[اخبار ایمنی و حوادث ساختمانی]

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
سلام به همه دوستان و مهندسان عزیز این تابیک که از اسمش مشخص هست " اخبار ایمنی و حوادث ساختمانی " توی این تابیک قصد داریم از آخرین حوادث ساختمانی که ناشی بی توجهی بعضی از کارفرماها و متاسفانه بی دقتی بعضی از اکیب کارگری هست باخبر باشیم. و هم اینکه بیشتر در رابطه با ایمنی محل کار بحث گفتگو و اطلاع رسانی بکنیم. امیدوارم کسانی که در محیط کارگاهی هستند خیلی به این موضوع اهمیت بیشتری بدهند. و برای کارگر های که در محیط کارگاهی خودشون کار میکنند از جان آنها مواظبت کنند.



از همه دوستان و مدیریت محترم و عزیز تالار عمران میخوام مارو هم از کمک خودشون بی بهره نکنند


بی نهایت ممنونم:gol:









نظارت بر ایمنی ساختمان‌های 4 طبقه



با تصویب اعضای شورای شهر مشهد نظارت بر ایمنی ساختمان‌های بالای چهار طبقه به سازمان آتشنشانی سپرده شد.


امروز در بیستمین جلسه علنی شورای شهر که در تالار شورا شهرداری مشهد برگزار شد، بودجه سال جاری سازمان آتشنشانی مشهد مورد تصویب قرار گرفت.بر این اساس بنا بر نظر کمیسیون خدمات شهری که مورد تصویب اعضای شورای شهر نیز قرار گرفت موارد تصویب شده به قرار زیر است:


1- گزارش برنامه‌های مطالعاتی تحقیقاتی سازمان به کمیسیون ارائه شود.2- گزارش از ریز پروژه‌های سازمان به کمیسیون ارائه شود.3- هر چهار ماه از فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه آموزش شهروندان و کارکنان گزارش به کمیسیون ارائه شود.4- پیرو مصوبات قبلی شورای شهر و با توجه به مسئولیت سازمان آتشنشانی، نظارت بر اجرای ضوابط ایمنی در ساخت و سازها در ساختمان‌های
بالای 4 طبقه و به ویژه مرتفع‌سازی توسط سازمان آتشنشانی الزامی است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
هنگام وقوع آتش‌سوزی چه باید کرد؟



معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران راهکارهایی را در هنگام وقوع آتش‌سوزی به شهروندان ارائه کرد و از آنان خواست نسبت به رعایت این موارد اقدام کنند.


فتح‌الله تیموری در پاسخ به این پرسش که هنگام وقوع آتش‌سوزی چه باید کرد، گفت: ابتدا باید آتش‌نشانی (125) و اورژانس (115) را مطلع کرد ضمن حفظ خونسردی با وسایل موجود آتش را در نطفه خفه کرد اما اگر آتش‌سوزی گسترده و از کنترل خارج بود باید ضمن پرهیز از قهرمان بازی ،دیگران را برای کمک مطلع و همزمان کنتور برق را بعد از خارج شدن سرویس‌دهی آسانسور یا دستگاه‌های مشابه قطع و پس از آن مصدومان را از محل حریق خارج کرد.وی با بیان اینکه باید درها و پنجره‌های محلی که آتش‌سوزی شروع شده را فورا بست تا مانع سرایت دود و حرارت به اتاق‌های مجاور شود، گفت: راه‌های منتهی به محل آتش‌سوزی باید از وسایل زیادی که مانع حرکتند خالی شود و با مشخص کردن نوع آتش با کپسول و وسایل آتش‌نشانی همان آتش مانع توسعه و سرایت آن به نقاط دیگر شد.
معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با تاکید براینکه به هیچ عنوان نباید از آب برای خاموش کردن اتصالات برقی استفاده کرد، گفت: هنگام مبارزه با آتش حفاظت فردی باید مدنظر قرار بگیرد.تیموری با بیان اینکه از نظر حفاظت شخصی دو اصل مهم و اساسی را باید در نظر گرفت، افزود: باید پارچه یا دستمال مرطوبی را روی دهان و بینی قرار داد تا حفاظت در مقابل دود تامین شود و نیز در صورت گرفتار شدن در اطاق حریق زده دیوار را گرفت و دور زد و اگر چنانچه حرارت مسیر کم شد راه را ادامه داد تا به در خروجی رسید.
وی با بیان اینکه هوای گرم و آلوده به دود سبک‌تر از هوای عادی است و به بالا صعود می‌کند، خاطرنشان کرد: بنابراین در مواقع حریق باید تا حد ممکن درازکش حرکت کرد و دست خود را جلوی سر بلند کرد تا بتوان موانع را احساس کرد. معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ادامه داد: در صورتی که از پله‌ها استفاده می‌شود باید خود را نزدیک دیوار نگه داشت و عقب عقب پایین رفت و با پا یکایک پله‌ها را احساس کرد و توجه شود که حق تقدم خروج با کودکان و سالخوردگان است.
معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ادامه داد: توصیه می‌شود که برای انجام هر کاری در اتاق حریق زده و دود گرفته دو تن حضور داشته باشند و اتاق را از پهلو و دیوار دور زده و با دست زیر و روی تخت خواب‌ها و داخل گنجه‌ها و میزها را وارسی کنند و در خاتمه کار نیز از وسط اتاق عبور شود تا اطمینان حاصل شود که کسی در وسط اتاق نیفتاده است.
وی با بیان اینکه در موقع حرکت دادن فرد بیهوش باید وی را به طرف پشت برگردانده و مچ‌هایش را به هم بست، گفت: پس از آن باید دو زانو نشسته و سر خود را در شکافی که با مچ‌های شخص بیهوش تشکیل شده قرار داد و سپس به طور درازکش شخص مزبور را با خود کشید. همچنین برای برای حرکت دادن فرد حریق زده از پله‌ها نیزباید وی را به پشت خواباند به طوری که سرش را به آرامی از پله‌ها پایین آورد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خطر آوار در کمین حاشیه نشینان تبریز




173582 - اسفند ۱۳۹۲​


حاشیه نشینان کلانشهر تبریز علاوه بر وحشت از آوار شدن خانه های پلکانی
بر روی هم، از بلاتکلیفی در خصوص تعمیر یا بازسازی مسکنهای خود سخن می گویند



هنگامی که وارد حاشیه کلانشهر تبریز می شوید به خصوص مناطقی همچون سیلاب، ملازینال و ایده لو که همسایگان دیوار به دیوار کوه عون بن علی هستند، نخست با تفاوت چهره کوچه و منازلش با سایر مناطق شهر روبرو می شوید؛ به طوری که وقتی از ورودی این مناطق عبور می کنید، گویی از مرز یک کشور در حال توسعه به یک کشور عقب مانده وارد شده اید.خانه هایی که چندین سال قبل بدون مجوز ساخت، یکی پس از دیگری در دامنه کوه به صورت پلکانی ساخته شده اند، این روزها دیگر توان و استقامت خود را به دلیل ساخت غیراصولی از دست داده اند و هر آن احتمال ریزش و تخریب مساکن بر روی یکدیگر شدت یافته است.


در جوار این منازل می توان پله های طول و طویلی را مشاهده کرد که محله ها و خیابان های اطراف را به همدیگر متصل کرده و تنها راه ارتباطی میان خانه هایی است که همچون دانه های انار در کنار یکدیگر چیده شده اند؛ این پله ها نیز گاهگداری برای حاشیه نشینان دردسرساز بوده و سقوط برخی افراد از پله ها گواه بر این سخن است.بیشتر حاشیه نشینان تبریز را مهاجران به این کلانشهر تشکیل می دهند که در کنار برخی از معضل های فرهنگی این روزها با مسئله بیکاری و درآمد پایین دست و پنجه گرم می کنند؛ البته ناگفته نماند حاشیه شهر برخلاف چهره نامطلوبش، ساکنان خوش دلی را در خود جای داده که این روزها بیش از پیش نیازمند آموزش مسائل شهری هستند.


بی خوابی از ترس تخریب خانه همسایه بر بام خانهیکی از ساکنان خیابان ملازینال با بیان اینکه همه شبانه روز نگران تخریب و ریزش خانه نیمه تخریب شده همسایه بر روی بام خانه اش است، اظهار داشت: چندین بار با صاحب خانه تماس گرفتم و از احتمال ریزش خانه نیمه تخریب شده اش بر روی بام خانه ام هشدار دادم ولی وی همچنان بی اعتنا به این مسئله است.وی افزود: چندین بار این مسئله را به شهرداری اطلاع رسانی کردم ولی این نیز کارساز نبوده به همین خاطر شبی نیست که سرم را به راحتی بر روی بالش بگذارم چرا که هر آن احتمال ریزش این ساختمان بر روی بام خانه و تخریب یک یک منازل در این منطقه وجود دارد.


