خبرها و تازه های مهندسی آب

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تغييرات جوي، ذخاير آبي چين را به خطر انداخته است

تغييرات جوي، ذخاير آبي چين را به خطر انداخته است

تغييرات جوي، ذخاير آبي چين را به خطر انداخته است



ايرن: يک مقام رسمي دولت چين هشدار داد که تغييرات جوي بويژه در سال‌هاي اخير، منابع و ذخاير آبي اين کشور را به خطر انداخته است. به گزارس (ايسنا)، چن لي، وزير منابع آب در يک گردهمايي با هدف بررسي تغييرات جوي در اين کشور خاطر نشان ساخت: چين با يک وضعيت عدم تعادل بين ميزان ذخاير آبي و تقاضا براي پاسخگويي به رشد سريع اجتماعي و اقتصادي در اين کشور مواجه شده و از سوي ديگر نيز در چالش حفاظت از محيط زيست و اکوسيستم‌هاي طبيعي گرفتار شده است.
به گزارش روزنامه چاينا ديلي، چن تصريح کرد: تغييرات جوي جهاني نيز مشکلات فعلي بر سر ايمني و سلامت آب، ميزان منابع آبي و مسايل کشاورزي را تشديد خواهد کرد. به گفته کارشناسان محيط زيستي، چين در حال حاضر در معرض آسيب ناشي از تاثيرات غيرقابل کنترل تغييرات جوي است و در اين شرايط
زيرساخت‌هاي منابع آبي آن ضعيف بوده و براي مواجعه با چنين مشکلاتي آمادگي لازم را ندارد.







منبع"ایرن"
7/02/1390
 
آخرین ویرایش:

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آينده‌ تالاب انزلي نويد بخش است

آينده‌ تالاب انزلي نويد بخش است


آينده‌ تالاب انزلي نويد بخش است

ايرن: مديرکل حفاظت محيط زيست گيلان گفت: آينده‌اي نويدبخش براي وضعيت تالاب انزلي پيش‌بيني مي‌شود. اميد عبدوس در گفت‌وگو با (ايسنا) - منطقه خزر در حاشيه پاکسازي سراسري تالاب انزلي به همراه مسوولين و نيروهاي مردمي، سمن‌ها و نيروي دريايي استان به مناسبت هفته زمين پاک با بيان اين مطلب که ارتقاء زيست محيطي تالاب انزلي و گذر اين تالاب ارزشمند از بحران‌ها يک تفکر واحد در مردم گيلان است، گفت: اخيرا تعطيلي محل تخليه زباله در کنار اين تالاب پس از گذشت سي سال موجب بهبود وضعيت تالاب و نجات آن از شيرابه‌هاي زباله‌هاي روستاي بشمن شده است و مجددا به فضايي سبز و درختکاري شده مبدل خواهد شد.
وي افزود: ورود شيرابه‌هاي زباله به تالاب، محيط زيست، زندگي پرندگان، آبزيان و گياهان منطقه را به شدت تهديد مي‌کرد و برآنيم براي حفظ محيط زيست استان با اولويت مناطق حفاظت شده همه جايگاه‌هاي زباله را که به صورت غير اصولي وجود دارند پلمپ کنيم.
وي خاطرنشان کرد: احياي تالاب انزلي و تخصيص اعتبارات لازم اقدامي موثر و رو به جلو است و با توجه به پشتکاري که از سوي مردم و مسوولين براي نجات تالاب انزلي ديده مي‌شود آينده‌اي نويد بخش را براي ارتقاء زيست محيطي تالاب انزلي پيش بيني مي‌کنيم.
اميد عبدوس درخصوص کاهش عمق تالاب طي دهه اخير اظهار داشت: براي جلوگيري از انباشت رسوبات بيشتر و نصب تله‌هاي رسوب گيري، مناقصه برگزار شده است و پيمانکاران آن مشخص شده‌اند و در برخي از آنها عمليات اجرايي شروع شده است.
وي ادامه داد: پنج دهنه تله رسوب گير، احداث آبراهه، بازگشايي معابر و سطح لايروبي سطح تالاب را براي احياي آن در برنامه داريم.
عبدوس تصريح کرد: بيشتر تلاشمان بر آنست تا از کاهش بيشتر عمق تالاب جلوگيري کنيم و برداشت رسوبات و برهم زدن بستر تالاب در سطح گسترده باعث خسارت زدن به اکوسيستم تالاب مي شود و به همين منظور برداشت رسوبات بيشتر در عمقهايي که براي تردد مشکل ايجاد کرده است، صورت مي‌گيرد و کارها به صورت زمان بندي شده انجام خواهد گرفت.

















منبع"ایرن"
04/02/1390
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
"گاوخوني بيابان مي‌شود"

"گاوخوني بيابان مي‌شود"


"گاوخوني بيابان مي‌شود"

ايرن: هرچه چشم مي‌دوزي تنها کوير است و در وسعتش ديگر نه از آن صفاي آبي رودخانه خبري است و نه از سبزي گياهان و پرواز خوش آهنگ فلامينگوها. گاوخوني سال‌هاست در فراغ قطره‌هاي زاينده رود خون دل مي‌خورد و ذره ذره خاک مي‌شود و تنها نقاشي کودکان از فلامينگوها را برخاک خود نظاره‌گر است.
به گزارش (ايسنا) منطقه اصفهان، تالاب گاوخوني در 140 کيلومتري جنوب شرقي اصفهان و در انتهايي‌ترين حوضه آبريز زاينده رود در 25 کيلومتري شهر ورزنه با وسعتي بالغ بر 3616 کيلومتر مربع واقع شده است.
اين تالاب يکي از ارزشمندترين اکوسيستم‌هاي تالابي کشورمحسوب مي‌شود و در فهرست تالاب‌هاي بين‌المللي کنوانسيون رامسر به ثبت رسيده است.
گاوخوني به دليل دوربودن از اصفهان داراي يک طبيعت بکر گياهي و جانوري بود، اما در دهه اخير و هم زمان با کاهش حجم آب زاينده رود به دليل محروم شدن از حق آبه‌اش تنها آب باريکه‌اي همراه با زه آبهاي صنعتي و کشاورزي از آن باقي مانده است.
شرق اصفهان که خود يک منطقه کويري محسوب مي‌شود سالها به برکت برخورداري از طبيعت تالاب گاوخوني از بلاياي بسياري محفوظ مانده بود، اما به گفته کارشناسان با خشکي تالاب خطر حرکت تپه‌هاي ماسه‌اي به سوي تالاب که در غرب گاوخوني واقع شده است، اين نگين انگشتري اصفهان و شهرهاي اطراف آن را در سالهاي نه چندان دور تهديد مي‌کند.
گاوخوني به تدريج به کوير سگزي مي‌پيوندد
يک عضو هيات علمي دانشکده جغرافياي دانشگاه اصفهان گفت: گاوخوني يکي از تالابهاي بين‌المللي ايران محسوب مي شود و روندي که در سالهاي متمادي به دلايل متعدد از جمله عوامل انساني، احداث سازه‌هاي آبي، تغيير کاربري اراضي و... طي کرده، روندي نزولي بوده است.
عبدالله سيف در گفت‌وگو با (ايسنا) منطقه اصفهان، اظهار داشت: شرق اصفهان در يک منطقه کويري واقع شده که بارش باران در آن اندک و تبخير آب بسيار بالاست و حيات آن وابسته به بيلان بارشي و بيلان ورودي رودخانه زاينده‌رود است.
وي افزود: گاوخوني نيز که در شرق اصفهان واقع شده با شرايط موجود مستعد بيابان زايي مي‌باشد و اگر حداقل آب رودخانه به آن نرسد، اين بيابان زايي تشديد مي‌شود.
اين استاد جغرافيا بيان داشت: مشکل گاوخوني تنها تامين حق آبه نبوده و نيست زيرا در سال‌هايي که زاينده رود آب داشت، مقدارآبي که به تالاب مي‌رسيد هم به لحاظ کمي وهم به لحاظ کيفي و به دليل همراه بودن با املاح صنعتي، کشاورزي و... قابليت استفاده را نداشت.
سيف تصريح کرد: با توجه به واقع شدن تپه‌هاي ماسه‌اي در نيمه غربي تالاب با خشک شدن گاوخوني اين تپه‌ها به سمت تالاب حرکت مي‌کنند و تالاب هم جولانگاه تپه‌هاي ماسه‌اي مي‌شود و تشديد عملکرد سيستم‌هاي فرسايشي به ويژه باد قلمرو گاوخوني را به لحاظ ژئومورفولوژي تهديد مي‌کند و سيماي ظاهري تالاب نيز از بين مي‌رود و به تدريج به کوير سگزي وصل مي‌شود.
وي ادامه داد: اگرروند گاوخوني همچنان نزولي باشد درآينده‌اي نه چندان دور طوفان‌هاي ماسه‌اي به سوي گاوخوني حرکت کرده و تاثيرات بيابان زايي به اصفهان که مرکز ثقل زاينده رود است، بازمي‌گردد.
اين دکتري ژئومورفولوژي بيان داشت: غبارها تنها از ناحيه بين‌النهرين وعراق نيست، بلکه از شرق اصفهان نيز شهر را تهديد مي‌کند و اين روند در بلند مدت شهرهاي نيمه شرقي استان از جمله ورزنه، محمدآباد، اصفهان و... را تهديد مي‌کند.
وي گفت: از آنجايي که يک اکوسيستم طي ساليان متمادي به طول مي‌انجامد تا گونه‌هاي جانوري، گياهي و چرخه غذايي آن شکل گيرد اگرهم با يک زمان تاخير حق آبه تالاب تامين شود، مدت زماني طول مي‌کشد تا شرايط به ثبات قبلي بازگردد.
ميزان گرد و غبار در شرق اصفهان افزايش يافته است
هم چنين مديرکل حفاظت از محيط زيست استان اصفهان گفت: مطالعات لازم براي تامين حق آبه تالاب گاوخوني توسط يک مشاور انجام و به شرکت آب منطقه‌اي ابلاغ و نياز آبي تالاب در ماه‌هاي مختلف مشخص شده است.
احمد رضا لاهيجان‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه اصفهان، اظهار داشت: تا امروز ميزان حجم آب پشت سد 340 ميليون مترمکعب بيشتر نيست درحاليکه در سالهاي پرآبي ميانگين آب در ماه‌هاي فروردين و ارديبهشت 800 ميليون مترمکعب بوده است. وي افزود: درگذشته حق آبه‌ها به صنعت، کشاورزي، شرب وحق آبه محيط زيست تقسيم مي‌شد که حق آبه محيط زيست مقدارآبي که بايد براي حيات رودخانه باشد تعريف شده بود، اما اکنون شرکت آب منطقه‌اي حق آبه تالاب را نيز در مطالعات خود گنجانده است البته به شرطي که آب پشت سد موجود باشد.
وي افزود: درمطالعات انجام شده حداقل حق آبه تقريبا 60 ميليون مترمکعب و حداکثر تقريبا 140 ميليون مترمکعب تعيين شده است.
لاهيجان زاده بيان داشت: درگذشته به دليل رواج کشاورزي درشرق اصفهان عرصه هاي زير کشت سبز بود ورطوبت موجود اجازه گردوغبارنمي داد،اما به تدريج چون کشاورزي درشرق متوقف شده وآبي دررودخانه نيست ميزان ذرات گردوغبار افزايش يافته وموجب آلودگي هوا شده است.
وي افزود: اکنون محدوده خشک رودخانه که نزديک به 120 کيلومتر است به تالاب وصل شده و يک عرصه گسترده‌اي را ايجاد کرده و موجب بيابان زايي شده است.
مديرکل حفاظت از محيط زيست استان اصفهان هم چنين با اشاره به محيط طبيعي تالاب گفت: در تالاب هميشه شاهد مهاجرت زمستانه پرندگان درعرصه 45 هزارهکتاري تالاب بوديم که به مدت 5 ماه ميهمان ما بودند، اما ديگر خبري از مهاجرت پرندگان به اين منطقه نيست.
به گزارش ايسنا، گاوخوني سال‌هاست که مورد بي مهري واقع شده است و گويي مديران از بلاياي گاوخوني غافل مانده‌اند و در انديشه آن سوگواري نمي‌کنند!







منبع"ایرن"
04/02/1390
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
حفظ تالاب‌ها در اولويت برنامه‌هاي محيط زيست باشد

حفظ تالاب‌ها در اولويت برنامه‌هاي محيط زيست باشد


حفظ تالاب‌ها در اولويت برنامه‌هاي محيط زيست باشد




ايرن: مهرداد يائوج لاهوتي در گفتگو با روابط عمومي سازمان حفاظت محيط زيست اظهار داشت: محيط زيست يکي از مهمترين مسايلي است که متاسفانه بشر در حين استفاده از آن در حال تخريب آن نيز هست، بنابراين يکي از مواردي که مي‌توان در اين همايش مورد توجه قرار داد بحث فرهنگ‌سازي به منظور استفاده درست از اين منابع خدادادي است. نماينده مردم لنگرود در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به 270 کيلومتر نوار ساحلي در شمال کشور اظهار داشت: متاسفانه وضعيت مناسبي در نوارهاي ساحلي وجود ندارد ضمن آنکه استفاده از اين منابع خداداي به سمت انحصاري شدن پيش مي‌رود؛ انحصاري که سازمان حفاظت از محيط زيست سعي دارد آن را حل و رفع کند.
وي با تاکيد بر لزوم برگزاري اين همايش‌ها به عنوان مکاني براي طرح مشکلات و واکاوي مسائل گفت: ميزباني محيط‌زيست در اين همايش فرصت مناسبي است تا به معضلاتي از جمله مساله پسماندها که در استان‌هاي شمالي به وفور وجود دارد و به گرهي کور تبديل شده است، بيشتر توجه شود.
لاهوتي در ادامه به ديگر مشکلات زيست محيطي موجود که محيط زيست به عنوان متولي مي‌تواند در اين همايش به آن توجه ويژه‌اي داشته باشد هم اشاره کرد و افزود:‌ موضوع شيرابه‌ زباله‌ها که به سمت رودخانه ها سرازير است و در ادامه به آب هاي زير زميني وارد مي‌شود موضوعي است که هرچند تمام ارگان‌ها با آن در گير نيستند اما توجه خاصي مي‌طلبد.
کودهاي شيميايي مورد استفاده کشاورزان و تخريب وسيع جنگل‌ها از ديگر مواردي بود که وي به عنوان خطرات موجود به آن اشاره کرد و افزود: تمام مسايل عنوان شده از اهميت بالايي برخوردار است و سازمان محيط زيست بايد به آن توجه کند اما با توجه به اين نکته که اين همايش در بين ارگان‌هاي دريايي برگزار مي‌شود بنابراين حفظ تالاب ها موضوعي است که به هيچ عنوان نمي‌توان به راحتي از کنار آن گذشت و در فرصت به دست آمده بايد به آن پرداخت.
گفتني است نوزدهمين همايش هماهنگي ارگان‌هاي دريايي به ميزباني سازمان حفاظت محيط زيست سيزدهم و چهاردهم ارديبهشت ماه در رامسر برگزار خواهد شد.


