خبرها و تازه های مهندسی آب

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
حجم آب موجود در سد زاینده‌رود کاهش یافت

حجم آب موجود در سد زاینده‌رود کاهش یافت


حجم آب موجود در سد زاینده‌رود کاهش یافت

اصفهان - خبرگزاری مهر: حجم آب موجود در مخزن سد رودخانه زاینده‌رود اصفهان در هفته گذشته 29 درصد کاهش یافت. به گزارش خبرنگار مهر در اصفهان، حجم آب موجود در مخزن سد زاینده‌رود اصفهان در پایان هفته گذشته در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال 29 درصد کاهش نشان می‌دهد.
بر اساس این گزارش، حجم آب موجود در مخزن سد زاینده‌رود در استان اصفهان در هفته گذشته و در مقایسه با هفته پیش از آن 17 میلیون مترمکعب افزایش یافت و به 406 میلیون مترمکعب رسید.
این میزان در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته با 166 میلیون مترمکعب (معادل 29 درصد) کاهش مواجه بوده است.
حجم آب ورودی به مخزن سد زاینده‌رود نیز با 258 میلیون مترمکعب کاهش (معادل 37 درصد) در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته به 438 میلیون مترمکعب رسید.
این میزان در مقایسه با هفته پیش از آن نزدیک به 25 میلیون مترمکعب افزایش نشان می‌دهد.
همچنین بر اساس این گزارش، در زمان کنونی 28 درصد از مخزن سد زاینده رود در استان اصفهان از آب پر شده است.
آب موجود در مخزن سد گلپایگان دیگر سد مهم استان اصفهان نیز با یک میلیون مترمکعب افزایش در مقایسه با هفته پیش از آن 22 میلیون مترمکعب ثبت شده است.
این میزان در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته 9 میلیون مترمکعب کمتر است.
سدهای زاینده‌رود، گلپایگان، حنا و خمیران سدهای تامین کننده آب مورد نیاز در استان اصفهان هستند.


۱۳۹۰/۰۲/۰۶
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
برگزاری سمینار هوشمندسازی سیستم های آبیاری در منطقه آزاد ارس

برگزاری سمینار هوشمندسازی سیستم های آبیاری در منطقه آزاد ارس


برگزاری سمینار هوشمندسازی سیستم های آبیاری
در منطقه آزاد ارس


تبریز - خبرگزاری مهر: اولین سمینار هوشمندسازی سیستم های آبیاری با مشارکت سازمان منطقه آزاد ارس توسط شرکت فنی مهندسی هوشمندسازان بی سیم غرب و شرکت فنی مهندسی صنعت ارس برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مهر در جلفا، این سیستم در زمینه ی مدیریت و هوشمند سازی سیستم های دستی و برقی کارایی داشته و به واسطه اینترنت و نرم افزار ویژه تلفن همراه از طریق پیام کوتاه مدیریت می شود .
به گفته مهندسان طراح ، این سیستم کاملا ساخت داخل کشور بوده و در مسابقات جهانی فنی و مهندسی سوئیس مدال برنز و در مسابقات فنی مهندسی استان همدان عنوان فن آفرین برتر را کسب کرده است.
این سیستم در جهت سهولت، صرفه جویی و مدیریت صحیح در مصرف آب در اراضی کشاورزی شهرستان جلفا و منطقه آزاد ارس اجرا خواهد شد.
کل محدوده دشت وسیع کشاورزی گردیان به مساحت بیش از هزار و 800 هکتار و بخشی از دشت گلفرج به مساحت حدود دو هزار هکتار در محدوده منطقه آزاد ارس واقع است.
دشت گردیان طی سالهای گذشته فعالیت خود را آغاز کرده و با پمپاژ آب رودخانه پرآب ارس با بهره گیری از سیستم مکانیزه آبیاری همه ساله محصولات متنوع باغی را تولید و به بازار داخل و خارج کشور عرضه می کند.
بخشی از اراضی دشت گلفرج نیز هم اکنون در مرحله کشت آزمایشی بوده و بزودی این دشت بزرگ کشاورزی نیز با بهره گیری از سیستم های مکانیزه کشت فعالیت خود را شدت خواهد بخشید.
همچنین سد خداآفرین دومین سد بزرگ کشور با طول دریاچه بیش از 32 کیلومتر در محدوده منطقه آزاد ارس در شهرستان کلیبر واقع است و اراضی پایاب این سد در قلی بگلو توانمندی بسیار بالایی را برای توسعه کشاورزی به این منطقه بخشیده است.


۱۳۹۰/۰۲/۰۶
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
فعالیت شرکتهای خصوصی در بخش فاضلاب خوزستان آغاز شد

فعالیت شرکتهای خصوصی در بخش فاضلاب خوزستان آغاز شد


فعالیت شرکتهای خصوصی در بخش فاضلاب خوزستان آغاز شد

اهواز - خبرگزاری مهر: مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان از آغاز استفاده از توان بخش خصوصی در فعالیتهای بهره برداری فاضلاب شهرهای بزرگ خوزستان از جمله آبادان، خرمشهر، بندرامام (ره) و ماهشهر خبر داد. محسن پویا در گفتگو با خبرنگار مهر در اهواز با بیان اینکه توجه به بهره مندی از منابع مالی بخشهای غیردولتی داخلی و خارجی در اجرای طرح های آب از اولویتهایی است که در وزارت نیرو در دست اقدام است، هدف از این اقدام را ارتقای سطح خدمات رسانی به شهروندان این شهرها عنوان کرد.
پویا تصریح کرد: در اولین اقدام توسط بخش خصوصی 150 کیلومتر از شبکه های فاضلاب شهرهای مذکور لایروبی شد.
وی افزود: در یک سال گذشته حدود شش هزار انشعاب فاضلاب واگذار و بیش از یک هزار و 700 کیلومتر از شبکه های فاضلاب شهرهای استان شستشو و لایروبی شدند.

رئیس هیئت مدیره آبفا استان در ادامه از پیگیری و خرید یک دستگاه واترجت برای ارائه خدمات به مناطقی از شرکت نفت در شهرستان آبادان یاد کرد و گفت: اخیرا در توافق صورت گرفته ارائه خدمات به مناطقی از شرکت نفت در این شهرستان به شرکت آبفای خوزستان واگذار شده است.

پویا در خاتمه از خرید و تحویل دو دستگاه پمپ خودمکش سیار شش اینچ به منظور تسهیل در دفع فاضلاب شهرهای ماهشهر و سوسنگرد خبر داد.


۱۳۹۰/۰۲/۰۶
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آب سد سپیدرود رهاسازی شد

آب سد سپیدرود رهاسازی شد

آب سد سپیدرود رهاسازی شد

رشت - خبرگزاری مهر: مدیر عامل آب منطقه ای استان گیلان از رها سازی آب سد سپیدرود در ساعت 24 دیشب خبر داد.
سیف الله آقابیگی در گفتگو با خبرنگار مهر با توجه به شروع فصل زراعی به تمام شالیکاران گیلانی توصیه کرد: ضمن استفاده بهینه از بارش های فصلی و آب های جاری و بهره گیری از ایستگاههای پمپاژ آب، آبندانها، استخرها و چاههای عمیق و نیمه عمیق موجود، چنانچه تاکنون در این زمینه اقدامی نکرده اند هرچه سریعتر این امکانات را برای شالیزارهای خود آماده کنند.​
وی همچنین به تمام افراد حقوقی و حقیقی و کسانی که در بستر و حاشیه رودخانه ها بخصوص رودخانه سپیدرود مستقر و در حال اجرای پروژه و یا برداشت شن و ماسه هستند، اعلام کرد: برای جلوگیری از بروز خسارت احتمالی جانی و مالی نسبت به جمع آوری ماشین آلات و دستگاههای خود از مسیر و حاشیه رودخانه و همچنین در صورت ایجاد سدهای خاکی انحرافی در مسیر رودخانه برای برداشت شن و ماسه و یا اجرای پروژه نسبت به تخریب آن اقدام تا مسیر جریان رودخانه به شرایط اولیه باز گردد.​
مدیرعامل آب منطقه ای گیلان خاطر نشان کرد: با توجه به آغاز فصل زراعی برای آبرسانی به اراضی کشاورزی، رودخانه ها، نهرها و کانالهای آبرسانی استان آبگیری شده و در صورت بی احتیاطی خطر غرق شدن افراد را بدنبال دارد.​
وی همچنین به مردم استان به ویژه کشاورزان و ساکنان حریم رودخانه ها و کانالهای آبرسانی هشدارداد: برای جلوگیری از هر گونه حادثه دلخراش موارد احتیاط را در مورد خانواده و فرزندان دلبند خود رعایت کنند.​
آقابیگی ادامه داد: در صورت بروز هرگونه حادثه قطع آب کانالها مشکلات فراوانی را برای این شرکت و شالیکاران منطقه بدنبال خواهد داشت.





















