سوال خودرویی داری بپرس!!

simanickfar

عضو جدید
سلام

من به تازگي پژو 405 خريدم اما به من دفترچه راهنما ندادند لطفا من را راهنمايي كنيد كه چه طور با اين ماشين كار كنم از همه نظر

ممنون
 

Zaneti

مدیر تالار مهندسی مکانیک
مدیر تالار
منابعی درباره سیستم انتقال قدرت در ماشین می خواستم.
 

ENG.MOHAMMAD

عضو جدید
سلام

من به تازگي پژو 405 خريدم اما به من دفترچه راهنما ندادند لطفا من را راهنمايي كنيد كه چه طور با اين ماشين كار كنم از همه نظر

ممنون

سلام دوست عزیز.چه اطلاعاتی میخای.واضح نپرسیدی.ولی بطور کلی سروسهای دوره ای نظیر تعویض filter بنزین هر 10000 کیلومتر .بازدید تسمه تایم هر30000تا و تعویضش هر 70000تا.در مورد نوع روغن موتور هم من خودم ایرانول 12000 را استفاده میکنم که هر 5000 تا 6000 تا هم عوضش میکنم فرمول شیمیاییش با توتال یکیه.تا حالا هم مشکلی نداشته توصیه اکید میکنم بهت که از توتال استفاذه نکنی چون تقلبیش زیاده.پول الکی هم ندی.در ضمن توجه به کاتالسیت هم داشته باش که سر 70000 تا عوضش کنی(بهیچ عنوان حذفش نکن).اگه سرویسات بموقع باشه باید هر 100 کیلومتر حدود 8_9لیتر بسوزونی.اطلاعات دیگه خاستی بگو در خدمتم.
 
آخرین ویرایش:

mahta.elmi

عضو جدید
موتور ماشین

موتور ماشین

سلام من می خوام به طور کلی از نحوه کارکرد موتور ماشین مطلع شوم لطفا مرا راهنمایی کنید:)
 

پارسيان

عضو جدید
شيم چيست

شيم چيست

كسي در مورد شيم ماشين 405اطلاعاتي داره كه شيم چيه و چرا شيم صدا مي ده
 

ENG.MOHAMMAD

عضو جدید
شیم

شیم

كسي در مورد شيم ماشين 405اطلاعاتي داره كه شيم چيه و چرا شيم صدا مي ده


با سلام.شیم قطعه ایست گرد و مدور(شبیه سکه) که مابین میل سوپاپ و ساق سوپاپ قرار میگیرد(روی استکانی).وظیفه اش تنظیم میزان خلاصی بین سوپاپ و میل سوپاپ است.شیم در ضخامتهای مختلف وجود دارد.که بر حسب نیاز انتخاب و نصب میگردد.دلیل صدا دادن شیم تنها خود شیم نیست بلکه بهم خوردن خلاصی ذکر شده باعث ایجاد سروصدا میگردد که بهم خوردن خلاصی میتواند دلایلی از قبیل خوردگی شیم یا ساق سوپاپ یا فرسودگی بادامک میل بادامک باشد.

موفق باشید!!
 

ENG.MOHAMMAD

عضو جدید
motor

motor

ba salam.motore khodroha be 2 dasteye 2 zamane va 4zamane taghsim migardad.
manzur az 4 zamane 4 amale: makesh, tarakom, ehteragh
va takhlie ast.
motori ke dar khodroha estefade migardad omuman
az noe 4 zamane va 4 silandr bude yani dar yek dor gardeshe mil lang
yek bar ehteragh dar kolle silandr ha etefagh mioftad.
ke dar motore 4silandr, silandrha 2 be 2 baham bala va paeen miravand.
yani silandrhaye 1 va 4 ba ham va silandrhaye 2 va3 ham ba ham.
vali haryek dar hale anjame amale motefaveti hastand.
betore mesal agar silandre1 dar hale paeen raftan bashad
va supape havayash baz bashad in silandr dar hale makesh ast
yani makhloote sukhto hava dar hale vorood be silandr ast,
az tarafi silandr 4 ham ke dar hale paeen raftan bud amale motefaveti ra anjam midahad
yani enfejar ra anjam dade va dar hale marhaleye ehteragh ast.
baraye ashnaee bishtar mitavanid ketabhaye darse fannie nezam ghadim
ya nezame jadeed reshteye mekanike khodro ra motaleh konid.
.filehaye monasebi dar rabete ba soaletan daram vali hajme balaee dashte
va emkane ersaleshan az tareeghe internete IRAN nist,
hodoode 800 MB.
movafagh bashid agar soale digari ham dashtid dar khedmatim
adrese site monaseb farsi : www.khodroha.com
 
