[ اخـبار مصــالح ساختمانـي ]► ارائه اخبار

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه 9 اعلام کرد: استفاده از تکنولوژی جدید LSF (سازه های سبک) برای نخستین بار در غرب تهران عملیاتی شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، پیمان عباسی با بیان این که این طرح با هدف صنعتی سازی ساختمان در این منطقه انجام شده است گفت: سیستم سازه های فولادی سبک (lsf، یک سیستم سازه ای پیشرفته است که در انواع ساخت و سازها اعم از ساختمانهای مسکونی، اداری و صنعتی و مابقی ساختمان ها کاربرد دارد.
عباسی با اشاره به اینکه سیستم سازه های فولادی سبک (Lsf) یکی از مناسبترین سیستم های ساختمانی است که امروزه در جهان مورداستفاده قرار می گیرد تاکید کرد: تنوع تکنولوژی های ساختمان بسیار زیاد است و هر کدام ویژگی ها و قاعدتاً محدودیت های خاص خود را دارند اما تکنولوژی سازه های پیش ساخته سبک به دلیل کم کردن هزینه در حال حاضر بسیار مورد توجه است.
وی ادامه داد: استفاده از این تکنولوژی سبب یکپارچگی در اتصالات شده و استحکام و پایداری ساختمان را در مقابل نیروهای دینامیکی حاصل از زلزله یا طوفان افزایش می دهد.
عباسی با اشاره به اینکه هم اکنون در سه پروژه منطقه از تکنولوژی LSF استفاده شده؛ تصریح کرد: در مجموعه اداری – فرهنگی پارک المهدی ، ساختمان داخلی شهرداری منطقه و یک طبقه از ورزشگاه از این تکنولوژی استفاده کرده ایم.
وی بیان داشت: مهمترین ویژگی استفاده از این تکنولوژی ارزان بودن آن است که در شرایط فعلی برای نیاز اغلب مردم می توان از آن بهره برد.



خبرگذاري مهر

__________________________________________________________________________

1-براي سيستم lsf در ايران آيين نامه اي تدوين شده است ؟؟

2-اين سيستم چقدر جوابگوي شرايط زلزله خيز بودن ايران است ؟؟
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[ اخـبار مصــالح ساختمانـي ]► ارائه اخبار

ساخت خانه با آجرهای پلاستیکی
174508 -۲۸ اسفند ۱۳۹۲







محققان هلندی نمونه اولیه‌ای از خانه چاپ سه‌بعدی را به نمایش
گذاشته‌اند که با استفاده از بلوک‌های پلاستیکی غول‌پیکر ساخته شده است.





مراحل ساخت نخستین خانه چاپ سه‌بعدی به نام Lego House در آمستردام آغاز شده و سه سال بطول می‌انجامد. برای ساخت نخستین خانه چاپی از یک چاپگر سه‌بعدی عظیم به ارتفاع شش متر استفاده شده است؛ چاپگر بصورت لایه به لایه مواد پلاستیکی را بر روی یکدیگر قرار داده و یک بلوک غول‌پیکر با ساختار لانه زنبوری تولید می‌کند.

ساخت یک بلوک لانه زنبوری به وزن 180 کیلوگرم که برای ساخت قسمت‌های مختلف خانه استفاده می‌شود، یک هفته زمان می‌برد. هر بلوک پس از ساخته شدن درون چاپگر سه‌بعدی، با ماده فوم پر می‌شود که از استحکامی مشابه بتن برخوردار بوده و از دوام بالایی برخوردار است. به گفته محققان، با استفاده از این فناوری امکان ساخت یک خانه کامل، بازسازی یا تغییر در بخش‌های مختلف منزل فراهم می‌شود.
 
آخرین ویرایش:

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
احداث کارخانه بازیافت نخاله ساختمانی
174502 -۲۸ اسفند ۱۳۹۲​




مدیرکل محیط‌زیست استان البرز از احداث کارخانه بازیافت نخاله‌های ساختمانی در البرز خبر داد.





حسین محمدی اظهار کرد: این کارخانه برای اولین بار در کشور با سرمایه‌گذاری فردی چینی در استان البرز احداث می‌شود. وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر وجود نخاله‌های ساختمانی در معابر و به خصوص حاشیه خیابان‌ها به یکی از مشکلات عدیده در استان البرز به ویژه شهرستان کرج تبدیل شده است.

وی افزود: این نخاله‌های ساختمانی علاوه بر اینکه باعث تخریب محیط‌زیست شده و آلودگی‌ساز هستند، عامل نازیبایی چهره شهر نیز شده‌اند. وی ادامه داد: بازیافت این نخاله‌ها علاوه بر اینکه از لحاظ اقتصادی به صرفه است کمک زیادی نیز به حفظ محیط‌زیست و کاهش آلودگی شهر می‌کند. محمدی تاکید کرد: بازیافت نخاله‌های ساختمانی در این کارخانه با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و با کمترین میزان آلایندگی محیط‌زیست همراه است.

وی ابراز کرد: متاسفانه امروز در احداث واحدهای مسکونی توجه لازم صورت نمی‌گیرد و ساختمان‌هایی ساخته می‌شود که مقاومت بالایی ندارند و در نهایت بعد از سه دهه تخریب می‌شوند.

مدیرکل محیط زیست استان البرز اضافه کرد: باید تدابیری اندیشیده شود که در احداث واحدهای ساختمانی همه استانداردهای لازم از جمله استفاده از مصالح مرغوب و مقاوم رعایت شود تا در آینده شاهد ایجاد حجم کمتری از نخاله‌های ساختمانی در سطح شهر باشیم.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کنترل وسایل خانه با امواج وای‌فای
160017 -اسفند ۱۳۹۲







تا به حال چند بار آرزو کرده‌اید کاش می‌شد بدون بلند شدن از مبل راحت یا تخت خواب گرم و نرم می توانستید لامپهای خانه را خاموش کنید؟ خب، حالا محققان دانشگاه واشنگتن در حال کار بر روی تبدیل این آرزو به واقعیت هستند.




محققان تصمیم دارند دستگاهی تولید کنند که از حرکات و اشارات شما پیروی کرده و بر اساس این دستورات وسایل مختلفی را کنترل کند: برای مثال موسیقی را متوقف کند، تلویزیون را روشن یا لامپها را خاموش کند.

این ایده تا حد زیادی شبیه به آن چیزی است که در کینکت ایکس باکس می بینیم، اما اینجا نیازی به نزدیکی شما با دستگاه اصلی نیست تا دستورات اجرا شوند و با توجه به اینکه سیگنالهای وای فای می توانند از دیوار هم عبور کنند، دانشمندان نام این دستگاه را WiSee گذارده اند.

یک گیرنده وای-سی در حقیقت از یک روتر وای فای و دوربین‌هایی با قابلیت دید نور معمولی یا مادون قرمز تشکیل شده است. این روتر و دوربین‌ها طول موج امواج وای فای را در محیط ردیابی می کنند. حرکات (مانند جابجایی دست) می توانند باعث تغییرات منحصر به فرد و قابل اندازه گیری در سیگنال وای فای شوند و گیرنده می تواند با استفاده از نرم افزار ویژه خود، این حرکات را تفسیر کرده و تبدیل به دستورات کند.

بر اساس اطلاعاتی که از این محصول برروی سایتها منتشر شده است، این نرم افزار فعلا ۹ اشاره و حرکت مختلف را تشخیص می دهد و البته همچنان در حال توسعه است. نکته جالب اینجا است که دقت این نرم افزار در خانه ای با چندین اتاق که چند نفر ساکن هم دارد، اکنون به ۹۴ درصد می رسد.قدم بعدی این پروژه توانمندسازی روتر در کنترل همزمان چندین ابزار است. البته هنوز مشخص نیست آیا WiSee تبدیل به محصول تجاری خواهد شد یا چه زمانی به بازار خواهد آمد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
رعایت اصول ایمنی در کولرهای آبی
160029 -اسفند ۱۳۹۲






سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا) به مصرف کنندگان
توصیه کرد: از سیم پیچی مجدد الکتروموتورهای سوخته کولرهای آبی خودداری کنند.



سیم پیچی کردن الکتروموتورهای سوخته کولرهای آبی موجب افزایش برق مصرفی تا 98 درصد و کاهش بازده الکترموتورها تا 16 درصد می شود. به منظور افزایش بهره وری و کاهش مصرف انرژی و هزینه های برق استفاده کنندگان از کولرهای آبی، کارشناسان واحد الکتروموتور آزمایشگاه ملی صرفه جویی انرژی سابا به انجام یک پروژه تحت عنوان بررسی آثار سیم پیچی مجدد الکتروموتورها بر مصرف برق کولرهای آبی اقدام کردند.

سیم پیچی مجدد الکتروموتورهای سوخته کولرهای آبی موجب افزایش تا 98 درصدی مصرف برق و کاهش بازده این الکتروموتورها تا 16 درصد خواهد شد. همچنین استفاده از این الکتروموتورهای سیم پیچی شده موجب اتلاف انرژی به مقدار 1132 گیگاوات در سال و اتلاف 87.1 درصد انرژی در بخش خانگی می شود.

