مشکلات کسب اطلاعات در یک محیط کاری

m.f.s

کاربر فعال
جالبه چرا همچنین مشکلی دارید، پیشنهاد می کنم از طریق ارتباط با صنعت دانشگاه اقدام کنید ، همچنین اگه خودتون می خواید مستقلا جایی برید از ارتباط با صنعت دانشکده معرفی نامه تهیه کنید ، مورد دیگه اینکه درخواستتون ترجیحا حضوری مطرح نکنید از طریق ارسال یک نامه رسمی به واحد اداری یا اگه دارن روابط عمومی اونجا ( با ایمیل) اقدام کنید و معرفی نامه حتما پیوست باشه
ممنون از راهنماییتون.;)
 

nayyeri1982

عضو جدید
سلام به همه
برگرديم سر سوال اول تاپيك: مشكلات كسب اطلاعات در محيط كاري

پستهاي دوستانو خوندم. اكثرا دانشجويي بود. يعني عمدتا مشكلات عدم همكاري در ارائه اطلاعات برميگرده به دانشجوياني كه براي تكميل پروژه هاشون نياز به اطلاعات دارن....
بهتره بحثو دو قسمت كنيم: دانشجوها- مهندسان شاغل

بنظر من در مورد كسب اطلاعات براي يك دانشجو زياد مهم نيست اطلاعات دقيق باشه. چون قرار نيست بر اساسش تصميم گيري اي صورت بگيره. شما دارين يه جورايي تمرين مي كنيد براي بعد از فارغ التحصيلي... شما در حد اينكه مدير مسئول رابز (يا مدير كارخاونه يا مسئول شيفت يا هركسي كه درواقع فرد مرتبط با شما جهت طي پروژه تون هست) رو مجاب كنيد كه به فلان اطلاعات نياز دارين براي فلان قسمت يك درس كافيه ... اطلاعات حتي اگه غير واقعي باشه به دستتون خواهد رسيد.

اما در مورد مهندسان شاغل قضيه فرق مي كنه... قراره اون اطلاعات تبديل به يك تكنيك يا روش توليد يا قانون و دستورالعمل بشه و در يك واحد توليدي عملا درموردش تصميم گيري بشه ....
اينجا ما اطلاعات دقيق نياز داريم ... حالا اينكه اطلاعات دقيق رو چطور بدست بياريم باز دو حالت داره :..
يا شما يك شركت مشاور مهندسي هستين و قراره خدمات مشاوره به يك شركت ارائه كنيد... يك مشكل از قبل تعريف شده رو حل كنيد يا يك برنامه ريزي رو انجام بدين و امثالهم....
و يا اينكه شما از پرسنل شركت مورد مطالعه هستيد كه پرسنل شما را به عنوان مهندس شركتشان مي شناسند.

ادامه دارد ...
 

Iman Gom

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
يا شما يك شركت مشاور مهندسي هستين و قراره خدمات مشاوره به يك شركت ارائه كنيد... يك مشكل از قبل تعريف شده رو حل كنيد يا يك برنامه ريزي رو انجام بدين و امثالهم....

بله شما قراره اونجا خدماتی ارائه کنید اما خیلی افراد همکاری نمی کنن . شما میرید برای پروژه ای و قرار هست کاری انجام بشه اما وقتی می خوای جمع آوری اطلاعات بکنی ، بعضی ها همکاری نمی کنن .
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
بله شما قراره اونجا خدماتی ارائه کنید اما خیلی افراد همکاری نمی کنن . شما میرید برای پروژه ای و قرار هست کاری انجام بشه اما وقتی می خوای جمع آوری اطلاعات بکنی ، بعضی ها همکاری نمی کنن .

