينصورت آب بدون استفاده وارد دريا مي‌شود ضروري است،اما اگر روي رودخانه‌اي سدي بدون مطالعه اثرات زيست‌محيطي احداث شود مسلما زيانش بيشتر است.

فارس: سياست‌هاي سدسازي ما آيا بر اساس مطالعات زيست محيطي بوده است؟
عليزاده: سياست‌هاي سدسازي کشور ما با در نظر گرفتن منافع اقتصادي بوده و اثرات زيست محيطي به هيچ عنوان لحاظ نشده و اين ضررها هيچ وقت به عدد تبديل نشده است. مثلا شوري آب، تلخي و کوير شدن زمين‌ها از آن جمله است.

*خشکي درياچه اروميه بر اثر اشتباهات گذشته و در گذر زمان

فارس: آقاي دکتر در مورد خشک شدن درياچه اروميه هم بفرماييد.
عليزاده: اکولوژيست‌ها بايد در اين باره اظهار نظر کنند اما خشک شدن درياچه اروميه چيزي نيست که ما فکر کنيم در همين مدت کوتاه انجام شده زيرا فرآيندي در طولاني‌مدت اتفاق افتاده و همه عوامل دست به دست هم داده از جمله توسعه بالادست و اجازه ندادن به ورود آب به درياچه اروميه است. برخي معتقدند سدسازي بيش از 5 درصد در خشک شدن درياچه اروميه تاثير نداشته، برخي معتقدند خشکسالي تاثيرش بيشتر بوده در حالي که در منطقه شمال و شمالغرب بارش مناسبي داريم که خشکسالي تاثير چنداني نمي‌تواند داشته باشد.

** آب سدها را رها کنند چرا انتقال آب از ارس؟

معتقدم عواملي متعددي مانند توسعه بالادست و انحراف آب از مسير اصلي در خشک شدن درياچه اروميه تاثير زيادي داشته است. در حال حاضر راه‌حل هم بايد تدريجي باشد و انتقال آب از جايي به جاي ديگر اثرات زيست‌محيطي مي‌تواند داشته باشد بايد مدل‌سازي، مطالعه دقيق شود. اگر لازم باشد آب سدهاي بالادست را رها کنند ولو اينکه باعث شود آب بعضي‌ جاها کم شود.


فارس: چند سد در بالا دست درياچه اروميه وجود دارد؟

عليزاده: دقيق نمي‌دانم اما مي‌دانم حدود 12 سد در حال مطالعه و احداث است.

فارس: دبي آب ورودي به درياچه اروميه چقدر است؟
عليزاده: دقيق نمي‌دانم اما سالانه 6 الي 7 ميليارد متر مکعب کاهش آب اين دريا وجود دارد

فارس: انتقال آب از رود ارس توجيهي دارد؟

عليزاده: انتقال مسير طولاني آب اثرات زيست‌محيطي دارد حتي اگر از نظر اقتصادي هم توجيه‌پذير باشد.

فارس: آيا آذربايجان شوروي اين اجازه را مي‌دهد؟
عليزاده: در اخبار خواندم که اين کشور مخالفت کرده است. مشکل درياچه باتلاق گاوخوني و يا هامون سيستان و بلوچستان هم کمتر از اروميه نيست شايد اين دريا نمود عيني دارد و مردم بيشتر مي‌بينند و بايد براي همه اينها راه چاره‌اي انديشيده شود.

فارس: آقاي دکتر اثرات زيست‌محيطي به صورت عيني به چه مواردي اطلاق مي‌شود؟
عليزاده: مثلا درياچه هامون پر از آب بود، تبخير باعث تعديل آب و هوا، جلوگيري از بلند شدن گرد و غبار مي‌شد، ايستگاه مناسبي براي تکثير و توليد مثل خيلي از حيات وحش بود و با به هم خوردن اين تعادل همه چيز به هم خورده است. گفته مي‌شود اثرات زيست‌محيطي آنقدر با همديگر مرتبط هستند که اگر پرواز پروانه‌اي در يک جاي دنيا قطع شود اثر آن در جاي ديگر خودش را نشان مي‌دهد. در برخي موارد طول سدها باعث قطع ارتباط عشاير و تردد آنها مي‌شود که اثرات اجتماعي، محيطي و بيولوژيک را به دنبال دارد. اگر جلوي رودخانه‌اي گرفته مي‌شود در جايي مردم ديگري ضرر مي‌کنند و اين قانون طبيعت است شايد طبيعت آهسته عمل ‌کند اما راه خودش را مي‌رود و اگر ما نتوانيم خودمان را سازگار کنيم تاوانش را مي‌پردازيم.


فارس: آيا توليد در بخش کشاورزي با هر ميزان آبي درست است و آيا محاسبه نسبت مصرف آب به توليد يک کيلوگرم محصول انجام شده است؟

عليزاده: شکي ندارم که توليد بالا رفته اما بايد ميزان استفاده از منابع را نيز در نظر بگيرند به عنوان مثال در منطقه تايباد و تربت‌جام به مقدار زيادي خربزه توليد مي‌کنند. هزاران تن به بهاي پمپاژ آب از عمق 300 متري زمين و در واقع توليد کنندگان اين منطقه تيشه به ريشه خودشان مي‌زنند اگرچه مردم مناطق ديگر از اين محصولات بهره‌مند مي‌شوند اما شوري آب و از بين رفتن دشت‌ها را براي خودشان به ارمغان مي‌آورند بنابر‌اين همواره بايد بهره‌وري توليد در نظر گرفته شود يعني محاسبه شود چه بهره‌وري از آب مي‌شود نه اينکه چه ميزان با آن توليد مي‌شود.
در چين محاسباتي که انجام شده براي توليد يک تن گندم هزار تن آب مصرف مي‌شود و فايده آن 200 دلار است،اما ديدند اگر اين آب را در صنايع عروسک‌سازي استفاده کنند به جاي 200 دلار 14 الي 15 هزار دلار نصيب‌شان مي‌شود و چندين برابر هم اشتغال ايجاد مي‌کند. مطمئنا چيني‌ها عروسک‌بازي نمي‌کنند اما بازار عروسک دنيا را تسخير کرده‌اند، اما در عين حال به فکر امنيت غذايي هم بايد بود اگر چيني‌ها کيوي و يا انبه نياز داشته باشند با دلار مي‌خرند. اما هزار متر مکعب آب را صرف محصولي مانند خربزه نمي‌کنند که يا کنار خيابانها کسي نخرد و بپوسد و يا به دليل الگوي بد مصرف هر نفر روزانه چندين خربزه مي‌خورد که همگي به زيان اقتصاد کشور است ما هم در کشور بايد دنبال محصولات با بهره‌وري بالا باشيم مثلا به جاي خربزه انار بکاريم. هر دانه انار 5 تا 10 دلار به فروش مي‌رود. اما خربزه شايد کيلويي 300 تومان به فروش برود که از خود زارع 100 تومان هم نمي‌خرند.

