► •*♥*•◄ تاپیک جامع اخبار نجوم ► •*♥*•◄

► •*♥*•◄ تاپیک جامع اخبار نجوم ► •*♥*•◄

  • متوسط

    رای: 0 0.0%
  • کم

    رای: 0 0.0%

  • مجموع رای دهندگان
    1
  • نظرسنجی بسته .

Mohsen 89

مدیر تالار فیزیک
مدیر تالار
کاربر ممتاز
در صورت استقبال مناسب از این تایپیک تمامی کتب موجود در آرشیوم رو قرار خواهم داد
پیروز باشید:gol:
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] نصب تلسکوپ در ماه
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92042917540
شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۴



دو شرکت خصوصی در نظر دارند با نصب تلسکوپ‌هایی بر روی ماه تا سال 2016، نخستین ماموریت به قطب جنوب این قمر را عملی کنند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «اتحادیه بین‌المللی رصدخانه ماه» (ILOA) و شرکت Moon Express مکانی را برای نصب این تلسکوپ‌ها در نظر گرفته‌اند تا نمای واضحی از کهکشان راه شیری را در اختیار بگذارند.

آن‌ها در نظر دارند یک آنتن رادیویی دو متری و یک تلسکوپ نوری کوچک‌تر را بر روی لبه مرتفع دهانه آتشفشانی «مالاپرت» (Malapert) نصب کنند.

شرکت ILOA قصد دارد پایگاهی علمی و تجاری را بر روی ماه احداث کند، در حالی که هدف Moon Express تبدیل‌شدن به یک سرویس پیک ظرف 10 سال ‌آینده است.

این شرکت‌ها با هدف نصب دو تلسکوپ در قطب جنوب ماه بسیج شده‌اند و این ابزار از مداخله جو مه‌دار زمین رنج نخواهند برد.

مکان موردنظر برای نصب فناوری‌های مزبور هیچ گونه نویز الکترومغناطیسی یا رادیویی را دریافت نمی‌کند.

ایده نصب تلسکوپ بر روی ماه جدید نیست و ستاره‌شناسان مدت‌های مدیدی است که در اندیشه نصب این فناوری در بخش تاریک ماه هستند که رویش را برای همیشه از زمین برگردانده است.

آن‌ها امیدوارند تصاویری که از چنین ابزاری رصد می‌شود، واضح‌تر از تصاویر گرفته‌ شده بر روی زمین با حتی در فضا باشد.

نقطه مطلوب برای نصب این ابزار بر روی دهانه آتشفشانی Malpert دارای این مزیت است که این ناحیه آب‌وهوای نسبتا ملایم‌تری در مقایسه با قسمت تاریک ماه دارد.

طول یک روز در ماه معادل طول یک ماه بر روی زمین است و این قمر به مدت دو هفته دارای دمایی بالغ بر 120 درجه است و به دنبال آن، دو هفته دیگر فرا می‌رسد که شب‌هایی با دمای 170- درجه دارد.

این بدین معناست که مهندسی ابزار علمی باید بتواند دمای بی‌نهایت را تحمل کنند و این موضوع، امری چالش‌برانگیز است.

با این حال، تلسکوپ‌هایی که در قطب جنوب این قمر نصب می‌شوند، حدود 90 درصد از روز ماه را از نور خورشید و دمای نسبتا ثابت 50- درجه سانتیگراد برخوردار خواهند بود؛ بنابراین، از پنل‌های خورشیدی برای جمع‌آوری انرژی و برق تلسکوپ استفاده خواهند کرد.

به دلیل دمای و نور خورشید پایدارتر، قطب‌های ماه بهترین مکان‌ها برای هر نوع اقامت آتی انسان بر روی این سیاره برآورد می‌شوند.

گفته می‌شود، قطب جنوب ماه غنی از منابع است و Moon Express که فرودگر و تخصص مهندسی تلسکوپ را ارائه می‌دهد، در آرزوی اکتشاف فلزها، مواد معدنی و آب بر روی این جرم آسمانی است.

این شرکت معتقد است منابع را می‌توان به زمینی‌ها فروخت، در حالی که آب برای تامین مایحتاج فضانوردان بر روی پایگاه ماه به کار می‌رود.

ماموریت مزبور برای سال 2016 برنامه‌ریزی شده و ماموریتی بلندپروازانه است زیرا قطب جنوب ماه تاکنون کنکاش نشده است.

این ماموریت نیازمند 100 میلیون دلار بودجه و مهندسی پیشگام است و مقامات این شرکت‌ها امیدوارند ناسا و آژانس‌های بین‌المللی فضایی بودجه لازم را برای آن فراهم کنند و این ماموریت در سال 2018 به واقعیت بپیوندد.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] راهپیمایی یک کیلومتری مریخ‌نورد کنجکاوی به سمت مسیر جدید
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92043017928
یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۸



مریخ نورد کنجکاوی ناسا در ادامه حرکت بسمت کوه شارپ، تاکنون یک کیلومتر از مسیر هشت کیلومتری را پیموده است.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حدود دو هفته قبل تحقیقات علمی کنجکاوی در منطقه Glenelg به پایان رسید؛ این منطقه در 500 متری محل فرود مریخ نورد قرار دارد و شواهدی از محیط مرطوب در تاریخچه باستانی سیاره سرخ بدست آمده است.

کوه شارپ در فاصله هشت کیلومتری جنوب غرب این منطقه بعنوان هدف بعدی مطالعات در نظر گرفته شده است.

کوه شارپ در میانه دهانه گیل واقع شده و دارای لایه های متعددی است که به باور محققان حاوی شواهدی از محیط باستانی مریخ و نحوه تکامل این سیاره است.

کنجکاوی در سیصد و سی و پنجمین روز حضور بر سطح مریخ، یک هزار و 29 متر از مسیر بسمت هدف جدید را طی کرده است.

سفر مریخ نورد جدید ناسا از ماه جولای (تیر ماه) آغاز شده است؛ حداکثر سرعت کنجکاوی 0.14 کیلومتر در ساعت است و پیش بینی می‌شود که مسیر هشت کیلومتری بسمت کوه شارپ دست کم یکسال طول بکشد.

«فرانک هارتمان» مسئول هدایت مریخ نورد کنجکاوی در آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL)‌ ناسا تأکید می‌کند: یک کیلومتر مسیرپیمایی بسیار خوب انجام شده و امیدواریم که کنجکاوی ادامه مسیر را نیز بدون مشکل طی کند.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] ارسال سه ماهواره علمی چین به فضا
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92043018318
یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۹



مقامات چینی از ارسال موفق سه ماهواره در روز گذشته(شنبه) برای انجام تحقیقات علمی به فضا خبر دادند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به گفته خبرگزاری شینهوا، ماهواره‌های چوانگژین-3، شیان-7 و شیجیان-15 بر روی یک موشک حامل لانگ مارچ-4C به مدار پرتاب شدند.

به گفته مرکز پرواز ماهواره تایوان، این ماهواره‌ها بیشتر برای انجام تجربیات علمی در مورد فناوری های پاکسازی فضا مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] رصد یک روزنه تاج خورشیدی در قطب شمال خورشید
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92043119219
دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۳



رصدخانه SOHO متعلق به ناسا و آژانس فضایی اروپا در تاریخ 18 جولای تصویری از یک روزنه تاجی عظیم را مخابره کرد که قطب شمال خورشید را پوشانده است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنه‌های تاج خورشیدی نواحی تیره و دارای تراکم پایین هستند که در بیرونی‌ترین قسمت جو خورشید (تاج) واقع شده‌اند.

این روزنه‌ها حاوی ماده خورشیدی اندک و دارای دماهای پایین‌ هستند و تیره‌تر از اطرافشان به نظر می‌رسند.