سیم پیچی نکردن این الکتروموتورها و جایگزینی آنها با الکتروموتورهای نو موجب صرفه جویی پنج درصد در پیک سرمایش و دو درصد در انرژی کل کشور خواهد شد.

این درحالی است که هزینه جایگزینی با الکتروموتورهای نو پس از یک سال و 10 ماه قابل برگشت است ضمن آنکه عمر مفید هر الکتروموتور مرغوب به پنج سال می رسد.

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ساختمانی که دودخوار شد
160047 اسفند ۱۳۹۲






نمای خارجی یک ساختمان جراحی در مکزیکوستی توانایی واکنش به دود را با شکستن آن به مواد ایمن‌تر و کوچک‌تر دارد.

اخبار مصالح ساختماني



شرکت «تاسیسات زیبا» واقع در برلین این نمای خارجی را برای بیمارستان عمومی «دکتر مانوئل گئا گونزالز» ساخته است. طراحان با استفاده از کاشی‌هایی به نام Prosolve370e نمای ساختمان مزبور را ساخته‌اند. این کاشی‌ها حاوی دی‌اکسیدتیتانیوم هستند که در ساخت کرم ضدآفتاب به کار می‌رود.

هنگامی که نور خورشید به کاشی‌های ساختمان برخورد می‌کند، دود با این ماده واکنش نشان می‌دهد. این واکنش موجب شکستن آلاینده‌ها به موادی مانند نیترات کلسیم، دی‌اکسیدکربن و آب می‌شود که کمتر سمی هستند.

کاشی‌های انحنادار با بافت باز به گسترش این واکنش‌ها در سطح 27 هزار فوت مربعی کمک می‌کنند. انتظار می‌رود این سازه که در ماه آوریل افتتاح شده، به شکستن دود با همین کیفیت در آینده ادامه دهد. طرح این نما با الهام از اشکال طبیعی ساخته شده و ظاهر آن به مرجان‌ها شباهت دارد.به گفته طراحان، ساختمان آن‌ها اثر تقریبا هزار وسیله نقلیه را که روزانه از مقابل آن عبور می‌کنند، خنثی می‌کند. این سازه همچنین به کنترل آب‌وهوایی و فیلتراسیون نور کمک کرده و هزینه‌های ساختمان را کاهش می‌دهد. آلودگی در مکزیکوسیتی در سال 1986 در وحشتناک‌ترین وضعیت خود بود.

گرچه از آن زمان تاکنون کیفیت هوا ارتقا پیدا کرده، اما در حال حاضر بیش از 4.5 میلیون خودرو در این شهر ثبت‌نام شده‌اند و این رقم در حال افزایش است. مقامات دولت علاقه‌مند است بداند نمای ساختمانی مزبور چگونه عمل می‌کند زیرا این طرح بخشی از سرمایه‌گذاری 20 میلیارد دلاری در زیرساخت بهداشتی مکزیکوسیتی است.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ورود سالانه یک میلیون کولر آبی به بازار
160069 اسفند ۱۳۹۲



مشاور وزیر نیرو بر ضرورت ایجاد دوره‌های تخصصی تربیت مهندسان مشاور توسط دانشگاه‌ها تاکید کرد.




سعید مهذب ترابی امروز در همایش معرفی فعالیتهای علمی، تحقیقاتی، صنعتی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با ارائه چند پیشنهاد در زمینه جایگاه مهندسی مشاور با تاکید بر این که مشاوران باید خط دهنده تولید کنندگان باشند، تصریح کرد: در این راستا دانشگاهیان در قالب پروژه‌های مقاطع کارشناسی ارشد به بحث مساله‌یابی به کارفرمایان کمک کنند.

وی با ارائه پیشنهادی دیگر در زمینه جایگاه مهندسی مشاور، تصریح کرد:‌ همچنین اقدامی صورت گیرد تا شرکتهای مشاوره موظف شوند تا در هر پروژه و قراردادی که اجرایی می‌شود از عناصر دانشگاهی استفاده کنند.

مهذب ترابی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که سالانه نیازمند 800 هزار تا یک میلیون کولر جدید آبی هستیم، تصریح کرد: همچنین سالانه 400 تا 500 هزار کولر گازی وارد کشور می‌شود و ما اگر نتوانیم تقاضا را مدیریت کنیم، نمی‌توانیم در تولید انرژی نقش متناسبی داشته باشیم.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
معرفی شرکت متخلف نصب آسانسور
160081 -اسفند ۱۳۹۲




مدیر‌کل استاندارد کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک شرکت طراحی و
نصب آسانسور به دلیل تخلف به تعزیرات حکومتی در کهگیلویه و بویراحمد معرفی شد.






محمد محمدی با بیان این‌که یک شرکت طراحی و نصب آسانسور به دلیل تخلف به تعزیرات حکومتی معرفی شده است،‌ اظهار داشت: با بازرسی‌های کارشناسان این اداره‌کل از شرکت طراحی و نصب آسانسور و انجام بررسی‌های دقیق با احراز تخلف، غیراستاندارد بودن محصولات و نداشتن گواهی استاندارد این شرکت جهت برخورد قاطع و قانونی به اداره‌کل تعزیرات حکومتی استان کهگیلویه و بویراحمد معرفی شد.

وی افزود: حکم تعطیلی این شرکت متخلف تا زمان اخذ گواهی استاندارد، پروانه طراحی و مونتاژ صادر شد. مدیر‌کل استاندارد استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: آسانسورها از چنان حساسیت و رعایت ایمنی برخوردار هستند که انجام بازرسی از آن‌ها فقط توسط شرکت‌های تایید صلاحیت شده از سوی سازمان ملی استاندارد صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: این شرکت‌ها باید در بازرسی اولیه و دوره‌ای، پلاک بازرسی با قید زمان را در آسانسورها نصب و گواهی ایمنی برای آن‌ها صادر کنند. محمدی تاکید کرد: این شرکت‌ها همچنین موظف هستند گواهی ایمنی آسانسور را فقط برای آسانسورهایی که توسط شرکت‌های دارنده پروانه طراحی، نصب و راه‌اندازی هستند، صادر شود در غیر این صورت مرتکب تخلف شده و باید پاسخگو باشند.

وی خاطرنشان کرد: طبق توافق سازمان ملی استاندارد ایران و معاونت عمرانی وزارت کشور، صدور پایان کار ساختمان توسط شهرداری‌ها منوط به ارائه تاییدیه ایمنی و کیفیت آسانسور از ادارات کل استاندارد استان‌ها است.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کیفیت پایین شن و ماسه‌های همدان
159225اسفند ۱۳۹۲




استاندار همدان گفت: کیفیت شن و ماسه‌های رودخانه‌ای همدان بسیار پایین
است و در صورت استفاده در پروژه‌های عمرانی ضررهای سنگینی وارد می‌کند.




علی محمد آزاد در سومین ستاد توسعه بخش معادن استان، در واکنش به گفته فرماندار همدان مبنی بر فعال نبودن معادن شن و ماسه کوهی، اظهار کرد: باید با انجام کار کارشناسی مشکلات این معادن شناسایی و مصالح مورد نیاز، داخل استان تولید شود تا بدین ترتیب ارزش افزوده ایجاد کرده و هزینه‌های حمل و نقل کاهش یابد.

وی تصریح کرد: به دستگاه‌ها ابلاغ شود در صورت وجود مصالح کوهی خوب در استان هزینه‌های واردات پرداخت نمی‌شود، چراکه نیازی نیست این مصالح از خارج استان تامین شود. به گفته آزاد، استخراج معادن شن و ماسه یکی از سودآورترین مشاغل محسوب می‌شود که هزینه استخراج کمی دارد.

وی با انتقاد از شورای حفاظت از اراضی به علت صدور حکمی مبنی بر تعطیلی معادن حوزه سداکباتان با عنوان حفاظت از اراضی، افزود: هر دستگاهی وظیفه‌ای دارد و همه وظایف توسط قانون و نه فرد، مشخص می‌شود بنابراین حفاظت از اراضی تنها برای جلوگیری از زمین خواری است و این شورا مجوزی برای صدور چنین حکمی ندارد و خارج از وظایف خود عمل می‌کند.

استاندار همدان در ادامه خواستار حل سریع مشکلات محلی منجر به تعطیلی معادن شد و گفت: دیگر نباید مشکلی به نام مشکلات اداری داشته باشیم، چراکه دست خودمان است، بنابراین باید ظرف یک هفته آینده حل شود. وی ادامه داد: به معدنکاران ابلاغ کنید اختلافات داخلی خود را حل کرده، در غیر این صورت پروانه بهره‌برداریشان باطل می‌شود.

آزاد با بیان اینکه برای حل مشکلات عدم توان مالی بهره بردار تسهیلاتی در نظر گرفته شود، افزود: معدنکاران با تعطیلی خودخواسته معادن به دنبال دریافت رانت هستند، بنابراین این معادن باید تعطیل شده و پس از ابطال پروانه بهره داری به افراد دیگری واگذار شود. وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر نمی‌توانیم مانع تخریب منابع طبیعی شویم، باید محدوده‌هایی در روستاها مشخص کنیم و با استفاده از افراد بومی اقدام به تشکیل تعاونی کرده و به نوعی با جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز تخریب منابع طبیعی را به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد: دولت توان برخورد با افرادی که اقدام به برداشت غیرمجاز می‌کنند را دارد، اما به دنبال حل این مشکل با قوه قهریه نیستیم، چراکه باید با تدبیر این مساله حل شود. وی اضافه کرد: اولویت واگذاری با افراد بومی، محلی و تحصیلکرده است، بنابراین ابتدا از آنان استفاده کنید، سپس شرکت‌ها در این قضیه وارد شوند.

