اخبار و تازه های منابع طبیعی و محیط زیست

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
«دولت محیط زیست» جلوی انتقال آب غیرقانونی به رفسنجان را بگیرد

«دولت محیط زیست» جلوی انتقال آب غیرقانونی به رفسنجان را بگیرد

«دولت محیط زیست» جلوی انتقال آب غیرقانونی به رفسنجان را بگیرد




شرکت عمران رفسنجان بدون اخذ موافقت‌ها و مجوزهای لازم، با تجهیز کارگاه ساخت سد برای انتقال آب از چهارمحال و بختیاری به رفسنجان اقدام کرده و اعتراض فعالان زیست محیطی کشور را برانگیخته است.

خبرگزاری مهر
، گروه جامعه – مسعود بُربُر:

شرکت عمران رفسنجان با نادیده گرفتن قوانین و بدون انجام مراحل ارزیابی زیست‌محیطی و اخذ موافقت‌ها و مجوزهای لازم، وارد شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری شده و با شروع تجهیز کارگاه احداث سد، درصدد است سالانه میزان ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از رودخانه ونک و سرشاخه‌های کارون به دشت رفسنجان انتقال دهد. ده‌ها تشکل زیست محیطی از سراسر کشور در نامه‌ای به رئیس جمهوری که رونوشت آن برای وزیر نیرو و رئیس سازمان محیط زیست هم ارسال شده اعتراض خود به این موضوع اعلام کرده‌اند. این فعالان معتقدند خشک‌سالی‌های پی‌درپی سال‌های اخیر، سدسازی‌های بی‌رویه و پروژه‌های انتقال آب بین حوضه‌ای از سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی، آورد این رودخانه را به‌شدت کاهش داده و پساب‌های کشاورزی و صنعتی و خانگی، تنها رودخانه‌ی قابل کشتیرانی در ایران را به فاضلابی بزرگ تبدیل کرده است.

«محیط زیست» شعار انتخاباتی دولت یازدهم بود.

یک کارشناس منابع طبیعی در این باره به خبرنگار مهر می‌گوید:
بدون شک یکی از شاخص‌های مردم و به خصوص فعالان و دغدغه‌مندان محیط‌زیست در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، شعارها و برنامه‌های محیط‌زیستی انتخاباتی آقای روحانی در این دوره ریاست جمهوری بود. هومان خاکپور با یادآوری اینکه حسن روحانی دولت خود را دولتی محیط‌زیستی نامیده بود تصریح می‌کند: شوربختانه اتفاقاتی که در حوزه محیط‌زیست به خصوص در حوزه سدسازی و پروژه‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون بزرگ و دیار زاگرس در حال رخ دادن است ما را سخت نگران کرده است. این فعال محیط زیست با بیان اینکه «هنوز سایه سیاه و نگران‌کننده پروژه‌های انتقال آب گلاب و بهشت‌آباد و سبزکوه و ... بر سر طبیعت و منابع آبی فاجعه‌بار این دیار گسترده است» هشدار می‌دهد: ناباورانه خبرهای نگران‌کننده‌تری از کلید خوردن پروژه انتقال آب دیگری برای نجات بخشی دشت رفسنجان به گوش می‌رسد.

ظرفیت سدها بیش از آورد کارون است.

در نامه‌ای که امضای شبکه‌تشکل‌های‌محیط‌زیستی‌ ۱۲ استان پای آن به چشم می‌خورد در این باره آمده است:
در روزهای اخیر شاهد آغاز تجهیز کارگاه انتقال آب بین حوضه‌ای دیگری از سرشاخه‌های کارون در چهارمحال و بختیاری هستیم. سد و انتقال آب از رودخانه ونک در چهارمحال و بختیاری به دشت رفسنجان، پروژه‌ای غیرکارشناسی و فاقد مجوزهای قانونی ارزیابی اثرات زیست‌محیطی است که برخلاف رویکردها و دیدگاه‌های کارشناسانه و دوراندیشانه دولت تدبیر و امید، قرار است سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب را منتقل کرده و شتاب روند نابودی کارون بزرگ را شدت بخشد. نویسندگان این نامه درباره وضعیت کنونی رودخانه کارون توضیح داده‌اند:
در حال حاضر ظرفیت ذخیره و نگهداری سدهای موجود بر روی کارون برابر ۱۴ میلیارد مترمکعب است که در شرایط نرمال می‌توانند بیش از تمامی آورد رودخانه را ذخیره کنند. در شرایط خشک‌سالی حاضر، میانگین آب ذخیره‌شده در این سدها حدود ۱۱ میلیارد مترمکعب است که تولید برق آن‌ها به‌شدت کاهش پیداکرده است و تلخ‌تر آنکه در چنین شرایطی، آب جریان داشته در رودخانه به کمتر از یک‌سوم حق‌آبه زیستی (دبی پایه) آن کاهش پیدا کرده است. به گفته این فعالان اگر سدها و پروژه‌های انتقال آب در دست اجرا مانند خرسان ۳ و بهشت‌آباد و حدود ۲۰ سد مطالعه شده را هم به این سیاهه اضافه کنیم، ابعاد فاجعه‌بار نابودی کامل کارون عیان‌تر خواهد شد.

دولت، پروژه غیرقانونی را متوقف کند.