گرچه روزنه‌های خورشیدی در مکان‌های متنوع و با تکرار بیشتر در زمان‌های مختلف چرخه فعالیت خوشیدی ظاهر می‌شوند، یک ویژگی خاص بر روی این ستاره هستند.

این چرخه هم‌اکنون به سمت آنچه بیشینه (اوج) خورشیدی خوانده می‌شود، پیش می‌رود و زمان وقوع آن اواخر 2013 پیش‌بینی شده است.

در طول این بخش از چرخه، تعداد روزنه‌های تاج خورشیدی کاهش می‌یابد، میدان‌های مغنایسی موجود بر روی این جرم کیهانی معکوس می‌شوند و روزنه‌های تاجی جدید در نزدیک قطبین با چیدمان مغنایسی متضاد ظاهر می‌شوند. سپس اندازه و تعداد این روزنه‌ها افزایش می‌یابد و با حرکت دوباره خورشید به سمت کمینه خورشیدی، از قطب‌ها گسترش بیشتری می‌یابند.

این روزنه‌ها برای درک دانشمندان از آب و هوای فضایی نقش مهمی را ایفا می‌کنند، زیرا منبع باد پرسرعت ذرات خورشیدی هستند که سه برابر سریع‌تر از باد کند در جاهای دیگر، جاری می‌شود.

انتهای پیام
 

khanommohandes

عضو جدید
کاربر ممتاز
با تلسکوپ فضایی جدید مشاهده یک تار مو از فاصله 700 کیلومتری !

با تلسکوپ فضایی جدید مشاهده یک تار مو از فاصله 700 کیلومتری !


با تلسکوپ فضایی جدید مشاهده یک تار مو از فاصله 700 کیلومتری !

بزرگترین دوربین دیجیتال جهان که اواخر سال جاری به فضا پرتاب خواهد شد، برای تهیه نقشه سه بعدی از کهکشان راه شیری مورد استفاده قرار می گیرد.
تلسکوپ فضایی 960 میلیون دلاری Gaia ‌که بزرگترین دوربین دیجیتال جهان محسوب می شود،‌ با هدف تهیه دقیق ترین نقشه سه بعدی از کهشکان راه شیری به فضا پرتاب می شود.

وضوح تصویری بسیار بالای این دوربین امکان مشاهده یک تار مو از فاصله 700 کیلومتری را امکانپذیر می کند. این تلسکوپ اقدام به تهیه تصاویر سه بعدی از بیش از یک میلیون ستاره در کهکشان راه شیری می کند.

این تلاش برای نخستین بار به اخترشناسان برای تعیین دقیق جایگاه سیاره زمین در کهکشان راه شیری کمک می‌کند؛ همچنین امکان بررسی و تعیین دقیق فاصله ستارگان اطراف منظومه شمسی با جزئیات بسیار دقیق فراهم می‌شود.

«الوارو گیمنز» مدیر علمی آژانس فضایی اروپا (ESA)، تلسکوپ فضایی Gaia‌ را رویای اخترشناسان عنوان می کند که علاوه بر فراهم کردن امکان تعیین سن، اندازه و حرکت ستارگان، می تواند برای کشف پنج هزار سیاره جدید خارج از منظومه شمسی نیز مفید واقع شود.

تلسکوپ فضایی Gaia ماه اکتبر 2013 میلادی (مهر ماه) از پایگاه فضایی گویان فرانسه توسط موشک Soyuz-Fregat‌ به فضا پرتاب خواهد شد.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] باد فضایی واقعا وجود دارد!
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92050100082
سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۵



ایانیس دانداروس، فیزیکدان نجومی دانشگاه تولوز فرانسه، موفق به کشف باد پلاسمایی در داده‌های سفینه فضایی Cluster متعلق به آژانس فضایی اروپا شد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیش از 20 سال پیش، محققان از وجود یک باد فضایی (جریان مداوم ذرات باردار) در درون مگنتوسفر زمین خبر داده بودند. مگنتوسفر ناحیه‌ای از فضاست که بر میدان مغناطیسی زمین چیره است.

این باد فضایی خنک از ماده‌ موجود در پلاسماسفر (یک دونات فضایی عظیم متراکم) تشکیل شده است. پلاسماسفر، پلاسمای سردی است که زمین را احاطه کرده و زمین به عنوان روزنه دونات به نظر می‌رسد.

این ماده همواره در درون شکل دونات مانند باقی نمی‌ماند زیرا مقداری از پلاسما در قالب تل‌هایی به سمت بیرون و مگنتوسفر فرار می‌کند. مگنتوسفر حباب بزرگ‌تر احاطه‌کننده میدان مغناطیسی زمین است.

باد پلاسماسفری مداوم که از عدم تعادل بین نیروهای فشار، گرانشی و گریز از مرکز ناشی می‌شود در هر ثانیه با سرعتی بالغ بر پنج هزار کیلومتر در ساعت، حدود یک کیلوگرم از ماده پلاسماسفری را به بیرون و به سمت مگنتوسفر جاروب می‌کند.

بر خلاف تل‌های پلاسمایی که توسط فعالیت ژئومغناطیسی خورشید کنترل می‌شوند، این ماده همواره فعال است.

به دلیل این باد، پلاسماسفر هر روز بیش از 90 تن ماده را آزاد می‌کند.

پس از این که اختلال در میدان مغناطیسی زمین موجب می‌شود که ماده پلاسماسفری به بیرون تراوش ‌کند، پلاسماسفر در نهایت دوباره پر می‌شود، اما جریان بیرونی دائم توضیح می‌دهد که چرا این موضوع بسیار کندتر از آن چه انتظار می‌رود، ممکن است رخ می‌دهد.

به دلیل باد پلاسمایی، پلاسمای تجهیزکننده برای دوباره پر کردن پلاسماسفر، مانند ریختن ماده به درون یک کانتینر حفره‌دار است.

به نظر می‌رسد که دیگر سیارات نیز دارای بادهای مشابهی هستند که مقداری از ماده جوی‌ را به فضای پیرامون انتقال می‌دهند.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] گذر سیارکی در ابعاد زمین فوتبال از کنار زمین
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92050100419
سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۶



سیارک تازه کشف شده 2013NE19 صبح سه شنبه از فاصله 4.2 میلیون کیلومتری زمین عبور کرد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیارک نزدیک به زمین 2013NE19 با پهنای 59 تا 130 متر برای نخستین بار در تاریخ 15 جولای شناسایی شد.

این سیارک عظیم روز سه شنبه 23 جولای (اول مرداد) در ساعت 01:55 به وقت گرینویچ (06:25 به وقت تهران) از نزدیک ترین فاصله با زمین که 11 برابر فاصله زمین تا ماه است، عبور کرد.

فاصله ایمن گذر این سیارک عظیم هیچ گونه خطری برای زمین و ساکنان آن ایجاد نکرد.

دوربین فضایی Slooh با کمک رصدخانه جزایر قناری گذر این سیارک را بطور مستقیم به تصویر کشیده و امکان رصد دقیق جزئیات رابرای اخترشناسان فراهم کردند.

از سال 1898 میلادی تاکنون بیش از 10 هزار سیارک و دنباله دار نزدیک به زمین کشف شده اند، با این حال هنوز تعداد زیادی از این اجرام نزدیک به زمین کشف نشده باقی مانده اند و محققان از احتمال وجود بیش از یک میلیون سیارک با پهنای بیش از 30 متر خبر می دهند که می توانند در آینده خطراتی را برای زمین ایجاد کنند.

