[اخبار عمراني]

ebrahim110

عضو جدید
برگزاری همایش بومی سازی مقررات ملی ساختمان

برگزاری همایش بومی سازی مقررات ملی ساختمان

عبدالرضا دادبود در سومین جلسه شورای فنی استان افزود: بررسی جامعیت مقررات ملی ساختمان و لزوم تدوین مقررات استانی، اثرات اجرای مقررات ملی ساختمان در اقلیم های متفاوت کشور، ملاحظات اقلیمی و منطقه ای در طراحی و اجرا، بررسی همگامی و هماهنگی ساخت و ساز بومی و سنتی با مقررات ملی ساختمان از محورهای این همایش است.
وی همچنین بومی سازی تکنولوژی نوین در ساخت وساز، تاثیرات عوامل محیطی، اقلیمی و بهره برداران ساختمان در نوع ساخت و ساز، بررسی راهکار های بهینه سازی مصرف انرژی در اقلیم های مختلف کشور، بررسی نحوه کنترل وساز و کارهای نظارتی لازم در صورت تدوین مقررات بومی ساختمان، بررسی لزوم استفاده از مصالح بومی هر استان در ساخت و سازها از دیگر محورهای همایش عنوان کرد.
دادبود با تاکید بر برگزاری هرچه مطلوبتر این همایش گفت: با توجه به ظرفیت ها و توانایی های استان، این امر مستلزم همکاری همه جانبه نهادهای مختلف استان است. وی اظهار داشت: پیشرفت علوم مهندسی در رشته های مختلف و وارد شدن تکنولوژی نوین در صنعت ساختمان ، کمی از دغدغه های پیش رو که از ضعف در ایمنی ساختمانها ناشی می گردد را پوشش داده است.
معاون امور عمرانی استاندار تصریح کرد: وی از اهداف همایش بدست آوردن نتایج علمی و اجرایی و ثبت آن به عنوان راهکار و مقررات، ایراد پیشنهاد مقررات ملی مبتنی بر شرایط اقلیمی ، استفاده از توان علمی متخصصان بومی جهت تنظیم مقررات ملی ساختمان در هر منطقه برشمرد. گفتنی است ارائه دهندگان مقالات و علاقه مندان به شرکت در همایش می توانند با مراجعه به سایت اینترنتی همایش www.lnbr.ir تا تاریخ یکم مرداد ماه اقدام کنند.
این همایش با همکاری حوزه معاونت عمرانی استانداری گلستان ، اداره کل مسکن وشهر سازی استان ، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و با مشارکت و حمایت معاونت امور مسکن و ساختمان و دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی در 16 و 17 شهریور ماه در گرگان برگزار می شود.
 

ebrahim110

عضو جدید
ویژگی طرح تفصیلی شهر تهران

ویژگی طرح تفصیلی شهر تهران

مجید پاکساز با اشاره به رویکرد ساختاری ـ راهبردی این طرح، گفت: در این روش بر خلاف طرح‌های گذشته که به شکل کالبدی تهیه می‌شد، قسمت‌های مختلف شهر به وسیله پهنه‌های مشخص از هم متمایز می‌شود. وی افزود: در طرح تفصیلی جدید، تهران به چهار پهنه G به عنوان پهنه سبز و باز و حفاظت، پهنه M به عنوان پهنه مختلط تجاری و مسکونی، پهنه S به عنوان پهنه فعالیت و پهنه R به عنوان پهنه مسکونی تقسیم‌بندی شده است.
پاکساز خاطرنشان کرد: در این پهنه‌بندی42/38 درصد از تهران به پهنه مسکونی ، 69/8 درصد به پهنه مختلط ، 99/27 درصد به پهنه فعالیت و 41/23 درصد به پهنه حفاظت سبز و باز تقسیم‌بندی شده است.
مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری شهرداری تهران با اشاره به روند قانونی تصویب و ابلاغ این طرح اظهار کرد: در محدوده بین خط کالبدی و خط حریم تهران که مربوط به پهنه حفاظت و سبز و باز است و ساخت‌وسازی صورت نمی‌گیرد و این پهنه ویژه توسعه فضاهای گردشگری و تفرج‌گاهی است و صرفا فعالیت‌های خاصی مانند مراکز تفریحی، رستوران و سفره خانه سنتی ، مجموعه های ورزشی ، مراکز جهانگردی و اقامت و غیره ایجاد می‌شود.
به گفته پاکساز احداث بوستان ولایت در زمین‌های قلعه مرغی و همچنین کلنگ‌زنی مجموعه تفریحی «هزار و یک شهر» به عنوان بزرگ‌ترین مرکز تفریحی خاورمیانه نیز بر اساس طرح تفصیلی جدید تهران در این پهنه صورت گرفت. وی تصریح کرد: براساس طرح تفصیلی جدید تهران، این پهنه که در مناطق شمال و غرب و در محدوده شرقی تهران وجود دارد فعالیت‌های گردشگری و تاسیسات مربوط به آن صورت می گیرد که این محدوده‌ها در مجاورت مناطق 13 ، 14 و 15 قرار دارد.
پاکساز در ادامه اظهار کرد: در طرح تفصیلی جدید تهران، ادبیات خط 1800 متر لغو می‌شود و به جای آن خط محدوده شمال تهران مطرح است که این خط نیز مارکرگذاری شده و یا در حال انجام است. وی با اشاره به این که تهران از جمله کلان شهرهای کوتاه مرتبه است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون متوسط طبقات ساختمان‌ها در تهران دو طبقه است اما در طرح جدید متوسط طبقات به 4 طبقه خواهد رسید.
 

ebrahim110

عضو جدید
خروجی زیباسازی شهری در کرج با هزینه ها همخوانی ندارد

خروجی زیباسازی شهری در کرج با هزینه ها همخوانی ندارد

داوود وحیدی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اجرای پروژه های زیباسازی در شهر باید متناسب با فرهنگ بومی و اسلامی باشد.

وی با اشاره به لزوم به کارگیری نمادهای فرهنگی در زیباسازی شهری، این اقدام را نیازمند بررسی دقیق و کارشناسانه خواند و خواهان اجرایی شدن آن در شهر شد.

این عضو شورای شهر کرج توجه به نمادهای اسلامی در کنار نمادهای بومی را رسالت فرهنگی دست اندکاران این حوزه دانست و ادامه داد: در قبل و بعد از انقلاب ارزشهایی در میان مردم نهادینه شده، همچنین دفاع مقدس و سایر افتخارات ملی کشور همگی از جمله زمنیه های مستعدی است که لازم است در زیباسازی شهری از آن بهره گرفته شود.

وحیدی با بیان اینکه در کلانشهر کرج اقدامات خوبی در زمینه زیباسازی شهری صورت گرفته است، تاکید کرد: باید تلاش شود پراکندگی اجرای پروژه های زیباسازی سیمای شهری در تمام نقاط شهر دیده شود.

تفاوتی میان مناطق شهری نباید لحاظ شود

وی یادآور شد: در موضوع زیباسازی سیمای شهری تفاوتی میان مناطق برخوردار و غیربرخوردار وجود ندارد و باید دست اندرکاران امر تناسب پراکندگی پروژه ها و بهره مندی تمامی اقشار در نقاط گوناگون شهر را در این موضوع لحاظ کنند.

این مسئول نگاه شورا به مناطق گوناگون شهر کرج را نگاهی یکسان برشمرد که درآن نباید در ارائه خدمات میان مناطق برخوردار و غیربرخوردار تفاوتی دیده شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج گفت: با وجود اقدامات خوب صورت گرفته در حوزه زیباسازی اما به نظر می رسد هزینه ها با خروجی همخوانی ندارد.

انتظارات از زیباسازی خروجی مطلوب تر بود

وی ادامه داد: به تناسب هزینه هایی که در این حوزه صورت گرفته است، به نظر می رسد می توانست به مراتب خروجی مورد قبول تری ارائه شود.

وحیدی عنوان کرد: تامین اعتبار پروژه ها به سختی صورت می گیرد و از این رو باید کوشید با صرف هزینه ها انتظارات در حوزه زیباسازی شهری را نیز برآورده کرد.

وی همچنین از لزوم انجام کار مطالعاتی در حوزه بهبود سیمای شهری خبر داد و گفت: باید با انجام این کار از دوباره کاری و هدر رفت اعتبارات پیشگیری کرده و اجرای پروژه ها را به گونه ای بهتر مدیریت کنند.

وحیدی در پایان خواهان بازنگری در شیوه اجرای پروژه ها، تخصیص اعتبارات، مکان یابی پروژه، انجام کار ارشناسی با پیشینه فرهنگی و تناسب میان خروجی کارهای انجام شده با هزینه های صورت گرفته شد
 

