تشکیل تیم طراحی یک پالایشگاه پیچیده نفت

تشکیل تیم طراحی یک پالایشگاه پیچیده نفت


  • مجموع رای دهندگان
    103

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
در زمینه ذخایر هیدرو کربوری ایران
یک سری مطالب هم قبلا گرد اوری کرده ام اگر اجازه بدی از فایل پی دی اف مطالعه نیاز سنجی اینجا اونها رو هم قرار بدم مطالعهو بحث کنیم

اکثر کشورهای جهان ادعا میکنند که ایران چهارمین کشور دنیا است
ولی من برای اولین بار در دنیا توی این مطالعه نیاز سنجی ثابت کرده ام که ایران اولین کشور دارنده ذخایر هیدروکربوری جهان است.
که شامل گاز و نفت میشه.

نظرت چیه؟
نظرم مثبته....
منم همین هدف رو دارم...
تو میگی خورام و نفته خاممون رو از کشور های همسایه بخریم اما چرا؟؟؟
وقتی خودمون نفت داریم!!!!چرا قرضی بدیم به هند ؟؟؟
خودمون قدره نعمتامون رو بدونیم و ازشون استفاده کنیم...
در گچساران به این کوچکی روزانه 720 هزار بشکه نفت تولید میشه!!!!
بیا مرحله به مرحله بریم جلو....
 

aznavarta

اخراجی موقت
اگر بخواهیم به زبانی بهتر توضیح بدهیم در طراحی یک پالایشگاه
مرحله به مرحله به ترتیب زیر کار انجام میشود:

1- قرارداد ما بین سرمایه گذاران و یا بین پیمانکار و کارفرما و یا بین مهندسین مشاور و کارفرما برای انجام مطالعات طرح
2- در صورت نیاز ثبت و تاسیس شرکت پروژه و استخدام کارکنان و انعقاد قرارداد با کارکنان
3- تهیه و نصب و راه اندازی سامانه مدیریت پروژه Project Management
4- انجام پیش مطالعه امکان سنجی یا Pre Feasibility Study که بیشتر در این مرحله روی مطالعات اقتصادی و وضعیت بازار تمرکز دارند.
5- انجام مطالعه امکان سنجی یا Feasibility Study که بیشتر در این مرحله روی مطالعات مالی و پیش بینیهای توجیه مالی و برگشت سرمایه گذاری تمرکز دارند.
6- انجام مطالعه توجیه فنی (عملیات انتخاب تکنولوژی) که در این مرحله وارد مطالعات فناوری شده و انتخاب فناوری صورت میپذیرد.
7- انجام مطالعه توجیه فنی (عملیات مکان یابی) که در این مرحله مطالعات انتخاب مکان اجرای طرح انجام میشود
8- انجام تهیه نقشه های اولیه PFD و P&ID و کلیات ان
9- انجام تهیه نقشه با جزئیات PFD , P&ID طبق استانداردهای تعریف شده
10- تهیه نمونه از خوراکهای پالایشگاه و یامجتمع های پتروشیمی و یا گاز و انجام آزمایش و به دست آوردن انالیز خوراک
11- وارد کردن نقشه های فوق در نرم افزارهای شبیه سازی و تهیه مدل ریاضی و فنی پروژه با لحاظ کردن آنالیز نمونه خوراکهای تهیه شده
12- گرفتن گزارش از نرم افزارهای شبیه سازی شده و تهیه فهرست تجهیزات مورد نیاز مانند پمپها و شیر الات و لوله ها و غیره .....
13- تهیه نقشه ساختمانی و محوطه کشی و معماری پروژه
14- شبیه سازی سازه های موررد نیاز پروژه در صورتی که این کار در مرحله 11 انجام نشده باشد. ولی توصیه میشود جهت اطمینان این مرحله با نرم افزارهای تخصصی انجام شود.
15- پروژه ما طراحی شده و آماده تامین مالی و اجرا و ساخت میباشد.

اگر مواردی به موارد بالا کم و زیاد میشه کرد لطفا تحقیق کنید تا اگر اشتباهی باشد و یا موردی از قلم افتاده باشد اصلاح کنیم و پله به پله جلو برویم.


یک مورد یادم رفت و ان تهیه نقشه کنترل و اتوماسیون طرح یا همان کار مهندسین برق و الکترونیک

مهندسی اجرایی باا گرایش صنایع
در واقعیت هر وقت میام باشگاه همه ی مطالب جدید شمارو پیگیری می کنم اما متاسفانه فکر میکنم تا اندازه ای که با رشته ی ما آشنایی دارین چه در مرحله نیاز سنجیوامکان سنجی چه در مرحله برنامه ریزی وچه طراحی وبقیه مراحل باید اطلاعات دقیق در دستت باشه ولی تا اونجایی که می دونم شما هنوز دارین اطلاعات اولیه رو جمع آوری میکنین
بازم من چند تا مقاله در مورد کاربرد مهندسی صنایع تو صنعت نفت پیدا کردم اما متاسفانه خیلی مختصر بود
درمورد نرم افزارایی که گفتینم نه فقط درحد اسم باهاشون آشنایی دارم اما دوستانی دارم که کار کردن اگه مایل به همکاری باشن بهتون اطلاع میدم



مطلبی که از نوشته شما متوجه شدم مراحل ساخت پالایشگاه به شرح زیر است:

1- مرحله نیاز سنجی
2- مرحله امکان سنجی
3- مرحله برنامه ریزی
4- مرحله طراحی
5- بقیه مراحل....؟!!؟

میشه یه کم بیشتر و بهتر توضیح بدید؟
نیاز سنجی همان پیش مطالعه امکان سنجی محسوب میشه؟

در هر کدام از مراحل چه کارهائی انجام میشه؟
 

hiva13

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مطلبی که از نوشته شما متوجه شدم مراحل ساخت پالایشگاه به شرح زیر است:

1- مرحله نیاز سنجی
2- مرحله امکان سنجی
3- مرحله برنامه ریزی
4- مرحله طراحی
5- بقیه مراحل....؟!!؟

میشه یه کم بیشتر و بهتر توضیح بدید؟
نیاز سنجی همان پیش مطالعه امکان سنجی محسوب میشه؟

در هر کدام از مراحل چه کارهائی انجام میشه؟
بله کلیتش شامل ایناست سعی می کنم فردا یه معرفی کامل از رشه صنایع واستون بذارم
فعلا شبتون خوش
 

aznavarta

اخراجی موقت
نظرم مثبته....
منم همین هدف رو دارم...
تو میگی خورام و نفته خاممون رو از کشور های همسایه بخریم اما چرا؟؟؟
وقتی خودمون نفت داریم!!!!چرا قرضی بدیم به هند ؟؟؟
خودمون قدره نعمتامون رو بدونیم و ازشون استفاده کنیم...
در گچساران به این کوچکی روزانه 720 هزار بشکه نفت تولید میشه!!!!
بیا مرحله به مرحله بریم جلو....


