گفتمان معماری ...

REZAV1986

عضو جدید
من شخصا بناهای زیادی ندیدم بنابراین نمیتونم نظر بدم ولی چون مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی رو دیدم دربارش فقط خواستم اینو بگم که ما در عرفان هفت مرحله داریم که مرحله اخر فنا است جالبه که این ایده در این بنا استفاده شده و از ورودی تا مقبره شیخ صفی باید از هفت فضا گذر کنیم و در اخر به مقبره خود شیخ برسیم که در واقع اینو نشون میده که چقدر معماری قدیم ما پشتش تفکر بوده
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
ممنون از دعوتت
چيزي كه هست اينه كه در مورد يك بنا حتي اگر هزاران كتاب خونده باشي هم نظرت نميتونه مثل وقتي باشه كه خودت بنا رو لمس كردي
منو از جواب معاف كن كه در حدش نيستم
رويت بنا و لمس اون، تكرار خاطراته گوشه اي از تاريخه
پيروز و سبز باشين
 

nima-sd

عضو جدید
کاربر ممتاز
گوشه گوشه این سرزمین پر از افتخاره پر از زیباییه از زیگورات چغاز زنبیل در عصر ایلامی ها تا مدرسه سپهسالار در عصر قاجار بناهای خوش ساخت کم نبوده واقعا انتخاب یکی از این همه بنا کاری مشکله ولی خوب به نظر من بناهایی که بیشتر به مردم و حضور مردم توجه کردن معماری بهتری هم داشتن نقش جهان نمونه عالیه یک فضای شهریه که به مردم و حضورشون ونیاز هاشون توجه ویژه کرده 2 مسجد باشکوه یک کاخ و منظرگاه بینظیر و یک بازار حرفی برای گفتن باقی نمیذاره
 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون فرهیخته جان از انتخاب موضوع پر مفهومت....
شما کلی بیان کردی و هر کسی شاید بنا به دید خودش بتونه یه برداشت عالی از بناهایی که دیده داشته باشه و این میتونه مربوط به هر شخصی باشه چه معمار و چه مرمتگر و چه فردی که فقط برای تفریح به دیدن اونا میره ولی موضوع اصلی اینه که با دیدن هر یک از این بناها میتونه یادآور دوره ای خاص و پیشرفتی تو معماری این مرزو بوم باشه
دورهای ساختی که هر کس با نیاز خودش حتی از ساده ترین مصالح شروع کرده تا به اینجا رسیده ...
خیلی جاها تا صحبت از معماری میشه یاد کوروش کبیر می افتند و پاسارگاد و تخت جمشید ولی خوبه از حقیقت دور نباشیم که معماری مافراتر از اینها بوده کاش از ایلام و ایلامی ها و شاهکارهاشون هم به اندازه تخت جمشید صحبت میشد ..از اون زمانی که اولین کاشی های فیروزه ای ساخته شد از اون زمان که اولین تاق و قوس رو زدن و ...کاش و کاش...
و از دوره اسلامی هم که هیچ خودتون بهتر میدونید که با خشت چه بناها که نساختند وامروزه هم سرآمد و الگوی خیلی از بناهای ساخته شده هستن و اما هیچ وقت دیگه تکرار نمیشن هر چقدر هم سعی بشه!
و حتی دوره معاصر هم برای خودش بناهای شاخص زیادی داره و قابل تحسین و از اونجا که برای این سرزمین هستند عزیز و به یادماندی اند.

بیشتر ما شاید به اونهایی توجه میکنیم که تو کتابا خوندیم و یا رفتیم ولی باید حقیقت رو قبول کرد که خیلی از این بناها وجود دارند که ناشناخته باقی موندن و کسی واسه شناختشون زحمتی نمیکشه!بگذریم..

