خبر هایی از صنعت نفت ایران و جهان

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
بنزین لیتری ۲ هزار تومان نمی‌شود

بنزین لیتری ۲ هزار تومان نمی‌شود

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری متن این اطلاعیه بدین شرح است:
«بسمه تعالی»
«در پی انتشار اظهاراتی مبنی بر تصمیم دولت برای فروش بنزین به قیمت لیتری دو هزار تومان، مجددا یادآور می‌شود که این اظهارات کاملا عاری از حقیقت است.
دولت هیچ گاه و در هیچ یک از برنامه‌های خود چنین ارقامی را در نظر نداشته و در تمام طرح‌های خود کلیه اطلاعات لازم را مستقیما در اختیار مردم قرار داده و خواهد داد.
از همگان انتظار دارد که با درک شرایط کشور از انتشار مطالب غیر واقعی که موجب نگرانی مردم و التهاب کاذب می‌گردد خودداری نمایند».
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
هند واردات نفت از ایران را کاهش می دهد

هند واردات نفت از ایران را کاهش می دهد

ه گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از پایگاه اینترنتی بیزینس لاین، هر چند هند اعلام کرده که واردات نفت خود از ایران را کاهش نخواهد داد، اما آمار مربوط به واردات نفت این کشور در سال های 2011 و 2012 گویای حقیقتی دیگر است.
بر اساس این گزارش، خرید نفت هند از عراق و کویت با افزایش قابل توجهی همراه بوده و عربستان همچنان جایگاه خود به عنوان بزرگترین تامین کننده نفت هند را حفظ کرده است. تا کنون، ایران با برآورده کردن 12 درصد نیاز هند به نفت، پس از عربستان، دومین تامین کننده بزرگ نفت هند محسوب می شد، اما اکنون عراق جای ایران را گرفته است.
پالایشگاه های داخلی هند نظیر شرکت نفت هندوستان، شرکت پالایشگاهی و پتروشیمی مانگالور و شرکت نفت اسار، اعلام کرده اند که واردات نفت خود از ایران را حداقل به میزان 10 درصد کاهش می دهند. شرکت نفت بهارات نیز واردات نفت خود از ایران را به کلی متوقف کرده است.
به عقیده ناظران، عراق در حال مطرح ساختن خود به عنوان تامین کننده عمده نفت پالایشگاه های هند است. تامین نفت از ایران ممکن است پس از ماه ژوئن بیش از این نیز کاهش یابد، مگر اینکه یک توافق دیپلماتیک موجب برداشته شدن تحریم ها علیه این کشور گردد.
این گزارش حاکی است، پالایشگاه های هند، در سال 12-2011، حدود 171.41 میلیون تن نفت خام وارد کرده اند، که از این میزان، 32.63 میلیون تن آن از عربستان، 24.5 میلیون تن از عراق، 17.67 میلیون تن از کویت و 15.79 میلیون تن نیز از امارات تامین شده است.
تحریم ها همچنین موجب سخت تر شدن پرداخت پول نفت خریداری شده از ایران شده است. پالایشگاه های هندی پول نفت خریداری شده از ایران را از طریق هالک بانک ترکیه پرداخت می کنند. اما، این نگرانی وجود دارد که این روش پرداخت نیز به دلیل تحریم های جدید آمریکا مسدود شود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
امضا تفاهم‌نامه توسعه میادین نفتی و گازی یاران جنوبی و کیش

امضا تفاهم‌نامه توسعه میادین نفتی و گازی یاران جنوبی و کیش

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، تفاهم نامه توسعه میدان نفتی یاران جنوبی که در لایه نفتی فهلیان میدان آزادگان قرار دارد و همچنین بلوک دوم و سوم میدان گازی کیش فردا باحضور شرکت ملی نفت ایران و شرکت مهندسی و توسعه نفت و یک شرکت خصوصی امضا می شود.
این گزارش حاکی است توفاهم نامه توسعه میدان یاران شمالی که در لایه نفتی سروک قرار داشت آذرماه سال گذشته با شرکت توسعه نفت پرشیا امضا شده بود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
پیروزی اولاند در فرانسه قیمت نفت را کاهش داد

پیروزی اولاند در فرانسه قیمت نفت را کاهش داد

به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ پیروزی فرانسیس اولاند در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و آمار های نگران کننده نسبت به وضعیت بیکاری و رشد و رونق اقتصادی تاثیر منفی زیادی بر قیمت نفت داشته است .
بر اساس این گزارش قیمت جهانی نفت امروز با 3.2 درصد کاهش به پایین ترین حد خود از 20 دسامبر تا کنون رسیده است . بر این اساس قیمت نفت طی روز های اخیر تحت تاثیر نرخ بیکاری 8.1 درصدی آمریکا به شدت کاهش داشته است .
وزارت کار آمریکا اعلام کرد اقتصاد این کشور طی ماه آوریل تنها 115 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است . شکست سارکوزی در انتخابات روز گذشته فرانسه و مخالفت مردم یونان با اجرای سیاستهای ریاضت اقتصادی نیز تاثیر زیادی در افت قیمت نفت داشته است .
این گزارش حاکی است قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک برای تحویل در ماه ژوئن با 3.15 دلار کاهش به کمتر از 95.34 دلار رسیده است . قیمت نفت روز جمعه نیز با 4.05 دلار کاهش به کمتر از 98.49 دلار رسیده بود . قیمت نفت طی هفته گذشته با افت 6.1 درصدی روبرو شده است که این میزان کاهش از سپتامبر گذشته بی سابقه است . در بازار لندن نیز هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژوئن با 66 سنت کاهش به کمتر از 112.52 دلار رسیده است .
به اعتقاد کارشناسان اقتصادی قیمت نفت طی روزهای آینده نیز تحت تاثیر ادامه مشکلات اقتصادی در آمریکا و اروپا کاهش خواهد یافت . اگر اوپک نیز سقف تولید خود را تغییر ندهد سطح ذخایر جهانی انرژی افزایش خواهد یافت .
عبدالله البدری دبیر کل اوپک تاکید کرد میزان تولید نفت این سازمان هم اکنون به بیش از 32.3 میلیون بشکه در روز رسیده است . سقف تولید رسمی اوپک در نشست دسامبر 2011 حدود 30 میلیون بشکه در روز تعیین شده است .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
دولت ژاپن کشتی‌های حامل نفت ایران را ۱ میلیارد دلار بیمه می‌کند

دولت ژاپن کشتی‌های حامل نفت ایران را ۱ میلیارد دلار بیمه می‌کند

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس ژاپن تلاش دارد با تصویب قانونی جدید، ضمن فراهم کردن تضمین های دولتی برای کشتی های خود، به آنها امکان دهد پس از اجرایی شدن تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران از ابتدای جولای، به واردات نفت از این کشور ادامه دهند.
بر اساس گزارشی که روزنامه نیکی بیزنس دیلی منتشر ساخته، اتحادیه اروپا پوشش بیمه ای بدنه و ماشین آلات کشتی های حامل نفت ایران را ممنوع ساخته است و همین مسئله از ماه آوریل، موجب ایجاد محدودیت گسترده برای انتقال نفت از ایران به ژاپن شده است.
بر اساس این گزارش، به دنبال درخواست های ژاپن و کره جنوبی برای مستثنی شدن از این تحریم ها، اتحادیه اروپا در ماه مارس، فرصت پوشش بیمه ای کشتی های حامل نفت ایران در برابر تصادفات منجر به نشت نفت در دریا را تا ابتدای ماه جولای تمدید کرد.
منابع مطلع گفته اند، بدون پوشش بیمه ای شرکت های اروپایی در برابر تصادفات منجر به نشت نفت در دریا، عملا ادامه واردات نفت از ایران غیر ممکن خواهد بود.
گروه پی اند ال ژاپن، بیمه گر اصلی این کشور در مقابل حوادث منجر به آلودگی و ادعاهای صدمات شخصی، مجبور شده پوشش بیمه ای تانکرهای حامل نفت ایران در مقابل خطرات ناشی از نشت نفت در دریا را از ابتدای جولای به 8 میلیون دلار کاهش دهد. در حالی که تا پیش از اجرای تحریم های اروپا، میزان پوشش بیمه ای این تانکرها به یک میلیارد دلار می رسید.
حدود 90 درصد شرکت های عرضه کننده خدمات بیمه ای به تانکرها در کشورهای غربی قرار دارند، بنابراین تحریم بیمه ای اتحادیه اروپا، جریان انتقال نفت ایران به کشورهایی چون چین، هند، ژاپن و کره جنوبی را تهدید می کند.
اتحادیه اروپا قرار است در نشست 14 می وزرای خارجه کشورهای عضو، تحریم ها علیه ایران را مورد بازنگری قرار دهد. کارشناسان معتقدند، ممکن است این بار ممنوعیت کامل تری در زمینه کشتی رانی و بیمه اعمال شود.
بر اساس طرح پیشنهادی، دولت ژاپن و شرکت های حمل و نقل دریایی قرارداد بیمه ای را منعقد کرده و شرکت های حمل و نقل دریایی مبالغی را به دولت ژاپن پرداخت خواهند کرد.
در صورتی که پرداخت های بیمه ای در موقع وقوع حادثه ای دریایی از 8 میلیون دلار فراتر برود، دولت ژاپن حدود یک میلیارد دلار به شرکت پی ان دال ژاپن پرداخت خواهد نمود.
بر اساس گزارش روزنامه نیکی بیزنس دیلی ژاپن، در صورتی که اتحادیه اروپا تحریم بیمه ای را از ماه جولای به اجرا بگذارد، دولت به سرعت طرح مذکور را تسلیم پارلمان ژاپن خواهد کرد تا در اوایل ژوئن مورد تصویب قرار گیرد.
گزارش نیکی بیزنس دیلی حاکی است، اما در صورتی که اتحادیه اروپا مهلت تعیین شده برای تحریم بیمه ای را تمدید کند، دولت ژاپن ممکن است ارائه این طرح را به تاخیر بیاندازد.
 

milad.2m

عضو جدید
قرارداد ساخت 12 دکل حفاری با سازندگان ایرانی به زودی امضا می شود

قرارداد ساخت 12 دکل حفاری با سازندگان ایرانی به زودی امضا می شود


وزیر نفت از عقد قرارداد ساخت 12 دستگاه دکل حفاری خشکی با سازندگان ایرانی که دو دستگاه آن با برند ایرانی است، در آینده نزدیک خبر داد.
به گزارش خبرنگار شانا، مهندس قاسمی شامگاه گذشته (دوشنبه 18 اردیبهشت) در چهارمین نشست شورای عالی توسعه توان ساخت داخل در صنعت نفت، ساخت دکل های حفاری در کشور گام بزرگی برای حمایت از تولید ملی است.

وی با اشاره به وجود حدود 100 دستگاه دکل حفاری خشکی فعال در کشور اظهار کرد: عمر برخی از میدان های نفتی کشور به نیمه رسیده است؛ از این رو برای حفظ ظرفیت تولید، چاره ای جز حفر چاه های جدید نداریم و این مهم نیز خود در گرو داشتن تعداد کافی دکل حفاری است.

مهندس قاسمی افزود: براساس پیش بینی ها، در بخش های مختلف کشور به 100 دستگاه دکل حفاری خشکی دیگر نیاز داریم که امیدواریم با ورود سازندگان ایرانی به این عرصه، بخشی از نیازهای صنعت برطرف شود.

وی ادامه داد: البته در برخی مناطق مانند میدان های مشترک نمی توانیم منتظر ساخت داخل بمانیم؛ از این رو قرار است بخشی از این نیاز 100 دستگاهی را از طریق خرید برطرف کنیم.

ساخت پالایشگاه ملی گاز در آینده نزدیک

وزیر نفت با اشاره به برنامه ریزی این وزارتخانه برای ساخت پالایشگاه ملی گاز گفت: هدف از ساخت این پالایشگاه، ارتقای توان علمی و فنی کشور در ساخت واحدهای پالایشگاهی گاز است.