نعمت ببری که هشت سالی است ساکن این منطقه است، در ادامه اظهار داشت: از سوی دیگر نشت آب فاضلاب در خانه ها یکی دیگر از مسائل و مشکلاتی است که با آن نیز دست و پنجه نرم می کنیم؛ با اینکه مسئولان آب و فاضلاب در این منطقه حضور می یابند ولی این مسئله رفع شدنی نیست.خانه ام دم عیدی ویرانه استیکی دیگر از ساکنان و کسبه خیابان ملازینال با بیان اینکه آب این منطقه طبق اعلام آزمایشگاه قابل آشامیدنی نیست، گفت: آب این منطقه را برای آزمایش به یکی از آزمایشگاه های شهر واقع در ائل گلی بردم که این آزمایشگاه از غیر قابل شرب بودن این آب خبر داد.


وی که چند روزی است به دلیل نشت آب فاضلاب به درون خانه اش، آسایش و راحتی از زندگی اش رخت بربسته، اظهار داشت: حدود 10 روزی است که آب به دلیل نشت، قطع شده و دیوار خانه ام را به همین دلیل تخریب کردم و همه روزه برای پیگیری این مسئله به آب و فاضلاب مراجعه می کنم. ذکریا معصومی همچنین ادامه داد: با اینکه حق فاضلاب پرداخت کرده ام ولی رسیدگی خاصی از سوی این اداره کل صورت نگرفته و دم عیدی تمام زندگی ام ویران شده است. کفش دوزی زنان در محله های حاشیه شهردر برخی از محله های حاشیه کلانشهر تبریز نیز زنان پا به پای همسرشان مشغول کارهای اقتصادی هستند به طوری که در یکی از این محله ها، زنان با نشستن در دم در خانه هایشان به همراه همسایگانشان مشغول دوخت کفش به صورت دسته جمعی هستند.یکی از این زنان در این خصوص اظهار داشت:


در این محل روزانه هر یک از بانوان با دوخت 10 جفت کفش، چهار هزار تومان حقوق می گیرند که هر جفت آن معادل 400 تومان برآورد شده است؛ این در حالی است که هر زن روزانه توان دوخت بیش از 10 جفت کفش را ندارند.وی در خصوص مسائل و مشکلات کوچه های حاشیه شهر اظهار داشت: ما روزانه چندین مرتبه پله های این محله ها را برای انجام کارهای مختلف بالا و پایین می کنیم که این مهم باعث کمردرد برخی از افراد شده و از سوی دیگر بچه هایمان که برای بازی در محله حضور می یابند احتمال سقوطشان از پله ها خیلی زیاد است.


ضایعات فروشی ها سلب آسایش کرده اندجمعی از اهالی و کسبه های خیابان ملازینال و سیلاب با حضور در یکی از مغازه های این محله با اشاره به سلب آسایش برخی از ضایعات فروشی در این خیابان اظهار داشت: این مغازه ها در زمان استراحت خانواده ها در ساعاتی از بعد از ظهر و شب هنگام همچنان مشغول فعالیت هستند که این موضوع موجب سلب آسایش همسایگان شده است.این افراد همچنین در ادامه اظهار داشتند: این مغازه ها در حالی که می توانند ساعات استراحت مردم، کارشان را تعطیل کنند ولی این کار را انجام نمی دهند و روزانه با حضور تعداد زیادی وانت بار و خودروی وانت ضمن سلب آسایش، موجب سنگینی ترافیک در محله می شوند. با این حال انتظار برخی از مردم از این مغازه ها به جا بنظر می رسد که از ضایعات فروشی انتظار می رود برای حقوق دیگر شهروندان احترام قائل شوند.


ترک خانه به دلیل آب گرفتگییکی از اهالی حاشیه تبریز با بیان اینکه به دلیل آب گرفتگی خانه اش، به منزل پسرش اسباب کشی کرده، اظهار داشت: پس از آب گرفتگی خانه به دلیل عدم اعتنای اداره آب و فاضلاب، منزلم را ترک کرده و به خانه پسرم اسباب کشی کردم. ابوالفضل فرامرزی همچنین از قطعی آب، گاز و برق برخی از مسکنهای این منطقه اشاره کرد و گفت: اکثر حاشیه نشینان از قشر کم درآمد جامعه هستند که توان مالی برای پرداخت این قبوض ندارند که امیدواریم راه حلی برای این مسئله نیز اتخاذ شود.


همچنین اکثر ساکنان حاشیه شهر با بیان اینکه در بلاتکلیفی برای ساخت یا تعمیر خانه هایشان قرار دارند، از مسئولان شهرداری انتظار دارند که طرح بررسی حاشیه شهر را به زودی انجام دهند و ساکنان این مناطق را از بلاتکلیفی خارج کنند. با این حال، مسائل و مشکلات حاشیه کلانشهر تبریز تمام شدنی نیست و امیدواریم قبل از هر حادثه ناگواری این مسائل به صورت مطلوب حل شود.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
169501 - اسفند۱۳۹۲​
جلوگیری از یخ‌زدگی لوله و کنتور آب


مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه
از مشترکان خواست نسبت به عایق‌بندی کنتورهای آب شرب منازل خود اقدام کنند.




مرادی در این باره گفت: برودت و سرمای هوا باعث یخ‌زدگی تعداد زیادی از کنتورها و لوله‌های آب شرب استان کرمانشاه شده است. وی گفت: عمده موارد یخ‌زدگی مربوط به کنتور و لوله‌های آب داخل منازل است که با رعایت موارد ایمنی از سوی شهروندان براحتی قابل پیشگیری است.

مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به اقداماتی که شهروندان می‌توانند درباره پیشگیری از یخ‌زدگی لوله‌ها و کنتورهای منازلشان انجام دهند، اعلام‌کرد: عایق‌کردن کنتور به وسیله پشم‌شیشه، گونی، موکت و سایر الیاف مصنوعی در محفظه کنتور و عایق‌بندی لوله‌های آب در فضای باز ساختمان از جمله این راهکارها است.

مرادی تصریح‌کرد: شهروندان در زمان بروز یخبندان باید از اقداماتی از قبیل ریختن آب‌جوش روی کنتور، روشن‌کردن آتش در حوضچه کنتور و باز گذاشتن شیر آب برای رفع یخ‌زدگی کنتور و لوله‌های آب خودداری کنند.

وی خاطر نشان کرد: شهروندان می‌توانند در صورت مواجه‌شدن با هرگونه یخ‌زدگی با مرکز ارتباط مردمی شرکت (سامانه ۱۲۲) که بصورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی و ارائه راهنمایی‌های لازم برای مشترکان است، تماس گرفته تا در اسرع وقت نسبت به رفع مشکل آنها اقدام شود.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
قاتل نامرئی به خانه کارگران رفت




169498 -فروردين1393​
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران
از مرگ یک کارگر بر اثر گازگرفتگی در محل استراحتش خبر داد.





سید جلال ملکی در این باره گفت: به دنبال اعلام یک مورد حادثه گاز گرفتگی در ساعت 9:46 صبح روز چهارشنبه، ستاد فرماندهی آتش‌نشانان ایستگاه 5 را به محل حادثه واقع در خیابان رباط کریم، خیابان فرهودی زارع اعزام کرد.وی با بیان اینکه محل حادثه یک ساختمان دو طبقه بود، افزود: در طبقه دوم این ساختمان اتاقکی 10 متری قرار داشت که محل زندگی و استراحت دو کارگر بود که بنابر اظهارات شاهدان، هنگامی که نزدیکان این افراد متوجه غیبتشان می‌شوند، با مراجعه به محل، از گاز گرفتگی آنان باخبر شده و موضوع را به 125 اطلاع داده‌اند.


سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه آتش‌نشانان دو کارگر ایرانی را خارج کرده و به عوامل اورژانس تحویل داده‌اند، اظهار کرد: عوامل اورژانس پس از بررسی علائم حیاتی، مرگ یکی از این افراد که کارگری 40 ساله بود را تایید و اعلام کردند.به گفته ملکی، تکنیسین‌های اورژانس فرد حادثه دیده دیگر را نیز به مراکز درمانی انتقال دادند.


وی افزود: بررسی محل حادثه نشان داد که استفاده از اجاق خوراک‌پزی و بسته بودن تمامی منافذ تهویه هوا، علت این حادثه بوده است.سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از شهروندان خواست تحت هیچ شرایطی برای تامین گرمای محیط خود، از لوازم فاقد استاندارد استفاده نکنند.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
ریزش بالکن‌های یک ساختمان

ریزش ناگهانی بالکن های ساختمان مسکونی 4 طبقه در خیابان مدرس، آتش نشانان را به محل حادثه کشاند.