ebrahim110

عضو جدید
ایران پنجمین تولیدکننده بزرگ سیمان جهان

ایران پنجمین تولیدکننده بزرگ سیمان جهان

براین اساس ایران با تولید حدود 61 میلیون تن سیمان توانست عنوان پنجم را در میان بزرگترین تولیدکنندگان سیمان دنیا در سال گذشته میلادی بدست آورد. رتبه‌های اول تا چهارم این رده‌بندی نیز به کشورهای چین، هند،‌ آمریکا و ترکیه اختصاص یافت. جالب اینجاست که فاصله تولید سیمان آمریکا با ایران تنها چهار میلیون تن و فاصله تولید سیمان ترکیه با ایران تنها یک میلیون تن اعلام شده که به نظر می‌رسد در صورت ادامه رشد تولید سیمان در ایران طی سالهای آینده کشورمان می‌تواند به راحتی به سومین تولیدکننده بزرگ سیمان در جهان تبدیل شود.
تولید سیمان کشورهای چین، هند، آمریکا و ترکیه در سال قبل به ترتیب یک میلیارد و 868 تن، 216 میلیون تن، 65 میلیون تن و 62 میلیون تن بود. همچنین رده‌های ششم تا دهم نیز به کشورهای برزیل، ویتنام، ژاپن، روسیه و مصر اختصاص یافت. در رده‌بندی قبلی نشریه بین‌المللی سیمان ایران دهمین تولیدکننده بزرگ سیمان در جهان لقب گرفته بود.
ایران، پنجمین مصرف‌کننده بزرگ سیمان در جهان
اما نشریه بین‌المللی سیمان در بخش دیگری از گزارش خود کشورمان را پنجمین مصرف‌کننده بزرگ سیمان در جهان معرفی کرد. براین اساس مصرف سیمان ایران در سال 2010 بالغ بر 56 میلیون تن بود. ایران در رده‌بندی پیشین به عنوان دهمین مصرف‌کننده بزرگ سیمان در جهان معرفی شده بود. چین با یک میلیارد و 851 میلیون تن، هند با 212 میلیون تن، آمریکا با 69 میلیون تن و برزیل با 60 میلیون تن بزرگترین مصرف‌کنندگان سیمان دنیا در سال قبل بودند. رده‌های ششم تا دهم نیز به کشورهای ویتنام، روسیه، مصر، کره‌جنوبی و ترکیه رسید.
ایران، دهمین صادرکننده بزرگ دنیا در جهان
نشریه بین‌المللی سیمان همچنین کشورمان را دهمین صادرکننده بزرگ سیمان در دنیا در سال قبل معرفی کرده است. صادرات سیمان ایران در سال 2010 به 5.3 میلیون تن رسید. این رقم در سالهای 2009 و 2008 میلادی به ترتیب 5.5 و 5.6 میلیون تن بود. ترکیه، همسایه غربی ایران در سال 2010 با 19 میلیون تن بزرگترین صادرکننده سیمان در جهان لقب گرفت و چین با 16.6 و تایلند با 14.25 میلیون تن دوم و سوم شدند. کشورهای ژاپن، پاکستان‌، تایوان، آلمان، هند و کره‌جنوبی نیز رده‌های چهارم تا نهم بزرگترین صادرکنندگان سیمان جهان را بدست آوردند.
عراق و افغانستان جزو بزرگترین واردکنندگان سیمان در دنیا
همچنین کشور کوچک بنگلادش بزرگترین واردکننده سیمان در دنیا در سال 2010 بود. این کشور در سال گذشته میلادی 12.5 میلیون تن سیمان وارد کرد. نیجریه با 7.3 و آمریکا با 5.6 میلیون تن واردات سیمان دوم و سوم شدند. کشورهای عراق، افغانستان، سنگاپور، تایوان، آنگولا، هلند و ایتالیا نیز رده‌های چهارم تا دهم را اختصاص دادند. نکته قابل تامل اینجاست که دو همسایه شرقی و غربی ایران یعنی افغانستان و عراق در بین 10 واردکننده بزرگ سیمان در جهان قرار دارند که این نشان‌دهنده بازار بزرگ سیمان در منطقه اطراف ایران است. عراق و افغانستان دو بازار اصلی سیمان صادراتی ایران محسوب می‌شوند.
تولید سیمان در 149 کشور دنیا
تولید جهانی سیمان در سال گذشته میلادی به 3.3 میلیارد تن رسید. همچنین ظرفیت جهانی تولید سیمان به جز چین 350 میلیون تن در سال بوده و 140 کارخانه جدید تولید سیمان نیز طی دو سال گذشته در سراسر جهان به بهره‌برداری رسیدند. 149 کشور دنیا سیمان تولید می‌کنند و تولید سیمان در 17 کشور نیز به حالت راکد درآمده است.
 

ebrahim110

عضو جدید
پیش‌بینی متوسط 4 طبقه برای ساختمان‌ها

پیش‌بینی متوسط 4 طبقه برای ساختمان‌ها

مجید پاکساز با اشاره به رویکرد ساختاری راهبردی این طرح گفت: در این روش برخلاف طرح‌های گذشته که به شکل کالبدی تهیه می‌شد، قسمت‌های مختلف شهر به وسیله پهنه‌های مشخص از هم متمایز می‌شود.وی افزود: در طرح تفصیلی جدید، تهران به چهار پهنه G به عنوان پهنه سبز و باز و حفاظت، پهنه M به عنوان پهنه مختلط تجاری و مسکونی، پهنه S به عنوان پهنه فعالیت و پهنه R به عنوان پهنه مسکونی تقسیم بندی شده است. پاکساز خاطر نشان کرد: در این پهنه بندی 42/38 درصد از تهران به پهنه مسکونی، 69/8 درصد به پهنه مختلط، 99/27 درصد به پهنه فعالیت و 41/23 درصد به پهنه حفاظت سبز و باز تقسیم بندی شده است.
مدیر کل شهرسازی و طرح های شهری شهرداری تهران با اشاره به روند قانونی تصویب و ابلاغ این طرح اظهار کرد: در محدوده بین خط کالبدی و خط حریم تهران که مربوط به پهنه حفاظت و سبز و باز است ساخت و سازی صورت نمی گیرد و این پهنه ویژه توسعه فضاهای گردشگری و تفرج گاهی است و صرفا فعالیت های خاصی مانند مراکز تفریحی، رستوران و سفره خانه سنتی، مجموعه های ورزشی، مراکز جهانگردی و اقامت و غیره ایجاد می‌شود.
به گفته پاکساز احداث بوستان ولایت در زمین های قلعه مرغی و همچنین کلنگ زنی مجموعه تفریحی "هزار و یک شهر " به عنوان بزرگ ترین مرکز تفریحی خاورمیانه نیز بر اساس طرح تفصیلی جدید تهران در این پهنه صورت گرفت. وی تصریح کرد: بر اساس طرح تفصیلی جدید تهران، این پهنه که در مناطق شمال و غرب و در محدوده شرقی تهران وجود دارد فعالیت های گردشگری و تاسیسات مربوط به آن صورت می گیرد که این محدوده ها در مجاورت مناطق 13 ، 14 و 15 قرار دارد .
پاکساز در ادامه اظهار کرد: در طرح تفصیلی جدید تهران، ادبیات خط 1800 متر لغو می شود و به جای آن خط محدوده شمال تهران مطرح است که این خط نیز مارکر گذاری شده و یا در حال انجام است.
 

ebrahim110

عضو جدید
افزایش کیفیت نظارت بر ساختمان ها

افزایش کیفیت نظارت بر ساختمان ها

صومعلو افزود: برخی بخاطر سود جوئی ساختمانها را تخریب می کنند و این ربطی به عمر ساختمان ندارد چرا که ممکن است ساختمانی بتواند 40 یا 50 سال عمر کند اما تخریب می شود. وی گفت: برخی ساختمانها به علت نداشتن مقاومت و پی محکم و سازه های نگهبان که طبق مقررات ملی اجرا نمی شود، فاجعه ایجاد می کنند.
صومعلو افزود: از مجموع بندهای مقررات ملی ساختمان شش بند به روز شده است. رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور نیز گفت: در سال گذشته به طور متوسط یک پروانه از 2500 پروانه صادر شده دچار مشکل بود و تخلفاتی درباره آن گزارش شد. هاشمی با اشاره به اینکه قوانین به طور کامل اجرا نمی شود افزود: بیش از 99 درصد قانون موجود بدون اشکال است. وی گفت: توجیه اقتصادی و ارزش افزوده باعث تجدید ساخت سریع ساختمانها و کاهش عمر آنها می شود.
 

ebrahim110

عضو جدید
پیشنهاد تولید مسکن استیجاری به دولت

پیشنهاد تولید مسکن استیجاری به دولت

دبیر گروه شهرسازی جامعه مهندسان مشاور ایران با بیان اینکه راه کنترل بازار مسکن و خانه دار شدن ابلاغ بخشنامه نیست بلکه افزایش عرضه است گفت:از ابتدای اتقلاب تاکنون قانون‌های زیادی برای بازار اجاره بها تدوین و اجرا شده در حالیکه تنها راه خانه دار شدن تولید خانه های استیجاری کوچک است.
سهراب مشهودی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس افزود: در ابتدای انقلاب قانونی به نام "قانون حمایت از مستأجر " تدوین و اجرا شد که این قانون در ابتدا تا حدودی مؤثر به نظر می‌رسید و اثرات کوتاه مدتی داشت اما سپس منجر به این شد که درست بر عکس شده و ودیعه مسکن بعد از این قانون باب شد.
وی ادامه داد: صاحبخانه‌ها بعد از این قانون اقدام به گرفتن ودیعه از مستأجران کردند و اجاره بها هم افزایش یافت.
* تولید خانه اجاره‌ای، تنها راه نجات مسکن کشور
مشهودی با بیان اینکه تولید خانه اجاره‌ای تنها راه نجات مسکن کشور است تاکید کرد: باید خانواده‌های جوان و بسیاری از خانواده‌های کم درآمد از راه سکونت در مسکن‌های استیجاری به خانه‌دار شدن و مسکن‌های ملکی برسند که البته این را نیز قانون حمایت از مستأجر کاهش داد.
*بخشنامه جدید اجاره‌بها موجب کاهش تولید مسکن می شود
وی با اشاره به بخشنامه جدید اجاره‌بها که گفته اجاره‌بها 7 تا 9 درصد بیشتر افزایش نیابد تصریح کرد: این بخشنامه نیز موجب کاهش تولید مسکن‌های استیجاری خواهد شد چرا که معمولا مستاجرانی که افراد کمتر مبادی اخلاق هستند از این موارد استفاده می‌کنند و مستأجرانی که مبادی اخلاق هستند و به مباحث شرعی معتقد هستند وقتی صاحبخانه از آنها راضی نباشد در آن واحد مسکونی سکونت نمی‌کند هر چقدر هم که قانون، قوی نوشته شده باشد.
مشهودی خاطر نشان کرد: در نتیجه یک سری از مستأجران ناباب از آن استفاده خواهند کرد و بعد هم منجر به این خواهد شد که واحد مسکونی اجاره‌ای کمتر می شود و مواردی از قبیل نوشتن پشت قولنامه و یا دریافت چک‌هایی از قبل به وجود بیاید.
*دولت مسکن اجاره‌ای کوچک تولید کند
وی ادامه داد: هر نوع دخالتی از سوی دولت در بخش مسکن که به بخش خصوصی دستور دهد هم مؤجر و هم مستأجر بازار مسکن را در مسیر مناسب خود قرار نخواهد داد. دبیر گروه شهرسازی جامعه‌مهندسان مشاور ایران گفت: کار منطقی دولت برای بازار مسکن این است که مسکن اجاره‌ای کوچک تولید کند که خانواده‌های ضعیف و جوان در داخل آن سکونت کرده و سپس با افزایش قدرت خرید بتوانند مسکن ملکی تهیه کنند یعنی اگر این کار توسط دولت انجام شود می‌توان به پایین آمدن اجاره‌بها نیز امیدوار شد.
وی با بیان اینکه دولت باید به ساخت مسکن استیجاری کمک بیشتری کند گفت: به عنوان مثال زمین که به مسکن می‌دهد زمین استیجاری را به خانه اجاره ای بدهد تا وضعیت ساخت مسکن‌‌های استیجاری رونق گیرد.
مشهودی افزود: همواره مجریان کشور به خود اجازه می‌دهند که در بخش مسکن دخالت کنند کاری که در دولت قبل از احمدی نژاد انجام شد و قرار بود که مسکن استیجاری ساخته شود اما به یک باره تبدیل به اجاره به شرط تملیک شد که موفق هم نبود.
وی ادامه داد: تمایل شدیدی که ایرانیها به خانه ملکی دارند باعث شده تا مجریان همواره در بخش مسکن دخالت کرده و وضعیت به یکباره تغییر ‌کند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر بهتر است همین زمین‌های مسکن مهر را به مسکن استیجاری بدهند و اجاره را هم در دو بخش بگیرند که یکی را به سازنده‌‌ها و اجاره زمین را هم شخصاً به دولت بپردازند.
وی تأکید کرد: شاید ارائه بخشنامه‌ها در کوتاه مدت مفید باشد اما باید اذعان کرد که در دراز مدت این بخشنامه‌ ها اثر معکوس دارد.
 