۱۳۹۰/۰۲/۰۶
منبع "خبرگزاری مهر"
 
آخرین ویرایش:

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
برداشت بی رویه از سفره های زیرزمینی چالش جدی استان سمنان

برداشت بی رویه از سفره های زیرزمینی چالش جدی استان سمنان


برداشت بی رویه از سفره های زیرزمینی
چالش جدی استان سمنان


سمنان - خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان گفت: برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی استان به دلیل کمبود منابع آبی، چالش جدی برای بیشتر دشتها و مناطق استان سمنان است. اتابک جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر در سمنان گفت: متوسط کسری مخزن سالیانه در استان سمنان حدود 188 میلیون مترمکعب و متوسط افت دشت های آن حدود 70 سانتیمتر است که مهمترین و اساسی ترین چالش اقتصادی مدیریت منابع آبی در استان سمنان محسوب می شود.
وی خواستار رعایت الگوی مصرف آب و استفاده از طرحهای مدرن و نوین کشاورزی شد و افزود: مقام معظم رهبری در پیام نوروزی امسال و رئیس جمهور در سفر به استان سمنان اصلاح الگوی مصرف و استفاده بهینه از منابع آبی را مورد تاکید قرار دادند.
جعفری با اشاره به اینکه توصیه وزارت نیرو بر این است که مصرف بهینه آب را با ترویج شیوه های نوین آبیاری محقق سازد، گفت: بر این اساس این وزارتخانه کشاورزان و بهره برداران را به این مهم تشویق و ترغیب نماید.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای سمنان ادامه داد: این شرکت برای جبران بخشی از افت سطح آب زیرزمینی و ایجاد تعادل بین منابع و مصارف چندین پروژه تغذیه مصنوعی با هدف تغذیه و تقویت سفره آب زیرزمینی و تعادل بخشی منابع در سطح استان سمنان را به اجرا درآورده است.
وی حفظ و صیانت از منابع آبی استان سمنان را مورد تاکید قرار داد و گفت: آب منطقه ای سمنان اقدامات مدیریتی طرح تعادل بخشی را با جدیت پیگیری می کند.
90 درصد منابع آب استان در بخش کشاورزی مصرف می شود
وی ادامه داد: پتانسیل آب های سطحی و زیرزمینی استان سمنان بالغ بر یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب است که حدود یک میلیون و 100 هزار متر مکعب آن در بخش کشاورزی به مصرف می رسد.
جعفری با بیان اینکه حدود 90 درصد منابع آب استان در بخش کشاورزی مصرف می شود، اظهار داشت: هشت درصد از منابع آبی صرف شرب و بهداشت و تنها دو درصد در بخش صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای سمنان یادآور شد: سیاست وزارت نیرو استفاده از آب مازاد کشاورزی و تزریق آن به بخش صنعت است و پروژه هایی که توسط این شرکت مطالعه و اجرا می شود ایجاد صنایع کم آب بر را مدنظر دارد.
استان سمنان یک کارگاه بزرگ عمرانی است
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان گفت: با اجرای پروژه های متعدد عمرانی، استان سمنان به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است.
جعفری اضافه کرد: پروژه های مفیدی در سفرهای مقام معظم رهبری و هیئت دولت به استان سمنان تصویب شده اند که از ره آورد این سفرها آب استان سمنان در افق 1420 تامین می شود.
وی روند پروژه های در دست اجرای این شرکت را مناسب دانست و افزود: سد کالپوش که یکی از سدهای بزرگ استان سمنان است با هدف تامین آب شرب و کشاورزی شاهرود در دست اجراست.
وی گفت: اگر منابع مالی این پروژه به موقع و کافی تامین شود امیدواریم در پایان سال جاری این سد را آبگیری و سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان سد مجن در شهرستان شاهرود و تصفیه خانه آب شرب دامغان را از دیگر پروژه های مهم آبی این استان برشمرد و گفت: این پروژه ها پیشرفت فیزیکی خوبی دارند و امیدواریم با توجه به حساسیت بالایی که این طرحها در منطقه دارند، جلوتر از برنامه زمانبندی به بهره برداری برسند.
جعفری با تاکید به اینکه چندین پروژه مطالعاتی نیز در این استان در دستور کار شرکت آب منطقه ای سمنان قرار دارد افزود: مطالعات مرحله اول سد و سامانه انتقال فینسک به سمنان و نیز انتقال آب از نکارود به دامغان به اتمام رسیده و سال آینده این طرحها به مرحله اجرا می رسند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان گفت: برای تامین آب شرب شهرستان های مهدیشهر و گرمسار نیز پروژه هایی در حال مطالعه است که امیدواریم با ورود سرمایه گزاران بخش خصوصی این طرحها نیز در سال 91 اجرایی شوند.


۱۳۹۰/۰۲/۰۶
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پوشش بتنی کانال های دشت دالکی بوشهر به 62 درصد پیشرفت فیزیکی رسید

پوشش بتنی کانال های دشت دالکی بوشهر به 62 درصد پیشرفت فیزیکی رسید


پوشش بتنی کانال های دشت دالکی بوشهر به 62 درصد
پیشرفت فیزیکی رسید


نماینده مجری طرح شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: پوشش بتنی کانال های آبیاری دشت دالکی به 62 درصد پیشرفت فیزیکی رسید.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر، نماینده مجری طرح این شرکت با اعلام این مطلب افزود : دشت دالکی حدود 8400 هکتار مساحت دارد که طول کانال های آبیاری آن نیز حدود 102 کیلومتر می رسد.
مجید بحرانی با اشاره به اینکه دشت دالکی حدود یک میلیون و سیصد هزار اصله نخل را زیر پوشش دارد، تصریح کرد: عملیات اجرای بتنی کردن کانال های سده، دالک ، بنه فارسی و بنه جاموشی که شامل 18 کیلومتر کانال درجه 2 به صورت باکس مستطیلی است همراه با جاده دسترسی و ابنیه فنی پروژه در حال انجام است.
وی ادامه داد: این کانال ها حدود 1200 هکتار از اراضی شبکه دالکی را شامل می شود که حدود 182 هزار اصله نخل را زیر پوشش دارد.
بحرانی تصریح کرد: اعتبار مورد نیاز این پروژه حدود 75 میلیارد ریال است که با عمر مفید 30 ساله دارای نسبت فایده به هزینه با نرخ بهره 7 درصد (نرخ مورد قبول در طرح های عمرانی) حدود 1.29 است که نشان دهنده توجیه اقتصادی این طرح است.
مجری طرح شرکت آب منطقه ای بوشهر شرایط موجود این کانال ها را پوشیده از نیزار و درخت و درختچه عنوان کرد و گفت: عبور آب از این کانال ها به کندی و با راندمان انتقال حدود 50 درصد انجام می گرفت که این امر موجب هدر رفتن منابع با ارزش آبی و زهدار شدن اراضی شده بود.
وی جلوگیری از هدر رفت آب، بهینه سازی مصرف، افزایش راندمان انتقال آب تا 90 درصد و همچنین توزیع عادلانه آب را از اساسی ترین دلایل پوشش بتنی کانال های آبیاری شبکه دالکی عنوان کرد.
وی سپس با اشاره به لزوم صرفه جویی آب توسط کشاورزان و باغداران افزود: پوشش بتنی کانال ها تنها بخشی از سیاست های وزارت نیرو و به تبع آن شرکت آب منطقه ای بوشهر برای صرفه جویی و مصرف بهینه آب است و کشاورزان نیز باید با تغییر سیستم های آبیاری و صرفه جویی در این زمینه کوشش کنند.
نماینده مجری طرح شرکت آب منطقه ای بوشهر با بیان این که تنها در سایه صرفه جویی و مصرف بهینه می توان خشکسالی های اخیر را مدیریت کرد، از کشاورزان و باغداران استان خواستار رعایت الگوی مصرف شد.







سه شنبه، ۰۶ اردیبهشت
منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر​
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آب سد سفیدرود سرریز شد

آب سد سفیدرود سرریز شد

پس از چندین سال وقفه، برای دومین سال پیاپی پس از تکمیل ظرفیت مخزن، آب سد سفیدرود سرریز شد.

آب سد سفیدرود سرریز شد

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان، هم اکنون بیش از یک میلیارد و شصت میلیون متر مکعب آب در پشت سد سفیدرود ذخیره شده که ضمن برابری با میزان ذخیره آب سال گذشته، حدود 40 در صد نسبت به سال 1388 افزایش داشته است .
روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان با اعلام این خبر از شالیکاران گیلانی درخواست کرد: ضمن استفاده بهینه و مناسب از همه ظرفیت های آبی استان، همانند سال های گذشته مأموران ادارات آبیاری این شرکت را در توزیع مناسب آب یاری نمایند.
سد مخزنی سفیدرود در استان گیلان با تنظیم سالیانه 3/2 میلیارد متر مکعب آب کشاورزی، بیش از 180 هزار هکتار از اراضی شالیکاری این استان را تحت پوشش دارد. استان گیلان با بیش از 240 هزار هکتار اراضی شالیکاری نقش بسزایی در کشاورزی و تولید برنج کشور دارد.


سه شنبه، ۰۶ اردیبهشت
منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان
 
آخرین ویرایش:

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
14 طرح زود بازده تامین آب و مهندسی رودخانه در شرق مازندران‏ اجرا و تکمیل شد

14 طرح زود بازده تامین آب و مهندسی رودخانه در شرق مازندران‏ اجرا و تکمیل شد

14 طرح زود بازده تامین آب و مهندسی رودخانه
در شرق مازندران‏ اجرا و تکمیل شد

معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای مازندران گفت: اداره امور آب بهشهر و نکا و گلوگاه در سال گذشته 14 طرح زودبازده تامین آب و مهندسی رودخانه را با ارزش ‏سرمایه گذاری 5500 میلیون ریال در این شهرها اجرا کرد.


به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مازندران، مهندس مختاری معاون بهره برداری این شرکت، در نشست معارفه مدیر اداره امور منابع آب بهشهر، نکا و گلوگاه، گفت: شان کارمند، شان خدمتگزاری به مردم است؛ به ‏ویژه که خداوند متعال این توفیق را به ما داده به قشر زحمتکشی همچون کشاورزان ‏خدمت کنیم و باید این فرصت را غنیمت بشماریم و از همه منابع و سرمایه هایمان ‏برای ارائه خدمات بهتر به مردم عزیزمان استفاده کنیم . ‏
وی با اشاره به اهمیت آب زیرزمینی در دشت نکا و بهشهر، خواستار تلاش بیشتر ‏گروه های گشت و بازرسی و بسیج سازندگی در این دشت بزرگ شد و در پایان ضمن ‏قدردانی از زحمات مهندس علیجان نادمی، ‏مهندس محسن گیلانی را به عنوان مدیر جدید اداره امور آب بهشهر و نکا و گلوگاه معرفی کرد. ‏
برای اجرا و تکمیل 14 طرح زودبازده آب در شرق مازندران 5526 ‏میلیون ریال هزینه شده است که این طرح ها شامل 6 سردهنه زراعی و کانال انتقال آب‏، یک سد لاستیکی، دو ایستگاه پمپاژ و پنج طرح مهندسی رودخانه است.



سه شنبه، ۰۶ اردیبهشت
منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مازندران
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مدیران و کارمندان نمونه شرکت مدیریت منابع آب ایران در سال 1388 معرفی شدند

مدیران و کارمندان نمونه شرکت مدیریت منابع آب ایران در سال 1388 معرفی شدند

مدیران و کارمندان نمونه شرکت مدیریت منابع آب ایران
در سال 1388 معرفی شدند


در حاشیه اولین نشست شورای معاونان و مدیران شرکت مدیریت منابع آب ایران به ریاست مهندس حاج رسولیها، مدیران و کارمندان نمونه شرکت در سال 1388 معرفی شده و لوح تقدیر به امضای وزیر نیرو دریافت کردند.

