► •*♥*•◄ تاپیک جامع اخبار نجوم ► •*♥*•◄

► •*♥*•◄ تاپیک جامع اخبار نجوم ► •*♥*•◄

  • متوسط

    رای: 0 0.0%
  • کم

    رای: 0 0.0%

  • مجموع رای دهندگان
    1
  • نظرسنجی بسته .

moein_13

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چگونگی محاسبه لحظه تحویل سال

چگونگی محاسبه لحظه تحویل سال

چگونگی محاسبه لحظه تحویل سال


اگر شما ساكن نیمكره شمالی كره زمین هستید از این پس باید در انتظار روزهایی گرم و بهاری باشید.


نخستین روز فصل بهار به نقطه اعتدال بهاری موسوم است. برای این كه بتوانید بخوبی مفهوم اعتدال بهاری را متوجه شوید بهتر است بدانید كه در هر روزی از سال زمین نسبت به محور چرخش خود و خورشید در وضعیت متفاوتی قرار می‌گیرد و بر این اساس مقدار تابش نور خورشید در قسمت‌های مختلف این كره خاكی متفاوت بوده و فصول مختلفی از سال را در نقاط مختلف دنیا خواهیم داشت.
در دو نقطه اعتدالی یعنی در نخستین روز فصل بهار و نخستین روز فصل پاییز زمین نسبت به محور چرخش خود در وضعیتی قرار می‌گیرد كه موجب می شود امواج نور خورشید به‌طور مستقیم و عمود بر خط استوا بتابد و بر همین اساس تصور می‌شود كه باید در این روز طول روز و شب برابر با هم باشد و 12 ساعت به طول انجامد مگر این كه عوامل محدودكننده‌ای وجود داشته باشند كه وقوع چنین وضعیتی را امكان‌پذیر نسازند. اگر چه معمولا تصور می‌شود كه یك سال 365 روز است اما حقیقت این است كه به دلیل تاثیر عوامل مختلف نظیر جاذبه طول سال نجومی در زمان‌های مختلف متفاوت خواهد بود. به همین علت لحظه تحویل سال نو و یا نقطه اعتدال بهاری و حتی نقطه اعتدال پاییزی برحسب عوامل مختلف تاثیرگذار برمدت زمان یك سال نجومی اغلب از نظر روز و زمان از سالی به سال دیگر متفاوت خواهد بود و بنابراین هر سال لحظه تحویل سال نو نسبت به سال قبل چندین ساعت تغییر می‌كند كه البته مدت زمان این تغییرات براساس تغییرات نجومی محاسبه می‌شود تا لحظه تحویل سال نو به طور دقیق مشخص شود.

همان طور كه می‌دانید زمین از محل خط استوا به دو نیمكره شمالی و جنوبی تقسیم شده است. خط استوا خطی فرضی است كه همانند كمربندی دور زمین را در محل اتصال این دونیمكره در برگرفته است. نیمكره شمالی در شمال خط استوا و نیمكره جنوبی در جنوب این خط فرضی قرار گرفته است.
نخستین روز فصل بهار در نیمكره شمالی، نخستین روز فصل پاییز در نیمكره جنوبی است. بر این اساس مبدا آغاز سال نو روزی است كه خورشید تا زمان عبور از نصف النهار به نقطه اعتدال بهاری رسیده باشد. یك ماه نجومی عبارت است از فاصله زمانی بین دو عبور متوالی ماه از مقابل یك ستاره ثابت و این در حالی است كه ماه هلالی فاصله زمانی بین دو مقارنه متوالی ماه و خورشید است كه به عنوان مبنای تقسیم‌بندی زمانی ماه‌های قمری استفاده می‌شود. در گذشته‌های دور برای محاسبه طول دقیق سال شمسی و قمری كه مبنای آن مقارنه ماه و خورشید بود فاصله زمانی بین دو انقلاب متوالی و یا به عبارت دیگر نخستین روزهای فصول تابستان و زمستان و همچنین دواعتدال متوالی یا نخستین روزهای فصول بهار و پاییزمحاسبه می‌شد و براساس اندازه‌گیری متوسط فاصله زمانی محاسبه شده در طی چندین سال متفاوت، طول سال شمسی نزدیك به 365 روز محاسبه می‌شود. اما امروزه منجمان به ابزارهای دقیقی برای پیش‌بینی وقوع پدیده‌های نجومی كه در طول یك سال اتفاق می‌افتد دست یافته‌اند كه براساس اطلاعات و داده‌های به دست آمده از آن، تقویم‌ها را تنظیم می‌كنند.

منبع: جام جم
 

moein_13

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نور هم آلوده شد

نور هم آلوده شد

نور هم آلوده شد

بسياري از ساکنين شهر هاي بزرگ تصور مي کنند که کم فروغي ستاره ها در شهر حاصل آلودگي هواست. اينان ناخودآگاه تقصير هر معضل زيست_ محيطي را به گردن هوا مي اندازند، چرا که آلودگي آن مشهودتر از ديگر عوارض است. براي يافتن علت اصلي، مي توان اينگونه تصور کرد تنها چيزي از جنس خود ستاره يعني نور مي تواند ديدار آن را مختل نمايد. چيزي شبيه نور خورشيد، نور ماه و يا ....
بله، نورهاي مصنوعي ساخته دست بشر. منابع نورهاي طبيعي هر کدام در جاي خود وظيفه اي داشته و معقول به نظر مي رسند اما به نظر مي رسد تمام مشکلات بعد از اختراع اديسون (لامپ) آغاز گرديد و بدين گونه آلودگي نوري پديد آمد.

آلودگي نوري چيست؟


هر گاه با نور مصنوعي رفتار نادرست و غير استاندارد صورت گيرد آلودگي نوري پديد مي آيد. در حقيقت اگر اعتقاد به ميانه روي در مصرف هر چيز داشته باشيم، استفاده از نور نيز حد و اندازه خود را دارد. پس استفاده بيش از اندازه از نور توليد آلودگي نوري مي كند. در واقع نورهاي مصنوعي كه در زمان يا مكان نامناسب از استاندارد خود خارج شده و با كيفيت نامطلوب محيط زيست و آسمان شب را آزاردهنده و آلوده مي سازد را آلودگي نوري مي ناميم.
تاريخچه

اولين مطالعات در مورد آلودگي نوري در حدود 36 سال پيش در زمينه افزايش روشنايي آسمان شب، به وسيله ستاره شناسان انجام گرفت. چرا كه پيش از محسوس بودن اين افزايش روشنايي براي ساير افراد، تجهيزات دقيق علم نجوم (تلسكوپ ها) متوجه چنين شرايطي شده بودند. كشورهايي مانند ايتاليا، كشورهاي اروپاي شرقي، آمريكا و استراليا از پيشتازان كنترل اين آلودگي هستند. به طوري كه اولين گردهمايي بين المللي در سال 1995 ميلادي در ايتاليا با موضوع "آلودگي نوري، ابعاد و احتمال وقوع" برگزار گرديد و به فاصله دو سال اولين قانون محلي در همان كشور به تصويب رسيد.
ما به نور لامپ‌ها تنها به حدي نياز داريم كه با زاويه تابش مناسب محيط اطرافمان را روشن کند نه آسمان بالاي سرمان را!​


تجربه شما

حتماً شما آلودگي نوري را در زندگيتان تجربه كرده ايد. هنگامي که در کوير يا منطقه اي هستيد که از دسترس بشر به دور مانده است، در شب، آسمان پرستاره اي را نظاره مي کنيد که تا به حال آن را در شهرتان مشاهده نکرده ايد. اين موضوع همان آلودگي نوري در شهرها را نشان مي دهد که مانع از درخشش ستارگان در آسمان مي شود.
ما به نور لامپ‌ها تنها به حدي نياز داريم كه با زاويه تابش مناسب محيط اطرافمان را روشن کند نه آسمان بالاي سرمان را! چرا كه در چنين شرايطي فضاي تاريك و ظلماني آسمان با نوري غير طبيعي و مزاحم آلوده مي‌شود. همچنين بسته به نوع لامپ از 30 تا 40 درصد اتلاف انرژي به همراه دارد. البته در شهر هاي بزرگ ذرات معلق آلودگي هوا، مانند آينه اي اين نورهاي را به سوي زمين باز مي تاباند و موجب تشديد آلودگي نوري مي شود.
اثرات آلودگي نوري بر انسان