middbox

کاربر بیش فعال
دبیر گروه شهرسازی جامعه مهندسان مشاور ایران با بیان اینکه راه کنترل بازار مسکن و خانه دار شدن ابلاغ بخشنامه نیست بلکه افزایش عرضه است گفت:از ابتدای اتقلاب تاکنون قانون‌های زیادی برای بازار اجاره بها تدوین و اجرا شده در حالیکه تنها راه خانه دار شدن تولید خانه های استیجاری کوچک است.
سهراب مشهودی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس افزود: در ابتدای انقلاب قانونی به نام "قانون حمایت از مستأجر " تدوین و اجرا شد که این قانون در ابتدا تا حدودی مؤثر به نظر می‌رسید و اثرات کوتاه مدتی داشت اما سپس منجر به این شد که درست بر عکس شده و ودیعه مسکن بعد از این قانون باب شد.
وی ادامه داد: صاحبخانه‌ها بعد از این قانون اقدام به گرفتن ودیعه از مستأجران کردند و اجاره بها هم افزایش یافت.
* تولید خانه اجاره‌ای، تنها راه نجات مسکن کشور
مشهودی با بیان اینکه تولید خانه اجاره‌ای تنها راه نجات مسکن کشور است تاکید کرد: باید خانواده‌های جوان و بسیاری از خانواده‌های کم درآمد از راه سکونت در مسکن‌های استیجاری به خانه‌دار شدن و مسکن‌های ملکی برسند که البته این را نیز قانون حمایت از مستأجر کاهش داد.
*بخشنامه جدید اجاره‌بها موجب کاهش تولید مسکن می شود
وی با اشاره به بخشنامه جدید اجاره‌بها که گفته اجاره‌بها 7 تا 9 درصد بیشتر افزایش نیابد تصریح کرد: این بخشنامه نیز موجب کاهش تولید مسکن‌های استیجاری خواهد شد چرا که معمولا مستاجرانی که افراد کمتر مبادی اخلاق هستند از این موارد استفاده می‌کنند و مستأجرانی که مبادی اخلاق هستند و به مباحث شرعی معتقد هستند وقتی صاحبخانه از آنها راضی نباشد در آن واحد مسکونی سکونت نمی‌کند هر چقدر هم که قانون، قوی نوشته شده باشد.
مشهودی خاطر نشان کرد: در نتیجه یک سری از مستأجران ناباب از آن استفاده خواهند کرد و بعد هم منجر به این خواهد شد که واحد مسکونی اجاره‌ای کمتر می شود و مواردی از قبیل نوشتن پشت قولنامه و یا دریافت چک‌هایی از قبل به وجود بیاید.
*دولت مسکن اجاره‌ای کوچک تولید کند
وی ادامه داد: هر نوع دخالتی از سوی دولت در بخش مسکن که به بخش خصوصی دستور دهد هم مؤجر و هم مستأجر بازار مسکن را در مسیر مناسب خود قرار نخواهد داد. دبیر گروه شهرسازی جامعه‌مهندسان مشاور ایران گفت: کار منطقی دولت برای بازار مسکن این است که مسکن اجاره‌ای کوچک تولید کند که خانواده‌های ضعیف و جوان در داخل آن سکونت کرده و سپس با افزایش قدرت خرید بتوانند مسکن ملکی تهیه کنند یعنی اگر این کار توسط دولت انجام شود می‌توان به پایین آمدن اجاره‌بها نیز امیدوار شد.
وی با بیان اینکه دولت باید به ساخت مسکن استیجاری کمک بیشتری کند گفت: به عنوان مثال زمین که به مسکن می‌دهد زمین استیجاری را به خانه اجاره ای بدهد تا وضعیت ساخت مسکن‌‌های استیجاری رونق گیرد.
مشهودی افزود: همواره مجریان کشور به خود اجازه می‌دهند که در بخش مسکن دخالت کنند کاری که در دولت قبل از احمدی نژاد انجام شد و قرار بود که مسکن استیجاری ساخته شود اما به یک باره تبدیل به اجاره به شرط تملیک شد که موفق هم نبود.
وی ادامه داد: تمایل شدیدی که ایرانیها به خانه ملکی دارند باعث شده تا مجریان همواره در بخش مسکن دخالت کرده و وضعیت به یکباره تغییر ‌کند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر بهتر است همین زمین‌های مسکن مهر را به مسکن استیجاری بدهند و اجاره را هم در دو بخش بگیرند که یکی را به سازنده‌‌ها و اجاره زمین را هم شخصاً به دولت بپردازند.
وی تأکید کرد: شاید ارائه بخشنامه‌ها در کوتاه مدت مفید باشد اما باید اذعان کرد که در دراز مدت این بخشنامه‌ ها اثر معکوس دارد.


دوست عزيز خبرها رو اينجوري نميگن
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
شاهكار مهندسي ايران .....

شاهكار مهندسي ايران .....

ساخت پل کاملا مهندسی در قم!:eek:


اصلا تعجب نكنيد ، تصاویر زير مربوط به ساخت پل عابر پیاده در خیابان توحید قم است.

رعایت نکات مهندسی استاتیک و ایمن از اهم نکات آن می باشد!

برای نمونه: پایه های نصب شده در هوا ـ پایه های بدون فنداسیون ـ لبه های تیز ـ امکان خطر برخورد کودکان با لبه ها ـ رنگ نشدن و خوردگی ـ و... .

يك شاهكار كه فقط از عهده ي ما بر مياد ، ولاغير............:mad:































 

mhmassoudi

عضو جدید
سمینار تخصصی معرفی روش ملی طرح مخلوط بتن

سمینار تخصصی معرفی روش ملی طرح مخلوط بتن

انجمن بتن ایران با همکاری شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس ایران ،چهارشنبه 16 شهریور ماه سال جاری؛
سمیناری را با معرفی روش ملی طرح مخلوط بتن (علل تدوین ،تفاوت های اساسی با سایر روش های متداول، قابلِیت ها و محدودیت ها) برگزار می نماید. این سخنرانی توسط آقـایـان محسن تدین ( رئیس هیات مدیره انجمن بتن ایران و مشاور مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ) و امیر مازیار رئیس قاسمی ، کارشناس ارشد بخش بتن مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن برگزار می گردد.ضمنا"مجمع عمومی عادی سالیانه نوبت دوم با موضوعات زیر در محل سالن اجتماعات شرکت مهندسی مشاور مهاب تشکیل می گردد.موارد دستور جلسه به شرح ذیل می باشد:1 ـ استماع گزارش هیات مدیره ، خزانه دار، هیات بازرسان 2 ـ تعیین روزنامه کثیرالانتشار 3ـ تعیین میزان حق عضویت سالیانه 4ـ‌ سایر موضوعاتی که در صلاحیت مجمع عمومی عادی است. همچنین به اعضای محترم انجمن بتن ایران گواهی حضور در سمینار اعطاء می گردد.شایان ذکر است: شرکت برای عموم در این سمینار آزاد می باشد.زمان:چهارشنبه 16/6/90 ساعت 16:30 الی 20:30مکان: تهران ـ بزرگراه مدرس ـ خیابان شهید دستگردی (ظفر) ـ کوی تخارستان ـ شماره 16- شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس​
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
بی توجهی مهندسان ناظر به پروانه ساخت

بی توجهی مهندسان ناظر به پروانه ساخت

■ بی توجهی مهندسان ناظر به پروانه ساخت

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه عمده تخلفات مهندسان ناظر مربوط بی توجهی آنها به پروانه ساخت است گفت: امضا فروشی برخی مهندسان و اقدامات صوری در ساخت و سازها از مواردی است که برخورد با آن نیازمند همکاری همه بخش هاست...


