سوال و درخواست مطلب خاک شناسی

jj_ziba

عضو جدید
سلام
من از شما درخواست كمك فوري دارم
من براي نوشتن گزارش كار شيمي خاك دچار مشكل شدم هرچي مي گردم درباره روش هاي اندازه گيري ظرفيت تبادل كاتيوني چيزي پيدا نمي كنم . اگه مي شه كتاب يا سايت هاي مربوط به اين آزمايش ها را به من بگيد ( خيلي ممنون مي شم اگه اين لطف رو در حق من بكنيد ) اگه خود مطلب رو برام بفرستيد كه خيلي خيلي ممنون مي شم . فقط اينكه اين مطلبها رو خيلي زود مي خوام ( من اين مشكل رو هم براي درس رابطه آب و خاك و گياه هم دارم اگه مي شه تو اين زمينه هم كمكم كنيد )
 

shiwa

عضو جدید
سلام دوست عزیز
برای اندازه‌گیری ظرفیت تبادل کاتیونی از روش‌های صافی و سانتریفوژ استفاده می‌کنیم که روش سانتریفوژ کاربرد بیشتری داره
برات خلاصه می‌نویسم
-1 گرم خاک داخل تیوپ می‌ریزی
- 10میلی لیتر استات سدیم 1 نرمال روش می‌ریزی
- 10دقیقیه سانتریفوژ می‌کنی
- محلول رویی رو دور می‌ریزی(این مرحله رو سه بار تکرار می‌کنی و هر بار که استات سدیم ریختی هم می‌زنی تا خاک ته‌نشین شده مخلوط بشه)
- 10 میلی‌لیتر الکل به خاک ته‌نشین شده اضافه می‌کنی و مرحله قبل رو 4 بار تکرار می‌کنی - بعد از 4 بار با الکل شستن الکل مرتبه 4 رو با هدایت سنج اندازه می‌گیری ای‌سی باید کمتر از 5در مقیاس میکرو زیمنیس باشه در غیر این صورت با الکل شستشو رو ادامه می‌دی
- 10میلی‌لیتر استات آمونیوم به خاک اضافه‌می‌کنی 10دقیقه شیک می‌کنی 1 دقیقه سانتریفوژ با سرعت 200-300 دور این مرحله رو 3 بار تکرار می‌کنی محلول رویی رو دور نمی‌ریزی و در بالن 100 جمع می‌کنیش
- کلاً 30 میلی‌لیتر میشه
- به حجم می‌رسونی
- 5 میلی‌لیتر از نمونه + 10 میلی‌لیتر آب مقطر و بعد با دستگاه فلیم فتومتر قرائت می‌کنی

امیدوارم به دردت بخوره ما تو آزمایشگاه از این روش استفاده می‌کنیم
 

jj_ziba

عضو جدید
سلام شيوا جان
ممنون از اينكه به سوالم جواب دادي
اگر مقدمه اي راجب اين موضوع به من معرفي كني ممنون مي شم
ما سه روش انجام داديم ولي نمي دونم كدوم روش دقيقتر است اين رو هم لطف كني بگي ممنون مي شم ( فقط خيلي فوري مي خوام )
 

zyjahromi

عضو جدید
تدریس خصوصی ارشد و RS , GIS در علوم خاک

تدریس خصوصی ارشد و RS , GIS در علوم خاک

با سلام
اینجانب کارشناس ارشد خاکشناسی در گرایش ارزیابی و طبقه بندی خاک از دانشگاه تهران و رتبه 2 کارشناسی ارشد هستم
ترجمه، تدریس ، در زیمنه خاکشناسی
zy_jahromi@yahoo.com
 

shayestehhosein

عضو جدید
سلام به دوستان. نحوه استفاده از نرم افزار نیوهال (تعیین رژیم رطوبتی و حرارتی) را می خواستم.با تشکر
 

torabi56

عضو جدید
با سلام
با داشتم درصد کربن الی و پی پی ام k , p میتونید برای 13 نوع کشت تعیین کنید که میزان مصرف کود ازته و فسفاته وپتاسه به چه میزانی باشه
برای این کار احتیاج به جدولی دارید که در کتاب محمد جعفر ملکوتی هستش اسم دقیقش خاطرم نیست ولی اگه پیدا نکردید پیام بگذارید جدول رو براتون بفرستم
موفق باشید
 

rojin_kh

عضو جدید
خاکشناسی

خاکشناسی

سلام بچه ها.
روش اندازه گیری گچ در خاک و فر مول محاسبه ی آن در خاک رو می خوام.:)
 

p.razaghi

عضو جدید
کمک تو رو خدا مقاله مرتبط با خاکهای شور و سدیمی

کمک تو رو خدا مقاله مرتبط با خاکهای شور و سدیمی

سلام


اگه کسی مقاله ای در مورد خاک های شور و سدیمی داره لطفا به من ِ بیچاره کمک کنه !!!!!!!!!!!!!!!:wallbash::cry::cry::crying:

شدیدا نیاز فوری به یه مقاله در مورد این موضوع یا مرتبط بهش دارم.:weirdsmiley:

لطفا اگه کمکی از دستتون بر میاد دریغ نکنین!:sweatdrop:

اگه پیدا نکنم ممکنه معتاد شم ها!!!!!!!!!:crying::crying:پیشاپیش ازکمک های مردم دوستانه ی شما سپاسگذاریم!!!!!!!!! ستاد خیریه ی مبارزه با اعتیاد دانشجویان!!!!:D
 

indicat

عضو جدید
سلام


اگه کسی مقاله ای در مورد خاک های شور و سدیمی داره لطفا به من ِ بیچاره کمک کنه !!!!!!!!!!!!!!!:wallbash::cry::cry::crying:

شدیدا نیاز فوری به یه مقاله در مورد این موضوع یا مرتبط بهش دارم.:weirdsmiley:

لطفا اگه کمکی از دستتون بر میاد دریغ نکنین!:sweatdrop:

اگه پیدا نکنم ممکنه معتاد شم ها!!!!!!!!!:crying::crying:پیشاپیش ازکمک های مردم دوستانه ی شما سپاسگذاریم!!!!!!!!! ستاد خیریه ی مبارزه با اعتیاد دانشجویان!!!!:D

http://www.1az4.com/cat-31.aspx
http://www.1az4.com/post-724.aspx
http://translate.google.com/transla...du/articles/forage/General/Salt-tolerance.htm
امیدوارم همونی باشه که شما میخواستی
 
آخرین ویرایش:

پی ان یو

عضو جدید
سلام بچه ها من می خوام اطلاعا تمو در مورد خاک بالا ببرم لطفا به من کمک کنید ممنون میشم:smile:
سلام
من رشته مهندسی علوم کشاورزی هستم اما مطالب زیر رو داشتم که براتون میفرستم :خاک چیست؟
خاک مخلوط پیچیده ای از مواد معدنی، آلی و موجودات زنده است. خاک یکی از محصولات محیط است که دائماً در معرض تغییر و نمو قرار دارد. خاک همیشه و در همه حال توسعه می یابد حال یا به آهستگی در مناطق خشک و یا سریع در مناطق مرطوب.
در سالهای دور خاک بعنوان بخش بی ارزش پوسته زمین به شمار می رفت. تا اینکه در سال ۱۸۸۰ میلادی توسط دانشمندی روسی به نام "داکوچائف" بعنوان بخشی زنده و دارای ارزش مورد مطالعه قرار گرفت.
خاک مخلوط پیچیده ای از مواد معدنی، آلی و موجودات زنده است. خاک یکی از محصولات محیط است که دائماً در معرض تغییر و نمو قرار دارد. خاک همیشه و در همه حال توسعه می یابد حال یا به آهستگی در مناطق خشک و یا سریع در مناطق مرطوب.
خاک با یک تکه سنگ خرد شده و یا یک لایه جرم کثیف متفاوت است، خاصه مهم خاک این است که زنده است و موجودات زنده را می پروراند که مثال بارز آن گیاهان هستند. به دیگر بیان میتوان خاک را پوسته ای از زمین نامید که بدون آن زمین خواهد مرد.
پوسته زمین ( در اینجا خاک) بوسیله باد، آب یا فعالیتهای انسان فرسوده می شود و از دیگر سو توسط فرآیند هوا زدگی سنگها یا بعبارت درست تر مواد مادری مجدّداً احیا یا نو می شود. خاک با دیمانسیون سه بعدی تعریف می شود یعنی ارتفاع به علاوه مساحت.
هنگامی که در جاده ای شما در حال حرکت هستید به مقطع بریده تپه کنار جاده ( مقطع طبیعی ) نگاه کنید. می بینید که خاک روی آن، از لایه های مختلفی با رنگهای متفاوت تشکیل شده است. دقت کنید که به چه ترتیبی ضخامت لایه های منفرد از بالا به پائین تغییر می کند. چرا لایه های پائینی خاک تپه معمولاً ضخیم تر هستند؟ چرا لایه بالائی خاک تیره تر است؟ پاسخ همه این سئوالها به چگونگی تشکیل خاک بر می گردد.
به دیگر بیان میتوان خاک را پوسته ای از زمین نامید که بدون آن زمین خواهد مرد
تصویر از رایزو باکتریای خاک تهیه شده است.
تصور هر شخص از خاک بر اساس استفاده ای است که از آن می کند.
یک مهندس عمران، از خاک بعنوان زیر بنا و مهد ساختمان، جاده و بزرگراه نگاه می کند.
یک مهندس معدن، خاک را پوششی می بیند که باید آنرا بردارد تا به معادن و کانی های گرانبها دست پیدا کند.
یک طراح فضای سبز به خاک بعنوان منبعی برای ساخت یک پارک یا باغ زیبا می نگرد.
و بالاخره، مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی به خاک بعنوان منبعی برای تولید محصولات کشاورزی و جنگل نگاه می کنند.
ما می توانیم و باید علوم متداول مثل شیمی، فیزیک و بیولوژی را در مطالعات خاک بکار ببریم. همانطوری که بسیاری از دانشمندان در طول سالیان متمادی اینکار را انجام داده اند. ولی تحقیقات اخیر نشان دهنده این است که باید تحقیقات خود را تنوع ببخشیم و تغییراتی در آن بوجود آوریم. چالش پیش روی ما نگاه به کل سیستم طبیعی همراه با پیشرفت علوم در سایر زمینه ها و روابط متقابل بین آنهاست.
