سوال خودرویی داری بپرس!!

mehdix622

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام

ميشه موتور بنزيني رو تبديل به ديزل كرد؟؟؟؟
 

mehdix622

عضو جدید
کاربر ممتاز
فکر نکنم. چون سیستم های احتراقیش فرق می کنی. ولی فکر کنم بشه کل موتور رو عوض کنی.
ببين
موتور بنزيني با استفاده از شمع احتراق ميگيره اما ديزلي با استفاده از فشردي شدن گازوئيل
حالا اگر شمع رو حذف كنيم
ايا موتوز بنزيني باز كار ميكنه؟؟؟؟
 

yosoufe

متخصص خودرو
کاربر ممتاز
ببين
موتور بنزيني با استفاده از شمع احتراق ميگيره اما ديزلي با استفاده از فشردي شدن گازوئيل
حالا اگر شمع رو حذف كنيم
ايا موتوز بنزيني باز كار ميكنه؟؟؟؟

تا اونجا که می دونم، نه کار نمی کنه. یکی از ایراداش همینه. اگه خودش محترق می شد دیگه نگرانی از افزایش نسبت حجمی موتور و بالا رفتن احتمال pitting نبود. خوبی دیزل اینه که خودش محترق می شه و انفجار به طور مناسب رشد می کنه ولی بنزینی برای چنین اتفاقی احتمالا به فشار خیلی زیاد و دمای بالا نیاز است.

من خیلی در این زمینه اطلاعات ندارم. اینا هم همه در حد دو جلسه بحث سر کلاس ترمودینامیکه. باید از یکی بپرسی که در این زمینه کار کرده.
 

safa_re5000

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام

ميشه موتور بنزيني رو تبديل به ديزل كرد؟؟؟؟

با سلام خدمت دوستان و تشکر ویژه به خصوص از آقای یوسف(نمیدونم اسمتون همینه یا نه؟!):gol:

در کل میشه گفت نه...
تو موتور دیزلی به جای شمع انژکتور قرار داره و کلی تجهیزات وابسته به خودش (پمپ انژکتور- پمپ سه گوش و ...)
بالفرض که بتونی تجهیزاتشو یه جوری بیاری رو موتور بنزینی... مسئله مهمتر نوع انفجار تو موتور دیزلیه که خود به خودیه و تقریبا تو انتهای مرحله تراکم سوخت داخل محفظه پاشیده میشه! نسبت تراکم موتور دیزل 9 تا 16 هست در حالیکه موتور بنزینی 6 تا 9 که برمیگرده به استحکام بدنه موتور و قطعات داخل موتور مثل پیستون(بعنوان مثال پیستون موتور دیزل یه رینگ بیشتر از موتور بنزینی داره) شاتون، میل لنگ و کلی قطعات دیگه!
دیزل یه جورایی خودبه خود کار میکنه! بدون جریان برق! اما موتور دیزلی نیاز مبرم به به برق داره...

درکل تفاوت بین موتور دیزل و بنزینی خیلی زیاده و نمیشه تو یکی 2تا تایپیک خلاصش کرد!!
 

yosoufe

متخصص خودرو
کاربر ممتاز
با سلام خدمت دوستان و تشکر ویژه به خصوص از آقای یوسف(نمیدونم اسمتون همینه یا نه؟!):gol:

در کل میشه گفت نه...
تو موتور دیزلی به جای شمع انژکتور قرار داره و کلی تجهیزات وابسته به خودش (پمپ انژکتور- پمپ سه گوش و ...)
بالفرض که بتونی تجهیزاتشو یه جوری بیاری رو موتور بنزینی... مسئله مهمتر نوع انفجار تو موتور دیزلیه که خود به خودیه و تقریبا تو انتهای مرحله تراکم سوخت داخل محفظه پاشیده میشه! نسبت تراکم موتور دیزل 9 تا 16 هست در حالیکه موتور بنزینی 6 تا 9 که برمیگرده به استحکام بدنه موتور و قطعات داخل موتور مثل پیستون(بعنوان مثال پیستون موتور دیزل یه رینگ بیشتر از موتور بنزینی داره) شاتون، میل لنگ و کلی قطعات دیگه!
دیزل یه جورایی خودبه خود کار میکنه! بدون جریان برق! اما موتور دیزلی نیاز مبرم به به برق داره...

درکل تفاوت بین موتور دیزل و بنزینی خیلی زیاده و نمیشه تو یکی 2تا تایپیک خلاصش کرد!!

ممنون آقا. بله، یوسف هستم.
 