هیربد معصومی با بیان این که به استناد تبصره 7 پرونده مهندسین ناظر متخلف به سازمان نظام مهندسی احاله می شود گفت: عمده تخلفات مهندسان ناظر مربوط بی توجهی آنها به تخلفات پروانه ساخت است. وی با بیان این که مهندسان ناظر یکی از ابزارهای اجرایی جلوگیری از تخلفات ساختمانی هستند گفت: انتظار می رود در صورتی که تخلفی در ساخت و ساز رخ می دهد بلافاصله مهندسان به ما گزارش دهند و با توجه به این که به صورت آنلاین به مشکلات رسیدگی می شود نیروهایی اجرایی بلافاصله از ادامه ساخت و ساز جلوگیری کنند.
معاون شهردار تهران تاکید کرد: مهندسین ناظری که نسبت به این موضوع بی توجه باشند پرونده شان به تشخیص کمیسیون های ده گانه ماده 100 به شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ارسال می شود. وی با بیان این که پیش از این پرونده های مهندسان متخلف کم تر بوده است گفت: برخورد شهرداری با تخلفات ساختمانی شدید تر شده و تلاش می کنیم هیچگونه ساخت و ساز غیر قانونی در شهر اتفاق نیافتد.
معصومی اضافه کرد: مهندسان ناظری که در رابطه با ساخت و سازهای غیر مجاز کم کاری کنند بلافاصله به نظام مهندسی استان تهران معرفی می شوند و شهرداری نیز در این رابطه جلساتی را با سازمان نظام مهندسی داشته است. معاون شهردار تهران تاکید کرد: تلاش می کنیم ساخت و سازهای غیر مجاز در شهر را به حداقل برسانیم وامیدواریم مهندسان ناظر نیز با انجام درست به وظایفشان از ساخت و سازهایی که با پروانه ساخت مغایرت دارد جلوگیری کنند.
چندی پیش مدیر کل امور اجرایی کمیسیون های ماده 100 اعلام کرده بود: شهرداری تهران تاکنون 1700 مهندس ناظر متخلف را به دادگاه برای رسیدگی معرفی کرده است. رضا نگهبان با اشاره به برخورد جدی با تخلفات ساختمانی گفته بود: موضوع برخورد با متخلفان ساختمانی اعم از کارکنان شهرداری و یا مهندسان ناظر به طور جدی در کلان شهر تهران دنبال می شود و ارتقای کیفیت ساخت و سازها از عمده ترین اهدافی است که به این شکل پی گرفته می‌شود .
مدیر کل امور اجرایی کمیسیون های ماده 100 تصریح کرده بود : امضا فروشی برخی مهندسان و اقدامات صوری در ساخت و سازها از مواردی است که برخورد با آن نیازمند همکاری همه بخش هاست و امیدواریم با اقداماتی که در دست انجام است تخلفات کمتری در این زمینه صورت گیرد.




منبع:شاسا

-------------------------------------------------------------------------------------------------
البته اين دستور براي شهر تهران صادر شده ، اميدواريم نظام مهندسي تمامي شهرها و استانها اين تدابير رو اتخاذ كنند!! تا بيشتر از اين شاهد ساخت و سازهاي غير اصولي نباشيم.
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
■ برخورد با تخلفات ساختمانی سطح شهر

■ برخورد با تخلفات ساختمانی سطح شهر

■ برخورد با تخلفات ساختمانی سطح شهر

مدیرکل اموراجرایی کمیسیون های ماده 100شهرداری تهران با تاکید بربرخورد قاطع با تخلفات ساختمانی گفت: توسعه شهری متناسب که از اهداف طرح تفصیلی جدید است به عنوان یکی از مهم ترین رویکردهای این کمیسیون است و به هیچ عنوان کسب منافع اقتصادی ازاین اقدامات دنبال نمی‌شود...


رضا نگهبان با بیان این مطلب، گفت: شهرداری تهران در برخورد با تخلفات ساختمانی عزم جدی دارد و این کار تا کنون با جدیت صورت گرفته است. وی افزود: برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز در سطح شهر از اولویت‌هایی است که دنبال می‌شود و با هرگونه تخلف ساختمانی اعم از تخلف ارگان‌های دولتی یا غیردولتی برخورد می‌شود.
وی با اشاره به رویکرد مهم کمیسیون ماده 100 در برخورد با تخلفات تصریح کرد: با این اقدامات سعی داریم تا توسعه شهری متناسب در سطح شهر داشته باشیم که این موضوع از اهداف طرح تفصیلی جدید تهران نیز هست. نگهبان در ادامه با تاکید بر این که از احکام صادره در کمیسیون ماده صد هیچ منفعت مالی کسب نمی‌شود، خاطرنشان کرد: کمیسیون ماده 100 شهرداری تهران مرجع صادر کننده رای است و به هیچ عنوان هدف کسب منافع اقتصادی ندارد.
مدیرکل امور اجرایی کمیسیون های ماده 100 شهرداری تهران با اشاره به عزم جدی مجموعه مدیریت شهری در برخورد با گسترش بی رویه شهرو ساخت و سازهای غیر مجاز تصریح کرد: آنچه مسلم این که مجموعه مدیریت شهری برای نجات شهرتهران به این کمیسیون نگاه ویژه ای دارد و ما نیز سعی داریم با قاطعیت آرا را صادر کرده و به اجرا رسانیم.
نگهبان اجرای سیاست ناحیه محوری را از مهم ترین عوامل در شناسایی تخلفات دانست و گفت: زمانی که ساخت و سازها در مناطق توسط 123 ناحیه نظارت می شود؛ قطعا تخلفات ساختمانی نیز با جدیت بیشتری دنبال شده و با آن برخورد به موقع صورت می گیرد.



منبع:شاسا

--------------------------------------------------------
اميدواريم ساير كلان شهر ها نيز به سمت و سوي اين رويكرد پيش بروند!!
 

yasser_eng

عضو جدید
کاربر ممتاز
اخبار عمرانی

اخبار عمرانی

بتن فوق سبک با وزن مخصوص 1.2 تن در هر متر مکعب و مقاومت فشاری 800 کیلوگرم بر سانتی متر مربع نخستین بار در جهان توسط تعدادی از محققان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اراک ساخته شد.
حامد قدیمی ،عضو تیم سازنده این بتن گفت: بتن فوق سبک با وزن مخصوص 1.2 تا 1.3 تن در هر متر مکعب و مقاومت فشاری در حدود 700 تا 850 کیلوگرم بر سانتی متر مربع در این تحقیق برای اولین بار در جهان ساخته شده است. بتن فوق سبک اگر چه هزینه ساخت بیشتری نسبت به بتن های معمولی دارد، اما علاوه بر کاهش بار مرده ساختمان، از نیروی وارد شده بر سازه در اثر شتاب زلزله می کاهد و در صورت تخریب ، وزن آوار بوجود آمده را تا حد زیادی کاهش می دهد و ضمن کاهش مساحت اعضای سازه ای موجب استفاده بهینه از فضا و مواد اولیه بتن و در نهایت کاهش هزینه ها می شود.
وی افزود: این بتن با استفاده از یک نوع سنگ دانه سبک و مقاوم و با بهینه نمودن ترکیب شیمیایی و هیدراتاسیون سیمان پرتلند و دسته ای از مصالح مصرفی به دست آمده است و فاقد هر نوع الیاف ، لاتکس و یا مواد پلیمری می باشد و مصالح مصرفی بدون آنکه فرایند خاصی بر روی آنها انجام شده باشد مورد استفاده قرار گرفته است، اما تکنولوژی طراحی ، ساخت و عمل آوری این بتن کاملا جدید و ابتکاری است.حامد قدیمی با بیان اینکه وزن مخصوص بتن و مقاومت فشاری آن رابطه ای تقریبا لگاریتمی در شرایط یکسان دارند به طوری که با گذر از یک وزن مخصوص در حدود 1.7 تن در هر متر مکعب مقاومت آن به شدت افت می کند و بتن مقاومت سازه ای ندارد اظهار داشت: در این پروژه که با همکاری پنج نفر از محققین و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اراک و طی دو سال کار تحقیقاتی مداوم به دست آمده است علاوه بر رفع مشکل عدم مقاومت بتن های سبک توانستیم این دو فاکتوری که تقریبا رابطه مستقیمی با هم دارند را خلاف جهت یکدیگر حرکت داده و همزمان با کاهش وزن مخصوص بتن مقاومت آن را افزایش دهیم.
وی تصریح نمود: از ویژگی های این بتن که آن را از سایر بتن هایی که با همین وزن مخصوص ساخته شده اند متمایز می کند در درجه اول مقاومت فشاری بالای آن و در درجه دوم اقتصادی تر بودن آن است.
وی گفت: بتن های معمولی دارای وزن مخصوص بین 2.4 تا 2.5 تن در هر متر مکعب و مقاومت فشاری 250 تا 350 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع هستند که به علت ضعف هایی که معمولا در ساخت و اجرای سازه های بتنی در کارگاه وجود دارد، با در نظر گرفتن حداقل مقاومت مذکور طراحی قطعات بتنی سازه انجام می شود، با توجه به اینکه این سرمایه ملی است که به علت عدم نظارت کافی هدر می رود.
حامد قدیمی با اشاره به ساخت بتن هایی با وزن مخصوص 0.7 تا 0.8 تن در هر متر مکعب و مقاومت فشاری 150 تا 200 کیلو گرم در سانتیمتر مربع به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای همکاری بین اعضای این تیم افزود: تحقیقات دیگری از جمله کاربرد تکنولوژی های نوین در صنعت بتن همزمان با انجام این پروژه در دست اقدام است که به محض رسیدن به نتایج قطعی به اطلاع خواهد رسید.
وی ضمن قدردانی از حمایت های دکتر ملک حسینی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اراک و سایر مسئولینی که آنها را در این زمینه یاری نموده اند ، اظهار داشت: ایجاد یک پل ارتباطی صحیح بین پژوهش و صنعت ضروری است و باید با همت و پشتکار به این مهم دست یافت ، زیرا تولید این بتن در مقیاس صنعتی احتیاج به وسایل ویژه ای دارد که نیاز به پشتیبانی های ویژه دارد و تا عملی شدن این هدف تحقیقات در جهت بهینه کردن این بتن همچنان ادامه خواهد داشت.
این گروه تحقیقاتی، در مسابقات بین المللی بتن آمریکا و همچنین مسابقات ملی بتن شرکت نموده و حائز رتبه شده اند و بیش از 10 مقاله در کنفرانس و مجلات داخلی و بین المللی را در کارنامه علمی خود دارند.
شایان ذکر است اسامی اعضای تیم دانشجویان رشته عمران دانشگاه آزاد اسلامی اراک، سازنده اولین بتن فوق سبک جهان به شرح ذیل می باشد:
حامد قدیمی، امیر داودیان پور ،رضا جوانمردی، مهدی چزانی و مهدی نصر اللهی.​
 

yasser_eng

عضو جدید
کاربر ممتاز
عنوان: آخرين ويرايش مباحث مقررات ملّي ساختمان و راهنماي مقررات تاريخ: سه شنبه 10 آبان 1390
به اطلاع كليه مهندسين و دست اندركاران صنعت ساختمان مي‌رساند آخرين ويرايش مباحث مقررات ملّي ساختمان و راهنماي مقررات به شرح زير منتشر گرديده است. مبحث پنجم (1389) : مصالح و فرآورده‌هاي ساختماني مبحث هفدهم (1389)‌ : ‌لوله‌كشي گاز طبيعي مبحث هجدهم (1390) :‌ عايق بندي و تنظيم صدا مبحث نوزدهم (1389) : صرفه‌جويي در مصرف انرژي راهنماي مبحث هفتم (1390): پي و پي‌سازي راهنماي مبحث نهم (1390) : طرح و اجراي ساختمانهاي بتن‌آرمه
راهنمای مبحث ششم (1390) : بارهای وارد بر ساختمان علاقمندان مي‌توانند جهت تهيه كتب فوق به كتابفروشيهاي معتبر مراجعه نمايند.
 