متاسفته ما ایرانی ها در کارهای گروهی بسیار ضعیف عمل می کنیم .
هر وقت دیدیم کسی برای رشد به ما یا اطلاعات مات نیاز دارد به طرف حسودی می کنیم . که این در عمل هم حتی به طور ناخواسته تاثیر داره .
 

nayyeri1982

عضو جدید
سلام به همه
برگرديم سر سوال اول تاپيك: مشكلات كسب اطلاعات در محيط كاري

پستهاي دوستانو خوندم. اكثرا دانشجويي بود. يعني عمدتا مشكلات عدم همكاري در ارائه اطلاعات برميگرده به دانشجوياني كه براي تكميل پروژه هاشون نياز به اطلاعات دارن....
بهتره بحثو دو قسمت كنيم: دانشجوها- مهندسان شاغل

بنظر من در مورد كسب اطلاعات براي يك دانشجو زياد مهم نيست اطلاعات دقيق باشه. چون قرار نيست بر اساسش تصميم گيري اي صورت بگيره. شما دارين يه جورايي تمرين مي كنيد براي بعد از فارغ التحصيلي... شما در حد اينكه مدير مسئول رابز (يا مدير كارخاونه يا مسئول شيفت يا هركسي كه درواقع فرد مرتبط با شما جهت طي پروژه تون هست) رو مجاب كنيد كه به فلان اطلاعات نياز دارين براي فلان قسمت يك درس كافيه ... اطلاعات حتي اگه غير واقعي باشه به دستتون خواهد رسيد.

اما در مورد مهندسان شاغل قضيه فرق مي كنه... قراره اون اطلاعات تبديل به يك تكنيك يا روش توليد يا قانون و دستورالعمل بشه و در يك واحد توليدي عملا درموردش تصميم گيري بشه ....
اينجا ما اطلاعات دقيق نياز داريم ... حالا اينكه اطلاعات دقيق رو چطور بدست بياريم باز دو حالت داره :..
يا شما يك شركت مشاور مهندسي هستين و قراره خدمات مشاوره به يك شركت ارائه كنيد... يك مشكل از قبل تعريف شده رو حل كنيد يا يك برنامه ريزي رو انجام بدين و امثالهم....
و يا اينكه شما از پرسنل شركت مورد مطالعه هستيد كه پرسنل شما را به عنوان مهندس شركتشان مي شناسند.

ادامه دارد ...

در مورد فرض اول كه iman gom هم روش تاكيد دارن ،يعني اينكه در مقام يه شركت مشاور در شركتي بايد اطلاعات جمع آوري شود:
در اين موارد مديرعامل يا مدير توليد يا هر كسي كه رابط و طرف مذاكره كننده و درواقع نماينده كارفرماي شماست مسئوليت داره... درواقع خيلي از بار جمع آوري اطلاعتو مي تونيم به دوش مقام رابط خود شركت بندازيم... ولي نهايتا ما براي كسب اطلاعات تكميلي و يا اطمينان از اطلاعاتي كه دراختيارمان گذاشته شده ناچار به برخورد بي واسطه با پرسنل مياني و پاييني هستيم.
بنظرم اينكه طرف مورد مصاحبه -چه كارگر يا مسئول مياني يا ...- بداند اطلاعات را براي چه كاري مورد استفاده قرار خواهد گرفت، خيلي به اعتمادسازي كمك خواهد كرد ... درواقع ما نكات مثبتي و اثراتي را كه در نصيب سازمان و كارگران آن سازمان خواهد شدرا به آنها نشان مي دهيم...
نكته مهم اينه كه اثرات مفيد رو براي هر كس در حد مقام خودش بيان كنيم.. يعني براي مدير ارشد ،اهداف كلان شركت ،‌برا يمديران مياني اهداف ميان مدت و براي پرسنل اجرايي و به اصطلاح كارگران بايد از اثراتي كه بر روش كاركردن و تاثير اون در سلامتي شون يا افزايش حقوق و دستمزد يا مرخصي و ارتقا سطح كاري و ديگر اثرات مفيدي كه برايشان خواهد داشت ، مطلع بشن... اونوقته كه به بهترين نحو اطلاعات در اختيارمون خواهند گذاشت...
اين خاكي بودن هم كه يكي از دوستان در صفحات قبل مطرح كردند ابزاري است براي نزديك شدن به مخاطب و جلب اعتماد اون ...

اگر ما شركت مشاور باشيم بخشي از اين اعتماد سازي بين سوال كننده (شركت مشاور) و پرسنل مي تونه به مديران خود اون شركت واگذار بشه كه موظفند انجام بدن .. و درواقع بستر لازم رو براي كار شما فراهم كنند . پس در هنگام عقد قراردادهاي مشاوره اين نكته رو توي قرارداد بگنجونيد كه شركت كارفرما موظفه بسترهاي اينچنيني رو نيز فراهم كنه براتون ..


