تشکیل تیم طراحی یک پالایشگاه پیچیده نفت

تشکیل تیم طراحی یک پالایشگاه پیچیده نفت


  • مجموع رای دهندگان
    103


مقاله آموزش مراحل قدم به قدم طراحی و ساخت ابزار دقیق و کنترل PLC سنسورها و کنترل های حرارتی
در پالایشگاهها و مجتمع های شیمیائی و پتروشیمی قابل استفاده حتی برای افرادی که هیچ اشنائی با سیستمهای کنترل ندارند:

http://www.raphnet.net/electronique/usbtenki/index_en.php


 


مقاله آموزش مراحل قدم به قدم طراحی و ساخت ابزار دقیق و کنترل PLC سنسورها و کنترل های حرارتی
در پالایشگاهها و مجتمع های شیمیائی و پتروشیمی قابل استفاده حتی برای افرادی که هیچ اشنائی با سیستمهای کنترل ندارند:

http://www.raphnet.net/electronique/usbtenki/index_en.php



برای دوستانی که میخواهند روی بخش ابزار دقیق پالایشگاه و سیستمهای کنترل و PLC کار کنند میکرو کنترلرهای خانواده AVR را ما بعنوان استاندارد
پیشنهاد میکنیم که برای برنامه نویسی این خانواده میکرو کنترلرها نرم افزاری با نام codevision جهت برنامه نویسی کنترل سیستمهای ابزار دقیق
پالایشگاه به زبان C مورد استفاده قرار میگیرد لینک داون لود در زیر امده است:

http://download1.mihandownload.com/2011/Baback/March-2011/CodeVisionAVR_2.05.0_Professional_[www.MihanDownload.com].rar



1- آشنايي با روش نصب و کار با نرم‌افزار CodeVisionAVR
1--1- مقدمه
براي کار با ميکروکنترلرهاي AVR باید برنامه‌ای به يکي از زبان‌هايAssembly ،C ياBasic در محيط نرم افزار مربوط به آن نوشت. سپس آن را کامپايل نمود.
کامپايل نمودن برنامه: عملي است که در آن، برنامه از زبان نوشتاري به زبان صفر و يک که توسط ميکروکنترلر قابل فهم باشد، تبديل مي‌شود. در صورتي‌ که برنامه هيچ خطايي، شامل: خطاي املايي، ساختاري و نظاير آن را نداشته باشد به درستي کامپايل شده و يک فايل به زبان صفر و يک (زبان ماشين) توسط کامپايلر توليد مي‌شود. پسوند فايل‌هايي که حاوي برنامه به زبان ماشين هستند، HEX مي‌باشد. اکنون براي انتقال فايل HEX ايجاد شده به درون آي‌سي، نيازمند يک دستگاه جانبي يا واسط سخت افزاري هستيم که کامپيوتر را به تراشه ميکروکنترلر متصل کند و فايل HEX مربوطه را از کامپيوتر بر روي ميکروکنترلر بارگذاري نمايد. اين واسط سخت افزاري، اصطلاحاً پروگرمر ناميده مي‌شود. پس از برنامه‌ريزي کردن (پروگرم کردن)، ميكروكنترلر را از پروگرمر جدا کرده و در مدار مورد نظر قرار داده (و يا اگر پروگرمر ساخته شده مطابق شكل (1-4) باشد بدون جدا نمون ميكروكنترلر از مدار به برنامه‌ريزي آن اقدام مي‌كنيم). پس از آن، عملکرد سخت افزاري آن‌را بررسي مي‌کنيم.
در اين قسمت، نرم افزار CodeVisionAVR که يکي از کامپايلرهاي قوي برای برنامه‌نويسي به زبان C مي‌باشد، معرفي مي‌شود. افزون بر این، روش نصب و قسمت‌هاي مختلف آن نیز آموزش داده مي‌شود.
1-3-2- آشنايي با محيط CodeVisionAVR
نرم افزارCodeVisionAVR داراي محيطي برای برنامه‌نويسي به زبان C است. که در اين محيط، کاربر با تسلط نسبي بر زبان C قادر به نوشتن برنامه‌هاي بسيار کاربردي مي‌شود. يکي از دلايل انتخاب اين نرم‌افزار، قابليت Wizard يا محيط راهنماي گام به گام است. محيط راهنماي گام به گام که به آن به اختصار ويزارد گفته مي‌شود. این قابلیت در مقدار دهي اوليه رجيستر‌هاي مختلف ميکروكنترلر، همچنين فراخواني برخي کتابخانه‌هاي موجود، کمک بسيار زيادي به کاربران مي‌کند. بنابراين، به کاربران مبتدي، برنامه‌ريزي ميکروکنترلرهاي AVR با استفاده از اين محيط توصيه مي‌شود. اين نرم‌افزار داراي يک کامپايلر بوده که توسط آن کدهاي برنامه با پسوند Hex جهت برنامه‌ريزي ميكروكنترلر توليد مي‌شوند. توسط اين نرم افزار و يک پروگرمر از نوع ISP مي‌توان کليه‌ي ميکروکنترلرهاي AVR را برنامه‌ريزي نمود. نرم‌افزارCodevisionAVR علاوه بر حمايت از کتابخانه‌هاي استاندارد زبان C، داراي کتابخانه‌هاي دقيقي براي کار با LCD هاي کارکتري، توليد وقفه، تنظيمات توان مصرفي و نظاير آن مي‌باشد.
1-3-3- روش نصب نرم‌افزارCodevisionAVR
ابتدا با مراجعه به CD (که همراه با کتاب عرضه می‌شود) فایل مربوط به نرم افزار CodeVisionAVR را باز کنید و با اجراي فايلsetup.exe مراحل نصب را مطابق شکل‌هاي زير تا پايان ادامه دهيد.

1- بر روي گزينه Next کليک نمائيد.


2- با انتخاب مسير مناسب جهت نصب نرم‌افزار بر روي گزينه Next کليک نمائيد.

3- بر روي گزينه Next کليک نمائيد.


4- بر روي گزينه Install کليک نمائيد. در صورتي كه نرم‌افزار CodeVision نسخهV2.03.4 را نصب مي‌كنيد، اين نسخه داراي قفل نرم‌افزاري نبوده و در اين مرحله عمليات نصب پايان مي‌پذيرد. در غير اين صورت مراحل زير را دنبال كنيد.
5- پس از نصب برنامه، براي اجراي صحيح آن ضروري است که قفل برنامه باز شود. براي اين‌ کار، ابتدا برنامه را اجرا نمائيد. از پنجره ظاهر ‌شده شماره سريال را يادداشت نمائيد و در مرحله بعد وارد نمائيد.
6- فايل License Generator.exe را از مسير دايرکتوري اصلي برنامه، اجرا نمائيد. اکنون با وارد کردن يک نام دلخواه در قسمت User name، و در قسمت Serial number، شماره سريال مرحله‌ي 5 را وارد کرده و دکمه‌ي Generate را فشار دهيد و فايل توليد شده با پسوند .dat را در مسير دلخواه ذخيره نمائيد.


7- اکنون با استفاده از پنجره ظاهر شده در مرحله‌ي 5، بر روي Import کليک کرده و آدرس فايل توليد شده در مرحله‌ي 6 را وارد کنيد. اکنون، قفل برنامه باز شده و برنامه قابل اجرا و استفاده است.
1-3-4- ايجاد يک پروژه جديد
براي آشنايي با محيطCodeVisionAVR با ايجاد يک پروژه شروع مي‌کنيم و مراحل زير را مطابق شکل‌ها ادامه مي‌دهيم:
1- برنامه CodeVisionAVR را اجرا مي کنيم.
2- در صفحه‌ي باز شده (صفحه اصلي) پس از انتخاب گزينهFile ، گزينه New را انتخاب کرده تا پنجره‌اي مطابق شکل (1-5)، ظاهر شود.
شکل (1-5): ايجاد پروژه جديد
3- از پنجره ظاهر شده در شکل (1-5) گزينه Project را که مربوط به انتخاب پروژه است انتخاب نموده و بر روي OK کليک نمائيد. اکنون، پنجره¬ي ديگري باز ميشود و از شما سوال مي‌شود که: آيا ميخواهيد پروژه جديد را توسط محيط ويزارد ايجاد کنيد؟ با فشردن کليدYes اين عمل انتخاب مي‌شود و با فشردن کليد No جهت ايجاد پروژه از ويزارد استفاده نمي‌شود.

شکل (1-6): انتخاب CodeWizardAVR
3-1- با کليک بر روي گزينه Yes، مطابق شکل (1-6) محيط ويزارد مطابق شکل (1-7) باز مي‌شود و توسط اين محيط مي‌توان با استفاده از سربرگ‌هاي موجود، با انتخاب ميکروکنترلر مورد نظر، رجيستر‌هاي آن‌ را به‌صورت اوليه مقداردهي نمود. پس از اتمام مقدار دهي اوليه، با انتخاب گزينهFile از منوي مربوطه، مطابق شکل (1-8)، بر روي گزينه Generate, Save and Exit کليک کرده و با انتخاب يک نام براي آن، پروژه مورد نظر را ايجاد نمائيد تا شکل (1-9) ظاهر شود. اكنون برنامه شما به صورت اوليه مقدار دهي شده است.

شکل (1-7): محيط CodeWizardAVR براي مقداردهي اوليه ميکروکنترلرهاي .AVR


شکل (1-8): ذخيره‌سازي و توليد کد.


شکل (1-9): کدهاي ايجاد شده توسط ويزارد در محيط CodevisionAVR

3-2- با کليک بر روي گزينه No در شکل (1-6) پنجره زير جهت ذخيره پروژه ظاهر مي‌شود. پس از انتخاب يک نام براي پروژه مورد نظر، بر روي گزينه Save کليک نمائيد.

شکل (1-10): انتخاب يک نام جهت ذخيره پروژه
3-2-1- پس از ذخيره پروژه، شکل (1-11) ظاهر مي‌شود که داراي سه سربرگ File، C Compiler و After Make مي‌باشد. با انتخاب سربرگ C Compiler ميکروکنترلر و فرکانس کريستال آن را انتخاب نمائيد. به عنوان مثال، در شکل (1-12) ميکروکنترلر ATmega32 و کريستال 4 مگاهرتز انتخاب شده است (ساير سربرگ‌ها در قسمت‌هاي مربوطه به تفصيل توضيح داده مي‌شوند). حال، بر روي گزينه OK کليک نمائيد تا پروژه ايجاد شود.