**بهره‌وري توليد به جاي ميزان توليد

برخي مي‌گويند به ازاي هر واحد آبي که استفاده مي‌شود مهم نيست که چقدر توليد مي‌کنيم مهم اين است که چقدر دلار نصيب مي‌کند. حتي برخي معتقدند که ميزان کالري آن محاسبه شود. هر نفر روزانه 2 هزار تا 2 هزار و 500 کالري نياز دارد و ما مجبور به تامين اين ميزان کالري هستيم. در کشور روي توليد بالا نبايد تمرکز کنيم بلکه روي بهره‌وري بايد کار کنيم و آن نيازمند انتخاب نوع محصول مناسب است.

فارس: آيا چنين بررسي‌هايي در کشور انجام شده است؟

عليزاده: کم و بيش انجام شده اما بايد به صورت استراتژيک بررسي شود بسياري از مقالات خاک مي‌خورد استراتژيک کشاورزي کشور بايد از حالت معيشتي خارج شود. معتقدم يکسري محصولات استراتژيک مانند گندم و يا سيب‌زميني بايد توليد شود اما در مورد بقيه محصولات بايد محصولي که بهره‌وري بالا دارد را توليد کنيم.



انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مهاجرت آهوان نشان داد که "شیراحمد" ایزوله نیست

مهاجرت آهوان نشان داد که "شیراحمد" ایزوله نیست

مديرکل دفتر حيات وحش سازمان محيط زيست:
مهاجرت آهوان نشان داد که "شیراحمد" ایزوله نیست
ایرن – محمد محمد پور: مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست مهاجرت آهوان شیراحمد به مناطق اطراف را"طبیعی" خواند.



به گزارش خبرگزاری محیط زیست ایران،حسین محمدی گفت:"مهاجرت آهوان شیراحمد به اطراف یک امر طبیعی است و نباید از جابه جایی های اینچنینی نگران بود."
وی که با خبرنگار ایرن گفت و گو می کرد،افزود:"خشکسالی یک پدیده طبیعی است و کشور ما هم در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد لذا خشکسالی ممکن است موجب خساراتی شود.البته حوادث طبیعی باعث می شود که جمعیت گونه ها کنترل شود،حیوانات قوی تر بمانند و حیوانات ضعیف تر بمیرند."
محمدی با اشاره به موقعیت زیستگاه شیراحمد افزود:"یک نگرانی درباره شیراحمد این بود که آهوان آنجا ایزوله شده اند و زیستگاه حالت جزیره ای به خود یافته اما حالا معلوم شده که در حاشیه این زیستگاه جمعیت خوبی داریم."
وی با اشاره به 3 فاکتور غذا،آب و پناه در یک زیستگاه،گفت:"شیراحمد این سه فاکتور را داشت و جمعیت آهو در آنجا زیاد شد و حالا با بروز خشکسالی آنها به اطراف مهاجرت کرده اند که این مهاجرت همیشه و نسل به نسل وجود داشته است."
مدیر کل دفتر حیات وحش تأکید کرد:"من مطمئن هستم که آهوان شیراحمد به زودی به این زیستگاه بازمی گردند."
وی با مطلوب خواندن جمعیت حاشیه ای آهو در این منطقه به تکذیب خبر مرگ و میر آهوان شیراحمد اشاره کرد و گفت:"کسی که اندکی تخصص داشته باشد می داند این خبر از بیخ و بن اشتباه است همان طور که مسوولان محلی به خوبی در این باره توضیح داده اند."
محمدی با اعلام اینکه مهاجرت ممکن است به تبادل ژن بینجامد از جابجایی آهوان شیراحمد اظهار خوشحالی کرد و گفت:"این نشان می دهد که شیراحمد زیستگاهی ایزوله و جزیره ای نیست."







انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تيمار حواصيل خاکستري در استان خراسان جنوبي

تيمار حواصيل خاکستري در استان خراسان جنوبي

تيمار حواصيل خاکستري در استان خراسان جنوبي
ايرن: به گزارش روابط عمومي حفاظت محيط زيست استان خراسان جنوبي، يک قطعه حواصيل خاکستري که در تصفيه خانه فاضلاب بيرجند پيدا شده بود براي مداوا به اداره کل حفاظت محيط زيست خراسان جنوبي منتقل شد.



اين پرنده که به دليل جا ماندن از گروه يا اشتباه در فرود و استفاده از آب فاضلاب بيرجند سلامت خود را به خطر انداخته بود جهت مداوا و بازگشت به طبيعت در اداره کل حفاظت محيط زيست استان در حال درمان و مراقبت است.
گفتني است حواصيل خاکستري پر و بال خاکستري دارد و سر و گردنش سفيد است. نوار چشمي نسبتاً پهن و بزرگي دارد که تا انتهاي کاکل و پس سرش امتداد دارد. منقارش نسبتاً بزرگ، قوي و زرد رنگ است.اين پرنده مدت هاي طولاني در داخل آب هاي کم عمق يا کنار آب بدون حرکت مي ايستد و گردنش را راست نگه مي دارد.پروازش پرتوان و آرام است.حواصيل خاکستري در سواحل درياها تالاب ها و رودخانه ها به سر برده و روي درختان و نيزارها آشيانه ساخته و توليد مثل مي کند. زمستانها نسبتاً فراوان است. در ايران نيز به وفور، در مناطق مختلف، توليد مثل مي کند.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فقر شديد تنوع‌زيستي در جنوب شرق آسيا

فقر شديد تنوع‌زيستي در جنوب شرق آسيا

فقر شديد تنوع‌زيستي در جنوب شرق آسيا
ايرن: يکي از کم‌نظير‌ترين و بکرترين طبيعت‌هاي سياره زمين در نواحي استوايي جنوب شرق آسيا طي 50 سال اخير با فقر شديد تنوع زيستي مواجه شده است.


به گزارش (ايسنا)، همچنان که کشورهاي جنوب شرق آسيا به سمت صنعتي شدن پيش مي‌روند و بر جمعيت آن‌ها افزوده مي‌شود، به همان نسبت از وسعت جنگل‌ها در اين مناطق کاسته مي‌شود و اين امر به کاهش تنوع زيستي جانداران منجر مي‌گردد.

بنابرگزارش شبکه خبري اي‌ان‌ان، تخريب جنگل‌ها حاصل استفاده‌هاي انساني از جمله کاربردهاي کشاورزي و مصارف ديگر است. با از بين رفتن جنگل‌ها، از جمعيت گونه‌هاي جانوري و تنوع آن‌ها نيز کاسته مي‌شود. اين يافته حاصل مطالعات کارشناسان انستيتو محيط زيست در دانشگاه استراليايي آدلايد است که با جزييات، در مجله تخصصي «نيچر» منتشر شده است.
در اين گزارش تاکيد شده است که حفظ جنگل‌هاي طبيعي بکر و دست‌نخورده به منظور بقاي حيات‌ وحش در مناطق حاره‌اي و استوايي، بسيار حائز اهميت است. اين کارشناسان هم‌چنين هشدار دادند: ايجاد جنگل‌هاي جديد در زمين‌هايي که جنگل‌هاي آن‌ها قبلا به منظور مصارف کشاورزي تخريب شده‌اند، در حفظ گونه‌هاي مختلف به اندازه جنگل‌هاي بکر و اوليه، تأثير ندارد. تأثير اقدامات ومداخله‌هاي انسان روي جنگل‌هاي ابتدايي بسيار شديد است و بنابراين ايجاد جنگل‌هاي جديد نمي‌تواند جبران گونه‌هاي از دست رفته را کرده و آن‌ها را به حيات وحش بازگرداند. مهمترين کشورها در اين منطقه از آسيا شامل اندونزي، مالزي و تايلند هستند.
اين در حاليست که بسياري از سازمان‌هاي غيردولتي و گروه‌هايي شبيه به صندوق‌ جهاني حيات وحش تلاش مي‌کنند اين زيستگاه‌هاي بومي را براي حفظ تنوع زيستي، نگهداري و حفاظت کنند.



انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​


 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مشاهده آرماديلو‌هاي بزرگ جثه و کمياب در برزيل

مشاهده آرماديلو‌هاي بزرگ جثه و کمياب در برزيل

مشاهده آرماديلو‌هاي بزرگ جثه و کمياب در برزيل
ايرن: دانشمندان علوم جانورشناسي تصاويري از يک آرماديلوي غول پيکر و کمياب را در مرکز برزيل به دست آورده‌اند که اندازه آن دو برابر بزرگتر از گونه‌هاي معمول و شناخته شده ديگر اين جانور است.



به گزارش ‌(ايسنا)، آرماديلو‌هاي بزرگ جثه با نام علمي "Priodontes maximus" که مي‌توانند تا ارتفاع 5/1 متري رشد کنند، در جنگل‌هاي دست نخورده و بکر، نزديک به منابع آبي در آمريکا‌ي جنوبي زندگي مي‌کنند.
بنا بر گزارش شبکه خبري بي‌بي‌سي، اين جانوران زره پوش، روزها را در کانال‌هاي زيرزميني سپري مي‌کنند و به همين دليل به ندرت در طول روز ديده مي‌شوند. کارشناسان انجمن سلطنتي باغ وحش‌شناسي در اسکاتلند مدت 10 هفته به جستجو و مطالعه روي اين پستانداران پرداختند. آن‌ها دوربين‌هاي مخفي خود را در منطقه‌اي موسوم به «پانتانال» جاسازي کردند. اين منطقه يکي از بزرگترين تالاب‌هاي جهان است که از برزيل تا بوليوي و پاراگوئه وسعت پيدا کرده است.
اين کارشناسان در شب و با کمک دوربين‌هاي خاص، از اين حيوانات تصويرات جالبي تهيه کرده‌اند. اين تصاوير جمعيتي از آرماديلو‌هاي بزرگ جثه را در برزيل نشان مي‌دهند.
به گزارش ايسنا، آرماديلو پستاندار بچه‌زاي کوچکي از راسته کمربند‌داران بوده و به دليل داشتن پوشش زرهي معروف است. بدن آرماديلو با صفحات استخواني به هم پيوسته پوشيده شده تا به هنگام خطر بتواند به صورت گلوله توپ استخواني در آمده و از خود دفاع کند. آرماديلو به زبان اسپانيايي به معني "زره‌دار کوچک" است.



انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​


 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دو بهله پرنده شکاري در آبادان کشف شد

دو بهله پرنده شکاري در آبادان کشف شد

در اولين روز از فصل بازگيري
دو بهله پرنده شکاري در آبادان کشف شد
ايرن: تورج همتي مدير کل حفاظت محيط زيست خوزستان گفت: همزمان با فصل بازگيري و در اولين روز از آغاز فصل مامورين يگان حفاظت شهرستان آبادان با کمک مامورين نيروي انتظامي اين شهرستان يک متخلف شکار و صيد را که تعداد دو بهله پرنده شکاري از نوع شاهين در منزل نگهداري مي کرد، پس از کشف و ضبط گونه هاي شکاري متخلف را به مراجع قضائي جهت سير مراحل قانوني معرفي کردند.



همتي افزود: هر ساله با شروع فصل مهاجرت پرندگان شکاري به استان خوزستان متخلفين و سودجويان با استفاده از روشهاي مختلف پرندگان شکاري را صيد نموده و امسال با توجه به آمادگي کامل مامورين يگان حفاظت استان جهت مقابله شديد با اين متخلفين، برنامه ها و تدابير گسترده اي در سطح استان تدارک ديده شده تا اين فصل با کمترين آسيب به پرندگان مهاجر سپري گردد.
وي اظهار داشت: بر اساس مصوبه شماره 260 شورايعالي حفاظت محيط زيست ميزان ضرر و زيان شکار پرندگان شکاري از نوع شاهين و بالابان مبلغ 120000000 ريال تعيين گرديده و متخلفين علاوه بر احکام قضائي صادره از طرف قضات محترم دادگستري ملزم به پرداخت جرائم متعلقه خواهند بود.



انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​
 

tnttn

عضو جدید
مرگ سرباز نیروی انتظامی توسط گوزن های فندقلو



به گزارش فارمنیوز ، به نقل از فرمانده انتظامی شهرستان نمین ساعت 35/ 16دیروز(چهارشنبه) ماموران محیط زیست از حمله گوزن ها به 2 سرباز نگهبان این منطقه خبر دادند.
ماموران انتظامی شهرستان نمین با حضور در محل یکی از سربازان را از این معرکه نجات دادند.
سرهنگ رسول سلحشور افزود : این سرباز از ناحیه شکم و گردن مصدوم شده بود.
جسد سرباز دیگر هم در لابلای درختان در داخل فنس محل نگهداری گوزن ها پیدا شد.

پزشک قانونی نمین ، علت مرگ این سرباز 19 ساله را ، وارد شدن ضربات متعدد و شدید شاخ گوزن ها به شکم ، سر و گردن او اعلام کرد.
از سال 1388 تعداد 8 رأس گوزن نر و ماده برای تکثیر و احیای نسل گوزن ایرانی در جنگل فندقلو در 22 کیلومتری اردبیل نگهداری می شود.
تعداد این گوزنها هم اکنون به 11 رأس رسیده است.

 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سربازا وسط گوزنا چکار میکردن؟ نکنه هوس گوزن سواری به سرشون زده بوده!!

آره والا . توی خبرا فقط نوشته در حال گشت زنی بودن .

گشت زنی تو منطقه حفاظت شده ؟! :surprised:

اونم مرال که جز 100 گونه مهاجم شناخته شده :eek:

عجب ! :confused:
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جمعيت قوچ و ميش تهران "جوان" است

جمعيت قوچ و ميش تهران "جوان" است

مرگ زودرس قوچ و ميش پير در زيستگاه هاي پايتخت
جمعيت قوچ و ميش تهران "جوان" است
ايرن – محمد محمد پور: نتايج تازه ترين پژوهش درباره جمعيت قوچ و ميش استان تهران نشان مي دهد که اکثر آنها جوان هستند.