آخرین ویرایش:

ENG.MOHAMMAD

عضو جدید
؟

؟

سلام.نياز مبرم به يك پروزه در مورد سيستم فرمان زانتيا و يا سيستم انزكتور پرايد مدل كيا يا SAZHAM دارم .ممنون ميشم كمكم كنيد. موفق و سر بلند باشيد.:que:


با سلام.در حال حاضر پروژه ای بدرد بخور در مورد موارد ذکرشده

ندارم ولی هر سوالی در موردش داشتید در خدمتم.من خودم

یکسری دوره های آموزشی را در سایپا یدک گذرانده ام .(خصوصا

پراید انژکتوری کیتهای ساژم و کیا).در حد توان در خدمتم.



کاش دلتنگ شقايقها شويم
به نگاه سرخشان عادت کنيم
کاش شب وقتي که تنها ميشويم
با خداي ياسها خلوت کنيم
کاش با حرفيکه چندان سبز نيست
قلبهاي نقره اي را نشکنيم.!!
 

barooni

عضو جدید
جوش آوردن ماشين

جوش آوردن ماشين

سلام
ماشين من 206 ، كه به تازگي تحت فشار جوش (مياره توي سربالايي ها ) و دماش به 110 ميرسه . هواگيري شده هردو دور فن هم توسرويس مياد ولي توي ترافيك دماش نرماله .
ممنون ميشم اگه بتونيد كمكم كنيد. :(
 

ENG.MOHAMMAD

عضو جدید
206

206

سلام
ماشين من 206 ، كه به تازگي تحت فشار جوش (مياره توي سربالايي ها ) و دماش به 110 ميرسه . هواگيري شده هردو دور فن هم توسرويس مياد ولي توي ترافيك دماش نرماله .
ممنون ميشم اگه بتونيد كمكم كنيد. :(

با سلام.توضیح کافی ندادی که چه زمانی مشکل جوش آوردن داری مثلا وقتی کولر میگیری بازم داغ میکنه؟یا آب کم میکنه یا نه؟یا فن ها زیاد روشن میشه یا نه؟چه چیزایو چک کردیو نتیجه نگرفتی؟. ولی بطور کلی موتور پژو موتور گرمیه که دمای 100 براش عادیه (حتی تا حدود110). ولی اگر واقعا تصور درستی داری که داغ میکنه یعنی دما بالا میره موارد زیر را چک کن:

1) درستی عملکرد ترموستات در تمام دماها
2)اطمینان از سالم بودن درب رادیاتور(مخزن انبساط)و مسیر خنک کاری و هواگیری درست.
3)بررسی صحت عملکرد واتر پمپ و احیانا شل نبودن تسمه
4)تمیز بودن منفذ های عبور هوا از شبکه رادیاتور و مابین کندانسور و رادیاتور
5)اتصال دیاگ(عیب یاب)و بررسی درستی عملکرد سنسورهای آب(CTS)
6)اگر موارد فوق نباشد احتمالا ایراد موتوری دارد

اگه کمک دیگه ای ازم بر بیاد در خدمتم.




باخود پیمان ببند که آنقدر در راه رشد و تعالی خود زمان صرف کنی تا دیگر فرصتی برای انتقاد از دیگران نداشته باشی!!
 

m.masoodi

عضو جدید
سلام من نیاز فوری به یک سری اطلاعات در زمینه سیستم های سوخت رسانی گازی و آشنایی با تجهیزات کارگاه اون دارم لطفا اگه منبعی دارید معرفی کنید. ممنونم
 

Hadi.18

عضو جدید
غلتگیری

غلتگیری

ba salam.motore khodroha be 2 dasteye 2 zamane va 4zamane taghsim migardad.