شکل (1-11): پيکربندي پروژه شکل (1-12): پيکربندي ميکروکنترلر
3-2-2- در صفحه‌ي باز شده (صفحه اصلي) پس از انتخاب گزينه File، گزينه New را انتخاب کرده تا پنجره‌اي ظاهر شود. از پنجره ظاهر شده، گزينه Source را انتخاب و سپس فايل مورد نظر را با نام دلخواه ذخيره نمائيد. دقت شود که پسوند اين فايل .c است. يعني محيطي جهت برنامه‌نويسي به زبان C ايجاد شده است. اکنون، از منوي بالاي صفحه، بر روي گزينه Project و سپس بر روي Configure کليک نمائيد تا مجدداً شکل (1-11) ظاهر شود. سپس از سربرگ Files بر روي گزينه Add کليک نمائيد و فايل ايجاد شده با پسوند .c را به پروژه اضافه نمائيد و بر روي گزينه OK کليک نمائيد. اكنون پروژه مورد نظر، ايجاد شده است.

منبع:
http://www.eca.ir/forum2/index.php?topic=38200.0
 
آخرین ویرایش:

m_naji

عضو جدید
من دانشجوی ترم 5 گرایش طراحی فرایندها هستم.فک کنم کمی دیر رسیدم!!:huh:
خیلی خوشحال میشم که باهاتون همکاری کنم.البته اگه کمکی از دستم بربیاد!
 

artan2

اخراجی موقت
من دانشجوی ترم 5 گرایش طراحی فرایندها هستم.فک کنم کمی دیر رسیدم!!:huh:
خیلی خوشحال میشم که باهاتون همکاری کنم.البته اگه کمکی از دستم بربیاد!

این پروژه چند ماهی هست که تشکیل شده و خیلی هم دیر نیست
شما میتونین هر قسمتی که خواستین کمک کنین

پروژه تازه توی قدم اول هست ...

خوشحال میشیم شما هم با ما باشید...
 

alish.refinery

اخراجی موقت
فناوری فوق پیشرفته در زمینه حرارت برای نفت و اب و بخار توسط یک شرکت ایرلندی با بازدهی معجزه آور:

http://www.steorn.com/heating/about


طبق ادعای این شرکت با برق شهری کم مصرف میتوان حرارت لازم برای دیگهای بخار و برجهای تقطیر نفت را تامین نمود.
اگر چنین ادعائی صحت داشته باشد انقلابی در عرصه صنایع پالایشگاهی و نفت و گاز و مهندسی شیمی انجام گرفته است!


همچنین در بخشهای دیگر سایت این شرکت ادعا شده است که موتورهائی بدون سوخت و با استفاده از میدانهای مغناطیسی ساخته شده اند!
 

alish.refinery

اخراجی موقت
[h=2]کشف شیوه‌ای جدید برای تولید نفت با استفاده از چوب ! [/h]
محققان اعلام كردند؛ شيوه‌اي براي توليد نفت از طريق تحت حرارت قرار دادن چوب درختان يافته اند.به نقل از آسوشيتدپرس، محققان كالج منابع طبيعي دانشگاه ايداهو اعلام كردند، چوب راه حل پاسخگويي به كاهش ذخاير جهاني نفت است. بر اساس اين گزارش، محققان مي‌گويند شيوه‌اي را كشف كرده‌اند كه چوب را به نوعي نفت تبديل مي‌كند.به گفته محققان، در اين روش خاك اره و متانول تا 900 درجه فارنهايت حرارت داده مي‌شوند تا بيواويل توليد شود. و پس از توليد بيواويل، نفت با استفاده از نقطه جوش جدا مي‌شود. اين گزارش حاكي است، اين شيوه تاكنون توجه برخي از شركتهاي نفتي و توليد كننده چوب را خود جلب كرده است.به گفته محققان اين شيوه چندان هم بديع نيست و در طبيعت رخ مي‌دهد. بر اين اساس، در طبيعت زغال سنگ در نتيجه تحت حرارت و فشار قرار گرفتن چوب درختان و البته در طي ميليون‌ها سال به وجود مي‌آيد.محققان دانشگاه ايداهو مي گويند، در حال پيشبرد شيوه‌اي هستند كه بر خلاف زغال سنگ كه طي ميليون‌ها سال به وجود مي‌آيد، بيواويل را در عرض چند دقيقه توليد كنند. بر اساس اين گزارش، روش توليد بيواويل فقط دو درصد دور ريز دارد و پس از توليد بيواويل، نفت را با استفاده ازتقطیر بدست می آید.

http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/14955

 

alish.refinery

اخراجی موقت

براي نخستين بار در جهان؛
[h=1]ژنراتور بدون نياز به سوخت براي توليد انرژي در ايران اختراع شد[/h]
[h=2]تهران- طراح و مخترع نخستين ژنراتور بدون نياز به سوخت گفت: از طريق اين سيستم انرژي و پتانسيلي كه در مگنت ذخيره شده است، آزاد شده و به انرژي جنبشي تبديل مي شود.[/h]
'محمدعلي شفاعت' روز چهارشنبه در مراسم رونمايي از اين طرح ملي با بيان اينكه اين سيستم تنها از طريق الكترومگنت توليد انرژي مي كند، گفت: از طريق اين سيستم انرژي و پتانسيلي كه در مگنت ذخيره شده، آزاد و به انرژي جنبشي تبديل مي شود.

وي افزود: نمونه ساخته شده قادر به توليد يك كيلو وات انرژي به صورت شبانه روزي است كه توانايي توليد آن نامحدود است.
شفاعت با بيان اينكه سيستم داراي مصارف زيادي است، گفت: اين سيستم در مصارف صنعتي، خانگي، نيروگاه ها و خودروها قابل استفاده است.

به گفته وي، ساخت اين دستگاه با هزينه اي معادل 2 ميليارد تومان و هشت سال زمان انجام شده است.
وي تصريح كرد: اين سيستم داراي تاييديه علمي از دانشگاه ها و مراجع علمي كشور و جزو اختراعات ثبت شده است.
شفاعت، بكارگيري اين فناوري بر روي خودروها را سبب توليد خودروي بدون سوخت كه آلودگي نيز به محيط زيست وارد نمي كند، ذكر كرد و گفت: تاكنون مراحل تست آن بر روي زانتيا نيز انجام شده است و مي توان آن را به بازار عرضه كرد.
وي افزود: خودرو بدون سوخت نياز به يك باتري فقط براي استارت اوليه دارد و برق مورد نياز را خود فراهم مي كند.
شفاعت ادامه داد: طبق محاسبه دانشمندان عمر مگنت 20 سال است كه در اين صورت ژنراتور اختراع شده هم بايد 20 سال عمر داشته باشد.

تهرام/م.ب / /1556/
انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) / کد خبر 30403319
http://irna.ir/NewsShow.aspx?NID=30403319
 

alish.refinery

اخراجی موقت
پارهاي از اين سيستمها دها سال پيش در جهان ساخته شده اند حال چرا و بخاطر چه مافيايي رونمايي و استفاده نميشوند خدا ميداند ميگويند اولين نفري كه توانست بطور عملي از اين انرژي بر روي خودرو استفاده كند بطور غير منظره اي پس از گذشت يك هفته درگذشت ! چرا خدا ميداند ؟


استانلی مایر یک مهندس امریکائی بود که از تجزیه اب و سوخت هیدروژن توی خودرو استفاده کرد و خودروئی با سوخت اب ازمایش کرد
ولی در مدت کوتاهی در اینترنت نوشته شد که پنتاگون او را کشت!

چهار صد سال پیش توسط دانشمند ایرانی به نام شیخ بهائی حمامی ساخته شد که صدها سال فقط با یک شعله شمع یک حمام را گرم میکرد
زمان پهلوی یا قاچار(دقیق نمیدانم)
وقتی دانشمندان اروپائی امدند تا راز این حمام را ببینند این شمع خاموش شد و دیگر کسی نتوانست راز ان را بداند!
تا اینکه بیست سال پیش یک شبکه استانی یک شیمیدان را نشان داد که با وسایلی از شیشه دستگاهی ساخته بود که
ادعا میکرد یک لیوان کوچک اب میتواند سه ماه زمستان یک خانه را گرم کند.
و حرارتی که شعله اب تجزیه شده داخل شیشه هنگام خروج ایجاد میکرد توانست چندین هزار درجه ذوب شدن سرامیک را نمایش بدهد.

ایشان گفت تمامی چاههای نفت جهان تخته خواهند شد و دیگر اب جای نفت را در دنیا خواهد گرفت!

یکی از فامیل در دانشگاه ازاد همان دانشگاه عضو هیئت علمی بود که با هم صحبت هم کرده بودند و فیلم را در تلویزیون خودم دیدم
و کنفرانسی هم در میان اساتید شیمی دانشگاه برگزار شد!

بعد از ان دیگر نه اسمی شنیدیم و نه رسمی و ان دانشمند ایرانی برای همیشه ناپدید شد!

این دستگاهها و فناوریها وجود دارند ولی هیچ وقت اجازه تولید نخواهند گرفت

پیشنهاد من اینه که بچسبین به نفت که نفت را عشق است!

تا زمانی که ایران نفت دارد و با نفت هر وقت بخواهد به امریکا و اروپا و دنیا فشارهای سیاسی و اقتصادی وارد میکند

این فناوریها فقط به درد خاک خوردن در زیر زمینها میخورند!

زمانی که بعد از صدها سال نفت ایران تمام شد ان وقت بشر لیاقت استفاده از اینها را خواهد داشت

افرادی هم که به خودشان زحمت میدهند و روی چنین اختراعاتی کار میکنند به دلیل مسائل امنیت ملی زندگی شان در خطر می افتد!

پیشنهاد میکنم دست از این نو اوریها بردارند و به فکر نفت کشور باشند و به قطب نفتی دنیا تبدیل شوند!

ایران هنوز اماده تبدیل شدن به قطب فناوری دنیا نشده است و فقط در زمینه نفت میتواند در دنیا جولان بدهد!


این فناوری در دنیا گسترش پیدا کنه دیگه ایران در امدی نخواهد داشت

چین بلافاصله کپی خواهد زد و به ریش مخترعان ایرانی خواهد خندید و ان وقت نه نفت مشتری خواهد داشت و نه ایران اختراعی خواهد داشت!

اما این تنها نفت است که قابل کپی برداری نیست و باید استخراج شود تا چین و هند و امریکا و اروپا به دومین کشور نفتی جهان یعنی ایران التماس کنند و نفت بخرند!