به گزارش شبکه خبری آب ایران، براساس ارزیابی های انجام شده در سال 1389، آقایان مجید سیاری(معاون طرح و توسعه) و اسماعیل مقصودی(مدیر کل دفتر امور مجامع، بودجه و نظارت مالی) به عنوان مدیران نمونه و آقایان جواد حسن نژاد(از معاونت هماهنگی حوضه های آبریز)؛ شجاع حیدری راد(از معاونت توسعه مدیریت و امور مجامع)؛ حمید فائزی نیا(از معاونت نیروگاه های برقابی) و محمد حسین منتظریون(از معاونت حفاظت و بهره برداری)، به عنوان کارمندان نمونه شرکت مدیریت منابع آب ایران در سال 1388 معرفی شدند و از مهندس حاج رسولیها، مشاور وزیر نیرو و سرپرست شرکت، لوح تقدیر دریافت کردند.
در لوح تقدیری که به امضای مهندس مجید نامجو، وزیر نیرو، به این برگزیدگان اهدا شد، آمده است: "بی شک دستاوردهای عظیم صنعت آب و برق، مرهون تلاش صادقانه و مجاهدت خالصانه یکایک مدیران و کارکنانی است که توانسته اند در مجموعه ای منسجم و هماهنگ در سایه رهنمودهای مقام عظمای ولایت و سیاست های دولت عدالت محور، خدمت رسانی به مردم فهیم و قدرشناس ایران اسلامی را به نحو احسن به انجام رسانند.
به پاس تلاش های ارزنده در راستای تحقق اهداف و برنامه های وزارت نیرو و انجام وظایف محوله، براساس ارزیابی انجام شده به افتخار کسب عنوان "مدیر/کارمند نمونه" سال 1388 نائل می گردید.
امید است با توکل به خداوند متعال و تکیه بر توانمندی، تخصص و تعهد در تمامی عرصه ها و مسئولیت های محوله موفق و موید باشید."
این نشست امروز - سه شنبه 6 اردیبهشت ماه 1390 - تشکیل شد.










سه شنبه، ۰۶ اردیبهشت
منبع خبر: روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مدیریت منابع آب ایران

 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اولین نشست شورای معاونان و مدیران شرکت مدیریت منابع آب ایران به ریاست مهندس حاج رسولیها تشکیل شد

اولین نشست شورای معاونان و مدیران شرکت مدیریت منابع آب ایران به ریاست مهندس حاج رسولیها تشکیل شد


اولین نشست شورای معاونان و مدیران شرکت مدیریت منابع آب ایران
به ریاست مهندس حاج رسولیها تشکیل شد


اولین نشست شورای معاونان و مدیران شرکت مدیریت منابع آب ایران به ریاست مهندس حاج رسولیها، مشاور وزیر نیرو و سرپرست شرکت، امروز- سه شنبه 6 اردیبهشت ماه 1390- تشکیل شد.

به گزارش شبکه خبری آب ایران، در آغاز این نشست مهندس محمد حاج رسولیها، مشاور وزیر نیرو و سرپرست شرکت مدیریت منابع آب ایران، طی سخنانی ضمن تبیین مسیر آتی فعالیت شرکت، بر ساماندهی تکالیف بخش آب، تعیین روش اجرایی فعالیت های تصدی گری و اجرایی و عملیاتی کردن این فعالیت ها تأکید ورزید.
وی در ادامه شرکت داری را مهم ترین وظیفه شرکت مدیریت منابع آب ایران دانست و گفت: از جمله مولفه های این موضوع، راهبری شرکت ها در همه مجامع و آموزش نیروی انسانی شامل مدیران و کارکنان است و تسری فرهنگ کسب درآمد در شرکت های آب منطقه ای ضروری است.
مشاور وزیر نیرو و سرپرست شرکت مدیریت منابع آب ایران در ادامه با اشاره به بخشنامه 7/6/89 وزیر نیرو با موضوع "تفکیک وظایف حاکمیتی و تصدی در بخش آب و آبفا"، بر لزوم عملیاتی کردن این بخشنامه و رعایت و اجرای دقیق مفاد آن تأکید ورزید.
حاج رسولیها سپس با اشاره به تکالیف و وظایف سنگین بخش آب در برنامه پنجم توسعه و نیز بودجه سال1390 و ضرورت توجه و حرکت همه جانبه در راستای اجرای این تکالیف، قانون مداری و استاندارد سازی دستورالعمل ها را نیز مورد تأکید ویژه قرار داد.
این گزارش می افزاید: در این نشست، معاونان و مدیران شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.








سه شنبه، ۰۶ اردیبهشت
منبع خبر: روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مدیریت منابع آب ایران​
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
استاندار قم گزارش پروژه انتقال آب به قم را به مراجع تقلید ارائه کرد

استاندار قم گزارش پروژه انتقال آب به قم را به مراجع تقلید ارائه کرد


استاندار قم گزارش پروژه انتقال آب به قم را به مراجع تقلید ارائه کرد

قم - خبرگزاری مهر: استاندار قم در دیدار با علما و مراجع تقلید قم گزارشی از پروژه انتقال آب به قم و طرح توسعه اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) را ارائه کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام محمد حسین موسی‌پور در دیدار با آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی، صافی گلپایگانی و علوی گرگانی گزارشی از پروژه انتقال آب به قم و روند اجرای طرح های توسعه اطراف حرم مطهر ارائه کرد.

وی در این دیدارها با اشاره به آغاز بهره برداری آزمایشی طرح انتقال آب به قم اظهار داشت: با عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب، اهتمام و اقدامات ارزشمند ریاست جمهور و دولت محترم و تلاش همه مسئولان و دست اندرکاران، فاز اول این طرح عظیم پس از سال ها انتظار به سرانجام رسید و کام مردم مومن و انقلابی این خطه مقدس به آب گوارا شیرین شد.

وی با قدردانی از تلاش دولت در سرعت دادن به این پروژه مهم تصریح کرد: بر اساس برنامه زمانبندی شده، قرار بود که پروژه در سال 91 به بهره برداری برسد اما با توجه به بحران کم آبی قم در سال گذشته، از طریق اجرای طرح اضطراری، بهره برداری از طرح یک سال زودتر از موعد مقرر انجام گرفت.

موسی پور طرح انتقال آب به قم از سرشاخه های دز را از جمله طرح های عظیم و مهم آبرسانی توصیف کرد و افزود: این طرح در مجموع مسیر 290 کیلومتردارای 54 کیلومتر تونل، 7 کیلومتر کانال انتقال، ایستگاه پمپاژ ، بند انحرافی، سد کوچری 180 کیلومتر خطوط انتقال از طریق لوله و 7 مخزن است و با بهره برداری کامل از این طرح عظیم، مشکل اب آشامیدنی قم و ده شهر در مسیر را برطرف خواهد کرد.

استاندار قم با بیان این که از اواخر هفته گذشته با تزریق 500 لیتر در ثانیه طرح اضطراری آبرسانی به قم از سرشاخه های دز به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیده است افزود: این میزان تزریق طی روزهای آینده به 2500 لیتر در ثانیه رسیده و به تدریج بر کیفیت آب قم افزوده خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جهش رشد و توسعه استان قم در سال های اخیر اشاره و تصریح کرد: در سال های گذشته کارهای بزرگی در قم انجام و گره بسیاری از کارها و مشکلات باز شد .

سه شنبه، ۰۶ اردیبهشت
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
وزیر نیرو دستور احداث سد تنظیمی دره شهر را صادر کرد

وزیر نیرو دستور احداث سد تنظیمی دره شهر را صادر کرد


وزیر نیرو دستور احداث سد تنظیمی دره شهر را صادر کرد

ایلام - خبرگزاری مهر: عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر نیرو دستور احداث سد تنظیمی دره شهر را صادر کرده است. به گزارش خبرنگار مهر در ایلام، علی عزتی با اشاره به دیدار خود با وزیر نیرو گفت: خوشبختانه مهندس نامجو با صدور دستور احداث سد تنظیمی در شهرستان دره شهر پاسخ مثبت به یکی دیگر از خواسته های دیرینه کشاورزان منطقه دادند.
نماینده مردم دهلران، دره شهر و آبدانان افزود: در حال حاضر طرح مطالعاتی نخست و دوم اجرای این طرح به اتمام رسیده است و با دستور وزیر نیرو سد تنظیمی دره شهر در سال جاری وارد فاز اجرایی می شود.
وی با اشاره به سد تنظیمی سیمره که در 8 کیلومتری پایین دست سد سیمره ساخته خواهد شد، افزود: سد تنظیمی سیمره از نوع خاکی با هسته رسی و به ارتفاع 23 متر در سال ۹۰ احداث می شود.
عضو کمیسیون آب، منابع طبیعی و کشاورزی مجلس گفت: افزون بر این با اجرای این سد آبی اراضی پایین‌دست سیمره، دشت‌های عباس‌آباد، وحدت‌آباد و قلعه تسمه به کشت محصولات آبی اختصاص می‌یابد.
تسریع در احداث سدهای سیکان و میمه و تسریع در آبگیری سدهای سیمره و دویرج از دیگر درخواستهای این نماینده در دیدار با وزیر نیرو بود.


۱۳۹۰/۰۲/۰۷
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شرایط نامساعد مزارع گلستان براثر کاهش بارندگی

شرایط نامساعد مزارع گلستان براثر کاهش بارندگی


شرایط نامساعد مزارع گلستان براثر کاهش بارندگی

گرگان - خبرگزاری مهر: جهاد کشاورزی گلستان گفت: کاهش نزولات جوی در هفت ماه گذشته شرایط بسیار بحرانی را در مزارع محصولات پاییزه استان ایجاد کرده است. به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، براساس اعلام این سازمان، بررسی های میدانی از مزارع محصولات پاییزه نشان می دهد اکثر مزارع در مراحل خوشه دهی، گلدهی و آغاز دانه بندی هستند.
کارشناسان کشاورزی گلستان در زمینه آبیاری مزارع توصیه کردند: نظر به اینکه این مراحل رشد گندم و جو یکی از حساس ترین مراحل و پر نیازترین مراحل رشد به رطوبت خاک و آب بوده و با توجه به آمار دریافتی از ایستگاههای باران سنجی به کلیه کشاورزان گندمکار، جوکار و سیب زمینی و باقلا کار و سایر محصولات پاییزه که دسترسی به منابع آبهای سطحی و زیرزمینی را دارند توصیه می شود محصولات خود را آبیاری کنند.