آزاد ادامه داد: گام نخست ساماندهی معادن و سپس واگذاری آن به عموم مردم برای استفاده بهینه، منطقی و علمی ازمعادن است که در ابتدا امکان دارد عده‌ای تمکین نکنند که در آن صورت کارهای سخت افزاری انجام خواهیم داد به طوریک‌ه هر دستگاهی با امکاناتی که در اختیارش است، باید وارد شود.

وی تاکید کرد: برای امر ساماندهی به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد، چراکه ضررهای جبران ناپذیری خواهیم دید. البته نان مردم را هم نباید ببریم. آزاد پیشنهاد سازمان صنعت و معدن مبنی بر واگذاری حداکثر 5 درصدی مساحت پایه به افراد مکتشف پس از امر اکتشاف در پهنه‌ها را پذیرفت و آن را مجاز دانست.

آزاد با بیان اینکه قرار است آزمایشاتی بر روی آبهای نزدیک معادن و میزان تاثیرگذاری آنها انجام شود، تصریح کرد: باید این گونه مسائل در هنگام صدور مجوز لحاظ شود چراکه یک کار فنی محسوب می‌شود، بنابراین باید دستگاه‌ها کمک کنند که ضرر وارده به آبها از جمله سد اکباتان کاهش یابد.

وی در پایان با بیان اینکه معدنکاران سیلیس را در زمین‌های کشاورزی یا منابع طبیعی دپو می‌کنند، خاطرنشان کرد: از معادن به صورت سطحی استخراج می‌شود، چراکه این امر ارزان است، بنابراین باید به معدنکاران آموزش دهیم که در عمق کار کنند و سطح را تخریب نکنند.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تولید برق ارزان از فاضلاب شهری
159245 - اسفند ۱۳۹۲




با پایان یافتن فاز اول و دوم پروژه تهیه اطلس زیست‌توده کشور، استان‌های دارای بیشترین پتانسیل تولید انرژی پاک مشخص شدند.




سازمان انرژی‌های نو ایران(سانا) چند سال پیش تصمیم گرفت تا با تعریف پروژه‌ای برای تخمین پتانسیل زیست‌توده در کشور و تعیین پراکندگی‌های منابع انرژی آن، برای راه‌اندازی نیروگاه‌های تولید انرژی از زیست‌توده بسترسازی کند.

هدف از اجرای این پروژه، بررسی و مطالعه روش‌ها، متدولوژی‌ها و پیشینه فعالیت‌های انجام‌شده در کشور در زمینه پتانسیل منابع زیست‌توده است که می‌تواند به تهیه اطلس منابع زیست‌توده ایران و معرفی چند سایت مناسب برای راه‌اندازی نیروگاه تولید انرژی پاک منجر شود.این پروژه همچنین بررسی‌های اقتصادی و فنی فناوری‌های متناسب با استحصال انرژی از منابع زیست‌توده و راه‌های گسترش آنها و شناخت ظرفیت‌ها و منابع استحصال انرژی زیست توده را برای ترغیب سرمایه‌گذاران در این بخش شامل می‌شود.

زیست‌توده چیست؟

زیست‌توده (Biomass) در واقع اجزای تجزیه‌پذیر بقایای گیاهی و جانوری مانند پسماندها و زائدات کشاورزی و دامی هستند که پس از نفت، گاز و زغال‌سنگ، چهارمین منبع تأمین انرژی مورد نیاز بشر به شمار می‌آید. هم‌اکنون تخمین زده می‌شود که این منبع 11درصد انرژی مورد نیاز ساکنان کره زمین را تأمین می‌کند.

طبق آماری که در سال گذشته میلادی از سوی موسسه فرانهوفر ارائه شده است، در حال حاضر دو‌هزار نیروگاه زیست‌توده با ظرفیت کلی 22.5 گیگاوات در 40 کشور بهر‌ه‌برداری‌ می‌شوند و تا سال 2015، 900 واحد دیگر نیز به این تعداد اضافه خواهد شد.هرچند که استفاده از هر نوع منبع زیستی مانند چوب برای تولید انرژی، از دیرباز در زندگی بشر مرسوم بوده است اما کشور ما خود از قدیمی‌ترین کشورهایی است که استفاده از زیست‌توده را به شکل امروز‌ی‌تر و برای تولید گرما با ابتکار شیخ بهایی آغاز کرده است.سابقه ایرانیان در استفاده از زیست‌توده

حمام شیخ بهایی یا گرمابه «گلخن» که هنوز در اصفهان بر جای مانده است، با استفاده از شمعی گرم می‌شده است که در زیر پاتیل آن تعبیه شده بود. این شمع با ابتکار شیخ‌بهایی از بیوگاز حاصل از فاضلاب مسجد جامع اصفهان روشن می‌شده که توسط لوله‌هایی جمع‌آوری شده و به خزینه حمام هدایت می‌شده است. شیخ بهایی با محاسبات معمارانه خود حجم لجن ورودی به خزینه را نیز برای تولید بیوگاز مشخص کرده بود تا گرمای تولید شده از این بیوگاز(متان) ثابت بماند.

سیستم طراحی شده توسط وی چندین سال پیش برای کاوش‌های بیشتر از سوی یک گروه غربی تخریب شد و پس از آن دیگر کسی توان بازسازی و طراحی مجدد آن را نداشت. هم‌اکنون نیز پروژه‌های متعدد دیگری در این حوزه توسط بخش خصوصی و وزارت نیرو در دست اجراست.

کدام منابع زیست توده در ایران مورد مطالعه قرار گرفته‌اند؟

سازمان انرژی‌های نو ایران برای آنکه بتواند وظیفه خود را در بسترسازی برای تأمین انرژی از منابع جدید انجام دهد، مطالعات ظرفیت استان‌ها و شهرهای مختلف را برای تأمین این منبع به شرکت مهندسی مشاور نیروی آذربایجان سپرد تا بر روی منابع ضایعات کشاورزی، فضولات دامی، پساب صنایع، فاضلاب شهری و ضایعات جنگلی مطالعه و تحقیق کند.


شرکت مهاب قدس در پروژه دیگری از سوی سازمان انرژی‌های نو بررسی پتانسیل زباله‌های شهری را برای تعیین ظرفیت نقاط مختلف و تهیه اطلس جامع برعهده گرفته است. مریم بخشی- مجری این پروژه در شرکت مهندسی مشاور نیروی آذربایجان- و همکارانش فازهای نخست و دوم این پروژه را به پایان رسانده و در آن با توجه به تنوع فناوری‌ها و تنوع منابع، پتانسیل‌ مناطق مختلف ایران را از نظر تولید انرژی محاسبه کرده و بر روی نقشه آورده‌اند.وی گفت که نسخه نهایی این نقشه‌ها تا پایان تیرماه برای تأیید به سازمان انرژی‌های نو ایران(سانا) تحویل داده می‌شود و این سازمان نیز احتمالا اطلس‌ها را تا مردادماه بر روی وب‌سایت خود منتشر خواهد کرد. به گفته وی در این اطلس‌ها، پتانسیل‌ مناطق مختلف کشور با توجه به تکنولوژی‌ها و تنوع منابع، ترسیم شده‌ است.

کدام استان‌ها ظرفیت بیشتری دارند؟

اما مهندس بخشی پیش از انتشار این اطلس‌ها اطلاعاتی از استان‌هایی که می‌توانند پتانسیل خوبی برای تولید انرژی از زیست‌توده داشته باشند، در اختیار ایسنا قرار داده است
.
به گفته وی نقشه‌هایی که او همکارانش تهیه کرده‌اند عموما در سطح استانی ترسیم شده‌ اما برای برخی از منابع مانند فاضلاب شهری که وابسته به تجمع انسانی است، نقشه در سطح شهرستان‌های کشور نیز ترسیم شده است. البته این پروژه مطالعاتی پیش از این به اتمام رسیده است اما اطلاعات آن مرتباً به روز می‌شود.

اصفهان، بهترین منبع استفاده از زیست‌توده فاضلاب شهریدر حوزه فاضلاب شهری شهرهای اصفهان و تهران از پتانسیل بالاتری برای تولید انرژی پاک برخوردارند؛ چنانچه هم‌اکنون از فاضلاب شهری تهران 5 مگاوات برق تولید می‌شود.این دو شهر به دلیل جمعیت بیشتر و حجم فاضلاب بالاتر و همچنین وجود سیستم جامع تصفیه فاضلاب موارد مناسبی برای تولید انرژی پاک از زیست توده هستند. البته سامانه تولید برق از پسماندهای شهری تهران چندی پیش با تلاش سازمان مدیریت پسماند راه‌اندازی شد.