گاهی بهتر است برای مسائل فنی و مهندسی و اقتصادی ، کمی شم سیاسی داشته باشیم.

یا حق
 
آخرین ویرایش:

alish.refinery

اخراجی موقت
فهرست پالایشگاههای در دست ساخت کشور که منتظر منابع مالی و سرمایه گذار خارجی برای ساخت هستند:

1- پالایشگاه بهرگان
مکان: استان بوشهر
ظرفیت: 220 هزار بشکه در روز
سرمایه گذاری: 2.2 میلیارد یورو

2- پالایشگاه شهریار تبریز
مکان: استان اذربایجان شرقی
ظرفیت: 150 هزار بشکه
سرمایه مورد نیاز: 5 میلیارد یورو


3- پالایشگاه چابهار
مکان: چابهار
ظرفیت: 300 هزار بشکه در روز
سرمایه مورد نیاز: 4.4 میلیارد یورو

4- پالایشگاه آناهیتا
مکان: کرمانشاه
ظرفیت: 150 هزار بشکه در روز
سرمایه مورد نیاز: 2.2 میلیارد یورو

5- پالایشگاه زنجان
مکان : زنجان
ظرفیت: 150 هزار بشکه در روز
سرمایه مورد نیاز: 4 میلیارد یورو

6- پالایشگاه ستاره خلیج فارس
مکان: بندرعباس
ظرفیت: 360 هزار بشکه در روز مایعات گازی
سرمایه مورد نیاز : 3 میلیارد یورو

7- پالایشگاه نفت فوق سنگین خوزستان
مکان: هرمزگان
ظرفیت: 180 هزار بشکه در روز
سرمایه مورد نیاز: 3 میلیارد یورو

8- پالایشگاه پیچیده ارومیه
مکان: استان اذربایجان غربی
ظرفیت: 380 هزار بشکه
سرمایه مورد نیاز 10 میلیارد یورو

9- پالایشگاه گچساران
مکان: استان کهگیلویه و بویر احمد
ظرفیت: 110 هزار بشکه
سرمایه مورد نیاز: 1.6 میلیارد یورو

کل ظرفیتهای تعریف شده در سطح کشور: 2 میلیون بشکه

کل سرمایه گذاری مورد نیاز: به طور تقریبی 36 میلیارد یورو

منبع: سایت سازمان سرمایه گذاری ایران و سایر شرکتهای سرمایه گذاری ایران
 
آخرین ویرایش:

alish.refinery

اخراجی موقت
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی
پالایش روزانه یک میلیون و 700 هزار بشکه نفت در پالایشگاه های کشور

۱۹:۱۷ (جمعه ۴ آذر ۱۳۹۰)

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی گفت: روزانه یک میلیون و 700 هزار بشکه نفت خام در پالایشگاه های کشور پالایش می شود.

علیرضا ضیغمی روز چهارشنبه در نشست تخصصی نفت که در حاشیه نخستین روز برگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری در ایران برگزار شد، ضمن تشریح اهداف توسعه ای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: این شرکت روزانه یک میلیون و 700 هزار بشکه نفت خام پالایش و 27 میلیون بشکه انواع فراورده های نفتی تولید می کند، ضمن اینکه دارای 12 هزار کیلومتر خط لوله است.

وی با بیان اینکه این شرکت ظرفیت ذخیره سازی 11 میلیارد لیتر فرآورده نفتی را دارد، اظهار داشت: در حال حاضر سامانه هوشمند مصرف بنزین و نفت گاز فعال است و راه اندازی سامانه هوشمند مصرف سایر فرآورده های در حال طراحی است.

ضیغمی با اشاره به رشد صنعت گاز طبیعی فشرده (سی.ان.جی) در پنج سال گذشته گفت: راه اندازی 2 هزار و 800 جایگاه سی.ان.جی در دست اجرا است که از این تعداد 2 هزار جایگاه ساخته شده و معادل 20 میلیون لیتر بنزین عرضه می کند.

به گفته ی مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پحش فراورده های نفتی این در حالی است که دو هزار و 750 جایگاه نفت گاز و بنزین نیز در کشور وجود دارد.

ضیغمی ادامه داد: علاوه بر این 9 پالایشگاه در مناطق مختلف کشور فعال است که ظرفیت پالایش یک میلیون و 700 هزار بشکه نفت و تولید 27 میلیون لیتر انواع فراورده های نفتی را دارد.

وی با اشاره به برنامه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی برای افزایش تولید بنزین اظهار داشت: پالایشگاه های بندرعباس، آبادان،تبریز، تهران و اصفهان افزایش تولید بنزین را در دستور کار دارند و این پروژه ها از 60 تا 97 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردارند.

وی با بیان اینکه میانگین عمر پالایشگاه های کشور 30 سال است، افزود: در این پالایشگاه ها از پیشرفته ترین تکنولوژی های موجود برای تولید بنزین یورو چهار و یورو پنج بهره گرفته شده است و پالایشگاه های شازند و آبادان بهره برداری شد و مابقی طرح ها نیز طی سه ماه آینده بهره برداری می شود.

به گفته ی ضیغمی ارتقای کیفیت تولید پالایشگاه های آبادان، اصفهان، تهران، امام خمینی و لاوان در دستور کار است و کیفیت محصولات آن از یورو 2 به یورو چهار و پنج بهبود می یابد.

ضیغمی با اشاره به احداث هفت پالایشگاه جدید در کشور گفت: احداث این پالایشگاه ها را دولت تصویب و ابلاغ کرده است، ضمن اینکه از 9 پالایشگاه موجود کشور نیز هفت پالایشگاه به بخش خصوصی داده شده است و پالایشگاه های جدید نیز توسط بخش خصوصی احداث می شود.

بر اساس اظهارات ضیغمی پالایشگاه های شهریار، آناهیتا، پارس، خوزستان، ستاره خلیج فارس، هرمز و کاسپین در حال احداث هستند و پالایشگاه پارس با ظرفیت 120 هزار بشکه نفت سنگین نیازمند 1.8 میلیون دلار سرمایه گذاری است.

وی ادامه داد: پالایشگاه کاسپین با ظرفیت 300 هزار بشکه نیازمند پنج میلیارد و 80 میلیون دلارسرمایه گذاری است و پالایشگاه هرمز در بندر عباس نیز با ظرفیت 300 هزار بشکه به هفت میلیارد و 400 میلیون دلار سرمایه نیاز دارد.

وی ادامه داد: پالایشگاه خوزستان نیز با ظرفیت 180 هزار بشکه نفت به سه میلیارد و 300 میلیون دلار و پالایشگاه شهریار تبریز هم با ظرفیت 150 هزار بشکه به دو میلیارد و 300 میلیون دلار سرمایه گذاری نیازمند است.

به گفته ی مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی خوراک پالایشگاه های بندر عباس و شیراز میعانات گازی خواهد بود و خوراک بقیه نفت خام سنگین است.

وی در پایان اظهار داشت: با در نظر گرفتن نیاز توسعه خطوط لوله به پنج میلیارد دلار سرمایه گذاری، در مجموع تحقق اهداف توسعه در این بخش نیازمند 45 میلیارد دلار سرمایه گذاری است.

منبع:
http://nipna.ir/6267-fa.html
 

alish.refinery

اخراجی موقت
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی
پالایش روزانه یک میلیون و 700 هزار بشکه نفت در پالایشگاه های کشور

۱۹:۱۷ (جمعه ۴ آذر ۱۳۹۰)

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی گفت: روزانه یک میلیون و 700 هزار بشکه نفت خام در پالایشگاه های کشور پالایش می شود.

علیرضا ضیغمی روز چهارشنبه در نشست تخصصی نفت که در حاشیه نخستین روز برگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری در ایران برگزار شد، ضمن تشریح اهداف توسعه ای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: این شرکت روزانه یک میلیون و 700 هزار بشکه نفت خام پالایش و 27 میلیون بشکه انواع فراورده های نفتی تولید می کند، ضمن اینکه دارای 12 هزار کیلومتر خط لوله است.

هر چی زدم توی ماشین حساب نفهمیدم این اقای مدیر عامل 27 میلیون بشکه را از کجا نازل میکنند!

تولید نفت خام کل کشور روزانه زیر پنج میلیون بشکه است
از خارج از کشور هم که نفت وارد نمیکنیم بر فرض وارد کنیم هم خیلی زیاد باشه روزانه یک میلیون بشکه میشه
و پالایشگاهها هم که نفت تولیدی شان از اسمان نازل نمیشود!

کل تولیدات نفت خاورمیانه به زور به 27 میلیون بشکه میرسد!

عربستان حدود ده میلیون بشکه اولین و بزرگترین کشور تولید کننده نفت جهان است.
ایران نزدیک چهار و نیم امارات و عراق و کویت هر کدام حدود دو سه میلیون بشکه در روز
جمعشون به این رقم 27 میلیون نمیرسه !

حالا این 27 میلیون بشکه در روز از کجا اومده یکی ما رو روشن کنه! :surprised:
 

alish.refinery

اخراجی موقت
آمار و ارقام زیر به ما برای دست پیدا کردن به یک دید قوی و ملموس و واقعی برای برنامه ریزی های کلان و استراتژیک در سطح ملی
و یا بازرگانی و بازار یابی شرکتی و رقابت در بین شرکتهای دیگر و پیشرو بودن بعنوان یک تیم مهندسی و طراحی کمک میکند.
و به خصوص در درسهای طرح و اقتصاد برای دانشجو میتواند بسیار مفید باشد.

جدول پیش بینی تقاضای بازارهای جهانی برای نفت تا سال 2035
به طور تقریبی در سال 2035 روزانه حدود یکصد میلیون بشکه نفت در دنیا تقاضا خواهد بود.





