***<<جلسات مطالعه هفتگی نهج البلاغه و خودسازی>>***

یارانراد

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
بسم الله الرحمن الرحیم
یا علی نام تو بردم نه غمی ماند و نه همی
برنامه هفته شصت وهفتم


یک شنبه

خطبه 103
و ذلک... من قایل
و حکمت329

وَ قَالَ [عليهالسلام] الِاسْتِغْنَاءُ عَنِ الْعُذْرِ أَعَزُّمِنَالصِّدْقِ بِهِ .
و درود خدابر او ، فرمود: بى نيازى از عذر خواهى، گرامى تر از عذرراستين است.




دوشنبه
خطبه 104
فان...خاصرته
وحکمت330

وَ قَالَ [عليهالسلام] أَقَلُّ مَا يَلْزَمُكُمْ لِلَّهِ أَلَّاتَسْتَعِينُوابِنِعَمِهِ عَلَى مَعَاصِيهِ .
و درود خدابر او ، فرمود: حق خدا بر عهدة شما اينكه از نعمت هاىالهى درگناهان يارى نگيريد.




سه شنبه

خطبه105
حکمت331

وَ قَالَ [عليهالسلام] إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ جَعَلَ الطَّاعَةَغَنِيمَةَ الْأَكْيَاسِ عِنْدَ تَفْرِيطِ الْعَجَزَةِ .
و درود خدابر او ، فرمود: خداى سبحان طاعت را غنيمت زيركان قرارداد آنگاهكه مردم ناتوان ، كوتاهى كنند.





چهارشنبه
خطبه 105
حتی....دیمه
و حکمت332

وَ قَالَ [عليهالسلام] السُّلْطَانُ وَزَعَةُ اللَّهِ فِى أَرْضِهِ.
و درود خدابر او ، فرمود: حاكم اسلامى ، پاسبان خدا در زمين اوست





پنج شنبه
فما...قبله
و حکمت 333
وَ قَالَ [عليهالسلام] فِى صِفَةِ الْمُؤْمِنِ الْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِى وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِى قَلْبِهِ أَوْسَعُ شَيْ‏ءٍصَدْراً وَأَذَلُّ شَيْ‏ءٍ نَفْساً يَكْرَهُ الرِّفْعَةَ وَ يَشْنَ أُالسُّمْعَةَ طَوِيلٌ غَمُّهُ بَعِيدٌ هَمُّهُ كَثِيرٌصَمْتُهُ مَشْغُولٌ وَقْتُهُ شَكُورٌ صَبُورٌ مَغْمُورٌ بِفِكْرَتِهِ ضَنِينٌبِ خَلَّتِهِ سَهْلُ الْخَلِيقَةِ لَيِّنُ الْعَرِيكَةِ نَفْسُهُ أَصْلَبُ مِنَ الصَّلْدِ وَ هُوَ أَذَلُّ مِنَ الْعَبْدِ .
و درود خدابر او ، فرمود: (در توصيف مؤمن فرمود) شادى مؤمن درچهرة او ،و اندوه وى در دلش پنهان است، سينه اش از هر چيزى فراخ تر ،و نفس اواز هر چيزى خوارتر است. برترى جويى را زشت ، و رياكارى رادشمن مى شمارد، اندوه او طولانى ، و همت او بلند است، سكوتش فراوان ، ووقتاو با كار گرفته است، شكر گزار و شكيبا و ژرف انديش است. از كسى درخواستندارد و نرم خو و فروتن است، نفس او از سنگ خارا سخت تر اما درديندارىاز بنده خوارتر است.





جمعه جمع بندی

یا علی

التماس دعا:gol:
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

zeinab70

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
سلام
یکشنبه
ادامه خطبه 103
[h=3]3- سخنى از آينده
و اين روزگارى است كه جز مؤمن بى نام و نشان از آن رهايى نيابد: در ميان مردم است او را نشناسند، و در ميان جمعيّت كه نباشد كسى سراغ او را نگيرد، آنها چراغ‏هاى هدايت، و نشانه‏هاى رستگارى‏اند، نه فتنه انگيزند و اهل فساد، و نه سخنان ديگران و زشتى اين و آن را به مردم رسانند، خدا درهاى رحمت را به روى آنان باز كرده و سختى عذاب خويش را از آنان گرفته است. اى مردم بزودى زمانى بر شما خواهد رسيد كه اسلام چونان ظرف واژگون شده، آنچه در آن است ريخته مى‏شود.
اى مردم خداوند به شما ظلم نخواهد كرد و از اين جهت تأمين داده است اما هرگز شما را ايمن نساخت كه آزمايش نفرمايد، كه اين سخن از آن ذات برتر است كه فرمود: (در جريان نوح، نشانه‏هايى است و ما مردم را مى‏آزماييم.)

مى‏گويم: (كلام امام عليه السّلام كه فرمود:«كلّ مؤمن نومة»يعنى كسى كه گمنام و شرّ او اندك است و «المساييح» جمع «مسياح» كسى است كه ميان مردم فساد كرده و سخن چين است، و «مذاييع» جمع «مذياع» كسى است كه چون بدى كسى را شنيد در ميان مردم رواج مى‏دهد، و «بذر» جمع «بذور» كسى است كه بسيار نادان است و سخن بيهوده گويد)[/h]



و حکمت329

وَ قَالَ [عليهالسلام] الِاسْتِغْنَاءُ عَنِ الْعُذْرِ أَعَزُّمِنَالصِّدْقِ بِهِ .
و درود خدابر او ، فرمود: بى نيازى از عذر خواهى، گرامى تر از عذرراستين است.
 

zeinab70

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
دوشنبه
خطبه 104

(در سال 36 هجرى وقتى امام به سوى شهر بصره حركت مى‏كرد در صحراى ربذه هنگامى كه برخى از حجّاج بيت اللّه نيز به سخنان آن حضرت گوش فرا مى‏دادند ايراد فرمود)
ره آورد بعثت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم
پس از ستايش پروردگار، همانا خداوند سبحان، حضرت محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را مبعوث فرمود، در روزگارانى كه عرب كتابى نخوانده و ادّعاى وحى و پيامبرى نداشت. پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم با يارانش به مبارزه با مخالفان پرداخت تا آنان را به سر منزل نجات كشاند، و پيش از آن كه مرگشان فرا رسد آنان را به رستگارى رساند. با خستگان مدارا كرد، و شكسته حالان را زير بال گرفت تا همه را به راه راست هدايت فرمود، جز آنان كه راه گمراهى پيمودند. و در آنها خيرى نبود. همه را نجات داد، و در جايگاه مناسب رستگارى، استقرارشان بخشيد، تا آن كه آسياب زندگى آنان به چرخش در آمد، و نيزه‏شان تيز شد. به خدا سوگند من در دنباله آن سپاه بودم، تا باطل شكست خورد و عقب نشست، و همه رهبرى اسلام را فرمانبردار شدند، در اين راه هرگز ناتوان نشدم، و نترسيدم، و خيانت نكردم، و سستى در من راه نيافت. به خدا سوگند درون باطل را مى‏شكافم تا حق را از پهلويش بيرون كشم.
وحکمت330

وَ قَالَ [عليهالسلام] أَقَلُّ مَا يَلْزَمُكُمْ لِلَّهِ أَلَّاتَسْتَعِينُوابِنِعَ مِهِ عَلَى مَعَاصِيهِ .
و درود خدابر او ، فرمود: حق خدا بر عهدة شما اينكه از نعمت های الهى درگناهان يارى نگيريد.


 

zeinab70

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
سه شنبه
خطبه 105
(نوشته‏اند كه امام اين سخنرانى را 5 روز پس از بدست گرفتن قدرت سياسى كشور در آخر ذى الحجّه سال 35 هجرى ايراد فرمود)
1 -ويژگى‏هاى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم
تا اينكه خدا محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را برانگيخت، گواهى دهنده، بشارت دهنده، هشدار دهنده. پيامبرى كه بهترين آفريدگان در خردسالى، و در سنّ پيرى نجيب‏ترين و بزرگوارترين مردم بود، اخلاقش از همه پاكان پاك‏تر و باران كرمش از هر چيزى با دوامتر بود.

حکمت331

وَ قَالَ [عليهالسلام] إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ جَعَلَ الطَّاعَةَغَنِيمَةَ الْأَكْيَاسِ عِنْدَ تَفْرِيطِ الْعَجَزَةِ .
و درود خدابر او ، فرمود: خداى سبحان طاعت را غنيمت زيركان قرارداد آنگاه كه مردم ناتوان ، كوتاهى كنند.

 

zeinab70

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
چهارشنبه
ادامه خطبه 105
2 -هشدار از آينده تلخ فرزندان اميّه
شما اى فرزندان اميّه زمانى از لذّت و شيرينى دنيا بهره‏مند شديد، و از پستان آن نوشيديد كه افسارش رها، و بند جهازش محكم نبود (در حكومت عثمان)، تا آنجا كه حرام دنيا نزد گروهى چونان ميوه درخت سدر بى خار، آسان، و حلال آن دشوار و غير ممكن شد. به خدا سوگند، دنيايى كه در دست شماست چونان سايه‏اى است گسترده كه زود به سر آمد خود نزديك مى‏شود. امروز زمين براى شما خالى و گسترده، و دستهايتان براى انجام هر رفتار نادرستى باز، و دست‏هاى رهبران واقعى بسته است. شمشير شما بر آنان مسلط و شمشير آنان از شما باز گرفته شده است. آگاه باشيد هر خونى، خونخواهى دارد، و هر حقى را جستجوگرى است، انتقام گيرنده خون‏هاى ما، چونان حاكمى است كه براى خود داورى كند، و او خداوندى است كه از گرفتن كسى ناتوان نگردد، و كسى از پنجه عدالت او نمى‏تواند بگريزد. اى فرزندان اميّه سوگند به خدا زود باشد كه اين خلافت و دولت را در دست ديگران و در خانه دشمنان خود بنگريد، آگاه باشيد بيناترين چشمها آن است كه در دل نيكى‏ها نفوذ كند، و شنواترين گوش‏ها آن كه پندها و تذكّرات سودمند را در خود جاى دهد.