- من منظورم این نبود که خوراک نفت خام رو از کشورهای دیگه بخریم
بلکه توی بحثهای روزهای گذشته نوشته ام که اولویت با خوراک داخل هست ولی اگر داخل بنا به دلایل مختلف نشد مجبوریم بخشی را از خارج بخریم.
چون توی طراحی پالایشگاه اولویت اصلی رو توجیه اقتصادی هست و توجیه ملی و دینی و مذهبی و اجتماعی و غیره در درجه دوم قرار دارد.
چون سرمایه گذار معمولا به سود خود اهمیت میدهد تا مسائل سیاسی و ملی و غیره ...
اگر سرمایه دست خودمان بود و اختیار تصمیم گیری داشتیم ان موقع قضیه فرق میکرد.
بنابر این تا زمانی که سرمایه اججرای پروژه توسط مثلا پیمانکار خارجی و یا بانک داخلی و خارجی تامین میشود نمیتوان مسائل سیاسی و ملی را دخیل کرد.


- در مورد گچساران نیز باهات موافقم
من کلیاتی از کچساران شنیده بودم
ولی توی چند روز گذشته که خوب مطالعه کردم متوجه شدم که گچساران بهشت نفت ایران است!
و خیلی کارها میشه اونجا انجام داد!
کای میدانستیم ذخیره نفت اونجا و نوع نفتش چی هست و ذخایر گازی اش چقدر مایعات گازی و چقدر گاز مایع دارند!

- در مورد مرحله به مرحله جلو رفتن منظورت رو متوجه نشدم مراحل چی هستند اگر میشه یه کم توضیح بده
 

aznavarta

اخراجی موقت
مطالعه امکان سنجی ساخت جزیره مصنوعی
با توجه به دهها تجربه کشورهای اروپائی و امریکائی جهت ساخت جزیره های مصنوعی و همچنین به صورت ویژه تجربه کشور امارات متحده عربی جهت ساخت جزیره های هوشمند مانند World پالم جمیره، پالم جبل علی و غیره و همچنین کانال عرب جهت ساخت جریره و یا کانالهای آب هوشمند، روی جنبه های حقوقی و کاربردی و اقتصادی ساخت جزیره هوشمند مصنوعی مطالعه انجام گرفته که پیش بینی میشود برای ساخت جزیره ای هوشمند به مساحت یک میلیارد متر مربع به طور متوسط نیاز به 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری وجود دارد.

بعنوان یک مطالعه موردی در زیر به خاکبرداری کانال عرب به ازای هر مترده دلار اشاره میگردد:

61 میلیارد دلار سرمایه گذاری در شهری جدید در کانال عرب دوبی:http://www.iran-eng.com/#_edn1
کانال عرب دوبی بزرگترین پروژه عمرانی دوبی است که کانالی به طول 75 کیلومتر به عرض 150 متر و عمق شش متر که میتواند کشتیهائی با طول 40 متر را از خود عبور بدهد، از منطقه کنار دریای مارینا دوبی تا فرودگاه بین المللی آل مکتوم کشیده شده و دوباره به دریا متصل خواهد شد. این پروژه توسط شرکت لیمیتلس دوبی که بزرگترین زمین دار دوبی میباشد باعملیات 1.1 میلیارد متر مکعب خاکبرداری و با بودجه 11 میلیارد دلاری درحال اجرا میباشد که بعد از ان با بودجه ای معادل 50 میلیارد دلار شهری ساحلی و جدید در داخل شهر دوبی در زمینی به مساحت 20 هزار هکتار ساخته خواهد شد.



http://www.iran-eng.com/#_ednref1 http://en.wikipedia.org/wiki/Arabian_Canal
 

aznavarta

اخراجی موقت
مطالبی که اورده شد و چند پست اینده مربوط به مطالعه نیاز سنجی از اولین مراحل طراحی پالایشگاه است که به ما دید کلی از وضعیت نیاز برای ساخت پالایشگاه را میدهد.
 

aznavarta

اخراجی موقت
جمهوری اذربایجان:

بخش عمده نفت اذربایجان با عبور از گرجستان وارد ترکیه شده و از طریق شهر جیحان ترکیه به اروپا و امریکا صادر میشود
در حالی که همین لوله اگر از اردبیل وارد ایران شده و به تبریز رفته به جیحان ترکیه میرفت هزینه ساخت و سرمایه گذاری
این خط لوله کمتر میشد و کشور ایران میتوانست سود بیشتری از بابت سواپ به دست بیاورد.
مسئولین نفتی ایران اعلام کرده اند کشور ایران توان پالایش روزانه بیش از سیصد هزار بشکه نفت در روز را دارد.
و به صورت سواپ ایران میتواند روزانه صدها هزار بشکه نفت را از اذربایجان گرفته و نفت اذربایجان را در خلیج فارس و یا ترکیه به خریداران کشورهای امریکائی و یا اروپائی تحویل بدهد.

تبریز:
تا چند سال پیش استان آذربایجان شرقی در چهارراه بین نفت تولید کنندگان نفت در ایران و عراق واز سوئی دیگر مصرف کنندگان نفت در ترکیه و اروپا قرارگرفته بود که با ایجاد منطقه خود مختار کردستان عراق این نقش ایران در حال کم رنگ شدن میباشد. این استان با اینکه دسترسی مستقیم به چاه نفت ندارد ولی از طریق لوله کشی از استانهای جنوبی نفت را به استان خود کشانیده و پالایشگاه تاسیس نموده است. در تبریز با اینکه قبلا یک پالایشگاه تاسیس گردیده است با اتحاد و تلاش، ازرئیس جمهور ایران امتیاز گرفته و دو میلیارد دلار برای سرمایه گذاری پالایشگاه دوم تبریز (پالایشگاه شهریار) سرمایه جمع شده است. و در حال تهیه کسری بودجه برای احداث پالایشگاه دوم خود هستند. پالایشگاه دوم تبریز برای تامین خوراک پالایشگاه خود، نصف نفت خام مورد نیاز را از قزاقستان تامین میکند. یعنی که نفت قزاقستان از لوله زیر دریای خزر عبور کرده و از باکو از اذربایجان گذشته و از دشت مغان و از اردبیل رد شده و به تبریز رفته و در انجا پالایش شده و بنزین و گازوئیل و غیره تولید میشود.

بنابر این بعنوان یک پیشنهاد پروژه ساخت پالایشگاه در دشت مغان میتواند
بعنوان پلی میان تبریز وحوزه نفتی دریای خزر علاوه بر انتقال نفت از شمال به تبریز،
نفت جنوب در ایران و عراق را نیز به مغان برای پالایش بکشاند.
 

aznavarta

اخراجی موقت
نفت اردبیل در دشت مغان:

دلایلی که تاسیس پالایشگاه دردشت مغان را توجیه میکنند به شرح زیر هستند:

- در دشت مغان قدیمی ترین منابع نفت خاورمیانه که بشر ازانها استفاده میکرده وجود دارد به طوری که در زمان زرتشت اتشکده هائی از نفت در مغان روشن بوده است.

- همچنین نسبت به تبریز به ذخایر نفتی جمهوری اذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و روسیه نزدیک تربوده

- به مناطق نفت خیز خزر نزدیک تر هستند. دسترسی به خط لوله بین المللی نفت خام آذربایجان در دشت مغان نفت خام اذربایجان آسانتر است.

- برای صادرات نفت اذربایجان میتوان به صورتهائی مانند سواپ در امد زیادی کسب نمود.