AmiR_112

عضو جدید
سلام
منم اطلاعات زیادی ندارم اما تا این حد میدونم که آرایش v شکل معمولا برای موتورهای با4تا6سیلندراستفاده میشه اما آرایشw شکل برای موتورهای 6تا12سیلندراستفاده میشه نمونش سوپراسپرتهای مثل بوگاتی یا لامبورگینی که12تاسیلندرباآرایشwدارند
 

yosoufe

متخصص خودرو
کاربر ممتاز
سلام
منم اطلاعات زیادی ندارم اما تا این حد میدونم که آرایش v شکل معمولا برای موتورهای با4تا6سیلندراستفاده میشه اما آرایشw شکل برای موتورهای 6تا12سیلندراستفاده میشه نمونش سوپراسپرتهای مثل بوگاتی یا لامبورگینی که12تاسیلندرباآرایشwدارند
آقا من تا حالا به غیر از بوگاتی نشنیدم کارخانه دیگری w استفاده کنه. در ضمن بوگاتی 16 سیلندر است. W یعنی 2 تا V شکل کنار هم (تقریباً). کدام مدل لامبورگینی W شکله؟
 

sensor

عضو جدید
برو تو سایت زیر:
http://www.isiri.org/asp/est/IranSTDFormtest3.asp

تو بخش موضوع بنویس:
cng

امیدوارم یکی از اون 8 تا چیزی که پیدا می کنه بدردت بوخوره.
اگه نخورد، کلمات دیگه رو امتحان کن شاید پیدا کنی.
فکر کنم 6 امی بدردت بوخوره.
این سایت ، سایت استاندارد های ملی است.

یوسف جان دستت درد نکنه ولی جواب نمیده . چیز دیگه ای سراغ نداری؟
 

yosoufe

متخصص خودرو
کاربر ممتاز
یوسف جان دستت درد نکنه ولی جواب نمیده . چیز دیگه ای سراغ نداری؟
منظورت چیه جواب نمی ده. چیزی پیدا نمی کنه یا چیزی که پیدا می کنه مفید نیست؟
راستش دیگه اون سایت، سایت استاندارد های ایرانه. من دیگه چیزی بلد نیستم.
 

AmiR_112

عضو جدید
شما استاد مایی
حق با شماس
لامبورگینی آرایش سیلندرش vبا12سیلندر که من خاطر نبود و به اشتباه نوشتم
ببخشید استاد
اما اینم باید بگم به غیر از بوگاتی بنتلی هم از آرایش w استفاده می کنه
بنتلی کانتیننتال GT آرایش سیلندر w شکل با12سیلندر و حجم 6لیتر داره
نمیشه گفت شرکت فقط بوکاتی از w شکل استفاده می کنه
 

rmi-ansys

عضو جدید
سلام دوستان

بین سورن معمولی و سورن ELX به جز تنوع موتور و داشبورد جدید، فرقی هست؟ منظورم کمک‌فنر یا سایر سیستمها است.

آخه امروز در سایت فروش اینترنتی ایران‌خودرو دیدم سورن ELX را 17.8 میلیون قیمت داده بود. فکر کنم سورت معمولی 2 میلیونی کمتر بود. یعنی چه چیز فرق داره؟؟؟
 

rmi-ansys

عضو جدید
سلام

یک سوال: (اگر بیسواد بازی در می‌آورم پوزش)

کروز کنترلر چیست؟ دقیقا چی کار می‌کند؟ در اتوبوس‌ها اهرمی هست که گاز را ثابت می‌کند و گاه مثل ترمز است، همان است؟
دقیقا وظیفه‌اش چیه؟
 

parsa s

عضو جدید
سلام

یک سوال: (اگر بیسواد بازی در می‌آورم پوزش)

کروز کنترلر چیست؟ دقیقا چی کار می‌کند؟ در اتوبوس‌ها اهرمی هست که گاز را ثابت می‌کند و گاه مثل ترمز است، همان است؟
دقیقا وظیفه‌اش چیه؟

کروزکنترل در واقع یک سیستم تثبیت سرعت هستش و بخصوص در رانندگی در اتوبان بسیار مفیده ... با تنظیم سرعت روی یک مقدار دلخواه می تونین پا رو از روی پدال گاز بردارید و خودرو با همان سرعت حرکت می کنه در پیچ ها یا جاهایی که نیاز هست کاهش سرعت بدین بعد از اینکه ترمز رو رها کردین دوباره سرعت به مقدار ثابت می رسه ... البته این سیستم روی خودروهای با گیربکس اتوماتیک کارایی بهتری خواهد داشت ... در بعضی انواع کروزکنترل فقط دریچه گاز رو کنترل می کنه و اگه به سرازیری برسید سرعت ماشین از سرعت تنظیم شده بالاتر میره ولی در انواع پیشرفته تر سیستم در سرازیری ها برای ثابت نگه داشتن سرعت ترمز می کنه ...