پروژه سد و انتقال آب ونک نه برای تأمین آب شرب، بلکه صرفاً با توجیه تعادل بخشی دشت رفسنجان و به کام بخش کشاورزی و با سرمایه‌گذاری شرکت عمران رفسنجان کلید خورده است. نویسندگان این نامه معتقدند که این پروژه در صورت اجرایی شدن، نه‌تنها منجر به خسارت‌های زیست‌محیطی گسترده در حوضه آبخیز کارون بزرگ خواهد شد بلکه سبب بروز نارضایتی‌های اجتماعی، ناامیدی فعالان و دوستداران محیط‌زیست و کاهش اعتماد اهالی کارون بزرگ به‌عنوان سرمایه‌های اجتماعی به شعارها و برنامه‌های دولت یازدهم خواهد شد. فعالان محیط زیست در نامه خود به روحانی از او خواسته‌اند اجرای این پروژه انتقال آب در سرشاخه‌های کارون را به لحاظ خسارت‌های زیست‌محیطی و اجتماعی ناشی از اجرای آن و غیرقانونی بودن آن به لحاظ نداشتن مجوزهای قانونی ارزیابی اثرات زیست‌محیطی و اجتماعی، متوقف کند.

اکنون باید دید دولتی که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته با شعار محیط زیست بر سر کار آمد و اکنون فهرستی از ۱۰۴۱ سد غیرمرزی روی درگاه اینترنتی وزارت نیرو پیش چشم بازدیدکنندگان گذاشته است، وقعی به اثرات مخرب این پروژه غیرقانونی بر چندین استان کشور خواهد نهاد یا حال و روز کارون بزرگ که از سرشاخه‌های زردکوه بختیاری و دنا سرچشمه گرفته و نخستین خاستگاه‌ تمدن بشری را در دیار خوزستان به وجود آورده است، از این نیز اندوهناک‌تر و تلخ‌تر خواهد شد.
 

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایران سیل خیزتر می شود

ایران سیل خیزتر می شود

صفحه 6 روزنامه سبزینه ؛
28 اردیبهشت 1395


 

پیوست ها

  • photo_2016-05-17_15-26-44.jpg
    photo_2016-05-17_15-26-44.jpg
    45.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
پدر علم کویر شناسی ایران:
ریزگردها با ریگ پاشی مهار می‌شود

فرهنگی و هنری 14:49:48
1395/02/27952-10194-5 كد خبر


کردوانی در ایلام گفت: استان ایلام یکی از استثنایی‌ترین استان‌های کشور است که رسانه‌ها باید بیشتر در معرفی ذخایر و ظرفیت‌های آن تلاش کنند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، پروفسور «پرویز کردوانی» در مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره فرامرزی مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در استان ایلام، اظهار کرد: من 87 سال سن دارم و هر هفته به یک استان سر می‌زنم. یکی از سفرهای خوبم این بوده که امروز به استان ایلام آمده‌ام و دیدم که استان‌های هم‌مرز ایران و عراق در این منطقه بسیار غنی هستند .

وی با تاکید بر اینکه مرکز کشور به استان ایلام احتیاج دارد نه ایلام به مرکز، افزود: استان ایلام یکی از استثنایی‌ترین استان کشور در زمینه منابع گاز، نفت، خاک، هوا و آب است که ضروری بوده رسانه‌ها در مورد استان ایلام بیشتر اطلاع‌رسانی کنند.

کردوانی ادامه داد: من هر هفته در شبکه هفت که میلیون‌ها بیننده دارد برنامه دارم و از این به بعد به‌ طور ویژه به ایلام می‌پردازم و الان نیز خوشحالم که دانشمندان ایرانی و عراقی در این جمع دوستانه کنار هم نشسته‌اند تا مشکلات دو کشور را برطرف کنند.

پدر علم کویر شناسی ایران با بیان اینکه امروز، عصر رسانه و مطبوعات است و باید امکانات و تجهیزات لازم در اختیار رسانه قرار گیرد تا بتواند به ‌خوبی کار کنند، ادامه داد: ایلام دارای توانمندی‌های زیادی است اما کسی از آنها خبر ندارد لذا رسانه‌ها باید بیشتر به این استان توجه کنند و از همه مهم‌تر اینکه مردم ایلام مهمان‌نواز و با اخلاق هستند و مستندسازان باید به این استان توجه داشته و از مناظر‌ زیبای آن مستندسازی کنند، ایلام همه ‌چیز دارد و می‌تواند با عراق تعامل خوبی داشته باشد.

کردوانی با اشاره به اینکه مهم‌ترین بحث در حال حاضر بحث ریزگردها بوده که دامن‌گیر عراق و ایران شده است، گفت: ریزگردها بسیار خطرناک هستند که به دلایل مختلف فضای هوا را آلوده می‌کنند و در این راستا زمین‌های که چند سال است کاشت نشده‌اند، کانون ریزگرد هستند.

وی با تاکید بر اینکه پایین رفتن سطح آب‌های زیر زمینی از دیگر علل بروز پدیده ریزگردهاست، اضافه کرد: دیگر برای مبارزه با ریزگردها جنگل‌کاری جواب نمی‌دهد، چون سطح آب زیرزمینی پایین رفته است و فقط خوزستان می‌تواند برای مبارزه با ریزگردها جنگل‌کاری کند.