انتهای پیام
 

fati24

کاربر فعال تالار هنر ,
کاربر ممتاز
منم حال نداشتم بخونم....یکی تعریف کنه واسم..
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] نخستین قطعه تلسکوپ رصدخانه ملی ایران رونمایی شد
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92050201249
چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۹



یاتاقان هیدرواستاتیک به عنوان نخستین قطعه تلسکوپ ملی ایران با هزینه‌ای حدود یک بیستم قیمت درخواستی از سوی شرکت‌های خارجی با همکاری محققان و صنعتگران داخلی طراحی و ساخته شد.

مسعود بیدار، عضو تیم مکانیک رصدخانه ملی ایران در حاشیه مراسم رونمایی و تست این قطعه در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایسنا اظهار داشت: تلسکوپ رصدخانه ملی حدود 60 تا 65 تن وزن دارد که وزن قسمت متحرک آن حدود 55 تن است. در تلسکوپ‌های بزرگ (با قطر آینه اصلی بیش از 2 متر) به دلیل ابعاد و دقت عملکرد بسیار بالای مورد نیاز تنها راه حل برای مهار وزن، استفاده از یاتاقان‌های هیدروستاتیکی (HSB) است.

وی خاطرنشان کرد: این یاتاقان‌ که به دلیل دقت زیاد و ظرفیت تحمل بار بالا در صنایع مختلف به کار می‌رود متشکل از چند پد هیدروستاتیک ثابت است که در زیر سازه قرار می‌گیرد. لایه‌ای نازک از روغن پرفشار توسط یک واحد هیدرولیکی بین سطوح این پدها ایجاد و باعث جدایی این پدها از سطح زیرین سازه می‌شود. در نتیجه نبود اصطکاک خشک میان این دو سطح، سازه می‌تواند روی لایه نازک روغن حرکت کند.


رونمایی از اولین قطعه تلسکوپ ملی ایران


عضو تیم مکانیک رصدخانه ملی ایران با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم‌ها اظهار داشت: از بین معدود تولیدکنندگان یاتاق‌های هیدرولیکی در دنیا تنها یک شرکت ایتالیایی حاضر به تحویل این قطعه به ایران شد که برای ساخت این قطعه 300 هزار یورو معادل 1.5 میلیارد تومان و دو سال زمان درخواست کرده بود. لذا تصمیم به ساخت این قطعه در کشور گرفتیم و طی طرح امکان سنجی با هزینه‌ای حدود یک بیستم قیمت درخواستی و در مدت یک سال موفق به ساخت این قطعه شدیم.

بیدار که با همکاری دکتر زهره عزیزی و هوشداد جناب موفق به طراحی و ساخت این یاتاقان‌ها شده اند با اشاره به تست قطعه با قرار دادن وزنه‌ای 42 تنی روی سه یاتاقان اظهار داشت: تلسکوپ رصدخانه ملی روی چهار یاتاقان که هر یک تحمل وزنی حدود 13، 14 تن را دارند، نصب خواهد شد.


رونمایی از اولین قطعه تلسکوپ ملی ایران


وی با بیان این که در این سیستم فیلمی نازک از روغن به قطر 50 میکرون (نصف قطر کاغذ) بین پدهای هیدروستاتیک و سطح زیرین سازه قرار می‌گیرد در خصوص پیچیدگی‌ها و چالش‌های ساخت یاتاق‌های هیدروستاتیک گفت: در طراحی یاتاقان، توازی سطوح بالا پایین باید حفظ شود تا روغن به صورت یکنواخت توزیع شود. از دیگر پیچیدگی‌های ساخت یاتاقان دقت بالای قطعات است که نهایت موج آن باید حدود 5 میکرون (یک بیستم قطر کاغذ) باشد که به همین دلیل سازندگان مختلف داخلی را بررسی و در نهایت ساخت مدار هیدرولیک و منبع تغذیه، ساخت یاتاق ها و ساخت سازه استراکچر و سازه تست را به شرکت توانمند داخلی محول کردیم.

رصدخانه ملی، تحقق رویانی دیرین

دکتر رضا منصوری، مدیر طرح کلان رصدخانه ملی ایران هم در مراسم رونمایی از یاتاقان‌های هیدروستاتیکی تلسکوپ رصدخانه ملی به مرور تاریخچه پیگیری ساخت رصدخانه ملی در کشور پرداخت و گفت: ایده احداث چنین رصدخانه‌ای در کشور به دوران ناصرالدین شاه برمی‌گردد. در این دوره محمودخان قمی (مشاور الملک) که از منجمان تحصیل کرده فرانسه بود و حتی سیارکی کشف کرده بود مدت‌ها پیگیر رصدخانه سلطنتی بود که در نهایت ناصرالدین‌شاه قاجار به او پاسخ داده بود که «ما را نیازی به اسباب فرنگی تفرج آسمان نیست و نباید پول را خرج هوا کرد»!

منصوری خاطرنشان کرد: در دهه 60 یکی از ایرانیان ثروتمند که تسلکوپ‌های بزرگ مستقر در جزایر قناری را دیده بود برای ساخت یک رصدخانه ملی توسط دانشگاه کرمان اعلام آمادگی کرد ولی این پروژه به حدی طول کشید و آن فرد آنقدر اذیت شد که از تصمیم خود پشیمان شد!


رونمایی از اولین قطعه تلسکوپ ملی ایران


عضو شورای سابق پژوهش‌های علمی کشور تصریح کرد: در سال 1377 پیشنهاد طرح تاسیس رصدخانه ملی ایران به عنوان یکی از دو طرح کلان پژوهشی در شورای پژوهش‌های علمی مطرح و در سال 78 طرح مکان‌یابی رصدخانه ملی تصویب شد. مطالعات کتابخانه‌یی طرح از سال بعد شروع شد و در سال 81 بودجه‌ای برای مکان یابی رصدخانه ملی از سوی وزارت علوم تخصیص داده شد. در اسفند ماه 82 طرح رصدخانه ملی در هیات دولت تصویب شد اما به دلیل مشکلات موجود کار به کندی پیش می‌رفت تا در آذر ماه 85 طرح رصدخانه ملی به پژوهشگاه دانش‌های بنیادی محول شد و به همت ریاست پژوهشگاه پروژه به طور جدی پیگیری شد.

دکتر لاریجانی، رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی هم طی سخنانی در این مراسم با ابراز خرسندی از به ثمر نشستن این طرح در ایام نیمه ماه مبارک رمضان اظهار داشت: بعد از رصدخانه خواجه در مراغه پس از هزار سال رصدخانه‌ای حرفه‌یی در کشور در حال ساخت است که آثار پربرکتی برای کشور خواهد داشت. همراه با این رصدخانه حجم عظیمی از نیروهای انسانی متخصص در حوزه‌های مختلف تربیت شده، پژوهشکده نجوم تاسیس شده و تحقیقات جدی نجومی در حال انجام است و تیم فنی خوبی در این حوزه در حال شکل‌گیری است.

وی خاطرنشان کرد: ما در اجرای طرح رصدخانه ملی به هیچ وجه بسته عمل نکرده ایم و تعامل خوبی با خارج کشور داریم اما طوری نیست که اگر چیزی را به ما ندادند کار را متوقف کنیم بلکه با اتکا به نیروهای متخصص داخل آن را می‌سازیم و کار را پیش می‌بریم.

لاریجانی تصریح کرد: رصدخانه پروژه‌ای است که دانشمندان ما در آن به طور درجه اول با عالم واقع ارتباط برقرار می‌کنند و با اجرای این طرح دانشمندان کشور جرات نقب زدن به واقعیت را پیدا می‌کنند.


