["چرا" های مهندسی] ► بحث و گفتگو ► ارائه مطالب

ENG.L.S

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,

اینم جرثقیل کارگاه خودمون که درآستانه چپ شدن با افتادن بار به زمین نجات پیدا کرد.


هر جرثقیلی بار واژگونی داره که بار مجاز درصدی از بار واژگونیه.باید سعی کنیم باری که جرثقیل بلند میکنه از بار مجاز بیش تر نشه[/QUOTE]

جواب این پس چی میشه؟
 

reza1107

کاربر فعال مهندسی عمران ,

اینم جرثقیل کارگاه خودمون که درآستانه چپ شدن با افتادن بار به زمین نجات پیدا کرد.


هر جرثقیلی بار واژگونی داره که بار مجاز درصدی از بار واژگونیه.باید سعی کنیم باری که جرثقیل بلند میکنه از بار مجاز بیش تر نشه
جواب این پس چی میشه؟



درودبرشما
یکی ازدلایل اصلی این اتفاق این بود که مالک دستگاه قرار داد رو واسه جرثقیل100 تن بسته،اماهمونطورکه از ظاهرش معلومه 60 تن بود. کفی های باسکول هم حدود18-19تن.
دوربودن بار وکم تجربه بودن اپراتور مزید برعلت شد.
 

H.Saboori

عضو جدید
سلام به همگی
خلاصی سر متر برای دقیق بودن مترکشی است
اگر محل مترکشی طوری باشه لبه متر پشت قطعه بیفته و متر در کشش قراربگیره به اندازه ضخامت لبه متر کشیده میشه با اصطلاحا خلاصی داره و اگر متر در فشار باشه متر بدون خلاصی است ولی در هر دو صورت اندازه بدست آمده دقیق است ./امتحان کنید
 

H.Saboori

عضو جدید
درود ب همه مهندسین.
این تاپیک رو ایجادکردم تامسائل ساده ای که روزانه اغلب مادرکارگاه بااونا برخورد داریم ولی دلیلش رو یا نمیدونیم یا توجه نمی کنیم بصورت سوال مطرح بشه.
امیدوارم با این روش هم فعالیت بخش عمران بیشتربشه،هم اطلاعاتمون بالا بره.(اگرمدیران هم به دوستانی که پاسخ صحیح میدن امتیازبدن چه بهترمیشه)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
اولی رو خودم شروع میکنم.
همه با متر زیاد سروکار داریم
دلیل خلاصی لبه ی ابتدای متر چیست؟
مشاهده پیوست 187104

سلام به همگی
خلاصی سر متر برای دقیق بودن مترکشی است
اگر محل مترکشی طوری باشه لبه متر پشت قطعه بیفته و متر در کشش قراربگیره به اندازه ضخامت لبه متر کشیده میشه با اصطلاحا خلاصی داره و اگر متر در فشار باشه متر بدون خلاصی است ولی در هر دو صورت اندازه بدست آمده دقیق است ./امتحان کنید
 

shakibaa77

عضو جدید
درود ب همه مهندسین.
این تاپیک رو ایجادکردم تامسائل ساده ای که روزانه اغلب مادرکارگاه بااونا برخورد داریم ولی دلیلش رو یا نمیدونیم یا توجه نمی کنیم بصورت سوال مطرح بشه.
امیدوارم با این روش هم فعالیت بخش عمران بیشتربشه،هم اطلاعاتمون بالا بره.(اگرمدیران هم به دوستانی که پاسخ صحیح میدن امتیازبدن چه بهترمیشه)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
اولی رو خودم شروع میکنم.
همه با متر زیاد سروکار داریم
دلیل خلاصی لبه ی ابتدای متر چیست؟
مشاهده پیوست 187104

سلام
معمولا مقدار این خلاصی به اندازه ضخامت لیه متر هست که در بعضی مواقع با توجه به نحوه قرار گرفتن لبه متر در محل این ضخامت که معمولا در حد 2 - 3 میلیمتره جز متر کشی بحساب نیاد و متراژدقیق تر باشد
.
پیشاپیش جشن سده خوبی داشته باشید :smile:;):gol:

شرمنده من اول جواب دادم بعد کل کامنت ها رو خوندم که ظاهرا جواب قبلا مشخص شده بود
حالا برای اینکه شرمنده شما نشم
معنی سه تا اصطلاح رو دوستان اگه میدونن بگن

تونان

گابیون

ویدیچ
 
آخرین ویرایش:

ENG.L.S

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
سلام
معمولا مقدار این خلاصی به اندازه ضخامت لیه متر هست که در بعضی مواقع با توجه به نحوه قرار گرفتن لبه متر در محل این ضخامت که معمولا در حد 2 - 3 میلیمتره جز متر کشی بحساب نیاد و متراژدقیق تر باشد
.
پیشاپیش جشن سده خوبی داشته باشید :smile:;):gol:

شرمنده من اول جواب دادم بعد کل کامنت ها رو خوندم که ظاهرا جواب قبلا مشخص شده بود
حالا برای اینکه شرمنده شما نشم
معنی سه تا اصطلاح رو دوستان اگه میدونن بگن

تونان

گابیون

ویدیچ

من معنی تونان رو تو خود باشگاه پیدا کردم.
http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/512217-اصطلاحات-عمرانی/page2
اگه لینک باز نشد قسمت درخواست ها اصطلاحه عمرانی اینجوری گفته بودن مدیر محترم بازنشسته rasool.civilگفتند:
.راستی توونان فکر کنم مصالح سنگی مخلوط کف رودخونه هارو میگن توی فهرست بها انگار یه چیزایی دیدم،بازم دوستان اگه میدونن دقیقشو بگن;)
که یکی از دوستان دیگه تایید کردن.

گابیون یا تراپیون: دیوارهاای که به صورت سنگی ایجاد میشود و دور انها توری هایی مهار میکنند تا مقاومت و یکنواختیه بیش تری داشته باشد.

ویدیچ: ربط داره به زاویه بندی:question:
 
آخرین ویرایش:

reza1107

کاربر فعال مهندسی عمران ,
جوابه دقیق این سوالو نمیدید؟:cry:

درود برشما
بازم راهنمایی میکنم!
شکل رو درنظربگیرید،جک های دستگاه رو به هم وصل کردم که مستطیل تشکیل شد.
حال از مرکز به جهت های مختلف،کدوم راستا بیشترین طول رو میده؟

crain2.jpg
 

ENG.L.S

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
درود برشما
بازم راهنمایی میکنم!
شکل رو درنظربگیرید،جک های دستگاه رو به هم وصل کردم که مستطیل تشکیل شد.
حال از مرکز به جهت های مختلف،کدوم راستا بیشترین طول رو میده؟

مشاهده پیوست 191771

سلام.ممنونم ازتون . جوابتون باز غیر مستقیم بود. :Dاگه باز اشتباه نکنم میشه جذر (a/2)^2+(b/2)^2
 

ENG.L.S

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
درود ب همگی
مسئله بعد رو باز سوالی مطرح میکنم.
خطوطی که بصورت ضربدری روی کانال های هوا ایجاد میشه به چه دلیل است؟
مشاهده پیوست 194599

سلام . انگاری بازم کسی نیست جواب بده جوابشو نمیگید؟
خوشحال میشم چراهای مهندسی که میگید یاد بگیرم.:gol:
 

shahram_anvar

عضو جدید
کاربر ممتاز
درود ب همگی
مسئله بعد رو باز سوالی مطرح میکنم.
خطوطی که بصورت ضربدری روی کانال های هوا ایجاد میشه به چه دلیل است؟
مشاهده پیوست 194599


وقتی فشار هوا داخل کانال میشه به ورق ضربه میزنه و داخل کانال باد(پف) میکنه و صدای ناهنجاری ایجاد میشه
بطری های نوشیدنی که خالی از مایع و هوا هستن رو تا حالا باد کردید؟یه همچین حالتی
اما این خطوط که رو به بیرون هست همون حالت پف (باد شده) رو به کانال میده و از باز شدن (پف کردن) بیشتر ورقها جلوگیری میکنه و از سر و صدای ناهنجار هم خبری نیست
نمیدونم درست بود یا نه!!!:w20:
از طرفی هم نتونستم منظورمو خوب بیان کنم :redface:
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
درود ب همگی
مسئله بعد رو باز سوالی مطرح میکنم.
خطوطی که بصورت ضربدری روی کانال های هوا ایجاد میشه به چه دلیل است؟
مشاهده پیوست 194599

با سلام .......و با اجازه ......بنده هم نظر مون بدم.............