به گفته سید محمدفیاض- مدیرعامل این سازمان- سامانه مذکور می‌تواند از هر 100 تن، یک مگاوات برق تولید کند که بنا بر محاسبات پنج هزار تن زباله تر شهری برق مصرفی 200 هزار نفر را تأمین می‌کند.دشت‌های شیراز منبع مهم تولید انرژی از ضایعات کشاورزیدر حوزه ضایعات کشاورزی نیز استان فارس که سطح وسیعی از آن را مزارع پوشانده‌اند در صدر استان‌های دارای ظرفیت قرار دارد. طبق این مطالعات استان‌های شمالی به دلیل وجود شالی‌های برنج، استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل به دلیل وجود باغ‌های وسیع میوه و استان خوزستان به دلیل کشت گسترده نیشکر، موقعیت مناسبی برای تولید انرژی از زیست توده دارند.جنگل‌های شمال منبع مهم زیست‌توده کشور

به گفته مجری طرح اگرچه افزون بر شمال کشور در ناحیه غرب و رشته‌کوه زاگرس نیز جنگل‌های فراوانی یافت می‌شود اما طبق مطالعات خط ساحلی شمال کشور از ظرفیت بالاتری برای تولید انرژی از ضایعات جنگلی برخوردار است.

انجام مطالعات میدانی در فاز سوم پروژه

به گفته مریم بخشی به دلیل کمبود بودجه در این پروژه، مطالعات میدانی آن تنها برای بررسی منبع فاضلاب شهری انجام شده و قرار است در فاز سوم، تمامی این منابع به صورت میدانی نیز مورد مطالعه قرار گیرند.

این بررسی‌های میدانی کمک خواهد کرد تا افزون بر تعیین پتانسیل برای زیست توده، ظرفیت واقعی مناطق مختلف کشور برای تولید انرژی نیز تخمین زده شود چرا که هرکدام از این منابع زیست‌توده افزون بر استفاده به عنوان منبع انرژی، کاربردهای دیگری نیز دارند که می‌تواند به‌صرفه‌تر باشد.

به عنوان مثال از فضولات دامی افزون بر تولید انرژی می‌توان برای تولید کود کشاورزی نیز استفاده کرد که کاربردهای جایگزین تمامی منابع باید با موضوع تولید انرژی از نظر اقتصادی و ملاحظات سیاسی مقایسه شوند.

به اعتقاد مجری این پروژه یکی از ضعف‌های اساسی کشور در این زمینه نبود اطلاعات درباره نوع و حجم پسماندهای صنایع غذایی است که باید مطالعات دقیق و گسترده‌ای در فاز سوم بر روی آن انجام شود.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ساخت پیاده‌روهای دودخوار!
159248 اسفند۱۳۹۲







دانشمندان هلندی نوعی پیاده‌رو را برای جاده‌ها ابداع کرده‌اند
که قادر است دود و مه را مصرف کرده و کیفیت هوا را ارتقا دهد.





محققان دانشگاه فناوری آیندهوون یک بلوک را در شهر هنگلو هلند با روکش‌هایی پوشاندند که با اکسید تیتانیوم افشانه می‌شوند. این ترکیب قادر است آلاینده‌ها را از هوا برطرف کرده و آن‌ها را به مواد شیمیایی کمتر مضر تبدیل کند.

این پوشش خیابانی جدید که «پیاده‌رو فتوکاتالیستی» نام گرفته، آلاینده اکسید نیتروژن را تا 45 درصد در شرایط آب و هوایی ایده‌آل کاهش می‌دهد. اکسیدهای نیتروژن توسط خودروها و نیروگاه‌های برق تولید می‌شوند و با دیگر ترکیبات موجود در جو برای تشکیل مه و دود واکنش نشان می‌دهند.به گفته دیوید براون، رهبر ارشد این تحقیق، تحقیقات انجام‌شده پتانسل سطوح از لحاظ ‌شیمیایی مهندسی‌شده را برای ارتقا بیشتر کیفیت زندگی به ویژه در نواحی شهری اصلی نشان می‌دهد که در آن انتشارات ترافیکی در سطح بالایی است.



اخبار مصالح ساختماني
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دیوارهایی که صحبت می‌کنند + عکس
152909 - اسفند1392






اخبار مصالح ساختماني


سازندگان قصد دارند که این سیستم را جایگزین صفحه‌کلید و کنترل
از راه دور کنونی کنند که برای تعامل با فناوری اینترنت مورد نیاز است.





برای آن دسته از افرادی که به اینترنت اعتیاد دارند، محصول جدید یک شرکت اسپانیایی با تبدیل تمام دیوارهای خانه به یک نمایشگر بزرگ آنلاین می‌تواند راهی نهایی برای دسترسی همیشگی به دنیای آنلاین باشد.


این دیوارها به نمایش به روزرسانی سایتها و تصاویر با اندازه واقعی دوستان در زمان گفتگوی آنلاین می‌پردازند. همچنین می‌توان آنها را از هرجا و حتی از درون تختخواب با حرکات بدن یا کلام کنترل کرد. این سیستم از پروژکتورها و حسگرهایی استفاده می‌کند که در حال حاضر در دسترس هستند.
به گفته شرکت طراحی Think Big Factory، سازنده این سیستم که «Openarch» نام گرفته، در حال حاضر سخت‌افزار این محصول آماده بوده اما تنها 40 درصد از نرم‌افزار آن تکمیل شده است. سازندگان قصد دارند که این سیستم را جایگزین صفحه‌کلید و کنترل از راه دور کنونی کنند که برای تعامل با فناوری اینترنت مورد نیاز است.


هرچند به گفته سازندگان بیشتر این فناوری نامحسوس خواهد بود. همچنین در حال حاضر یک خانه تجربی برخوردار از این فناوری ساخته شده که فردی در آن سکونت داشته و از این فناوری در آن استفاده می‌کند.

این پیش‌ساخت از دوربین‌هایی مانند کینکت مایکروسافت برای پیگیری کاربر استفاده کرده و به وی اجازه می‌دهد تا با حرکت دست در میان هوا از گزینه‌های انتخاب در دنیای مجازی بهره ببرد. این پروژه سه سال پیش آغاز شده و نمونه پیش‌ساخت کنونی با استفاده از فناوریهای موجود در بازار در خانه‌ای در شمال اسپانیا ساخته شده است.






 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
صادرات کاشی و سرامیک خراسان جنوبی
152981 - اسفند 1392




صادرات کاشی و سرامیک امسال بیش از 3 میلیون و 500 هزار دلار برای خراسان جنوبی ارزآوری داشت .




سه کارخانه تولید کاشی و سرامیک در خراسان جنوبی فعال است که از ابتدای امسال بیش از 16 میلیون هزار مترمربع کاشی و سرامیک تولید کردند که 17 درصد بیشتر از پارسال است.

کریمی معاون امور صنایع سازمان صنعت ، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت : از این میزان بیش از 900 هزار تن صادر شده است. پارسال هم بیش از 12 میلیون تن کاشی و سرامیک تولید شد که با صاردات 728 هزار تن ، بیش از 2 میلیون و 755 هزار دلار عاید استان شد .

10 درصد تولیدات کاشی و سرامیک خراسان جنوبی به کشورهای افغانستان ، عراق و آسیای میانه صادر می شود و بقیه در بازاهای داخلی به فروش می رسد. هم اکنون 800 نفر به صورت مستقیم در بخش تولید کاشی و سرامیک خراسان جنوبی فعالیت می کنند.

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تولید نانو کفپوش‌های پلیمری در کشور
153004 - اسفند 1392








نانوکفپوش‌های اپوکسی و پلی یورتان با ویژگی‌های متنوع
استراتژیک در یک شرکت دانش بنیان طراحی و به تولید صنعتی رسید.





پردیس رستم‌زاده، مدیر تحقیق و توسعه این شرکت گفت: این طرح شامل دانش فنی تولید صنعتی کفپوش‌هایی بر پایه رزین‌های اپوکسی و پلی یورتان با استفاده از نانوذرات و با ویژگی‌های متنوع چون آنتی باکتریال، آنتی استاتیک، مقاوم بودن در برابر سایش و مواد شیمیایی، خود تمیز شوندگی و هوشمندی است.

وی با بیان اینکه نانوکفپوش‌های پلیمری به سه دسته اپوکسی، پلی یورتان و هیبریدی تقسیم می‌شوند افزود: استفاده از نانوفناوری در ساخت این کفپوش‌ها باعث بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی و ایجاد ویژگی‌های جدیدی شده است.

به گفته رستم‌زاده ویژگی اصلی این کفپوش‌ها، یکپارچگی سطح و سرعت بالای نصب آنهاست. یکپارچگی سطح مزایایی از نظر کاربردی و همچنین بهداشتی به همراه دارد. وی در خصوص موارد استفاده این کفپوش‌ها خاطرنشان کرد: این پوشش در واقع پوشش‌ صنعتی بوده و در کارخانه‌ها، سالن‌های تولیدی، بیماستان‌ها و مراکز درمانی بهداشتی و ... قابل استفاده هستند.

رستم‌زاده تصریح کرد:‌ استفاده از نانو فناوری به صورت صنعتی و درعین حال اضافه کردن ویژگی‌های جدید مانند خواص آنتی استاتیکی بدون استفاده از شبکه‌بندی حسی است. وی در پایان افزود: نانوکفپوش‌های اپوکسی و پلی یورتان مشابه داخلی نداشته و هم اکنون توسط این شرکت دانش بنیان به صورت صنعتی تولید می‌شوند.