به گفته این کارشناسان، بارندگی موثر به بارندگی گفته می شود که حداقل بتواند 12-10 سانتی متر خاک را مرطوب کند و تامین رطوبت تا این عمق به حداقل 20-15 میلی متر بارندگی دارد.


بر اساس آمارها، میزان بارندگی هفت صبح روز دوشنبه تا هفت صبح سه شنبه در شهرهای مختلف گلستان در مجموع حدود 64 میلی متر گزارش شده است.

از این میزان، در آزادشهر شش میلی متر، گرگان 13 میلی متر، علی آباد چهار میلی متر، ورسن 8.5 میلی متر، فاضل آباد 10 میلی متر، جلین 4.7 میلی متر گزارش شده است.

همچنین میزان بارشها در ایستگاههای، مزرعه کتول پنج میلی متر، بندر گز 4.5 میلی متر، گمیشان 1.5 میلی متر و کردکوی 7.5 میلی متر بوده است.

گلستان 650 هزار هکتار اراضی کشاورزی، باغی و زراعی دارد و سالانه 92 نوع محصول معادل 3.55 درصد تولیدات کشاورزی کشور را تامین می کند.


۱۳۹۰/۰۲/۰۷
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
30 کیلومتر از شبکه های فرسوده آب گلستان اصلاح شد

30 کیلومتر از شبکه های فرسوده آب گلستان اصلاح شد

30 کیلومتر از شبکه های فرسوده آب گلستان اصلاح شد

گرگان - خبرگزاری مهر: مدیرعامل آب و فاضلاب گلستان گفت: بمنظور جلوگیری از کاهش هدر رفت آب 30 کیلومتر از شبکه های فرسوده آب استان در سال گذشته اصلاح و بازسازی شده است. علی اکبر علیمرادی در گفتگو با خبرنگار مهر در گرگان، خرید و نصب بیش از 500 دستگاه شیرآلات کم مصرف در مراکز آموزشی اداره، نشت یابی شبکه توزیع یک شهر استان و احیای بیش از 9 لیتر در ثانیه آب شرب و خرید دو دستگاه شیر فشار شکن را از دیگر فعالیتهای این شرکت برشمرد .
وی کاهش 50 درصد آب بدون درآمد شهرهای استان در سه سال گذشته از دیگر اقدامات مجموعه همکاران حوزه بهره برداری شرکت بیان کرد که مورد تقدیر شرکت مهندسی آب و فاضلاب قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آ ب و فاضلاب استان گلستان از تعویض 16 هزارو 500 کنتور خراب مشترکین در سالجاری خبر داد.

علیمرادی دیگر اقدامات مهم حوزه بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان گلستان را تعویض سه هزار فقره انشعاب فرسوده ، شناسایی بیش از 100 فقره انشعاب غیرمجاز ، خرید و نصب و راه اندازی هشت دستگاه فلومتر مغناطیسی در خروجی مخازن و اتصال به سیستم تله متری بیان کرد.

260 هزار مشترک در 21 شهر گلستان تحت پوشش آبفا هستند.


۱۳۹۰/۰۲/۰۷
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آب منطقه ای اصفهان ضعف مدیریتی خود را مخفی نکند

آب منطقه ای اصفهان ضعف مدیریتی خود را مخفی نکند

آب منطقه ای اصفهان ضعف مدیریتی خود را مخفی نکند

اصفهان - خبرگزاری مهر: رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان گفت: شرکت آب منطقه ای استان اصفهان نباید ضعف مدیریتی خود را پشت ستاد بحران مخفی کند. حسین محمدرضایی در گفتگو با خبرنگار مهر در اصفهان افزود: ستاد بحران استان تصمیمات خود را با توجه به آمارها و پیشنهادهای شرکت آب منطقه‌ای مصوب می کند، در ستاد بحران که مصوب نشده بود که در این خشکسالیهای کم سابقه آب منطقه ای آب بفروشد.
وی ادامه داد: در این بحران شدید خشکسالی و بی آبی در اصفهان که مردم در سراسر دنیا هم متوجه آن شده اند فروش آب در دی ماه سال 1389 به میزان 161.7لیتر در ثانیه به مبلغ 160 میلیارد ریال به شرکت فولاد مارشنان جای سوال دارد.
وی ادامه داد: انتقال 95 میلیون متر مکعب آب در سال به استان یزد که قرار بود بعد از افتتاح تونل سوم کوهرنگ محقق شود 9 سال پیش انجام و شرکت آب منطقه ای حاضر به انتقال این آب شد و تخصیص200 لیتر در ثانیه آب به شرکت جنات‌النعیم شهرستان نجف‌آباد چیست و الاآخر که همه اینها جای سوال دارد.
860 میلیون متر مکعب آب باقی مانده کجا رفته است
رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان خاطرنشان کرد: در سال زراعی 88-89 که میزان بارندگی درحوزه زاینده رود در کوهرنگ حدود یک هزار و 300 میلیمتر بود چرا و به چه دلیل مقدار یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب آب از سد خارج شد که با توجه به برگشت آب و بارشها بعد از سد زاینده رود در طول مسیر به حدود یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب می رسد، از این آب 370 میلیون متر مکعب به کشاورزان استان اصفهان هم حق آبه دار و هم سهم آبه دار و اشتراکیها داده شد و طبق مدارک موجود 375 میلیون متر مکعب برای شرب و 100 میلیون متر مکعب آب برای صنعت و 95 میلیون متر مکعب آب انتقالی به استان یزد، که جمعاً 940 میلیون متر مکعب آب مصرف شده است.
محمدرضائی اضافه کرد: در حقیقت اگر آب شرب، کشاورزی، صنعت، و آب انتقالی به یزد جمعاً مقدار 940 میلیون متر مکعب باشد، 860 میلیون متر مکعب آب باقی مانده کجا رفته است.
محمدرضائی اظهار داشت: با صرفه جوئی و ذخیره مقداری از این آب کشت پائیزه کشاورزان در پائیز 89 انجام می گرفت و این همه تنش ها و اعتراضات از طرف کشاورزان وجود نداشت.
وی افزود: کشاورزان از کمبود آب خشمگین نیستند، از ناعدالتی در تقسیم آب خشمگین هستند.
اولویت آب کشاورزی طبق قانون بعد از شرب است
رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان گفت: چرا مسئولان آب منطقه ای اولویت آب کشاورزی را بعد از صنعت ذکر می کنند، در صورتی که قانون چیز دیگری می گوید.
وی در مورد الویت مصارف آب افزود: طبق ماده هفت آیین نامه اجرایی نحوه صدور پروانه مصرف معقول موضوع ماده 18 قانون توزیع عادلانه آب هیئت وزیران اولویت مصارف آب را به شرح زیر تعیین نمود است. الف‌ـ آب مشروب. ب‌ـ آب باغ های موجود در تاریخ تصویب این آئین نامه (درختان مثمر وصنعتی) ج ـ آب زراعتی و دامپروری. د ـ آب مصارف صنعتی. هـ ـ سایر مصارف.
محمدرضائی خاطرنشان کرد: ماده 20 قانون توزیع عادلانه آب می گوید: اعضای هیئتهای سه نفری مرکب خواهند بود از یک نفر کارشناس حقوقی به انتخاب وزارت نیرو و یک نفر کارشناس فنی به انتخاب وزارت کشاورزی و یک نفر معتمد و مطلع محلی به انتخاب شورای محل ( که همان نماینده کشاورزان است).
وی اضافه کرد: اعضای هیئتهای پنج نفری عبارتند از مدیرعامل سازمان آب منطقه ای و مدیرکل یا رئیس کل کشاورزی استان و یا نمایندگان آنها و یک نفر کارشناس به انتخاب وزارت نیرو و دو نفر معتمد و مطلع محلی به انتخاب شورای محل ( که همان نماینده کشاورزان است).
وی افزود: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای در خبر خود به مهر گفته بود هیئت‌های سه نفره متشکل از نمایندگان وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی تعیین شده است، در صورتی که از اسم آن مشخص است که هیات سه نفر با سه نفر تشکیل می شود و باید گفت قانون نباید تفسیر به رای شود.
محمدرضائی خاطرنشان کرد: چرا روابط عمومی آب منطقه ای به ماده 44 قانون توزیع عادلانه آب اشاره نمی کند که می گوید در صورتی که در اثر اجرای طرحهای عمرانی وصنعتی و توسعه کشاورزی و سدسازی و تأسیسات مربوطه یا در نتیجه استفاده ازمنابع آبهای سطحی و زیرزمینی در ناحیه یا منطقه ای قنوات و چاهها و یا هر نوع تأسیسات بهره برداری از منابع آب متعلق به اشخاص تملک یا خسارتی بر آن وارد شود و یا در اثر اجرای طرح های مذکور آب قنوات و چاهها و رودخانه ها و چشمه های متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی و حقابه بران نقصان یافته و یا خشک شوند جبران خسارت خواهد شد.
وی اضافه کرد: مطابق بند یک ماده 21 قانون توزیع عادلانه آب، مدیریت توزیع آب بخش کشاورزی باید به وزارت جهاد کشاورزی داده می شد و چرا نشده است.
وی اضافه کرد: طبق قانون 44 توزیع عادلانه آب، حقابه بران نقصان یافته اند و باید وزارت نیرو جبران خسارت کند.
محمدرضائی افزود: برای صدور مجوز حفر چاهها مطابق ماده سه آئین نامه اجرائی فصل دوم قانون توزیع عادلانه آب، فاکتورهایی ازجمله رعایت حداقل فاصله حریمی با دیگر چاهها و قنوات و رودخانه متعلق به حقابه داران و بهره برداران، (که تاثیر بر آبدهی آنها می گذاشته) باید توسط دستگاه صادر کننده پروانه، لحاظ می شده که متاسفانه در مناطق حوضه زاینده رود اینکار صورت نگرفته است و خسارات سنگینی به حقابه داران رسانده است.
حقآبه هزاران هکتار زمین کشاورزی ضایع شده است
رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان گفت: سد زاینده رود حقابه‌هزاران هکتار زمین کشاورزی در پایین دست را ضایع کرد، رودخانه آنها بی آب، چاه های آبشان خشک و قنوات آنها بی آب شده ،روستاها از پایین‌ترین نقطه آبخیز با از دست دادن حقابه‌هایشان که بر اساس طومار منسوب به شیخ بهایی به زیبایی تنظیم شده بود از سکنه خالی و یا در حال مهاجرت به کلانشهر هستند.


