خبرها و تازه های مهندسی آب

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دوستان عزیز:gol:
این تاپیک برای انواع خبر و مطلب در مورد مبحث مهندسی آب هست.
هر گونه خبر و یا موضوعی در مورد مهندسی آب دارین اینجا مطرح کنین تا همه دوستان بتونن ازش استفاده کنن.
لطفا تو این تاپیک سوال نپرسین.
ممنون از همکاری شما عزیزان:victory:
 

water_engineer

عضو جدید
کاربر ممتاز
در اولین کنفرانس بین المللی بحران آب مقاله ای که من داده بودم سخنرانی اعلام شد.
فایل زیر را دانلود کنید و در ردیف 86 میتوانید نام من و عنوان مقاله ام را مشاهده کنید

http://icwc.uoz.ac.ir/download/Acceptec_articles.doc

آدرس سایت اولین کنفرانس بین المللی بحران آب هم لینک زیر هست.

http://icwc.uoz.ac.ir/index_fa.php
 

عطیه 67

عضو جدید
عجایب آب

عجایب آب

عجایب آب​
سالانه در رودخانه های جهان حدود ۴۰ هزاركیلومتر مكعب آب جریان می یابد و این رقمی است كه طی قرن بیستم حدود ۳ در صد افزایش داشته است. تاكنون اكثر محققین این تقصیر را بر گردن تغییرات آب و هوا انداخته اند.
● افزایش آب رودخانه ها در نتیجه افزایش CO۲
افزایش CO۲ اتمسفر منجر به افزایش آب رودخانه ها می شود.
تحقیقات اخیر گویای آن است كه گیاهان موجود در جهان به دلیل افزایش مقدار دی اكسید كربن به آب كمتری برای رشد نیاز دارند. نتایج این تحقیق جدید بیانگر آن است كه مقدار آب رودخانه ها شدیداً افزایش خواهد یافت و ریسك جاری شدن سیل بیشتر خواهد شد. نیكولا جدنی از مركز پیشگویی و تحقیق آب و هوای هادلی در انگلستان مسئول این تحقیق بوده است و در این باره اظهار می دارد كه «ما فكر می كنیم كه این موضوع باعث می شود سالانه ۲۰۰۰ كیلو متر مكعب به روان آب های جهان اضافه شود كه این عدد نسبتاً زیادی است.»
مقدار اضافی دی اكسیدكربن موجود در جو حاصل سوزاندن سوخت های فسیلی است. عقیده بر آن است كه افزایش غلظت این گاز باعث گرم شدن اتمسفر می شود. البته این موضوع باعث می شود كه گیاهان راحت تر این گاز را جذب كرده و از طریق فتوسنتز به بافت های گیاهی تبدیل كنند و برای این فرآیند از رطوبت كمتری بهره جویند.
در مقیاس های كم این بدان معنی است كه گیاهان رطوبت كمتری را از طریق منافذ موجود بر روی برگ های خود وارد هوا كنند. این موضوع در سطح یك سرزمین بدان معنی خواهد بود كه رطوبت بیشتری در خاك باقی بماند و احتمالاً وارد روان آب ها شود.
● عجایب آب
سالانه در رودخانه های جهان حدود ۴۰ هزاركیلومتر مكعب آب جریان می یابد و این رقمی است كه طی قرن بیستم حدود ۳ در صد افزایش داشته است. تاكنون اكثر محققین این تقصیر را بر گردن تغییرات آب و هوا انداخته اند.
اما جدنی می گوید كه اگر به كل سطح سیاره زمین نظر افكنیم متوجه می شویم كه تغییرات آب و هوا احتمالاً باعث كاهش بارندگی نیز شده باشد كه این با تئوری بالا همخوانی ندارد.
ایشان برای آنكه به یك چنین نتیجه ای دست یابند، چهار تئوری را برای توجیه افزایش جریان رودخانه ها مد نظر قرار دادند. برای هر یك از این تئوری ها، جدنی پیشگویی های هر تئوری را به كمك مدل های ارائه شده در مركز هادلی با روند تغییرات واقعی مقایسه كرده اند.
او این مقایسه را در دو سطح جهانی و منطقه ای انجام داده است.
چهار تئوری افزایش آب رودخانه ها به قرار زیر است:
۱- تغییرات اخیر در میزان بارندگی علت این موضوع است.
۲- تغییر در كاربری زمین باعث این بحث شده است.
۳- ذرات گرد و غبار ناشی از فعالیت های انسان ها باعث كاهش قدرت نور خورشید شده و از میزان تبخیر می كاهد.
۴- بهتر انجام شدن فتوسنتز ناشی از افزایش دی اكسید كربن در هوا علت موضوع بوده است.
● تاثیر دوگانه
جدنی در مصاحبه خود اظهار داشته است كه «تغییرات آب و هوا به خودی خود باعث كاهش مقداری از روان آب ها خواهد شد ولی تاثیر دی اكسیدكربن روی گیاهان باعث افزایش حدود ۵ درصدی روان آب ها می شود.» حال اگر این دو موضوع را با یكدیگر تركیب كنیم می توان افزایش حدود ۳ درصدی را مشاهده كرد كه این با الگوهای منطقه ای همخوانی دارد. پیتر كاكس از مركز اكولوژی و هیدرولوژی وینفریت انگلستان می گوید كه « این برای اولین بار است كه اثر دی اكسیدكربن بر روی گیاهان در مقیاس های بزرگ مورد بررسی قرار می گیرد.»
دامون ماتیوز از دانشگاه كلگری كانادا نیز اشاره داشته است كه ممكن است عوامل دیگری نیز در تغییر دبی رودخانه ها موثر بوده باشند. اما او نیز موافق است كه از بین تئوری های مهم تاكنون به نظر می رسد كه تغییر در فتوسنتز با واقعیت همخوانی بیشتری داشته است.

ترجمه: عبدالله مصطفایی
:gol:
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
آبياري قطره‌اي در پنبه مصرف آب را دو سوم کاهش مي‌دهد

آبياري قطره‌اي در پنبه مصرف آب را دو سوم کاهش مي‌دهد

تغيير روش آبياري در گياه پنبه از نشتي به قطره‌اي مصرف آب را دو سوم کاهش مي‌دهد.

رئيس موسسه تحقيقات پنبه کشور با اعلام اين مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار ايانا گفت: استفاده از روش آبياري قطره‌اي ضمن کاهش مصرف آب، افزايش 36 درصدي عملکرد را در بردارد.
دکتر جعفري افزود: تا چند سال آينده که برداشت پنبه به صورت مکانيزه انجام خواهد شد، روش آبياري قطره‌اي مناسب‌تر است.
وي با اشاره به اينکه امکان تغيير روش از نشتي به قطره‌اي در تمامي مزارع پنبه کشور وجود دارد، گفت: امسال در سطح پايلوت با همکاري معاونت صنايع وزارت جهاد کشاورزي طرح آبياري قطره‌اي را براي 150 هکتار از اراضي توليد بذر پايه، مزارع نوکلئيک و سوپراليت ارقام تجاري عملياتي خواهيم کرد.
دکتر جعفري در ادامه گفت: در بسياري از مناطق پنبه‌کاري جهان آبياري تحت فشار انجام مي‌شود و لازم است شرايط خشکسالي پيش آمده در سال جاري، جهت کشور ما را سريعتر به سمت آبياري قطره‌اي سوق دهد.
وي در پايان گفت: از تجارت کشورهاي خارجي نيز در عملياتي کردن اين طرح استفاده خواهد شد.
منبع:
پارس بیولوژِی
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
انجام 35 کیلومتر کانال آبرسانی کشاورزی در دشتستان 7/3/88