به گزارش خبرگزاري محيط زيست ايران،در اين پژوهش که تابستان گذشته انجام شده،قوچ و ميش بالاي 9 سال به ندرت گزارش شده است.
جواني جمعيت قوچ وميش استان به دليل فقر و محدوديت زيستگاهي و از بين رفتن قوچ هاي پير گزارش شده است.
اين مسأله در کنار شکار سريع قوچ هاي مسن سبب مرگ زودرس آنها شده است.
بر اساس تازه ترين سرشماري حيات وحش در استان تهران،شمار قوچ وميش اين استان به 5578 رأس رسيده است.
بر پايه اين گزارش، در منطقه ورجين 1661رأس،در منطقه جاجرود 2678 رأس،در منطقه دماوند 195 رأس و در منطقه فيروز کوه 1044 رأس قوچ و ميش سرشماري شده که از اين تعداد 3938 رأس بالغ و 1640 رأس نابالغ بوده است.
بيشترين قوچ وميش بالغ در منطقه ورجين(1182 رأس) زيست مي کنند.
بيشترين قوچ و ميش نابالغ نيز در منطقه جاجرود (724 رأس) زيست مي کنند.
اين گزارش مي افزايد که کمترين قوچ و ميش نابالغ مربوط به منطقه دماوند با 99 رأس و کمترين قوچ و ميش بالغ مربوط به همين منطقه با 96 رأس بوده است.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​


 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پرندگان مهاجر در شاليزارهاي گيلان حلقه‌گذاري مي‌شوند

پرندگان مهاجر در شاليزارهاي گيلان حلقه‌گذاري مي‌شوند

پرندگان مهاجر در شاليزارهاي گيلان حلقه‌گذاري مي‌شوند
ايرن: مدير کل حفاظت محيط زيست گيلان گفت: حلقه گذاري پرندگان مهاجر در شاليزارهاي استان آغاز شد.



امير عبدوس در گفت‌وگو با (ايسنا) - منطقه خزر- با اشاره به پايان برداشت برنج در استان، توضيح داد: شاليزارها زيستگاه مناسبي براي انواع پرندگان از جمله بلدرچين، يلوه حنايي، يلوه خالدار و يلوه کوچک که از پرندگان کمياب ايران هستند، محسوب مي‌شود؛ به همين منظور حلقه گذاري پرندگان مهاجر در شاليزارهاي استان آغاز شده است.
وي افزود: يلوه حنايي که از گونه در حال انقراض پرندگان جهان است هر سال از شهريور تا آبان به دليل فراواني غذا و پناه مناسب به شاليزارهاي گيلان مهاجرت مي‌کنند.
عبدوس با اشاره به ضرورت تعيين مسيرهاي مهاجرت، تعيين زيستگاه‌هاي جوجه آوري و زمستان گذراني و بسياري از اطلاعات ديگر در زمينه زندگي اين نوع پرندگان، گفت: کارشناسان اداره کل حفاظت زيست گيلان هر ساله در اين فصل با کمک شکارچيان محلي، پرندگان را گرفته و پس از حلقه گذاري در همان زيستگاه رها مي‌کنند.
وي خاطرنشان کرد: يکي از اهداف اجراي چنين برنامه‌هايي که با همراهي شکارچيان محلي انجام مي‌شود، را در کنار حلقه گذاري پرندگان، آموزش به شکارچيان براي شناخت و لزوم حمايت و حفاظت از پرندگان و همچنين تشويق شکارچيان به تحويل حلقه يا پرندگان صيد شده‌ داراي حلقه به اداره‌هاي محيط زيست يا محيط بانان عنوان کرد.
عبدوس ادامه داد: اين برنامه‌ها در سال‌هاي گذشته در روستاهاي اطراف شهرستان املش، لنگرود، لاهيجان، آستانه و کياشهر اجرا شده و امسال نيز در شاليزارهاي اطراف "لشت نشاء" انجام شده و همچنان اين اقدام ادامه دارد.
وي تصريح کرد: در سه ماموريت اخير در ماه جاري، در شاليزارهاي "لشت نشاء" پنج حلقه يلوه خالدار، پنج حلقه بلدرچين و 2 قطعه يلوه حنايي، با تور، صيد شده و پس از حلقه گذاري در همان زيستگاه رهاسازي شده‌اند.



انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​


 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
در تصرف زيستگاه ها،ما شاکي اصلي نيستيم

در تصرف زيستگاه ها،ما شاکي اصلي نيستيم

مديرکل محيط زيست استان تهران:
در تصرف زيستگاه ها،ما شاکي اصلي نيستيم
ايرن-محمد محمد پور:مديرکل محيط زيست استان تهران مي گويد که مراجع قضايي در پرونده هاي آسيب رساني به زيستگاهها ،سازمان محيط زيست را به عنوان شاکي اصلي نمي پذيرد.



به گزارش خبرگزاري محيط زيست ايران،اشرفي پور مي گويد:"در بحث زيستگاه ها ، سازمان جنگل ها متولي اصلي است.اين درست که مديريت مناطق با ما است اما اگر آسيبي به اين مناطق برسد سازمان منابع ملي طرف اصلي است و مراجع قضايي ما را به عنوان طرف سوم مي پذيرد نه شاکي اصلي."
وي که با ايرن گفت و گو مي کرد،ادامه داد:"البته ما اقدامات زيادي انجام داده ايم و از خود سلب مسووليت نکرده ايم.مناطقي که تصرف شده پرونده اشان به دادگاه رفته.در پاييز 1389 تخريب بناهاي پارک ملي لار را با حکم قضايي گرفتيم.در سرخه حصار 89 پرونده رفع تصرف اراضي ملي را به دادسراي ويژه زمين خواري داديم.در سال 89 نزديک به 150 فقره تجاوز به اراضي ملي پرونده شد و به دادگاه رفت."


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​


 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خرس بيشتر از پلنگ تهديد مي شود

خرس بيشتر از پلنگ تهديد مي شود

خرس بيشتر از پلنگ تهديد مي شود
ايرن – محمد محمد پور: به گفته مديرکل محيط زيست استان تهران،خرس بيشتر از پلنگ در معرض خطر قرار دارد.



به گزارش خبرگزاري محيط زيست ايران، رسول اشرفي پور گفت:"خرس و پلنگ دو گونه در معرض تهديد استان تهران به شمار مي آيند اما خرس بيشتر در معرض خطر قرار دارد."
وي که با خبرنگار ايزرن گفت و گو مي کرد،ادامه داد:" پلنگ مي تواند خود را استتار کند اما خرس چنين توانايي را ندارد.از اين رو خطر بيشتري خرس را تهديد مي کند."
پراکندگي جمعيت خرس در تهران،بالاي لواسانات و ديزين گزارش شده اما جمعيت اين گونه در استان به مانند سراسر ايران کاهش يافته است.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​


 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
رونمايي از دستگاه سنجش آلايندگي خودروهاي در حال حرکت

رونمايي از دستگاه سنجش آلايندگي خودروهاي در حال حرکت

در نمايشگاه موتور تهران صورت مي گيرد:
رونمايي از دستگاه سنجش آلايندگي خودروهاي در حال حرکت
ايرن – محمد محمد پور:دستگاه سنجش آلايندگي خودروهاي در حال حرکت براي نخستين بار در نمايشگاه موتور تهران مورد استفاده قرار مي گيرد.