قرار گرفتن طولاني مدت انسان در زير نور مصنوعي به علت وجـود اشـعه مادون قـرمز و فـرابنفـش باعـث آسيب هاي چشـمي مي گردد. نورهاي مزاحمي مانند نورهايي كه از پنجره در هنگام خواب وارد اتاق مي شود باعث بروز استرس و كاهش تمركز فكر در انسان مي شود و در دراز مدت باعث تضعيف دستگاه ايمني بدن و افـزايش احتمـال ابتلا به انـواع سرطـان از جمله سرطان هاي پوستي، جوش زدگي، رنگ پريدگي و سرطان سينه در زنان مي گردد.
از انواع ديگر آلودگي نوري مي‌توان به خيرگي اشاره كرد. هنگاميكه پرتو مستقيم يك منبع نور با شدت زياد در محور ديد عابرين يا رانندگان قرار مي‌گيرد اين پديده رخ داده و سبب كم شدن ديد و ناراحتي عابرين و رانندگان مي شود و خطر تصادفات را در هنگام رانندگي افزايش مي دهد. چراغ هاي تزئيني که شهرداري ها در کنار خيابان ها به جهت ايجاد زيبايي مصنوعي به کار مي برند نيز مي تواند باعث خيرگي و يا خستگي چشم راننده گردد. در حقيقت به جز آسفالت خيابان و تابلوهاي راهنمايي، راننده نبايد هيچ نور ديگري را در ميدان ديد خود ببيند. اين يعني توجه به زاويه و مقدار تابش.

همچنين نور بيش از اندازه، آستانه تحمل و ساعت دروني بدن را كه كنترل كنـنده سيستم هاي زيسـتي و ريتـم هاي رفتـاري است، كاهـش داده و موجب افسردگي نيز مي گردد.
در شهر هاي بزرگ به دليل ميزان بالاي نور مصنوعي پراكنده شده در جو، ‌امكان ديدن ستارگان و طبيعت آسمان شب براي ساكنان آن وجود ندارد همچنين ستاره شناسان مجبورند مسافت هاي بسياري را پيموده تا به آسماني تاريك و عاري از هر نوع نور آزاردهنده دست پيدا كنند. مبارزه با آلودگي نوري هدف تاريکي مطلق در شهر ها و ديدن کهکشان راه شيري را دنبال نمي کند، بلکه انتظار دارد گنبد نوراني شهر در فاصله 200 کيلومتري، افق آسمان رصدگر را از بين نبرد.
اي کاش انسان ها دريابند که طبيعتي غير از درخت و رود و دريا نيز وجود دارد و تنها کافي است کمي سرشان را بالا گرفته تا جهان شگفت انگيز ستارگان، دانه هاي دلشان را صيقل بخشد. کافي است خاطرات پدرانشان را براي شمردن شهاب ها تا پاسي از شب بشوند تا براي ديدن آسماني روحاني لحظه شماري کنند.
 

moein_13

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خورشید می بلعد

خورشید می بلعد

خورشید می بلعد


ستاره دنباله دار ناشناسی که در اطراف خورشید دیده شده بود و برای اخترشناسان، ناشناس به نظر می آمد سرانجام توسط خورشید بلعیده شد و در تاریکی فرو رفت.
تلسکوپ سوهو توانست تخریب و مرگ این ستاره دنباله دار را در حالی که به خورشید نزدیک می شد رصد کرده و تصاویر آن را به ثبت برساند. این جرم قبل از اینکه اخترشناسان فرصت شناسایی آن را پیدا کنند توسط خورشید بلعیده شد.
این ستاره دنباله دار ناشناخته تا روز جمعه هفته گذشته در تصاویر سوهو به چشم می خورد اما روز پس از آن ناپدید شد. این سومین ستاره دنباله داری است که طی سال جاری در اطراف خورشید دیده شده است. به نظر می رسد این اجرام یخی با نام ستاره های دنباله دار خورشید گرد از خارج از منظومه خورشیدی به خورشید نزدیک شده و با نزدیک شدن آن ها به خورشید هیچ راهی برای ادامه بقا برای آن ها باقی نخواهد ماند.
ستاره محکوم به مرگی که توسط سوهو ردیابی شده است در کنار دیگر ستاره های دنباله داری که طی سال جاری رصد شده اند ، گروهی از اجرام کیهانی به نام ستاره های دنباله دار کروتز هستند. نام این گروه از نام اخترشناس آلمانی قرن 19 میلادی «هاینریش کروتز» برگرفته شده است، وی اولین فردی بود که اعلام کرد این ستاره های دنباله دار می توانند بخشی از ستاره ای بزرگتر باشند که طی قرن های پیش متلاشی شده است.
محاسبات و تخمین های اخترشناسان نشان می دهد بیش از هزار و 600 ستاره دنباله دار در منظومه خورشیدی وجود دارند که طی سفر خود برای عبور از کنار خورشید با قلب این ستاره بزرگ و درخشان برخورد می کنند و نابود می شوند.
تلسکوپ فضایی سوهو که بخشی از پروژه ای مشترک میان ناسا و آژانس فضایی اروپا به شمار می رود برای ثبت تصاویر ستاره های دنباله دار خورشید گرد در حالی که از کنار خورشید عبور می کنند یا توسط خورشید بلعیده می شوند در موقعیت بسیار مناسبی قرار دارد.
این تلسکوپ از صفحه ای مرکزی برای خنثی کردن درخشش کورکننده خورشید و به ثبت رساندن شعله های خورشیدی و اجرامی که در کنار خورشید در حرکتند استفاده می کند. این تلسکوپ از سال 1995 در حال ثبت اطلاعاتی از ستاره های دنباله دار خورشید گرد بوده است و پیش از آن اخترشناسان با استفاده از دیگر تلسکوپ های فضایی موفق به یافتن 16 نمونه از این ستاره ها شده بودند.
( توضیح:
عبارت «ستاره دنباله دار» که در مطلب بالا به کار رفته است یک عبارت نادرست است که به غلط، رایج شده است. «ستاره» و «دنباله دار» با یکدیگر تفاوت دارند و نباید قبل از کلمه دنباله دار لفظ ستاره را به کار برد. در اینجا قصد نداریم به بیان تعریف دقیق «ستاره» و «دنباله دار» بپردازیم اما ساده ترین تفاوتی که این دو با یکدیگر دارند همان دنباله ی شیری رنگ دنباله دار است که در تصویر زیر مشخص شده است!)
 

vahid321

عضو جدید
کاربر ممتاز
خیلی جالب بود :w27:


ولی من اصلا قبول نمیکنم وصله ی دزدی به نپتون بچسبه :w43::biggrin:
ها! دیگه چه سیاراتی رو خوردی؟ رو کن!


مطلب جالبی بود. جدیدا هم متوجه شدن که سیارات در وضع پایداری نیستند واین فکر که سیارات منظومه خورشیدی به پایداری رسیدن غلطه و امکان داره تغییرات بنیادین در مداراتشون پدید بیاد
 

Neptune

عضو جدید
کاربر ممتاز

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
طريقه شكل گيري ستاره هاي اطراف سياهچاله ها

طريقه شكل گيري ستاره هاي اطراف سياهچاله ها

طريقه شكل گيري ستاره هاي اطراف سياهچاله ها ... :cap::gol: ستاره شناسان از طريق شبيه سازي رايانه اي موفق به كشف چگونگي شكل گيري ستاره ها در اطراف سياهچاله هاي حجيم شدند.

به گزارش خبرگزاري مهر، دانشمندان از گذشته در جستجوي چگونگي شكل گيري ستاره ها بوده و معتقد بودند كه ستاره ها طي فرايند شكافته شدن ابرهاي ملكولي حجيم در اثر نيروي هاي گرانشي قدرتمند به وجود مي آيند.

اكنون ستاره شناسان بر اين باورند كه ستارگان از صفحات بيضوي شكلي كه بقاياي ابرهاي عظيم الجثه گازي بوده اند تشكيل شده اند كه در اثر برخورد با سياه چاله ها از هم شكافته شده اند. اين نتايج پس از انجام شبيه سازي رايانه اي فرايند مكيده شدن ابرهاي گازي توسط سياهچاله ها به دست آمد. در اين شبيه سازي كه بيش از يك سال به طول انجاميد، سير تكاملي دو ابر گازي متفاوت كه حجمي 100هزار برابر خورشيد داشتند، تا زمان برخورد آنها با سياهچاله هاي عظيم به تصوير كشيده شده است.