قاسمی افزود: این پالایشگاه که با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت، شرکت نفت مناطق مرکزی، شرکت ملی گاز ایران و برخی از پیمانکاران داخلی در دست اجراست، به لحاظ دانش فنی واحدهای فرآیندی، تجهیزات و دیگر بخش ها کاملا ایرانی خواهد بود.

به گفته او خوراک گازی که در این پالایشگاه مصرف می شود، از دو میدان مستقل هالگان و سفید باغون تامین خواهد شد.

وزارت نفت از شتاب گیری روند تولید داخل حمایت می کند

وزیر نفت با بیان این که امروز برخی از اقلام و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در کشور ساخته شده است، گفت: روند توسعه ساخت داخلی این تجهیزات باید شتاب بیشتری پیدا کند.

قاسمی افزود: بازار کار صنعت نفت، نیازهای آن و اهداف تعیین شده در برنامه پنج ساله مشخص است؛ از این رو سازندگان داخلی باید در جهت رفع این نیازها برنامه ریزی های عملی داشته باشند.

وی نظام کنونی رتبه بندی پیمانکاران را نامناسب دانست و گفت: در قانون جدید وزارت نفت، این امکان در اختیار وزارتخانه قرار گرفته است تا براساس تخصص به رتبه بندی پیمانکاران بپردازد.

قاسمی به برخی از پیمانکاران حاضر در مناقصه که توانایی انجام برخی از پروژه ها را ندارند، تاکید کرد: صنعت نفت امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند پیمانکارانی است که به صورت EPC با این صنعت همکاری می کنند؛ از این رو رتبه بندی پیمانکاران می تواند کمک قابل توجهی به صنعت بکند.

ابلاغ بخشنامه تامین ارز پیمانکاران

مهندس قاسمی افزود: در این بخشنامه، سه حالت قراردادی میان پیمانکاران و کارفرما تعریف شده که شامل قراردادهای ریالی، ارزی – ریالی و ارزی است و در تمام آنها منابع ارزی پیمانکارانی که نیاز به واردات محصول خاصی از خارج دارند از سوی وزارت نفت تامین می شود.

قاسمی درباره پرداخت بدهی برخی از شرکت های پیمانکار نیز گفت: امسال برنامه ریزی کردیم که در مورد پرداخت های معوقه کمیته ای تشکیل شود تا نسبت به درخواست های پیمانکاران بررسی لازم انجام شود.
 

milad.2m

عضو جدید
تولید گاز از فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی سال آینده آغاز می شود

تولید گاز از فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی سال آینده آغاز می شود


مجری فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی از تولید روزانه 12.5 میلیون متر مکعب گاز از فازهای 22 تا 24پارس جنوبی و بهره برداری از مرحله نخست پالایشگاه این فازها در نیمه نخست سال آینده خبر داد.
مجری فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی در گفت و گو با خبرنگار شانا افزود: مرحله نخست پالایشگاه این سه فاز با ظرفیت تصیفه روزانه 12.5 میلیون متر مکعب گاز، اردیبهشت سال آینده راه اندازی و در مرحله نخست تا زمان به تولید رسیدن سکوهای این فازها، گاز ترش ارسالی به میدان آغاجاری در این پالایشگاه تصفیه خواهد شد.وی ادامه داد: از مرداد سال آینده همزمان با بهره برداری از نخستین سکوی اصلی فازهای 22 تا 24 روزانه 12.5 میلیون متر مکعب گاز به این پالایشگاه ارسال می شود.فرهاد ایزدجو پیشرفت این فازها را 48.30 درصد اعلام و تصریح کرد: ساخت پالایشگاه این فازها پس از گذشت 22 ماه به 61 درصد رسید که پیشرفتی بی نظیر به شمار می آید، همچنین ساخت سکوی فازهای 22 تا 24 با 38 درصد، عملیات حفاری با 27 درصد و خطوط لوله با 38 درصد پیشرفت در حال انجام است.به گفته وی، چهار سکو (دو سکوی اقماری و دو سکوی اصلی) در فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی نصب می شود که یکی از سکوهای اصلی در نیمه نخست سال 92 به بهره برداری می رسد.پایان حفاری نخستین چاه توصیفی تا 10 روز آیندهمجری فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی با بیان این که حفاری نخستین چاه توصیفی فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی در عمق سه هزار و 500 متر تا 10 روز آینده به پایان می رسد، افزود: نصب چهار سکوی دریایی و حفر 38 حلقه چاه در این فازها برنامه ریزی شده است و همزمان با نصب جکت، هر دوماه، یک چاه در هر سکوی این فازها حفر می شود.به گفته ایزدجو، هم اکنون یک دستگاه حفاری در فازهای 22 تا 24 وجود دارد و عملیات حفاری در حال انجام است و بر اساس برنامه همزمان با نصب جکت ها شمار دکل های حفاری این فازها به چهار دکل افزایش خواهد یافت.وی تصریح کرد: همزمان با نصب جکت ها در سال جاری، هر دوماه، یک چاه در هر سکوی فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی حفر می شود.ایزدجو یادآور شد: عملیات عمودسازی جکت اول و دوم این سه فاز میدان مشترک انجام شده است و جکت سوم نیز تا یک ماه آینده عمود سازی می شود.

مجری فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی تصریح کرد: نصب پایپرک های پالایشگاه این فازها با 90 درصد پیشرفت در مرحله پایانی است و بر اساس برنامه، تا اوایل مهر امسال واحد بخار پالایشگاه (به عنوان نخستین واحد پالایشگاهی) راه اندازی می شود، همچنین عملیات پایپینگ این فازها آبان امسال به پایان می رسد.
به گفته وی، هم اکنون پنج هزار و 500 نفر در طرح توسعه فازهای 22 تا 24 مشغول فعالیت هستند که تا اواسط خرداد امسال به 9 هزار نفر و تا شهریور ماه به 13 هزار نفر می رسد.ایزدجو اعتبار کل طرح توسعه این سه فاز را پنج میلیارد و 144 میلیون دلار اعلام و تصریح کرد: عملیات ساخت تجهیزات زمان بر پروژه در حال انجام است و هیچ نگرانی در راه اندازی به موقع پالایشگاه خشکی وجود ندارد.بر پایه این گزارش، طرح توسعه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی با هدف تولید روزانه 56.6 میلیون متر مکعب گاز ترش، 75 هزار بشکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد، دو هزار و 870 تن ال پی جی، دو هزار و 740 تن اتان در حال انجام است.خرداد 1389 قرارداد هشت فاز 13، 14، 19، 20 و 21 و 22 تا 24 پارس جنوبی برای توسعه 35 ماهه این میدان مشترک گازی با قطر با پیمانکاران داخلی بسته شد. هم اکنون با گذشت حدود 23 ماه از توسعه این فازها، بیشترین پیشرفت در میان هشت فاز مربوط به طرح توسعه فاز 22 تا 24 این میدان مشترک است.بر اساس اعلام مجری طرح توسعه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی، ماهانه به صورت متوسط در بخش خشکی و دریا این فازها 3.2 درصد پیشرفت حاصل شده است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
کویت قیمت ۱۰۰ دلاری را برای نفت عادلانه دانست

کویت قیمت ۱۰۰ دلاری را برای نفت عادلانه دانست

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز هانی حسین تصریح کرد میزان تولید نفت کویت هم اکنون به 3.1 میلیون بشکه در روز می رسد .


بر اساس این گزارش وی افزود نیروهای عرضه و تقاضا در بازار نفت نشان می دهد 100 دلار قیمتی عادلانه برای هر بشکه نفت است . بی شک تنشهای سیاسی بین المللی قیمت نفت را بیش از پیش افزایش خواهد داد .


اظهارات وزیر نفت کویت در حالی است که قیمت نفت برنت دریای شمال روز سه شنبه با 50 سنت کاهش به کمتر از 112.66 دلار رسیده است . قیمت جهانی نفت از ابتدای ماه می تا کنون 5.5 درصد کاهش داشته است .


وزیر نفت کویت در ادامه افزود کویت نباید به روند صعودی قیمت نفت عادت کند و به این مساله وابسته شود . وابستگی بیش از حد رشد اقتصادی کویت به قیمت بالای نفت تهدید بزرگی برای ما خواهد بود .


وی افزود کویت تا پایان ماه می اسامی شرکتهایی که برای احداث پالایشگاه بزرگ نفتی در کویت پیشنهادات خود را ارائه کرده اند منتشر خواهد شد . کویت قصد دارد با سرمایه گذاری 14.4 میلیارد دلاری یک پالایشگاه جدید نفت احداث کند و دو پالایشگاه دیگر این کشور را ارتقا دهد .


پالایشگاه الزور با ظرفیت 615 هزار بشکه در روز چهارمین پالایشگاه کویت خواهد بود . این پالایشگاه قرار است تا سال 2018 میلادی به بهره برداری برسد
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
برنامه عراق برای تولید نفت از میدان مجنون غیرواقع بینانه است

برنامه عراق برای تولید نفت از میدان مجنون غیرواقع بینانه است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز شرکت شل اعلام کرد اهداف تعیین شده از سوی وزارت نفت عراق برای افزایش تولید نفت در میدان مجنون دور از واقعیت موجود است و وزارت نفت عراق باید در اهداف بلند مدت خود در خصوص وضعیت تولید نفت در این میدان تجدید نظر کند .


بر اساس این گزارش در حالی که وزارت نفت عراق خواستار افزایش ظرفیت تولید نفت از میدان مجنون به بیش از 1.8 میلیون بشکه در روز است شرکت شل و شرکای آن بر این باورند که دستیابی به این هدف غیر ممکن است و در بهترین شرایط می توان روزانه یک میلیون بشکه نفت از این میدان استخراج کرد .


بر این اساس مقامهای وزارت نفت عراق از شرکت شل خواسته اند تا تولید نفت میدان مجنون را از سال 2017 میلادی به حداکثر خود برسانند . قرارداد بهره برداری از این میدان نفتی به مدت هفت سال در اختیار شرکت شل است ولی این شرکت قصد دارد این زمان را به بیست سال افزایش دهد .


شل بزرگترین شرکت نفتی اروپا همچنین قصد دارد بودجه لازم برای توسعه میدان نفتی مجنون را کاهش دهد . شل از سال 2010 میلادی تا کنون یک میلیارد دلار در این میدان بزرگ نفتی عراق سرمایه گذاری کرده است و قصد دارد در سال 2012 میلادی نیز یک میلیارد دلار دیگر سرمایه گذاری کند . سرمایه گذاری شل در این میدان نفتی تا بیست سال آینده به 50 میلیارد دلار خواهد رسید .


عراق قصد دارد تا سال 2017 میلادی ظرفیت تولید نفت خود را به 12 میلیون بشکه در روز برساند که به اعتقاد کارشناسان انرژی این رقم بسیار بلند پروازانه است و با توجه به محدودیتها و مشکلات ساختاری صنعت نفت عراق دستیابی به این رقم تقریبا غیر ممکن است .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تلاش انگلیس برای به تعویق انداختن تحریم بیمه تانکرهای نفت ایران تا سال ۲۰۱۳

تلاش انگلیس برای به تعویق انداختن تحریم بیمه تانکرهای نفت ایران تا سال ۲۰۱۳

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، دیپلمات‌های اروپایی اعلام کردند: انگلیس که کنترل بخش اعظمی از بازار بیمه‌های کشتیرانی را در دست دارد، به دنبال متقاعد کردن اعضای اتحادیه اروپا برای به تعویق انداختن زمان اجرای تحریم‌های اعمال شده علیه ایران است.