کردوانی با اشاره به اینکه در ایران سال‌هاست بیابان‌زایی پیشرفتی ندارد و اما بیابان‌های جدید در حال شکل‌گیری است، خاطرنشان کرد: ریزرگردها، آسیب‌های زیادی به محیط‌ زیست وارد کرده‌اند و جنگل‌کاری دیگر برای مبارزه با ریزگرد جواب نمی‌دهد و نباید فراموش کرد که پاشیدن مالچ نفتی نیز 11 عیب دارد.

وی با بیان اینکه شن‌پاشی بیابان‌های عراق برای جلوگیری از شکل‌گیری زیرگرد تأثیرگذار است، گفت: دریاچه ارومیه به ‌هیچ ‌وجه احیا نمی‌شود و دلیل آن ‌هم حفر چاه‌های بسیار زیاد اطراف آن بوده است.

کردوانی درمان ریزگردها را پاشیدن ریگ بر روی کانون‌های ریزگرد و بیابان‌ها دانست و گفت: ریگ‌پاشی درمان اصلی ریزگرد بشمار می‌آید، با پاشیدن ریگ می‌توان درخت هم کاشت و یک‌بار برای همیشه درد ریزگرد را درمان کرد اما پاشیدن مالچ علاوه بر داشتن معایبی، چند سال یک‌بار هم باید صورت گیرد، اما برای تثبیت شن‌های روان باید مالچ رسی ریخته شود.

پدر علم کویرشناسی ایران در پایان اضافه کرد: اگر جنگل خشک شود، تمام رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و سراب‌ها خشک می‌شوند. فکر نکنید امسال بارندگی خوب بوده دیگر مشکل آب حل ‌شده است. نه، در استان‌های قم، اصفهان و دیگر استان‌ها خشک‌سالی خواهد بود.
 

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
تالاب هشیلان در پیچ و خم عضویت در کنوانسیون رامسر - کارشناس تالاب‌های اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه گفت: تلاش برای عضویت تالاب هشیلان در کنوانسیون بین‌المللی رامسر هنوز ادامه دارد.

جمال رحمانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، در خصوص آخرین وضعیت پیوستن تالاب هشیلان به کنوانسیون جهانی رامسر، گفت: تلاش برای این کار از سال 90 آغاز شده و هنوز ادامه دارد. وی با اشاره به برخی شرایط و ویژگی‌ها که برای پیوستن تالاب هشیلان به کنوانسیون جهانی رامسر باید رعایت شود، اظهار کرد: برخی از این شرایط در تالاب هشیلان وجود دارد و برخی را نیز باید ایجاد کنیم که در حال انجام است.
رحمانی تعیین محدوده تالاب را از مهمترین شروط پیوستن به کنوانسیون رامسر دانست و تاکید کرد: در همین راستا کار میله‌گذاری محدوده تالاب را آغاز کره‎ایم که تاکنون بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی میله‌گذاری را کاری بسیار دشوار و زمان‌بر خواند و ادامه داد: با وجود این همه مالک در حاشیه تالاب، بسیار دشوار بود که میله گذاری را انجام دهیم. کارشناس تالاب‌های اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه همچنین از تشکیل 22 فقره پرونده تصرف اراضی تالاب خبر داد و عنوان کرد: تاکنون 15 پرونده به نتیجه رسیده و خلع ید شده و هفت پرونده نیز در دست انجام است. رحمانی اظهار کرد: خرید زمین‌های حاشیه تالاب نیازمند همکاری دفتر زیستگاه‌ها و تالاب‌های سازمان محیط زیست است که مکاتبات لازم را در این خصوص انجام داده‌ایم. وی در ادامه تکمیل سایت پرنده‌نگری تالاب هشیلان را نیز از دیگر برنامه‌ها برای پیوستن این تالاب به کنوانسیون رامسر دانست و از پیشرفت فیزیکی 80 درصد این سایت خبر داد که برای تکمیل نیازمند اعتبار است. کارشناس تالاب‌های اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه معتقد است، در صورت تامین اعتبار و تکمیل میله گذاری، خلع ید اراضی و افتتاح سایت پرنده نگری تالاب، دیگر مشکلی برای ثبت تالاب هشیلان در کنوانسیون بین المللی رامسر وجود ندارد. به گفته این کارشناس، از دیگر شروطی که برای پیوستن تالاب هشیلان به کنوانسیون جهانی رامسر وجود دارد این است که جمعیت پرنده‌های این تالاب به 20 هزار قطعه برسد که خوشبختانه هشیلان این ویژگی را دارد و فقط حدود هزار قطعه اردک سر سبز بومی تالاب هستند و سالانه چندین هزار پرنده مهاجر به تالاب هشیلان می‌آیند. رحمانی تصریح کرد: به علاوه تالاب باید یک گونه بومی که نماد منطقه باشد نیز داشته باشد که تالاب هشیلان " سگ ماهی کیابی" را دارد. وی از تالاب هشیلان به عنوان تالابی منحصر به فرد یاد کرد که 450 هکتار وسعت دارد و زنجیره غذایی در آن تکمیل است. کارشناس تالاب‌های اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به کنوانسیون جهانی رامسر داشت که در سال 1971 تاسیس شد و 160 کشور با 1220 تالاب عضو آن هستند. به گفته رحمانی، از کشور ایران هم 22 تالاب در این کنوانسیون عضو است که از این تعداد شش تالاب در لیست قرمز قرار دارند.
 

