دمت گرمخوب هرکسی باید فقط دنبال علاقش بره و تو اون موفق میشه! کسی که فارغ التحصیل باسواد مکانیک باشه به جرات می تونم بگم از هرچیزی سر در میاره! قابل توجه دوستان عمرانی مون که من حتی سه سال تو یک شرکت تولیدی بتن آماده کار می کردم و الان هم باهاشون تو بعضی زمینه ها همکاری دارم . اونجا بدلیل اینکه رشتم مکانیک بود خیلی راحت از بتن آماده و زیروبمش سر در اورم . بدلیل همین مکانیک رو ی پمپهای بتن - بچینگ ها و میکسرها تسلط پیدا کردم( چون اکثرا هیدرولیکی هستن) و الان که الان هستش و دیگه اونجانیستم بازم میان دنبالم!
به دلیل علاقه ای که داشتم روی الیاف کربن که مربوط به بچه های پلیمر هستش کار کردم و زیر سایه مکانیک و دانش و دیدی که به من داد به راحتی ازش سر درآوردم( به دلیل نیاز به سرمایه بالا بی خیالش شدم)
زیر سایه همین مکانیک بود که خیلی زود تونستم یه کارگاه کوچیک قطعه سازی برای خودم راه بندازم و برای خودم کار کنم. حالا اگه رشته چیز دیگه ای غیر مکانیک( مثلا عمران) بود حالا حالا ها باید دنبال کار می گشتم.( چون از اول سرمایه ای نداشتم)
مکانیک همه چیز منه و خدارو واقعا شکر می کنم که علاقه به اون رو در وجود من شعله ور کرد و منو با اون آشنا کرد.
همونطور که مدیر و احسان گفتن باید 1- علاقه داشته باشید2- یه زمینه صنعتی برای خودتون به عنو ان شغل حتمی آیندتون در نظر بگیرید و روی اون متمرکز بشید 3 - محدود به منابع فارسی نشید و حتما سراغ منابع لاتین برین چون علم فعلا برای اونهاست 4- یادگیری یه زبان برنامه نویس به همراه تسلط بر یک نرم افزار طراحی الزامی هستش
یاعلی و موفق باشید!
سلام دوست عزیز.من الآن ترم 5 هستم وتا حالا مشکلی از این بابت نداشتم.به نظر من تو هم بهتره بیشتر رو علاقه و اشتیاقت به مکانیک حساس باشی تا هوشت.چون موفقیت فقط بستگی داره به علاقه مندی و بعد هم تلاش.دوستان سلام.من قصد دارم مهندسی مکانیک بخونم ولی بعضی از دوستانم میگن علاوه بر ریاضیات قوی باید خیلی باهوش باشی تا در این رشته موفق بشی.
حقیقت داره؟ اگه آره چطور میتونم بفهمم که هوش کافی واسه تحصیل این رشته را دارم؟
در ضمن ممکنه چند تا از کتابهای اصلی وخیلی سخت این رشته را در ترم 3 یا 4 واسه دانلود بگذارید تا خودمو محک بزنم؟
ممنونم.