بنا بر اعلام این دیپلمات‌ها، انگلیس سعی دارد تا تحریم‌های اعمال شده علیه شرکت‌هایی که بیمه تانکرهای حامل نفت ایران را تأمین می‌کنند، دست کم برای 6 ماه آینده و تا سال 2013 به تعویق بیفتد.


این گزارش افزود: انگلیس نگران است با اجرای این تحریم‌ها قیمت نفت در بازارهای جهانی به شدت افزایش یابد.


بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا چند ماه پیش تحریم‌هایی را علیه صنعت نفت ایران تصویب کرد که این تحریم‌ها از اول ماه ژوئیه، حدود 50 روز دیگر به اجرا در می‌آیند.


رویترز در گزارش خود تأکید کرد: تأثیر اجرای این تحریم‌ها به شدت بازارهای مالی انگلیس و به ویژه بخش بیمه‌های صنایع دریایی را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.


در حال حاضر صنایع اروپایی که از ایران نفت وارد می‌کنند به شدت به این نوع نفت نیازمندند و توقف واردات نفت از ایران آسیب‌های بسیاری را به این صنایع اروپایی وارد خواهد کرد چرا که چنین امری نیازمند تغییر ساختار پالایشگاه‌ها خواهد بود و این اقدامی زمان بر و بسیار پرهزینه است.


جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرده است چنانچه تحریم‌های اتحادیه اروپا تا نشست بغداد لغو نشود، صادرات نفت خود به این کشورها را متوقف خواهد کرد که همین موضوع نیز می توان صدمات جبران ناپذیری را به کشورهای اروپایی وارد آورد.


گروه 5+1 در تاریخ 26 فروردین نشستی را با ایران در استانبول برگزار کرد که پس از پایان این نشست طرفین نتایج این نشست را سازنده توصیف کردند و قرار بر آن شد تا دور بعدی این نشست در ماه جاری میلادی در بغداد برگزار شود.


رویترز در ادامه گزارش خود تأکید کرد: بیشتر حجم صادرات نفت ایران به آسیا است که در این میان کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی کشورهای اصلی واردکننده نفت ایران به حساب می‌آیند.


در ماه های گذشته آمریکا و متحدان غربی این کشور تلاش های بسیاری را برای تحت فشار گذاشتن این کشورهای آسیایی به منظور قطع واردات نفت از ایران صورت دادند که البته با مقاومت این کشورها مواجه شدند.


بنا بر گزارش رویترز، در حال حاضر چین، هند، ژاپن و کره جنوبی به عنوان واردکنندگان اصلی نفت ایران در آسیا به دنبال جایگزینی برای شرکت‌های بیمه کشتیرانی غربی هستند که البته اغلب این بیمه‌ها توسط شرکت‌های بیمه مستقر در لندن تأمین می‌شود.


یک منبع دیپلماتیک غربی اعلام کرد: انگلیس در تلاش است تا اتحادیه اروپا را قانع کند که اجرای تحریم‌ها علیه ایران را دست‌کم 6 ماه به تعویق بیندازد و دلیل اصلی این موضوع نیز فشاری است که از جانب ژاپن و کره جنوبی بر انگلیس وارد آمده چرا که این کشورها نگران خرید نفت خود پس از اول ژوئیه هستند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
توکلی(مخالف): اتکای بودجه به نفت ۳۵ درصد افزایش یافته است

توکلی(مخالف): اتکای بودجه به نفت ۳۵ درصد افزایش یافته است

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، احمد توکلی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس ‌شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات بودجه 91 در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس با اشاره به زیر پا گذاشته شدن چندین قانون از جمله قانون اساسی موادی از قانون برنامه پنجم، قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و قانون برنامه و بودجه و قانون محاسبات عمومی کل کشور گفت: متاسفانه رعایت نکردن این مسئله سبب بی‌انضباطی مالی در دولت خواهد شد.


وی افزود: آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در مورد تحویل بودجه نیز رعایت نشده ‌و همین مسئله سبب شده تا امکان دقیق بررسی بودجه برای مجلس امکان‌پذیر نباشد.


نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: همچنین آئین‌نامه دسترسی آزاد به اطلاعات نقض شده ‌و اطلاعات کافی به مجلس در کمیسیون تلفیق داده نشده است.


توکلی گفت: سماجت دولت در خواسته‌های خود و عدم همکاری خود با مجلس و کمیسیون تلفیق و همچنین بی‌توجهی به شاخص‌های اقتصاد کلان همچون بیکاری و تورم در بودجه همگی مسائلی هستند که سبب می‌شود بودجه به عنوان ابزار توزیع قدرت و ثروت در جهت رفع تبعیض و فقر عمل نکنند و کار بدتر شود.


وی در ادامه با اشاره به مشکلات بودجه تصریح کرد: لایحه بودجه امسال بسیار در هم و برهم بود و منابع زیادی از سرمایه‌های ملی در معرض فروش قرار داده وحجم زیادی تعهدات مالی را برای دولت بعد جا می‌گذارد.


این نماینده مردم تهران تصریح کرد: در کمیسیون اصلاحاتی در این خصوص صورت گرفت ولی نتیجه به هیچ عنوان قابل قبول نیست.


توکلی گفت: اتکای بیش از اندازه به نفت یکی دیگر از مشکلات این بودجه است. در سال 90 ما 433 هزار میلیارد ریال مجوز استفاده مستقیم از نفت را در بودجه به دولت دادیم و امسال این مبلغ به 672 هزار میلیارد ریال رسیده که به معنای افزایش 55 درصدی است.


وی افزود: میزان صادرات و قیمت نفت غیرواقع بینانه در نظر گرفته شده ‌و علاوه بر این افزایش‌ها، حجم بی سابقه‌ای از منابع نفتی تحت عناوین دیگر مورد استفاده قرار گرفته است. همانند اینکه 10 و نیم میلیارد دلار به دولت اجازه داده شده ‌تا از آن استفاده کنند.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در مجموع بودجه نفتی در احکام و ماده واحده‌های این مجموع نزدیک به 80 هزار میلیارد ریال است که نسبت به سال گذشته 35 درصد افزایش داشته است.


توکلی گفت: طبق اصول 52 و 53 و 54 قانون اساسی تمام درآمدها و هزینه‌ها باید در ردیف‌های بودجه مشخص شود اما در بودجه امسال دولت 51 هزار و 300 میلیارد تومان یعنی حدود یک سوم بودجه عمومی در احکام آمده است.


وی افزود: اگر ارقام مربوط به شرکت‌های دولتی را نیز اضافه کنیم، رقم مجموع به 79 هزار میلیارد تومان می‌رسد.


نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: دیوان محاسبات در کمیسیون تلفیق رسما اعلام کرد امکان اجرای قانون برای نظارت برای این بودجه را ندارد.


توکلی گفت: این در کنار مبلغ 10 و نیم میلیاردی است که به دستگاه‌های اجرایی اجازه خرج کردن داده ‌و 5 میلیارد دلار آن نیز حکم کیسه‌های اشرفی را دارد که در هر کدام از ردیف‌های بودجه توسط دولت بر طبق نظر دولتمردان اعمال شود.


وی افزود: به طور مثال بر اساس تصمیم مشابهی که پارسال ما گرفتیم و تصمیم اشتباهی بود، بخشی از بودجه‌های این‌چنینی به وزارت بهداشت و درمان داده شده بود که وزارت بهداشت و درمان به تمام کارمندان دولت در مناسبت‌های ملی و مذهبی 100 هزار تومان پاداش دهد.


نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: پول‌های بی حساب و کتاب در بودجه چنین مشکلاتی را درست می‌کند.


توکلی گفت: مسئله بسیار مهم دیگر هدفمندی یارانه‌هاست که دولت در 5 ردیف درآمدی و هزینه‌ای مربوط به این قانون هیچ رقمی را نیاورده است.


وی افزود: نماینده دولت در کمیسیون رقم 135 هزار میلیارد تومان را به صورت شفاهی و بعد به صورت رسمی به ما پیشنهاد داد.


نماینده مردم تهران ادامه داد: معنای اجازه کسب درآمد 135 هزار میلیارد تومانی که آب هر متر مکعب 135 تومان و گاز هر متر مکعب به حدود 350 تومان برسد.


نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: کمیسیون تلفیق به این پیشنهاد رای نداد و 100 هزار میلیارد‌ تومان نیز رای نیاورد؛ 80 هزار میلیارد تومان مطرح نشد و در نهایت به پیشنهاد 4 نفر از کمیسیون اقتصادی پیشنهاد 54 هزار میلیارد تومان مطرح شد که شبیه پیشنهاد سال گذشته بود.


توکلی گفت: ‌کمیسیون به این رقم رای داد که البته تلاش‌های فراوانی در حد تغییر آئین‌نامه صورت گرفت که این رقم عوض شود و من آن را در گزارشی به مردم اعلام می‌کنم.


وی با بیان اینکه بالاخره دیروز رقم 64 هزار میلیارد تومان تصویب شد، ‌ادامه داد: این نحوه برخورد با دولت چه در دولت و چه در کمیسیون یک برخورد حساب‌دارانه است، نه یک برخورد اقتصادی‌ چرا‌که اگر ما برخورد اقتصادی داشتیم، رقم 135 هزار میلیارد تومان را پیشنهاد نمی‌دادیم‌ چرا‌که این ارقام سبب تشدید عدم تعادل‌های اقتصادی می‌شود.


توکلی گفت: اقتصاد ملی ایران ‌طبق نرخ تولید ناخالص ملی ایران در سال‌های 87- 88 و 89 ‌طبق ارقام وزارت اقتصاد و دارایی و در سال 90 ‌طبق رقم صندوق بین‌المللی پول و در سال 91 و 92 طبق پیش‌بینی دوباره صندوق بین‌المللی پول در حالت رکود است.


وی افزود: در نمودار بعدی که مربوط به چک‌های برگشتی است، از سال 86 تا‌کنون به طور مرتب به آن اضافه می‌شود و معنای آن این است که وضعیت اقتصادی دچار مشکل است. نمودار بعدی تعداد بیمه شدگان تامین اجتماعی را نشان می‌دهد که از سال 86 تا کنون نزولی است. سال گذشته تعداد بیمه شدگان 209 هزار نفر است در حالی که دولت پیش بینی کرده بود که می‌خواهد 2 و نیم میلیون شغل ایجاد کند.


نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: این مسئله نشان می‌دهد که شدت یافتن شیب هدفمندی تنها به رکود دامن می‌زند و با توجه به اینکه کمیسیون افزایش یارانه نقدی را تصویب کرده و این سبب افزایش تقاضا می‌شود، تنها عدم تعادل‌ اقتصادی بیشتر می‌شود و با توجه به اتکای بیشتر اقتصاد به نفت هم بیماری هلندی شدت پیدا خواهد کرد و هم هزینه‌هایی که مرحله دوم هدفمندی به کشور تحمیل می‌کند، افزایش پیدا خواهد کرد.


توکلی گفت: از این رو من می‌گویم تصمیم فعلی کمیسیون تاثیر نامطلوبی در اقتصاد می‌گذارد و دولت باید طبق قانون عمل کند و نباید مجلس به دولت اجازه دهد از حدود خود در پرداخت نقدی فراتر روند.


وی افزود: البته برخی تفکر می‌کنند که حرف مجلس به معنای آن است که دولت می‌خواهد به ملت پول بیشتری بدهد اما مجلس مخالفت می‌کند ولی ملت عزیز ایران بدانند که این ادعا درست نیست ما مدافع افزایش قدرت خرید مردم هستیم. اما این کار با دستور قانون‌‌شکنی اتفاق نمی‌افتد و ما باید تسلیم قانون باشیم.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
سخنگوی تلفیق: وابستگی بودجه به نفت را کاهش دادیم/همه مصوبات تلفیق

سخنگوی تلفیق: وابستگی بودجه به نفت را کاهش دادیم/همه مصوبات تلفیق

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق در جلسه علنی صبح امروز چهارشنبه مجلس در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه 91 ‌اظهار داشت: امروز بررسی آخرین مرحله از فرایند تصویب قانون بودجه که در صحن علنی مجلس است، آغاز کرده‌ایم و این گزارش باید با اعلام بند یک این ماده واحده تکمیل شود.