رونمایی از اولین قطعه تلسکوپ ملی ایران


حمایت ویژه مقام معظم رهبری از اجرای طرح رصدخانه ملی
رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در ادامه با اشاره به پیشرفت‌های علمی قابل توجه صورت گرفته در سالهای اخیر اظهار داشت: پیشرفت طرح رصدخانه ملی هم مدیون حمایتهای مقام معظم رهبری است که به حق استراتژیست پیشرفت علمی کشور در 20 سال اخیر بوده‌اند. زمانی که طرح رصدخانه زمین‌گیر شده بود نامه‌ای خدمت رهبر معظم انقلاب دادم که با دستور ایشان توانستیم هفت، هشت میلیارد تومان به پروژه تزریق کنیم در حالی که تا پیش از آن نتوانسته بودیم مسوولان مربوطه از جمله وزارت علوم را به حمایت از طرح متقاعد کنیم.

وی با اشاره به حمایت‌های مناسب دولت، استاندار و مسوولان کاشان از طرح رصدخانه که در یکی از قلل با ارزش نجومی در این شهرستان احداث می‌شود، اظهار داشت: بسیاری از مشکلات در روند اجرای طرح رصدخانه ملی از مشکلات عمومی بوده که بعضا ناشی از سوء مدیریت‌ها بوده است. بسیار امیدوارم، دکتر روحانی، نظم بسیار بهتری به اقتصاد کشور بدهد و مطمئنا آینده بسیار درخشانی در انتظار پروژه‌های کلان علمی است.

منصوری، نماینده مردم کاشان در مجلس هم با بیان این که کاشان همواره مهد علم و تمدن و شعر بوده و با ساخت رصدخانه ملی ایران در این شهرستان بر غنای آن افزوده خواهد شد آمادگی خود را برای هر گونه حمایت و کمک به رفع مشکلات طرح اعلام کرد.


رونمایی از اولین قطعه تلسکوپ ملی ایران
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] «کنجکاوی» در مریخ‌نوردی رکورد زد
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92050201018
چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۵



ناسا با انتشار اطلاعیه‌ای از رکوردشکنی تازه مریخ نورد کنجکاوی در راهپیمایی بسمت کوه شارپ خبر داد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کنجکاوی پس از پایان تحقیقات علمی در نزدیکی منطقه فرود، در حال طی کردن مسیر هشت کیلومتری بسمت کوه شارپ است.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سوی آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL)‌ ناسا، مریخ نورد کنجکاوی روز یکشنبه 21 جولای (30 تیر) با پیمودن مسافت 100 متری، موفق به ثبت رکورد جدید مسیرپیمایی یک روزه بر سطح سیاره سرخ شد.

«پائولو بلوتا» برنامه ریز مریخ نورد کنجکاوی تأکید می کند: آنچه تیم مأموریت زمینی را برای انتخاب ایمن ترین مسیر یاری کرد، ‌دریافت تصاویر بسیار با کیفیت تهیه شده توسط دوربین Mastcam بود که دید مناسبی از اندازه سنگ های مسیر ارائه کرد.

با کمک این تصاویر، مشاهده مسافت های دورتر فراهم شده و محققان توانستند یک مسیر مطمئن و ایمن برای حرکت مریخ نورد کنجکاوی انتخاب کنند.

چنین مسیرپیمایی طولانی در مدت یک روز مریخی در آینده نیز با استفاده از قابلیت مسیریابی خودکار (autonav) قابل تکرار خواهد بود.

تیم کنترل زمینی با استفاده از مسیریابی خودکار می تواند دستورات لازم را برای مریخ نورد ارسال کند و کنجکاوی با استفاده از این دستورات بصورت خودکار ایمن ترین مسیر حرکت را انتخاب می کند.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] نشانه‌های بارش برف در دره‌های مریخ!
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92050201261
چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۸



دانشمندان دانشگاه براون از وجود نشانه‌هایی بر روی برخی از دره‌های سیاره مریخ خبر داده‌اند که احتمالا توسط آب ذوب شده بارش‌های برف باستانی در این سیاره ایجاد شده‌اند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بنظر می‌رسد روان‌آب حاصل از بارندگی وابسته به کوه شناسی که شامل رطوبتی است که توسط بادهای غالب، بخشی از مسیر تا بالای کوه را طی و در سراشیبی‌ها رسوب کرده، شبکه‌های دره‌ای را شکل داده‌اند که در سطح مریخ منشعب شده‌اند.

یافته‌ها جدید جزء متقاعد کننده‌ترین شواهد موجود از یک تاثیر کوه‌شناسی بر مریخ باستانی بوده و می‌تواند درک بهتری از آب‌وهوا و جو اولیه سیاره سرخ ارائه کند.

این دانشمندان با اجرای شبیه‌سازیهای رایانه‌ای نشان داده‌اند که بارشها در بالای متراکم‌ترین شبکه‌های دره‌ای بسیار سنگین‌تر بوده‌اند.

به گفته محققان، نمایش اهمیت بارش در کنده‌کاری دره‌ها توسط این پژوهش بدین معنی است که این یافته‌ها می‌توانند بینش مهمی از آب‌وهوای مریخ در میلیارد سال گذشته ارائه کنند.
 

اخبار

ربات
اگر روزی خورشید خاموش شود، حیات چقدر روی زمین دوام خواهد آورد؟

اگر روزی خورشید خاموش شود، حیات چقدر روی زمین دوام خواهد آورد؟

اگر روزی خورشید ناگهان خاموش شود (البته از نظر فیزیکی غیرممکن است) ما انسان‌ها و سایر شکل‌های حیات تا کی می‌توانیم به زندگی خود روی این سیاره بدون خورشید ادامه دهیم؟

بيشتر...
 

اخبار

ربات
مهندس ایرانی سفینه های مریخی

مهندس ایرانی سفینه های مریخی

دارا صباحی بوچوان می خواست نویسنده داستان های علمی – تخیلی و فضایی باشد اما دست سرنوشت او را به یک سازمان علمی واقعی برد، سازمانی که موشک های واقعی به ماه و مریخ می فرستد. دارا صباحی، حالا بعد از گذشت این همه سال یکی از مهندسان توانمند «JPL» از زیرمجموعه های ناسا در آمریکاست. گفتگوی اختصاصی «سرنخ» با این ایرانی موفق در آن سوی آب ها را از دست ندهید.

بيشتر...
 

اخبار

ربات
فضا بوی استیک سرخ‌شده می‌دهد!

فضا بوی استیک سرخ‌شده می‌دهد!

می دانستید که فضا هم بو دارد؟ در واقع فضا سرشار از انواع بوهای مختلف است، اما بوی غالب در این میان، بوی سوختن هیدروکربن‌هاست که منبع آن هم ستارگان در حال مرگ است.

بيشتر...
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] تصویر جالبی از پیشرفت کاوشگر کنجکاوی تا به امروز
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92050401804
جمعه ۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۰



جدیدترین تصویر ناسا از مدارگرد اکتشافی مریخ که در روز چهارشنبه(دوم مرداد) منتشر شده، کاوشگر کنجکاوی و مسیر چرخ‌های آن را در نیمه اول سال 2013 نشان می‌دهد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دوربین تصویربرداری وضوح بالای HiRISE مدارگرد، شواهدی از سفر کنجکاوی از محل فرود تا منطقه گلنلگ که در نیمه نخست سال جاری در آنجا مشغول کار بوده را ارائه کرده است.

این تصویر در تاریخ 27 ژوئن(ششم تیر) ثبت شده که در آن زمان مریخ‌نورد کنجکاوی در حال بررسی رخنمون «شالر»، آخرین هدف علمی در منطقه گلنلگ بوده و پس از آن یک سفر چند ماهه به سمت جنوب‌غرب در نقطه‌ای در لایه‌های پائینی کوهستان شارپ آغاز کرده است.

