مزدا میناگی خودرویی از آینده

kimia63

کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک ,
خودروی مفهومی جدید مزدا میناگی با استفاده فناوری‌های اسکای‌اکتیو (SkyActiv) و زبان طراحی کودو جدید (KODO)، پرچمدار نسل تازه‌ای از خودروهای مزداست.
http://www.www.www.iran-eng.ir/mazda-mina.jpg
خودروی مفهومی مزدا میناگی در نمایشگاه خودروی 2011 ژنو با هدف معرفی فناوری‌های جدید اسکای‌اکتیو و زبان طراحی کودو جدید نمایش داده شد. این، اولین مدل خودرویی است که ویژگی‌های خودروهای نسل آینده‌ی شرکت مزدا را به نمایش می‌گذارد.
http://www.www.www.iran-eng.ir/mazda-mina1.jpg
شرکت مزدا فناوری‌های اسکای‌اکتیو خود را در تمامی جنبه‌های عملکرد رانندگی از جمله قوای محرکه، شاسی و حتی طراحی بدنه به کار برده است. این فناوری‌ها که با افزایش راندمان قسمت‌های مذکور و کاهش وزن خودرو همراه است باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود. مزدا میناگی به عنوان دومین خودروی مفهومی با زبان طراحی کودو جدید، هم‌زمان طراحی پویا و زنده و عملکرد لذت‌بخش را به چالش کشیده است. پیش از این، خودروی شیناری با طراحی کاملاً مفهومی خود زبان طراحی کودو را به نمایش گذاشت. و اکنون مزدا میناگی نمایی از محصولات آتی شرکت مزدا است. این خودرو به عنوان دومین خودروی مفهومی شرکت مزدا است که با زبان طراحی کودو منطبق بوده و اجزای طراحی در آن به گونه‌ای است که جریان انرژی و حرکت در سرتاسر بدنه دیده می‌شود و الهام‌بخش نوعی سرعت، چالاکی و سبکبالی در حرکت است؛ رها و آزاد. مزدا میناگی با طراحی کامپکت عالی بینش جدیدی از زبان طراحی کودو را، متفاوت از خودروی شنیاری، ارائه داده است، اما هنوز همان خطوط موجی‌شکل و ظاهر قدرتمند و مستحکم شیناری را حفظ کرده است.
ماساشی ناکایاما طراح ارشد خودروی مفهومی مزدا میناگی درباره‌ی این خودرو می‌گوید:
«می‌خواستم چیزی طراحی کنم که با مزدا شیناری متفاوت باشد. احساس کردم خودروی شاسی بلند شهری می‌تواند چالاکی و تمرکز را در حرکت نشان دهد؛ یعنی همان انعطاف و هماهنگی چهار عضو بدن چیتا به منظور هارمونی در حرکت و در حالت ایستاده.»
http://www.www.www.iran-eng.ir/mazda-mina2.jpg
مزدا میناگی توصیفی جدید و زیبا از انرژی آماده‌ی رهاشدن است. نام خودرو در زبان ژاپنی تداعی‌کننده‌ی نبض تپنده‌ی زندگی و شورِ حرکت است و در نگاه اول به این خودرو می‌توان سرعت، چابکی و سرزنده‌بودن را احساس کرد. برای طراحی مزدا میناگی، طراحان مزدا حرکت‌های مختلف چیتا را در زمان شکار بررسی کردند. در زمان شکار، سر چیتا به طرف بالاست، در حالی که پاهای نیرومند، کشیده و انعطاف‌پذیرش بدن خمیده‌اش را صاف نگه می‌دارند و باعث می‌شوند تا چیتا بتواند در سرعت بالا مسیرش را در جهت‌های مختلف تغییر دهد. طراحان مزدا تصمیم گرفتند لحظه‌ای را مجسم کنند که حیوان عضلاتش را منقبض می‌کند و آماده‌ی پرش به طرف شکارش است. علاوه بر این، چنین جهشی باید در هر جهتی صورت پذیرد و این ایده منجر به طراحی خودروی شاسی بلند جمع و جوری شد که می‌تواند با سرعت از هر مسیری عبور کند. گفتنی است، نمونه‌های تولیدی این خودرو با نام مزدا CX-5 عرضه و از سال 2012 تولید خواهد شد.
ترجمه : محمد جوادی / ماهنامه پیام بهمن شماره 87
 

Similar threads

بالا