manzur az 4 zamane 4 amale: makesh, tarakom, ehteragh
va takhlie ast.
motori ke dar khodroha estefade migardad omuman
az noe 4 zamane va 4 silandr bude yani dar yek dor gardeshe mil lang
yek bar ehteragh dar kolle silandr ha etefagh mioftad.
ke dar motore 4silandr, silandrha 2 be 2 baham bala va paeen miravand.
yani silandrhaye 1 va 4 ba ham va silandrhaye 2 va3 ham ba ham.
vali haryek dar hale anjame amale motefaveti hastand.
betore mesal agar silandre1 dar hale paeen raftan bashad
va supape havayash baz bashad in silandr dar hale makesh ast
yani makhloote sukhto hava dar hale vorood be silandr ast,
az tarafi silandr 4 ham ke dar hale paeen raftan bud amale motefaveti ra anjam midahad
yani enfejar ra anjam dade va dar hale marhaleye ehteragh ast.
baraye ashnaee bishtar mitavanid ketabhaye darse fannie nezam ghadim
ya nezame jadeed reshteye mekanike khodro ra motaleh konid.
.filehaye monasebi dar rabete ba soaletan daram vali hajme balaee dashte
va emkane ersaleshan az tareeghe internete IRAN nist,
hodoode 800 MB.
movafagh bashid agar soale digari ham dashtid dar khedmatim

adrese site monaseb farsi : www.khodroha.com
سلام دوست عزیز موتور مگان ال90دو دیدی؟موتور خودروها به سه دسته تقسیم میشه:دو زمانه-چهارزمانه و شش زمانه.راجع به موتور شش زمانه میتونم بگم که خیلی بهتر از اون دو نوع دیگست بطور مثال خودرو از جهش (شتاب) بالایی برخوردار می شه و سوخت کمی مصرف می کنه و...;)
 

Hadi.18

عضو جدید
Hadi.18
اگه میشه اطلاعاتی در مورد طراحی بدنه ی خودرو بدین.ممنون :biggrin:
 

ENG.MOHAMMAD

عضو جدید
شش زمانه

شش زمانه

سلام دوست عزیز موتور مگان ال90دو دیدی؟موتور خودروها به سه دسته تقسیم میشه:دو زمانه-چهارزمانه و شش زمانه.راجع به موتور شش زمانه میتونم بگم که خیلی بهتر از اون دو نوع دیگست بطور مثال خودرو از جهش (شتاب) بالایی برخوردار می شه و سوخت کمی مصرف می کنه و...;)




سلام.منم آشنایی دارم.اونجا بطور خلاصه توضیح دادم برای کسیکه مبتدیه.




موتورهای شش زمانه
عملیات سیکل های مختلف بیشتر موتورهای احتراق داخلی فعلی، دارای یک طرح رایج است به این صورت که انفجار در یک سیلندر پس از تراکم انجام می شود. نتیجه ان است که انبساط گاز مستقیما روی پیستون اثر گذاشته (کار انجام می دهد) و میل لنگ را 180 درجه بچرخاند. با توجه به طراحی فنی و مکانیکی، موتور شش زمانه همانند موتورهای احتراق داخلی می باشد. اگر چه سیکل ترمودینامیکی و یک سر سیلندر اصلاح شده همراه دو اتاق اضافی ان را به کلی متمایز می کند





عملیات سیکل های مختلف بیشتر موتورهای احتراق داخلی فعلی، دارای یک طرح رایج است به این صورت که انفجار در یک سیلندر پس از تراکم انجام می شود. نتیجه ان است که انبساط گاز مستقیما روی پیستون اثر گذاشته (کار انجام می دهد) و میل لنگ را 180 درجه بچرخاند.
با توجه به طراحی فنی و مکانیکی، موتور شش زمانه همانند موتورهای احتراق داخلی می باشد. اگر چه سیکل ترمودینامیکی و یک سر سیلندر اصلاح شده همراه دو اتاق اضافی ان را به کلی متمایز می کند. یک محفظه ی احتراق و یک محفظه ی تراکم( گرمکن هوا) هر دو از سیلندر جدا هستند. احتراق درون سیلندر رخ نمی دهد اما در محفظه ی احتراق کمکی هم فوری روی پیستون اثر نمی گذارد و زمان ان از 180 درجه ی چرخش میل لنگ، در زمان انفجار(کار) جدا می باشد.
محفظه ی احتراق به طور کلی توسط محفظه ی گرمکن احاطه شده است. با تبادل گرما از طریق دیواره های محفظه ی احتراق که با محفظه ی گرمکن در ارتباط است، فشار محفظه ی گرمکن افزایش می یابد و قدرت مکملی برای کار تولید می شود.

