همایش ها و کنفرانس های معماری

سـعید

مدیر بازنشسته
نوعی سیستم گرمایشی خورشیدی ایستا که در پنجره های رو به جنوب اجرا میشه،اثری مشابه گلخانه داره و بطور خلاصه اینطوری کار میکنه:
تابش خورشید به دیوار -------->گرم شدن دیوار+ذخیره ی حرارت در آن---------->پس دادن حرارت به فضای داخلی
این سیستم توسط فردی به همین نام اختراع شده
از اتاق شیشه ای(آتریوم،گلخانه،...) واقع در ضلع جنوبی یک ساختمان تشکیل شده و از دیگر فضاهاتوسط یک دیوار مشترک جدا شده است

اینم یه سری معایب و محاسن از سایت معماران(memaran.ir )
معایب دیوار ترومپ:

1- با توجه به اینکه در این سیستم دیوار و شیشه ای که در جلوی آن قرار دارد فاصلۀ خیلی نزدیکی دارند،تمییز کردن این شیشه از داخل،مشکل ساز است.
2- ترموسیرکولاسیون معکوس در شب ( هوای گرم ازمنفذ بالایی خارج و هوای سرد از پایین وارد فضای داخلی می شود.
3-انباشته شدن گردوغبار روی شیشه از داخل،که همان بحث تمییز کردن است که در بالا گفته شد.
4-نصب و راه اندازی و نگهداری عایق شبانه در این دیوارها دشوار می باشد.
5-هزینۀ بالا

-محدودیت در شیوه های اجرا وانتخاب مصالح
-نور زیاد خورشید،ایجاد سایه روشن هایی با کنتراست بالا
-از بین بردن حریم خانه
-عملکرد دستی عایق های شبانه که در هنگام غیبت طولانی مدت مشکل ساز می شود.


محاسن دیوار ترومپ:

گرما را از طریق ذخیره سازی حرارتی به کندی منتقل می کنند؛به همین دلیل دما را هم تعدیل و هم به تاخیر می اندازند.

نور طبیعی – دید به جنوب – کم بودن هزینه های اضافی – تامین گرمایش ایستا

درسته.....
لطفا سوال بعدی...!!!
 

marya_com

عضو جدید
سوال شماره 2
سه پروژه ی اصلی معرف سبک های-تک همراه با نام معمار ؟؟!
در سال 1971، دو معمار جوان ايتاليايي تبار به نام‌هاي ريچارد راجرز ساكن انگلستان و رنزوپيانو ساكن ايتاليا، در مسابقه طرح ساختمان مركز ژرژپمپيدو در پاريس در بين 681 شركت كننده برنده اعلام شدند. نماي اين ساختمان را مجموعه‌اي از دودكش‌ها، آبگردان‌ها، لوله‌هاي تأسيساتي و ستون‌ها، تيرها، بادبندها، راه پله‌ها و مسيرهاي رفت‌ و آمد تشكيل مي‌داد. اين معماران آغازگر سبكي در اروپا بودند كه به نام‌هاي ـ تك يا تكنولوژي بسيار پيشرفته معروف گرديد. در معماري مطرح شد.
معماران معروف این سبک می‌توان از نورمن فاستر، مایکل هاپکینز نیکولاس گریمشاو و سانتیاگو کالا تراوا
اصول فكري و طراحي اين سبك را ميتوان در ده مورد ذيل خلاصه كرد:
1. بينش پوزيتيويسم و خوشبيني به علم و پيشرفت علمي و تكنيكي؛
2. نمايش تكنولوژي به عنوان عصاره و دستاورد عصر جديد؛
3. نمايش پروسة ساخت؛
4. شفاف نمودن، لايه لايه كردن و نمايش حركت در ساختمان؛
5. نمايش ساختار و اجزاء درون بنا در نماي ساختمان؛
6. استفاده از رنگ‌هاي روشن وساده؛
7. سازه و ساختار به عنوان تزئينات؛
8. استفاده از اجزاء كششي سبك؛
9. جدا كردن بخش‌هاي سرويس دهنده از قسمت‌هاي سرويس شونده؛
10. طراحي بام ساختمان به عنوان نماي پنجم ساختمان.
برج ایفل در نمایشگاه ۱۸۸۹ پاریس ساختمان ایده‌آل و آرمانی معماران های ـ تک است. برج ایفل با ۳۳۰ متر ارتفاع و اسکلت فلزی نمایان، نمادی از دستاوردهای تکنولوژی در عصر مدرن است.
موزه طراحی ویترای گری ، ساخت در 1987- 1989 نزدیک باسل در سوئیس و موزه گوگن هایم گری در بیلبائو در اسپانیا ، نمونه های شاخص این گرایش معماری محسوب می شوند
نمونه ابتدایی این معماری ، ساختمان روز نامه فاینشال تایمز در اسکله هند شرقی است که توسط نیکولاس گریمشاو در سال های 1986- 1988 طراحی شد
ساختمان نمایشگاه لایپزیک ؛ توسعه رودگاه هامبورگ
مرتفع‌ترین ساختمان و بزرگ‌ترین فودگاه جهان توسط یکی از شاخص ترین معماران این سبک یعنی نورمن فاستر طراحی شده است. برج هزارة توکیو و فرودگاه جدید هنگ‌کنگ.