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جلوگیری از برداشت غیرمجاز شن و ماسه
153014 - اسفند 1392



باید نظارت کامل بر روی فعالیتهای صنایع معدنی وجود داشته
باشند تا از برداشت غیرمجاز شن و ماسه جلوگیری شود.






فرماندار قدس گفت: باید نظارت کامل بر روی فعالیتهای صنایع معدنی وجود داشته باشند تا از برداشت غیرمجاز شن و ماسه جلوگیری شود.
حسن موسوی اظهار داشت: ساماندهی و قانونمند کردن فعالیتهای معادن شن و ماسه این شهرستان باید با جدیت بیشتری صورت گیرد. وی افزود: صدور پروانه برای حفظ و توسعه فعالیتهای این مجموعه موجب می شود تا معدن داران با اعتماد کامل اقدام به سرمایه گذاری کنند.


فرماندار شهرستان قدس در خصوص صنوف مکمل این صنعت عنوان کرد: ضروری است فعالیتهای صنوف مکمل این صنایع تقویت شود، لذا با ترویج فرهنگ ساخت و ساز بتنی و جایگزین کردن بتن به جای فلزاتی همچون آهن ضمن بهره گیری بیشتر از امکانات داخلی از خروج ارز نیز جلوگیری می کند.


این مسئول با تاکید بر بهره گیری از فناوری های نوین اعلام کرد: کاهش آلایندگیهای زیست محیطی، افزایش بهره وری و ارتقای کیفیت محصولات از جمله مزایای استفاده از دانش و فناوریهای نوین است و انتظار می رود صاحبان صنایع اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.



موسوی بیان کرد: ضروری است تا اقدامات مهمی چون پیگیری احداث شهرک معدنی، تهیه بانک اطلاعات، مشخص شدن حریم رودخانه ها، اعلام عمق برداشت شن و ماسه، رفع مشکلات معدن داران درخصوص دریافت مجوز، جلوگیری از برداشتهای غیرمجاز و پیگیری مطالبات بحق معدن داران در کمیته ساماندهی معادن شهرستان بررسی و در اسرع وقت صورت گیرد.



موسوی با اشاره به ساماندهی فعالیتهای معادن اوقافی شهرستان افزود: دستگاه های متولی باید نظارت کامل بر روی فعالیتهای این صنایع در این شهرستان داشته باشند تا از برداشت غیرمجاز شن و ماسه جلوگیری کنند.

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ابداع نسل نوین دستگاه تصفیه هوای خانگی
153078 - اسفند 1392








پژوهشگران یک شرکت دانش بنیان در شهرک علمی تحقیقاتی
اصفهان موفق به ساخت دستگاه تصفیه هوای خانگی بر پایه غشاهای پلیمری تو خالی شدند.





مرتضی صادقی، سازنده این دستگاه ، گفت: ذرات کوچک و جامد پراکنده در هوا که منشاء اصلی آنها کشورهای همسایه چون عراق و عربستان است، در بین عموم مردم به عنوان ریزگرد شناخته شده که گاهی بخش‌های فراوانی از کشور را آلوده می‌کند که به دلیل ریز بودن صدمه‌های بسیاری به سلامتی انسان به ویژه کودکان، سالمندان و بیماران قلبی، ریوی، کلیوی و کبدی می‌زند.


وی ادامه داد: هم اکنون در کشورهای صنعتی برای حل مشکل آلودگی‌ها در هوا از دستگاه تصفیه هوا که بر مبنای فیلترهای هپا است که توانایی جذب ذرات تا یک میکرومتر را دارند و ذرات کوچک‌تر را عبور می‌دهند. دستگاه‌های تصفیه بر پایه فناوری غشاهای الیاف تو خالی پلیمری ساخته شده به راحتی قابلیت حذف ذرات تا 200 نانومتر (0.2 میکرومتر) را دارد.

به گفته وی این دستگاه بر پایه فناوری غشاهای الیافی تو خالی به راحتی قابلیت حذف ذرات را دارد و جهت از بین بردن میکروب‌ها و استرلیزه کردن محیط از فرایند تکمیلی لامپ UV استفاده شده است.

صادقی با بیان اینکه با توجه با نیاز کشور در این زمینه این دستگاه طراحی شده است، خاطرنشان کرد: حذف ریزگردها با استفاده از این فناوری تصفیه هوا برخلاف روش‌های دیگر که جداسازی شیمیایی و عمقی است بر اساس تصفیه فیزیکی و سطحی صورت می‌گیرد. وی تصریح کرد: دستگاه تصفیه هوا بر پایه فناوری غشاهای تو خالی بازگشت‌پذیر و قابل شست و شو است در حالی که تصفیه‌گرهای هپا بعد از کار دچار گرفتگی می‌شوند و برای استفاده مجدد باید فیلتر، آن تعویض شود که این هزینه زیادی دارد.

صادقی در پایان گفت‌وگو افزود: این دستگاه به سفارش معاون علمی فناوری ریاست جمهوری تولید و تست‌های انجام شده بر آن موفقیت‌آمیز بوده و آمادگی تولید انبوه را دارد.

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کاهش تقاضای آهن با توقف ساخت‌وساز
153081 اسفند 1392




با نزدیک شدن به ایام نوروز تقاضا برای خرید‌ آهن کاهش می‌یابد،
زیرا ساخت و ساز در محدوده اسفند و فروردین‌ماه در کل کشور متوقف می‌شود.







مدیرعامل تعاونی آهن‌فروشان اهواز گفت: هر سال همزمان با نزدیک شدن به ایام نوروز تقاضا برای خرید‌ آهن کاهش می‌یابد، زیرا ساخت و ساز در محدوده اسفند و فروردین‌ماه در کل کشور متوقف می‌شود.


سیدمحمد غفارزاده عنوان‌ کرد: نوسانات جزئی‌ قیمتی بازار مربوط به وقفه در ساخت و ساز بوده اما نوسانات بزرگ بیش از همه مربوط به افزایش تقاضا و مصرف آهن است. وی افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم تیرآهن و میلگرد 1950 هزار تومان و این در حالی است که ماه گذشته قیمت آهن بیش از 2000 تومان بود.


مدیرعامل اتحادیه تعاونی آهن‌فروشان اهواز بیان‌کرد: کنترل بازار عرضه آهن از سوی دولت و توسط بازار بورس انجام می‌شود، به طوری که هر معامله‌ای که در بازار بورس صورت گیرد اگر نرخ آن بیش از قیمت مصوب باشد بررسی اجازه معامله را به کالای مورد نظر نمی‌دهد.


غفارزاده اظهار کرد: تغییرات قیمتی آهن برای سال آینده بستگی به سیاست‌های آینده دولت دارد. وی با اشاره به تاثیر‌گذاری نوسانات نرخ ارز بر بازار آهن خاطرنشان‌کرد: نوسانات نرخ ارز بر قیمت آهن تاثیر می‌گذارد و در بلندمدت به همه محصولات سرایت می‌کند به طوری که در زمینه تولید آهن از طرفی هزینه‌های سوخت و انرژی بالا رفته و از سوی دیگر دستگاه‌های تولید آهن وابسته به خارح از کشور است و به همین علت نوسان ارز بر قیمت آهن که تولید داخلی است تاثیر‌گذار خواهد بود.

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اهمیت سامانه تهویه مطبوع!
153082 - اسفند1392






شرکت هوایی ایر نیوزیلند در بیانیه‎ای اعلام کرد که یک
خلبان این شرکت دو بار هنگام هدایت یک هواپیمای بوئینگ خوابش برد!






این خلبان هنگام هدایت یک بوئینک ' 777-300ER' با ظرفیت 332 سرنشین در جریان پروازاز لندن به لس آنجلس خوابش برد. شرکت هوایی ایر نیوزیلند در بیانیه‎اش خاطرنشان کرد که خلبان دوبار به مدت حدود یک دقیقه خوابید و هر بار ناگهان بیدار شد.


خلبان در گزارشی که بیش از یک سال پس از این واقعه امروز منتشر شد به مقامات کنترل امنیتی هوایی توضیح داد: ناگهان به طور غیرارادی دو بار در کابین به خواب عمیقی فرو رفتم. وی در گزارش خود تاکید کرد که شب قبل از پرواز به دلیل مشکل تهویه هوا در هتل محل اقامتش ناگزیر شد سه بار اتاقش را عوض کند و نتوانسته بود به راحتی بخوابد.


شرکت هوایی ایر نیوزیلند تصریح کرد که به دلیل حضور کمک خلبان در جریان این پرواز هرگز امنیت مسافران به خطر نیفتاده است

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دوربین نجات افراد گرفتار در آتش + عکس
153087 اسفند1392







محققان ایتالیایی نمونه اولیه‌ای از دوربین هولوگرافیک را طراحی
کرده‌اند که امکان مشاهده افراد گرفتار در یک ساختمان در حال سوختن را برای آتش نشانان فراهم می‌کند.





محققان ایتالیایی نمونه اولیه‌ای از دوربین هولوگرافیک را طراحی کرده‌اند که امکان مشاهده افراد گرفتار در یک ساختمان در حال سوختن را برای آتش نشانان فراهم می‌کند. این تکنیک جدید می تواند جایگزین دوربین‌های فعلی مادون قرمز با امکان مشاهده از میان دود شده و نقطه «کور» ایجاد شده توسط شعله‌های آتش را برطرف سازد.