آیا میتوان روی موجودات زنده خاک بدون توجه به محیط زیست مطالعه نمود؟ آیا میتوان یک ذره از خاک را بدون در نظر گرفتن ذرات کنار آن در یک خاکدانه مطالعه نمود؟ مشخصاً، دانش بیشتری را باید بدست آوریم. اگر چشمان خود را بیشتر باز کنیم تا از ماورای حصاری که علوم متداول یاد شده برای ما ترسیم نموده اند و با زاویه ای دیگر به مسائل بنگریم. دانشمندان خاک (خاکشناسی) در زمینه های شیمی، فیزیک و بیولوژی در اندیشه چنین کاری خواهند بود، به شرطی‌که وقتی به خصوصیات فیزیکی، شیمیائی و بیولوژیکی خاک فکر می کنند، پویایی و روابط متقابل آنرا از یاد نبرند...
●● خصوصیات فیزیکی، شیمیائی و بیولوژیکی
● خصوصیات فیزیکی
خاک‌ها مرکب از سه فاز یا حالت جامد، مایع و گاز هستند. مطالعه فیزیکی این سه فاز، فیزیک خاک نام دارد و مشتمل بر موارد زیر میباشد:
- دانسیته و تخلخل
- بافت
- ساختمان
- رنگ
- نگهداری و حرکت آب در خاک
هر چند بیشتر این خصوصیات خاک از مواد مادری آن به ارث می رسند ولی بعضی تلاشهای انسانی می توانند برخی از این خصوصیات را تغییر دهند بطوریکه حاصلخیزی خاک تامین شود. ساختمان مدوری که در شکل دیده می شود یک نمونه از خاکی است که نمک های سدیمی زیادی دارد. محصولاتی که در چنین خاکهائی رشد می کنند مشکلات فراوان نفوذپذیری ریشه های گیاهی را خواهند داشت.
● خصوصیات شیمیائی
مطالعات مربوط به خواص شیمیائی خاک به خصوصیات شیمیائی خاک که بستگی به ترکیب معدنی، مواد آلی و محیط دارد، می پردازد.
همانطور که می دانیم، واکنش‌های شیمیائی هنگامی رخ می دهند که مواد یا ترکیب و یا تجزیه شوند بطوریکه با مواد اولیه از نظر ماهوی تفاوت دارند. واکنش ها در حین انجام یا انرژی از دست می دهند یا انرژی خواه هستند. مواد جدید وقتی بوجود می آیند که پیوندهای بین اتمها یا یونها تشکیل می شود، پیوندهائی شکسته می شوند و یا وقتی اتمها آرایش جدیدی به خود می گیرند. یونها اتمهائی هستند که بواسطه از دست دادن یا گرفتن الکترون ها باردار شده اند، مثبت یا منفی. یونهای با بار مخالف همدیگر را جذب می کنند،در حالیکه یونهای با بار یکسان همدیگر را دفع می کنند. یک مثال ساده ترکیب اکسیژن و هیدروژن و تشکیل آب است.
فهم شیمی خاک در فهم تشکیل خاک و حاصلخیزی نقش مهمی دارد. چگونگی شکسته شدن سنگها و کانی ها و تبدیل آنها به ترکیبات جدید برای درک چگونگی هوا دیدگی و فرسایش خاک ضروری است. نیزچگونگی تبدیل و تشکیل مواد معدنی خاکها منجر به حاصلخیزی بهتر و روشهای برتر آزمایشهای خاک منجر می شود. تصویر، یک مقطع نازک از مواد مادری خاک را زیر یک میکروسکوپ پلاریزان نشان می دهد.
در این تصویر، به ترتیب پیچیده و اندازه کانی ها و ساختمانهای متخلخل توجه کنید . هر کانی دارای قابلیت حلالیت و همچنین مقاومت به هوادیدگی منحصر بفرد می باشد . در کانی های مشابه ، ذرات کوچکتر سریعتر حل می شوند به علت اینکه دارای سطح تماس ( در واحد جرم ) بیشتری هستند و این سطح در معرض فرایند هوا دیدگی می باشند.
● خصوصیات بیولوژیکی
بیولوژی خاک مطالعه موجودات زنده در خاک است . تعداد زیادی باکتری ، قارچ ، اکتینو مایست ، کرمها ، حشرات ، پستانداران و جوندگان کوچک در خاک زندگی می کنند . بسیاری از این موجودات زنده به تامین حاصلخیزی خاک بواسطه تجزیه باقیمانده های گیاهی و جانوری که منجر به گردش مجدد عناصر غذایی می شود کمک می کنند . تاثیر متقابل بین موجودات مختلف یک موضوع بسیار جالب در علم خاک است . یک مثال از این تاثیر متقابل همیاری باکتری با ریشه گیاهان است که در تصویر نشان داده شده است .اغلب این همیاری به فواید دو طرفه منجر میشود.
 

