["چرا" های مهندسی] ► بحث و گفتگو ► ارائه مطالب

reza1107

کاربر فعال مهندسی عمران ,
درود ب همه مهندسین.
این تاپیک رو ایجادکردم تامسائل ساده ای که روزانه اغلب مادرکارگاه بااونا برخورد داریم ولی دلیلش رو یا نمیدونیم یا توجه نمی کنیم بصورت سوال مطرح بشه.
امیدوارم با این روش هم فعالیت بخش عمران بیشتربشه،هم اطلاعاتمون بالا بره.(اگرمدیران هم به دوستانی که پاسخ صحیح میدن امتیازبدن چه بهترمیشه)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
اولی رو خودم شروع میکنم.
همه با متر زیاد سروکار داریم
دلیل خلاصی لبه ی ابتدای متر چیست؟
metre1.jpg
 

ENG.L.S

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
پاسختون واضح نبود،متوجه نشدم جمله سوالی بود یا خبری؟[/QUOTE]
منظورم این بود که در کل یه چیزی ساخته میشه مطمئنا یه خطایی وجود داره که برای جبران این خطا تو محاسبات این دقتو در نظر میگیرن . خلاصیه فلزی متر هم برای همینه.برای جبران خطایی که برای ساختن متره که بهش دقت هم میگن.
 

ENG.L.S

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
خیر.
اگرخطایی هم وجود داشته باشه بگید چقدره.

در حد یکی دو میلی متره.این سوالو یه بار رفتم سرکلاسه معماری ها نشستم استادشون مطرح کرد هیچ کس جواب نداد ایشون اینو گفتن. تازه چون اینو اونجا شنیده بودم استادمون سرکلاس مرتبط به این سوالو پرسید جواب دادم نمره کامل مستمرو گرفتم. یعنی اشتباست!
پس جوابش چیه؟
 

reza1107

کاربر فعال مهندسی عمران ,
در حد یکی دو میلی متره.این سوالو یه بار رفتم سرکلاسه معماری ها نشستم استادشون مطرح کرد هیچ کس جواب نداد ایشون اینو گفتن. تازه چون اینو اونجا شنیده بودم استادمون سرکلاس مرتبط به این سوالو پرسید جواب دادم نمره کامل مستمرو گرفتم. یعنی اشتباست!
پس جوابش چیه؟

اشتباه نیست اما کامل هم نیست.کمی تحقیق کنید براحتی متوجه میشید.
یعنی بقیه دوستان نظری ندارن؟!
:eek:
 
آخرین ویرایش:

Moein.B

دستیار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص مباحث اجرایی
اشتباه نیست اما کامل هم نیست.کمی تحقیق کنید براحتی متوجه میشید.
یعنی بقیه دوستان نظری ندارن؟!
:eek:

---------------------------------
به نظر من هم مهندس eng.ls درست میگن ولی فکر میکنم که دلیل دیگری هم داشته باشه
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
اشتباه نیست اما کامل هم نیست.کمی تحقیق کنید براحتی متوجه میشید.
یعنی بقیه دوستان نظری ندارن؟!
:eek:

با سلام .......

والا...... چیزی که به ذهن بنده میرسه ........... اینکه که ............این مقدار خلاصی .........جهت دقیق نمودن .........اندازه متر .......هستش ....... مثلا اگه .....همون ابتدای متر ...... به مرور زمان .......مشکلی براش پیش بیاد....... بتون در حد همون نیم سانت ........ رگلاژ بشه ..........و دقیقش کنن.........

دلیل دیگه ای .........به ذهنم نمی رسه........
 

reza1107

کاربر فعال مهندسی عمران ,
درود برهمگی
چیزیکه به عنوان نقص باشه نیست یه جور امکاناتی هستش که برای بالابردن دقت مترکشی قرار دادن.پاسخ ENG.L.S اشتباه نیست
نیمی ازراه رو رفته واشاراتی میکنه،اماناقص.
 

ENG.L.S

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
ساخت متر فلزی: http://www.aparat.com/v/XsMLf

من با سر متر مشکل دارم
اغلب از 10 شروع میکنم برای اندازه گیری:)

توی این کلیپ درباره این موضوع مبحثی نداشت که!