در پی تماس شهروندان با سامانه 125، مبنی بر ریزش آوار و سقوط بالکن های یک مجتمع مسکونی، ستاد فرماندهی آتش نشانی تهران بلافاصله آتش نشانان ایستگاه 5 و گروه امداد و نجات ایستگاه 1 را روز گذشته به محل حادثه در خیابان مدرس، کوچه محمدی اعزام کرد.نعمت محمدپور فرمانده آتش نشانان تیم اعزامی در این باره گفت: در محل حادثه یک ساختمان چهار طبقه مشاهده می شد که بالکن طبقات دوم، سوم و چهارم از محل اتصال خود جدا و در حیات مجتمع افتاده بود.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
هشدار نسبت به سردرب مجتمع‌های مسکونی

معاون پیشگیری و آموزش سازمان آتش‌نشانی شهرداری قم نسبت به سردرب‌ها و محوطه‌سازی برخی مجتمع‌ها در منطقه پردیسان به دلیل جلوگیری از ورود ماشین آتش‌نشانی به محوطه حریق هشدار داد.



محمدرضا مهدیان در نشست مطبوعاتی که به مناسبت هفتم مهر روز ملی آتش‌نشانی برگزار شد اظهار کرد: در گذشته آموزش شهروندی در مرکز آموزش صورت می‌گرفت و اکنون آموزش‌ها ایستگاه محور شده و در ایستگاه‌های منطقه برگزار می‌شود.وی با اشاره به ثبت‌نام از داوطلبان برای شرکت در دوره‌های آموزشی گفت: بخشی از ثبت‌نام‌ها به صورت آتش‌نشان داوطلب است که به عنوان آتش‌نشان در بحث مدیریت بحران از آنها استفاده می‌شود.معاون پیشگیری و آموزش سازمان آتش‌نشانی شهرداری قم خاطرنشان کرد: بخشی از ثبت‌نام‌ها در قالب آموزش‌های عمومی یک روزه صورت می‌گیرد که در ایستگاه‌ها برگزار می‌شود.وی آموزش تخصصی پرسنل را یکی دیگر از فعالیت‌های سازمان آتش‌نشانی ذکر کرد و افزود: در نظر داریم سطح علمی پرسنل آتش‌نشانی را بالا ببریم تا نیروهای آتش‌نشانی با توجه به توان علمی خود بتوانند با حوادث و حریق برخورد بهتری نسبت به گذشته داشته باشند.

مهدیان خاطرنشان کرد: تکنولوژی در شهرها به صورت روزانه پیشرفت می‌کند و کارهای جدیدی ارائه می‌شود، بنابراین آتش‌نشانان باید ارتقا پیدا کنند. وی عنوان داشت: بحث ممیزی ایمنی ساختمان‌ها از کارهای دیگری است که در دستور کار قرار دارد که بر این اساس تمام حادثه‌سازها را تعریف می‌کنیم و بر اساس چک لیست بازدیدهای دوره‌‌ای از ساختمان‌ها با اولویت ساختمان‌های مسکونی صورت می‌گیرد.معاون پیشگیری و آموزش سازمان آتش‌نشانی شهرداری قم ادامه داد: اگر عناصر حادثه‌ساز در ساختمان‌ها از بین برده شود، حوادث و آتش‌سوزی کاهش پیدا می‌کند. وی عنوان داشت: بیشتر حوادثی که اتفاق می‌افتد در اثر عدم آگاهی افراد و عدم توجه افراد نسبت به مسائل ایمنی است.مهدیان ضمن هشدار در مورد محدوده پردیسان و سردرب‌های مجتمع‌های مسکونی گفت: برخی اوقات سردرب‌های مجتمع‌های مسکونی و محوطه‌سازی نامناسب مانع از ورود ماشین‌های آتش‌نشانی به محوطه‌های مجتمع‌های مسکونی شده و کار اطفای حریق را با مشکل مواجه می‌کنند.وی با بیان اینکه استاندارد رسیدن ماشین‌های آتش‌نشانی به حریق سه دقیقه است گفت: فرصت آتش‌نشان برای رسیدن به محل سه تا پنج دقیقه است و پس از این مدت هر آتش‌سوزی به صورت تصاعدی پیشروی می‌کند.معاون پیشگیری و آموزش سازمان آتش‌نشانی شهرداری قم عنوان داشت: اکثر ساختمان‌ها و اماکن اقامتی ایمن نیستند بنابراین در صورت بروز حادثه و عدم بررسی کارشناس مسئولیت آن بر عهده سازندگان و کسانی است که در این اماکن زندگی می‌کنند.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
ریزش مرگبار آوار در خلخال

در حادثه ریزش ‌آوار در یک واحد مسکونی در روستای سوسهاب خلخال زنی 22 ساله جان خود را از دست داد.



دهیار روستای سوسهاب از توابع بخش مرکزی خلخال در خصوص این حادثه اظهار داشت: این حادثه که حوالی در روستای سوسهاب اتفاق افتاد که ریزش دیوار و سقف خانه مسکونی موجب مصدوم شدن این زن شد.مصحلت کرمی یادآور شد: صاحب‌خانه قصد داشته که دیوار ما بین دو اتاق در منزل مسکونی خود در روستا را تخریب کند که این دو اتاق در واقع به یک اتاق بزرگ تبدیل شود که قدیمی بودن سقف و دیوار موجب بروز این حادثه شد. با کمک نیروهای مردمی روستا این مصدوم با سرعت به بیمارستان امام خمینی خلخال انتقال یافت.

رئیس پزشکی قانونی شهرستان خلخال تصریح کرد: علیرغم اینکه مصدوم به سرعت به بیمارستان انتقال داده شده بود ولی پس از نیم ساعت جان خود را از دست داد.

مجید محمدی افزود: شدت ریزش و سنگینی آوار باعث مسدود شدن راه‌های هوایی و تنفسی مصدوم شد و مصدوم توان تنفس نداشته و فشار بیش از حد بر اندام تحتانی و قفسه سینه موجب مرگ این مصدوم شد. این زن که در لحظه تخریب دیوار از کنار آن در حال عبور بوده است، با ریزش دیوار دچار مصدومیت شد و جان خود را از دست داد.به دلیل کم‌دوام بودن منازل روستایی لازم است که روستاییان با دریافت تسهیلات مقاوم‌سازی مساکن خود که از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در اختیار آنان قرار می‌گیرد از بروز چنین حوادثی جلوگیری کنند.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
توصیه های ایمنی به مقنیان
162899 -13 اردیبهشت ۱۳۹۲
معاونت آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌ نشانی مشهد، گفت: مقنی قبل از ورود به چاه برای عملیات حفر چاه، باید طناب نجات را به کمک کمربند ایمنی مخصوص به خود بسته باشد.




غلامحسین حاجی‌زاده اظهار کرد: با توجه به وقوع حوادث متعدد در عملیات غیراصولی حفر چاه که متاسفانه اغلب منجر به فوت مقنی و خسارت‌های جانبی دیگر می‌گردد، لذا افراد حین عملیات حفر چاه باید خود را ملزم به رعایت نکات ایمنی کنند. وی افزود: در عملیات چاه‌کنی تا عمق 5 متر، وجود حداقل دو نفر و با افزایش عمق چاه، وجود حداقل سه نفر برای ادامه عملیات الزامی است که با شروع حفر انباری چاه یک نفر کمک کلنگ‌دار به افراد گروه اضافه می‌شود.

حاجی‌زاده اذعان کرد: برای حفاظت کارگران از خطر ریزش اطراف چاه، باید در محل ایستادن کارگران تخته یا الوارهای زیرپایی با مقاومت و پهنای کافی گذاشته شود. وی ادامه داد: برای جلوگیری از سقوط خاک و سنگ به داخل چاه، دور دهانه باید آستانه‌ای به عرض حداقل 15 سانتیمتر با مصالح مقاوم تعبیه گردد. معاونت آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌ نشانی مشهد، خاطرنشان کرد: مقنی قبل از ورود به چاه برای عملیات چاه‌کنی، باید طناب نجات را به کمک کمربند ایمنی مخصوص به خود بسته باشد و سر طناب باید به محل مناسبی محکم شده باشد تا از سقوط احتمالی کارگران به داخل چاه جلوگیری شود.