اون اهرمی که در اتوبوسها برای ترمز استفاده میشه ریتاردر هستش و جریان سوخت رو به موتور قطع می کنه و باعث ترمزگیری موتور میشه ( به ریتارد ترمز موتور هم می گن ) در اتوبوسهای جدیدتر این اهرم کارایی بیشتری داره و با نام اینتاردر شناخته میشه و با استفاده از جریان روغن و توربین هایی که وجود داره در ترمزگیری کمک می کنه ....
 

rmi-ansys

عضو جدید
ممنون
آخه روی سورن کروز کنترلر گذاشتند.
جواب میده؟؟
باشه که خیلی خوبه.
 

tabasom4all

عضو جدید
از دوستان هرکی سوال داره بپرسه.در خدمتیم.

سلام خوشحالم با این تاپیک اشنا شدم. بنده یک سوال دارم؟ من یک ماشین(کمری) به نمایشگاه سفارش دادم موقع سفارش دادن به من نگفتن 45_35 روز طول میکشه اون ماشین بیاریم میخوام بدونم اون شخص راست میگه؟یا بهونه داره میاره؟
 

parsa s

عضو جدید
ممنون
آخه روی سورن کروز کنترلر گذاشتند.
جواب میده؟؟
باشه که خیلی خوبه.

بله قبلا روی پژو پارس هم کروز کنترل نصب شده بود ....
به نظر من بهر حال در رانندگی در اتوبانها مفیده و خستگی راننده کمتره و از طرفی چون سرعت رو در محدوده سرعت مجاز تنظیم می کنیم دیگه ترس از اینکه بخاطر حواس پرتی از سرعت مجاز تخطی کنیم و جریمه بشیم از بین می ره ...
 

black cavalier

عضو جدید
روش تولید پیستون پراید

روش تولید پیستون پراید

سلام
راجع به روش تولید پیستون پراید(process plan) اطلاعات میخام
 

z.alavi

کاربر فعال
سلام
اگر لطف کنید،من یک مقاله انگلیسی راجع به یکی از اجزای خودرو می خوام.یک کمی هم فقط راجع بهش توضیح بدید که بدونم موضوع مقاله چیه
راستی منبع مقاله و نویسنده و تاریخ و ...رو هم بذارید.
 

ENG.MOHAMMAD

عضو جدید
آقا محمد سلام
ما رو که میشناسی حاجی ما مدتیه که نبودیم .راستش خدمت سربازی بودیم.آموزشیم تموم شده.
موفق باشی.........

سلام حامد جان.مخلصیم.موفق باشی.راستی پروژمون جواب داد.ثبت اختراعشم کردم و تو چند تا فستیوالم شرکتش دادم.تا خدا چی بخاد.منتظر پیامات هستم
 

ENG.MOHAMMAD

عضو جدید
به نظر من چند روز صبر کن .
بهترین گزینه تندر 90 هست چون کیفیتش خوبه از نظر ایمینی و ترمز و شتاب هم عالی هست .
فقط چون مرکز سقلش از زمین ارتفاع بلندی داره بهتره لاستیک رو پهن کنی و یه کم مواظب باشی . از نطر مصرف سوختم خوبه و
ما 2 سال پیش می خواستسم بگیریم ولی به خاطر گاز سور نبودنش 405 گرفتیم البته 405 هم یه گانه است .ولی از نظر کیفیت 405 آشغال است شک نکن .
ترمز 405 هم خوب نیست . شتابش کم هست .و از همه مهمتر وقتی دور موتور رو بالا 6000 می بری صدای موتور کیفیت نا مطلوب موتور رو کاملا نشون می ده .
البته ببخشید خیلی گفتم .
تندر 90 رو بگیر خوبه .

با سلام.با احترام به صحبتات.نظراتت اشتباست.هم راجع به تندر90 و هم پژو.
 