نوشته اصلي بوسيله reza1107 http://www.www.www.iran-eng.ir/images/buttons/viewpost-left.png
کمی تحقیق کنید براحتی متوجه میشید.
ازکجا ؟!من که هر چی سرچ کردم چیزی پیدا نکردم.
ولی خیلی مشتاقم بدونم جواب کاملش چیه!
 
آخرین ویرایش:

reza1107

کاربر فعال مهندسی عمران ,
ساخت متر فلزی: http://www.aparat.com/v/XsMLf

من با سر متر مشکل دارم
اغلب از 10 شروع میکنم برای اندازه گیری:)

خوب مشکل همینجاست که ماهمیشه تصورمیکنیم که این خلاصی ابتدای متر اندازه گیری دقیق مارو خراب میکنه وبرای سنجش میلیمتری از10 شروع میکنیم.
درحالیکه اگرمتراستاندارد باشه با اطمینان تقریباً خوب میشه استفاده کرد.
 

reza1107

کاربر فعال مهندسی عمران ,
ازکجا ؟!من که هر چی سرچ کردم چیزی پیدا نکردم.
ولی خیلی مشتاقم بدونم جواب کاملش چیه!

یه راهنمایی میکنم.
همیشه نوارمتر به اندازه a (همون مقدار خلاصی) کم و ضخامت لبه فلزی ابتدای مترهم به اندازه a می باشد.
یعنی مثلا اگرمقدارa دو میلیمترباشد مترهم بجای اینکه ازصفرشروع شود ازمیلیمتر دوم شروع میشود.
دیگه فکرکنم جواب مشخص شد.

metre8..jpg
 

ENG.L.S

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
یه راهنمایی میکنم.
همیشه نوارمتر به اندازه a (همون مقدار خلاصی) کم و ضخامت لبه فلزی ابتدای مترهم به اندازه a می باشد.
یعنی مثلا اگرمقدارa دو میلیمترباشد مترهم بجای اینکه ازصفرشروع شود ازمیلیمتر دوم شروع میشود.
دیگه فکرکنم جواب مشخص شد.

مشاهده پیوست 187948

منظورتون اینه که متر ازa(مثلا 0.002متر)شروع میشه و قسمته خلاصی جبران این 0.002 هست.؟!:question:
 

reza1107

کاربر فعال مهندسی عمران ,
منظورتون اینه که متر ازa(مثلا 0.002متر)شروع میشه و قسمته خلاصی جبران این 0.002 هست.؟!:question:

ببینید فرض کنید میخوایید داخل به داخل قالب فونداسیون رو اندازه بگیرید.قاعدتاً شما لبه متر رو به یک بر قالب میچسبانید وسمت دیگر رو قرائت میکنید.اگرمترشما ازصفرشروع شود ضخامت سرمتر به اندازه شمااضافه میشود وخطا ایجاد میکند.به این خاطر ازمتربه اندازه ضخامت قلاب فلزی کم میکنن.که این خطا جبران بشه.
حالا اگربخوایید پشت به پشت جایی رو مترکنید چی؟!مترشما که چندمیلیمترکم شده!
این مشکل هم باقراردادن خلاصی به اندازه همون چندمیلیمتر،حل میشه.
امیدوارم منظورمو درست بیان کرده باشم.
 

reza1107

کاربر فعال مهندسی عمران ,
مورد بعدی رو باز بصورت سوال مطرح میکنم.
یکی ازمسائلی که بچه های اجرا (مخصوصاً درپروژه ها)معمولا بااون برخورد دارن،سروکله زدن بابعضی،تاکیدمیکنم بعضی اپراتورهاو رانندگان جرثقیل هست. البته این بندگان شریف وزحمتکش خدا تقصیری ندارن.اشکال از صندلی این دستگاه می باشد.
نکته ای رو بصورت مسئله مطرح میکنم امیدوارم مفیدباشه.
فرض کنیم عکس زیر جرثقیل ماباشه(نمای جانبی وفوقانی)درنمای فوقانی مشخص کنید بار کجاقرارداشته باشه که دستگاه با بیشترین ظرفیت ومطمئن ترین شکل بتونه بلندش کنه؟
باذکردلیل ترجیحا رسم شکل.
crain.jpg
 