اما من به شخصه به مسجد جامع اصفهان ارادت خاصی دارم!ولی بازم میگم همونجور که دوستامونم فرمودن انتخاب 1 از میون این همه افتخار سخته. و همه بناها ویژگیهای خاص خودشون رو دارن و عزیزن:gol:
 

anise b

عضو جدید
کاربر ممتاز
من خیلی بناها رو رفتم و دیدم
اما نمی دونم هیچ وقت فراموش نمی کنم
مسجد جامع اصفهان رو
خیلی خاص هست واقعا نمیتونم احساسم رو توی اون فضاهای متفاوت ذکر کنم
اما واقعااااا موزه معماری ایرانی است
افسوس که بهش توجه نمیشه....

حقیقتا مردم هستن که معماری رو تو دوره ها ساختند برای همین یک معمار هیچ وقت نمیتونه کامل باشه اصل مردم هستن
 

Zancanaro

متخصص 3dMAX
کاربر ممتاز
خوب به نظر من حال رو در نظر بگیرید! گذشته ها گذشته....البته خوبه به گذشته نگاه کنیم، اما نباید زیاد افتخار آمیز به کارها نگاه کرد!
من اثر خاصی مد نظرم نیست، هر کدوم تو زمان خودش ..
الان چی داریم که بهش افتخار کنیم،چی داریم میسازیم؟ معماری ما یه جورایی مبهمه، معماری امروزمون ربطی به گذشته نداره، به طور کلی
معماری یعنی ربط دادن دیروز به فردا
معماریمون گم شده !!
دیروزمون خوب بود اما نه امروزی وجود داره و نه فردایی!
 

lamsoo

عضو جدید
سلام. خیلی پست خوبی بود . ممنون ازتون.
به نظرم .
مسجد جامع اصفهان به دلیل اینکه این مسجد یکی از شاهکارهای معماری و کاشیکاری و حجاریه که به طور یکجا قدرت معماری و فرهنگ ایرانی رو نشون می ده و جنبه های معنویش که انسان رو درگیر خودش می کنه .
و گنبد قابوس که اخیرا در فهرست میراث یونسکو قرار گرفته ، یک اثر بسیار برجسته مهندسیه . علاوه بر جنبه‌های مهندسی، جنبه‌های معنوی و اخلاقی این بنا نیز بسیار متعالی و سطح بالاست .همچنین مصالحی که تا کنون اون رو پا برجا داشته.
سپاس.
 

Zancanaro

متخصص 3dMAX
کاربر ممتاز
ببینید بچه ها مهندس به خط کشیدن و عدد حساب کردن نیست.. کسی که تو کارش موفق باشه،خلاق باشه، حالا هر کاری ... میشه بهش لقب مهندس داد!!!!!!
یه عده میان میگم ما مهندسیم، خوب که چی؟؟ یا میگن چرا به اینا میگن مهندس؟ ربطی نداره دوستان، منطقی باشید.

حالا مهندس بودن یا نبودن برخی از فارالتحصیلها به حال هیچ کس فایده ای نداره، حتی خودشون!
درس خوندیم که تو شغل آیندمون موفق باشیم، یکی با ارشد پوز مدرکشو میده،بیکاره
اون یکی که اصلا رشته ش معماری یا عمران نیست میاد تو یکی دوسال یه معمار یا یه عمرانی خوب از آب در میاد، و چند برابر همین مهندسا پول در میاره وموفقه..
خودمونو اذیت میکنیم که چرا تکنولوژیه چرا کارشناسیه و...
سواد داری یا علی ..کار برات ریخته مطمئن باش.
 

vdi

کاربر فعال
من قلعه نظامي رود خان (شهرفومن)رو بهتون معرفي مي كنم مربوط به دوره ساسانيان بوده ودر دوره سلجوقيان باز سازي شده.