از راهنمایی شما ممنونم دید تازه ای درمورد آینده گرفتمسلام
خوب چیزی که مدیر گفت کاملاً درست و خیلیم مهم. من سعی می کنم چند تا نکتة شاید تکراری ولی مهم دیگه رو بگم:
1. زبان انگلیسی:
ببین برای اینکه مطمئن بشی همین الان یه شاخه تو مهندسی مکانیک رو انتخاب کن من طی یک ساعت لااقل 15 تا کتاب توی اون فیلد از مقدماتی تا پیشرفته برات تو اینترنت پیدا می کنم! مجانی! اما شما یه ماه بگرد ببین چند تا کتاب فارسی توی اون فیلد پیدا می شه. اکثر کتاب ها مقاله ها نشریات و در یک کلام دانش مکانیک دنیا به زبا انگلیسی (و بعدشم روسی و آلمانی) هست. توی هر شهری هم که باشی می تونی توی 4 سال زبانتو به حدی برسونی که یه نمره خوب تافل بیاری. بغیر از جنبه علمی قضیه هر کاری که در آینده بخوای بکنی ( ادامه تا فوق، ائامه تا دکتری، کار تو یه شرکت بزرگ، کار تو یه شرکت کوچک، اصلاً ول کردن مکانیک و رفتن سراغ یه چیز دیگه!! و ...) زبان یک امتیاز بزرگه که خیلی کمکت می کنه
2. برنامه نویسی و ریاضیات:
اویلر(می شناسیش که!) میگه "مکانیک بهشت ریاضیات است." اگر درک ریاضیت بالا باشه مکانیک رو هم سریعتر و بهتر درک می کنی. توی این دوره هم یه ابزار ضروری و غیر قابل انکار برای سواد ریاضی نرم افزار های برنامه نویسی ریاضی هستند. توصیه عملی من اینه که اگه ترم 1 یا 2 هستی اول یه برنامه نویسی عمومی (مثل VB) رو یاد بگیر ( به هزار دلیل که مهمترینش یاد گرفتن الگوریتمِ که تو برنامه نویسی های عمومی بهتر می شه یادش گرفت) بعد همزمان با پاس کردن معادلات یواش یواش شروع کن یکی از برنامه های Matlab، Maple یا Mathematica رو یاد بگیر صحیح تر بگم ریاضیات رو با اونا یاد بگیر( اینم هم خیلی مهمه هم قلق داره که اگر خواستی تو ضیح می دم.)
3. نرم افزار تخصصی :
یک نرم افزار تخصصی هم خوب و لازمه. زیاده روی نکن (هر نرم افزاری رو امتحان کنی) و سریع هم نرو سراغ تحلیل. تحلیل بدن درک از ماهیت تحلیل هیچ ارزشی نداره. همون CAD (مدلسازی قطعات و مجموعه ها) یه دنیای داره که من کمتر کسی رو دیدم که به صورت سیستماتیک و نظام مند بلد باشه.
4. طراح باش:
اگر جامداتی هستی سعی کن یه جوری خودتو با روشهای ساخت معمول تو بازار و یه طراح خوب بودن نزدیک کنی. درس های توی دانشگاه ( و چیزای دیگه ای که اینجا گفتم) اصلاً کمکی به طراح شدن نمی کنه. مثلاً توی درسا کلی راجع به چرخ دنده و تحلیلش و تئوری ها مختلف صحبت می شه اما اصلاً نمی گن تو تهران کجا می شه یه چرخ دنده رو ساخت، با چی مسازنش اصلاً، چند در میاد، اوراقی و دست دومش رو کجا می شه پیدا کرد. توصیه عملی اینه که هر قطعه، دستگاه یا هر چیز قابل ساختن و خریدننش رو هم توی ایران در بیاری.( مخصوصاً چیزای رو که توی درس طراحی اجزاء 1 و 2 می خونی)
5. ادامه تحصیل، خارج
اگر می خوای ادامه تحصیل بدی جدی به خارج از کشور فکر کن. چون هم ممکنه، هم امکاناتش و سطحش خیلی بالاتر از اینجاست و هم اگر بخوای بری یه سری مقدمات می خواد که اگر از الان به فکرش باشی خیلی راحتتری. اصلاً هم فکر نکن کاری خیلی سختیه یا باید مخ باشی تا بری یا خیلی پول می خواد. مطمئن باش
اما جدا از همه اینا خوندن همون درس ها از همه مهمتره. همونی رو انجام بده که استادا ازت می خوان. قطعاً اگر بهترین راه نباشه یه راه خوبه!
اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ ....... چقدر حرف زدم !!! فکر نکنم اصلاً کسی بخونه
ممنون میشم اگر درباره زمینه ها ونوع کاری که فارغ التحصیلان مکانیک انجام میدن توضیح بدید.سلام دوست عزیز.من الآن ترم 5 هستم وتا حالا مشکلی از این بابت نداشتم.به نظر من تو هم بهتره بیشتر رو علاقه و اشتیاقت به مکانیک حساس باشی تا هوشت.چون موفقیت فقط بستگی داره به علاقه مندی و بعد هم تلاش.
