► •*♥*•◄ مطالعه سطح مریخ به کمک شیشه رنگین ► •*♥*•◄

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مطالعه سطح مریخ به کمک شیشه رنگین


دانش > فضا - همشهری آنلاین:
دانشمندان انگلیسی به کمک شیشه رنگین در حال مطالعه سطح مریخ هستند.


محققین انگلیسی با ساخت روبات‌هایی جهت مطالعه سطح کره مریخ از فناوری قرون وسطایی شیشه رنگین (ویترای) استفاده خواهند کرد.

به گزارش آسمان پارس، دانشمندان به روش ساخت شیشه‌ای علاقه‌مند شده‌اند که در آن رنگ، درخشندگی و غلظت تا صدها سال حفظ می‌شود.

پروفسور "دیو بارنز"، استاد دانشگاه می‌گوید:" در "ویترای" رنگ‌ها همانند چندین قرن پیش هنوز هم با کیفیت هستند. این به دلیل آن است که با جذب اشعه ماوراء بنفش توسط شیشه رنگین، اجزای مواد آن به صورت مطلوبی حفظ خواهند شد".


دانشمندان جهت اجرای موفقیت‌آمیز اکتشافات فضایی، تکنولوژی ساخت "ویترای" را بازسازی کردند. در نظر است که این تکنولوژی در مریخ پیمایی که سال 2018 به کره مریخ ارسال می‌شود مورد استفاده قرار گیرد. دیسک‌های شیشه‌های کوچکی در دستگاه مبدل رنگ قرار خواهند گرفت. از این دستگاه ویژه جهت تبدیل تصاویر سیاه و سفید به تصاویر رنگی استفاده خواهد شد. میزان اشعه ماوراء بنفش در مریخ از کره زمین بالاتر است، ولی محققین امیدوارند که این مسئله باعث تخریب شیشه‌های رنگین که آزمایش زمان را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند، نشود.

دانشمندان با انجام آزمایش مریخ‌نورد در سواحل دریای ایرلند نحوه عملکرد دستگاه مبدل رنگ را چک می‌کنند. طی این ماموریت که برنامه مشترک سازمان هوافضای آمریکا، "ناسا" و سازمان فضایی اروپا محسوب می‌شود، دستگاه وظیفه دارد وجود زندگی در کره مریخ را مورد بررسی قرار دهد.
 
بالا