yasser_eng

عضو جدید
کاربر ممتاز
بسمه تعالیاطلاعیه
بنابر اطلاعات واصله و مشاهدات عینی، متأسفانه برخی از پایگاه های اینترنتی ضمن انجام یک عمل غیرقانونی وخلاف واقع اقدام به انتشار مطالبی با عنوان مبحث 21 مقررات ملّی ساختمان (پدافند غیرعامل )نموده اند. این دفتر ضمن رد صحت مطالب ارائه شده بر روی پایگاه های فوق و تأکید بر فاقد اعتبار بودن و غیر قابل استناد بودن مطالب مذکور، اعلام می نماید که مبحث 21 مقررات ملّی ساختمان، در دست تدوین می باشد، بدیهی است پس از طی مراحل قانونی تصویب و انتشار، از طریق پایگاه اینترنتی دفتر مقررات ملّی ساختمان، به اطلاع عموم خواهد رسید.



دفتر امور مقررات ملّی ساختمان
 

مدیر آموزش

عضو جدید
نخستین همایش ملی مهندسی تخریب در صنعت ساختمان - 25 خردادماه 1391

نخستین همایش ملی مهندسی تخریب در صنعت ساختمان - 25 خردادماه 1391

نخستین همایش ملی مهندسی تخریب در صنعت ساختمان

محل برگزاری : تهران -دانشگاه صنعتی امیركبیر
زمان برگزاری : پنجشنبه 91/3/25


www.Demolition.ir

مقدمه:
عملیات تخریب در بسیاری از فعالیتهای ساختمانی به عنوان اولین و حساس‌ترین بخش از عملیات اجرایی می‌باشد. متاسفانه طی سالهای اخیر آمار حوادث صنعت ساختمان در كشور نمایانگر آنست كه تخریبهای غیر اصولی، تبعات و آسیب‌های جانی و مالی سنگینی را بهمراه داشته است. مساله قابل تأمل این است كه حوادث مذكور در تخریب ساختمانهای یك یا چند طبقه، بروز نموده‌اند و در آینده‌ای نزدیك، عمر مفید ساختمانهای با تعداد طبقات بیشتر و حتی با اسكلتهای سازه‌ای گوناگون رو به پایان بوده، كه در صورت عدم آمادگی، چاره‌اندیشی و پیش‌بینی تمهیدات لازم در این زمینه، صنعت ساختمان با چالشی اساسی رو به رو خواهد شد.
نخستین همایش ملی مهندسی تخریب در صنعت ساختمان، با هدف تقویت رویکرد و نگرش مهندسی و مدیریتی به تخریب و آسیب شناسی وضع موجود و ارائه راهكارهای علمی، كاربردی و اجرایی برگزار خواهد شد.
www.Demolition.ir

محورهای همایش
:
- انواع روشها و تکنیکهای تخریب ساختمانها و سازه‌ها
- مبانی و اصول مهندسی تخریب،مدیریت و نظارت تخریب
- اهمیت نگرش مهندسی به مقوله تخریب ساختمانها و سازه‌ها
- نقش تجهیزات، ماشین‌آلات، مصالح، سیستمها و فناوریهای نوین
- مدیریت ایمنیHSE - بازیافت، مدیریت پسماند در فرایند تخریب
- وظایف و مسئولیتهای حقوقی، قانونی و قراردادی و نقش صنعت بیمه
- بررسی ضوابط، مقررات، دستورالعملها و آیین نامه‌های ملی و بین‌المللی
- بررسی مسائل، مشکلات و چالشهای موجود و ارائه راهکارهای علمی و عملی
تاریخ ارسال اصل مقالات : 91/2/31
مخاطبان:
- کلیه سازمانها، ادارات، نهادها و ارگانهای سیاستگذار در صنعت ساخت
- دانشگاه‌ها، کلیه مراكز مطالعاتی، موسسات آموزشی و پژوهشی مرتبط
- معاونتهای برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی استانداریهای سراسر کشور
- سازمان‌های مسكن و شهرسازی، بنیادمسكن و نظام مهندسی ساختمان استان‌ها
- شهرداری‌ها، سازمانهای تابعه و شوراهای اسلامی شهرها در سراسر کشور
- شركتهای آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب استانهای سراسر كشور
- سازمانها، شركتها و ادارات كل تابعه وزارت راه و ترابری
- شركت‌ها و دفاتر فنی و مهندسی، پیمانكاران، مشاوران و كارفرمایان
- وزارت کار و امور اجتماعی، بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست و ادارات تابعه
- انجمن‌ها و تشکلهای علمی، صنفی، تخصصی و سازمانهای مردم‌نهاد
- شركت‌های بیمه، کنترل و بازرسی و آزمایشگاه‌های فنی
- تولیدکنندگان، واردکنندگان و عرضه‌كنندگان تجهیزات و ماشین‌آلات
- كلیه مهندسان مجری، ناظر و طراح و كاردانان فنی ساختمان
- كلیه مسئولان و كارشناسان و مشاوران ایمنی و بهداشت و HSE
- كلیه فعالان، سرمایه‌گذاران و دست‌اندركاران صنعت ساختمان

آدرس سایت همایش : www.Demolition.ir


email: info@demolition.ir


تلفن تماس با دبیرخانه همایش : 88262656-021
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
اولتيماتوم به سازه هاي ناتمام

اولتيماتوم به سازه هاي ناتمام

مجری طرح تفصیلی تهران اعلام کرد: ساخت‌و‌سازهای نیمه کاره چنانچه به مرحله تمدید پروانه ساختمانی برسند برای صدور مجدد پروانه ساخت فارغ از مقررات قدیمی، ضوابط جدید حاکم بر طرح تفصیلی برای آنها اعمال خواهد شد. اخطار این مقام مسوول به ساختمان‌های نیمه‌کاره باعث می‌شود سرعت تکمیل واحدهای در حال ساخت در پایتخت افزایش پیدا کند. روز گذشته همچنین نمایندگان دولت، شهرداری و قوه‌قضائیه تفاهم‌نامه مشترکی را امضا کردند که به موجب آن نوسازی بافت فرسوده در تهران سرعت بیشتری پیدا می‌کند.

مديران مسوول اجراي طرح‌تفصيلي در شهرداري‌تهران روز گذشته اولين نشست‌خبري براي تشريح كليات طرح تفصيلي جديد پايتخت را برگزار كردند و بدون آنكه نقشه كامل اين طرح را در اختيار رسانه‌ها قرار دهند، يك هشدار ريسك‌زا روانه بازار انبوه‌سازان كردند.

براساس آنچه ديروز عليرضا جاويد، معاون شهرسازي و معماري شهرداري‌تهران اعلام كرد، از اين پس تاخير عمدي يا سهوي در عمليات فيزيكي احداث آپارتمان در پايتخت منجر به صدور «پروانه‌ساختماني منطبق با مقررات قيد‌شده در طرح تفصيلي جديد» خواهد شد به طوري كه بعد از پايان مهلت پروانه‌هايي كه تا قبل از سال91 براي سازنده‌ها صادر شده، پروسه تمديد پروانه براساس طرح جديد انجام مي‌شود.

با اين تصميم كه شهرداري‌تهران مطابق ابلاغيه طرح تفصيلي جديد قصد دارد به آن عمل كند، احتمال تغيير كاربري و ميزان تراكم در ساختمان‌هاي نيمه‌كاره افزايش پيدا مي‌كند و به اين ترتيب تاخير در تكميل واحدهاي مسكوني در حال ساخت مي‌تواند حتي بهره‌برداري از آن ساختمان را براي هميشه مردود كند.

در مجوزي كه شهرداري‌تهران تحت عنوان پروانه‌ساختماني براي سازنده‌هاي مسكن صادر مي‌كند، حدمشخصي براي ساخت‌وساز تعيين شده كه در صورت تاخير سازنده و تجاوز از حد زماني، پروانه بايد مراحل تمديد را طي كند.

تا پيش از اجراي طرح تفصيلي جديد، از آنجا كه مقررات ساختماني فاقد سند و نقشه از پيش‌نوشته شده بودند، در پروسه تمديد پروانه‌ها شرايط ساخت تغييري پيدا نمي‌كرد اما از امسال تحت تاثير تحول در ميزان تراكم و كاربري پلاك‌ها، مهم‌ترين خطري كه ساختمان‌هاي نيمه‌كاره را تهديد مي‌كند «تغيير كاربري اين املاك براساس پهنه‌هاي شكل‌گرفته در طرح تفصيلي جديد» است.

هشدار روز گذشته معاون شهردار تهران اگر ضمانت اجرايي داشته باشد از دو جنبه در بازار مسكن اثر مي‌گذارد.

برخورد مطابق طرح‌تفصيلي جديد، با ساختمان‌هاي نيمه‌كاره باعث جلوگيري از خريد‌وفروش مكرر اين نوع ساختمان‌ها مي‌شود و از آنجا كه معامله سازه‌هاي نيمه‌كاره در بازار مسكن اغلب در قالب «زمين» انجام مي‌شود و منجر به رشد كاذب قيمت زمين مي‌شود، اين اقدام در سال‌جاري مي‌تواند نوسان قيمت زمين را منطقي كند.