- در دشت مغان حد اقل به بیش از چهار میلیارد بشکه نفت دسترسی وجود دارد.
از نظر منابع مالی نیزدر هفته نامه های اردبیل در بهار سال 1389 اعلام شد مردم اردبیل در بانکهای اردبیل یک میلیارد دلار سپرده گذاری داشته اند. با اجرای این طرح کلیه مشکل اشتغال استان اردبیل برطرف شده و در امد سرانه استان افزایش خواهد یافت و مردم استان از نظر وضعیت زندگی به حد بالائی ارتقاء خواهند یافته و سطح در امد بالا خواهد رفت. و با توجه به سرازیر شدن سرمایه ها به استان، در زمینه های بازرگانی وصنعتی شاهد توسعه زیادی خواهیم بود.
 

aznavarta

اخراجی موقت
طراحی پروژه و محاسبات مربوطه:

طراحی اولیه پروژه به وسیله شرکتهای ایرانی و با خرید دانش فنی از شرکتهای خارجی انجام شده است.
که در طول تاریخ ایران برای اولین بار یک پالایشگاه توسط متخصصین ایرانی طراحی میشود.
در طراحی پروژه از نرم افزارهای مختلف و به صورت لایه ای استفاده شده است.


  • مسیر لوله کشی توسط نرم افزار شبیه سازی و مدل سازی لوله ها.
  • ورودی وخروجی نفت خام و محصولات نفتی
  • انتخاب نفت خام از چاههای نفتی خاورمیانه
  • مدل سازی فرایند تصفیه و پالایش نفت خام
  • مدل سازی سازه های مورد استفاده درپالایشگاه توسط
  • طراحی معماری فضاهای پالایشگاه
  • مدل سازی ریسک ایمنی پالایشگاه

مهمترین بخش طراحی پالایشگاه واحد مدیریت هوشمند ان است که با ایجاد زیر ساخت اتوماسیون صنعتی متصل به سوپر کامپیوتر، و از سوی دیگر اتصال به بازارهای جهانی روی بستر سامانه های ERP/CRM/SCM، سامانه مدیریت هوشمند بر اساس تقاضای بازار ایجاد میشود که به صورت لحظه ای و روزانه ورودی و خروجی محصولات پالایشگاه تنظیم میشود تا بالاترین بازده اقتصادی از پالایشگاه به دست بیاید.

این سامانه ها همگی به وسیله نرم افزارهای مخصوص و معتبر انجام میگیرد.
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
- من منظورم این نبود که خوراک نفت خام رو از کشورهای دیگه بخریم
بلکه توی بحثهای روزهای گذشته نوشته ام که اولویت با خوراک داخل هست ولی اگر داخل بنا به دلایل مختلف نشد مجبوریم بخشی را از خارج بخریم.
چون توی طراحی پالایشگاه اولویت اصلی رو توجیه اقتصادی هست و توجیه ملی و دینی و مذهبی و اجتماعی و غیره در درجه دوم قرار دارد.
چون سرمایه گذار معمولا به سود خود اهمیت میدهد تا مسائل سیاسی و ملی و غیره ...
اگر سرمایه دست خودمان بود و اختیار تصمیم گیری داشتیم ان موقع قضیه فرق میکرد.
بنابر این تا زمانی که سرمایه اججرای پروژه توسط مثلا پیمانکار خارجی و یا بانک داخلی و خارجی تامین میشود نمیتوان مسائل سیاسی و ملی را دخیل کرد.


- در مورد گچساران نیز باهات موافقم
من کلیاتی از کچساران شنیده بودم
ولی توی چند روز گذشته که خوب مطالعه کردم متوجه شدم که گچساران بهشت نفت ایران است!
و خیلی کارها میشه اونجا انجام داد!
کای میدانستیم ذخیره نفت اونجا و نوع نفتش چی هست و ذخایر گازی اش چقدر مایعات گازی و چقدر گاز مایع دارند!

- در مورد مرحله به مرحله جلو رفتن منظورت رو متوجه نشدم مراحل چی هستند اگر میشه یه کم توضیح بده
منظورم اینکه اول تمامه منابع داخل کشوره خودمون رو بشناسیم و بررسی کنیم...
بعد بیایم در مورد تمامه تجهیزاته پالایشگاه مطالعه کنیم و بعد....
مثلا شما در صفحاته قبلی خیلی از تامین سرمایه و موارد مالی حرف میزدی که به نظره من خیلی مهم بودن و جالب اما واسه طرح ما یکم زود بود...
بهتره اول با همه چیزه پالایشگاه آشنا بشیم...
گر چه پول در تمام کارها حرفه اول رو میزنه...
در باره ی نفت گچساران هم پرس و جو هایی کردم و فهمیدم نفتش شوره و واحد های نمک زدایی در این منطقه در حال کار هستن....
 

aznavarta

اخراجی موقت
بزرگترین پالایشگاه فعلی نفت جهان در هند با ظرفیت پالایش روزانه یک و دو دهم میلیون بشکه به صورت فاز به فاز و با افزایش ظرفیت
و به صورت خرید پالایشگاههای کوچک دست دوم و مجتمع سازی انها در هند ساخته شده است.

در این پروژه نیز از ظرفیت پائین شروع و با افزایش ظرفیت در طول دوره ساخت ظرفیت نهائی به دو میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

برنامه فاز بندی اجرائی

به دلیل بزرگ بودن پروژه و پیچیدگی فرایند هائی مانند فرایند تامین مالی، فرایند عبور از تحریمهای بر علیه ایران، فرایند انتخاب پیمانکاران عمده و جزء، فرایند پیچیده ساخت تجهیزات و ماشین الات و غیره برنامه ریزی گردیده است اجرای پروژه از ظرفیتهای کوچک تر به مرور توسعه داده شود.

در حال حاضر پروژه به فازهای زیر تقسیم گردیده است:


  • فاز1:پالایشگاه روغن موتور و راونکارها (آماده بهره برداری)
  • فاز2:پالایشگاه65هزاربشکه ای نفت درحال کاراماده انعقادقراردادوتحویل
  • فاز3:پالایشگاه 40 هزار بشکه میعانات گازی اماده انعقاد قراردادساخت
  • فاز4:پالایشگاه300هزاربشکه ای درحال کاراماده انعقادقراردادوتحویل
  • فاز5:تکمیل سایر بخشهای پالایشگاه جهت رسیدن به ظرفیت2میلیون بشکه

یکی از مزایای این روش تسریع در روند ساخت پالایشگاه است.
طبق مطالعاتی که انجام گرفته است
پالایشگاههائی با ظرفیت 20 هزار بشکه در روز تا ظرفیت 300 هزار بشکه در روز
به صورت دست دوم در بازارهای جهانی به فروش گذارده شده است.

که با خرید انها و قراردادن انها کنار یکدیگر و اتصال انها به یکدیگر در نهایت پالایشگاه با ظرفیت دو میلیون بشکه ساخته خواهد گردید.
از سوی دیگر خرید و انتقال و نصب و راه اندازی زمان کمتری را نسبت به ساخت از ابتدا نیاز دارد.
و هزینه تمام شده ان نیز پائین تر است.
 

aznavarta

اخراجی موقت
منظورم اینکه اول تمامه منابع داخل کشوره خودمون رو بشناسیم و بررسی کنیم...
بعد بیایم در مورد تمامه تجهیزاته پالایشگاه مطالعه کنیم و بعد....
مثلا شما در صفحاته قبلی خیلی از تامین سرمایه و موارد مالی حرف میزدی که به نظره من خیلی مهم بودن و جالب اما واسه طرح ما یکم زود بود...
بهتره اول با همه چیزه پالایشگاه آشنا بشیم...
گر چه پول در تمام کارها حرفه اول رو میزنه...
در باره ی نفت گچساران هم پرس و جو هایی کردم و فهمیدم نفتش شوره و واحد های نمک زدایی در این منطقه در حال کار هستن....