مزایای موتور شش زمانه:
· رسیدن به راندمان حرارتی % 50 (%30برای موتورهای احتراق داخلی فعلی)
· کاهش مصرف سوخت با بیش از %40
· کاهش الودگی حرارتی، صوتی، شیمیایی
· دو کورس مفید کار در طی شش کورس
· پاشش مستقیم و بهینه ی سوخت احتراق در هر سرعتی از خودرو
· سوخت چند گانه

در خودروهای با موتور شش زمانه شاهد کاهش چشمگیر مصرف سوخت و انتشار الودگی خواهیم بود.

در سیکل شش زمانه، دو محفظه ی اضافی اجازه می دهند هشت فرایند که نتایج یک سیکل کامل است همزمان عمل کنند یعنی در یک لحظه دو فرایند همزمان رخ میدهد : دو سیکل چهار فرایندی برای هر کدام از سیکل ها،یک سیکل احتراق داخلی و یک سیکل احتراق خارجی. نمودار پیوستگی هشت فرایند را در سیکل شش زمانه نشان می دهد.

اولین سیکل چهار فرایندی احتراق خارجی:

فرایند 1 : مکش هوای خالص درون سیلندر(فرایند دینامیکی)

فرایند 2 : تراکم هوای خالص در محفظه ی گرمکن(فرایند دینامیکی)

فرایند 3 : نگه داشتن فشار هوای خالص در محفظه ی بسته جایی که بیشترین تبادل گرما با دیواره های محفظه ی احتراق رخ می دهد(فرایند استاتیک چون مستقیما روی میل لنگ اثر نمی گذارد.) دمای هوا بالا می رود.

فرایند 4 : انبساط هوای فوق داغ درون سیلندر، که کار انجام می دهد.(فرایند دینامیک). طی این سیکل چهار فرایندی، هوای خالص هرگز در تماس مستقیم با سوخت و شمع نمی باشد.

دومین سیکل چهار فرایندی که احتراق داخلی می باشد.

فرایند 5 : تراکم مجدد هوای خالص گرم درون محفظه ی احتراق(فرایند دینامیک)

فرایند 6 : تزریق سوخت و احتراق در محفظه ی احتراق، بدون تاثیر مستقیم روی میل لنگ (فرایند استاتیک)

فرایند 7 : گازهای احتراق منبسط می شوند و کار انجام می شود. (فرایند دینامیک)

فرایند 8 : تخلیه گازهای احتراق (فرایند دینامیک) در طی این چهار فرایند، هوا مستقیما با منبع گرما (سوخت) تماس دارد.

معرفی قسمتهای مختلف موتور :
1- سوپاپ ورود هوای تازه
2- سوپاپ محفظه گرمکن
3- سوپاپ محفظه احتراق
4- سوپاپ خروجی گازهای ناشی از احتراق
5- سیلندر
6-محفظه احتراق
7- محفظه گرمکن
8-دیواره محفظه احتراق
9- مکش سوخت
10 - شمعک

چگونگی عملکرد موتور:
مرحله اول: هوای خالص وارد سیلندر می شود. در همین هنگام سوخت وارد محفظه احتراق می شود.


[​

مرحله دوم: هوای متراکم شده وارد محفظه گرمکن می شود (سوپاپ 2 باز است) در همین هنگام در محفظ احتراق سوخت با جرقه شمع شروع به سوختن می کند.
]

[​
مرحله سوم : گازهای سوخته شده طی انفجار به شدت وارد سیلندر شده و کار انجام میدهد. (سوپاپ 3 باز است) در حین انبساط مخلوط سوخته شده انتقال حرارت به محفظه گرمکن برای پیشگرم کردن هوا اتفاق می افتد.