انجام 35 کیلومتر کانال آبرسانی کشاورزی در دشتستان 7/3/88

امسال 35 کیلومتر کانال آبرسانی با اعتبار 15 میلیارد ریال در شهرستان دشتستان انجام می شود.
به گزارش ایانا، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان در ابن باره گفت: مزارع این شهرستان در مجموع از 145 کیلومتر کانال آبرسانی برخوردار است که در سال گذشته 8 کیلومتر با اعتبار 000/300/3 میلیارد ریال انجام شده است.
مهندس قیصری افزود: در سال گذشته 140 میلیون ریال به منظور مطالعه طرحهای آب و خاک اختصاص یافته است.
وی اراضی تحت پوشش کانالهای آبرسانی این شهرستان را 23 هزار هکتار عنوان کرد.
قیصری در ادامه گفت: در سال گذشته 2 رشته قنات با اعتبار 713 میلیون ریال و امسال نیز 2 رشته با اعتبار 1 میلیارد ریال لایروبی خواهد شد.
وی با اشاره به تجهیز و نوسازی 250 هکتار با اعتبار 3000 میلیون ریال در سال گذشته تصریح کرد، امسال 250 هکتار از اراضی شهرستان با اعتبار 3500 میلیون ریال تجهیز و نوسازی خواهد شد.
دشتستان - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه کشاورزی
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
عقد قرارداد آب کشت تابستانه در شبکه آبیاری دز ادامه دارد 23/4/88

عقد قرارداد آب کشت تابستانه در شبکه آبیاری دز ادامه دارد 23/4/88

مدیر امور مشترکین شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری شمال خوزستان از انعقاد قرارداد تامین آب محصولات تابستانه بیش از 10 هزار هکتار از اراضی محدوده شبکه آبیاری دز خبر داد.
به گزارش ایانا، ناصر بهمنش‌فر در این باره گفت: از ابتدای تیرماه جاری با توجه به محدودیت منابع آبی عقد قراداد به میزان 50 درصد شرایط نرمال صورت می‌گیرد.
به گفته وی عمده قراردادهای تامین آب را کشت ذرت تشکیل می‌دهد و بخش اندکی از قراردادها به کشت گوجه اختصاص دارد.
گفتنی است، تابستان سال گذشته کاهش شدید نزولات جوی، عدم قرارداد کشت تابستانه با کشاورزان محدوده شبکه آبیاری دز را در پی داشت.
شبکه آبیاری دز در شمال خوزستان قریب به 100 هزار هکتار از اراضی این منطقه را آبیاری می‌کند که در شرایط عادی قریب به 40 هزار هکتار به کشت محصولات تابستانه اختصاص پیدا می‌کند./

خوزستان - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: کشاورزی
 

s_abi87

عضو جدید
رييس دانشكده منابع طبيعي و كشاورزي دانشگاه تهران:
سرانه آب كشور در سال1400 به1300 متر مكعب مي‌رسد



به علت افزايش جمعيت و عدم استفاده درست از منابع خدادادي سرانه آب كشور در سال 1400 به 1300 متر مكعب مي‌رسد.
به گزارش خبرنگار ایران پترونت، دكتر عباسعلي زالي، رييس دانشكده منابع طبيعي و كشاورزي دانشگاه تهران، در دومين جشنواره مهندسي آب ايران در دانشكده منابع طبيعي و كشاورزي دانشگاه تهران گفت: در سال 1340 سرانه آب كشور به ازاي هر فرد پنج هزار و500 متر مكعب بود كه در سال 76 اين ميزان به دو هزار و 300 متر مكعب رسيد.
وي افزود: به دليل افزايش جمعيت و عدم استفاده درست از منابع آبي درصدد عدم برنامه ريزي درست سرانه آب مصرفي كشور در سال 1400 به مرحله‌ بحراني يعني به يك هزار و 300 متر مكعب مي‌رسد.
زالي خاطرنشان كرد:‌ البته بعد از پيروزي انقلاب اسلامي‌ به مساله آب از طريق احداث تاسيسات آبي و كانال‌ها و شبكه‌هاي آبي توجه خاصي شده ولي توجه به اين مساله بايد بيشتر شود.
وي تصريح كرد: احداث قنات و استفاده از آب زيرزميني تقريبا منحصر به كشور ايران است كه ناشي از هوش و زكاوت مردم اين سرزمين است و نشان مي‌دهد ايرانيان با بهره‌گيري عاقلانه از منابع خدادادي با توجه به شرايط متنوع آب و هوايي مي‌توانند مشكلات را به خوبي حل كنند.
شبکه خبری ایران ÷ترونت
 

rahman talebi

عضو جدید
بي تجربه متولد مي شويم با حيرت زندگي ميكنيم وبا جرئت ميميريم

بي تجربه متولد مي شويم با حيرت زندگي ميكنيم وبا جرئت ميميريم

ra.talebi@yahoo.com
 

پیوست ها

  • Dripperwithdrop.jpg
    Dripperwithdrop.jpg
    8.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • irrigation.jpg
    irrigation.jpg
    54.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

HirrAd

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
تاريخچه آبرساني

اولين ملتها به تقليد از طبيعت با استفاده از كندن زمين به صورت كانال شروع به آبرساني نمودند. قنات يا كاريز از شيوه هاي بسيار قديمي در آبرساني است كه هنوز در ايران مورد استفاده است. چيني ها، بابلي ها، هندي ها، ايرانيان و مصريان از جمله قديمي ترين ملت ها در زمينه استفاده از شبكه آبرساني هستند.
امروزه جای خوشبختی است که در اکثر شهرها آب سالم غالبا به مقدار کافی و با فشار مطلوب در دسترس است. اگر چنین نباشد. علاوه بر افزایش نارضایتی عمومی سطح بهداشت و رفاه جامعه به شدت کاهش
می یابد.
و همچنین به علت تمرکز روز افزون مردم در شهرها از یک سو و گسترش صنایع از سوی دیگر لازم
می سازد که فن آبرسانی شهرها مانند هر فن دیگری در حال تکامل باشد. لذا آگاهی مهندس طراح یک شبکه آبرسانی شهری بر آنچه که در این زمینه در دنیا رخ می دهد بسیار لازم است.
همچنین دسترسی به آب در مناطق مختلف شهری تحت الگوهای مصرف متفاوت و با مخازن مختلف السطح تامین آب برای نیاز اضطراری آتش نشانی وضعیت شبکه های موجود آبرسانی به مناطق تحت توسعه شهری یا صنعتی از جمله مشکلاتی هستند که برای حل آنها نیاز به درک صحیح رفتار هیدرولیکی شکبه ها است.
تعريف يك شبكه آب رساني
يك شبكه آبرساني عبارت است از مجموعه اي وسيع از يك سري لوله كه به وسيله اتصالاتي نظير سه راهي،زانويي،تبديل و... به هم متصل مي شوند،به طوري كه با ورود آب از يك نقطه،از نقاط ديگر قابل برداشت باشد.
طراحي يك شبكه آبرساني مستلزم انتخاب قطر مناسب جهت هر يك از لوله هاي شبكه است.اين انتخاب بايد به گونه اي باشد كه كليه پارامتر هاي مهم شبكه از قبيل فشار،سرعت و ... در محدوده مشخص برآورده گردند.
به طور كلي در محاسبات مربوط به حلقه هاي يك شبكه آبرساني دو تيپ مختلف از معادلات مورد استفاده قرار مي گيرند.
1_معادلات پيوستگي جريان
2_معادلات انرژي
اساس معادلات پيوستگي جريان بر اين اصل استوار است كه دبي ورودي يك گره بايد با دبي خروجي از آن برابر باشد.اساس معادلات انرژي نيز بر اين اصل استوار است كه جمع جبري افت فشار هاي خالص نظير ارتفاع براي هر حلقه از شبكه بايد برابر صفر باشد.
با توجه به توضيحات فوق مي توان نتيجه گرفت كه:
1_براي هر گره از شبكه و به منظور متوازن نمودن مقادير فشار مربوط به آن مي توان يك معادله پيوستگي نوشت.
2_براي هر حلقه از شبكه و به منظور متوازن نمودن مقادير فشار مربوط به آن ميتوان يك معادله انرژي نوشت.
معادلات اساسي كه در طراحي شبكه آبرساني كاربرد دارند،معادلات دارسي ويسباخ و هيزن ويليامز و برنولي مي باشد.
 