ظاهر کنجکاوی به شکل یک نقطه درخشان آبی‌رنگ در سمت چپ پایین تصویر رنگی بوده که در انتهای خط چرخهای آن بر سطح مریخ قابل مشاهده است.

همچنین در این تصویر دو نقطه درخشان نسبتا آبی‌رنگ در بخشهای تاریک‌تر دیده می‌شود که در آن جتهای فرودگر فضاپیمای آزمایشگاه علمی مریخ، غبار سطحی قرمز رنگ محل فرود را پاک کرده‌اند.

انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] شهاب‌سنگ 4.5 میلیارد ساله به خانه فضایی بازمی‌گردد!
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92050401793
جمعه ۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۴



بخشی از شهاب سنگ باستانی با قدمت 4.5 میلیارد ساله تا سال 2014 میلادی به فضا بازگردانده می‌شود.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این شهاب سنگ جزء گروهی از سنگ‌های فضایی فلزی موسوم به Campo del Cielo است که در بوئنوس آیرس آرژانتین کشف شده‌اند. در این سایت 26 دهانه برخوردی با قدمت چهار تا پنج هزار ساله قرار دارند.

در این پروژه، قالبی از شهاب سنگ تهیه و سپس سنگ فلزی ذوب شد، مواد مذاب بار دیگر درون قالب ریخته و سرد شدند تا شکل اولیه شهاب سنگ مجددا ایجاد شود.

«کتی پاترسون» هنرمندی که نسخه مجددی از این شهاب سنگ باستانی تهیه کرده است، تأکید می کند: ساختار آهن، فلز و غبار درون شهاب سنگ تغییر پیدا کرد و لایه‌هایی که در طول عمر چند میلیارد ساله شکل گرفته بودند، با فناوری دست بشر بار دیگر شکل گرفتند.

آژانس فضایی اروپا (ESA) قصد دارد شرایط انتقال قطعات کوچکی از این شهاب سنگ باستانی را توسط فضاپیمای باری به ایستگاه فضایی بین المللی ‌در سال 2014 میلادی ارزیابی کند.

«دتلف کاشنی» از فعالان برنامه اشیاء نزدیک به زمین در دفتر موقعیت فضایی ESA تأکید می‌کند: هدف از این اقدام، جلب توجه عموم مردم به منشأ حیات، تاریخچه سیستم منظومه شمسی، سیاره زمین و ارتباط بین زمین و کیهان عنوان شده است.


انتهای پیام
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] حل اسرار کمربند اطراف زمین با کشف بزرگترین شتاب‌دهنده ذرات موجود در آن
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92050502681
شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۳



دانشمندان در حال بررسی ذرات باردار فضا توانسته‌اند گردبادهای ذرات در اطراف زمین را کشف کنند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این ذرات باردار بخشی از کمربندهای وان آلن هستند که شامل دو حلقه متحد‌المرکز در اطراف زمین بوده و توسط یک میدان مغناطیسی در جای خود نگهداشته شده‌اند.

از زمان کشف کمربندهای وان آلن در سال 1958، ستاره‌شناسان در تلاش برای پیگیری منبع ابرشتاب‌دهنده هستند.

این شتاب‌دهنده به قدری بالاست که ماهواره‌ها در صورتی که مدار آنها برای مدت زیادی در این کمربندها باشد، باید اجزای حساس خود را با سپر بپوشانند.

داده‌های کاوشگرهای فضایی دوقلوی ناسا نشان داده که این ذرات شاید همانطور که گردبادها توسط تبخیر آب اقیانوس گرم زمین هدایت می‌شوند با یک شتاب‌دهنده محلی از بار بسیار بالایی برخوردار شده باشند.

این نظریه دلیل تغییر شکل کمربندها را توضیح داده که بر اساس آن تعدادی ذرات در شرایط مختلف متورم و رها می‌شوند.

دانشمندان فضایی این یافته‌ها را بسیار چشمگیر می‌دانند چرا که می‌توان از آنها برای توضیح کمربندهای پرانرژی اطراف سیارات زحل و مشتری و همچنین ستاره‌های شبیه خورشید استفاده کرد.

این کمربندها در سال 1985 توسط جیمز آلن، دانشمند دانشگاه آیوا زمانی که در یک ماموریت فضایی حضور داشت، کشف شدند.

دانشمندان بر این باور بودند که الکترون‌های موجود در حلقه‌های تابش از مغناطوسفر زمین به آنجا رفته‌اند. مغناطوسفر به بخشی از فضای اطراف سیاره گفته می‌شود که ذرات باردار توسط میدان مغناطیسی سیاره در جای خود نگه داشته می‌شوند.

به تصور محققان با نزدیکتر شدن ذرات به زمین و قویتر شدن میدان های مغناطیسی، سرعت سفر این ذرات بیشتر شده و در یک مدار حلقه‌ای جای می‌گیرند.

اگرچه این نوع فرآیند شتاب‌دهنده چندین هفته طول کشیده و تنها بر کمربندهایی اعمال شده که به تدریج تغییر کرده و رشد می‌کنند.

در دهه 1990 ماهواره‌ها دریافتند که انرژی و شکل کمربندهای وان آلن بسیار سریعتر از تصورات اولیه تغییر می‌کنند.

این کشف منجر به یک نظریه دوم شد که بر اساس آن ذرات باردار از مغناطوسفر نشات نگرفته بلکه زمانی که میدانهای مغناطیسی درون کمربندها، الکترون های اتمهای نزدیک را شکسته و آنها در فرآیند جداسازی از منابعشان شتاب می‌دهند، شکل می‌گیرند.

در اوت 2012 ناسا دو کاوشگر وان آلن را به فضا ارسال کرد که می‌توانند به طور همزمان کمربندها را از زوایای مختلف بررسی کنند.

در پی یک توفان خورشیدی که الکترون‌های کمربند را دور کرد، این کاوشگرها یک جهش هزار برابر الکترون را در یک دوره 12 ساعته ثبت کردند.

به باور دانشمندان این امر ثابت می‌کند که الکترونها باید از درون کمربند تولید شده و در طول زمان در آن جمع نمی‌شود.

این پژوهش در مجله نیچر منتشر شده است.

انتهای پیام
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] سیاه‌چاله‌ «راه شیری» به‌زودی شکمی از عزا در خواهد آورد!

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 92050502714
شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۴