در مورد مواقعي كه كار مال خود شركت تون هست و بحث مشاوره نيست تفاوتي ندارد ... بجز اينكه همه بار بسترسازي بر دوش مدير تيم (شما) خواهد بود .البته شناخت قبلي از مديران مياني و پرسنل شركتتان برگ برنده شماست تا بتوانيد برا يهر كس اثرات مفيد طرح را به فراخور مسئوليتش نشان دهيد و اعتمادش را جلب كنيد ...

بحث ناپخته است و جاي كار زيادي دارد .. با دوستان و نظراتشون همچنان همراهم
 

elnaz gol

عضو جدید
به نظرمن اگه كسي بامديرعامل اون كارخونه يه نسبتي داشته باشه،هيچ مشكلي واسش پيش نمياد.
 

Iman Gom

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اگر ما شركت مشاور باشيم بخشي از اين اعتماد سازي بين سوال كننده (شركت مشاور) و پرسنل مي تونه به مديران خود اون شركت واگذار بشه كه موظفند انجام بدن .. و درواقع بستر لازم رو براي كار شما فراهم كنند . پس در هنگام عقد قراردادهاي مشاوره اين نكته رو توي قرارداد بگنجونيد كه شركت كارفرما موظفه بسترهاي اينچنيني رو نيز فراهم كنه براتون ..


در مورد مواقعي كه كار مال خود شركت تون هست و بحث مشاوره نيست تفاوتي ندارد ... بجز اينكه همه بار بسترسازي بر دوش مدير تيم (شما) خواهد بود .البته شناخت قبلي از مديران مياني و پرسنل شركتتان برگ برنده شماست تا بتوانيد برا يهر كس اثرات مفيد طرح را به فراخور مسئوليتش نشان دهيد و اعتمادش را جلب كنيد ...
نکته ی خیلی خوبی گفتین . سوای همه ی اینها یه مشکل دیگر هم در همچین واحد هایی هست . مثلا شما فرض کنید از یک دستگاه اطلاعاتی ، آماری ، ... بگیری . یه موضوع بدتر اینه که حتی اگر موفق به گرفتن اطلاعات از واحد های مختلف ، درباره ی یک دستگاه بشین ، می بینید داده های این واحد ها با هم هم خوانی نداره . ماشین یه ماشینه ، کارش هم واحده . اما هر کی یه آماری برای خودش می ده . این به نظر من از حالت اول که تو دادن اطللاعات کمک نمی کنن ، بد تره . واقعا من فکر می کنم جمع آوری دیتا تو ایران ، سخت ترین کاره !
 

nayyeri1982

عضو جدید
يه پيشنهاد ديگه اينكه موقع صحبت با مخاطب فرمهاي از پيش آماده شده را بهش ارائه كنيم و روي فرمها دقيقا براش مشخص كنيم كه چه اطلاعاتي بايد تكميل شود و منظور از عبارات و تعاريف احتمالي در فرمها چيست. شفاهي حرف زدن هم باعث عدم انتقال هدف و منظور مذاكره كننده و حتي سو تفاهم مي شه و هم احتمال فراموشي بعد از مذاكره وجود داره. مكتوب گردن مقدار جزئياتي رو كه از يك موضوع اطلاعاتي مي خواهيم رو هم مشخص مي كنه.
فرضا اگه قرار اطلاعاتي در مورد يك دستگاه پرس به دست بياريم اگه به طرف بگيم (يا در فرم نوشته باشيم) "مشخصات دستگاه" تا اينكه در فرممان نوشته باشيم:"برق مصرفي" ، "فاز"،"تعداد ضربه در دقيقه" " ابعاد " ،"مارك و مدل " خيلي تفاوت دارد . چه بسا كساني كه وقت بيهوده مي گذارند كه جزئي ترين اطلاعات را هم در فرممان بنويسند كه ما اصلا نيازي به آن نداريم و يا برعكس به ذكر اطلاعات كلي بسنده كند كه قابل بهره برداري نمي باشد.
 