مهسا.

عضو جدید
سیستم آبرسانی تخت جمشید

سیستم آبرسانی تخت جمشید

آخرین باری که از تخت جمشید دیدن کردم نگاهم به اشیا و بقایا تغییر کرده بود مثلا همین عکسها


IMG_4106_resize.JPG

IMG_4155_resize.jpg


:gol:
 
آخرین ویرایش:

مهسا.

عضو جدید
عزیز منظورتون از این پست چی بوده؟میشه بیشتر توضیح بدین:gol:

خوب دارم میگم که سیستم آبرسانی در تخت جمشید ، این مدلی بوده....چرا عصبی میشید!!!
بقیه هم از دیده ها و از اطلاعاتشون میتونن صحبت کنن!!;)
 

sokoot.assa

عضو جدید
موفقیت کشور در تبدیل آب شور به آب آشامیدنی با استفاده از ریزجلبکها

موفقیت کشور در تبدیل آب شور به آب آشامیدنی با استفاده از ریزجلبکها

موفقیت کشور در تبدیل آب شور به آب آشامیدنی با استفاده از ریزجلبکها
:w10::w10:


رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی منطقه شمال غرب و غرب ایران از طراحی و ساخت دستگاهی برای تبدیل آب شور به شیرین خبر داد و گفت: این دستگاه با استفاده از ریز جلبک ها آبهای شور را به شیرین تبدیل می کند که برای آشامیدن و کشاورزی قابل استفاده است.

به گزارش سرویس علم و فن آوری پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر محمدامین حجازی با اشاره به محدودیت آب منابع آب شیرین در کشور افزود: در این راستا پروژه ای در این پژوهشگاه با عنوان تبدیل آب شور به شیرین تعریف شد. در این پروژه با استفاده از ریز جلبک ها اقدام به شیرین سازی آب کردیم.
وی ریز جلبک ها را از پتانسیل های جدید برای تولید انواع فراورده ها در کشور معرفی کرد و اظهار داشت: ریز جلبک ها از قدیمی ترین ساکنان اقیانوس ها و آبهای شیرین به شمار می روند که حاوی کلروفیل هستند و قابلیت فتوسنتز دارند. این گیاهان قادرند با فتوسنتز مواد غیرارگانـیک را بـه مـواد ارگانیک تبدیل کنند.
رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی منطقه شمال غرب تولید غذا برای انسان، طیور و آبزیان و تولید بیودیزل را از کاربردهای این گیاهان نام برد و ادامه داد: با توجه به پتانسیل های مناسبی که برای کشت ریز جلبک ها در کشور وجود دارد در ادامه تحقیقات، طراحی سیستمی برای کشت ریز جلبک ها در دستور کار قرار گرفت.
وی هدف از طراحی این سیستم را استفاده از مبدل هایی برای تبدیل آب شور به شیرین ذکر کرد و یادآور شد: در این راستا دستگاهی طراحی شد که همزمان با تولید بیومس (زیست توده) جلبک، قادر به استحصال آب شیرین است.
حجازی اضافه کرد: در فاز اول این دستگاه در اشل آزمایشگاهی برای تولید 80 لیتر آب شیرین طراحی شد و با به دست آوردن نتایج مطللوب در فاز دوم این دستگاه در اشل بزرگتر برای تولید 250 لیتر آب شیرین طراحی و ساخته شد.
این محقق تعیین مصارف آب خروجی از این دستگاه را بسته به میزان سطح کشت جلبک ها دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به سطح کشت جلبک ها می توان از آب خروجی برای کشت گیاهان گلخانه ای استفاده کرد و یا می توان برای فراوری ریز جلبک ها که نیاز به آب شیرین دارند به کار برد.
به گفته رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی منطقه شمال غرب از این دستگاه می توان آب قابل آشامیدن نیز استحصال کرد.
وی همچنین با تاکید بر اینکه تبدیل آب شور به شیرین با استفاده از جلبک ها از جمله روش های انحصاری است که در اختیار ایران است گفت: در این روش از میکروارگانیزم های (ریز جلبک) فتوسنتز کننده که برای رشد نیاز به مواد آلی پیشرفته ای ندارند استفاده شد. این میکروارگانیزم ها در محیط های کشت با استفاده از دی اکسید کربن (CO2) و نور خورشید، ترکیبات با ارزشی برای ما تولید می کنند.
حجازی، بی نیازی این میکروارگانیزم ها به آب شیرین و زمین های کشاورزی مساعد را از ویژگی های مهم این گیاهان نام برد و افزود: با توجه به محدودیت منابع آب و زمین های کشاورزی برای شیرین سازی آب های شور می توانیم از زمین های لم یزرع و آب های شور استفاده کنیم.
خبرگزاری مهر
۲۵ مرداد ۱۳۸۹ ۱۳:۴۲
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
زمان و مهلت ثبت نام داوطلبان کارشناسی ارشد با آزمون و بدون آزمون سال 90 دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد :

زمان و مهلت ثبت نام داوطلبان کارشناسی ارشد با آزمون و بدون آزمون سال 90 دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد :

متن خبر :بسمه تعالی


زمان و مهلت ثبت نام داوطلبان کارشناسی ارشد با آزمون و بدون آزمون سال 90 دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد.


به گزارش روابط عمومی مرکز آزمون «دانشگاه آزاد اسلامی» ثبت نام داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال 90 این دانشگاه از ساعت 9 صبح روز دوشنبه مورخ 4.11.89 از طریق پایگاه اینترنتی به نشانی www.azmoon.org آغاز می شود.
این گزارش می افزاید مهلت ثبت نام آزمون مذکور تا ساعت 24 روز شنبه مورخ 16.11.89 ادامه خواهد داشت. داوطلبان گرامی طی این مدت می توانند با مراجعه به دفاترپستی در سراسر کشور و تهیه دفترچه راهنما و کارت اعتباری نسبت به ثبت نام از طریق پایگاه اینترنتی مذکور اقدام نمایند.
همچنین متقاضیان دوره بدون آزمون کارشناسی ارشد نیز می توانند با مراجعه به دفاتر پستی و تهیه کارت اعتباری نسبت به ثبت نام در این دوره اقدام نمایند.