براساس مشاهدات تازه، یک ابر گازی بدشانس در حال برخورد با سیاه‌چاله‌ی بزرگ میانه‌ «راه‌ شیری» است که به عقیده ستاره‌شناسان بعید است که بتواند از این برخورد جان سالم به در ببرد.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، ستاره‌شناس‌ها، این ابر گازی را که G2 خوانده‌ می‌شود در دسامبر ۲۰۱۱ مشاهده کرده و دریافتند که گردش آن می‌تواند، تا نیمه ‌۲۰۱۳ به سیاه‌چاله‌ی میانه‌ی راه‌شیری بسیار نزدیکش کند. از نوزده ماه پیش، گرانش بالای سیاه‌چاله که حدود 4.3 میلیون برابر خورشید جرم دارد، این ابر گازی را مانند خمیر پاستا ‌کشیده و می‌چلاند.
تصویرهایی که در آوریل توسط تلسکوپ بسیار بزرگ در شیلی، گرفته‌ شده نشان می‌دهند که جبهه‌ی G2، دور سمت دورتر سیاه‌چاله پف کرده‌ است.
استفان گیلسان از گروه فیزیک‌ فضای موسسه‌ی ماکس پلانک در Garching آلمان، می‌گوید: «چنین به چشم می‌آید که ابر گازی از سمت ما به درون سیاه‌چاله سقوط می‌کند» ... «البته برخی مواد هم که به دور سمت تیره‌ سیاه‌چاله تاب می‌خورده‌اند اکنون به سوی ما می‌آیند.»
گیلسان می‌گوید: «اگر این ابر را چون یک ترن هوایی در نظر بگیریم، نخستین واگن به دور سیاه‌چاله تابیده‌ است.» ... «بخش اصلی ترن هنوز در راه است.»
به نوشته تارنمای انجمن فیزیک، ابر گازی با تندی ۳۰۰۰ کیلومتر بر ثانیه یا با صد برابر تندی چرخیدن زمین به دور خورشید و یا یک‌صدم تندی نور، در فضا پیش‌می‌رود. سیاه‌چاله، تنها در چند ماه، نه تنها آن را به این تندی رسانده که به اندازه‌ی ۱۸۰ درجه حرکت جبهه‌ی آن را چرخانده‌ است. این یافته‌ها در Astrophysical Journal آمده‌اند.
گیلسان و گروهش همچنین دریافته‌اند که سیاه‌چاله در سال گذشته G2 را تا دو برابر اندازه‌ی خودش کش آورده‌ است. پژوهشگران پیش‌بینی می‌کنند که توده‌ این ابر تا سال آینده به کم‌ترین فاصله‌اش از سیاه‌چاله می‌رسد. در آن زمان تمام تلسکوپ‌ها در سرتاسر دنیا به سوی مرکز کهکشان خواهند‌ چرخید تا آن نمایش شگفت‌انگیز را مشاهده کنند.
دمتروییس گیانوییس، ستاره‌شناسی در دانشگاه Purdue در ایندیانا، انتظار ندارد که G2 در برخوردش با سیاه‌چاله‌ی میانه‌ی که‌کشان جان سالم به در ببرد. او می‌گوید که احتمالا این ابر آن‌قدر کش می‌آید که دیگر کاملا محو می‌شود اما بقایایش طی چند دهه‌ آینده، دست آخر به درون سیاه‌چاله جمع شده و یک درخشش کم‌نظیر خواهیم دید.
او می‌گوید: «واپسین پژواک مرگ این ابر خواهد بود.»
 

nasa-agency

عضو جدید
منم حال نداشتم بخونم....یکی تعریف کنه واسم..

اولا عذر خواهی میکنم واسه اینکه دیر جواب میدم...چون اون اکانتمو حذو کرده بودن یادم نبود تاپیکام..خلاصه شرمنده


ببین از ستاره بخوان عکس بگیرن چون نور خیره کننده ای داره خیلی اذیت میکنه....بذا یه مثال بزنم برو ببین میتونی خورشیدو نگاه کنی؟حتی کنار دستشم نمیتونی ببینی..درسته؟!

حالا دانشمندا اگه قرار باشه یه ستاره(تو این تاپیک خورشید ما) رو نگاه بکنن باید یه جوری اون نور خیره کننده رو محو کنن دیگه..میان از تاج نگار coronagraph استفاده میکنن...ساختار تاج نگارمهم نیست که بدونین(البته اگه دوس داشتین بگین یه ساعت بعده اینکه درخواستو دیدم مفصل تشریح میکنم) ولی با یه عنوان ساده براتون قابل درک میشه...

تاج نگار در واقه یه خورشید گرفتگی مصنوعی ایجاد میکنه




تواین عکس نقطه سفید رنگ یک سیارس..دانشمندا این کشف رو مدیون تکنولوژی تاج نگارن...ببینین چقد به ستاره نزدیکه!!!!!!!!!!!

خواستی اینم بخونین...موضوش اینه که موجودات فضایی چطور قراره ما زمینیارو پیداکنن!!!!
http://s4.picofile.com/file/7866279244/%D9%85%DB%8C_%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%85_%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C_%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85_%DA%A9%D9%87_%D9%87%D9%85%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86_%D9%85%D8%A7_%D8%AF%D8%B1_%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%AF%D9%88%D8%B1%D8%AF%D8%B3%D8%AA.pdf.html


البته یه خورده گنگه ولی بازم سوالی بود درخدمتم
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] کپسول باری پروگرس روسیه به ایستگاه فضایی ملحق شد
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92050602974
یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴



کپسول باری پروگرس 52 حامل حدود سه تن محموله صبح یکشنبه با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)‌ ملحق شد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کپسول باری جدید روسیه روز شنبه 27 جولای (پنجم مرداد) از پایگاه فضایی بایکنور قزاقستان به فضا پرتاب شد و در کمتر از شش ساعت به ایستگاه فضایی رسید.

پروگرس 52 ساعت 02:26 به وقت گرینویچ (06:56 به وقت تهران) روز یکشنبه 28 جولای (شش مرداد) با موفقیت به ISS‌ ملحق شد.

این کپسول باری حامل 2.7 تن غذا، سوخت، تجهیزات سخت افزاری و آزمایشات علمی برای شش خدمه مأموریت اکتشافی 38 است.

الحاق کپسول باری جدید روسیه تنها دو روز پس از جدا شدن و از بین رفتن کپسول باری پروگرس 50 صورت گرفت؛ کپسول باری پروگرس فضاپیمای یکبار مصرف است که در هنگام بازگشت و پس از ورود به جو زمین نابود می‌شود.

همچنین ابراز مخصوصی برای عیب یابی و بررسی علت نقص عملکرد لباس یکی از فضانوردان در هنگام انجام پیاده روی فضایی در محموله کپسول پروگرس 52 قرار داده شده است؛ کلاه فضانوردی «لوکا پارمیتانو» نخستین فضانورد ایتالیایی از آژانس فضایی اروپا چند روز قبل در حین پیاده روی فضایی مملو از آب شد که این مسأله باعث لغو زودهنگام این برنامه شد.

کپسول باری جدید H-II Transfer Vehicle-4 از سوی آژانس اکتشافات فضایی هوا فضای ژاپن سوم آگوست (12 مرداد از پایگاه فضایی تانگاشیما به فضا پرتاب خواهد شد.

این کپسول باری نیز شامل 3.2 تن محموله خشک، تجهیزات علمی، بخش های مجزای قطعات آزمایشگاه مداری است.


انتهای پیام


کپسول باری پروگرس 52 پیش از الحاق به ایستگاه فضایی
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] راز امواج گم‌شده تیتان
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92050602960
یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۳



دانشمندان در مطالعات خود به بررسی دلیل مرطوب‌بودن سطح تیتان، قمر زحل، پرداخته‌اند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یکی از شوک‌آورترین کشفیات 10 سال گذشته این بوده که چگونه بخش اعظم چشم‌انداز تیتان به زمین شباهت دارد.

مانند کره خاکی، تیتان با دریاچه‌ها و دریاها پوشیده شده و دارای کانال‌های رودخانه‌ای، جزایر، گل، ابرهای بارانی و شاید حتی رنگین‌کمان باشد.

سطح این قمر خیس است اما این "آب" H2O نیست.

با داشتن دمای سطح که به پایین‌تر از 290 درجه فارنهایت زیر صفر می‌رسد، تیتان برای داشتن آب مایع بیش از اندازه سرد است.

محققان معتقدند مایعی که تیتان را فراگرفته، ترکیبی ناشناخته از متان، اتان و دیگر هیدروکربن‌هایی است که به سختی منجمد می‌شوند.

این ایده که قمر مزبور، جهانی خیس با آب‌های عجیب است تا حد زیادی توسط دانشمندان سیاره‌ای پذیرفته شده است.

سفینه کاسینی ناسا از سال 2004 بیش از 90 بار بر فراز تیتان گذر کرده و این قمر را با رادار و ترسیم دریاچه‌ها و دریاهایش مطالعه کرده است.