پس فعلا در مورد مطالعه نیاز سنجی و اشنائی با منابع هیدروکربوری ایران مطالعه میکنیم.

من مطالعات انجام گرفته ام را که از یک سال پیش جمع کرده ام را برایتان می اوردم و بیقه اش را تکمیل میکنیم.
 

aznavarta

اخراجی موقت

نسل جدید ابر رایانه بعنوان اولین وقویترین ابررایانه جهان


در اجرای این پروژه نسل جدیدی از ابر رایانه طراحی و ساخته خواهد شد که فناوریهای ان شناسائی و بعنوان اختراع طراحی گردیده که بیش از دو سال روی ابداع فناوری ان مطالعه و تحقیق گردیده است و با قدرت محاسباتی 20 پتا فلاپ قویترین ابر رایانه جهان در خدمت این پروژه خواهد بود، استفاده از فناوریهائی مانند INFINIBAND,NVIDIA GPU, MULTICORE CPU, PCI-E, CLUSTERING, GRID COMPUTING, و غیره استفاده خواهد گردید.
فرایند کنترل و اتوماسیون و مدیریت هوشمند یکی از مسائل مهم به خصوص در پروژه های بالا در عصر حاضر است به طوری که شرکت شل در پروژه سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری میعانات گازی قطر با نام پروژه مروارید قطر فقط برای بخش کنترل پروژه حدود 12 میلیون سطر برنامه نویسی انجام گرفته در یک هزار کابینت سرور کامپیوتر با مجموع بیش از 200 سرور پیشرفته کنترل 5850 کیلومتر کابلهای کنترل که از دوحه قطر تا لندن کشیده شده است را کنترل و نظارت خواهند نمود.
به طور کلی بعد از صنعت فناوری هسته ای، صنایع نفت و گاز بیشترین استفاده را از صنعت سوپر کامپیوتر جهان میبرند.
علاوه بر استفاده از سوپر کامپیوتر در مدیریت و کنترل و اتوماسیون پالایشگاهها و صنایع پتروشیمی، صنعت سوپر کامپیوتر در مدیریت هوشمند ذخایر هیدروکربوری زیر زمینی نقش کلیدی را ایفا میکند به طوری که در عملیات اکتشاف، بهره برداری و مدیریت که تصمیم گیری در تزریق گاز به چاههای نفتی و انتخاب نوع چاه و مقدار استخراج و غیره در بهره وری نقش کلیدی را ایفا میکند، نقش کلیدی را ایفا مینماید.
از سوی دیگر باتوجه به اینکه ما با هزینه های زیاد صاحب دانش فنی سوپر کامپیوتر شده ایم ، هزینه ساخت و بهره برداری از سوپر کامپیوتر مدیریت هوشمند این پروژه برای ما کاهش داشته و بهره وری پروژه افزایش خواهد یافت.
 

aznavarta

اخراجی موقت
مروری بر اقتصاد آمریکا و جهان:

رشد اقتصادی آمریکا که اقتصاد آن تا حد زیادی در اقتصاد جهان اثر دارد از سال 1980 از 7/2 تریلیون دلار به 2/13 تریلیون دلار در سال 2006 رسید. ارزش یورو در مقابل دلار امریکا در سال 2008 به 7/1 برابررسید که باعث رکود اقتصادی زیادی دردنیا شد. اما دو سال بعد در سال 2010 ارزش یورو در مقابل دلار امریکا به 2/1 رسید و با بهبود یافتن ارزش دلار امریکا در دنیا اقتصاد جهانی حرکت و تکاپوی خود را مجددا اغاز نمود.
در سال 2009 تولید ناخالص امریکا بیش از 14 تریلیون دلار بود که در همان زمان تولید ناخالص کل کشورهای جهان70 تریلیون دلار بر آورد گردید.
بر اساس گزارشی که موسسه جهانی مطالعات صنعتی منتشر(Global Industry Analysis) نموده است در سال 2006 شورای بین المللی مسافرت و توریسم پیش بینی نمود که صنعت جهانی گردشگری با رشد 2/4 درصدی در سال 2012 به 3/8 تریلیون دلار برسد! که مصرف سوخت مانند بنزین هواپیما و گازوئیل و بنزین معمولی یکی از کلیدی ترین نیازهای صنعت توریسم و گردشگری میباشد.
در سال 2006 هزینه حمل و نقل در آمریکا شامل بخش صنعت و بخش خانوار در مجموع ده درصد تولید ناخالص ملی امریکا را با مبلغ 3/1 تریلیون دلار شامل بوده است. که بخش عمده این رقم برای سوختهائی مانند بنزین و گازوئیل و بنزین هواپیما و غیره مصرف شده است.
صنایع حمل و نقل امریکا بازاری به ارزش 7/2 تریلیون دلار ایجاد کرده اند که در مجموع 17 درصد اقتصاد امریکا را به خود اختصاص داده است که بخش عمده این صنایع نیازمند سوخت هائی مانند بنزین و گازوئیل برای حمل و نقل هستند.
در سالهای 2008 و 2009 و در سالهائی که جهان شاهد رکود اقتصادی بود، غولهای اقتصادی جهان مانند مورگان استانلی و سیتی کورپ و گلدمن ساچزبا اجاره مخازن نفتی و انجام معاملات نفتی در قالب سلف سودهای کلانی را نصیب خود نمودند.

از سوی دیگر بنا به اعلام بانک بین المللی مورگان استانلی، بازارهای نوظهور جهان مانند هند، چین، مکزیک وسایر کشورهای در حال توسعه در ده سال اینده بیش از 7/21 (بیست و یک و هفت دهم) تریلیون دلار برروی ایجاد زیر ساختهائی مانند راهها، ترمینالهای هواپیمائی و فرودگاهها، تاسیسات زیر بنائی مانند آب، برق، گاز، سوخت شامل بنزین و گازوئیل و غیره سرمایه گذاری خواهند کرد.
طبق اعلام تیم تحقیقاتی خانه سرمایه گذاری جهانی کویت، کشور امارات متحده عربی دومین بازار بزرگ ساخت وساز کشورهای همکاری خلیج فارس را دارد که در سال 2008 رقم آن به 1200 میلیارد دلار (2/1 تریلیون دلار) رسیده بود که فقط شهر ابوظبی پایتخت امارات هم اکنون در سال 2011 حدود 562 میلیارد دلار پروژه تعریف شده ساخت و ساز را در حال اجرا دارد. طبق اعلام رسانه ها از این پروژه ها 304 میلیارد دلار به پروژه های ساختمانی، 129 میلیارد دلار به پروژه های نفت، گاز، پتروشیمی، آب و برق اختصاص داده شده و 129 میلیارد دلار نیز به طرح های زیربنائی مانند جاده، پلها، راه آهن، فاضلاب، بنادرو غیره اختصاص داده شده است.
که همگی این زیر ساختها مانند راهها و فرودگاهها مستلزم مصرف سوختهائی مانند بنزین و گازوئیل هستند.
بر اساس آخرین گزارشی که توسط گروه تحلیلگران صنایع جهانی منتشر شده است، مدیریت دارائیهای جهانی در سال 2015 به رقمی بیش از 129 تریلیون دلار خواهد رسید که این رقم نشان از حجم عظیم دارائیهائی است که در قالب ساختمان و مسکن و هتلداری، کارخانجات، نیروگاهها وفرودگاهها و غیره نیاز به سوخت و انرژی خواهند داشت. بنابر موارد ذکر شده، لزوم سرمایه گذاری در زمینه انرژی و به خصوص پالایش نفت خام برای تولید بنزین و گازوئیل در سطح بین المللی از ضروریات است.
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