سخنگوی کمیسیون تلفیق با بیان اینکه این گزارش حاصل کار چندین هزار نفر ساعت کار در قوه مجریه و مقننه است، تصریح کرد: کارشناسان در رده‌های مختلف از پایین‌ترین رده‌ها تا بالاترین مقامات و مدیران و هیئت‌ دولت و رئیس‌جمهور و مسئولان مختلف بویژه معاون نظارت و راهبردی رئیس‌جمهور وقت بسیار زیادی را برای تنظیم لایحه مصروف کردند.


وی با تأکید بر اینکه در مجلس نیز در کمیسیون ‌های تخصصی و در بررسی‌های شخصی، نمایندگان وقت زیادی را به این امر تخصیص دادند، یادآور شد:‌ کمیسیون تلفیق کار بسیار فشرده‌ای و با زمان طولانی انجام داد، بیش از 43جلسه در کمیسیون تلفیق برگزار شد که در برخی موارد بویژه مثل جلسه دیشب تا بعد از نیمه شب به طول انجامید و سعی شد بررسی‌ها در حدی مقدور بتواند دقیق باشد.


مفتح ادامه داد: امیدواریم بتوانیم بودجه‌ای را به ملت ایران تقدیم کنیم که برای یک سال مالی فعالیت‌های دولت و کشور را به سمت رشد و تعالی و تحقق اهداف بالادستی و چشم‌انداز 20ساله و برنامه 5ساله را تسهیل و روان کند.


سخنگوی کمیسیون تلفیق به حجم بالا و وسیع و گسترده بودجه سالانه کل کشور که مسائل بسیار زیادی را در بر می‌گیرد، اشاره و اضافه کرد: این گزارش یک بررسی وسیع را می‌طلبد، از این رو نمی‌توان ادعا کرد که تمام مسائل با جزئیات کامل آن چیزی است که هر چند دقت فراوانی شده است به صحیح‌ترین مطلب رسیده باشد. طبیعی است مخالفان با تمام موارد بودجه مخالف نیستند و یا اینکه کسانی که موافق آن هستند، نسبت با برخی از لایحه بودجه مخالفت نداشته باشد.


وی ادامه داد: تلاش ما این بوده که در مرحله‌ای که عبور می‌کرده، بودجه کامل‌تر و دقیق‌تر شود و امیدواریم با نظر نمایندگان در مرحله بررسی در صحن علنی بودجه یک قدم کامل‌تر و بهتر شود؛ امسال در آیین‌نامه داخلی مجلس به این نکته نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق تأکید داشتند که نباید مصوبه‌ای اعم از اینکه که در لایحه دولت و یا کمیسیون‌ها باشد و یا نمایندگان عضو کمیسیون پیشنهاد بدهند مغایر برنامه یا بخواهد قانون جدید وضع کند یا قانونی که در مجلس است را نقض کند.


مفتح با تأکید بر اینکه فرایند تصویب قانون در آیین‌نامه داخلی زمانی را می‌برد مبنی بر شور اول، شور دوم و بررسی‌های کارشناسی، افزود: باید در بودجه تلاش کنیم از قانون‌گذاری جدید پرهیز شود و تنها آثار مالی اجرای قوانین دیگر را در بودجه ببینیم‌ البته با در نظر داشتن اینکه ممکن است شرایط خاصی وجود داشته باشد، یک نصاب سخت‌گیرانه‌ای در کمیسیون قائل شدیم که اگر پیشنهادی به ضرورت باید انجام شود و قوانین دائمی را نقض می‌کند یا جدید است، باید سه چهارم در کمیسیون رأی آورد.


سخنگوی کمیسیون تلفیق ادامه داد: همچنین اگر بخواهیم برنامه را نقض کنیم، نمی‌توانیم و اگر بخواهیم اصلاح کنیم، باز هم دو سوم رأی نمایندگان را می‌طلبد. با این وضعیت در کمیسیون تلفیق بررسی‌ها انجام شد و اسناد بالادستی به ویژه سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی برنامه پنجم که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند، قانون برنامه پنج ساله و قانون کلی سیاست‌های اصل 44 مورد توجه بود.


وی با تأکید بر اینکه ما به دنبال این بودیم که مواردی نظیر تأمین رشد اقتصادی حداقل به میزان مورد نظر در برنامه پنجم، بهبود رفاه اجتماعی تعدیل توزیع درآمد و ثروت در کشور را ذکر کنیم، گفت: کوچک کردن دولت و کاهش هزینه‌های جاری دولت، توانمندسازی بخش‌های غیردولتی، افزایش اشتغال، حمایت از اقشار محروم و مستضعف، توسعه علوم و فن‌آوری‌های نوین، تقویت صندوق توسعه ملی و کاهش وابستگی بودجه به ویژه بودجه جاری به نفت و گاز در تصمیمات کمیسیون تلفیق بودجه بوده است.


مفتح ادامه داد: تلاش داشتیم ارقام بودجه هر‌چه می‌تواند، به واقعیت نزدیک باشد‌، به تراز‌های اساسی بودجه توجه ویژه‌ای داشتیم که در جهت بهبود این ترازها اقدام کنیم و توجه ویژه‌ای در کمیسیون به شعار سال شد و کارگروهی در این زمینه در کمیسیون پیش‌بینی شد و جلسات مختلفی با وزرای ذیربط داشتیم.


سخنگوی کمیسیون تلفیق به چند محور مهم از مصوبات کمیسیون تلفیق اشاره و تأکید کرد: یکی از مواردی که در بودجه به آن توجه شد تنظیم رابطه مالی دولت و نفت است که این رابطه شفاف باشد و برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت که از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌هاست، در کشور انجام شود و به شکل سهل و آسان بویژه در میادین مشترک و حوزه‌های بالادستی باشد.


مفتح در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: در مجموع 14.5درصد از نفت خام میادین گازی برای حوزه نفت تخصیص پیدا کرده، همچنین وزارت نفت مجاب شده ‌10میلیارد دلار اوراق مشارکت ارزی و صکوک نفتی منتشر کند که منابع مالی لازم را برای توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه نفت کسب کند.


سخنگوی کمیسیون تلفیق ادامه داد: 10میلیارد دلار ‌‌‌از منابع ارزی خارج از کشور به بانک مرکزی برای اجرای ‌طرح‌ها‌ اختصاص داده شو و ‌یکی دیگر از نکات مورد توجه بحث صندوق توسعه ملی و تقویت این صندوق بود که این صندوق ‌کار‌ بسیار ارزشمندی ‌می‌تواند در اقتصاد ما ایفا کند.


وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی حتی‌الامکان باید در راستای اهدافی که مقام معظم رهبری تعیین فرمودند و در برنامه پنجم ذکر شده، ‌حرکت کند، افزود: در این راستا مقرر شد حداقل 23درصد از درآمد نفتی مستقیماً به صندوق توسعه ملی واریز شود.


مفتح تأکید کرد: در حوزه مصرف به دلیل نیازهایی که در کشور وجود دارد و تحرک بخشی به اقتصاد کشور و رسیدن به رشدی که در برنامه 5ساله پنجم ذکر شده است، مقرر شد 10درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی به بخش کشاورزی داده شود و 10درصد از صندوق توسعه ملی به صورت ریالی به صنعت و معدن تخصیص یابد که البته 3درصد از این 9رقم برای مددجویان کمیته امداد می‌تواند تخصیص یابد.


سخنگوی کمیسیون تلفیق با بیان اینکه 18درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صورت ارزی برای اجرای طرح‌های بالادستی به نفت و گاز تخصیص پیدا خواهد کرد، گفت: 5درصد از صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما و تقویت ناوگان هوایی وام به شرکت‌های هواپیمایی داده خواهد شد، با بازگشت حداقل 10ساله و همچنین حداقل 2میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی به قطارهای شهری تخصیص داده خواهد شد.


وی همچنین درباره توجه به تولید ملی و احکامی در این راستا افزود: مصوب شد که اجازه استفاده از فایننس‌های سال‌های قبل که هنوز استفاده نشده است، همچنان پابرجا باشد و 30میلیارد دلار هم فایننس جدید امسال بتواند انجام شود.


مفتح ‌تأکید کرد: ‌بانک‌ها مکلف شده‌اند که همچون سال قبل که بدهی‌های واحدهای تولیدی ‌اعم از صنعت، کشاورزی و خدمات که به دلیل شرایط اقتصادی در بازپرداخت اقساط مالی با مشکل مواجه شده بودند را ‌در بازه زمانی پنج ساله مجدد تقسیط کند و جرایم دیرکرد در صورت بازپرداخت 5ساله بخشوده شود.


سخنگوی کمیسیون تلفیق با بیان اینکه بانک مرکزی مجاز شد که 5میلیارد دلار در بانک‌های عامل داخلی یا خارجی سپرده‌گذاری کند، افزود: تا از این طریق بتوان تسهیلات ارزی برای واحدهای تولیدی و افزایش و رونق تولید تخصیص یابد.


وی تأکید کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی مکلف شدند، حداقل 10میلیارد دلار خط اعتباری برای تأمین مالی سرمایه‌گذاری در کشور در سال 91 تأمین کنند؛ سه هزار و سیصد میلیارد ریال وجوه واریزی شرکت‌های ایدرو و ایمیدرو در سال 83 به عنوان افزایش سرمایه دولت در بانک صنعت و معدن تلقی شود که سرمایه این بانک افزایش یابد و این 3هزار و 300میلیارد ریال از طریق واگذاری سهام به دولت مبالغ برای این دو شرکت تأمین شود.


مفتح یادآور شد: مقرر شد تا 400میلیارد ریال از مطالبات دولت از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به حساب افزایش سرمایه دولت در این سازمان محاسبه شود که این سازمان بهتر بتواند فعالیت‌های تولیدی خود را انجام دهد.


سخنگوی کمیسیون تلفیق همچنین گفت که مقرر شد افزایش سرمایه بنگاه‌های تولیدی ناشی از ارزیابی آنها از پرداخت مالیات معاف شود که این تصمیم بسیار مناسبی در این شرایط اقتصادی است؛ همچنین وزارت نفت موظف شد سوخت مایع واحدهای تولیدی را تا زمانی که این واحدهای تولیدی به شبکه گاز سراسری متصل شوند، تأمین کنند.


وی تصریح کرد: همچنین بانک مرکزی موظف شد 3.5میلیارد دلار در بانک‌های تخصصی سپرده‌گذاری کند تا واحدهای تولیدی بتوانند از این محل سرمایه در گردش وام بگیرند؛ بانک‌ها مکلف شدند وثایق شرکت‌های تولیدی را به میزانی که از اقساطشان بازپرداخت می‌شود، آزاد کند.


وی با تأکید بر اینکه احکام متعدد و مناسبی برای حمایت از تولید و تولیدکنندگان در بودجه پیش‌بینی شده است گفت: در خصوص کشاورزی و توجه به کشاورزان و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی احکام متعددی داریم؛ تقویت بنیه مقابله با حوادث غیر مترقبه و سازمان‌هایی مثل هلال احمر حکم‌هایی در بودجه برای آن آمده است.


مفتح همچنین به گازرسانی به شهرها و روستاها اشاره و خاطرنشان کرد: احکام خوبی برای تسریع امر گازرسانی به شهرها و روستاها در گزارش بودجه وجود دارد؛ همچنین در خصوص تحقق هر چه بیشتر اصل 44 قانون اساسی و واگذاری اموال و سهام دولتی کوچک کردن حجم دولت، تقویت بخش غیر‌دولتی نیز احکام متعددی درباره واگذاری و فروش سهام در گزارش کمیسیون تلفیق وجود دارد.