hasti1988ie

عضو جدید
امروز داشتم تو محیط کار حدود کنترلی رو برای محصولات یک ماه اخیر در میاوردم 3.5 ساعت طول کشید تا نتایج نهایی رو پیدا کردم و به مدیریت تحویل دادم..اما حدودی که من پیدا کرده بودم با اون چیزی که میگفتن کلی فرق داشت...بعد از بررسی متوجه شدیم که فرد مسئول پر کردن فرمها یک مدل جدید برای ثبت داده ها اختراع کرده...چیزی که من از فرم ها میخوندم در ردیف نمونه ها مثلا عدد 33 بود با 1 معیوب...اما چیزی که در پرسش از اون فرد بهش رسیدیم این بود که 100 نمونه رو که سالم بودن میذاشته کنار و فقط 33 رو مینوشتهیعنی در 133 نمونه 1 معیوب و چیزی که من در محاسباتم استفاده کرده بودم 33 نمونه و یک معیوب بود...
 
آخرین ویرایش:

linktaz

کاربر بیش فعال
يه پيشنهاد ديگه اينكه موقع صحبت با مخاطب فرمهاي از پيش آماده شده را بهش ارائه كنيم و روي فرمها دقيقا براش مشخص كنيم كه چه اطلاعاتي بايد تكميل شود و منظور از عبارات و تعاريف احتمالي در فرمها چيست. شفاهي حرف زدن هم باعث عدم انتقال هدف و منظور مذاكره كننده و حتي سو تفاهم مي شه و هم احتمال فراموشي بعد از مذاكره وجود داره. مكتوب گردن مقدار جزئياتي رو كه از يك موضوع اطلاعاتي مي خواهيم رو هم مشخص مي كنه.
فرضا اگه قرار اطلاعاتي در مورد يك دستگاه پرس به دست بياريم اگه به طرف بگيم (يا در فرم نوشته باشيم) "مشخصات دستگاه" تا اينكه در فرممان نوشته باشيم:"برق مصرفي" ، "فاز"،"تعداد ضربه در دقيقه" " ابعاد " ،"مارك و مدل " خيلي تفاوت دارد . چه بسا كساني كه وقت بيهوده مي گذارند كه جزئي ترين اطلاعات را هم در فرممان بنويسند كه ما اصلا نيازي به آن نداريم و يا برعكس به ذكر اطلاعات كلي بسنده كند كه قابل بهره برداري نمي باشد.
اين روش تا حدودي ميتواند كمك كند،اما واقعا بستگي به ديد شخص دارد.يادمه موقعي كه كارآموز بودم ،شخصي كه مسئول مستقيم من بود،منو حتي در كلاس هاي آموزشي كه واحد آموزش درمورد بحث خاصي ميگذاشت ميبرد و واقعا جروات خوبي بهم ميداد،اما در همين اتاق شخص ديگري بود كه با حرفاش باعث شد كارآموزش حتي ديگه نياد و براش ساعت رد ميكردند!واقعا بايد طرف از نظر فرهنگي به اين ديدگاه برسه اگر به من نوعي چيزي ياد بده،منم ميتونم به بچه اون ياد بدم و همينطوري زنجيروار همه از اطلاعات بهره مند خواهند شد.اما ما كجاي كاريم؟...!
 

V A H ! D

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع ,
کاربر ممتاز
سلام به همه گی!!!

تاپیک خیلی خوبی بود تا الان ممنون از آقا ایمان ...

واقعا پشیمونم که چرا از اول شروع کار تاپیک و بیان سوال آقا ایمان وارد بحث نشدم!!

جواب ها و بحث های همه ی دوستان رو مطالعه کردم !!

واقعا دست همه تون درد نکنه!


،


در مورد سوال باید بگم ( در ادامه صحبت های آقای نادری ) که این موضوع باید به دو گروه دانشجویان متقاضی اطلاعات و مهندسان شاغل در محیط های صنعتی تقسیم کرد ...

با توجه به تجربه ای که در دوران دانشجویی و گرفتن اطلاعات از واحدهای صنعتی دارم میتونم به جرأت بگم صمیمی شدن و ایجاد رفاقت با کارگران و مدیران ( هم دانشجویان آقا و هم خانم ها ) زیاد جواب نمیده!!