منبع"ایرن"
06/02/1390
 
آخرین ویرایش:

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اعلام آخرین وضعیت سازه‌های آبی شوشتر به یونسکو

اعلام آخرین وضعیت سازه‌های آبی شوشتر به یونسکو


اعلام آخرین وضعیت سازه‌های آبی شوشتر به یونسکو

ایرن: مدیر پایگاه‌های جهانی میراث فرهنگی درباره توضیحاتی که یونسکو از ایران برای ریزش پل گرگر خواسته است،‌ گفت: گزارش آخرین وضعیت سازه‌های آبی شوشتر پس از ریزش پل گرگر به یونسکو اعلام شد. پرویز سعادتی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: ارائه گزارش کشورها از آثار ثبت‌شده جهانی به یونسکو کاملاً ‌عادی است و کشورها موظف هستند آخرین اتفاقات درباره حفظ اثر ثبت‌شده را به یونسکو ارسال کنند.
وی در ادامه افزود: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز طبق روال هر ساله، پایان سال گذشته گزارشی از وضعیت آثار ثبت‌شده را به یونسکو اعلام کرد در این گزارش، ریزش پل گرگر نیز به یونسکو اطلاع داده شد.
مدیر پایگاه‌های جهانی میراث فرهنگی تصریح کرد: این گزارش‌ها از آثار ثبت‌شده در یونسکو مورد بررسی قرار می‌گیرد تا زمانی‌که بازرسان یونسکو برای بررسی پرونده‌های جدید ثبتی به کشور اعزام می‌شوند، بازدیدی هم از آثار ثبت‌شده قدیمی‌تر داشته باشند و آخرین وضعیت آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند.
سعادتی ادامه داد: یونسکو هم برای تکمیل اطلاعات مربوط به سازه‌های شوشتر خواستار توضیحات بیشتری شده که کاملاً‌ عادی است.
اواخر سال گذشته در پی بروز بارش‌ باران، پل گرگر در مجموعه سازه‌های آبی شوشتر فرو ریخت.
رودخانه گَرگَر، بزرگ‌ترین رودخانه دست‌کند جهان و شاخه‌ای مصنوعی از رودخانه کارون است. در زیر شهر کهن شوشتر با ساخت شبکه‌های زیرزمینی یکی از هوشمندانه‌ترین اشکال معماری شهری آبی ایجاد شده بود و مجموعه آسیاب‌های شوشتر در استان خوزستان شامل ده‌ها آسیاب، پل و شبکه‌ای زیرزمینی است که بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی تا پیش از انقلاب صنعتی به شمار می‌رود.
سازه‌های آبی شوشتر 5 تیرماه 1388 در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره 1315 به ثبت رسید.





منبع"ایرن"
06/02/1390​
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خشک شدن درياچه اروميه فاجعه زيست محيطي است

خشک شدن درياچه اروميه فاجعه زيست محيطي است

خشک شدن درياچه اروميه فاجعه زيست محيطي است

ايرن: نماينده اروميه در مجلس با اشاره به وجود 8 تا 10 ميليارد تن نمک در درياچه اروميه بر اثر خشکسالي گفت: در صورت خشک شدن درياچه اين ميزان نمک به همراه بادهايي که در منطقه مي‌وزند در سطح منطقه پخش مي‌شود و اين امر فاجعه زيست محيطي است. جواد جهانگيرزاده در گفت‌وگو با فارس در اروميه اظهار داشت: تغيير اقليم و آب‌ و هواي منطقه يکي از عوامل دخيل در خشک شدن درياچه اروميه است و بايد اقدامات لازم در زمينه جلوگيري از خشک شدن درياچه اروميه انجام شود.
وي با بيان اينکه پس از خشک شدن درياچه اروميه مشکلات زيادي پيش خواهد آمد، تصريح کرد: براي جلوگيري از وقوع چنين مشکلاتي بايد کار ويژه و فوق‌العاده‌اي در اين زمينه انجام شود.
اين مسئول با اشاره به اهميت وجود درياچه اروميه، افزود: بايد جلو‌ي خشک شدن کامل درياچه اروميه گرفته شود.
جهانگيرزاده با اشاره به آثار مخرب ناشي از خشک شدن درياچه اروميه و تاثير آن بر زمين‌هاي کشاورزي منطقه، خاطرنشان کرد: براي جلوگيري از عواقب ناشي از خشک شدن درياچه اروميه بايد اقدامات لازم در اين زمينه انجام شود.
وي با بيان اينکه سمومي وارد درياچه اروميه شده است، تصريح کرد: بايد محاسبه شود که مجموع سمومي که اکنون در درياچه وجود دارد پس از خشک شدن درياچه چه خواهد شد.
اين مسئول اضافه کرد: در سال‌هاي متمادي سموم و کودهاي شيميايي از طريق زمين‌هاي کشاورزي وارد درياچه اروميه شده است و بدون شک اين سموم همچنان در آب درياچه اروميه وجود دارند.
جهانگيرزاده با اشاره به وجود 8 تا 10 ميليارد تن نمک در درياچه بر اثر خشکسالي گفت: در صورت خشک شدن درياچه اروميه اين ميزان نمک به همراه بادهايي که در منطقه مي‌وزند در سطح منطقه پخش مي‌شود و اين امر فاجعه زيست محيطي است.
وي با بيان اينکه بنا بود بيش از 4 ميليارد تومان اعتبار براي احياي درياچه اروميه در نظر گرفته شود، اظهار داشت: هنوز شاهد تخصيص اين ميزان اعتبار براي احياي درياچه اروميه نيستيم.
اين مسئول با بيان اينکه احياي درياچه اروميه يکي از مطالبات مردم آذربايجان غربي است، افزود: بايد مديريت اصولي و درستي بر آب‌هاي زيرزميني و سطحي انجام شود تا بتوانيم درياچه اروميه را احيا کنيم.








۱۳۹۰/۰۲/۰5
منبع"ایرن"

 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ميزان فاضلاب شهري درياي خزر بيشتر از فاضلاب صنايع است

ميزان فاضلاب شهري درياي خزر بيشتر از فاضلاب صنايع است

ميزان فاضلاب شهري درياي خزر بيشتر از فاضلاب صنايع است

ايرن: مديرکل حفاظت محيط زيست گيلان گفت: ميزان فاضلابي که شرکت آب و فاضلاب شهري به درياي خزر وارد مي کند، بيشتر از فاضلاب صنايع است. به گزارش خبرگزاري مهر، مديرکل حفاظت محيط زيست استان گيلان اظهار داشت : بسياري از نهادها و ارگان ها در درياي خزر ايجاد آلودگي مي کنند اما خودشان را در اين زمينه مقصر نمي دانند اما ارگان هاي دريايي مي توانند با يک نگاه دسته جمعي به اين نهادها هشدار دهند.
عبدوس با بيان اينکه مهمترين مشکل زيست محيطي درياي خزر، ورود فاضلاب به اين درياست گفت: شرکت آب و فاضلاب شهري و بعد صنايع حاضر در استان هاي شمالي مسئول آن هستند.
وي براي مثال از آبزيان دريايي خزر ياد کرد و افزود: طبق مطالعات انجام شده بر روي آبزيان درياي خزر دريافته اند که فاضلاب هاي موجود در اين دريا سبب سرطان در اين آبزيان مي شود و از طرفي استان گيلان بيشترين تعداد سرطاني ها را در کشور دارد که با تطبيق اين آمارها مي توان دريافت که آلودگي هاي موجود در درياي خزر مي تواند بسيار آسيب رسان باشد.
مديرکل حفاظت محيط زيست استان گيلان تصريح کرد: درياي خزر، دريايي بسته است و نبايد اين حجم از آلاينده ها را به آن راه داد چراکه ماندن اين آلودگي ها باعث مي شود بخش هاي خشکي کشور هم دچار آلودگي شوند.
عبدوس در ارتباط با ميزباني سازمان حفاظت محيط زيست کشور در نوزدهمين همايش ارگان هاي دريايي، تاکيد کرد: همايش هماهنگي ارگان هاي دريايي فرصت خوبي است تا چالش هاي پيش روي استان هاي ساحلي بررسي شده و به مسببان آن ها هشدار داده شود .
نوزدهمين همايش هماهنگي ارگان هاي دريايي سيزدهم و چهاردهم ارديبهشت به ميزباني سازمان حفاظت محيط زيست کشور در رامسر برگزار مي شود.






۱۳۹۰/۰۲/۰1
منبع"ایرن"​
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
3 راهکار دولت براي حل مشکل درياچه اروميه

3 راهکار دولت براي حل مشکل درياچه اروميه

3 راهکار دولت براي حل مشکل درياچه اروميه

ايرن: رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: دولت طرح هايي را براي جلوگيري از سونامي نمک در درياچه اروميه تصويب کرده که با اجراي آن معضل درياچه مرتفع مي شود. به گزارش (ايسنا)، مهندس محمد جواد محمدي‌زاده، معاون رييس‌جمهوري تصريح کرد: يکي از طرح‌هاي دولت در اين خصوص که هم‌اکنون در حال اجراست، جابجايي حوضه به حوضه آب درياچه اروميه است که با اين کار طي 5سال 700 ميليون متر مکعب آب به حوضه آبريز درياچه اروميه اضافه مي شود.
وي اصلاح روش هاي آبياري و جايگزيني روش هاي نوين آبياري را از ديگر طرح هاي دولت عنوان کرد و افزود: اين طرح که مدت 3 سال به طول مي انجامد موجب صرفه جويي در منابع آبي شده واز محل آن يک ميليارد مترمکعب آب به ورودي درياچه اروميه اضافه خواهد شد.
وي راه‌حل سوم را که يک روش کوتاه مدت هم هست روش بارور کردن ابرها عنوان کرد که از امسال اجرا شده و در آينده هم ادامه پيدا مي‌کند.
به گزارش ايسنا، محمدي زاده در خصوص برنامه هاي کوتاه مدت براي رفع سونامي درياچه نمک اروميه نيز به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت گفت: براي رفع مشکل اين درياچه بايد بيش از 3 ميليارد متر مکعب آب تامين شود که تامين اين ميزان در کوتاه مدت امکانپذير نيست و اجراي هر روشي در کوتاه مدت که حق آب را تامين نکند مشکل ساز است.







۱۳۹۰/۰۲/۰1
منبع"ایرن"​
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شاخص رشد مصرف آب در قم منفی شد

شاخص رشد مصرف آب در قم منفی شد


شاخص رشد مصرف آب در قم منفی شد

قم - خبرگزاری مهر: معاون بهره‌برداری آبفای قم گفت: با اقدامات فنی، مدیریتی و فرهنگی گسترده و همکاری آگاهانه مردم، برای نخستین بار شاخص مصرف آب در قم منفی شد. به گزارش خبرگزاری مهر، محمد عندلیب در سخنانی با بیان این مطلب افزود: سال گذشته بیش از 85 میلیون متر مکعب آب در قم تولید شد که این میزان نسبت به سال قبل از آن با کاهش 8 دهم درصدی روبرو بود.

وی رشد منفی مصرف آب در قم را از موفقیت‌های آبفای قم برشمرد و خاطرنشان کرد: این موفقیت در حالی به دست آمده است که در سال گذشته با افزایش 6 درصدی دما و افزایش 3 درصدی مشترکین آب مواجه بودیم که این موارد از عوامل افزایش مصرف آب به شمار می‌روند.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم، سد 15 خرداد، چاه‌های منطقه علی‌آباد، چاه‌های داخل شهر و چاه‌های اجاره‌ای را منابع تامین آب قم در سال گذشته اعلام کرد و با اشاره به کاهش شدید حجم ذخیره آب سد 15 خرداد و قطع برداشت آب از سد از آذر ماه سال گذشته گفت: به همین سبب برداشت از سد 15 خرداد در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن بیش از 57 درصد کاهش داشته است.

وی حفر 17 حلقه چاه به منظور رفع نیاز آبی شهر قم را از جمله اقدامات آبفای قم در سال گذشته برشمرد و ابراز داشت: بیش از 70 میلیون متر مکعب از آب تولیدی در سال گذشته از حدود 65 حلقه چاه استحصال شد که این میزان حدود 60 درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است.

عندلیب با اشاره به برخی از اقدامات صورت گرفته به منظور مدیریت توزیع اظهار داشت: به لطف خدا سال گذشته توانستیم با بهره‌گیری از سیستم‌های هوشمند و تله‌متری، فشار شبکه در زون‌های مختلف شهر را در ساعات مختلف شبانه‌روز به خوبی کنترل کنیم که این امر در مدیریت تولید و تقاضا کمک شایانی به ما کرد.