سخنگوی کمیسیون تلفیق همچنین یادآور شد: در رابطه با ایثارگران توجه ویژه‌ای شده و احکام متعددی در خصوص ایثارگران در بودجه داریم؛ همچنین توجه به دانشگاه‌ها و زیرساخت آنها و مراکز آموزش عالی احکامی در گزارش کمیسیون ذکر شده است.


وی بر همین اساس به ناوگان حمل و نقل اعم از ریلی و هوایی اشاره و تصریح کرد: برای تقویت ناوگان ریلی و هوایی احکامی 2هزارمیلیارد ریال به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تخصیص یافته و برای طرح‌های بازسازی خطوط و 3هزار میلیارد ریال از محل واگذاری هتل‌های هما برای بازسازی و نوسازی ناوگان هوایی تخصیص پیدا کرده است.


مفتح خاطرنشان کرد: 5درصد از صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما تخصیص یافته است؛ همچنین به مناطق محروم و اقشار آسیب‌پذیر توجه ویژه‌ای صورت گرفته تا مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی و زندانیانی که به دلیل جرایم غیر عمد در زندان هستند، در پرداخت دیه به آنها کمک شود.


سخنگوی کمیسیون تلفیق همچنین به بخش آب و مهار آب بویژه آب‌های مرزی توجه خوبی در بودجه ذکر شده است، گفت: در رابطه با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با توجه به حساسیت آن 26هزار میلیارد تومان کمیسیون تلفیق تصویب کرده است، همچنین در رابطه با اوراق مشارکت ریالی احکامی را داریم.


وی خاطرنشان کرد: در خصوص کارکنان و معافیت حقوق کارکنانی ماهیانه تا 550هزار تومان حقوق‌ و احکامی درباره کارکنان و بازنشستگان وجود دارد؛ همچنین در توجه به زنان نیز و پژوهش و کمک به آن احکام متعددی وجود دارد.


مفتح در پایان به توجه به فرهنگ قرآن و فرهنگ عفاف و حجاب، احکامی در گزارش کمیسیون وجود دارد تا در این حوزه‌ها نیز و توجه به روستاها در این زمینه در مصوبات کمیسیون تلفیق احکامی ذکر شده است؛ همچنین در رابطه با ورزش و توجه به جوانان و دانشجویان و صندوق رفاه دانشجویی گزارش‌هایی وجود دارد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
هدرروی روازنه معادل گاز 2 فاز پارس جنوبی در مشعل‌های سوزان

هدرروی روازنه معادل گاز 2 فاز پارس جنوبی در مشعل‌های سوزان

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عملیات تولید گاز و نفت خام در خشکی و دریا با تولید گاز های غنی همراه است که بخشی از آن برای تزریق به میادین نفتی و بخشی نیز پس از فرآورش در پالایشگاه ها به منظور تامین مصرف گاز کشور به خطوط لوله تزریق می شود و بخش اعظمی نیز به عنوان گاز غنی همراه سوزانده می‌شود. اگر سفری به منطقه عسلویه داشته باشید حتما مشعل های غول پیکری را مشاهده می کنید که روشن هستند و ارتفاع شعله هایشان گاها به بیش از 20 تا 30 متر می رسند. لازم به ذکر است هم اکنون 42 فلر (مشعل) در منطقه پارس جنوبی روشن است که 22 فلر مربوط به فازهای گازی و مابقی مربوط به پتروشیمی ها است.


آن چه که این مشعل ها می سوزانند گاز های همراه است که می تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد ولی هم اکنون سوزاندنشان به جای ارزآوری هزینه های اقتصادی را تحمیل می کند.


براساس ترازنامه هیدروکربوری کشور روزانه حدود 41.5 میلیون متر مکعب گاز های همراه در بخش تولید نفت و همچنین 9.5 میلیون متر مکعب گاز سبک در پالایشگاه های گازی کشور می سوزد.


اگر قرار باشد تنها فازهای پارس جنوبی (فازهای 1 تا 10) را مدنظر قرار دهیم باید بگوییم که تنها روزانه نزدیک به 7 میلیون متر مکعب گاز سبک در این فازها سوزانده می شود.


مقام معظم رهبری در سفری که سال گذشته به منطقه عسلویه داشتند به مسئولان نفتی گوشزد کردند که برای جلوگیری از سوختن این گازها تدبیرکنند.


موسی سوری مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در مصاحبه ای که با پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری داشت در بخشی از مصاحبه می گوید "در بازدید از عسلویه وقتی آقا به مشعل‌هایی رسیدند که شعله‌های بسیار بلندی داشت، اشاره کردند که چرا این شعله‌ها این‌قدر بلند است؟ یکی از دوستان توضیح داد که این به لحاظ فنی است. گفتند من دو سؤال دارم؛ اول این‌که آیا این شعله‌ها گاز است و ارزش اقتصادی دارد؟ گفتیم بله. آقا گفتند: دوم این‌که آیا محیط زیست را آلوده می‌کند؟ گفتیم بله. گفتند پس باید تدبیر کنید. توجیه نکنید، تدبیر کنید."


براساس این گزارش سوری در ادامه این گفت وگو تاکید می کند که تا دو یا سه ماه آینده ارتفاع شعله‌ها که در پارس جنوبی است حداکثر به نیم متر می رسد و از آلودگی هایی که در این منطقه ایجاد می کند می کاهد اما پس از بررسی هایی که خبرنگار فارس انجام داد مشخص شد که بهبود شرایط کنونی حداقل تا پایان برنامه پنجم توسعه طول می کشد و ظرف مدت دو تا 3 ماه نمی توان به سرعت شرایط را بهبود بخشید


این گزارش اضافه می کند اگر چه هم اکنون مشاورهایی برای این منظور استخدام شده اند اما وضعیت فازهای 6، 7، 8، 9 و 10 بسیار اسفبار تر از دیگر فازهای پارس جنوبی است و به زودی زود نمی توان برای این پالایشگاه ها فکر اساسی کرد.


علاوه بر این باید فازهای جدید و فلرهایشان را که در حال احداث هستند به فلرهای موجود اضافه کرد زیرا غالب فازهای جدید التاسیس به نوعی کپی برداری از فازهای 9 و 10 پارس جنوبی هستند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش 2.7 برابری واردات نفت ترکیه از ایران به‌رغم تحریم‌ها

افزایش 2.7 برابری واردات نفت ترکیه از ایران به‌رغم تحریم‌ها

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از پایگاه اینترنتی دیلی تایمز، آمارها حاکی از افزایش قابل توجه واردات نفت خام ترکیه از ایران در ماه مارس است.


بر اساس آمار رسمی تجاری ای که در پایگاه اینترنتی موسسه آمار ترکیه منتشر شده، ترکیه در ماه مارس، روزانه 1.174 میلیون تن، معادل 270 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است. ارقام مربوط به ماه مارس نشان دهنده بالاترین میزان خرید نفت ماهیانه ترکیه از ایران از جولای2011 بوده است. این میزان خرید نفت تقریبا سه برابر 401 هزار و 349 تن (100 هزار بشکه در روز) واردات نفت ترکیه از ایران در ماه فوریه بوده است. واردات نفت ترکیه از ایران همچنین نسبت به مارس 2011 شاهد رشد 90 درصدی بوده است.


اما تحلیلگران ترک می گویند، شرکت توپراس، تنها شرکت پالایشگاهی و بزرگترین وارد کننده نفت در این کشور، احتمالا واردات خود از ایران را تا یک پنجم کاهش خواهد داد. یک مقام مسئول در بخش صنایع دولت ترکیه گفت، واردات ماه آوریل مجددا به میزان عادی یعنی 140 هزار بشکه در روز بازگشته و در ماه می نیز در همان حد باقی خواهد ماند.


کونیت کوزوکوگلو، از کارشناسان بازار نفت در لندن گفت: «به نظر می رسد که این آخرین تلاش برای ذخیره نفت ایران پیش از کاهش واردات آن است.»


وی افزود: «بالاترین میزان خرید نفت ترکیه معمولا در فاصله ماه های می تا سپتامبر انجام می گیرد. جولای گذشته واردات نفت ترکیه از ایران تقریبا بالاترین میزان را ثبت کرد. با توجه به اجرایی شدن تحریم نفتی در ابتدای ماه جولای، یعنی درست در اواسط فصل حداکثر خرید نفت ترکیه، ممکن است شرکت توپراس خواسته باشد قبل از شروع تحریم ها تا حد ممکن نفت ایران را خریداری و ذخیره نماید.»


تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه اواخر ماه مارس گفته بود، کشورش به منابع تامین نفت خود تنوع خواهد بخشید.


بر اساس این گزارش، اولین محموله نفت لیبی در ماه فوریه به ترکیه رسید. هر چند گفته می شود که حجم این محموله چندان قابل توجه نیست و ماهانه حدود یک میلیون بشکه می باشد.


وزیر انرژی ترکیه همچنین گفت: «ترکیه همچنین خرید نفت از برخی کشورهای آفریقایی نظیر لیبی و نیجریه را که سالها بود از آنها نفت وارد نکرده بود، آغاز کرده است. عراق نیز طبیعتا یک تولید کننده جایگزین است.»


اما آمارهای منتشره نشان می دهد که نفت ایران نقشی غیرقابل انکار را در واردات ترکیه ایفا می کند و ایده تنوع بخشی به منابع نفتی تکیه هنوز در حد سخن باقی مانده است.


بر اساس آمار، ایران روزانه 193 هزار بشکه نفت، یعنی معادل بیش از نیمی از نیاز روزانه 350 هزار بشکه ای ترکیه به نفت را در سه ماهه ابتدایی امسال تامین کرده است.


مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه در طی دهه گذشته به میزان قابل توجهی رشد داشته است. ترکیه امیدوار است با مستثنی شدن از تحریم های آمریکا علیه ایران، همچنان به همکاری های اقتصادی و تجاری با ایران ادامه دهد.


واشینگتن پیشتر ژاپن و 10 کشور اروپایی را از تحریم ها علیه ایران مستثنی ساخته است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
واردات نفت هند از ایران 25 درصد افزایش یافت

واردات نفت هند از ایران 25 درصد افزایش یافت

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از فایننشال اکسپرس، واردات نفت هند از ایران در ژانویه تا آوریل سال جاری در مقایسه با سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته و به 405 هزار بشکه در روز رسیده است. سال گذشته به علت مشکلات در پرداخت واردات نفت هند از ایران کاهش یافته بود.


کل واردات ژانویه تا آوریل این کشور به علت افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های آن حدود 10 درصد افزایش یافته است. کل واردات نفت هند در آوریل 5.7 درصد نسبت به ماه مارس و 2.2 درصد نسبت به آوریل سال گذشته کاهش یافت.


در عین حال واردات نفت هند از ایران در ماه آوریل 34 درصد کاهش یافته است. بر اساس اطلاعات تخلیه نفتکش‌ها، خریداران دولتی در این کاهش‌ها جلودار هستند به جز شرکت نیمه خصوصی «عصار» که بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران است.


در حال حاضر آمریکا معافیت‌‌هایی را برای ژاپن و 10 کشور اروپایی قرار داده است اما چین و هند 2 خریدار بزرگ نفت ایران از این معافیت‌ها برخوردار نیستند.


مجموع کل واردات نفت هند از ایران در ماه آوریل به حدود 269 هزار بشکه در روز رسیده است و این میزان در ماه مارس 2011 برابر با 409 هزار بشکه و در ماه آوریل همان سال برابر با 449 هزار بشکه بوده است.