به گزارش خبرگزاري محيط زيست ايران،اين دستگاه قادر است ميزان آلايندگي خودروها را در حال حرکت اندازه گيري کند در حالي که تا پيش از اين سنجش آلايندگي خودروها به صورت ايستا بود.
پيش تر مديرعامل شرکت کنترل و ترافيک هواي تهران گفته بود:" ‌يکي از اقدامات سال جاري شرکت کنترل ترافيک هواي تهران اندازه‌گيري وضعيت آلودگي خودروهاي در حال تردد به منظور شناسايي و معرفي آلاينده‌ترين خودروهاست.
‌از آنجا که تعدادي از اين خودروها موجب توليد آلودگي‌هاي زيادي مي‌شوند، با نصب اين دستگاه‌ها در صندوق عقب يا صندلي عقب خودروهاي در حال حرکت مي‌توان با در نظر گرفتن پارامترهاي مربوط به سرعت و حرکت، ميزان آلايندگي‌ها آنها را در توليد منوکسيدکربن، ‌ازت و ذرات معلق اندازه‌گيري کرد."
قرار بود از اين تجهيزات در خردادماه امسال بهره برداري شود اما انجام اين کار به تعويق افتاد.
نمايشگاه موتور 2011 تهران در تاريخ 17 تا 19 آبان ماه برگزار مي شود.



انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​





http://iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=6637
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پوست فُک خزر؛ بهانه‌اي براي جلوگيري از ادامه زندگي اين جانور

پوست فُک خزر؛ بهانه‌اي براي جلوگيري از ادامه زندگي اين جانور

پوست فُک خزر؛ بهانه‌اي براي جلوگيري از ادامه زندگي اين جانور
ايرن: فک از جمله حيوانات زيبا و نادري است که در محدوده درياي خزر زندگي مي‌کند؛ اين حيوان داراي پوستي خز مانند است که همين پوست زيبا بهانه‌اي را براي شکار فک‌ها توسط شکارچيان فراهم کرده و اين پستاندار را در معرض انقراض قرار داده است.



به گزارش خبرنگار جامعه فارس فک تنها پستانداري است که در درياي خزر زندگي مي‌کند؛ اين حيوان که نام علميش (usa caspica) است در فصل‌هاي مختلف سال به نواحي مختلف خزر مهاجرت مي‌کند به طور مثال در نيمه دوم سال يعني در فصل پاييز، زمستان و اوايل بهار به سواحل شمالي خزر که آب‌هاي کم عمق‌تر دارد، مهاجرت کرده و زمانيکه هوا گرم مي‌شود يعني در نيمه اول سال به خزر جنوبي و مياني که آب‌هاي عميق‌تر دارند، براي زندگي مي‌رود.

ويژگي ديگر فک‌ها اين است که اين حيوانات از جمله پستانداراني هستند که علاقه ‌دارند در نقاط سردسير زندگي کنند بنابراين روي يخ‌ها زايمان کرده و در جزاير زندگي مي‌کنند همچنين دوره توليدمثل در اين حيوانات 2 تا 3 سال است و هر بار هم يک بچه از آنها متولد مي‌شود البته فک‌ها حيواناتي تک همسري هستند که علي‌رغم ساير حيوانات براي جفت‌گيري با همديگر نمي‌جنگند.

علي‌رغم اينکه همه تصور مي‌کنند فک‌ها به دليل زيستن کنار هم حيواناتي اجتماعي هستند اما آنها اجتماعي نيستند البته فک‌ها در فصول جفت‌گيري (تابستان و زمستان)به صورت گروهي زندگي کرده و در تابستان با خرخر کردن و زَدن باله به هم اعلام مي‌کنند که بايد فاصلشان حفظ شود اما در باقي فصول به صورت انفرادي و تنها زندگي مي‌کنند.

از ديگر ويژگي‌هاي اين حيوانات نادر خوردن غذاهاي مختلف بسته به فصل و قابل دسترس بودن است؛ مثلاً هنگامي که در نواحي شمالي هستند به خوردن ماهي‌ها و خرچنگ‌ها مي‌پردازند و هنگامي که در نواحي جنوبي خزر زندگي مي‌کنند، شاه ماهي، ماهي‌هاي کوچک، ماهي کپور، ماهي‌هاي خمسي، ميگوها و گاهي مارهاي دريايي هم در ليست غذايي آنها قرار دارد البته فک‌هاي خزر عمدتاً ماهي خوارند و ماهي کيلکا مهمترين منبع غذايي آنها محسوب مي‌شود.

طول عمر اين حيوان نادر در حيات وحش 35 است اما تا 50 سال هم گزارش شده است؛ اما نکته‌اي که در اين ميان مهم تلقي مي‌شود اين است که شکار بي‌رويه فک‌ها، جمعيت اين جانور را به حد قابل توجهي کاهش داده و آنها را در معرض انقراض قرار داده است چراکه اين حيوان پوست خز بسيار زيبايي دارد.

به گفته عبدالرضا کرباسي، معاون محيط زيست دريايي سازمان محيط زيست کشور در درياي خزر حدود يک ميليون فُک وجود داشته است که طي 10 سال اخير تعداد آنها به يکصد هزار کاهش يافته است.

البته وي علت مرگ ‌و مير فک خزري را بيشتر صيد بي‌رويه اين جانور مي‌داند و مدعي است که اين موضوع توسط صيادان ايراني رعايت مي‌شود ولي متأسفانه 4 کشور ديگر حاشيه‌نشين درياي خزر براي بهره‌برداي از پوست فک خزر، اين جانور را صيد مي‌کنند.

در پي اين ادعا تارئيل محمدلي، عضو دائمي کميسيون منابع زيست محيط درياي خزر و مشاور ارشد اداره محافظت و افزايش منابع زنده دريا وابسته به وزارت محيط زيست جمهوري آذربايجان اتهام صيد فک‌هاي خزر را رد کرده و متذکر شده است که جمهوري آذربايجان آخرين بار در سال 1962 فک در درياي خزر صيد کرده است و اولين کشوري است که از صيد فک‌هاي خزر امتناع کرده است.

همچنين وي مدعي شده که ترکمنستان نيز مدت‌ها است که از صيد فک در خزر امتناع کرده و علي‌رغم اينکه روسيه و قزاقستان در حد محدود صيد فک در خزر را انجام مي‌دادند در طول 5 سال اخير آنها نيز از صيد فک خزر امتناع کرده‌اند.

محمدلي با اطمينان اظهار مي‌کند که در طول 5 سال گذشته کشورهاي حاشيه درياي خزر صيد فک خزر را انجام نداده‌اند و کميسيون منابع زيست محيط درياي خزر نيز سهميه‌اي براي اين کار در نظر نگرفته است.

اما اگر به اين اظهارات توجه کافي نشان دهيم پي مي‌بريم که در سال 1962 اصلاً کشوري به اسم آذربايجان وجود نداشته است و آذربايجان پس از فروپاشي شوروي (1991) به رسميت شناخته شد همچنين عضو دائمي کميسيون منابع زيست محيط درياي خزر در ادامه اظهارات خود متذکر شده که صيد رسمي فک خزر از 5 سال گذشته متوقف شده است در حاليکه وي صيد قاچاق را منتفي ندانسته است.

البته در کنار اين موضوعات عوامل ديگري نيز سبب مرگ فک‌هاي خزر شده‌اند که از جمله مي‌توان به آلودگي آب‌ها، نشت گاز و نفت و گرمتر شدن آب درياي خزر اشاره کرد اما صيد بي رويه اين حيوان مهمترين دليل انقراض آن است.

از همه اين جنجال‌ها که بگذريم آنچه براي دوستداران محيط زيست اهميت دارد، نجات اين جانور زيبا و نادر است.