چرا نظر همه تو مركز ايران گير كرده:surprised: شرق ايرانم(خراسان) چيزاي خوبي پيدا ميشه:eek:.

rod.jpg
 

ozra69

عضو جدید
کاربر ممتاز
عزیزم اینقدر اثار زیبا و کامل داریم که من واقعا نمی دونم کدوم را انتخاب کنم
در ضمن من همه این اثار را واقعا از نزدیک ندیدم که ببینم چه حس و حالی در داخل اون فضا ها دارم که بتونم قضاوت درستی داشته باشم
 

fantastic.fati

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بنـــاهای زیادی هستن که معـــرف معمــاری ایــــران باشند.....
و انتخـــاب 1 بنا کاره سختیه....
و هرکدام از این بناها در دوره ی خود شاهــــــکار بودن....
و نمـــاد معماری ایـــران گنبـــد است.....
اما....
مسجــد جامــــع اصفهان از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین ابنیـــه مذهبـــی ایران است....
کشف یک پا ستون، با تزیینات دوره ساسانیان، در منطقه شمالی مسجد، وجود بنایی قبل از اسلام را تایید می‌کند.. ..
نکته جالب توجه در معماری این مسجد اینِ که بخش‌های گوناگون آن در طول نزدیک به دوهزار سال شکل گرفته‌اند و طی این سالها همواره در حال مرمت و باز سازی بوده‌است....
سبک معماری مسجد شیوه رازی است....
و همچنین خانه ی بروجـــــردی و خانه طباطبائی
.
.
.
.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پرفسور آرتور پوپ (باستان شناس) می‌نویسد: «من آن روز وقتی به تماشای مسجد جامع اصفهان رفتم و در زیر این گنبد قرار گرفتم، متوجّه شدم که تمام وجودم در تسخیر گنبد و مسجد است؛ چون در زیر این گنبد به خوبی می‌توان به شاهکار فنا ناپذیر و خلّاقهٔ ایرانی‌ها پی برد و به عظمت مسجد و گنبد آن اعتقاد پیدا کرد. من از آن به بعد، بارها به مسجد جامع اصفهان رفتم و با تماشای گنبد این مسجد، زبان به تحسین گشودم و عشق و علاقهٔ خود را به اصفهان و ایران، روز افزون دیدم. به همین جهت می‌خواهم، بعد از این که دیده بر هم نهادم، جسدم را را در این خاک مقدّس دفن کنند.»
 

203_fariba

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام مرسی از دعوتت فرهيخته جان
منم با نظر بقيه موافقم من با اينكه معماري خوندم و در رابطه با بناهاي ايران مطالعه كردم
ولي حضور و تجربه لمس يك فضاي تاريخي با مطالعه ي اون فضا خيلي فرق داره
واسه همين من نظري كه ميدم در حيطه همون مطالعاتم هست

به نظر من نمونه كامل معماري ايران ميتونه مسجد جامع اصفهان باشه چرا كه گنجينه اي شكوهمند از قرون مختلف معماري اسلامي و حتي معماري بيش از اسلام را در خودش جای داده كه حاصل دسترنج معماران خوش ذوق ايراني در طول تاريخ است
 

dina arian

عضو جدید
کاربر ممتاز
کار قشنگیه...
ولی واقعا نمیشه هیچ اثری رو با اثر دیگه مقایسه کرد.....
.
.
همه کارا خوبن...در واقع عالی هستن.....(در دوره و سبک معماری خودشون....)
و خوبه که توی هر دوره ای حرفی برای گفتن و بنایی برای دیدن داریم....
نبوغ معماری در همه دوره ها دیده میشه....و خیلی از دوره ها مکمل همدیگه هستن...
حالا اینکه از یه دوره اثرات بیشتری به یادگار مونده نمیشه در مورد همشون به یه نحو به قضاوت نشست...
هر بنایی چه بنا به زیبایی چه بنا به فن ساخت انتخاب بشه ....نا خودآگاه در حق دیگری ظلم شده...
و نمیشه آثار معماری معماران بزرگمون رو به فضاوت نشست....
.
.
.
.
دست استارتر هم درد نکنه.....:w27:
 