موفق باشی
سلام.من ترم3مکانیک هستم.حرفهاتونو خوندم.من نزدیک5ساله که زبان راول کردم.میترسم دوباره برم سراغش.نمیدونم چیکارکنم.الآن نرم افزار تخصصی دارمINVENTORکارمیکنم.همزمان با پاس کردن محاسبات MATLAB را هم یاد میگیرم.ممنون میشم راهنمائیم کنید.
خوب حالا شما برای این چه پیشنهادی دارین؟؟؟؟سلام
4. طراح باش:
اگر جامداتی هستی سعی کن یه جوری خودتو با روشهای ساخت معمول تو بازار و یه طراح خوب بودن نزدیک کنی. درس های توی دانشگاه ( و چیزای دیگه ای که اینجا گفتم) اصلاً کمکی به طراح شدن نمی کنه. مثلاً توی درسا کلی راجع به چرخ دنده و تحلیلش و تئوری ها مختلف صحبت می شه اما اصلاً نمی گن تو تهران کجا می شه یه چرخ دنده رو ساخت، با چی مسازنش اصلاً، چند در میاد، اوراقی و دست دومش رو کجا می شه پیدا کرد. توصیه عملی اینه که هر قطعه، دستگاه یا هر چیز قابل ساختن و خریدننش رو هم توی ایران در بیاری.( مخصوصاً چیزای رو که توی درس طراحی اجزاء 1 و 2 می خونی)
ببخشید من کوچکتر از اونم که حرفی بزنم...ولی اصلا" با نظر شما موافق نیستمبا سلام
من خودم لیسانس مکانیک جامدات دارم و شخصا با نظر دوست عزیزم وحید موافقم
رشته مکانیک خیلی سخته و باید خیلی تلاش کرد تا به هدفت برسی
ولی من از مکانیک زده شدم فقط بخاطر اینکه میدیدم هر کی تو مکانیک مدرک میگیره دیگه با شاه هم نمیخواد فالوده بخوره و خودشو از همه بالاتر میبینه در صورتی که عمرانیها این مدلی نبودن این تجربه رو با معاشرت کردن با کلی دوست و رفیق در تمام کشور بدست آوردم
البته شرمنده که اینارو گفتم ولی به جرات میگم در بین مهندسان مکانیک فقط 30% پیدا میشه که خوب و خاکی باشن و در بین مهندسان عمران فقط 20% پیدا میشه که بد اخلاق و ...... باشن
ولی بهتون نصیحت میکنم اگه میخواین پا تو رشته مکانیک مکانیک بذارین خوب فکر کنید
موفق باشید
واسه ما که الان مثلا" میریم ترم3 چه مطالعات و زمینه های علاقه ای میتونه وجود داشته باشه؟سلام
باید ببینید چه چیزی براتون لذت بخش و جالبه ! خودرو- نیروگاه - هواپیما و... روی اون تمرکز کنید و مطالبش رو با حرص و ولع دنبال کنید.
چند تا نکته تکمیلی برای صحبت های دوستان :
1- زبان انگلیسی رو که دوستمون توضیح داد و شکی توش نیست
2- در مورد نرم افزار باید بگم اولاً همیشه بر اساس نیازتون پیش برید ، مثلاً من در نرم افزار CATIA به محیط های طراحی مسلط بودم ولی دیگه دنبال بقیه محیط ها نرفتم چون به دردم نمی خورد. ولی حالا به محیط های ماشینکاری نیاز پیدا کرده ام و می خوام برم یاد بگیرم.
ثانیاً هیچوقت موقعی که می خواید یه نرم افزار رو از صفر شروع کنید به سراغ کتاب خوندن نرید. اکثر کتاب های توی بازار تلکه پول هستند (البته موارد ناب هم پیدا میشه) ، پیشنهاد اول من اینه که اول چند تا دوره کلاس آموزشی حضوری برید و وقتی تسلط نسبی پیدا کردید ، نکات تکمیلی رو از کتاب ها یاد بگیرید. (کتاب های خوب)
ثالثاً از نرم افزاری که یاد گرفتید کار بکشید و توی همون زمینه شروع به کار حرفه ای کنید. اگر قبل از دوران کارآموزی به یک نرم افزار مسلط باشید خیلی کمکتون می کنه و شاید مثل من مسیر زندگیتون عوض بشه. توی دوران کارآموزی نرم افزار خیلی به دردم خورد و خیلی چیزا رو یاد گرفتم.