....فکر می کنم .........هدف از ایجاد این خطوط رو ورق ...........رسیدن به یک مقاومت نسبی ........... در روی ورق هستش .................. مثل یک برگه کاغذ هستش ............... که وقتی چند تا تاش بزنی .............. مقاومت بیشتر از خودش نشون میده ................. این خطوط ضرب دری هم ..............بایستی برای رسیدن به همین............. نیاز باشه .............. البته ................... شهرام عزیز ............شاید بهتر توضیح داده باشند...........
 

ENG.L.S

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
با سلام .......و با اجازه ......بنده هم نظر مون بدم.............

....فکر می کنم .........هدف از ایجاد این خطوط رو ورق ...........رسیدن به یک مقاومت نسبی ........... در روی ورق هستش .................. مثل یک برگه کاغذ هستش ............... که وقتی چند تا تاش بزنی .............. مقاومت بیشتر از خودش نشون میده ................. این خطوط ضرب دری هم ..............بایستی برای رسیدن به همین............. نیاز باشه .............. البته ................... شهرام عزیز ............شاید بهتر توضیح داده باشند...........

میشه بیش تر توضیح بدید قسمت قرمزو ;کانال کولر که تا نخورده!.ممنون میشم.:gol:
 
آخرین ویرایش:

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
میشه بیش تر توضیح بدید قسمت قرمزو ;کانال کولر که تا نخورده!.ممنون میشم.:gol:

توضیحی .............خاصی نداره............... مثال زدم از کاغذ ............. حالا این حالت ضربدری ....................... هم می تونه ................. یک جور باعث بشه ............... که این ورق ..............ایستایی بیشتری داشته باشه .................. و به راحتی .......... به داخل فرو نره ................ یا باز نشه .................... این حدس منه..............
 

mohammad5mousavi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
توضیحی .............خاصی نداره............... مثال زدم از کاغذ ............. حالا این حالت ضربدری ....................... هم می تونه ................. یک جور باعث بشه ............... که این ورق ..............ایستایی بیشتری داشته باشه .................. و به راحتی .......... به داخل فرو نره ................ یا باز نشه .................... این حدس منه..............


دقیقا درست میگین شما

اون خطوط ضربدری مال اینه که چون پلیت ما خیلی ضعیف هست باعث فرو رفتگی نشه
و دیگر اینکه چون از داخل کولر جریان باد هباعث سرو صدا میشه
چون کولر لرزش داره اگه این خطوط ایجاد نشه باعث سرو صدا میشه

در درب هایی که زیر آنها از پلیت استفاده میشه این خطوط را ایجاد میکنند
 

reza1107

کاربر فعال مهندسی عمران ,
همگی درست گفتن
ضربدرها حکم کلافی رو داره که ورق رو مهارکرده.
منتظر چراهای مهندسی شماهم هستم.:w05:
 

mamanii

عضو جدید
سلام
شرمنده چند تا سوال که خیلی واسم ضروری هست رو اینجا مطرح میکنم.البته باید بگم ربطی به عنوان تاپیک نداره و فقط به این خاطر که اینجا بروز هست و امکان خونده شدن سوالاتم وجود داره تو این تاپیک مطرح کردم:D
1-در ساختمان مصالح بنایی اگه در هال و در ورودی به حیاط خلوت کنار ستون بخوره واسه اجرای نعل درگاه به چه صورتی باید انجام بشه؟فنی و اصولی ترین روش چی هستش؟
2-در ساختمان مصالح بنایی دیوار نسبی چطور محاسبه میشه؟
بازم عذر میخوام.