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
95/3/1

95/3/1

ششمین «یوز» قربانی جاده تهران - مشهد
مدیر طرح حفاظت از یوز آسیایی: وزارت راه اجازه نصب تابلوهای هشداردهنده در بین تابلوهای ترافیکی جاده را نمی‌دهد

روزنامه ایران :8 مرداد 1389- ساعت هنوز به 10 شب نرسیده که مرگ دو توله یوز در هنگام عبور از جاده در محور شاهرود – سبزوار در شمال پارک ملی توران، در 8 کیلومتری غرب روستای عباس آباد توسط پلیس راه به محیط بانان گزارش داده شد. 24 ساعت بعد یوز مادر که در جست‌وجوی توله‌هایش بود درهمین محل کشته شد. با حذف این سه یوز از جمعیت 50تایی یوز ایرانی بار دیگر همه نگاه‌ها به سمت یوز ایران متمرکز شد و موضوع نصب تابلو در کنار جاده‌های عبوری حاشیه زیستگاه‌های این جانور کمیاب مطرح شد.

26 آذر 1393 – هیچ تابلوی هشدار دهند‌ه‌ای نصب نشد تا حادثه بار دیگر تکرار شود. این بار یک یوز ماده درست در همین محور کشته شد و از آنجا که به نظر می‌رسید یوز کشته شده دارای توله باشد تلاش شبانه روزی محیط‌بانان برای ممانعت از ورود توله‌ها به جاده بار دیگر آغاز شد. اما تا دوشب بعد از واقعه هیچ توله‌ای به نزدیکی جاده نیامد تا اینکه در واپسین ساعات یکشنبه شب 30 آذر ماه، توله نابالغ در جست‌و‌جوی مادر گمشده وارد جاده شده و در اثر برخورد با خودروهای عبوری کشته می‌شود. تکرار فاجعه و حذف دو یوز دیگر منجر به تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای رسیدگی و پیشگیری مجدد این واقعه با حضور نمایندگان وزارت راه و شهرسازی و سازمان محیط زیست شد. اما با فروکش کردن تب یوز دوباره همه چیز فراموش شد و محیط زیست تنها ماند!

چهارشنبه 22 اردیبهشت 1395- تابلو نصب شد اما در جای خود نصب نشد! و فاجعه برای سومین بار تکرار شد. جاده مرگبار تهران - مشهد در شمال پارک ملی توران برای سومین بار مرگ یوزپلنگ دیگری را رقم زد.

یک ماده یوز دیگر که ششمین قربانی این جاده در 6 سال اخیر بود کشته شد تا بار دیگر این پرسش مطرح شود که چند یوز دیگر باید در این جاده و جاده‌های مشابه کشته شوند تا تدابیری جدی برای جلوگیری از مرگ آخرین بازمانده‌های یوز ایران اتخاذ شود؟ محیط‌بانان پارک ملی توران که گویی این بار، تجربه‌ای گرانقدر کسب کرده و از یاری مسئولان وزارت راه و سازمان حفاظت محیط زیست ناامید شده بودند، گشتزنی پیرامون جاده را تا چندین شب متوالی بعد از واقعه همچنان ادامه دادند تا مانع ورود توله این ماده یوز به داخل جاده شوند.

تا 5 روز متوالی توله 10 ماهه این یوز، بارها و بارها توسط محیط‌بانان در محل دیده و عکسبرداری شد اما محیط‌بانان با جمع‌آوری لاستیک‌های مستعمل خودروهای سنگین و آتش زدن لاستیک‌ها در شب در نزدیکی محل واقعه، مانع از ورود آن به داخل جاده شدند تا شاید به فاجعه کشتار یوزهای ایرانی در جاده مرگبار سبزوار -شاهرود پایان دهند.

اصلی‌ترین عامل مرگ یوزهای ایران

در کمتر از دو سال گذشته، چهار یوز کمیاب ایران یا در جاده‌ها کشته شده یا در اثر ضربات چوب و چماق مردم محلی از بین رفته‌اند. هومن جوکار مدیر طرح حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در گفت‌و‌گو با «ایران» مرگ 4 یوز در دوسال گذشته که سه تای آن در جاده شمالی پارک ملی توران کشته شده‌اند را فاجعه عنوان می‌کند و می‌گوید: تلفات جاده‌ای در حال حاضر مهم‌ترین عامل مرگ یوزپلنگ‌های ایران محسوب می‌شود اما تأسف آور است که با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته توسط سازمان حفاظت محیط زیست و با اینکه تقریباً همه افکار عمومی متوجه بحرانی بودن شرایط یوزهای ایران در سال‌های اخیر شده باز هم همه نگاه‌ها به سمت سازمان است و همه منتظرند سازمان محیط زیست با این بودجه‌های حداقلی معجزه کند.

مرتضی اسلامی، مدیر انجمن یوزپلنگ ایرانی هم به «ایران» می‌گوید: از سال 1380 تاکنون 26 یوز در اثر عوامل انسانی در کشور کشته شده‌اند که از این تعداد 15 یوز فقط از سال 1383 در اثر برخورد با خودروهای عبوری تلف شده‌اند. بدین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت رقمی معادل 57 درصد تلفات یوزها فقط به دلیل جاده‌ها بوده است .