رنجای ماتای وزیر امور خارجه هند در ماه مارس گفت: انتظار می‌رود، در آخرین قرارداد سال تا 31 ماه مارس سال جاری میلادی، خرید نفت هند از ایران به کمتر از 340 هزار بشکه در روز برسد.


کمبود واردات از سوی عربستان و عراق که از ایران پیشی گرفته و به تامین‌کننده دوم نفت هند تبدیل شده است، جبران می‌شود.


بر اساس این گزارش، دولت هند پنهانی از پالایشگاه های خود درخواست کرده است تا واردات نفت از ایران را تا حداقل 15 درصد کاهش دهند اگرچه دهلی‌نو در نظر عموم اعلام کند که از تحریم‌های یک جانبه حمایت نمی‌کند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایران در برابر ارسال 2 کشتی نفت به چین طلا دریافت کرد

ایران در برابر ارسال 2 کشتی نفت به چین طلا دریافت کرد

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از وال استریت ژورنال، چین از واحد پول خود یوان و همچنین طلا برای پرداخت بخشی از بدهی نفتی خود به ایران استفاده می کند.


به گفته منابع آگاه ایران توافق کرده که بخشی از طلب خود از چین را در قالب یوان و طلا دریافت نماید. بر این اساس، اخیرا دو تانکر حامل نفت ایران که عازم چین بوده اند، بر روی دریا در ازای دریافت این فلز گرانبها معادل ارزش محموله نفتی خود مورد مبادله قرار گرفته اند.


بر اساس این گزارش این خبر علاوه بر نشان دادن توانایی ایران در کاستن از فشار تحریم ها، می تواند نگرانی ها از کمبود عرضه نفت به بازارهای جهانی را نیز کاهش داده و موجب پایین آمدن هر چه بیشتر بهای نفت شود.


یک منبع مطلع در زمینه صادرات نفت در ایران هفته گذشته گفت، به دلیل عدم همکاری بانک های مختلف جهت پرداخت بدهی ایران به دلار، شرکت های نفتی چینی ماه هاست که از یوان برای پرداخت بخشی از بدهی خود به ایران استفاده می کنند.


این منبع مطلع در گفتگو با داو جونز گفت: «ایران نیز به نوبه خود از یوان در بخش های زیر ساختی نظیر جاده سازی استفاده می کند.»


همچنین به گفته یک منبع دیگر در بخش کشتی رانی چین، این کشور هم اکنون یک سوم نفت صادراتی ایران را خریداری می کند.


ایران همچنین از روپیه، واحد پول هند نیز جهت دریافت پول نفت فروخته شده خود به هند استفاده می کند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
اوراق مشارکت ارزی به جای طلب پیمانکاران نفت پرداخت شد

اوراق مشارکت ارزی به جای طلب پیمانکاران نفت پرداخت شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بر اساس اعلام رسمی و غیر رسمی مسئولان، سال گذشته قریب به 22 میلیارد دلار در بخش بالادست نفت و گاز جذب شده است که قریب به 13 میلیارد دلار آن به پروژه‌های توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی اختصاص یافته است.


بر اساس این گزارش قریب به 1.5 میلیارد دلار از این رقم به وسیله انتشار اوراق مشارکت ریالی پارس جنوبی به بخش بالادستی صنعت نفت جذب شد.


کارشناسان معتقدند این رقم در صورت افزایش نرخ سود اوراق مشارکت در اوایل سال گذشته می‌توانست به بیش از 4 یا 5 میلیارد دلار برسد چنانکه پس از افزایش این نرخ در ماه‌های پایانی سال، نفت و گاز پارس توانست در یک نوبت بیش از 1400 میلیارد تومان از اوراق مشارکت خود را با نرخ 20 درصد به فروش برساند. آن هم در شرایطی که سقف اولیه فروش این اوراق 1150 میلیارد تومان تعیین شده بود.


در همان دوره فروش اوراق مشارکت، کارشناسان مالی صنعت نفت معتقد بودند با توجه به استقبال گسترده خریداران و اعلام سفارش‌های کلان خرید اوراق 20 درصدی به بانک‌ها، در صورت همکاری بانک ها امکان فروش ارقامی بسیار بیشتر از این حتی تا سقف 4 هزار میلیارد تومان نیز وجود داشت که به دلیل احتیاط بانک‌ها محقق نشد. کما اینکه مجوزهای بانک مرکزی برای افزایش میزان فروش اوراق در همان دوره تا جایی که خریدار داشته باشد اخذ شده بود.


با این وجود مسئولان نفتی تصور می‌کنند به طور کلی سال آینده نمی‌توانند به میزان امسال منابع جذب کنند و به منابع حاصل از اوراق مشارکت نیز امیدوار نیستند.


*پرداخت طلب پیمانکاران نفتی بوسیله اوراق مشارکت ارزی


اما اوراق مشارکت ارزی سال گذشته وضعیت متفاوتی داشتند. در سال‌های گذشته اوراق ارزی با رقم‌های متفاوتی حتی تا 4 یا 5 میلیارد دلار به فروش می‌رسیدند. مشتریان این اوراق نیز در اغلب موارد بانک‌های بزرگ داخلی بودند که از این اوراق در تهاترات و هجینگ ارزی بهره می بردند. اما بر خلاف سال‌های پیش از 90، در سال گذشته اوراق مشارکت ارزی اصلا در بازار منتشر نشده و در ازای مطالبات پیمانکاران صنعت نفت به آنها واگذار شده است.


*جذب 10 میلیارد دلار از منابع داخلی نفت در بالادست


بر اساس این گزارش مسئولان نفتی رقم منابع جذب شده داخلی از محل صادرات نفت در بالادست نفت و گاز را 10 میلیارد دلار اعلام کرده و معتقدند این رقم سهم 14.5 درصدی صنعت نفت از محل صادرات نفت در بودجه را در بر می‌گیرد. اگر چنین اعلامی درست باشد میزان صادرات روزانه نفت ایران در سال گذشته به طور متوسط روزانه قریب به 2.3 میلیون بشکه بوده است.


بر این اساس بقیه این سرمایه‌گذاری در بالا دست صنعت نفت از طریق صندوق‌های انرژی بانک‌ها، اجرای قراردادهای بیع متقابل و امثال آن تامین شده است.


همانطور که گفته شد مدیران صنعت نفت نسبت به امکان جذب رقم‌های مشابه سال گذشته در سال جاری امیدوار نیستند. ذکر این نکته نیز خالی از وجه نیست که بر اساس گفته سید مسعود میرکاظمی وزیر سابق نفت معاونت برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور معمولا میزان تولید نفت کشور را در بودجه غیر واقعی اعلام کرده و سهم دولت را با توجه به این رقم محاسبه و باقیمانده را به صندوق توسعه ملی و بالادست صنعت نفت اختصاص می‌دهد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت جهانی نفت کاهش یافت

قیمت جهانی نفت کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز افزایش ذخایر انرژی آمریکا نشانگر افت تقاضای انرژی در بزرگترین مصرف کننده نفت جهان بوده است .


بر اساس این گزارش قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک برای تحویل در ماه ژوئن با 73 سنت کاهش به کمتر از 96.28 دلار رسیده است . بر این اساس قیمت نفت آمریکا روز گذشته نیز با 93 سنت کاهش به کمتر از 97.01 دلار رسیده بود .


این گزارش افزود در بازار لندن نیز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 1.31 دلار کاهش به کمتر از 111.75 دلار رسیده است .


موسسه تحقیقاتی آمریکن پترولیوم در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد میزان ذخایر نفت خام آمریکا طی هفته گذشته با 7.8 میلیون بشکه افزایش روبرو شده است . میزان ذخایر بنزین آمریکا نیز طی هفته گذشته با افت 5 میلیون بشکه ای روبرو شده است .


اداره اطلاعات انرژی آمریکا قرار است امروز گزارش مربوط به وضعیت ذخایر انرژی آمریکا در هفته گذشته را منتشر کند . کاهش رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه نخست 2012 و وضعیت نابسامان اقتصادی اروپا تاثیر منفی زیادی بر قیمت جهانی نفت داشته است .


علی النعیمی وزیر نفت عربستان نیز روز گذشته تاکید کرد قیمت نفت هنوز بالا است و اوپک برای کاهش قیمت نفت تلاش خواهد کرد . وی گفت عربستان بیش از 80 میلیون بشکه ذخایر نفتی در اختیار دارد که در صورت نیاز بازار صادرات خود را افزایش خواهد داد .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
قرارداد گازی دولت کویت با شل به دادگاه ارجاع شد

قرارداد گازی دولت کویت با شل به دادگاه ارجاع شد

به گزارش خبرگزاری فارس روزنامه الرای چاپ کویت ضمن اعلام این خبر نوشت ، دولت کویت قرارداد 800 میلیون دلاری در زمینه استخراج گاز طبیعی در این کشور با شرکت شل را برای رسیدگی بیشتر به دستگاه قضایی ارجاع داده است .


بر این اساس هانی حسین وزیر نفت کویت تاکید کرد در پی گزارش کمیته ویژه رسیدگی کننده به این قرار داد ، دولت کویت تصمیم گرفت برای رسیدگی بیشتر به قرار داد 800 میلیون دلاری با شرکت شل این قرار داد به دادگاه ارجاع داده شود .


این گزارش افزود یکی از نمایندگان پارلمان کویت چندی پیش این قرار داد را به علت عدم برگزاری مناقصه بین المللی زیر سوال برده است . کمیته انرژی پارلمان کویت نیز به شدت از انعقاد این قرار داد گازی با شرکت شل بدون رعایت ضوابط قانونی انتقاد کرده است .


کویت یکی از اعضای اوپک به شمار می رود که بخش زیادی از در آمد های دولت این کشور از محل فروش و صادرات نفت تامین می شود . میزان تولید نفت کویت هم اکنون روزانه به 3.1 میلیون بشکه در روز می رسد .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
سهم وزارت نفت از درآمد نفت بر اساس قیمت سال 89 تعیین شد

سهم وزارت نفت از درآمد نفت بر اساس قیمت سال 89 تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اولین بررسی خود در جزئیات لایحه بودجه مقرر کردند سهم وزارت نفت به میزان چهارده و نیم درصد از ارزش نفت صادراتی بر اساس قیمت فرآورده های نفتی در نیمه اول سال 89 باشد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز چهارشنبه در بررسی بند الف ماده واحده لایحه بودجه 91 در راستای اعمال مالکیت و حاکمیت بر نفت و گاز کشور و نیز به منظور اجرای احکام قانون برنامه پنج ساله توصیه، رابطه مالی و نحوه تسویه حساب دولت و وزارت نفت را مشخص کردند.


بر اساس این مصوبه به میزان 14.5 درصد (شامل 10 صدد منظور در ماده 229 قانون برنامه پنج ساله توسعه) از ارزش نفت (نفت خام و میعانات گازی) صادراتی و مبالغ واریزی نقدی بابت خوراک پالایشگاه داخلی و میعانات گازی تحویلی به مجتمع های پتروشیمی و سایر شرکت ها بر اساس قیمت فرآورده های نفتی در نیمه اول سال 89 به عنوان سهم آن شد که به منظور مصارف سرمایه ای و بازپرداخت قرادادهای بیع متقابل شرکت پس از کسر هزینه ها، معاف از مالیات و تقسیم سود سهام تعیین می شود.


براساس این مصوبه وزارت نفت از طریق شرکت های دولتی تابعه ذیربط مکلف شد معادل 85.5 درصد بقیه ارزش مواد مذکور را به حساب بستانکار دولت (خزانه داری کل کشور) منظور و به شرح مقررات این بند با دولت (خزانه داری کل کشور) تسویه حساب نماید.


در صورت وصول درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی بیش از احکام و ارقام مصوب در این قانون، 25 درصد از مازاد حاصله به سهم شرکت ملی نفت ایران مذکور در فوق افزوده و به عنوان منابع سرمایه ای صرفا جهت اجرای طرحهای بالادستی نفت وگاز در میادین مشترک به مصرف می رسد.