اینم جواب سوال معاون وزیر نفت روزانه 27 میلیون بشکه تولید کشورهای عضو اوپک بوده که اقای ضیغمی فرموده اند ما تولید میکنیم احتمالا به نمایندگی از کشورهای اوپک گفته اند.
تولید سال 2005 میلادی حدود 29 میلیون بشکه بوده که کم شده و به 27 میلیون رسیده
Quotas circa 2005



OPEC Quotas and Production in thousands of barrels per day

CountryQuota (7/1/05)Production (1/07)Capacity
[Saudi Arabia
10,0999,80012,500
Algeria
8941,3601,430
[Angola
1,900
1,7001,700
Ecuador
520500500
Iran
4,1103,7003,750
Iraq
1,481
Kuwait
2,2472,5002,600
Libya
1,5001,6501,700
Nigeria
2,3062,2502,250
Qatar
726810850
United Arab Emirates
2,4442,5002,600
Venezuela
3,2252,3402,450
Total
29,97129,59130,330




و اما قضیه شوک نفتی جهان که گاها در بعضی از اخبار و تحلیلهای اقتصادی و سیاسی میشنویم از دانشنامه ویکی پدیا به قرار زیر است که هم اکنون در سال 2011 طبق
نمودارهای پیش بینی اثر شوک اقتصاد نفت در اقتصاد جهان و بروز بحرانهای مالی و سیاسی و اقتصادی و شورشهای مختلف و ورشکستگی در کشورهای اروپائی و امریکائی
عمدتا از دو نمودار زیر نشات میگیرند:




 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
(یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۰) ۱۲:۳۹
با اجرای طرح توسعه در پالایشگاه شازند محقق می شود
تبدیل ته مانده‌‌های برج تقطیر به بنزین برای نخستین بار در کشور

شانا _ گروه پالایش و پخش: با بهره برداری از طرح توسعه در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند برای نخستین بار واحدهای RCD و RFCC در پالایشگاه‌های کشور برای تبدیل ته مانده های برج تقطیر به محصولات باارزش از جمله بنزین، ساخته می شود. مجری طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده های نفتی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند در گفت و گو با خبرنگار شانا با اعلام این خبر تصریح کرد: RFCC واحد اصلی بنزین سازی در این پالایشگاه است که روزانه 8 میلیون لیتر بنزین با کیفیت تولید می کند.رشید سیدیان تصریح کرد: تا پیش از اجرای طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده های نفتی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند همه ته مانده های برج تقطیر به نفت کورهم(محصولی سنگین و کم ارزش) تبدیل می شد.وی از افزایش ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه شازند به روزانه 11 میلیون و 400 هزار لیتر تا پایان سال خبر داد و گفت: با اجرای کامل این پروژه، روزانه دو میلیون و 800 هزار بشکه بنزین سوپر در واحد OCTANIZER، یک میلیون لیتر بنزین با اکتان بالا در واحد ایزومریزاسیون و هشت میلیون لیتر در واحد RFCC با اکتان 95 برای بنزین سوپر و 90 برای بنزین معمولی تولید خواهد شد.اجرای پروژه های جانبی در پالایشگاه امام خمینیمجری طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده های نفتی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند با بیان این که همزمان با اجرای این طرح، چند پروژه جانبی در پالایشگاه شازند اجرا شد، افزود: با توجه به افزایش ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند از روزانه 4.7 میلیون لیتر به روزانه 16 میلیون لیتر و افزایش تولید گاز مایع به چهار برابر میزان کنونی، پمپ، خط لوله و بازوی بارگیری برای انتقال بنزین و گاز مایع به امکانات شرکت پخش در این منطقه افزوده خواهد شد.وی افزود: سه هزار و 700 کیلومتر کابل کشی (دو برابر مسیر زاهدان-مرز بازرگان) بیش از 1000 کیلومتر جوشکاری و ساخت 40 کیلومتر جاده جدید در استان فارس، از جمله اقدام های انجام شده در طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند است.

سیدیان با بیان این که بخشی از واحدهای یوتیلیتی شامل آب خنک کننده، هوا و سیستم توزیع همه یوتیلینی ها در سرویس قرار دارند، افزود: بر اساس برنامه، با بهره برداری از طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند، این پالایشگاه به روزانه دو هزار متر مکعب آب (1200 مترمکعب آب در واحدهای جدید طرح توسعه و حدود 700 هزار متر مکعب در واحدهای قدیمی) نیاز دارد که بر اساس هماهنگی انجام شده، قرار است 1200 متر مکعب از آب مورد نیاز این پالایشگاه از سد "کمال صالح" تهیه شود.
به گفته وی، به تدریج نیز نیروگاه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند برای تامین برق و بخار مورد نیاز این پالایشگاه به بهره برداری خواهد رسید.آغاز تولید پروپیلن پلیمری برای نخسین بار در پالایشگاه شازندسیدیان از تولید پروپیلن برای نخستین بار در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند خبر داد و گفت: با اجرای طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده های نفتی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند برای نخستین بار روزانه حدود 8 هزار بشکه پروپیلن پلیمری با نصب بلندترین برج پالایشگاهی کشور در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند تولید می شود.به گفته وی، پروپیلن هم اکنون تنها در واحدهای پتروشیمی تولید می شود، ولی با اجرای طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند، این فرآورده برای نخستین بار در این پالایشگاه تولید خواهد شد.مجری طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند نصب 11 تجهیز یکپارچه با بیش از 1000 تن وزن، نصب بیش از 20 تجهیز با بیش از 500 تن وزن به صورت یکپارچه، نصب راکتور واحد تولید گازوییل با حدود یک هزار و 500 تن وزن (سنگین ترین تجهیز یکپارچه کشور)، تولید محصولات با استاندارد یورو 4 اروپا برای نخستین بار در پالایشگاه اراک را از دیگر ویژگی های اجرای طرح توسعه در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند خواند.افزایش سهم ساخت داخل در اجرای طرح توسعه پالایشگاه شازند
سیدیان سهم ساخت داخل در اجرای طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند را بیش از 40 درصد اعلام و تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، موظف بودیم 40 درصد از سهم ساخت کالاهای مورد نیاز این پروژه را به ساخت داخل و 60 درصد را به ساخت خارج اختصاص دهیم و هم اکنون سهم ساخت داخل در اجرای این پروژه 42 درصد و ساخت خارج 58 درصد است.وی با اشاره به بی تاثیر بودن تحریم ها در روند اجرای طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند گفت: هم اکنون سازندگان مختلف از کشورهای اروپایی و آسیایی در سایت طرح توسعه پالایشگاه حاضر هستند و مشکلی در روند اجرای پروژه وجود ندارد و هر جا که سازنده های خاصی حاضر به همکاری نبوده اند، با کمک متخصصان ایرانی تجهیزات راه اندازی شد.به گفته سیدیان، سهم همه کار داخل در مراحل مختلف نصب و اجرا در کل پروژه 50 درصد و سهم کار خارجی 40 درصد بوده است.سیدیان تصریح کرد: بیش از 70 درصد پروژه توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اراک در بخش مهندسی، بیش از 50 درصد این پروژه در بخش خرید و بیش از 90 درصد این پروژه در بخش ساخت از سوی شرکت های ایرانی انجام می شود.به گفته وی، نخستین بار است که در طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند، رهبر کنسرسیوم پیمانکاری یک طرح چند میلیارد دلاری، یک شرکت ایرانی است و شرکت های خارجی به عنوان یک عضو در این طرح حضور دارند.ثبت رکورد بالاترین ساعت کاری در طرح توسعه پالایشگاه شازندسیدیان تصریح کرد: از سال 86 تا کنون نزدیک به 62 میلیون نفر ساعت در طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند کار انجام شد که رکوردی قابل توجه در تاریخ پروژه های کشور محسوب می شود.
بر پایه این گزارش، مجری طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده های پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند پیش تر از تکمیل نصب همه واحدهای این پروژه تا پاییز امسال خبر داده و گفته بود: بر اساس برنامه قصد داریم همه واحدها را در مدت زمان مشخص به مرور تکمیل کنیم و به بهره بردار تحویل دهیم.با اجرای طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند و اراک، ظرفیت تولید گاز مایع این پالایشگاه از روزانه 6 هزار بشکه به روزانه 22 هزار بشکه، بنزین سوپر از روزانه 5 هزار و 875 بشکه به روزانه 22 هزار بشکه، بنزین معمولی از 23 هزار بشکه به 77 هزار بشکه، نفت سفید از 26 هزار بشکه به روزانه 37 هزار بشکه، گازوییل از 47 هزار بشکه به روزانه 56 هزار بشکه، نفت کوره از روزانه 37 هزار بشکه به روزانه 15 هزار بشکه و گوگرد از روزانه 60 تن به روزانه 700 تن می رسد.



شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا)

منبع:http://shana.ir/newsprint.aspx?lang=fa&newsid=176166
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