masoud71

عضو جدید
کاربر ممتاز
شوری و سدیمی بودن خاک :(EC) (شوری) :
خاکهای شور و سدیمی دارای مقادیر زیادی کلسیم، سدیم یا هر دو هستند. در آنهائی که سدیم زیاد است pH ، 8.5 یا بیشتر می باشد. وقتی pH خاک 8.5 باشد، کمبود برخی از عناصر کم مصرف مانند cu,Mn, Fe و Zn بروز می کند و بر رشد گیاه اثر منفی می گذارد. همچنین غلظت بالای سدیم به ریشه های گیاه صدمه می زند و تأثیر سوئی بر رشد گیاه دارد و بعلاوه خاکهای سدیمی با بیش از 20 درصد رس به واسطه تخریب خاکدانه های ناشی از جذب یون های سدیم هیدراته بر روی سطح رس دارای ساختمان فیزیکی نامناسب می باشند. این خاکها دارای نفوذ پذیری کمی بوده سله می بندند و محیط نامناسبی برای رشد گیاه به حساب می آیند. کل نمک های محلول در خاکهای سدیمی ممکن است زیاد باشد.
در خاکهای شور غلظت نمک های محلول بالا است و اگر کاتیون های غالب Mg یا Na باشند قلیایی هستند مع ذالک ممکن است در خاکهای شور H+ تبادلی زیاد شده و pH کمتر از 4، باشد که در چنین خاکهائی که شدیداً اسیدی هستند، قابلیت دسترسی عناصر غذائی تحت تأثیر قرار می گیرد.
آزمایش های شوری بر روی غلات در مزرعه در سطح ثابت مصرف کود کاهش 20 تا 50 درصدی را در مقدار فسفر گیاه نشان دادند. از سوی دیگر گراتان و مس(Grattan and Mass) (1984) مشاهده کردند که سمیت فسفر در محیط کشت شور در سویا بروز نموده حال آنکه در همان سطح فسفر در محیط غیر شور چنین سمیتی دیده نشد. این داده ها پیچیدگی های مشکلات حاصلخیزی خاک ناشی از شوری را نشان می دهد. بنابراین فهم ماهیت شوری و قلیائیت خاک می تواند کمک بزرگی در مدیریت حاصلخیزی چنین خاکهائی محسوب شود.
الف- پراکنش و ترکیبات ویژه :
بخش عمده ای از اراضی بخصوص در نواحی خشک و نیمه خشک جهان، در فصل تابستان دارای رسوبات نمک در سطح خاک هستند. نمک ها ممکن است در طی بارندگی به طرف تحت الارض حرکت کنند و یا امکان دارد دوباره در طی دوره خشکی به سطح خاک حرکت نمایند. بسته به وجود نمک ها، این خاکها ممکن است دارای مشکلات اسیدیته یا قلیائیت باشند. همچنین اگر نمک های سدیم غالب باشند، تخریب ساختمان خاک ممکن است مشکلات بیشتری را به بار آورد .
به دلیل فشار جمعیت و پی آمد آن افزایش تقاضای غذا، خاکهای متأثر از املاح، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته اند. تقاضای زیاد غذا، آبیاری را در چنین مناطقی ایجاب کرده است. بدون امکانات کافی برای زهکشی، آبیاری وضعیت شوری، قلیائیت را بدتر نموده است. برای تولید غذا، به این خاکها باید به عنوان خاکهای مشکل دار که نیاز به اقدامات و عملیات مدیریتی ویژه دارند، برخورد کرد. ترکیب املاح، پراکنش آنها در پروفیل خاک، بافت، ساختمان خاک و گونه های گیاهی که کشت خواهند شد، رشد گیاه بر روی این خاکها را تعیین می کند.
منبع اصلی املاح در خاک، مینرال های اولیه در پوسته زمین است که تدریجاً آزاد می شوند و در طی هوازدگی شیمیایی انحلال حاصل می کنند. در برخی نواحی املاح از مناطق مرطوب از طریق آب سطحی و زیرزمینی به مناطق خشک و نیمه خشک حمل می گردند. این نمک ها ممکن است به وسیله حرکت موئینگی که ناشی از سرعت تبخیر زیاد به واسطه دمای زیاد در این مناطق است، به طرف سطح خاک حرکت کنند.
یون های غالب در محل های هوادیدگی، کربنات ها، بی کربنات ها، سولفات ها و کلریدهای کلسیم، منیزیم، پتاسیم و سدیم هستند. اغلب چنین نمک هائی با جریان آب به طرف پایین حرکت می کنند. آنهائی که قابلیت انحلالشان کم است، رسوب می نمایند در حالی که بقیه نمک ها در طی فرآیند های تبادل، جذب سطحی و تحرک تغییرات بیشتری می یابند. نتیجه نهائی این است که بعضی از نمک های کلسیم و منیزیم انتقال یافته و یون های کلرید و سدیم در غلظت بالا باقی می مانند. در برخی از نواحی، اقیانوس ها ممکن است، منشاء املاح باشند و مواد مادری ناشی از رسوبات دریائی باشند. شیل های مانکوس که در کلرادو، وایومینگ و یوتا یافت شده اند، مثالهای تیپیک از رسوبات دریائی شور هستند. همچنین مناطقی نظیر خاکهای ساحلی کری درکرلا (هندوستان) املاحشان از اقیانوس است. گاهی اوقات نمک از طریق باد یا به وسیله سیل به زمین های دور دست حرکت می نماید. این خاکها وسعت کمی دارند و دارای مشکلات ویژه ای هستند.
وقتی که خاکها دارای مقادیر زیادی از کلریدها و سولفات باشند، در طی دوره های خشک اغلب رسوب این نمک ها بر روی سطح، ظاهری سفید رنگ به خاک می دهد. چنین خاکهائی خاکهای قلیائی سفید نامیده می شوند. اینها خاکی قلیائی نیستند و باید آنها را خاکهای شور نامید. وجود غلظت های بالای کربنات ها و بی کربنات های سدیم معمولاً به همراه هوموس دیسپرس شده در سطح خاک باعث تیره شدن رنگ خاک می گردد. از این رو آنها را خاکهایی قلیائی سیاه، (اکنون به عنوان خاکهای سدیمی شناخته می شوند) نامیده بودند زیرا سدیم عنصری است که باعث برخی از این خصوصیات بود. همچنین ضروری به نظر می رسد که بین خاکهای شور و خاکهای سدیمی تفاوت قائل شویم، چون روشهای مدیریتی لازم برای این تفاوت قابل ملاحظه است. سه خصوصیت برای تعیین و طبقه بندی شوری و سدیمی بودن وجود دارد که عبارتند از: 1- غلظت املاح 2- وضعیت سدیم و 3- pH که در زیر به طور خلاصه بحث می شود.
ب- شاخص جهت تعیین شوری و سدیمی بودن خاک:
1- غلظت نمک:
غلظت نمک در محلول خاک بر اساس اصل توانائی نمک در هدایت الکتریکی عصاره اشباع خاک با هدایت سنج تعیین می گردد. هدایت الکتریکی (ECe یا گاهی اوقات EC) بر حسب دسی زیمنس بر متر dsm به توان 1- اندازه گیری می شود واحد قدیمی تر اندازه گیری، میلی موس برسانتی متر بود.
2- وضعیت سدیم:
وضعیت سدیم به صورت نسبت+Na تبادلی به کل ظرفیت تبادل کاتیونی خاک تعیین می گردد. اصطلاحی که در این مورد استفاده می شود، درصد سدیم تبادلی (ESP) است.
وقتی که 15= ESP است، pH خاک 8.5 یا بیشتر می باشد. مقادیر بیشتر pH,ESP خاک را تا 10 افزایش می دهد.
چون تعیین ESP وقت گیر است، یک روش خیلی ساده تر، اندازه گیری نسبت جذب سدیم (SAR) که نسبت غلظت های+Ca2+،Na+،Mg2 در عصاره اشباع خاک است می باشد :gol:
 