روابط عمومی مرکز آزمون
دانشگاه آزاد اسلامی


انتشار : 30 دي 1389 ساعت 08:47
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
متن خبر :بسمه تعالی


زمان و مهلت ثبت نام داوطلبان کارشناسی ارشد با آزمون و بدون آزمون سال 90 دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد.


به گزارش روابط عمومی مرکز آزمون «دانشگاه آزاد اسلامی» ثبت نام داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال 90 این دانشگاه از ساعت 9 صبح روز دوشنبه مورخ 4.11.89 از طریق پایگاه اینترنتی به نشانی www.azmoon.org آغاز می شود.
این گزارش می افزاید مهلت ثبت نام آزمون مذکور تا ساعت 24 روز شنبه مورخ 16.11.89 ادامه خواهد داشت. داوطلبان گرامی طی این مدت می توانند با مراجعه به دفاترپستی در سراسر کشور و تهیه دفترچه راهنما و کارت اعتباری نسبت به ثبت نام از طریق پایگاه اینترنتی مذکور اقدام نمایند.
همچنین متقاضیان دوره بدون آزمون کارشناسی ارشد نیز می توانند با مراجعه به دفاتر پستی و تهیه کارت اعتباری نسبت به ثبت نام در این دوره اقدام نمایند.


روابط عمومی مرکز آزمون
دانشگاه آزاد اسلامی


انتشار : 30 دي 1389 ساعت 08:47
چه رشته هایی بدون ازمونه؟؟
شرایط خاصی داره ثل شرط معدل؟؟؟
دفترچه اش چند تومنه؟
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
والله خانم مدیر اطلاع دقیقی ندارم ولی چهارم بهمن که دفترچه اومد خدمتتون عرض میکنم ، هر سال قوانین تغیر میکنه تا پارسال شرط معدل 17 بودش،برای کسانی که 9 ترمه لیسانس میگیرند و بچه های کاردانی به کارشناسی و قبول نمیکنند.
 

sokoot.assa

عضو جدید
تصفیه آب با نور خورشید!

تصفیه آب با نور خورشید!

تیمی از محققان دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ‌کنگ یک راکتور دووجهی میکروفلوئیدی ساخته‌اند که با استفاده از نور خورشید و میکروفلوئید‌، آب را تصفیه می‌کند.
به گزارش سرویس علم و فن آوری پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روش پالایش آب با استفاده از نور خورشید از مدت‌ها پیش شناخته شده است. در این روش آب در مقابل نور مستقیم خورشید قرار گرفته و ترکیب حرارت و اشعه ماورای بنفش پاتوژن‌های موجود در آب را از بین می‌برد.

اکنون محققان هنگ‌کنگی با ترکیب این شیوه با میکروفلوئیدها در یک میکروراکتور توانسته‌اند قدمی دیگر در صنعت تصفیه آب بردارند.
این دستگاه از یک محفظه مستطیلی متشکل از دو صفحه شیشه‌ای مقابل یکدیگر ساخته شده که هرکدام با دی‌اکسید تیتانیوم (ماده موجود در کرم ضد آفتاب) پوشش داده شده است.
آب کثیف از طریق میکرو کانال‌هایی از میان این صفحات گذرانده شده تا نسبت سطح به حجم تا حد اعلی افزایش داده شود. با قرار گرفتن در برابر خورشید، دی‌اکسید تیتانیوم از خود الکترون آزاد کرده که باعث تجزیه آلودگی‌های موجود در آب می‌شود.
این محققان در مرحله بعدی تصمیم دارند که این راکتور را در ابعاد بزرگتر ساخته و اندازه صفحات را به دو متر مربع برسانند تا بتوانند هزار لیتر در ساعت آب پاکیزه تولید کنند. اندازه کنونی دستگاه فقط 5x1.8 سانتی‌متر است.



ایسنا
۲۸ دی ۱۳۸۹ ۱۹:۱۶
 

sokoot.assa

عضو جدید
شیرآلات فوق هوشمند در ایران اختراع شد

شیرآلات فوق هوشمند در ایران اختراع شد

برای اولین بار در جهان شیرآلات فوق هوشمند با قابلیت اندازه گیری فشار آب ورودی شیر، اندازه خواص آب و تنظیم مقادیر مشخصه های اندازه گیری و دیگر موارد در ایران اختراع شد.
به گزارش سرویس علم و فن آوری پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از ایرنا، سعید سهرابی، مخترع شیرآلات فوق هوشمند خصوص کاربردهای شیرآلات فوق هوشمند خاطرنشان کرد: این نوع شیرآلات در هتل ها، رستوران ها، بیمارستان ها و کلینیک های درمانی، منازل، شرکت ها، مؤسسات و سازمان ها و ادارات مورد استفاده قرار می گیرد.
وی درباره قابلیت های شیرآلات فوق هوشمند اظهار داشت: تنظیم دما و فشار آب خروجی، اندازه گیری فشار آب ورودی شیر، اندازه گیری خواص آب، اندازه گیری میزان مصرف آب از شیر، تنظیم مقادیر مختلف پارامترهای اندازه گیری، کنترل با صفحه نمایش، سنسور چشمی مادون قرمز، صفحه نمایگشر LCD، تأمین برق مورد نیاز از طریق ژانراتور داخلی، باتری قابل شارژ و برق شهری، نمایش و تنظیم ساعت و تاریخ بصورت دیجیتالی، جلوگیری از انجماد آب بصورت اتوماتیک، تنوع صفحات کاربری بر روی نمایشگر با توجه به سلیقه کاربر، تشخیص عوامل میکروبی آب، ضد عفونی کردن آب جهت مصارف شستشوی میوه و تشخیص نوع آب برای انتخاب نوع مواد شوینده موی سر از جمله قابلیت های شیر آلات فوق هوشمند است.
درباره نحوه کارکرد این شیرها اظهار داشت: شیرآلات فوق هوشمند در ابتدا اکسیژن را از هوای مخلوط در آب گرفته و در مرحله بعدی توسط برخی مواد شیمیایی و ضد عفونی به یک واکنش الکتریکی و سپس ازن تبدیل می کند.
وی افزود: در مرحله بعدی آب به مخزن اصلی شیر هدایت و با توجه به ورودی های آب های سرد و گرم تنظیم می شود.
گفتنی است استفاده از شیر آلات الکترونیکی به علت عملکرد الکترونیکی قطع و وصل آب حداکثر صرفه جویی در مصرف آب به دست می آید.
کارشناسان معتقدند که نصب نمونه های خانگی شیرهای هوشمند در خانواده ها موجب کاهش 70 درصدی مصرف آب می شود و این صرفه جویی در اماکن عمومی به ده برابر نیز رسیده است.
افزایش بهداشت عمومی به دلیل عدم تماس مستقیم دست با شیر از دیگر ویژگی های استفاده از شیرهای هوشمند محسوب می شود.



ایرنا
۱۴ دی ۱۳۸۹ ۱۹:۰۱
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سمینار ملی توسعه پایدار سیستمهای آبیاری تحت فشار

سمینار ملی توسعه پایدار سیستمهای آبیاری تحت فشار

سومین سمینار ملی توسعه پایدار سیستمهای آبیاری تحت فشار با محوریت مدیریت و بهره برداری در تاریخ 27 بهمن ماه سال جاری در موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی کرج برگزار می شود.
به گزارش ایانا از روابط عمومی معاونت آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی، معاون دفتر توسعه سامانه های نوین آبیاری با اعلام این مطلب گفت: این سمینار که با همکاری و هماهنگی معاونت آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی و موسسه فنی و مهندسی تحقیقات کشاورزی و مشارکت و حمایت شرکتهای مشاور و پیمانکار و انجمنها و تامین کنندگان لوازم و تجهیزات آبیاری برگزار می شود در صدد است نظرها و تجربیات کلیه دست اندرکاران صنعت آبیاری تحت فشار را طی چند سال اخیر ارایه کند.