D I S A

عضو جدید
درود
عموم افراد جامعه ما هرچند ممکنه که در معماری سر رشته نداشته باشند اما هوش هنری ایرانی ها خیلی زیاده و خیلی خوب از پس تشخیص اثر هنری و زیبایی بر میان. درسته که به قول شما الان معماری هایی به خوردشون داده میشه که اصلا معماری نیستن اما مطمئنا مردم متوجه نتراشیده و نخراشیده بودن این بناها میشن اما فعلا خوراک دیگه ای بهشون تحویل داده نمیشه.
چند نفر از دوستان نظری در راستای این نظر داشتن .اما نمیدانم چرا ؟
کجای مردم ما هنرمند هستن ؟ یا هنر دوست ؟ یا هنر شناس ؟
در جامعه ای که معمارانش از هنر بی اطلاع هستند ، چه انتظاری از عوام می شود داشت !!!
باعث خوشحالی می شود اگر این دیدگاه بیشتر توضیح داده بشه. :)
 

bahar jon jon

عضو جدید
هرچی خواستم بین تمام آثار و بناهای ایرانی یکی رو انتخاب کنم که معرف و نماینده تمامی بناها باشه نتونستم ، چون هر بنایی شکوه و عظمت خودشو داره و حرفی برای گفتن از تاریخ و معماری و فرهنگ و هنر زمان خودش


:gol::gol::gol:
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام ممنونم فرهیخته ی عزیز
راستش منم در حدی نیستم ک بتونم بتونم یه بنا رو بعنوان معرف معماری ایرانی معرفی کنم
اما یه سری از بناها هستن که خیلی دوسشون داارم مثل میدان نقش جهان مسجد جامع اصفهان کاخ هشت بهشت رباط شرف مسجد گوهر شاد و ....
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
معماری و جامعه

معماری و جامعه

با سلام ؛ و سپاس از طرح ِ این موضوع ِ بحث برانگیز .:gol:

نوشتار و نظرات ِ ارزشمند دوستان ِ دانشمندم رو خوندم ، و استفاده کردم . نکات و چالش هایی در بعضی از نوشته ها بود ، که امیدوارم بیشتر مطرح بشن و در موردش بیشتر صحبت بشه .
قبل از ارائه ی نظرات ِ شخصی ، به عنوان ِ یکی از اعضای کوچک تالار معماری یک درخواست دارم ، و اون این هست که در این گونه تاپیکها ، هیچ بحثی به سرانجام نمیرسه ، مگر با گفتگو کردن . و ذات و ماهیت ِ این " گفتگو های معماری" هم همین هست ، که شرکت کننده ها در بحث ، به گفت و شنود بپردازن . نقل قول بگیرن . مباحث ِ تازه مطرح بشه، سوال پرسیده بشه ؛ (و مسلماً فقط در راستای موضوع ) .
ترجیحا ً پست ها میتونه کوتاه تر باشه ، اما استمرار داشته باشه .


درود

چند نفر از دوستان نظری در راستای این نظر داشتن .اما نمیدانم چرا ؟
کجای مردم ما هنرمند هستن ؟ یا هنر دوست ؟ یا هنر شناس ؟
در جامعه ای که معمارانش از هنر بی اطلاع هستند ، چه انتظاری از عوام می شود داشت !!!
باعث خوشحالی می شود اگر این دیدگاه بیشتر توضیح داده بشه. :)


راستش منم با این دوستمون موافق هستم ! و معتقدم که در جامعه ی کنونی ِ ما ، هُـــــــــنر هیچ جایگاهی نداره ! نه در محیط های آکادمیک و نه در محیط حرفه ای و کار !
جمله ی خوبی گفتن ایشون :
در جامعه ای که معمارانش از هنر بی اطلاع هستند ، چه انتظاری از عوام می شود داشت !!!
این گفته ، رو از دو جهت میشه بررسی کرد :