[h=1]جزئيات توليدبنزين بااكتان بالا و طرح توسعه پالايشگاه امام خميني (ره)[/h]
[h=2]تهران -طرح افزايش ظرفيت و بهبودكيفيت فرآورده ها درپالايشگاه امام خميني (ره) شازنداراك كه عمليات اجرايي آن سال 1385 آغاز شد،مرحله به مرحله درحال راه اندازي است وپس ازبهره برداري مرحله نخست اين طرح دربهمن ماه سال 1389،اكنون واحدتوليد بنزين بااكتان بالاي آن درمدارتوليدقرارگرفته است.[/h]
[TR]
[TD]
به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار اقتصادي ايرنا، از چند سال گذشته الگوي توليد و مصرف محصولات نفتي در كشور به سمت محصولات با ارزش افزوده بالاتر تغيير يافته و در راستاي پاسخ به اين نياز روزافزودن و همچنين ارتقاي كيفيت فرآورده هاي نفتي توليدي ، چندين طرح بهبود و ارتقاي كيفيت اين نوع فرآورده ها در پالايشگاه هاي مختلف كشور تدوين و اجرايي شده است.
هم سو با اين حركت ، طرح افزايش ظرفيت و بهبود كيفيت فراورده‌هاي نفتي پالايشگاه امام خميني (ره) شازند اراك كه در واقع احداث پالايشگاهي جديد در جوار پالايشگاه فعال كنوني است ، در سال 1385 به تصويب هيات مديره وقت شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران رسيد و به مجري طرح ابلاغ شد.
شركت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران كه عهده دار اجراي طرح هاي زيربنايي در بخش پايين دستي صنعت نفت اعم از پالايش، ذخيره سازي و انتقال و توزيع نفت خام و فرآورده هاي نفتي در سراسر كشور است اجراي اين طرح را در اختيار گرفت.
قرارداد اين طرح به ارزش سه هزار و 400 ميليارد تومان در بيست و پنجم شهريورماه سال 1385 منعقد و براساس برنامه‌، زمان بهره‌برداري كامل از اين طرح در سال جاري (1390) پيش بيني شده است.
** توليد بنزين بااكتان بالا در واحد 12فازدوم
واحد 12 فازدوم طرح توسعه پالايشگاه امام خميني (ره ) شازند كه حدود يك ماه گذشته راه اندازي شد شامل دو قسمت تصفيه هيدرو‍ژني نفتا و اكتانايزر است و روزانه تا سقف سه ميليون ليتر بنزين با عدد اكتان 100 توليد مي‌كند.
خوراك اين واحد سي هزار بشكه نفتا در روز است كه 67 درصد آن از واحد تقطير پالايشگاه موجود و 33 درصد مابقي از واحد تقطير جديدالاحداث تامين مي‌شود.
دانش فني اين واحد از يك شركت فرانسوي خريداري و از دو بخش اصلي تشكيل شده است. در بخش نخست، خوراك مخلوط نفتا توسط يك فرايند كاتاليستي در حضور هيدورژن تصفيه شده و در نهايت 20 هزار و 430 بشكه در روز خوراك تصفيه شده نفتاي سنگين براي واحد بالابرنده عدد اكتان بنزين توليد مي شود و 8 هزار و 500 بشكه در روز نفتاي سبك تصفيه شده براي واحد ايزومريزاسيون ارسال مي‌شود.
بخش دوم واحد 12 بخشي است كه در آن نفتاي سنگين دريافتي از واحدهاي تصفيه نفتا به بنزين فوق سوپر (با عدد اكتان بالاي 100) تبديل مي‌شود.
اين بنزين با بنزين توليدي پالايشگاه مخلوط شده و بنزين با عدد اكتان مورد نظر تحويل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي خواهد شد.
نصب دو هزار و 683 تن سازه فلزي، نصب پنج هزار و 845 تن تجهيزات ثابت و دوار، نصب 153 كيلومتر كابل هاي برق و ابزار دقيق، اجراي 125 هزار اينچ لوله كشي، اجراي شش هزار و 500 متر مكعب عمليات بتني و كاركرد 5.1 ميليون نفر ساعت نيروي انساني از شاخص هاي اجراي واحد 12 فازدوم طرح توسعه پالايشگاه امام خميني (ره) شازند است.
**اهداف اجراي طرح افزايش ظرفيت و بهبود كيفيت فرآورده ها در پالايشگاه امام خميني (ره) شازند اراك
اهداف اجراي اين طرح افزايش ظرفيت پالايشي اين پالايشگاه از 170 هزار بشكه به 250 هزار بشكه در روز، افزايش توليد بنزين به ميزان 12 ميليون ليتر در روز در ازاي كاهش توليد نفت كوره، تغيير تركيب خوراك پالايشگاه از 100 درصد نفت خام اهواز - آسماري به مخلوط 55 درصد نفت اهواز – آسماري و 45 درصد نفت سنگين از حوزه هاي دزفول شمالي و همچنين كاهش توليد نفت كوره به عنوان يك محصول سنگين پالايشگاهي از روزانه 5.9 ميليون ليتر به 2.4 ميليون ليتر تعيين شد.
همچنين توليد محصولات با مشخصات و كيفيت استانداردهاي 2004 اروپا
و كاهش انتشار مواد آلاينده محيط زيست از ديگر اهداف اجراي اين طرح است.
** افزايش كمي و كيفي فرآورده ها
بر اساس جدول مقايسه اي توليد محصولات پالايشگاه امام خميني (ره) شازند اراك ، بعد از اجراي طرح افزايش ظرفيت و بهبود كيفيت، توليد گاز مايع كه هم اكنون كمتر از يك ميليون ليتر در روز است به 3 ميليون ليتر در روز و توليد بنزين سوپر كه هم اكنون كمتر از يك ميليون ليتر در روز است به 3.6 ميليون ليتر در روز افزايش مي‌يابد.
با اجراي اين طرح، توليد بنزين معمولي از 3.7 ميليون ليتر كنوني به 12.3 ميليون ليتر در روز، توليد نفت سفيد از 4.1 به 5.9 ميليون ليتر و توليد گازوئيل از 7.4 به 8.9 ميليون ليتر ارتقا مي يابد.
با اجراي طرح افزايش ظرفيت و بهبود كيفيت در پالايشگاه امام خميني (ره) شازند ، توليد گوگرد از 60 تن در روز كنوني به 700 تن در روز افزايش مي‌ يابد كه اين افزايش توليد گوگرد نشان دهنده ارتقاي كيفي ديگر فرآورده ها است.
از نكات قابل توجه ديگر در اجراي اين طرح، توليد پروپيلن است كه تاكنون در هيچيك از مجتمع‌هاي پالايشگاهي نفت كشور انجام نمي‌شد و براي نخستين بار اين فرآورده در حجم روزانه 1.2 ميليون ليتر در روز در پالايشگاه امام خميني (ره) شازند توليد مي‌شود.
** اجراي حدود 70 درصد طرح توسط ايراني ها
متخصصان و شركت‌هاي ايراني نقش ويژه و قابل توجهي در اجراي طرح توسعه پالايشگاه امام خميني (ره) شازند اراك دارند، به طوري كه در اين طرح براي نخستين بار رهبري كنسرسيوم پيمانكاري يك طرح چند ميليارد دلاري را يك شركت ايراني بعهده دارد و شركت هاي خارجي از اعضاي آن هستند.
همچنين در اين طرح، بيش از 70 درصد عمليات مهندسي، بيش از 50 درصد خريد و همچنين بيش از 90 درصد عمليات ساخت از سوي نيروهاي ايراني انجام شده است.
به عنوان ديگر شاخصه ويژه اين طرح، پالايشگاه امام خميني (ره) شازند اراك اولين پالايشگاه در ايران است كه بيش از 90 درصد نفت خام ورودي آن به مواد با ارزش افزوده شامل گاز مايع ، پروپيلن، بنزين ، نفت سفيد، گازوئيل فرآوري و تنها 8.4 درصد آن به نفت كوره و قير تبديل مي‌شود.
علاوه بر آن، اين پالايشگاه ، بزرگترين واحد توليدي منطقه براي تبديل روزانه 96 هزار بشكه مازوت به بنزين و گاز مايع را در اختيار دارد. همچنين براي نخستين بار پروپيلن پليمري در يك پالايشگاه نفت در كشور توليد مي شود و در اين رابطه بلندترين برج پالايشگاهي كشور در مجتمع پالايشگاهي امام خميني (ره) نصب شده است.
** نصب سه هزار و 700 كيلومتر كابل‌‌هاي برق و ابزار دقيق
در اجراي طرح افزايش ظرفيت و بهبود كيفيت در پالايشگاه امام خميني (ره) شازند ،
عمليات گسترده اي صورت گرفته است كه در اين بين مي توان به نصب 65 هزار تن تجهيزات ثابت و نصب هشت هزار و 200 تن تجهيزات دوار، و همچنين نصب سه هزار و 700 كيلومتر كابل‌ برق و ابزار دقيق اشاره كرد.
از نكات ديگر در اين طرح مي‌توان نصب 23 هزار و 600 تن مخازن كروي و استوانه اي و همچنين نصب 130 هزار تن تجهيزات و سازه‌هاي فلزي را مورد توجه قرار داد.
اجراي 300 هزار متر مكعب عمليات بتني، 2.5 ميليون متر مكعب عمليات خاكي شامل خاكبرداري و خاكريزي و همچنين يك هزار كيلومتر عمليات جوشكاري از ديگر موارد حايز اهميت در راستاي اجراي اين طرح توسعه اي است.
** پيشرفت 95 درصدي فازدوم طرح توسعه
مدير طرح افزايش ظرفيت و بهبود كيفيت فراورده‌هاي نفتي پالايشگاه امام خميني (ره) شازند اراك در ارتباط با روند اجراي فازدوم اين طرح گفت: فازدوم طرح افزايش ظرفيت و بهبود كيفيت فرآورده هاي نفتي پالايشگاه امام خميني (ره) شازند 95 درصد پيشرفت داشته و تا پايان سال جاري به بهره برداري مي رسد.
به گفته ي 'فرشيد سيديان' ، طبق برنامه و تلاش دست اندركاران شركت ملي مهندسي و ساختمان نفت، شركت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي و همچنين پالايشگاه امام خميني (ره) شازند، واحد تقطير در فاز اول طرح توسعه در بهمن ماه سال گذشته (1389) افتتاح و به مرحله توليد رسيد.
وي گفت: واحد 12 فاز دوم طرح توسعه حدود يك ماه گذشته به توليد رسيد و اكنون در مرحله اي قرار داريم كه پيشرفت كل پروژه از نظر طراحي، ساخت و تجهيزات به حدود 95 درصد رسيده‌ است.
مدير طرح توسعه پالايشگاه نفت امام خميني (ره) شازند در مورد وضعيت كلي طرح گفت: پنج درصد باقي مانده نيز مربوط به تحويل مدارك و كارهاي اضافي پروژه نظير انتقال محصولات با راه آهن و كاميون است.
** سه هزار و 400 ميليارد تومان، اعتبار اجراي طرح توسعه
مدير طرح افزايش ظرفيت و بهبود كيفيت فراورده‌هاي نفتي پالايشگاه امام خميني (ره) شازند اراك در تشريح وضعيت مالي اجراي اين طرح گفت: كل قرارداد اجراي اين طرح سه هزار و 400 ميليارد تومان است كه يك هزار ميليارد تومان آن از صندوق ذخيره ارزي، 690 ميليارد تومان از صندوق انرژي بانك ملت، يك هزار و 343 ميليارد تومان از منابع داخلي شركت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي و 367 ميليارد تومان نيز از طريق فروش اوراق مشاركت تامين شده است.
سيديان اعتبار مورد نياز براي اتمام اين طرح را 300 تا 400 ميليارد تومان اعلام كرد.
**پالايشگاه امام خميني(ره)
شركت پالايش نفت امام خميني (ره) شازند به عنوان بزرگترين پالايشگاه تك واحدي در ايران در سال 1372 با ظرفيت 150 هزار بشكه در روز توسط دو شركت ژاپني و ايتاليايي و با كمك و همكاري نيروهاي متخصص ايراني نصب و راه اندازي شد.
ظرفيت اين پالايشگاه تا قبل از راه اندازي طرح توسعه 180 هزار بشكه در روز بود كه با راه اندازي مرحله نخست طرح افزايش ظرفيت و بهبود كيفيت فرآورده هاي نفتي در بهمن ماه 1389 ظرفيت پالايشگاه به 200 هزار بشكه در روز رسيد و اكنون با راه اندازي واحد بنزين سازي ظرفيت كل پالايشگاه به 250 هزار بشكه در روز افزايش يافته است.
در راه اندازي چنين طرح‌هايي بايد اين نكته مورد توجه قرار گيرد كه اين پروژه ها در حالي توسط نيروهاي متخصص ايراني عملياتي و راه اندازي مي شود كه در سه دهه گذشته كوچكترين نقشي درعمليات اين چنيني نداشتند و كوچكترين اقدام در اين نوع واحدها از سوي شركت هاي خارجي انجام مي شد.
اما اكنون متخصصان صنعت نفت ايران به سطحي از توانمندي و خودكفايي رسيده اند كه از ابتدايي ترين مرحله اجراي يك پروژه عظيم تا تكميل و راه اندازي آن را در اختيار دارند.
گزارش از: سيد اسماعيل داودي
اقتصام**9189**1561