و حکمت332
وَ قَالَ [عليهالسلام] السُّلْطَانُ وَزَعَةُ اللَّهِ فِى أَرْضِهِ.
و درود خدابر او ، فرمود: حاكم اسلامى ، پاسبان خدا در زمين اوست
.
 

zeinab70

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
پنج شنبه
ادامه خطبه 105
3-اندرزهاى جاودانه، و توجه دادن مردم به اهل بيت عليهم السّلام

اى مردم چراغ دل را از نور گفتار گوينده با عمل روشن سازيد و ظرف‏هاى جان را از آب زلال چشمه‏هايى كه از آلودگى‏ها پاك است پر نماييد. اى بندگان خدا به نادانى‏هاى خود تكيه نكنيد، و تسليم هواى نفس خويش نباشيد، كه چنين كسى بر لبه پرتگاه قرار دارد، و بار سنگين هلاكت و فساد را بر دوش مى‏كشد، و از جايى به جاى ديگر مى‏برد، تا آنچه را كه ناچسب است بچسباند، و آنچه را كه دور مى‏نمايد نزديك جلوه دهد. خدا را، مبادا شكايت نزد كسى بريد كه نمى‏تواند آن را بر طرف سازد، و توان گره گشايى از كارتان ندارد. همانا بر امام واجب نيست جز آنچه را كه خدا امر فرمايد، و آن، كوتاهى نكردن در پند و نصيحت، تلاش در خير خواهى، زنده نگهداشتن سنّت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم، جارى ساختن حدود الهى بر مجرمان ، رساندن سهم‏هاى بيت المال به طبقات مردم، است. پس در فراگيرى علم و دانش پيش از آن كه درختش بخشكد تلاش كنيد، و پيش از آن كه به خود مشغول گرديد از معدن علوم (اهل بيت عليهم السّلام) دانش استخراج كنيد. مردم را از حرام و منكرات باز داريد، و خود هم مرتكب نشويد، زيرا دستور داده شديد كه ابتدا خود محرّمات را ترك و سپس مردم را باز داريد.


و حکمت 333
و درود خدابر او ، فرمود: (در توصيف مؤمن فرمود) شادى مؤمن درچهرة او ،و اندوه وى در دلش پنهان است، سينه اش از هر چيزى فراخ تر ،و نفس اواز هر چيزى خوارتر است. برترى جويى را زشت ، و رياكارى رادشمن مى شمارد، اندوه او طولانى ، و همت او بلند است، سكوتش فراوان ، ووقت او با كار گرفته است، شكر گزار و شكيبا و ژرف انديش است. از كسى درخواست ندارد و نرم خو و فروتن است، نفس او از سنگ خارا سخت تر اما دردينداری از بنده خوارتر است.
 

mshtable

عضو جدید
پنج شنبه
فما...قبله

زرنگی، در طلب دنیا به هر قیمت نیست، بلکه این خود یک فریفتگی و عقب ماندگی است. وقتی دنیا روی خوش به کسی نشان میدهد، ممکن است فرد دچار یک تنگ نظری و محدودیت بینش شود و دنیای بی وفا را تحت کنترل و به کام خود ببیند حال آنکه اگر به رفتار عمومی دنیا با اهلش نظر کند، این قدر بی خیال و خوش بین نخواهد بود.

حتی اگر برفرض کسی این تسلط و تدبیر را داشته باشد که تمام عمر - بر این طریق - دنیا را به خدمت خود در آورد، عمر دنیوی خود را به خوشی سپری کرده است، اما آن بهره ای که باید را از آن نبرده است و گرفتار یک دور باطل، سرمایه عمر خود را به یک بازی گذرانده است.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
بسم الله الرحمن الرحیم


جمع بندی برنامه هفته شصت وهفتم



خطبه 103 و
خطبه 104وخطبه105
حکمت ها:329 و330و331و332و333

*********************************************
سخنى از آينده

و اين روزگارى است كه جز مؤمن بى نام و نشان از آن رهايى نيابد: در ميان مردم است او را نشناسند، و در ميان جمعيّت كه نباشد كسى سراغ او را نگيرد، آنها چراغ‏هاى هدايت، و نشانه‏ هاى رستگارى‏اند، نه فتنه انگيزند و اهل فساد، و نه سخنان ديگران و زشتى اين و آن را به مردم رسانند، خدا درهاى رحمت را به روى آنان باز كرده و سختى عذاب خويش را از آنان گرفته است. اى مردم بزودى زمانى بر شما خواهد رسيد كه اسلام چونان ظرف واژگون شده، آنچه در آن است ريخته مى‏شود.
اى مردم خداوند به شما ظلم نخواهد كرد و از اين جهت تأمين داده است اما هرگز شما را ايمن نساخت كه آزمايش نفرمايد، كه اين سخن از آن ذات برتر است كه فرمود: (در جريان نوح، نشانه‏ هايى است و ما مردم را مى‏ آزماييم.)



************************************

ره آورد بعثت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم

پس از ستايش پروردگار، همانا خداوند سبحان، حضرت محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را مبعوث فرمود، در روزگارانى كه عرب كتابى نخوانده و ادّعاى وحى و پيامبرى نداشت. پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم با يارانش به مبارزه با مخالفان پرداخت تا آنان را به سر منزل نجات كشاند، و پيش از آن كه مرگشان فرا رسد آنان را به رستگارى رساند. با خستگان مدارا كرد، و شكسته حالان را زير بال گرفت تا همه را به راه راست هدايت فرمود، جز آنان كه راه گمراهى پيمودند.

*************************************


ويژگى‏هاى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم

تا اينكه خدا محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را برانگيخت، گواهى دهنده، بشارت دهنده، هشدار دهنده. پيامبرى كه بهترين آفريدگان در خردسالى، و در سنّ پيرى نجيب‏ترين و بزرگوارترين مردم بود، اخلاقش از همه پاكان پاك‏تر و باران كرمش از هر چيزى با دوامتر بود.


************************************

هشدار از آينده تلخ فرزندان اميّه

شما اى فرزندان اميّه زمانى از لذّت و شيرينى دنيا بهره‏مند شديد، و از پستان آن نوشيديد كه افسارش رها، و بند جهازش محكم نبود (در حكومت عثمان)، تا آنجا كه حرام دنيا نزد گروهى چونان ميوه درخت سدر بى خار، آسان، و حلال آن دشوار و غير ممكن شد.به خدا سوگند، دنيايى كه در دست شماست چونان سايه ‏اى است گسترده كه زود به سر آمد خود نزديك مى‏شود.آگاه باشيد هر خونى، خونخواهى دارد، و هر حقى را جستجوگرى است، انتقام گيرنده خون‏هاى ما، چونان حاكمى است كه براى خود داورى كند، و او خداوندى است كه از گرفتن كسى ناتوان نگردد، و كسى از پنجه عدالت او نمى‏تواند بگريزد. اى فرزندان اميّه سوگند به خدا زود باشد كه اين خلافت و دولت را در دست ديگران و در خانه دشمنان خود بنگريد، آگاه باشيد بيناترين چشمها آن است كه در دل نيكى‏ها نفوذ كند، و شنواترين گوش‏ها آن كه پندها و تذكّرات سودمند را در خود جاى دهد.

**************************************

اندرزهاى جاودانه، و توجه دادن مردم به اهل بيت عليهم السّلام

اى مردم چراغ دل را از نور گفتار گوينده با عمل روشن سازيد و ظرف‏هاى جان را از آب زلال چشمه ‏هايى كه از آلودگى‏ها پاك است پر نماييد. اى بندگان خدا به نادانى‏هاى خود تكيه نكنيد، و تسليم هواى نفس خويش نباشيد، كه چنين كسى بر لبه پرتگاه قرار دارد، و بار سنگين هلاكت و فساد را بر دوش مى‏كشد، و از جايى به جاى ديگر مى‏برد، تا آنچه را كه ناچسب است بچسباند، و آنچه را كه دور مى‏نمايد نزديك جلوه دهد. خدا را، مبادا شكايت نزد كسى بريد كه نمى‏تواند آن را بر طرف سازد، و توان گره گشايى از كارتان ندارد. همانا بر امام واجب نيست جز آنچه را كه خدا امر فرمايد، و آن، كوتاهى نكردن در پند و نصيحت، تلاش در خير خواهى، زنده نگهداشتن سنّت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم، جارى ساختن حدود الهى بر مجرمان ، رساندن سهم‏ هاى بيت المال به طبقات مردم، است. پس در فراگيرى علم و دانش پيش از آن كه درختش بخشكد تلاش كنيد، و پيش از آن كه به خود مشغول گرديد از معدن علوم (اهل بيت عليهم السّلام) دانش استخراج كنيد. مردم را از حرام و منكرات باز داريد، و خود هم مرتكب نشويد، زيرا دستور داده شديد كه ابتدا خود محرّمات را ترك و سپس مردم را باز داريد.

**************************************************************************


نوشته های دوست خوبمون: mshtable


پنج شنبه

زرنگی، در طلب دنیا به هر قیمت نیست، بلکه این خود یک فریفتگی و عقب ماندگی است. وقتی دنیا روی خوش به کسی نشان میدهد، ممکن است فرد دچار یک تنگ نظری و محدودیت بینش شود و دنیای بی وفا را تحت کنترل و به کام خود ببیند حال آنکه اگر به رفتار عمومی دنیا با اهلش نظر کند، این قدر بی خیال و خوش بین نخواهد بود.