برگرفته از سایت : http://www.pu-architect.mihanblog.ir/post-36
 
آخرین ویرایش:

nooshafarin

عضو جدید
کاربر ممتاز
در سال 1971، دو معمار جوان ايتاليايي تبار به نام‌هاي ريچارد راجرز ساكن انگلستان و رنزوپيانو ساكن ايتاليا، در مسابقه طرح ساختمان مركز ژرژپمپيدو در پاريس در بين 681 شركت كننده برنده اعلام شدند. نماي اين ساختمان را مجموعه‌اي از دودكش‌ها، آبگردان‌ها، لوله‌هاي تأسيساتي و ستون‌ها، تيرها، بادبندها، راه پله‌ها و مسيرهاي رفت‌ و آمد تشكيل مي‌داد. اين معماران آغازگر سبكي در اروپا بودند كه به نام‌هاي ـ تك يا تكنولوژي بسيار پيشرفته معروف گرديد. در معماري مطرح شد.
معماران معروف این سبک می‌توان از نورمن فاستر، مایکل هاپکینز نیکولاس گریمشاو و سانتیاگو کالا تراوا
اصول فكري و طراحي اين سبك را ميتوان در ده مورد ذيل خلاصه كرد:
1. بينش پوزيتيويسم و خوشبيني به علم و پيشرفت علمي و تكنيكي؛
2. نمايش تكنولوژي به عنوان عصاره و دستاورد عصر جديد؛
3. نمايش پروسة ساخت؛
4. شفاف نمودن، لايه لايه كردن و نمايش حركت در ساختمان؛
5. نمايش ساختار و اجزاء درون بنا در نماي ساختمان؛
6. استفاده از رنگ‌هاي روشن وساده؛
7. سازه و ساختار به عنوان تزئينات؛
8. استفاده از اجزاء كششي سبك؛
9. جدا كردن بخش‌هاي سرويس دهنده از قسمت‌هاي سرويس شونده؛
10. طراحي بام ساختمان به عنوان نماي پنجم ساختمان.
برج ایفل در نمایشگاه ۱۸۸۹ پاریس ساختمان ایده‌آل و آرمانی معماران های ـ تک است. برج ایفل با ۳۳۰ متر ارتفاع و اسکلت فلزی نمایان، نمادی از دستاوردهای تکنولوژی در عصر مدرن است.
موزه طراحی ویترای گری ، ساخت در 1987- 1989 نزدیک باسل در سوئیس و موزه گوگن هایم گری در بیلبائو در اسپانیا ، نمونه های شاخص این گرایش معماری محسوب می شوند
نمونه ابتدایی این معماری ، ساختمان روز نامه فاینشال تایمز در اسکله هند شرقی است که توسط نیکولاس گریمشاو در سال های 1986- 1988 طراحی شد
ساختمان نمایشگاه لایپزیک ؛ توسعه رودگاه هامبورگ
مرتفع‌ترین ساختمان و بزرگ‌ترین فودگاه جهان توسط یکی از شاخص ترین معماران این سبک یعنی نورمن فاستر طراحی شده است. برج هزارة توکیو و فرودگاه جدید هنگ‌کنگ.