۱۳۹۰/۰۲/۰۷
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
70 درصد خراسان رضوی در وضعیت خشکسالی متوسط تا شدید قرار دارد

70 درصد خراسان رضوی در وضعیت خشکسالی متوسط تا شدید قرار دارد

70 درصد خراسان رضوی در وضعیت خشکسالی
متوسط تا شدید قرار دارد

مشهد - خبرگزاری مهر: مدیر مطالعات پایه منابع آب خراسان رضوی گفت: حدود ۷۰ درصد مساحت استان در وضعیت خشکسالی متوسط تا شدید و خیلی شدید قرار دارد و ۳۰ درصد باقیمانده در شرایط نرمال و معمولی است. سیدعلی حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر در مشهد، با اشاره به این که سال آبی جاری از مهر ۸۹ تا مهر۹۰ ارزیابی می شود، اظهارداشت: از ابتدای سال آبی جاری تا پایان فروردین ماه شاهد 121.6میلیمتر بارندگی در استان خراسان رضوی بوده ایم.
وی افزود: این در حالی است که نسبت به دوره مشابه سال قبل 27.6 درصد و به نسبت متوسط درازمدت 37.5 درصد کاهش بارندگی داشته ایم.
وی اظهار کرد: بیشترین میزان بارش در شهرستان قوچان و کمترین میزان در گناباد بوده است و شهرستان گناباد نسبت به متوسط درازمدت 60.8 درصد کاهش بارندگی داشته است.
وی تصریح کرد: طی این مدت، مشهد با 115.7 میلی متر بارندگی، نسبت به سال قبل 22.6 درصد و نسبت به متوسط درازمدت 26.4 درصد کمبود بارش داشته است.


۱۳۹۰/۰۲/۰۷
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
20 هزار نفر از تاسیسات سد زاینده رود دیدن کردند

20 هزار نفر از تاسیسات سد زاینده رود دیدن کردند

20 هزار نفر از تاسیسات سد زاینده رود دیدن کردند

در فروردین ماه امسال بیش از 20 هزار نفر از تأسیسات سد زاینده رود اصفهان دیدن کردند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اصفهان، این بازدیدها براساس تأکیدهای وزارت نیرو نسبت به بازدید اقشار مختلف جامعه از طرح های عمرانی شرکت های آب و برق و به منظور اطلاع رسانی عمومی نسبت به شرایط موجود منابع آب و پدیده خشکسالی در سال های اخیر و همچنین گسترش فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب، صورت گرفت.
هم اکنون ذخیره مخزن سد زاینده رود در حدود ۴۳۹ میلیون متر مکعب است که نسبت به میانگین بلند مدت ۶۰درصد کاهش یافته است.



۱۳۹۰/۰۲/۰۷
منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اصفهان
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آبیاری فضای سبز در قم از شبکه آب شرب جدا می‌شود

آبیاری فضای سبز در قم از شبکه آب شرب جدا می‌شود


آبیاری فضای سبز در قم از شبکه آب شرب جدا می‌شود


قم - خبرگزاری مهر: مدیر کل مدیریت بحران استانداری قم از جداسازی 90 درصدی آبیاری فضای سبز شهر قم از شبکه آب شرب تا پایان سال جاری خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، محسن اوروجی گفت‌: در پی انتقال آب شیرین از سرشاخه‌های دز به شبکه آب شرب شهری قم تا پایان سال جاری‌، 90 درصد آب شبکه آبیاری فضای سبز شهر قم از شبکه آب شرب جدا می‌شود‌.

وی افزود: مبلغ 10 میلیارد ریال برای جداسازی آب فضای سبز شهر قم از شبکه آب شرب اختصاص یافته است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری قم در ادامه گفت: از این میزان مبلغ 5 میلیارد ریال از محل کمکهای استانداری قم و مبلغ 5 میلیارد ریال نیز از اعتبارات شهرداری قم به این امر اختصاص می یابد.

اوروجی میزان پیشرفت جداسازی آب شرب از شبکه آبیاری در سال گذشته را 65 درصد اعلام کرد و گفت : در سال جاری نیز با انجام 25 درصد دیگر از عملیات جداسازی ، مجموعاً 90 درصد آب شبکه آبیاری از دیگر منابع آبی استان تأمین خواهد شد.


۱۳۹۰/۰۲/۰۷
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آب با کیفیت در شهرهای خوزستان تامین می شود

آب با کیفیت در شهرهای خوزستان تامین می شود


آب با کیفیت در شهرهای خوزستان تامین می شود

اهواز - خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان کیفیت پائین را تهدید اصلی در تامین آب شرب شهرهای استان عنوان کرد و گفت: امسال برای تمامی شهروندان استان آب با کیفیت تامین می شود. محسن پویا در گفتگو با خبرنگار مهر در اهواز اظهار داشت: در حال حاضر مشکل اصلی در بخش آب استان به کمیت مربوط نمی شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
وی افزود: در چند دهه گذشته مردم حساسیت زیادی در خصوص شرایط کیفی آب نداشتند. حساسیت و خواسته مردم در حال حاضر نسبت به گذشته تغییر کرده است.

پویا تصریح کرد: باید شرایط کیفی آب را به عنوان مشکلی در این بخش مورد توجه قرار دهیم. شرایط کیفی آب ما را مجبور ساخته تا برای تامین آب شرب شهرهای مختلف استان از طریق انتقال آب از منابع آبی بالادست و ایجاد خطوط انتقال اقدام کنیم.

رئیس هیئت مدیره آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به اینکه بهداشت و سلامت آب یکی از مواردی است که همواره باید به آن توجه کرد. انتظار مردم این است که آب مصرفی آنها از نظر سلامت هیچ مشکلی نداشته باشد، تاکید کرد: تمام تلاش مجموعه شرکت آب و فاضلاب خوزستان حفظ شاخص های بهداشتی در تولید آب است.

پویا در ادامه به سرانه مصرف آب در استان اشاره و خاطرنشان کرد: ‌سرانه مصرف آب در استان 400 لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز است در حالیکه این میزان در کشور و در بسیاری از شهرها برای هر نفر 250 لیتر است.

وی اظهار داشت: میزان سرانه مصرف آب در دنیا نیز 140 تا 145 لیتر به ازای هر نفر است. این آمارها نشان می دهد که اختلاف بسیار بالایی بین سرانه مصرف استان و دیگر نقاط وجود دارد.

عضو ستاد خشکسالی استان ادامه داد: اگر چه به دلیل گرم بودن اقلیم خوزستان مردم نیاز به آب بیشتری برای مصرف دارند اما باید به سمت کاهش دادن سرانه مصرف حرکت کرد و این سرانه با انجام کارهای فرهنگی کاهش می یابد.

وی در خصوص هزینه های استحصال آب در استان گفت:‌ در حال حاضر برای تصفیه‌ آب در هر متر مکعب یک هزار و 100 تومان هزینه می شود و این آب به راحتی در اختیار مردم قرار می گیرد اما بین وضعیت سرانه، مصرف، بهداشت و کیفیت آب در استان همخوانی وجود ندارد.

پویا بیان کرد: 80 تا 85 درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف می شود و پسابی که در این بخش به وجود می آید سهم بالایی را نسبت به سایر پسابها در بخشهای دیگر مصرف به خود اختصاص داده است. پساب های صنعتی و کشاورزی در آلودگی آبهای سطحی اثر و نقش بیشتری دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه تصفیه خانه‌های فاضلاب خوبی در سطح استان راه اندازی شده است به تصفیه خانه های فاضلاب شهرهای دزفول و شوشتر که به صورت فعال در مناطق‌ شمالی خوزستان واقع هستند، اشاره کرد.

پویا با بیان اینکه دوسوم آبهای روان کشور در خوزستان جاری است، عنوان کرد: کاهش میانگین متوسط بارندگی سالانه، تغییرات اقلیمی، ‌خشکسالیهای پیاپی، انتقال آب، رشد بسیار بالا و سریع جمعیت شهری، صنعت و کشاورزی وضعیت تامین آب کافی و با کیفیت برای شهرهای استان را با مشکل روبرو کرده است.

پویا یادآور شد: تامین آب 92 درصد از شهرهای استان متکی به منابع سطحی است از این منابع می‌توان به رودخانه‌های کرخه، شاوور، جراحی و زهره اشاره کرد.


۱۳۹۰/۰۲/۰۷
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کم آبی و تبعیض باعث کاهش تولید گندم خرمشهر شد

کم آبی و تبعیض باعث کاهش تولید گندم خرمشهر شد

کم آبی و تبعیض باعث کاهش تولید گندم خرمشهر شد

اهواز - خبرگزاری مهر: نماینده مردم خرمشهر در مجلس گفت: کم آبی و تبعیض در توزیع عادلانه آب باعث کاهش 30 درصدی تولید گندم در این شهرستان شده است. مصطفی مطورزاده در گفتگو با خبرنگار مهر در خرمشهر با بیان اینکه 11 هزار هکتار از اراضی خرمشهر زیر کشت و عملیات برداشت گندم است، اظهار داشت: به علت کاهش آب رودخانه کارون و تبعیض در تقسیم آب میان کشاورزان، تولید گندم حدود 30 درصد کاهش یافته است.
مطور‌زاده درباره علتهای کاهش تولید گندمکاران خرمشهری عنوان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی در سال 90-89 و بروز پدیده گرد و غبار و همچنین جلوگیری از ورود آب رودخانه تولید گندم این شهرستان 30 درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: کاهش کیفیت آب، کاهش نزولات آسمانی و همچنین بروز پدیده خشکسالی در سال 89 از دیگر علتهای کاهش تولید گندم در خرمشهر است.

نائب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی درباره تبعیض تقسیم آب میان کشاورزان تاکید کرد: مسئولان به صورت ناعادلانه آب مزارع را تقسیم می کنند، برای مثال مسئولان روزانه 80 مترمکعب آب به مزارع نیشکر می دهند، این در حالیست که کشاورزان در بخشهای دیگر به ویژه برای گندم با مشکل کم آبی روبرو هستند.