البته لازم میدونم بگم قاعده ( گفتار - رفتار و ظاهر ) در هردو موضوعع تقسیم بندی شده حتما باید باشه!!

در دید یک دانشجو اگر بخوایم اطلاعت بگیرم نباید زیاد دقیق بشیم!!

خب مسلما خیلی از کارفرما ها و بعضا مدیر عامل ها از زیر بعضی مسائل شونه خالی میکنن که جای گفتنش نیست و شما هم نباید زیاد نسبت به بعضی مسائل دقیق بشید!!

یه سوال هم بوجود میاد که آیا شما چه اطلاعاتی مد نظرتونه؟!!:que:

خب شما اگر صرفا اطلاعاتی از یک خط تولید بخواید و بطور مثال از اپراتور اون دستگاه سوالاتی در مورد دستگاه بپرسید خیلی کم پیش میاد که جوابتون رو نگیرد و حتما موقع گذروندن کارآموزی یا پروژه بهش برخورد کردین!!

اما خب شما بر حسب اتفاق میاد و از یکی از مدیران سوالاتی در مورد هزینه ها و درآمد و مالیات و مواد اولیه و ... می پرسین که خب شاید جواب های متفاوتی بگیرن یا حتی بی جواب بمونه سوالاتتون!!:warn:

کلا به عنوان دانشجو سعی نکیند اطلاعات خیلی دقیقی رو از مسئولین درخواست کنید!!


اما اگر شاغل هستید و بطور مثال در کارخانه ای با حجم تولید نسبتا بالا کار میکنید حتما روی طرز صحبت کردن و بیان سوال و مدیریتتون کار کنید!!

ایجاد یک فرم حاوی سوالات کاربردی نیز خیلی جواب میده اما به شرطی که سوالات از ***** های مد نظر خودتون رد شده باشه و خلاصه روشون کار کرده باشید!!

راستش من این کار رو عملی کردم اما در اول کار موفق نبود چون سوالات همون سوالاتی بود که از قبل و دوران دانشجویی داشتم و دیدگاهم خیلی فرق میکرد ، اما هرچی جلو تر رفتم برای هر کدام از قسمت ها یا دستگاه های کارخانه سوالاتی مختص خودش طراحی کردم!!

نوحه ی اطلاعات گیری به نسبت حجم فعالیت و فرایند تولید در کارخانه انتخاب میشه!!


.
.
.


پر حرفی کردم و از همه معذرت میخوام!!

دوستان سعی کنیم در حین بحث ها کم کم به یه جمع بندی برسیم چون واقعا این موضوع اهمییت بالایی داره!!

و حتی چه اشکال داره که جمع بندی بصورت یه فایل در اختیار همه قرار بگیره ... ؟!
 
آخرین ویرایش:

Iman Gom

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ولی درست کردن یه فرم حاوی سوالات مشکلی رو حل نمی کنه ؟ کسی که بخواد به شما اطلاعات غلط بده ، به هر حال اشتباه می ده . شاید منظورتون چیز دیگه ای بود .
 

nayyeri1982

عضو جدید
امروز داشتم تو محیط کار حدود کنترلی رو برای محصولات یک ماه اخیر در میاوردم 3.5 ساعت طول کشید تا نتایج نهایی رو پیدا کردم و به مدیریت تحویل دادم..اما حدودی که من پیدا کرده بودم با اون چیزی که میگفتن کلی فرق داشت...بعد از بررسی متوجه شدیم که فرد مسئول پر کردن فرمها یک مدل جدید برای ثبت داده ها اختراع کرده...چیزی که من از فرم ها میخوندم در ردیف نمونه ها مثلا عدد 33 بود با 1 معیوب...اما چیزی که در پرسش از اون فرد بهش رسیدیم این بود که 100 نمونه رو که سالم بودن میذاشته کنار و فقط 33 رو مینوشتهیعنی در 133 نمونه 1 معیوب و چیزی که من در محاسباتم استفاده کرده بودم 33 نمونه و یک معیوب بود...

مثال جالبي بود.
و شما چه موقع اين اختلاف ديدگاه رو متوجه شديد؟
درست موقعي كه بصورت حضوري با مسئول پركردن فرمها رو دررو صحبت كردين و برداشت خودتونو از اطلات فرم با برداشت او مقايسه كردين.
رسيدن به يك تعريف مشترك، يك بيان واحد و يك دايره لغات مشابه نقطه شروع كار است و هر كاري قبل از اين منجر به خطا محاسباتي مي شه ...
 