علی اکبر مرادی با اشاره به موضوعات قابل طرح در این سمینار افزود: در این سمینار موضوعات نقش مدیریت و بهره برداری در بهره وری مصرف آب، مدیریت و بهره برداری و پایداری سیستم، ارایه تجربیات در زمینه مدیریت و بهره برداری، مدیریت و بهره برداری در پروژه های بزرگ آبیاری تحت فشار، ساختار مدیریت در بهره برداری، آبیاری دقیق و اتوماسیون در مدیریت و بهره برداری، ارزیابی سیستمها و مسایل طراحی و اجرا، مشخصات فنی و کیفیت در لوازم و تجهیزات، نقش آموزش و ترویج، نیاز آبی و آبیاری و برنامه ریزی آبیاری، تاثیر کیفیت منابع آب و خاک بر مدیریت و بهره برداری، مشارکت ذینفعان در تشکلهای بهره برداری و نظامهای بهره برداری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


وی خاطرنشان کرد: در حاشیه سمینار نمایشگاه لوازم و تجهیزات آبیاری نیز در دستور کار قرار گرفته است که عمدتا از شرکتهایی هستند که نوآوریهای جدیدی در صنعت آبیاری تحت فشار به ارمغان آورده اند.


معاون دفتر توسعه سامانه های نوین آبیاری معاونت آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: تاکنون 125 مقاله به دبیرخانه سمینار ارسال شده است. از این تعداد 75 مقاله مورد پذیرش کمیته علمی همایش قرار گرفته است که به صورت ارایه شفاهی و پوستری در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.


مرادی در پایان تصریح کرد: پیش بینی می شود تعداد حداقل 500 نفر از متخصصان، کارشناسان، دانش پژوهان، تولیدکنندگان و بهره برداران پیشرو در این سمینار یک روزه حضور یابند./

کرج - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: صنایع و توسعه روستایی


منبع
 

sokoot.assa

عضو جدید
ارائه روشی برای حذف فلزات سنگین از آب



پژوهشگران پژوهشگاه مواد و انرژی، با استفاده از نوعی نانوبلور موفق به حذف فلز کادمیم از محلول های آبی شدند.

به گزارش سرویس علم و فن آوری پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر ایمان مباشرپور، عضو هیئت علمی پژوهشکده سرامیک پژوهشگاه مواد و انرژی، هدف از اجرای این پژوهش را بررسی امکان استفاده از نانوبلورهای هیدروکسی آپاتیت در حذف فلزات سنگین از محلولهای آبی ذکر کرد و گفت: این نانو بلورها به عنوان یک ماده‌ جاذب عمل می کنند.
وی با اشاره به اجرای این پروژه در پژوهشگاه مواد و انرژی افزود: در این پروژه توانستیم رفتار جذب را با تغییر عاملهایی نظیر تغییر اندازه بلورهای هیدروکسی آپاتیت، دما و غلظت اولیه یون فلزی، جرم و ماده جاذب امکان استفاده از نانوبلورهای هیدروکسی آپاتیت را به عنوان یک جاذب مناسب و صنعتی ایجاد کنیم.

مباشر به نتایج این تحقیق اشاره و خاطر نشان کرد: نتایج به دست آمده حاکی از آن است که نانوهیدروکسی آپاتیت، توانایی مناسبی در حذف یون کادمیم دو ظرفیتی دارد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده سرامیک پژوهشگاه مواد و انرژی، به کاربردهای این نانو بلورها در رفع آلاینده های زیست محیطی اشاره کرد و ادامه داد: در صورت همکاری سازمان محیط زیست و سازمان آب و فاضلاب، می توان این طرح را در مقیاس صنعتی اجرایی کرد.
خبرگزاری مهر
۲۵ بهمن ۱۳۸۹ ۱۹:۱۵
 

saina110

عضو جدید
کاربر ممتاز
کنتورهای هوشمندی که 80 درصد مصرف آب را کاهش می دهد

کنتورهای هوشمندی که 80 درصد مصرف آب را کاهش می دهد




کارشناسان فنی پارک فناوری تهران موفق به ساخت کنتورهای هوشمندی با قابلیت امکان کنترل میزان برداشت از چاه آب و امکان قرائت کنتور از راه دور شدند که قادر است تا 80 درصد در مصرف آب صرفه جویی کند.
به گزارش سرویس علم و فن آوری پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از ایرنا، علی معاضدی کارشناس فنی شرکت تولید کننده کنتورهای هوشمند در پارک فناوری تهران اظهار داشت: در این نوع کنتور 80 درصد مصرف آب مصرفی چاه‌های آب مورد مصرف کشاورزان صرفه جویی می شود.
وی با بیان اینکه کشاورزان و چاه های آب کشاورزی درزمره پرمصرف ترین مشترکان آب های زیر زمینی قرار دارند و ایران در زمره مناطق خشک جهان است و در برخی از مناطق کشور با بحران منابع آب زیرزمینی مواجه است گفت: این اختراع موجب می شود تا از هدر رفت آب در بسیاری از مناطق کشور کاسته شود.
معاضدی درباره تفاوت کنتورهای هوشمند با کنتورهای سنتی به ایرنا گفت: برخلاف کنتورهای سنتی که برسر راه جریان آب ورودی قرار دارد، در این نوع کنتورهای هیچ ارتباطی میان جریان آب و کنتور وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: این کنتور قادر است به صورت همزمان آب برداشت شده از سطح چاه ها و نیز برق مصرف شده برای کشیدن آب را به طور همزمان محاسبه کند.
این کارشناس فنی اظهار داشت: روش های قدیمی مانند آلتراسونیک دارای فرسایش زیاد است، چراکه آب چاه ها و منابع آب زیرزمینی پراملاح است و موجب فرسایش زودهنگام کنتورها می شود.
معاضدی خاطرنشان کرد: این کنتورها مجهز به ابزارهای کنترلی است که می تواند برداشت آب از آب های زیرزمینی توسط کشاورزان را محدود کند.
وی افزود: درصورتی که از آب های زیر زمینی بیش از میزان تعیین شده برداشت شود، پمپ تعبیه شده در این کنتورها مانع برداشت بیشتر خواهد شد.
معاضدی 'امکان قرائت از راه دور' را از دیگر ویژگی های کنتور هوشمند برشمرد و افزود: چاه های آب در مناطق کشاورزی در فواصل دور از یکدیگر قرار دارند و قراعت مصرف این چاه ها،‌ کار دشواری است که این کنتور این کار را ساده می کند.
وی خاطرنشان کرد: امکان قرائت از راه دور، بستر را برای اجرای طرح 'شبکه هوشمند' کنتور آماده می کند.
وی گفت که در کنتورهای معمولی اندازه گیری میزان مصرف آب چاه های کشاورزی، کنتور روی منبع آب قرار می گیردو مانند یک مسافت سنج میزان آبی را که برداشت می شود محاسبه می کند؛این درحالی است که هر چاه کشاورزی که آب را بالا می برد، پمپ به کار برده شده با برق کار می کند،
عضو پارک علم و فناوری دانشگاه تهران افزود : 35 درصد از برق مصرفی کل کشور مربوط به پمپ های آب چاه های کشاورزی است ، این مقدار بیش از یک سوم برق تولیدی کشوراست که صرف استخراج منابع آب زیرزمینی و همچنین دامن زدن به بحران آب های زیرزمینی و از بین رفتن منابع تجدید ناپذیر طبیعی کشور می شود.
واعظی گفت : استفاده از این کنتورهای هوشمند ، کشاورز را ملزم به استفاده از سیستم های نوین آبیاری و سیستم های الگوی کشت پیشرفته خواهد کرد. سیستم اندازه گیری هوشمند شامل مجموعه ای از کنتورهای هوشمند و ماژول های مخابراتی شبکه LAN است . در این سیستم داده های WAN جمع آوری می شود و شبکه NMS مدیریت می شود.
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
رييس موسسه گنجينه ملي آب ايران: بيشترين سد تاريخي جهان در ايران وجود دارد