وی همچنین با اشاره به اجرای برنامه‌های گسترده فرهنگی و آموزشی صورت گرفته توسط روابط عمومی آبفای قم به منظور نهادینه کردن فرهنگ صحیح آب در بین شهروندان بیان داشت: چاپ و توزیع بروشورهای آموزشی، ساخت و پخش تیزرهای تلوزیونی، اجرای برنامه‌های نمایشی و آموزشی در مدارس قم، حضور کارشناسان شرکت در برنامه‌های مختلف رادیویی و تلوزیونی، همکاری تنگاتنگ با آموزش و پرورش و... از جمله این فعالیت‌ها است.

معاون بهره‌برداری آبفای قم در ادامه با تشکر و قدردانی از همکاری آگاهانه مردم با شرکت آب و فاضلاب در سال گذشته تاکید کرد: اقدامات گسترده شرکت آب و فاضلاب برای مقابله با خشکسالی بی سابقه سال گذشته تنها با همکاری مردم و تعامل و مساعدت مسئولان استان نتیجه داد و توانستیم به سلامت از بحران خشکسالی عبور کنیم.

۱۳۹۰/۰۲/۱۰

منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تعرفه‌های آب همانند سال 89 محاسبه می‌شود

تعرفه‌های آب همانند سال 89 محاسبه می‌شود

تعرفه‌های آب همانند سال 89 محاسبه می‌شود

مدیرکل دفتر بهبود بهره وری و اقتصاد آب و آبفای وزارت نیرو گفت: تعرفه های آب در بخش های مختلف در زمان حاضر همانند سال گذشته و براساس قیمت های مصوب در قانون هدفمندسازی یارانه ها محاسبه خواهد شد. به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبر قبادی گفت: هنوز دولت هیچ تعرفه جدیدی را برای آب اعلام نکرده است تا بتوان بر اساس آن عمل کرد.
مدیرکل دفتر بهبود بهره‌وری و اقتصاد آب و آبفای وزارت نیرو افزود: بر اساس قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، قیمت آب باید در طول برنامه پنجم توسعه به قیمت تمام شده برسد.
وی با بیان اینکه وزارت نیرو نظر کارشناسی خود را در این زمینه به دولت اعلام کرده است، گفت: در تصویب رقم و چگونگی استفاده از تعرفه ها، کارگروه تحول اقتصادی و هدفمندسازی یارانه ها نظر نهایی را خواهند داد.
قبادی تاکید کرد: آنچه را دولت به تصویب برساند وزارت نیرو نیز آن را اجرایی خواهد کرد.
مدیرکل دفتر بهبود بهره وری و اقتصاد آب و آبفای وزارت نیرو سپس با اشاره به اجرای اصل 44 قانون اساسی در واگذاری شرکت های آب و فاضلاب به بخش خصوصی، تصریح کرد: امسال نیز چهار شرکت از شرکت های بهره بردار واگذار می شوند.
قبادی واگذاری نیروگاه برقابی سدها، تاسیسات آبی و شرکت های آب و فاضلاب را از جمله برنامه های وزارت نیرو جهت واگذاری به بخش خصوصی در سال جاری عنوان کرد.
وی با بیان اینکه قانون بودجه امسال میزان و نوع واگذاری ها را تعیین خواهد کرد، اظهار داشت: این واگذاری ها در حدی که بتواند فعالیت های تصدی گری شرکت های آب و آبفا را واگذار کند، خواهد بود.
قبادی ادامه داد: وجود قدرت، علاقه و فرصت خرید برای بخش خصوصی این موضوع را تسریع خواهد کرد.


۱۳۹۰/۰۲/۱۰

منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
احداث سد اشنویه 142 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

احداث سد اشنویه 142 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد


احداث سد اشنویه 142 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

ارومیه - خبرگزاری مهر: مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: اتمام عملیات اجرای احداث سد اشنویه نیازمند اختصاص 142 میلیارد ریال است.
به گزارش خبرنگار مهر در اشنویه، نقی کریمی صبح شنبه در جریان بازدید معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی از طرحهای عمرانی اشنویه، افزود: هم اکنون سد اشنویه بر اساس طرح اولیه 69 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا کنون برای اجرای این طرح بالغ بر 300 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و برای تکمیل آن 142 میلیارد ریال دیگر نیز مورد نیاز است که در صورت تامین آن تا دو سال آینده به بهره برداری می رسد.​
وی در ادامه با اشاره به کاهش 12 متری ارتفاع سد اشنویه، بیان داشت: بر اساس مطالعات بازنگری طرح و با توجه به تامین اهداف کلی پروژه سد اشنویه با اجرایی شدن طرحهای مجاور در منطقه ارتفاع سد 12 متر از میزان پیش بینی شده در نقشه های اولیه پروژه کاهش و روستای صوفیان و زمینهای با ارزش کشاورزی که پیش از این، در تهدید آبگرفتگی دریاچه پشت سد اشنویه بودند، از این مشکل رهایی یافتند.​
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با بیان اینکه با اجرای سد سیلوه و سد کانی سیب بر روی رودخانه های اطراف و تامین آب مورد نیاز بهبود شبکه های آبیاری اراضی منطقه، طرح ساخت سد اشنویه با مهندسی مجدد ارزش بازنگری شد، افزود: بر این اساس ضمن کاهش ارتفاع سد از بستر رودخانه به 32، ضریب ایمنی طرح افزایش و 40 میلیارد ریال در هزینه های احداث بدنه صرفه جویی می شود.​
جواد محمودی معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی نیز در این بازدید با اشاره به توقف طرحهای عمرانی و بهسازی روستای صوفیان طی چند سال گذشته گفت: دستگاههای اجرایی خدمات رسان و عمرانی در خصوص مطالعه و تامین خدمات زیربنایی روستای صوفیان و کمک به عمران روستا اقدامات لازم را در کوتاه ترین زمان انجام دهند.​
سد اشنویه یا سد چپرآباد اشنویه سدی است که احداث آن در سال ۱۳۸۲ آغاز و به دلیل مشکلات اعتباری و پیمانکاری هنوز عملیات اجرایی این پروژه اتمام نیافته است، این سد با ارتفاع 32 متر با تونل انحراف ۲۶۰ متری جاده‌های جایگزین اشنویه- پیرانشهر و اشنویه- باب خالد آباد، در ۱۰ کیلومتری شهرستان اشنویه بر روی رودخانه چپر آباد در حال احداث است.​

۱۳۹۰/۰۲/۱۰

منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصفیه خانه فاضلاب نقده امسال به بهره برداری می رسد

تصفیه خانه فاضلاب نقده امسال به بهره برداری می رسد

تصفیه خانه فاضلاب نقده امسال به بهره برداری می رسد

ارومیه - خبرگزاری مهر: مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی از اتمام عملیات احداث و بهره برداری از طرح تصفیه خانه فاضلاب نقده تا پایان سالجاری خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر در نقده، مجید آقازاده صبح شنبه در جریان بازدید معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی از طرحهای عمرانی نقده و اشنویه، با بیان اینکه روند احداث این طرح از سال 88 به دلیل کمبود اعتبار کند بود، اظهار داشت: این طرح هم اکنون از 65 درصد پیشرفت اجرایی برخوردار بوده که با اختصاص 25 میلیارد ریال اعتبار تا پایان سالجاری به بهره برداری می رسد.​
وی اظهار داشت: تا کنون 120 کیلومتر شبکه جمع آوری و 4.5 کیلومتر خط انتقال به محل تصفیه خانه احداث شده و با بهره برداری از آن 60 درصد جمعیت شهر نقده تحت پوشش شبکه جمع آوری فاضلاب شهری قرار می گیرند.​
مدیر شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی با بیان اینکه تصفیه خانه فاضلاب شهر نقده در زمینی به مساحت 32 هکتار احداث می شود، افزود: از مجموع 200 کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب شهر نقده تا کنون 116 کیلومتر معادل 55 درصد عملیات اجرایی طرح و پنج کیلومتر خط انتقال آن با اختصاص 41 میلیارد ریال اجرا شده است.​
به گفته آقازاده تصفیه خانه فاضلاب نقده که قرار بود براساس برنامه زمانبندی در سال 82 عملیات اجرایی آن آغاز و تا پایان سال 86 به اتمام برسد، به دلیل عدم تخصیص اعتبار از سوی وزارت نیرو و بدهی شرکت و آب و فاضلاب استان به پیمانکار، با وجود دپوی مواد اولیه از جمله شن و میلگرد مورد نیاز تا پایان طرح، از سال 88 عملیات اجرایی آن متوقف شده بود.​

۱۳۹۰/۰۲/۱۰

منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مطالعات کاهش آب بدون درآمد در مهریز و ابرکوه انجام می شود

مطالعات کاهش آب بدون درآمد در مهریز و ابرکوه انجام می شود


مطالعات کاهش آب بدون درآمد در مهریز و ابرکوه انجام می شود


یزد - خبرگزاری مهر: مدیر دفتر کاهش آب بدون درآمد شرکت آبفای استان یزد از پایان مطالعات کاهش آب بدون درآمد در شهرهای مهریز و ابرکوه در نیمه نخست امسال خبر داد.
سیاوش پاکدل در گفتگو با خبرنگار مهر در یزد اظهار داشت: مطالعات کاهش آب بدون درآمد در شهر مهریز که با هدف کاهش هدر رفت آب در شبکه های آبرسانی این شهر در خرداد ماه سال 89 آغاز شده، با پیشرفت 85 درصدی در حال اجراست.
وی خاطرنشان کرد: این پروژه با هدف کاهش هدر رفت فیزیکی و غیر فیزیکی آب، تحلیل شبکه و تهیه مدل هیدرولیکی کالیبره شده و استقرار سیستم GIS اجرا شده است.
پاکدل بیان داشت: مطالعات این پروژه در شهر مهریز با اعتباری بالغ بر 749 میلیون ریال و در شهر ابرکوه با اعتباری افزون بر 395 میلیون ریال آغاز شده است.
وی خاطرنشان کرد: با وجود برخی مشکلات، پیش بینی می شود مطالعات پروژه کاهش آب بدون درآمد در شهرهای مهریز و ابرکوه در پایان نیمه اول امسال به پایان برسد.
پاکدل یادآور شد: با اجرای این پروژه، وضعیت هیدرولیکی شبکه آبرسانی بهبود می یابد و هدر رفت آب از شبکه های آبرسانی نیز کاهش خواهد یافت.



۱۳۹۰/۰۲/۱۰

منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
برنامه ملی پژوهشگاه نفت برای بیابان زدایی/ تولید سوخت از گیاهان

برنامه ملی پژوهشگاه نفت برای بیابان زدایی/ تولید سوخت از گیاهان

برنامه ملی پژوهشگاه نفت برای بیابان زدایی
تولید سوخت از گیاهان



پژوهشگران پژوهشگاه صنعت نفت با استفاده از گیاهی به نام جاتروفا که سازگار با خاکهای شور و محیطهای کم آب است موفق به تولید سوخت شدند این طرح برای اجرا به مجلس ارائه خواهد شد. کارشناس ارشد محیط زیست پژوهشکده شیمی و پتروشیمی پژوهشگاه صنعت نفت در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اقدامات این پژوهشگاه در جهت بیابان زدایی، افزود: اهمیت سوختهای فسیلی به دلیل انتشار گازهای گلخانه ای و آلاینده های زیست محیطی در دنیا کاهش یافته است از این رو توجه جهانیان به تولید سوختهای پاک و تجدید پذیر که منبع آن زیست توده (Bio Mss) است، معطوف شده است.
وی با بیان اینکه سوختهای پاک در دو دسته بیواتانول و بایودیزل ها تقسیم می شود، اظهار داشت: در این راستا طرح ملی از سوی این پژوهشکده با عنوان "از بیایان زدایی تا سوخت پاک" ارائه شده است.

ناهید اعتمادی با اشاره به جزئیات این طرح ملی، خاطر نشان کرد: در حال حاضر 20 درصد از مساحت کشور را بیابان تشکیل می دهد و با بررسی هایی که انجام شد می توان از برخی از گونه های گیاهی مانند "جاتروفا" علاوه بر تولید سوخت برای جلوگیری از توسعه بیابان استفاده کرد.

وی گیاه جاتروفا را گیاهی چند منظوره توصیف کرد و ادامه داد: این گیاه در خاکهای شور و قلیایی سازگار است و می تواند در مناطق کم آب و سخت کشت شود از این رو برای برنامه های بیایان زدایی کاندیدای مناسبی است.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر دانه این گیاه دارای 30 تا 40 درصد روغن است که از آن می توان در جهت تولید سوخت پاک بهره برداری کرد علاوه بر این پس از انجام عملیات روغن کشی از کنجاله آن به عنوان سموم دفع حشرات در مزارع استفاده می شود.

محقق این طرح با بیان اینکه جاتروفا از دسته دانه های گیاهی غیر خوراکی است، اضافه کرد: نسل اول بایو فیول ها از دانه های گیاهی خوراکی بود که با توجه به کمبود غذا در برخی مناطق دنیا، اعتراضات زیادی را ایجاد کرد از این رو محققان به دنبال گونه های غیر خوراکی بودند که در تحقیقاتی که انجام شد نشان داد گیاه جاتروفا می تواند جایگزین مناسبی برای تولید سوخت های پاک باشد.

اعتمادی از ارائه این طرح به مجلس خبر داد و یاداور شد: در حال حاضر این طرح ملی تدوین شده است و در آینده نزدیک از سوی پژوهشگاه صنعت نفت به مجلس ارائه می شود. امیدواریم با تصویب این طرح با همکاری وزارتخانه های نفت، نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست اجرایی شود.