V A H ! D

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع ,
کاربر ممتاز
ولی درست کردن یه فرم حاوی سوالات مشکلی رو حل نمی کنه ؟ کسی که بخواد به شما اطلاعات غلط بده ، به هر حال اشتباه می ده . شاید منظورتون چیز دیگه ای بود .

تا اینجای کار که برای من جواب داده و البته لازم میدونم بگم سوالات خیلی دقیق طراحی شده و راستش رو هم بخواید کاره یه فرد باتجربه و خبره ی این کاره ...

به زودی چندتا روش دیگه امتحان شده ی دیگه ارائه میدم ...
 

nayyeri1982

عضو جدید
ولی درست کردن یه فرم حاوی سوالات مشکلی رو حل نمی کنه ؟ کسی که بخواد به شما اطلاعات غلط بده ، به هر حال اشتباه می ده . شاید منظورتون چیز دیگه ای بود .

درسته
البته هميشه خطاي داده عمدي نيست. بعضي وقتها شما اعتماد طرف سوال شونده رو جلب كردين ولي منظورتونو درست منتقل نكردين. و اين باعث اشتباه مي شه...
 

nayyeri1982

عضو جدید
اگر دوستان نمونه فعاليتهايي داشته اند يا فرمهاي خاصي براي اينكار استفاده كرده اند اشتراك بگذارند تا بتونيم بصورت موردي روش بحث كنيم.... خيلي به درد ميخوره . تجربه خوبي هم هست...
 

nayyeri1982

عضو جدید
موضوع چی بود ؟
در مورد Spc صحبت می کردین !
نمودارهای P ?
من یه حدودایی کار کردم ! یه خورده فرم هم دیدم !
حالا منظورت چیه !

صحبت در مورد نحوه جمع آوری اطلاعات در محیط کار بود و مشکلات و راهکارها.
قرار بود اگه کسی نمونه عملی داره -چه موفق چه ناموفق- بیان کنه که تجربه دیگران هم بالا بره و اگه کسی پیشنهادی به ذهنش رسید مطرح کنه
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
صحبت در مورد نحوه جمع آوری اطلاعات در محیط کار بود و مشکلات و راهکارها.
قرار بود اگه کسی نمونه عملی داره -چه موفق چه ناموفق- بیان کنه که تجربه دیگران هم بالا بره و اگه کسی پیشنهادی به ذهنش رسید مطرح کنه

اولین نکته اینکه باید اطلاعات رو طبقه بندی و موضوع بندی کنیم !
هیچ وقت نمیشه یک فرم جهان شمول درست کرد !
حالا باید بگم چه نوع اطلاعاتی ؟
تولید ! کیفیت ! نت ! و.............
راستش بازم منظورتون رو نفهمیدم
من پایه ام فقط موضوع رو باز کنید !
ما در محیط کار با هزارن اطلاعت رو به رو هستیم ! مهمترین بهش اینکه شما بتوانید این اطلاعات رو مدیریت کنید ! البته قبلشم باید بدونید که در چه زمینه ای باشه !
 

Iman Gom

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دوباره این تاپیک رو می خوام آپ کنم . اما می خوام یه تجربه از نحوه گرفتن اطلاعات بگم . من اون زمانی که وارد تعمیرگاهی شدم که قبلا با هم صحبت کرده بودیم تو گروه کیفیت (البته کارم تموم شده اونجا) به من اطلاعات زیادی نمی دادن . من وقتی می خواستم پرس و جو کنم از نحوه کار و گرفتن اطلاعات ماشین آلات و تجهیزات به خصوص و یا هر چیزی که لازم داشتم درست جواب نمی دادن . برای همین فکر کردم شاید باید حس کنجکاوی شون رو زیاد کنم تا کنجکاو شن به قضیه و همین باعث شه حرف ازشون بکشم . برای همین روز دیگه ای که می خواستم برم ، وقتی وارد جایگاه ها شدم یه سر رسید با خودم بردم و هر چی سوال می کردم و اون ها هر جوابی می دادن من به انگلیسی جوری که ببینه می نوشتم . بعد از اینکه توجه شون رو جلب کردم ، دیدم هی سعی می کنن ببینن من چی دارم می نویسم و چی می خوام و این باعث می شد صحبتشون رو طولانی تر کنن تا بفهمن قضیه چیه و من تو اون مدت ازشون هر چیزی خواشتم می نوشتم .