جاده تهران - مشهد حدفاصل شاهرود تا سبزوار و جاده یزد - بندر عباس حدفاصل مهریز و انار دو مورد از داغ‌ترین نقاط حادثه‌خیز برای یوزها در کشوراست. این دو جاده به تنهایی 11 یوزپلنگ ایرانی را در 12 سال گذشته به کام مرگ کشانده اما هنوز هم ایجاد محدودیت‌های ترافیکی در این جاده‌ها تحقق نیافته است. جوکار درباره دلایل بی‌توجهی مسئولان نسبت به نصب تابلوهای ترافیکی در اطراف جاده مزبور به «ایران» می‌گوید: بعد از واقعه دوم، حدود 20 تا 25 تابلو در این محور نصب شد که به راننده‌های عبوری هشدار می‌داد اینجا محدوده عبور یوز ایرانی است و احتیاط کنند منتها ما در نظر داشتیم این تابلوها در کنار جاده نصب شود تا دید مناسبی برای راننده‌ها داشته باشد ولی وزارت راه قبول نکرد و نهایتاً تابلوها با یک فاصله 9-8 متری از جاده نصب شد چون به تعبیر آنها این تابلوها نمی‌تواند به عنوان تابلوهای ترافیکی در کنار جاده قرار بگیرد.

به همین دلیل عملاً امکان مشاهده تابلوها بویژه در شب برای راننده‌ها مقدور نیست و هیچ کس متوجه نمی‌شود که اینجا باید احتیاط کند. او می‌افزاید: از سوی دیگر بعد از واقعه دوم که در جامعه کمی ایجاد حساسیت شد، ما از وزارت راه خواستیم که فکری به حال نقاط حادثه خیز این جاده کند و پیشنهاد‌های خودمان را هم ارائه کردیم ولی آنها اصلاً قبول نداشتند این مناطق نقاط حادثه خیز است و نقاط حادثه خیز انسانی را که هیچ تطابقی با نقاط حادثه خیز جانوران ندارد ملاک می‌دانستند و اینجا بود که به فکر افتادیم مطالعه‌ای را برای شناسایی دقیق نقاط حادثه خیز و تعیین شاخص‌های حادثه خیزی جاده تدارک ببینیم.

آیا نقاط حادثه خیز جاده‌ای برای انسان و حیوان یکسان است؟

جوکار می‌افزاید: اخیراً یکی از دانشجویان مقطع دکترای محیط زیست عنوان تز دکترای خود را روی اکولوژی جاده‌ها انتخاب کرده که به همین منظور قراردادی را با او امضا کردیم تا در این محور نیز این مطالعه را برای ما انجام دهد. بر اساس مطالعه آقای علیرضا محمدی، حدود 12 کیلومتر از جاده سبزوار -شاهرود به عنوان محدوده حادثه خیز برای یوز ایرانی مشخص شد و تمامی نقشه‌های مربوطه، مسیرهای عبوری یوزها بین میاندشت و توران و... مشخص شد همچنین برای ما سؤال بود که اساساً چه عاملی باعث تردد یوزها بین این دو منطقه می‌شود که البته هنوز هم به نتیجه دقیقی نرسیدیم ابتدا فکر می‌کردیم شاید مسأله ورود دام در منطقه باعث می‌شود تا این جانور از یک منطقه به منطقه دیگر برود اما الان که از 15 فروردین دامی در هر دو منطقه نیست باز هم یوز ماده و توله‌اش قصد عبور از جاده را داشته تا از میاندشت وارد توران شوند.

خسارت بیمه یوز صرف چه اموری می‌شود؟

دو سال قبل و در پی شدت گرفتن نگرانی‌ها نسبت به دخالت انسانی در مرگ یوزپلنگ‌های ایرانی، شرکت بیمه دانا داوطلبانه قراردادی را با مسئولان طرح حفاظت از یوز آسیایی و دفتر برنامه عمران ملل متحد که حامی مالی این طرح محسوب می‌شود به امضا رساند. به موجب این قرارداد تمامی یوزپلنگ‌های ایرانی در برابر عوامل انسانی بیمه شدند و مقرر شد چنانچه یوزپلنگی در اثر دخالت انسانی از بین رفت مبلغ 50 میلیون تومان به ازای هر یوز به صندوق مشترکی که به همین منظور در محل دفتر سازمان ملل در تهران ایجاد شده بود، واریز شود.


هومن جوکار، در این باره به «ایران» می‌گوید: برای دو یوزپلنگی که دو سال قبل در جاده کشته شدند و یوزی که بهمن ماه سال گذشته در اثر ضربات یک جسم سخت بر سر کشته شده بود تاکنون شرکت بیمه، 150 میلیون تومان به حساب این صندوق واریز کرده است و این پول قرار بود برای تأمین هزینه‌های مرتبط با زیستگاههای این جانور نیز هزینه شود.

چرا تابلوهای ترافیکی یوز اثر بازدارندگی نداشتند؟

مدیر طرح حفاظت از یوز آسیایی می‌افزاید: امروز به این نتیجه رسیدیم که تابلوهای نصب شده در این محور به هیچ وجه اثر بازدارندگی نداشتند، دلیل‌اش هم این است که هم طراحی مناسبی نداشتند و هم در جای درستی در کنار جاده نصب نشدند و اصلاً در شب امکان دیده شدن‌شان توسط راننده‌ها وجود ندارد. با این حال من معتقدم حتی اگر همین تابلوهای قدیمی با همین گرافیک ضعیفش در مسیر جاده نصب می‌شد تا حد زیادی می‌توانست اثر بازدارندگی داشته باشد.