mohammad5mousavi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مورد بعدی رو باز بصورت سوال مطرح میکنم.
یکی ازمسائلی که بچه های اجرا (مخصوصاً درپروژه ها)معمولا بااون برخورد دارن،سروکله زدن بابعضی،تاکیدمیکنم بعضی اپراتورهاو رانندگان جرثقیل هست. البته این بندگان شریف وزحمتکش خدا تقصیری ندارن.اشکال از صندلی این دستگاه می باشد.
نکته ای رو بصورت مسئله مطرح میکنم امیدوارم مفیدباشه.
فرض کنیم عکس زیر جرثقیل ماباشه(نمای جانبی وفوقانی)درنمای فوقانی مشخص کنید بار کجاقرارداشته باشه که دستگاه با بیشترین ظرفیت ومطمئن ترین شکل بتونه بلندش کنه؟
باذکردلیل ترجیحا رسم شکل.
مشاهده پیوست 188288


بهترین جا میتونه زیر دکل باشه در شکل 2
ولی با زاویه 45 به بالا
 

ENG.L.S

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
ظرفیت صحیح جرثقیل در درجه اول از روی شعاع عمل ان تعیین میشود.شعاع عمل جرثقیل عبارت است از فاصله افقی بین مرکزچرخش اتاق کنترل تا قلاب انتهای مشبک. اضافه کردن یک تیر اضافه به انتهای تیر مشبک ،دانه عمل جرثقیل را چه افقی وچه عمودی اضافه میکندولی ازظرفیت مجازجرثقیل میکاهد.
فک کنم طبق این نوشته بشه انتهای تیر اصلی.
ولی ظرفیت به عوامل دیگه هم ربط داره.
 

reza1107

کاربر فعال مهندسی عمران ,
درحالت کلی بله همه درست میگن.نزدیک به دستگاه وزیربوم بهترین جاست.اما بهتره سوال رو جور دیگه بیان کنم.
درشکل زیر،روی دایره قرمز بار رو کجا بذاریم که دستگاه مطمئن ترین عملکرد رو داشته باشه؟با زاویه و طول دکل ثابت.اگرهم دوست داشتین فرض کنیدa=b
باذکر دلیل
crain2.jpg
 
آخرین ویرایش:

ENG.L.S

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
. -------------------------------------------------------------------------
اولی رو خودم شروع میکنم.
. همه با متر زیاد سروکار داریم
دلیل خلاصی لبه ی ابتدای متر چیست؟
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=187104&d=1388176103&thumb=1


منظورم این بود که در کل یه چیزی ساخته میشه مطمئنا یه خطایی وجود داره که برای جبران این خطا تو محاسبات این دقتو در نظر میگیرن . خلاصیه فلزی متر هم برای همینه.برای جبران خطایی که برای ساختن متره که بهش دقت هم میگن

.
ببینید فرض کنید میخوایید داخل به داخل قالب فونداسیون رو اندازه بگیرید.قاعدتاً شما لبه متر رو به یک بر قالب میچسبانید وسمت دیگر رو قرائت میکنید.اگرمترشما ازصفرشروع شود ضخامت سرمتر به اندازه شمااضافه میشود وخطا ایجاد میکند.به این خاطر ازمتربه اندازه ضخامت قلاب فلزی کم میکنن.که این خطا جبران بشه.
حالا اگربخوایید پشت به پشت جایی رو مترکنید چی؟!مترشما که چندمیلیمترکم شده!
این مشکل هم باقراردادن خلاصی به اندازه همون چندمیلیمتر،حل میشه.
امیدوارم منظورمو درست بیان کرده باشم.

.
برای جوابه این سوال شما میگید که متر خطا نداره ولی جواب من میگه که توی ساخت همه چی خطا وجود داره.!!:question:
کدومش درسته؟
 

reza1107

کاربر فعال مهندسی عمران ,
انگاری کسی جوابشو نمیدونه جوابشو خودتون نمیگید؟

حالا کسی جوابو نمیدونه جزشما کسی اشتیاق هم نداره بدونه!!!؟:w05:
راهنمایی میکنم.رابطه مسقیم با جک های دستگاه داره.