 

shahram_anvar

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
شرمنده چند تا سوال که خیلی واسم ضروری هست رو اینجا مطرح میکنم.البته باید بگم ربطی به عنوان تاپیک نداره و فقط به این خاطر که اینجا بروز هست و امکان خونده شدن سوالاتم وجود داره تو این تاپیک مطرح کردم:D
1-در ساختمان مصالح بنایی اگه در هال و در ورودی به حیاط خلوت کنار ستون بخوره واسه اجرای نعل درگاه به چه صورتی باید انجام بشه؟فنی و اصولی ترین روش چی هستش؟
2-در ساختمان مصالح بنایی دیوار نسبی چطور محاسبه میشه؟
بازم عذر میخوام.



من اشنایی کاملی ندارم و فقط چیزی که به ذهنم میرسه رو میگم شاید درست باشه:
بهتره قبل از بتن ریزی شناژ قائمی که درب کنارش میخوره پلیت بزاری تا نعل درگاه بهش جوش بشه اما اگه به هر علت فراموش شد باید دور شناژ قائم یه کلاف فلزی فیکس کنی که باز نعل درگاه بهش جوش بشه
یا از شناژ افقی بالاییش ساپورت بگیری و یجورایی نعل درگاه از شناژ افقیت آویزون بشه
 

mamanii

عضو جدید

یا از شناژ افقی بالاییش ساپورت بگیری و یجورایی نعل درگاه از شناژ افقیت آویزون بشه
ممنون از توضیحاتتون:smile:روش گذاشتن صفحه تو شناژ رو آشنایی داشتم.اما نعل درگاه از شناژ افقی آویزون باشه رو لطف میکنید بیشتر توضیح بدین؟روش اجراش چه طوریه؟
یه سوال دیگه هم دارم:
میتونیم به جای کلاف افقی از تیرچه ی دوبل استفاده کنیم؟
 
آخرین ویرایش:

reza1107

کاربر فعال مهندسی عمران ,
نعل درگاه از شناژ افقی آویزون باشه رو لطف میکنید بیشتر توضیح بدین؟روش اجراش چه طوریه؟
یه سوال دیگه هم دارم:
میتونیم به جای کلاف افقی از تیرچه ی دوبل استفاده کنیم؟

بااجازه آقاشهرام
دوست عزیز ازشناژ افقی آویز میگیرید ونعل درگاه به آویزها جوش میشه.
دیوار نسبی = مساحت افقی دیوار درهر راستا تقسیم بر مساحت زیربنای آن طبقه.
تیرچه به دلیل اینکه ذاتاً مفصلی هست نمیشه بجای کلاف استفاده کرد.میتوان از تیرآهن بهره برد،مشروط به اینکه با کلاف های دیگه درگیر بشه.
 

ENG.L.S

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
بااجازه آقاشهرام
دوست عزیز ازشناژ افقی آویز میگیرید ونعل درگاه به آویزها جوش میشه.
دیوار نسبی = مساحت افقی دیوار درهر راستا تقسیم بر مساحت زیربنای آن طبقه.
تیرچه به دلیل اینکه ذاتاً مفصلی هست نمیشه بجای کلاف استفاده کرد.میتوان از تیرآهن بهره برد،مشروط به اینکه با کلاف های دیگه درگیر بشه.
میشه اگه از اجرای اینایی که گفتید عکس دارید بذارید تا ملموس تر باشه :(
 

reza1107

کاربر فعال مهندسی عمران ,
درود و نوروز همگی مبارک :gol:

حتما برای شماپیش اومده ومشاهده کردین که درساختمان های صنعتی به دلیل عبورماشین آلات سنگین،کفسازی بتنی درلبه ژوئن ها دچار نشست شده.
سوال:
1- دلیل نشست؟
2- راه حل ؟
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
درز انبساط یا ژوئن

درز انبساط یا ژوئن

درود و نوروز همگی مبارک :gol:

حتما برای شماپیش اومده ومشاهده کردین که درساختمان های صنعتی به دلیل عبورماشین آلات سنگین،کفسازی بتنی درلبه ژوئن ها دچار نشست شده.
سوال:
1- دلیل نشست؟
2- راه حل ؟

با سلام .....