اما متأسفانه تا به امروز طرح نصب تابلوها یک طرح شکست خورده محسوب می‌شود. این کارشناس حیات وحش و مدیر طرح حفاظت از یوز آسیایی درباره ایجاد موانع ترافیکی در مسیر 12 کیلومتری حادثه خیز جاده شمال - توران می‌افزاید: این جاده یک جاده ترانزیتی و پرتردد است و حتی دوبرابر ترافیک داخلی، مسیر تردد راننده‌های ترک و تاجیک است بنابراین امکان ایجاد موانع فیزیکی در این مسیر برای کاهش سرعت خودروها وجود ندارد ولی پیشنهادهایی برای جلسه هفته آینده داریم که امیدواریم مسئولان راه و ترابری استان و پلیس راهور نهایت همکاری را داشته باشند. نخست اینکه در ابتدا و انتهای این محدوده 12 کیلومتری یک دروازه ورودی و طاقی ایجاد و نصب کنیم که با نصب تابلو، راننده متوجه شود که اینجا محدوده خطر است و با مشاهده تابلوهای حداکثر سرعت 60 کیلومتر، سرعتش را پایین آورده تا در صورت مواجه شدن با حیوان بتواند خودرو را کنترل کرده و از تصادف جلوگیری کند.

او درباره نصب فنس اطراف این محدوده می‌گوید: نمی‌توان محدوده‌ای را که کریدور و محل عبور یوزها بین دو منطقه برای تبادل جمعیت و ژن‌ها است با فنس محدود کرد اما می‌توان از 34 مسیر آبگذر‌های زیر جاده استفاده کرد و آنها را به شکل زیرگذر بازسازی کرد تا برای عبور یوزها مناسب باشد ضمن اینکه همین هم با مشکلاتی مواجه است چون در برخی مناطق بین مسیر رفت و برگشت جاده فاصله زیادی وجود دارد و حتی اگر یوز از زیرگذر عبور کند باز هم از جاده مقابل مورد تهدید قرار می‌گیرد و باید مجدداً از جاده عبور کند و اینجاست که گزینه روگذر را هم مطرح کردیم که البته هزینه بر است.

هشدار اتحادیه جهانی حفاظت در مورد تلفات یوزهای ایرانی

«ارس برایتن موزر» رئیس گروه گربه سانان اتحادیه جهانی حفاظت که چند سال قبل به ایران سفر کرده بود درباره تلفات جاده‌ای یوزهای ایران گفته بود: در چنین مواردی باید جمعیت‌ها را به گونه‌ای قوی مدیریت کنیم که خودش بتواند از دست رفتن افراد جمعیت را جبران کند و دیگر اینکه جاده‌ها را طوری طراحی کنیم که میزان تلفات به حداقل برسد و شرایط ترافیکی خاصی را برایش قائل شویم و مردم را آگاه کنیم یا محدودیت سرعت بگذاریم تا مرگ و میر یوزپلنگ‌ها را به حداقل برسانیم. حالا همین هشدار را «جرج شالر»، از کارشناسان برجسته صندوق جهانی حیات وحش سال‌هاست که به ایرانی‌ها می‌دهد و می‌گوید که باید هر چه سریعتر تدابیری برای جاده‌های اطراف زیستگاه‌های یوز اتخاذ شود اما هر ساله این رخدادهای تلخ تکرار می‌شود تا یوز ایران یک گام دیگر به سمت انقراض نزدیک شود.
 

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
آلاینده‌هایی که اکسیژن ساز شدند

آلاینده‌هایی که اکسیژن ساز شدند

ازلاستیک‌های سیاه تاگلدانهای رنگی لاستیک‌هایی که توسط برخی شهرداری‌های لرستان سوزانده می‌شدند و آلودگی‌ها و مخاطرات زیست‌محیطی به همراه داشتند حالا تبدیل به گلدان‌هایی شده‌اند که برای شهر اکسیژن تولید می‌کنند.