نماینده مردم مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این در حالیست که در سال 89-90 میزان تولید گندم در شهرستان خرمشهر حدود 14 هزار تن کاهش یافته است.


۱۳۹۰/۰۲/۰۷
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کمیته کشاورزان حقابه دار زاینده رود تشکیل می‌شود

کمیته کشاورزان حقابه دار زاینده رود تشکیل می‌شود

کمیته کشاورزان حقابه دار زاینده رود تشکیل می‌شود

اصفهان - خبرگزاری مهر: کمیته‌ای سه نفره مصرف معقول آب برای صاحبان حقابه‌ها در بخش کشاورزی در اصفهان تشکیل خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری مهر از اصفهان، در نهمین جلسه کارگروه آئین نامه ماده 11 قانون تشکیل جهاد کشاورزی جهت تعیین حقابه‌های کشاورزی با حضور معاون برنامه ریزی استاندار و نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو و تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی کشاورزان تشکیل شد.​
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در این جلسه مقرر شد کمیته سه نفره صدور پروانه مصرف معقول آب برای صاحبان حقابه ها در بخش کشاورزی بویژه حقابه داران زاینده رود در منطقه شرق از هفته آینده کار خود را در استان اصفهان آغاز کندو​
محمد رضا نزیمانی ادامه داد: این کمیته مرکب از یک نفر کارشناس حقوقی به انتخاب وزارت نیرو و یک نفر کارشناس فنی به انتخاب وزارت جهاد کشاورزی و یک نفر معتمد و مطلع محلی به انتخاب شورای محل است.​
وی افزود: این کمیته به صورت هفتگی تشکیل و به صورت ماهانه نتایج را به کارگروه مربوطه جهت اتخاذ تصویب نهایی اعلام می‌نماید.​
ماده 11قانون تشکیل جهاد کشاورزی، تمام مسائل مربوط به آب کشاورزی و نحوه ارتباط بخش کشاورزی با دیگر ارگانهای مرتبط با آب و وظایف آنان را تعیین می‌کند.




۱۳۹۰/۰۲/۰۸​
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نفسهای زاینده رود به شماره افتاد - رمق آخر ماهی های نیمه جان

نفسهای زاینده رود به شماره افتاد - رمق آخر ماهی های نیمه جان


نفسهای زاینده رود به شماره افتاد
رمق آخر ماهی های نیمه جان


اصفهان - خبرگزاری مهر: این روزها زاینده رود مانند سالهای قبل رو به خشکی رفته و بوی تعفن ناشی از ماهیانی که در چاله های نیمه آب بستر رودخانه در حال جان دادن هستند تنفس را برای رهگذران حاشیه زاینده رود با مشکل مواجه کرده است.
به گزارش خبرنگار مهر در اصفهان، در آبان ماه سال 1388 زاینده رود جانی دوباره گرفت و آب در این رودخانه تاریخی جاری شد اما اکنون پس از گذشت این دوره دوباره شاهد هستیم که بخش‌هایی از این رودخانه زیبا و تاریخی در حال خشک شدن است تا دوباره غم ناشی از خشکسالی به اصفهان سفر کند.​
زاینده رود از چند ماه گذشته تا کنون شاهد اتفاقات بسیاری در حاشیه خود بود که تشکیل هاله‌ای از پشه‌ها و پیاده روی موش‌ها در حاشیه این رودخانه زاینده رود از جمله این اتفاقات بود اما اکنون نیز در حال خشک شدن است تا داستان دیگری را برای اصفهان و ساحل نشینان این رودخانه تاریخی آغاز کند.​
به گزارش مهر در حال حاضر دبی خروجی آب از سد زاینده‌رود بین ۱۸ تا ۲۰ متر مکعب در ثانیه است و این حجم خروجی آب با هدف تأمین آب بخش صنعت و تأمین آب چاه‌های فلمن انجام می‌شود.​
در هر صورت زاینده رود از مبدأ خود که سد زاینده رود است تا تالاب گاوخونی مسیری نزدیک به 350 کیلومتر را باید طی کند که اکنون تنها نزدیک به 120 کیلومتر آن دارای آب است و ادامه مسیر از خشکی رنج می‌برد و البته آنچه بیشتر نمایان است حاشیه پارک‌ها در اصفهان است.​
اکنون که اندک آب باقی مانده در زاینده رود نیز در حال خشک شدن است، این موضوع آنچنان آزار دهنده شده و مردم را با صحنه‌های ناراحت کننده و دلخراشی مواجه می‌کند، چنانچه یکی از افرادی که هر روز برای پیاده روی در حاشیه این رودخانه قدم می‌زند، گفت: در حال حاضر چاله‌هایی از آب در سطح زاینده رود خشک وجود دارد که در این محل‌ها رخ نمایی می‌کند وماهیان نیمه جانی نیز هستند که برای زنده ماندن و گرفتن جانی دوباره خود را جمع و جور کرده‌اند تا بتوانند در این چاله از آب باقیمانده به حیات خود ادامه دهند اما نمی‌دانند که این اندک آب نیز تنها برای ساعاتی به آنها عمر می‌دهد.





وی ادامه داد: متأسفانه لحظه نبرد برای زنده ماندن این ماهی‌ها و مشاهده آن بسیار ناراحت کننده است که البته به انسان درس‌هایی نیز می‌دهد.​
یکی دیگر از افرادی که او را همراهی می‌کرد نیز ادامه داد: از سوی دیگر بوی تعفن ناشی از ماهیان و حیواناتی که در آب می‌زیستند و اکنون به سبب خشک شدن زاینده رود دیگر حیاتی ندارند بسیار آزار دهند است و مردم را بسیار اذیت و آزار می‌دهد و پیاده روی ورزش و تفریح در کنار این رود تاریخی را دشوار کرده است.​
یک پژوهشگر نیز در این خصوص با اشاره به اینکه زاینده رود شاهرگ حیاتی شهر اصفهان است و همه زیبایی اصفهان مربوط به این رودخانه است، گفت: نباید این موضوع را به صورتی گذرا نگاه کرد چراکه این رودخانه است که به اصفهان زیبایی بخشیده و این خشک شدن در نهایت اصفهان را به یک شهر کویری تبدیل می‌کند.​
فاطمه امیر شاه کرمی ادامه داد: خشک شدن زاینده رود علاوه بر اینکه از لحاظ بصری بسیار آزار دهنده است در نهایت زندگی کشاورزان اصفهانی به خصوص در منطقه شرق را نیز به شدت با مشکل روبرو می‌کند و باید در این خصوص با نگاهی ویژه تأمل کرد.​
وی ادامه داد: خشکسالی‌های اخیر ارتزاق کشاورزان را با مشکلاتی فراوان روبرو و زندگی آنان را با مشکل مواجه کرده و علاوه بر این خشکی زاینده رود می‌تواند آلودگی هوا، گرم شدن هوا را نیز به دنبال داشته باشد و اکو سیستم را نیز با مشکل مواجه کند.​
شاه کرمی همچنین به کاهش توجه گردشگران داخلی و خارجی به اصفهان با توجه به خشک شدن زاینده رود نیز اشاره کرد.

ماهیان نیمه جان صید کودکان
پیاده روی در حاشیه رودخانه نیمه جان زاینده رودی که در سالهای پیش با وجود نیمه جان بودن خود میزبانی گوسفندان گرسنه را نیز عهده دار بود صحنه‌های دیگری را نیز نمایان می‌کند، صحنه‌هایی چون کودکانی که روزگاری آرزوی صید ماهی را داشته‌اند اکنون با رفتن در این گودال‌ها صیاد ماهیان نیمه جانی می‌شوند که دیگر هیچ قدرتی برای دفاع از خود ندارند.





کودکانی که شاد هستند از صیدشان و برای صید ماهی در تلاش هستند از دیگر دوستانشان پیشی بگیرند.​
در هر صورت نباید فراموش کرد خشک شدن زاینده رود علاوه بر اینکه شهر اصفهان را از شادابی که دارد می‌اندازد، زیان‌های دیگری را نیز به همراه دارد که زیان‌های اقتصادی به کشاورزان، تأثیر بیماری‌های روانی و زیان به بناهای تاریخی از جمله آن است.​
انتظار می‌رود تا در کنار مدیریت قوی دستگاه‌های متولی، بارش‌های باران و ... شاهد باشیم تا در آینده‌ای نه چندان دور زاینده رود اصفهان که در طول تاریخ خشکسالی را نیز به خود دیده است حیاتی دوباره گیرد و رونق و طراوت را به اصفهان باز گرداند.


۱۳۹۰/۰۲/۰۸



منبع "خبرگزاری مهر"

 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
یک میلیارد شهرنشین در جهان با کم‌آبی مواجه می‌شوند

یک میلیارد شهرنشین در جهان با کم‌آبی مواجه می‌شوند


یک میلیارد شهرنشین در جهان
با کم‌آبی مواجه می‌شوند

مطالعه‌ جدیدی که به تازگی منتشر شده‌است پیش‌بینی می‌کند افزایش مهاجرت به شهرها در کنار آثار تغییرات آب و هوایی باعث کمبود آب برای بیش از یک میلیارد نفر شهروند تا سال 2050 می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر، گروهی از پژوهشگران افزایش سه میلیارد نفری جمعیت شهرها و آثار تغییرات آب و هوایی را به عنوان عامل کاهش منابع آب و درگیری بیش از یک میلیارد نفر با کم‌آبی تا سال 2050 معرفی کرده‌اند.

این پژوهش کم آبی را به صورت «میزان آب کمتر از صد لیتر برای هر نفر در روز در منابع سطحی و زیر سطحی آب در محدوده‌ شهر» تعریف کرده‌اند.

این پژوهش میزان آب در دسترس برای شهرهایی با جمعیت بیش از 100 هزار نفر در کشورهای در حال توسعه را مدل‌سازی کرده‌است. این گزارش اضافه می‌کند که این شهرها در سال 2000 تنها 1/2 میلیارد نفر جمعیت داشته‌اند اما بین سال‌های 2005 تا 2050 بیش از 75 درصد رشد جمعیت شهرنشین جهان در این شهرها رخ خواهد داد.