کاوشگر Huygens متعلق به آژانس فضایی اروپا نیز در سال 2005 از میان ابرهای مرطوب تیتان عبور کرد و در خاک مرطوب آن فرود آمد.

پرسشی که ذهن الکس هیز، دانشمند سیاره‌ای حاضر در تیم رادار کاسینی در دانشگاه کورنل، را به خود مشغول کرده این است که چنانچه تیتان تا این اندازه مرطوب است، امواج آن‌ کجا هستند؟

بر روی زمین، بدنه‌های آب به ندرت راکد هستند زیرا نسیم‌هایی که در عرض سطح می‌وزند، موجب تشکیل موج‌هایی می‌شوند که اوج می‌گیرند و می‌شکنند. با این حال، بر سطح قمر زحل، مطابق داده‌های راداری کاسینی، دریاچه‌ها به نوع عجیبی مسطح هستند و هیچ عملکرد موجی قابل‌مشاهده‌ای حتی در مقیاس میلی‌متری وجود ندارد.

دانشمندان می‌دانند که بر روی این جرم کیهانی باد وجود دارد و تپه‌های شنی آن این موضوع را ثابت می‌کنند.

همچنین گرانش پایین تیتان (معادل یک هفتم گرانش زمین) مقاومت اندکی را در مقابل حرکت موج نشان می‌دهد.

محققان نظریات متعددی را در این خصوص ارائه داده‌اند؛ یکی از فرضیه‌های مطرح‌شده این است که دریاچه‌های این قمر منجمد هستند، اما هیز صحت فرضیه را بعید می‌داند زیرا وی و همکارانش شواهدی از بارش باران و دماهای سطحی بالاتر از دمای ذوب متان را مشاهده کرده‌اند.

یکی دیگر از فرضیات این است که شاید دریاچه‌ها با ماده قیرمانندی پوشیده شده که حرکت موج را مهار می‌کند. هیز این نظریه را غیرمحتمل نمی‌شمرد.

پاسخ به پرسش مطرح‌شده در خصوص امواج قمر مزبور را می‌توان در تحقیقات وی و همکارانش جست‌وجو کرد.

با درنظر گرفتن گرانش تیتان، چسبناکی پایین هیدروکربن‌های مایع، تراکم جو آن و دیگر مولفه‌ها، این دانشمندان محاسبه کردند که چگونه باد تند بر روی تیتان باید برای حرکت‌دادن امواج بوزد و دریافتند که نسیم باید با سرعت فقط یک تا دو مایل بر ساعت بوزد.

این امر به معنای امکان دیگری است: این بادهای به اندازه کافی نوزیده‌اند.

از زمانی که کاسینی در سال 2004 به زحل رسید، نیمکره شمالی تیتان (که اکثر دریچه‌ها در آن‌جا قرار دارند) در پنجه زمستان قفل شده است. آب سنگین سرد به دشواری حرکت می‌کند و به ندرت به آستانه تولید موج می‌رسد.

هم‌اکنون فصل‌ها در حال تغییر هستند و از آگوست سال 2009 خورشید از استوای تیتان عبور کرده و به سمت شمال در حرکت است. تابستان در حال آمدن است و نور، گرما و باد را به ناحیه دریاچه تیتان می‌آورد.

بر اساس مدل‌های آب و هوایی، بادها در حال نزدیک‌شدن به نقطه تحول در سال 2017 هستند و باید به اندازه کافی برای تولید امواج قوی باشند.

در صوت ظاهر‌شدن امواج، کاسینی باید قادر به شناسایی آن‌ها باشد و بازتاب‌های راداری از سطوح دریاچه مواج می‌تواند نکات فراوانی را به دانشمندان بگوید.

ابعاد موج می‌تواند چسبناکی مایع زیرین و بنابراین ترکیب شیمیایی را آشکارسازی کند.

همچنین سرعت‌ موج، سرعت بادها را رهگیری کرده و بررسی مستقلی از مدل‌های آب و هوایی تیتان را ارائه می‌دهد.

جزئیات این مطالعه در مجله Icarus منتشر شد.

انتهای پیام
 

dina arian

عضو جدید
کاربر ممتاز
چشم حتما.....
..
..
آدرسو بدید حتما سر میزنم....
.
.
سپاس....:gol::gol::gol:
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ورود تاکسی‌های فضایی خصوصی به فضا تا 2017

ورود تاکسی‌های فضایی خصوصی به فضا تا 2017

[h=1] ورود تاکسی‌های فضایی خصوصی به فضا تا 2017

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 92050804111
سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۱



ناسا اخیرا پیش‌نویس درخواست برای مرحله چهارم و نهایی «برنامه خدمه تجاری» خود را منتشر کرده که انتظار می‌رود به پرتاب تاکسی‌های فضایی سرنشین‌دار به ایستگاه فضایی بین‌المللی از خاک امریکا تا اواخر سال 2017 بینجامد.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «برنامه خدمه تجاری C5610K» تلاش ناسا برای ارائه کمک‌هزینه به توسعه تجاری سیستم‌هایی برای حمل فضانوردان به ایستگاه بین‌المللی و بازگرداندن آن‌ها به زمین است.
بر اساس این پیش‌نویس، زمانی که ناسا نخستین اقدام برای یک پرواز سرنشین‌دار را صورت دهد، هر سال دو بار از این پروازها انجام خواهد شد.
پیش از این که ناسا پاییز سال جاری میلادی قرارداد نهایی را منتشر کند، این آژانس در اول و دوم آگوست میزبان نشست پیش‌قرارداد با صنایع در مرکز فضایی کندی خواهد بود.
آن طور که انتظار می‌رود، این قرارداد تحت مقررات تجاری فدرال، قراردادی با قیمت ثابت خواهد بود.
تاکنون ناسا بیشتر به «قانون موافقت‌نامه‌های فضایی» برای ارائه کمک‌هزینه به توسعه سفینه‌فضایی که از لحاظ تجاری طراحی شده، متکی بوده است.
عموما این تصور وجود دارد که شرکت‌های دارای بهترین شانس، شرکت‌هایی هستند که ناسا از پیش به عنوان بخشی از دور سوم برنامه خدمه تجاری، از آن‌ها حمایت کرده است.

این شرکت‌ها شامل «سیستم‌های تفحص فضایی بوئینگ،» «سیستم‌های فضایی سیرا نوادا» و «فناوری‌های تفحص فضایی» (اسپیس‌ایکس) هستند.
بوئینگ و اسپس‌ایکس بر روی ساخت کپسول‌ها فعالیت می‌کنند، در حالی که سیرا نوادا طراحی لیفتینگ-بدنه را بر عهده دارد.
تمامی سه‌ سفینه‌فضایی می‌توانند هفت نفر را در خود جای دهند. بوئینگ و سیرانوادا در حال برنامه‌یزی برای پرتاب موشک Atlas 5 هستند، در حالی که موشک Falcon 9 متعلق به اسپیس‌ایکس آماده عملیات در سال 2017 است.
در برنامه زمانبندی و بودجه‌گذاری، پرواز نمایشی برنامه‌ریزی‌شده که بخشی از آنچه ناسا «توانایی حمل‌ونقل‌ خدمه تجاری» می‌نامد، است، نخستین پرواز فضایی مداری سرنشین‌دار از ایالات متحده امریکا، از سال 2011 (سال پایان یافتن برنامه شاتل فضایی) به شمار می‌آید.
ناسا بارها اعلام کرده به بیش از 800 میلیون دلا در سال برای اجرای برنامه‌اش در سال 2017 و دخالت دادن بیش از یک شرکت در این برنامه نیاز دارد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سفری آرام به فضا با بالن فضایی