وی یادآور شد: در مواردی که نوع مصالح استخراج شده از حفاری چاه به صورتی است که کلاه و سپر حفاظتی کافی نیست، باید در فواصل مناسب از دیواره میله چاه پناهگاه‌هایی تعبیه شود که در صورت لزوم مقنی در این محل‌ها مستقر شود. حاجی‌زاده تأکید کرد: خاک حاصل از کندن چاه، نباید به فاصله کمتر از دو متر از کناره‌های چاه ریخته شود به نحوی که احتمال ریزش آن به داخل چاه وجود نداشته باشد.وی بیان کرد: در صورتی که احتمال کمبود اکسیژن در اعماق چاه وجود داشته باشد، باید نسبت به تعبیه وسایل مناسب برای هوادهی به داخل چاه اقدام شود و این وسایل باید به تجهیزات ایمنی لازم برای جلوگیری از خطر برق‌گرفتگی مجهز شده باشند.معاونت آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌ نشانی مشهد، ابراز کرد: برای تأمین روشنایی داخل چاه‌هایی که وجود گازهای قابل اشتعال در آنها محتمل باشد، باید از چراغهای قوه‌ای با حداکثر ولتاژ 12 ولت استفاده شود. وی با اشاره به ضرورت وجود علائم قراردادی بین مقنی و فرد مستقر در بالای چاه، گفت: باید فرد مستقر در بالای چاه همواره از وضعیت مقنی آگاه باشد.حاجی‌زاده اضافه کرد: با پیشرفت کار چاه‌کنی به خصوص در موقع بارندگی، باید دیواره‌های چاه به وسیله مقنی مورد بازدید قرار گرفته و از ریزشی نبودن دیواره چاه اطمینان حاصل شود، چنانچه رطوبت بیش از حد مشاهده گردد، باید بررسی‌های لازم انجام گیرد و در صورت لزوم عملیات متوقف شود. وی خاطرنشان کرد: هنگام حفاری چاه در عمق بیش از 2 متر، باید وسیله‌ای به عنوان سپر در پایین چاه مورد استفاده قرار گیرد که هنگام سقوط احتمالی اشیا مانع برخورد آن با مقنی باشد.

معاونت آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌ نشانی مشهد، یادآور شد: بعد از خاتمه کار روزانه علاوه بر پیش‌بینی‌های احتیاطی لازم برای جلوگیری از سقوط افراد و حیوانات به داخل چاه، دهانه چاه باید به نحوی مطمئن با صفحات مقاوم و مناسب پوشیده شود. وی تصریح کرد: رعایت مقررات حفاظتی حفر چاه‌های دستی مصوب شورای عالی حفاظت فنی الزامی است.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
رتبه بندی ایمنی ساختمانها محقق نشد

مدیرعامل سازمان آتش نشانی با تشریح برنامه های این سازمان برای هفته آتش نشان گفت: 30 هزار خاموش کننده رایگان در بین شهروندان توزیع خواهد شد.




رضا خوشزاد در نشست خود با خبرنگاران که امروز با 60 دقیقه تاخیر آغاز شد در خصوص آخرین وضعیت تعیین رتبه ایمنی برای ساختمانهای بلندمرتبه اظهار داشت: این طرح به صورت صد درصد محقق نشد. در کار گروهی معایب و محاسن این طرح را بررسی کردیم همچنین جلساتی را با حوزه شهرسازی برگزار کرده اما به اجماع مورد نظر نرسیدیم. بررسی ها نشان می داد تعیین رتبه ایمنی برای ساختمانها باعث افزایش ارزش افزوده در ساختمانها و تغییرات در قیمت بازار مسکن خواهد شد.مدیرعامل سازمان آتش نشانی در پاسخ به پرسشی درباره پروژه ایمنی بازار نیز گفت: پروژه ایمنی بازار با اعتباری قابل توجه در مرحله مطالعاتی و از سوی یک موسسه معتبر در این زمینه مطالعات و پژوهش های مورد نظر صورت گرفته است.

همچنین در سازمان آتش نشانی مطالعاتی درباره ایمنی بازار تهران انجام شده است که با حمایت نهادهای دیگر این پروژه را دنبال می کنیم اما عملیاتی اجرایی کاملا تحقق پیدا نکرده است. خبرنگار دیگری در خصوص تشکیل سازمان ملی آتش نشانی پرسید که وی در پاسخ گفت: تشکیل سازمان ملی آتش نشانی نیاز به اقدامات قانونمند دارد که تا این لحظه انجام نشده است.

در حال حاضر سازمان آتش نشانی زیر مجموعه شهرداری ها بوده که این موضوع محاسن بسیاری دارد.خوشزاد در خصوص طرح اجباری شدن نصب خاموش کننده در خودروهانیز گفت: سازمان آتش نشانی مسئول سازوکار این موضوع نیست در برابر قیمت خودروها کپسولهای خاموش کننده هزینه زیادی را به تولید کنندگان وارد نمی کند. متاسفانه حوادث رانندگی ما به گونه است که باعث آتش گرفتن خودروها می شود که در این زمان همراه داشتن خاموش کننده می تواند از حوادث بزرگ جلوگیری کند. گاهی شاهد هستیم در حوادث آتش سوزی خودروها 200 راننده ناظر حادثه هستند حال اگر این 200 راننده کپسول های خاموش کننده داشته باشند می توانند از وقوع آتش سوزی های مهیب جلوگیری کنند. در مقطعی یک خودرو تولید داخل در کشور دچار آتش سوزی می شد که همراه داشتن این کپسول ها می توانست شعله های آتش را در همان مراحل اولیه خاموش کند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران در خصوص میزان ایمنی در پایتخت گفت: تهران جزء کلانشهرهای ایمن است که طی 8 سال گذشته تلاش زیادی برای بالا بردن ایمنی در پایتخت انجام شده است.پیش از این 72 ایستگاه در تهران وجود داشت که در حال حاضر تعداد ایستگاهها به 103 افزایش یافته است. وی ادامه داد: برنامه داریم تا پایان سال تعداد ایستگاهها به 120 افزایش یابد اما با توجه به مشکلات موجود احداث 10 ایستگاه تا پایان امسال قطعی شده است.

وی گفت: در حال حاضر آتش نشانان پس از اعلام حریق یا حوادث در کمتر از 45 ثانیه از ایستگاه خارج می شوند و مردم رضایتمندی 99 درصدی از آتش نشانی دارند. خوشزاد افزود: آمار اطفای حریق و امدادرسانی در حوادث در تهران با توجه به گستردگی و پراکندگی جمعیت و همچنین بار ترافیکی نشان می دهد که تهران جزو کلانشهرهای ایمن می باشد.مدیرعامل سازمان آتش نشانی سپس به برنامه های سازمان آتش نشانی در هفته آتش نشان اشاره کرد و تصریح کرد: این برنامه ها از روز پنجشنبه 4 مهر آغاز می شود. در این روز 1000 نفر از آتش نشانان برای تجدیدمیثاق با آرمانهای امام راحل و شهدا در بهشت زهرا حاضر شده و بعد از نماز مغرب و عشاء دیداری با حجت الاسلام حسن خمینی خواهند داشت.

خوشزاد ادامه داد: روز جمعه نیز آتش نشانان در نماز جمعه شرکت کرده و شهردار تهران به عنوان سخنران پیش از خطبه از زحمات آتش نشانان تقدیر خواهد کرد. همچنین بعدازظهر آتش نشانان در 8 نقطه تهران رژه خواهند رفت. وی رونمایی از کتاب سازمان آتش نشانی و بازدید 125 مجتمع مسکونی و ایمن سازی این محل ها را از مهمترین برنامه های روز شنبه اعلام کرد. همچنین تعداد خانه های ایمن در تهران از 22 خانه به 125 خانه ایمن افزایش می یابد.مدیرعامل سازمان آتش نشانی خاطرنشان کرد: روز یکشنبه 7 مهر که روز آتش نشان است مراسمی با حضور 1600 آتش نشان در برج میلاد برگزار می شود. در این مراسم 7 آتش نشان از شهردار تهران نشان شجاعت می گیرند.همچنین از خانواده های شهدای آتش نشان بخصوص شهید عباسی و محمدی و همچنین خانواده کوهنورد زنده یاد جراحی تجدید می شود. همچنین از دو قهرمان کشتی فرنگی که جزء کارکنان سازمان آتش نشانی هستند تقدیر خواهد شد. تجلیل از آقایان فردوسی پور، خلعتبری و شجاعی جزو دیگران برنامه های این روز می باشد. این تقدیر به خاطر حرکت آنها در مسابقه فوتبال و چاپ کردن عکس شهید عباسی بر روی پیراهنشان بود.