اين شبيه سازي با مشاهدات به عمل آمده در كهكشان راه شيري نيز مطابقت دارد. در اين كهكشان حضور سياهچالهاي وسيعي ديده شده است كه توسط ستارگان بزرگ و متفاوتي با مدارهاي نا همسان احاطه شده اند. بر اساس گزارش بي بي سي، ابرهاي از هم گسيخته شده به شكل مدار مارپيچي به دور سياهچال قرار مي گيرند و انرژي جنبشي گازهايي كه از نزديك سياهچال عبور مي كنند را گرفته و آنها را به گازهايي كه با فاصله زياد از سياهچال قرار دارند منتقل مي كند. اين عمل باعث بي حركت شدن قسمتي از ابر و تصرف آن توسط سياهچال شده كه بعدها زادگاه ستارگان حجيم با مدارهاي نامتعارف خواهند بود.

كم بودن عمر اين ستارگان كه خصوصيات آنها با نو ستارگان كهكشان زمين همخواني دارد و در حدود 10 ميليون سال عمر دارند، مي تواند دليلي بر نظريه تكرار دوره اي اين فرايند باشد. ستاره شناسان معتقدند كه اين نتايج مي تواند در درك منشا سياهچال هاي فضايي در كهكشان زمين و ديگر كهكشان ها تاثير مهمي داشته باشد.
 

اخبار

ربات
ماه فروشی نیست

ماه فروشی نیست

در حالی که دولت‌ها نمی‌توانند در ماه ادعای مالکیت ارضی کنند، اما ورود اشخاص حقیقی و حقوقی به این ماجرای چالش برانگیز شاید آنقدرها هم دور از دسترس نباشد.

بيشتر...
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نقش فضا در حل چالش‌هاي زمين

نقش فضا در حل چالش‌هاي زمين

فناوري‌هاي فضايي بسياري از ابعاد زندگي جوامع مدرن را تحت تاثير خود قرار داده است

نقش فضا در حل چالش‌هاي زمين

جام جم آنلاين: فضا و فناوري‌هاي فضايي مي‌تواند براي حل بسياري از مشكلات حال و آينده بشر مورد استفاده قرار گيرد. تغييرات زيست محيطي، مديريت منابع كمياب طبيعي، افزايش جابه‌جايي در سطح جهان، تهديدهاي فزآينده عليه جامعه بشري و انتشار دانش در جهان، شرايط جديدي را براي زندگي انسان ايجاد كرده و مي‌كند كه لزوم استفاده از فناوري‌هاي نوين بويژه، فناوري‌هاي فضايي در اين امور انكارناپذير است.

اما اين سوال مطرح مي‌شود كه آيا فضا تنها راه‌حل مشكلات است و اصولا آيا استفاده از فناوري فضايي براي حل مشكلات زميني به لحاظ هزينه ـ فايده توجيه‌پذير است؟

در دهه‌هاي آينده، جوامع بشري با چالش‌هاي جديدي مواجه خواهند شد كه از آن جمله مي‌توان به تغييرات عمده در محيط زيست، مديريت منابع طبيعي، اثرات ناشي از افزايش حمل و نقل و جابه‌جايي و جريان دانش و اطلاعات در سراسر دنيا اشاره كرد. در اين ميان، فناوري‌هاي نوين و بويژه فناوري‌هاي فضايي مي‌توانند نقش بزرگي در حل اين چالش‌ها ايفا كنند. از طريق اين فناوري‌ها مي‌توان نگاهي كلي به جهان داشت و با سرعت بالاي انتشار دانش به حل معضلات كمك كرد. فضا ساليان متمادي ذهن بشر را معطوف خود كرده بود و اينك بسياري از كشورها منابع زيادي را براي تحقيق و توسعه در اين زمينه صرف مي‌كنند.

فناوري‌هاي فضايي بسياري از ابعاد زندگي جوامع مدرن را تحت‌تاثير خود قرار داده است كه از آن جمله مي‌توان به پيشرفت در زمينه ارتباطات، حمل و نقل، رسانه‌ها و محيط زيست اشاره كرد.

نقش فضا در حل معضلات اجتماعي
فعاليت‌هاي مرتبط با فضا به 3 دليل براي تصميم‌گيران جذاب هستند؛ نخست آن كه اين فعاليت‌ها امكان ارتباط با هر نقطه‌اي از زمين را فراهم مي‌كند و دوم اين ‌كه از اين طريق مي‌توان هر نقطه‌اي روي زمين را بدقت مشاهده كرد و در نهايت با استفاده از آن مي‌توان موقعيت هر هدف ثابت يا متحركي را روي سطح كره زمين مشخص كرد. به دليل اين خصوصيات، فضا مي‌تواند در 5 حوزه كليدي نقش مفيدي داشته باشد: محيط زيست، استفاده از منابع طبيعي، سهولت جابه‌جايي افراد و توليدات، مقابله با بلاياي طبيعي كه باعث تهديد جامعه بشري مي‌شوند و حركت به سمت جامعه اطلاعاتي.

محيط زيست: از فناوري فضايي مي‌توان براي جمع‌آوري اطلاعات براي نظارت و دنبال كردن شرايط يك منطقه خاص استفاده كرد. به طور مثال روند گرم شدن زمين يا آب شدن يخچال‌هاي قطبي يكي از اين موارد است. همچنين فناوري فضايي، دانشمندان را قادر مي‌سازد تا روند تخريب محيط زيست را پيش‌بيني كند و برنامه‌هايي را براي ترميم آن به كار گيرند. از اين طريق مي‌توان آثار نامطلوب تغييرات جوي را كاهش داد.

منابع طبيعي: فناوري فضايي مي‌تواند براي استفاده بهتر از منابع طبيعي در سراسر جهان مورد استفاده قرار گيرد. به طور مثال مي‌توان به مديريت منابع آب و نظارت بر روند تغييرات در جنگل‌ها ـ شامل قطع درختان جنگلي يا آتش‌سوزي ـ اشاره كرد. نظارت از طريق فناوري فضايي به استفاده بهتر از اين منابع كمك مي‌كند.

سهولت جابه‌جايي: سهولت در جابه‌جايي انسان‌ها براي اقتصاد و تمدن مدرن، ضروري است. با اين حال وسايل حمل و نقل امروزي پاسخگوي روند فزآينده تقاضاي جهاني براي جابه‌جايي نخواهند بود. راه‌حل‌هاي مبتني بر فضا با استفاده از سامانه‌‌هاي هدايت ماهواره‌اي و ارتباطات ماهواره‌اي امكان مديريت و نظارت بهتر بر ترافيك و حمل و نقل را فراهم مي‌كند.

تهديدهاي فزاينده عليه جامعه بشري: فضا مي‌تواند به دولت‌ها كمك كند كه در برابر تهديدها شامل خطرات تروريستي، بحران‌هاي اقتصادي، موارد اضطراري سلامت يا رشد سريع جمعيت و مهاجرت انبوه به شهرها در برخي كشورها تدابيري اتخاذ كنند. به طور مثال در مورد مديريت بلاياي طبيعي، فناوري‌هاي فضايي شامل مخابرات، مكان‌يابي ماهواره‌اي و مشاهده زمين پس از واقعه سونامي مورد استفاده قرار گرفت. فضا مي‌تواند با فراهم كردن اطلاعات كليدي براي تهيه نقشه‌هاي پايه از شرايط جديد بستر دريا و خطوط ساحلي مورد استفاده قرار گيرد.

جامعه اطلاعاتي: خلق دانش و اطلاعات و انتشار آن براي همه كشورها اهميت استراتژيك دارد. فعاليت‌هاي مرتبط با فضا در توسعه جامعه اطلاعاتي سهيم هستند، زيرا حجم تحقيق و توسعه‌اي كه در مورد توسعه فناوري‌هاي فضايي انجام مي‌شود، بسيار بالاست و همچنين تعداد ماموريت‌هاي علمي فراواني از طريق سامانه‌هاي جديد فضايي امكان‌پذير است. همچنين ماهواره‌هاي مخابراتي اثر برجسته‌اي در قابليت ارتباط انسان‌ها با يكديگر دارند، ‌بويژه براي مناطق دور افتاده كه براي آنها امكان ايجاد شبكه‌هاي ارتباطي زميني وجود ندارد.

فضا از منظر هزينه ـ فايده
با اين كه شكي وجود ندارد كه فناوري فضايي قادر به حل بسياري از مشكلات اقتصادي و اجتماعي آينده بشر هستند، اما اين سوال مطرح است كه آيا براي حل اين مشكلات نمي‌توان راه‌حل‌هاي مبتني بر فناوري زميني با قيمت‌هاي پايين‌تر پيدا كرد؟ پاسخ به اين سوال مشكل است. زيرا در بهترين شرايط نيز تحليل هزينه ـ فايده معتبري از كاربردهاي آينده وجود ندارد و اين مساله براي فضا كه از پيچيدگي بيشتري هم برخوردار است، نمود بيشتري دارد.

