[شیلنگ تراز و کاربرد آن]►

behrooz civil

کاربر فعال مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
شیلنگ تراز برای تراز یابی دو سطح یا دو نقطه که نسبت بهم دارای پستی و بلندی هستند استفاده می گردد. در این روش از قانون ظروف بهم پیوسته استفاده مى شود(قانون توریچِلى).

هر طرف شیلنگ را یک نفر بایستی نگه دارد. سپس یک نفر در محلی که مبنا است قرار می گیرد و نفر دوم در جایی که کد ارتفاعی نیاز دارد.نفر اول شیلنگ را طوری می گیرد که سطح آب آن برابر با کد مربوطه باشد و نفر دوم آنقدر سر شیلنگ خود را بالا و پائین می برد تا سطح آب در دو سر شیلنگ ثابت شوند و سطح آب در طرف مبنا با خط تراز یکسان گردد. بنابراین سطخ آب سر دوم شیلنگ کد ارتفاعی همتراز با سر اول را می دهد.

در استفاده از شیلنگ تراز توجه به این نکات بسیار مهم است که:
۱- قطر داخلی شیلنگ تراز نباید از حد معینی در حدود ۷ میلیمتر بیشتر باشد.
۲- قبل از استفاده از شیلنگ تراز حتما باید کنترل شود که در آن هیچگونه حباب هوای محبوسی باقیمانده باشد.
۳- قبل از شروع بکار با کنار هم قراردادن دو سر شیلنگ تراز از همسطح قرار گرفتن سطح آب در هر دو سمت آن مطمئن شوید.
۴- از تکانهای شدید و جابجایی های ناگهانی شیلنگ اجتناب ورزید.
۵- حتی المکان از شیلنگ تراز شفاف تر استفاده کنید.
۶- از استفاده از شیلنگ تراز در هوای خیلی سرد یا خیلی گرم یا بارانی یا پرباد بپرهیزید.
۷- در صورت امکان از مایع آب رنگی جهت قرائت صحیحتر استفاده کنید.

طول زیاد از حد شیلنگ تراز علاوه بر اینکه دست و پا گیر شده و باعث زیاد شدن احتمال پیچ خوردگی آن میشود با افزایش نیروی چسبندگی بین مایع و جداره شیلنگ میتواند باعث ایجاد تداخل در دقت کار شود.

ایراد این روش این است که فقط مى توان در مواردى که نقاط به هم نزدیک باشند آن را به کار برد. به همین دلیل کاربردش در نقشه بردارى کم است ولى در کارهاى ساختمانى مورد استفاده قرار مى گیرد. طول حداکثر ۱۵ متر مناسب است.



مثال:
فرض کنید در یک ساختمان بتنی، تراز روی بتن فونداسیون با تراز کوچه برابر است. بعد بتن ریزی ستون ها می خواهیم محل قرارگیری کف قالب تیر را مشخص کنیم. برای این کار ابتدا یک ستون را به عنوان ستون مبنا در نظر می گیریم و با خط کش در ارتفاع 1.5 متری آن (این ارتفاع از این نظر انتخاب شد که بدون صندلی به راحتی قابل دسترس است) یک ضربدر می زنیم. حال می خواهیم همین تراز را روی ستون های دیگر پیدا کنیم و علامت بزنیم. برای این کار یک سر شلنگ تراز را روی ستون مبنا قرار داده و سر دیگر شلنگ را شخص دیگر باید با راهنمایی شخص اول آنقدر بالا و پایین بکند تا شخص اول ببیند که تراز آب در روی ستون مبنا به محل ضربدر رسیده است. اینجاست که شخص اول به شخص دوم می گوید بس است و تراز آب در انتهای شلنگ نشان دهنده محل ضربدر روی ستون دومی است. محل این دو ضربدر یک ارتفاع از سطح دریا دارند.
خب با این روش می تونیم روی همه ستون هایمان یک ضربدر بزنیم. حال بسته به ارتفاع سقفمون می تونیم قالب تیر را در ارتفاع مشخصی از محل ضربدر روی ستون ها اجرا کنیم.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ms-project

عضو جدید
شلنگ تراز (نحوه کار)

شلنگ تراز (نحوه کار)

استفاده از شلنگ تراز به عنوان یکی از روشهای سریع و در دسترس ترازیابی با کمترین امکانات بسیار متداول است که نیاز است هر مهندس عمرانی با ان اشنایی داشته باشد نحوه کار به این صورت است که هرطرف شلنگ را یک نفر بایستی نگه دارد. سپس یک نفر در محلی که مبنا است قرار می گیرد و نفر دوم در جایی که کد ارتفاعی نیاز دارد. نفر اول شلنگ را طوری می گیرد که سطح آب آن برابر با کد مربوطه باشد و نفر دوم آنقدر سر شلنگ خود را بالا و پائین می برد تا سطح آب در دو سر شلنگ ثابت شوند و سطح آب در طرف مبنا با خط تراز یکسان گردد. بنابراین سطخ آب سر دوم شلنگ کد ارتفاعی همتراز با سر اول را می دهد.


در استفاده از شلنگ تراز توجه به این نکات بسیار مهم است که:۱-قطر داخلی شلنگ نباید از حد معینی در حدود ۷ میلیمتر بیشتر باشد
۲- قبل از استفاده از شلنگ حتما باید کنترل شود که در آن هیچگونه حباب هوای محبوسی باقیمانده باشد
۳-قبل از شروع بکار با کنار هم قراردادن دو سر شلنگ از همسطح قرار گرفتن سطح آب در هر دو سمت آن مطمئن شوید.
۴- از تکانهای شدید و جابجایی های ناگهانی شلنگ اجتناب ورزید
۵-حتی المکان از شلنگ شفاف تر استفاده کنید.
۶-از استفاده از شلنگ در هوای خیلی سرد یا خیلی گرم یا بارانی یا پرباد بپرهیزید.
۷-در صورت امکان از مایع آب رنگی جهت قرائت صحیحتر استفاده کنید.
طول زیاد از حد شلنگ علاوه بر اینکه دست و پا گیر شده و باعث زیاد شدن احتمال پیچ خوردگی آن میشود با افزایش نیروی چسبندگی بین مایع و جداره شلنگ میتواند باعث ایجاد تداخل در دقت کار شود. یکی از مواردی که در کار ساخت و ساز بسیار سریع مینوانیم از این روش استفاده کنیم زمان گود برداری است که میخواهیم ترازهای سطح مبنا با توجه به ارتفاع پی و عمق گود را مشخص کنیم البته این روش محدودیت هایی دارد به همین دلیل در کارهای کوچک بیشتر از ان استفاده میشود.


منبع : وبسایت نگاه عمران
 

Similar threads

بالا