اگر در اين ميان کشورهاي حوزه درياي خزر عزم خود را جزم کرده و با همکاري يکديگر از صيد بي‌رويه و آلوده شدن آب‌ دريا براي نجات فک خزر جلوگيري کنند، مي‌توانند از انقراض اين جانور نادر جلوگيري کنند.



انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​

http://iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=6636
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سگ گله و کمبود آهو،يوز مياندشت را تهديد مي کند

سگ گله و کمبود آهو،يوز مياندشت را تهديد مي کند

سگ گله و کمبود آهو،يوز مياندشت را تهديد مي کند
ايرن – محمد محمد پور:سگه هاي گله و کمبود طعمه دو تهديد بزرگ براي يوزهاي مياندشت به شمار مي آيند.


به گزارش خبرگزاري محيط زيست ايران،زيستگاه مياندشت در خراسان شمالي به عنوان يکي از زيستگاه هاي ده گانه يوز آسيايي در کشور برگزيده شد اما وجود سگه هاي گله و کمبود طعمه يوزهاي اين منطقه را تهديد مي کند.
وجود آبادي هاي اطراف که ساکنان آن دامدار هستند،خطري براي مياندشت محسوب مي شود و به گفته مقامات محلي،اکنون سگه هاي گله بدل به بزرگترين دشمن يوز مياندشت شده اند.
از سوي ديگر دامها نيز پوشش گياهي منطقه را از بين برده اند که تبعات آن کمبود سبزي براي آهوان منطقه،به عنوان مهمترين طعمه يوز،است.
گرچه دفتر پروژه حفاظت از يوز آسيايي اعلام کرده که شمار آهو در مياندشت افزايش داشته است و دفتر حيات وحش سازمان نيز با انتقال آهو از شيراحمد به مياندشت مخالفت کرده،اما تا زمان سرشماري زمستانه در اين زيستگاه و اعلام شمار قابل استناد آهوان نمي توان تحليل درستي از شرايط منطقه داشت.
مياندشت در حال حاضر تنها زيستگاه نرمال يوزها در کشور به شمار مي آيد که البته شمار يوز در آن قابل قبول نيست.
براوردهاي سازمان محيط زيست با استناد به مشاهدات مستقيم و عکس هاي تهيه شده از دوربين هاي تله اي نشان مي دهد بين 70 تا 100 قلاده از يوز آسيايي در زيستگاه هاي سراسر کشورباقيمانده باشد.
پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي که از سال 1380 با حمايت مالي UNDP و GEF آغاز به کار کرده است درفاز دوم تا سال 2012 تمديد شده است .


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
http://iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=6634
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آقای رییس!چرا ما را تعلیم ندادید؟

آقای رییس!چرا ما را تعلیم ندادید؟

پيغام محيط بان دنا به رييس سازمان محيط زيست:
آقای رییس!چرا ما را تعلیم ندادید؟
ایرن – محمد محمد پور: دکتر اسماعیل کهرم گفت:"من تاکنون دو بار با محیط بان دنا که به قصاص محکوم شده ملاقات داشته ام.در یکی از این ملاقاتها وی به من گفت که از قول من به رییس سازمان محیط زیست پیغام دهید که چرا به ما آموزش لازم را نداده اید؟اگر مختصر آموزشی داشتم این اقدام را مرتکب نمی شدم."



به گزارش خبرگزاری محیط زیست ایران،وی افزود:"اسعد تقی زاده همچنین به من گفت که در این 3 سال و 3 ماه نزدیک به 30 سال پیر شده ام و از کاری که کرده ام پشیمانم."
این کارشناس زبده محیط زیست که با ایرن گفت و گو می کرد،اظهار داشت:"متأسفانه محیط زیست آن طور که باید و شاید در مورد این پرونده اقدام نکرده است."
کهرم با تأکید بر اینکه در دفاع از محیط بان نباید مقتول و خانواده مقتول را زیر سوال برد،یادآور شد:"خانواده مقتول خانواده بسیار محترمی است.نباید به ایشان بی احترامی کرد.ماجرا آن طور که رسانه ها منعکس کرده اند،نیست."
وی ادامه داد:"تاکنون دو دادگاه محیط بان دنا را مقصر تشخیص داده است.اکنون تمام امید ما به بخشش خانواده مقتول است."
اسماعیل رضایی،پدر مجتبی رضایی با انتشار یک نامه سرگشاده،ماجرا را این گونه تشریح کرده است:" در تاریخ بیست و ششم مردادماه 87 ( نیمه شعبان روز تولد حضرت ولی عصر (عج) ) فرزند عزیزم که تنها 22 سال سن داشت ،با روحیه بسیجی علاقه زیادی به طبیعت و محیط زیست داشت و عاشق دیدن طبیعت بود و سالها آرزو می کرد که حیات وحش را ببیند و همراه با دوربین فیلمرداری و قمقمه آب و کتری و کوله پشتی لباس و آذوقه یک گردشگر به دنا می رود. نه اسلحه داشت نه چیز دیگر . اسلحه آن، دوربین فیلمبرداری و کتری کوچک و قمقمه آب بود. اما از بخت بد من، چند شکارچی در آن منطقه بنام «روستای کره» همراه او می شوند و دچار محیطبان ناآگاه و آموزش ندیده محیط زیست می شود و ... جناب آقای اسعد تقی زاده " در حالی که فرزند جوان من در منطقه خودش در کوه دنا دست هایش بالا بوده و این محیطبان ...بدون دلیل او را به گلوله می بندد که جای فرو رفتن گلوله و محل خروج آن از زیر کتف فرزند بنده دل هر فردی را به درد می آورد."



انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​

http://iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=6632
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خروج ببر از قرنطينه نياز به آزمايشات معتبر دارد

خروج ببر از قرنطينه نياز به آزمايشات معتبر دارد

پزشک معالج ببرماده سيبريايي:
خروج ببر از قرنطينه نياز به آزمايشات معتبر دارد
ايرن – محمد محمد پور:ببر ماده سيبريايي در اتاقک هايي که خارج از باغ وحش ارم ساخته شده،نگهداري مي شود.




به گزارش خبرگزاري محيط زيست ايران، پزشک معالج ببرماده سيبريايي گفت:"پس از آنکه علايم بيماري در اين ببر مشاهده شد آنرا به به اين اتاقک ها منتقل کرديم."
دکتر مسعودي در گفت وگو با ايرن مي افزايد:"اين منطقه خارج از باغ وحش ارم وکمي پايين تر از آن اما داخل مجموعه ارم است."
وي با بيان اينکه ببرماده از نظر باليني در شرايط مطلوبي به سر مي برد،گفت:"آزمايشات تکميلي با نظر دامپزشکي انجام مي شود."
دکتر مسعودي در پاسخ به اين سوال که تا چه زماني ببرماده در قرنطينه خواهد بود؟"گفت:"براي خارج کردن ببر ماده از قرنطينه نياز به مدارک معتبر از آزمايشگاه هاي معتبر است که متولي انجام اين کار نيز سازمان دامپزشکي است."


