► •*♥*•◄ ساخت فضاپيماهاي هوشمند ► •*♥*•◄

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
فضاپيمايي که فرمانده هم است
ساخت فضاپيماهاي هوشمند ....


جام جم آنلاين: آژانس فضايي اروپا به همراه دانشمندان بريتانيايي موفق به ساخت فضاپيمايي شده اند که به صورت خودمختار تصميم گيري کرده و از قدرت استدلال و درخواست برخوردار است.

به گزارش مهر، طرح چنين فضاپيمايي براي فضانوردان فيلم علمي تخيلي «2001: يک اديسه فضايي» نتايج مرگباري را در پي داشت زيرا رايانه هاي هوش مصنوعي اين فضاپيما به صورت خود مختار تصميم گرفتند به منظور ادامه پيدا کردن ماموريت بايد فضانوردان را از بين ببرند.
اما با وجود اخطار کارگردان اين فيلم، استنلي کوبريک و نويسنده داستان آن، آرتور سي کلارک ، آژانس فضايي اروپا اميدوار است بتواند از هوش مصنوعي حقيقي براي کنترل فضاپيماهاي آينده خود استفاده کند.
از اين رو مهندسان بريتانيايي در حال تکميل سيستم کنترلي هستند که مي توان از آن در ماهواره ها، نقليه هاي اکتشافي روباتيک و فضاپيماهايي با قابليت خود کنترل شوندگي به کار گرفت. اين فضاپيماها مي توانند ياد بگيرند، مشکلات را شناسايي کنند، با شرايط ماموريت انطباق پيدا کنند، تعميرات انجام دهند و به صورت خودکار درباره چگونگي بهتر انجام دادن وظايفشان تصميم گيري کنند.
جزئيات اين پروژه در پي آماده شدن آژانس فضايي اروپا براي ارسال دومين نقليه خودکار حمل و نقلي يا ATV2 خود به ايستگاه فضايي بين المللي منتشر شده است. اين فضاپيما به صورت خودکار مسيري از پيش برنامه ريزي شده را به سوي ايستگاه فضايي طي کرده و براي کناره گيري در ايستگاه از حسگرهاي خارجي و سيستم ممانعت از برخورد استفاده مي کند.
آژانس فضايي اروپا در عين حال برنامه هايي را براي ساختن اولين فضاپيما با قابليت حمل و بازگشت ايمن انسان به فضا منتشر کرده است.
به گفته «ساندور ورس» متخصص سيستم هاي کنترل خودکار در دانشگاه ساوث هامپتون که مديريت پروژه تکميل سيستم هاي هوش مصنوعي را به عهده دارد معتقد است به زودي با استفاده از اين فناوري ها نياز به حضور مداوم انسان در فضا کاسته خواهد شد و ماموريت هاي روباتيک و بدون سرنشين وظايف انسان ها را به عهده خواهند گرفت.
وي مي گويد:«به اين شکل ماهواره هاي ارتباطاتي و اکتشافات فضايي که در حال حاضر نيازمند کنترل لحظه به لحظه انسان ها هستند به صورت خودکار عمل خواهند کرد و به اين صورت تا حد قابل توجهي از هزينه هاي ماموريت خواهند کاست».
«ورس» در حال تکميل سيستم کنترل ماهواره اي به نام Sysbrain است که مي تواند از زبان طبيعي براي درک دستورالعمل هاي جديد و اطلاعات جديد استفاده کند. اين به آن معني است که سيستم کنترلي فضاپيما مي تواند اسنادي که به زبان انگليسي نوشته شده اند را خوانده و به بارگذاري کدهاي برنامه ريزي شده ويژه اي نياز ندارد.
اين سيستم حتي قادر است وارد اينترنت شده و اطلاعات به روزرساني شده و جديدتر را دريافت کرده و آنها را بياموزد. با اين همه ورس معتقد است در ساخت فضاپيماهاي هوش مصنوعي حقيقي بايد به گونه اي عمل کرد که احتمال به خطر افتادن جان انسانها بر اساس تصميم گيري هاي فضاپيما به صفر برسد.

 
بالا