تخمين هزينه سامانه‌هاي فضايي، كار مشكلي است، بويژه به اين دليل كه هزينه‌هاي دقيق توسعه يا در محاسبات وارد نمي‌شوند يا ناشناخته هستند. به طور مثال هنگام محاسبه هزينه‌هاي يك ماهواره، مشخص نيست كه هزينه‌هاي توسعه پرتابگر آن نيز بايد به حساب آيد و تا چه ميزان؟ ضمن اين كه محاسبه هزينه‌هاي توسعه پرتابگر، خود مشكل ديگري است. نتيجه اين مي‌شود كه به عنوان نمونه براي سامانه‌هاي ماهواره‌اي چندمنظوره، برآورد هزينه در مورد هر يك از كاربردها امري غيرممكن است.

از نظر فايده نيز برآورد منافع اجتماعي سامانه‌هاي فضايي بسيار مشكل است. ارزش جان انسان‌هايي كه نجات يافته‌اند يا دارايي‌هايي كه به واسطه پيش‌بيني حوادث طبيعي به وسيله فناوري فضايي از خطر حفظ شده‌اند، يا اين كه چه ميزان از توسعه اقتصادي ـ اجتماعي يك منطقه مديون ارتباطات ماهواره‌اي است، قابل محاسبه نيست. تجهيزات فضايي ممكن است نقش اساسي در توسعه ايفا كنند، با اين حال، معمولا در محاسبه زنجيره توليدات اقتصادي ـ اجتماعي سهم اندكي از آنها به چشم مي‌آيد.

مشكل ديگري كه از منظر تصميم‌گيران وجود دارد، اين حقيقت است كه پيشرفت در زمينه فناوري هم بر هزينه‌ها و هم بر منافع تاثير مي‌گذارد؛ به گونه‌اي كه مطالعات هزينه ـ فايده بسرعت اعتبار خود را از دست مي‌دهند و ديگر به‌روز نيستند. به طور مثال، سال‌هاي اخير پيشرفت‌هاي سريعي در فناوري مشاهده زمين و ماهواره‌هاي مخابراتي رخ داده است. اين به آن معني است كه با بكارگيري نسل جديدتر ماهواره‌ها، مي‌توان كارهاي بيشتري را با هزينه كمتر انجام داد و حتي نسل‌هاي بعدي ماهواره‌ها كارآتر خواهند بود.

در عين حال، هنگامي كه نسبت‌هاي هزينه ـ فايده معتبر نيز وجود داشته باشد، باز هم ممكن است اين سوال مطرح شود كه آيا با استفاده از ساير منابع نمي‌توان به منافع بالاتري دست يافت؟ البته هميشه مقايسه ميان فناوري‌هاي فضايي و زميني آسان نيست، زيرا فناوري‌هاي فضايي در برخي موارد داراي ويژگي‌هاي منحصر به فردي هستند كه توسط هيچ‌يك از ديگر فناوري‌ها قابل ارائه نيست.

با اين حال، در برخي اوقات ممكن است هنگامي كه وسايل فضايي به دليلي نتوانند بخوبي عمل كنند، استفاده‌كنندگان مجبور باشند به دنبال راه‌هاي جايگزين مناسب‌تري باشند. به طور مثال مسوولان جنگل‌داري در آمريكا چندين سال به طور گسترده‌اي از داده‌هاي گردآوري شده توسط ماهواره لندست ـ 7 براي شناسايي مناطق دچار آتش‌سوزي استفاده مي‌كردند، در حالي كه وقتي يك بار در سال 2003 يكي از تجهيزات كليدي از كار افتاد، آنها مجبور شدند باز از روش‌‌هاي قديمي استفاده كنند.

گفتني است مطالعات هزينه ـ فايده‌اي كه تاكنون انجام شده است ـ البته به صورت موردي و نه همه‌جانبه ـ در جهت تاييد اثر مثبت نقش فضا براي جامعه است.

آينده فعاليت‌هاي فضايي
فناوري فضايي داراي تاثير ماندگار و قدرتمندي بر ساير بخش‌هاي صنعت است. با اين حال، بخش فضا داراي ويژگي‌هاي منحصر به‌ فردي است كه شبيه هيچ‌يك از ساير بخش‌هاي اقتصاد نيست. اگرچه در حال حاضر كشورهاي زيادي به فعاليت‌هاي مرتبط با فضا مشغول هستند، با اين حال فرستادن يك فضاپيما به فضا و انجام ماموريت‌هاي فضايي كاري پيچيده و بسيار پرهزينه است.

فعاليت‌هاي فضايي پس از گذشت بيش از 50 سال از آغاز عصر فضا، هنوز هم فعاليتي پرخطر و گران است. اگر يك پرتابگر سقوط كند، نه تنها خود پرتابگر و محموله آن از دست رفته، بلكه هزينه‌هاي گزاف صرف شده نيز تلف شده است.

هزينه‌اي كه صرف تحقيق و توسعه در مورد فعاليت‌هاي فضايي غيرنظامي در ميان كشورهاي توسعه‌يافته عضو سازمان همكاري اقتصادي و توسعه مي‌شود، بالغ بر 25 ميليارد دلار در سال است كه از اين ميان، 15 ميليارد دلار تنها مربوط به ناساست. البته ميزان هزينه روي فعاليت‌هاي فضايي لزوما تابعي از درجه ثروتمند بودن كشورها نيست. به طور مثال، هند نيز سالانه بين 600 تا 700 ميليون دلار در اين زمينه هزينه مي‌كند. مانند هر موضوع اقتصادي ديگري، اينجا نيز براي درك درستي از مقايسه بايد به برابري قدرت خريد و همچنين هزينه نيروي كار محلي توجه كرد.

سهم هريك از كشورهاي عضو سازمان همكاري اقتصادي و توسعه در تحقيق و توسعه فضايي از نظر تجاري، صنعت بين‌المللي فضا بسيار متمركز و داراي بازار انحصاري و محافظت‌ شده است و اين نيز به دليل استراتژيك بودن آن است. اين امر، تاثيري منفي روي خلاقيت و نوآوري مي‌گذارد. مساله مهم‌تر اين است كه جنبه تجاري فضا نيز همچون جنبه فضانوردي يا دفاعي با دوره‌هاي رونق و ركود مواجه است. بنابراين با وجود خطرهاي بالايي كه وجود دارد، اين حوزه با مازاد ظرفيت مزمن نيز روبه‌روست. در حال حاضر، ظرفيت‌هاي توليد ماهواره و فضاپيما كه در سطح دنيا در دسترس است،‌ بسيار فراتر از تقاضاي دولت‌ها و بازارهاي تجاري است.

با توجه به مطالب ذكر شده، 3 سناريو براي آينده فعاليت‌هاي فضايي در سطح جهان قابل پيش‌بيني است:

سناريوي اول، حركت هموار است كه در آن، جهان تحت راهنمايي خيرخواهانه سازمان‌هاي بين‌المللي حركت خواهد كرد و بتدريج بازارهاي آزاد و دموكرات تبديل به مدل پذيرفته‌شده جهاني خواهد شد. سناريوي دوم، بازگشت به آينده است كه در آن 3 قدرت اصلي اقتصادي آمريكا، اروپا و چين بر دنيا مسلط مي‌شوند و سناريوي سوم، هواي توفاني است كه تضاد ميان قدرت‌هاي اصلي در نهايت منجر به فرسايش و تحليل نهادهاي بين‌المللي خواهد شد.

شرايط قانوني و نهادي لازم براي گسترش نقش فضا در جامعه
فضا با ديگر بخش‌هاي اقتصاد تفاوت اساسي دارد. اين تفاوت، هم به دليل اهميت استراتژيك و جنبه‌هاي امنيتي آن است و هم به دليل هزينه‌هاي فناوري بسيار بالايي كه دارد. هنگامي كه فضا وارد عرصه‌هاي‌هاي غيرنظامي و تجاري مي‌شود، همانند فعاليت‌هاي زميني نياز به چارچوب‌هاي نهادي و قانوني مناسب دارد.