وی تاکید کرد: با اجرایی کردن این طرح علاوه بر کاهش توسعه بیابان در کشور، می توان از دانه های آن در جهت تولید سوخت پاک استفاده کرد.


۱۳۹۰/۰۲/۱۰

منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تولید هر سانتیمتر خاک 500 سال زمان می برد / قاچاق خاک از کشور

تولید هر سانتیمتر خاک 500 سال زمان می برد / قاچاق خاک از کشور

تولید هر سانتیمتر خاک 500 سال زمان می برد
قاچاق خاک از کشور

خرم آباد - خبرگزاری مهر: یک استاد دانشگاه و کارشناس مسائل زیست محیطی با اشاره به اینکه تولید هر سانتیمتر خاک حداقل 500 سال زمان می برد، نسبت به قاچاق خاک در کشورمان هشدار داد.
به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، سمیه روشنی در سمینار علمی زمین پاک در محل سالن اجتماعات اداره کل محیط زیست استان لرستان در سخنانی اظهار داشت: آب و خاک مهم ترین منابع طبیعی کشورمان محسوب می شوند که متاسفانه در طول سالهای اخیر به دلایل مختلف از جمله ازدیاد جمعیت ما شاهد کمبودهایی در این زمینه هستیم.​
وی به موضوع فرسایش خاک در کشور اشاره کرد و گفت: از دیگر چالشهای زیست محیطی که در حوزه خاک کشورمان را تهدید می کند بحث قاچاق خاک است.​
این فعال زیست محیطی با تاکید بر ضرورت حفاظت از خاک در کشور، یادآور شد: هر روزه به دلایل مختلف مقدار زیادی از خاک در کشور از دست می رود.​
روشنی خاطر نشان کرد: این در حالیست که برای تولید هر سانتیمتر خاک یک دوره زمانی 500 تا 700 ساله زمان نیاز است.​
وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر ضرورت توجه به کشاورزی اصولی در کشور و استان، بیان داشت: کشاورزی پایدار خود یکی از راهکارهای حفظ آب و خاک در کشورمان محسوب می شود.​
این فعال محیط زیست همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چالشهای زیست محیطی کشور در حوزه دفع پسماندها، عنوان کرد: امروز وضعیت دفع پسماندهای صنعتی یکی از مهم ترین معضلات زیست محیطی ایران است.​
روشنی با تاکید بر اینکه وضعیت پسماندهای صنعتی در خلیج فارس بیداد می کند، افزود: با وجود مزایای اقتصادی عسلویه باید به ابعاد زیست محیطی فعالیت در این منطقه نیز توجه شود.




۱۳۹۰/۰۲/۱۰

منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آب قم شیرین شد/ حجم ورودی آب به 2500 لیتر در ثانیه رسید

آب قم شیرین شد/ حجم ورودی آب به 2500 لیتر در ثانیه رسید

آب قم شیرین شد
حجم ورودی آب به 2500 لیتر در ثانیه رسید

قم - خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گفت: با ورود 2500 لیتر در ثانیه آب سرشاخه‌های دز ، در حال حاضر آب شیرین و گوارا در نقاط مختلف شهر به دست همه شهروندان رسیده است. به گزارش خبرگزاری مهر، مهندس عبدالحمید توکلی‌بینا از ورود 2500 لیتر در ثانیه آب سرشاخه‌های دز به تصفیه خانه آب قم خبر داد و خاطرنشان کرد: این آب پس از ورود به مخازن ذخیره در نقاط مختلف شهر، وارد شبکه توزیع شده است.

وی با بیان اینکه تمام نقاط شهر از آب شیرین بهره‌مند شدند، گفت: در حال حاضر پایداری در یکنواختی کیفیت آب در شبکه توزیع بیش از 90 درصد است که انشاالله این میزان در روزهای آینده افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم با اشاره به طرح کنترل مضاعف در پایش کیفی و میکربی شبکه توزیع و تاسیسات آب شهر اظهار داشت: تا کنون هیچ گونه موردی در خصوص عدم مطلوبیت وضعیت بهداشتی و میکربی آب شبکه مشاهده نشده است.

وی یادآور شد: در حال حاضرآب شیرین و گوارای سرشاخه‌های دز در نقاط مختلف شهر به دست همه شهروندان رسیده است.

مهندس توکلی‌بینا با بیان اینکه آب شیرین با عنایت ویژه مقام معظم رهبری و همت و تلاش مصاعف دولت، پس از ده سال کار و سختکوشی مشاوران، پیمانکاران و مدیران در وزارت نیرو به قم رسیده است، این اتفاق شیرین را در تاریخ تمدن قم اثر گذار دانست و ابراز داشت: امیدواریم این خدمت سقایی مورد قبول قرار بگیرد و کام مردم را شیرین کند.

وی در پایان با بیان اینکه آب شیرین با دشواری‌های فراوان و صرف هزینه‌های هنگفت و از فاصله‌های دور به شهر قم رسیده است، تاکید کرد: شکرانه عملی این نعمت عظیم الهی استفاده صحیح و پرهیز از اسراف در مصرف آن است.


۱۳۹۰/۰۲/۱۰

منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ابنیه تاریخی کرمان در خطر تخریب/ نم زدگی 80 درصد بناها را تهدید می کند

ابنیه تاریخی کرمان در خطر تخریب/ نم زدگی 80 درصد بناها را تهدید می کند

ابنیه تاریخی کرمان در خطر تخریب
نم زدگی 80 درصد بناها را تهدید می کند


کرمان - خبرگزاری مهر: در حالیکه در شهر کویری کرمان آب برخی بناهای تاریخی منحصر بفرد تمدن کارمانیا را تخریب کرده که نم زدگی و آب گرفتگی سایر بناهای تاریخی بافت قدیم این شهر را در معرض خطر قرار داده است. به گزارش خبرنگار مهر در کرمان، شهر تاریخی کرمان مملو از آثار تاریخی دوره های مختلف است و این شهر را به کلکسیونی از معماری ایرانی تبدیل کرده است که مهمترین این بناها مجموعه تاریخی بازار وکیل کرمان به همراه دهها کاروانسرا، آب انبار، حمام تاریخی و مسجد است که هم اکنون این بناها در شهری بدلیل آب گرفتگی تهدید می شود که به عنوان شهری کویری شهرت دارد.
خطر آبهای زیر زمینی کرمان بارها و طی سالهای اخیر گوشزد شده است اما با وجودیکه در هر ثانیه دو متر مکعب به حجم این آبها افزوده می شود گویی این مشکل در کرمان برطرف شده و دیگر کسی برای تسریع در روند احداث فاضلاب شهری کرمان برای جمع آوری این آبها حرفی نمی زند و دل به انجام برخی طرحهای کوتاه مدت به عنوان یک مسکن خوش کرده اند.

حمام باغ له له مملو از آب فاضلاب

این درحالی است که برخی بناهای تاریخی کرمان هم اکنون مملو از آبهای زیر زمینی شهر کرمان شده اند که نمونه بارز آن حمام باغ له له است که با معماری منحصر بفرد یکی از زیباترین حمام های ایرانی محسوب می شود اما این حمام هم اکنون مملو از آبهای زیر زمینی است و با دیوارهای نم زده و فرو ریخته امیدی به احیای مجدد آن نمی رود.


کاروانسرا در مجموعه گنجعلیخان
دوستداران میراث فرهنگی نگرانند همین مشکل برای سایر ابنیه تاریخی شهر کرمان ایجاد شود و نکته نگران کننده این است که 80 درصد از بناهای تاریخی شهر کرمان در بافت قدیم و در منطقه بحرانی شهر کرمان قرار گرفته است.
یکی از بناهایی که به شدت در حال تهدید است مسجد جامع شهر کرمان است که بلند ترین برج ساعت ایران را به خود اختصاص داده است.

حفظ مسجد تاریخی کرمان با پمپاژ 24 ساعته
این بنا بدلیل قرار گرفت در محلی پائین تر از سطح زمین بیشترین تهدید را شامل می شود و هم اکنون با نصب چندین دستگاه آب موجود در مسجد 24 ساعته پمپاژ می شود.
گفته می شود در صورت از کار افتادن موتور پمپها به هر دلیل در زمانی کوتاه صحن مسجد مملو از آب خواهد شد.


نمای داخلی حمام باغ له له

از سوی دیگر آب انبارهای تاریخی شهر کرمان نیز که زمانی منبع تامین آب مردم شهر کرمان بودند و تا چندی پیش نیز از آنها بعنوان موزه و یا شربتخانه استفاده می شد هم اکنون مللو از آبهای زیر زمینی شده اند که منشای جز فاضلاب شهری ندارند.
پمپاژ این آبها هم اکنون مهمترین راهکار مسئولان برای رفع این مشکل است که حجم قابل توجهی از آن به جنگلهای قائم کرمان منتقل می شود اما درنهایت این آبها به دلیل شیب تند جنگل به سمت شهر کرمان بخصوص در بافت قدیم بار دیگر به همین منطقه پس زده می شود و این سیکل هم چنان ادامه دارد.

متولی حل مشکل آبهای زیر زمینی میراث فرهنگی نیست / ابنیه تاریخی در خطر تخریب

معاون فنی میراث فرهنگی کرمان با جدی خواندن مشکل بالا آمدن آب در بافت قدیم شهر کرمان گفت: بارها در خصوص این مسئله هشدار داده ایم زیرا بالا آمدن آب هم اکنون نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است.
محسن موحدی افزود: بخش عمده میراث فرهنگی شهر کرمان در بافت قدیم شهر قرار گرفته است و بدلیل گود بودن این مناطق در محدوده اواسط خیابان شریعتی تا میدان مشتاق این منطقه به کانون بحران تبدیل شده است.


یکی از آب انبارهای تاریخی کرمان

این مسئول ادامه داد: یکی از ابنیه ای که هم اکنون در معرض خطر جدی قرار دارد مسجد جامع شهر کرمان است.
وی با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی متولی جمع آوری این آبها نیست افزود: در حقیقت بناهای تاریخی قربانی این مشکل شده اند و باید هر چه زودتر فکر اساسی برای حل این معضل اندیشیده شود هر چند راهکارهای همچون زه کشی مشکل را بصورت ابتدایی برطرف کرده است اما تکمیل شبکه فاضلاب شهری راه حل نهایی است.

باید عامل تخریب حذف شود

وی ادامه داد: برای حفظ مسجد جامع کرمان در اطراف این محل چندین چاه حفر شده است و با استفاده از موتور پمپ آبها به صورت 24 ساعته اقدام به خارج کرمان آب از این محل و انتقال به سایر نقاط می کنند.

موحدی به کمبود بودجه برای مرمت آثار تاریخی اشاره کرد و گفت: استان کرمان مملو از آثار تاریخی است و با توجه به کمبود اعتبار و اولویتهای موجود اقدام به مرمت این آثار می کنیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از آثار موجود در مجموعه تاریخی کرمان دچار آبگرفتگی و نم زدگی شده اند گفت: باید عامل خطر را از این منطقه حذف کنیم بعد فکر مرمت باشیم.

حمام باغ له له

محمد علی گلاب زاده، کارشناس کرمانشناسی نیز در این خصوص گفت: کرمان مملو از آثار تاریخی مختلف است که گوشه ای از تاریخ کهن این سرزمین است.

وی ادامه داد: حفظ و نگهداری این آثار از اهمیت ویژه ای برخوردار است که یکی از مهمترین این آثار ابنیه شهر کرمان در بافت قدیم و مجموعه گنجعلیخان محسوب می شود.

گلاب زاده افزود: در طی سالهای متمادی این ابنیه ساخته شده است و هم اکنون در اختیار ما قرار گرفته و مهمترین وظیفه مسئولان نیز نگهداری از این آثار و انتقال به نسلهای آینده است.

وی برخی از این ابنیه را منحصر بفرد دانست و گفت: هر یک از این بناها به ویژه حمام باغ له له و بازار کرمان دارای ارزش تاریخی بالایی است و باید در نگهداری آنها کوشید.


۱۳۹۰/۰۲/۱۰

منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
رطوبت تخت جمشید را فراگرفت/ سنگها متلاشی می‌شوند

رطوبت تخت جمشید را فراگرفت/ سنگها متلاشی می‌شوند


رطوبت تخت جمشید را فراگرفت
سنگها متلاشی می‌شوند

شیراز - خبرگزاری مهر: نفوذ آب باران در قسمتهای مختلف تخت جمشید و ایجاد رطوبتهای شدید در بنا باعث شده که هر ساله سنگهای دو هزار و 500 ساله این بنا متلاشی شوند. به گزارش خبرنگار مهر در شیراز، عدم اجرای راهکارهای مناسب برای هدایت آب باران در تخت جمشید باعث شده که هر ساله با شروع بارندگیها، محوطه های مختلف این بنا به آب انبارهای بزرگی تبدیل که در نهایت منجر به متلاشی شدن سنگهای تاریخ تخت جمشید شود.
این امر باعث شده که کارشناسان بر این نکته تاکید کنند که به رغم اینکه تا به حال اقداماتی برای دفع رطوبت و جلوگیری تخریب بنا صورت پذیرفته اما خطر بزرگی بر اثر نفوذ رطوبت درصفه تخت جمشید، این بنای با ارزش را تهدید می کند که به مرور زمان و با گذشت سالهای متمادی و نفوذ رطوبت در سنگها و پی بناهای موجود روند اضمحلال سریعتر می شود.