حتی اگر برفرض کسی این تسلط و تدبیر را داشته باشد که تمام عمر - بر این طریق - دنیا را به خدمت خود در آورد، عمر دنیوی خود را به خوشی سپری کرده است، اما آن بهره ای که باید را از آن نبرده است و گرفتار یک دور باطل، سرمایه عمر خود را به یک بازی گذرانده است.


******************************

حکمت ها:

بى نيازى از عذر خواهى، گرامى تر از عذرراستين است.

**********************************
حق خدا بر عهدة شما اينكه از نعمت هاى الهى درگناهان يارى نگيريد.

**************************************
خداى سبحان طاعت را غنيمت زيركان قرارداد آنگاه كه مردم ناتوان ، كوتاهى كنند.

***************************************

حاكم اسلامى ، پاسبان خدا در زمين اوست.

***************************************

(در توصيف مؤمن فرمود) شادى مؤمن درچهرة او ،و اندوه وى در دلش پنهان است، سينه اش از هر چيزى فراخ تر ،و نفس اواز هر چيزى خوارتر است. برترى جويى را زشت ، و رياكارى رادشمن مى شمارد، اندوه او طولانى ، و همت او بلند است، سكوتش فراوان ، ووقتاو با كار گرفته است، شكر گزار و شكيبا و ژرف انديش است. از كسى درخواست ندارد و نرم خو و فروتن است، نفس او از سنگ خارا سخت تر اما درديندارىاز بنده خوارتر است.

****************************************

ومن الله توفیق

التماس دعا :gol:


 
آخرین ویرایش:

یارانراد

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
بسم الله الرحمن الرحیم

یا علی نام تو بردم نه غمی ماند و نههمی
برنامه هفته شصت و هشتم

یک شنبه
خطبه 105
ایهاالناس...بعد التناهی
وحکمت334

وَ قَالَ[عليه السلام] لَوْ رَأَى الْعَبْدُ الْأَجَلَ وَمَصِيرَهُ لَأَبْغَضَ الْأَمَلَ وَ غُرُورَهُ .و درود خدابر او ، فرمود: اگر بندة خدا اجل و پايان كارش را مىديد، با آرزو و فريب آن دشمنى مى ورزيد.




دوشنبه
خطبه 106
الحمدالله...سبقته
وحکمت335

وَ قَالَ[عليه السلام] لِكُلِّ امْرِئٍ فِى مَالِهِ شَرِيكَانِالْوَارِثُ وَ الْحَوَادِثُ
.
و درود خدابر او ، فرمود: براى هر كسى در مال او دو شريك است: وارث و حوادث

.سه شنبه
حتی...لامفتونی
ن
وحکمت336وَ
قَالَ[عليه السلام] الْمَسْئُولُ حُرٌّ حَتَّى يَعِدَ

.
و درود خدابر او ، فرمود: كسى كه چيزى از او خواسته اند تا وعدهنداده آزاد است.

چهارشنبه
وقد...یوملهم

حکمت337
وَ

قَالَ[عليه السلام] الدَّاعِى بِلَا عَمَلٍ كَالرَّامِى بِلَا
وَتَرٍ .و درود خدابر او ، فرمود: دعوت كنندة بى عمل، چون تير انداز بدونكمان است.


پنج شنبه
خطبه
107

وقد....مواردها

و حکمت 338
وَ
قَالَ[عليه السلام] الْعِلْمُ عِلْمَانِ مَطْبُوعٌ وَ
مَسْمُوعٌ وَ لَا يَنْفَعُ الْمَسْمُوعُ إِذَا لَمْيَكُنِالْمَطْبُوعُ
.
و درود خدابر او ، فرمود: علم دو گونه است: علم فطرى و علماكتسابي؛ اگر هماهنگ با علم فطري نباشد سودمند نخواهد بود


.جمعه جمعبندی

یا علی

التماس دعا
 
آخرین ویرایش:

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
دوشنبه ، خطبه ی 106

ره آورد اسلام

ستايش خداوندى را سزاست كه راه اسلام را گشود، و راه نوشيدن آب زلالش را بر تشنگان آسان فرمود.
ستون‏هاى اسلام را در برابر ستيزه جويان استوار كرد و آن را پناهگاه أمنى براى پناه برندگان، و مايه آرامش براى وارد شوندگان قرار داد.


اسلام، حجّت و برهان براى گويندگان، و گواه روشن براى دفاع كنندگان، و نور هدايتگر براى روشنى خواهان، و مايه فهميدن براى خردمندان، و عقل و درك براى تدبير كنندگان، و نشانه گويا براى جويندگان حق، و روشن بينى براى صاحبان عزم و اراده، پند پذيرى براى عبرت گيرندگان، عامل نجات و رستگارى براى تصديق كنندگان، و آرامش دهنده تكيه كنندگان، راحت و آسايش توكّل كنندگان، و سپرى نگهدارنده براى استقامت دارندگان است.


اسلام روشن‏ترين راه‏ها است، جادّه‏هايش درخشان، نشانه‏ هاى آن در بلندترين جايگاه، چراغ‏هايش پرفروغ و سوزان، ميدان مسابقه آن پاكيزه براى پاكان، سرانجام مسابقه‏ هاى آن روشن و بى پايان، مسابقه دهندگان آن پيشى گيرنده و چابك سوارانند.

برنامه اين مسابقه، تصديق كردن به حق، راهنمايان آن، اعمال صالح، پايان آن، مرگ، ميدان مسابقه، دنيا، مركز گرد آمدن مسابقه دهندگان، قيامت، و جايزه آن بهشت است.





و درود خدابر او ، فرمود: اگر بندة خدا اجل و پايان كارش را مىديد، با آرزو و فريب آن دشمنى مى ورزيد.

و درود خدابر او ، فرمود: براى هر كسى در مال او دو شريك است: وارث و حوادث




 
آخرین ویرایش:

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار


ره آورد اسلام


اسلام، حجّت و برهان براى گويندگان، و گواه روشن براى دفاع كنندگان، و نور هدايتگر براى روشنى خواهان، و مايه فهميدن براى خردمندان، و عقل و درك براى تدبير كنندگان، و نشانه گويا براى جويندگان حق، و روشن بينى براى صاحبان عزم و اراده، پند پذيرى براى عبرت گيرندگان، عامل نجات و رستگارى براى تصديق كنندگان، و آرامش دهنده تكيه كنندگان، راحت و آسايش توكّل كنندگان، و سپرى نگهدارنده براى استقامت دارندگان است.


اسلام روشن‏ترين راه‏ها است، جادّه‏هايش درخشان، نشانه‏ هاى آن در بلندترين جايگاه، چراغ‏هايش پرفروغ و سوزان، ميدان مسابقه آن پاكيزه براى پاكان، سرانجام مسابقه‏ هاى آن روشن و بى پايان، مسابقه دهندگان آن پيشى گيرنده و چابك سوارانند.



سلام

چقدر زیبا

خدایا شکرت
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
سه شنبه

[h=3]دعا براى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم [/h]تا آن كه خداوند با دست پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم شعله‏ اى از نور براى طالبان آن بر افروخت، و بر سر راه گمشدگان چراغى پرفروغ قرار داد.

خداوندا
پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم امين و مورد اطمينان و گواه روز قيامت است،نعمتى است كه بر انگيخته و رحمتى است كه به حق فرستاده‏ است.

خداوندا بهره فراوانى از عدل خود به او اختصاص ده، و از احسان و كرم خود فراوان به او بخشیده.

خدايا بناى دين او را از آنچه ديگران بر آورده‏ اند، عالى‏تر قرار ده. او را بر سر خان كرمت گرامى‏تر دار، و بر شرافت مقام او در نزد خود بيفزا، و وسيله تقرّب خويش را به او عنايت فرما، و بلندى مقام و فضيلت او را بى مانند گردان، و ما را از ياران او محشور فرما،
چنانكه نه زيانكار باشيم و نه پشيمان، نه دور از راه حق باشيم و نه شكننده پيمان، نه گمراه باشيم و نه گمراه كننده بندگان، نه فريب هواى نفس خوريم و نه وسوسه شيطان.



و درود خدابر او ، فرمود: كسى كه چيزى از او خواسته اند تا وعده نداده آزاد است.

 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
چهارشنبه

[h=3]ره آورد بعثت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم [/h]مردم از سر نعمت بعثت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و لطف خداوند بزرگ به مقامى رسيده ‏ايد كه حتّى كنيزان شما را گرامى مى‏دارند، و به همسايگان شما محبّت مى‏كنند، كسانى براى شما احترام قائلند كه شما از آنها برترى نداشته و بر آنها حقّى نداريد

كسانى از شما مى‏ترسند كه نه ترس از حكومت شما دارند و نه شما بر آنها حكومتى داريد.
مى‏گويم: (اين كلمات در خطبه 72 نيز وجود داشت، امّا بدان جهت كه اضافات مفيدى داشت در اينجا نيز آورده ‏ايم).



قَالَ[عليه السلام] الدَّاعِى بِلَا عَمَلٍ كَالرَّامِى بِلَاوَتَرٍ .و درود خدابر او ، فرمود:
دعوت كنندة بى عمل، چون تير انداز بدون كمان است.