۱۳۹۰/۰۲/۰۸
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
800 هکتار از جزیره آشوراده زیر آب رفت/ تلاش برای احیای کیش شمال

800 هکتار از جزیره آشوراده زیر آب رفت/ تلاش برای احیای کیش شمال


800 هکتار از جزیره آشوراده زیر آب رفت
تلاش برای احیای کیش شمال


گرگان - خبرگزاری مهر: آشوراده تنها جزیره ایرانی واقع در استان گلستان است که بر اثر پیشروی آب دریا در طول سالیان گذشته،800 هکتار آن به زیر آب رفته و اکنون خالی از سکنه شده است. به گزارش حبرنگار مهر در گرگان، وسعت اولیه جزیره آشوراده حدود 1200 هکتار بوده است و اکنون تنها 400 هکتار آن قابل استفاده و برنامه ریزی است.
آشوراده در مرکز شبه جزیره میانکاله در شهرستان بندر ترکمن استان گلستان و تنها جزیرهٔ ایرانی دریای خزر است که در سده‌های گذشته در پی عملکرد و فعالیت گروه‌های انسانی با حفر کانال از توده اصلی خشکی خود (شبه جزیره میانکاله) جدا افتاده ‌است.
آشوراده در اغلب منابع تاریخی به عنوان مجمع الجزایر آشوراده که متشکل از سه جزیره بوده ‌است، آمده که با بالا آمدن سطح آب هر دو جزیره کوچک انتهای آن در آب فرو رفته و در حال حاضر تنها یک جزیره باقی مانده‌است.
این شبه جزیره در زمان صفوی به عنوان شکارگاه مورد توجه قرار گرفته و به این سبب دژهایی در این جزیره بنیاد شد. طول جغرافیایی آشوراده برابر ۵۳٫۸۵۰۰ عرض جغرافیایی آن ۳۶٫۸۳۳۳ است.
محدوده آشوراده در اثر بالا آمدن سطح آب دریاچه خزر توسط کانال طبیعی خزینی به صورت جزیره آشوراده از شبه جزیره میانکاله جدا شده‌است.

به این ترتیب، جزیره آشوراده از شمال به دریاچه خزر، از شرق به تنگه‌ای باریک موسوم به تنگه چپق‌اوغلی و از غرب به کانال طبیعی خزینی و ادامه شبه جزیره میانکاله و از جنوب به خلیج گرگان منتهی می‌شود.




ارتفاع آشوراده از سطح دریاهای آزاد برابر ۲۶- متر است. جزیره با آب وهوای معتدل در پنج کیلومتری غرب بندر ترکمن قرار دارد و تا سالهای پیش با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از ۱۰۰۰ نفر سکنه داشته‌ است که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه ‌وری و ماهی‌گیری مشغول بوده‌اند، اما با وقوع سیل سال ۱۳۷۲ این جزیره خالی از سکنه شد.

پوشش گیاهی جزیره، بوته‌های تمشک، نوعی خار خودرو و درختان انار ترش است و حیواناتی همچون شغال، روباه، خرگوش، ماهی، قرقاول، کبک و پرندگان دریایی در جزیره یافت می‌شوند.

این جزیره ایرانی واقع در استان گلستان طبق مصوبه دولت قرار است به کیش دوم ایران در شمال تبدیل شود و برای اولین بار با تلاش مسئولان استان از جمله قناعت استاندار این استان در سفر سوم دولت، کارگروهی برای توسعه آن تشکیل شد تا فرایند توسعه آن شتاب گیرد.

ایجاد حزیره توریستی در آشوراده

آشوراده بر اساس ارزیابی های صورت گرفته قابلیت اجرای طرح های گردشگری و شیلاتی دارد و تاکید مسئولان استان بر این است تا اجرای این طرح ها مطابق با ارزیابیهای زیست محیطی صورت گیرد.

سرپرست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان گفت: جزیره آشوراده با مساحتی به وسعت هزار و 200 هکتار در تملک استان است و دارای بستری مناسب برای فعالیتهایی در زمینه شیلات است.

قربان عباسی ادامه داد: در گذشته این جزیره هزار و 400 نفر جمعیت داشته است که به تدریج خالی از سکنه شده و فعالیتهای شیلاتی در آن انجام می شود.




وی ادامه داد: در سفر اول ریاست جمهور به استان و در سفر به بندر ترکمن مردم خواستار ایجاد جزیره توریستی آشوراده شدند.

عباسی گفت: در این جزیره از حدود هزار و 200 هکتار مساحت به دلیل پیشروی آب، حدود 400 تا 500 هکتار قابل استفاده است.

در فرایند توسعه جزیره آشوراده از جمله امکاناتی که در طرح جامع برای آشوراده در نظر گرفته شده است، پارک آبی، پارک کودکان، اسخر آب سرد و گرم، پیست رالی، قایق سواری، شناورهای بزرگ به صورت رستوران دریایی، هتلهای 5،4،3 و 2 ستاره است.

همچنین مجموعه های ویلایی، رستورانهای بین المللی و سنتی و قومی، احداث مونوریل و ریل دور جزیره، ورزشگاه، احداث ساحل ماسه ای، احداث سالنهای کنسرت و نمایش در طرح دیده شده است.

علاوه بر این این حزیره مستعد پرورش ماهیان قزل آلاست و شیلات کشور نیز در این زمینه طرحهایی تهیه کرده است.
تهیه این طرح های درحالیست که به تاکید استاندار گلستان، اجرای طرح های شیلاتی و گردشگری جزیره آشوراه باید با مقرارت زیست محیطی صورت گیرد.

استاندار گلستان افزود: ما باید از پتانسیل ها و قابلیتهای این منطقه با رعایت الزامات زیست محیطی استفاده کنیم.

جواد قناعت افزود:‌ مطالعه منطقه خوب است‌ اما استان های شمالی از مطالعه خاطره خوبی ندارند زیرا همیشه باعث عقب ماندگی آنان از توسعه و رونق شده است.

وی یادآور شد: با این دید می خواهیم، امروز مطالعات گذشته را در این جزیره اجرایی کنیم اما از سوی دیگر این مطالعه باید در ابتدا پالایش شده وبخشهای ضعیف را کنار گذاشته و بر روی مطالغات قوی کار شود و آنها را به عرصه ظهور و اجرا بگذاریم.



قناعت با اشاره به مصوبات اولین جلسه توسعه گردشگری و شیلاتی جزیره آشوراده گفت: تشکیل دبیرخانه کارگروه جزیره آشوراده از مهمترین مصوبات این جلسه است که مسئولیت این دبیرخانه برعهده مدیرکل دفتر فنی استانداری گلستان مهندس علیرضا عباس زاده است.

تهیه نقشه جامع گردشگری آشوارده

استاندار گلستان گفت: پیگیری و ارسال نامه انتزاع جزیره آشوراده از میانکاله به عنوان منطقه حفاظت شده از سوی شورای عالی حفاظت محیط زیست، طرح جامع سرمایه گذاری جزیره که در این طرح جانمایی برای سرمایه گذاری و توسعه گردشگری لحاظ شود و ارسال نقشه جامعه سرمایه گذاری جزیره به کمیته کارشناسی از دیگر مصوبات این جلسه است.

قناعت ادامه داد: هر یک از اعضای کارگروه باید یک کارشناس و مدیر کل خود را به عنوان عضو کمیته کارشناسی جهت حضور در جلسات کارشناسی معرفی کنند و شیلات نیز باید هرچه سریعتر طرح ها خود را در زمینه توسعه پرورش ماهیان قزل آلا و خاویاری برای دبیرخانه ارسال کند.

به گفته استاندار گلستان، با توجه به مصوبه محیط زیست، اگر استعلام طرحی از محیط زیست، بیش از یک ماه طول بکشد، آن طرح قابلیت اجرایی را خواهد داشت که این مهم از دیگر مصوبات این کارگروه است.

وی یادآور شد: مردم دیگر از شعار خسته شده اند و بهتر است برای آنان که امروز بارقه های امید در دل هایشان زنده است، کارها عملی شود و به همین منظور مصاحبه ها باید از سوی رئیس کارگروه انجام شود.

وی گفت: همه مدیران و اعضای کارگروه این جلسه باید از سطحی نگری و بخشی نگری پرهیز کنند تا از قابلیت ها و استعدادها و پتانسیل های این منطقه به نحو مطلوب استفاده صورت گیرد.

جزیره آشوراده تنها جزیره مسکونی دریای خزر در ایران است که در سه کیلومتری غرب بندر ترکمن و در شبه جزیره گرگان واقع است.

تبدیل این جزیره به کیش شمال از مهترین خواسته اهالی منطقه است و تحقق این خواسته نیازمند اجرای مصوبات کارگروه توسعه این جزیره است.


۱۳۹۰/۰۲/۰۸
منبع "خبرگزاری مهر"

 
آخرین ویرایش:

ارشیا1984

عضو جدید
سلام میتونین لیست کلیه گرایشهای ارشد مهندسی کشاورزی اب در امریکا با ذکر دانشگاه رو واسم بفرستیدوتو این موضوع استید مجرب رو بهم اشنا کنید که راهنماییم کنن باتشکر فراوان
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ششمین اجلاس جهانی آب در فرانسه برگزار می شود

ششمین اجلاس جهانی آب در فرانسه برگزار می شود


ششمین اجلاس جهانی آب در فرانسه برگزار می شود






ششمین اجلاس جهانی آب، در تاریخ 22 تا 27 اسفندماه 1390(مصادف با 12 تا 17 مارس 2012 میلادی) در شهر مارسی، فرانسه برگزار خواهد شد.

به گزارش شبکه خبری آب ایران، شعار این اجلاس " زمان ارائه راهکار مشکلات آب" است و فرصتی برای معرفی برنامه های واضح و روشنی برای حمایت از دسترسی فراگیر به آب و بهداشت با هدف تحقق اهداف هزاره سوم است.
از آنجا که مدیریت آب های فرامرزی مسأله نگران کننده ای بوده و فرانسه بیست و دومین کشوری است که به کنوانسیون سازمان ملل در زمینه استفاده از آبراه های بین المللی پیوسته، تمام تلاش برگزار کنندگان اجلاس این است که مسأله استفاده از آبراه های بین المللی را شفاف کنند تا انگیزه ای برای مدیریت عاقلانه منابع آب تقسیم شده بین کشورها ایجاد شود.
این کار اولین گام از چندین گامی است که باید در این راه برداشته شود تا کشورهای استفاده کننده از آبراه های بین المللی، براساس صلح و دوستی فعالیت کنند.