وی خاطرنشان کرد: با هماهنگی آموزش و پرورش روز دوشنبه هفته آینده کارشناسان آتش نشانی در 125 مدرسه پسرانه و 125 مدرسه دخترانه حاضر می شوند و علاوه بر بازدید ایمنی از این 250 مدرسه به دانش آموزان آموزش های لازم را می دهند. برگزاری جشن برای خانواده آتش نشانان، حضور معاونان سازمان در شورای شهر و نامگذاری ایستگاه ولنجک بنام آتش نشان کوهنورد مجتبی جراحی از دیگر برنامه های سازمان آتش نشانی می باشد.خوشزاد افزود: از فردابه مدت 5 شب جنگ شادی، کلاس آموزشی و مسابقه در بوستان آب و آتش برگزار می کند. همچنین در این بوستان بین خانواده ها 20 هزار خاموش کننده رایگان توزیع می شود. از روز شنبه نیز 8 ایستگاه سیار در 8 نقطه تهران دایر می شود که 10 هزار خاموش کننده برای خودروها نصب می کند. نصب این خاموش کننده ها به صورت رایگان می باشد.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
محافظ برق غیر استاندارد با نشان کوثر

محافظ برق با علامت تجاری کوثر فاقد علامت استاندارد اعلام شد.

اداره کل استاندارد استان مرکزی اعلام کرد دو محصول محافظ برق با علامت تجاری کوثر و دو شاخه برق با نام تجاری پارادیک فاقد کیفیت لازم تشخیص داده شده و به علت نداشتن مجوز استاندارد توقیف شده اند و توزیع و فروش آن ممنوع است.

همچنین این اداره کل سبزی خردکن با نام تجاری نوید را هم دارای مشخصات جعلی فاقد مجوز تولید و غیر استاندارد اعلام کرد. اداره کل استاندارد استان مرکزی از مردم خواست از خرید این محصولات خودداری کنند و در صورت مشاهده توزیع این محصول مراتب را به اداره کل استاندارد استان مرکزی از طریق سامانه تلفن 1517 و یا شماره تماس 33674400 اطلاع دهند.

 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
حادثه در خط لوله گاز ماهشهر شادگان‌

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: حادثه ترکیدگی خط لوله انتقال گاز در جاده ماهشهر – شادگان خوشبختانه هیچ گونه تلفات جانی در پی نداشته است.

محمدرضا آملازاده اظهار کرد: این خط لوله صبح دوم مهرماه دچار نشتی شدید و درنهایت ترکیدگی شده است. وی افزود: این حادثه منجر به آتش سوزی نشده است و در حال حاضر خط لوله توسط کارشناسان شرکت گاز منطقه یک استان در حال تعمیر و اصلاح می باشد. آملازاده تصریح کرد: عملیات تعمیر آغاز شده است و به احتمال زیاد تا آخر وقت امروز به پایان می رسد.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
سقوط مرگبار از برج شارجه

دختربچه چهارساله هندی براثر سقوط از طبقه هشتم برجی در شیخ‌نشین شارجه جان خود را از دست داد.


پلیس امارات در گزارشی اعلام کرد: دختربچه چهارساله هندی براثر سقوط از طبقه هشتم برجی در شیخ‌نشین شارجه امارات جان خود را از دست داد. این حادثه براثر بی‌احتیاطی والدین این کودک رخ داد و پلیس شارجه در حال تحقیق و بررسی علت حادث از والدین قربانی است.ریاض بن عیلان، مدیر شهرداری شارجه نیز با حضور در صحنه حادثه و ابراز تأسف از سقوط مرگبار این دختربچه هندی اظهارکرد: پنجره‌ها و بالکن‌های واحدهای مسکونی در تمامی برج‌ها باید حفاظ امنیتی داشته باشد تا از وقوع این حوادث تلخ جلوگیری شود. یکم شهریورماه امسال نیز دختربچه دوساله ایرانی بر اثر سقوط از طبقه 14 برجی در شیخ‌نشین شارجه جان خود را از دست داد.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
اجباری‌شدن استاندارد تله‌کابین‌

بر اساس مصوبه شورای عالی، استاندارد تله‌کابین‌ها و تله‌سیژ‌ها از اول فروردین‌ماه سال 93 اجباری شد.



بر اساس مصوبات یکصد و پنجمین اجلاس شورای عالی استاندارد که در چهاردهم بهمن‌ماه سال 83 برگزار شد، استانداردهای تجهیزات شهربازی مشمول مقررات استاندارد اجباری قرار گرفت و به دنبال اجرای اجباری استاندارد 8987 با عنوان وسایل و سواری‌های تفریحی و اجرای این استاندارد به استانداردهای 23گانه، تله‌کابین‌ها و تله‌سیژ‌ها نیز با عنوان کابل راه‌ها مشمول مقررات استاندارد اجباری قرار گرفتند.براین اساس نشانه‌گذاری فرآورده‌های که استاندارد آنها اجباری شده با علامت استاندارد الزامی و عرضه و فروش این فرآورده‌ها بدون علامت استاندارد ایران ممنوع است و علامت‌گذاری فرآورده مشمول استاندارد اجباری مستلزم دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد خواهد بود.

اعطای پروانه کاربرد علامت استاندارد به واحدهای تولیدی منوط به تامین شرایط عمومی تولید و انطباق کیفیت فرآورده با استاندارد مربوطه است و رعایت همه مقررات استانداردهای اجباری و سایر قوانین و مقررات جاری در مورد کالاهای وارداتی الزامی خواهد بود.اشخاص حقیقی و حقوقی ذی‌ربط می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در مرکز به سازمان ملی استاندارد ایران و در استان‌ها به ادارات کل استاندارد استان مراجعه کنند.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
تخریب مرگبار دیوار بر سر کارگر

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از تخریب مرگبار یک ساختمان قدیمی بر سر دو کارگر افغان خبر داد.



سید جلال ملکی با بیان اینکه سامانه 125 در ساعت 17:21 روز گذشته از طریق تماس‌های مردمی در جریان ریزش یک ساختمان در حال تخریب قرار گرفت، گفت: پس از آن آتش نشانان ایستگاه 9 از سوی ستاد فرماندهی به محل حادثه واقع در شهرری، خیابان دیلمان جنوبی اعزام شدند.

ملکی با بیان اینکه محل حادثه ، یک ساختمان دو طبقه در حال تخریب بود، اظهار کرد: بر اساس مشاهدات آتش نشانان مشخص شد دو کارگر افغان مشغول تخریب این ساختمان بودند که ناگهان دیوار جانبی طبقه دوم بر سر آنان خراب شده است.

ملکی با بیان اینکه یکی از کارگران موفق به نجات جان خود شده و تنها آسیب دیدگی سطحی برداشته است به ایسنا گفت: اما کارگران دیگر افغان که مردی 35 ساله بود در زیر آوار گرفتار شده بود که آتش نشانان عملیات خود برای خارج کردن وی را آغاز کردند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به خارج کردن این کارگر از زیر آوار و تحویل وی به عوامل اورژانس مستقر در محل حادثه تصریح کرد: تکنیسین‌های اورژانس پس از بررسی علائم حیاتی، مرگ این کارگر 35 ساله را تایید و اعلام کردند. وی علت این حادثه را بی احتیاطی کارگران حین کار اعلام کرد و افزود: آتش نشانان در ساعت 18 به عملیات خود در این محل خاتمه دادند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به وقوع این حادثه اظهار کرد: ساختمان سازی پروسه‌ایست که حتی در هنگام تخریب ساختمان قدیمی نیز باید نظارت مهندسین بر آن انجام شود، بنابراین توصیه می‌کنم کارفرمایان و پیمانکاران هنگام تخریب ساختمان نیز نظارت کافی را بر چگونگی روند تخریب و همچنین میزان مهارت کارگران داشته باشند.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
فرو ریختن پرتلفات یک ساختمان

یک ساختمان پنج طبقه در بمبئی، پایتخت اقتصادی هند، فرو ریخت و بر اثر آن حدود 20 نفر ناپدید شدند.


مانیشا ماهیسکار یکی از مسئولان محلی اعلام کرد بین 20 تا 40 نفر زیر آوار ماندند. ساکنان این محله که در شرق بمبئی واقع است نیز گفتند حدود 60 نفر در این ساختمان زندگی می کردند و مالک آن نهادی وابسته به شهرداری است.یکی از مقامات شهرداری بمبئی گفت: این حادثه حدود ساعت پنج و چهل و پنج دقیقه صبح به وقت محلی اتفاق افتاد و تا اوایل بعد از ظهر بیش از 110 نفر هنوز در زیر آوار گرفتار بودند.امدادگران تاکنون توانسته اند 12 نفر را نجات دهند. این ساختمان حدود 35 سال قدمت داشت و حدود 20 خانواده در آن زندگی می کردند.بر اثر ریزش ساختمان در بمبئی 5 تن زخمی شدند یک مقام پلیس هند اعلام کرد: در حادثه ریزش ساختمانی پنج طبقه در بمبئی دست کم پنج تن زخمی شدند و بیم آن می رود 50 تن دیگر در زیر آوار گرفتار شده باشند.این مقام پلیس هند گفت حادثه حدود ساعت شش و سی دقیقه بامداد به وقت محلی روی داد و تاکنون پنج نفر از زیر آوار نجات داده شده اند که به بیمارستان انتقال داده شدند. وی افزود بیم آن می رود بیش از 50 نفر در زیر آوار گرفتار شده باشند و عملیات نجات آنها آغاز شده است.نخستین بار نیست که به علت بی توجهی به استانداردهای ساخت و ساز ، ساختمانی در هند فرو می ریزد. ماه ژوئن نیز بر اثر ریزش ساختمانی در بمبئی پنج تن کشته شدند و در حادثه ای مشابه که ماه آوریل در حومه بمبئی روی داد 74 نفر جان خود را از دست دادند.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
حادثه مرگبار برای دو کارگر

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از حادثه مرگبار برای دو کارگر افغانی در عمق 11 متری چاه خبر داد.