 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
پنج شنبه

[h=3]علل سقوط و سير ارتجاعى امّت [/h] با آن همه بزرگوارى و كرامت، هم اكنون مى‏ نگريد كه قوانين و پيمان‏هاى الهى شكسته شده امّا خشم نمى‏گيريد، در حالى كه اگر پيمان پدرانتان نقض مى‏شد ناراحت مى‏شديد،

شما مردمى بوديد كه دستورات الهى ابتدا به دست شما مى‏رسيد و از شما به ديگران ابلاغ مى‏شد و آثار آن باز به شما بر مى‏گشت.
اما امروز جايگاه خود را به ستمگران واگذارديد،

و زمام امور خود را به دست بيگانگان سپرديد، و امور الهى را به آنان تسليم كرديد آنهايى كه به شبهات عمل مى‏كنند، و در شهوات غوطه ورند (بنى اميه) به خدا سوگند اگر دشمنان، شما را در زير

ستارگان آسمان بپراكنند، باز خداوند شما را براى انتقام گرفتن از ستمگران گرد مى‏ آورد.


و درود خدابر او ، فرمود: علم دو گونه است: علم فطرى و علم اكتسابي؛ اگر هماهنگ با علم فطري نباشد سودمند نخواهد بود




 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
بسم الله الرحمن الرحیم

جمع بندی برنامه شصت وهشتم

خطبه
105 وخطبه 106 وخطبه 107
حکمت ها :
334و335و336و337و338

******************************************

ره آورد اسلام


اسلام، حجّت و برهان براى گويندگان، و گواه روشن براى دفاع كنندگان، و نور هدايتگر براى روشنى خواهان، و مايه فهميدن براى خردمندان، و عقل و درك براى تدبير كنندگان، و نشانه گويا براى جويندگان حق، و روشن بينى براى صاحبان عزم و اراده، پند پذيرى براى عبرت گيرندگان، عامل نجات و رستگارى براى تصديق كنندگان، و آرامش دهنده تكيه كنندگان، راحت و آسايش توكّل كنندگان، و سپرى نگهدارنده براى استقامت دارندگان است.

اسلام روشن‏ترين راه‏ها است، جادّه‏ هايش درخشان، نشانه‏ هاى آن در بلندترين جايگاه، چراغ‏ هايش پرفروغ و سوزان، ميدان مسابقه آن پاكيزه براى پاكان، سرانجام مسابقه‏ هاى آن روشن و بى پايان، مسابقه دهندگان آن پيشى گيرنده و چابك سوارانند.برنامه اين مسابقه، تصديق كردن به حق، راهنمايان آن، اعمال صالح، پايان آن، مرگ، ميدان مسابقه، دنيا، مركز گرد آمدن مسابقه دهندگان، قيامت، و جايزه آن بهشت است.


***********************************************

دعا براى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم

خدايا بناى دين او را از آنچه ديگران بر آورده‏ اند، عالى‏تر قرار ده. او را بر سر خان كرمت گرامى‏تر دار، و بر شرافت مقام او در نزد خود بيفزا، و وسيله تقرّب خويش را به او عنايت فرما، و بلندى مقام و فضيلت او را بى مانند گردان، و ما را از ياران او محشور فرما، چنانكه نه زيانكار باشيم و نه پشيمان، نه دور از راه حق باشيم و نه شكننده پيمان، نه گمراه باشيم و نه گمراه كننده بندگان، نه فريب هواى نفس خوريم و نه وسوسه شيطان.

*********************************************

ره آورد بعثت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم

مردم از سر نعمت بعثت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و لطف خداوند بزرگ به مقامى رسيده ‏ايد كه حتّى كنيزان شما را گرامى مى‏دارند، و به همسايگان شما محبّت مى‏كنند، كسانى براى شما احترام قائلند كه شما از آنها برترى نداشته و بر آنها حقّى نداريد.كسانى از شما مى‏ترسند كه نه ترس از حكومت شما دارند و نه شما بر آنها حكومتى داريد.

*************************************************

علل سقوط و سير ارتجاعى امّت


با آن همه بزرگوارى و كرامت، هم اكنون مى‏ نگريد كه قوانين و پيمان‏هاى الهى شكسته شده امّا خشم نمى‏گيريد، در حالى كه اگر پيمان پدرانتان نقض مى‏شد ناراحت مى‏شديد، شما مردمى بوديد كه دستورات الهى ابتدا به دست شما مى‏رسيد و از شما به ديگران ابلاغ مى‏شد و آثار آن باز به شما بر مى‏گشت. اما امروز جايگاه خود را به ستمگران واگذارديد،و زمام امور خود را به دست بيگانگان سپرديد، و امور الهى را به آنان تسليم كرديد آنهايى كه به شبهات عمل مى‏كنند، و در شهوات غوطه ورند (بنى اميه) به خدا سوگند اگر دشمنان، شما را در زير ستارگان آسمان بپراكنند، باز خداوند شما را براى انتقام گرفتن از ستمگران گرد مى‏ آورد.

*************************************************

حکمت ها:


اگر بندة خدا اجل و پايان كارش را مىديد، با آرزو و فريب آن دشمنى مى ورزيد.
***********************************
براى هر كسى در مال او دو شريك است: وارث و حوادث
*******************************************
كسى كه چيزى از او خواسته اند تا وعده نداده آزاد است.
**************************************************
دعوت كنندة بى عمل، چون تير انداز بدون كمان است.
***********************************************************
علم دو گونه است: علم فطرى و علم اكتسابي؛ اگر هماهنگ با علم فطري نباشد سودمند نخواهد بود
.
********************************************************************************************

ومن الله توفیق
التماس دعا :gol:

 
آخرین ویرایش:

یارانراد

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
بسم الله الرحمن الرحیم

یا علی نام تو بردم نه غمی ماند و نه همی
برنامه هفته شصت و
نهم

یکشنبه
خطبه 108
الحمدالله....السریرات
و حکمت339

وَ قَالَ [عليه السلام] صَوَابُ الرَّأْيِ بِالدُّوَلِ يُقْبِلُ بِإِقْبَالِهَا وَ يَذْهَبُ بِذَهَابِهَا .
و درود خدا بر او ، فرمود: استوارى رأى با كسى است كه قدرت و دارايى دارد، با روى آوردن قدرت، روى آورد، و با پشت كردن آن روى بر تابد.


دوشنبه
اختاره ...الحیره
و حکمت340



وَ قَالَ [عليه السلام] الْعَفَافُ زِينَةُ الْفَقْرِ وَ الشُّكْرُ زِينَةُ الْغِنَى .
و دورد خدا بر او ، فرمود: پاكدامنى زيور تهيدستى ، و شكر گزارى زيور بى نيازى (ثروتمندى) است.


سه شنبه
لم....لمتوسمها
وحکمت341


وَ قَالَ [عليه السلام] يَوْمُ الْعَدْلِ عَلَى الظَّالِمِ أَشَدُّ مِنْ يَوْمِ الْجَوْرِ عَلَى الْمَظْلُومِ .
و درود خدا بر او ، فرمود: روز انتقام گرفتن از ظالم سخت تر از ستمكارى بر مظلوم است.



چهارشنبه
مالی ....الضله
وحکمت342

وَ قَالَ [عليه السلام] الْغِنَى الْأَكْبَرُ الْيَأْسُ عَمَّا فِى أَيْدِى النَّاسِ .
و درود خدا بر او ، فرمود: برترين بى نيازى و دارايى، نوميدى است از آنچه در دست مردم است.


پنج شنبه
فلا الحب
وحکمت343

وَ قَالَ [عليه السلام] الْأَقَاوِيلُ مَحْفُوظَةٌ وَ السَّرَائِرُ مَبْلُوَّةٌ وَ كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهِينَةٌ وَ النَّاسُ مَنْقُوصُونَ مَدْخُولُونَ إِلَّا مَنْ عَصَمَ اللَّهُ سَائِلُهُمْ مُتَعَنِّتٌ وَ مُجِيبُهُمْ مُتَكَلِّفٌ يَكَادُ أَفْضَلُهُمْ رَأْياً يَرُدُّهُ عَنْ فَضْلِ رَأْيِهِ الرِّضَى وَ السُّخْطُ وَ يَكَادُ أَصْلَبُهُمْ عُوداً تَنْكَؤُهُ اللَّحْظَةُ وَ تَسْتَحِيلُهُ الْكَلِمَةُ الْوَاحِدَةُ .
و درود خدا بر او، فرمود: گفتارها نگهدارى مى شود، و نهان ها آشكار، و هر كسى در گرو اعمال خويش است، و مردم گرفتار كمبودها و آفت هايند جز آن را كه خدا نگهدارد؛ در خواست كنندگانش مردم آزار، و پاسخگويان به زحمت و رنج دچارند ، و آن كس كه در انديشه از همه برتر است با اندك خشنودى يا خشمى از رأى خود باز مى گردد. و آن كس كه از همه استوار تر است از نيك نگاهى ناراحت شود يا كلمه او را دگرگون سازد.

جمعه جمع بندی

یا علی

التماس دعا:gol:
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
بسم الله الرحمن الرحیم

خطبه 108: بیان حوادث سخت آینده
(يكى از سخنرانى‏ هاى امام در شهر كوفه كه حوادث سخت آينده را بيان فرمود)
فهرست مطالب
1 -خدا شناسى
2 -وصف پيامبر اسلام (ص)
3- علل انحراف فرزندان اميّه
4 -نكوهش كوفيان
5 -خبر از كشتار و فساد بنى اميّه
6- هشدار و سفارش به اطاعت از اهل بيت عليهم السّلام
7 -خبر از مسخ ارزش‏ها در حكومت بنى اميّه


1 -خدا شناسى
ستايش خدايى را سزاست كه با آفرينش مخلوقات، بر انسان‏ها تجلّى كرد، و با برهان و دليل خود را بر قلب‏هايشان آشكار كرد. مخلوقات را بدون نياز به فكر و انديشه آفريد، كه فكر و انديشه مخصوص كسانى است كه دلى درون سينه داشته باشند و او چنين نيست،كه علم خداوندى ژرفاى پرده‏ هاى غيب را شكافته است، و به افكار و عقايد پنهان احاطه دارد.