آخرین ویرایش:

ENG.MOHAMMAD

عضو جدید
سلام

یک سوال: (اگر بیسواد بازی در می‌آورم پوزش)

کروز کنترلر چیست؟ دقیقا چی کار می‌کند؟ در اتوبوس‌ها اهرمی هست که گاز را ثابت می‌کند و گاه مثل ترمز است، همان است؟
دقیقا وظیفه‌اش چیه؟

سلام.خلاصه بگم:دو مدل کروز کتترول داریم:CCو ACC .کروز کتنرول وسیله ایست از سیستمهای ایمنی رقاهی ،که روی اکثر خودروهای لوکس نصب میشه.و کارش تثبیت سرعت در حد مشخص شده توسط رانندست.فرق CC با ACC :اولی همنیه که روی کامیونهای قدیمیم هستو بهش میگن گاز دستی.کارش فقط ثابت کردن پدال گاز در کورس مشخصی از حرکت پدال است.فقط همین. ولی نوع پیشرفتش ACC است.مخفف ADAPTIVE CORUIES CONTROL مهمترین فرقش همون ادپتیو بودنشه یعنی قابلیت وفق با شرایط یا بعبارت دیگه در این نوع وقتی راننده دگمه کروز را میزنه سرعت در حد مشخص شده ثابت میشه.ولی این سرعت با توجه به موانع و شرایط محیطی تنظیم میشه.
 

ENG.MOHAMMAD

عضو جدید
بله قبلا روی پژو پارس هم کروز کنترل نصب شده بود ....
به نظر من بهر حال در رانندگی در اتوبانها مفیده و خستگی راننده کمتره و از طرفی چون سرعت رو در محدوده سرعت مجاز تنظیم می کنیم دیگه ترس از اینکه بخاطر حواس پرتی از سرعت مجاز تخطی کنیم و جریمه بشیم از بین می ره ...

سلام. دوست عزیز کروز کنترل پارس ادپتیو نیست. من فقط روی 1 ماشین نوع ادپتیوشو دیدم. SUV فولکس واگن.قیمتشم 250 میلیون تومانه.
 

parsa s

عضو جدید
سلام. دوست عزیز کروز کنترل پارس ادپتیو نیست. من فقط روی 1 ماشین نوع ادپتیوشو دیدم. SUV فولکس واگن.قیمتشم 250 میلیون تومانه.

اگه منظور از ادپتیو اینه که سرعت رو تحت هر شرایط ثابت نیگه داره مثلا در سرازیری ترمز کنه ... نه پارس چنین امکانی نداره
ولی کروزکنترل ادپتیو الان روی بسیاری از ماشین های جدید هست مثل مزدا 3 ، آزرا و ...
در ضمن SUV های فولکس واگن که تو ایران پلاک نمیشه ( کدوم مدل قیمتش 250 میلیونه ؟!! )
 

faudis8

عضو جدید
سلام
ببخشید که یه کاره میپرم وسط حرهاتون
Adaptive Cruise Control به مجموعه ای اتلاق میشه که بنز اولین بار با ترکیب سیستم کروز کنترل و 2 رادار برد کوتاه و برد بلند اقدام به ایجاد تغییر رفتار در کروز کرد. توی این سیستم که کارهاش توی سالهای 2005 حدودا اولین بار عمومی شد با استفاده از یک جفت رادار پشت جلوپنجره اقدام به اسکن مسیر تا حدود 100 متر میشه. رادار برد بلند با محدودیت زاویه حدودا 10 تا 20 درجه ای موظف به جستجو در فواصل طولانی تر و رادار برد کوتاه تا فاصله حدودا 20 متری رو با زاویه ی نزدیک به 100 درجه در مسیر روبرو اسکن میکنه. در صورت تشخیص مانع و احتمال برخورد سرعت بوسیله ی سیستم کمکی ترمز (در صورت عدم واکنش راننده) یا Brake Assistant تا حد ایمنی کاسته میشه. این سیستم توی مدل های بهینه شده ی بعدی حتی توقف کامل رو هم به صورت خوبی ساپورت میکنه در حالی که توی مدلهای اولیه خیلی خوب نمیتونست از این قابلیت استفاده کنه. در ضمن سیستم ترمز کمکی امروز جزء سیستم های پایه ی مرسدس ها هست.
این رو هم اضافه کنم همزمان توی خودرو سازی های دیگه مثل ولوو به عنوان پیشرو ترین در صنعت ایمنی خودرو پروژه هایی انجام میشد که اسم کروز کنترل تطبیقی رو بنز به صورت تجاری در آورد ولی واقعیت اینه که ایده ی این کار اولین بار توی ولوو زده شد. البته امروز این سیستم توی بنز های اس کلاس و ای کلاس تقریبا حالت استاندارد پیدا کرده.
ببخشید از پرحرفی من
 

Similar threads

بالا