حتی جالب اینکه پیش نماینده مدیریت هم که می رفتم اون هم همین منوال داشت . وقتی پیش اون می رفتم لپتاپ رو که روشن می کردم شروع می کردم الکی به کشیدن یه سری نمودار تو اکسل و روند و این حرفا تا با دیدن اونا کنجکاو شه و بعد می تونستم ازش هر چی می خوام بگیرم .

این عمل هم جواب می ده .
 

hasti1988ie

عضو جدید
در کل این که تونستین به نحوی اطلاعات بگیرید نشون میده کارتون خوب بوده...اما خب آقا ایمان این مورد اینجا جواب داده....امکان داره همین نمودارها یک نوع ترس رو به اونها از جمله مدیریت القا کنه و باعث گارد گرفتن اونها بشه...
بعنوان مثال این که احساس کنن کاری که انجام بدن قراره تحلیل بشه...کم کاریشون مشخص میشه....ایرادات کارشون مشخص میشه و خیلی موارد دیگه که میتونن مانع از دست یابی ما به اطلاعاتی که میخواهیم باشند..
 

Iman Gom

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
امکان داره همین نمودارها یک نوع ترس رو به اونها از جمله مدیریت القا کنه و باعث گارد گرفتن اونها بشه...
بعنوان مثال این که احساس کنن کاری که انجام بدن قراره تحلیل بشه...کم کاریشون مشخص میشه....ایرادات کارشون مشخص میشه و خیلی موارد دیگه که میتونن مانع از دست یابی ما به اطلاعاتی که میخواهیم باشند..
نه مدیریت کاری نمی کنه که بخواد نگران باشه از کم کاری . بقیه کار می کنن و اگه قرار باشه کم کاری مشخص بشه ، کم کاری پرسنل هست . ثانیا برای مدیریت اهمیتی نداره مثلا من یا هر کس دیگه ای بدونیم که اون کم کاری می کنه (تازه فرض بر اینکه کاری هم انجام بده) . کارفرما اون هست ، پس مشکلی نداره براش . اما اطلاعاتی هم که داریم از مدیریت می پرسیم مهم هست . وقتی مثلا من دارم از شکایات مشتریان یا قطعات مرجوعی تعمیرگاه سوال می کنم و جلوم نمودار می کشم ، این نمودار ها هم برای این اطلاعات هست نه کار های مدیریتی . پس بازم جای نگرانی برای مدیریت نداره و فکر بی ربط نمی کنه . اما باز اون نوشتن انگلیسی خیلی مهمه جلوی بقیه .
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
به نظر من باید با هر فردی به شیوه ای برخورد کرد شاید برای این راه کاری که انجام دادی ایمان جان خیلی ها تاثیر مثبت نداشته هیچ بلکه برای روابط بعدی شما تاثیر منفی گذاشته باشد به نظرم باید منبع اطلاعات رو پیدا کنیم و توی دو سه جلسه از تمامی شیوه های سخنوری و روانشناسی استفاده کنیم
 
آخرین ویرایش:

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
ایمان روشت جالب بود !
یه خورده هم ژست بگیری فکر می کنند چه خبره !
فقط دوستان ، تو این مواقع نباید زیاد جرفید ، چون سطح دانشمون نه علمی بلکه عملی سریع نمایان میشه .
یه نکته دیگه اینکه که باید مثل ایمان به همه نکات توجه کرد .
و البته باید تمرین کرد . تو کارآموزی خیلی خوبه واسه اینکار .
واقعا تا جندتا محیط صنعتی نری نمیشه زیاد سر در آورد ولی همین که چندتا کارخونه بری و فقط ببینی که چطور کار میکنند میشه اعتماد به نفس و اطالعات بهتری بدست آورد .