شرکت ذیربط تابعه وزارت نفت می تواند از محل سهم خود، قراردادهای لازم را با شرکت های عملیاتی تولید نفت و گاز بر اساس قیمت تمام شده و در چارچوب بودجه عملیاتی منعقد کند.


بر اساس این مصوبه مقرر شد قیمت نفت صادراتی از مبادی اولیه و یا عرضه شده در بورس، به ترتیب، قیمت معاملاتی یک بشکه نفت صادراتی از مبادی اولیه در هر محموله و یا متوسط قیمت صادراتی در یک ماه شمسی از مبادی اولیه و همچنین برای نفت تحویلی به پالایشگاههای داخلی و مجتمع های پتروشیمی و سایر شرکت ها اعم از دولتی و خصوصی 95 درصد متوسط بهای محموله های صادراتی نفت مشابه در هر ماه شمسی باشد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
حفاریهای سکوی امیرکبیر به نفت رسید

حفاریهای سکوی امیرکبیر به نفت رسید

ساری - خبرگزاری مهر: حفاریهای نیروهای وزارت نفت در بلوک سردار جنگل دریای خزر واقع در سکوی امیر کبیر به نفت رسید.
به گزارش خبرنگار مهر، حفاریهای نیروهای وزارت نیرو در بلوک سردار جنگل دریای خزر در سکوی امیر کبیر، در فاصله 250 کیلومتری شهرستان بهشهر به نفت رسید .


عملیات استحصال نفت در عمق هفتصد متری بلوک سردار جنگل توسط نیروهای حفاری وزارت نفت و شرکت حفاری شمال انجام شد .


رئیس جمهور که در ادامه سفرهای استانی در مشهد به سر می برد، ساعاتی دیگر از طریق ویدئو کنفرانس با این پروژه ارتباط و آنرا افتتاح می کند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
جای چین در فاز 11 پارس جنوبی را پر می‌کنیم

جای چین در فاز 11 پارس جنوبی را پر می‌کنیم

همزمان با 3 ساله شدن وقت کشی شرکت CNPC چین در طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی، پیمانکاران ایرانی خواستار مشارکت در این پروژه مشترک گازی شده و تاکید میکنند با خروج چین امکان اجرای این قرارداد 5 میلیارد دلاری وجود دارد.
به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با رکورد شکنی‌های جدید پیمانکاران ایرانی در طرح توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی در غیاب غولهای گازی جهان، شرکت سی.ان.پی.سی چین هنوز به وقت کشی‌های خود در فاز 11 پارس جنوبی ادامه می‌دهد.


به طوریکه با گذشت نزدیک به سه سال از امضای قرارداد پنج میلیارد دلاری شرکت ملی نفت ایران و CNPCI چین، این شرکت آسیایی هنوز عملیات اجرایی طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی را آغاز نکرده است.

بر این اساس رستم قاسمی وزیر نفت مهر ماه سال گذشته در نشستی با مسئولان اجرایی CNPCI چین با تعیین یک برنامه جدید زمان بندی و ارائه اولتیماتوم به این شرکت آسیایی خواستار تسریع در طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی شد.

با ارائه این اولتیماتوم CNPCI چین دفتر عملیاتی خود برای توسعه این فاز پارس جنوبی را در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بازگشایی کرد اما با گذشت هشت ماه از اولتیماتوم گازی وزیر نفت، عملیات اجرایی فاز 11 پارس جنوبی هنوز آغاز نشده است.

در حال حاضر پیشرفت مطالعات و برخی از فعالیت‌های جانبی طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی از پیشرفت ناچیزی برخوردار است و پیمانکار چینی در مقایسه با پیمانکاران ایرانی شاغل در عسلویه از برنامه زمان بندی توسعه فاز 11 پارس جنوبی خیلی عقب مانده اند.

از سوی دیگر سال گذشته شرکت ملی نفت ایران هم در مذاکراتی خواستار جبران تاخیر چینی‌ها در طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی شد و حتی گفته می شد در صورت ادامه تاخیرها این شرکت بین‌المللی مشمول جرایمی خواهد شد.

قرارداد این فاز مشترک پارس جنوبی سه سال گذشته با کنار گذاشتن شرکتهایی همچون توتال فرانسه و پتروناس مالزی، برای شتاب در توسعه این میدان مشترک گازی با قطر به چین به ارزش تقریبی پنج میلیارد دلار واگذار شده بود.

آمادگی پیمانکاران ایرانی برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی

امیرسعید نجفی در گفتگو با مهر با بیان اینکه در حال حاضر حدود 46 هزار تن انواع سازه‌های دریایی میادین نفت و گاز ایران در یارد سکوسازی خرمشهر در حال ساخت است، گفت: در حال حاضر ظرفیت های قابل توجه ای برای ساخت سازه های فراساحلی نفت و گاز در داخل کشور ایجاد شده است.

وی با اشاره به خودکفایی کامل ایران در مراحل مختلف طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی تاسیسات و سکوهای دریایی نفت و گاز، در پاسخ به این سوال مهر که در صورت تعلیق قرارداد گازی چین در فاز 11 پارس جنوبی امکان ساخت تاسیسات دریایی این پروژه در داخل کشور وجود دارد، تصریح کرد: اخیرا یک یارد جدید سکوسازی در منطقه خرمشهر راه اندازی شده است.

قائم مقام شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران با تاکید بر اینکه در حال حاضر فضای کافی برای ساخت سکو و سازه های دریایی حداقل سه تا چهار فاز جدید پارس جنوبی در این یارد جدید به وجود آمده است، اظهار داشت: همچنین در بخشهای فنی، عملیاتی، مهندسی و دانش فنی هم ظرفیت های قابل توجه ای برای ساخت سکوهای جدید پارس جنوبی ایجاد شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای ساخت سکوهای جدید فاز 11 پارس جنوبی هیچ گونه محدودیتی در داخل کشور وجود ندارد، بیان کرد: در حال حاضر بیش از چهار هزار نفر به طور همزمان مشغول ساخت سازه های مختلف دریایی فازهای مختلف پارس جنوبی هستند.

از سوی دیگر موسی سوری اخیرا در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت توسعه فازهای جدید پارس جنوبی درباره جزئیات اولتیماتوم گازی وزارت نفت به شرکت چینی "سی.ان.پی.سی" در طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی گفت: فاز 11 پارس جنوبی در یک بلوک مرزی قرار دارد که وزارت نفت پیشنهاد توسعه 52 ماهه این فاز مشترک گازی را به چینی ها ارائه کرده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با یادآوری اینکه در شرایط فعلی این شرکت چینی مطابق با برنامه زمانبندی تعریف شده در طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی عمل نمی کند، تاکید کرد: وزیر نفت فرصت 30 روزه‌ای برای تسریع در فعالیتهای این شرکت آسیایی تعیین کرده است.

وی با اعلام اینکه در یکسال گذشته مذاکرات متعددی بین مسئولان شرکت نفت ایران و "سی.ان.پی.سی" چین در تهران و پکن انجام شده است، اظهار داشت: قطعا اگر چینی‌ها در مدت زمان تعیین شده نسبت به تسریع در اجرای پروژه اقدام نکنند با برگزاری مناقصات مجدد پیمانکاران داخلی جایگزین خواهند شد.

در همین حال رستم قاسمی وزیر نفت درباره تاخیر چندین ماهه شرکت سی ان پی سی چین تاکید کرد: به این شرکت آسیایی برای طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی یک ماه وقت دادیم و درصورتی که به طور جدی این پروژه گازی اجرایی نشود قرارداد گازی چینی ها در پارس جنوبی لغو می‌شود.

به گزارش مهر، هدف از طرح‌ توسعه‌ فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی تأمین‌ گاز ترش‌ مورد نیاز واحد پارس ال ان جی و استحصال میعانات گازی همراه گاز طراحی و اجرا خواهد شد. در این فاز روزانه 2 میلیارد مترمکعب گاز و 70 هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌ سنگین‌ از میدان‌ پارس‌ جنوبی تولید می شود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایران ذخایر عظیم نفت در دریای‌خزر کشف کرد/ اعلام جزئیات توسط وزیر نفت

ایران ذخایر عظیم نفت در دریای‌خزر کشف کرد/ اعلام جزئیات توسط وزیر نفت

پس از کشف یک میدان 50 تریلیون فوت مکعبی گاز در دریای خزر، با ادامه فعالیتهای اکتشافی سکوی نیمه‌شناور امیرکبیر ایران موفق به کشف ذخایر جدید نفتی در این منطقه شده است که به‌زودی جزئیات آن توسط وزیر نفت اعلام می‌شود.
به گزارش خبرنگار مهر، با تکمیل بخشی از مطالعات اکتشافی در میدان گازی سردار جنگل در آب‌های عمیق دریای خزر، شرکت ملی نفت ایران موفق به کشف ذخایر عظیم نفت خام در این منطقه شده است.


بر این اساس پیش بینی می شود همزمان با یکصدمین سفر استانی هیات دولت به استان خراسان رضوی جزئیات کشف ذخایر عظیم و جدید نفتی ایران در دریای خزر توسط رستم قاسمی وزیر نفت اعلام شود.

این در حالی است که آذر ماه سال گذشته با گذشت یک دهه از آغاز ساخت فعالیت‎های اکتشافی ایران و ساخت سکوی نیمه شناور امیرکبیر، ایران در آبهای عمیق دریای خزر یک مخزن با ذخیره 50 تریلیون فوت مکعبی گاز طبیعی کشف کرد.

بر اساس اعلام مسئولان شرکت ملی نفت ایران، میدان تازه اکتشاف شده گاز طبیعی در آب‌های حاکمیتی ایران در دریای خزر قرار گرفته است و با هیچ یک از کشورهای همسایه مشترک نیست.

شرکت ملی نفت ایران برای کشف این ذخیره جدید هیدروکربوری تاکنون هفت حلقه چاه اکتشافی در آبهای عمیق دریای خزر حفاری کرده است که در نهایت هشتمین چاه اکتشافی در این حوزه دریایی به کشف یک میدان عظیم گازی ختم شده است.

با دستور رستم قاسمی وزیر نفت به منظور بررسی بیشتر و تکمیل مطالعات اکتشافی میدان تازه اکتشاف شده گاز طبیعی قرار است با تکمیل چاه اکتشافی یک حلقه چاه توصیفی در این میدان گازی کشف شود.

در حال حاضر میزان ذخایر گاز طبیعی کشف شده در بلوک 6 اکتشافی در دریای خزر به طور کامل نهایی نشده است اما مطالعات اولیه نشان می دهد که این میدان گاز طبیعی علاوه بر ذخایر گاز و میعانات گازی دارای ذخایر قابل توجه نفت خام است.

به طوری‌که در این بلوک اکتشافی حدود 8 تا 10 میلیارد بشکه ذخایر نفت خام وجود دارد که با توجه به ادامه فعالیت‌های اکتشافی در مورد حجم دقیق ذخایر نفت این بلوک در شرایط فعلی نمی توان اظهار نظر کارشناسی انجام داد.

در همین حال رستم قاسمی وزیر نفت سال گذشته در نامه‌ای ضمن تشکر از دست‌اندرکاران شرکت نفت‌ خزر، میدان جدید گازی کشف شده در دریای خزر را نام گذاری کرده است.

در این نامه رستم قاسمی وزیر نفت خطاب به احمد قلعه ‌بانی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ضمن تقدیر و تشکر از کلیه دست‌اندرکاران شرکت نفت‌خزر، تاکید کرده بود به این ترتیب میدان کشف‌شده گازی به نام «سردار جنگل» میرزا کوچک خان نام‌‌ گذاری می‌شود.