]
[​
مرحله چهارم: خارج کردن دودهای ناشی از احتراق (سوپاپ 4 باز است)

]

[​
مرحله پنجم : دومین مرحله کار به این صورت که فشار هوای موجود در محفظه گرم کن به علت افزایش دما زیاد شده و با باز شدن سوپاپ 2 وارد سیلندر شده و پیستون را به عقب می راند.
]
[​
مرحله ششم : با فشار پیستون هوای گرم شده متراکم شده و وارد محفظه احتراق می گردد.
]

[​
سر سیلندر دو محفظه و چهار سوپاپ که دو تای ان متداول هستند،(برای مکش و تخلیه). دو سوپاپ دیگر از مواد پایدار حرارت دادن مخصوص کارسنگین ساخته شده. سوپاپها در طی مرحله احتراق و گرم کردن هوا می توانند تحت فشار محفظه ها باز شوند. روی هر دو سوپاپ یک پیستون نصب شده که فشار روی سوپاپ ها را خنثی میکند.در سیکل شش زمانه، سرعت میل بادامک یک سوم میل لنگ است.
دیواره های محفظه ی احتراق هنگامی که موتور روشن است، سوزان هستند. محفظه ی گرم کن هوا، محفظه ی احتراق را احاطه کرده است. ضخامت کم دیواره اجازه تبادل حرارت با محفظه ی گرم کن را می دهد. محفظه ی گرم کن هوا از سر سیلندر عایق شده برای اینکه اتلاف حرارتی کاهش یابد.(برای معرفی ساده تر موتور، جز ئیات طرح توضیح داده نشده است.)
تمام گرمای محفظه ی احتراق به محفظه ی گرمکن منتقل می شود. کار به دو مرحله تقسیم می شود، که نتیجه ی ان فشار کمتر روی پیستون و نرمی بهتر عملکرد میشود. زمانی که محفظه ی احتراق از سیلندر توسط سوپاپ ها عایق شده، قطعات محرک خصوصا پیستون نسبت به تنشهای ناشی از دما و فشار بسیار بالا در خطر نیست. انها همچنین از خودسوزی که در مخلوط سوخت و هوا در موتورهای دیزل یا گازی متداول مشاهده می شود جلوگیری می کند.
نسبت تراکم محفظه ی احتراق و گرم کن متفاوت می باشد. نسبت تراکم محفظه ی گرم کن بیشتر است که روی مرحله احتراق خارجی فعالیت می کند و منحصرا توسط هوای خالص پشتیبانی می شود. نسبت تراکم محفظه ی احتراق کمتر است که روی یک سیکل احتراق داخلی فعالیت می کند.
احتراق همه ی سوخت پاشیده شده ضمانت شده است ابتدا، با پشتیبانی هوای خالص از قبل گرم شده ی درون محفظه ی احتراق، سپس با دیواره های سوزان محفظه که مانند چندین شمع عمل می کند. برای اسان روشن شدن موتور در هوای سرد درون محفظه ی احتراق یک شمع گرمکن کار گذاشته شده است.
در مقایسه با یک موتور دیزل که یک ساختمان سنگین نیاز دارد، این موتور چند گانه سوز، که می تواند همچنین سوخت دیزل استفاده کند، امکان ساختن در مدل خیلی سبکتر را نسبت به یک موتور گاز سوز را دارد.




پاشش و احتراق سوخت در یک محفظه ی احتراق که طی 360 درجه از زاویه گردش میل لنگ بسته است، اتفاق می افتد. این خصوصیت باعث می شود که زمان برای اینکه سوخت به طور ایده ال بسوزد زیاد شود به طوری که هر کالری نهان ان ازاد شود(اولین عامل کمک به کاهش الودگی). انژکتور توانایی پاشش دو سوخت را از یک شیپوره دارد.
دیواره های سوزان محفظه ی احتراق باقیمانده سوخت را که در طی پاشش ته نشین شده است می سوزاند. (دومین عامل کاهش الایندگی) همچنین هنگامی که مراحل تخلیه و مکش رخ می دهد، سوپاپ های محفظه ی احتراق و گرم کن به طور چشمگیر زمان استراحت بیشتری را برای اصلاح و تعدیل دارند که باعث کاهش صدا و بهبود راندمان می شود.