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​

http://iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=6670
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تالاب‌هاي پلدختر پذيراي بيش از 6000 پرنده مهاجر

تالاب‌هاي پلدختر پذيراي بيش از 6000 پرنده مهاجر

تالاب‌هاي پلدختر پذيراي بيش از 6000 پرنده مهاجر
ايرن: مدير حفاظت محيط زيست پلدختر از ورود پرندگان مهاجر به تالاب‌هاي اين شهرستان خبر داد.



به گزارش (ايسنا)، منطقه لرستان، سعيدي توضيح داد: با سرد شدن هواي مناطق شمالي سيبري و آغاز کوچ پرندگان مهاجر به مناطق گرمسير ايران، اين روزها تالاب‌هاي پلدختر پذيراي بيش از 6000 پرنده مهاجر بوده که در مسير کوچ اين تالابها فرود مي‌آيند.
سعيدي با بيان اين‌که تالاب‌هاي پلدختر در 10 تا 15 کيلومتري جنوب اين شهر واقع شده‌اند، افزود: اين پرندگان آبزي و کنار آبزي شامل عقاب ماهي‌ گير، سنقر تالابي، حواصيل خاکستري، اگرت، چنگر، کشيم بزرگ و کوچک، اردک سر حنايي، اردک ارده‌اي و غاز خاکستري هستند.
وي ادامه داد: پرندگان مهاجر در مسير کوچ خود از سرزمين‌هاي سرد شمالي به مناطق گرمسير ايران پس از استراحت و تقويت قواي جسماني در تالاب‌هاي پلدختر به مقصد آب‌هاي خوزستان پرواز مي‌کنند.
مدير محيط زيست پلدختر گفت: اين شهرستان 11 تالاب فصلي و دايمي با وسعت 15 هزار هکتار دارد که به واسطه وجود مواد غذايي غني، محيط آبي امني براي استراحت و حضور پرندگان مهاجر محسوب مي‌شود.
سعيدي تاکيد کرد: براي حفاظت از پرندگان، تالاب‌هاي شهرستان هم اکنون به عنوان منطقه شکار و صيد ممنوع اعلام شده است؛ چنانچه اين تالاب‌ها به منطقه حفاظت شده ارتقا يابند به واسطه نيروي انساني و امکاناتي که به منطقه تعلق مي‌گيرد حفاظت و حمايت از گونه‌هاي گياهي و جانوري موجود در آن در سطح بالاتري قرار مي‌گيرد.




انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​

http://iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=6669
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آغاز سرشماري آهو در استان خوزستان

آغاز سرشماري آهو در استان خوزستان

آغاز سرشماري آهو در استان خوزستان
ايرن – محمد محمد پور:سرشماري پاييزه آهو از امروز در خوزستان آغاز شد.




به گزارش خبرگزاري محيط زيست ايران،اين سرشماري به مدت 17 روز ادامه دارد و 11 منطقه تحت مديريت استان خوزستان را شامل مي شود.
در اين سرشماري که به دو روش جرگه اي و انتظامي با استفاده از انتظاري تجهيزات تصوير برداري و دوربين هاي پيشرفته انجام خواهد شد ، 12 کارشناس بومي حيات وحش حضور دارند.
سرشماري حيات وحش در استان هر ساله در دو نوبت پاييزه و زمستانه صورت مي گيرد که در پاييز از اوايل آبان تا اوايل آذر و در زمستان از اواخر دي تا اوايل بهمن است .
در اين سرشماري علاوه بر آهو،حيات وحش شاخص استان نظير گوزن زرد ايراني ، آهو، کل و بز، قوچ و ميش، روباه ، پلنگ ، خرس و ... نيز شمارش مي شوند.
پارک ملي دز، پارک ملي کرخه، منطقه حفاظت شده چهل پا، منطقه حفاظت شده ديمه، مناطق حفاظت شده ميشداغ و کرائي مهمترين مناطق تحت حفاظت محيط زيست استان خراسان به شمار مي آيند.
ديمه و ميشداغ جمعيت قابل توجه اي از آهو را در خود جاي داده اند.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن

http://iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=6667
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تکثير گور توران در خراسان

تکثير گور توران در خراسان

تکثير گور توران در خراسان
ايرن – محمد محمد پور: گونه نادر گور توران در خراسان تکثير مي شود.




به گزارش خبرگزاري محيط زيست ايران،با احداث سايت تکثير گور ايراني در خراسان،نسل اين گونه جانوري نادر در اين استان تکثير مي شود.
مديرکل محيط زيست استان سمنان با اعلام اين خبر افزود:"براي تکثير گور ايراني در خراسان،اين گونه در توران زنده گيري و به اين سايت منتقل شد."
حميد زهرابي افزود:"ايجاد مراکز احياي گور ايراني يکي از راه هاي پيشگيري از يکپارچگي ژنتيکي در اين گونه است."
وي که با خبرنگار ايرن گفت و گو مي کرد،افزود:"متأسفانه با مسدود شدن کريدورهاي مهاجرتي گور ايراني،خطر يکپارچگي ژنتيکي تهديدي جدي به شمار مي آيد که در درازمدت ممکن است آسيبي جبران ناپذير به اين گونه وارد سازد."
زهرابي با بيان اينکه در گذشته گوران فارس،اصفهان و سمنان با يکديگر ارتباط داشتند،خاطرنشان کرد:"با احداث بزرگراه ها زيستگاه ها حالت جزيره اي به خود پيدا کردند و ارتباط گوران با يکديگر قطع شد."
وي يادآور شد:"وسعت 4/1 ميليون هکتاري ذخيره گاه زيست کره توران نيازي به مهاجرت براي گور اين منطقه ايجاد نمي کند."
بر اساس تازه ترين سرشماري انجام شده در "توران" 169 رأس گور در اين منطقه زيست مي کنند.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن

http://iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=6665
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
رودخانه کارون نه خشک شده و نه خشک مي‌شود

رودخانه کارون نه خشک شده و نه خشک مي‌شود

رييس سازمان محيط زيست:
رودخانه کارون نه خشک شده و نه خشک مي‌شود
ايرن: رييس سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص مباحث مطرح شده در مورد رودخانه کارون و خشکي آن گفت: رودخانه کارون نه خشک شده و نه خشک مي‌شود و حداقل نياز آبي اين رودخانه توسط وزارت تامين مي‌شود.



مهندس محمد جواد محمدي‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: وزارت نيرو وظيفه مديريت منابع آب کشور را بر عهده دارد و در واقع نياز شرب مناطق مختلف کشور را تامين مي‌کند و در مورد انتقال آب رودخانه کارون به نقاط ديگر اين امر با فرض اين است که حق‌آبه کارون حتما تامين شود.

وي با بيان اينکه وزارت نيرو طرح جامع مديريت آب حوضه آبريز کارون را مطالعه کرده و بر اساس اين مطالعات بخشي از آب آن به ديگر حوضه‌ها منتقل مي‌شود، گفت: بخش عمده آب در آن حوضه از طريق سدها مديريت مي‌شود و حق‌آبه کارون تامين مي‌شود.