برگرفته از سایت : http://www.pu-architect.mihanblog.ir/post-36
متاسفانه اینم اشتباهه:(هیچکدوم از اون سه تا ساختمون رو نگفتین
 

ariyaiii_boy

عضو جدید
.....

.....

سوال شماره 2
سه پروژه ی اصلی معرف سبک های-تک همراه با نام معمار ؟؟!
سلام.چند بار میتونیم جواب بدیم ؟!!!!...

بانک هنگ کنگ (نرمن فاستر ).....برج هزاره (نرمن فاستر )....خانه داگلاس (ریچارد میر))....

یعنی اینم اشتباست ؟!!!!!!.....:(:(
 

dynamic

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
مجبورم اينجا بگم چون جاي ديگه اي نمي تونم
ايشون به من توهين كردن اين كارا چه معني ميده؟
پيام خصوصي و همه رو بسته بعد تو پروفايلم برا من پيام گذاشته...
كسي كه راه پيامشو بسته و تو تاپيك عمومي همچين چيزي ميگه حق نداره تو پروفايلم بگه اشتباه شد!!!!!
حق داره؟
من نمي تونم تحمل كنم ....
لطفا رسيدگي بشه
وگرنه ديگه اينجا نمي آم تا كسي جرات همچين توهيني به من رو نداشته باشه
مگه اينجا كجاس؟ آخه به چه حقي؟ اينجا رو با كجا اشتباه گرفتي؟
واقعا متاسفم ....
يكي از دوستان به نام marya_com سوالي پرسيدن اين جواب منه !

عزيزم بذار به استادم ايميل مي زنم شايد بدونه بهت خبر مي دم
حالا ادامه اش
دوستان عزیز اگه نمیتونین به بقیه کمک کنین رک و راست بگین آدم تکلیفشو بدونه، بی خودی منتظر کمک های غیبی(!) نشه. وعده سر خرمن ندین تو رو خدا!!!!!!

و باز ادامه!!!


پروين؟
كسي دعوتم نكرده بود كه بيام
همين الان ايميل زدم ....
تا فردا جواب ميده ...
اي بابا .
مگه دستم بهت نرسه .:w00:

و همچنان ادامه!

حرفتو رك و رو راست بزن منم جواب بدم :cool:
زشته اين كارا .

من همچنان منتظر جوابم ... توضيح بده مو به مو كه چي شده ! منتظرم
پيام خصوصي تو كه بستي مجبوري تو تاپيك عمومي بگي خب ....
چاره اي نيست !
و اين پيام تو پروفايل من برا من فرستاده شده!!!!!
سلام. در مورد اون پست، خطاب به تو نبود. متاسفم که ناراحت شدی. منظورم کسایی بودن که بقیه رو سر کار میذارن...نباید از نقل قول پست تو استفاده میکردم.باید واسه اونی که ناراحتم کرد پست خصوصی میذاشتم.بیخیال..............دق دلمو سر تو درآوردم..............خیلی از بچه ها اینجا قربون صدقه آدم میرن ولی موقع کمک که میشه جواب پیام خصوصی رو هم نمیدن نوشتن این که "نمیتونم بهت کمک کنم" خیلی سخت نیست.من انتظار ندارم کسی هر کاری بخوام واسه م انجام بده ولی انتظار دارم جوابمو بدن نه این که طوری رفتار کنن انگار من اصلا" نیستم!


1. كسي مجبور به كمك نيست اينجا ،،،،،،،،،اين هزار بار!
2. وقتي خطاب به من نيست حق نداري تو تاپيك عمومي نقل قول بدي!!!!!
3. اگه اشتباه شده تا 1 روز حق ويرايش داري!!!!
4. مگه مدير تالاري نيست كه ازش خواهش كني همچين اشتباهي رو پاك كنه؟؟؟؟؟
5. يعني چي متاسفي كه ناراحت باشم؟ احتمال ميدادي خوشحال شم؟
6. اين موارد به من ربطي نداشت هيچ كدوم. حق چنين توهيني نداشتي!!!!