نسل جدید ابر رایانه بعنوان اولین وقویترین ابررایانه جهان


در اجرای این پروژه نسل جدیدی از ابر رایانه طراحی و ساخته خواهد شد که فناوریهای ان شناسائی و بعنوان اختراع طراحی گردیده که بیش از دو سال روی ابداع فناوری ان مطالعه و تحقیق گردیده است و با قدرت محاسباتی 20 پتا فلاپ قویترین ابر رایانه جهان در خدمت این پروژه خواهد بود، استفاده از فناوریهائی مانند INFINIBAND,NVIDIA GPU, MULTICORE CPU, PCI-E, CLUSTERING, GRID COMPUTING, و غیره استفاده خواهد گردید.
فرایند کنترل و اتوماسیون و مدیریت هوشمند یکی از مسائل مهم به خصوص در پروژه های بالا در عصر حاضر است به طوری که شرکت شل در پروژه سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری میعانات گازی قطر با نام پروژه مروارید قطر فقط برای بخش کنترل پروژه حدود 12 میلیون سطر برنامه نویسی انجام گرفته در یک هزار کابینت سرور کامپیوتر با مجموع بیش از 200 سرور پیشرفته کنترل 5850 کیلومتر کابلهای کنترل که از دوحه قطر تا لندن کشیده شده است را کنترل و نظارت خواهند نمود.
به طور کلی بعد از صنعت فناوری هسته ای، صنایع نفت و گاز بیشترین استفاده را از صنعت سوپر کامپیوتر جهان میبرند.
علاوه بر استفاده از سوپر کامپیوتر در مدیریت و کنترل و اتوماسیون پالایشگاهها و صنایع پتروشیمی، صنعت سوپر کامپیوتر در مدیریت هوشمند ذخایر هیدروکربوری زیر زمینی نقش کلیدی را ایفا میکند به طوری که در عملیات اکتشاف، بهره برداری و مدیریت که تصمیم گیری در تزریق گاز به چاههای نفتی و انتخاب نوع چاه و مقدار استخراج و غیره در بهره وری نقش کلیدی را ایفا میکند، نقش کلیدی را ایفا مینماید.
از سوی دیگر باتوجه به اینکه ما با هزینه های زیاد صاحب دانش فنی سوپر کامپیوتر شده ایم ، هزینه ساخت و بهره برداری از سوپر کامپیوتر مدیریت هوشمند این پروژه برای ما کاهش داشته و بهره وری پروژه افزایش خواهد یافت.
خوب داداش محمد این که میگم مرحله به مرحله واسه این حرفاییه که مینویسی...
مثلا ما هنوز نمیدونیم چی به چیه بعد شما رفتین دوباره بحثه ابر رایانه پیش آوردی!!!
مرحله به مرحله لطفا"...
 

aznavarta

اخراجی موقت
دوبی و هدف گذاری برای جابجائی یکصد میلیون مسافر

فرودگاه دبی برنامه ریزی کرده است که در سال 2020 میلادی، 100 میلیون مسافر را سالانه جابه جا کند. به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، موسسه فرودگاه های دبی روزسه شنبه13/2/90 اعلام کرد پیش بینی می کند شمار مسافران فرودگاه بین المللی دبی در سال 2020 به حدود 98 میلیون و 500 هزار نفر برسد. براساس این گزارش، از سال آتی میلادی مسافران در دبی می توانند از فرودگاه دوم این شهر به نام آل مکتوم نیز استفاده کنند. هم اکنون فرودگاه بین المللی دبی بزرگترین فرودگاه خاورمیانه از نظر تعداد پرواز است که در سال 2015 از این نظر در جایگاه چند فرودگاه برتر جهان قرار خواهد گرفت. "پل گریفیثس" مدیرعامل موسسه فرودگاه های دبی اضافه کرد پروازها و مسافرت های هوایی از طریق فرودگاه دبی و فرودگاه آل مکتوم به طور میانگین 7.5 درصد در سال رشد خواهد کرد. حجم انتقال بار نیز سالیانه 6.7 درصد در این دو فرودگاه رشد خواهد کرد. همچنین در سال 2020 شمار مسافران فرودگاه دبی به رقم 98 میلیون و 500 هزار نفر می رسد. این رقم در سال گذشته میلادی 47 میلیون و 500 هزار نفر بود. حجم جابه جایی کالا نیز در سال 2020 به بیش از چهار میلیون تن می رسد. قرار است فرودگاه دوم دبی به نام فرودگاه آل مکتوم در سال 2012 آغاز به کار می کند. فرودگاه آل مکتوم به عنوان بزرگترین فرودگاه جهان در آغاز راه اندازی، از ظرفیت پذیرش سالیانه 160 میلیون مسافر برخوردار خواهد بود. مدیرعامل موسسه فرودگاه های دبی اضافه کرد: هم اکنون فرودگاه دبی از لحاظ شمار مسافران ، در جایگاه چهارم جهانی به سر می برد. فرودگاه های هیثرو لندن با جابه جایی 61 میلیون مسافر در سال و شارل دوگل پاریس با جابه جایی سالیانه 53 میلیون و 280 هزار مسافر هم اکنون از لحاظ شمار مسافران در جایگاه اول و دوم جهانی قرار دارند. همچنین فرودگاه هنگ کنگ با جابه جایی سالانه بیش از 50 میلیون مسافر در جایگاه سوم جهانی قرار دارد. به نقل از ویکی پدیا در سال ۲۰۱۰ به طور متوسط هفته ای 6 هزار پروازتوسط۱۳۰ شرکت هواپیمایی به ۲۲۰
مقصداز فرودگاه دبی انجام شده است.

این فرودگاه پانزدهمین فرودگاه پر رفت و آمد جهان می باشد به طوری که در سال ۲۰۰۹ موفق به جابجایی ۴۰ میلیون و 900 هزار نفر گشته است . در ایران ،قرار بود با راه اندازی فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران ، این فرودگاه به مرکز پروازهای منطقه تبدیل شود ولی ساخت این فرودگاه که تقریباً همزمان با تاسیس کشور امارات متحده عربی بود، آنقدر به درازا کشید که فرودگاه دوبی ، این جایگاه را نصیب خود کرد. پیشنهاد ساخت این فرودگاه به سال ۱۳۴۶ و پیشنهاد سازمان ایکائو جهت ساخت فرودگاهی مجهز برای استفاده از توان ترانزیتی ایران بین اروپا و آسیا باز می‌گردد. در سال ۱۳۵۴ کار ساخت فرودگاه توسط شرکت‌های آمریکایی و ایرانی آغاز شد. شرکت آمریکایی عهده‌دار معماری پروژه، شرکت TAMS نام داشت که قصد تکمیل فرودگاه را تا سال 1362 با بودجه 1 میلیارد دلار داشت که با وقوع انقلاب اسلامی در ایران ، این طرح متوقف ماند تا این که در سال 74 ساخت آن از سر گرفته شد و در سال 83 ، فاز یک فرودگاه ، آن هم به طور ناقص افتتاح شد. طبق اعلام مقامات فرودگاهی ، این فرودگاه در سال گذشته تنها حدود 5 میلیون مسافر را جابجا کرده است. موضوع تاسف بار دیگر این که کل مسافرانی که در سال گذشته از فرودگاه های سراسر کشور جابجا شده اند ، 42 میلیون نفر بوده است در حالی که در همان مقطع زمانی ، تنها فرودگاه دوبی ، بیش از 47 میلیون نفر را جابجا کرده است. اکثر مسافران جابجا شده در فروگاه های ایران، ایرانی بوده اندکه ارز آوری خاصی نصیب کشور نشده است ولی قریب به اتفاق مسافران جابجا شده از فرودگاه دوبی را اتباع خارجی تشکیل می دهند که بدین ترتیب این فرودگاه به چاه نفتی دائمی برای امارات متحده عربی و مشخصاً امارت دوبی تبدیل شده است