رييس موسسه گنجينه ملي آب ايران: بيشترين سد تاريخي جهان در ايران وجود دارد

به گزارش ايرنا، 'ناصر شايان' چهارشنبه در نخستين كارگاه آموزشي مهارتهاي تاريخي آبي و قنات در كرمان افزود: از اين تعداد، 22 سد جزو سدهاي بلند با ارتفاع بالاي 15 متر هستند.
وي بيان كرد: ساخت سد اقدامي مهندسي و پيچيده است اما ايراني ها از گذشته تا كنون بر سد سازي مسلط بوده و مي دانستند كجا بايد سد را احداث كنند.
وي ادامه داد: در سدهايي مانند سد داريوش (درودزن) با قدمت دو هزار و 500 ساله در استان فارس، سازه قوي، معماري مناسب، بناهاي چند منظوره، مصالح مناسب مانند سنگ و ساروج باعث افزايش مقاومت اين سدها شده است.
شايان خاطر نشان كرد: بند بهمن در شوشتر با بيش از هزار و 700 سال قدمت، پل بند امير در قالب مجموعه پنج بند بر روي رودخانه كر، سد كبار قم با 700 سال قدمت، سد هلاكو در كرمان با بيش از 600 سال قدمت و سدهاي گلستان و فريمان در خراسان رضوي عليرغم توجه به نگهداري آنها، همچنان فعال هستند.
رييس موسسه گنجينه ملي آب ايران به سد كرويت در طبس و سد عباسي در ساوه اشاره كرد و افزود: سد كرويت در تنگه اي به طول 60 متر تا سال 1925 ميلادي بلندترين سد قوسي دنيا بوده است كه در حال حاضر استفاده از قوس در ساخت سدها تكنيك جديد مورد استفاده در جهان است.
وي با تاكيد بر اينكه نبايد اين سد ها را تخريب و سدهاي جديد به جاي آنها ساخت، بيان كرد: اين سازه ها آنقدر اهميت دارند كه با مرمت و بازسازي مي توانند بهره وري لازم را داشته باشند و برخي از آنها فقط مربوط به ايران نيست و به تمامي تمدن بشري مرتبط است.
شايان ادامه داد: در نقاط كويري ايران نيز فن قنات ابداع مردم بود كه بهترين روش براي انتقال آب هاي زيزميني است.
وي افزود: اين سازه هاي مختلف به دلايلي مانند گذشت زمان، وجود سيلاب ها، زلزله و ساير حوادث طبيعي، عدم توجه و نگهداري و ساخت تاسيسات جديد آبي در معرض آسيب ديدن قرار دارند.
رييس موسسه گنجينه ملي آب ايران خاطر نشان كرد: ما وظيفه حفظ سدها و قنات ها را بر عهده داريم و بايد اين سازه ها را شناسايي و به مردم معرفي كنيم.
وي ادامه داد: اطلاعات كمي در رابطه با اين سازه هاي تاريخي موجود است و بايد توسط پژوهشگران، اساتيد و دانشجويان به مردم شناسانده شوند.
شايان اظهار داشت: معرفي اين سازه ها از طريق چاپ كتاب ها، تهيه برنامه ها و مجموعه هاي تلويزيوني، همايش هاي ملي و بين المللي و همچنين موزه هاي آب امكان پذير است.
وي با اشاره به اينكه چندين موزه آب در كشور راه اندازي شده است، گفت: در استان كرمان نيز به دليل وجود قنوات، آب انبارها و يخدان ها راه اندازي موزه آب ضروري مي باشد كه در اين رابطه اقداماتي نيز صورت گرفته است.
به گزارش ايرنا، اولين كارگاه آموزشي مهارتهاي تاريخي آب و قنات با حضور 170 شركت كننده از سطح استان كرمان به مدت دو روز در تالار برق كرمان از سوي مجتمع عالي آموزشي و پژوهشي صنعت آب خراسان برگزار مي شود.
اين كارگاه آموزشي با محوريت مطالعات، توسعه و حفظ قنوات به عنوان ميراث فرهنگي و در بخش هايي مانند بيان تاريخچه قنات، مسائل سياسي و اقتصادي مربوط به قنوات و بررسي سازه هاي تاريخي و آبي استانهاي كرمان، سيستان و بلوچستان و خراسان در حال برگزاري است .

تاريخ انتشار : 11/12/1389 - 14:19

منبع
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پلیس آب در شوشتر فعال شد

پلیس آب در شوشتر فعال شد

پلیس آب در شوشتر فعال شد


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان از تشکیل گروهی تحت عنوان پلیس آب به منظور شناسایی و برخورد با مشترکان غیرمجاز آب در شهر شوشتر خبر داد.

به گزارش پورتال آبفاایران به نقل از پایگاه خبری وزارت نیرو، "محسن پویا" شناسايي اشتراک هاي غير مجاز در سطح شهرهاي استان را يکي از وظايف پليس آب دانست.
وي بهينه سازي مصرف و کاهش هدر رفت آب را از اهداف راه اندازي پليس آب عنوان کرد.
پویا افزود: از ابتدای فعالیت پلیس آب تاکنون بیش از 500 مشترک غیر مجاز شناسایی و به مجاز تبدیل شده است و برخی از آنان نیز به محاکم قضایی معرفی شده اند.
وی تعداد مشترکان آب شوشتر را 30 هزار اشتراک عنوان کرد و با بیان اینکه 50 درصد مشترکان در بافت قدیم و فرسوده شهر قرار دارند، خاطرنشان کرد: باوجود کمبود اعتبار، تاکنون بیش از هفت هزار متر توسعه و اصلاح شبکه آب و دو هزار متر توسعه و اصلاح شبکه فاضلاب در شوشتر انجام شده است.
وی طول شبکه آب شوشتر را 250 کیلومتر اعلام کرد و اظهار داشت: 70 درصد شبکه آب شوشتر فرسودگی شدید دارد و سالانه حدود 10 میلیارد ریال برای اصلاح و نوسازی شبکه تخصیص می یابد که به هیچ وجه جوابگوی شبکه فرسوده شوشتر نیست.
به گفته وی، باید سالانه چهار تا پنج برابر اعتبار کنونی به این امر اختصاص یابد تا بتوانیم برای 20 سال آینده پاسخگوی نیاز مردم باشیم.