حکمت 339:قدرت وحاکمیت اندیشه

و درود خدا بر او ، فرمود:


استوارى رأى با كسى است كه قدرت و دارايى دارد،با روى آوردن قدرت، روى آورد، و با پشت كردن آن وی بر تابد.
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوشنبه

وصف پيامبر اسلام (ص)

پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را از درخت تنومند پيامبران، از سرچشمه نور هدايت، از جايگاه بلند و بى‏همانند، از سرزمين بطحاء، از چراغ‏هاى بر افروخته در تاريكى‏ها، و از سر چشمه‏هاى حكمت برگزيد.

پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم طبيبى است كه براى درمان بيماران سيّار است. مرهم‏هاى شفا بخش او آماده، و ابزار داغ كردن زخم‏ها را گداخته. براى شفاى قلب‏هاى كور و گوش‏هاى ناشنوا و زبان‏هاى لال، آماده، و با داروى خود در پى يافتن بيماران فراموش شده و سرگردان است.



و دورد خدا بر او ، فرمود:
پاكدامنى زيور تهيدستى ، و شكر گزارى زيور بى نيازى (ثروتمندى) است.



 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
سه شنبه


علل انحراف فرزندان اميّه


بنى اميّه، با نور حكمت، جان و دل خود را روشن نساخته، و با شعله‏ هاى فروزان دانش، قلب خود را نورانى نكرده ‏اند، چونان چهارپايان صحرايى و سنگ‏هاى سخت و نفوذ ناپذيرند. به تحقيق رازهاى درون براى صاحبان آگاهى آشكار، و راه حق براى گمراهان نيز روشن است، و رستاخيز نقاب از چهره بر انداخت. و نشانه‏ هاى خود را براى زيركان و آنان كه طالب حقّند نماياند




و درود خدا بر او ، فرمود:
روز انتقام گرفتن از ظالم سخت تر از ستمكارى بر مظلوم است.
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
چهارشنبه

[h=3]نكوهش كوفيان [/h] مردم كوفه چرا شما را پيكرهاى بى روح، و روح‏هاى بدون جسد مى‏نگرم چرا شما را عبادت كنندگانى بدون صلاحيّت، و بازرگانانى بدون سود و تجارت، و بيدارانى خفته، و حاضرانى غايب از صحنه، بينندگانى نابينا، شنوندگانى كر، و سخن گويانى لال، مشاهده مى‏كنم پرچم گمراهى بر پايه‏ هاى خود بر افراشته شده و طرفداران آن فراوان گشته شما را با پيمانه خود مى ‏سنجند و سركوب مى‏كنند، پرچمدارشان (معاويه)، از ملّت اسلام خارج و بر راه گمراهى ايستاده است.


و درود خدا بر او ، فرمود: برترين بى نيازى و دارايى، نوميدى است از آنچه در دست مردم است.

 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
پنج شنبه



[h=3]خبر از كشتار و فساد بنى اميّه [/h] پس آن روز كه بر شما دست يابند جز تعداد كمى از شما باقى نگذارند، چونان باقى مانده غذايى اندك در ته ديگ يا دانه‏ هاى غذاى چسبيده در اطراف ظرف شما را مانند پوست‏هاى چرمى به هم پيچانده مى‏ فشارند، و همانند خرمن شما را به شدّت مى‏كوبند، و چونان پرنده‏ اى كه دانه ‏هاى درشت را از لاغر جدا كند، اين گمراهان، مؤمنان را از ميان شما جدا ساخته نابود مى‏كنند.



و درود خدا بر او، فرمود: گفتارها نگهدارى مى شود، و نهان ها آشكار، و هر كسى در گرو اعمال خويش است، و مردم گرفتار كمبودها و آفت هايند جز آن را كه خدا نگهدارد؛ در خواست كنندگانش مردم آزار، و پاسخگويان به زحمت و رنج دچارند ، و آن كس كه در انديشه از همه برتر است با اندك خشنودى يا خشمى از رأى خود باز مى گردد. و آن كس كه از همه استوار تر است از نيك نگاهى ناراحت شود يا كلمه او را دگرگون سازد.

 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
بسم الله الرحمن الرحیم


جمع بندی برنامه هفته
شصت و نهم

خطبه 108

حکمت339 حکمت340 حکمت 341 حکمت342 حکمت343

_______________________________________________________________

خطبه 108: بیان حوادث سخت آینده
(يكى از سخنرانى‏ هاى امام در شهر كوفه كه حوادث سخت آينده را بيان فرمود)
فهرست مطالب
1 -خدا شناسى
2 -وصف پيامبر اسلام (ص)
3- علل انحراف فرزندان اميّه
4 -نكوهش كوفيان
5 -خبر از كشتار و فساد بنى اميّه
6- هشدار و سفارش به اطاعت از اهل بيت عليهم السّلام
7 -خبر از مسخ ارزش‏ها در حكومت بنى اميّه



خدا شناسى
ستايش خدايى را سزاست كه با آفرينش مخلوقات، بر انسان‏ها تجلّى كرد، و با برهان و دليل خود را بر قلب‏هايشان آشكار كرد. مخلوقات را بدون نياز به فكر و انديشه آفريد، كه فكر و انديشه مخصوص كسانى است كه دلى درون سينه داشته باشند و او چنين نيست،كه علم خداوندى ژرفاى پرده‏ هاى غيب را شكافته است، و به افكار و عقايد پنهان احاطه دارد.

______________________________________________________

وصف پيامبر اسلام (ص)

پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را از درخت تنومند پيامبران، از سرچشمه نور هدايت، از جايگاه بلند و بى‏همانند، از سرزمين بطحاء، از چراغ‏هاى بر افروخته در تاريكى‏ها، و از سر چشمه‏هاى حكمت برگزيد.
پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم طبيبى است كه براى درمان بيماران سيّار است. مرهم‏هاى شفا بخش او آماده، و ابزار داغ كردن زخم‏ها را گداخته. براى شفاى قلب‏هاى كور و گوش‏هاى ناشنوا و زبان‏هاى لال، آماده، و با داروى خود در پى يافتن بيماران فراموش شده و سرگردان است.

_______________________________________________

علل انحراف فرزندان اميّه


بنى اميّه، با نور حكمت، جان و دل خود را روشن نساخته، و با شعله‏ هاى فروزان دانش، قلب خود را نورانى نكرده ‏اند، چونان چهارپايان صحرايى و سنگ‏هاى سخت و نفوذ ناپذيرند. به تحقيق رازهاى درون براى صاحبان آگاهى آشكار، و راه حق براى گمراهان نيز روشن است، و رستاخيز نقاب از چهره بر انداخت. و نشانه‏ هاى خود را براى زيركان و آنان كه طالب حقّند نماياند
_____________________________________________

نكوهش كوفيان


مردم كوفه چرا شما را پيكرهاى بى روح، و روح‏هاى بدون جسد مى‏نگرم چرا شما را عبادت كنندگانى بدون صلاحيّت، و بازرگانانى بدون سود و تجارت، و بيدارانى خفته، و حاضرانى غايب از صحنه، بينندگانى نابينا، شنوندگانى كر، و سخن گويانى لال، مشاهده مى‏كنم پرچم گمراهى بر پايه‏ هاى خود بر افراشته شده و طرفداران آن فراوان گشته شما را با پيمانه خود مى ‏سنجند و سركوب مى‏كنند، پرچمدارشان (معاويه)، از ملّت اسلام خارج و بر راه گمراهى ايستاده است.

__________________________________________

خبر از كشتار و فساد بنى اميّه


پس آن روز كه بر شما دست يابند جز تعداد كمى از شما باقى نگذارند، چونان باقى مانده غذايى اندك در ته ديگ يا دانه‏ هاى غذاى چسبيده در اطراف ظرف شما را مانند پوست‏هاى چرمى به هم پيچانده مى‏ فشارند، و همانند خرمن شما را به شدّت مى‏كوبند، و چونان پرنده‏ اى كه دانه ‏هاى درشت را از لاغر جدا كند، اين گمراهان، مؤمنان را از ميان شما جدا ساخته نابود مى ‏كنند.

___________________________________________

حکمت ها :



استوارى رأى با كسى است كه قدرت و دارايى دارد، با روى آوردن قدرت، روى آورد، و با پشت كردن آن روى بر تابد.
__________________________________________

پاكدامنى زيور تهيدستى ، و شكر گزارى زيور بى نيازى (ثروتمندى) است.
_______________________________________________

روز انتقام گرفتن از ظالم سخت تر از ستمكارى بر مظلوم است.
____________________________________________________

برترين بى نيازى و دارايى، نوميدى است از آنچه در دست مردم است.
___________________________________________________

گفتارها نگهدارى مى شود، و نهان ها آشكار، و هر كسى در گرو اعمال خويش است، و مردم گرفتار كمبودها و آفت هايند جز آن را كه خدا نگهدارد؛ در خواست كنندگانش مردم آزار، و پاسخگويان به زحمت و رنج دچارند ، و آن كس كه در انديشه از همه برتر است با اندك خشنودى يا خشمى از رأى خود باز مى گردد. و آن كس كه از همه استوار تر است از نيك نگاهى ناراحت شود يا كلمه او را دگرگون سازد.