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) / کد خبر 30596118
منبع:
http://www.irna.ir/News/30596118/جز...-طرح-توسعه-پالايشگاه-امام-خميني--ره-/اقتصادي/
[/TD]
[/TR]
 

raha_chem

عضو جدید
درود بر مهندسان و دوستان
من عاشق همچین تزهایی هستم ولی با رعایت چند تا نکته با اهمیت
1- ببنید دوستان گرانقدر آمریکا،فرانسه،نروژ،کانادا و ... هیچکدوم نمیگن تمام تجهیزات و تخصص ها رو بایستی خودمون داشته باشیم به جز ایران.....
2-ما باید اول تیپ خوراکمون(تیپ نفت خام ورودی ) مشخص بشه که عمدتا تو ایران نیمه سنگین هست
3-بعداز اون شهری که قراره پروژه اجرا بشه تا با توجه به اون بدونیم صنایع پایین دستیمون چی هست و چی رو به عنوان خوراک می دیم به اونا و چی رو قراره صادر کنیم
4-حالا که feed & production ما مشخص شد میشه طرح یک پالایشگاه معمولی رو به چالش کشید و با تیم تحقیقاتی و پژوهشیمون که در ادامه معرفیش کردم خاستمون رو مطرح کنیم و اوج نبوغ ایرانیان رو در این مرحله میتونیم مشاهده کنیم
5- ما نباید همش به فکر علم های موجود و تولید شده باشیم باید با یه تیم پژوهشی قوی داخل دانشگاه جهت انجام تحقیقات فنی و علمی قرارداد خوب ببندید(ببندیم) میگید من یه دستگاه می خوام که تو این شرایط کار کنه و این محصول رو بده برو ببینم چیکار می کنی ...؟؟؟ این یکی از معزلات کشور ماست که هیچ ارتباطی بین دانشگاه و صنعت نیست....
دوستان در طی انجام پروژه می توان وارد دیگر مسایل شد..........
جاوید ایران raha_siyavash@yahoo.com
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
درود بر مهندسان و دوستان
من عاشق همچین تزهایی هستم ولی با رعایت چند تا نکته با اهمیت
1- ببنید دوستان گرانقدر آمریکا،فرانسه،نروژ،کانادا و ... هیچکدوم نمیگن تمام تجهیزات و تخصص ها رو بایستی خودمون داشته باشیم به جز ایران.....
2-ما باید اول تیپ خوراکمون(تیپ نفت خام ورودی ) مشخص بشه که عمدتا تو ایران نیمه سنگین هست
3-بعداز اون شهری که قراره پروژه اجرا بشه تا با توجه به اون بدونیم صنایع پایین دستیمون چی هست و چی رو به عنوان خوراک می دیم به اونا و چی رو قراره صادر کنیم
4-حالا که feed & production ما مشخص شد میشه طرح یک پالایشگاه معمولی رو به چالش کشید و با تیم تحقیقاتی و پژوهشیمون که در ادامه معرفیش کردم خاستمون رو مطرح کنیم و اوج نبوغ ایرانیان رو در این مرحله میتونیم مشاهده کنیم
5- ما نباید همش به فکر علم های موجود و تولید شده باشیم باید با یه تیم پژوهشی قوی داخل دانشگاه جهت انجام تحقیقات فنی و علمی قرارداد خوب ببندید(ببندیم) میگید من یه دستگاه می خوام که تو این شرایط کار کنه و این محصول رو بده برو ببینم چیکار می کنی ...؟؟؟ این یکی از معزلات کشور ماست که هیچ ارتباطی بین دانشگاه و صنعت نیست....
دوستان در طی انجام پروژه می توان وارد دیگر مسایل شد..........
جاوید ایران raha_siyavash@yahoo.com
سلام دوست عزیز...
متأسفانه انگیزه ای واسه ادامه ی پروژه دیگه نمونده...
 

hesamrazmaraazma

عضو جدید
slm rofagha , man hastam ,Eshalla kar tori pish bere k be natije beresim o ta akharesh hame bashan , kare asooni ni vali MA MITOONIM...
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خجسته‌مهر خبر داد:
جزئیات کشف 110 میلیارد بشکه ذخایر نفت/ ایران تا 100 سال نفت دارد
نفت نیوز: معاون وزیر نفت با اشاره به افزایش ذخایر گاز ایران به 34 تریلیون مترمکعب از کشف بیش از 110 میلیارد بشکه نفت خبر داد و گفت: ایران تا 100 سال آینده نفت برای تولید و صادرات در اختیار دارد.
به گزارش نفت نیوزٰ؛ محسن خجسته مهر درباره آخرین وضعیت کشف ذخایر جدید نفت و گاز طبیعی در ایران، گفت: در حال حاضر حجم ذخایر هیدروکربور مایع درجای کشور به بیش از 800 میلیارد بشکه افزایش یافته است.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با اعلام اینکه در شرایط فعلی ایران بیش از 157 میلیارد بشکه ذخایر قابل برداشت نفت خام در اختیار دارد، تصریح کرد: همچنین حجم ذخایر گاز ایران به 34 تریلیون مترمکعب افزایش یافته است.
این مقام مسئول با یادآوری اینکه هم اکنون ایران بزرگترین دارنده ذخایر گاز طبیعی در بین کشورهای عضو اوپک است، بیان کرد: در شرایط فعلی حدود 330 مخزن نفت و گاز در کشور وجود دارد که برخی توسعه و برخی از مخازن در حال توسعه تکمیلی هستند.
ایران تا 100 سال نفت دارد
وی با بیان اینکه بر خلاف برخی از کشورهای بزرگ نفتخیز جهان هنوز زمان پیک اویل " نقطه اوج تولید نفت" مخازن هیدروکربوری کشور فرا نرسیده است، اظهار داشت: مطالعات جدید انجام گرفته نشان می دهد که مخازن نفت ایران دیرتر از بسیاری از کشورهای نفتخیز جهان دوره پیک اویل را تجربه خواهند کرد.
خجسته مهر با اعلام اینکه ایران دست کم برای یکصد سال آینده نفت خام برای تولید و صادرات در اختیار دارد، تبیین کرد: جهان بر روی تولید دراز مدت نفت و گاز ایران حساب باز کرده است و قطعا انرژی ایران هیچ جایگزینی در سطح جهان ندارد.
جزئیات کشف 110 میلیارد بشکه ذخایر نفت
معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه از سال 1384 تاکنون بالغ بر 110 میلیارد بشکه نفت خام در ایران کشف شده است، یادآور شد: همچنین در این مدت بیش از 6 تریلیون مترمکعب ذخایر گاز طبیعی کشف شده است.
این مقام مسئول با اشاره به سرمایه گذاری بیش از 150 میلیارد دلاری ایران بریا توسعه میادین نفت و گاز از ابتدای برنامه چهارم توسعه تاکنون، افزود: با وجود افزایش اکتشافات نفت و گازی هنوز در بسیاری از مناطق کشور هنوز فعالیت های اکتشافی انجام شنده است.
وی وجود این حجم گسترده ذخایر نفت و گاز را به عنوان بیمه اقتصاد کشور در سال‌های آینده عنوان کرد و گفت: قطعا با تولید صیانتی نفت و گاز امکان ایجاد ثروت زاینده برای نسل های آینده فراهم می شود.
به گزارش مهر، بر اساس اهداف اکتشافی نفت و گاز طبیعی وزارت نفت در برنامه پنجم توسعه باید سالانه 2.5 میلیارد بشکه به حجم ذخایر نفت خام کشور افزوده شود، ضمن آنکه تا پایان سال 1394 باید سالانه 630 میلیارد متر مکعب ذخایر جدید گاز طبیعی در ایران کشف شود.
با توجه به اینکه هم اکنون در بخش‌های گسترده‌ای از فلات مرکزی و آبهای خلیج فارس فعالیت‌های اکتشافی انجام نگرفته است، بلوک‌های جدیدی برای کشف ذخایر جدید هیدروکربوری در دستور کار شرکت ملی نفت قرار گرفته است.

بر این اساس اخیرا 14 بسته سرمایه‌گذاری برای توسعه فعالیت‌های اکتشاف نفت و گاز طبیعی تعریف شده است که حجم کل این بسته‌های سرمایه‌گذاری شامل 12 بلوک اکتشافی خشکی و 2 بلوک اکتشافی دریایی حدود یک میلیارد و 400 میلیون دلار برآورد می‌شود.

مطابق با گزارش‌های رسمی شرکت نفت 10 بلوک از مجموع 14 بلوک اکتشافی در محدوده استان فارس قرار گرفته است به طوری‌که بلوک‌های هرمزگان، بستانه، فینو، کلاتو، دهنو، لار، جهرم، کازرون، شیراز و سپیدان در این محدوده جغرافیایی قرار گرفته اند.

در محدوده آبهای خلیج فارس هم دو بلوک لارک در منطقه تنگه هرمز و سینا در خلیج فارس تعریف شده است که سرمایه گذاران می‌توانند در این بلوکها در قالب قراردادهای اکتشاف و توسعه سرمایه گذاری داشته باشند.