آثار تورق و نمک در سطح نقوش و فساد آن

یک کارشناس میراث فرهنگی در خصوص وضعیت آب باران و ایجاد رطوبت در بنای تاریخی تخت جمشید در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح روند ایجاد این رطوبت و گلسنگها در این بنا پرداخت.
این کارشناس گفت: بارش باران در منطقه تخت جمشید زیاد است و آب در سطح حیاطها، داخل کاخ ها و در خیابانها و جای جای این صفه که حدود 125 هزار متر مربع است جمع می شود و چون این بناها شیب بندی مناسبی ندارند و انشعابهای فرعی راه آب در این بناها ایجاد نشده ، آب باران در مناطق پست جمع می شود و به دلیل اینکه پی بناها در اکثر نقاط صفه از خاک وشن و سنگهای دوریز پر شده به راحتی آب در آنها نفوذ کرده و به آب انبارهای زیرزمینی تبدیل می شود.


متلاشی شدن سنگ گل سر ستون در کاخ صد ستون بر اثر یخ بر شدن و دیگر عوامل رطوبتی
وی ادامه داد: این آب انبارها در تمام طول سال به خاطر اینکه راه خروجی ندارند، ماندگار هستند و از راههای مختلفی در سنگهای دیواره ها و بناهای موجود نفوذ می کنند و معمولاً اثرات رطوبت درتمام صفه در فصلهای مختلف حتی تابستان قابل مشاهده است.
این کارشناس ادامه داد: آب گردآمده از باران که از قسمت شمال شرقی صفه از کوه رحمت به پایین سرازیر می شود نیز به آب انبارهای زیرزمینی اضافه می شود، مقدار کمی از این آبها بخار و مقداری نیز از طریق کانالهای آبروهای زیرزمینی به تازگی به بیرون صفه هدایت می شوند اما قسمت اعظمی از آبها در پی بناها نفوذ کرده و در تمام طول سال اثرات مستقیمی بر سنگهای دو هزار و 500 ساله تخت جمشید می گذارند.


لایه سطحی نقش برجسته در اثر رطوبت از بین رفته است

وی با بیان اینکه در بعضی قسمتهای تخت جمشید در دیوارهای اصلی صفه شاهد رطوبت زیادی هستیم، افزود: آبروهای اصلی صفه در تمام طول سال رطوبت خاصی دارند و چنان بخار آب در آنها وجود دارد که نفس را تنگ می کند به طوریکه دیوارهای این آبروها همیشه خیس هستند و فقط قستهایی از این آبروها که در سطح بالاتری از صفه قرار می گیرند، رطوبت کمتری در آنها وجود دارد.


شنهای ریخته شده در محوطه باعث نفوذ آب می شود..

این کارشناس اضافه کرد: شن و سنگ ریزه هایی که در محوطه صفه تخت جمشید ریخته شده تا از گل آلود شدن آثارجلوگیری کند و عبور و مرور بازدیدکنندگان در فصل زمستان راحت تر باشد یکی از عاملهای مهم جمع شدن آب و نفوذ در پی صفه به شمار می روند و اگر انشعابهای کوچکی از آبروها هم در سطح صفه تخت جمشید ساخته شود تا آب باران را جمع آوری کند، اگر درپوشهای مناسبی نداشته باشد به وسیله این شنها پر می شوند و راه جریان آب را می گیرند.


ته ستونی در کاخ صد ستون بر اثر یخ بر شدن به این صورت متلاشی شده است
وی ادامه داد: دیوارهای خشتی مجموعه تخت جمشید هم که در کنار آثار سنگی قرار دارند باعث نفوذ سریعتر رطوبت از پائین به این آثار می شوند و اضمحلال سنگها را سریعتر و تکمیل تر می کنند.
این کارشناس گفت: در بنای خزانه و قسمت جنوب شرقی کاخ حرمسرا که هیچگونه راه خروج آب وجود ندارد، چه در سطح و چه در پی بنا همچون آب انباری بزرگ است چنانکه در طول سال شاهد متلاشی شدن این آثار سنگی هستیم.


آثار شوره زدگی بر اثر نمکی که از سنگ خارج شده و مربوط به رطوبت است

وی با اشاره به اینکه هر سال تعداد زیادی از این آثار متلاشی می شود و از زمان خاکبرداری این بناها تاکنون هیچگونه راهکاری برای خارج کردن به موقع این آبها صورت نگرفته، عنوان کرد: مسئله مهم رطوبت است، رطوبتی که با خود آلاینده های شیمیایی مختلفی دارد، رطوبتی که آمدنش سفیر اضمحلال فساد تدریجی و متلاشی شدن سنگهای بجا مانده از تمدن بزرگ ایران است.
این کارشناس بیان کرد: راه حل هایی جهت حفاظت از بناها در مقابل رطوبت در تخت جشمید اجرا شده مانند سایبان فلزی بر روی پلکان شرقی کاخ آپادانا و پلکان شمالی کاخ شورا، ایجاد کانال هواکش پشت پلکان شرقی کاخ آپادانا، ایجاد سایبان فلزی بر روی نقش برجسته بار عام در بنای خزانه و ایجاد کانال هوا در پشت این اثر، لایروبی آبروهای اصلی صفه تخت جمشید در سالهای 1381 و 1384 که البته هنوز راه اصلی خروجی این آبروها باز شده و... که در دست اقدام قرار گرفته است.


آثار خوردگی سنگ بر اثر یخ بر شدن در زمستان
وی خاطرنشان کرد: در پی بررسیهای مکرر بر روی صفه تخت جمشید راهکارهایی که جهت جلوگیری و کم کردن اثرات رطوبت در آثار تاریخی مذکور می توان به کار گرفت در چند بخش می توان مورد توجه قرار داد که شامل ایجاد انشعابهای کوچک آبروهای سطحی در محوطه هایی که پست تر هستند به صورتی که آب جمع آوری شده را به کانالهای اصلی آبروهای زیرزمینی هدایت کنند، شیب بندی محوطه های بناها به صورتی که آب به داخل انشعابهای فرعی آبروها جمع شود، باز کردن و لایروبی راه اصلی خروجی آبروهای زیرزمینی تخت جمشید به خارج از صفه ، ایجاد راه آب مناسب جهت خروج آبهای جمع شده در بنای خزانه و کاخ دروازه ملل و قسمت جنوبی شرقی بنای حرمسرا و دیگر قسمتهای آبگیرصفه که تا به حال هیچگونه اقدامی برای خروج آبهای این قسمتها نشده، جداسازی و ایجاد درزهایی بین دیوارهای خشتی وسنگی بناها به طریقی که هیچگونه ارتباطی با یکدیگر نداشته باشند و... البته این روشها بسیار دشوار ولی ثمر بخش است.
این کارشناس میراث فرهنگی عنوان کرد: در تخت جمشید گروهی متشکل از چهار نفر کارشناس در رشته های مرمت، زمین شناس و کارشناس گروه حفاظت و مرمت را تشکیل می دهند اما متاسفانه از زمانی که این کارشناسان وارد فاز اجرایی کار شده اند آثار تاریخی تخت جمشید بیشتر در معرض خطر قرار گرفته زیرا این کارشناسان صرفا دروس تئوری را یاد گرفته اند و وقتی آنها را به کار می بندند متاسفانه نتیجه خوبی نمی دهد و این امر در موضوعاتی نظیر شکسته شدن سنگ جان پناه کاخ سه دروازه که به تعداد قطعات زیادی تبدیل شد و با چسب سنگ به هم وصل شد را می توان مشاهده کرد.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه هنوز روشهای متداول و بین المللی در تخت جمشید مورد استفاده قرار نمی گیرد، ادامه داد: با از بین بردن و یا کم کردن رطوبت در آثار تاریخی تخت جمشید می توان اقدام بزرگی در جهت رفع اضمحلال این آثار برداشت به گونه ای که به جرأت می توان گفت اگر این امر صورت پذیرد، ریشه نابودی این آثار را خشکانده ایم.
این کارشناس بیان کرد: می توان گفت رطوبت منبع ایجاد گلسنگ است از این رو باید به صورت خاص به این امر توجه کرد و رطوبت را خشکاند چراکه تمام عوامل خاص و عموم فسادهای تدریجی در سنگهای تاریخی تخت جمشید از رطوبت نشأت می گیرد.
وی تصریح کرد: درست است که تمام این اتفاقات که در تخت جمشید بر روی سنگ های تاریخی بی مانند رخ می دهد اثرات ناشی از هوازدگی است اما عامل مهم آن نیز بی تجربگی یا به بیان بهتر کمبود اطلاعات لازم توسط کارشناسان امر در گروه حفاظت و مرمت بنیاد پژوهشی پارسه پاسارگاد ومدیریت داخلی این آثار به شمار می رود که مانع می شود بهترین مرمتکاران که هر کدام بین 18 تا 10 سال سابقه کار در جای جای ایران اسلامی را دارند، وارد کار شده و از مسائلی چون دفع رطوبت آبهای سطحی که باعث یخ بر شدن، تورق سطوح سنگهایی که هر کدام نقوش برجسته های بی نظیری دارند، شوره زدن و جدا شدن لایه سطحی سنگ، تغییر رنگ سطوح بر اثر رشد انواع مختلف گلسنگ بر اثررطوبت و چندین و چند عامل مهم دیگر را پیشگیری کنند.


۱۳۹۰/۰۲/۱۰

منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
حفظ منابع آب در گرو توجه به باورهای اعتقادی است

حفظ منابع آب در گرو توجه به باورهای اعتقادی است


حفظ منابع آب در گرو توجه به باورهای اعتقادی است

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با اشاره به ارزش و جایگاه آب در باورهای اعتقادی و فرهنگ عمومی جامعه، عزم عمومی و اطلاع رسانی همگانی را برای حفظ این ماده حیاتی، امری لازم و بسیار مهم خواند .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی، مهندس "علیرضا عامری" در نشست شورای فرهنگی این شرکت افزود: مصرف بی رویه و بی حساب منابع آب در بخش های کشاورزی و عمومی، این منابع را در معرض خطر قرار داده است و تبیین این چالش برای جامعه راهکارهای فرهنگی را می طلبد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی تاکید کرد: حفظ منابع آب استان برای توسعه پایدار منطقه و مصارف نسل های آینده، در گروه توجه ویژه عمومی به ارزش و جایگاه آب در باورهای اعتقادی جامعه است.
او با اشاره به ارزش و جایگاه ارزش های اصیل فرهنگ اسلامی در حفظ باورهای اعتقادی جامعه تاکید کرد: تمامی امکانات و تجهیزات اداری باید برای حفظ این ارزش ها باشد.
سیاست غرب همواره تهاجم مخرب برای استحاله ارزش های اصیل فرهنگی جامعه ما و رواج فرهنگ مصرف گرایی بوده و برای حفاظت و پیشگیری از استحاله ارزش ها، توجه و اهتمام بیشتری لازم است.
وی هدف از تهاجم مخرب غرب برای استحاله فرهنگ کشورهای رو به توسعه را تامین بازار و منابع انسانی لازم برای پیشبرد اهداف استکباری ذکر کرد و گفت: همت عمومی و استفاده از امکانات موجود برای ایستادگی در برابر تهاجم غرب یک وظیفه همگانی است.​






۱۳۹۰/۰۲/۱0

منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی​
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دور اول آبیاری نخیلات استان بوشهر آغاز شد

دور اول آبیاری نخیلات استان بوشهر آغاز شد


دور اول آبیاری نخیلات استان بوشهر آغاز شد

سرپرست شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی استان بوشهر از آغاز دور اول آبیاری نخیلات شبکه آبپخش خبر داد و گفت: با توجه به پایان فصل گرده افشانی نخیلات در این شبکه، دور اول آبیاری از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز شده است .

به گزارش روابط عمومی شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی استان بوشهر، سید مهدی موسوی در نشستی با نمایندگان باغداران عنوان کرد: آبیاری نخیلات در سال جاری به صورت حجمی و ساعتی با نظارت مستمر و شبانه روزی ماموران توزیع آب شبکه آبپخش اجرا می شود .
وی توسعه همکاری باغداران و نمایندگان آنان را خواستار شد و افزود: در صورت همکاری و مشارکت کشاورزان در اجرای این طرح و توزیع عادلانه آب، ضمن مدیریت صحیح مصرف آب با توجه به محدودیت منابع آب، شاهد افزایش راندمان آبیاری، کاهش تلفات آب و کاهش مدت زمان دور آبیاری خواهیم بود .
مهندس موسوی اظهار داشت: در صورت مشاهده هرگونه تخلف مرتبط با برداشت غیر مجاز و همچنین کشت غیر مجاز، با متخلفان برابر قانون برخورد می گردد .
سرپرست شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی استان بوشهر خاطرنشان ساخت: به منظور اجرای دقیق توزیع عادلانه آب، لایروبی کانال های بالادست شبکه و تعمیر و سرویس دریچه ها توسط واحد تعمیر و نگهداری شرکت آغاز شده تا با تامین ظرفیت کانال ها بتوانیم در این راه با موفقیت هرچه تمام تر گام برداریم .
سید مهدی موسوی مقدار آب مورد نیاز برای اتمام دور اول آبیاری را به طور تقریبی 33 میلیون متر مکعب دانست و اضافه کرد: هفت متر مکعب بر ثانیه آب از سد رئیسعلی دلواری رها شده است که پیش بینی می شود این میزان برای اتمام دور اول آبیاری در فصل تابستان کافی باشد .
شبکه آبیاری آبپخش دارای یک میلیون و پنجاه هزار اصله نخل و بیش از چهار هزار مشترک است.