وي ادامه داد: آنچه که باعث نگراني است ورود فاضلاب‌ها و برخي از پساب‌هاي صنعتي و کشاورزي است که وارد اين رودخانه مي‌شود و در دور سوم سفر استاني هيات دولت به خوزستان تصميمات خوبي در اين زمينه گرفته شد و در جلسه شوراي حفاظت کيفي رودخانه کارون که چند روز قبل نيز در آن شرکت کردم به طور مفصل در اين ارتباط تصميمات اميدوارکننده‌اي گرفته شد.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست در پايان تاکيد کرد: حداقل نياز آبي رودخانه کارون توسط وزارت نيرو تامين مي‌شود و آنچه که موجب نگراني است ورود پساب‌ها و فاضلاب‌ها است که اين مشکل نيز يکي پس از ديگري حل خواهد شد.



انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن




http://iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=6678
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مشاهده گونه‌ نادر گربه کاراکال در ایلام
گربه کاراکل از گربه‌سان وحشی قلمرو طلب و تکرو است که مانند پلنگ پس از شکار طعمه‌ خود را بالای درخت می‌برد


معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام با اعلام این خبرگفت: این نوع گربه نادر به تازگی در یکی از ارتفاع های رشته کبیرکوه ایلام از با دوربین های مجهز تله مشاهده و از آن عکسبرداری شده است.

وی ادامه داد: این نوع گربه وحشی از خانواده گربه‌سان وحشی محسوب می شود که بیشتر در مناطق بیابانی و نیمه بیابانی زندگی می کند.

او اظهار داشت: خاستگاه این گربه‌سان وحشی کمیاب در ایران مناطق کویری مانند قلمرو طبیعی اطراف اصفهان و سیستان و بلوچستان و با پراکنش کمتر در قلمرو کوهستانی کشور است.

ابدالی ادامه داد: گونه کمیاب گربه وحشی کاراکل علاوه بر قاره آفریقا در برخی کشورهای حوزه خلیج فارس زندگی می‌کند.

گربه کاراکل از گربه‌سان وحشی قلمرو طلب و تکرو است که مانند پلنگ پس از شکار طعمه‌ خود را بالای درخت می‌برد.

معاون محیط زیست طبیعی ایلام افزود: یکی از مهمترین ویژگی های کاراکال شکار پرندگان هنگام پرواز است که این گربه نشان داده در چشم به هم زدنی قادر است طعمه خود را در ارتفاع هم به دام اندازد.


منبع: ایرن
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
گزارش تصویری / انباشت زباله در جنگل مجاور پارک ملی بوجاق
رشت - خبرگزاری مهر : دفع غیر اصولی زباله های شهری در مجاور پارک ملی بوجاق واقع در کیاشهر محیط زیست این منطقه را در معرض تخریب قرار داده است.









 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
واگذاری اراضی کلاه قاضی در غیاب رییس سازمان محیط زیست

واگذاری اراضی کلاه قاضی در غیاب رییس سازمان محیط زیست

مدير کل محيط زيست اصفهان در گفت و گو با ايرن فاش کرد:
واگذاری اراضی کلاه قاضی در غیاب رییس سازمان محیط زیست



ایرن- محمد محمد پور:مدیرکل محیط زیست استان اصفهان گفت:"در جلسه ای که واگذاری 870 هکتار از اراضی کلاه قاضی در اختیاریک شرکت شهرسازی قرار گرفت،رییس سازمان محیط زیست غایب بود."

به گزارش خبرگزاری محیط زیست ایران،لاهیجان زاده افزود:"در جلسه ای که رییس محترم سازمان محیط زیست غایب بود،واگذاری 870 هکتار از اراضی کلاه قاضی برای توسعه شهر جدید بهارستان مصوب و ابلاغ شد که بعد مورد اعتراض ما قرار گرفت. توافق ما با وزارت راه و شهرسازی در منطقه کلاه قاضی،همان 260 هکتار است نه 870 هکتار."
وی که با خبرنگار ایرن گفت و گو می کرد،ادامه داد:"آن 260 هکتار به علت عبور خط لوله گاز و احداث فرودگاه ارزش زیستگاهی چندانی ندارد اما 2 هزار هکتاری که در اختیار ما قرار گرفته بخشی از منطقه بکر کلاه قاضی است که حدود 10 سال پیش در اختیار شرکت عمران بهارستان قرار گرفته بود."
لاهیجان زاده با تأکید بر اینکه سازمان محیط زیست پیگیر ماجرا است،اظهار داشت:"حفاظت از کلاه قاضی مسأله ای است که به هیچ وجه از آن کوتاه نمی آییم."
کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت اخیرا با واگذاری 870 هکتار از اراضی پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی در استان اصفهان به منظور توسعه شهر جدید بهارستان موافقت کرده است. ‏
این در حالی است که بر اساس ماده 8 آیین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست هر گونه دخل و تصرف در پارکهای ملی ممنوع و غیر قانونی اعلام شده است و مرتکبین بر اساس ماده 690 قانون مجازات اسلامی باید به مجازات یک ماه تا یک سال حبس محکوم شوند. ‏



انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تمایل شکارچیان خارجی به شکار کل و بز بیشتر از آهو است

تمایل شکارچیان خارجی به شکار کل و بز بیشتر از آهو است

تمایل شکارچیان خارجی به شکار کل و بز بیشتر از آهو است
ایرن – محمد محمد پور:کل و بزگونه محبوب شکارچیان خارجی برای شکار است.



به گزارش خبرگزاری محیط زیست ایران،ماون محیط طبیعی محیط زیست خراسان رضوی با بیان این مطلب گفت:"شکارچیان خارجی که به ایران می آیند بیشتر طالب شکار کل و بز هستند."
تقی پور با رد تمایل شدید آنان به شکار آهو،افزود:"کل و بز را راحت تر می شود شکار کرد اما برای شکار آهو باید زحمت بیشتری کشید.از این رو تقاضای بیشتری برای شکار کل و بز وجود دارد."
گفتنی است صدور پروانه شکار آهو برای شکارچیان خارجی،5 هزار دلار هزینه دارد.
این در حالی است که هزینه شکار کل و بز کمتر است.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​

 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جمعیت یوز در یزد؛حداقل 31،حداکثر 50قلاده

جمعیت یوز در یزد؛حداقل 31،حداکثر 50قلاده

جمعیت یوز در یزد؛حداقل 31،حداکثر 50قلاده
ایرن – محمد محمد پور:معاون محیط طبیعی محیط زیست استان یزد گفت:"برآورد ما از جمعیت یوز در زیستگاه های استان بین 31 تا 50 قلاده است."


به گزارش خبرگزاری محیط زیست ایران،اکبری با اعلام این خبر افزود:"درنایبندان و دره انجیرکه دو زیستگاه مهم یوز در استان یزدبه شمار می آیند،برآورد ما وجود حداقل 31 و حداکثر50 قلاده یوز است."
وی با بیان اینکه هفته گذشته در نایبندان مشاهده و ثبت تصاویر مربوط یوز گزارش شده،گفت:"خوشبختانه گزارش مشاهدات یوز به طور مرتب به دست ما می رسد که مایه خوشوقتی است."
اکبری در گفت و گو با ایرن اظهار داشت:"استان یزد بیشترین جمعیت یوز را در خود جای داده است."
یوز ایرانی یک گونه به شدت در معرض انقراض است که بین 70 تا 120 قلاده از آن در زیستگاه های کشور وجود دارد.


انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن​



 

Similar threads

بالا