__________________________________________________________
نوشته های دوست خوبمون mshtable
سلام
چون مناسب ندیدم که به یک بخش کوچیک خطبه بپردازم و با ذره بین گرفتن روی اون، از مطلب کلی و پیوسته ای که خطبه بیان می کنه غفلت کنم، برداشتم از کل خطبه 108 رو بیان کردم - یاد اون مَثَلی افتادم که یه فیل رو می برند تو یه اتاق تاریک و بعد چند نفر که تا به حال فیل ندیدن میرن داخل و هر کدوم با یه قسمت از بدن فیله مواجه میشن و وقتی میان بیرون، هر کدوم یه تفسیر کاملاً درست ولی متناقض از فیل ارائه میدن در حالی که هیچ کدوم کلیت فیل رو درست درک نکردن - بگذریم، امیدوارم منم تو فهم اصل قضیه اشتباه نکرده باشم:

ما همه طالب رشدیم و لذا شناخت غایتِ رشد (خداوند) برای ما حائز اهمیت است. برای شناخت خدا، راهی به جز متوسل شدن به وسایل نداریم. یک نوع وسیله، خودِ صفات خداوند است که برای رسیدن به آن هم نیاز به وسایلی داریم، وسایلی هرچه پیشرفته تر و پویاتر.

پیامبر(ص)، طلایه دار به میدان آوردن آنهاست که از مرحله پرتند. و از مضمون آیه "و حقیقتاً رسول خدا الگوی نیکویی برای شماست" استفاده می شود که کسی هم که در زندگی خود سبک زندگانی حضرت را پیاده کرده است، دستگیره و وسیله مناسبی برای ترقی است.

نباید حاکمیت دنائت و رشد نیافتگانِ مغرض را تاب آورد؛ برای کسی که گام در مسیر حقیقت بر می دارد، زاویه ی آنها از حق کاملاً واضح می شود و برای آن کس که از این جاده دور شده، انحرافش از حقیقت واضح است. زیرا این حاکمیت ریشه می دواند و گسترش میابد و بنایی را در راستای جلوگیری از بالندگی فراهم می آورد و حق جویان را در موضع ضعف قرار می دهد و مردم را مفتون و بازیچه می کند.

آیا عالم ربانی ای را سراغ داریم که گاهی در جلساتش زانوی ادب زنیم و قلوبمان حول محور او پیوند اتحاد خورد و جلوات پروردگار را در پرتوی او ببینیم یا مغلوب سیاست تفرقه اندازی و حکومت شیطان و جریان باطل شده ایم؟ این مسئله بقدری اهمیت دارد که جریان باطل تمام تلاش خود را در مقابله با آن به کار می بندد.

جهالت را جاری و ساری ساخته، سرکشی خداوند را در بوق و کرنا می کند؛ تا در پرتوی آن ناامنی را حاکم کند؛ و در این فضاست که باطل فرصت جولان میابد. سازوکارهای گناه شکل می گیرد و درستی طرد می شود و دروغ طالب پیدا می کند و ارزشها و ضد ارزشها جا به جا می شوند. مولود چنین فضایی خشم و خشونتی است که در آن ضعیفان پایمال می شوند و اسلام می شود آیینی که نه تنها سودمند نیست، بلکه باعث عقب ماندگی می شود.


نکات:

برخی از قسمتهای کلیدی خطبه: الْمُتَجَلِّي لِخَلْقِهِ بِخَلْقِهِ * مُتَتَبِّعٌ بِدَوَائِهِ مَوَاضِعَ الْغَفْلَةِ، وَمَوَاطِنَ الْحَيْرَةِ * فَاسْتَمِعُوا مِنْ رَبَّانِيِّکُمْ، وَ أَحْضِرُوهُ قُلُوبَکُمْ، واسْتَيْقِظُوا إِنْ هَتَفَ بِکُمْ * قَدِ انْجَابَتِ السَّرائِرُ لِأَهْلِ الْبَصَائِرِ * فَعِنْدَ ذلِکَ أَخَذَ الْبَاطِلُ مَآخِذَهُ، وَرَکِبَ الْجَهْلُ مَرَاکِبَهُ

نکته ای از علامه محمدتقی جعفری ذیل عبارت "الْمُتَجَلِّي لِخَلْقِهِ بِخَلْقِهِ": مخلوقات با كمال ‏نظم و تبلورى كه از قانون دارند، هيچ سنخيت و مشابهتى با خالق فياض ندارند، لذاممكن است اين سؤال مطرح شود كه حال كه مخلوقات هيچ سنخيتى و شباهتى باخالق فياض ندارند، چگونه ميتوانند تجلی‏گاه خداوندى براى آدميان بوده باشند؟ پاسخ اين سؤال روشن است، زيرا منظور از جلوه باغبان در درختان و گلهایى كه ‏آنها را كاشته و با كمال دقت آنها را رويانيده است، آن نيست كه هويت‏ باغبان هم سنخ ‏آن درختان و گلهائى است كه آنها را كاشته و پرورانده است، بلكه منظور جلوه ‏عظمت‏هاى علمى و اراده و آرمانها و هدف گيريهاى آن باغبان است كه بيان كننده‏ مقدارى از صفات او ميباشد و بعبارت كلى‏ تر: هر انديشه و دريافتى كه مهندس يك ‏ساختمان، يا باغبان يك گلستان در درون دارد و آن را در ساخته يا پرورده خود تجسم‏ ببخشد آن ساخته يا پرورده جلوه‏ گاهى براى آن انديشه و دريافت ميباشد كه بيان-كننده صفاتى از آن مهندس يا باغبان خواهد بود.


___________________________________________________________________


ومن الله توفیق

التماس دعا :gol:

 
آخرین ویرایش:

mshtable

عضو جدید
برداشتم از خطبه 108

برداشتم از خطبه 108

سلام
چون مناسب ندیدم که به یک بخش کوچیک خطبه بپردازم و با ذره بین گرفتن روی اون، از مطلب کلی و پیوسته ای که خطبه بیان می کنه غفلت کنم، برداشتم از کل خطبه 108 رو بیان کردم - یاد اون مَثَلی افتادم که یه فیل رو می برند تو یه اتاق تاریک و بعد چند نفر که تا به حال فیل ندیدن میرن داخل و هر کدوم با یه قسمت از بدن فیله مواجه میشن و وقتی میان بیرون، هر کدوم یه تفسیر کاملاً درست ولی متناقض از فیل ارائه میدن در حالی که هیچ کدوم کلیت فیل رو درست درک نکردن - بگذریم، امیدوارم منم تو فهم اصل قضیه اشتباه نکرده باشم:

ما همه طالب رشدیم و لذا شناخت غایتِ رشد (خداوند) برای ما حائز اهمیت است. برای شناخت خدا، راهی به جز متوسل شدن به وسایل نداریم. یک نوع وسیله، خودِ صفات خداوند است که برای رسیدن به آن هم نیاز به وسایلی داریم، وسایلی هرچه پیشرفته تر و پویاتر.

پیامبر(ص)، طلایه دار به میدان آوردن آنهاست که از مرحله پرتند. و از مضمون آیه "و حقیقتاً رسول خدا الگوی نیکویی برای شماست" استفاده می شود که کسی هم که در زندگی خود سبک زندگانی حضرت را پیاده کرده است، دستگیره و وسیله مناسبی برای ترقی است.

نباید حاکمیت دنائت و رشد نیافتگانِ مغرض را تاب آورد؛ برای کسی که گام در مسیر حقیقت بر می دارد، زاویه ی آنها از حق کاملاً واضح می شود و برای آن کس که از این جاده دور شده، انحرافش از حقیقت واضح است. زیرا این حاکمیت ریشه می دواند و گسترش میابد و بنایی را در راستای جلوگیری از بالندگی فراهم می آورد و حق جویان را در موضع ضعف قرار می دهد و مردم را مفتون و بازیچه می کند.

آیا عالم ربانی ای را سراغ داریم که گاهی در جلساتش زانوی ادب زنیم و قلوبمان حول محور او پیوند اتحاد خورد و جلوات پروردگار را در پرتوی او ببینیم یا مغلوب سیاست تفرقه اندازی و حکومت شیطان و جریان باطل شده ایم؟ این مسئله بقدری اهمیت دارد که جریان باطل تمام تلاش خود را در مقابله با آن به کار می بندد.

جهالت را جاری و ساری ساخته، سرکشی خداوند را در بوق و کرنا می کند؛ تا در پرتوی آن ناامنی را حاکم کند؛ و در این فضاست که باطل فرصت جولان میابد. سازوکارهای گناه شکل می گیرد و درستی طرد می شود و دروغ طالب پیدا می کند و ارزشها و ضد ارزشها جا به جا می شوند. مولود چنین فضایی خشم و خشونتی است که در آن ضعیفان پایمال می شوند و اسلام می شود آیینی که نه تنها سودمند نیست، بلکه باعث عقب ماندگی می شود.