یک :معماری و معماران
من طبق ِ روال ِ همیشه ی خودم ، نقص و مشکل رو از درون و از ریشه بررسی می کنم ؛ به عبارتی : خود شکن ، آینه شکست خطاست !​
راستش بر خلاف ِ جهت ِ مباحث ، معتقدم که درصد بالایی از ساختمان های ساخته شده ، توسط معماران طراحی می شود ؛ چون اصلا محاله که این همه ساخت و ساز کشور ، از یک کانال ِ دیگه شکل بگیره .مثل این میمونه که بگیم بیشتر خودروهایی که مثلا تعمیر میشن ، کار مکانیک ها نیست .یا هزاران مثال دیگه .
اگر چه که حضور ِقدرتمند ِ "سرمایه داری " و قشر ِ به اصطلاح " بساز بفروش " رو نمیشه نادیده گرفت و متاسفانه یکی از کرسی های ساخت و ساز به ایشان تعلق داره ! اما خب همین بساز بفروش ها از طریق معماران به دنبال ِتحقق ِ اهدافشون هستن ! منتها چه معمارانی ! کسانی که فقط مدرک دارند و دیگر هیچ !!!
با این اوصاف ، مشکل از کجاست؟!
چون نیک نگه کرد ، پر ِ خویش بر او دید /گفتا « ز که نالیم ، که از ماست که بر ماست ! » .

فعلا ترجیح میدم موضوع ِ جدیدتری رو مطرح نکنم ؛ و با همین داشته های قبلی ادامه بدیم بهتر هست تا به نتایج ِ اولیه برسیم وبعد بحث رو گسترش بدیم . کلیدواژه هایی مثل ِ : سرمایه داری - ساختمان سازی - نقش ِ معماران در طراحی و ساختمان سازی - سلیقه ی عمومی مردم -تزئینات ِ نامتجانس و نا مرتبط - اقتصاد و معیشت مردم - جامعه - فرهنگ جامعه - مبانی نظری و فکری ِ جامعه - هنر و معماری ( ! ) - و ...

دو :بستر و جامعه
در جامعه ی ما ، با این شرایط اقتصادی - فرهنگی - علمی - هنری و ...که بر روی همه ی فعالیت ها تاثیر مستقیم داره ، و در جایی که به گفته ی "ژان پل ساتر " در کتاب ِ "جنگ ِ نیشکر در کوبا " « ساخت و ساز و اجاره دادن ِ مسکن و خانه ، مطمئن ترین و سودآورترین راه سرمایه گذاری برای طبقه ی متوسط به حساب میاد » ، شاید سخن گفتن از کیفیات ِ زندگی ، کیفیات معماری ، هنر و ... قدری خنده دار یا بیهوده به نظر بیاد !
در جایی که نه موزه یا نمایشگاه جدیدی ساخته میشه ، و نه فضا و ساختمان جدیدی برای موسیقی یا هر بنای نمادین ِ دیگری ، که حداقل نشانه ای از حرکت در فضای فرهنگی و هنری باشه ! در جایی که سخن ِ اصلی ِ مردمش " ولش کن بابا " ، و "بی خیال " باشه ، و در جائیکه . . .
.
.
.

سخن بسیار و زمان کم و حوصله ی خواننده ی متن کمتر ! : )
اگر فرصتی بود ، باز ادامه خواهیم داد . درخواست ِ منو هم فراموش نکنید . سپاسگزارم . . . :gol:
 

helensj

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
از فرهیخته عزیز برای تاپیک خوبش ممنونم
واقعا سوال بیجوابیه برای من چون منم با نظر dina arian عزیز همنظرم که اکثر اثار مکمل همن و انتخاب یکی به عنوان معرف تمام عیار هنر معماری ایران شاید غیرممکنه
بهترین کار مطالعه تک تک اثار برجسته کشورمون و درک اونهاست نه برای تقلید بلکه همونطور که f9023 عزیز هم گفتن برای ربط دادن دیروز به فردا:gol:
 

mohammad azizi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با تشکر فراوان از دوستان بافهم معماری بالای خودم...........
به نظر من هم dina arian و helensj نظرشون خیلی خوبه...........
به نظر منم باید در سبکهای مختلف این بحث و انتخاب رو گذاشت..........
هر دوره واسه خودش یه شاخصها و مخصوصا نبوغهایی داره که نمیشه با بقیه شاخصهای سبکهای دیگه مقایسه کرد...........
اصالت سبک خراسانی.........
تلفیق سازه با زیبایی سبک راضی..........
زیبایی سبک آذری..........
تنوع سبک اصفهانی.........
به نظر من که باید این شاخصها و شاخصهای اینگونه را در هر سبک برای بناها و معماری آن سبکها مورد بررسی قرار داد.................
 