از سوي ديگر افزايش ريسك نگهداري ساختمان‌هاي نيمه‌كاره در تهران باعث خواهد شد سرعت تكميل بيش‌از 300 هزار واحدمسكوني كه طي سال‌هاي 89 و 90 براي آنها پروانه ساخت صادر شده در سال جاري افزايش يابد و «انتظار فراواني عرضه در سال91» محقق شود.

اطمينان به سرمايه‌گذاران

عليرضا جاويد، معاون شهرسازي و معماري شهرداري‌تهران روز گذشته در تشريح كليات طرح تفصيلي به سرمايه‌گذاران ساختماني بابت عدم تغيير ضوابط‌ طرح‌تفصيلي اطمينان داد و گفت: در گذشته اواخر هر سال سرمايه‌گذاران از ترس تغيير مقررات در سال بعد، براي اخذ پروانه ساختماني به شهرداري هجوم مي‌آوردند اما از امسال تا 5 سال آينده ضوابط موجود براي ساخت‌وساز هيچ تغييري نمي‌كند.

وي گفت: طرح تفصيلي جديد تهران تا پايان سال 1405 اعتبار دارد و هر پنج‌سال يكبار در صورت لزوم تغييراتي در آن اعمال خواهد شد.

جاويد همچنين درباره املاكي كه با اجراي طرح تفصيلي كاربري آنها تغيير پيدا كرده است، گفت: مالكان اين املاك نگران نباشند. ما امسال را به عنوان سال اول اجراي اين طرح، سال تدقيق طرح‌تفصيلي تعيين كرده‌ايم و امكان بررسي و برطرف كردن چالش كاربري‌هاي تغيير داده‌شده وجود دارد.

در جلسه روز گذشته مديران شهرداري‌تهران، محمدهادي ايازي سخنگوي شهرداري خطاب به خريداران هر نوع ملك در پايتخت تاكيد كرد: قبل از انجام معامله ملكي، درباره كاربري ملك و ساير مشخصات آن از طريق سايت اينترنتي طرح‌تفصيلي استعلام كنند.ايازي مطابق آنچه «دنياي‌اقتصاد» چند روز پيش در گزارشي با عنوان «احتياط در خريد ملك» هشدار داده بود، اعلام كرد: خريداران ملك بايد قبل از تنظيم قرارداد از كاربري جديد آن ملك مطلع شوند.

بلندمرتبه‌سازي به صورت موردي

سخنگوي شهرداري‌تهران در ادامه با بيان اينكه ضوابط بلندمرتبه‌سازي هم‌اكنون در دست تهيه قرار دارد و بعد از تصويب در شوراي‌عالي شهرسازي و معماري كشور ابلاغ مي‌شود، گفت: در حال حاضر متقاضيان احداث بلندمرتبه در تهران مي‌توانند درخواست موردي‌شان را به كميسيون ماده5 ارائه كنند تا در مورد آن تصميم‌گيري كنيم.

دنیای اقتصاد
----------------------------------------
منبع:بنا نيوز
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
در برابر مقاوم‌سازی هر دو ساختمان، 100 ساختمان نامقاوم ساخته می‌شود ...

در برابر مقاوم‌سازی هر دو ساختمان، 100 ساختمان نامقاوم ساخته می‌شود ...

رییس شورای شهر مشهد گفت: امروز نباید فقط بر مقاوم‌سازی تکیه کرد؛ چراکه در مقابل دوساختمان که مقاوم‌سازی می شود 100 ساختمان غیرمقاوم ساخته می شود.
عباس شیرمحمدی عصر یکشنبه در گردهمایی نقش مدیریت بحران در کلان‌شهرها، توجه به احداثِ ساختمان‌های مقاوم را مهم ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه امروزه نوع و جنس بحران ها تغییر کرده است به همین منظور باید برنامه ریزی ها دقیق تر صورت گیرد
وی با انتقاد از ساخت و سازهای غیرمقاوم در برابر حوادث مختلف، گفت: باید بسترهای لازم برای ساخت وسازهای ایمن که تاکنون ایجاد نشده است مهیا شود و فکر اساسی در این خصوص صورت گیرد.
شیرمحمدی افزود: هنر اصلی در مدیریت بحران از دست ندادن لحظه هاست و نباید اجازه داد که تاخیرها بر تشدید بحران بیفزایند.
به گفته وی علاوه بر افزایش تعاملات بین دستگاه ها باید بحث آموزش در پیشگیری از حوادث مهم تلقی شود چرا که صرف هزینه در این بخش سرمایه گذاری در کشور است.
پروفسور ساسان محاسب از دانشگاه صنعتی زوریخ نیز در ادامه این گردهمایی با اشاره به مشکلات بزرگ رخداده در زمان زلزله در ایران گفت: متاسفانه اگر در توکیو زلزله7ریشتری رخ دهد مشکلی پیش نمی آید ولی در ایران با چنین زلزله ای همه چیز به هم می ریزد.



وی ادامه داد: در حال حاضر متاسفانه شهرهای بزرگی در ایران روی خط زلزله احداث شده اند که به دلیل مقاوم نبودن ساختمان ها، خطر بزرگی است.
به گفته وی باید از همین امروز تمام طرح های ساختمانی بر اساس آئین نامه های جدید در بحث زلزله و مقاومت احداث شوند
-------------------------------------------------
منبع:خبرگذاری مهر

17اردیبهشت
 

Parvix

عضو جدید
به نظر من اونا FRP هستن (برای مقاوم سازی)
راجع به خارج شدن ستون از اکس، کاهش سطح مقطع تیر و خطای دید باعث شده فکر کنم....!
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
به نظر من اونا FRP هستن (برای مقاوم سازی)
راجع به خارج شدن ستون از اکس، کاهش سطح مقطع تیر و خطای دید باعث شده فکر کنم....!
راستش من اجرای FRP رو ندیدم اما اگه دقت کنی در همه ستونها اجرا نشده.
بعید میدونم خطای دید باشه،چون در اکثر سازه های بتنی این مشکل بوجود میاد.
کاهش سطح مقطع که طبیعیه چون هرچی به بالا بریم ستون بار کمتری رو قراره تحمل کنه و لذا ابعادش کوچکتر میشه
اما تنها دلیل خارج شدن ستون اجرا نکردن رامکا در پای ستون هست...

 

Parvix

عضو جدید
راستش من اجرای FRP رو ندیدم اما اگه دقت کنی در همه ستونها اجرا نشده.
بعید میدونم خطای دید باشه،چون در اکثر سازه های بتنی این مشکل بوجود میاد.
کاهش سطح مقطع که طبیعیه چون هرچی به بالا بریم ستون بار کمتری رو قراره تحمل کنه و لذا ابعادش کوچکتر میشه
اما تنها دلیل خارج شدن ستون اجرا نکردن رامکا در پای ستون هست...



رامکا یعنی چی (من نمی دونم)؟
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
استاد ایرانی دانشگاه 'نوادا'(Nevada) در شهر'رینو' امریکا گفت: برای افزایش مقاومت پل ها در برابر زلزله با استفاده از مواد، روش جدید

استاد ایرانی دانشگاه 'نوادا'(Nevada) در شهر'رینو' امریکا گفت: برای افزایش مقاومت پل ها در برابر زلزله با استفاده از مواد، روش جدید

استاد ایرانی دانشگاه 'نوادا'(Nevada) در شهر'رینو' امریکا گفت: برای افزایش مقاومت پل ها در برابر زلزله با استفاده از مواد، روش جدیدی به دست آوردم...


به گزارش خبرنگار ایرنا،'سعید سعیدی' روز سه شنبه در نهمین کنگره بین المللی مهندسی عمران که در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، به ارایه مقاله خود درباره این روش جدید پل سازی پرداخت.
وی با بیان اینکه موفق به ارایه این راهکار برای افزایش تحمل پل ها در برابر حوادث مختلف از جمله زلزله و توفان شده است، اظهارداشت: این روش به گونه ای است که پل ها بعد از حادثه با کمترین آسیب، قابل استفاده هستند.
این پژوهشگر، پل های ساخته شده به این روش را'پل های نسل آینده' توصیف و تصریح کرد: مصالح جدید و خاصی در ستون این پل ها استفاده خواهد شد.
سعیدی برخی از این مصالح و روشها را 'آلیاژهای حافظه دار از جنس های مختلف مانند تیتانیوم و نیکل'، 'فیبرهای پلی وای نال در بتون' و 'استفاده از مصالح لاستیکی به جای بتون' برشمرد.
وی با اشاره به اینکه استفاده از این مواد پیشرفته باعث انعطاف پذیر شدن پل ها می شود، گفت: این ایده با استفاده از مصالح واقعی در یک پل 35 متری آزمایش و با موفقیت همراه شد.
به گفته وی، بزودی این روش روی دو پل در شهر 'سیاتل' در ایالت واشنگتن و شهر 'رینو' در ایالت نوادا امریکا اجرا خواهد شد.
سعیدی خاطرنشان کرد: تاکنون چندین مقاله درباره این روش در نشریات معتبر بین المللی از جمله 'مهندسی سازه' و 'ASCE' منتشر شده و استانداردسازی آن در حال اجراست.