يا اگه ربط داره واضح تربگو!!!!! تا بگم كه من به عزيز ترين كس خودم هم پروژه آماده نمي دم حتي اگه بدونم فردا صبح تحويل داره!!!!! بچه ها ميدونن اونهايي كه من بهشون اطلاعات دادم خبر دارن!
 

alali

عضو جدید
دومان جان یه درخواست داشتم!
خواستم خواهش کنم اگه میشه زیرتالار مقالات رو حذف کنی و تاپیکهای این قسمت رو به خود تالار اصلی منتقل کنی و اونجا قرار بگیرن.که خود تالار اصلی هم بار علمی داشته باشه و صرفا وجهه ی شوخی وسرگرمی و ... پیدا نکنه!
چون اینجوری خیلی بار علمی صفحه ی اصلی کم شده و خیلی تو ذوق میخوره! الان اونجا تقریبا فقط شامل تاپیکهای عمومی و سرگرمی و ... شده که همون تعداد محدود تاپیک حتی به روز هم نیستن! واین زیاد وجهه ی خوبی نداره و واسه بیننده کم کاری و راکد بودن تالار رو تداعی میکنه! چون هر کسی که میاد اول از همه تالار اصلی رو میبینه و اعضا کمتر زیرتالارها رو (مخصوصا زیرتالار مقالات) باز میکنن.(مخصوصا اعضای جدید که از مطالب سایت خبر ندارن و فقط اگه مطالب تالار اصلی جذبشون کنه به سراغ زیرتالارها میرن!)
واسه همین به نظرم اگه این تالار مقالات تو همین قسمت قرار بگیره خیلی بهتره چون هم بیشتر تو چشمه و بدون اینکه دنبال مطلب خاصی باشی ناخوداگاه با دیدن یه مطلب ممکنه جذب بشی و مطالعه اش کنی و ازش استفاده ببری هم تالار اصلی به همون دلیلی که گفتم خالی نمیمونه. هم کار خودت (مدیریت) راحتتر میشه.
ممنون
سلام آرچی جان چرا وقتی میخوام برات پیغام بذارم میگه همچین عضوی وجود نداره؟
 

nooshafarin

عضو جدید
کاربر ممتاز
خب میبینم که یه هفته گذشت و ...:cry:
جواب همونطور که گفتم تو کتاب تاریخ معماری مدرن - لئوناردو بنه ولو - ترجمه ی علی محمد سادات افسری (احتمالا جلد 4 یا 5) هست به این ترتیب :

1- سینزبری سنتر در نورویچ - نورمن فاستر - 1974-1978
2- کارخانه ی رنو در سوئیدن - نورمن فاستر - 1982
3- پتسنتر در پرینستون ، نیوجرسی - ریچارد راجرز - 1983
 

nooshafarin

عضو جدید
کاربر ممتاز
اصل پلان آزاد در واقع به مفهوم آزادی و عدم تمرکز و ایستایی در بستر کارکردی اشاره دارد که این تعریف شرایطی را مهیا می سازد که هر فضایی از انقباض ها و انبساط های افقی(در پلان) رها گردد و شرایطی را برای یکسان سازی فضایی در پلان، یا قابلیت ایجاد بستری همگن با ارزش گذاری مساوی فراهم آورد.
در چنین پروژه هایی که در فضای هندسی اقلیدسی شکل می گیرد با هر سر شکنی می توان روابط فضایی کل پروژه را به صراحت دید و در چنین ساختار تک انگارانه ای، فرم محدود کننده فضاست و با ایجاد عناصر معماری، ساختار فضا به صورت هندسه ای قابل استنباط تعریف و مطرح می شود.
منبع:
http://forum.persiangraphic.com/معماری-و-شهرسازی/212-معرفی-ویلا-ساوا.html
----------------------------------------------------------
پیدایش پلان آزاد،تا حدی با عوامل پیدایش مدرنیسم گره خورده
-پیشرفت علمی
لوکوربوزیه:
تا امروز همیشه از جرزهای باربر استفاده شده است. این جرزها از زیر زمین شروع می شوند و از طبقه همکف تا زیر بام ادامه دارند. پلان معماری همواره تابع جرزهای باربر بوده است. ارمغان بتن مسلح استفاه ازپلان آزاد است. سقف ها نباید تا بالا همانند هم تکرار شوند، آنها آزادند. این پلان جدید، منطقی و آزاد است."