 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
با آغاز بهره برداری از طرح آبرساني قمرود؛ استان قم از بحران هاي آبي نجات می یابد

با آغاز بهره برداری از طرح آبرساني قمرود؛ استان قم از بحران هاي آبي نجات می یابد

استان قم از بحران هاي آبي نجات می یابد

مديرعامل شركت آب منطقه اي استان قم گفت: با آغاز بهره برداری از طرح آبرسانی قمرود در آینده نزدیک، اين استان از بحران ها و تنش هاي آبي موجود نجات می یابد.
"سيدحسن رضوي" روز دوشنبه (امروز) در گفت و گو با پايگاه خبري وزارت نيرو، اظهار داشت: طرح بزرگ آبرساني به قم تجربه بزرگی در وزارت نيرو بوده و تلاش شده است در عين سرعت اجرا، از كيفيت و دقت بالايي برخوردار باشد.
رضوي با بيان اينكه طرح قمرود در بخش استان قم با اعتبار ارزي افزون بر 230 ميليون يورو در حال اجرا است،‌ تصريح كرد: اين طرح از محل منابع ارزي اجرا شده و كمتر به منابع ريالي وابسته بوده است.
به گفته رضوي، تنها 600 ميليارد ريال اعتبار ريالي در اين طرح در نظر گرفته شده است.
وي همچنين خاطر نشان کرد: صرف نظر از اهداف اصلي، ‌اين طرح آبرساني نقش ويژه اي در تامين آب اضطراري استان در سال 90 خواهد داشت.
رضوي اجرايي شدن طرح قمرود را مهم ارزيابي كرد و گفت: اين طرح تحول بزرگي را در حوزه قمرود به همراه خواهد آورد.
مديرعامل شركت آب منطقه اي قم دريافت ديپلم افتخار در بخش جوش، بتن برتر در سال 87،‌ ركورد اجراي لوله گذاري در يك ماه و استفاده از بهترين تجهيزات خارجي و داخلي را از جمله موفقيت هاي اين طرح برشمرد.
رضوي با اشاره به استفاده از تمام امكانات و روش هاي موجود در به حداقل رساندن زمان اجراي طرح آبرسانی قمرود، افزود: با وجود سرعت دادن در اجراي اين طرح آبرساني، كيفيت كار به خوبي حفظ شد.
رضوي ادامه داد:‌ اين طرح از استان هاي اصفهان، لرستان،‌ قم و مركزي عبور كرده و آب مورد نياز و سالم را در اختيار مردم این استان ها قرار خواهد داد.
رضوي بيان كرد: وزارت نيرو توانسته است با درايت و تدبير خود تنش هاي موجود در انتقال آب حوزه به حوزه را تا حد امكان كاهش داده و مديريت كند.
رضوي همچنين افزود: اين طرح تا اجرا شدن تصفيه خانه جديد افزون بر سه هزار ليتر در ثانيه آب را در اختيار شبكه توزيع قرار مي دهد.
به گفته وي، بر اساس پيش بيني ها بهره برداري از تصفيه خانه جديد در سال 92 محقق خواهد شد و كار تصفيه آب در زمان كنوني بر عهده تصفيه خانه موجود شهر قم است.
رضوي در ادامه گفت: اين تصفيه خانه در دو مدول با مجموع ظرفيت 6/6 مترمكعب در ثانيه آب را تصفيه كرده و در اختيار قرار مي دهد.
مديرعامل شركت آب منطقه اي قم ابراز اميدواري كرد: با حضور دكتر "محمود احمدي نژاد" رياست جمهوري كشورمان،‌ اين طرح به زودي به بهره برداري برسد.

خبرنگار : سید بهنام اخوت پور
تائيد کننده : 272 , نام : سردبير
تاريخ ايجاد : 8 فروردين 1390 ساعت 13:10
کد مطلب : 26279
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
13 گروه فوریتهای آبرسانی در روستاهای گلستان تشکیل شد

13 گروه فوریتهای آبرسانی در روستاهای گلستان تشکیل شد

13 گروه فوریتهای آبرسانی در روستاهای گلستان تشکیل شد

گرگان - خبرگزاری مهر: معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی گلستان گفت: 13 اکیپ فوریتهای آبرسانی در ایام تعطیل نوروز به مرکزیت شهرستانها و ستاد مستقر در استان تشکیل شد.
به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، بهزاد هرمزی بعد از ظهر دوشنبه در تشریح اقدامات نوروزی این معاونت افزود: در راستای خدمات رسانی مطلوب تر به مشترکان و مسافران نوروزی شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گلستان اقدام به تشکیل این گروه ها کرده است.

وی اظهار داشت: در مجموع طی پنج روز اول تعطیلات 234 نفر روز پرسنل در امر خدمات آبرسانی مشغول به فعالیت بوده اند.

وی از مهمترین اقدامات این اکیپ ها، اعزام تانکر سیار به روستای های فاقد آب شرب به تعداد 16 سرویس، رفع شکستگی شبکه و خطوط انتقال 72 مورد، رفع نقص دستگاه های کنترل دورچاهها، الکترو پمپ، فلومتر و کلریناتور جمعا به تعداد 9 مورد در پنج روز اول سال جاری خبر داد.

هرمزی افزود: کشیک آزمایشگاه سیار در سطح استان یکی دیگر از ابتکاراتی است که در این ایام صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: به گونه ای که کارشناسان کنترل کیفی در این پنج روز طی 8 مورد ماموریت خود موفق به بازدید از 25 روستا در سطح استان شدند که نتایج حاصل از نمونه های میکروبی اخذ شده آنها نشان از عدم وجود هرگونه آلودگی در آب شرب این روستاهاست.


تهران:۱۷:۴۶ , ۱۳۹۰/۰۱/۰۸
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
طرح ویژه جلوگیری از آلودگی منابع آب استان تهران در روز طبیعت اجرا می شود