یه مثل میزنم
وقتی ژاپنی ها می خواستن ببینن که اروپایی ها چیکار میکنند به عنوان خریدار با یک گروه میرفتن و هرکس مسئول گرفتن یک سری اطلاعات بود .
مثلا هریکی کار یک دستگاه رو به خاطر میسپردند ! و سپس سریع اونو رو کاغذ میاوردن !!

همه نظرشون رو بگن در مورد بدست آوردن اطلاعات خیلی کمک میکنه .

من از اینها تا بحال چندبار استفاده کردم .
یکیشون هم همون نامه نگاری رسمی با مدیریت بود .
 

Iman Gom

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
به نظر من باید با هر فردی به شیوه ای برخورد کرد شاید برای این راه ماری که انجام دادی ایمان جان خیلی ها تاثیر مثبت نداشته هیچ بلکه برای روابط بعدی شما تاثیر منفی گذاشته باشد به نظرم باید منبع اطلاعات رو پیدا کنیم و توی دو سه جلسه از تمامی شیوه های سخنوری و روانشناسی استفاده کنیم

حقیقت اینه که تو عمل این چیزهایی که گفتی شدنی نیست .
 

hamid051

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
من خودم بیشتر ادم درون گرا هستم و سعی میکنم که بیرون گرا هم باشم ولی همیشه موفق نمیشم مثلا من خیلی کم دوست پیدا میکنم ولی اگه پیدا کنم دوستی ما خیلی با دوامی است من برای اصلاعات گرفتن تقریبا از چند تا روش استفاده میکنیم 1- حس کنجکاوی 2 برخورد شدید (قهر)3- رابطه دوستی 4- همردردی 5- خود را ضعیف جلوه دادن و چند تا دیگه من اکثر این روش ها رو روی دوستان بچارم پیاده کردم و جواب گرفتم هرچند که محیط کارخانه جات ها خیلی فرق میکنه و خیلی محدود تر هست و شاید هم این به خاطر ترس باشه ولی این عامل یکی از دلایل پیدایش سازمان های غیر رسمی بود
 

V A H ! D

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع ,
کاربر ممتاز
دوباره این تاپیک رو می خوام آپ کنم . اما می خوام یه تجربه از نحوه گرفتن اطلاعات بگم . من اون زمانی که وارد تعمیرگاهی شدم که قبلا با هم صحبت کرده بودیم تو گروه کیفیت (البته کارم تموم شده اونجا) به من اطلاعات زیادی نمی دادن . من وقتی می خواستم پرس و جو کنم از نحوه کار و گرفتن اطلاعات ماشین آلات و تجهیزات به خصوص و یا هر چیزی که لازم داشتم درست جواب نمی دادن . برای همین فکر کردم شاید باید حس کنجکاوی شون رو زیاد کنم تا کنجکاو شن به قضیه و همین باعث شه حرف ازشون بکشم . برای همین روز دیگه ای که می خواستم برم ، وقتی وارد جایگاه ها شدم یه سر رسید با خودم بردم و هر چی سوال می کردم و اون ها هر جوابی می دادن من به انگلیسی جوری که ببینه می نوشتم . بعد از اینکه توجه شون رو جلب کردم ، دیدم هی سعی می کنن ببینن من چی دارم می نویسم و چی می خوام و این باعث می شد صحبتشون رو طولانی تر کنن تا بفهمن قضیه چیه و من تو اون مدت ازشون هر چیزی خواشتم می نوشتم .

حتی جالب اینکه پیش نماینده مدیریت هم که می رفتم اون هم همین منوال داشت . وقتی پیش اون می رفتم لپتاپ رو که روشن می کردم شروع می کردم الکی به کشیدن یه سری نمودار تو اکسل و روند و این حرفا تا با دیدن اونا کنجکاو شه و بعد می تونستم ازش هر چی می خوام بگیرم .

این عمل هم جواب می ده .

.
.
.

سلام!!

فکر خلیی خوبیه!

اما فقط و فقط در خصوص کارگران ساده و یا اپراتور های دستگاه ها جواب میده!!

بریای کسب اطلاعات از مدیران ارشد و یا حتی سر کارگر ها چه باید کرد؟!!

فکر کنم بحث جالبی بشه!!

دوستان لطفا نظرات و تجربیاتشون رو بیان کنن ... ;)
 
بالا