تا دوره رومانسک نما و پلان تابع استراکچر بوده و همین موجب تاریک بودن فضای داخلی+سنگین و حجیم بودن معماری+عدم ارتباط مناسب بیرون و درون+...
در دوره گوتیک برای کم کردن عرض جرزها از پشت بند استفاده کردند و مشکلات فوق تا حدی مرتفع میشود
با وجود بتن مسلح و ایجاد اسکلت بجای دیوارهای باربر ، پلان آزاد شکل میگیرد.
تولید جام شیشه هم در این میان اهمیت داشته است.
-فلسفه دکارت
دکارت پایه گذار فلسفه مدرن در فرانسه مختصات دکارتی را مطرح میکند:هر نقطه ای در این دستگاه یکی است ---------->> یکسان انگاری در عالم------->> هیچ جا مهمتر از جای دیگر نیست(بر خلاف معماری سنتی)
در دوره مدرن فضا همگن و یکنواخت و مشابه شد.
میس وندرروهه تعبیر فضای دکارتی را در معماری متجلی کرد.
-عامل زمان
انیشتین با ورود عامل زمان، پلان آزاد را تقویت کرد ------->> کل فضا را با هم میتوان درک کرد---------->> همزمانی مکان ----------->> فضاهای منفک شده و جدا از هم نداریم و کل فضا یکجا درک میشود.------->> برابری زمان در شرایط مختلف
 

سـعید

مدیر بازنشسته
اصل پلان آزاد در واقع به مفهوم آزادی و عدم تمرکز و ایستایی در بستر کارکردی اشاره دارد که این تعریف شرایطی را مهیا می سازد که هر فضایی از انقباض ها و انبساط های افقی(در پلان) رها گردد و شرایطی را برای یکسان سازی فضایی در پلان، یا قابلیت ایجاد بستری همگن با ارزش گذاری مساوی فراهم آورد.
در چنین پروژه هایی که در فضای هندسی اقلیدسی شکل می گیرد با هر سر شکنی می توان روابط فضایی کل پروژه را به صراحت دید و در چنین ساختار تک انگارانه ای، فرم محدود کننده فضاست و با ایجاد عناصر معماری، ساختار فضا به صورت هندسه ای قابل استنباط تعریف و مطرح می شود.
منبع:
http://forum.persiangraphic.com/معماری-و-شهرسازی/212-معرفی-ویلا-ساوا.html
----------------------------------------------------------
پیدایش پلان آزاد،تا حدی با عوامل پیدایش مدرنیسم گره خورده
-پیشرفت علمی
لوکوربوزیه:
تا امروز همیشه از جرزهای باربر استفاده شده است. این جرزها از زیر زمین شروع می شوند و از طبقه همکف تا زیر بام ادامه دارند. پلان معماری همواره تابع جرزهای باربر بوده است. ارمغان بتن مسلح استفاه ازپلان آزاد است. سقف ها نباید تا بالا همانند هم تکرار شوند، آنها آزادند. این پلان جدید، منطقی و آزاد است."

تا دوره رومانسک نما و پلان تابع استراکچر بوده و همین موجب تاریک بودن فضای داخلی+سنگین و حجیم بودن معماری+عدم ارتباط مناسب بیرون و درون+...
در دوره گوتیک برای کم کردن عرض جرزها از پشت بند استفاده کردند و مشکلات فوق تا حدی مرتفع میشود
با وجود بتن مسلح و ایجاد اسکلت بجای دیوارهای باربر ، پلان آزاد شکل میگیرد.
تولید جام شیشه هم در این میان اهمیت داشته است.
-فلسفه دکارت
دکارت پایه گذار فلسفه مدرن در فرانسه مختصات دکارتی را مطرح میکند:هر نقطه ای در این دستگاه یکی است ---------->> یکسان انگاری در عالم------->> هیچ جا مهمتر از جای دیگر نیست(بر خلاف معماری سنتی)
در دوره مدرن فضا همگن و یکنواخت و مشابه شد.
میس وندرروهه تعبیر فضای دکارتی را در معماری متجلی کرد.
-عامل زمان
انیشتین با ورود عامل زمان، پلان آزاد را تقویت کرد ------->> کل فضا را با هم میتوان درک کرد---------->> همزمانی مکان ----------->> فضاهای منفک شده و جدا از هم نداریم و کل فضا یکجا درک میشود.------->> برابری زمان در شرایط مختلف
با تشکر از جواب شما ولی من جوابی رو میخوام که برداشت خودتون از این مطالب بوده..
تنها کپی کردن مطالب از سایت های دیگر مد نظر من از طرح سوالات نیست..
.
.
خیلی کوتاه و مختصر در چندین خط پاسخ بدین..
جواب این سوال نیم خط است..
 