خبرگزاری مهر: موضوع آتش زدن لاستیک‌های خودرو یکی از مشکلاتی است که علاوه بر مخاطرات زیست‌محیطی و احتمال سرایت آتش‌سوزی به عرصه‌های طبیعی مشکلات جدی‌تری درزمینهٔ آلوده کردن هوا و از بین بردن میکروارگانیسم‌های خاک به همراه دارد.
در دهه‌های اخیر توجه به حفظ پایداری‌های محیط‌زیست انسانی در تمامی کشورهای جهان از درجه اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار شده است که در این میان اهمیت مدیریت اصولی تولید، جمع‌آوری و دفع زباله‌ها دارای حساسیت ویژه‌ای است. بازیافت و کاهش تولید زباله و استفاده مجدد از زباله‌ها راهبردی نوین است که امروزه در دستور کار بسیاری از کشورهای جهان قرارگرفته است. در این میان سوزاندن زباله‌ها در سطح شهرها به معضلی جدی تبدیل‌شده است، درحالی‌که می‌توان با بازیافت این طلای کثیف در مسیر توسعه پاک قدم برداشت، موضوعی که نیاز امروز جوامع انسان است.​
​ در این راستا گام کوچک اما ارزشمندی که در لرستان برداشته‌شده جلوگیری از سوزان لاستیک‌ها و تبدیل آن‌ها به ابزارهای قابل‌استفاده اعم از میز و صندلی و گلدان است، موضوعی که استقبال شهرداری‌ها و محیط‌زیست را به همراه داشته است. تهدیدی به نام لاستیک سوزی قاسم دلفان رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان دلفان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بنا بر گزارش‌ها و شکایات واصله مبنی بر آتش زدن و سوزاندن لاستیک‌های فرسوده در محل سایت موقت زباله در ابتدای «جاده بادآور» اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان دلفان مأموران گشت و کنترل خود را به منطقه اعزام کرد. وی بیان داشت: نیروهای گشت و کنترل به همراه کارشناسان نظارت این اداره بلافاصله به محل رفته و طی تماس تلفنی با شهرداری و هماهنگی با نیروهای آتش‌نشانی موفق به مهار آتش‌سوزی شدند. رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان دلفان بابیان اینکه در این راستا مقررشده که شهرداری از پسماندهایی که قابلیت استفاده مجدد دارند استفاده خلاقانه کند گفت: مقررشده که از این لاستیک‌ها در مبلمان شهری از لاستیک‌های فرسوده باکمی تغییر به‌عنوان گلدان استفاده شود که ظاهری زیبا و جالب نیز داشته باشد. وی آتش‌سوزی پسماندها را عامل تهدید بهداشت عمومی دانست و بیان داشت: در این خصوص مکاتبات و اخطاریه‌های زیست‌محیطی صادرشده است. صدور اخطاریه برای شهرداری‌های متخلف الهام برنا معاون پایش و نظارت اداره کل محیط‌زیست لرستان نیز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه هفته گذشته ما از طریق اداره محیط‌زیست دلفان از موضوع آتش زدن لاستیک‌ها از سوی شهرداری دلفان مطلع شدیم اظهار داشت: در این راستا اداره محیط‌زیست دلفان با این اقدام شهرداری برخورد شدید انجام داد و اخطاریه‌ای نیز برای شهرداری صادر کرد.
وی بابیان اینکه رونوشت این اخطاریه نیز برای اداره کل محیط‌زیست لرستان ارسال‌شده است عنوان کرد: با این اقدام با شهرداری دلفان برخورد تند و شدید صورت گرفت و خوشبختانه بعدازآن موضوع آتش زدن لاستیک‌ها را از سوی شهرداری دیگر نداشته‌ایم. محل‌های دفن زباله در لرستان ارتباط با مناطق طبیعی استان دارند و آتش زدن لاستیک‌ها اگر مهار نشود به سمت درخت‌ها و جنگل‌ها کشیده شده و منجر به آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع می شودمعاون پایش و نظارت محیط‌زیست لرستان در ادامه سخنان خود به مخاطرات زیست‌محیطی آتش زدن لاستیک‌ها اشاره کرد و افزود: محل‌های دفن زباله در استان لرستان ارتباط با مناطق طبیعی استان دارند و آتش زدن لاستیک‌ها اگر مهار نشود به سمت درخت‌ها و جنگل‌ها کشیده می‌شود و منجر به آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع خواهد شد. برنا بابیان اینکه همچنین آتش زدن این لاستیک موجب ایجاد آلاینده‌های هوا می‌شود گفت: این لاستیک در هنگام آتش گرفتن آلاینده خاص خود رادارند و این امر موجب ایجاد انواع آلاینده‌های گازی مخرب در هوا می‌شود.
وی در ادامه سخنان خود به موضوع تبدیل این لاستیک‌ها به گلدان و سایر اشیا قابل‌استفاده و بازیافت آن‌ها اشاره کرد و گفت: درگذشته ما با بحث آتش زدن لاستیک‌ها مواجه بودیم و برای فرهنگ‌سازی در این زمینه در نمایشگاه محیط‌زیست کشور از این لاستیک‌ها به گونه‌های مختلف برای تزئین غرفه استان استفاده کردیم. استفاده خلاقانه از لاستیک‌های مستعمل معاون پایش و نظارت اداره کل محیط‌زیست لرستان بابیان اینکه ما از این لاستیک‌ها به‌عنوان صندلی در غرفه خود استفاده کردیم افزود: روی این لاستیک‌ها را ما کناف کشیدیم و برای نشستن روی آن‌ها به‌عنوان صندلی استفاده کردیم. برنا بابیان اینکه این نمایشگاه محیط‌زیست در اسفندماه سال گذشته برگزار شد گفت: ما همچنین از این لاستیک به‌عنوان میز برای سفره‌های هفت‌سین استفاده کردیم.
وی با اشاره به استفاده از این لاستیک‌ها در نمایشگاه محیط‌زیست به‌عنوان گلدان در غرفه لرستان بیان داشت: این کار خلاقانه مورد استقبال همه بازدیدکنندگان نمایشگاه قرار گرفت. معاون پایش و نظارت اداره کل محیط‌زیست لرستان بابیان اینکه پیام این اقدام ما این بوده که این لاستیک‌ها قابل بازیافت و استفاده هستند گفت: این اقدام نیاز به مسئولیت اجتماعی و مسئولیت‌پذیری افراد دارد و امیدواریم به‌عنوان یک فرهنگ در استان نهادینه‌شده و از مخاطرات زیست‌محیطی نیز در استان جلوگیری کند.
 