عوامل موثر در افزایش راندمان حرارتی و کاهش مصرف سوخت و آلایندگی:
گرمای هدر رفته از سر سیلندر موتورهای متداول در طی خنک کاری در موتورهای شش زمانه، با احاطه کردن محفظه ی احتراق توسط محفظه ی گرمکن بازیافت می شود. بعد از مکش، هوا در محفظه ی گرمکن متراکم می شود و طی 360 درجه زاویه میل لنگ در محفظه ی بسته است. (احتراق خارجی).
تبادل گرمای دیواره های خیلی نازک محفظه ی احتراق به محفظه ی گرمکن، دما و فشار گازهای منبسط شده و تخلیه شده از محفظه ی احتراق را کاهش می دهد.
احتراق و انبساط بهتر گازهایی که طی 540 درجه گردش میل لنگ، 360 درجه را در محفظه ی احتراق بسته هستند و 180 درجه برای منبسط شدن و مرحله کار. دیواره های سوزان محفظه ی احتراق اجازه می دهد که هر سوختی و باقیمانده ته نشین ان به بهترین نحو و به طور مطلوب بسوزد.

تقسیم کار:
دو انبساط (مراحل قدرت) طی شش زمان یا یک سوم کار مفید که نسبت به موتورهای چهار زمانه بیشتر است.
بهتر پر شدن سیلندر در مکش به علت دمای پایین دیواره ی سیلندر و سر سیلندر.
برخلاف موتورهای چهار زمانه که تخلیه و مکش بعد از هم رخ می دهند در موتورهای شش زمانه، مکش در مرحله ی اول رخ می دهد و تخلیه در مرحله ی چهارم رخ می دهد که تلاقی گازهای خروجی با گازهای تازه ی مکش حذف می شود.
کاهش زیاد قدرت سیستم خنک کاری به طوری که امکان دارد نیاز به خنک کاری با اب نباشد و پمپ اب و فن ها هم کاهش پیدا کنند.
اینرسی کم به علت سبک بودن قطعات محرک، کاهش پیدا کردن دمای روغن. با احتراق در محفظه ی بسته، دمای بالا کمتر به روغن فشار می اورد و رقیق شدن کاهش می یابد، حتی در هوای سرد.

از انجایی که موتورهای شش زمانه یک سوم موتورهای چهار زمانه تخلیه و مکش دارند، افت فشار روی پیستون در مکش و فشار خروجی اگزوز در تخلیه به نسبت یک سوم کاهش پیدا می کند.
تلفات اصطکاک با تقسیم بهتر فشار روی قطعات متحرک، تعدیل شده اند به این دلیل که کار در طی دو مرحله اجرا می شود و احتراق مستقیم حذف شده است.

کاهش مصرف سوخت به مقدار حداقل %40 :
قدرت مخصوص موتور شش زمانه از موتور بنزینی چهار زمانه کمتر نیست، افزایش راندمان حرارتی جبرانی برای تلفات سبب شده دو مرحله به ان اضافه شود.

دو انبساط (کار) در شش حرکت:
از ان جایی که سیکل های کار در دو مرحله رخ می دهد (360 درجه از 1080 درجه) یا %8 بیشتر نسبت به موتور چهار زمانه (180 درجه از 720 درجه) گشتاور بیشتر دارد. این امر منجر می شود که در سرعت پایین، عملیات بدون تاثیر چشمگیر روی مصرف سوخت به ارامی کار کند، در واقع احتراق تحت تاثیر سرعت خودرو نمی باشد. این مزایا در بهبود عملکرد خودرو در ترافیک خیلی مهم هستند.

چند گانه سوز بودن:
چند گانه سوز بودن برابر برتری است. موتور شش زمانه میتواند سوخت های مختلف مصرف کند، از هر نوعی(فسیل یا گیاهی) از دیزل تا ال پی جی یا روغن حیوانی. اختلاف در اشتعال پذیری یا نسبت ضد کوبش هم اکنون هیچ مسئله ای در احتراق ندارد. ساختمان استاندارد یک موتور بنزینی و نسبت تراکم کم محفظه ی احتراق موتور های شش زمانه مانع از این نمی شود که ان سوخت دیزل استفاده کند. همچنین سوخت الکل متیلیک بفرمولCH3 OH برای ان بهتر است.

کاهش چشمگیر در الایندگی:
از یک طرف به تناسب مصرف مخصوص سوخت، الودگی صوتی، حرارتی و شیمیایی کاهش می یابند و از طرف دیگر موتورها خصوصیاتی دارند که به کاهش چشمگیر الاینده های هیدرو کربن، مونوکسید کربن و نیترات ها(HC, CO and NOX )کمک می کند. از این گذشته قابلیت کار کردن این موتورها با سوختهای گیاهی و گازهایی با الایندگی کم، به انها کیفیتی می دهد که با سخت ترین استانداردها مطابقت می کند.