دوربین های مادون قرمز مورد استفاده آتش نشانان قادر به تمایز قائل شدن بین گرمای بدن انسان و گرمای ناشی از شعله‌های اطراف نیستند، اما در دوربین جدید با استفاده از هولوگرافی دیجیتال، مشاهده مناطقی فراتر از شعله های آتش امکان پذیر می شود.

در این سیستم که توسط محققان موسسه ملی اپتیک ایتالیا (Istituto Nazionale di Ottica) توسعه یافته است، لنزهای سنتی کارآیی نداشته و هولوگرافی دیجیتال برای تهیه تصاویر سه بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یک پرتو از نور لیزر مادون قرمز به طور گسترده در سراسر اتاق پراکنده می‌شود؛ بر خلاف نور مرئی که قادر به نفوذ در میان دود ضخیم و شعله‌های آتش نیست، پرتوهای IR براحتی از موانع عبور می‌کنند.

نور IR‌ بر روی تمام اشیاء یا افراد داخل اتاق منعکس می شود و اطلاعات بدست آمده از این نور منعکس شده توسط تصویرساز هولوگرافیک ثبت می شود. نتیجه یک فیلم سه بعدی زنده از اتاق و محتویات داخل آن است که می تواند افراد گرفتار در میان دود و شعله های آتش را مشخص می کند.
گام بعدی محققان، توسعه یک سیستم قابل حمل دارای دوربین IR‌ و منبع لیزر توامان است که می تواند در داخل ساختمان یا تونل‌ها نیز نصب شود.



 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اختراع پلیمر مقاوم سازی ساختمان در زلزله
153157 -اسفند 1392







معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری گفت نتایج آخرین دستاورد محققان مرکز تحقیقات ساختمان وزارت راه وشهرسازی در خصوص ساخت الیاف پلیمری برای پوشش ساختمان آجری جهت مستحکم سازی در مقابل زلزله ارایه شد.




ˈمحمد مهدی نژاد نوری افزود : این الیاف با نیم میلیمتر ضخامت توانایی مقاومت 2و نیم برابری مقابل شتاب زمین را دارد. وی افزود: این الیاف پلیمری کار جدیدی بود که به راحتی و به سرعت قابل انجام است و این روش هزینه مقاوم سازی را کاهش و با کمترین آموزش می توان آن را فرا گرفت.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری تصریح کرد : کمیسیون دائمی شورای عالی علوم ، تحقیقات و فناوری (عتف) از مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی خواسته است که با ظرفیت سازی و نیاز سنجی در کشور به شکل گسترده تر و به صورت جدی از این فناوری استفاده کند . وی همچنین گفت که در نود و ششمین جلسه این کمیسیون گزارشی از عملکرد مرکز تحقیقات ساختمان وزارت راه و شهرسازی ارایه شد.

وی ادامه داد : در این جلسه نیز گزارشی از عملکرد پژوهشی دستگاه ها در سال 90 ارایه شد که از دستگاه ها خواسته شده تا در مدت یک هفته عملکرد پژوهشی خود را ارایه دهند تا نتایج به مجلس ارایه شود .

مهدی نژاد نوری گفت : گزارشی نیز از پیشرفت طرح کلان شبکه ملی هوشمند برق ایران در این نشست ارایه شد که در خصوص تولید ، توزیع و مصرف و ذخیره سازی انرزی برق تمرکز دارد . مهدی نژاد نوری افزود : در این طرح بخش های اولیه انجام شده و در سال آینده پروژه طرح اجرا خواهد شد .این فناوری در کشور وجود ندارد و قرار شد با کارفرمایی وزارت نیرو دانشگاه شهید عباسپور از سال آینده وارد این حوزه شود .
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ضرورت استانداردسازی مصالح ساختمانی
149187 -اسفند 1392







سرپرست سازمان مدیریت بحران بر ضرورت استانداردسازی مصالح ساختمانی
تأکید کرد و گفت: مسئولان باید نظارت بیشتری را بر واحدهای تولید کننده مصالح ساختمانی داشته باشند.





حسن قدمی در گردهمایی مشترک مدیران سازمان مدیریت بحران کشور و مدیران استانی سازمان ملی استاندارد ایران در کرج افزود: استانداردسازی مصالح ساختمانی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید از سوی مسئولان انجام شود چرا که اگر در این مقوله بی‌دقتی شود جان بسیاری از شهروندان به خطر افتاده و ما مسئول هستیم.


وی ادامه داد: ضرورت احداث ساختمان‌هایی با مصالح ساختمانی استاندارد باید مد نظر تمام دستگاه‌ها قرار گرفته و نقش مهم مصالح ساختمانی برای همگان بازگو شود. این مسئول تأکید کرد: حوادث طبیعی و مشکلات ناشی از آنها در کشور ما به طور مستمر رخ می‌دهد، بنابراین باید با رعایت کامل نکات مهندسی و فنی و استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد مانع از تلفات در این گونه حوادث شویم.

قدمی اظهار داشت: برخی از ساختمان‌های در حال احداث هیچ گونه مقاومتی در برابر زلزله نداشته و با کوچک‌ترین لرزشی آسیب‌های جدی می‌بینند. وی افزود: برخی دیگر از ساختمان‌ها نیز تنها بر روی کاغذ مقاوم هستند اما در عمل انها نیز از کوچک‌ترین ایمنی برخوردار نیستند و تنها احداث کنندگان این گونه ساختمان‌ها با جان مردم بازی می‌کنند.

این مسئول با بیان این که عده‌ای فرصت طلب و سودجو برای رسیدن به اهداف خود ساختمان‌هایی را بنا می‌کنند که فاقد هر گونه اصول مهندسی و ایمنی است افزود: نظارت مستمر و دقیق بر واحدهای تولید کننده مصالح ساختمانی و برخورد جدی و قاطع با متخلفان عامل مهم‌ترین وظیفه دستگاه‌های مربوطه است.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تجهیز سامانه تهویه ترمینالهای‌ فرودگاه مهرآباد
149196 -اسفند 1392




با همکاری اداره‌کل تسهیلات و تجهیزات شرکت فرودگاه‌های کشور، ظرفیت
دستگاه‌های هواساز استفاده شده در ترمینال‌های 3، 4 و 6 فرودگاه مهرآباد افزایش یافت.





با اقدامات صورت گرفته، ظرفیت دستگاه‌های هواساز استفاده شده در ترمینال‌های 3، 4 و 6 فرودگاه مهرآباد به 30 الی 35 هزار CSM افزایش یافت که این افزایش ظرفیت، تأثیر بسزایی در بهبود کیفیت هوای فضای داخلی ترمینال‌ها خواهد داشت. همچنین به منظور تقویت و تجهیز سیستم هواساز ترمینال 4، سه دستگاه هواساز با ظرفیت 30 هزار CSM در این ترمینال نصب شد.


علاوه بر این موارد، به منظور افزایش ظرفیت و توان موتورخانه سرمایشی و گرمایشی ترمینال 4 فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، با صرف هزینه‌یی بیش از دو میلیارد ریال، دیگ 14 هزار پوندی تهیه و در موتورخانه نصب شد.

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مصالح ساختمانی استاندارد می شوند
149209اسفند - 1392






رییس سازمان ملی استاندارد گفت: تاکنون چهارهزار و 800 پروانه
کاربرد علامت استاندارد برای واحدهای تولید کننده مصالح ساختمانی در کشور صادر شده است.






نظام الدین برزگری در گردهمایی مشترک مدیران سازمان مدیریت بحران کشور و مدیران استانی سازمان ملی استاندارد گفت: نقش مصالح ساختمانی از لحاظ استاندارد در مقاوم سازی ساخت وسازها مهم و اساسی است و به همین دلیل باید بطور ویژه مورد توجه قرار گیرد. وی ادامه داد: اواخر سال 84 مجلس شورای اسلامی در این زمینه مصوبه ای داشت که بر اساس آن همه دستگاه ها و وزارتخانه ها مکلف شدند استاندارد و کیفیت مصالح ساختمانی را زیر نظر سازمان ملی استاندارد ایران انجام دهند.

برزگری خاطرنشان کرد: طبق قانون، مصالح ساختمانی مشمول استاندارد اجباری است و تولید و عرضه آنها بدون داشتن پروانه کاربرد نشان استاندارد ممنوع و جرم محسوب می شود. وی افزود: همه دستگاه ها موظف هستند با هماهنگی سازمان استاندارد برای استاندارد سازی هر چه بهتر در کشور همکاری و دستگاه های اجرایی نیز در پروژه های خود از مصالح ساختمانی استاندارد استفاده کنند.

برزگری با اشاره به تفاهم نامه سازمان های ملی استاندارد و مدیریت بحران کشور که دو سال پیش به امضا رسید، گفت: تهیه برنامه زمانبندی جهت تدوین استاندارد مصالح ساختمانی فاقد استاندارد ملی، فرهنگ سازی در تولید و مصرف مصالح ساختمانی استاندارد با اقدامات تبلیغاتی و آموزشی با همکاری سازمان صدا وسیما، نظام مهندسی و شهرداری ها از جمله مفاد این تفاهم نامه است.