منبع خبر: روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مدیریت منابع آب ایران - ترجمه: میترا عزیزی نژاد

۱۳۹۰/۰۲/۰۸
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
همایش کودک، آب، زندگی در بیرجند برگزار شد

همایش کودک، آب، زندگی در بیرجند برگزار شد

همایش کودک، آب، زندگی در بیرجند برگزار شد

همایش"کودک، آب، زندگی" با هدف فرهنگ سازی برای حفاظت کمی و کیفی منابع آب و ترویج فرهنگ مصرف صحیح آب کشاورزی برای کودکان پیش دبستانی مهد کودک ها و روستا مهدهای شهرستان بیرجند برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی، این همایش با همکاری سازمان بهزیستی استان خراسان جنوبی و حضور مدیران شرکت های تابعه وزارت نیرو و مدیران و مربیان 30 مهد کودک و روستا مهد شهرستان بیرجند برگزار شد.
مهندس غلامرضا غلامرضایی، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی، در این همایش با تاکید بر ارزش مضاعف آب گفت: آب به عنوان یک فاکتور حیاتی در زندگی انسان جایگاه حساسی دارد و رشد جمعیت جهان و کاهش منابع آب در دهه گذشته، قرن حاضر را به قرن آب تبدیل کرده است.
وی سپس گفت: سازمان ملل متحد سال 2005 تا 2015 را دهه آب برای زندگی نامیده است و تمام دست اندرکاران بخش آب در دنیا موظف به انجام فعالیت هایی برای فرهنگ سازی در خصوص استفاده بهینه از منابع موجود شده اند .
وی سپس یادآور شد: با توجه به اینکه ما در یکی از نقاط کم آب دنیا زندگی می کنیم و با مقدار محدود و ثابت آب و نیازهای روز افزون جامعه مواجهیم و به دلیل استفاده بی رویه از چاه های مجاز بخش کشاورزی، مخازن آب زمینی استان سالانه با 142 میلیون متر مکعب کسری مواجه هستند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی افزود: استفاده بی رویه از آب کشاورزی ما را با کمبود آب در آینده ای نه چندان دور مواجه می کند؛ بنابراین فرهنگ سازی برای استفاده بهینه از آب های موجود ضروری است.
غلامرضایی سپس گفت: باید با بهره برداری صحیح و اصولی در جهت رفع کمبود آب قدم برداریم و فرهنگ سازی را باید به صورت بنیادین از کودکی آغاز کنیم. چرا که تاثیر فرهنگ سازی در سنین کودکی امری است که عالمان بحث تربیت کودک نیز امروزه بر آن صحه گذاشته اند.
وی ادامه داد: بنابر این برای داشتن ملتی آگاه به مسائل و مشکلات آب و صرفه جویی در آینده ای که قطعاً مشکلات کمبود آب بیش از زمان حاضر نمایان خواهد شد، تربیت کودکانی آگاه روش بسیار موثری خواهد بود.
وی افزود: شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با فرهنگ سازی مصرف بهینه آب از طریق مشارکت در پیک های بهاری، پخش پویا نمایی ها، حضور در مراسم روز جهانی کودک و اطلاع رسانی از طریق مطبوعات و صدا و سیما، سعی در آموزش روش های بهینه مصرف آب به کودکان دارد .
در ادامه این همایش، سرود "آب نعمت الهی است" توسط تمامی کودکان در جمع همخوانی شد و در انتها کتاب "آب چیه آی بچه ها؟" که با حمایت فرهنگی شرکت آب منطقه ای استان خراسان جنوبی چاپ شده، به تمامی کودکان حاضر در جمع اهدا شد.
همچنین روابط عمومی شرکت آب منطقه ای این کتاب را به تمامی کودکان پیش دبستانی که به علت محدودیت مکانی امکان حضور در همایش را پیدا نکرده بودند، اهدا کرد.
تعداد کتاب های ارسالی در این مورد که برای 22 مهد کودک و 8 روستا مهد فرستاده شد، 1300 جلد بود.









منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی
۱۳۹۰/۰۲/۰۸
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
متوسط مهار آبهای سطحی مازندران پایین تر از میانگین کشوری است

متوسط مهار آبهای سطحی مازندران پایین تر از میانگین کشوری است

متوسط مهار آبهای سطحی مازندران
پایین تر از میانگین کشوری است

ساری - خبرگزاری مهر: عضو مجمع نمایندگان مازندران با تاکید بر تسریع در بهره برداری از سدهای در حال احداث در استان اظهار داشت: متوسط مهار آبهای سطحی در مازندران، پایین تر از میانگین کشوری است. به گزارش خبرنگار مهر، علی کریمی فیروزجایی ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران شهرستان افزود: میانگین کشوری در حوزه سد‌سازی و مهار آب‌های سطحی 35 درصد است؛ اما متاسفانه در مازندران این میانگین به 10 درصد هم نرسیده است.
وی با اشاره به افتتاح سد البرز سوادکوه و ذخیره 100 میلیون متر مکعب آب در این سد خاطر نشان کرد: امیدواریم تا دو ماه آینده کار انتقال آب سد البرز به شهرستان بابل انجام تا مشکل کم آبی مردم این منطقه رفع شود.
نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مشکل کم آبی این شهرستان، قدمتی دیرینه دارد تصریح کرد: باید در مدیریت منابع آب مازندران تحولات اساسی صورت گیرد.
کریمی بیان داشت: برای نمونه می توان به رودخانه های بزرگ بابلرود، آق رود و ارباب رود بابل اشاره کرد که به واسطه نبود مدیریت یکپارچه در بخش آب است، استفاده بهینه از آبهای موجود این نهرها نمی شود.

وی افزود: شهر بابل دارای نیاز آبی هزار و 175 لیتر در ثانیه بوده که به دلیل محدودیت تامین،400 لیتر در ثانیه با کمبود آب مواجه است.

وی بیان داشت: از مشکلات دیگر این شهر، وجود شبکه‌های فرسوده آبرسانی است که باتوجه به اعتبارات تخصیصی، میزان اندکی در طول سال قابل اصلاح خواهد شد که در سال 89 حدود سه هزار متر اصلاح شبکه آبرسانی در بابل اجرا می شود.



۱۳۹۰/۰۲/۰۸
منبع "خبرگزاری مهر"
 

soha.so

عضو جدید
ظرفیت مخازن آب جهت مصارف بهداشتی و آتش نشانی چگونه محاسبه می شود؟
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آبدهی 8 میلیارد مترمکعبی قنات‌های ایران/ 12 قنات در یونسکو ثبت می‌شوند

آبدهی 8 میلیارد مترمکعبی قنات‌های ایران/ 12 قنات در یونسکو ثبت می‌شوند

آبدهی 8 میلیارد مترمکعبی قنات‌های ایران
12 قنات در یونسکو ثبت می‌شوند

یزد - خبرگزاری مهر: مدیر مرکز بین ‌المللی قنات گفت: در حال حاضر 36 هزار رشته قنات فعال در کشور وجود دارد که این تعداد قنات سالانه هشت میلیارد مترمکعب آب استخراج می کنند.
به گزارش خبرنگار مهر در یزد، علی اصغر سمسار یزدی پیش از ظهر چهارشنبه در نشست اعضای کمیته تخصصی استانداردسازی مطالعات اجتماعی و میراث فرهنگی وزارت نیرو در مرکز بین‌ الملی قنات و سازه ‌های آبی یزد اظهار داشت: میزان آبی که 36 هزار رشته قنات موجود در ایران در طول سال از منابع آب زیرزمینی استخراج می‌ کنند با کل آبهای استخراج شده توسط کل قنات های دنیا برابری می کند.​
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: از میان بیش از 36 هزار رشته قنات فعال در ایران، 12 رشته برای ثبت در آثار جهانی یونسکو انتخاب شده و روند لازم برای این کار با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در دست پیگیری است.​
مدیر مرکز بین ‌المللی قنات و سازه‌ های آبی یزد در مورد ویژگی‌ های قنات ‌های انتخاب شده برای ثبت در یونسکو گفت: قنات ‌های انتخاب شده یا به لحاظ قدمت تاریخی و یا به لحاظ طول و وسعت دارای ویژگی های منحصر به فردی بوده اند.​
وی افزود: برخی قنات‌ ها نیز به خاطر عمق زیاد و یا ویژگی خاصی که در مدیریت منابع آبی دارند، برگزیده شده ‌اند.

بزرگترین و قدیمی ترین قنات دنیا متعلق به استان یزد است
وی همچنین به قنوات و سازه‌ های آبی استان یزد پرداخت و اظهار داشت: بزرگترین و قدیمی ترین قنات دنیا، قنات زارچ است که در یزد قرار دارد.​
سمسار یزدی همچنین با اشاره به فعالیت های مرکز بین المللی قنات و سازه های آبی بیان داشت: این مرکز با پیشنهاد ایران و موافقت یونسکو نهاده شد و در سال 1385 به طور رسمی گشایش یافت و از آن زمان کار خود را در زمینه‌های پژوهشی، مطالعاتی و آموزشی در زمینه قنات دنبال کرده و تاکنون در زمینه ‌های مختلف مانند افزایش آگاهی ‌های عمومی، چاپ کتاب، برگزاری دوره‌ های آموزشی و همایش‌ های متعدد، فعالیت ‌های موثری در سطح بین‌ المللی داشته است.

متخصصان ایرانی برای بازسازی قنات به عراق و جمهوری آذربایجان اعزام شدند
سمسار یزدی گفت: جمهوری اسلامی ایران هم ‌اکنون با اعزام کارشناسان و متخصصان خود به برخی از دیگر کشورها مانند عراق و جمهوری آذربایجان، قنات‌ هایی را در این مناطق در دست ساخت یا بازسازی دارد.​
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز در این نشست بیان داشت: در تمام دوره‌ های تاریخی اعم از دوران قبل و بعد از اسلام، استفاده از منابع آب زیرزمینی از طریق قنات‌ ها در ایران معمول بوده است.​
بهرام رضایی عنوان کرد: استفاده از قنات ابتکاری است که متعلق به ایرانیان بوده و در سایر کشورهای جهان نیز بعدها رواج یافته است.​
وی افزود: این نوع بهره ‌برداری از آبهای زیرزمینی در بسیاری از نواحی ایران به ویژه در مناطقی که در آنها رودخانه و چشمه وجود ندارد، مانند یزد، کرمان و خراسان در توسعه کشاورزی نقش بسیاری داشته است.​


۱۳۹۰/۰۲/۰7
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Similar threads

بالا