منبع: نفت نیوز
http://www.naftnews.net/print-14465.html

 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نفت عراق

کمرنگ شدن میزان توجهات به صنایع نفتی نشان می دهد که عراق گرچه زمانی بلیط برنده شرکت های نفتی در صنعت جهانی انرژی بود، اما رفته رفته از کاریزمای این صنعت در چشم غولهای نفتی کاسته می شود.
گزارش ها حاکی است بی ثباتی سیاسی ، قراردهای نفتی با مفاد ضعیف و سخت گیرانه و موانع زیرساختی گسترده به طرز چشمگیری از اهمیت این کشور در چشم شرکت های بزرگ نفتی در جهان کاسته است . حتی بسیاری از این شرکت ها تمرکز خود را از میادین نفتی جنوب عراق متوجه منطقه نیمه خودگردان کردستان کرده و با دولت مرکزی عراق درافتاده اند .
طبق گفته مقام اجرایی یکی از شرکت های بزرگ نفتی، عراق برای غولهای بزرگ نفت در جهان منطقه ای بسیار سخت برای انجام عملیات اپراتوری است و تا سالهای متمادی نیز در همین شرایط باقی خواهد ماند .
وی افزود :۱۰ سال قبل زمانی که ایالات متحده آمریکا به عراق حمله کرد بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کردند که حضور شرکت های نفتی آمریکایی در این کشور به شدت افزایش یابد اما شرایط سخت کنونی موجب شده که تقریبا تمامی این شرکتها از صنایع نفتی پایین دست عراق غایب باشند .
این کشور که دارنده پنجمین ذخایر بزرگ نفتی در جهان ، خصوصیات زمین شناسی آسان و هزینه های پایین تولید است قرار بود روزی به مرکز جذب سرمایه گذاری های نفتی مبدل شود .
در ابتدا هم سرمایه گذاری های گسترده ای در این کشور صورت گرفت و حتی در ماه آگوست برای نخستین بار از دهه ۱۹۸۰ این کشور تولیدات خود را به حدود سه میلیون بشکه در روز افزایش داد که در جایگاه دومین تولید کننده بزرگ نفتی اوپک پس از عربستان و بالاتر از ایران قرار گرفت .
اما بی ثباتی های سیاسی ، فقدان امنیت و مشکلات زیرساختی از جمله کمبود خط لوله و تاسیسات ذخیره نفت بهبود وضعیت صنایع نفتی این کشور را بسیار کند کرده است .
مقامات این کشور این روزها از افزایش ظرفیت تولید نفت به حدود روزانه ۹ میلیون بشکه در سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ صحبت می کنند و این در حالی است که پیش از این سخن از افزایش ظرفیت تولید به حدود روزانه ۱۲ میلیون بشکه در روز بوده است .
طبق گفته راد الکبیری مشاور انرژی در شرکت پی اف سی انرژی ، صنایع نفتی عراق همواره در سایه بی ثباتی های سیاسی با مشکلات جدی روبرو بوده است ، این کشور هنوز قانون مشخصی برای اینکه مشخص شود چه گروهی مسئول کنترل ذخایر نفتی و گازی است ندارد .
تنها منطقه ای از عراق که هنوز شرکت های بزرگ نفتی به سرمایه گذاری در آن تمایل نشان می دهند منطقه خود گردان کردستان است . دولت منطقه ای کردستان تاکنون بیش از ۵۰ قرارداد با شرکت های نفتی خارجی مانند اکسون ،شورون، توتال و گازپروم روسیه منعقد کرده اند. مقامات کردستان در تلاشند که تولیدات نفتی این منطقه را از روزانه ۲۰۰ هزار بشکه به یک میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۵ میلادی افزایش دهند .


تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۵۴

به گزارش نکونیوز به نقل از "فایننشال تایمز"
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
رونمایی از یک دستاورد جدید نفتی
کد خبر: ۲۶۸۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۱
مدیرعامل پالایشگاه تهران با اعلام اینکه انتشار گوگرد بنزین در پایتخت با بهره‌برداری از طرح‌های جدید توسعه‌ای این واحد پالایشگاهی متوقف شده است، اعلام کرد: در مجموع با اجرای این طرح‌ها از انتشار روزانه 110 تن گوگرد به هوا جلوگیری شد.

ناصر بابایی در گفتگو با مهر با اشاره به افتتاح همزمان 2 طرح جدید پالایشگاهی در حاشیه پایتخت با حضور رئیس جمهوری، گفت: طرح اول مربوط به احداث واحدهای تصفیه نفتای سبک و ایزومریزاسیون به منظور ارتقای کیفی بنزین تولیدی و طرح دوم بهینه سازی فرآیند و بهبود کیفیت برخی از فرآورده های نفتی همچون گازوئیل و نفت سفید بود.

مدیرعامل پالایشگاه نفت تندگویان تهران با اعلام اینکه با افتتاح و راه‌اندازی واحدهای جدید تصفیه نفتای سبک و ایزومریزاسیون عدد اکتان بنزین تولیدی پالایشگاه افزایش یافته است، تصریح کرد: با بهره برداری از این دو واحد فرآیندی برخی از ترکیبات همچون بنزن، آروماتیکها و گوگرد هم از محصول بنزین تولیدی این واحد حذف شده است و با راه اندازی این واحد نیازی به مواد اکتان افزا برای ارتقا عدد اکتان بنزین تولیدی پالایشگاه نیست.

وی در پاسخ به این سوال مهر که آیا با افتتاح این طرح امکان تولید بنزین با استاندارد یورو 4 و 5 اتحادیه اروپا در پالایشگاه نفت تهران فراهم شده است؟ اظهار داشت: با احداث و راه اندازی این واحدها امکان تولید بنزین با کیفیت معادل یورو 4 وجود دارد ضمن آنکه این پالایشگاه نفت از واردات بنزین سوپر و یا بنزین تولیدی پالایشگاههای دیگر بی نیاز شد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه ظرفیت طراحی واحدهای جدید تصفیه نفتای سبک و ایزومریزاسیون پالایشگاه نفت تهران روزانه 2.8 میلیون لیتر بنزین مرغوب است، بیان کرد: برای ساخت و راه اندازی این پروژه بنزینی حدود یکهزار و 800 میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده است.

بابائی همچنین از تولید گازوئیل با استاندارد معادل یورو پنج و نفت سفید معادل یورو چهار اتحادیه اروپا به عنوان یکی از ویگی های این پروژه پالایشگاهی یاد کرد و افزود: به عبارت دیگر با راه‌اندازی این طرح میزان گوگرد نفت سفید به کمتر از 40 جز در میلیون و گوگرد گازوئیل به کمتر از 10 جز در میلیون کاهش یافته است.

به گفته مدیر عامل پالایشگاه نفت تندگویان تهران برای افتتاح و راه اندازی این طرحها چندین واحد پشتیبانی و فرآیندی همچون مخازن جدید ذخیره سازی، مشعل، نیروگاه، واحدهای آب، ازت، هیدروژن ، گوگرد، تصفیه گازهای واحد گوگرد، گرانول گوگرد، ساخت، نصب و اجرایی شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه بدون شک حذف گوگرد از ترکیب فرآوردههای نفتی همچون بنزین، گازوئیل و نفت سفید بزرگترین دستاورد اقتصادی و زیست محیطی این طرح است، اعلام کرد: با اجرای این طرحها روزانه از انتشار 110 تن گوگرد، به هوا جلوگیری شده و با جمع آوری این ماده به عنوان یک محصول برای عرضه در بازارهای داخلی قرارگرفته است.

وی هدف از اجرای این طرحها را ارتقاء کیفی محصولات عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید روزانه بنزین حدود 6.7 میلیون لیتر، گازوئیل 12 میلیون لیتر، نفت سفید 2 میلیون لیتر، نفت کوره 8 میلیون لیتر، گوگرد 110 تن، سوخت جت 2 میلیون لیتر، خوراک واحدهای روغن سازی 3 میلیون لیتر و خوراک قیر (وکیوم باتوم) 2 میلیون لیتر است.

منبع:
http://www.tabnak.ir/fa/news/268370/رونمایی-از-یک-دستاورد-جدید-نفتی
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اطلاع از اخبار جدید و تکنولوژیهای به کار رفته در طرح های مشابه در داخل و خارج کشور به طور چشمگیری میتواند در طراحی یک واحد تاثیر زیادی داشته باشد.
ذکر اخبار به دلیل استفاده از تجربه و تکنولوژیهای به کار رفته و بررسی وضعیت اقتصادی و مالی طرح های مشابه میباشد.



ورود 8 میلیون لیتر بنزین یورو 5 به سبد سوخت ایران
کد خبر: ۲۴۸۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۶
یک مقام مسئول در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از آغاز عملیات راه‌اندازی بزرگترین طرح بنزین سازی ایران خبر داد و اعلام کرد: تا مرداد ماه امسال ظرفیت تولید بنزین با استاندارد یورو 5 اتحادیه اروپا بیش از 8 میلیون لیتر در روز افزایش می‌یابد.

رشید سیدیان امروز در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت راه اندازی بزرگترین واحد بنزین سازی ایران، گفت: در حال حاضر تمامی مراحل ساختمان و نصب طرح آر.اف.سی.سی پالایشگاه امام خمینی شازند به پایان رسیده است.

مجری طرح توسعه پالایشگاه شازند در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت با تاکید بر اینکه پیش از راه‌اندازی واحد بنزین سازی این پالایشگاه نفت باید ابتدا واحد آر.سی.دی به عنوان پیش نیاز واحد بنزین سازی در مدار بهره برداری قرار بگیرد، تصریح کرد: به‌طور همزمان عملیات پیش راه اندازی و راه اندازی دو واحد فرآیندی آغاز شده است.

این مقام مسئول ظرفیت تولید بنزین واحد آر.اف.سی.سی پالایشگاه نفت شازند را بیش از هشت میلیون لیتر در روز عنوان کرد و افزود: همزمان با افزایش ظرفیت تولید بنزین افزایش عدد اکتان و بهبود کیفیت بنزین تولیدی معادل استاندارد یورو 5 اتحادیه اروپا از دیگر مزیت‌های این واحد پیچیده فرآیندی است.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس برنامه زمان بندی واحد آر.سی.دی تا اوایل مرداد ماه سالجاری به طور کامل راه اندازی خواهد شد، اظهار داشت: پس از دو هفته فعالیت آزمایشی واحد آر.سی.دی، بهره برداری از واحد اصلی بنزین سازی پالایشگاه آغاز خواهد شد.

سیدیان با یادآوری اینکه تاکنون واحد اصلی تقطیر پالایشگاه با ظرفیت 80 هزار بشکه پالایش نفت در مدار بهره بردایر قرار گرفته است، بیان کرد: علاوه بر این تاکنون واحد اکتان افزایی با ظرفیت تولید 3 میلیون لیتر بنزین و واحد ایزومریزاسیون با ظرفیت 1.9 میلیون لیتر بنزین راه اندازی شده است.