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز




مهمان ناخوانده آفریقایی بلای جان ماهیان رودهای غرب کشور
گونه مهاجم ماهی تیلاپیازیلی با حضور خود در تالاب بین المللی شادگان و دیگر آبهای مهم غرب کشورمان جمعیت ماهیان بومی منطقه را کاهش داده است.


عبدلی عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص هجوم گونه بومی ماهی تیلاپیازیلی در آبهای خوزستان، اظهار داشت: ماهی غیربومی تیلاپیازیلی از حدود 3 تا 4 سال گذشته وارد تالاب شادگان و بخش‌های پایینی رودخانه‌های مهم کشورمان از جمله کارون، کرخه و دز و همچنین در رودهای منتهی به هورالعظیم پیدا شده است.
وی با بیان اینکه این گونه‌ مهاجم هنوز در تالاب هورالعظیم و رودخانه زهره دیده نشده است، تصریح کرد: بیشترین فراوانی جمعیت ماهی تیلاپیازیلی در تالاب بین المللی شادگان گزارش شده چرا که نزدیک به 50 درصد صید صیادان به این نوع ماهی اختصاص داشته است. استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه ماهی تیلاپیازیلی زود بالغ شده، هیچ گونه ارزش اقتصادی ندارد و در بازار با قیمتی بین هزار تا 2 هزار فروخته می‌شود، گفت: این نوع ماهی غذای ماهیان دیگر و گیاهان آبزی را تغذیه و باعث از بین رفتن آنها می‌شود و علاوه بر آن با ساختن لانه‌ای در بستر تالاب‌ها یا رودخانه‌ها نسبت به نزدیک شدن سایر ماهی‌ها به بستر خود رفتار تهاجمی نشان داده و باعث فرار دیگر ماهیان می ‌شود. عبدلی با بیان اینکه ماهیان شیر، بت، هندری در گذشته40 درصد از صیدصیادان را شامل می‌شد، افزود: هم اکنون صید تعداد ماهیان بومی تالاب شادگان به کمتر از 10 درصد رسیده و این تغییر محسوس نشان از کاهش جمعیت چشمگیر گونه‌های بومی این تالاب است. وی با اشاره به اینکه این گونه بومی آفریقا بوده و علت حضورش در آبهای کشورما مشخص نیست، گفت: ماهی تیلاپیازیلی با آلودگی آبها و شوری رودخانه‌ها بر تعداد خود می‌افزاید بطوریکه اگر سری به محل تخلیه فاضلاب نیشکر بزنیم شاهد جمعیت بسیار زیاد این گونه خواهیم بود. عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص ریشه کن کردن این تهدید، تصریح کرد: ریشه کن کردن این ماهی مهاجم کار دشوار، محال و غیر ممکن است و تنها کاری که هم اکنون می توان انجام داد کنترل جمعیت و کاهش آنها است و متأسفانه باید اذعان داشت که شاید هیچ وقت امکان حذف آنها وجود نداشته باشد. عبدلی ادامه داد: افزایش ماهی بومی، کاهش و کنترل آلودگی و شوری آبها، افزایش گونه گربه ماهی که از تیلاپیازیلی تغذیه می‌کند؛ راه حل های کنونی مقابله با این معضل است. وی با بیان اینکه آب استخر پرورش دهندگان ماهی از رودخانه تأمین می‌شود، گفت: این گونه مهاجم وارد استخرهای پرورش ماهی شده و با مصرف تغذیه غذایی ماهیان این صنعت روند پرورش ماهی را با اختلال مواجه کرده است. استاد دانشگاه شهید بهشتی در پایان گفت: گوشت ماهی تیلاپیازیلی نه تنها ارزش اقتصادی ندارد بلکه به دلیل زندگی در آبهای آلوده و بالا بودن میزان امگا 6 از امگا 3 برای انسان مفید نیست.
 

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
3 خرداد ؛ روز جهانی لاک پشت ;)

photo_2016-05-23_18-52-47.jpg


📌لاك پشت ها گونه هاي در حال انقراض درجهان هستند از جمله لاك پشت گوش قرمز,
نخرید, نگذارید منقرض شوند🙏

🐾
 

electro-esmoke

عضو جدید
حواهرم یکی خریده . تو شمال میشه رهاش کرد یا باید تا جنوب سفر کنم؟
یه لجن خوار و چند تا سیلور دالرم دارم. زیستگاه اینا تو ایران کجاست که ازادشون کنیم و نمیرن؟
 

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
حواهرم یکی خریده . تو شمال میشه رهاش کرد یا باید تا جنوب سفر کنم؟
یه لجن خوار و چند تا سیلور دالرم دارم. زیستگاه اینا تو ایران کجاست که ازادشون کنیم و نمیرن؟


لاکپشت گوش قرمز که مال آبهای شیرینه.
بعضی لاکپشت ها خب بستگی داره. توی خشکی زندگی میکنن کلاً... این نوع شما رو نمیدونم. احتمالا خشکی هم خب مشکلی نداره اما اگه تو آب رها کنید باید ببینید اگه خیلی بزرگ شده یعنی مال آبهای شوره. که در هرصورت فرقی نداره. خخخ.

تو دریاچه ای چیزی رهاش کنید.
 

Similar threads

بالا