نکات:

برخی از قسمتهای کلیدی خطبه: الْمُتَجَلِّي لِخَلْقِهِ بِخَلْقِهِ * مُتَتَبِّعٌ بِدَوَائِهِ مَوَاضِعَ الْغَفْلَةِ، وَمَوَاطِنَ الْحَيْرَةِ * فَاسْتَمِعُوا مِنْ رَبَّانِيِّکُمْ، وَ أَحْضِرُوهُ قُلُوبَکُمْ، واسْتَيْقِظُوا إِنْ هَتَفَ بِکُمْ * قَدِ انْجَابَتِ السَّرائِرُ لِأَهْلِ الْبَصَائِرِ * فَعِنْدَ ذلِکَ أَخَذَ الْبَاطِلُ مَآخِذَهُ، وَرَکِبَ الْجَهْلُ مَرَاکِبَهُ

نکته ای از علامه محمدتقی جعفری ذیل عبارت "الْمُتَجَلِّي لِخَلْقِهِ بِخَلْقِهِ": مخلوقات با كمال ‏نظم و تبلورى كه از قانون دارند، هيچ سنخيت و مشابهتى با خالق فياض ندارند، لذاممكن است اين سؤال مطرح شود كه حال كه مخلوقات هيچ سنخيتى و شباهتى باخالق فياض ندارند، چگونه ميتوانند تجلی‏گاه خداوندى براى آدميان بوده باشند؟ پاسخ اين سؤال روشن است، زيرا منظور از جلوه باغبان در درختان و گلهایى كه ‏آنها را كاشته و با كمال دقت آنها را رويانيده است، آن نيست كه هويت‏ باغبان هم سنخ ‏آن درختان و گلهائى است كه آنها را كاشته و پرورانده است، بلكه منظور جلوه ‏عظمت‏هاى علمى و اراده و آرمانها و هدف گيريهاى آن باغبان است كه بيان كننده‏ مقدارى از صفات او ميباشد و بعبارت كلى‏ تر: هر انديشه و دريافتى كه مهندس يك ‏ساختمان، يا باغبان يك گلستان در درون دارد و آن را در ساخته يا پرورده خود تجسم‏ ببخشد آن ساخته يا پرورده جلوه‏ گاهى براى آن انديشه و دريافت ميباشد كه بيان-كننده صفاتى از آن مهندس يا باغبان خواهد بود.
 
آخرین ویرایش:

یارانراد

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
بسم الله الرحمن الرحیم

یا علی نام تو بردم نه غمی ماند و نه همی

برنامه هفته هفتادم


یکشنبه
این تذهب...الصمغه
وحکمت344

وَ قَالَ [عليه السلام] مَعَاشِرَ النَّاسِ اتَّقُوا اللَّهَ فَكَمْ مِنْ مُؤَمِّلٍ مَا لَا يَبْلُغُهُ وَ بَانٍ مَا لَا يَسْكُنُهُ وَ جَامِعٍ مَا سَوْفَ يَتْرُكُهُ وَ لَعَلَّهُ مِنْ بَاطِلٍ جَمَعَهُ وَ مِنْ حَقٍّ مَنَعَهُ أَصَابَهُ حَرَاماً وَ احْتَمَلَ بِهِ آثَاماً فَبَاءَ بِوِزْرِهِ وَ قَدِمَ عَلَى رَبِّهِ آسِفاً لَاهِفاً قَدْ خَسِرَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةَ ذلِكَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبِينُ .(49)
اى مردم از خدا بترسيد، چه بسا آرزومندى كه به آروزى خود نرسيد، و سازندة ساختمانى كه در آن مسكن نكرد، و گردآورنده اى كه زود آنچه را گرد آورده ، رها خواهد كرد شايد كه از راه باطل گرد آورده و يا حق ديگران را بازداشته ، و با حرام به هم آميخته ، كه گناهش بر گردن اوست، و با سنگينى بار گناه در مى گذرد، و با پشيمانى و حسرت به نزد خدا مى رود كه:"در دنيا و آخرت زيان كرده و اين است زيانكارى آشكار"


دوشنبه
فعند ....مقلوبا
حکمت345


وَ قَالَ [عليه السلام] مِنَ الْعِصْمَةِ تَعَذُّرُ الْمَعَاصِى .
دست نيافتن به گناه نوعى عصمت است.

سه شنبه
خطبه 109

کل شی...الاخره
وحکمت 346


وَ قَالَ [عليه السلام] مَاءُ وَجْهِكَ جَامِدٌ يُقْطِرُهُ السُّؤَالُ فَانْظُرْ عِنْدَ مَنْ تُقْطِرُهُ .
آبروى تو چون يخى جامد است كه در خواست آن را قطره قطره آب مى كند، پس بنگر كه آن را نزد چه كسى فرو مى ريزي؟.



چهارشنبه
من ملایک ...طاعتک
وحکمت347
وَ قَالَ [عليه السلام] الثَّنَاءُ بِأَكْثَرَ مِنَ الِاسْتِحْقَاقِ مَلَقٌ وَ التَّقْصِيرُ عَنِ الِاسْتِحْقَاقِ عِيٌّ أَوْ حَسَدٌ .
ستودن بيش از آنچه كه سزاوار است نوعى چاپلوسى ، و كمتر از آن ، درماندگى يا حسادت است.


پنج شنبه
خالقا ...حبها
و حکمت348


وَ قَالَ [عليه السلام] أَشَدُّ الذُّنُوبِ مَا اسْتَهَانَ بِهِ صَاحِبُهُ .
سخت ترين گناه ، آن كه گناهكار آن را كوچك بشمارد.

جمعه جمع بندی

یا علی

التماس دعا داریم خیییییییییییییییییلیییییییییییی
 

zeinab70

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
یک شنبه
ادامه خطبه 108

[h=3]هشدار و سفارش به اطاعت از اهل بيت عليهم السّلام
با توجّه به اين همه خطرات، روشهاى گمراه كننده شما را به كجا مى‏كشاند تاريكى‏ها و ظلمتها، تا كى شما را متحيّر مى‏سازد ،دروغ پردازيها تا چه زمانى شما را مى‏فريبد از كجا دشمن در شما نفوذ كرده به اينجا آورده و به كجا باز مى‏گرداند آگاه باشيد كه هر سر آمدى را پرونده‏اى، و هر غيبتى را بازگشت دوباره‏اى است. مردم به سخن عالم خداشناس خود گوش فرا دهيد، دل‏هاى خود را در پيشگاه او حاضر كنيد، و با فريادهاى او بيدار شويد رهبر جامعه بايد با مردم به راستى سخن گويد و پراكندگى مردم را به وحدت تبديل، و انديشه خود را براى پذيرفتن حق آماده گرداند. پيشواى شما چنان واقعيّت‏ها را براى شما شكافت چونان شكافتن مهره‏هاى ظريف، و حقيقت را از باطل چون شيره درختى كه از بدنه آن خارج شود، بيرون كشيد.[/h]
حکمت344[FONT=Tahoma, Arial, Verdana, Calibri, Geneva, sans-serif]
[/FONT]
اى مردم از خدا بترسيد، چه بسا آرزومندى كه به آروزى خود نرسيد، و سازندة ساختمانى كه در آن مسكن نكرد، و گردآورنده اى كه زود آنچه را گرد آورده ، رها خواهد كرد شايد كه از راه باطل گرد آورده و يا حق ديگران را بازداشته ، و با حرام به هم آميخته ، كه گناهش بر گردن اوست، و با سنگينى بار گناه در مى گذرد، و با پشيمانى و حسرت به نزد خدا مى رود كه:"در دنيا و آخرت زيان كرده و اين است زيانكارى آشكار"
 

zeinab70

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
دو شنبه
خبر از مسخ ارزش‏ها در حكومت بنى اميّه
پس در آن هنگام كه امويان بر شما تسلط يابند، باطل بر جاى خود استوار شود، و جهل و نادانى بر مركب‏ها سوار، و طاغوت زمان عظمت يافته، و دعوت كنندگان به حق اندك و بى مشترى خواهند شد. روزگار چونان درنده خطرناكى حمله‏ور شده، و باطل پس از مدّت‏ها سكوت، نعره مى‏كشد، مردم در شكستن قوانين خدا دست در دست هم مى‏گذارند، و در جدا شدن از دين متّحد مى‏گردند، و در دروغ پردازى با هم دوست و در راستگويى دشمن يكديگرند. و چون چنين روزگارى مى‏رسد، فرزند با پدر دشمنى ورزد، و باران خنك كننده، گرمى و سوزش آورد، پست فطرتان همه جا را پر مى‏كنند، نيكان و بزرگواران كمياب مى‏شوند، مردم آن روزگار چون گرگان، و پادشاهان چون درندگان، تهيدستان طعمه آنان، و مستمندان چونان مردگان خواهند بود، راستى از ميانشان رخت بر مى‏بندد، و دروغ فراوان مى‏شود. با زبان تظاهر به دوستى دارند اما در دل دشمن هستند، به گناه افتخار مى‏كنند، و از پاكدامنى به شگفت مى‏آيند، و اسلام را چون پوستينى واژگونه مى‏پوشند.

حکمت345
دست نيافتن به گناه نوعى عصمت است.
 

zeinab70

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
سه شنبه
خطبه 109

1- وصف قدرت پروردگار
همه چيز برابر خدا خاشع، و همه چيز با يارى او، بر جاى مانده است. خدا بى نياز كننده هر نيازمند، و عزت بخش هر خوار و ذليل، نيروى هر ناتوان، و پناهگاه هر مصيبت زده است. هر كس سخن گويد مى‏شنود، و هر كه ساكت باشد اسرار درونش را مى‏داند، روزى زندگان بر اوست و هر كه بميرد به سوى او باز مى‏گردد. خدايا چشم‏ها تو را نديده تا از تو خبر دهند، كه پيش از توصيف كنندگان از موجودات، بوده‏اى. آفرينش براى ترس از وحشت تنهايى نبود، و براى سودجويى آنها را نيافريدى. كسى از قدرت تو نتواند بگريزد، و هر كس را بگيرى از قدرت تو نتواند خارج گردد، گناهكاران از عظمت تو نكاهند، و اطاعت كنندگان بر قدرت تو نيفزايند.
آن كس كه از قضاى تو به خشم آيد نتواند فرمانت را برگرداند، و هر كس كه به فرمان تو پشت كند از تو بى نياز نگردد. هر سرّى نزد تو آشكار و هر پنهانى نزد تو هويداست. تو خداى هميشه‏اى و بى پايان، و تو پايان هر چيزى، كه گريزى از آن نيست. وعده‏گاه همه، محضر توست، و رهايى از تو جز به تو ممكن نيست، و زمام هر جنبنده‏اى به دست تو است، و به سوى تو بازگشت هر آفريده‏اى است. پاك و منزّهى اى خدا چقدر بزرگ و والاست قدر و عظمت تو، و چه بزرگ است آنچه را كه از خلقت تو مى‏نگرم و چه كوچك است هر بزرگى در برابر قدرت تو، و چه با عظمت است آنچه را كه از ملكوت تو مشاهده مى‏كنم، و چه ناچيز است برابر آنچه كه بر ما نهان است از سلطنت تو، و چه فراگير است در اين جهان نعمت‏هاى تو، و چه كوچك است نعمت‏هاى فراوان دنيا در برابر نعمتهاى آخرت.


