تولید مثل در خرگوش

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
خرگوشها تخمك‌گذاری القایی دارند . این بدین معنی است كه برای تخمك گذاری ، حضور جنس نر و یا تحریك جفت‌گیری لازم است . سیكل فحلی در خرگوش‌ها خیلی واضح نیست ، بلكه آنها یك ریتم تولید مثلی دارند كه شامل دو فاز است :




یك فاز پذیرش 14 ـ 12 روزه كه در این مدت خرگوشها تمایل به جفت‌گیری دارند
و یك فاز عدم پذیرش 2 ـ 1 روزه كه در این مدت اجازه جفت‌گیری داده نمی‌شود .

تخمك‌گذاری تقریبا ً 10 ساعت پس از جفت‌گیری و در نتیجه تحریك انجام شده ، صورت می‌پذیرد . در هنگام جفت‌گیری می‌بایست خرگوش ماده را به قفس نر منتقل نمود ، در غیر اینصورت ممكن است نزاع صورت گرفته و یا اینكه خرگوش نر تمایلی به جفت‌گیری نداشته باشد . عواملی وجود دارند كه بر طول این دو فاز مؤثر هستند كه از جمله آنها می‌توان به وارد زیر اشاره نمود :

تغذیه

كه اگر مناسب نبوده و انرژی ، پروتئین و مواد معدنی كافی را تأمین ننماید ، باعث طولانی‌تر گشتن فاز عدم پذیرش می‌گردد .

نور
با افزایش طول روز فعالیت جنسی آغاز می‌گردد . اصولا برای اینكه فاز پذیرش آغاز گردد حداقل به 14 ساعت روشنایی نیاز می‌باشد و این امر نشان‌دهنده آنستروس فصلی در خرگوش است ، بدین ترتیب كه در شرایط نگهداری حیوان در خارج از منزل ، حول و حوش ماههای اسفند و فروردین تولید مثل آغاز گردیده و حوالی ماههای شهریور و مهر خاتمه می‌یابد . در شرایط نگهداری حیوان داخل منزل محدودیت تولید مثلی فوق وجود ندارد و در تمام طول سال ریتم تولید مثلی می‌تواند حضور داشته باشد .

درجه حرارت

با افزایش درجه حرارت ، فعالیت جنسی افزایش می‌یابد كه البته مناسبترین دما در این حالت 15 تا 20 درجه سانتیگراد می‌باشد .

تحریكات جنسی

در گله‌هایی كه خرگوشهای نر و ماده بصورت توأمان نگهداری شده و حضور یكدیگر را حس می كنند ، فاز پذیرش جنسی زودتر آغاز می‌گردد .

اندازه

خرگوشهای نژاد كوچك زودتر (حدود 4 ماهگی) از نژادهای بزرگ (حدود 6 ـ 5 ماهگی) به بلوغ جنسی می‌رسند .

جنس

خرگوشهای ماده نسبت به نرها زودتر بالغ می‌شوند .







آبستنی و زایمان

طول دوره آبستنی در خرگوش 30 تا 32 روز است . حدود روز 28 پس از جفت‌گیری می‌بایست یك جعبه زایمان (Nest box) در داخل قفس خرگوش ماده قرار داد . چرا كه در هفته آخر آبستنی خرگوش ماده ، موهای ناحیه شكم خود را كنده و بعنوان بستر در داخل جعبه زایمان قرار می‌دهد . در این حالت دهان حیوان پر از گلوله‌های مو می‌باشد و این عمل لانه‌سازی (Nest building) وی ممكن است با خارش اشتباه گردد . زایمان معمولا ً در طول شب صورت می‌گیرد و نوزادان بدون مو و فاقد قدرت بینایی و شنوایی و به تعداد 8 ـ 5 عدد بدنیا می‌آیند . چشمهای آنها در حدود 10 روزگی گشوده می‌شود و از روز سوم پوشش بدنشان شروع به رشد می‌كند . بچه خرگوشها معمولا در حدود 3 هفتگی از جعبه زایمان خارج شده و بتدریج شروع به خوردن غذاهای جامد می‌كنند . طول شیرخوارگی معمولا 4 تا 6 هفته است .
آبستنی كاذب

طول آبستنی در خرگوش 32 ـ 30 روز است . حال اگر خرگوش ماده جفت‌گیری نكند ولی به علت تحریك جنسی تخمک آزاد گردد ، در اینصورت جسم زرد ایجاد شده و بر روی تخمدان باقی می‌ماند كه باعث ایجاد علایم آبستنی در حیوانی كه جفت‌گیری نكرده می‌گردد . این حالت معمولا ً 18 روز طول می‌كشد .














 

Similar threads

بالا