دهها میلیارد دلار واردات سالیانه صنعت گردشگری ایرانhttp://www.iran-eng.com/#_edn1

آمارهای مربوط به پروازهای خارجی کشور نشان می دهد در حال حاضر حدود 20 پرواز روزانه از کشور به مقصد دوبی انجام می گیرد، این آمار مربوط به هفت فرودگاه بین المللی کشور است که همه آنها به صورت روزانه بین یک تا 10 پرواز به مقصد دوبی دارند.
آمارهای مربوط به پروازهای خروجی فروگاه امام نشان می دهد حداقل 20 درصد از پروازهای این فرودگاه طی سال 88 به مقصد شیخ نشین دوبی بوده است و اگر بخواهیم مبنای تعداد صندلی هواپیماهایی که از این فرودگاه به مقصد دوبی را حرکت می کنند مبنای میزان مسافرین بدانیم می توان گفت روزانه بین 2هزار تا 2هزار و 400 صندلی به سمت این شهر بزرگترین فرودگاه بین المللی کشور را ترک می کنند.
اما اگر مبنای تعداد مسافران را متوسط میزان مسافرین کل فرودگاه امام در هر پرواز قراردهیم که طی سال 88معادل 150 نفر بوده است می توان گفت روزانه بین 750 نا 1500 مسافر تنها از فرودگاه امام به مقصد دوبی حرکت می کنند که این رقم به صورت متوسط نشان از سفر حداقل 270 هزار مسافرایرانی است که از یکی از هشت فرودگاه بین المللی کشور پا به خاک دوبی می گذارند.
این تعداد مسافر با در نظر گرفتن همین آمار حدودی به دیگر فرودگاههای کشور قابل تامیم است و می توان برآورد کرد تعداد ایرانیانی که از مسیر هوایی عازم دوبی می شوند در پایین ترین برآورد به 970 هزار مسافر می رسد حال اگر فرض کنیم این افراد سالانه تنها یک بار اقدام به اخذ ارزان ترین ویزا از سفارت امارات می کنند می توان گفت سفارت امارات در تهران سالانه از محل صدور ویزا برای مسافران ایرانی که به قصد تفریح و تجارت به این شیخ نشین می روند بیش از 72 میلیارد تومان کسب درآمد می کند. البته این تعداد مسافر تنها مربوط به شهر دوبی است در حالی که بر اساس برخی از براوردهای سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰هزار ایرانی به شهرهای مختلف امارات متحده عربی از جمله دوبی سفر

می‌کنندکه با احتساب این رقم البته درآمد سفارت امارات متحده عربی در تهران به رقم 90 میلیارد تومان یا بیش از 90 میلیون دلار در سال می رسد.
باید توجه داشت که هر مسافر می تواند در حدود 3هزار دلار برای خود و به ازای هر همراه 500 دلار از کشور خارج کند، با توجه به آنکه میزان سفرهای خانوادگی به دوبی هم کم نیست اگر فرض کنیم 25 درصد از مسافرین عازم دوبی همراه محسوب شوند بنابراین می توان گفت در طول سال معادل 3/2 میلیارد دلار توسط مسافران ایرانی وارد خاک امارات می شود اگر میزان واردات از امارت در سال 88 را که معادل 16 میلیارد دلار اعلام شده است را در نظر بگیریم می توانیم بگوییم میزان ارز مجاز خارج شده توسط مسافران ایرانی در سال 88 معادل 14 درصد کل واردات ایران از امارات متحده عربی بوده است که به خوبی نشان دهنده سهم بالای مسافران ایرانی در ایجاد درامد برای این شیخ نشین حاشیه خلیج فارس است.
نکته جالب تر آنکه میزان مسافران ایرانی که در سال 88 از مسیرهای زمینی ، هوایی و دریایی ایران را به قصد خارج از کشور ترک کرده اند بیش از 10 میلیون نفر بوده اند و اگر میزان مسافران سالانه امارات را با این رقم مقایسه کنیم می توان گفت در این سال حدود 12 درصد از مسافران ایرانی عازم امارات شده اند خروج این ارز از ایران و عدم وجود شهری تفریحی و گردشگری و عدم وجود بستری اشتغال زای مناسب و پر در امد خطری جدی برای اینده اقتصاد ایران میتواند باشد و همچنین میتواند ثبات سیاسی امنیتی ایران را در خال کشور با تهدید روبرو نماید. این پروژه میتواند یک ابزار مهم برای برطرف کردن این تهدید به شمار بیاید.

http://www.iran-eng.com/#_ednref1 خبر آنلاین کدخبر79567
 

aznavarta

اخراجی موقت
مروری بر ذخایر نفت جهان و لزوم سرمایه گذاری درایران:

به دلیل مسائل استراتژیک و امنیت ملی کشورها، ذخایر نفت جهان به طور دقیق قابل ارائه نیست ولی به صورت تقریبی امارهای بین المللی بیان میکنند که

  • ونزوئلا با 296 میلیارد بشکه نفت
  • عربستان با 264 میلیارد بشکه نفت،
  • عراق با 180 میلیارد بشکه نفت،
  • کانادا با 179 میلیارد بشکه نفت
  • ایران با 151 میلیارد بشکه نفت،(600میلیارد بشکه ذخایرهیدروکربوری)
  • قزاقستان با 47 میلیارد بشکه نفت
  • روسیه با 60 میلیارد بشکه نفت
  • آذربایجان با 7 میلیارد بشکه نفت
بر اساس طرح آمایش دولت آمریکا، بر آورد گردیده است که حدود 178 میلیارد بشکه نفت در دریای خزر وجود داشته باشد. از سوی دیگر متخصصین نفت جمهوری آذربایجان با مدل سازی ذخایر زیر زمینی، تخمین میزنند که ذخایر نفتی آذربایجان بیش از 200 میلیار بشکه و حتی بیش از ذخایر نفتی عربستان سعودی باشد و اظهار میکنند که ذخایر نفتی آذربایجان به احتمال زیاد بالاتر از عربستان سعودی میباشد.
با این اوصاف و در این میان از کل ذخایر نفتی تایید شده جهان، 56 درصد ذخایر نفتی جهان در خاورمیانه وجود دارد. که با هفت درصد ذخایر نفتی جهان که در اسیای میانه قراردارد، در کل 63درصد ذخایر نفتی جهان در خاورمیانه قراردارد که این امار در کنار محدود بودن دسترسی کشورهای اسیای میانه به ابهای بین المللی برای صادرات و فروش، لزوم سرمایه گذاری در کشور ایران و نزدیکی اسیای میانه را توجیه مینماید. که البته درصورت مساعد نبودن زمینه سرمایه گذاری در شمال ایران، فرصت مذکور میتواند توسط کشورهای اسیای میانه شکارشود.