اخبار تکمیلی کشف این میدان عظیم نفتی به زودی توسط وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران اعلام خواهد شد.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تولید نفت ایران به 3.196 میلیون بشکه در روز رسید

تولید نفت ایران به 3.196 میلیون بشکه در روز رسید

به گزارش خبرگزاری فارس سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد میزان تولید نفت ایران در ماه آوریل2012 نسبت به ماه قبل از آن 134 هزار بشکه در روز کاهش داشته است.


بر اساس این گزارش تولید نفت ایران در ماه مارس 3.33 میلیون بشکه در روز بوده که این رقم در ماه آوریل به 3.196 میلیون بشکه در روز رسیده است.


ایران بیشترین کاهش تولید در میان اعضای اوپک طی این ماه را داشته است. تولید نفت عراق نیز 217 میلیون بشکه در روز افزایش داشته است که بالاترین رقم افزایش تولید در بین اعضای این سازمان می باشد.


بر اساس این گزارش تولید ۱۲ عضو اوپک نیز در ماه آوریل به 31.621میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به ماه قبل از آن 322 هزار بشکه در روز افزایش داشته است.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت نفت برنت به کمتر از 112 دلار رسید

قیمت نفت برنت به کمتر از 112 دلار رسید

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز بن بست سیاسی در یونان و عدم توافق احزاب این کشور برای تشکیل دولت موجب تشدید نگرانیها نسبت به خروج این کشور از منطقه یورو شده است .


بر اساس این گزارش دولت آلمان نیز به سیاستمداران یونانی هشدار داد اگر اجرای سیاستهای ریاضت اقتصادی در این کشور متوقف شود ، کمکهای مالی بین المللی نیز به یونان متوقف خواهد شد . یونان برای رهایی از خطر ورشکستگی مالی و اقتصادی همچنان به کمکهای خارجی نیاز دارد . این کشور دو سال پیش مجبور شد در ازای دریافت کمکهای مالی بین المللی ، سیاستهای ریاضت اقتصادی را اجرا کند .


بر این اساس کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بازارهای مالی بین المللی به شدت نگران وضعیت یونان هستند . کاهش رشد تولیدات صنعتی چین در ماه آوریل نیز تاثیر منفی زیادی بر قیمت جهانی نفت داشته است .


این گزارش افزود قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در بازار لندن برای تحویل در ماه ژوئن امروز با 84 سنت کاهش به کمتر از 111.89 دلار رسیده است . در بازار نیویورک نیز قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا برای تحویل در ماه ژوئن با 1.04 دلار کاهش به کمتر از 95.78 دلار رسیده است . افزایش ذخایر انرژی آمریکا طی هفته گذشته و افت تقاضای انرژی در این کشور نیز تاثیر منفی زیادی بر قیمت نفت داشته است . کاهش ارزش یورو و افزایش ارزش دلار نیز عامل مهمی در کاهش قیمت جهانی کالاهای مختلف از جمله نفت داشته است .


قیمت نفت برنت دریای شمال در ماه مارس و در پی تشدید تنشهای سیاسی بین ایران و غرب به بیش از 128 دلار رسیده بود ولی قیمت نفت برنت از آن زمان تا کنون بیش از 12 درصد کاهش داشته است . اوپک نیز در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد میزان تولید 12 عضو این سازمان طی ماه آوریل 1.62 میلیون بشکه بیشتر از سهمیه های تعیین شده بوده است .
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
اتحادیه اروپا نشست بررسی تحریم نفت ایران را به تعویق انداخت

اتحادیه اروپا نشست بررسی تحریم نفت ایران را به تعویق انداخت

به گزارش خبرگزاری فارس بیزینس ویک به نقل از یک مقام آگاه اتحادیه اروپا اعلام کرد وزرای خارجه این اتحادیه در نشست دوشنبه آینده خود موضوع تحریم نفت ایران را مورد بررسی و مرور قرار نمی دهند. پیش تر نیز اتحادیه اروپا در ماه گذشته برگزاری نشست بررسی و مرور تحریم نفتی ایران در سطح وزرا را به تاخیر انداخته بود.


بر اساس این گزارش دیپلمات های اتحادیه اروپا در نشست روز گذشته خود در بروکسل موافقت کردند هرگونه پرسش کشورهای عضو در مورد معافیت قراردادهای نفتی موجود از تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران در ماه ژوئن و پیش از نشست وزرای اتحادیه اروپا در این ماه مورد توجه قرار گیرد.


اتحادیه اروپا در 23 ژانویه سال جاری تصمیم گرفته است از اول جولای واردات نفت ایران توسط اعضای این اتحادیه متوقف شود. بر این اساس کشورهای واردکننده نفت ایران تا اول جولای می توانند بر اساس قراردادهای موجود به واردات نفت ایران ادامه دهند و از پوشش بیمه ای شرکت های اروپایی در این زمینه استفاده کنند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تلاش انگلیس برای به تعویق انداختن تحریم بیمه‌ای نفت ایران

تلاش انگلیس برای به تعویق انداختن تحریم بیمه‌ای نفت ایران

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از نیویورک تایمز، دولت انگلیس اعلام کرد در حال مذاکره با سایر اعضای اتحادیه اروپاست تا محدودیت تحریم بیمه ای ایران را که قرار است از اول جولای اجرایی شود به تعویق بیندازد.


وزرات خارجه انگلیس روز گذشته در بیانیه ای اعلام کرد به رهیافتی دو سویه شامل تعامل و فشار فزاینده در قبال ایران پایبند است. این بیانیه همچنین افزود اتحادیه اروپا در حال مرور و بررسی ابعاد مربوط به تحریم بیمه ای ایران است تا در عین این که فشارها بر این کشور به حداکثر برسد از هرگونه اثر نامطلوب اجتناب شود.


این بیانیه در ادامه نوشت: ما در حال مذاکره با سایر اعضای اتحادیه اروپا در این خصوص هستیم.


بر اساس این گزارش مقامات ایران معتقدند تحریم نفتی اروپا علیه ایران به دلیل وجود اشتقاق میان اعضای این اتحادیه و نیازشان به نفت ایران با شکست مواجه می شود.


در حالی وزارت خارجه انگلیس از تلاش خود برای به تعویق انداختن تحریم بیمه ای ایران خبر می دهد که کمتر از دو هفته دیگر مذاکرات نمایندگان ایران و 5+1 در عراق آغاز می شود.


بر اساس این گزارش تحریم بیمه ای نفت ایران می تواند اثرات جانبی زیان آور و غیر منظره ای برای اقتصاد اروپا داشته باشد زیرا با این تحریم شرکتهای بیمه کننده اروپایی از بیمه هر کشتی که نفت ایران را در جهان حمل می کند منع می شوند. 90 درصد حمل و نقل دریایی نفت در جهان تحت پوشش بیمه شرکت های اروپایی قرار دارد و اجرای تحریم های اتحادیه اروپا از اول جولای علیه ایران می تواند بر بازار نفت تاثیر عمده ای بر جای بگذارد. این تحریم با انتقاد شدید فعالان صنعت بیمه مواجه شده است.


انگلیس مرکز شرکت های بیمه دریایی است. احتمالا انگلیس در نشست آتی وزرای خارجه اتحادیه اروپا که قرار است دوشنبه آینده برگزار شود خواستار به تعویق افتادن چنین تحریمی برای شش ماه شود.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
دهلی‌نو برای خرید نفت ایران به تحریم‌های دیگران توجهی ندارد

دهلی‌نو برای خرید نفت ایران به تحریم‌های دیگران توجهی ندارد

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از پایگاه اینترنتی د هیندو، جایپال ردی، وزیر نفت و گاز طبیعی هند در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان مجلس عوام این کشور گفت، در مورد «واردات نفت از ایران، دولت کاملا به صورت آزادانه تصمیم گیری می کند. ما به تحریم های سازمان ملل علیه ایران احترام می گذاریم. اما توجهی به تحریم های اعمال شده از جانب سایر کشورها و گروه های دیگری از کشورها نمی کنیم.»


وی در ادامه افزود، با این حال، شرکت های نفتی با مد نظر قرار دادن جنبه های مختلف توسعه ای، هر از چندی، تصمیماتی را اتخاذ می کنند.


این اظهارات از آن جهت حائز اهمیت ارزیابی می شود که در جریان سفر هفته گذشته هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا به دهلی نو، وی از هند خواست تا به منظور تداوم فشارها بر ایران، از میزان خرید نفت خود از ایران، به میزان بیشتری بکاهد.


ردی افزود، هند بر اساس میزان نیاز خود از ایران نفت وارد می کند. تصمیم گیری در این زمینه بر عهده شرکت های فعال در بازار نفت است.


وی در ادامه گفت: «هر چند، این مسائل تحت نظارت دولت نیست. این در حیطه اختیارات شرکت هاست که در این خصوص تصمیم گیری کنند.»
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
دزدان دریایی نفتکش یونانی را در دریای عمان ربودند

دزدان دریایی نفتکش یونانی را در دریای عمان ربودند

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از پرس تی وی، دزدان دریایی سومالی یک نفتکش یونانی را در دریای عمان ربودند.


بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سوی مالک کشتی ام تی اسمیرنی، این کشتی در حال حمل 135 هزار تن نفت خام به مقصد ترکیه بود که در روز پنج شنبه مورد حمله دزدان دریایی قرار گرفت.


تعداد سرنشینان آن 17 نفر اعلام شده است که 9 نفر آن ها هندی و 8 نفرشان فیلیپینی هستند. در مورد محل بارگیری این کشتی خبری منتشر نشده است.


دزدان دریایی سومالی عمدتا فعالیت های خود را در محدوده آب های خلیج عدن انجام می دهند اما اخیرا فعالیت های خود را به درون دریای عمان گسترش داده اند. هر سال حدود 20 هزار کشتی از آب های محل فعالیت دزدان دریایی عبور می کنند.


حملات متعدد دزدان دریایی سومالی برخی کشتی ها را بر آن داشته است تا مسیر خود را از کانال سوئز به سمت مسیرهای دیگر مثل آفریقای جنوبی تغییر دهند که البته با این کار هزینه های بیشتری را متحمل می شوند.
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
احتمال جدی افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌های گازی در فاز دوم هدفمندی

احتمال جدی افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌های گازی در فاز دوم هدفمندی

عبدالحسین بیات در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ در پاسخ به پرسشی درباره خوراک پتروشیمی‌های گازی، اظهار داشت: زمانی که مراحل بعدی قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود براساس هدف‌گذاری این قانون قیمت خوراک‌های گازی افزایش می‌یابد و بر اساس قانون در یک دوره 10 ساله باید به 65 درصد قیمت گاز صادراتی منطقه منهای هزینه‌های انتقال برسد.


وی افزود: خوراک پتروشیمی‌های گازی در یک دوره مشخص رو به افزایش است و انتظار این نیست که متوقف شود.


مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی با تاکید بر اینکه کارگروه نفت دولت نحوه افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌های گازی را مشخص کرده است، اضافه کرد: این افزایش فرمولی دارد که توسط معاونت برنامه‌ریزی و وزیر نفت پیشنهاد شده است و هر سال بر اساس این فرمول قیمت خوراک گاز افزایش می‌یابد.


وی گفت: در نهایت پس از محاسبه قیمت بر اساس فرمول حتما قیمت خوراک باید در ستاد هدفمندی مصوب و سپس اجرایی شود.


بیات تصریح کرد: تصور می‌کنم در این مرحله از هدفمندی یارانه‌ها احتمال افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌های گازی به جد وجود دارد.


به گزارش فارس،‌ با توجه به قیمت پایین گاز خوراک پتروشیمی‌ها نسبت به قیمت گاز صادراتی و با توجه به ضرر‌های عمده این قیمت نازل برای اقتصاد ملی، احتمال افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌های گازی در سال جدید قوت گرفته است.
 

Similar threads

بالا