masoud71

عضو جدید
کاربر ممتاز
اجزای تشکیل دهنده خاک:
خاک که پدوسفر نامیده می‌شود، می‌تواند به صورت یک مخزن شیمیایی در سطح زمین درنظرگرفته شود که از برهم کنش‌های چهارمخزن شیمیایی بزرگ تشکیل شده و به وسیله انرژی خورشیدی قدرت لازم را اخذ می‌نماید، خاک از زمانی که زندگی بر روی کره زمین شروع شده از گیاهان و حیوانات حمایت نموده است. خاک از سه حالت فیزیکی ماده یعنی جامد، مایع و گاز تشکیل شده است. تقریباً نصف حجم خاک بخش جامد، و نصف دیگر از آب و هوا تشکیل شده است. مقدار هوای خاک به مقدار آب بستگی دارد، در مقدار آب بهینه برای رشد اکثر گیاهان، آب و هوا ممکن است هر کدام به ترتیب در حدود 30 و 20 درصد از حجم خاک را اشغال کرده باشند. عملیات خاک ورزی می تواند نسبت آب و گازها در خاک سطحی را تحت تأثیر قرار دهد. درخاکهای غرقابی شالیزار، اکسیژن فقط به صورت محلول در آب خاک وجود دارد.
95 درصد یا بیشتر فاز جامد خاک را مواد معدنی و 5 درصد یا کمتر را مواد آلی تشکیل می دهد، مع‌ذلک در مناطق معتدل و سردتر جهان موادآلی خاک ممکن است بین 5 تا 10 درصد یا حتی بیشتر فاز جامد را تشکیل دهد، درحالیکه در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری مقدار موادآلی خاک کمتر از 5 درصد است. بنابراین نسبت موادآلی و معدنی به طور قابل توجهی از خاکی به خاک دیگر متفاوت بوده و به خصوصیات اقلیم منطقه بستگی دارد.
1- موادآلی خاک :
موادآلی خاک از پس ماندهای گیاهی وحیوانی منشأ می گیرد که معمولاً در مراحل مختلف تجزیه یعنی از مواد تازه اضافه شده تا هوموس کاملاً تجزیه شده هستند. بعداً با جزئیات بیشتر در مورد مواد آلی خاک بحث خواهد شد. مواد آلی خاک تعدادی از خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک را مهار می کند. موادآلی، ظرفیت نگهداری آب خاک را افزایش داده و منبع چند عنصر ضروری مخصوصاً نیتروژن، گوگرد و فسفر برای گیاه همچنین فراهم کننده انرژی برای میکروارگانیسم های خاک می باشند.
2- آب خاک:
پایداری کشاورزی یک کشور یا یک منطقه بستگی زیادی به چگونگی مدیریت آبهای سطحی و زیرزمینی دارد. آب به داخل منافذ بین ذرات خاک نفوذ می کند و با شدتهای مختلف نگه داشته می‌شود. مقدار آب خاک را می توان به وسیله کاهش وزن خاک بر اثر خشک کردن به طور مستقیم، یا با استفاده از تانسیومتر، بلوکهای گچی یا نایلونی روش پخش نوترونی و TDR) Time- domainre flectance) اندازه‌گیری نمود. مکش آب خاک با کاهش مقدار آب افزایش می یابد. مکش آب خاک در هر لحظه از زمان، حرکت آب در خاک و جذب آن توسط گیاه را کنترل می کند. وقتی که مکش آب بین 0.01 تا 0.03مگاپاسکال (یک مگاپاسکال(MPa) برابر 10 اتمسفر می باشد) باشد، آب در اثر نیروی جاذبه به لایه های پایینی حرکت می کند. وقتی که مکش آب خاک به 1.5 مگاپاسکال یا بیشتر برسد نیروی چسبندگی به قدری زیاد است که ریشه های گیاهان بسختی می توانند از آب خاک استفاده کنند. تقریباً در این مکش بیشتر گیاهان به طور دائم پژمرده شده و رشدشان متوقف می گردد. آب خاک بین 0.01 تا 1.5 مگاپاسکال به عنوان آب قابل دسترس برای گیاه در نظر گرفته می شود.
علاوه بر ضرورت آب برای هر حیاتی، آب خاک ناقل عناصر غذایی برای گیاهان هست. تمام عناصر بعد از محلول شدن توسط ریشه گیاه قابل جذب می شوند. بنابراین مدیریت آب خاک بخش مهمی از مدیریت حاصلخیزی خاک را تشکیل می دهد.
3- هوای خاک :
مقدار و ترکیب هوای خاک به وسیله روابط آب - خاک تعیین می شود. هوای خاک از هوای آتمسفر از چند نظر متفاوت است. هوای خاک رطوبت بیشتری دارد و غلظت دی‌اکسیدکربن آن چند صد برابر غلظت آن در آتمسفر می باشد. در نتیجه مقدار اکسیژن در هوای خاک به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند و ممکن است 10 تا 12 درصد یا کمتر از آن در مقایسه با 21 درصد در آتمسفر باشد. هوای خاک به طور عمده از طریق پخشیدگی در میان منافذ خاک حرکت می‌کند، شدت پخش شدن در منافذ پر از هوا چندین برابر بیشتر از شدت آن در منافذ پر از آب می باشد. :gol:
 

indicat

عضو جدید
سلام بچه ها من می خوام اطلاعا تمو در مورد خاک بالا ببرم لطفا به من کمک کنید ممنون میشم:smile:

سلام عزیزم تو تاپیکای قبلی خاک الهه جون زحمت کشده رشته خاک شناسی رو معرفی کرده . اونا رو هم بخون تو همین بخش خاک کلی از بچه ها تاپیک زدن در مورد خاک. کمکت میکنه
 

masoud71

عضو جدید
کاربر ممتاز
خاک سرخ همان خاک رسی است

باکتريهاي خاک، موجودات تک سلولي با منشأ گياهي اند که داراي ابعاد خيلي ريز ميکروسکوپي بوده (1-10 ميکرون) و از اين نظر با ذرات رسي قابل مقايسه اند.
در مجاورت ريشه گياهان عالي و نيز روي مواد آلي تازه، تعداد آنها بيشترو فعاليت حياتيشان شديدتر است. بسته به نوع خاک تعداد آنها در هر گرم تا 2 ميليارد نيز مي رسد. معمولاً محدوده تعداد و فعاليت آنها به PH محيط بستگي دارد. چنانچه بهترين محيط واکنشي براي باکتريها، حدود خنثي است. به همين جهت در خاک هاي آهکي و خاک هايي که کاتيون بازي به مقدار کافي موجود است. باکتريها زندگي مناسبي پيدا کرده و سريعاً تکثير مي يابند. باکتريها از روي وضع تغذيه و کسب انرژي به گروه هاي هتروتروف (Heterorophe) و اتوتروف (Autotorophe) و از روي نياز به اکسيژن به گروه هاي هوازي و غيرهوازي تقسيم مي شوند.