نهمین کنگره بین المللی'مهندسی عمران'با حضور دوهزار نفر از اساتید، محققان، مهندسان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی گرایش های مختلف عمران با هدف ارایه آخرین دستاوردهای تحقیقاتی از19 تا 21 اردیبهشت ماه در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزارمی شود.
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
رامکا یعنی چی (من نمی دونم)؟
رامکا میلگرد هایی رو میگن(معمولا از میلگرد استفاده میکنن) که از پایین ستون (انتهای ستون-روی کف - روی سقف) اطراف میلگردهای اصلی ستون قرار میدن تا بشه محل قرار گرفتن قالب بتن رو تعیین کرد .در کل رامکا نقش تعیین فاصله را داره و در ستون،دیوار برشی و کرسی بتنی اجرا میشه.روش کار در پای ستون به این نحو هست که ابتدا اکس ستون رو درمیارن(روی سقف و با توجه به ستون پایینی)بعدش از هر طرف، ابعاد ستون(با احتساب کاور بتن) امتداد میدن(یا علامت بزنن )و بعد که شبکه میلگردهای ستون رو روی ریشه ها قرار دادن میلگردهای رامکا رو در روی سقف به شبکه ستون میبندن(از بین شبکه رد میکنن) و بعد قالب به رامکا برخود کرده و طبق اون شاغول و بعدشم بتن ریزی انجام میشه....
نمیدونم منظورم رو رسوندم یا نه؟
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
ذرات نانو قابلیت كم كردن اثر گسل های فعال زمین لرزه ای را دارد

ذرات نانو قابلیت كم كردن اثر گسل های فعال زمین لرزه ای را دارد


ذرات نانو قابلیت كم كردن اثر گسل های فعال زمین لرزه ای را دارد


رییس انجمن زمین شناسی ایران گفت: تحقیقات نشان داده كه ذرات نانو قابلیت از بین بردن و یا كم كردن اثر گسل های فعال زمین لرزه ای را دارد.

سروش مدبری روز یكشنبه درگفت و گو با ایرنا افزود: تحقیقاتی كه در برخی از كشورهای دنیا آغاز شده نشان می دهد ذراتی كه در حالت پودرهای نانویی در زمان سایش دو گسل پراكنده می شوند ، می تواند به عنوان روغن بین دو گسل عمل كنند.

وی اظهارداشت: زمانی كه دو گسل در كنار هم حركت می كنند پودرهایی در مقیاس نانو از آنها ساطع می شود كه به اعتقاد دانشمندان و محققان علوم زمین می تواند گسل ها را صیقل كاری كند و از اصطكاك آنها بكاهد ؛این فرضیه ای است كه در بین محققان مطرح شده و حال بررسی است.

عضو هیات علمی دانشكده زمین شناسی دانشگاه تهران به اهمیت شناختن تاثیر نانو در علوم مختلف اشاره كرد و گفت: محققان معتقدند كه اگر این پودرهای نانویی را به گسل های زلزله خیز و فعال تزریق كنیم می توان تا حد زیادی فعالیت گسل های فعال را كاهش داد.

به گفته وی این تحقیق در برخی از كشورها آغاز شده است و ما هم باید تلاش كنیم تا تحقیقات دراین زمینه را آغاز كنیم.

مدبری ادامه داد: در حال حاضر فناوری نانو تمام دنیا را فرا گرفته و به عنوان انقلاب قرن 21 مطرح است و كشورهای زیادی روی مبحث نانو كانی شناسی و نانو ژئو شیمیایی كار می كنند.

وی افزود: امروزه بسیاری از كشورها اولویت اصلی خودشان را نانو قرار داده اندو به همین دلیل سرمایه گذاری و هزینه زیادی را به این بخش اختصاص داده اند.

رییس انجمن زمین شناسی ایران اظهارداشت: ایران نیز در این زمینه بودجه زیادی را صرف مطالعات نانویی می كند تا كاربردهای آن را درعلوم مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد.

وی با بیان اینكه زمین شناسی ارتباط زیادی با نانو دارد گفت: مواد موجود در زمین در بسیاری موارد در مقیاس نانوست كه در این میان دو بحث نانو كانی شناسی و نانو ژئوشیمیایی مطرح می شود.

مدبری درباره نانو كانی شناسی توضیح داد: ‌تمام مواد زمین از كانی تشكیل شده است و زمانی كه این كانی ها به مقدار زیادی ریز می شود در مقیاس نانو در می آید ،بنابراین مطالعه آنها به مبحث نانو كانی شناسی مربوط می شود.

وی گفت: به عنوان مثال اتسمفر ، جو زمین و گرد و غبارهایی كه بر اثر فرسایش و توفان های كویری ایجاد می شوند و حدود 30 درصد سطح زمین را می پوشانند در زمره نانو كانی ها قرار دارند.

رییس انجمن زمین شناسی ایران افزود: وقتی كه آتشفشانی فعال می شود چندین میلیارد تن مواد وارد اتمسفر می شود كه بخش بزرگی از این مواد به صورت نانو است كه می تواند عواقب وخیمی به دنبال داشته باشد ، مثلا بر اثر فرسایش فلات تبت ذرات خاك كه به صورت نانو در فضا پراكنده می شود حدود 15 هزار كیلومتر دورتر یعنی در قاره امریكا قابل مشاهده است كه ازاین موضوع نشاندهنده اهمیت بررسی این ذرات است.

وی با بیان اینكه ذرات نانو در اتسمفر اثرات متفاوتی دارند اظهار داشت: یكی از آنها می تواند جلوی تابش خورشید را بگیرد به طوری در سال 1870 یك آتشفشان در فیلیپین رخ داد كه ذرات معلق آن در هوا جلوی تابش نور خورشید به زمین را گرفت به طوری آن سال ، سال بدون تابستان نامیده شد.بنابراین تاثیرات ذرات نانو بر روی جو و زندگی انسان غیر قابل انكار است.

مدبری درباره نانو ژئوشیمیایی توضیح داد: فیتوپلانگتون های موجود در اقیانوس ها تقریبا 50 درصد اكسیژن زمین را تولید می كنند كه این موجودات ریز دریایی از موادی كه از خشكی وارد اقیانوس می شوند تغذیه می نمایند، در واقع این مواد طبیعی كه نانو ذرات اكسید آهن هستند توسط رودخانه ها وارد اقیانوس ها می شوند.

وی تاكید كرد: بنابراین این نانو مواد شیمیایی كه طبیعی است و بشر هیچ دخالتی در ایجاد شدن آنها ندارد از اهمیت زیادی برخوردار است.

عضو هیات علمی دانشكده زمین شناسی دانشگاه تهران به ارتباط نانو با محیط زیست اشاره كرد و گفت: بخش بسیار بزرگی از آلاینده ها در محیط های طبیعی چه در هوا و چه در آب به وسیله نانوها در محیط پراكنده می شوند .

وی ادامه داد: شاید تا چند سال پیش تصور می شد این مواد معلق در هوا حل می شوند اما هم اكنون باور بر این است كه این مواد‌ آلاینده عمدتا روی نانوها سوارند و در محیط منتقل می شوند پس شناخت نانو برای محققان و زمین شناسان از اهمیت زیادی برخوردار است.

مدبری گفت: همچنین امروزه با بحران گازهای گلخانه ای كه گاز co2 زیادی را وارد جو می كند كه محققان در تلاشند با استفاده از فناوری نانو گازهای آلاینده را از جو و اتمسفر جدا كنند.



-------------------------------------------------------------------------------
به گزارش بنانیوز
 

پیوست ها

  • zelzeleh3.jpg
    zelzeleh3.jpg
    8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
فرونشست زمین در کمین دشتهای بام ایران

فرونشست زمین در کمین دشتهای بام ایران

یک فعال محیط زیست گفت: در حال حاضر تمامی ۱۱ دشت بزرگ چهارمحال و بختیاری با افت شدید سطح آب زیر زمینی و کسری سالانه حدود ۱۸۰ میلیون مترمکعبی مواجه هستند.



هومان خاکپور در گفتگو با مهر افزود: تشدید روند نابودی منابع آبی کشور در سال های اخیر سبب شده است که اغلب دشتهای کشور یکی از پرمخاطره ترین و خسارت زاترین پدیده های زیست محیطی شناسایی شده را تجربه کرده و خطر ویرانگر فرونشست زمین را در چند قدمی خود مشاهده کنند.

به گفته وی، کشور ایران با تجربه ۳۱ مخاطره از تعداد ۴۱ مخاطره شناسایی شده در جهان، رده های بالایی سیاهه کشورهای پرمخاطره جهان را به خود اختصاص داده و در سال ۲۰۱۰ مقام سوم کشوره های پرمخاطره جهان را کسب کرده است و در حال حاضر پدیده فرونشست زمین لرزه بر اندام خشک دشتهای حاصلخیز کشور انداخته است.

خاکپور اظهار داشت: بهره برداریهای غیراصولی و بی رویه از منابع آبی زیرزمینی مهمترین علت بروز فاجعه فرونشست زمین است که با مسدود شدن مجاری نفوذ آب به داخل سفره ها، افت شدید سطح آبهای زیرزمینی را به دنبال داشته و نهایتا با فرونشست زمین، بیابان زایی و نابودی حیات اتفاق می افتد. البته فرو نشست زمین اضافه بر خسارت های غیرقابل جبران زیست محیطی، زمینه ساز ناپایداری سازه ها و بناها شده و می تواند نرخ خسارتهای مالی و جانی پدیده هایی مثل زلزله را به طرز وحشتناکی افزایش دهد.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: هرچند منطقه چهارمحال و بختیاری با میانگین بارش حدود ۷۰۰ میلی متر - که نزدیک به میانگین جهانی است - همواره به عنوان یکی از مهمترین منابع آبی زاگرس و کشور مطرح بوده است اما؛ ویژگی هایی مانند وضعیت کوهستانی، اقلیمی و پراکنش مکانی نامناسب بارشها موجب شده تا حدود ۹۰ درصد از این آب قابل استحصال به صورت روان آب و یا چشمه های بزرگ از طریق سرشاخه های زاینده رود، دز و کارون بزرگ از استان خارج و بیش از ۸۰ درصد از مصارف آب این استان، وابسته به منابع آب های زیرزمینی شود.

به گفته وی، آسیب پذیری چهارمحال و بختیاری در خشکسالی ها، کاهش ۵۰ درصدی میزان بارندگی، دستکاری های غیر اصولی در طبیعت و تخریب پوشش گیاهی را نیز بایستی به شناسه های بوم شناختی منحصر به فرد این منطقه اضافه کرد.

خاکپور اظهار داشت: عدم برنامه ریزی و مدیریت مناسب و درخور سال های گذشته برای بهره برداری از آبهای سطحی و همچنین اصرار بر توسعه کمی بخش کشاورزی در چهارمحال و بختیاری نیز به مانند بسیاری از مناطق کشور، سبب افزایش برداشت های مضاعف و بی رویه از منابع آبی زیرزمینی این منطقه شده است.