سوخت مایع:
کاهش زیاد مصرف مخصوص باید استفاده از سیستم ال پی جی را جالب کند به دلیل قیمت پایین ان و کمتر بودن الایندگی نسبت به بنزین. به علاوه با یک سیستم عامل یکسان ، حجم مخزن ها برابر مخزن های کنونی هست که مسافت بیشتری را می تواند با همان مخزن طی کند بنابراین می توان ان را کوچکتر در نظر گرفت.

قیمت قابل قیاس با موتور چهار زمانه:
موتور شش زمانه هیچ تغییر اساسی نیاز ندارد . همه ی تجربه های تخصصی-صنعتی و روش های تولید بدون تغییر باقی می ماند.
قیمت ساخت سر سیلندر (محفظه ی احتراق و محفظه ی گرما) با ساده سازی چندین عنصر تعدیل می شود، مخصوصا با سبک سازی قطعات متحرک، کاهش سیستم خنک کاری، ساده سازی پاشش مستقیم بدون شمع و غیره ... کاهش اندازه مخزن و جای ان در خودرو که قابل ملاحظه هستند.

نتیجه گیری:
در این زمان هیچ راه حلی برای جایگزینی موتورهای احتراق داخلی وجود ندارد. تنها پیشرفت های تکنولوژی حاضر، با زمان معقول و محدودیت های مالی می تواند به ان کمک کند. موتور شش زمانه در این نگاه می گنجد. پذیرش صنعت خودروسازی می تواند یک تاثیر عظیم روی محیط زیست و اقتصاد جهانی بگذارد. موتوری که 40% صرفه جویی در مصرف سوخت و 60 تا 90 درصد(بستگی به نوع سوخت دارد) کاهش الایندگی دارد.
مصرف سوخت برای خودروهای سایز متوسط باید بین 4 تا 5 لیتر در 100 کیلومتر باشد و 3 تا 4 لیتر برای خودروهای کوچک می باشد.
خودروهای با موتور شش زمانه می توانند تا 3 تا 5 سال دیگر در بازار جهانی عرضه شوند.
قایق موتوری ها (موتورهای درون و بیرون کشتی) ممکن است که پیشنهاد یک بازار فروش بزرگ برای این موتورها ارائه دهند. مشخصات انها کاملا با فواید موتورها وفق می باشد.( اقتصادی، ایمنی ، ساده سازی و کاهش الودگی صوتی و شیمیایی). از این گذشته، استفاده از سوخت های مختلف به غیر از گازوئیل می تواند خطرهای انفجار را به طور زیاد کاهش دهد.
استفاده از سوخت های گیاهی (غیر فسیلی) گازهای طبیعی و دیگر سوختها در موتور پرقدرت و ساده، کار کردن با کمترین تنظیم و بدون الایندگی، در این موتور می تواند مزایای زیادی داشته باشد که استفاده از ان را در دستگاههای ژنراتور، پمپ ها، موتور های ساکن، کشاورزی و صنعت ممکن سازد.;)
 
آخرین ویرایش:

ENG.MOHAMMAD

عضو جدید
لغزش TCS,ASR,VDC

لغزش TCS,ASR,VDC

Traction Control چیست و چگونه کار می کند؟


با سلام.جواب سوالتان نیازمند داشتن اطلاعات مختصری از دیفرانسیل است.یکی از وظایف آن ایجاد اختلاف دور در چرخها به هنگام پیچیدن است.چون چرخ بیرونی محیط بیشتری را طی میکند.پس چرخهای دوطرف ارتباط مستقیم و صلب ندارند.این امر سبب میگردد در مواقعی مثل شتابگیری و یا حرکت در جاده کم اصطکاک(برفی- بارانی و..) لغزش در چرخها بوجود آید.
در سیستمهای جدید,کنترولرهای دینامیک خودرو نیز اضافه شده اند.
در این سیستم ها را به نوعی میتوان نسل جدید دیفرانسیلهای ضد لغزش دانست ولی با کارایی خیلی بیشتر و دقیقتر.هر سه سیستم فوق لغزش در چرخها را هنگام شتابگیری, توسط ترمز کردن یک چرخ یا کاهش دور موتور کنترل کرده و گاهی در پیچها از تصادف جلوگیری میکند.بهتر است سیتمهای ضد لغزش توسط کلیدی اختیاری فعال شوند زیرا علاوه بر استهلاک و بالا رفتن هزینه و .. لزومی به استفاده از آنان در همه حالات وجود ندارد.عمده استفاده از این سیستمها در مسیرهای صاف و سرعت زیر30 است.اگر بخواهیم این سیستم در همه حالات کار کند بایستی یک سنسور زاویه سنج فرمان و یک سنسورYAW سنج در مرکز ثقل خودرو داشته باشیم تا به ECUسیتم ضد لغزش بگوید که الان خودرو در حال حرکت در پیچ است یا چه نوع پیچی است فعال بشود یا نه.