۱۳۹۰/۰۲/۱۰
منبع خبر: روابط عمومی شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی استان بوشهر
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تاکید سرپرست شرکت مدیریت منابع آب ایران بر افتتاح سد و شبکه ارداک چناران در سال جاری

تاکید سرپرست شرکت مدیریت منابع آب ایران بر افتتاح سد و شبکه ارداک چناران در سال جاری


تاکید سرپرست شرکت مدیریت منابع آب ایران
بر افتتاح سد و شبکه ارداک چناران در سال جاری


مشاور وزیر نیرو و سرپرست شرکت مدیریت منابع آب ایران در بازدید از سد و شبکه ارداک چناران، بر آبگیری این پروژه در سال جاری تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، مهندس حاج رسولیها در این بازدید قول مساعد داد هرچه زودتر مسائل و مشکلات موجود در تأمین اعتبارات سد ارداک و شبکه آن برطرف شود.
وی از مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی خواست تا راهکارهای مناسبی برای تسریع در تأمین اعتبارات این پروژه ارائه نمایند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز تصریح کرد: در حال حاضر آبگیری آزمایشی سد ارداک آغاز شده است و امید است هر چه زودتر مشکلات مربوط به تملک اراضی مخزن آن با تخصیص اعتبارات لازم برطرف شود.
وی خاطرنشان کرد: سد ارداک از نوع خاکی با هسته رسی است و به منظور تأمین بخشی از آب شرب شهر مشهد و تأمین حقابه اراضی کشاورزی با برداشت سالانه 30 میلیون مترمکعب در 70 کیلومتری شمال غرب مشهد در نزدیکی روستای ارداک احداث شده است.ارتفاع سد از بستر رودخانه 56 متر، طول تاج 410 متر و عرض تاج 10 متر است.
مهندس محمدحسین جعفری احداث سد ارداک و انتقال آب از کوه های هزار مسجد را از برنامه های تأمین آب شرب شهر مشهد در افق دراز مدت 1415 عنوان کرد و گفت: اجرای این برنامه ها نیاز آب شرب شهر مشهد را به طور کامل تأمین نمی کند، از این رو باید به دنبال برنامه های دیگری از جمله مدیریت منابع آب موجود و صرفه جویی آن باشیم.
در ادامه مهندس محمد حاج رسولیها، مشاور وزیر نیرو و سرپرست شرکت مدیریت منابع آب ایران، به همراه مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی از تصفیه خانه پساب پرکند آباد مشهد بازدید کردند.
در این بازدید مهندس حاج رسولیها بر هماهنگی بیشتر شرکت های آب و فاضلاب و آب منطقه ای خراسان رضوی برای انتقال و بهره برداری بهینه از این پساب تأکید کرد.










۱۳۹۰/۰۲/۱۰
منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی​
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کتاب "آب چیه آی بچه ها؟" در مهدکودک ها و روستاهای بیرجند توزیع شد

کتاب "آب چیه آی بچه ها؟" در مهدکودک ها و روستاهای بیرجند توزیع شد


کتاب "آب چیه آی بچه ها؟"
در مهدکودک ها و روستاهای بیرجند توزیع شد








به منظور آشنایی کودکان و نوجوانان با نحوه استفاده صحیح از منابع آب، کتاب "آب چیه آی بچه ها؟" در بین کودکان پیش دبستانی با سن 4 تا 6 سال کلیه مهدکودک ها و روستاهای شهرستان بیرجند توزیع شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی، این کتاب را "سید امیرحسین موسوی گرمارودی" نوشته و به همت و حمایت فرهنگی اداره روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی در تیراژ 6 هزار نسخه منتشر شده است.
تعداد 1300 نسخه از این کتاب در 22 مهد کودک و 8 روستا شهرستان بیرجند که تحت نظر سازمان بهزیستی استان خراسان جنوبی هستند به همراه لوح فشرده پویانمایی های حفاظت کمی و کیفی از منابع آبی توزیع شد.
در این کتاب، لزوم وجود آب برای حفظ کلیه موجودات و گیاهان، صرفه جویی و چگونگی مصرف صحیح آب در مصارف شرب و بهداشت، اهمیت سدسازی و شبکه های آبیاری و زهکشی در تولیدات کشاورزی و تهیه آب کشاورزی زمین های پایاب یک سد اشاره مطرح شده است.
پیام شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی در زمینه حمایت فرهنگی از چاپ و توزیع کتاب "آب چیه آی بچه ها؟" که در پشت جلد کتاب به چاپ رسیده است، به این شرح است: " کودکان در کنار ما بزرگ می شوند، می خندند، می گریند، فکر می کنند و بسیار ارزشمندند؛ آنها باید بتوانند از همین دوران در روند تصمیم سازی زندگیشان سهیم باشند و تصمیم گیری صحیح جز با دانش افزایی ممکن نیست. شرکت آب منطقه ای استان خراسان جنوبی در راستای هدف افزایش آگاهی کودکان و معرفی همه جانبه مفاهیم آب اقدام به تهیه و توزیع این کتاب نموده است و امید دارد که با فراهم آوردن زمینه آشنایی آینده سازان کشور عزیزمان ایران با چگونگی مصرف صحیح آب، به حل دغدغه های تامین آب یاری رساند."

۱۳۹۰/۰۲/07
منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی​
 
آخرین ویرایش:

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دلایل تخریب رنگ تجهیزات نیروگاهی در سد و نیروگاه مسجد سلیمان بررسی شد

دلایل تخریب رنگ تجهیزات نیروگاهی در سد و نیروگاه مسجد سلیمان بررسی شد

دلایل تخریب رنگ تجهیزات نیروگاهی در سد و نیروگاه
مسجد سلیمان بررسی شد


مدیر دفتر تحقیقات و استانداردهای معاونت طرح و توسعه سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان از اجرای پروژه تحقیقاتی علل زوال، مکانیزم تخریب رنگ ها و پوشش های اعمال شده تجهیزات مورد نیاز نیروگاه ها، در سد و نیروگاه مسجد سلیمان خبر داد.


به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، "حسین شهرویی" با بیان اینکه این پروژه با همکاری پژوهشگاه نیرو به منظور توسعه تحقیقات کاربردی انجام شده است، افزود: نیروگاه های آبی به دلیل تماس بسیاری از قسمت های آن با آب و محیط مرطوب، بیش از سایر تجهیزات موجود در صنعت برق در معرض خوردگی قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه الزامات مهندسی اعمال رنگ، افزایش سطح بازرسی ها، به حداقل رساندن عوامل مخرب و انتخاب سیستم رنگ مقاوم تر با ضخامت مناسب باعث افزایش کیفیت سامانه پوششی می شود، ادامه داد: شناخت دقیق مکانیزم تخریب یک پوشش، راهکار مناسبی برای جلوگیری از تکرار زوال زودهنگام سامانه های پوششی است.
مدیر دفتر تحقیقات و استانداردهای معاونت طرح و توسعه سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان اظهار داشت: در همین رابطه عوامل مختلفی از جمله عدم کارایی پوشش انتخاب شده، آماده نبودن سطوح مورد رنگ آمیزی، استفاده از روش های نامناسب اعمال رنگ و... در عمر مفید یک سامانه مؤثر بوده و می تواند تخریب آن را به دنبال داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه عدم شناخت کافی از علل بروز معایب و نواقص در یک سامانه پوششی در تکرار زوال پوشش تاثیرگذار است، یادآور شد: در عین حال آنالیز زوال رنگ و پوشش، راهکاری مناسب برای تعیین این علل و راهکارهای اصلاحی سیستم رنگ و پوشش است.
شهرویی توضیح داد: در این تحقیق عوامل تأثیر گذار در خصوصیات سامانه پوششی تخریب شده مورد بررسی قرار گرفت و پس از نمونه برداری از قسمت های تخریب شده و انجام برخی آزمایشات دلایل زوال شناسایی و راهکار مناسب برای جلوگیری از تکرار این موارد ارایه شد.
وی همچنین از تهیه و تدوین دستورالعمل نگهداری، حفاظت و ترمیم پوشش رنگ در نیروگاه مسجدسلیمان به منظور کاربردی شدن عملیات، خبر داد.











منبع خبر: شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان
۱۳۹۰/۰۲/07
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
قنات بزرگ روستای جاریان شهرستان نطنز بهسازی و مرمت شد

قنات بزرگ روستای جاریان شهرستان نطنز بهسازی و مرمت شد

قنات بزرگ روستای جاریان شهرستان نطنز بهسازی و مرمت شد


عملیات بهسازی و مرمت قنات روستای جاریان از بخش مرکزی شهرستان نطنز به طول یکهزار متر، با اعتبار سیصد میلیون ریال هزینه دولتی و مشارکت مردمی بهسازی شد.

به گزارش ایانا، مسئول امور قنوات جهاد کشاورزی شهرستان نطنز با اعلام این مطلب افزود: کار مرمت و بهسازی قنات جاریان شامل لایروبی، کول گذاری مسیر کوره و 14 حلقه چاه است که طی چند سال گذشته انجام شده و نقش کشاورزان در همیاری و اجرای آن بسیار تسریع کننده، مؤثر و ارزشمند بوده است.
وی ادامه داد: قنات جاریان تنها قنات این روستاست و روستائیان از آن به عنوان میراث گرانبهای فرهنگی اقتصادی گذشته یاد می کنند و در نگهداری و استفاده برای فعالیت کشاورزی دارای اهمیت است.
روستای جاریان در شمال شرق به فاصله 4 کیلومتری شهر نطنز قرار دارد./



۱۳۹۰/۲/۹

منبع"خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
155 میلیارد تومان برای اتمام سد گتوند اختصاص یافت

155 میلیارد تومان برای اتمام سد گتوند اختصاص یافت

155 میلیارد تومان برای اتمام سد گتوند اختصاص یافت


اعضای کمیسیون تلفیق برای اتمام سد گتوند 155 میلیارد تومان در لایحه بودجه 90 اعتبار پیشنهاد کردند.

نماینده شوشتر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایانا با اعلام این مطلب گفت: نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق برای اتمام سد گتوند 155 میلیارد تومان بودجه در لایحه 90 پیشنهاد کردند.
محمدسادات ابراهیمی افزود: وزارت نیرو متعهد شده است تا پایان سال 90 سد گتوند را به مرحله بهره برداری برساند.

سفره نمکی بهره برداران سد گتوند را به تاخیر انداخت
وی خاطرنشان کرد: کشف سفره نمکی در مخزن سد گتوند باعث تاخیر در بهره برداری از سد گتوند شد که با خاکورزیهای عمیق زمینه بهره برداری آماده شده است.
ابراهیمی ادامه داد: سفره نمکی موجود در مخزن سد گتوند به خارج از سد انتقال داده شده است.

پل گرگر هنوز ترمیم نشده است
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی تصریح کرد: پل گرگر در شوشتر نیز که از آثار باستانی و تاریخی ثبت شده در یونسکو به شمار می رود به رغم ریزش دوساله، هنوز ترمیم نشده است.
وی یادآور شد: به رغم تصویب صیانت از گنجینه آب، هیچ اقدامی از سوی وزارت نیرو و راه و سایر ارگانهای ذیربط برای حفظ این آثار باستانی صورت نگرفته است./








۱۳۹۰/۲/۹

منبع"خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بهره برداری از پایاب سد الخلج بستان آباد در خردادماه سال جاری

بهره برداری از پایاب سد الخلج بستان آباد در خردادماه سال جاری

بهره برداری از پایاب سد الخلج بستان آباد در خردادماه سال جاری

پایاب سد الخلج بستان آباد با زیر کشت بردن 200 هکتار از اراضی در خردادماه سال جاری به بهره برداری می رسد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، مدیر جهاد کشاورزی بستان آباد در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای سیستمهای نوین آبیاری در این شهرستان گفت: میزان پرونده های تصویب شده برای آبیاری بارانی 711 هکتار است و با استقبالی که از سوی کشاورزان صورت گرفته، امیدواریم تا آخر امسال به دو برابر برسد.
کاظم عباسی همچنین از زیر کشت بردن 200 هکتار از زمینهای پایاب سد الخلج به صورت آبیاری تحت فشار خبر داد و افزود: این طرح در خردادماه امسال به بهره برداری خواهد رسید.
وی شهرستان بستان آباد را پیشرو در فرهنگ سازی استفاده از سیستمهای نوین آبیاری تحت فشار عنوان کرد و ادامه داد: در سال جاری یکهزار هکتار از زمینهای کشاورزی این شهرستان به شیوه آبیاری بارانی مجهز می شود.
عباسی با اشاره به حمایت بلاعوض 20 میلیون ریالی دولت برای استفاده از آبیاریهای نوین، خاطرنشان کرد: این حمایت گامی در جهت فرهنگ سازی و بالا بردن میزان آبیاری تحت فشار اراضی کشاورزی است.
وی تصریح کرد: با این رویکرد در سال جهاد اقتصادی، طبق برنامه ریزیهای به عمل آمده سعی خواهیم کرد در جهت صرفه جویی از مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی و بالا بردن سطح زیر کشت به طریق آبیاری بارانی قدم برداریم.
گفتنی است، این شهرستان در سطح استان رتبه اول در آبیاری تحت فشار را دارد./






۱۳۹۰/۲/۶

منبع"خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ضرورت مدیریت یکپارچه منابع آبی

ضرورت مدیریت یکپارچه منابع آبی


ضرورت مدیریت یکپارچه منابع آبی

قرن بیست و یکم، قرن جنگ بر سر آب نام گرفته است. در قسمتهای مختلف دنیا، به خصوص در کشورهای در حال توسعه، مسایل مرتبط با آب از قبیل کمبود آب، آلودگی آب و افزایش خسارات ناشی از سیل وجود دارد. این مسایل کمبود مواد غذایی و به دنبال آن گسترش بیماریها را در پی خواهد داشت.