وی تاکید کرد: استفاده صحیح و اصولی از مواد معدنی که خداوند در اختیار ما قرار داده و جلوگیری از تخریب محیط زیست وظیفه شرعی و قانونی آحاد افراد جامعه است. سازمان ملی استاندارد ایران در کرج مرکز استان البرز مستقر است.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
افزایش تولید شیشه در کشور
149242 - اسفند 1392​







تولید شیشه جام در 9 ماه نخست امسال به 744 هزار تن رسیده که
در مقایسه با مدت مشابه پارسال 9.4 درصد افزایش داشته است.





در این مدت ظروف شیشه‌ای با 327 هزار تن و رشد 2.5 درصدی تولید، چینی بهداشتی با 64 هزار و 200 تن و رشد 3 درصدی و ظروف چینی با 33 هزار و 700 تن و رشد3.1 درصدی در تولید همراه بوده است‌.

تولید شیشه جام در آذر به 87 هزار تن رسید که نسبت به اذر پارسال رشد 1.2 درصدی داشته است. در آذر ماه مجموع تولید ظروف شیشه‌ای 38 هزار تن‌، چینی بهداشتی 6 هزار و 900 تن و ظروف چینی 4 هزار و 100 تن بوده است.

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جلوگیری از اتلاف انرژی در آپارتمان‌ها
149133 -اسفند1392​



اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، طرح محافظت آپارتمان‌های مسکونی از اتلاف
انرژی را در دستور کار سازمان نظام مهندسی، شهرداری و استانداری تهران قرار داد.




در حالی که هم اکنون استانداری تهران مصرانه پیگیر موضوع کاهش اتلاف انرژی در ساختمان‌ها از طریق کنترل مصرف گاز شهری در سیستم‌های گرمایشی است، سازمان نظام مهندسی تهران مامور شده تا به این منظور، تلاش برای اجرای قوانینی که به موجب آن هزینه‌های اتلاف انرژی در ساختمان‌ها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد، را دو چندان کند.


سازمان نظام مهندسی تهران که از سال‌های گذشته به خصوص از دو سال قبل در جریان تعلیق ماده 33 قانون نظام مهندسی هنوز نتوانسته است این ماده قانونی را با رفع اختلافات موجود میان خود و شهرداری از نو به جریان بیندازد، هم اکنون مدعی است با عمل به این ماده قانونی می‌توان میزان اتلاف انرژی در ساختمان‌ها را 30 تا 40 درصد کاهش داد.


4 مهندس ناظر برای هر ساخت و ساز
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه براساس قانون نظام مهندسی باید 4 مهندس ناظر در رشته‌های عمران یا سازه، معماری، برق و مکانیک بر فرآیند ساخت نظارت کامل داشته باشند، گفت: هم اکنون در نتیجه عدم تمکین شهرداری تهران از قوانین و مقررات نظام مهندسی، تنها یک مهندس ناظر بر فرآیند ساخت در هر ساختمان نظارت دارد.


سعید غفرانی افزود: این موضوع با توجه به اهمیت اجرای کامل ماده 33 در جلسه هفته جاری هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وی ادامه داد: به این ترتیب مقرر شد موضوع قانونی ضرورت حضور چهار مهندس ناظر در رشته‌های گفته شده ابتدا از طریق تعامل با شهرداری حل و فصل و اجرا شود و در صورتی که در این مسیر با عدم همکاری مدیریت شهری تهران رو به رو شد از راهکارهای دیگری برای عمل به قانون استفاده شود.


شهرداری تهران بهانه می‌گیرد
در همین زمینه، فرشاد امیرخانی، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به تاکید استانداری تهران بر ضرورت کاهش اتلاف انرژی در ساختمان‌ها گفت: عدم تمکین شهرداری تهران به اجرای ماده 33 قانون نظام مهندسی عملا باعث نواقص زیادی در ساخت و سازهای پایتخت شده است که اتلاف انرژی یکی از پیامدهای این عدم همکاری است.


وی ادامه داد:‌ هم اکنون نبود ناظر مکانیک و تاسیسات در ساخت و سازها، مهم‌ترین دلیل اتلاف انرژی در ساختمان‌های نوساز است. امیرخانی افزود: همزمان با اجرای فاز اول هدفمندی، بسیاری از سازنده‌ها با حذف سیستم گرمایشی سراسری (شوفاژ) از ساختمان‌ها به نصب پکیج رو آوردند که قرار دادن این پکیج‌ها در تراس یعنی سردترین محل آپارتمان و نداشتن دودکش هم اکنون باعث اتلاف 30 تا 40 درصد انرژی در ساختمان‌ها است.
وی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران به بهانه افزایش هزینه‌های ساخت تاکنون زیربار قانون و استفاده از 4 مهندس ناظر به جای یک ناظر نرفته است گفت: هم اکنون هزینه ساخت هر مترمربع ساختمان به طور متوسط 600 هزار تومان است؛ این در حالی است که هزینه خدمات مهندسی در چهار رشته گفته شده مترمربعی حداکثر 15 هزار تومان می‌شود.


عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران خاطرنشان کرد: این میزان کمتر از 5 درصد هزینه‌های ساخت را به خود اختصاص می‌دهد؛ بنابراین توجیه شهرداری تهران تنها بهانه‌ای بیش نیست. وی با تاکید بر اینکه نظام مهندسی استان تهران مصرانه پیگیر استقرار 4 ناظر ساختمانی در چهار رشته یاد شده در ساخت‌وسازهای جدید است، افزود: براساس تعاملی که ظرف دو روز گذشته با شهرداری تهران صورت گرفته مسوولان شهرداری نظر داده اند که در صورت الزام برای استقرار 4ناظر ساختمانی باید نظام مهندسی بهای همان یک ناظر را در ازای 4ناظر دریافت کند.
امیرخانی ادامه داد: این در حالی است که با احتساب درست هزینه‌های خدمات مهندسی برای استقرار 4 ناظر حداکثر مترمربعی50 هزار تومان به هزینه‌های ساخت بابت استفاده اجباری از مصالح و تجهیزات استاندارد در ساختمان – به واسطه حضور مهندس ناظر - می‌افزاید این در حالی است که همین 50 هزار تومان شاید بتواند 50 سال عمر ساختمان را افزایش دهد. علاوه بر آن عدم پرداخت هزینه‌های خدمات مهندسی باعث رواج امضا فروشی و تفاهمات صوری می‌شود.


وی در خصوص وضعیت فعلی مذاکرات سازمان نظام مهندسی تهران با شهرداری برای اجرای این بند از ماده 33 قانون این سازمان، گفت: تعامل اولین راه مذاکره ما با شهرداری تهران برای اجرای قانون است و در صورت عدم تمکین، از راهکارهای دیگری به منظور اجرای قانون استفاده می‌کنیم.

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تولید شیشه‌ خودپاک شونده در ایران
149352 - اسفند 1392​






پاک کردن شیشه به ویژه در ساختمان و برج های بزرگ امروزی بسیار پر دغدغه و هزینه بر است. بر این اساس، با توجه به پیشرفت های اخیر در ‏کنترل بهداشت عمومی، استفاده از محصولات خود پاک شونده نیز مورد توجه قرار گرفته است.




پژوهشگران موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با استفاده از روش جدید سنتز نانوذرات ‏تیتانا موفق به دست‌یابی به فرمول مرکب خودپاک شونده و چاپ نانوذرات تیتانا بر شیشه با استفاده از چاپگرهای جوهر افشان شدند. ‏ پاک کردن شیشه به ویژه در ساختمان و برج های بزرگ امروزی بسیار پر دغدغه و هزینه بر است. بر این اساس، با توجه به پیشرفت های اخیر در ‏کنترل بهداشت عمومی، استفاده از محصولات خود پاک شونده نیز مورد توجه قرار گرفته است.


یکی از مهمترین خواص فتوکاتالیست دی ‏اکسید تیتانیم خاصیت خود پاک شوندگی است. شیشه‌های فاقد پوشش پس از مدتی کاملاً کثیف و دارای مقادیر زیادی آلودگی می‌شوند. در ‏حالی‎ ‎که شیشه یا ‌سطوح دارای فتوکاتالیست دی اکسید تیتانیم تحت تابش نور خورشید خاصیت خود پاک شوندگی موثری از خود نشان ‏می‌دهند.‏


مریم حسینی زری مجری این طرح گفت: با توجه به اینکه اخیرا چاپ با استفاده از چاپگرهای جوهر افشان در صنایع ‏سرامیک و کاشی متداول شده، این تحقیق در جهت اندازه‌گیری ویژگی خودپاک شوندگی شیشه پس از چاپ نانوذرات تیتانا بر سطح ‏شیشه توسط چاپگر جوهرافشان انجام گرفت. به گفته حسینی‌‏زری، این تحقیق در جهت اندازه‌گیری ویژگی مرکب به روش میکروامولسیون و تاثیر ضخامت پوشش بر ویژگی خودپاک شوندگی شیشه پس ‏از چاپ انجام گرفته است.‏


وی از مزایای این روش چاپ به برخورداری از دقت، کیفیت و سرعت بالا اشاره کرد و ادامه داد: در واقع سرعت مکانیسم پوشش‌‏دهی شیشه در صنعت بسیار مهم است و استفاده از چاپگر جوهر افشان به این مهم کمک می کند. نتایج این پژوهش در مجله ‏Journal of the European Ceramic Society‏ منتشر شده است.