dynamic

عضو جدید
کاربر ممتاز
پلان آزاد پلاني كه فضا ها درش محدود نيستن
و صلب نيست
از سازه هم پيروي نمي كنه
ميشه گفت نوعي از فضاي سيال ه!
;)
درسته؟
 

ا.پزشکی

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
100% درسته...
سوال بعدی لطفا


پلان آزاد پلاني كه فضا ها درش محدود نيستن
و صلب نيست
از سازه هم پيروي نمي كنه
ميشه گفت نوعي از فضاي سيال ه!
;)
درسته؟








ببخشید، در رابطه با این سوال " پلان آزاد" که جواب داده شد و شما هم گفتین که 100% جواب درسته:
جواب درسته، ولی جا داره که بیشتر توضیح داده بشه؛ چون پلان آزادی که لوکوربوزیه به کار می بره با پلان آزاد فرانک لوید رایت و با پلان آزاد میس وندروهه کاملاً متفاوته.
 

سـعید

مدیر بازنشسته
پلان آزاد پلاني كه فضا ها درش محدود نيستن
و صلب نيست
از سازه هم پيروي نمي كنه
ميشه گفت نوعي از فضاي سيال ه!
;)
درسته؟








ببخشید، در رابطه با این سوال " پلان آزاد" که جواب داده شد و شما هم گفتین که 100% جواب درسته:
جواب درسته، ولی جا داره که بیشتر توضیح داده بشه؛ چون پلان آزادی که لوکوربوزیه به کار می بره با پلان آزاد فرانک لوید رایت و با پلان آزاد میس وندروهه کاملاً متفاوته.
دوست عزیز جواب شما هم درسته..
مدنظر من یک جواب بود که اون رو هم یکی از دوستان جواب داد..
ممنونم از توجهتون..
سوال آخر رو جواب بدین..
 

Nazanin F

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال شماره 5 :

سقف وارونه چیست ؟

فکر می کنم وقتی از روی بام نخوایم استفاده کنیم و بخوایم سقف رو عایق حرارتی کنیم از این سقف استفاده می کنیم .

مراحلشم اینجوریه :

سقف سازه اي مثلا تيرچه بلوك - بتن شيب بندي - عايق رطوبتي (قيرگوني يا ايزوگام و مشابه) - نايلون روي عايق رطوبتي براي اينكه عايق حرارتي به عايق رطوبتي نچسبه - عايق حرارتي از جنس يونوليت، به ضخامت 8 سانتي متر- شن بادامي به قطر حدود 15 ميليمتر شسته شده (شن رودخانه اي به ضخامت 8 سانتي متر) ، براي جلوگيري از تابش مستقيم آفتاب روي يونوليت و بلند نشدن آن توسط باران و باد.

 

سـعید

مدیر بازنشسته
فکر می کنم وقتی از روی بام نخوایم استفاده کنیم و بخوایم سقف رو عایق حرارتی کنیم از این سقف استفاده می کنیم .

مراحلشم اینجوریه :

سقف سازه اي مثلا تيرچه بلوك - بتن شيب بندي - عايق رطوبتي (قيرگوني يا ايزوگام و مشابه) - نايلون روي عايق رطوبتي براي اينكه عايق حرارتي به عايق رطوبتي نچسبه - عايق حرارتي از جنس يونوليت، به ضخامت 8 سانتي متر- شن بادامي به قطر حدود 15 ميليمتر شسته شده (شن رودخانه اي به ضخامت 8 سانتي متر) ، براي جلوگيري از تابش مستقيم آفتاب روي يونوليت و بلند نشدن آن توسط باران و باد.

ممنونم ..درسته..!!
در کل وقتی عایق حرارتی بر روی عایق رطوبتی اجرا بشه در اصطلاح به اون سقف وارونه میگن..

سوال بعدی لطفا..!!
 

Similar threads

بالا