بقیه دوستان هم مسئله مطرح کنن تا ازتجربیات همدیگه استفاده کنیم.
 

reza1107

کاربر فعال مهندسی عمران ,
برای جوابه این سوال شما میگید که متر خطا نداره ولی جواب من میگه که توی ساخت همه چی خطا وجود داره.!!:question:
کدومش درسته؟

نظرتون درحالت کلی کاملا درسته،
زمانیکه چندمتر ازشرکتها وکشورهای مختلف(مثلا مترهای چینی وایرانی وتایوانی که توبازار هست) روباهم مقایسه بفرمایید،مشاهده میکنیدکه مقدارجزئی باهم اختلاف دارن.
اماسوال بنده درمورد کاربرد ودلیل نصب قطعه فلزی ابتدا بود که کمترکسی به این مورد توجه میکنه.
طبیعی هستش که ابزارهای اندازه گیری معمولا تلرانس دارن.
 

reza1107

کاربر فعال مهندسی عمران ,
انگاری هیچ کدوم از مهندسین محترم جواب این سوال رو نمیدونن لطف کنید خودتون بگید؟:smile:

بیشتر راهنمایی میکنم.
مرکزجرثقیل تا جک دستگاه،هرجا بیشترین فاصله رو داشت بهترین مکان هستش.

crain3.jpg


----------------------------------------------------------------------------------------------------
اینم جرثقیل کارگاه خودمون که درآستانه چپ شدن با افتادن بار به زمین نجات پیدا کرد.

حالاپیدا کنیم دلایل این اتفاق رو!
Photo-0012.jpg
 
آخرین ویرایش:

ENG.L.S

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
بیشتر راهنمایی میکنم.
مرکزجرثقیل تا جک دستگاه،هرجا بیشترین فاصله رو داشت بهترین مکان هستش.

مشاهده پیوست 190036

ممنون از راهنمایی تون. با گفته شما اگه فاصله زیاد تر بشه از مرکز دامنه عمل بیش تر میشه کار بهتر انجام میشه ولی از ظرفیت مجاز کم تر میشه اینجا دیگه ماکسیمم ظرفیتو نداریم که؟
----------------------------------------------------------------------------------------------------
اینم جرثقیل کارگاه خودمون که درآستانه چپ شدن با افتادن بار به زمین نجات پیدا کرد.
حالاپیدا کنیم دلایل این اتفاق رو!
مشاهده پیوست 190037

هر جرثقیلی بار واژگونی داره که بار مجاز درصدی از بار واژگونیه.باید سعی کنیم باری که جرثقیل بلند میکنه از بار مجاز بیش تر نشه
 

reza1107

کاربر فعال مهندسی عمران ,
ببینید زمانیکه شما روی 1نقطه پاهای خودتون رو جفت میکنید بااندک نیرویی به سمت پهلو تعادلتون بهم میخوره حالااگرپاهای خودتون رو بازترکنید نیروی بیشتری نیازه تا تعادل شمارو بهم بزنه.
ازمرکزبدن شماتا کف پا هرچی بیشتربشه پایداری شماهم بیشترمیشه.
درمورد این مسئله هم همینه.کاری به دامنه عملکرد ندارم.
این نکته برای زمانیه که بار برای جرثقیل کمی زیاده یا فاصله دورتری داره.که اغلب اپراتورها میگن نمیتونم بار رو بلندکنم.
نگاه کنید ازمرکز دستگاه تاتکیه گاه(جک) کجا بیشترین فاصله وجود داره.:wallbash:
خیلی ساده ست
 

ENG.L.S

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
ببینید زمانیکه شما روی 1نقطه پاهای خودتون رو جفت میکنید بااندک نیرویی به سمت پهلو تعادلتون بهم میخوره حالااگرپاهای خودتون رو بازترکنید نیروی بیشتری نیازه تا تعادل شمارو بهم بزنه.
ازمرکزبدن شماتا کف پا هرچی بیشتربشه پایداری شماهم بیشترمیشه.
درمورد این مسئله هم همینه.کاری به دامنه عملکرد ندارم.
این نکته برای زمانیه که بار برای جرثقیل کمی زیاده یا فاصله دورتری داره.که اغلب اپراتورها میگن نمیتونم بار رو بلندکنم.
نگاه کنید ازمرکز دستگاه تاتکیه گاه(جک) کجا بیشترین فاصله وجود داره.:wallbash:
خیلی ساده ست

من صبر کردم تا شاید کسی یه چیزی جواب بده که نگفت امیدوارم درست باشه مقدار a/2.
 

Similar threads

بالا