از سوی دیگر روند تقاضای مصرف محصولات نفتی مانند بنزین و گازوئیل رو به افزایش است. بنابر این پیش بینی شده است در طول سالهای اینده قیمت هر بشکه نفت خام به یکصد دلار برسد. که اگر بخواهیم به صورت تقریبی ذخایر نفتی موجود در خاورمیانه را ارزش گذاری نمائیم به رقمی حدود 6/6 تریلیون دلار ذخایر نفتی خاورمیانه خواهیم رسید که این رقم اهمیت سرمایه گذاری در صنعت نفت را در خاورمیانه روشن میسازد. اما از سوی دیگر منطقه مغان به دلیل اینکه از یک سو در جنوب مناطق نفتی روسیه و قزاقستان و ترکمنستان و روسیه و آذربایجان قرار گرفته و از طرفی در شمال ذخایر نفتی عراق و ایران قرار گرفته و همچنین به دلیل نزدیک بودن به دریای خزر و همچنین وجود ذخایر نفتی در دشت مغان، لزوم سرمایه گذاری در این منطقه به ویژه سرمایه گذاری پالایشگاه را روشن میکند.
 

aznavarta

اخراجی موقت
مهم این متن برای اولین بار منتشر میشود و میتواند توسط رسانه ها و خبر گزاریها مورد استفاده قرار گیرد و نتیجه چند ماه مطالعه میباشد.

حقایق نفت ایران

طبق اعلام آمارهای رسمی جهان ذخایر نفتی آمریکا تا ده سال دیگر تمام خواهد شد. و امریکا نیازمند نفت کشورهای دیگر خواهد بود. رتبه بندی که در دانشنامه ویکی پدیا برای کشورهای دارنده ذخایر نفتی ارائه شده رتبه اول ونزوئلا با 296 میلیارد بشکه نفت عربستان با 264 میلیارد بشکه نفت کانادا با 175 میلیارد بشکه نفت و ایران با 151 میلیارد بشکه نفت مقام چهارم دنیا را دارد. اما این رتبه بندی مغرضانه به نظر میرسد و در این سند به مرغوبیت نفتها و ذخایر گازی که ارزش بالائی دارند اشاره نشده است! رتبه اول و سوم جهان که متعلق به کانادا و ونزوئلا است به دلیل داشتن معادن بسیار عظیم شنهای نفتی یا قیرطبیعی انتخاب شده اند. در حالی که اگر ذخایر گاز ایران را روی ذخایر نفت ایران قرار دهیم ایران بدون شک اولین کشوردارنده ذخایر هیدروکربوری جهان خواهد بود. ایران با داشتن 151 میلیارد بشکه ذخیره نفتی دارای 30 تریلیارد متر مکعب ذخایر کشف شده گاز است که در صورتی که بخواهیم هر بشکه نفت را معادل 166 مترمکعب گاز در نظر بگیریم ذخایرکشف شده گاز ایران معادل 216 میلیارد بشکه نفت میشود که با جمع 151 میلیارد بشکه نفت، جمعا ایران 367 میلیارد بشکه نفت دارد! اگر این رقم را با ذخایرقیر طبیعی(شنهای نفتی) کشورهای ونزوئلا و کانادا مقایسه کنیم متوجه میشویم که ایران خالص ترین و با ارزش ترین و بزرگترین ذخایر هیدروکربوری جهان را دارد.و اگر بخواهیم به نظر اداره اکتشافات دولت امریکا اشاره کنیم ذخایرکشف نشده گاز ایران به اندازه ذخایر کشف شده تخمین زده میشود که دولت ایران نیزبا تایید این مطلب اعلام داشته است که بیش از 150 ناحیه گسل کشف نشده در ایران بر آورد میشود. بر این اساس ایران بانزدیک600میلیارد بشکه ذخایر هیدروکربوری بی شک اولین کشور دارنده ذخایر هیدروکربوری دنیا میباشد. برای استفاده از این ذخایر ایران نیاز دارد تا روی منابع کشف شده و کشف نشده خود صدها میلیارد دلار سرمایه گذاری کند.
 

aznavarta

اخراجی موقت
خوب داداش محمد این که میگم مرحله به مرحله واسه این حرفاییه که مینویسی...
مثلا ما هنوز نمیدونیم چی به چیه بعد شما رفتین دوباره بحثه ابر رایانه پیش آوردی!!!
مرحله به مرحله لطفا"...


قرار شد مطالب اون فایل پی دی اف رو کپی پیست کنم که توی یک سال گذشته جمع کرده ام
بعد میریم سراغ مرحله به مرحله

البته دیگه داره تمام میشه یکی دو تا پست بزارم تمام شده.
 

aznavarta

اخراجی موقت
مروری بر استخراج نفت خاورمیانه:

در سال 2010 میلادی طبق امارهای رسمی بین المللی میزان تولید و استخراج نفت خام کشورهای عربی و اسیای میانه به شرح زیر بوده است:

  • استخراج نفت خام در ایران 4 میلیون بشکه در روز
  • استخراج نفت خام در عربستان 11 میلیون بشکه در روز
  • استخراج نفت خام در عراق 3 میلیون بشکه در روز
  • استخراج نفت خام در آذربایجان با یک میلیون بشکه در روز
  • استخراج نفت خام در روسیه با 10 میلیون بشکه در روز

که در این میان کشورهای آذربایجان و ایران و عراق با حد اقل ظرفیت در حال استخراج هستند و با برنامه ریزی که برای اینده دارند پیش بینی میشود ظرفیت تولید نفت کشورهای مذکور به بیش از دو برابر رقم فعلی برسد. بنابر این در حوزه استان اردبیل از شما به قزاقستان وترکمنستان و روسیه و جمهوری آذربایجان و دریای خزر و از جنوب به عراق و چاههای جنوب و جنوب غربی ایران روزانه بیش از بیست میلیون بشکه هم اکنون استخراج میشود که در سالهای اینده این رقم به بیش از سی میلیون بشکه درروز خواهد رسید. بعنوان مثال جمهوری اذربایجان که چند سال پیش خط لوله نفتی باکو تفلیس جیهان را راه اندازی نمود. اخیرا تصمیم دارد با افزایش ظرفیت تولید خود، انتقال نفت به جیهان را به روزانه به یک و نیم میلیون بشکه در روز برساند. همچنین از سوی دیگر در منطقه مغان بر آورد گردیده است حدود چهار میلیارد بشکه نفت وجود داشته باشد. همچنین بنابه مطالعات انجام شده توسط جمهوری آذربایجان بر آورد گردیده است در منطقه دریای خزر بیش از دویست میلیارد بشکه نفت وجود داشته باشد. تمامی این بازارها نیازمند یک پالایشگاه قوی و قدرتمند هستند تا بتواند با پالایش نفت محصولات قابل استفاده ای را با ارزش افزوده بالا به جای صادرات و فروش نفت خام به بازارهای جهانی ارائه نماید.