سید جلال ملکی در تشریح جزئیات این خبر گفت: وقوع یک مورد حادثه محبوس‌شدن در چاه در ساعت 16:41 روزگذشته به آدرس عبدل‌آباد،‌ خیابان لقمان‌جنوبی، به سامانه 125 اطلاع داده شد و در پی آن ستاد فرماندهی آتش‌نشانان ایستگاه 81 و گروه نجات پنج را به محل حادثه که یک ساختمان سه طبقه مسکونی بود اعزام کرد.ملکی اضافه‌کرد: پس از حضور آتش‌نشانان در محل مشخص شد دو کارگر افغان مشغول حفر چاهی در حیاط این خانه بودند که هنگام کار با دستگاه پیونجر به علت برق‌گرفتگی به عمق 11 متری چاه سقوط کرده‌اند.سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه دو کارگر 26 و 20 ساله در عمق چاه گرفتار شده بودند،‌ گفت: آتش‌نشانان با تجهیزات مخصوص اقدام به خارج‌کردن این افراد از عمق چاه کردند که پس از تحویل آنان به عوامل اورژانس و بررسی علائم حیاتی مشخص شد کارگر 26 ساله به علت برق‌گرفتگی جان خود را از دست داده است.وی با بیان اینکه کارگر 20 ساله افغان نیز برای درمان به بیمارستان منتقل شد به ایسنا گفت: بی‌احتیاطی و احتمال بروز نقص در دستگاه دو علتی است که به نظر می‌رسد سبب وقوع این حادثه شده است. به گفته ملکی آتش‌نشانان در ساعت 18:23 به عملیات خود در این محل خاتمه دادند.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
ریزش مرگبار ساختمان در هند

یک ساختمان در بمبئی در غرب هند فروریخت و دست کم ۴ نفر جان خود را از دست دادند.

فروریختن یک ساختمان پنج طبقه در بمبئی (مومبای) واقع در غرب هند دست کم 4 کشته برجای گذاشت و دهها نفر را به زیر آوار فرو برد. به گفته مسئولان محلی حدود 22 خانواده در ساختمان مذکور زندگی می‌کردند.منابع محلی اعلام کرده‌اند تاکنون هفت تن زنده از زیر آوار خارج شده‌اند؛ هفت بیل مکانیکی نیروهای امداد در محل به تلاش خود برای یافتن افراد پنهان شده در زیر آوار ادامه می‌دهند.مدیر ساختمان گفت: از سال 2007 از مسئولان تقاضا کرده بودم تا نسبت به تعمیر و نوسازی ساختمان اقدام کنند؛ این حادثه نتیجه تاخیر در مرمت ساختمان است.طی ماههای اخیر پنج ساختمان در بمبئی فرو ریخته که یکی از این حوادث به ماه آوریل بازمی‌گردد طی این حادثه 74 نفر جان خود را از دست دادند.روند صعودی قیمت مسکن در بمبئی، میزان ساخت و سازهای خلاف قواعد و قوانین شهرسازی را در پایتخت اقتصادی هند افزایش داده و احتمال وقوع حوادثی از این دست را نیز بالا برده است.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
تلفات صفر گازگرفتگی خراسان جنوبی

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی گفت: طی پنج ماهه نخست سال جاری ۱۲ نفر بر اثر سوختگی در استان جان خود را از دست دادند.

حسن محمد‌زاده با بیان اینکه از این تعداد شش نفر مرد وشش نفر زن بودند، افزود: تعداد فوتی‌های ناشی از سوختگی طی این مدت در سال گذشته پنج نفر بوده که از این تعداد چهار نفر زن و یک نفر مرد بودند.وی ادامه داد: همچنین در مردادماه امسال تعداد چهار نفر بر اثر سوختگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد سه نفر زن و یک نفر مرد بوده است. وی یادآور شد: آمار فوتی‌های ناشی از مسمویت با گاز منوکسید‌کربن در پنج ماهه نخست امسال در استان صفر اعلام شده است.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
163148 - ارديبهشت 1393​

کنترل حوادث ساختمانی در لرستان
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان از تشکیل کارگروه کنترل حوادث ساختمانی در این استان خبر داد.




حامد ویسکرمی اظهار داشت: در راستای اجرای وظایف ذاتی و قانونی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و هچنین صیانت از منابع انسانی و نیروی کار کشور کارگروه کنترل حوادث ساختمانی در این استان تشکیل می شود.وی با بیان اینکه لرستان اولین استانی است که اقدام به تشکیل این کارگروه کرده است، ادامه داد:

منابع انسانی از حیث شاخصهای جمعیتی از عوامل سرمایه ای در توسعه کشور محسوب می شود و در همین راستا صیانت از نیروی کار از اهمیت حیاتی برخوردار است.ویسکرمی تشکیل این کارگروه را با استناد به مواد 85، 86، 91 و 95 قانون کار دانست و بیان داشت: در این مواد نظارت، آموزش و کنترل اجرای آئین نامه های حفاظت فنی و ایمنی کار بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گذاشته شده است.

وی اثرگذاری فرابخشی و بالابردن استانداردهای ساخت و ساز در کشور و همچنین اجرای مباحث ملی مقررات ملی ساختمان به ویژه مبحث 12 که مربوط به ایمنی و حفاظت کار است را از جمله اهداف تشکیل و برگزاری این کارگروه برشمرد.

ویسکرمی با بیان اینکه بیش از 50 درصد حوادث ناشی از کار در کارگاههای ساختمانی رخ می دهد، بیان داشت: کارگروه کنترل حوادث ساختمانی با حضور دستگاههای مختلف از جمله اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دفتر فنی استانداری، اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل فنی و حرفه ای، شهرداری مرکز استان و ... تشکیل خواهد شد.
 
ریزش مرگبار پل در چین

شمار تلفات حادثه ریزش پل در استان «گوانگ‌دونگ» واقع در جنوب چین به 11 تن افزایش یافت.

دو روز گذشته (شنبه) یک پل سنگی در روستای «لیانگ‌کنگ‌کو» شهر «گوآنژو» فرو ریخت که بیش از 300 نیروی امدادی موفق شدند 27 نفر را از زیر آوار نجات دهند. در این حادثه ابتدا پنج تن کشته و چند تن دیگر دچار جراحت جدی شدند که شش نفر از مصدومان نیز پس از اعزام به بیمارستان به دلیل شدت جراحات جان باختند و بدین ترتیب شمار کشته شدگان این حادثه به 11 تن افزایش یافت.

‌عملیات امداد و نجات اواخر شب گذشته پایان یافت و پس از تحقیقات کافی مشخص شد که هیچ فرد دیگری زیر آوار باقی نمانده است. این پل بدون مجوز ساخت و توسط خود مسئولان روستا احداث شده بود. دولت محلی بارها قصد داشت عملیات احداث این پل را به تعویق اندازد اما مراحل ساخت آن به صورت مخفیانه ادامه یافت. به دنبال فرو ریختن این پل، پیمانکار پروژه نیز بازداشت شد.


 
شهرداري بر گودبرداري‌ها نظارت كند
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با بيان اين‌كه گودبرداری دارای اصول و مراحلی است که باید در ساخت و سازها مدنظر قرار گیرد، بر لزوم نظارت و کنترل ساخت و سازها در گودبرداری‌ها و توجه به ایمنی خانه‌های مجاور تاکید کرد.

مرادعلی واهبی با اعلام این مطلب اظهارکرد: اواخر سال‌گذشته دستورالعمل از وزارت راه و شهرسازی در زمینه وظایف شهرداری، مهندسان ناظر و مالکین در گودبرداری‌ها ابلاغ شد که هر یک از این بخش‌ها باید وظایف خود را در این زمینه انجام دهند.