سفری آرام به فضا با بالن فضایی

[h=1] سفری آرام به فضا با بالن فضایی

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - فناوري

کد خبر: 92050804107
سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۴



فضانوردان آینده که به دنبال تجربه یک سفر فضایی در طول عمر خود هستند می‌توانند از فرصت سفر به فضا با یک بالن فناوری پیشرفته بهره ببرند.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، یک شرکت اسپانیایی قصد دارد در دو سال آینده، سفر به فضای نزدیک را با هزینه 25 هزار پوند برای علاقه‌مندان ارائه کند.
مسافران در طول پرواز می‌توانند بطور ایستاده از مناظر زیبای زمین لذت برده، بی‌وزنی را تجربه کرده و حتی در صورت تمایل غذا بخورند.
ایده ëblooní زائیده افار خوزه ماریانو لوپز اوردیالس، رئیس شرکت Zero2Infinity در بارسلونا است.
گردشگران فضایی می‌توانند درون یک کپسول که از قابلیت حمل تا شش انسان شامل چهار مسافر و دو خلبان برخوردار بوده، به ورای محدوده زمین سفر کنند.
به گفته سازندگان، این پرواز بسیار آرام و با محیط زیست سازگار است.
آرتمی لبدف، طراح روسی که یکی از معدود افرادی است که به همه کشورهای جهان سر زده، یکی از بلیت‌های این سفر را رزرو کرده است.
عملیات تجاری در سال 2015 آغاز خواهد شد اما هزینه سفر برای چهار مسافر حدود 95 هزار پوند خواهد بود.
در این پرواز مسافران حدود 30 ثانیه بی وزنی را تجربه کرده و می‌توانند در اطراف کابین شناور بمانند.
شرکت Zero2Infinity فناوری‌هایی را برای دستیابی مقرون به صرفه به فضای نزدیک با راه‌حلهای پرواز با تاثیر صفر بر محیط زیست تولید کرده است.
در حالیکه این شرکت در حال حاضر پروازهایی را برای محققان و همچنین تجهیزات در کپسولهای Bloon ارائه کرده، اما در این سرمایه‌گذاری جدید، زوجها و خانواده‌ها را هدف گرفته است.
بزرگترین کپسول این شرکت با قابلیت حمل تا شش انسان، از پنجره‌های 15 متر مربع برای ارائه نمای جالب از زمین و فضا به گردشگران برخوردار است.
Zero2Infinity اکنون در حال اجرای پروازهای آزمایشی و جذب سرمایه بیشتر برای این هدف است.
بالنهای این شرکت به دانشمندان فرصتی برای رصد زمین و فضا، مطالعه علم جو، نمایش فناوری در شرایط بدون گرانش ارائه می‌کند.
اخیرا این شرکت با دانشگاه ژائوم برای ارسال یک ربات انسان‌نما موسوم به NAO به فضا همکاری کرده است. این همکاری با هدف ارتقای تولید محصولات رباتیک با ارائه یک پلت‌فرم واقعی برای آزمایش پژوهشهای هوش رباتیک دانشگاه انجام شده است.
انتهای پیام
سفر به فضای نزدیک با بالنهای دوستدار محیط زیست

ربات انسان‌نمای NAO
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پاسخ به معمای ستاره‌شناسی با نمای حیرت‌آوری از یک کهکشان

پاسخ به معمای ستاره‌شناسی با نمای حیرت‌آوری از یک کهکشان

» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92050804105

سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۳



تلسکوپ جدید ALMA نمایی حیرت‌آور را از کهکشان Sculptor ارائه داده است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «آرایه میلی‌متری/زیرمیلی‌متری بزرگ آتاکاما» (ALMA) در ماه مارس افتتاح شد اما جهانیان شاهد تصاویر باورنکردنی از این تلسکوپ جدید بوده‌اند.
این آرایه جدیدا نمایی از کهکشان Sculptor را مخابره کرده که نام علمی آن a.k.a NGC 253 بوده و حدود 11.5 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد.
تصویر مخابره‌شده گاز سردی را نمایش می‌دهد که توسط فشار ناشی از ستارگان جوان، از مرکز کهکشان به بیرون تراوش می‌کند.
چنان چه کهکشان‌ها گاز (سوخت ساخت ستاره) بیشتری را نسبت به آنچه می‌مکند، به بیرون ساطع کنند، تصویر ارسالی توضیح می‌دهد که چرا تعدادی از کهکشان‌ها کوچکتر از پیش‌بینی‌های قبلی هستند.
انتهای پیام
تصویر رنگی از کهکشان Sculptor
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] ورود تاکسی‌های فضایی خصوصی به فضا تا 2017
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92050804111
سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۱



ناسا اخیرا پیش‌نویس درخواست برای مرحله چهارم و نهایی «برنامه خدمه تجاری» خود را منتشر کرده که انتظار می‌رود به پرتاب تاکسی‌های فضایی سرنشین‌دار به ایستگاه فضایی بین‌المللی از خاک امریکا تا اواخر سال 2017 بینجامد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «برنامه خدمه تجاری C5610K» تلاش ناسا برای ارائه کمک‌هزینه به توسعه تجاری سیستم‌هایی برای حمل فضانوردان به ایستگاه بین‌المللی و بازگرداندن آن‌ها به زمین است.

بر اساس این پیش‌نویس، زمانی که ناسا نخستین اقدام برای یک پرواز سرنشین‌دار را صورت دهد، هر سال دو بار از این پروازها انجام خواهد شد.

پیش از این که ناسا پاییز سال جاری میلادی قرارداد نهایی را منتشر کند، این آژانس در اول و دوم آگوست میزبان نشست پیش‌قرارداد با صنایع در مرکز فضایی کندی خواهد بود.

آن طور که انتظار می‌رود، این قرارداد تحت مقررات تجاری فدرال، قراردادی با قیمت ثابت خواهد بود.

تاکنون ناسا بیشتر به «قانون موافقت‌نامه‌های فضایی» برای ارائه کمک‌هزینه به توسعه سفینه‌فضایی که از لحاظ تجاری طراحی شده، متکی بوده است.

عموما این تصور وجود دارد که شرکت‌های دارای بهترین شانس، شرکت‌هایی هستند که ناسا از پیش به عنوان بخشی از دور سوم برنامه خدمه تجاری، از آن‌ها حمایت کرده است.

این شرکت‌ها شامل «سیستم‌های تفحص فضایی بوئینگ،» «سیستم‌های فضایی سیرا نوادا» و «فناوری‌های تفحص فضایی» (اسپیس‌ایکس) هستند.

بوئینگ و اسپس‌ایکس بر روی ساخت کپسول‌ها فعالیت می‌کنند، در حالی که سیرا نوادا طراحی لیفتینگ-بدنه را بر عهده دارد.

تمامی سه‌ سفینه‌فضایی می‌توانند هفت نفر را در خود جای دهند. بوئینگ و سیرانوادا در حال برنامه‌یزی برای پرتاب موشک Atlas 5 هستند، در حالی که موشک Falcon 9 متعلق به اسپیس‌ایکس آماده عملیات در سال 2017 است.

در برنامه زمانبندی و بودجه‌گذاری، پرواز نمایشی برنامه‌ریزی‌شده که بخشی از آنچه ناسا «توانایی حمل‌ونقل‌ خدمه تجاری» می‌نامد، است، نخستین پرواز فضایی مداری سرنشین‌دار از ایالات متحده امریکا، از سال 2011 (سال پایان یافتن برنامه شاتل فضایی) به شمار می‌آید.

ناسا بارها اعلام کرده به بیش از 800 میلیون دلا در سال برای اجرای برنامه‌اش در سال 2017 و دخالت دادن بیش از یک شرکت در این برنامه نیاز دارد.


انتهای پیام
 
بالا