مجری طرح توسعه پالایشگاه نفت شازند همچنین از بهره برداری واحد تصفیه نفت سفید این واحد پالایشگاهی خبر داد و اعلام کرد: با افتتاح این طرح امکان تولید همزمان روزانه پنج میلیون لیتر نفت سفید کم گوگرد و یا سوخت هواپیما با استاندارد یورو تولید می شود.

این مقام مسئول حجم سرمایه‌گذاری نهایی در این طرح پالایشگاهی را بیش از 4 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: ساخت پایانه تخلیه و بارگیری ریلی گوگرد، گازمایع و پروپیلن به منظور ارسال محموله‌های نفتی به مبادی صادراتی از مهمترین دلایل افزایش حجم سرمایه‌گذاری در این طرح پالایشگاهی بیش از مصوبه اولیه طرح بوده است.

به گزارش مهر، یکی از مهمترین ویژگی‌های طرح توسعه فاز دوم پالایشگاه نفت شازند راه‌اندازی نخستین طرح پتروپالایشگاهی ایران است و این کارخانه جدید از ظرفیت تولید روزانه هفت هزار و 500 بشکه پروپیلن برخوردار است.

افزایش ظرفیت پالایشی از روزانه 170 هزار بشکه به 250 هزار بشکه هم یکی دیگر از ویژگی‌های این طرح پالایشگاهی کشور است ضمن آنکه در کنار کاهش میزان تولید نفت کوره به ازای افزایش تولید بنزین و گازوئیل از دیگر ویژگی‌های این پروژه پالایشگاهی به شمار می‌رود.

با اجرای کامل این مگاپروژه نفتی ظرفیت تولید گازمایع به 3.6 میلیون لیتر، پروپیلن به 1.2 میلیون لیتر و نفت سفید به 6 میلیون لیتر در روز افزایش می یابد.

منبع:
http://www.tabnak.ir/fa/news/248913/ورود-8-میلیون-لیتر-بنزین-یورو-5-به-سبد-سوخت-ایران
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
يک گام تا افزايش ۳ ميليون ليتری توليد بنزين در پالايشگاه اصفهان



مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان، از در دست اجرا بودن طرح بنزين سازي این شرکت، در راستاي رعايت مسائل زيست محيطي و به منظور افزایش توليد بنزين و ارتقای كيفيت محصولات پالايشگاه تا سطح استانداردهاي جهاني خبر داد.

چاوشي با بیان اینکه این طرح در حال حاضر، پیشرفت ۹۱ درصدی دارد، گفت:«پس از راه‌اندازي واحدهاي مجتمع بنزین‌سازی که بهار سال آينده خواهد بود، روزانه حدود ۳ ميليون ليتر به توليد بنزين در واحدهاي فرايندي اضافه مي‌شود، ضمن آن‌كه كيفيت بنزين توليدي پالايشگاه نیز به عدد اكتان(درجه آرام سوزي) ۹۰ و ۹۵ ارتقا مي‌يابد و توليد بنزين پالايشگاه اصفهان، از ۹ ميليون ليتر به ۱۲ ميليون ليتر می‌رسد.»

چاوشی در توضیح مشخصات این طرح و واحد‌های آن افزود: «این طرح، مشتمل بر ۳ واحد تصفيه هيدروژني نفتا (NHT) با ظرفيت ۶۰هزار بشكه در روز و با هدف حذف ناخالصي‌هاي سولفور، نيتروژن و فلزات از نفتاي سبك و سنگين، واحد تبديل كاتاليستي با احياي مداوم (CCR) با نام تجاري اكتانايزر با ظرفيت ۳۰ هزار بشكه در روز به منظور افزايش عدد اكتان جريان نفتاي سنگين تصفيه شده به عدد اكتان ۱۰۰ و واحد ايزومريزاسيون با ظرفيت ۲۷ هزار بشكه در روز با هدف افزايش عدد اكتان جريان نفتاي سبك تصفيه شده با عدد اكتان ۸۸ در حال ساخت است.»

وی هزینه پیش‌بینی شده برای اجرای این طرح را ۴۷۰ ميليارد تومان اعلام و خاطرنشان نمود: «از این میزان، تا كنون ۳۹۷ ميليارد تومان هزينه شده که مبلغ باقیمانده از این هزینه صرف تکمیل برخی واحدها و تامین مواد شیمیایی از جمله کاتالیست‌ها می‌گردد.»

چاوشی با بیان این‌که واحد NHT مراحل پيش‌راه‌اندازي را طي مي كند، گفت: «با برنامه‌ریزی و اقداماتی که صورت گرفته، این واحد تاقبل از پايان سال جاري، به مرحله راه‌اندازي و تحويل خواهد رسيد.»

وی با اشاره به اینکه بيشتركارهاي باقي مانده، به بخش اجرا مربوط می‌شود و ساير بخش‌هاي مهندسي و كالاي كل طرح به اتمام رسيده است، تصریح نمود: «با اجرای این پروژه، استاندارد بنزین پالایشگاه تا حد استانداردهای روز اروپا ارتقا می‌یابد، ضمن این‌که پالایشگاه نیز در زمینه مواد اکتان‌افزا به خودکفایی می‌رسد.»

به گفته چاوشی، این طرح ازسوی امورمهندسي طرح‌هاي شركت پالايش نفت اصفهان و با همكاري پيمانكاران داخلي درحال اجراست.

شرکت پالایش نفت اصفهان، فعالیت خود را در زمینه پالایش نفت خام، تولید فراورده‌های نفتی و تامین خوراک صنایع پایین‌دستی(پتروشیمی اصفهان، پتروشیمی اراک، نفت سپاهان، پالایش نفت جی و صنایع شیمیایی ایران) از سال ۵۸ آغاز کرد و هم‌اکنون حدود ۲۳ درصد از فراورده‌های نفتی مورد نیاز کشور را تولید می‌کند.

در سال ۸۶ این شركت با داشتن سودآوري و بهره‌وري بيشتر نسبت به ديگر شركت‌هاي پالايشي، به عنوان يكي از مراكز نفتي پيشگام در مجموعه صنعت عظيم نفت كشور، مشمول اصل ۴۴ قانون اساسي قرار گرفت و با عرضه سهام آن در بازار بورس، به بخش خصوصي واگذار شد.

این شرکت پالایشی، در منطقه‌اي با وسعت ۳۴۰ هکتار در شمال غربي اصفهان واقع شده که ۱۴۴ هکتار آن را فضاي سبز تشکیل می‌دهد.
۱۳۹۱/۱۰/۰۹

منبع:
http://www.eorc.ir/ShowPage.aspx?Page_=news&lang=1&sub=0&PageID=505&PageIDF=1
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کد خبر: ۲۶۸۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۹


مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به این که در حال حاضر 144 دکل حفاری در کشور فعالیت می‌کنند گفت: 115 دکل در بخش خشکی و 29 دکل نیز در بخش دریایی مشغول حفاری هستند.
مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران مطالبات ایران از شرکت های خارجی بابت فروش نفت را چهار میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این مطالبات به صورت تهاتر کالا و دارو دریافت خواهد شد.

به گزارش ایسنا، احمد قلعه بانی در مورد حجم تولید نفت با اشاره به این که در حال حاضر ظرفیت تولید بیش از تولید واقعی است، گفت: در حال حاضر می‌توانیم روزانه چهار میلیون بشکه نفت تولید کنیم، اما به خاطر محدودیت هایی تولید کمتری انجام می شود.

وی افزود: در صورتی که سرمایه گذاری های پیش بینی شده محقق شود، به برنامه تولیدی برنامه پنجم توسعه دست می یابیم و به نسبت حجم سرمایه گذاری، ظرفیت‌سازی انجام می شود.

واگذاری بخشی از فاز 11 به پترو ایران

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، از انعقاد قراردادی با شرکت پترو ایران برای توسعه بخشی از فاز 11 پارس جنوبی خبر داد و گفت: به زودی یکی از جکت های این فاز نصب و عملیات حفاری از خردادماه امسال آغاز می شود.

به گفته وی، واگذاری سکوهای بعدی نیز کمتر از یک ماه دیگر تعیین تکلیف خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به این که در حال حاضر 144 دکل حفاری در کشور فعالیت می‌کنند گفت: 115 دکل در بخش خشکی و 29 دکل نیز در بخش دریایی مشغول حفاری هستند.

او افزود: خرید یا اجاره دکل ها توسط شرکت نفت و شرکت های تابعه آن انجام نمی شود، بلکه خود پیمانکاران دکل مورد نیاز خود را تامین می کنند؛ چرا که شرکت ملی نفت و شرکت های تابعه برای خرید دکل و یا سفارش آن، منع قانونی دارند.

به گفته قلعه بانی، در سال گذشته در بخش اکتشاف رکورد خوبی به ثبت رسید و در جمع یک میلیارد و 898 میلیون بشکه نفت در جا کشف شد.

سرمایه گذاری 22 میلیارد دلاری در سال 91

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، تصریح کرد: در بخش توسعه، رکورد سرمایه گذاری بیش از 22 میلیارد دلار در بخش بالادستی جذب شد که بیش از 50 درصد از آن متعلق به میادین مشترک و 30 درصد نیز شامل نگهداشت شد.

وی با اشاره به برنامه پنجم توسعه، گفت: در صورتی که تا پایان برنامه پنجم توسعه 180 میلیارد دلار در بخش بالادستی سرمایه گذاری کنیم، تولید نفت تا پایان برنامه به 5.1 میلیون بشکه و تولید گاز به یک میلیارد و 472 میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

به گفته مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، در سال جاری شش میلیارد دلار از منابع داخلی نفت، در سرمایه گذاری هزینه خواهد شد.

اختصاص 70 درصد بودجه به میادین مشترک

قطعه بانی اضافه کرد: در سال جاری نیز بیش از 70 درصد بودجه پیش بینی شده را در میادین مشترک هزینه خواهیم کرد و امیدواریم در میدان گازی پارس جنوبی فاز های 12، 15 و 16 و همچنین 17 و 18 به بهره برداری برسد.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال جاری، بخش هایی از فازهای 13، 19، 22 تا 24 نیز وارد مدار شود.

وی با اشاره به برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، افزود: در طول برگزاری این نمایشگاه، 17 قرارداد و تفاهم نامه در بخش های مربوط به ازدیاد برداشت منعقد شد.

منبع:
http://www.asriran.com/fa/news/268157
 
بالا