(سیستم کنترل کشش)TCS: TRACTION CONTROL SYSTEM
(کنترل دینامیک خودرو)VDC: VEHICLE DYNAMIC CONTROL

(سیستم تنظیم لغزش هنگام شتابگیری)ASR:ACCELERATION SLIP REGULATION
 

ENG.MOHAMMAD

عضو جدید
در دینامیک حرکتی خودرو 3 حرکت اصلی برای بدنه خودرو وجود دارد:

اگر از کنار به بدنه خودرو نگاه کنیم و محورها را همانند آنچه در ریاضیات معمول است (افقی x و عمودی y و عرضی z)در نظر بگیریم:

1) حرکت حول محور x ها >>> رول roll

2) حرکت حول مخور y ها>>> یاو yaw

3) حرکت حول محور zها>>>> پیچ pitch
 

ENG.MOHAMMAD

عضو جدید
برای اطلاعات بیشتر کتاب دینامیک خودرو تالیف thomas D.Gillespie را ببین.ترجمه شده اش هم هست.کمک دیگه ازم بر بیاد در خدمتیم
 

yosoufe

متخصص خودرو
کاربر ممتاز
برای اطلاعات بیشتر کتاب دینامیک خودرو تالیف thomas D.Gillespie را ببین.ترجمه شده اش هم هست.کمک دیگه ازم بر بیاد در خدمتیم

منظورت اینه؟


Fundamentals of Vehicle Dynamics [Transportation, Road & Motor Vehicles]

http://ifile.it/op0rzq/fundamentals_of_vehicle_dynamics.pdf

مال چه سالیه؟
 

ENG.MOHAMMAD

عضو جدید
دینامیک خودرو

دینامیک خودرو


:)
سلام.آره اسمشو درست گفتی(Fundamentals of Vehicle Dynamics ) در مورد نسخه اش

هم فرق چندانی ندارند(اونیکه من داشتم رنگ جلدش مشکی بود).ترجمه فارسیشو بگیریش

خوبه که مسایلی مثل تاثیر آیرودینامیک و بارهای جاده_چپ شدن_انتقال بار_مراحل طراحی و

محاسبات از موتور تا چرخها و... را دارد.
 

samane_k

عضو جدید
سلام
يك سري سوالات در مورد ساخت و ساز جك هاي برقي خودرو دارم.
شما مي تونيد راهنماييم كنيد يا منابعي بهم معرفي كنيد؟
ممنون:cool::)
 

barooni

عضو جدید
سلام دوست عزيز
ممنون از راهنماييتون (راجع به گرم كردن 206) ، مشكل ماشين من گرفتگي رادياتور بود كه با تعويض اون مشكل برطرف شد. ;)
راجع به دوره تعويض روغن ( واسكازين) گيربكس 206 اطلاعاتي داريد؟
 

ENG.MOHAMMAD

عضو جدید
206

206

سلام دوست عزيز
ممنون از راهنماييتون (راجع به گرم كردن 206) ، مشكل ماشين من گرفتگي رادياتور بود كه با تعويض اون مشكل برطرف شد. ;)
راجع به دوره تعويض روغن ( واسكازين) گيربكس 206 اطلاعاتي داريد؟


با سلام.دلیلت برای تعویض واسکازین چیه؟مدل ماشینت؟کیلومتر کارکرد؟تا خالا بازدید کردی؟

جواب کلی اینه که حدود هر 30000 کیاومتر بازدید و سرریز بشه.اگه جواب بهتر و کاملتر

میحای جواب چیزایی که گفتمو بگو تا بهت بگم
 

Similar threads

بالا