3- هیچوقت خودتون رو به مکان خاصی محدود نکنید . من خیلی ها رو دیدم که برای آزمون شرکت نفت سر و دست می شکنند و می گن دیگه نونت تو روغنه ، بخور و بخوابه ، زندگیت تامینه و ...
زندگی بدون پیشرفت مُفت نمی ارزه !! در ضمن خودتون رو به ایران هم محدود نکنید. در قرآن کریم آمده : " الم تکن ارض الله واسعه فتهاجروا فیها : آیا زمین خدا وسیع نبود که در آن مهاجرت کنید ؟ "
4- هر گرایشی از مکانیک هستید باید انواع روش های تولید رو بلد باشید. ماشا الله توی اینترنت پر از فیلم های تخصصی هست که می تونید به راحتی به اون ها دسترسی پیدا کنید. من youtube رو پیشنهاد می کنم
خوب هرکسی باید فقط دنبال علاقش بره و تو اون موفق میشه! کسی که فارغ التحصیل باسواد مکانیک باشه به جرات می تونم بگم از هرچیزی سر در میاره! قابل توجه دوستان عمرانی مون که من حتی سه سال تو یک شرکت تولیدی بتن آماده کار می کردم و الان هم باهاشون تو بعضی زمینه ها همکاری دارم . اونجا بدلیل اینکه رشتم مکانیک بود خیلی راحت از بتن آماده و زیروبمش سر در اورم . بدلیل همین مکانیک رو ی پمپهای بتن - بچینگ ها و میکسرها تسلط پیدا کردم( چون اکثرا هیدرولیکی هستن) و الان که الان هستش و دیگه اونجانیستم بازم میان دنبالم!
به دلیل علاقه ای که داشتم روی الیاف کربن که مربوط به بچه های پلیمر هستش کار کردم و زیر سایه مکانیک و دانش و دیدی که به من داد به راحتی ازش سر درآوردم( به دلیل نیاز به سرمایه بالا بی خیالش شدم)
زیر سایه همین مکانیک بود که خیلی زود تونستم یه کارگاه کوچیک قطعه سازی برای خودم راه بندازم و برای خودم کار کنم. حالا اگه رشته چیز دیگه ای غیر مکانیک( مثلا عمران) بود حالا حالا ها باید دنبال کار می گشتم.( چون از اول سرمایه ای نداشتم)
مکانیک همه چیز منه و خدارو واقعا شکر می کنم که علاقه به اون رو در وجود من شعله ور کرد و منو با اون آشنا کرد.
همونطور که مدیر و احسان گفتن باید 1- علاقه داشته باشید2- یه زمینه صنعتی برای خودتون به عنو ان شغل حتمی آیندتون در نظر بگیرید و روی اون متمرکز بشید 3 - محدود به منابع فارسی نشید و حتما سراغ منابع لاتین برین چون علم فعلا برای اونهاست 4- یادگیری یه زبان برنامه نویس به همراه تسلط بر یک نرم افزار طراحی الزامی هستش
یاعلی و موفق باشید!
من که از این تایپک استفاده کامل کردمسلام به همگی
راستش این تاپیک رو باز کردم که کسانی که چند ترمی از مکانیک رو گذروندن یا فارغ تحصیل شدن بیان با توجه به تجربشون پیشنهاداشون رو برای یه مهندس مکانیک خوب شدن و موفق شدن در دانشگاه و آینده به اونایی که تازه می خوان وارد این راه بشن بدن ،
لطفا هر چی به ذهنتون می رسه دریغ نکنید
پیشاشیش از همه ممنونم
Thread starter | عنوان | تالار | پاسخ ها | تاریخ |
---|---|---|---|---|
کسانی که در یکی از زمینه های صنعتی یا وابسته به اون در حال فعالیت دارند | مهندسی مکانیک | 43 |