حکمت 346
آبروى تو چون يخى جامد است كه در خواست آن را قطره قطره آب مى كند، پس بنگر كه آن را نزد چه كسى فرو مى ريزي؟.
 

zeinab70

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
چهارشنبه
2- وصف فرشتگان
شگفت آور است آفرينش فرشتگان تو كه گروهى از آنها را در آسمان‏ها سكونت دادى و از زمين بالا برده‏اى. آنها از همه آفريدگان نسبت به تو آگاه ترند، و بيشتر از همه نسبت به تو بيمناكند، و به تو نزديك‏ترند. فرشتگانى كه در پشت پدران قرار نگرفته و در رحم مادران پرورش نيافته‏اند، و از آبى پست خلق نشده‏اند، و ناراحتى و مشكلات زندگى آنان را پراكنده نساخته. آنها با مقام و مرتبتى كه دارند، و از ارزشى كه در نزد تو برخوردارند، و آنگونه كه تو را دوست دارند، فراوان تو را اطاعت مى‏كنند كه اندك غفلتى در فرمان تو ندارند. اگر آنچه بر آنان پوشيده است بدانند، همه كارهاى خود را كوچك و ناچيز مى‏شمارند، و بر خويش ايراد مى‏گيرند، و مى‏دانند آنگونه كه بايد، تو را عبادت نكرده‏اند، و آن چنان كه سزاوار توست فرمانبردار نبودند.

حکمت347
ستودن بيش از آنچه كه سزاوار است نوعى چاپلوسى ، و كمتر از آن ، درماندگى يا حسادت است.
 

zeinab70

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
پنج شنبه
3- نعمتهاى خداوند و سوء استفاده‏ها
خدايا ستايش تو را سزاست، كه آفريننده و معبودى، و بندگان را به درستى آزمايش كردى. خانه آخرت را آفريدى و سفره رنگارنگ نعمت‏ها را گستراندى، و در آن انواع نوشيدنى، خوردنى، همسران، ميهمانداران، قصرها، نهرهاى روان، ميوه‏ها و كشتزاران، قراردادى. سپس پيامبرى را فرستادى تا انسان‏ها را به آن خانه و نعمت‏ها دعوت كند. افسوس كه مردم نه آن دعوت كننده را اجابت كردند، و نه به آنچه تو ترغيبشان كردى رغبت نشان دادند، و نه به آنچه تو تشويقشان كردى مشتاق شدند. بر لاشه مردارى روى آوردند كه با خوردن آن رسوا شدند، و در دوستى آن همداستان گرديدند.



حکمت348

سخت ترين گناه ، آن كه گناهكار آن را كوچك بشمارد.
 

یارانراد

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
بسم الله الرحمن الرحیم

یا علی نام تو بردم نه غمی ماند و نه همی

برنامه هفته هفتاد و یکم

یکشنبه
ومن عشق...نزل بهم
و حکمت349
وَ قَالَ [عليه السلام] مَنْ نَظَرَ فِى عَيْبِ نَفْسِهِ اشْتَغَلَ عَنْ عَيْبِ غَيْرِهِ وَ مَنْ رَضِيَ بِرِزْقِ اللَّهِ لَمْ يَحْزَنْ عَلَى مَا فَاتَهُ وَ مَنْ سَلَّ سَيْفَ الْبَغْيِ قُتِلَ بِهِ وَ مَنْ كَابَدَ الْأُمُورَ عَطِبَ وَ مَنِ اقْتَحَمَ اللُّجَجَ غَرِقَ وَ مَنْ دَخَلَ مَدَاخِلَ السُّوءِ اتُّهِمَ وَ مَنْ كَثُرَ كَلَامُهُ كَثُرَ خَطَؤُهُ وَ مَنْ كَثُرَ خَطَؤُهُ قَلَّ حَيَاؤُهُ وَ مَنْ قَلَّ حَيَاؤُهُ قَلَّ وَرَعُهُ وَ مَنْ قَلَّ وَرَعُهُ مَاتَ قَلْبُهُ وَ مَنْ مَاتَ قَلْبُهُ دَخَلَ النَّارَ وَ مَنْ نَظَرَ فِى عُيُوبِ النَّاسِ فَأَنْكَرَهَا ثُمَّ رَضِيَهَا لِنَفْسِهِ فَذَلِكَ الْأَحْمَقُ بِعَيْنِهِ وَ الْقَنَاعَةُ مَالٌ لَا يَنْفَدُ وَ مَنْ أَكْثَرَ مِنْ ذِكْرِ الْمَوْتِ رَضِيَ مِنَ الدُّنْيَا بِالْيَسِيرِ وَ مَنْ عَلِمَ أَنَّ كَلَامَهُ مِنْ عَمَلِهِ قَلَّ كَلَامُهُ إِلَّا فِيمَا يَعْنِيهِ.
و درود خدا بر او ، فرمود: آن كس كه در عيب خود بنگرد از عيب جويى ديگران باز ماند، و كسى كه به روزى خدا خشنود باشد بر آنچه از دست رود اندوهگين نباشد، و كسى كه شمشير ستم بر كشد با آن كشته شود و آن كس كه در كارها خود را به رنج اندازد خود را هلاك سازد ، و هر كس خود را در گردابهاى بلا افكند عرق گردد، و هر كس به جاهاى بدنام قدم گذاشت متهم گرديد.
و كسى كه زياد سخن مى گويد: زياد هم اشتباه دارد، و هر كس كه بسيار اشتباه كرد، شرم وحياء او اندك است ، و آن كه شرم او اندك ، پرهيزكارى او نيز اندك خواهد بود، و كسى كه پرهيزكارى او اندك است دلش مرده، و ان كه دلش مرده باشد، در آتش جهنم سقوط خواهد كرد. و آن كس كه زشتى هاى مردم را بنگرد، و آن را زشت بشمارد سپس همان زشتى ها را مرتكب شود، پس او احمق واقعى است. قناعت ، مالى است كه پايان نيابد، و آن كس كه فراوان به ياد مرگ باشد در دنيا به اندك چيزى خشنود است، و هر كس بداند كه گفتار او نيز از اعمال او به حساب مى آيد جز به ضرورت سخن نگويد.

دوشنبه
اجتمعت...زورته
و حکمت 350

وَ قَالَ [عليه السلام] لِلظَّالِمِ مِنَ الرِّجَالِ ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ يَظْلِمُ مَنْ فَوْقَهُ بِالْمَعْصِيَةِ وَ مَنْ دُونَهُ بِالْغَلَبَةِ وَ يُظَاهِرُ الْقَوْمَ الظَّلَمَةَ .
و درود خدا بر او ، فرمود: مردم ستمكار را سه نشان است: با سركشى به مافوق خود ستم روا دارد، و به زير دستان خود با زور و چيرگى ستم مى كند، و ستمكاران را يارى مى دهد.

سه شنبه
حتی اذا...فیقضی
وحکمت351

وَ قَالَ [عليه السلام] عِنْدَ تَنَاهِى الشِّدَّةِ تَكُونُ الْفَرْجَةُ وَ عِنْدَ تَضَايُقِ حَلَقِ الْبَلَاءِ يَكُونُ الرَّخَاءُ .
و درود خدا بر او ، فرمود: چون سختى ها به نهايت رسد، گشايش پديد آيد، و آن هنگام كه حلقه هاى بلا تنگ گردد آسايش فرا رسد.

چهارشنبه
قد حقر...محذرا
وحکمت352

وَ قَالَ [عليه السلام] لِبَعْضِ أَصْحَابِهِ لَا تَجْعَلَنَّ أَكْثَرَ شُغُلِكَ بِأَهْلِكَ وَ وَلَدِكَ فَإِنْ يَكُنْ أَهْلُكَ وَ وَلَدُكَ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَوْلِيَاءَهُ وَ إِنْ يَكُونُوا أَعْدَاءَ اللَّهِ فَمَا هَمُّكَ وَ شُغُلُكَ بِأَعْدَاءِ اللَّهِ .
و درود خدا بر او ، فرمود: (به برخى از ياران خود فرمود) بيشترين اوقات زندگى را به زن و فرزندت اختصاص مده ، زيرا اگر زن و فرزندت از دوستان خدا باشند خدا آن ها را تباه نخواهد كرد ، و اگر دشمنان خدايند ، چرا غم دشمنان خدا را مى خوري؟!


پنج شنبه
نحن ....السطوه
وحکمت353
وَ قَالَ [عليه السلام] أَكْبَرُ الْعَيْبِ أَنْ تَعِيبَ مَا فِيكَ مِثْلُهُ .
و درود خدا بر او، فرمود: بزرگ ترين عيب آن كه چيزى را در خوددارى، بر ديگران عيب بشمار!


جمعه جمع بندی

التماس دعا

یاعلی
:gol::gol::gol::gol::gol:
 
بالا