وی افزود: این برداشتهای بی رویه و غیراصولی تا جائی ادامه پیدا کرد که دیگر میزان تغذیه آبخوان ها از طریق نفوذ نزولات جوی، جوابگوی آن برداشت ها نبوده و هر ساله سطح آب های زیرزمینی با افت شدیدتری مواجه و نهایتا”دشت های منطقه با خطر جدی فرونشست زمین مواجه شده اند.

خاکپور تصریح کرد: در حال حاضر تمامی ۱۱ دشت بزرگ چهارمحال و بختیاری با افت شدید سطح آب زیر زمینی و کسری سالانه حدود ۱۸۰ میلیون مترمکعبی مواجه و ۴ آبخوان پر اهمیت بروجن، سفیددشت، جوانمردی و شهرکرد به عنوان دشتهای بحرانی معرفی شده اند.

----------------------------------------------------------

به گزارش بنانیوز
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
منطقه خلیج فارس از لحاظ خوردگی بتن بدترین شرایط دنیا را دارد

منطقه خلیج فارس از لحاظ خوردگی بتن بدترین شرایط دنیا را دارد


مدیر مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن واحد خلیج فارس گفت: از لحاظ مقدار'یون کلر' درهوا که باعث خوردگی بتن می شود منطقه خلیج فارس بدترین شرایط دنیا را دارد...
سید 'طاها طباطبایی عقدا ' روز یکشنبه در گفتگو با ایرنا، اظهارداشت: وجود رطوبت بسیار بالا و یون کلر موجود در هوا موجب خوردگی آرماتورهای کار گذاشته شده در بتن شده که منجربه افزایش حجم میل گردها و ترک خوردن بتن و از هم پاشیده شدن آن می شود.

به گفته وی منطقه خلیج فارس برای ساخت و ساز به خصوص احداث ساختمان بتونی و فلزی شرایط کاملا ویژه ای دارد طوریکه متفاوت از دیگرنقاط کشور است.
وی با بیان اینکه مدت 20 سال است که اساتید دانشگاه و مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن روی این موضوع در این منطقه کار و تاکنون راه حل هایی نیز ارایه کرده اند، یادآورشد: نتیجه این مطالعات در مبحث نهم مقررات ملی ساختمان ذکر شده است.
این مقام مسوول ابراز داشت: در این مبحث مقررات ویژه ای برای ساخت بتن در حاشیه خلیج فارس در نظرگرفته شده که دردسترس همگان به خصوص سازمانهای نظام مهندسی وشرکتهای ساختمانی و پیمانکاری قرار دارد.
طباطبایی ازدیگر عوامل مهم خوردگی درحاشیه خلیج فارس به استفاده بی رویه از آب برا ی ساخت بتن اشاره کرد و گفت: دراین مناطق باید در هر100 کیلوگرم سیمان حداکثر40 لیتر آب مصرف شود و برای ایجاد کارآیی بهتربتن بایستی حتما از فوق روان کننده استفاده کرد.
' فوق روان کننده ماده ای شیمایی است که به میزان خیلی کم به بتن اضافه می شود و کارایی بتن را برای اجرا زیاد می کند.'
مدیر مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن واحد خلیج فارس با بیان اینکه کارخانه های سیمان حداقل استانداردها را در تولید محصول اجرا می کنند، افزود: از آنجایی که در اکثریت پروژه ها از روان کننده و نسبت آب به سیمان (استاندارد) استفاده نمی شود، بهترین راه حل اضافه کردن فوق روان کننده به ترکیبات سیمان ( خشک) در کارخانه است.
این مقام مسوول یکی از مهم ترین راه حل ها برای جلوگیری از خوردگی در ساختمانهای بتنی، تولید سیمان ویژه برای مناطق حاشیه خلیج فارس نام برد و ابراز داشت: متاسفانه درحال حاضر هیچیک از کارخانه ها به آن عمل نمی کنند.
وی گفت: درنتیجه عمل نکردن به این مهم، بالای 90 درصد پروژه های ساخت و ساز شهری و روستایی به دلیل نداشتن آگاهی، وجدان کاری وهمچنین رعایت نکردن قوانین و مقررات ملی ساختمان دارای مشکلاتی در این خصوص ( خوردگی) هستند.
به گفته وی در یکی از ساختمانهای هشت طبقه احداثی دربلوار امام خمینی(ره) شهر بندرعباس به دلیل رعایت نکردن مسائل ذکر شده از سوی شرکت سازنده ، طبقه زیر زمین آن به دلیل وجود رطوبت بالا دچار خوردگی شدید شده طوریکه قطر آرماتور استفاده شده در آن از نمره 24 به 16 تقلیل یافته که وقوع زلزله باعث تخریب تمام ساختمان می شود.
طباطبایی عقدا با بیان اینکه 'شعار انجمن جهانی بتن'ساخت بتن باطول عمریکهزارسال است اظهارداشت: این درحالی است که در ایران مرکز تحقیقات ساختمان عمر 100 ساله را برای بتن تضمین می کند.
وی از تولید شن و ماسه استاندارد، سیمان سالم، و رعایت مقررات ساخت بتن و سپس نگهداری آن بعنوان دیگر عوامل مهم دوام بتن نام برد.
این مقام مسوول با بیان اینکه' قانون' داریم اما' نظارت کامل' نمی کنیم از دست اندرکاران پروژه های بزرگ وکوچک خواست ضمن جدی گرفتن قوانین و مقررات برای داشتن ساختمانهای متسحکم به آنها عمل کنند

----------------------------------------------------
به گزارش بنانیوز
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
■ مقررات‌ملی در ساخت‌وساز رعایت نمی‌شود

■ مقررات‌ملی در ساخت‌وساز رعایت نمی‌شود


گروه مسكن- در مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان، انجام آزمایش‌های خاک برای کلیه ساختمان‌ها و در سه رده ژئوتکنیکی الزامی‌است، به این معنی که هر پروژه ساختمانی نیاز به گزارش مکانیک خاک دارد که در آن به ضرایب چسبندگی خاک و زاویه اصطکاک داخلی بین دانه‌های خاک به عنوان پارامترهای طراحی سازه نگهبان اشاره شده و مهندس طراح سازه با داشتن این ضرایب طرح پایدار‌سازی گود را ارائه می‌دهد.



این درحالی است که در برخي مناطق تهران، شهرداري با عدول از مبحث 7 مقررات ملی ساختمان، آزمایش خاک را فقط برای ساختمان‌های 6 طبقه یا با زیربنای 2000 متر مربع به بالا الزامی‌كرده و عملا با این اقدام، حدود نیمی‌از پروانه‌های ساختمانی شهر تهران را که در مناطق پایینی شهر ساخته می‌شوند و اکثرا یا کمتر از 6 طبقه هستند یا کمتر از 2000 متر مربع زیر بنا دارند را بدون هرگونه بررسی ژئوتکنیکی صادر می‌کند. با توجه به شرایط کوهپایه‌ای شهر تهران، مناطق جنوبی شهر عموما دارای خاک آبرفتی سست و ضعیف هستند.
حجت‌الله عزیزی دبیر انجمن شرکت‌های خدمات آزمایشگاهی خاک، جوش‌وبتن با بيان اين مطلب در جمع خبرنگاران افزود: این اقدام در محدودسازی آزمایشگاه‌های خاک برای کلیه ساختما‌ن‌ها، از جمله عوامل مهم در افزایش حوادث ناشی از گودبرداری در شهر تهران است.
وی در ادامه افزود: انجام آزمایش‌های ژئوتکنیکی می‌تواند به عنوان بخشی از مطالعات پروژه، قبل از طراحی و ساخت به کمک طراح و مجری پروژه‌ها بیاید. در این مطالعات به محل چاه‌های جذبی قدیمی ‌و موجود در پروژه و همسایگان اشاره می‌کند و دانستن این اطلاعات به دو دلیل حائز اهمیت است. اول اینکه تمهیدات لازم جهت جلوگیری از نشت فاضلاب به دیواره‌های گود از محل چاه مجاورین و متعاقبا دیوارهای گود پیش‌بینی مي‌شود و دلیل دوم، تخلیه چاه‌های فاضلاب موجود در محل ساختگاه و جایگزینی مصالح مقاوم به‌جای آن است.
عزیزی با اشاره به اینکه شهرداری‌‌ها بايد با اجرای کامل و غیرسلیقه‌ای مبحث 7 مقررات ملی ساختمان در کلیه پروانه‌های ساختمانی، به امنیت روانی جامعه احترام بگذارند، افزود: ساخت و ساز در تهران به عنوان یک کارگاه بزرگ ساختمانی، نباید تهدیدی برای ساکنین آن باشد و می‌توان با انجام کامل آزمایش‌های ژئوتکنیکی و متعاقبا بالا بردن ایمنی در گود‌برداری‌ها، بهداشت روانی جامعه را افزایش داد.​
 

بوگاتی رنسانس

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاثیر طرح تفضیلی جدید تهران:


طرح جدید تفضیلی که دو هفته پیش از اخبار منتشر شده بود ، ماهها بود که صحبت برآمدنش بود و همین خبر باعث گران شدن زمین به خصوص زمینهای بدون کاربری شد. این طرح بیشتر شهرستانهای استان تهران به خصوص شهریار و شهرقدس رو شامل میشه و طی اون کلیه زمینهای بدون کاربری و فاقد جواز ، دارای کاربری می شوند و جواز آنها صادر می شود.
همچنین این طرح برروی مجوز ساخت و تراکم ساخت ساختمانها تاثیر می گذارد.
طی این طرح در بخشی از نقاط تراکم طبقات کم و در بخشی نقاط این تراکم بیشتر می شود.
اما تا کنون این طرح تصویب نشده به همین خاطر هم اکنون هیچ پروانه ای صادر نمی شود و تمام کسانی که قصد ساخت و ساز دارند باید تا تصویب این طرح انتظار بکشند.
اما در این میان تقاضای زیادی برای خرید زمین می شود. قیمت زمینها بالا رفته و این روند ادامه خواهد یافت.
 

Similar threads

بالا