ابتدا توضیحاتی در خصوص ژوئن ............

ژوئن همان درز انبساطی هستش که در کف سازی های بتنی ، دیوارچینی ها ، فاصله بین ساختمانها و غیره........ ایجاد میشه ..

در کارهایی که بنده دیدم ......... درز انبساط کف سازی ها رو با مصالح ذیل پر می کردن.........


  • - پر کردن درز انبساط با ماسه بادی و بستن روی درز انبساط با مخلوط سیمان و ماسه بادی ( مصالح بند کشی )
  • - پر کردن درز انبساط با آسفالت سرد


  1. - به نظر بنده یکی از دلایل رو می توان .......... خود مصالحی که درز انبساط یا ژوئن رو پر کرده باشه .............. اگه مصالحی که برای پر کردن درز انبساط کف سازی استفاده میشه .................. مثل ماسه بادی ........... با آمدن فشار به لبه های درز انبساط باعث شکستگی اون میشه .................در مواردی که درز انبساط با آسفالت سرد پر شده این شکستگی رو کمتر مشاهده کردیم ............
  2. - مورد دوم رو می توان عدم یک پارچه گی پخش شدن بتن کفسازی در محدود ای که اطراف اون رو درز انبساط در نظر گرفتیم ........... دونست ..........
  3. - مورد سوم هم می تونه وجود داشته باشه ............ البته شما اشاره کردین این اتفاق فقط در لبه ها می افته ........... در غیر این صورت به عدم زیر سازی درست .......... می توان اشاره نمود............

مورد دیگه ای به نظر بنده نمیرسه .............. تا ببنیم نظر سایر دوستان چیه........
 
آخرین ویرایش:

reza1107

کاربر فعال مهندسی عمران ,
با سلام .....



  1. - به نظر بنده یکی از دلایل رو می توان ...
  2. - مورد دوم رو می توان عدم یک پارچه گی ...
  3. - مورد سوم هم می تونه وجود داشته باشه ...

مورد دیگه ای به نظر بنده نمیرسه .............. تا ببنیم نظر سایر دوستان چیه........

بله زیرسازی نامناسب علت نشست میباشد.
حال بافرض اینکه زیرسازی نامناسب هست،چه کنیم مسئله نشست اتفاق نیافته یا به حداقل برسه و ناخن ایجاد نشه؟
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
بله زیرسازی نامناسب علت نشست میباشد.
حال بافرض اینکه زیرسازی نامناسب هست،چه کنیم مسئله نشست اتفاق نیافته یا به حداقل برسه و ناخن ایجاد نشه؟
.

با سلام .....

در خصوص بستر مناسب با توجه به عملکرد و میزان باری که به کف وارد میشه ........ بایستی زیرسازی و نهایتا کف سازی انجام بشه .......

1- انجام آزمایشگاه مکانیک خاک
2- پس از انجام آزمایش و اعلام نتیجه ......بایستی از عمق مناسب اقدام به زیر سازی نمود .......

حال به صورت کلی اقداماتی در خصوص زیر سازی میشه رو در حد اطلاعاتی که دارم خدمت شما همکاران گرامی ارائه میدم .......

- در مواردی که خاک بستر متراکم نمی باشد و به نظر دستگاه نظارت با اقدام شفته آهک به تراکم مورد نظر دست پیدا می کنن
- در مواردی بایستی خاک نامناسب از محل خارج شود و با مصالح اور سایز پر گردد و با غلطک متراکم گردد. ( این روش انجام شده و بسیار خوب جواب داده )
- در مواردی بعلت مناسب بودن خاک محل با کنار زدن خاک نباتی و پخش مصالح ساب بیس و اجرای آبپاشی و غلطک زنی به تراکم مورد نظر دست پیدا میکنیم ..
- در مواردی هم ممکن است با اجرای دال درجا کف بستر رو به مقاومت مورد نظر برسانند.
 

Similar threads

بالا