وی در خصوص نحوه این دستور العمل ابلاغی تصریح کرد: بنابراین دستورالعمل باید مالکان از افراد و مجریانی در گودبرداری‌ها استفاده کنند که دارای صلاحیت و تخصص باشند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان در ادامه تصریح‌كرد: مشکلاتی که در زمینه گودبرداری‌ها در اهواز اتفاق می‌افتد بر اثر عدم به‌کارگیری افراد متخصص و آگاه به گودبرداری در انجام آن است.

وی عنوان‌کرد: در حال حاضر به این صورت است که با سازمان خدمات موتوری شهرداری قراردادی منعقد می‌شود و به صورت شبانه یکسری آدم‌های معمولی با بیل و لودر و کمپرسی اقدام به گودبرداری می‌کنند و به صورت ناگهانی اطراف ساختمان‌های مجاور خالی می‌شود.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان ادامه‌داد: این گونه گودبرداری‌ها از لحاظ ایمنی بسیار خطرناک است و توصیه می‌کنم این کار غلط دیگر ادامه پیدا نکند. باید گودبرداری‌ها با بررسی‌های قبلی همراه باشد و باید شرایط وضعیت ساختمانی‌های مجاور قبل از گودبرداری‌ها مشخص و بررسی شود و پس از اعمال تمهیدات ایمنی، به گودبرداری اقدام کرد.

وی گفت: باید سازه نگهبان برای ساختمان‌های مجاور پیش‌بینی شود و گودبرداری نیز به صورت مرحله‌ای و در روز و با حضور مهندس ناظر صورت بگیرد.


 
مرگ بر اثر سقوط سنگ نمای ساختمان در تهران
تکه ای از سنگ نمای ساختمان در خیابان ابوذر تهران بر اثر وزش شدید باد بر روی عابر پیاده سقوط کرد که منجر به مرگ این شهروند شد.
به نقل از پایگاه خبری 125، درپی تماس روز شنبه شهروندان با سامانه این مجموعه و اعلام بروز حادثه سقوط سنگ نمای ساختمانی بر روی عابران پیاده، آتش نشانان ایستگاه 28 به محل حادثه واقع در خیابان ابوذر، خیابان بدخشان کمالی، کوچه نیک منش اعزام شدند.

افسر آماده منطقه 4 عملیات آتش نشانی تهران، گفت: مردی 40 ساله به همراه دو کودک خود در حال عبور از این کوچه بود که ناگهان به قطعه ای از سنگ نمای یک ساختمان 4 طبقه نوساز جدا شد و بر روی این شخص افتاد.

«محمدعلی مددی» بااشاره به اینکه آتش نشانان درمحل حادثه حاضر شده و به ایمن سازی محل حادثه کردند، گفت: پیکر فرد آسیب دیده را تحویل عوامل اورژانس حاضر در محل دادند.

مددی اظهار کرد: عوامل اورژانس پس از معاینه، مرگ این شخص را تائید کردند و دو کودک این فرد بلافاصله به مرکز درمانی انتقال یافتند.

این افسر آماده آتش نشانی با اشاره به اینکه علت بروز این حادثه از سوی کارشناسان آتش نشانی تحت بررسی است، اضافه کرد: نیروهای آتش نشانی با تحویل محل به عوامل انتظامی و شهرداری به عملیات خود پایان دادند و همچنین جنازه متوفی به پزشکی قانونی منتقل شد.

 
47 درصد حوادث شغلی در ساختمان اتفاق می‌افتد/ ثبت 360 میلیون حادثه در جهان
قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه از بروز 360 میلیون حادثه شغلی به صورت سالانه در جهان خبر داد و گفت: 47 درصد کل حوادث شغلی در ایران مربوط به بخش ساختمان است.

محمد تقی حسینی با اعلام 28 آوریل به عنوان روز جهانی ایمنی و سلامت در محیط کار گفت: بیشترین حوادث ناشی از کار در بخش ساختمان است به طوری که 47 درصد حوادث در این بخش رخ می دهد در حالی که این میزان در جهان 17 درصد است.

قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اظهارداشت: براساس آمار سازمان بین المللی کار سالانه در جهان 360 میلیون حادثه شغلی اتفاق می افتد که از این تعداد حادثه بیش از دو میلیون و 300 هزار مورد منجر به مرگ می شود.

وی تصریح کرد: بیش از 400 هزار فقره بازرسی از کارگاه های تحت پوشش قانون کار در سال گذشته به منظور رعایت مقررات ایمنی انجام شده است. حسینی با تاکید بر اهمیت مقوله سلامت روانی نیروی کار و رعایت ایمنی و بهداشت محیط کار افزود: امروز حوادث در محیط کار و بیماری های ناشی از کار زیاد شده و به یک نگرانی بین المللی تبدیل شده است.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه تاکید کرد: کار با برخی از مواد خطرناک منجر به بروز بسیاری از بیماری ها می شود که در برخی از مواقع این بیماری تا پایان عمر یک کارگر او را آزار می دهد.

حسینی گفت: با توجه به افزایش رخدادهای کار در جهان، سازمان بین المللی کار اقدام جهانی برای افزایش ایمنی و مقابله با بیماری هایی که تولید می شوند را شروع کرده و از همه کشورها می خواهد اقدامات ملی در پیشگیری از این حوادث و بیماری ها را تشدید کنند.

وی اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران عضو کنوانسیون پیشگیری از حوادث ناشی از کار سازمان بین المللی کار است و به این موضوع توجه خاصی دارد. قائم مقام وزیر کار در امور بین الملل تصریح کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه به عنوان وزارتخانه کلیدی و اصلی در زمینه موضوع ایمنی کار اقدامات گسترده ای را به عمل آورده است.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه با اشاره به فعالیت های سال گذشته حوزه کار در جهت ایمنی کار گفت: تشکیل 13 هزار کمیته فنی و بهداشت کار در کارگاه ها و روزآمد کردن مقررات از جمله فعالیت های مسئولان حوزه کار در این زمینه بوده است.

حسینی خاطرنشان کرد: همچنین سال گذشته 85 آئین نامه را روزآمد کردیم و 500 هزار نفر در زمینه ایمنی و بهداشت کار آموزش کسب کردند. وی با بیان اینکه برای موضوع پیشگیری و ایمنی کار از بخش خصوصی و کارفرمایان هم استفاده می شود گفت: سال گذشته 2 هزار و 200 متخصص دانش آموخته به عنوان مشاور ایمنی پروانه کار دریافت کردند.

 
سقوط جرثقیل و زخمی شدن کارگران

در ساعت 10و 45 دقیقه روز هفتم اردیبهشت جرثقیل ساختمانی هتل در حال ساخت آرینا حادثه آفرید.

در این حادثه 3 نفر از کارگران این ساختمان درحال ساخت مجروح شدند که به دلیل وخامت حال 2 تن از آنان، توسط اورژانس مناطق رودبار قصران و لشکرگ به لواسان انتقال داده شدند و توسط امداد هوایی بیه بیمارستان امام خمینی (ره) انتقال داده شدند.

حادثه بر اثر سقوط جرثقیل هتل آرینا واقع در جاده فشم منطقه رودک رخ داده بود که سبب قطع شبکه اصلی برق و مصدوم شدن 3 نفر از کارگران ساختمان در حال ساخت گردید. این مصدومین از ناحیه سر و اندام ها دچار آسیب جدی شده بودند که با تلاش همکاران اورژانس 115 و کمک آتش نشانان بخش رودبار قصران این 3 مصدوم سریعا با رعایت اقدامات حمایتی درمانی لازم به داخل آمبولانس انتقال داده شدند.

مصدوم دیگر سانحه دچار آسیب دیدگی از ناحیه زانو شده بود که اقدامات درمانی لازم بصورت سرپایی برای وی انجام شد.





٠٩:٣٧ - پنج شنبه ١١ ارديبهشت ١٣٩٣ / شماره : ١٣٢٦٣
 
مرگ دو کارگر در روز کارگر

مدیر حوزه سه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد از مرگ دو کارگر در پی ریزش آوار یک محل گودبرداری شده در شهرک صنعتی طرق این شهر خبر داد.

ابوالفضل تیموری درباره این حادثه گفت: وقوع یک مورد حادثه ریزش آوار در ساعت 11:18 روز پنجشنبه به سامانه 125 آتش نشانی مشهد اطلاع داده شد و در پی آن تیم امداد و نجات ایستگاه‌های 39 ، 2 و 9 از سوی ستاد فرماندهی به محل حادثه واقع در در شهرک صنعتی طرق ، اعزام شدند.