هوازي ها :
مهمترين باکتري هاي خاک اکثراً هوازي اند که براي تنفس خود شديداً به اکسيژن آزاد محتاج بوده و بدون اکسيژن زندگي آنها غيرممکن است. لايه هاي فوقاني خاک هاي زراعي که در حالت طبيعي داراي تهويه بهتر از لايه هاي زيرين اند، براي زندگي اين گروه مناسب تر است.
غير هوازي : زندگي باکتريهاي غيرهوازي معمولاً به افق هاي زيرين خاک، گاهي نيز افق هاي سطحي خاک هاي خيس دائم و با آب مسدود، محدود بوده و در خود اکسيژن آزاد را تحمل نمي نمايند.


ب) آکتينوميست ها :
اين گروه از جانوران را مي توان از نظر ساختمان و وضع زندگي، حد واسط باکتريها و قارچها دانست. توقعات آنها نسبت به شرايط محيط زندگي با ساير موجودات ذره بيني تا حدودي تفاوت دارد، به طوري که PH مناسب براي آنها حدود 5/7 بوده و به همين دليل فعاليت آنها در خاک هاي آهکي رطوبتي شديدتر است. آکتينوميست ها اکثراً هوازي اند و در تشکيل هوموس خاک نيز وظايفي به عهده مي گيرند. پس از بارندگي کوتاه مدت و هواي مرطوب گرم و در برخي از خاک هاي زراعي مي توان از بوي مخصوصي (بوي تازگي ) که از خاک ها متصاعد مي گردد، به وجود آکتينو ميست ها پي برد. از ويژگيهاي موجودات مزبور داشتن استعداد آنتي بيوتيک سازي است.
 

elahe.elahe2

عضو جدید
کاربر ممتاز
کسی هست کمک کنه!

کسی هست کمک کنه!

سلام
مهندسین گل کسی میتونه در مورد دو مطلب زیر مقاله خوب واسم گیر بیاره!
1-partical size distribution
2-soil bulk density- soil partical density

البته pdf باشه و به زبان لاتین

کمککککککک کنین ...:gol:
 

indicat

عضو جدید
سلام
مهندسین گل کسی میتونه در مورد دو مطلب زیر مقاله خوب واسم گیر بیاره!
1-partical size distribution
2-soil bulk density- soil partical density

البته pdf باشه و به زبان لاتین

کمککککککک کنین ...:gol:
عزیزم از گوگلscinesdirectسرچ کن. اولیرو وا کن. اون مقاله ای که ازش میخوای رو به انگلیسی تو قسمت
All fieldsبنویس. هرکدوم که مناسبتر بود رو انتخاب کن:heart::heart::heart:
 

elahe.elahe2

عضو جدید
کاربر ممتاز
فکر کنم تو google باشه
ممنون:gol:
ولی از دیروز دارم دنبالش میگردم چیزی که به دردم بخوره و تمام قسمت های مقاله اعم از مقدمه مواد مورد نیاز وترکیبات توضیح و نتیجه گیری...داشته باشه نبود!!
مثلا همرو داشت الا ترکیبات!

عزیزم از گوگلscinesdirectسرچ کن. اولیرو وا کن. اون مقاله ای که ازش میخوای رو به انگلیسی تو قسمت
All fieldsبنویس. هرکدوم که مناسبتر بود رو انتخاب کن:heart:
مرسی حتما میکنم خدا کنه باشههههههههههههه:(:gol::gol::gol:
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
منم یه کمک می خوام.

کسی مطلبی در مورد مولینه داره؟در مورد ساخت یا طرز کارش؟

یا حتی اسم انگلیسیشو بهم بگید...

ممنون میشم اگه کمکم کنید...

;) ;) ;) ;) ;)
 

indicat

عضو جدید
منم یه کمک می خوام.

کسی مطلبی در مورد مولینه داره؟در مورد ساخت یا طرز کارش؟

یا حتی اسم انگلیسیشو بهم بگید...

ممنون میشم اگه کمکم کنید...

;) ;) ;) ;) ;)
سلام. اسم انگليسيش احتمالاًMvlynh هستش. . تو گوگل مولينرو سرچ كن. هرمطلبي كه بهتر بود رو انتخاب كن
 

elahe.elahe2

عضو جدید
کاربر ممتاز
منم یه کمک می خوام.

کسی مطلبی در مورد مولینه داره؟در مورد ساخت یا طرز کارش؟

یا حتی اسم انگلیسیشو بهم بگید...

ممنون میشم اگه کمکم کنید...

;) ;) ;) ;) ;)
اسم انگلیسیش میشه current meter

سلام. اسم انگليسيش احتمالاًMvlynh هستش. . تو گوگل مولينرو سرچ كن. هرمطلبي كه بهتر بود رو انتخاب كن
:gol:
 

raminshz2010

عضو جدید
کمک

کمک

سلام دوستان.در مورد کانی های گیبسایت و بوهمیت و پیریت اطلاعاتی می خوام.لطفا کمکم کنید.
همچنین چند تا عکس از مقاطع نازک خاک مربوط به میکرومورفولوژی نیاز دارم.ممنون میشم اگه کمک کنید.:cool:
 

elahe.elahe2

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان.در مورد کانی های گیبسایت و بوهمیت و پیریت اطلاعاتی می خوام.لطفا کمکم کنید.
همچنین چند تا عکس از مقاطع نازک خاک مربوط به میکرومورفولوژی نیاز دارم.ممنون میشم اگه کمک کنید.:cool:

پیریت یا پیریت آهن یک کانی با فرمول شیمیایی FeS2 است.
پیریت از لغت یونانی پیر به معنی آتش گرفته شده‌است. شاید این نامگذاری به علت تولید جرقه‌است که بر اثر برخورد با سنگ‌های دیگر حاصل می‌شود. این کانی را در کانی‌شناسی قدیم ایران با مارکازیت یکی دانسته‌اند. در فارسی واژهٔ برنجه و سنگ نور نیز برای پیریت بکار برده می‌شود ترکیب شیمیایی آن دارای ۰۰/۴۶ درصد آهن و ۴۵/۵۳ درصد گوگرد است که به صورت FeS۲ مشاهده می‌شود. از نظر کریستالوگرافی سیستم تبلور مکعبی دارد که شبیه به نمک طعام می‌باشد. علاوه بر تبلور مکعبی، پیریت به صورت اکتاهدرال و پیریتوهدرال و گاهی دودکاهدرال دیده می‌شود. علاوه بر عناصر یاد شده ناخالصی‌هایی از نیکل، کبالت، طلا، نقره، مولیبدن، کرومیوم، وانادیوم، تنگستن، تالیوم، مس، روی، آرسنیک و تیتانیوم در کانی یاد شده می‌تواند مشاهده گردد.
این کانی از نظر شفافیت کدر بوده و به رنگ زرد، زرد طلایی با بازتاب چند رنگی مشاهده می‌شود و آنرا طلای احمق‌ها می‌نامند. اشکال ظاهری آن به صورت بلوری، آگریگات توده‌ای ، دانه‌ای ، دندریتی اشباع شده، سودومورف و پودری است. پیریت از نظر سختی ترد بوده و خاصیت مغناطیسی خوبی دارد. شکستگی آن به صورت صدفی و اکثراً ناهموار بوده و چگالی آن ۱/۵-۹۵/۴ می‌باشد. پیریت در آب، اسید سولفوریک و اسید کلریدریک نامحلول بوده و در اسید نیتریک حل شده و در زیر شعله به رنگ آبی درمی‌آید. نقطه ذوب این کانی ۱۱۷۷ تا ۱۱۸۸ درجه سانتی گراد است و خاصیت هدایت الکتریکی متوسطی دارد. این کانی منشاء ماگمایی، دگرسانی مجاورتی، هیدروترمال و رسوبی دارد و با پیروتیت، اسفالریت، گالن، کالکوپیریت، کلسیت، کوارتز، باریت، مارکازیت، آرسنوپیریت و هماتیت همراه است و در داخل ذغال سنگ نیز تشکیل می‌شود. این کانی برای تهیه اسید سولفوریک استفاده می‌شود و در رنگ سازی، جهت صیقلی کردن، به ندرت در تهیه آهن و تهیه دی اکسید سولفور در کاغذسازی بکار می‌رود.
وجود پیریت و اکسیده شدن آن توسط باکتری اهمیت زیادی در فروشویی زیستی کانی‌های معدنی دارد و گاهی برای پیشرفت واکنش، به سنگ‌های معدنی افزوده می‌شود. با تجزیه زیستی پیریت، اسید سولفوریک و یون فریک تولید می‌شود که هر دو می‌توانند در تجزیه فراتر سنگ موثر باشند.
در معادن، پیریت در معرض هوا قرار می‌گیرد و یک واکنش خودبخودی کندی، با اکسیژن صورت می‌گیرد. این واکنش آغازگر منجر به پیدایش محیط اسیدی می‌شود که برای رشد باکتری‌های خاص مناسب می‌باشد. این باکتری‌ها، آهن فرو را اکسید کرده و Fe۲+ ایجاد می‌کنند که در pH اسیدی محلول بوده و به عنوان یک اکسید کننده قوی می‌تواند سبب اکسیده شدن بیشتر پیریت و سایر کانی‌ها می‌شود.
در pH بالای ۵/۲ ممکن است رسوب زرد یا قهوه ای رنگ جاروسیت [HFe۳(SO۴)۲(OH)۶] شکل گیرد که به صورت فاضلاب اسیدی از معدن خارج می‌گردد. طی اکسیده شدن کامل پیریت تنها یک الکترون از بخش آهن کانی آزاد می‌شود و این در حالی است که ۱۴ الکترون از بخش گوگردی رها شده‌است. مجموعه این الکترون‌ها در زنجیره انتقال الکترونی قرار گرفته و انرژی آزاد می‌نمایند. لازم به ذکراست که شکل کریستالی پیریت در سرعت فروشویی کاملاً موثر است و رهائی آهن فریک از آن بیشتر از سایر اشکال است

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/04/Pyriteespagne.jpg
 

sam.hormozi

عضو جدید
تحقیق نمونه برداری خاک

تحقیق نمونه برداری خاک

من تحقیق می خواهم کسی داره واصم بفرسته.
 

Similar threads

بالا