اما در حال حاضر، چارچوب‌هاي سياسي، قانوني، نظارتي و مالي براي استفاده از فضا با حالت مطلوب فاصله زيادي دارد. چه كسي مالك فضاست؟ چه كسي درباره استفاده‌كنندگان از آن تصميم‌گيري مي‌كند؟ و براي چه مقاصدي؟ اينها تنها بخشي از سوال‌هاي بي‌پاسخ درباره فضاست كه در نهايت باعث مي‌شود برنامه‌ريزي شركت‌ها و دولت‌ها براي انجام فعاليت‌هاي فضايي با مشكل مواجه شود. افزون بر اين قواعد، سياست‌هاي مناسب نيز بايد تدوين شود و كشورها داراي قوانين و استراتژي ملي ويژه براي فعاليت‌هاي فضايي خود باشند.

مانع ديگر توسعه فعاليت‌هاي فضايي اين است كه آگاهي عمومي كافي نسبت به اهميت فضا و نقشي كه مي‌تواند در پيشرفت جامعه ايفا كند، وجود ندارد. اين امر موجب مي‌شود تخصيص بودجه به فعاليت‌هاي فضايي به لحاظ سياسي با مشكل مواجه شود.

اگر قرار است نقش فضا در جامعه گسترش يابد، بايد طيف وسيعي از بازيگران را شامل شود. اما 3 حوزه اصلي وجود دارد كه مي‌تواند كمك شاياني به اين پيشرفت كند: زيرساخت‌هاي فضايي پايدار، استفاده بيشتر بخش دولتي از خدمات فضايي و مشاركت بيشتر بخش خصوصي.

وجود زيرساخت‌هاي مناسب، قوي و پايدار مانند شبكه‌هاي برق يا مخابرات براي عملكرد مناسب اقتصاد ضروري است. در مورد زيرساخت‌هاي فضايي غيرنظامي نيز همين‌گونه است، زيرا اين زيرساخت‌ها نقشي روزافزون در زندگي روزانه شهروندان ايفا مي‌كنند. از زيرساخت‌هاي فضايي كه به طور مستقيم در زندگي شهروندان نقش دارند و به اصطلاح كاربرمحور هستند، مي‌توان به ارتباطات، سامانه‌‌هاي هدايت و مشاهده زمين (مانند پيش‌بيني وضع آب و هوا) اشاره كرد. دولت‌ها مي‌توانند با استفاده از اين تاسيسات، هزينه خدمات را كاهش دهند. به طور مثال از ماهواره مي‌توان براي ارائه خدمات دولت الكترونيك به مناطق روستايي و دورافتاده استفاده كرد. همچنين همكاري ميان دولت و شركت‌هاي خصوصي مي‌تواند به كاهش هزينه تهيه زيرساخت‌هاي فضايي كمك كند.

دولت‌ها عمده‌ترين استفاده‌كنندگان از زيرساخت‌ها هستند؛‌ به طوري كه از زيرساخت‌هاي عمومي براي ارائه خدمات به شهروندان و از زيرساخت‌هاي خصوصي براي انجام فعاليت‌هاي خود استفاده مي‌كنند. زيرساخت‌هاي فضايي پايدار مي‌توانند فرصت‌هاي ويژه‌اي را براي انجام ماموريت‌هاي دولت فراهم كنند، به گونه‌اي كه از نظر هزينه ـ فايده نيز كاملا موثر باشد.

در سطح ملي، دولت‌ها بايد همكاري ميان آژانس‌هاي فضايي و سازمان‌هاي دولتي را براي استفاده از خدمات مبتني بر فضا، تقويت كنند. به طور مثال براساس تجارب جديد طغيان رودخانه‌ها در اروپا، مشخص شده است كه سازمان‌هاي حفاظت شهري مي‌توانند استفاده زيادي از اطلاعات فضايي كنند. در سطح بين‌المللي نيز براي مقابله با بلاياي طبيعي بايد همكاري ميان دولت‌ها تقويت شود.

اما همانند هر خدمت دولتي با مقياس بزرگ، اينجا نيز برخورداري از بنيه مالي مناسب، نقشي كليدي دارد، زيرا بخش خصوصي قادر به سرمايه‌گذاري گسترده براي پاسخگويي به استفاده روزافزون از سامانه‌هاي فضايي نيست.

با اين كه فعاليت‌هاي فضايي در ابتدا كاملا دولتي بودند، امروزه نقش بخش خصوصي نيز در حال افزايش است. مشاركت بخش خصوصي مي‌تواند با خود منافع اقتصادي و اجتماعي زيادي را به دنبال بياورد. براي انجام اين مهم، دولت‌ها بايد در قوانين مربوط به فضا بازنگري كنند تا محيط را براي فعاليت شفاف و سودآور بخش خصوصي مهيا كنند.

شواهد تجربي نشان مي‌دهد كشورهايي كه توليد خدمات و كالاهاي فضايي را به عهده بخش خصوصي گذارده‌اند، در مقايسه با ساير كشورها به نتايج بهتري رسيده‌اند. واگذاري توليد به بخش خصوصي، به دولت‌ها اين امكان را مي‌دهد كه بر آن كاري كه به بهترين نحو انجام مي‌دهند، تمركز كنند؛ يعني ارائه كالاهاي عمومي و خدمات مورد نياز مردم به صورت موثر و گسترده. بر پايه درس‌هايي كه از ساير بخش‌ها آموخته‌ايم، دولت‌ها بايد تا آنجا كه ممكن است فعاليت‌ها را به بخش خصوصي بسپارند، ضمن اين‌ كه بايد ساز و كاري طراحي شود كه از مشاركت بنگاه‌هاي كوچك و نوآور نيز استفاده شود.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آغاز به کار هفته جهانی فضا/ مهمترین رویدادهای فضایی دنیا در سال 2011

آغاز به کار هفته جهانی فضا/ مهمترین رویدادهای فضایی دنیا در سال 2011

آغاز به کار هفته جهانی فضا/ مهمترین رویدادهای فضایی دنیا در سال 2011
هفته جهانی فضا از امروز سه شنبه 4 اکتبر آغاز به کار کرد و تا 10 اکتبر به برنامه های خود ادامه می دهد در این راستا، خبرگزاری مهر به بررسی مهمترین رویدادهای فضایی دنیا در سال 2011 می پردازد.
به گزارش خبرنگار مهر، هفته جهانی نجوم از سال 1999 به دلیل دو تاریخ نمادین "سالگرد پرتاب اسپاتنیک"، اولین قمر مصنوعی که در 4 اکتبر 1957 پرتاب شد و اولین معاهده ایستگاه فضایی بین المللی با عنوان Outer Space Treaty در 10 اکتبر 1967 همه ساله از 4 تا 10 اکتبر برگزار می شود.
در هفته جهانی فضا برنامه هایی از سوی موزه ها، مدارس، شرکتهای بخش هوافضا، سازمانها و دولتهای 55 کشور اجرا می شود.
انجمن هفته جهانی فضا یک سازمان غیردولتی و عام المنفعه است که توسط یک هیئت مدیره داوطلب اداره می شود. از جمله افراد مشهور این هئیت می توان به تام هنکس، بازیگر آمریکایی که در فیلم آپولو 13 بازی کرد و باز آلدرین، دومین فضانوردی که قدم بر روی ماه گذاشت اشاره کرد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شعار هفته جهانی فضا 2011



هفته جهانی فضا در سال 2011 با شعار "50 سال سفر فضایی انسان" برگزار می شود. اولین سفر انسان به فضا 50 سال قبل در 1961 اتفاق افتاد. زمانی که "یوری گاگارین" فضانورد روس همراه با کپسول فضایی Vostok 1 در مدار اطراف زمین گردش کرد.


بسیاری از آژانسهای فضایی کشورهای مختلف دنیا در سال 2010 اعلام کردند که برنامه های سفر انسان به فضا را آغاز کرده اند که از جمله آنها می توان به آژانس فضایی هند (ISRO)، آژانس فضایی ادوادور (EXA)، آژانس فضایی ژاپن (JAXA)، سازمان فضایی ایران (ISA) و آژانس فضایی مالزی (MNSA) اشاره کرد.