قرن بیست و یکم، قرن جنگ بر سر آب نام گرفته است. در قسمتهای مختلف دنیا، به خصوص در کشورهای در حال توسعه، مسایل مرتبط با آب از قبیل کمبود آب، آلودگی آب و افزایش خسارات ناشی از سیل وجود دارد. این مسایل کمبود مواد غذایی و به دنبال آن گسترش بیماریها را در پی خواهد داشت. بنابراین در کشورهایی مانند ایران که با کمبود منابع آبی مواجه است، توجه به کلیه منابع آبی از اهمیت بالایی برخوردار است که این امر در قالب مدیریت یکپارچه منابع آبی قابل اجرا خواهد بود. مدیریت یکپارچه منابع آب، یک فرآیند سیستماتیک برای توسعه پایدار، تخصیص و پایش منابع آبی است که برای اهداف اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی استفاده می شود.
رشد روز افزون جمعیت، توسعه اراضی کشاورزی در مناطق خشک و نیمه خشک جهان، گسترش صنایع، توزیع ناهمگون زمانی و مکانی آب شیرین به لحاظ کمی و محدودیتها و مشکلات روزافزون کیفی منابع آبی، در بسیاری از کشورها، تامین آب مطمئن را به یکی از چالشهای اساسی قرن حاضر تبدیل کرده است. مدیریت یکپارچه منابع آبی، ضمن جبران برخی از کمبودها، باعث افزایش ذخیره منابع آبی موجود، حداقل کردن اثرات منفی استفاده مجزا از منابع و مدیریت مؤثر و بهینه آب می شود. در این مقاله، مدیریت یکپارچه منابع آبی در قالب منابع آب سطحی، منابع آب زیرزمینی، استفاده مجدد از پسابها و آبهای مجازی مورد بحث قرار گرفته است.
درگیر بودن سازمانهای مختلف در تامین و مصرف آبهای شرب، کشاورزی، صنعتی، فضای سبز و همچنین تصفیه فاضلاب و کاربری پساب تصفیه شده، لزوم هماهنگی بیشتر بین کلیه دست اندرکاران مسایل آب برای مشارکت و به حداقل رساندن اثرات نامطلوب بخشی بودن حیطه مسئوولیتها و عملکردها و در نهایت مدیریت یکپارچه منابع آبی را اجتناب ناپذیر می کند.

سرآغاز
استفاده مجزا از منابع آبی منجر به بروز مشکلاتی از قبیل کمبود آب در مواقع خشکسالی به دلیل کمبود منابع آب سطحی، ناپایداری در تولید محصول، آسیب به محیط زیست و افت تراز سطح ایستابی و اختلاط آب شور و شیرین در نواحی ساحلی می شود. در بهره برداری تلفیقی، نیازهای آبی توسط دو منبع سطحی و زیرزمینی تامین می شود. در این دسته بندی، پساب تصفیه شده، به عنوان یک منبع آبی در مدیریت یکپارچه منابع آب، به خصوص در کشور کم آب ایران، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. توسعه بهره برداری از آبهای زیرزمینی در مقایسه با سدسازی دارای مزایای متعددی بوده و مشکلات به مراتب کمتری دارد. در این بین می توان به هزینه کمتر، عدم وجود مشکل رسوب و تبخیر، مشکلات کیفی کمتر و عدم وجود مشکلات محیط زیستی، اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد.

مدیریت یکپارچه منابع آبی
در جهان، تقاضا برای منابع آبی روزانه در حال افزایش است. در گذشته، آب منبعی فراوان و ارزان بود و فاضلاب نیز بدون هزینه ها و محدودیتهای زیاد می توانست به منابع آب سطحی و یا به سیستمهای فاضلاب تخلیه شود. به هر حال، افزایش هزینه های تامین آب و دفع فاضلاب، مشوقهای اقتصادی را برای کاربرد تکنولوژیهایی که محیط زیستی تر هستند و می توانند بازدهی استفاده از منابع طبیعی را اطمینان دهند، افزایش داده است.
بسیاری از شهرهای کشورهای در حال توسعه، دارای رشد جمعیت بالا بوده که بدون برنامه ریزی توسعه می یابند. از پیامدهای این توسعه، کاهش اراضی قابل دسترس برای کشاورزی، آلودگی منابع آب سطحی و زیرزمینی و تغییر کاربری منابع آب کشاورزی اطراف شهرها جهت تامین نیازهای شهری است. لذا استفاده مجدد از فاضلاب خام و تصفیه شده در کشورهای در حال توسعه واقع در مناطق خشک و نیمه خشک رو به افزایش است.
معیارهای اصلی که بایستی در دستیابی به اهداف مدیریت یکپارچه منابع آب مورد توجه قرار گیرند، عبارتند از:
- بازدهی اقتصادی در استفاده که به دلیل کمبود آب و افزایش تقاضا برای دستیابی به حداکثر بازدهی ممکن مطرح می شود.
- پایداری اکولوژیکی و زیست محیطی که حفاظت اکوسیستمها و محیط زیست برای نسلهای بعدی است.
- مساوات که هر شخصی دسترسی مطمئن به منابع آبی داشته باشد.
منابع آبی قابل استفاده، شامل منابع آب سطحی و زیرزمینی است. محدودیت منابع آبی باعث شده که به آبهای شور و لب شور و همچنین آبهای حاصل از تصفیه فاضلابها نیز به عنوان منابع آبی توجه شود. در این راستا مدیریت یکپارچه منابع آبی از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود.
از دیگر منابع آبی که به خصوص در کشورهای کم آب بایستی مورد توجه قرار گیرد، آب مجازی (Virtual Water) است. آب مجازی آبی است که نه به صورت واقعی، بلکه به صورت مجازی در محصول نهفته است و آن میزان آبی است که برای تولید محصول مورد نیاز است. برای مثال برای تولید یک کیلوگرم گندم به حدود یک هزار لیتر آب نیاز است، لذا آب مجازی یک کیلوگرم گندم حدود یک هزار لیتر است. این میزان برای یک کیلوگرم گوشت پنج تا 10 برابر است. با تجارت محصولات غذایی و یا هر نوع کالایی، یک جریان آب مجازی از کشورهای صادرکننده به کشورهای واردکننده این محصولات ایجاد می شود.
کشورهایی که با بحران آب مواجه هستند، می توانند محصولاتی که نیاز فراوان به آب دارند را وارد کنند. این موضوع باعث ذخیره سازی آب و کاهش فشار به منابع آبی و اختصاص آب در دسترس به دیگر مقاصد می شود. این کشورها به جای پمپاژ بیش از حد آبهای زیرزمینی، باید با دخالت دادن تجارت آب مجازی در سیاستهای آبی خود، علاوه بر دسترسی مناسب به منابع آب جهانی، از افزایش فشار به منابع محدود خود نیز بکاهند. در سطح جهانی، کشاورزی به عنوان بزرگترین بخش اقتصادی از لحاظ مصرف آب و تجارت محصولات کشاورزی، جزو اصلی ترین بخش تجارت آب مجازی محسوب می شود.

پساب به عنوان یک منبع آبی
محدودیت منابع آبی از یک طرف و آلودگی منابع آبی موجود توسط فاضلابهای شهری، صنعتی و کشاورزی از طرف دیگر، توجه به مدیریت فاضلابها را دو چندان می کند. به دلیل کمبود منابع آبی، به ویژه در مناطق خشک و نیمه خشکی مانند کشور ایران، استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده در آبیاری فضای سبز و کشاورزی و مصارف دیگر، به عنوان یکی از اهداف اصلی در نظر گرفته می شود. لذا بررسی استانداردهای مورد نیاز در کاربریهای مختلف و توجه به عوامل بهداشتی از قبیل پیشگیری از بروز مخاطرات بهداشتی و انتقال بیماریها، حفاظت محیط زیست و حفظ تعادل اکولوژیکی از اهمیت خاصی برخوردار است.
رشد روزافزون جمعیت و توسعه سریع صنایع از عواملی هستند که افزایش مصرف آب و تولید فاضلاب در جوامع را باعث شده اند. با توجه به محدود بودن منابع آب در دسترس، استفاده از فاضلاب تصفیه شده می تواند ضمن حفاظت از منابع آبی، بخشی از کمبود آب را نیز جبران کند.
تصفیه فاضلاب جهت استفاده از آن در مصارف خاص با اهداف زیر صورت می گیرد:
- تقلیل شدت آلودگی در حدی که فاضلاب تصفیه شده در محیط زیست ایجاد آلودگی نکند.
- حذف یا کشتن عوامل میکروبیولوژیکی بیماریزا در فاضلاب به طوری که با اطمینان خاطر فاضلاب تصفیه شده را بتوان در مصارفی که مجاز است، به کار برد.
رشد جمعیت، توسعه صنایع و کشاورزی، نه تنها باعث مصرف بیش از حد آب شده، بلکه با سرازیر شدن مقادیر عظیم آلودگی ناشی از فاضلابهای شهری و صنعتی و کشاورزی، دگرگونیهای مهمی در اکوسیستم طبیعت به وجود آمده و باعث محدودیت شدید استفاده از آبهای طبیعی شده است، به طوری که از هم اکنون در بیشتر اجتماعات، بشر قادر به تامین آب مورد نیاز خود از منابع طبیعی نیست. همچنین تهیه آب مورد نیاز با کیفیت مورد نظر از آبهای آلوده موجود، هزینه های سرسام آوری در بر دارد. مواجه شدن با کمبود آب باعث شده که انسان در برنامه ریزیهای اقتصادی و اجتماعی خود با مشکالات زیادی مواجه شود.
یکی از راههای مبارزه با کمبود آب، تامین بخشی از نیازهای آبی از طریق مصرف فاضلابهای شهری و صنعتی است و چون هر مصرفی از این آبهای بازیافتی به کیفیت خاصی نیاز دارد، در تصفیه خانه های فاضلاب برای تامین کیفیت مورد نظر، درجه تصفیه مناسب آن را بکار می برند.
بدیهی است تصفیه های مورد نظر و مصارف فاضلابهای تصفیه شده باید تابع ضوابط تدوین شده در هر اجتماع باشد تا از طریق این مصارف مشکلات بیشتری از نظر زیست محیطی تولید نشود. در حال حاضر مهمترین مصارف قابل تصور فاضلابهای تصفیه شده عبارتند از:
- مصارف آبیاری کشاورزی
- مصارف صنعتی
- تغذیه مصنوعی آبهای زیرزمینی
- پرورش ماهی
- مصارف شهری
عوامل مختلفی مانند دسترسی به آبهای تازه و قیمت آن، شرایط اقتصادی، شرایط اقلیمی و کیفیت فاضلاب تصفیه شده در انتخاب نوع مصرف دخالت دارند. قطعا کشاورزی بزرگترین مصرف کننده فاضلاب تصفیه شده است و علت آن وجود ترکیبات ازت و فسفر در فاضلاب است که هر دو از مهمترین مواد غذایی برای باروری زمینهای کشاورزی است. صنعت بعد از کشاورزی دومین مصرف کننده فاضلاب تصفیه شده است و مزیت عمده این مصرف، کاربرد دایمی آن در طول سال است.
در نقاط خشک و نیمه خشک شاید بهترین مصرف فاضلاب تصفیه شده، تغذیه مصنوعی آبهای زیرزمینی باشد. قسمت مهمی از مواد باقیمانده در فاضلاب در حین نفوذ از خاک حذف می شوند. از منافع اولیه استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده، سود حاصل از فروش پساب و یا کاهش میزان مصرف کودهای شیمیایی قابل ذکر است. از منافع دیگر آن کاهش افت سطح آب زیرزمینی و بهبود کیفیت و زیبایی محیط زیست است.
در کشورهای توسعه یافته، قوانین سخت گیرانه ای برای کنترل و جلوگیری از آلودگی ناشی از استفاده مجدد فاضلاب در کشاورزی وجود دارد. در این کشورها قوانین خاصی برای استفاده مجدد وجود دارد و فرآیندهای تصفیه معمولا در سطح تصفیه پیشرفته و گندزدایی است. لذا کیفیت پساب خروجی از فرآیندهای تصفیه، الزامات استفاده مجدد از پساب را تامین می کند.
در مکانهایی که منابع آبی در دسترس محدوده شده و نمی تواند جوابگوی افزایش نیازهای آبی جهت توسعه جوامع باشد، استفاده مجدد از آب توصیه می شود. استفاده مجدد از آب، منبع آبی است که به طور مداوم و حتی در خشکسالیها در مناطق شهری قابل دسترس بوده و می توان برای مصارف مختلف استفاده کرد.
بازیابی آب، از طریق تصفیه فاضلاب به میزانی که معیارهای کیفی آب تامین شود، صورت می گیرد. استفاده از فاضلاب تصفیه شده برای کاربریهای مختلف از قبیل آبیاری اراضی کشاورزی و سیستمهای خنک کننده صنایع، استفاده مجدد از آب نامیده می شود. فاضلاب تصفیه شده شهری در مقایسه با جریانات برگشتی کشاورزی، روان آبهای سطحی و پساب صنایع، برای استفاده مجدد از قابلیت اعتماد و اهمیت بالاتری برخوردار است.