O . P . O . S

عضو جدید
سلام فرهیخته جون.من هم با این موافقم که هر بنا رو در سبک خودش بررسی کنیم...

در کل بنایی که در ذهنم بیشترین جلوه رو از معماری ایرانی داره خانه حاج اقا علی در کرمان هست.این خونه نشانه های زیادی از معماری غنی ایرانی داره هرچند که فقط10-15 ساله که شناخته شده
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
من پست ها رو كه خوندم يه چيزي نظرمو جلب كرد و اون توجه خيلي از بچه ها به مسجد جامعه
من فك ميكنم سواي معماري بي نظير مسجد جامع اصفهان- كه خودم لمسش نكردم اما دربارش زياد خوندم - اون چيز مكملي كه كشش رو به بيننده القا ميكنه حالت معنوي بنا و فضاست
تو هر بناي تاريخي كه قدم بذاري بعيد ميدونم احساس بودن در زير يك گنبد رو همراه با معماري بي نظيرش و تلفيقي از همه ي دوره ها از ساساني اي اخر رو حس كني
من فك كنم به خاطر معنويتشم هست
 

sahar gazor

عضو جدید
اگر بنا بود از میان آثار ارزشمند تاریخ معماری ایران آثاری را به عنوان معرف تمام عیار هنر معماری ایران برگزینید ، کدام آثار را انتخاب میکردید؟


- استاد پیرنیا:

درهر کدام از شش شیوه ی تاریخ معماری ایرانی یک شاهکار هست.
اما به یاد می آورم که مرحوم مهندس فروغی تعریف می کرد که یکبار در بوزار پاریس مسابقه ای برگزار کردند و از همه پرسیدند که اگر بخواهید خوش تناسب ترین ساختمان جهان را معرفی کنید ، چه بنایی را انتخاب می کنید؟ که گنبد قابوس برنده شده بود. باید هم میشد ، چون حتی کسانی مثل پسران چنگیز هم گفته بودند: «این بنا را خراب نکنید ، بگذارید باقی بماند تا معلوم شود ما چه چیزهایی را خراب کردیم» و در واقع این بنا بدون هیچگونه تزئین ، گچبری و ... مظهر تناسب و زیبایی است.
از دیگر شاهکارهای معماری ایرانی نیز می توان به گنبد سلطانیه که البته مجموعه ی کاملی بوده و حالا دیگر نیست اشاره کرد.
ساختمان های دوره صفویه مثل کاروانسرای مادر شاه ، مدرسه مادر شاه (مدرسه چهار باغ) ، بازارچه بلند و همچنین باغ سازی ایرانی نیز در معماری ایرانی متمایز می باشند.

-نادر اردلان:

مجموعه ی بازار اصفهان و کاخ بازار که از میدان کهنه و مسجد جامع سلجوقی متعلق به قرن پنجم شروع می شود تا میدان نقش جهان (قرن دهم) ادامه می یابد و از طریق محورهای دوگانه ی چهارباغ صفوی به پل الله وردیخان و چهار باغ خواجوبه پل زیبای خواجو که نقطه ی اوج این حرکت است و سپس به زاینده رود میرسد. کل این مجموعه ی شهری عالی ترین نمونه ی خطی یک نظام مثبت در جهان است که بیش از صد و پنجاه بنا و چهار باغهای مهم را در یک دوره ی بیش از ششصد ساله به یکدیگر پیوند می زند. این مجموعه محل گردهمایی مردم و نمونه ی کاملی است که انواع خدمات مورد نیاز زندگی را به طرزی مبتکرانه و استثنایی و به یاد ماندنی در خود جا می دهد.