فضاپیماها و پایگاههای فضایی که درحال حاضر برای پروازهای انسان استفاده می شوند:

کپسول سایوز همراه با موشک سایوز- پایگاه بایکونور قزاقستان

شاتلهای فضایی (همگی این شاتلها در سال 2011 بازنشسته شدند) - مرکز فضایی کندی

ایستگاه فضایی بین المللی- لابراتوار مدارگرد در فاصله 300 کیلومتری از زمین

فضاپیمای شنزو همراه با موشک "لانگ مارچ"- مرکز پرتاب ماهواره ای "جیوکوآن"


فضاپیماها و پایگاههای فضایی که در طول 50 سال تاریخ سفرهای فضایی انسان مورد استفاده قرار گرفته اند:

کپسولهای Vostok- پایگاه بایکونور قزاقستان

فضاپیمای مرکوری- پایگاه نیروی هوایی کیپ کارناوال آمریکا

Voskhod- پایگاه بایکونور قزاقستان

X-15- پایگاه نیروی هوایی ادواردز

جمینی- پایگاه نیروی هوایی کیپ کارناوال

آپولو- مرکز فضایی کندی (آپولو 7 از پایگاه نیروی هوایی کیپ کارناوال)

ایستگاه فضایی سالیوت- پایگاه بایکونور قزاقستان

ایستگاه فضایی آلماز- پایگاه بایکونور قزاقستان

ایستگاه فضایی اسکای لب- مرکز فضایی کندی

ایستگاه فضایی میر- پایگاه بایکونور قزاقستان

فضاپیمای SpaceShipOne با شوالیه سفید- پایگاه موجاوه
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تائیدات جدید درباره شهاب سنگ مریخی قطب جنوب

تائیدات جدید درباره شهاب سنگ مریخی قطب جنوب

تائیدات جدید درباره شهاب سنگ مریخی قطب جنوب
دانشمندان آمریکایی با انجام تحقیقات جدیدی بر روی یک قطعه شهاب سنگ مریخی که بیش از 20 سال قبل در قطب جنوب کشف شد و از آن زمان تاکنون مورد بررسی بوده است به تائیدات تازه ای دست یافتند.
به گزارش خبرگزاری مهر، در سال 1984 در قطب جنوب یک قطعه شهاب سنگ کشف شد که در حدود 13 هزار سال قبل به زمین افتاده بود. آزمایشات بعدی نشان داد که این قطعه شهاب سنگ که ALH84001 نام دارد از مریخ به زمین رسیده است.
این قطعه سنگ در حدود 2 کیلوگرم وزن دارد و اعتقاد بر این است که در حدود 4.1 میلیارد سال قبل در روی مریخ ساخته شده است.
در حدود 15 میلیون سال قبل، زمانی که یک سیارک به سطح سیاره سرخ برخورد کرد این قطعه سنگی از مریخ جدا و به فضا پرتاب شد و به این ترتیب، سفر خود را در منظومه شمسی آغاز کرد تا در 13 هزار سال قبل سرانجام به زمین رسید.
در نیمه دوم دهه 90 دانشمندان در داخل این قطعه سنگ آسمانی آثاری را پیدا کردند که به نظر می رسیدند فسیلهای ارگانیسمهای فرا زمینی باشند.
تاکنون درباره این بقایای فسیلی که ابعاد آنها بین 20 تا 100 نانومتر است و شباهت بسیاری به نانوباکتریهای زمینی دارند تحقیقات بسیاری انجام شده است و همانند همیشه، نتایج بسیاری از این تحقیقات تئوریهایی را درباره وجود حیات بر روی مریخ مطرح کرده اند.
درحالی که بعضی دیگر این فرضیه را مطرح کردند که این فسیلهای داخل این سنگ نتیجه فرایندهای غیرآلی هستند.
اکنون در تازه ترین این تحقیقات که گزارش آن را در نشریه علمی آکادمی علوم آمریکا (PNAS) منتشر شده است گروهی از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا با انجام بررسیهای جدیدی به نتایج بسیار جالبی درباره محیطی که مریخ می توانست در میلیاردها سال قبل داشته باشد دست یافتند.
این پژوهشگران برای دستیابی به این نتایج بر روی نوع ویژه ای از کربناتها تمرکز کردند. این کربناتها در حضور آب و دی اکسید کربن در دمای حدود 18 درجه سانتیگراد تشکیل می شوند.
همچنین این ماده می تواند در ته نشستهای آب در زیر زمین، در یک دمای ثابت و بخارشدگی تدریجی در عمق دهها متری تشکیل شود.
این نتایج یک تائید معتبر درباره فرضیه ای است که بیان می دارد زمانی، حداقل در بعضی از مناطق مریخ، محیط مرطوبی وجود داشته است که در دما در آن معتدل بوده است.
براساس گزارش اسپیس، هرچند، این کشف جدید هنوز مشخص نکرده است که آیا مریخ هرگز دنیای مطلوبی برای توسعه اشکالی از حیات بوده است یا خیر. بنابراین این پرونده همچنان باز است تا تحقیقات دیگری بر روی سنگهای مریخ با استفاده از ماموریتهای کاوشگرهای آینده انجام شود.


قطعه شهاب سنگ مریخی ALH84001
بقایای فسیلی نانوباکتریهایی که در داخل این شهاب سنگ کشف شدند
نمایی دیگر از شهاب سنگ
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کشف اقيانوس يخي روي يک ستاره دنباله‌ دار

کشف اقيانوس يخي روي يک ستاره دنباله‌ دار

کشف اقيانوس يخي روي يک ستاره دنباله‌ دار ...



چگونه آب به زمين رسيد


جام جم آنلاين: رصدخانه فضایی هرشل در تازه ترین بررسیهای خود بر روی یک ستاره دنباله دار یک اقیانوس یخی مشابه اقیانوسهای زمین را شناسایی کرد.

به گزارش مهر، یک تیم بین المللی به سرپرستی "پل هارتوگ" از موسسه ماکس پلانک آلمان چند ستاره دنباله دار در منظومه خورشیدی را مورد بررسی قرار دادند.
در این راستا، این ستاره شناسان با استفاده از تازه ترین اطلاعات جمع آوری شده توسط رصدخانه فضایی هرشل آژانس فضایی اروپا بر روی ستاره دنباله‌دار 103P/Hartley 2 اقیانوسی یخی را شناسایی کردند که شباهت بسیاری به اقیانوسهای زمین دارد.
تلسکوپ هرشل نشان داد که در ترکیبات این یخها "دوتریم" (ایزوتوپ هیدروژن) وجود دارد و در واقع تفاوت چندانی میان هیدروژن و این ایزوتوپ وجود ندارد.
این کشف می تواند تائیدی بر تئوری باشد که برپایه آن آبهای زمین می‌توانند با باران شهاب سنگ‌ها به سیاره ما رسیده باشند.
به اعتقاد بسیاری از دانشمندان زمین بی آب به دنیا آمده است و تنها پس از 8 میلیون سال با یک افزایش آب مواجه شده که به گفته برخی، این آب حاصل برخورد دنباله دارها به زمین است.
"پل هارتوگ" در این خصوص توضیح داد: " زمانی که ما در جستجوی دنباله دارهایی هستیم که آب را به زمین آورده اند باید ستاره های دنباله داری چون 103P/Hartley 2 را مورد ملاحظه قرار دهیم."
به گفته این دانشمند، ستاره دنباله دار 103P/Hartley 2 در مرزهای منظومه شمسی و احتمالا در نوار کویپر، یا کمربند اجرام آسمانی سرد ساخته شده است.
این کمربند در فاصله دورتری از سیاره نپتون قرار دارد و به همین دلیل دانشمندان توانسته اند در این دنباله دار حضور یخ را تائید کنند.
براساس گزارش نیچر، کمربند کویپر بین 30 تا 50 برابر دورتر از فاصله میان زمین و خورشید است و در آن اجرام یخی چون خرده سیاره پلوتون، سیارات کوتوله و تعداد بی شماری ستاره دنباله دار زندگی می کنند.
103P/Hartley 2 یکی از 7 ستاره دنباله داری است که تاکنون توسط این تیم تحقیقاتی مورد بررسی قرار گرفته اند. 6 دنباله دار دیگر در منطقه "ابر اورت" در فاصله یکسال نوری از خورشید واقع شده اند.
"داریوس لیز" از موسسه تکنولوژی کالیفرنیا اظهار داشت: "نتایج تحقیقات ما برپایه اطلاعات هرشل پیشنهاد می‌کنند که ستاره های دنباله دار می توانند نقش مهمی در حمل مقادیر بالایی از آب به روی زمین نخستین ایفا کرده باشند."
 

اخبار

ربات
کشف لایه ازن در اتمسفر زهره!

کشف لایه ازن در اتمسفر زهره!

ماهواره‌ای که در اطراف سیاره زهره قرار دارد، موفق به ردیابی ازن در اتمسفر این سیاره شده است.

بيشتر...
 

اخبار

ربات
نظریه جنجال‌برانگیز یك دانشمند روسی در مورد امكان وجود حیات در یك ابرسیاه‌چاله!