ضرورت توجه به مدیریت یکپارچه منابع آبی در ایران
کشور ایران سرزمین خشکی است که نزولات جوی آن از یک سوم متوسط نزولات جهان کمتر است. بر اساس مطالعات سازمان هواشناسی، ایران جزو کشورهایی است که در حال حاضر در تنش آبی به سر می برد و هر ساله بر شدت این تنش افزوده می شود. طبق استانداردهای جهانی، شهرهایی که سهم سرانه آب آنها بین یک هزار تا یک هزار و 700 مترمکعب در سال است، شهرهای تحت فشار و شهرهایی که سهم سرانه آنها کمتر از یک هزار مترمکعب در سال است، شهرهای در تنگنای آبی تلقی می شوند. سهم سرانه شهر تهران، حدود 500 مترمکعب در سال است که نشان می دهد کلان شهر تهران در بحران کم آبی بسر می برد.
استفاده مجدد از پساب تصفیه شده در کشاورزی، به خصوص در کشورهای در حال توسعه ای که محدودیت منابع آب پاک دارند، در حال افزایش است. به خوبی مشخص شده که تصفیه ناکافی و عدم مدیریت مناسب فاضلاب، باعث ایجاد مشکلات بهداشتی از طریق بیماریهای عفونی می شود.
ضرورت مدیریت یکپارچه وقتی بیشتر جلوه گر می شود که کیفیت آب مصرفی در هر بخش با یکدیگر متفاوت بوده و میزان اتلاف و نیز پساب هریک با یکدیگر متفاوت است. لذا نحوه دفع، تصفیه و بازیابی و استفاده مجدد بر اساس انواع نیازها، جنبه های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی متفاوت می شود.
مدیریت یکپارچه منابع آبی، در راستای تضمین استفاده پایدار از منابع آبی است. مدیریت یکپارچه منابع آب تنها راه حل جامع برای اقداماتی نظیر کاهش مصارف سنتی آب، اعمال محدودیتهایی در مورد کمیت و کیفیت آب مصرفی، ایجاد تغییرات در الگوهای جمعیتی و تولیدی جهت نیل به توسعه پایدار است.
در این شیوه مدیریت منابع آب، عملکردها و نحوه تاثیر اقدامات، شفاف تر بوده و تاثیر بر کلیه اجزای قابل ارزیابی و قضاوت است. در این سیستم هرچند کل سیستم به صورت یکپارچه، حجیمتر و ایجاد حرکت در آن با اینرسی بیشتری رو به رو است، ولی تاثیر اقدامات و نحوه برنامه ریزی و بهره برداری به همان نسبت موثرتر و کارآتر خواهد بود.
در این روش مدیریت، هرچند برنامه ریزیها در سطح کلان و با در نظر گرفتن کلیه نظرات و نیازهای اجزا و اهداف مختلف صورت می گیرد، ولی هر بخش مسئوول و مجری محدوده خود بوده و از این رو مساله تداخل مسئوولیتها مطرح نخواهد شد و دستگاههای اجرایی با اطمینان بیشتر از نحوه عملکرد خود و تأثیرات متقابل بر روی عملکرد دستگاههای دیگر کار خواهند کرد. مدیریت یکپارچه این قابلیت را دارد که فرآیند برنامه ریزی جامع آب را به طور چشمگیری تسریع کرده و سطح آن را ارتقا بخشد. در این بین دو مقوله مشارکت مردمی و همکاری سازمانی از اهمیت بالایی برخوردار بوده که در ذیل به اختصار توضیحاتی ارایه می شود.
مشارکت عمومی
مشارکت عمومی، یکی از فاکتورهای کلیدی در موفقیت مدیریت یکپارچه منابع آبی است. مشارکت ذینفعان محلی در تصمیم گیریها، بخصوص در موضوعاتی که به طور مستقیم بر رفاه مردم تاثیر گذار است از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وقتی که مردم در مدیریت منابع آبی درگیر می شوند، ایجاد تغییر در عملکردهای آنها که تاثیرات منفی بر مدیریت منابع آبی دارد راحت تر و سریعتر صورت می گیرد. از طرفی اجتماعات محلی دارای اطلاعات، تجربیات و ایده های با اهمیتی هستند که در حل مشکلات مدیریت منابع آبی می توانند مفید باشند. مشارکت عمومی همچنین باعث افزایش آگاهی مردم در مدیریت یکپارچه منابع آبی می شود. تاریخ نشان می دهد که بسیاری از شکستها در مدیریت منابع آب، به دلیل نوع نگاه به آب به عنوان یک کالای آزاد و نه به عنوان یک کالای اقتصادی، حادث شده است. یکی از عوامل عمده بروز مشکلات زیست محیطی به ویژه در زمینه مدیریت منابع آب، عدم مشارکت و فقدان احساس مسئوولیت مردم، چه از نظر فردی و چه از لحاظ اجتماعی است.
همکاری سازمانی
هرچند روشهای سازه ای در مقایسه با روشهای غیر سازه ای دارای اهداف ملموس تری بوده و زود بازده هستند، لیکن روشهای غیر سازه ای، از جمله همکاری بین سازمانی در دراز مدت نتایج مطلوب تری را ارایه می دهند. برای مدیریت یکپارچه منابع آبی بطور موفقیت آمیز، چارچوب سازمانی موثری که به روشنی نقش و مسئوولیت هر سازمان و هر یک از ذینفعان را تعریف کند، ضروری است. ساختار سازمانی لازم برای مدیریت منابع آب، به سیاستها، قوانین و مدیریت بهره برداری کمی و کیفی خوبی نیاز دارد. در تمامی برنامه ریزیهای اجرایی، توجه به توانایی مردم در اجرای اقدامات برنامه ریزی شده برای آنها، از اهمیت بالایی برخوردار است.
ساختار کنونی مرتبط با مدیریت منابع آب، بر اساس سیاست مسئوولیتها و عملکردهای مستقل سازمانهای مختلف درگیر است. ولی نحوه نگرش برتر، در یکپارچگی و تفکر هماهنگ یا نظام مند است که همه چیز را در محیط زیست در پیوند با یکدیگر مد نظر قرار می دهد و از این رو هر پدیده ای را در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی بر یکدیگر تاثیر گذار و متاثر از هم، مورد بررسی قرار می دهد. نمود عینی بخشی کردن مدیریت منابع آب، تاثیرات سوء آن بر محیط زیست است. بدین ترتیب که هر بخش برای اطمینان از عملکرد خود، در محدوده عملکرد و در راستای تامین اهداف خود خواهد کوشید و اثرات خارج از مرزهای عملکرد مورد توجه لازم قرار نمی گیرد./
نتیجه گیری
ضرورت مدیریت یکپارچه وقتی بیشتر جلوه گر می شود که کیفیت آب مصرفی در هر بخش با یکدیگر متفاوت بوده و میزان اتلاف و نیز پساب هر یک با یکدیگر متفاوت است. لذا نحوه دفع، تصفیه و بازیابی و استفاده مجدد بر اساس انواع نیازها، جنبه های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی متفاوت می شود. در این شیوه مدیریت منابع آب، عملکردها و نحوه تاثیر اقدامات، شفافتر بوده و تاثیر بر کلیه اجزای قابل ارزیابی و قضاوت است. در این سیستم هرچند کل سیستم به صورت یکپارچه، حجیمتر و ایجاد حرکت در آن با کندی بیشتری رو به رو است، ولی تاثیر اقدامات و نحوه برنامه ریزی و بهره برداری به همان نسبت موثرتر و کارآتر خواهد بود.



۱۳۹۰/۱/۱۷
نویسنده / مولف: آلاله قائمی - عبدالرضا کریمی
منبع"خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اجرای طرحهای آب و خاک با انتشار اوراق مشارکت

اجرای طرحهای آب و خاک با انتشار اوراق مشارکت


اجرای طرحهای آب و خاک با انتشار اوراق مشارکت


برای اولین بار سه هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت با تضمین دولت جهت اجرای طرحهای آب و خاک، به وزارت نیرو اختصاص داده شد.

به گزارش ایانا از دفتر نماینده بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی، 500 میلیارد تومان از در آمد وزارت نفت نیز به طرح آبرسانی روستایی اختصاص یافت.
کاظم فرهمند افزود: 800 میلیارد تومان نیز به طرحهای آب کشاورزی و طرح اصلاح باغات اختصاص یافت که 400 میلیارد تومان آن به وزارت نیرو و مابقی به وزارت جهاد کشاورزی تعلق می گیرد.
به گفته عضو کمیسیون تلفیق، هزار میلیارد تومان اعتبار نیز جهت صندوق بیمه محصولات کشاورزی و صندوق توسعه بخش کشاورزی اختصاص یافت.
وی با بیان یکی دیگر از اقداماتی که در قالب بودجه و در بخش حمایت از کشاورزی به انجام رسیده است، اظهار داشت: در سال قبل جهت اجرای طرحهای آبیاری سهم دولت 70 درصد و کشاورز 30 درصد محاسبه می شد که امسال بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، سهم دولت به 85 درصد و در مناطق محروم نیز سهم دولت به 100 درصد افزایش یافت.
فرهمند افزود: بر اساس مصوبات این کمیسیون و در بعد کارفرمایان بخش کشاورزی، کسانی که حداکثر پنج کارگر شاغل در این بخش دارند شامل معافیت حق بیمه خواهند شد.


۱۳۹۰/۲/۵
منبع"خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)"
 

پیوست ها

  • IANA_News_p-900205-03_2011-4-25_13-57-42.jpg
    IANA_News_p-900205-03_2011-4-25_13-57-42.jpg
    16.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
فرماندار مهاباد بر مصرف بهینه آب و استفاده از روشهای نوین آبیاری تاکید کرد

فرماندار مهاباد بر مصرف بهینه آب و استفاده از روشهای نوین آبیاری تاکید کرد


فرماندار مهاباد بر مصرف بهینه آب
و
استفاده از روشهای نوین آبیاری تاکید کرد


با توجه به کمبود آب و کاهش بارندگیها، مصرف بهینه آب و استفاده از روشها و سیستمهای پیشرفته آبیاری ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایانا، خضر کاک درویشی در جلسه کارگروه اقتصادی و کشاورزی شهرستان مهاباد کشاورزی را یکی از پتانسیلهای مهم شهرستان و استان برشمرد و گفت: باید با نگاه ویژه و جداگانه ای به بخش کشاورزی این شهرستان نگریسته شده و مدیران اجرایی و تشکلهای مردمی تمام تلاش خود را برای جذب تسهیلات مورد نیاز در این زمینه بکار گیرند.
فرماندار مهاباد افزود: مطمئنا دولت نیز بسته های حمایتی مخصوصی را در این راستا پیش بینی کرده است که در اختیار کشاورزان و تولید کنندگان قرار خواهد داد.
کاک درویشی خاطرنشان کرد: در قالب برنامه پنجم توسعه، سیاست گذاری کلان دولت مشخص شده و مسئولان باید به این سیاستها سمت و سو داده و با تشخیص ضرورتها و نیازها اقدام لازم را انجام دهند که در این راستا مهمترین اولویت در بخش کشاورزی بحث آب و بهره وری درست از آن است.
وی اظهار امیدواری کرد: با اجرایی شدن قانون هدفمندسازی یارانه ها تحولی اساسی در بخش تولیدات کشاورزی صورت گیرد.
مدیر جهاد کشاورزی مهاباد نیز در این جلسه گفت: اجرای طرحهای آب و خاک و آبیاری تحت فشار و تکمیل طرحهای نیمه تمام کشاورزی، اولویتهای اساسی بخش کشاورزی در این شهرستان است.
محمد دمکری نیز در این جلسه پوشش بتنی 650 کیلومتر آبراههای زراعی، انتقال آب به زمینهای زراعی در چهار روستا به طول 30 کیلومتر و پوشش یکهزار و 320 هکتار، راه اندازی بازارچه عرضه مستقیم تولیدات عشایری، ادامه کارهای مجتمع دامداری جهاد آباد، اختصاص 32 میلیارد ریال اعتبار و احداث کارخانه بسته بندی میوه را از دیگر برنامه های این مدیریت در بخش کشاورزی این شهرستان عنوان کرد.
در ادامه این جلسه مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان خبره، مدیر عامل انجمن هماهنگی توسعه تشکلهای کشاورزی، یکی از اساتید دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد و یکی از کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در زمینه های مختلف از جمله تاثیر قانون هدفمندی یارانه ها بر بخش کشاورزی، لزوم تکمیل طرحهای نیمه تمام اجرایی توسط بخش خصوصی با همکاری بانکها و افزایش کیفیت تولیدات، دیدگاههای خود را مطرح کردند


IANA_News_p-900205-03_2011-4-25_13-57-42.jpg
۱۳۹۰/۲/۵
منبع"خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
استفاده بهینه از آب، یکی از مصادیق جهاد اقتصادی است

استفاده بهینه از آب، یکی از مصادیق جهاد اقتصادی است


استفاده بهینه از آب، یکی از مصادیق جهاد اقتصادی است

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان و امام جمعه این شهر استفاده بهینه از آب را یکی از مصادیق جهاد اقتصادی خواند.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، امام جمعه این شهر گفت: نامگذاری امسال به سال جهاد اقتصادی فرصت خوبی است برای توسعه اقتصادی و باید حرکت جهشی بشود و معنی جهاد حرکت جهشی است.
آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد افزود: استفاده بهینه از آب، یکی از مصادیق جهاد اقتصادی است و یکی از کارهایی که جهاد کشاورزی باید انجام دهد، توسعه آبیاریهای نوین است. همچنین در نوع کشت در هر منطقه متناسب با اقلیم آن ترویج شود.
رییس سازمان همچنین در خصوص اهتمام به تولید محصول سالم در بخش کشاورزی گفت: تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک و نیز تولید محصول سالم در بعضی محصولات گلخانه ای مانند خیار، گوجه و فلفله دلمه ای و نیز پیاز موفقیتهایی به دست آمده و تولید محصول سالم، یکی از اولویتهای برنامه ای سازمان در سال 90 می باشد.
وی در ادامه ضمن برشمردن اولویتهای کاری این سازمان در سال 90 افزود: در سطح استان توان توسعه دامپروری نسبت به زراعت و باغبانی وجود دارد و توجه به این صنعت که میزان اشتغال و درآمد در آن توجیه اقتصادی دارد قابل توجه می باشد، بویژه توسعه آن در شرق اصفهان.
وی همچنین گفت: در بحث اشتغال در سال 89 بیش از 13 هزار اشتغال در این بخش ایجاد شده که نسبت به سهمیه 12 هزار و چهارصد نفری موفق عمل کرده ایم و در سال نود هم پانزده هزار اشتغال در برنامه پیش بینی شده است./









IANA_News_a-900204-03_2011-4-25_11-21-57.jpg


۱۳۹۰/۲/۵
منبع"خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)"
 

Similar threads

بالا