-داراب دیبا:

دركل سه اثر زیر را بدون درنظر گرفتن اولویت خاص میتوانم مطرح کنم.
-ساختمان هشت بهشت (اصفهان) به علت تنظیم ارتفاعات با گشایشهای فضایی برای بوجود آوردن نماهایی از درون به منظره ی اطراف و طبیعت ، نظام هندسی استثنایی ، عبور از هندسه ی رابط و میانه به مرکزیت که یکی از ویژگی های مهم طراحی معماری ایران است.
-میدان نقش جهان به علت تداوم فضای شهری و عبور از فضای کلان در جهت به وجود آوردن شاخص شهری
-باغ فین کاشان به علت نظام هندسی و تداوم بنا با باغ،حظور آب و گیاه در هماهنگی با نظام کلی

-استاد میرمیران:

از ميان آثار ارزشمند تاریخ معماری ایران ، به نظر من چند اثر در منتهای کمال و زیبایی ، مبانی و اصول معماری ایرانی را منعکس می کنند که عبارتند از:
تخت جمشید ، طاق کسری ، گنبد قابوس ، مسجد جامع اصفهان ، آرامگاه الجایتو ، ارگ علیشاه (مسجد جامع تبریز) ، مسجد امام اصفهان ، مسجد شیخ لطف الله ، سی و سه پل ، پل خواجو و عمارت هشت بهشت.
ولی اگر بخواهیم از میان این آثار تنها یک اثر را برگزینیم ، ترجیح میدهم که مسجد امام اصفهان را انتخاب کنم. این اثر به راستی تمامی اصول و ارزشهای معماری ایران را در خود دارد و اگرچه از نظر احجام تشکیل دهنده ی آن و ترکیب این احجام کم نظیر است ، آنچه در این بنا شگفت آور و به طور قطع بی نظیر است ، همان فضای بدیع و مسحور کننده ی آن و تنوع و ترکیب مافوق تصور این فضاهاست. در مراتب بعدی می توان به سی و سه پل اصفهان و ارگ علیشاه تبریز اشاره کرد.


به نقل از:وبسایت تخصصی معماری



درود بر دوستان ِ عزیز و معماران آینده...:gol:

چیزی که پر واضح است اسنتباط و درک توئم با شناخت کامل ما از معماری است که می توان خط مشی نگاه ما از دیگران باشد.نگاهی که فرا سوی چشم یک بیننده عادی از برون به درون کالبد یک بنا کاوش میکند....حال با این تفکر و شناختِ همسو با ذوق هنری چه می توان گفت؟
شما برای این سوال چه پاسخی میدهید....به نظر شما نماد معماری ایرانی کدام بناست؟؟؟

منتظر حضور گرمتون هستیم برای انتخاب سمبل معماری ایرانی :gol:

.......................

سلام دوست گرامی
من استاد پیرنیا انتخاب میکنم.
 

chantic

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام فرهیخته عزیز
وسلام به معماران سرنوشت ساز جامعه
به نظر من تک تک بناهای تاریخی معروف مثل میدان نقش جهان وحتی بناهای تاریخی که به علت دور افتاده بودن فراموش شدن از ارزش تاریخی بالای در اعتلای فرهنگ ایران وایرانی داره.
پس تک تک سبکها واثار هنری زیبا هستن وهرکدام نشانگر یک دوره تاریخی هستند.
 

et-rt

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام دوست گرامی
من استاد پیرنیا انتخاب میکنم.

دوست من استاد پیرنیا که بنای تاریخی نیست.:D
منظور این بود چه بنایی رو سرامد معماری ایرانی میدونید.
حتما نباید از این گزینه ها انتخاب کنید
نظر خودتونو میتونید بگید
 

Similar threads

بالا