طرح حاضر بر روی پالایش 5 درصد نفت خام تولیدی ایران عراق و اسیای میانه برنامه ریزی نموده است. و از گردش مالی سالیانه 2 تریلیون دلار صنعت نفت وگاز (شامل فروش گاز و نفت خام و محصولات پالایش شده مانند بنزین و گازوئیل و محصولات فراوری شده پتروشیمی) طرح حاضر با یکصد میلیارد دلار گردش مالی سالیانه، پنج درصد از اقتصاد نفتی منطقه را به خود اختصاص خواهد داد.
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
قرار شد مطالب اون فایل پی دی اف رو کپی پیست کنم که توی یک سال گذشته جمع کرده ام
بعد میریم سراغ مرحله به مرحله

البته دیگه داره تمام میشه یکی دو تا پست بزارم تمام شده.
اوکی من امشب خیلی حال و حوصله داشتم و این مطالب رو هم همشو خونده بودم....
خوبه واسه بقیه...
جمو جورش کن داداش...
مباحث اقتصادی رو هم کامل فاکتور بگیر که مدیران گیر ندن بهمون دوباره...
 

aznavarta

اخراجی موقت
آینده نگری نفت جهان و پیشنهاد به ایران

در طول سالهای گذشته رسانه های جهان با نوعی تبلیغ معنادار و سوال بر انگیز سعی کرده اند سطح تولید نفت کشورهای نفتی مانند ایران را پائین نگه دارند و چنین تلقین کنند که نفت متعلق به اینده است و باید مقداری از ان برای ایندگان ذخیره شود. از سوی دیگر همان کشورهای پیشرفته در اروپا و امریکا در آزمایشگاههای پیشرته خود در حال تحقیق و توسعه جهت تولید نفت پاک و سالم و تمیز هستند. این ازمایشها به ثمر نشسته و هم اکنون در کشورهای جهان سوختهای نفتی مانند بنزین و گاز مایع و غیره و با کیفیتی بسیار بالاتر و بهتر از سوخت حاصل از پالایشگاهها روانه بازارشده است. بعنوان نمونه روغن موتور حاصل ازهیدروکربورهای سنتتیک که توسط شرکتهائی مانند توتال و شل به بازار ارائه میشود در بعضی موارد تا 7 برابر قیمت روغن موتور حاصل از پالایش نفت خام میباشد. این هیدروکربورها و سوختهای خالص و پاک از مواد مختلف به دست میاید که از جمله میتوان به نیشکر، ذرت، ضایعات کشاورزی، گازهای حاصل از چاههای منازل، باکتریهای مخصوص تولید کننده بنزین و غیره نام برد.
در حال حاضر بر آورد گردیده است که کشور ایران توان تولید سوخت هیدروکربوری پاک وغیر فسیلی تا 5 میلیارد دلار در سال را دارد.
اما از انجائی که این صنعت در ابتدای راه خود است روز به روز هزینه های تولید این نوع سوخت پائین امده و ظرفیتها بالامیرود. به طوری که با توسعه نیروگاههای خورشیدی و فناوری گلخانه های مدرن و کشیده شدن پای بشر به دل کویرها و صحراها جهت ساخت گلخانه های بزرگ در اینده شاهد تولید عظیمی از نیازهای نفتی جهان به صورت سنتتیک خواهیم بود. بنابر این طبق یک اینده نگری ساده به نظر میرسد در دهه های آینده ذخایر نفتی کشورهائی مانند ایران، کانادا، ونزوئلا، عربستان و غیره با کاهش تقاضا مواجه شوند.
و در نتیجه پیشنهاد میشود دولت ایران در شرایط فعلی جهت رفع نیاز منابع مالی و همچنین از دست ندادن فرصت فروش محصول، ظرفیت تولید خود را افزایش دهد.
 

aznavarta

اخراجی موقت
خوب مطالب تموم شد

حالا میریم سراغ تکمیل و انجام مطالعات بیشتر

یک بررسی کلی روی ذخایر نفتی ایران و نیاز برای پالایشگاه جدید انجام میدیم.


در کنار برنامه مطالعات نیاز سنجی هم اگر فرصت کردی روی کار با نرم افزار ویزیو کار کن اقا وحید.
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خوب مطالب تموم شد

حالا میریم سراغ تکمیل و انجام مطالعات بیشتر

یک بررسی کلی روی ذخایر نفتی ایران و نیاز برای پالایشگاه جدید انجام میدیم.


در کنار برنامه مطالعات نیاز سنجی هم اگر فرصت کردی روی کار با نرم افزار ویزیو کار کن اقا وحید.
چی هست؟؟
 

aznavarta

اخراجی موقت
ایول داش محمد راستی فایلشو بذار واسه دانلود...

همین زیر توی امضام لینک فایل هست اما هر چند وقت یک بار با مطالعاتی که انجام میدیم فایلش رو تکمیل میکنیم.

یک قسمت هم واسه معرفی اعضای تیم میخوام بزارم
به نظر اسم اصلی اعضای تیم رو بزارم یا ایدی کاربری سایتشون رو؟
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
همین زیر توی امضام لینک فایل هست اما هر چند وقت یک بار با مطالعاتی که انجام میدیم فایلش رو تکمیل میکنیم.

یک قسمت هم واسه معرفی اعضای تیم میخوام بزارم
به نظر اسم اصلی اعضای تیم رو بزارم یا ایدی کاربری سایتشون رو؟
اسمه اصلیشونو/تا کار رسمیت داشته باشه...
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
راستی یه خبره جدید:

شركت ویتول موافقت‌نامه ای را در خصوص سواپ نفت با شركت ملی نفت ایران امضا كرده است
شركت بین المللی ویتول در حال ازسرگیری سواپ نفت دریای خزر با ایران پس از وقفه‌ای یك ساله است.


بر اساس این موافقت‌نامه، شركت ویتول نفت تولیدی دریای خزر را در اختیار ایران قرار می‌دهد و در مقابل نفت تولیدی ایران را در خلیج فارس دریافت می كند. ایران هنگام توقف سواپ نفت دریای خزر در سال گذشته ملاحظات اقتصادی را عامل این امر دانسته بود.
 

aznavarta

اخراجی موقت

ویزیو به انگلیسی Microsoft Office Visio یکی از ساده ترین نرم افزارهای کشیدن نقشه دو بعدی پالایشگاه هست
که برای کشیدن نقشه های PFD, P&ID خطوط لوله و پمپها و همچنین نقشه فرایند پالایشگاه نیاز خواهد شد.

این نرم افزار برای کارهای مبتدی خوب است و نقشه های اولیه را میتوان با ان تهیه کرد. و بر اساس استانداردهای مربوطه به خوبی جواب میدهد.

اما در مراحل بعدی اگر خواستیم کار را کمی حرفه ای تر انجام بدهیم با نرم افزارهای تخصصی مانند Autodesk Autocad CadWorx و یا Intergraph Coade CadWorx Plant Design Suite
میتوان ان را طراحی کرد.

در مراحل بعدی با استفاده از این نقشه دو بعدی با وارد کردن اطلاعات به نرم افزارهائی مانند اسپن و هایسیس و PDMS و غیره
نقشه هوشمند و شبیه سازی شده سه بعدی انها را تهیه میکنیم تا تسلط کافی به عملکرد پروژه داشته باشیم.


که در کنار کارهایمان باید این نرم افزارها را یاد بگیریم تا به وقتش از برنامه عقب نمانیم
و از انجائی که ویزیو اسان تر هست و یا چند روز وقت گذاشتن میشه یاد گرفت
برای شما بهتر است که از این نرم افزار شروع کنی تا به نرم افزارهای پیچیده تر و تخصصی تر برسیم.
 
بالا