مدیر حوزه سه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با اشاره به حضور آتش‌نشانان در محل حادثه گفت: پس از حضور آتش‌نشانان در محل مشاهده شد که دو کارگر جوان حین کار در یک گودبرداری شده ناهگان دچار حادثه شده و بخش‌هایی از دیواره محل گودبرداری شده بر سر آنان ریخته و در زیر خروارها خاک مدفون شده‌اند.

تیموری با بیان اینکه آتش‌نشانان با استفاده از تجهیزات مخصوص اقدام به آوار برداری و خارج کردن جسد دو کارگر از زیر آوار کرده و به عوامل اورژانس مستقر در محل حادثه تحویل دادند، گفت: تکنیسین‌های اورژانس پس از بررسی علائم حیاتی مرگ این دو کارگر را تایید و اعلام کردند. مدیر حوزه سه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد درباره علت وقوع این حادثه اظهارکرد: رعایت نکردن اصول ایمنی هنگام کار و گودبرداری علت این حادثه بوده است.

به گفته تیموری آتش‌نشانان پس از ایمن سازی محل ، جسد این کارگران را برای انجام اقدامات قانونی و ادامه تحقیقات به عوامل انتظامی مستقر در محل تحویل داده و به عملیات خاتمه دادند.



٠٨:٢٥ - شنبه ١٣ ارديبهشت ١٣٩٣
 
ریزش مرگبار پل در چین

شمار تلفات حادثه ریزش پل در استان «گوانگ‌دونگ» واقع در جنوب چین به 11 تن افزایش یافت.

دو روز گذشته (شنبه) یک پل سنگی در روستای «لیانگ‌کنگ‌کو» شهر «گوآنژو» فرو ریخت که بیش از 300 نیروی امدادی موفق شدند 27 نفر را از زیر آوار نجات دهند. در این حادثه ابتدا پنج تن کشته و چند تن دیگر دچار جراحت جدی شدند که شش نفر از مصدومان نیز پس از اعزام به بیمارستان به دلیل شدت جراحات جان باختند و بدین ترتیب شمار کشته شدگان این حادثه به 11 تن افزایش یافت.

‌عملیات امداد و نجات اواخر شب گذشته پایان یافت و پس از تحقیقات کافی مشخص شد که هیچ فرد دیگری زیر آوار باقی نمانده است. این پل بدون مجوز ساخت و توسط خود مسئولان روستا احداث شده بود. دولت محلی بارها قصد داشت عملیات احداث این پل را به تعویق اندازد اما مراحل ساخت آن به صورت مخفیانه ادامه یافت. به دنبال فرو ریختن این پل، پیمانکار پروژه نیز بازداشت شد.



٠٩:٤٥ - دوشنبه ١٥ ارديبهشت ١٣٩٣ / شماره : ١٣٣١٢
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
[h=2]مهندس ترکان : آمار حوادث کار نگران کننده است[/h] نسخه چاپی ۱۳۹۳/۰۲/۱۷ - ۲۰:۱۸ تعداد بازدید: 45


رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به آمارهایی مبنی بر اینکه روزانه چهار تا پنج نفر در کارگاههای ساختمانی جانشان را بر اثر حوادث کار از دست می دهند، آن را نگران کننده دانست. به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، مهندس اکبر ترکان عصر چهارشنبه در جلسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، کار بدون حادثه را یک مزیت و اعتبار حرفه ای و مزیت دانست و گفت: باید برای جان انسانها قیمت و ارزش بیشتری قائل شویم. وی با بیان اینکه در هفته گذشته دو جرثقیل برجی در تهران سقوط کرده است. اظهار داشت: آنهایی که در کارگاهها که باید وظیفه مبحث 12 را انجام دهند، به این بخش کار کمتر توجه می کنند و باید نظارت روی آن اعمال شود. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بر لزوم تعامل بیشتر با دانشگاهها تاکید کرد، این تعامل را در پیشبرد امور و کیفی سازی ساخت و سازها موثر دانست. وی درباره عدم اجرای تعهدات بیمه گفت: ما به بیمه عوارض می دهیم و عوارض گرفتن تامین اجتماعی باید به خدمات فروختن تبدیل شود.
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
خطر جدی لوله بازکن‌ها برای کودکان

متخصص کودکان گفت: لوله بازکن‌ها مواد قلیایی‌های شدیدی هستند که معمولاً در ظرف‌های پلاستیکی قرمز رنگ نگهداری می‌شوند و ماهانه یک تا دو مورد مسمومیت بر اثر خوردن لوله بازکن‌ها را شاهد هستیم که شاید این آمار در کل تهران بیشتر باشد.


اکبر کوشانفر اظهارداشت: در سال‌های اخیر مسمومیت با مواد شوینده بسیار فراگیر شده است چرا که خانواده‌ها برای نظافت و شست و شو از انواع و اقسام مواد شوینده و ضدعفونی کننده استفاده می‌کنند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: مسمومیت بر اثر خوردن مواد شوینده، ضد عفونی‌کننده و لوله بازکن‌ها مسئله‌ای است که این روزها فراگیر شده و کودکان از روی کنجکاوی به سمت آن می‌روند و چون این مواد به راحتی در آشپزخانه‌های منازل و کابینت‌ها در دسترس کودکان است مسمومیت کودکان سیر افزایشی داشته است.
متخصص کودکان افزود: در سال 89 به مدت یک سال در بیمارستان لقمان حکیم یک تحقیق انجام داده‌ام که متأسفانه 500 مورد مسمویت با مواد شوینده داشتیم که کودکان در محدوده سنی 2 تا 5 سال بیشترین افراد مسموم را تشکیل داده بودند چرا که کودک در این سنین آگاهی کافی ندارد و به دلیل کنجکاوی و برای مزه کردن مایعات ، آنها را می‌نوشد. وی افزود: اگر این مواد شوینده حاوی مواد قلیایی شدید باشند به سوختگی شدید منجر می‌شوند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: از 500 مورد، 350 مورد بر اثر خوردن وایتکس بوده است. وایتکس یک ماده قلیایی ضعیف است و معمولاً برای سفید کردن لباس‌ها و ظروف کاربرد دارد اما چون قلیایی ضعیف است ایجاد سوختگی نمی‌کند و فقط سوختگی در اطراف دهان ظاهر می‌شود.
کوشانفر به لوله‌بازکن‌ها اشاره داشت و گفت: لوله بازکن‌ها قلیایی‌های شدیدی هستند که معمولاً در ظرف‌های پلاستیکی قرمز رنگ که درشان به راحتی باز می‌شود نگهداری می‌شوند. کنجکاوی کودک را تحریک کرده و ما ماهانه یک تا دو مورد مسمومیت بر اثر خوردن لوله بازکن‌ها را شاهد هستیم که شاید در شهر تهران این آمار بیشتر باشد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: لوله بازکن‌ها به زخم زیاد بر روی پوست و سوختگی، زخم یا پارگی در مری و معده منجر می‌شوند و حتی می‌توانند در موارد شدیدتر به مرگ کودک منجر شوند چرا که دیده شده لوله بازکن‌ها می‌توانند در قفسه سینه یا معده به پارگی نای منجر شوند. وی گفت: اخیراً 3 مورد مسمویت شدید با لوله‌بازکن داشته‌ایم که متأسفانه به مرگ منجر شده است.
کوشانفر به خانواده‌ها توصیه کرد: یا لوله بازکن را نخرند یا اگر نیاز دارند تمام آن ماده را به یکباره مصرف کنند و چیزی در قوطی لوله‌بازکن باقی نگذارند چرا که این کار می‌تواند برای کودکان بسیار خطرناک باشد. استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: خانواده‌ها در مواجهه با خوردن مواد شوینده توسط کودکان هیچ ماده خوراکی به کودک ندهند و هرچه سریعتر کودک را به اولین مرکز بیمارستانی و درمانی برسانند

 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
قاتل خاموش جان اردبیلیها را گرفت

قاتل خاموش جان چند نفر را در اردبیل بر اثر بی‌احتیاطی گرفت.


در پنج ماهه نخست سال‌جاری سه نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن جان خود را از دست دادند که از این تعداد دو نفر مرد و یک نفر زن بودند.
براساس این گزارش در این مدت تعداد فوتی‌های مسمومیت با گاز 200 درصد افزایش یافته این در حالی است که تعداد جان باختگان مسمومیت با گاز در مدت مشابه سال قبل یک نفر بود.
این گزارش می‌افزاید: آمار متوفیان ناشی از سوختگی استان نیز در پنج ماهه نخست سال‌جاری شش نفر بوده این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد فوتی‌های ناشی از سوختگی 9 نفر بود، 33 درصد کمتر شده است.
همچنین از کل فوتی‌های ناشی از سوختگی این استان طی پنج ماهه امسال دو نفر مرد و چهار نفر زن بودند.
 

Similar threads

بالا