نظریه جنجال‌برانگیز یك دانشمند روسی در مورد امكان وجود حیات در یك ابرسیاه‌چاله!

یك كیهان‌شناس روسی با وجود آگاهی از نیروی تخریب‌گر و شرایط غیر قابل سكونت ابرسیاه‌چاله‌ها، مدعی امكان وجود شرایط حیات برای انسان در این محیط‌های سخت فضایی شده‌ است.

بيشتر...
 

اخبار

ربات
پرتاب ماهواره ایرانی نوید

پرتاب ماهواره ایرانی نوید

ماهواره دانشجویی "نوید" که از سوی دانشگاه علم و صنعت طراحی و ساخته شده است پس از آزمایشات پیش پروازی در سال جاری و توسط ماهواره‌بر داخلی سفیر به فضا پرتاب می شود.

بيشتر...
 

اخبار

ربات
شهاب سنگها، منشا آب اقیانوس‌ها!

شهاب سنگها، منشا آب اقیانوس‌ها!

ستاره شناسان آمریکایی می‌گویند به شواهدی دست پیدا کرده‌اند که فرضیه مربوط به انتقال آب از شهاب سنگها به زمین را تقویت می‌کند.

بيشتر...
 

اخبار

ربات
كشف نخستین سیارك پرخطر در چند قدمی زمین + تصاویر

كشف نخستین سیارك پرخطر در چند قدمی زمین + تصاویر

ستاره‌شناسان آماتور توانسته‌اند برای اولین بار یك سیارك را در فاصله بسیار نزدیك زمین شناسایی كنند كه ممكن است تهدیدی برای زمین نیز محسوب شود.

بيشتر...
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ربات فضايي در ايران ساخته مي‌شود

ربات فضايي در ايران ساخته مي‌شود

ربات فضايي در ايران ساخته مي‌شود

جام جم آنلاين: ربات‌هاي فضايي و قطعات مقاوم در برابر تشعشعات كيهاني توسط متخصصان ايراني ساخته مي‌شود.

رييس مركز تحقيقات فضايي دانشگاه علم و صنعت گفت: همزمان با انجام پروژه اعزام انسان به فضا، ربات هاي فضايي و قطعات مقاوم در برابر تشعشعات كيهاني نيز توسط متخصصان ايراني ساخته مي شود .

حسين بلندي روز شنبه اظهار داشت: بايد چرخه علم تا فناوري را براي ماموريت هاي جديد مانند منظومه ماهواره ها، ايستگاه فضايي، فضاپيماهاي برگشت پذير و ديگر موارد تكرار كنيم.
وي گفت: پروژه اعزام انسان به فضا قرار است تا 10 سال آينده در كشور توسط متخصصان ايراني انجام شود و در اين راستا كاوشگر 4 همراه با عروسك موجود زنده در اسفندماه 89 به فضا پرتاب شد و كاوشگر 5 همراه با ميمون از نژاد زئوس قرار است به زودي به فضا پرتاب شود .
بلندي خاطرنشان كرد : براي رسيدن به فناوري هاي نوين تصويربرداري بايد به دقت كمتر از يك دهم درجه در سيستم تاييد كنترل و وضعيت رسيد.
رييس مركز تحقيقات فضايي دانشگاه علم و صنعت درمورد اولين پروژه هاي فضايي در كشور خاطرنشان كرد: در ابتداي راه ساخت ماهواره ها تصميم گرفتيم كه ماهواره ظفررا بسازيم اما در سال 85 هيچ كشوري حاضر نشد كه به جمهوري اسلامي ايران مشاوره دهد ، بعدها متوجه شديم كه پرتابگر خارجي براي پرتاب ماهواره با ويژگي هاي ماهواره ظفر وجود ندارد بنابراين ابتدا به ساخت ماهواره نويد با پرتابگر داخلي پرداختيم وسپس در مرحله بعدي وارد ساخت ماهواره پيشرفته تر'ظفر ' شديم.
به گزارش ايرنا، وي در مورد پيشرفت هاي كشور در زمينه هوافضا گفت: نمونه مهندسي ماهواره نويد در سال 88 با وزن 22 كيلوگرم به فضا پرتاب شد و اين در حالي است كه پس از آن ماهواره رصد با وزن 50 كيلوگرم به فضا پرتاب شد.
رييس مركز تحقيقات فضايي دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان كرد: نمونه پرتابي ماهواره نويد با 50 كيلوگرم وزن درمدار 250 تا 375 كيلومتري زمين پرتاب مي شود و قرار است تا در سال آينده ماهواره ظفر با وزن 90 كيلوگرم در مدار 500 كيلومتري زمين قرار داده شود.
بلندي از افزايش عمر مداري نمونه پرتابي ماهواره نويد از دو ماه به يك و نيم سال خبر داد و گفت: قدرت ردگيري دوربين ماهواره ظفر 400 هزار متر است كه نشان از پيشرفت هاي كشور در زمينه ساخت و پرتاب ماهواره ها دارد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ساخت رصدخانه ملی از بهار 91

ساخت رصدخانه ملی از بهار 91

ساخت رصدخانه ملی از بهار 91 / پایان طراحی مفهومی تلسکوپ ملی
مجری طرح رصدخانه ملی از آغاز عملیات ساخت رصدخانه در بهار سال 91 خبر داد و گفت: به منظور دسترسی آسان تر، جاده ای به طول 12 کیلومتر کشیده شد که در پایان هفته جاری نمایندگان معاونت علمی ریاست جمهوری از این جاده بازدید می کنند.
دکتر رضا منصوری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه پروژه رصدخانه ملی بر اساس برنامه های زمان بندی شده به پیش می رود، افزود: یکی از دغدغه های ما ساخت و آماده سازی جاده دسترسی رصدخانه بود که اگرچه با کمی تاخیر ولی در نهایت ساخته شد.
مجری طرح رصدخانه ملی از بازدید نمایندگان معاونت علمی ریاست جمهوری از این جاده در پایان هفته جاری خبر داد و اظهار داشت: از کنار جاده آسفالته موجود از قمصر به سمت کامو، جاده دسترسی خاکی به طول 12 کیلومتر به سمت محل احداث رصدخانه کشیده شد.

وی با اشاره به اهمیت این جاده خاطرنشان کرد: تا پیش از این ما ناگزیر بودیم که بیش از 90 تن تجهیزات مورد نیاز را به سختی به بالای قله ببریم که با احداث این جاده حمل و نقل تجهیزات آسان تر می شود.

آغاز ساخت رصدخانه ملی از بهار 91

منصوری در خصوص زمان احداث رصدخانه ملی یادآور شد: ما امیدوار بودیم که این جاده در مردادماه سال جاری به پایان برسد. در این صورت می توانستیم کارهای مربوط به ژئوتکنیک رصدخانه را در بالای قله انجام دهیم.

مجری طرح رصدخانه ملی با اشاره به آغاز فصل سرما اضافه کرد: از این رو کار ساخت و سازهای جدی رصدخانه پس از فصل زمستان در اواخر بهار سال آینده در بالای قله آغاز می شود.

استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر اینکه کار ساخت ساختمان پشتیبانی سال آینده شروع می شود، ادامه داد: ساختمان پشتیابی 300 متر پایین تر از نوک قله خواهد بود. در این مرحله اقدام به ساخت ساختمانهای پشتیبانی و کارگاهی که برای رصدخانه بسیار مهم است می شود.

به گفته منصوری طراحی و گنبد در مرحله بعد انجام می شود که توسط شرکتهای داخلی انجام می شود.

تلسکوپ 3.4 متری برای رصدخانه ملی


مجری طرح رصدخانه ملی با تاکید بر اینکه این رصدخانه به یک تلسکوپ 3.4 متری مجهز می شود، گفت: این تلسکوپ از نوع بازتابی است که قطر آینه آن 3.4 متر خواهد بود.

انتشار اسناد در زمینه طراحی تلسکوپ


منصوری با اشاره به آخرین وضعیت ساخت تلسکوپ به مهر توضیح داد: طراحی تلسکوپ طراحی مفهومی این تلسکوپ در حال اتمام است و در ماه آینده اسناد طراحی های این تلسکوپ که شامل بیش از 15 سند می شود منتشر می شود.

وی با بیان اینکه این اسناد در اختیار داوران و محققان بین المللی این حوزه قرار می گیرد، اضافه کرد: این اسناد که حاوی جزئیات طراحی اپتیکی، مکانیکی، کنترل و نرم افزار و ابزارگان (ابزار رصدی) است به داوران بین المللی ارائه می شود تا نقاط ضعف و قوت آن را اعلام کنند.

استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف افزود: پیشنهاداتی که در زمینه بهبود ساخت تلسکوپ که از جانب این افراد اعلام می شود و مورد بررسی قرار می گیرد و بر اساس آن ساخت قطعات تلسکوپ را آغاز می کنیم.

مجری طرح رصدخانه ملی همچنین از برگزاری همایشی در این زمینه خبر داد و گفت: در این همایش نقاط ضعف و قوت این پروژه ملی بررسی می شود.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
حفر چاه در ماه! گامي ديگر براي خصوصي‌سازي پروازهاي فضايي

حفر چاه در ماه! گامي ديگر براي خصوصي‌سازي پروازهاي فضايي

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فناوري

در پي اعلام ناسا براي خصوصي كردن پروازهاي فضايي، يكي از رؤساي شركتهاي خصوصي طرف قرارداد با اين سازمان تصميم به حفر يك چاه در سطح ماه دارد.
به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) شركت «مون اكسپرس (Moon Express)» قصد دارد تا با استفاده از پروازهاي فضاپيماهاي خصوصي، به حمل کاوشگرهاي ماه و بسترهاي حفاري خود به اين قمر بپردازد.
در حقيقت مقامات اين شركت قصد دارند با حفر چاه در اين قمر، اقدام به حفاري مواد معدني نادر در زمين كنند.
به گفته ناوين جين، از موسسان و رييس شركت مون اكسپرس كه با شبكه خبري فاكس نيوز گفت‌و‌گو مي‌كرد، ماه به عنوان نزديكترين همسايه فضايي زمين در حقيقت منبعي غني از مواد معدني گرانبها بوده و حاوي 20 برابر تيتانيوم و پلاتين بيشتر از هر منطقه زميني است. همچنين اين قمر از ماده هليوم سه سرشار است كه به نظر بسياري از محققان، آينده سوخت در زمين و فضا را در دست دارد.
از ديگر برنامه‌هاي تجاري اين شركت، استفاده از ماه به عنوان ابزاري براي جلب توجه مردم با كارهايي مانند ثبت تصاوير خانوادگي در اين قمر و تحويل آنها به افراد يا انتقال دي‌ان‌اي افراد به اين مكان است.
شركت مون‌اكسپرس به عنوان جزئي از برنامه 10 ميليون دلاري داده‌هاي نمايش مبتكرانه ماه (ILDD) ناسا، قراردادي با اين سازمان براي حفر چاه در ماه انععقاد كرده و همچنين در پي جايزه 30 ميليون دلاري Lunar X گوگل نيز هست.
جين بر اين باور است كه قرارداد ناسا به اين شركت اجازه خواهد تا كار حفاري در ماه را تا سال 2013 آغاز كند.
به گزارش ايسنا وي همچنين پايان برنامه شاتلهاي ناسا را پايان سفر به ماه نخوانده و آن را به نوعي رد مسؤوليت از دولت به شركتهاي خصوصي عنوان كرد. جين بر اين باور است با كمتر از 100 ميليون دلار مي‌توان دوباره به ماه بازگشت.
وي در ادامه از جمله اهداف خود را استفاده از ماه به عنوان هشتمين قاره براي حل مشكل انرژي در زمين ياد كرد. اين ميلياردر، هزينه‌برترين بخش اين پروژه را انتقال از زمين به ماه عنوان كرد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نخستين ترمينال فضايي خصوصي جهان آغاز به كار كرد

نخستين ترمينال فضايي خصوصي جهان آغاز به كار كرد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فناوري

نخستين ترمينال فضايي خصوصي جهان كه نخستين پايگاه خدمات پروازهاي گردشگري فضايي نيز خواهد بود در نيومكزيكو آغاز به كار كرد.



به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در زمان افتتاح اين ترمينال مجلل 11 هزار و 148متر مربعي در فرودگاه فضايي آمريكا كه در صحراي جنوب نيومكزيكو قرار دارد، مشاهير زيادي از جمله باز آلدرين، ماهنورد سابق، سوزانا مارتينز، فرماندار نيومكزيكو و ريچارد برانسون، مدير شركت ويرجين گالكتيك كه از موسسان اين ترمينال نيز هست، شركت داشتند.


در بخشي از اين مراسم، جمعيتي بالغ بر 800 تماشاچي شاهد پرواز فضاپيما و موشك‌هاي وايت‌نايت دو و اسپيس‌شيپ دو، متعلق به شركت ويرجين گالكتيك بودند و در ادامه برانسون و فرزندان وي كه در فهرست اولين مسافران فضايي قرار دارند از ديواره شيشه‌اي ترمينال با طناب پائين آمده و به سخنراني پرداخت.
وي اظهار كرد: امروز يك روز تاريخ‌ساز براي شركت ويرجين گالكتيك است. ما اينجا در كنار افراد خارق‌العاده‌اي هستيم كه به ما در ساخت يكي از مهمترين بخش‌هاي جديد صنعتي در قرن 21 كمك مي‌كنند.
اين سازه 209 ميليون دلاري LEED Gold، سيستم شناخته شده بين المللي تاييد ساختمان‌هاي سبز كه متعلق به ايالت نيومكزيكو و ماليات‌دهندگان آن بوده كه به سرمايه‌گذاري در آن پرداخته‌اند، توسط شركت معماري انگليسي فاستر و شركا، شركت URS در كاليفرنيا و شركت معماران SMPC در نيومكزيكو ساخته شده است.
اين طراحي كه مشخصات كمي از آن در دست است، در زمين اين منطقه براي بهره‌برداري از توده حرارتي خاك حفر شده كه از اين تاسيسات در برابر آب و هواي شديد نيومكزيكو محافظت كرده و همچنين از باد غالب غربي براي تهويه اين ساختمان استفاده مي‌كند.
نورگيرهاي متعدد درون ساختمان به تامين نور طبيعي براي تاسيسات پرداخته و ديواره شيشه‌يي ساختمان ترمينال به نمايش صحنه‌هاي هيجان‌انگيز از باند فرود براي مسافران مي‌پردازد.
تاسيسات آشيانه علاوه بر برخورداري از فضاي كافي براي استقرار دو فضاپيماي وايت‌نايت و پنج دستگاه اسپيس‌شيپ دو، فضاهايي براي جشن‌ها و همچنين محلي براي تاسيسات آماده‌سازي فضانوردان، اتاق كنترل عمليات و منطقه برنامه‌ريزي شده «تجربه بازديدكنندگان» براي بازديد عموم در اختيار دارد.
مارتينز در اين مراسم اظهار كرد: نيومكزيكو در حال حاضر از امكانات و فناوريهاي مبتكرانه زيادي در صنعت هوافضا برخوردار است. فرودگاه فضايي آمريكا و بازگشايي ترمينال «دروازه ويرجين گالكتيك در فضا» اين قابليت‌ها را عمق بخشيده و موقعيت جهاني ما را به عنوان يكي از حاميان كانون صنعت فضا تقويت كند.
وي افزود: همكاري ما با شركت ويرجين گالكتيك يك نمونه كامل از كار متقابل دولت با شركت‌هاي تجاري خصوصي براي هدايت رشد اقتصادي و آموزش علوم محسوب مي‌شود.
اين بازگشايي يك هفته پس از رزرو سه پرواز با فضاپيماي اسپيس‌شيپ دو براي ناسا با ارزش نزديك به 4.5 ميليون دلار و همچنين كمي پس از پرواز آزمايشي با سرنشين اين فضاپيما انجام شد كه كنترل آن براي لحظاتي از دست خارج شده بود. البته پس از چند لحظه مهندسان پروازي اسپيس‌شيپ دو توانستند آن را كنترل كرده و با موفقيت فرود بياورند.
فضاپيماها و موشك‌هاي حامل ويرجين گالكتيك در سال 2012 به پروازهاي آزمايشي خود ادامه داده و به محض دريافت مجوز از اداره فدرال هواپيمايي آمريکا، اين شركت خواهد توانست پروازهاي فضايي خود را رسما آغاز كند.
اين شركت تاكنون مبلغ 58 ميليون دلار را از 455 گردشگر فضايي آينده خود دريافت كرده است. هزينه پرداختي براي هر بليت پرواز 2.5 ساعته به ميزان 200 هزار دلار بوده كه شامل پنج دقيقه حضور در فضاي بدون وزن و دستيابي به چشم‌اندازهاي زيبايي از زمين خواهد داد.
 
بالا