طرح ویژه جلوگیری از آلودگی منابع آب استان تهران در روز طبیعت اجرا می شود


طرح ویژه جلوگیری از آلودگی منابع آب استان تهران در روز طبیعت اجرا می شود



مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: این شرکت برای جلوگیری از ریختن زباله در رودخانه‌های تامین کننده آب تهران، در روزهای دوازدهم و سیزدهم فروردین ماه امسال، کیسه زباله میان گردشگران توزیع می کند تا گردشگران زباله‌های خود را در جایگاه‌های ویژه‌ای که توسط بخشداری‌ها و شهرداری مناطق اطراف پیش بینی شده، تخلیه کنند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای تهران، "خسرو ارتقایی" اظهار داشت: طرح جلوگیری از آلودگی منابع آب استان تهران، همسو با شعار روز جهانی آب مبنی بر "آب برای شهرها؛ پاسخ به چالش شهرنشنی" است و در روزهای پایانی تعطیلات نوروزی اجرا می شود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران افزود: ایده اصلی اجرای طرح جلوگیری از آلودگی منابع آب استان تهران از شعار روز جهانی آب گرفته شده و اجرای این طرح اولین گام در جهت جلوگیری و پیشگیری از آلودگی منابع آب و تحقق شعار آب برای شهرها در سال‌ جاری تلقی می شود.
ارتقایی ادامه داد: بر اساس قانون، جلوگیری از آلودگی منابع آب شرب تهران بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین شرکت آب منطقه‌ای تهران قرار دارد و این شرکت نیز از آنجایی که وظیفه تامین آب را بر عهده دارد، مراقبت‌های لازم را در این زمینه انجام می دهد.
وی افزود: بر این اساس، از حدود 10 سال پیش تاکنون اقداماتی توسط این شرکت صورت گرفته که منابع مالی مورد نیاز آن از محل درآمدهای شرکت و نیز منابع عمومی تامین شده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: به دلیل کمبود فضاهای تفریحی و گردشگری، مردم در ایام تعطیل برای استفاده از هوای پاک و طبیعت سالم به رودخانه‌های شمال تهران از جمله رودخانه‌های کرج و جاجرود پناه می برند.
ارتقایی اضافه کرد: این در حالی است که در مناطق یادشده فضای مناسب اقامتی و گردشگری وجود ندارد و از سوی دیگر حاشیه این رودخانه‌ها نیز با احداث ویلا و رستوران تصرف شده و عموم گردشگران که فاقد این امکانات هستند در کنار جاده‌ها و رودخانه‌ها مستقر می شوند.
وی تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی تعطیلاتی نوروز حضور گردشگران در این مناطق افزایش می یابد و این در حالی است که فضای مناسب جمع‌آوری زباله و دفع بهداشتی آن و حتی سرویس‌های بهداشتی مناسب برای گردشگران در این مناطق وجود ندارد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران اظهار داشت: با وجود مطالعات گسترده وزارت مسکن و شهرسازی برای ساماندهی فضای گردشگری در اطراف رودخانه‌های کرج و جاجرود، این مطالعات تاکنون اجرایی نشده و اقدامات شهرداری‌های این مناطق نیز به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای گردشگری آن نیست.
وی ادامه داد: شرکت آب منطقه ای تهران برای جلوگیری از ریختن زباله در رودخانه‌های تامین کننده آب تهران، در روزهای دوازدهم و سیزدهم فروردین ماه امسال، کیسه زباله میان گردشگران توزیع می کند تا گردشگران زباله‌های خود را در جایگاه‌های ویژه‌ای که توسط بخشداری‌ها و شهرداری مناطق اطراف پیش بینی شده، تخلیه کنند.
ارتقایی تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته و در کنار توزیع کیسه زباله میان گردشگران، اطلاعات مختصری نیز در مورد جلوگیری از آلودگی آب در اختیار آنها قرار می گیرد.
وی افزود: شرکت آب منطقه‌ای تهران همچنین به منظور فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از آلودگی آب، مسابقه‌ای در این زمینه برگزار خواهد کرد که پرسشنامه آن میان گردشگران توزیع می شود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران تصریح کرد: از میان پاسخ‌های صحیح توسط شهروندان، به قید قرعه چندین ربع سکه بهار آزادی به شهروندان اهدا خواهد شد.
وی تاکید کرد: مردم ایران فرهنگ بالایی در زمینه حفاظت از آب و پاک نگه داشتن آن دارند؛ اما متاسفانه به علت نبود مکان‌های مناسب برای جمع‌آوری زباله، گاهی زباله‌ها وارد رودخانه‌ها می شوند.
ارتقایی اضافه کرد: درصدد هستیم تا با فرهنگ‌سازی در روزهای دوازدهم و سیزدهم فروردین‌ماه امسال، میزان تخلیه زباله در داخل رودخانه‌ها و حوضه‌های آبریز سدهای لتیان کرج را به حداقل برسانیم.
وی در پایان گفت: هم اکنون حداقل سالیانه بیش از یک میلیارد ریال در هر یک از حوضه‌های آبریز رودخانه‌های کرج و جاجرود برای پاک سازی آنها از زباله هزینه می شود.

منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای تهران
چهارشنبه، ۱۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۱:۴۸
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
میزان بارندگی در ایران یک سوم میانگین جهانی

میزان بارندگی در ایران یک سوم میانگین جهانی



میزان بارندگی در ایران یک سوم میانگین جهانی


مدیر بهره برداری از شبکه های آبیاری و زه کشی منابع آب ایران میانگین بارش های سالیانه را در کشور 250 میلی متر ذکر کرد و گفت: این عدد، یک سوم متوسط جهانی بارش است.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، علیرضا آراستی، مدیر بخش بهره برداری از شبکه های آبیاری و زه کشی شرکت مدیریت منابع آب ایران در مصاحبه با رادیو گفتگو اظهار داشت: بارندگی کشور ما 413 میلیارد متر مکعب درس ال است که 293 میلیارد متر مکعب آن، در مزارع و زمین ها جذب می شود و بخشی از این بارندگی ها، تبخیر می شود و 130میلیارد متر مکعب آن قابل استحصال است که 105 تا 107 میلیارد متر مکعب آن را استحصال کرده ایم.
وی ادامه داد: از کل منابع استحصالی آب که چیزی حدود 98 میلیارد متر مکعب است، 88 میلیارد متر مکعب آن در بخش کشاورزی ، 7.5 میلیارد متر مکعب در بخش شرب و بهداشت و 2.1 میلیارد مترمکعب در بخش صنعت مصرف می شود.


بنا بر این بیشترین مصرف، همواره دربخش کشاورزی است که حدود 92 درصد آب استحصالی را تشکیل می دهد.
وی گفت: ایران، 8.2 میلیون هکتار مزارع آبی دارد و مصرف کنندگان بخش کشاورزی، از شبکه های مدرن ، نیمه مدرن و سنتی برای آبیاری، استفاده می کنند.
آراستی افزود: در جهان، مصرف آب، دربخش کشاورزی 80 درصد، بخش بهداشت و شرب 8 درصد و صنعت 22 درصد کل آب استحصال شده است و در ایران، بخش کشاورزی باید به نفع بخش صنعت مصرف خود را بهینه کند، تا بتوانیم به استانداردهای جهانی نزدیک ترشویم.
وی گفت: ما باید برای بهینه سازی مصرف آب، از سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری استفاده کنیم. در سیستم سخت افزاری، می توان از توسعه شبکه آب رسانی، توسعه و ترویج شیوه های مدرن آبیاری و در سیستم های نرم افزاری، آموزش و فرهنگ سازی را نام برد.
آراستی ادامه داد: باید کشاورزان را با مفاهیم راندمان تولید و آبیاری آشنا و در خصوص سیستم های جدید آبیاری اطلاع رسانی کنیم.
یکی دیگر از روشهای بهینه سازی مصرف آب در کشور، اصلاح و تعمیر سیستم های آب رسانی و انتقال آب است.
آراستی افزود: در کشور ما به هدررفت آب های مجازی توجه نمی شود و قطعا اصلاح الگوی مصرف در کشور، خصوصا در بخش کشاورزی می تواند به پیشرفت و توسعه در صنعت بینجامد و با توجه با میزان محدود ونسبتا اندک بارش سالانه اصلاح الگوی مصرف در بخش کشاورزی و استفاده از سیستم های مدرن آبیاری تاثیر بسزایی در اقتصاد کشورمان خواهد داشت.
وی اظهار داشت: کشاورزی در ایران، عموما به شکل اقتصادی نیست و بهره وری آن پایین است و تولید محصول، با متوسط های جهانی تطابق ندارد.
باید توجه کنیم که میزان باروری کشت ما، در کشور چیست و الگوی کشت مناسب را تعیین کنیم و تشکل های کشاورزی را ایجاد کنیم. اگربخش کشاورزی، از معیشت، به اقتصاد هدایت شود، به نتایج دلخواه خود در بهینه سازی مصرف آب، خواهیم رسید. کشاورزی، باید از شیوه سنتی، به شیوه مدرن تغییر کند.

پنجشنبه ، 11 فروردين 1390 ، 07:30
 

Similar threads

بالا