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تولید لامپ ال ای دی در ارومیه
149329 -اسفند 1392​




با راه اندازی پارک علم و فناوری در ارومیه و استقرار واحد های الکترونیکی، این شهردر تولید لامپ های ال ئی دی در کشور مقام اول را دارد. لامپ های ال ئی دی ساخت ارومیه که در شرکت لیو ایجاد درخشان تولید می شود، به لحاظ کیفیت، مقاومت و صرفه جویی در برق قابل رقابت با تولیدات کشورهای پیشرفته است.


مدیرعامل شرکت لیو ایجاد درخشان گفت: این شرکت با مشارکت سرمایه گذار آلمانی راه اندازی شده و قادر است سالانه 2 میلیون لامپ ال ئی دی را در بهترین کیفیت تولید و روانه بازار مصرف کند.

مختاری افزود: لامپ های تولیدی این شرکت در کلیه تجهیزات و لوازم الکترونیکی ازجمله لوازم خانگی و روشنایی و ساعت های دیجیتال استفاده می شود. او گفت: مصرف انرژی برق، با استفاده از لامپ های این شرکت به صورت چشمگیری کاهش می یابد به طوری که طبق بررسی های کارشناسی پیش بینی می شود مبلغ صرفه جویی مستقیم و غیر مستقیم روشنایی بخش دولتی با جایگزینی محصولات این شرکت در آذربایجان غربی به رقم 146 میلیارد ریال برسد.

بگفته او بازگشت سرمایه بهره گیری از این تکنولوژی در طرح ها ی عمرانی بسیار سریع است که می تواند در صرفه جویی منابع مالی موثر واقع شود. وی اضافه کرد: لامپ های الی ئی دی این شرکت در مقایسه با لامپ های رشته ای 90 درصد کمتر انرژی مصرف می کنند و تا کنون سفارشات زیادی برای صادرات این محصول از کشورهای مختلف دریافت کرده ایم.




اخبار مصالح ساختماني

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
انتقاد به فروش کارخانه کاشی حافظ
149383 - اسفند 1392



کارخانه کاشی حافظ در استان فارس در حالی به سرمایه گذار غیر بومی واگذار شد که رئیس اتاق بازرگانی شیراز معتقد است که از این واگذاری بی اطلاع بوده و در عین حال سرمایه گذاران مجرب و متعهدی در فارس حضور دارند که می توانستند به خوبی این مجموعه را اداره کنند.




با اینکه طی دو سال گذشته بحث توسعه فعالیت های سرمایه گذاران داخلی در استان فارس قوت گرفته یکی دیگر از کاخانه های بزرگ فارس به سرمایه گذار غیر بومی واگذار شد. این اتفاق در حالی روی داده که هیچکدام از سرمایه گذاران استان فارس از این انتقال خبر نداشته و تا این لحظه مشخص نیست که چگونه این نقل و انتقال انجام شده است.

اینگونه واگذاری ها در نگاه اول شاید بدون مشکل باشد و یا اینکه سرمایه گذاران جدید بتوانند از این فرصت برای توسعه این کارخانه و اشتغالزایی بیشتر استفاده کنند اما باید به این نکته نیز توجه داشت که اینگونه کارخانه ها به عنوان برند استان فارس مطرح هستند و باید توسط افراد بومی اداره شوند.از طرفی دیگر تجربه نشان داده که اگر سرمایه گذاری در استانی غیر بومی اقدام به راه اندازی مجموعه ای کند پس از مدتی شاهد تغییر کاربری و یا بیکار شدن گروهی از کارگران بومی این مجموعه خواهیم بود.

توجه به برند اینگونه کارخانه ها نیز باید در اولویت قرار داشته باشد و مسئولین باید به این نکته نیز توجه کنند که سرمایه گذاران غیر بومی این برند را استان و شهر خود انتقال ندهد به خصوص در بحث کارخانه کاشی حافظ که از سال های دور به استان فارس تعلق داشته است.


هیچگونه اطلاع رسانی برای فروش کاشی حافظ انجام نشداما رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی شیراز گفت: هیچگونه اطلاع رسانی برای واگذاری این کارخانه در استان فارس انجام نشد و ما به طور کامل از این واگذاری بی اطلاع بودیم.

فریدون فرقانی تاکید کرد: اگر اطلاع رسانی انجام شده بود به طور حتم اجازه نمی دادیم که این مجموعه بزرگ که به عنوان یک برند معتبر برای استان فارس مطرح است به سرمایه گذار غیر بومی واگذار شود. وی تصریح کرد: سرمایه گذاران مجرب و متعهدی در استان فارس حضور دارند که می توانستند به خوبی این مجموعه را اداره کنند اما چنین اتفاقی روی نداده و باید دید که چه کسانی مشتاق به این واگذاری بودند.

رئیس اتاق بازرگانی ،صنایع و معادن و کشاورزی شیراز تاکید کرد: بومی بودن مدیریت این کارخانه ها که به عنوان یک برند معتبر برای استان فارس مطرح هستند از اهمیت بالایی برخوردار است و باید تلاش کنیم که چنین واگذاری هایی انجام نشود.

فرقانی یادآور شد: مردم استان باید در این گونه فعالیت های اقتصادی شریک باشند نه اینکه دیگران از استانهای دیگر اینگونه فرصت های را از سرمایه گذاران استان بگیرند. وی تصریح کرد: هرچند که امیدواریم سرمایه گذاران جدید این مجموعه به فکر توسعه و پیشرفت این کارخانه باشند که به طور حتم چنین است اما چنین کارخانه هایی باید توسط افراد بومی استان اداره شود.

انسجام باید در میان بخش خصوصی فارس ایجاد شوداما نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی در خصوص واگذاری کارخانه کاشی حافظ گفت: باید زیر ساخت های توسعه و سرمایه گذاری در استان فراهم شود و از طرفی باید انسجام در میان بخش خصوصی و سرمایه گذاران را شاهد باشیم.

جعفر قادری ادامه داد: ساختار و تشکل های لازم برای توسعه در اختیار نداریم بنا بر این زمانیکه اینگونه زیر ساخت ها آماده نباشد نمی توانیم توقعات دیگر داشته باشیم. وی تصریح کرد: واگذاری این مجموعه به سرمایه گذار غیر بومی حرکت درستی نبوده اما باید توجه داشته باشیم که این فرصت های سرمایه گذاری در استان حفظ شود.


اخبار مصالح ساختماني
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کشف انبار بزرگ احتکار پکیج و رادیاتور
149409 فروردين 1393​


انبار بزرگ احتکار پکیج و رادیاتور در شیراز کشف و ضبط شد.

سرپرست اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: این انبار دارای بیش از 158 دستگاه پکیج و رادیاتور احتکار شده بود. زارع ارزش ریالی اجناس احتکار شده را بیش از یک میلیارد و 440 میلیون ریال عنوان کرد و افزود ‌برای متخلفان پرونده تشکیل شده و به اداره تعزیرات حکومتی فرستاده شده است.

وی با بیان اینکه جرایم سنگینی برای احتکارکنندگان در نظر گرفته می‌شود از شهروندان ‌خواست در صورت اطلاع از وجود احتکار موضوع را به سازمان بازرسی اطلاع دهند تا با متخلفان برخورد شود.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
طراحی ربات نظافتچی استخر
149431 - فروردين 1393​








شرکت iRobot‌ که با عرضه ربات‌های جاروکش Roomba شناخته شده است، نسل تازه‌ای از ربات‌های تمیزکننده استخر را طراحی کرده است.



ربات تمیزکننده استخر Mirra530‌ به شلنگ یا پمپ‌های تقویت کننده نیاز ندارد و بصورت کاملا مستقل از سیستم تصفیه آب استخر عمل می‌کند که باعث صرفه جویی در هزینه‌های برق می‌شود.

این ربات مجهز به چرخ‌های خلأ است که با استفاده از سیستم حسگر- الگوریتمی iAdapt Nautig ابعاد استخر را ارزیابی کرده و سپس بر اساس داده‌های دریافتی، بهترین و کارآمدترین شیوه تمیز کردن استخر را انتخاب می‌کند.

سیستم iAdapt با کمک کابل برق 18.3 متری از برخورد ربات با موانع در کف استخر پیشگیری می‌کند. کف، دیواره و پله‌های استخر با استفاده از برس تمیزکننده موتوری PVC‌ از جلبک، باکتری و مواد دیگر پاکسازی می‌شود.

ربات Mirra530 علاوه بر تمیز کردن و برس زدن دیواره‌ها و کف با استفاده از پمپ‌های پر قدرت، آلودگی‌های کوچکی مانند برگ، شن و ماسه را حذف می کند؛ در هر دقیقه 265 لیتر آب تصفیه شده و فیلترهای دستگاه می‌توانند ذراتی در ابعاد دو میکرون را به دام بیاندازند. عرضه ربات تمیزکننده استخر Mirra530‌ از فصل بهار و با قیمت 300 دلار آغاز خواهد شد.
 
بالا